LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 166 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Fredje01 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:37:
[...]

Jojan ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb nu voor de derde winter hier een 9kw draaien tot nu toe probleemloos alleen heb ik sinds vandaag een ch14 melding na de defrost. Melding is maar heel kort en de warmtepomp start na een minuut gewoon weer normaal op.
Ik heb 'm op optimal flow staan.
Mag ik vragen waar jij m op hebt staan. Of heb je nog andere ideeën hoe ik dit op kan lossen.

Groet
Manfred
Ik had dat ook wel eens. De systeemdruk wat verhoogd en het was weg (in mijn geval)

@SLeka Even uitschakelen (althans geen warmte laten vragen) en de boel even handmatig ontdooien. Gieter warm water bijv. Rekje voor de zekerheid ook verwijderen en dan weer opstarten.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 28-12-2024 15:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:46

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SLeka schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:30:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Inderdaad de leidingen moeten nog goed geisoleerd en getaped worden, echter is deze isolatie besteld en zal een deze dagen geleverd worden.

Heb jij enig idee hoe ik in die vicieuze cirkel ben beland dan? Dan lijkt mij het falen van de defrost het eerste probleem te zijn geweest toch?
De stille mode haalt ongeveer 40% aan de bovenkant van het vermogen af, maaar de stille mode begrensd ook de ventilator (fan). Probeer als het kouder wordt (onder de 5 graden) de stille mode uit te laten.

Ik zie ook dat de warmtepomp in een hoekje staat, heb je daar genoeg lucht verplaatsing en een lage lucht vochtigheid ?

Als je het ijs wilt verwijderen, zou ik gewoon leiding water gebruiken, dat is rond de 15 graden en dat kan minder kwaad (geen hoge druk spuit gebruiken).

Als je de warmtepomp aan zet. draait de ventilator nog, als deze niet meer draait, zou ik de wp uit laten en zelf ontdooiien... succes

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
SalexSun schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:20:
[...]

Zijn bij jou wel al die rubber doppen uit de bodemplaat?
Ja. Ik heb een grindbed eronder.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Fredje01 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:37:
[...]

Jojan ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb nu voor de derde winter hier een 9kw draaien tot nu toe probleemloos alleen heb ik sinds vandaag een ch14 melding na de defrost. Melding is maar heel kort en de warmtepomp start na een minuut gewoon weer normaal op.
Ik heb 'm op optimal flow staan.
Mag ik vragen waar jij m op hebt staan. Of heb je nog andere ideeën hoe ik dit op kan lossen.

Groet
Manfred
Ik heb hem op fixed flow en dat geeft geen problemen meer. Met Optimal flow gaat hij af en toe naar het minimum en als er dan iets te veel restrictie is in de leiding, komt hij net onder de grenswaarde en dus CH14.

Met fixed flow op 16 L/min draait hij mooi door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 07:13
SLeka schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:59:
Beste mede tweakers,

<>

T’sensor : water
Stooklijn: -10 / 38 & 18/26
Hysterese water: -2 / + 4
Pomp capaciteit: 70%
Stille modus: aan

<>
Met dit weer lukt het hier ook niet meer op de stille modus. Ik zou eerst eens de stille modus eraf halen.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-10 19:15
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:02:
[...]

Ik heb hem op fixed flow en dat geeft geen problemen meer. Met Optimal flow gaat hij af en toe naar het minimum en als er dan iets te veel restrictie is in de leiding, komt hij net onder de grenswaarde en dus CH14.

Met fixed flow op 16 L/min draait hij mooi door.
Oke dankjewel voor de tip dan ga ik dat proberen.
Jij hebt een 7kw draaien toch. Zou 16l/min ook voldoende zijn voor mijn 9 kw LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
jvanderkroon schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:19:
Waarom moet je cv dan aan? Kan je de aanvoer temperatuur niet verhogen zodat je ook meer afgifte krijgt en je hut niet verder afkoelt? Of vindt je het prijstechnisch interessanter om onder cop 2 met gas te stoken @leow88
Wanneer ik de wp op vol vermogen, boven 56Hz, zet dan krijg ik hier resonanties in mijn huis.
Bovendien heb ik hier zoveel vvw/beton dat de aanvoertemperatuur toch niet echt meer boven de 26 graden te krijgen is.
Maar ik zal dat nog eens een keer proberen.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Fredje01 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:36:
[...]

Oke dankjewel voor de tip dan ga ik dat proberen.
Jij hebt een 7kw draaien toch. Zou 16l/min ook voldoende zijn voor mijn 9 kw LG.
Dat ligt aan je warmteafgifte. Als je 9 kW goed gekozen is, zou ik hem tussen 20 l/min en 25 L/min zetten. Niet vergeten om ook de pompcapaciteit een goede waarde te geven (bijv. 85%). De pompcapaciteit wordt gebruikt tijdens de opstartfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-10 19:15
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:06:
[...]

Dat ligt aan je warmteafgifte. Als je 9 kW goed gekozen is, zou ik hem tussen 20 l/min en 25 L/min zetten. Niet vergeten om ook de pompcapaciteit een goede waarde te geven (bijv. 85%). De pompcapaciteit wordt gebruikt tijdens de opstartfase.
Oke dan gaan we dat proberen. Dat kan ik veranderen bij de water debiet toch?
Deze staat nu op 26.
Nogmaals dank voor je antwoorden! Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:56
jschel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb helemaal geen ijsvorming op mijn 12kW R32 monoblock. Wel defrosts natuurlijk gemiddeld om het uur sinds vanochtend, toen hij weer aan ging na de nachtverlaging. Heeft de LG standaard een warmtelint? Volgensmij niet hoor. Hij ontdooit gewoon door de werking om te draaien en warmte te onttrekken van het verwarmingswater. Na het ontdooien blaast hij de lamellen droog. Ik kan me voorstellen dat het daar toch een beetje mis gaat, Misschien deze zomer eens je lamellen onderaan schoon maken, nu zou ik het lekker laten zitten en binnen blijven :D

Zo ziet de mijne er nu uit

[Afbeelding]

Ontdooit netjes zonder dat er ijs opbouwt. Het water zeikt er uit tijdens het ontdooien.
Bij jou ziet het er idd veel beter uit. Ik zal idd eens de lamellen reinigen. Bij mij lijkt het wel alsof de lekbak het water onvoldoende afvoert waarna het snel aan vriest. Dat hoopt op tot het er bij een defrost aan de buitenkant afloopt

Andere vraag uit nieuwsgierigheid, wat is de functie van het kippengaas?

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 28-12-2024 19:08 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:55
SalexSun schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:59:
@Markje90 zoek in dit topic maar eens op ch14. Samengevat. Optimal flow rate veroorzaakt dit (soms), oplossing/work around is pump capacity of fixed flow rate te gebruiken.

- Pump capacity moet hoog genoeg staan zodat met alle naregeling dicht de flow voldoende is. Dat zal iets van 20 l/m voor de 7kW denk ik
- Fixed flow rate hoog genoeg zetten. Onze 5kW heb ik op 11 l/m moeten zetten om geen ch14 meer te krijgen. 7kW zal iets hoger moeten.

Er zijn ook tweakers die simpelweg accepteren dat de warmtepomp een error geeft na een defrost omdat die daarna toch weer start
Pomp capaciteit instelling maakt geen verschil met storingen. Voor 7kw moet deze 21 zijn zegt LG.
Hoe stel ik een fixed flow rate in?

Ik snap dat sommige met ch14 kan leven maar door de storingen telkens start hij steeds opnieuw op en dus naar 1700/1800watt verbruik en als hij dan denk ik heb bereikt wat ik wil bereiken dus ga terug moduleren naar minder watt (400 tot 800 watt) en rustiger draaien bevriest de buitenunit weer. En dus elke 30
Min draaien defrost aan duurt 15 min en dan storing. En in huis daalt de temperatuur omdat hij net telkens de vloer beetje kan opwarmen maar niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_eIVVK4Ocbe0J4gy1CkAbn35Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GvkCo2GFGE1rB9KFfWwupxs.png?f=fotoalbum_large

De warmtepomp in verbruik. (Blauw is elektrisch verwarmingselement die hij gebruikt met ontdooien) andere is de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:58
SalexSun schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:58:
[...]

Bij jou ziet het er idd veel beter uit. Ik zal idd eens de lamellen reinigen. Bij mij lijkt het wel alsof de lekbak het water onvoldoende afvoert waarna het snel aan vriest. Dat hoopt op tot het er bij een defrost aan de buitenkant afloopt

Andere vraag uit nieuwsgierigheid, wat is de functie van het kippengaas?
Normaal zet je hem met zijn achterkant tegen een muur oid. Bij mij staat hij vrij met zijn lamellen naar het westen. Zo probeer ik de lamellen wat langer recht te houden. Ben benieuwd of het gaat werken;) Ik heb wel eens gekeken naar een kap voor er overheen maar die zijn lastig/niet te vinden tenzij je meer investeert dan de helft van wat warmtepomp gekost heeft. Als hij tegen een muur had gestaan had ik het transport rooster er waarschijnlijk zelfs af gehaald.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@Markje90 in de OP staat een tabel waar welke instelling te vinden is in het installateursmenu

Voldoende pomp capaciteit is een voorwaarde voor voldoende flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
jschel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:52:
[...]

Normaal zet je hem met zijn achterkant tegen een muur oid. Bij mij staat hij vrij met zijn lamellen naar het westen. Zo probeer ik de lamellen wat langer recht te houden. Ben benieuwd of het gaat werken;) Ik heb wel eens gekeken naar een kap voor er overheen maar die zijn lastig/niet te vinden tenzij je meer investeert dan de helft van wat warmtepomp gekost heeft. Als hij tegen een muur had gestaan had ik het transport rooster er waarschijnlijk zelfs af gehaald.
Wat zou de lamellen dan beschadigen? Hij staat tot op een plat dak zo te zien, komt toch niemand bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Markje90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:27:
[...]

Pomp capaciteit instelling maakt geen verschil met storingen. Voor 7kw moet deze 21 zijn zegt LG.
Hoe stel ik een fixed flow rate in?

Ik snap dat sommige met ch14 kan leven maar door de storingen telkens start hij steeds opnieuw op en dus naar 1700/1800watt verbruik en als hij dan denk ik heb bereikt wat ik wil bereiken dus ga terug moduleren naar minder watt (400 tot 800 watt) en rustiger draaien bevriest de buitenunit weer. En dus elke 30
Min draaien defrost aan duurt 15 min en dan storing. En in huis daalt de temperatuur omdat hij net telkens de vloer beetje kan opwarmen maar niet voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6psQ9Q_1GvcZwBpfNvXsEdkE0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gb4z66UNq3SkNrG7B8v09LR8.png?f=fotoalbum_large

Bij besturingsmethode kun je aangeven welke methode je wilt gebruiken. Standaard staat deze op Optimal Flow, maar deze kun je dus ook op Fixed Flow zetten (pijl naar rechts). De waarde van deze Fixed flow stel in je een paar regels lager in.

Ik zie dat je Warmtepomp ook heel veel uit staat. Geen wonder dat je vloer koud wordt. Bij mij draait hij 24 uur achter elkaar (nu met deze mist wel elk uur een defrost):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmtih_GoC7Lg6TjSC6Sx2_Ck0Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IoR7SxhJGVY3l7u4VWE1pj2r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
SalexSun schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:54:
@Markje90 in de OP staat een tabel waar welke instelling te vinden is in het installateursmenu

Voldoende pomp capaciteit is een voorwaarde voor voldoende flow
Hij staat in de wind/regen richting. Waarschijnlijk heb je het niet nodig, maar better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]

Bij besturingsmethode kun je aangeven welke methode je wilt gebruiken. Standaard staat deze op Optimal Flow, maar deze kun je dus ook op Fixed Flow zetten (pijl naar rechts). De waarde van deze Fixed flow stel in je een paar regels lager in.

Ik zie dat je Warmtepomp ook heel veel uit staat. Geen wonder dat je vloer koud wordt. Bij mij draait hij 24 uur achter elkaar (nu met deze mist wel elk uur een defrost):

[Afbeelding]
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik wist waar ik het moest vinden alleen was benieuwd welke instellingen jullie hem op gezet hadden (bijv vaste water doorstroom van 10/lom of delta zus) dan kon ik daar verder op door werken wat hier beter werkt.

Klopt hij draait geen 24u per dag. Is hier nog nooit geweest omdat warmte afgifte van het huis minimaal is. Ik nog niet de juiste water temperatuur kan vinden om te kijken wat perfect is in huis. En na ch14 storing met de net behaalde temperatuur zegt de warmtepomp ik ben klaar. En zonder ontdooien gaat de warmtepomp 4/5u Nog rustig door draaien (400/500 watt per uur) en wordt het hier 20/20.5 (met ingestelde 19 graden) en schakelt hij zicht uit voor de komende 12/16u en dan pas wordt het weer “te”
Koud in huis (19 graden) om in te schakelen.

Nu draait trouwens de warmtepomp 1700 watt per uur en na elke 45min ontdooien. En dan weer 1700 watt en ontdooien. Hij schakelt zich iets meer terug in vermogen.
In mijn ogen niet terug schakelen in vermogen wat handig kan is sneller bevriezing dus meer ontdooien.

Instellingen rond deze temperatuur 1 graden boven 0 watertemperatuur 32 graden hystereses-2/4. Water temperatuur in de vloer is +- 26/27 graden.
Cop volgens LG app 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Markje90 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:51:
[...]

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik wist waar ik het moest vinden alleen was benieuwd welke instellingen jullie hem op gezet hadden (bijv vaste water doorstroom van 10/lom of delta zus) dan kon ik daar verder op door werken wat hier beter werkt.

Klopt hij draait geen 24u per dag. Is hier nog nooit geweest omdat warmte afgifte van het huis minimaal is. Ik nog niet de juiste water temperatuur kan vinden om te kijken wat perfect is in huis. En na ch14 storing met de net behaalde temperatuur zegt de warmtepomp ik ben klaar. En zonder ontdooien gaat de warmtepomp 4/5u Nog rustig door draaien (400/500 watt per uur) en wordt het hier 20/20.5 (met ingestelde 19 graden) en schakelt hij zicht uit voor de komende 12/16u en dan pas wordt het weer “te”
Koud in huis (19 graden) om in te schakelen.

Nu draait trouwens de warmtepomp 1700 watt per uur en na elke 45min ontdooien. En dan weer 1700 watt en ontdooien. Hij schakelt zich iets meer terug in vermogen.
In mijn ogen niet terug schakelen in vermogen wat handig kan is sneller bevriezing dus meer ontdooien.

Instellingen rond deze temperatuur 1 graden boven 0 watertemperatuur 32 graden hystereses-2/4. Water temperatuur in de vloer is +- 26/27 graden.
Cop volgens LG app 2.1
Je watertemperatuur is 32 °C en het water in je vloer is 26 °C. Betekent dit dat je een mengverdeler hebt voor je vloer?

Als je teveel vermogen hebt t.o.v. afgifte, dan kun je de watertemperatuur een beetje naar beneden zetten en/of de waterflow naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:05:
[...]

Je watertemperatuur is 32 °C en het water in je vloer is 26 °C. Betekent dit dat je een mengverdeler hebt voor je vloer?

Als je teveel vermogen hebt t.o.v. afgifte, dan kun je de watertemperatuur een beetje naar beneden zetten en/of de waterflow naar beneden.
Of de thermostaat van de mengverdeler op 40 of 45C zetten als hij die heeft. Die zou zich niet te veel met de watertemperatuur moeten bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:49
PeteSplit schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:40:
[...]

De stille mode haalt ongeveer 40% aan de bovenkant van het vermogen af, maaar de stille mode begrensd ook de ventilator (fan). Probeer als het kouder wordt (onder de 5 graden) de stille mode uit te laten.

Ik zie ook dat de warmtepomp in een hoekje staat, heb je daar genoeg lucht verplaatsing en een lage lucht vochtigheid ?

Als je het ijs wilt verwijderen, zou ik gewoon leiding water gebruiken, dat is rond de 15 graden en dat kan minder kwaad (geen hoge druk spuit gebruiken).

Als je de warmtepomp aan zet. draait de ventilator nog, als deze niet meer draait, zou ik de wp uit laten en zelf ontdooiien... succes
Nadat ik deze post zag eens gekeken hoevaak mijn warmtepomp een ontdooicyclus doet en dat was ongeveer elke 45 minuten. Daarom stille modus uitgezet in de hoop dat dit zou verbeteren, maar dat is niet het geval.

Heeft het uitzetten van de stille modus zoals jij adviseert onder de 5 graden alleen zin als de warmtepomp meer vermogen moet leveren dan dat de warmtepomp kan leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:04:
[...]

Nadat ik deze post zag eens gekeken hoe vaak mijn warmtepomp een ontdooicyclus doet en dat was ongeveer elke 45 minuten. Daarom stille modus uitgezet in de hoop dat dit zou verbeteren, maar dat is niet het geval.

Heeft het uitzetten van de stille modus zoals jij adviseert onder de 5 graden alleen zin als de warmtepomp meer vermogen moet leveren dan dat de warmtepomp kan leveren?
Nee, het ging mij alleen om de ventilator.
Deze draait dan zonder beperking, waardoor de luchtstroom hoger is en de ijsafzetting minder.

Hier in het topic stond inderdaad, dat de tijd tussen ontdooiingen daardoor ook langer kan worden.

Ik heb niet gemerkt bij mij, dat de warmtepomp echt meer vermogen gaat leveren, als de stille mode uit staat, als het buiten koud is.

Ik heb zojuist weer een ontdooiing gehad van 6 minuten met een tussen tijd van 1 uur .
(Buiten temp. -0,8 / Gevoel temp. -3,1 / Wind 2 bft ZW / Lucht vochtigheid 99% / van Buienradar)

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 28-12-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-10 15:46
update; voor het eerst in 2jaar met dit weer (mist en koud) cv-ketel bij moeten schakelen voor mee te helpen 2x 20min(die heeft er geen moeite mee)
ik heb nog steeds optimal flow +Ai geen stille mode, bij deze omstandigheden is dat max 23ltr/min...voor een 9KW WP

raadzaam is als backup ,iets te hebben om te verwarmen bijv elec,kacheltje of ir paneel als evt. de WP het laat afweten, zorgen in ieder geval de binnen temp niet onder de 15gr daalt...dan start de WP NIET MEER OP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:49
15 graden is watertemperatuur dan toch?

Back up is altijd goed. Maakt je ook niet afhankelijk van service.

Ik heb de lg 7kw monoblock als hoofdververwarming. Daarnaast een 3,5 kw Mitsubishi Heavy split airco, en nog een houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:09:
update; voor het eerst in 2jaar met dit weer (mist en koud) cv-ketel bij moeten schakelen voor mee te helpen 2x 20min(die heeft er geen moeite mee)
ik heb nog steeds optimal flow +Ai geen stille mode, bij deze omstandigheden is dat max 23ltr/min...voor een 9KW WP

raadzaam is als backup ,iets te hebben om te verwarmen bijv elec,kacheltje of ir paneel als evt. de WP het laat afweten, zorgen in ieder geval de binnen temp niet onder de 15gr daalt...dan start de WP NIET MEER OP!
Ik heb als backup mijn warmtepompboiler. Vanuit de SWW tank kan ik via een extra spiraal een pomp aansturen waarmee de vloer ook verwarmd kan worden. De efficiëntie is natuurlijk niet zo hoog, maar het gaat erom dat het niet te koud in huis wordt. Met 3 kWth kan ik het huis redelijk warm houden met deze temperaturen (>20 °C). Dat geeft me dan tijd om de LG warmtepomp te repareren of te vervangen.

Andersom, als de warmtepompboiler defect raakt kan ik met de LG ook de SWW tank verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:50
Goedemorgen,
Gisteren heb ik wat witte rijp gehad maar dat ging toen hij van zelf wat harder ging draaien was het wel vlug weg. Wel was het verbruik Gisteren hoger 36 kwh nu vandaag al 12 kwh.
En ik zit vanaf Oktober nu op 1250 kwh
En zo te zien gaat het goed met mij Monoblock 5kw in de kelder 😉
Daar bij heb ik nog niet gezien op het lg display dat hij in defrost is of was.
Hij staat bij mij ook niet op de stille modus . En hem alleen op water temperatuur staan 24/7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFjErZCCfVqAcyPIUFkSOPsndaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sG1iXZ63R2ZEAJzDVvfO125k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5qUOZL3VLOtal3LJtj8yddaY7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6CyxfjrmB2yxMNqsF4j1rX3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:05:
[...]

Ik heb even na gevragen bij me broer die meer hier vanaf weet als ik ;), Ik heb alleen 3 verdelers (elke verdieping 1) geen meng verdeler.
Als ik de water temperatuur naar beneden afstel dan gaat de warmte pomp juist pendelen omdat deze ingesteld staat op water+lucht met hystereses van -2/4 (dus bijv 28 graden deze dagen)

De externe pomp staat op 3 (max) 20w moet deze anders naar beneden afstellen of juist hoog houden? (2= 11w 1=7w)

Wat ik ook nog kan doen omdat 1 streng in de vloer stuk kleiner is nog verder afknijpen met de flowmeter. (Deze is al stuk afgeknepen vergeleken met de rest)

Foto’s hier onder kun je een beetje zien hoe de warmtepomp binnen geïnstalleerd staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnvrAnOBMgbjkd59EON0lRxZylQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5I66drVZI02fIFVB9nywLVO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjFsoXpZ7pn12t5smYHdwBhlJHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H6joudhB1Cm8KTSTbfTywDc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
Heb de optimaal debiet aangepast naar 10.9l/m
Na 2uur draaien 2x ontdooiing behaald hij de debiet van 10.9 en zegt de warmtepomp tegen de buitenunit ga maar uit terwijl de lucht temperatuur niet behaald is. Dus hij gaat nu pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Markje90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:42:
[...]

Ik heb even na gevragen bij me broer die meer hier vanaf weet als ik ;), Ik heb alleen 3 verdelers (elke verdieping 1) geen meng verdeler.
Als ik de water temperatuur naar beneden afstel dan gaat de warmte pomp juist pendelen omdat deze ingesteld staat op water+lucht met hystereses van -2/4 (dus bijv 28 graden deze dagen)

De externe pomp staat op 3 (max) 20w moet deze anders naar beneden afstellen of juist hoog houden? (2= 11w 1=7w)

Wat ik ook nog kan doen omdat 1 streng in de vloer stuk kleiner is nog verder afknijpen met de flowmeter. (Deze is al stuk afgeknepen vergeleken met de rest)

Foto’s hier onder kun je een beetje zien hoe de warmtepomp binnen geïnstalleerd staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik zo snel zie is je buffer parallel aangesloten. Je parallel buffer is dan je “meng” verdeler;-) Zet de warmtepomp maar eens op fixed flow met voldoende flow, als hij daar nog niet op staat. Ik weet niet hoeveel kW je systeem is maar 80% pomp capaciteit of de flow die daar bij hoort zou voldoende moeten zijn.

Zoals je buffer is aangesloten zal de temperatuur naar je verwarming ergens tussen de aanvoer en retour temperatuur van we warmtepomp liggen. Als je wamtepomp dan een te lage flow heeft wordt de temperatuur naar je verwarming te laag. Ook zal je aanvoer temperatuur van je warmtepomp onnodig hoog zijn wat resulteert een een lager CoP. Een te lage flow kan bijvoorbeeld komen door het optimal flow algoritme als dat aan staat. Als je echt wilt weten wat er aan de hand is zal je toch eens nauwkeurig de 4 temperaturen van en naar je buffer moeten meten. Met die informatie kun je gaan spelen met je pompsnelheden van zowel je warmtepomp als je systeempomp om dat te optimaliseren voor een lage aanvoer temperatuur voor de warmtepomp en voldoende vermogen in je verwarmingsysteem.

Je externe pomp op max is goed om mee te beginnen. Daar zou ik initieel niets aan doen.

Nog voor je CH14 error. Tijdens het defrosten gaat de warmtepomp naar maximum flow. Als je leiding werk daar voor te lang is/niet dik genoeg is/te veel knietjes heeft, dan kan hij die flow niet halen. Misschien dat daardoor die fouten ontstaan?

Wat ook kan helpen voor rare fouten is om je warmtepomp te power cyclen. Even 2 minuutjes de spanning er af en dan weer aanzetten, Dan weet je iig zeker dat de software okay draait.

[ Voor 9% gewijzigd door jschel op 29-12-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Markje90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:42:
[...]

Op de foto zie ik dat de grote verdeler 22 graden in en uit aangeeft. Normaal als de warmtepomp aan staat moet hier een duidelijk verschil in zitten, voor lage temperatuur verwarming wordt vaak 5 graden verschil aangegeven (= deltaT).

Je geeft aan dat je op water en lucht stuurt, met het bovenstaande, neem ik aan dat de thermostaat de warmtepomp uit zet. Heb je een externe thermostaat die geschikt is voor een warmtepomp (langere perioden aan) ?

Bij het buffervat zit een pomp, om het warme water ook het afgiftesysteem in te krijgen, het beste is om de externe pomp op de zelfde snelheid te zetten dan de LG waterpomp.
Helaas staat op de externe pomp niet hoe snel deze draait, zeker als je een drie standen pomp hebt. Je zou kunnen kijken als de warmtepomp al even aan staat, wat het verschil, de deltaT is op de verdeler. Is deze klein, dan zou je de pomp langzamer (lager verbruik) kunnen zetten en als de deltaT groot is zou je de pomp hoger kunnen zetten.
Ik heb bij mijn warmtepomp en externe pomp, bij stand I (7-8 W) een snelheid van ongeveer 15 LPM.

Bij een buffervat is het beste om de instelling 'vaste stroomsnelheid' op de LG warmtepomp te kiezen. Dan blijft de snelheid van de LG gelijk en blijft de hoeveelheid warm water dat het afgifte systeem in gaat ook gelijk.

Omdat je met lage temperatuur werkt, zou ik niet te veel knijpen aan de strengen. Anders krijg je de vloer helemaal niet warm. Ik heb de vloer als hoofdverwarming en heb alle strengen open staan. Als het echt ergens te warm wordt (niet aangenaam) dan zou ik pas deze streng gaan knijpen.

Ik stuur alleen op water en stel 28 graden in, nu het koud is heb ik de temperatuur op 30 graden staan.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 29-12-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Ik wil mijn buffervat vervangen omdat mijn huidige te groot is.
Heb een 12kw 400V LG wp
Na diverse zoekacties kom ik uit op een vat van 200 liter
Gebruik dit vat als voorraad vat omdat ik na regeling heb met een extra pomp
Het zou kunnen zijn dat alle kranen van de vloerverwarming en radiatoren dus dicht kunnen staan.
Het volume van de vloerverwarming en radiatoren wil ik dus NIET mee telen.
Alleen het volume van de aanvoer en retourleiding mogelijk wel.
Dit betreft 2x 10 meter 32mm.

welk volume zouden jullie kiezen?
Discussie over het wel of niet toepassen van het vat is hier dus niet relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
montebaldo55 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:35:
Ik wil mijn buffervat vervangen omdat mijn huidige te groot is.
Heb een 12kw 400V LG wp
Na diverse zoekacties kom ik uit op een vat van 200 liter
Gebruik dit vat als voorraad vat omdat ik na regeling heb met een extra pomp
Het zou kunnen zijn dat alle kranen van de vloerverwarming en radiatoren dus dicht kunnen staan.
Het volume van de vloerverwarming en radiatoren wil ik dus NIET mee telen.
Alleen het volume van de aanvoer en retourleiding mogelijk wel.
Dit betreft 2x 10 meter 32mm.

welk volume zouden jullie kiezen?
Discussie over het wel of niet toepassen van het vat is hier dus niet relevant
Waarom vind je je huidige buffer te groot? Hoe groot is die dan? Een kleiner buffer zou kunnen idd dan moet hij groot genoeg zijn om te kunnen defrosten. In de handleiding staat minimaal 50l voor de 12kW tot 16kW warmtepompen. Als ik de handleiding mag geloven zou 100l dus al voldoende kunnen zijn. Een klein buffer doet niets tegen pendelen etc! Daar help een groot buffer, lees >=1000l wel iets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
PeteSplit schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:56:
[...]

Op de foto zie ik dat de grote verdeler 22 graden in en uit aangeeft. Normaal als de warmtepomp aan staat moet hier een duidelijk verschil in zitten, voor lage temperatuur verwarming wordt vaak 5 graden verschil aangegeven (= deltaT).

Je geeft aan dat je op water en lucht stuurt, met het bovenstaande, neem ik aan dat de thermostaat de warmtepomp uit zet. Heb je een externe thermostaat die geschikt is voor een warmtepomp (langere perioden aan) ?

Bij het buffervat zit een pomp, om het warme water ook het afgiftesysteem in te krijgen, het beste is om de externe pomp op de zelfde snelheid te zetten dan de LG waterpomp.
Helaas staat op de externe pomp niet hoe snel deze draait, zeker als je een drie standen pomp hebt. Je zou kunnen kijken als de warmtepomp al even aan staat, wat het verschil, de deltaT is op de verdeler. Is deze klein, dan zou je de pomp langzamer (lager verbruik) kunnen zetten en als de deltaT groot is zou je de pomp hoger kunnen zetten.
Ik heb bij mijn warmtepomp en externe pomp, bij stand I (7-8 W) een snelheid van ongeveer 15 LPM.

Bij een buffervat is het beste om de instelling 'vaste stroomsnelheid' op de LG warmtepomp te kiezen. Dan blijft de snelheid van de LG gelijk en blijft de hoeveelheid warm water dat het afgifte systeem in gaat ook gelijk.

Omdat je met lage temperatuur werkt, zou ik niet te veel knijpen aan de strengen. Anders krijg je de vloer helemaal niet warm. Ik heb de vloer als hoofdverwarming en heb alle strengen open staan. Als het echt ergens te warm wordt (niet aangenaam) dan zou ik pas deze streng gaan knijpen.

Ik stuur alleen op water en stel 28 graden in, nu het koud is heb ik de temperatuur op 30 graden staan.
De foto’s van de binnenunit en verdeler is van dit jaar maart. Heb deze geplaatst om jullie een beeld te geven hoe het eruit ziet.
Naar de delta moet ik kijken zag dat 1 meter kapot gesprongen is dus die moet ik gaan vervangen.
Ik zal de externe pomp naar stand 2 zetten en kijken wat er gebeurd met de unit.
En zal de handleiding eens goed doorlezen van de grundfos alpha 2.
De externe pomp staat trouwens ook aan tijdens ontdooiing moet dit wel?

Ik zelf gebruik alleen de thermostaat van LG zelf. Die hangt in de woonkamer en stuurd alles aan. Heb geen externe thermostaat weet ook niet welke merken met LG samen kan werken.

Vraag van me broer, kan de thermostaat van plugwise (bijv de anna) LG warmtepompen aansturen?

De vaste stroomsnelheid instellen is wel zonder hij wel sneller kan draaien maar niet onder de ingestelde snelheid duikt? Want dat gebeurt nu hier wel. Begint op 17.9 en schakelt na 30/45min terug naar 10.9 (lager is niet verstandig of wel?)

De streng die nu geknepen is was afgeknepen door de bouwer van het huis omdat die streng zo klein is vergeleken met de rest. Maar wel de streng van de gang en wc. Ik ga eerst de WP proberen goed en rustig te laten draaien voor dat ik daar mee verder ga. Anders is het einde op een gegeven moment zoek haha.

Ik bedank je zoiezo ik wordt er steeds slimmer en handiger in. Alleen vind het jammer dat me installateur en LG zelf deze kennis gewoonweg niet heeft…
Ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen met het verbeteren van de warmtepomp problemen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
jschel schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:30:
[...]

Zoals ik zo snel zie is je buffer parallel aangesloten. Je parallel buffer is dan je “meng” verdeler;-) Zet de warmtepomp maar eens op fixed flow met voldoende flow, als hij daar nog niet op staat. Ik weet niet hoeveel kW je systeem is maar 80% pomp capaciteit of de flow die daar bij hoort zou voldoende moeten zijn.

Zoals je buffer is aangesloten zal de temperatuur naar je verwarming ergens tussen de aanvoer en retour temperatuur van we warmtepomp liggen. Als je wamtepomp dan een te lage flow heeft wordt de temperatuur naar je verwarming te laag. Ook zal je aanvoer temperatuur van je warmtepomp onnodig hoog zijn wat resulteert een een lager CoP. Een te lage flow kan bijvoorbeeld komen door het optimal flow algoritme als dat aan staat. Als je echt wilt weten wat er aan de hand is zal je toch eens nauwkeurig de 4 temperaturen van en naar je buffer moeten meten. Met die informatie kun je gaan spelen met je pompsnelheden van zowel je warmtepomp als je systeempomp om dat te optimaliseren voor een lage aanvoer temperatuur voor de warmtepomp en voldoende vermogen in je verwarmingsysteem.

Je externe pomp op max is goed om mee te beginnen. Daar zou ik initieel niets aan doen.

Nog voor je CH14 error. Tijdens het defrosten gaat de warmtepomp naar maximum flow. Als je leiding werk daar voor te lang is/niet dik genoeg is/te veel knietjes heeft, dan kan hij die flow niet halen. Misschien dat daardoor die fouten ontstaan?

Wat ook kan helpen voor rare fouten is om je warmtepomp te power cyclen. Even 2 minuutjes de spanning er af en dan weer aanzetten, Dan weet je iig zeker dat de software okay draait.
Fixed flow staat op 10.9 geen idd of dit goed is. Ben ergens begonnen.
Onder de 10 krijg ik snel een ch14 nu boven de 10 heel af en toe.
Buitenunit is een 7kw er zit geen knietje in de leiding naar de buitenunit. Lengte is 10/11 meter g(waar van 5/6m buitens huis) Diameter moet ik naar kijken.

Oké dus moet me water temperatuur verlagen naar beneden. En ook kijken dat de buitenunit hier niet op gaat pendelen want dat was meestal het probleem.
Na een defrost meet hij een water temperatuur uit de vloer 25 graden. LG thermostaat geeft vrij snel aan dat deze 27 graden is daar blijft hij wel redelijk openhangen na 3 uurtjes zal deze 28 worden. Van de buitenunit nu zal rond de tussen de 33 en 35/36 worden. Dit kan wel naar beneden ben ik mee eens alleen staat wat hoger omdat er comfort klachten kregen door de ch14 storingen. En dat is nu met die temperatuur minder comfort klachten.

Heb de extreme pomp lente zomers en herfst op 2 gehad 11w maar mijn gedachte was (wat misschien helemaal niet klopt) ik zet hem nu op 3 20w om ervoor te zorgen dat hij zo snel mogelijk warmwater in de vloer krijgt voordat telkens de ch14 storing komt en dus geen warmte in huis krijg.

Bedankt voor je reactie waardeer ik enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

De installatie ziet er erg netjes uit. Misschien is er nog iets te winnen door een thermosiphon aan te brengen.
De warmwaterleiding boven de watervat zorgt ervoor dat de watervoorraad nu iets sneller afkoelt. Hoewel dit beperkt zal zijn doordat het maar een paar meter leiding betreft.

Zie:
Kip in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"

[ Voor 5% gewijzigd door Kip op 29-12-2024 14:35 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
Markje90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:27:
[...]

Buitenunit is een 7kw er zit geen knietje in de leiding naar de buitenunit. Lengte is 10/11 meter g(waar van 5/6m buitens huis) Diameter moet ik naar kijken.

Oké dus moet me water temperatuur verlagen naar beneden. En ook kijken dat de buitenunit hier niet op gaat pendelen want dat was meestal het probleem.
Na een defrost meet hij een water temperatuur uit de vloer 25 graden. LG thermostaat geeft vrij snel aan dat deze 27 graden is daar blijft hij wel redelijk openhangen na 3 uurtjes zal deze 28 worden. Van de buitenunit nu zal rond de tussen de 33 en 35/36 worden. Dit kan wel naar beneden ben ik mee eens alleen staat wat hoger omdat er comfort klachten kregen door de ch14 storingen. En dat is nu met die temperatuur minder comfort klachten.

Heb de extreme pomp lente zomers en herfst op 2 gehad 11w maar mijn gedachte was (wat misschien helemaal niet klopt) ik zet hem nu op 3 20w om ervoor te zorgen dat hij zo snel mogelijk warmwater in de vloer krijgt voordat telkens de ch14 storing komt en dus geen warmte in huis krijg.

Je wil de flow van de pomp van de WP ongeveer gelijk hebben aan de flow van je externe pomp. Als je die weet kun je de WP dus op hetzelfde zetten. 10.9lpm lijkt me aan de lage kant.

Als de flow van WP en externe pomp niet matchen gaat er een flow door de parallelle buffer lopen. Die menging wil je eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
[...]

Laat je externe pomp maar op 3 staan voorlopig. Te hoge flow kan minder kwaad dan te lage met een warmtepomp. Als de leidingen het niet te veel suizen in huis is het goed;)

10l/m is aan de lage kant voor een 7kW warmtepomp. Begin maar eens op minimaal 15l/m, 100% zal zo rond de 25l/m zijn schat ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Markje90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:06:
[...]

Vraag van me broer, kan de thermostaat van plugwise (bijv de anna) LG warmtepompen aansturen?

De vaste stroomsnelheid instellen is wel zonder hij wel sneller kan draaien maar niet onder de ingestelde snelheid duikt? Want dat gebeurt nu hier wel. Begint op 17.9 en schakelt na 30/45min terug naar 10.9 (lager is niet verstandig of wel?)
Ik heb een gesloten verdeler met pomp en zet de vloerverwarmingspomp uit tijdens een ontdooiing, de externe pomp (na het buffervat, richting de radiatoren en vloerverwarming) niet, zodat ik zonder de vloer, maar met de radiatoren en het buffervat genoeg warm water heb voor de ontdooiing (ik heb ook nog een 3 kW back up heater die soms mee doet).
M.a.w. je hebt voor de ontdooiing voldoende volume aan water nodig !

De plugwise 230 V aan/uit kan aangesloten worden op de LG warmtepomp, deze heeft een 230 V aan/uit aansluiting.

De instellingen voor de warmtepomp:

Waterstroom controle < vaste stroomsnelheid >
- pompcapaciteit
- vaste stroomsnelheid
- vaste delta Temp

Als je bij waterstroom controle < optimaal debiet > instelt, begint de waterpomp snel en zakt langzaam naar een 'optimale' stand terug (deze lage stroming is vaak maar 8 LPM ). Dit levert niet altijd voldoende 'warmte'
op, om de woning mee te verwarmen, zeker als je ook nog veel menging hebt bij het buffervat (als de externe pomp veel hoger staat en veel retour water weer het afgifte circuit ingaat).

Het beste bij gebruik van een buffervat is < vaste stroomsnelheid >

Bij - pompcapaciteit kun je een iets hogere waarde instellen bijvoorbeeld 80%
Bij - vaste stroomsnelheid stel je de waarde in, bijvoorbeeld 15 LPM
Bij - vaste delta Temp kun je de laagste waarde van 5 graden instellen

Als je kiest voor < vaste stroomsnelheid > worden de andere twee (pompcapaciteit en vaste deltaT) NIET genegeerd, deze worden altijd gebruikt tijdens een opstart (als je de warmtepomp aanzet en na een ontdooiing).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaSzIzSaHMm0f3ubZkoqWYhmr80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPgQz5aP6sr1xevIp2HzcASf.png?f=fotoalbum_large

Door de pompcapaciteit hoger te zetten dan je vaste stroomsnelheid, bereikt de retour temp eerder een hoge waarde, waardoor de warmtepomp weet dat het systeem reageert.
Als je dan een deltaT hebt van 5 graden en dat ook hebt ingesteld, dan reageert de warmtepomp hierop en stopt dan de opstart, ook wel "de warmtepomp gaat terug moduleren" genoemd.
M.a.w. als je een grotere deltaT bij de warmtepomp hebt, bijvoorbeeld 7 graden, dan zet je de waarde op 7 graden, voor een goede opstart.

De deltaT bij de warmtepomp is niet hetzelfde als de deltaT bij de vloerverwarmingsverdeler, deze laatste kan bij een lagere stand van de externe pomp veel groter zijn.
Bij mijn vloerverwarmingsverdeler is de deltaT ongeveer 7 graden en als alle leidingen bij de warmtepomp bij elkaar gekomen zijn, is daar de deltaT nog ongeveer 4 graden.
Tijdens een opstart bereikt mijn warmtepomp een deltaT van 7 graden en ik heb de deltaT ingesteld op 7.

Disclaimer
Ik heb een warmtepomp boiler (SW) helemaal gescheiden van de verwarming van de radiatoren en de vloer (CV), voor het optimaliseren van de warmtepomp werking kunnen de genoemde waarden van de instellingen daarom bij jou anders zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 29-12-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:09:
[...]

Ik heb een gesloten verdeler met pomp en zet de vloerverwarmingspomp uit tijdens een ontdooiing, de externe pomp (na het buffervat, richting de radiatoren en vloerverwarming) niet, zodat ik zonder de vloer, maar met de radiatoren en het buffervat genoeg warm water heb voor de ontdooiing (ik heb ook nog een 3 kW back up heater die soms mee doet).
M.a.w. je hebt voor de ontdooiing voldoende volume aan water nodig !

De plugwise 230 V aan/uit kan aangesloten worden op de LG warmtepomp, deze heeft een 230 V aan/uit aansluiting.

De instellingen voor de warmtepomp:

Waterstroom controle < vaste stroomsnelheid >
- pompcapaciteit
- vaste stroomsnelheid
- vaste delta Temp

Als je bij waterstroom controle < optimaal debiet > instelt, begint de waterpomp snel en zakt langzaam naar een 'optimale' stand terug (deze lage stroming is vaak maar 8 LPM ). Dit levert niet altijd voldoende 'warmte'
op, om de woning mee te verwarmen, zeker als je ook nog veel menging hebt bij het buffervat (als de externe pomp veel hoger staat en veel retour water weer het afgifte circuit ingaat).

Het beste bij gebruik van een buffervat is < vaste stroomsnelheid >

Bij - pompcapaciteit kun je een iets hogere waarde instellen bijvoorbeeld 80%
Bij - vaste stroomsnelheid stel je de waarde in, bijvoorbeeld 15 LPM
Bij - vaste delta Temp kun je de laagste waarde van 5 graden instellen

Als je kiest voor < vaste stroomsnelheid > worden de andere twee (pompcapaciteit en vaste deltaT) NIET genegeerd, deze worden altijd gebruikt tijdens een opstart (als je de warmtepomp aanzet en na een ontdooiing).
Door de pompcapaciteit hoger te zetten dan je vaste stroomsnelheid, bereikt de retour temp eerder een hoge waarde, waardoor de warmtepomp weet dat het systeem reageert.
Als je dan een deltaT hebt van 5 graden en dat ook hebt ingesteld, dan reageert de warmtepomp hierop en stopt dan de opstart, ook wel "de warmtepomp gaat terug moduleren" genoemd.
M.a.w. als je een grotere deltaT bij de warmtepomp hebt, bijvoorbeeld 7 graden, dan zet je de waarde op 7 graden, voor een goede opstart.

De deltaT bij de warmtepomp is niet hetzelfde als de deltaT bij de vloerverwarmingsverdeler, deze laatste kan bij een lagere stand van de externe pomp veel groter zijn.
Bij mijn vloerverwarmingsverdeler is de deltaT ongeveer 7 graden en als alle leidingen bij de warmtepomp bij elkaar gekomen zijn, is daar de deltaT nog ongeveer 4 graden.
Tijdens een opstart bereikt mijn warmtepomp een deltaT van 7 graden en ik heb de deltaT ingesteld op 7.

Disclaimer
Ik heb een warmtepomp boiler (SW) helemaal gescheiden van de verwarming van de radiatoren en de vloer (CV), voor het optimaliseren van de warmtepomp werking kunnen de genoemde waarden van de instellingen daarom bij jou anders zijn.
:) geloof het of niet! ik heb het gewoon altijd op optimal debiet +Ai, bij deze buitentemp +- 0gr op stooklijn moduleerd hij nooit terug naar 8ltr /min....hij houd hem bv. nu tussen 20>24ltr/min....ook logisch wp levert meer vermogen en dat moet hij kwijt......als de buitentemp weer stijgt bijv 12gr moduleerd hij wel weer terug naar 8>10ltr....ook logisch de wp levert dan minder thermisch vermogen(stooklijn) en dat kan die dan ook kwijt

het enige is af toe melding CH14 dat is dan maar zo lost vanzelf op ...ik stoor me er niet aan! (kwaal van LG)
de pomp cap staat op 100%.....hij kiest zijn waarde automatisch bij optimal..DT wisselt een beetje 5>7

bij jouw zal het anders zijn je hebt immers 3 circulatie pompen in je systeem...ik heb er maar 1 die van de WP zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
kazemo schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:59:
[...]

:) geloof het of niet! ik heb het gewoon altijd op optimal debiet +Ai, bij deze buitentemp +- 0gr op stooklijn moduleerd hij nooit terug naar 8ltr /min....hij houd hem bv. nu tussen 20>24ltr/min....ook logisch wp levert meer vermogen en dat moet hij kwijt......als de buitentemp weer stijgt bijv 12gr moduleerd hij wel weer terug naar 8>10ltr....ook logisch de wp levert dan minder thermisch vermogen(stooklijn) en dat kan die dan ook kwijt

het enige is af toe melding CH14 dat is dan maar zo lost vanzelf op ...ik stoor me er niet aan! (kwaal van LG)
de pomp cap staat op 100%.....hij kiest zijn waarde automatisch bij optimal..DT wisselt een beetje 5>7

bij jouw zal het anders zijn je hebt immers 3 circulatie pompen in je systeem...ik heb er maar 1 die van de WP zelf
Met 1 pomp zal optimal flow prima werken inderdaad. Als je een buffer hebt met een extra pomp gaat dat soms mis en blijft de warmtepomp op een lage flow hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Ik heb ook vaak de melding van CH14. Deze zie ik zelf nooit, maar ik monitor hem wel in HA. Ik onderneem ook geen actie op deze melding. Ik krijg de melding na een defrost en hierdoor gaat de status van de WP tijdelijk even naar "stand-by". De CH14 melding lost vanzelf binnen 1 minuut op en daarna start de WP gewoon weer op.
Alleen de compressor blijft iets langer uit staan. Na een defrost start de WP toch altijd volle bak op dus ik zie ook geen nadeel aan deze CH14 melding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjN7QJ3vjLBySRLQCv507I0gnuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T3t06BTntag6ckcdJADA5Fea.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jschel schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:28:
[...]

Met 1 pomp zal optimal flow prima werken inderdaad. Als je een buffer hebt met een extra pomp gaat dat soms mis en blijft de warmtepomp op een lage flow hangen.
:) ik heb ook geen parallel buffer vat (niet nodig ik heb geen naregeling/zoneregeling) alleen een klein serie buffervat van 50 LTR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Markje90 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:06:
[...]

De foto’s van de binnenunit en verdeler is van dit jaar maart. Heb deze geplaatst om jullie een beeld te geven hoe het eruit ziet.
Naar de delta moet ik kijken zag dat 1 meter kapot gesprongen is dus die moet ik gaan vervangen.
Ik zal de externe pomp naar stand 2 zetten en kijken wat er gebeurd met de unit.
En zal de handleiding eens goed doorlezen van de grundfos alpha 2.

Ik zelf gebruik alleen de thermostaat van LG zelf. Die hangt in de woonkamer en stuurd alles aan. Heb geen externe thermostaat weet ook niet welke merken met LG samen kan werken.

De streng die nu geknepen is was afgeknepen door de bouwer van het huis omdat die streng zo klein is vergeleken met de rest. Maar wel de streng van de gang en wc. Ik ga eerst de WP proberen goed en rustig te laten draaien voor dat ik daar mee verder ga. Anders is het einde op een gegeven moment zoek haha.

Ik bedank je zoiezo ik wordt er steeds slimmer en handiger in. Alleen vind het jammer dat me installateur en LG zelf deze kennis gewoonweg niet heeft…
Ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen met het verbeteren van de warmtepomp problemen haha.
De plugwise Anna is een opentherm thermostaat en kan sowieso aan/uit met extra laag spanning (ELV) 24/48V. 230Vac niet wat je voor de LG nodig hebt, ik had een Anna bij mijn CV voor ik de LG aanschafte;-) Een Anna heeft wel veel instelmogelijkheden op zijn interne website dus je zult hem vast kunnen gebruiken met een warmtepomp maar dan heb je dus iets nodig dat het ELV aan/uit signaal omzet in 230V. Dat kun je kopen maar ook zelf maken;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
[...]

Nogmaals hoe bij jou het buffervat is aangesloten is optimal flow kansloos, zet hem maar op fixed flow >15l/m tot 18l/m of fixed pump capacity 80%. De temperatuur lager zou ik in eerste instantie nog niet doen. Met hoe het buffer bij jou is aangesloten heb je altijd wel menging ook als de pompen gelijk staan. De water temperatuur naar de installatie zal ergen tussen je aanvoer en retour temperatuur van je warmtepomp zitten. Door juist een beetje hoge flow naar je buffer te sturen zal de delta T wat lager zijn en dus water temperatuur naar de installatie dichter bij de aanvoer temperatuur uit je warmtepomp wat wel zo handig is voor een acceptabel CoP.

Als je het huis warm hebt met de extra flow en de unit netjes door de opstartpiek heen komt dan kun je gaan optimaliseren. Je kunt dan beginnen met de stooklijn te verlagen en kijken of de unit goed door het opstarten heen blijft komen. Als je de flows wilt gaan optimaliseren dan zou ik eerst zorgen dat je de temperaturen van en naar je buffer kunt meten anders is het lastig in te regelen. Wat wil je bereiken met het inregelen van flow…. Een zo klein mogelijk verschil tussen de aanvoer temperatuur van je warmtepomp naar het buffer en de aanvoer temperatuur naar je installatie.

Dat kleine verschil is gewoon het makkelijkst te bereiken door de warmtepomp met een hoge flow en lage delta T te gebruiken. Dan heb je namelijk automatisch dat je aanvoer temperatuur naar het systeem dicht bij de aanvoer temperatuur van je warmtepomp ligt. Een hoge flow en lage delta T is helemaal niet erg, dat ding is ontworpen om prima op 80% en zelfs 100% pompcapaciteit te draaien er gaat niets kapot.

De pompcapaciteit en delta T instellingen op ~80% en 5 graden zetten dat is gewoon het beste want dan is je opstart piek het snelst gedaan zoals @PeteSplit ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:10:
[...]

De plugwise Anna is een opentherm thermostaat en kan sowieso aan/uit met extra laag spanning (ELV) 24/48V. 230Vac niet wat je voor de LG nodig hebt, ik had een Anna bij mijn CV voor ik de LG aanschafte;-) Een Anna heeft wel veel instelmogelijkheden op zijn interne website dus je zult hem vast kunnen gebruiken met een warmtepomp maar dan heb je dus iets nodig dat het ELV aan/uit signaal omzet in 230V. Dat kun je kopen maar ook zelf maken;-)
Plugwise Anna heb je in twee versies, ik weet niet welke @Markje90 heeft.
https://www.plugwise.com/product/anna/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:34:
[...]

Dat kleine verschil is gewoon het makkelijkst te bereiken door de warmtepomp met een hoge flow en lage delta T te gebruiken. Dan heb je namelijk automatisch dat je aanvoer temperatuur naar het systeem dicht bij de aanvoer temperatuur van je warmtepomp ligt. Een hoge flow en lage delta T is helemaal niet erg, dat ding is ontworpen om prima op 80% en zelfs 100% pompcapaciteit te draaien er gaat niets kapot.

De pompcapaciteit en delta T instellingen op ~80% en 5 graden zetten dat is gewoon het beste want dan is je opstart piek het snelst gedaan zoals @PeteSplit ook zegt.
Ik heb het eens omgedraaid en heb nu een lage flow ingesteld en krijg een hoge deltaT.
Ik zit nu op extern 15 LPM en de WP 13 LPM met deltaT op 7 en de capaciteit op 40%.
Er is weinig verschil, maar ik voel een hogere warmte afgifte bij de radiatoren.
(Verbruik gemiddeld 1,1 kW/h met ontdooiingen en 0,7 kW/h zonder, verbruik pompen is gehalveerd 28 W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:34:
[...]

Plugwise Anna heb je in twee versies, ik weet niet welke @Markje90 heeft.
https://www.plugwise.com/product/anna/
Grappig die kende ik niet. Ik dacht dat ze alleen als opentherm beschikbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
PeteSplit schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:45:
[...]

Ik heb het eens omgedraaid en heb nu een lage flow ingesteld en krijg een hoge deltaT.
Ik zit nu op extern 15 LPM en de WP 13 LPM met deltaT op 7 en de capaciteit op 40%.
Er is weinig verschil, maar ik voel een hogere warmte afgifte bij de radiatoren.
(Verbruik gemiddeld 1,1 kW/h met ontdooiingen en 0,7 kW/h zonder, verbruik pompen is gehalveerd 28 W)
Het makkelijkste krijg je het met hoge flow lage delta T werkend. Daarna kun je gaan itereren. Met een hoge flow en lage delta T krijg je het makkelijkst het meeste vermogen uit zijn parallel buffer met een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur. Daarna kun je de afweging gaan maken tussen waterpompverliezen en warmtepomp aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
alles over pompen div. merken
bijv grunfoss 25-40 kan max. 40ltr/min leveren, de moderne zijn energie zuinig bijv. max. 20watt

https://www.waterpompshop...mp-cv-pomp#specifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Bedenk dat verbruik van de waterpomp niet allemaal verlies is, maar hoofdzakelijk cop1 verwarming is. De pomp zelf, maar ook de leidingweerstand is uiteindelijk gwn wrijving wat warmte opwekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:55:
Bedenk dat verbruik van de waterpomp niet allemaal verlies is, maar hoofdzakelijk cop1 verwarming is. De pomp zelf, maar ook de leidingweerstand is uiteindelijk gwn wrijving wat warmte opwekt
:) ja als je het zo bekijkt is dat zo,maar dan toch maar minimaal warmte opwek (bij koelen werkt het tegen)

ik heb het hoofdzakelijk geplaatst met reden: ik zet secundaire pomp op bijv. op 15ltr/min....maar dan moet men wel weten hoe dat moet!

ik weet het niet zeker? ik denk dat een 25-40 model helemaal niet zo laag kan ...15ltr/min??....wie weet dat?

begrenzen met de flowmeters??.....de (totaal) optellen aantal groepen!

[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 30-12-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
SalexSun schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:55:
Zeker @SalexSun ! Omdat de PMSM motor en vermogenselektronica in een moderne pomp een efficiëntie heeft van makkelijk 90% krijg je de meeste warmte zelfs terug in het water met CoP 1. Dus zelfs als de pomp in een onverwarmde ruimte hangt (zoals in de buitenunit zelf) is het meeste warmte niet verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
kazemo schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:00:
[...]

:) ja als je het zo bekijkt is dat zo,maar dan toch maar minimaal warmte opwek (bij koelen werkt het tegen)

ik heb het hoofdzakelijk geplaatst met reden: ik zet secundaire pomp op bijv. op 15ltr/min....maar dan moet men wel weten hoe dat moet!

ik weet het niet zeker? ik denk dat een 25-40 model helemaal niet zo laag kan ...15ltr/min??....wie weet dat?

begrenzen met de flowmeters??.....de (totaal) optellen aantal groepen!
Die pomp kan naast constant flow met 3 standen ook constant pressure en proportional pressure ook beide met 3 standen. Een van die laatste 2 druk regelingen zouden wel kunnen werken als de flow bepaald wordt op de verdelers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jschel schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:35:
[...]

Die pomp kan naast constant flow met 3 standen ook constant pressure en proportional pressure ook beide met 3 standen. Een van die laatste 2 druk regelingen zouden wel kunnen werken als de flow bepaald wordt op de verdelers
:P bij de nederlanse handleiding van het andere merk DAB word het beter uitgelegd

de pomp in de LG zelf maakt meestal gebruik van Grunfoss of een koreaans merk?
de software van lg bepaald daar de waaier snelheid!....bijv 8>24ltr/min..variabel of vast debiet (is dat uit te lezen in HA ?)

mijn conclusie is dan toch ook bij een parallel buffervat kun je GEEN optimal flow gebruiken dat geeft problemen!......bij geen buffervat kan dat wel,mijn inziens

[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 30-12-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
kazemo schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:42:
[...]
:P bij de nederlanse handleiding van het andere merk DAB word het beter uitgelegd

de pomp in de LG zelf maakt meestal gebruik van Grunfoss of een koreaans merk?
de software van lg bepaald daar de waaier snelheid!....bijv 8>24ltr/min..variabel of vast debiet (is dat uit te lezen in HA ?)

mijn conclusie is dan toch ook bij een parallel buffervat kun je GEEN optimal flow gebruiken dat geeft problemen!......bij geen buffervat kan dat wel,mijn inziens
De flow kun je uitlezen via modbus in home assistant. De LG heeft een flow sensor en de waterpomp heeft waarschijnlijk een 0-10V ingang waarmee je het toerental in kunt stellen. Beide worden gebruikt om de flow/deltaT te regelen, fixed pump capacity is waarschijnlijk niets meer dan 80% is 8V setpoint.

Fixed pump capacity zou je kunnen gebruiken als de flow in het systeem vast ligt op de verdelers, maar ik denk dat in een bufferloos systeem fixed flow en optimal flow ook wel werkt hoor. Want de flow regeling op de verdeler is niet zo strak dus als je warmtepomp een beetje past bij je systeem zal het wel los lopen.

Met een parallel buffer kun je idd beter geen optimal flow gebruiken. Fixed flow of fixed pump capacity is in dat geval inderdaad het beste.

[ Voor 20% gewijzigd door jschel op 30-12-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoeder
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-06 15:10
goedemiddag ik wil mijn LG therma V 12 kw monoblok instellen op de thermostaat op lucht .
kan iemand mij daar mee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:25
@phoeder waar kom je precies niet uit? Neem aan dat je de handleiding al hebt bekeken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

phoeder schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:02:
goedemiddag ik wil mijn LG therma V 12 kw monoblok instellen op de thermostaat op lucht .
kan iemand mij daar mee helpen
Dan moet je flink aan de slag, maar wat is de vraag precies ?
Wil je een externe thermostaat aansluiten, of wil je de afstandsbediening van de warmtepomp gebruiken ?

De afstandsbediening van LG moet dan in de ruimt hangen waar je de lucht temperatuur van wil instellen.
Je maakt dan een stooklijn voor deze lucht en je kunt daarvoor ook een hysterese instellen.
Je kunt dan ook een stooklijn voor water maken, of je stelt een maximale temperatuur van het water in.
Ook zul je een aantal instellingen voor het water moeten instellen (het is makkelijker om eerst water te gaan instellen, voordat je met lucht begint, zodat deze al vast goed staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
Hallo, ik heb wat nieuws over mijn ontdooiprobleem in verband met de omringende mist. (De bomen zijn al 5 dagen niet ontdooid!) Observatie: 1) Er zit een bug in het systeem: nadat er ijs is gevormd tijdens de warmwaterproductie, wanneer de machine ontdooit, werkt de cyclus niet! De ontdooicyclus duurt 10 seconden en is dan voorbij! 2) Ik heb het verwarmingssnoer in de machine verplaatst om het strakker rond de afvoergaten te krijgen. 3) Ik heb op verschillende plaatsen gaten in de bodem geponst en de korte behuizing aan de rechterkant van de machine verwijderd. Dit zou de machine weer aan de praat moeten krijgen... Wordt vervolgd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkbcubu4eYObFDui5YvuT5W0TJ8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/W9utypByxnKdmKikDduexWip.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jacko222 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:42:
Hallo, ik heb wat nieuws over mijn ontdooiprobleem in verband met de omringende mist. (De bomen zijn al 5 dagen niet ontdooid!) Observatie: 1) Er zit een bug in het systeem: nadat er ijs is gevormd tijdens de warmwaterproductie, wanneer de machine ontdooit, werkt de cyclus niet! De ontdooicyclus duurt 10 seconden en is dan voorbij! 2) Ik heb het verwarmingssnoer in de machine verplaatst om het strakker rond de afvoergaten te krijgen. 3) Ik heb op verschillende plaatsen gaten in de bodem geponst en de korte behuizing aan de rechterkant van de machine verwijderd. Dit zou de machine weer aan de praat moeten krijgen... Wordt vervolgd!
Heb je geen vergissing gemaakt met de opname van het filmpje, de auto's op de achtergrond bewegen ook wat sneller dan normaal.

Ik ben voor het eerst afgelopen weekeinde eens boven naar de warmtepomp gaan kijken en het proces wat het filmpje laat zien is bij mij gelijk (het duurt dan wel iets langer ;) )
Zet het filmpje maar eens op 0,25x dan ziet het er beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
Het is eigenlijk in fast motion gefilmd, anders is het een beetje lang. Wat ik wilde benadrukken was de volledige ontdooiing, eindelijk! De bodem en de retour aan de kleine kant waren volledig bevroren en niet meer te ontdooien door dit klimaat, wat een beetje hardcore was voor de warmtepomp en voor het moreel van de mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jacko222 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:01:
Het is eigenlijk in fast motion gefilmd, anders is het een beetje lang. Wat ik wilde benadrukken was de volledige ontdooiing, eindelijk! De bodem en de retour aan de kleine kant waren volledig bevroren en niet meer te ontdooien door dit klimaat, wat een beetje hardcore was voor de warmtepomp en voor het moreel van de mensen!
:) het heeft dus gebaat de afvoer (meerdere gaten en groter) te verbeteren,en word dus geen ijsklomp meer

offtopic
zoiets dergelijks heb ik al bij 2 auto,s gehad de zg paravan (opvangbak water voorruit) verstopt door bladeren
gevolg auto binnen vol water zelfs bij een niet meer kunnen remmen,vacuum rembekrachtiger bevroren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
jacko222 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:42:

[Afbeelding]

[YouTube: LG ThermaV defrosting]
Ik weet niet of het een bug is, dat je warmtepomp bevriest bij een defrost tijdens de warmwaterproductie. Heb je wel genoeg warmteinhoud om tijdens de warmwaterproductie de machine te kunnen ontdooien. Ik las ook dat je een speciale regeling hebt om menging tijdens het maken van warmwater te voorkomen. Zou dit de reden kunnen zijn dat je machine bevriest?

Dit schreef een installateur in een ander forum topic:

https://gathering.tweaker...message/81165956#81165956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
jschel schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:43:
[...]

Waarom vind je je huidige buffer te groot? Hoe groot is die dan? Een kleiner buffer zou kunnen idd dan moet hij groot genoeg zijn om te kunnen defrosten. In de handleiding staat minimaal 50l voor de 12kW tot 16kW warmtepompen. Als ik de handleiding mag geloven zou 100l dus al voldoende kunnen zijn. Een klein buffer doet niets tegen pendelen etc! Daar help een groot buffer, lees >=1000l wel iets tegen.
ik heb destijds bewust een grote buffertank genomen van 800 liter.
het idee hierachter was dat ik na de afschaffing van de salderingsregeling mijn wp zou willen laten draaien op momenten dat mijn zonnepanelen meer leveren dan ik op dat moment gebruik.
maar dat lijkt mij geen reële werkwijze aangezien dit m.i. dit te complex wordt.

verder dacht ik een grotere buffer zinvol zou zijn om de bekende overshoot bij het starten van de wp op te kunnen vangen en rust brengt in het hydraulische systeem.
om te kunnen experimenteren heb ik ervoor gekozen de retour leiding naar de wp toe op 3 nivo's aan te sluiten en door de 3 kranen kan ik kiezen tot welke hoogte het vat opwarmt. Zie foto

ben benieuwd naar jullie visie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os-sRfBeSu26mfdcqmfCaj4lsdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsDwc5P5U8chQ1xPQGswxatW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
montebaldo55 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:40:
[...]

ik heb destijds bewust een grote buffertank genomen van 800 liter.
het idee hierachter was dat ik na de afschaffing van de salderingsregeling mijn wp zou willen laten draaien op momenten dat mijn zonnepanelen meer leveren dan ik op dat moment gebruik.
maar dat lijkt mij geen reële werkwijze aangezien dit m.i. dit te complex wordt.

verder dacht ik een grotere buffer zinvol zou zijn om de bekende overshoot bij het starten van de wp op te kunnen vangen en rust brengt in het hydraulische systeem.
om te kunnen experimenteren heb ik ervoor gekozen de retour leiding naar de wp toe op 3 nivo's aan te sluiten en door de 3 kranen kan ik kiezen tot welke hoogte het vat opwarmt. Zie foto

ben benieuwd naar jullie visie.

[Afbeelding]
|:( mooie test opstelling het zal ook wel werken (zg warmte accu)....maar je kan je afvragen is het zinvol
buffer(800ltr) op 40 gr hoe lang kun er mee verwarmen vvw als het daalt naar 20gr is de warmte accu leeg en je hebt ook nog stilstand verlies, de ruimte waar hij staat blijft mooi warm! of dat een voordeel is?
als het bedoeld is voor overtollige zonne energie (zoals nu is er helemaal geen zon) op te slaan zal het effectief niet werken,daar is de inhoud van het vat te klein voor!......maar verder een mooi experiment _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FC8Zh_pNyoM2MgyFRQX8BaS0EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LH0gX0UcXM7G0VVdB9iiL1Ey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp0jjCC_Pyh_eKEB3z6rEhGHGbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqxvY2AeKUdu44f8c6JJyoQv.jpg?f=fotoalbum_large
Goedemorgen. Het verbruik van December is 662 kwh ÷ door 2689 kw is dan volgen de LG 4.06 cop dat kan volgens mij niet beter en als dat zo is staan mijn instellingen ook goed! 🤑 op naar 2025 🥳 een goed uiteinde en begin van 2025,

[ Voor 8% gewijzigd door jscheffers op 31-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
800L met dT van 20 graden is 67MJ oftewel 18.5 kWh. Alleen draait die buffer nooit op 40graden als het water erin rechtstreeks de VVW in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:08:
800L met dT van 20 graden is 67MJ oftewel 18.5 kWh. Alleen draait die buffer nooit op 40graden als het water erin rechtstreeks de VVW in gaat.
:( dus rendement is nog slechter (40gr was een voorbeeld) het werkt gewoon niet (warmte accu)
ik wilde gewoon niet het nog negatiefer maken! t.ov van hem
als hij perse een buffervat wil hebben lijkt me 200ltr meer als voldoende.....hij wil 800ltr weghalen?

ik heb dit alles niet ,de discussie kan je beter voeren met @montebaldo55

[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 31-12-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danton-Bowman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 15:29
Sinds een aantal weken (tweede) eigenaar van een LG warmtepomp HM123MR U34, zat bij de woning ;).

Nu hebben wij last van een knal die regelmatig terugkomt. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat dit gebeurt wanneer de warmtepomp zover ik kan zien stopt met verwarmen. Ik krijg dan overigens ook een CH14 melding.

Nu hebben we diverse bedrijven benaderd maar ze doen geen LG, nemen nu geen klanten aan of reageren gewoon niet.

Hopelijk kan iemand mij in de goede richting duwen hoe dit op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73sTDFF2uy4LfI4106IJ4vRwUUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzVLMOWcURXEyHUF4DMMoC1U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7V96sp2Rza1ZS1pf3_gWOIRvVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9qSuT35HI9kau5QzKjhgOkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7zbaUrpTOCPALrQfE_k6yTmVPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlxxPzyoCZtoitdW3oWDEavz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1PZFLEOS5plp4yG3buPW6SrGRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDBdbRnoMNLf9jbFuScUL1iN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Danton-Bowman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:26:
Sinds een aantal weken (tweede) eigenaar van een LG warmtepomp HM123MR U34, zat bij de woning ;).

Nu hebben wij last van een knal die regelmatig terugkomt. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat dit gebeurt wanneer de warmtepomp zover ik kan zien stopt met verwarmen. Ik krijg dan overigens ook een CH14 melding.

Nu hebben we diverse bedrijven benaderd maar ze doen geen LG, nemen nu geen klanten aan of reageren gewoon niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft de warmtepomp nog wel een circuit waarover het water kan stromen als de verwarming stopt? Zit er bijvoorbeeld een buffervat? Want dit komt op mij over alsof het hele watercircuit voor de warmtepomp in een keer afgesloten word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar hoor je de knal?

Het lijkt erop dat het gebeurt tijdens de warmwater run. Wat is je druk in het systeem (tijdens verwarmen en tijdens warmwater run)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:37:
[...]

Waar hoor je de knal?

Het lijkt erop dat het gebeurt tijdens de warmwater run. Wat is je druk in het systeem (tijdens verwarmen en tijdens warmwater run)?
8)7 tijdens warmwater run afgesloten van expansievat of defect (overdruk?)......heeft hij wel een extravat?

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 31-12-2024 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detviaklm
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-03 12:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
I`m from Germany, that why I answer in english!

To my mind we have a software bug within the so called "hydro-Platine" (main circuit board within heat pump). As you can see, there is written 16 kW performance, which is not correct. The software set up the minimum flow to the respective value for the type of heat pump (16 kw= 15 l/min). If you have a smaller heat pump which decreases the flow under 15 l/min ,you will get CH14. Pls try to set up a constant flow higher that 15 l/min in the remote control and the error will disappear. I have a 9 kW heat pump and I haven`t any problems with the constant flow set up. If you would like to use the "optimum flow" set up - you have to have a newer software version on the main circuit board. I ordered a new board meanwhile and get at first the correct type of heat pump on display and at second also with "optimum flow" setting, the CH14 disappears!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danton-Bowman
Ik ga proberen de vragen te beantwoorden… kom er namelijk nog niet helemaal uit. Dit is echt nieuw voor mij.

De knal hoor ik bij de boiler in de buurt. En volgens mij hangt het samen met het warmwater en niet de verwarming.

Voor de verwarming een Thermador vat.
Op het vat zit een Wilo Yonos Pico 25/1-8 130 aangesloten. Deze wordt aangestuurd door een Wavin CCU-208. Verwarmingsysteem is enkelvoudige buis en we hebben sinds kort beneden vloerverwarming.

Voor het warmwater (DHW) een Inventum HPB 200ltr DW boiler.

Er hangt een Caleffi series 555 buffervat welke 1,8 bar aangeeft. Zover ik kan zien is dit constant.

Verder zie ik een Caleffi dirtmag en Caleffi Discal.

Ik ben dus in de service instellingen aan het kijken maar welke flow moet ik kan hebben/ bekijken?

De installateur was overigens Bestair en die zijn blijkbaar doorgestart als Slimair.

Foto’s zijn van een paar weken terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0t-QsBFhWnHVrdYrWmvKFPrL1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QenvbZGg2GySmrvUuw7olY1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PcFjTpaumYbwQrYjP2lJIUG8jA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu6yI0POgh5XECkBpEwGhGnl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVody9vKUHSRFsCFjKjQDoP8emk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxmiXESYhfKfbHGPMYZrdZ5c.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDNS-7LMK3m4rvEBTdn-l82XFTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7W1hcpfRJEp9IhdIK2Y4lz7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFoVJ_3DLnuo9tHF-0abxDZKa0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LClZkb4Q146Bpe4W7GAwzFyX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNmln7U3P7BZKMmke6a3qX80hNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qSx79JE2ZZ9TsEEtyAAdco9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Danton-Bowman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:28:
Ik ga proberen de vragen te beantwoorden… kom er namelijk nog niet helemaal uit. Dit is echt nieuw voor mij.

De knal hoor ik bij de boiler in de buurt. En volgens mij hangt het samen met het warmwater en niet de verwarming.

Op het vat zit een Wilo Yonos Pico 25/1-8 130 aangesloten. Deze wordt aangestuurd door een Wavin CCU-208. Verwarmingsysteem is enkelvoudige buis en we hebben sinds kort beneden vloerverwarming.

Er hangt een Caleffi series 555 buffervat welke 1,8 bar aangeeft. Zover ik kan zien is dit constant.

Ik ben dus in de service instellingen aan het kijken maar welke flow moet ik kan hebben/ bekijken?

De installateur was overigens Bestair en die zijn blijkbaar doorgestart als Slimair.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
:? foto 4 manometer boven expansievat geeft een druk van 0 aan zwarte wijzer?......zit daar lucht?
rood is indicatie staat op 1.8
zwarte wijzer moet op -+ 2 bar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Misschien een zware veer ondersteunde 3-weg klep die je hoort. Of een zwaar din-rail relais wat valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel

Waarschijnlijk die 3-weg klep of een relais. In dat boiler stuur kastje zit een relais voor de heater. Meer niet overigens dat dure kastje heb je niet nodig. De temperatuur sensor kun je los kopen en elk din-rail relais is goed genoeg om een heater met ingebouwde thermische beveiliging aan te sturen. Maar ziet er wel netjes uit allemaal!

[ Voor 5% gewijzigd door jschel op 31-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danton-Bowman
kazemo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:49:
[...]

:? foto 4 manometer boven expansievat geeft een druk van 0 aan zwarte wijzer?......zit daar lucht?
Is van een paar weken geleden, is nu 1,8 bar. Boel was leeggelopen doordat er een leiding was geraakt bij het infrezen van de vloerverwarming, oftewel lucht lucht en nog eens lucht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Danton-Bowman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:58:
[...]

Is van een paar weken geleden, is nu 1,8 bar. Boel was leeggelopen doordat er een leiding was geraakt bij het infrezen van de vloerverwarming, oftewel lucht lucht en nog eens lucht. ;)
:) is dan OK......misschien een slagdemper plaatsen?.....verder werkt het wel allemaal?......alleen die knal!+CH 14

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 31-12-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
jscheffers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemorgen. Het verbruik van December is 662 kwh ÷ door 2689 kw is dan volgen de LG 4.06 cop dat kan volgens mij niet beter en als dat zo is staan mijn instellingen ook goed! 🤑 op naar 2025 🥳 een goed uiteinde en begin van 2025,
Gebruik je de wp voor zowel verwarming als SWW? Die van mij geeft een waarde van ong 4.9, maar is alleen voor verwarming (vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91

Is het altijd als de temperatuur precies 50 graden is? Ik heb het idee dat het misschien iets met die drieweg klep is of in die buurt. Of dat er een thermostaat klep tussen zit. Als je niet direct in de problemen komt bij het veranderen van de settings zou je de flow misschien wat lager kunnen zetten (fixed flow) en kijken of de klap minder word. Dan weet je misschien wat meer of d klap door het water/stress op de leidingen veroorzaakt word.

Toen ik hier net nieuwe water leidingen op zolder kreeg had ik dat ook tijdens het testen, als ik de kraan open zette hoorde ik niks, maar als ik de kraan in een keer dicht deed hoorde ik ook een knal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:47
jscheffers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe krijg je het thermisch vermogen weergegeven in de afstandsbediening. Ik zie alleen het elektrische vermogen. Ik heb een 7 kw monobloc met de software 3066.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Leonp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:28:
[...]

Hoe krijg je het thermisch vermogen weergegeven in de afstandsbediening. Ik zie alleen het elektrische vermogen. Ik heb een 7 kw monobloc met de software 3066.
Voor die van mij 9kw monobloc met software 3069 is het als volgt:

Menu --> Energie --> Energie/Tepelny Vykon--> Samenvatting en dan kopje Tepelny Vykon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Leonp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:28:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met 3065. Later las ik toevallig (in de gebruikershandleiding geloof ik) dat dit niet beschikbaar is wanneer er gebruik wordt gemaakt van energiestatus, wat ik dus gebruik. Toen heb ik niet meer verder gezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Antonl91 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:02:
[...]

Gebruik je de wp voor zowel verwarming als SWW? Die van mij geeft een waarde van ong 4.9, maar is alleen voor verwarming (vloerverwarming).
Goedeavond Anton Ok, nee aleen vloerverwarming 90 m2 maar dan kan ik er ook nog wat mee gaan spelen , de temperatuur is nu 21 a 22 graden 24/7 en tegen over 1500 m3 gas valt dat niet tegen mijn huis vrijstaande uit 1990 houtskeletbouw.
De monoblok 5kw staat wel bij mij in de kelder ik heb misschien 3x defrosts gehad maar dat was maar een beetje rijp en geen ijsvorming .de kelder is ook nog warmer en droger dan buiten daarbij ben ik aan het kijken of de temperatuur sensor op de monoblok naar buiten kan en mag ik weet nog niet of hij een rol speelt bij het defrossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
SalexSun schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:07:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met 3065. Later las ik toevallig (in de gebruikershandleiding geloof ik) dat dit niet beschikbaar is wanneer er gebruik wordt gemaakt van energiestatus, wat ik dus gebruik. Toen heb ik niet meer verder gezocht
Goedeavond wat Antonl91 hiervoor al uitleg aan Leonp ik deelde Teelny Vyon zeg maar 105,7 door de energie 27.7 kwh dan is de cop 3,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
jscheffers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:34:
[...]

Goedeavond Anton Ok, nee aleen vloerverwarming 90 m2 maar dan kan ik er ook nog wat mee gaan spelen , de temperatuur is nu 21 a 22 graden 24/7 en tegen over 1500 m3 gas valt dat niet tegen mijn huis vrijstaande uit 1990 houtskeletbouw.
De monoblok 5kw staat wel bij mij in de kelder ik heb misschien 3x defrosts gehad maar dat was maar een beetje rijp en geen ijsvorming .de kelder is ook nog warmer en droger dan buiten daarbij ben ik aan het kijken of de temperatuur sensor op de monoblok naar buiten kan en mag ik weet nog niet of hij een rol speelt bij het defrossen.
Toch wel een groot verschil dan, zeker omdat je weinig defrosts hebt gehad. Op koude dagen had ik elke 45 minuten een defrost en de temperatuur is ook elke dag 21 graden, maar de cop lag rond de 4,9 over de hele maand gezien (+verbruik van vandaag meegerekend).

Totale hoeveelheid vloerverwarming is ongeveer 110-120m2 en misschien komt de zolder er ooit nog bij. Is een 9kW monobloc. Heb zelf stadsverwarming, dat heb ik nu nog voor sanitair water en geen idee wat het verbruik zou zijn als ik ook zou verwarmen met stadsverwarming want de toevoer voor de cv heb ik direct dicht gedraait toen ik deze woning kocht want ik weet zeker dat het een stuk duurder zou zijn dan wat ik nu betaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoblkNTnrZbVE2Xl7G3IlHD2X8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsvLSmbedUgu3nOvbaNj5QVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtcUbsWdA3CxolQuQoOhu-ysDow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKPYct7M9mAGKoYshDi74GkK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Antonl91 op 31-12-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzydCR-QHTNx6azmcxRb8XPMrmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wef8qD0YINHuncsdzt2D3a3X.jpg?f=fotoalbum_large

De weergave van de warmteafgifte is niet afhankelijk van de RMC versie 3066 - 3069 ...
maar waarschijnlijk afhankelijk van de inbouw van een extra sensor.
Het zou aanwezig zijn bij de nieuwere monoblocks en splits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
PeteSplit schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:59:
[Afbeelding]

De weergave van de warmteafgifte is niet afhankelijk van de RMC versie 3066 - 3069 ...
maar waarschijnlijk afhankelijk van de inbouw van een extra sensor.
Het zou aanwezig zijn bij de nieuwere monoblocks en splits.
De eerste foto die ik zie waarbij gewoon warmteafgifte staat... heb je dat zelf aan kunnen passen of werd de warmtepomp zo geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:49
Die knal is bijna zeker de 3 weg klep. Dit zijn kleppen met een soort flapje erin.
Tijdens omschakelen van tapwater naar cv laat lg de pomp door draaien. Dat flapje slaat dan ineens dicht door de waterstroom, waardoor je waterslag krijgt.
Ander type klep gebruiken lost het eventueel op, lagere flow vermindert het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:03:
[...]

De eerste foto die ik zie waarbij gewoon warmteafgifte staat... heb je dat zelf aan kunnen passen of werd de warmtepomp zo geleverd?
Nee, deze is zo door NL installateur geplaatst (sept 2023) en ik heb Nederlands als taal ingesteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Energie/Tepelny Vykon--> Samenvatting en dan kopje Tepelny Vykon
Het lijkt erop dat je meer wilt weten over het thermisch vermogen van je LG warmtepomp. Hier is een korte samenvatting over wat "Tepelny Vykon" inhoudt:

Thermisch Vermogen (Tepelny Vykon)
Thermisch vermogen is de hoeveelheid warmte die een apparaat, zoals een warmtepomp, kan genereren of overdragen per eenheid van tijd. Dit wordt meestal uitgedrukt in kilowatt (kW). Voor warmtepompen is dit een cruciale maatstaf, omdat het aangeeft hoe effectief het apparaat is in het verwarmen van een ruimte of water.

Hoe kun je het thermisch vermogen bekijken op je LG warmtepomp?

Menu: Open het hoofdmenu van de afstandsbediening.

Energie: Ga naar de sectie Energie.

Energie/Tepelny Vykon: Selecteer deze optie voor een samenvatting.

Tepelny Vykon: Hier zie je het specifieke thermische vermogen van je warmtepomp.

Als je specifieke vragen hebt over de instellingen of het gebruik van je warmtepomp, laat het me dan weten! Ik help je graag verder.

Copilot een bericht sturen

waarom moet dat in een vreemde taal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
.misschien een slagdemper plaatsen?.
Ja, dat is een goede suggestie! Een slagdemper, ook wel een waterslagdemper genoemd, kan helpen om de impact van het plotseling sluiten van de klep te dempen en zo de knalgeluiden te verminderen. Waterslagdempers absorberen de schokgolven die ontstaan wanneer de waterstroom abrupt wordt gestopt, wat in dit geval de knal zou kunnen verminderen of elimineren.

Het installeren van een waterslagdemper zou een relatief eenvoudige en effectieve manier kunnen zijn om dit probleem aan te pakken. Mocht je hulp nodig hebben bij de installatie of verdere vragen hebben, laat het me weten! 😊

Die knal is bijna zeker de 3 weg klep. Dit zijn kleppen met een soort flapje erin. Tijdens omschakelen van tapwater naar cv laat lg de pomp door draaien. Dat flapje slaat dan ineens dicht door de waterstroom, waardoor je waterslag krijgt. Ander type klep gebruiken lost het eventueel op, lagere flow vermindert het ook.
Inderdaad, het klinkt alsof de drie-weg klep de oorzaak van de knal is. Deze kleppen hebben vaak een intern flapje dat plotseling kan dichtklappen door de stroming van het water, vooral wanneer de pomp blijft draaien tijdens het omschakelen van tapwater naar cv. Dit kan waterslag veroorzaken en die knal die je hoort.

Zoals je al aangeeft, kan het gebruik van een ander type klep helpen dit probleem op te lossen. Het verminderen van de waterstroom kan ook bijdragen aan het verminderen van waterslag. Een waterslagdemper plaatsen zou ook een effectieve oplossing kunnen zijn om de schokken in het systeem op te vangen.

Mocht je nog andere vragen of zorgen hebben, laat het gerust weten! 😊

[ Voor 44% gewijzigd door kazemo op 01-01-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Volgens mij is het probleem van @Leonp dat het kopje warmteafgifte niet zichtbaar is in het energie menu. Bij mij dus ook niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huA5LT6h7tAw4rafdDIDmeCehyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jizw673CaFdwK7mv7qdy1Y1S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agazus
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Wanneer de buiten temperatuur onder de 5 graden komt en “low noise mode” staat aan, dan neemt het energie verbruik toe. Op zich is dit natuurlijk logisch. De warmtepomp krijgt het er dan bij nog lagere buiten temperatuur moeilijk mee om de binnen temperatuur op peil te houden. Ook de “ontdooi” frequentie neemt toe, tot ca. 1x per 45 minuten.
Wat mij nu opvalt is dat na het uitzetten van de “low noise mode” :
- de “ontdooi” frequentie neemt af
- het energie verbruik neemt aanmerkelijk af
- geen probleem meer om de binnen temperatuur op peil te houden
Mijn vraag is nu of iemand het “low noise” management mbv HA geautomatiseerd heeft en eventueel wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
agazus schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:39:
Wanneer de buiten temperatuur onder de 5 graden komt en “low noise mode” staat aan, dan neemt het energie verbruik toe. Op zich is dit natuurlijk logisch. De warmtepomp krijgt het er dan bij nog lagere buiten temperatuur moeilijk mee om de binnen temperatuur op peil te houden. Ook de “ontdooi” frequentie neemt toe, tot ca. 1x per 45 minuten.
Mijn vraag is nu of iemand het “low noise” management mbv HA geautomatiseerd heeft en eventueel wil delen.
Ik wil het best delen. Er zit ook nog de automatisering in om tijdens een defrost de Silent mode juist weer aan te zetten om de opstartpiek iets te dempen. Ook indien de hoeveelheid koelmiddel tijdelijk iets te weinig is (de supletie injectie klep gaat open) zet ik na 5 minuten de Silent mode aan om een uitschakeling op te hoge watertemperatuur te voorkomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
alias: "Warmtepomp: Stille modus aan/uit"
description: "Warmtepomp: Stille modus aan/uit omschakeling"
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.lg_defrosting_status
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    from: "off"
    to: "on"
    id: "Trigger_ID01: Defrost gestart"
    trigger: state
  - entity_id:
      - switch.lg_silent_mode_set
    from: unavailable
    to: "off"
    id: "Trigger_ID02: Silent mode switch komt weer beschikbaar"
  - entity_id:
      - sensor.filtered_buiten_temperature
    above: 4
    id: "Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 4 graden"
    trigger: numeric_state
  - entity_id: sensor.shelly1pm_wp_temperature_3
    above: 6
    id: "Trigger_ID04: Temperatuur buiten boven 6 graden"
  - entity_id:
      - binary_sensor.lg_compressor_status
    from: "off"
    to: "on"
    id: "Trigger_ID05: Compressor gaat weer aan"
  - entity_id:
      - sensor.filtered_buiten_temperature2
    id: >-
      Trigger_ID06: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5
      graden
    below: 2.5
  - entity_id:
      - sensor.temp_gevoelstemperatuur_stooklijn
      Trigger_ID08: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4
      graden
    below: 3.4
  - entity_id:
      - sensor.lg_suction_temp
    for:
      minutes: 5
    below: -0.3
    id: "Trigger ID11: Aanzuigtemperatuur onder 0"
    enabled: true
  - entity_id:
      - binary_sensor.lg_defrosting_status
    for:
    from: "on"
    to: "off"
    id: "Trigger_ID12: Defrost gestopt"
  - entity_id:
      - sensor.lg_inverter
    above: 40
    id: "Trigger_ID13: Inverter hoger dan 40 Hz"
    for:
  - entity_id:
      - sensor.shelly1pm_wp_temperature_3
    above: 5.5
    id: "Trigger_ID14: Temperatuur buiten boven 5.5 graden"
  - entity_id:
    above: 6.5
    id: "Trigger_ID15: Temperatuur buiten boven 6.5 graden"
  - entity_id:
    above: 7
    id: "Trigger_ID16: Temperatuur buiten boven 7 graden"
  - entity_id:
    above: 7.5
    id: "Trigger_ID17: Temperatuur buiten boven 7.5 graden"
  - alias: Wanneer vochtigheid boven 96%
    entity_id:
      - sensor.shellyplusht_buiten_humidity
    above: 94
    id: "Trigger_ID18: Vochtigheid buiten boven 94%."
  - entity_id:
    id: "Trigger_ID19: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 4 graden"
  - entity_id:
    above: 4.5
      Trigger_ID20: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 4.5
      graden
conditions: []
actions:
  - alias: "Perform an action if: When triggered by Trigger_ID01: Defrost gestart"
    if:
      - condition: trigger
      - condition: and
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.lg_via_stooklijn
            state: "off"
    then:
      - data: {}
        target:
          entity_id: switch.lg_silent_mode_set
        action: switch.turn_on
      - delay:
          minutes: 1
          milliseconds: 0
        alias: Wachttijd
      - data:
          value: 25
        target:
          entity_id: input_number.box_lg3
        action: input_number.set_value
      - delay:
      - data:
          value: 26
        target:
      - alias: Wachttijd
        delay:
          minutes: 8
      - data:
          value: 27
        target:
        delay:
          minutes: 2
      - data:
          value: 28
        target:
      - delay:
        target:
        action: switch.turn_off
  - if:
        id: "Trigger_ID02: Silent mode switch komt weer beschikbaar"
        entity_id: binary_sensor.lg_silent_mode_status
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.filtered_buiten_temperature
        above: 5
    then:
        target:
    alias: >-
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID02: Silent mode switch
      komt weer beschikbaar
  - alias: >-
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID03: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten boven 4 graden
    if:
        id:
          - >-
            Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 4
            graden
          - >-
            Trigger_ID19: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 4
            graden
          - >-
            Trigger_ID20: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven
            4.5 graden
    then:
        target:
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID04: Temperatuur buiten
      boven 6 graden
    if:
        id:
          - "Trigger_ID04: Temperatuur buiten boven 6 graden"
          - "Trigger_ID14: Temperatuur buiten boven 5.5 graden"
          - "Trigger_ID15: Temperatuur buiten boven 6.5 graden"
          - "Trigger_ID16: Temperatuur buiten boven 7 graden"
          - "Trigger_ID17: Temperatuur buiten boven 7.5 graden"
        entity_id: sensor.shelly1pm_wp_temperature_3
    then:
        target:
  - if:
    then:
        target:
    alias: >-
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID05: Compressor gaat weer
      aan en temperatuur > 5
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID06: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5 graden
    if:
          Trigger_ID06: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5
          graden
        state: "on"
        entity_id: sensor.filtered_buiten_temperature2
        below: 3
    then:
        target:
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID08: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4 graden
    if:
        id:
          - >-
            Trigger_ID08: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder
            3.4 graden
          - "Trigger_ID18: Vochtigheid buiten boven 94%."
        entity_id: sensor.shellyplusht_buiten_humidity
        above: 94
        entity_id: sensor.temp_gevoelstemperatuur_stooklijn
        below: 3.4
    then:
        target:
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID05: Compressor gaat weer
      aan en temperatuur < 5
    if:
        below: 5
    then:
        target:
      - delay:
          minutes: 17
        target:
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID10: Aanzuigtemperatuur 4
      graden lager dan buiten  temperatuur
    if:
        id:
          - >-
            Trigger_ID10: Aanzuigtemperatuur 4 graden lager dan buiten
            temperatuur
        entity_id: sensor.lg_outdoor_air_temp
        below: 5
    then:
        target:
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID01: Defrost gestart
      boven -1
    if:
        conditions:
            above: -1
    then:
      - data:
          value: 0
        target:
          entity_id: input_number.lg_defrost_offset_uitschakelen
        delay:
          seconds: 1
      - data:
          value: -4
        target:
          entity_id: input_number.box_target_offset
        delay:
      - data:
          value: "{{ (states.sensor.temp_wp_offset_opstart.state) }}"
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - target:
          entity_id:
            - switch.lg_silent_mode_set
          device_id: []
          area_id: []
        data: {}
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
          seconds: 30
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
      - data:
          value: 1
        target:
        delay:
      - data:
        target:
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID11: Suction temperatuur
      onder 0
    if:
        id:
          - "Trigger ID11: Aanzuigtemperatuur onder 0"
        below: 6
        entity_id: binary_sensor.lg_defrosting_status
        for:
          minutes: 20
    then:
        target:
  - alias: "Perform an action if: When triggered by Trigger_ID13: Inverter boven 40 Hz"
    if:
        id:
          - "Trigger_ID13: Inverter hoger dan 40 Hz"
        above: -10
    then:
        target:
        delay:
        target:
      Perform an action if: When triggered by Trigger_ID01: Defrost gestart
      onder -1
    if:
        conditions:
            below: -0.9
    then:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
          value: -4
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
        delay:
      - data:
        target:
      - data:
          value: 1
        target:
        delay:
      - data:
        target:
    enabled: false
trace:
  stored_traces: 30
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:04

bvw

https://github.com/bvweer...t%20mode/automations.yaml

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Ik gebruik openweathermap maar elke andere temperatuur meting is goed. Ik zet hem sowieso savonds op silent mode voor de buren en als de temperatuur hoger is dan 8 graden. Een beetje conservatief maar daar houd ik wel van

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
input_datetime:
  silent_start_time:
    name: Silent mode start time
    has_date: false
    has_time: true
  silent_stop_time:
    name: Silent mode stop time
    has_date: false
    has_time: true

automation:
  - id: silent_on_based_on_temp_time_auto
    alias: Therma V Silent ON based on temperature and time
    description: Turns on silent mode at set time and when the temperature is high enough
    max_exceeded: silent
    triggers:
      - trigger: time
        at: input_datetime.silent_start_time
      - trigger: numeric_state
        entity_id: "sensor.openweathermap_temperature"
        above: 8    
    conditions:
        entity_id: switch.therma_v_heating_cooling_on_off
        state: 'on'
    actions:
      - action: switch.turn_on
        entity_id: switch.therma_v_silent_mode

- id: silent_off_based_on_temp_time_auto
    alias: Therma V Silent OFF based on temperature respecting time set
    description: Turns off silent mode when outside temp is too low respecting silent time window
    max_exceeded: silent
    triggers:
      - trigger: time_pattern
        hours: "/1"
    conditions:
      - condition: time 
        after: input_datetime.silent_stop_time
        before: input_datetime.silent_start_time
        entity_id: "sensor.openweathermap_temperature"
        below: 6           
    actions:
      - action: switch.turn_off
        entity_id: switch.therma_v_silent_mode

[ Voor 24% gewijzigd door jschel op 02-01-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 23:42
Hey Allemaal,

Sinds de kerstvakantie draait mijn 9 kW UB60 R290 machine. Zonder buffer, aangezien de installateurs van LG Korea te horen hebben gekregen dat bij VVW die altijd open staat een buffer niet nodig is.
Systeem doet alleen ruimteverwarming, woning 2004, 200m2 vrijstaand, 50m2 VVW, 2 radiatoren (500 W 35/30/20) waar er nog 2 bijkomen deze maand (1400W).

Stuur op water (thermostaat nog niet geinstalleerd) 27 gr met vast debiet 22l/min. Pompcap: 70%, wat ook ongeveer 22l/min is.
Waterhysterese: -8/+4 gr.
Die 27gr kan ie eigenlijk niet vashouden en loopt al snel op naar 28 en later 29gr, waarna bij een ORC de hysterese wordt overschreden en hij uitslaat.

Stiltemodus tussen 23u en 7h.

1. In de stiltemodus worden de ORC's vervangen door langere periodes van hoger vermogen ~1600w input. Dit zorgt er in mijn opstelling voor dat de hysterese sneller wordt bereikt.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMwuhOIVVBxARKexx5eLKJ31LOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBkzMbsgDAy9wDjQG9BeLdIh.jpg?f=fotoalbum_large
In de latere runs komen de ORCs weer naar voren.

2. Ik zie in mijn homewizzard plaatjes eigenlijk geen dalletjes van de defrosts terug. Wel de pieken van de opstart. Het lijkt er op dat het defrosten dus bijzonder snel gebeurd. Bij mijn MHI airco zie ik ze bv wel duidelijk terug in HW.
Hier voorbeeldjes van defrosts tijdens de mist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHXBkwioawuZE9QDch0VwFYPwLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jv1tQdk4pjRYxyoeCM1bmQTc.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens de nacht van de 29ste zien we combi stiltemodus en defrosts door mist. De load ligt dan structureel hoger door opstartpieken en langere ORCvervangruns. (Geef het een naam)
Overdag wordt het weer beter, we zien nog twee defrosts en daarna loopt ie goed met ORC's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCRf_lvrC8C7wCWyj3F6kOkOdBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q37tdwi3i0DYKhRjvAyywiqM.jpg?f=fotoalbum_large

3. Waar ik dus mijn hoofd over breek is waarom de unit niet verder terugmoduleert. De Tuittrede is structureel hoger dan de doeltemp en toch moduleert hij niet terug. Pinput bijft structureel tussen de 850 en 1150W hangen, bij temperaturen tussen 0 en 8 gr. Qua outputvermogen zit je dan snel rond de 5 kW.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

4. Dit betreft niet de WP, maar de VVW. Op basis van https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening ben ik altijd uitgegaan van ~70 W/m2 bij 35/30/20. Nu is dit een calculator voor ingegoten slangen. Bij ons is het ingefraised plus PVC. Maar ik heb sterk het idee dat we al 100 W/m2 halen bij 30 gr invoertemperatuur in de vloer. Kan dit aan verschil infraise vs ingegoten liggen?
Vraag me af of anderen deze observatie delen, want dit zou volgens mij nieuw inzicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Icebear1079 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:58:
Hey Allemaal,

Sinds de kerstvakantie draait mijn 9 kW UB60 R290 machine. Zonder buffer, aangezien de installateurs van LG Korea te horen hebben gekregen dat bij VVW die altijd open staat een buffer niet nodig is.
Systeem doet alleen ruimteverwarming, woning 2004, 200m2 vrijstaand, 50m2 VVW, 2 radiatoren (500 W 35/30/20) waar er nog 2 bijkomen deze maand (1400W).

Stuur op water (thermostaat nog niet geinstalleerd) 27 gr met vast debiet 22l/min. Pompcap: 70%, wat ook ongeveer 22l/min is.
Waterhysterese: -8/+4 gr.
Die 27gr kan ie eigenlijk niet vashouden en loopt al snel op naar 28 en later 29gr, waarna bij een ORC de hysterese wordt overschreden en hij uitslaat.

Stiltemodus tussen 23u en 7h.

1. In de stiltemodus worden de ORC's vervangen door langere periodes van hoger vermogen ~1600w input. Dit zorgt er in mijn opstelling voor dat de hysterese sneller wordt bereikt.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
In de latere runs komen de ORCs weer naar voren.

2. Ik zie in mijn homewizzard plaatjes eigenlijk geen dalletjes van de defrosts terug. Wel de pieken van de opstart. Het lijkt er op dat het defrosten dus bijzonder snel gebeurd. Bij mijn MHI airco zie ik ze bv wel duidelijk terug in HW.
Hier voorbeeldjes van defrosts tijdens de mist:
[Afbeelding]

Tijdens de nacht van de 29ste zien we combi stiltemodus en defrosts door mist. De load ligt dan structureel hoger door opstartpieken en langere ORCvervangruns. (Geef het een naam)
Overdag wordt het weer beter, we zien nog twee defrosts en daarna loopt ie goed met ORC's.

[Afbeelding]

3. Waar ik dus mijn hoofd over breek is waarom de unit niet verder terugmoduleert. De Tuittrede is structureel hoger dan de doeltemp en toch moduleert hij niet terug. Pinput bijft structureel tussen de 850 en 1150W hangen, bij temperaturen tussen 0 en 8 gr. Qua outputvermogen zit je dan snel rond de 5 kW.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

4. Dit betreft niet de WP, maar de VVW. Op basis van https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening ben ik altijd uitgegaan van ~70 W/m2 bij 35/30/20. Nu is dit een calculator voor ingegoten slangen. Bij ons is het ingefraised plus PVC. Maar ik heb sterk het idee dat we al 100 W/m2 halen bij 30 gr invoertemperatuur in de vloer. Kan dit aan verschil infraise vs ingegoten liggen?
Vraag me af of anderen deze observatie delen, want dit zou volgens mij nieuw inzicht zijn.
:) hoe betrouwbaar dit is weet ik niet.....maar toch

Stuur op water (thermostaat nog niet geinstalleerd) 27 gr met vast debiet 22l/min. Pompcap: 70%, wat ook ongeveer 22l/min is. Waterhysterese: -8/+4 gr. Die 27gr kan ie eigenlijk niet vashouden en loopt al snel op naar 28 en later 29gr, waarna bij een ORC de hysterese wordt overschreden en hij uitslaat.
Het klinkt alsof je warmtepomp moeite heeft om de ingestelde watertemperatuur van 27 graden vast te houden. Dit kan inderdaad te maken hebben met de waterhysterese en het vaste debiet. Hier zijn een paar dingen die je kunt overwegen om de prestaties te verbeteren:

Aanpassen van de Hysterese:

De huidige hysterese-instelling van -8/+4 graden kan ervoor zorgen dat de temperatuur te ver schommelt. Je zou kunnen proberen de hysterese aan te passen naar een kleinere marge, zoals -4/+2 graden, om te zien of dat helpt om de temperatuur stabieler te houden.

Optimaliseren van het Debiet:

Controleer of het debiet van 22l/min ideaal is voor jouw systeem en warmtepomp. Een te hoog of te laag debiet kan invloed hebben op de efficiëntie en de mogelijkheid om de gewenste temperatuur vast te houden. Overleg indien nodig met de handleiding van je warmtepomp of een professional.

Installeren van de Thermostaat:

Het installeren van de thermostaat kan helpen om de temperatuur beter te reguleren en nauwkeuriger te houden. Dit kan voorkomen dat de temperatuur te ver oploopt en de hysterese overschreden wordt.

Controleren van de Pompcapaciteit:

De pomp draait op 70% capaciteit, wat overeenkomt met ongeveer 22l/min. Als de pomp te hard moet werken, kan dit bijdragen aan temperatuurschommelingen. Controleer of deze instelling optimaal is voor jouw situatie.

Door enkele van deze aanpassingen te maken, kun je mogelijk voorkomen dat de temperatuur te ver oploopt en de hysterese overschreden wordt, waardoor de warmtepomp uitschakelt. Heb je hulp nodig bij het doorvoeren van deze aanpassingen of andere vragen? Laat het me weten! 😊

Pagina: 1 ... 166 ... 182 Laatste