Hallo,
Ik heb hier sinds eergisteren ook een 12 kW R290 + controlbox geinstalleerd (HM123HF.UB60+PHCS0.ENCXLEU), met een Mileo Inox 300L SWW vat. Hieronder wat fotos en de beschrijving van het systeem. Het is een wat lang verhaal geworden, ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Onderin had ik ook nog twee vragen.
Voor:
Na:
En van de installatie onderdelen:
---------------------
Samenvattend heb ik het volgende ontwerp:
Alles voor de CV is uitgerust in 28 mm RVS leiding, de waterleidingen half-hard koper. Misschien was RVS overkill, maar het is zeker mooi spul. Ik heb deels knel koppelingen gebruikt, deels pers, op zo'n manier dat het systeem uit en in elkaar kan. Ik wilde initieel meer perskoppelingen gebruiken, maar dat bleek qua montage bijna niet te doen in de krappe ruimte waar ik zat te werken.
Ik heb voor de SWW leidingen overal op het KIWA keurmerk gelet. Voor de CV leidingen heb ik voornamelijk VSH Xpress 304 gebruikt. De wartelmoeren 28mm - 1" heb ik van Viega genomen.
Buiten/binnen overgang
1 - Buiten een Flamco XVent 1" op de aanvoer. Deze ontlucht buiten, zodat het R290 gas niet binnen komt.
2 - Buiten ook twee Raminex AFV 41 1" vorstbeveiligingen.
3 - Van buiten naar binnen heb ik DRL Pro fitpipes gebruikt. Dit zijn flexibele ribbelbuizen met een plastic coating eromheen. Deze heb ik door Armaflex buisisolatie naar binnen gebracht door twee gaten 100mm diameter, waar ik eerst een dunwandige PVC afvoerpijp in heb geforceerd. Deze ga ik later nog afkitten met siliconenkit.
4 - Binnen kom ik in de achterwand van een nog niet geplaatste WC uit. Daar laat ik de buizen geïsoleerd door de muur lopen, met alle koppelingen geperst.
Aanvoer
5 - De aanvoerleiding komt achterin de wand uit. Iets lastig te zien op de foto met de magneetafscheider, maar het gat zit onderaan de magneet afscheider.
6 - Daar loopt de aanvoer door een kogelafsluiter, die binnen zit, simpelweg omdat er buiten niet genoeg ruimte was om deze te plaatsen. Daarna gaat hij naar de LG OSHA V3 driewegklep.
7 - Vanaf de A van de driewegklep gaat de aanvoer naar 2 open (i.e. pomploze) VVW verdelers met 22 groepen van zo'n 80m ~ 90m lengte. Deze waren met pomp, maar heb ik omgebouwd naar open. Ik heb de aansluitingen van de rechter verdeler naar links omgebouwd.
8 - Daarnaast gaat er een leiding 15 mm naar een gesloten VVW verdeler (met thermostaat en pomp) op de bovenverdieping voor de badkamer. Op deze leiding zit ook een magneetklep 2-weg. Hiervoor heb ik een U.S. Solid Motorized Ball Valve- 1/2”, standard open, gebruikt. Dit voor als ik wil gaan koelen, want de badkamervloer moet je niet willen koelen.
8 - Vanaf de B gaat de leiding naar de bovenste ingang van de spiraal van het SWW vat. Hiervoor heb ik twee flexibele DRL EMI-C Pipes 1" M/ 1"F van een meter gebruikt.
9 - Op de bovenste ingang van de spiraal op het SWW vat heb ik een verloop 1 1/4 "M- 1"M geplaatst, met daarop een T-stuk 1" 3xF, waarop bovenaan een verloop 1"M - 3/8"F zit, met daar weer een Caleffi Minical automatische ontluchter.
Retour
10 - Voor de retour heb ik alle leidingen terug laten komen naar een T-stuk. Wederom met een EMI-C Pipe voor de SWW verwarmingsspiraal.
11 - Ik heb een Flamco Prescofiller op een van de retourbuizen geplaatst voor het vullen van het systeem.
12 - Alle leidingen komen via T-stukken bij elkaar, en lopen vervolgens eerst door een kogelafsluiter, en daarna door een 1" Caleffi Dirtmag Pro.
13 - Daarna loopt de buis weer retour door het gat in de muur.
Koud water
14 - Voor de koude water aanvoer heb ik een 15 mm 6 bar Prescor inlaat combinatie gebruikt. Het leiding werk voor de Prescor is allemaal 22 mm koper, ook omdat daar een WC en buitenkraan op aangesloten zitten. Wellicht niet nodig, maar ik had de leiding en koppelingen toch nog liggen.
15 - Voor de inlaatcombinatie zit ook een beluchterkraan voor het vullen.
16 - Na de inlaatcombinatie heb ik nog een extra 6 bar overloop geplaatst. Waarschijnlijk hartstikke overbodig, maar ik slaap er beter van wetende dat er een redundancy zit.
17 - Na de tweede overloop gaat de leiding van koper 15 over in Uponor 20.
18 - De uponor 20 leiding loopt met een haakse bocht naar de inlaat en zit netjes gebeugeld met klemmen.
19 - Vanaf de warmwater uitlaat loopt het systeem door naar de douche en warmwater kraan in de bijkeuken. De Quooker COMBI+ in de keuken zit niet meer aangesloten op het warmwater.
SWW vat
20 - Voor het SWW vat heb ik een RVS frame van 30mm koker laten lassen, van zo'n 56 cm hoog en 60 breed/diep.
21 - Daarop heb ik een overgebleven stuk aanrechtblad geplaatst en op maat gemaakt. Zo kan ik onder dat frame door nog prima overal bij.
22 - Op dat frame heb ik een extra smalle Atlantic Mileo Inox 300L vat geplaatst (56 cm diameter). Dit vat heeft een spiraal van 3.6 M^2. Helaas zit de temperatuurvoeler wat hoog in het vat (kwam ik later achter).
---------------
Het was nogal een klus, want ik wilde geen van de bijkeuken kasten opofferen.
Op de fotos staat hij er niet op, maar er is nog een 40 cm brede hoge kast die direct naast het buffervat terug komt te staan als alles dicht blijkt en werkt.
Daardoor had ik maar een plaatsingsruimte van 65 cm breed en 72 cm diep, waarin zowel de installatie als het SWW vat geplaatst moest worden. Daarbij kon ik niet alles volgooien met leidingen, want dan kan ik nergens meer bij. Ik wil natuurlijk nog wel bij de vloerverwarming verdelers kunnen komen indien nodig.
----------------
Wat specifiek punten waar ik voor/bij de installatie tegenaan liep:
Leiding flow
Overal staat dat je onder de 1 m/s moet blijven.
Ik wilde initieel alles in 35mm rvs buis uitvoeren, omdat met de 28mm hoofdleiding mijn leiding flow bij 35L/m richting de 1.2 m/s ging. Maar dat was eigenlijk niet te doen qua componenten.
Nu heb ik alles draaien, en haalt de pomp zo'n 35 a 40L/m. Je kan inderdaad de leidingen horen bij die flow. Maar storend is het niet, zeker niet in de bijkeuken.
Vloerverwarming ombouwen
Omdat ik niet wist wat voor vloerverwarming verdelers is had, wist ik ook niet wat voor koppelingen ik kon verwachten. Uiteindelijk zat er een 1" wartelmoer op de rechte verdeelgroepen, met daarna een 1" M naar 1" M verloop dat aan te draaien was met een inbus sleutel 17 binnen in (die ik uiteraard moest bestellen). Daarop heb ik weer een 1"M wartel geplaatst. Ik heb niet alleen de pomp weggehaald, maar gewoon het gehele pomp/meng gedeelte. Zie hieronder:
Het ging al met al vrij makkelijk, net als het ombouwen van de aansluiting van rechts naar links.
3-weg klep
Ik heb specifiek de OSHA 3V driewegklep besteld bij een bedrijf in Duitsland, Heizungsdiscount24.de.
Deze 3-wegklep komt met een verpakking van ESBE met een LG stickertje erop, en is volgens mij gewoon de ESBE VZC162 43060800. Hij was in verhouding tot Nederlandse prijzen ontzettend goedkoop.
Ik weet niet hoe de normale OSHA 3V aangesloten moet worden, maar bij deze klep moet de bruine kabel altijd spanning hebben, ook als hij op SWW staat. Dit matched niet met de aansluiting zoals die in de Control box zit. Ik heb de bruine draad met een duo-huls bij de L van de input ingeklemd om de klep goed aan de praat te krijgen. De andere draad zit op de tweede poort en de N op de N.
Knelkoppelingen
Wellicht voor sommigen standaard kennis, maar ik had graag eerder willen weten dat het erg handig was geweest als ik de knelkoppelingen 28mm in had gevet met wat Kolmat. Sommige koppelingen liepen zo stroef dat ik ze later alsnog heb moeten smeren om het dicht te krijgen.
Het Kolmat vet zorgt ervoor dat de knelring makkelijker verschuift en je minder kracht op het geheel hoeft te zetten.
-----------------------
Al met al werkt het systeem voor zover ik kan zien prima. Ik heb nog geen grafieken o.i.d., ik moet de WIFI module nog bestellen.
Ik zit alleen nog wel met twee vragen:
1. M.b.t. het SWW vat en legionella.
Het gaat om dit vat:
https://d39twxq38hdb3s.cl...eo%20Inox%20%2B%20300.pdf
Ik heb geen booster-heater geplaatst, omdat ik ervan uitging dat de R290 warmtepomp zelf de temperatuur zou moeten kunnen halen.
Nu blijkt dat hij makkelijk het vat op 65°C krijgt (bij de thermistor), maar tegelijk valt het me op dat het vat onder de spiraal echt koud blijft. Dus de gelaagdheid blijft bestaan, zelfs na verloop van tijd.
In het midden, op het recirculatiepunt is hij netjes ~60°C. Maar onderin, bij het punt van de boosterheater is hij max 25°C.
Nu twijfel ik of het vat naar 65°C brengen met de warmtepomp wel effectief is m.b.t. legionella, gezien hij dus ergens onderin van koud naar 65 °C gaat.
Verder mooi vervelend ook, want de spiraal begint pas op 45 cm hoogte in het vat, en op 30 cm hoogte is het dus gewoon een stuk kouder. Dus is het effectief dus maar een vat van ~240 liter warm water.
Is dit inderdaad een probleem wat betreft legionella?
Ik zat eventueel al te denken dat ik misschien een drinkwaterpompje kan plaatsen tussen de warmwater uitvoer en de koudwater aanvoer, die geschakeld wordt op de relais van de driewegklep. Dit verbreekt dan de gelaagdheid en zorgt ervoor dat onderin ook warm wordt. Iemand ervaring daarmee?
2. Ik zie geen versies in mijn RMC
Zie:
Iemand enig idee of het de bedoeling is dat ik hier versienummers moet zien?
Zo ja, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?
Bij voorbaat dank!