LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 165 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 21:02
Ik heb ook een zelfde uitziend sanitair vat hier staan, enkele spiraal en 180 liter. Ik heb m niet aangesloten omdat de spiraal zelf maar uitwendig 15mm is... wellicht komt daar die CH14 van.

Wellicht kun je beide spiralen parallel aansluiten met een driewegklep en je vloerverwarming verdeler ombouwen naar LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-10 15:46
Cees-JanH schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:50:
Ik heb ook een zelfde uitziend sanitair vat hier staan, enkele spiraal en 180 liter. Ik heb m niet aangesloten omdat de spiraal zelf maar uitwendig 15mm is... wellicht komt daar die CH14 van.

Wellicht kun je beide spiralen parallel aansluiten met een driewegklep en je vloerverwarming verdeler ombouwen naar LTV.
:( als dat zo is ,is dat vat met 2 spiralen ongeschikt zoals hij dat wil met de LG WP 9kw (hij kan zijn vermogen bij opstart niet kwijt),ik vond het al een rare combinatie....ik weet ook niet van wie hij dit advies gekregen heeft?... (als zonne boiler bedoeld?)

https://www.zonneboilerrevolutie.nl/merken/daxx/

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 10:03
@frankodil

Wat is je bedoeling met het systeem?

Op een zo INefficiënt mogelijke manier verwarmen?

Ik heb veel gezien maar dit slaat bijna alles.

Stel dit krijg je werkend (geloof me, dat wil je NIET!)
Dan gaat je warmtepomp ALTIJD 50C+ water moeten maken..

Waarom? Maakt je wp slechts 35C graden zal het tapwater (boiler) ook slechts 35C zijn... (Koude douche + vermeerdering legionella).

En heeft je WP voldoende vermogen om dat vat op 50C te houden wanneer het buiten vriest en er constant een aantal kw aan wordt onttrokken?
Lekke koud douchen..

Daarbij is de efficiëntie waardeloos en betaal je daarvoor de prijs...
Denk echt aan SCOP 2 en lager.. gemiddeld over het jaar heen (stuk duurder dan stoken met gas).

Daarnaast is het niet mogelijk met een stooklijn te werken, die maximaal begrenzing definiert de temperatuur van het water door je vloer..
Het gevolg? Je zult altijd een wisselende ruimtetemperatuur hebben. (Want je vloer is traag, gaat de thermostaat uit op 20C schiet de temp nog door..)

Oja, werken met een stooklijn zorgt ervoor dat je efficiëntie hoger ligt dan wanneer je altijd een hoge temp. Hebt..

Ik durf de weddenschap aan te gaan dat dit bedroevend wordt.. een gebed zonder einde..

"Iets doen om het werkend te krijgen" gaat je niet helpen.

Maak je systeemontwerp vanaf 0 en begin opnieuw..

Je vind me nu een eikel (en terecht..) maar doe jezelf een plezier en begin opnieuw.

@paQ @Technician- nieuwe "topper" voor de boekjes...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Cees-JanH schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:50:

@frankodil

Staat er ergens op het vat het aantal m2 warmtewisselaar-oppervlak? En heb je zoals bovenstaand ook even gekeken hoe dik die leidingen in het vat eigenlijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:38
Haha :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:23
Hallo,

Ik heb hier sinds eergisteren ook een 12 kW R290 + controlbox geinstalleerd (HM123HF.UB60+PHCS0.ENCXLEU), met een Mileo Inox 300L SWW vat. Hieronder wat fotos en de beschrijving van het systeem. Het is een wat lang verhaal geworden, ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Onderin had ik ook nog twee vragen.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sBsXZvBPSVGCco_-nwpb86pub8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCrS5kfxWc1EzN1bywBgX3D8.jpg?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP0tDeIBXNlnjiYO_ZrbKsgoLdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brj8VieBqLWcS7CA7rIuWHf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8n5x3SaQkOalHg4ISWGqrThBnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2ecvVBJzLzChVz0jHxgptEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elMEC-_1ztByupWShNTbZRZULL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFOS04FLfiTEPpZSqWmA6l3W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU5oTegewVk_dGAs69hYpeqxIvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceqEfPpyRvJ6HyC5xi1I5SZp.jpg?f=fotoalbum_large

En van de installatie onderdelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIB_IoO45P0z5hudiuXRxe6dVRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kslzOsOkF638EbpH2sjL6wiy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTVonp0whunDK5nNDnWbIhM6tZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZE4v4UKl4Y0tzq6N8YThzX2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPM0MzDVNceHJgSiPXbf5EVW-xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bbc8fzlp6HgMkoTXzFHg1T3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS2z4JzvnuWZMwYmfq85_K-fBYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQxfiI2mFNNY7KWfdKSElWtr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbN-NRDiFjdzBV9-QG5BTr8DH1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JsUcD3zlm9HBXGj30zABMxH.jpg?f=fotoalbum_large

---------------------

Samenvattend heb ik het volgende ontwerp:

Alles voor de CV is uitgerust in 28 mm RVS leiding, de waterleidingen half-hard koper. Misschien was RVS overkill, maar het is zeker mooi spul. Ik heb deels knel koppelingen gebruikt, deels pers, op zo'n manier dat het systeem uit en in elkaar kan. Ik wilde initieel meer perskoppelingen gebruiken, maar dat bleek qua montage bijna niet te doen in de krappe ruimte waar ik zat te werken.
Ik heb voor de SWW leidingen overal op het KIWA keurmerk gelet. Voor de CV leidingen heb ik voornamelijk VSH Xpress 304 gebruikt. De wartelmoeren 28mm - 1" heb ik van Viega genomen.

Buiten/binnen overgang

1 - Buiten een Flamco XVent 1" op de aanvoer. Deze ontlucht buiten, zodat het R290 gas niet binnen komt.
2 - Buiten ook twee Raminex AFV 41 1" vorstbeveiligingen.
3 - Van buiten naar binnen heb ik DRL Pro fitpipes gebruikt. Dit zijn flexibele ribbelbuizen met een plastic coating eromheen. Deze heb ik door Armaflex buisisolatie naar binnen gebracht door twee gaten 100mm diameter, waar ik eerst een dunwandige PVC afvoerpijp in heb geforceerd. Deze ga ik later nog afkitten met siliconenkit.
4 - Binnen kom ik in de achterwand van een nog niet geplaatste WC uit. Daar laat ik de buizen geïsoleerd door de muur lopen, met alle koppelingen geperst.

Aanvoer

5 - De aanvoerleiding komt achterin de wand uit. Iets lastig te zien op de foto met de magneetafscheider, maar het gat zit onderaan de magneet afscheider.
6 - Daar loopt de aanvoer door een kogelafsluiter, die binnen zit, simpelweg omdat er buiten niet genoeg ruimte was om deze te plaatsen. Daarna gaat hij naar de LG OSHA V3 driewegklep.
7 - Vanaf de A van de driewegklep gaat de aanvoer naar 2 open (i.e. pomploze) VVW verdelers met 22 groepen van zo'n 80m ~ 90m lengte. Deze waren met pomp, maar heb ik omgebouwd naar open. Ik heb de aansluitingen van de rechter verdeler naar links omgebouwd.
8 - Daarnaast gaat er een leiding 15 mm naar een gesloten VVW verdeler (met thermostaat en pomp) op de bovenverdieping voor de badkamer. Op deze leiding zit ook een magneetklep 2-weg. Hiervoor heb ik een U.S. Solid Motorized Ball Valve- 1/2”, standard open, gebruikt. Dit voor als ik wil gaan koelen, want de badkamervloer moet je niet willen koelen.
8 - Vanaf de B gaat de leiding naar de bovenste ingang van de spiraal van het SWW vat. Hiervoor heb ik twee flexibele DRL EMI-C Pipes 1" M/ 1"F van een meter gebruikt.
9 - Op de bovenste ingang van de spiraal op het SWW vat heb ik een verloop 1 1/4 "M- 1"M geplaatst, met daarop een T-stuk 1" 3xF, waarop bovenaan een verloop 1"M - 3/8"F zit, met daar weer een Caleffi Minical automatische ontluchter.

Retour

10 - Voor de retour heb ik alle leidingen terug laten komen naar een T-stuk. Wederom met een EMI-C Pipe voor de SWW verwarmingsspiraal.
11 - Ik heb een Flamco Prescofiller op een van de retourbuizen geplaatst voor het vullen van het systeem.
12 - Alle leidingen komen via T-stukken bij elkaar, en lopen vervolgens eerst door een kogelafsluiter, en daarna door een 1" Caleffi Dirtmag Pro.
13 - Daarna loopt de buis weer retour door het gat in de muur.

Koud water

14 - Voor de koude water aanvoer heb ik een 15 mm 6 bar Prescor inlaat combinatie gebruikt. Het leiding werk voor de Prescor is allemaal 22 mm koper, ook omdat daar een WC en buitenkraan op aangesloten zitten. Wellicht niet nodig, maar ik had de leiding en koppelingen toch nog liggen.
15 - Voor de inlaatcombinatie zit ook een beluchterkraan voor het vullen.
16 - Na de inlaatcombinatie heb ik nog een extra 6 bar overloop geplaatst. Waarschijnlijk hartstikke overbodig, maar ik slaap er beter van wetende dat er een redundancy zit.
17 - Na de tweede overloop gaat de leiding van koper 15 over in Uponor 20.
18 - De uponor 20 leiding loopt met een haakse bocht naar de inlaat en zit netjes gebeugeld met klemmen.
19 - Vanaf de warmwater uitlaat loopt het systeem door naar de douche en warmwater kraan in de bijkeuken. De Quooker COMBI+ in de keuken zit niet meer aangesloten op het warmwater.

SWW vat

20 - Voor het SWW vat heb ik een RVS frame van 30mm koker laten lassen, van zo'n 56 cm hoog en 60 breed/diep.
21 - Daarop heb ik een overgebleven stuk aanrechtblad geplaatst en op maat gemaakt. Zo kan ik onder dat frame door nog prima overal bij.
22 - Op dat frame heb ik een extra smalle Atlantic Mileo Inox 300L vat geplaatst (56 cm diameter). Dit vat heeft een spiraal van 3.6 M^2. Helaas zit de temperatuurvoeler wat hoog in het vat (kwam ik later achter).

---------------

Het was nogal een klus, want ik wilde geen van de bijkeuken kasten opofferen.
Op de fotos staat hij er niet op, maar er is nog een 40 cm brede hoge kast die direct naast het buffervat terug komt te staan als alles dicht blijkt en werkt.

Daardoor had ik maar een plaatsingsruimte van 65 cm breed en 72 cm diep, waarin zowel de installatie als het SWW vat geplaatst moest worden. Daarbij kon ik niet alles volgooien met leidingen, want dan kan ik nergens meer bij. Ik wil natuurlijk nog wel bij de vloerverwarming verdelers kunnen komen indien nodig.

----------------

Wat specifiek punten waar ik voor/bij de installatie tegenaan liep:

Leiding flow

Overal staat dat je onder de 1 m/s moet blijven.
Ik wilde initieel alles in 35mm rvs buis uitvoeren, omdat met de 28mm hoofdleiding mijn leiding flow bij 35L/m richting de 1.2 m/s ging. Maar dat was eigenlijk niet te doen qua componenten.
Nu heb ik alles draaien, en haalt de pomp zo'n 35 a 40L/m. Je kan inderdaad de leidingen horen bij die flow. Maar storend is het niet, zeker niet in de bijkeuken.

Vloerverwarming ombouwen

Omdat ik niet wist wat voor vloerverwarming verdelers is had, wist ik ook niet wat voor koppelingen ik kon verwachten. Uiteindelijk zat er een 1" wartelmoer op de rechte verdeelgroepen, met daarna een 1" M naar 1" M verloop dat aan te draaien was met een inbus sleutel 17 binnen in (die ik uiteraard moest bestellen). Daarop heb ik weer een 1"M wartel geplaatst. Ik heb niet alleen de pomp weggehaald, maar gewoon het gehele pomp/meng gedeelte. Zie hieronder:
Het ging al met al vrij makkelijk, net als het ombouwen van de aansluiting van rechts naar links.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvOMgVRuFDNYNWeaWH_ABPHoI0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsrvizCtLAbvCFXpjCBY5kAe.jpg?f=fotoalbum_large

3-weg klep

Ik heb specifiek de OSHA 3V driewegklep besteld bij een bedrijf in Duitsland, Heizungsdiscount24.de.
Deze 3-wegklep komt met een verpakking van ESBE met een LG stickertje erop, en is volgens mij gewoon de ESBE VZC162 43060800. Hij was in verhouding tot Nederlandse prijzen ontzettend goedkoop.
Ik weet niet hoe de normale OSHA 3V aangesloten moet worden, maar bij deze klep moet de bruine kabel altijd spanning hebben, ook als hij op SWW staat. Dit matched niet met de aansluiting zoals die in de Control box zit. Ik heb de bruine draad met een duo-huls bij de L van de input ingeklemd om de klep goed aan de praat te krijgen. De andere draad zit op de tweede poort en de N op de N.

Knelkoppelingen

Wellicht voor sommigen standaard kennis, maar ik had graag eerder willen weten dat het erg handig was geweest als ik de knelkoppelingen 28mm in had gevet met wat Kolmat. Sommige koppelingen liepen zo stroef dat ik ze later alsnog heb moeten smeren om het dicht te krijgen.
Het Kolmat vet zorgt ervoor dat de knelring makkelijker verschuift en je minder kracht op het geheel hoeft te zetten.

-----------------------

Al met al werkt het systeem voor zover ik kan zien prima. Ik heb nog geen grafieken o.i.d., ik moet de WIFI module nog bestellen.
Ik zit alleen nog wel met twee vragen:

1. M.b.t. het SWW vat en legionella.

Het gaat om dit vat: https://d39twxq38hdb3s.cl...eo%20Inox%20%2B%20300.pdf

Ik heb geen booster-heater geplaatst, omdat ik ervan uitging dat de R290 warmtepomp zelf de temperatuur zou moeten kunnen halen.

Nu blijkt dat hij makkelijk het vat op 65°C krijgt (bij de thermistor), maar tegelijk valt het me op dat het vat onder de spiraal echt koud blijft. Dus de gelaagdheid blijft bestaan, zelfs na verloop van tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqrpcgVvsUnsGZ9O6JxMJ90jLpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okbR8VoZsCSNA2yW6IMJ8Bhf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBRn3O1KcMxugh7-_H4mluwhXEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sx65UyHfloiLJBoSiim00aRR.jpg?f=fotoalbum_large

In het midden, op het recirculatiepunt is hij netjes ~60°C. Maar onderin, bij het punt van de boosterheater is hij max 25°C.

Nu twijfel ik of het vat naar 65°C brengen met de warmtepomp wel effectief is m.b.t. legionella, gezien hij dus ergens onderin van koud naar 65 °C gaat.
Verder mooi vervelend ook, want de spiraal begint pas op 45 cm hoogte in het vat, en op 30 cm hoogte is het dus gewoon een stuk kouder. Dus is het effectief dus maar een vat van ~240 liter warm water.

Is dit inderdaad een probleem wat betreft legionella?

Ik zat eventueel al te denken dat ik misschien een drinkwaterpompje kan plaatsen tussen de warmwater uitvoer en de koudwater aanvoer, die geschakeld wordt op de relais van de driewegklep. Dit verbreekt dan de gelaagdheid en zorgt ervoor dat onderin ook warm wordt. Iemand ervaring daarmee?

2. Ik zie geen versies in mijn RMC

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHjqg9xwYSwX-wQ5QbsYmYK-rDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkmW5VTfDhXtHltjH4yr3WtS.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee of het de bedoeling is dat ik hier versienummers moet zien?
Zo ja, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:59
@hwopereis Dank voor de uitgebreide beschrijving van je installatie en de zaken die je daarbij tegen kwam! Het geheel lijkt erg goed doordacht en de uitvoering is strak en netjes!

Bij de gelaagdheid in het SWW vat vraag ik mij ook wel eens af hoe je dat moet zien. De bovenkant komt prima boven de 60 graden, maar de onderkant blijft achter (niet zo erg als bij jou). Eigenlijk is er dus altijd wel een plek in het vat waar de legionella bacterie nog kan groeien. Toch wordt er in de praktijk niet voor gewaarschuwd en heb ik ook nog niet gehoord dat het ergens mis is gegaan. Misschien dat het binnenkomende koude water het onvoldoende verwarmde water naar boven stuwt waar het alsnog verwarmt wordt? Je moet dan wel voldoende water tappen steeds...

Overigens heeft mijn vat (OSO DGC 200) wel aansluitingen voor een circulatie pompje wat onder en boven kan mengen. Ik gebruik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
BjornHero schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:10:
@frankodil

Wat is je bedoeling met het systeem?

Op een zo INefficiënt mogelijke manier verwarmen?

Ik heb veel gezien maar dit slaat bijna alles.

Stel dit krijg je werkend (geloof me, dat wil je NIET!)
Dan gaat je warmtepomp ALTIJD 50C+ water moeten maken..

Waarom? Maakt je wp slechts 35C graden zal het tapwater (boiler) ook slechts 35C zijn... (Koude douche + vermeerdering legionella).

En heeft je WP voldoende vermogen om dat vat op 50C te houden wanneer het buiten vriest en er constant een aantal kw aan wordt onttrokken?
Lekke koud douchen..

Daarbij is de efficiëntie waardeloos en betaal je daarvoor de prijs...
Denk echt aan SCOP 2 en lager.. gemiddeld over het jaar heen (stuk duurder dan stoken met gas).

Daarnaast is het niet mogelijk met een stooklijn te werken, die maximaal begrenzing definiert de temperatuur van het water door je vloer..
Het gevolg? Je zult altijd een wisselende ruimtetemperatuur hebben. (Want je vloer is traag, gaat de thermostaat uit op 20C schiet de temp nog door..)

Oja, werken met een stooklijn zorgt ervoor dat je efficiëntie hoger ligt dan wanneer je altijd een hoge temp. Hebt..

Ik durf de weddenschap aan te gaan dat dit bedroevend wordt.. een gebed zonder einde..

"Iets doen om het werkend te krijgen" gaat je niet helpen.

Maak je systeemontwerp vanaf 0 en begin opnieuw..

Je vind me nu een eikel (en terecht..) maar doe jezelf een plezier en begin opnieuw.

@paQ @Technician- nieuwe "topper" voor de boekjes...
Misschien zijn er nog dingen zijn die nog niet vermeld zijn (CV die SWW uit boiler naverwarmt, modulerende pompsnelheid door VVW).

Maar zelfs dan snap ik niet waarom je het zo zou maken. Waarom net met een driewegklep oid zodat je WP voor de VVW gewoon op lage T kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoeder
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-06 15:10
goedemorgen
ik heb gisteren de lg therma v hm123mr u34 warmtepomp aangesloten en wil deze verlopig op watertemperatuur sturen want wij zijn nog verder aan het verbouwen
is er iemand die mij kan helpen met mijn instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
phoeder schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:51:
goedemorgen
ik heb gisteren de lg therma v hm123mr u34 warmtepomp aangesloten en wil deze verlopig op watertemperatuur sturen want wij zijn nog verder aan het verbouwen
is er iemand die mij kan helpen met mijn instellingen.
Op de eerste pagina van dit topic staat een overzicht van tebogo. Dat is een goed start punt. Flow zal bij jou wel hoger moeten staan, want je hebt een WP met hoger vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoeder
  • Laatst online: 24-06 15:10
sorry hoe kom ik daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:18

Perkouw

Moderator General Chat
David in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1" en dan wordt specifiek dit bedoelt als je verder naar beneden scrolt -> klik en dat komt weer hier als originele post weg. Klik.

[ Voor 12% gewijzigd door Perkouw op 22-12-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
  • Laatst online: 02-01 22:31
Jojan265 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:38:
[...]

14.5 L/min is voor een 9 kW niet zoveel. Normaal gesproken moet deze bij 100% pompcapaciteit gerust 27 L/min kunnen doen. De pompcapaciteit kun je vinden via instellingen:

[Afbeelding]
Zojuist even de pomp capaciteit bekeken en staat inderdaad al op 100%. Dat zou betekenen dat hij dus niet hard genoeg door de 22mm leidingen kan pompen... Dus toch maar 28mm eraan doen?

Ik kan me voorstellen dat dit error ch14 oplost, maar hoop dat ch5 daardoor ook weggaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
frankodil schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:45:
[...]

Zojuist even de pomp capaciteit bekeken en staat inderdaad al op 100%. Dat zou betekenen dat hij dus niet hard genoeg door de 22mm leidingen kan pompen... Dus toch maar 28mm eraan doen?

Ik kan me voorstellen dat dit error ch14 oplost, maar hoop dat ch5 daardoor ook weggaat...
:( als de spiraal maar 15mm is heeft dat geen zin(eerst dat nakijken die moet genoeg doorlaat hebben anders is de weerstand te groot).....je zou 2 spiralen parallel kunnen zetten en dan toch maar met een 3weg klep .en de rest allemaal veranderen.....dat bedacht concept werkt sowieso niet,daar ben je misschien inmiddels achter gezien de reacties van ook andere forumleden!

je zou nog eens kunnen proberen op stille mode(minder vermogen) en pomp op 50%....misschien start hij dan wel op.....maar nogmaals het concept deugd niet!

[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 22-12-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
KarsS schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:42:
@hwopereis Dank voor de uitgebreide beschrijving van je installatie en de zaken die je daarbij tegen kwam! Het geheel lijkt erg goed doordacht en de uitvoering is strak en netjes!

Bij de gelaagdheid in het SWW vat vraag ik mij ook wel eens af hoe je dat moet zien. De bovenkant komt prima boven de 60 graden, maar de onderkant blijft achter (niet zo erg als bij jou). Eigenlijk is er dus altijd wel een plek in het vat waar de legionella bacterie nog kan groeien. Toch wordt er in de praktijk niet voor gewaarschuwd en heb ik ook nog niet gehoord dat het ergens mis is gegaan. Misschien dat het binnenkomende koude water het onvoldoende verwarmde water naar boven stuwt waar het alsnog verwarmt wordt? Je moet dan wel voldoende water tappen steeds...

Overigens heeft mijn vat (OSO DGC 200) wel aansluitingen voor een circulatie pompje wat onder en boven kan mengen. Ik gebruik dat niet.
Dank voor de reply :)

Als ik dat vat van jou zie, dan lijkt de spiraal behoorlijk laag te komen, maar dat heb ik dus helemaal niet. Beetje raar. Ik had niet gedacht dat ik daar zelf op zou moeten letten bij een vat speciaal verkocht voor SWW.

Bij jou lijkt me eerder het probleem dat de sensor in het midden de temperatuur registreert, maar onderin die nog niet bereikt heeft, want de spiraal komt wel vrijwel onderin.

Ik zie geen speciale circulatie aansluiting. Die in het midden is voor een recirculatie circuit als ik het goed heb, die heb ik ook. Dat is voor direct warm water bij de tappunten.

Dat tapwater omhoog duwen zou kunnen, maar ik heb het gevoel dat het probleem zit in de microfilm op het vat, die onderin ontstaat. Die wordt dan alsnog nooit gedesinfecteerd.

Nu kan ik natuurlijk een heater installeren, maar dan blijft dezelfde vraag bestaan, alleen op een lager niveau in de tank, aangezien de heater op 30 cm hoogte zit. Nu ik dit zie kan ik niet geloven dat een heater het onderste stukje wel op kan warmen.
Of ik moet echt ergens een flinke denkfout maken. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:39
frankodil schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:45:
[...]

Denk dat je beter kunt beginnen de hele systeemopzet te herzien en niet alleen de leidingen. Met niet al te lange leidingen, vernauwingen en knietjes kun je nog wel boven de 20 l/m komen, maar dat wil je niet. Met 22 mm heb je met 27,5 l/min een stroomsnelheid van dik 1,6 m/s, dat geruis wil je niet. En altijd op 50 C draaien (als je het op koude dagen al haalt), wil je ook niet. Ik gok dat dan een gasketel qua verbruik goedkoper is.

Een buffervat heb je vaak niet nodig, en als het voor volumevergroten wel nodig is volstaat vaak een klein serie vat. Als je huidige vat voldoende spiraaloppervlak heeft en de flow aan kan (beide spiralen parallel?) kun je die misschien nog voor SWW gebruiken, maar dan coventioneel aangesloten met een driewegklep.

Lees je goed in, als iets onduidelijk is stel specifieke vragen of start je eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
hwopereis schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:44:
[...]

Dank voor de reply :)

Als ik dat vat van jou zie, dan lijkt de spiraal behoorlijk laag te komen, maar dat heb ik dus helemaal niet. Beetje raar. Ik had niet gedacht dat ik daar zelf op zou moeten letten bij een vat speciaal verkocht voor SWW.

Bij jou lijkt me eerder het probleem dat de sensor in het midden de temperatuur registreert, maar onderin die nog niet bereikt heeft, want de spiraal komt wel vrijwel onderin.

Ik zie geen speciale circulatie aansluiting. Die in het midden is voor een recirculatie circuit als ik het goed heb, die heb ik ook. Dat is voor direct warm water bij de tappunten.

Dat tapwater omhoog duwen zou kunnen, maar ik heb het gevoel dat het probleem zit in de microfilm op het vat, die onderin ontstaat. Die wordt dan alsnog nooit gedesinfecteerd.

Nu kan ik natuurlijk een heater installeren, maar dan blijft dezelfde vraag bestaan, alleen op een lager niveau in de tank, aangezien de heater op 30 cm hoogte zit. Nu ik dit zie kan ik niet geloven dat een heater het onderste stukje wel op kan warmen.
Of ik moet echt ergens een flinke denkfout maken. :/
:? bij iedere willekeurige boiler is dit zo(je kan het zien als probleem)....eigenlijk logisch je tapt boven warm water af....te gelijker tijd komt onder koud water water van bijv 10 gr binnen...de gelaagdheid blijf je houden,natuurwet koudwater is zwaarder....of je moet geforceerd werveling in vat maken(hoe dat dan te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
frankodil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:33:
[...]

Ik heb even een foto geplaatst van de opstelling:
- Buffervat zit vol met sanitair water
- wordt verwarmd door warmtepomp met onderste spoel
- bovenste spoel neemt warmte af voor vloerverwarming
- mixklep zorgt ervoor dat het water van de vloerverwarming niet te warm wordt.
- verwarmingselement dient voor legionellapreventie.

Vanmorgen de pomp uit gezet voor 10 minuten. Weer aangezet, leek het heel even wel prima te vinden, maar gaf na enkele minuten weer ch5 en later ook weer ch14.

Het aan/uitzetten van de RMC is niet mogelijk in deze status.... Sorry voor de gedraaide foto's. Dat gebeurt steeds automatisch...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben het eens met de mensen hierboven. Het systeemontwerp klopt gewoon niet. Gaat veel geld kosten, meer dan wanneer je het systeem opnieuw ontwerpt met een extra vat.
Als je de extra ruimte niet wil missen, zou je zoiets als mij kunnen doen met een onderstel.

Het zou helpen als je een datasheet of naam van het buffervat hebt. Dan kunnen we eventueel vaststellen of het vat bruikbaar is voor iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
kazemo schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:31:
[...]

:? bij iedere willekeurige boiler is dit zo(je kan het zien als probleem)....eigenlijk logisch je tapt boven warm water af....te gelijker tijd komt onder koud water water van bijv 10 gr binnen...de gelaagdheid blijf je houden,natuurwet koudwater is zwaarder....of je moet geforceerd werveling in vat maken(hoe dat dan te doen)
Ja, dat klopt wel, maar in een legionella run verwacht je dat hij even wel overal warm wordt (bij stilstaand water). Anders heeft het toch geen enkele zin om zo'n run te doen?

Misschien dat een heater element de bodem ook warm maakt met stralingswarmte o.i.d.?
Is er iemand die op een bepaalde manier kan verifieren dat bij zijn/haar legionella run de bodem ook warm genoeg wordt?
Daar zou ik wel erg benieuwd naar zijn.

Ik denk dat ik wel die parallelle SWW pomp (met Kiwa keur uiteraard) ga plaatsen. Dan run ik die bij het opwarmen altijd. Dan hoeft het vat normaliter minder hoog op te warmen voor hetzelfde debiet, en dan kan ik wel legionella runs doen met alleen de warmtepomp.
Ik ben er niet zeker van of dit me efficientie gaat kosten, maar ik vermoed dat dit wel meevalt als de pomp op het goede debiet staat.

Zou hier eigenlijk eens een model van moeten maken.. maar dan moet eerst de rest van de verbouwing af zijn. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
kazemo schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:31:
[...]

Ik heb er geen last van. Ik gebruik een losse ventilatiewarmtepomp voor heet water, welke circuleert over het boilervat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sl4O-eRib7_1uKJctVimX46zb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SXkZrHRc6rEz0zcDnBxbXawY.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
hwopereis schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:58:
[...]

Ja, dat klopt wel, maar in een legionella run verwacht je dat hij even wel overal warm wordt (bij stilstaand water). Anders heeft het toch geen enkele zin om zo'n run te doen?

Misschien dat een heater element de bodem ook warm maakt met stralingswarmte o.i.d.?
Is er iemand die op een bepaalde manier kan verifieren dat bij zijn/haar legionella run de bodem ook warm genoeg wordt?
Daar zou ik wel erg benieuwd naar zijn.

Ik denk dat ik wel die parallelle SWW pomp (met Kiwa keur uiteraard) ga plaatsen. Dan run ik die bij het opwarmen altijd. Dan hoeft het vat normaliter minder hoog op te warmen voor hetzelfde debiet, en dan kan ik wel legionella runs doen met alleen de warmtepomp.
Ik ben er niet zeker van of dit me efficientie gaat kosten, maar ik vermoed dat dit wel meevalt als de pomp op het goede debiet staat.

Zou hier eigenlijk eens een model van moeten maken.. maar dan moet eerst de rest van de verbouwing af zijn. 7(8)7
:) ja legionella we hoeven er toch ook geen drama van te maken.legionnela ontstaat bij langdurig stilstaand water(bijv 1 maand) met ideale temp van +- 40gr (dacht ik)....water op de bodem 20>30gr is geen probleem......eenmaal per week 60gr (killing) uitgang lijkt me voldoende....boven dien in een huis normaliter word er minstens 1 maal per dag warmwater getapt(en dus ververst) en krijgt legionnela de kans niet om te ontwikkelen.

om helemaal zeker te zijn ,s,nachts op warmen 1x per week met elec.element op 65gr dan word het hele vat 65gr onder en boven....een goed vat heeft daar een aansluiting onderin van 5/4 duim daar draai het element in.....een element zelf word veel heter als 65gr het kan water aan het koken brengen daarom ook nooit zonder water aanzetten(sommige hebben een droogkook beveiliging).... met pompje warm en koud door verbinden gaat ws niet werken.....dan krijg je boven koud water(aftap) of misschien gemengd.

bijv. dit
https://www.amazon.nl/THE...3af&qid=1734872938&sr=8-3

[ Voor 30% gewijzigd door kazemo op 23-12-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-10 13:32
Kan iemand me helpen met modus? Ik weet niet meer waar ik verder moet troubleshooten, en chatGPT is ook niet zo behulpzaam (meer).

ik heb een HM141M.U33

SW versie 3056 (op controller)

dipswitches 1.1 en 1.2 staan op "on".

Dit is mijn waveshare config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ9gAOrwC736nZakRwMhWeg8DhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPNLwArkv0yQaczViRMJPaB8.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
modbus: !include modbus.yaml

# Combine all sensor configurations under a single sensor key
sensor:
  - platform: rest
    resource: "http://192.168.178.60:9083/rest/connector/1/transaction/fullStatus"
    name: charger_fullstatus
    scan_interval: 10
    method: GET
    value_template: '{{ value_json.value if value_json is defined and value_json.value is defined else "unknown" }}'

- platform: template
    sensors:
      tomorrow_pv_en_est:
        friendly_name: "Tomorrow PV energy est"
        unit_of_measurement: "kWh"
        value_template: "{{ states('sensor.energy_production_tomorrow') | float + states('sensor.energy_production_tomorrow_2') | float }}"
      today_pv_rem_est:
        friendly_name: "Today remaining PV energy est"
        value_template: "{{ states('sensor.energy_production_today_remaining') | float + states('sensor.energy_production_today_remaining_2') | float }}"

name: "Log Data Rest"
    resource: "http://192.168.178.56:9083/rest/logline/1"
    value_template: "{{ value }}"  # Pulls the raw response to use in other sensors
    scan_interval: 20  # Adjust the interval to control how often it fetches data

sensors:
      a_l1:
        friendly_name: "A_L1"
        unit_of_measurement: "A"
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[1] }}"
      a_l2:
        friendly_name: "A_L2"
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[2] }}"
      a_l3:
        friendly_name: "A_L3"
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[3] }}"
      v_l1:
        friendly_name: "V_L1"
        unit_of_measurement: "V"
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[7] }}"
      v_l2:
        friendly_name: "V_L2"
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[8] }}"
      v_l3:
        friendly_name: "V_L3"
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[9] }}"

sensors:
      power_charger:
        friendly_name: "Power Charger"
        unit_of_measurement: "kW"  # Assuming the result is in watts
        value_template: >
          {{ (states('sensor.a_l1') | float | round(1) * states('sensor.v_l1') | float)/1000 +
             (states('sensor.a_l2') | float | round(1)  * states('sensor.v_l2') | float)/1000 +
             (states('sensor.a_l3') | float | round(1)  * states('sensor.v_l3') | float)/1000 }}

sensors:
      cons_home:
        friendly_name: "Consumption Home"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ states('sensor.power_consumed') | float - states('sensor.power_produced') | float +  states('sensor.battery_power') | float + states('sensor.pv_power') | float }}"

# Define the REST command
rest_command:
  charger_full_status:
    url: "http://192.168.178.56:9083/rest/connector/1/transaction/fullStatus"
    method: get
    content_type: "application/x-www-form-urlencoded"

# Template Sensors for Calculations
template:
  - sensor:
      - name: "lg_thermal_power"
        state: >
          {% if states('binary_sensor.lg_compressor_status') == "off" %} 
            0.0
          {% else %}
            {% set t1 = states('sensor.lg_water_outlet_temp') | float %}
            {% set t2 = states('sensor.lg_water_inlet_temp') | float %}
            {% set f = states('sensor.lg_current_flow_rate') | float %}
            {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
            pwg
          {% endif %}
        unit_of_measurement: W
        state_class: measurement
        device_class: power

- name: "lg_electrical_power"
            0.0
          {% else %}
            {% set lg_electrical_power = states('sensor.kwh_meter_5c2faf17366a_active_power') | float %}
            lg_electrical_power
          {% endif %}

- name: cop_instant
            0.0
          {% else %}
            {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_power') | float %}
            {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_power') | float %}
            {% if pwe > 0 %}
              {{ (pwt / pwe) | float | round(2) }}
            {% else %}
              0.0
            {% endif %}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: cop

modbus.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
- type: tcp
  host: 192.168.178.67
  port: 26
  name: lg_modbus

sensors:
    - name: lg_error_code
      scan_interval: 120
      address: 0
      slave: 1
      input_type: input
      device_class: enum

- name: lg_water_inlet_temp
      scale: 0.1
      precision: 1
      scan_interval: 15
      address: 2
      unit_of_measurement: °C
      device_class: temperature

- name: lg_water_outlet_temp
      address: 3

- name: lg_current_flow_rate
      address: 8
      device_class: volume_flow_rate
      unit_of_measurement: L/min

- name: lg_outdoor_air_temp
      scan_interval: 60
      address: 12

binary_sensors:
    - name: lg_water_flow_status   
      input_type: discrete_input
      device_class: running

- name: lg_compressor_status   
      scan_interval: 30

switches:
    - name: lg_enable_disable_heating/cooling
      write_type: coil
      device_class: switch

climates:
    - name: "Therma V heating/cooling"
      address: 7
      max_temp: 25
      min_temp: 18
      offset: 0
      target_temp_register: 2
      temp_step: 1
      temperature_unit: C

Het lukt me niet om maar iets van modbus comm binnen te krijgen. Als ik op de waveshare config pagina "web to serial" aanklik dan krijg ik wel de melding dat het verbonden is, maar ik zie geen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Undertilted schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:18:
Kan iemand me helpen met modus? Ik weet niet meer waar ik verder moet troubleshooten, en chatGPT is ook niet zo behulpzaam (meer).

ik heb een HM141M.U33

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
default_config:

frontend:

sensor:
    value_template: '{{ value_json.value if value_json is defined and value_json.value is defined else "unknown" }}'

sensors:
      tomorrow_pv_en_est:
        value_template: "{{ states('sensor.energy_production_tomorrow') | float + states('sensor.energy_production_tomorrow_2') | float }}"
      today_pv_rem_est:
        value_template: "{{ states('sensor.energy_production_today_remaining') | float + states('sensor.energy_production_today_remaining_2') | float }}"

sensors:
      a_l1:
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[1] }}"
      a_l2:
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[2] }}"
      a_l3:
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[3] }}"
      v_l1:
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[7] }}"
      v_l2:
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[8] }}"
      v_l3:
        value_template: "{{ states('sensor.log_data_rest').split(';')[6].split(',')[9] }}"

sensors:
      power_charger:
          {{ (states('sensor.a_l1') | float | round(1) * states('sensor.v_l1') | float)/1000 +
             (states('sensor.a_l2') | float | round(1)  * states('sensor.v_l2') | float)/1000 +
             (states('sensor.a_l3') | float | round(1)  * states('sensor.v_l3') | float)/1000 }}

sensors:
      cons_home:
        value_template: "{{ states('sensor.power_consumed') | float - states('sensor.power_produced') | float +  states('sensor.battery_power') | float + states('sensor.pv_power') | float }}"

rest_command:
  charger_full_status:

template:
  - sensor:
            0.0
          {% else %}
            pwg
          {% endif %}

0.0
          {% else %}
            {% set lg_electrical_power = states('sensor.kwh_meter_5c2faf17366a_active_power') | float %}
            lg_electrical_power
          {% endif %}

0.0
          {% else %}
            {% if pwe > 0 %}
            {% else %}
              0.0
            {% endif %}
          {% endif %}

modbus.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88

sensors:

binary_sensors:

switches:

climates:

Het lukt me niet om maar iets van modbus comm binnen te krijgen. Als ik op de waveshare config pagina "web to serial" aanklik dan krijg ik wel de melding dat het verbonden is, maar ik zie geen data.
Welke WaveShare gebruik je? En kun je het tabblad met local IP ook nog even delen? Heb je de modbus integratie in HA geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
waveshare IP: 192.168.178.67

HA IP: 192.168.178.46

Waveshare Module Name: RS232485 TO ETH
Heb je de modbus integratie in HA geladen?
Ik hoop van wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJzQqAOv__8VSbsZYZkMS11OVxI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ow2n3NzGPzjIffjoJ7nL9QBE.png?f=user_large

Op de waveshare is er om de pakweg 5 seconden een korte "blink" van RS485.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Undertilted schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:58:
waveshare IP: 192.168.178.67

HA IP: 192.168.178.46

Waveshare Module Name: RS232485 TO ETH

[...]

Ik hoop van wel:

[Afbeelding]

Op de waveshare is er om de pakweg 5 seconden een korte "blink" van RS485.
Je kunt even in de log van modbus kijken of daar iets aan de hand is.

Op welke waarde staat je slave adres van de LG:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fQDqMDKuprvLuly5wHNJaQaqfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1ajzL4N8VgpiaMJ618NhCbt.png?f=fotoalbum_large

Hoe heb je hem aangesloten in de LG en WaveShare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-yOxM_XJhSwfsrvcMUxFN4_HcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RbM2AEn7JeIJUgia3CzXnJg6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTPhny3MheGHW2sIzUkSLKftl0k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kGTb5qxXKfunsMHS9fWCYL7Q.png?f=fotoalbum_large

Het adres staat zoals bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Ik denk dat ik - morgen - die kabel is moet checken langs beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:58
Undertilted schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:18:

ik heb een HM141M.U33

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
default_config:

frontend:

sensor:

sensors:
      tomorrow_pv_en_est:
      today_pv_rem_est:

sensors:
      a_l1:
      a_l2:
      a_l3:
      v_l1:
      v_l2:
      v_l3:

sensors:
      power_charger:

sensors:
      cons_home:

rest_command:
  charger_full_status:

template:
  - sensor:
            0.0
          {% else %}
            pwg
          {% endif %}

0.0
          {% else %}
            lg_electrical_power
          {% endif %}

0.0
          {% else %}
            {% if pwe > 0 %}
            {% else %}
              0.0
            {% endif %}
          {% endif %}

modbus.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88

sensors:

binary_sensors:

switches:

climates:

Zo staat het bij mij ingesteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AWhxmmlRDkOnQB6fPGujeYi-DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJHNyBE3qAXLRXO2MAq11Art.png?f=fotoalbum_large

Bijna goed dus, alleen het vinkje. Portnummer mag je kiezen als ze maar uniek zijn op je server. 502 is normaal voor modbus. Als je iets speciaals wilt kun je het portnummer beter langer maken >10000. Dan heb je minder kans op conflicten. Knipperen de ledjes op je gateway? Heb je perongeluk a/b omgedraaid? Die interpretatie wisselt nog al. Die kun je veilig eens wisselen, er gaat niets kapot als je a en b wisselt. De signaal niveaus zijn het zelfde.

Mijn yml start met:

code:
1
2
3
4
- name: modbus_gateway
  type: tcp
  host: 192.168.1.20
  port: 502

Weet niet of dat wat uit maakt eigenlijk.. Het ip adres moet natuurlijk wel kloppen die moet je dan vast instellen of vast uit laten delen door de dhcp server.

De rest lijkt oke. Ik had destijds een modbus protocol analyzer van mijn werk gebruikt. Dan heb je het zo werkend. Ik snap dat het lastig is om het aan de gang te krijgen zonder enige feedback/foutmeldingen. Je bent er bijna denk ik! Nog een ding om rekening mee te houden. De modbus adressen uit de handleiding daar moet je 1 van aftrekken in je HA yml. Slave 1 en op de rmc address 1 is goed!

[ Voor 3% gewijzigd door jschel op 23-12-2024 12:03 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
kazemo schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:34:
[...]

:) ja legionella we hoeven er toch ook geen drama van te maken.legionnela ontstaat bij langdurig stilstaand water(bijv 1 maand) met ideale temp van +- 40gr (dacht ik)....water op de bodem 20>30gr is geen probleem......eenmaal per week 60gr (killing) uitgang lijkt me voldoende....boven dien in een huis normaliter word er minstens 1 maal per dag warmwater getapt(en dus ververst) en krijgt legionnela de kans niet om te ontwikkelen.

om helemaal zeker te zijn ,s,nachts op warmen 1x per week met elec.element op 65gr dan word het hele vat 65gr onder en boven....een goed vat heeft daar een aansluiting onderin van 5/4 duim daar draai het element in.....een element zelf word veel heter als 65gr het kan water aan het koken brengen daarom ook nooit zonder water aanzetten(sommige hebben een droogkook beveiliging).... met pompje warm en koud door verbinden gaat ws niet werken.....dan krijg je boven koud water(aftap) of misschien gemengd.

bijv. dit
https://www.amazon.nl/THE...3af&qid=1734872938&sr=8-3
In principe hoef je je niet druk te maken over legionella, maar er zijn ook niet voor niets allemaal preventieve regels voor legionella.

Ik denk niet dat elke dag even wat aftappen perse heel veel gaat helpen. De stroming in zo'n vat is relatief aan een leiding nihil, je hebt het over een aftapsnelheid van max 10 L/m, wat max een stroming 4 m/uur is, oftewel 1.11 mm/s. Dat is gewoon stilstaand water dat ververst wordt. In de microfilm kan dan alsnog de hele dag een kweekje legionella groeien.

Ik wil best een heater element plaatsen, maar dan moet het wel zinvol zijn, en niet het probleem 15 cm naar beneden verschuiven. Ik zie bij dit vat gewoon niet hoe dit gaat werken. Die heater zit alsnog 30 cm boven de onderkant.

Bij een heater element zou het mogelijk wel zo kunnen zijn dat deze tijdelijk het verwarmde gebied opschuift van 45 cm naar 20 cm bijvoorbeeld. En dat daardoor het overgangsgebied waar 25°C < T <60°C opschuift. En dat daardoor dus het geheel wat geneutraliseerd wordt. Maar ook dat vind ik maar een matige uitleg.

Ik ben trouwens niet de enige blijkbaar die hierover nadenkt. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2041864

Daar zijn ze ook op het idee van circulatie gekomen, en (naar het lijkt) met succes. Wel natuurlijk met een terugslagklep, want anders heb je inderdaad gelijk dat je een rare menging van je water krijgt.

Ik ga dat gewoon proberen. Dus boven warm water uit laten stromen, en dat onder weer in laten stromen. Werkt het niet, dan kan ik altijd nog naar een element toe. Kost ook de kop niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
Jojan265 schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:47:
[...]

Ik heb er geen last van. Ik gebruik een losse ventilatiewarmtepomp voor heet water, welke circuleert over het boilervat:

[Afbeelding]
Dank voor het schema, maar waar hangt je spiraal van het vat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
hwopereis schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:28:
[...]

Dank voor het schema, maar waar hangt je spiraal van het vat aan?
Aan de Hewalex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
hwopereis schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:26:
[...]

In principe hoef je je niet druk te maken over legionella, maar er zijn ook niet voor niets allemaal preventieve regels voor legionella.

Ik denk niet dat elke dag even wat aftappen perse heel veel gaat helpen. De stroming in zo'n vat is relatief aan een leiding nihil, je hebt het over een aftapsnelheid van max 10 L/m, wat max een stroming 4 m/uur is, oftewel 1.11 mm/s. Dat is gewoon stilstaand water dat ververst wordt. In de microfilm kan dan alsnog de hele dag een kweekje legionella groeien.

Ik wil best een heater element plaatsen, maar dan moet het wel zinvol zijn, en niet het probleem 15 cm naar beneden verschuiven. Ik zie bij dit vat gewoon niet hoe dit gaat werken. Die heater zit alsnog 30 cm boven de onderkant.

Bij een heater element zou het mogelijk wel zo kunnen zijn dat deze tijdelijk het verwarmde gebied opschuift van 45 cm naar 20 cm bijvoorbeeld. En dat daardoor het overgangsgebied waar 25°C < T <60°C opschuift. En dat daardoor dus het geheel wat geneutraliseerd wordt. Maar ook dat vind ik maar een matige uitleg.

Ik ben trouwens niet de enige blijkbaar die hierover nadenkt. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2041864

Daar zijn ze ook op het idee van circulatie gekomen, en (naar het lijkt) met succes. Wel natuurlijk met een terugslagklep, want anders heb je inderdaad gelijk dat je een rare menging van je water krijgt.

Ik ga dat gewoon proberen. Dus boven warm water uit laten stromen, en dat onder weer in laten stromen. Werkt het niet, dan kan ik altijd nog naar een element toe. Kost ook de kop niet. :)
:) ik zelf heb een zonneboiler die kan in de zomer zelfs 90gr worden(boven) en dan nog is er gelaagdheid sensorT1.>T2 (verschil)....de boiler is een oude nefit (indirect ) spiraal begint onder(retour en aanvoer zit in onderdeksel)......ik stuur warm vanaf boiler naar de combiketel daar word het altijd na verwarmd tot 70gr vooral nu in de winter doet de zonneboiler niet veel...s,zomers loopt de cv ketel niet veel.......zoals ik het nu heb lijkt het me toch veilig!
je zou kunnen overwegen er een na verwarmer er op te zetten(door stroom apparaat op stroom)......en inderdaad met pompje moet er terugslagklep tussen,als pomp niet loopt de koud aanvoer afgesloten word naar tappunt.....maar of het werkt weet ik niet???dat word dan proberen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
Nog steeds geen comm maar wel een CH03 error...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Undertilted schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:14:
Nog steeds geen comm maar wel een CH03 error...
Heb je alles al een keer gereset? Ook de WP? Gewoon even de spanning er af, 1 a2 minuutjes voor de zekerheid. Dan alles weer aan. Soms als er iets mis gaat met modbus hangt de wp zich op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
hwopereis schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:43:
[...]

Ik ben het eens met de mensen hierboven. Het systeemontwerp klopt gewoon niet. Gaat veel geld kosten, meer dan wanneer je het systeem opnieuw ontwerpt met een extra vat.
Als je de extra ruimte niet wil missen, zou je zoiets als mij kunnen doen met een onderstel.

Het zou helpen als je een datasheet of naam van het buffervat hebt. Dan kunnen we eventueel vaststellen of het vat bruikbaar is voor iets.
Dank voor de tip, (ook aan de rest) kun je laten zien wat je bedoelt met het onderstel zoals jij hebt?

Een datasheet van het vat heb ik helaas niet. Ik heb deze tweedehands op de kop getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
frankodil schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:38:
[...]

Dank voor de tip, (ook aan de rest) kun je laten zien wat je bedoelt met het onderstel zoals jij hebt?

Een datasheet van het vat heb ik helaas niet. Ik heb deze tweedehands op de kop getikt.
Dit is dat onderstel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tC5Uq1OiPkthdzgnYqx-YrLVjLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DM0Lb5PmbjS7EmYsoQDp9aQW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn broer dit onderstel laten lassen (die zit in de metaal) van rvs kokers (30x30mm). Daarmee heb ik het SWW vat zo'n 60 cm omhoog gezet, zodat ik daaronder nog bij mijn vloerverwarming kan, en al het buizenwerk kwijt kon.
Ik kan me voorstellen dat je niet nog een extra vat bij jou erbij naast wil zetten. Maar misschien kun je dit vat wel omhoog tillen, en daaronder een ander buffervat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
kazemo schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:37:
[...]

:) ik zelf heb een zonneboiler die kan in de zomer zelfs 90gr worden(boven) en dan nog is er gelaagdheid sensorT1.>T2 (verschil)....de boiler is een oude nefit (indirect ) spiraal begint onder(retour en aanvoer zit in onderdeksel)......ik stuur warm vanaf boiler naar de combiketel daar word het altijd na verwarmd tot 70gr vooral nu in de winter doet de zonneboiler niet veel...s,zomers loopt de cv ketel niet veel.......zoals ik het nu heb lijkt het me toch veilig!
je zou kunnen overwegen er een na verwarmer er op te zetten(door stroom apparaat op stroom)......en inderdaad met pompje moet er terugslagklep tussen,als pomp niet loopt de koud aanvoer afgesloten word naar tappunt.....maar of het werkt weet ik niet???dat word dan proberen!!
Ah ja, dat lijkt me meer dan veilig.
Naverwarmer zou kunnen, zolang de uitgaande stroom maar 70°C wordt.

Ik sprak iemand die in het gebied zit en die gaf aan dat dit schijnbaar een probleem is dat overal aan de hand is, ook in bejaardenhuizen e.d., maar dat legionella ook vaak uit koudwaterleidingen komt, dus zelfs al zou er legionella in het vat komen, dan nog de vraag hoe erg het is.

Maar ik heb ergens al besloten.. het wordt de circulatiepomp :)
Ik ga die zo afstellen dat de opwarmtijd en de circulatie snelheid op elkaar afgestemd zijn. Dan kan het hele vat hopelijk ook op een lagere temperatuur worden opgeladen de rest van de week. Zou mooi zijn als ik 300 liter van 45 °C kan opslaan ipv 250 liter op 50°C. Gaat de COP voor SWW ook weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
hwopereis schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:59:
[...]

Ah ja, dat lijkt me meer dan veilig.
Naverwarmer zou kunnen, zolang de uitgaande stroom maar 70°C wordt.

Ik sprak iemand die in het gebied zit en die gaf aan dat dit schijnbaar een probleem is dat overal aan de hand is, ook in bejaardenhuizen e.d., maar dat legionella ook vaak uit koudwaterleidingen komt, dus zelfs al zou er legionella in het vat komen, dan nog de vraag hoe erg het is.

Maar ik heb ergens al besloten.. het wordt de circulatiepomp :)
Ik ga die zo afstellen dat de opwarmtijd en de circulatie snelheid op elkaar afgestemd zijn. Dan kan het hele vat hopelijk ook op een lagere temperatuur worden opgeladen de rest van de week. Zou mooi zijn als ik 300 liter van 45 °C kan opslaan ipv 250 liter op 50°C. Gaat de COP voor SWW ook weer omhoog.
:) succes er mee het word een experiment, waar zit de temp.sensor/thermostaat eigenlijk in het vat ..boven...midden....of helemaal onder (die moet toch de 3 wegklep aansturen ?) ik heb 2 sensors in de zonneboiler..1 onder en 1boven/midden +1sensor in de dakcollector die moeten de regeling met pomp aansturen (glycol door spiraal+collector)
ik ben benieuwt of je circulatie in het vat krijgt van onder naar boven....of anders om zou misschien ook kunnen (licht er maar net. aan de stroom richting van de pomp ,wat het beste is weet ik ook niet ?)

dit gebruik ik https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 25-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
kazemo schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:24:
[...]

:) succes er mee het word een experiment, waar zit de temp.sensor/thermostaat eigenlijk in het vat ..boven...midden....of helemaal onder (die moet toch de 3 wegklep aansturen ?) ik heb 2 sensors in de zonneboiler..1 onder en 1boven/midden +1sensor in de dakcollector die moeten de regeling met pomp aansturen (glycol door spiraal+collector)
ik ben benieuwt of je circulatie in het vat krijgt van onder naar boven....of anders om zou misschien ook kunnen (licht er maar net. aan de stroom richting van de pomp ,wat het beste is weet ik ook niet ?)
Ja, dat is ook zoiets bij dit vat. De temperatuursensor zit vlak boven de spiraal, dus nog boven 2/3 van het vat. In mijn ogen onlogisch hoog. Maar goed, daarvoor kan je in principe compenseren.
Er zit ook nog een thermometer op de voorkant van het vat, die zit bovenin, maar ik vermoed dat de sensor daarvan ergens in het midden zit, want hij pak telkens zo'n 8 °C lager uit dan de temperatuursensor.
Extra meetpunten daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht.. er zitten weinig opties op dit vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LFdTVB3G1xxhlof3lU3MeVBKBY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2uurFpIwCVVUuzITNhw6epOp.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHCLNq_dFR9cfTyHJdU--5zePvQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fqLsgdStUFuEOyKVDkSUGIVX.png?f=user_large

Omdat dit vat een omlaag gerichte instroom heeft, heb ik wel enigszins goede hoop dat instromend warm water de bodem verwarmt. :)
Denk dat warm terug naar koud beter is, ook omdat je daarmee (hopelijk) het koude water rustig omhoog stuwt. Dan heb je langer plezier van het tegenstroomprincipe.

[ Voor 7% gewijzigd door hwopereis op 25-12-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
hwopereis schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:53:
[...]

Ja, dat is ook zoiets bij dit vat. De temperatuursensor zit vlak boven de spiraal, dus nog boven 2/3 van het vat. In mijn ogen onlogisch hoog. Maar goed, daarvoor kan je in principe compenseren.
Er zit ook nog een thermometer op de voorkant van het vat, die zit bovenin, maar ik vermoed dat de sensor daarvan ergens in het midden zit, want hij pak telkens zo'n 8 °C lager uit dan de temperatuursensor.
Extra meetpunten daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht.. er zitten weinig opties op dit vat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Omdat dit vat een omlaag gerichte instroom heeft, heb ik wel enigszins goede hoop dat instromend warm water de bodem verwarmt. :)
Denk dat warm terug naar koud beter is, ook omdat je daarmee (hopelijk) het koude water rustig omhoog stuwt. Dan heb je langer plezier van het tegenstroomprincipe.
:) op 4 op de bodem zit toch ook een aansluiting voor een sensor (gebogen pijpje) daar kan je de koud invoer mee meten......op 5 daar kan je ook een meetpunt van maken bijv. een thermometer of sensor

hier kan je goed mee meten.....en ook direct mee schakelen bijv pompje

https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

https://www.amazon.nl/COM...&pd_rd_i=B076KR2WJ8&psc=1

https://www.amazon.nl/COM...&pd_rd_i=B076KJQVG2&psc=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NChCEofxJWotmjhMu6WoG5R1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV0PDeL2dOxvGDGCW35WlFOi.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb het toegepast op een doorstroom heater en het werkt!

het kan evt nog eenvoudiger met een aanleg thermostaat op/in aanvoerleiding WP naar spiraal(vanaf 3wegklep) als die dan warm word schakeld pompje dan in

[ Voor 44% gewijzigd door kazemo op 25-12-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
hwopereis schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:51:
[...]

Dit is dat onderstel.

[Afbeelding]

Ik heb mijn broer dit onderstel laten lassen (die zit in de metaal) van rvs kokers (30x30mm). Daarmee heb ik het SWW vat zo'n 60 cm omhoog gezet, zodat ik daaronder nog bij mijn vloerverwarming kan, en al het buizenwerk kwijt kon.
Ik kan me voorstellen dat je niet nog een extra vat bij jou erbij naast wil zetten. Maar misschien kun je dit vat wel omhoog tillen, en daaronder een ander buffervat zetten.
Thnx!
Vandaag achter gekomen dat een zekering door was doordat de nul en fase aanvankelijk op een andere (verkeerde) plek waren aangesloten....
Zekering vervangen en beide storingen in waren weg!

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal. Het lijkt nu verder gewoon goed te gaan met deze opstelling, de vloer is al lekker warm aan het worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
frankodil schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:37:
[...]

Thnx!
Vandaag achter gekomen dat een zekering door was doordat de nul en fase aanvankelijk op een andere (verkeerde) plek waren aangesloten....

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal. Het lijkt nu verder gewoon goed te gaan met deze opstelling, de vloer is al lekker warm aan het worden!
Tot zo ver de autistisch perfectionistische elektriciën 🤣. Vertrouwen is goed, controle is beter zeg ik altijd maar. 😇

Dat de vloer warm wordt wil overigens niet zeggen dat je een efficiënt systeem hebt gebouwd. Ik ben nog steeds benieuwd naar je energieverbruik en hoe dat zich verhoudt tot het verbruik vóór je deze installatie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
frankodil schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:37:
[...]

Thnx!

:'( als dat zo was bij een 3fase+n model,heb je nog geluk gehad 400v op besturing (printplaat) en een compressor die op 2fase heeft gelopen of verkeerd om (draairichting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
reablom schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:12:
[...]

Tot zo ver de autistisch perfectionistische elektriciën 🤣. Vertrouwen is goed, controle is beter zeg ik altijd maar. 😇

Dat de vloer warm wordt wil overigens niet zeggen dat je een efficiënt systeem hebt gebouwd. Ik ben nog steeds benieuwd naar je energieverbruik en hoe dat zich verhoudt tot het verbruik vóór je deze installatie had.
Haha, ja daar was hij zelf ook wel even van geschrokken. Domme fout die komt omdat hij wel ervaring heeft installatietechniek, maar niet specifiek met warmtepompen...

Dat energieverbruik is nog even afwachten inderdaad. Ik heb nog veel uit te zoeken en af te stellen zie ik al.

Efficiënt zal het al snel zijn. Hiervoor stookte ik met een houtkachel en een beetje elektrisch erbij met een warmtepompboiler voor sanitair water. De nieuwe vloerverwarming is op zichzelf al een verademing!

Mocht je nog tips hebben voor het instellen van deze warmtepomp dan Hoornik het natuurlijk graag!

Fijne feestdagen verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
frankodil schreef op woensdag 25 december 2024 @ 21:32:
[...]

Haha, ja daar was hij zelf ook wel even van geschrokken. Domme fout die komt omdat hij wel ervaring heeft installatietechniek, maar niet specifiek met warmtepompen...

Dat energieverbruik is nog even afwachten inderdaad. Ik heb nog veel uit te zoeken en af te stellen zie ik al.

Efficiënt zal het al snel zijn. Hiervoor stookte ik met een houtkachel en een beetje elektrisch erbij met een warmtepompboiler voor sanitair water. De nieuwe vloerverwarming is op zichzelf al een verademing!

Mocht je nog tips hebben voor het instellen van deze warmtepomp dan Hoornik het natuurlijk graag!

Fijne feestdagen verder!
Je gebruikt het ding heel anders dan de meeste anderen hier.

Ik neem aan dat het water in het vat altijd 50C of zo moet blijven (ivm SWW), dan moet je WP dus water van een significant hogere temperatuur door de leidingen sturen, zeker als de VVW warmte aan het vat onttrekt.

Als het water in de tank 50C moet blijven, dan hangt de temperatuur van het water dat de WP moet maken af van de hoeveelheid warmte die je via de VVW onttrekt.

Als je al een WP boiler voor warm water had, waarom heb je die weggedaan? Want dan had je eigenlijk een vrij optimaal systeem gehad: WP boiler voor het SWW, WP voor de VVW. De WP voor verwarming had dan altijd op lage temp kunnen draaien en je had deze met een stooklijn oid kunnen afregelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
reablom schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:17:
[...]

Je gebruikt het ding heel anders dan de meeste anderen hier.

Ik neem aan dat het water in het vat altijd 50C of zo moet blijven (ivm SWW), dan moet je WP dus water van een significant hogere temperatuur door de leidingen sturen, zeker als de VVW warmte aan het vat onttrekt.

Als het water in de tank 50C moet blijven, dan hangt de temperatuur van het water dat de WP moet maken af van de hoeveelheid warmte die je via de VVW onttrekt.

Als je al een WP boiler voor warm water had, waarom heb je die weggedaan? Want dan had je eigenlijk een vrij optimaal systeem gehad: WP boiler voor het SWW, WP voor de VVW. De WP voor verwarming had dan altijd op lage temp kunnen draaien en je had deze met een stooklijn oid kunnen afregelen.
Heb hem al eens gezegd dat ie een systeem heeft ontworpen om efficiëntie te niet te doen in minder verfijnde woorden.

Blijft bijzonder dat @frankodil spreekt van "efficiënt zal het snel zijn".

Had je een efficiënt systeem willen hebben had je het als volgt opgebouwd.

-warmtepomp direct op vloerverwarming.
-behouden warmtepompboiler.
Klaar.

Dan had je de volgende kosten gespaard in de aanschaf;
-boilervat
-hoop leidingwerk
-extra circulatiepomp
-extra temp. Beveiliging
-extra expansievat

Daarnaast had je de volgende kosten gespaard in de efficiëntie;
-hoge stroom opname circulatiepomp (lg) ivm dunne leidingen in spiraal/vat
-extra stroom opname omwille van 2e pomp
-extra verhoogde temperatuur omwille van altijd minimaal 50c
-extra verhoogde stroomopname omwille van 2* warmtewisselaar welke hogere temp vraagt (maar dat heb je al omwille van bovenstaande).

Ik denk oprecht dat je van het -te veel uitgegeven- geld en tijd een betere warmtepomp had kunnen kopen en direct op je Vvv had kunnen aansluiten.
Je warmtepompboiler behouden en blij zijn met de efficiëntie...

Nogmaals ik gun je een goed werkende installatie maar als het echt je idee blijft om via deze opstelling "efficiënt" te verwarmen, wees gewaarschuwd...

• kazemo
BjornHero schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:51:
[...]

Heb hem al eens gezegd dat ie een systeem heeft ontworpen om efficiëntie te niet te doen in minder verfijnde woorden.

Blijft bijzonder dat @frankodil spreekt van "efficiënt zal het snel zijn".

Had je een efficiënt systeem willen hebben had je het als volgt opgebouwd.

-warmtepomp direct op vloerverwarming.
-behouden warmtepompboiler.
Klaar.

Dan had je de volgende kosten gespaard in de aanschaf;
-boilervat
-hoop leidingwerk
-extra circulatiepomp
-extra temp. Beveiliging
-extra expansievat

Daarnaast had je de volgende kosten gespaard in de efficiëntie;
-hoge stroom opname circulatiepomp (lg) ivm dunne leidingen in spiraal/vat
-extra stroom opname omwille van 2e pomp
-extra verhoogde temperatuur omwille van altijd minimaal 50c
-extra verhoogde stroomopname omwille van 2* warmtewisselaar welke hogere temp vraagt (maar dat heb je al omwille van bovenstaande).

Ik denk oprecht dat je van het -te veel uitgegeven- geld en tijd een betere warmtepomp had kunnen kopen en direct op je Vvv had kunnen aansluiten.
Je warmtepompboiler behouden en blij zijn met de efficiëntie...

Nogmaals ik gun je een goed werkende installatie maar als het echt je idee blijft om via deze opstelling "efficiënt" te verwarmen, wees gewaarschuwd...
:) ik geef je volledig gelijk
er zat nog een andere gedachte gang achter bij hem @frankodil warmte bufferen als de stroom (dynamisch)goedkoop is in dat buffervat van 300l.....maar die vogel gaat niet op......als dat de bedoeling was heb je toch echt een groot buffervat nodig van bijv 5000ltr ! (maar ja waar ben je dan mee bezig)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Dat zou net zo a-synchroon zijn als PV opbrengst. En idd 300l zet totaal geen zoden aan de dijk.
Bufferen zou mooi zijn voor de koude dagen, maar met deze methode is de warmte binnen no time uit dat vat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• kazemo
paQ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:43:
Dat zou net zo a-synchroon zijn als PV opbrengst. En idd 300l zet totaal geen zoden aan de dijk.
Bufferen zou mooi zijn voor de koude dagen, maar met deze methode is de warmte binnen no time uit dat vat.
:? wil het een beetje effectief zijn 300ltr op 35gr (kan hij de stooklijn weer gebruiken) en dan sanitairwater na verwarmen op 50gr met zijn WP boiler die hij toch al heeft! (als hij de plaatsruimte heeft).....allemaal ingewikkeld onder de streep brengt het niet veel ws

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:50
Ik heb voor het warmwater een elektrische boiler van 200 liter in de zomer met de panelen gratis in de winter kwh kopen. En betaald maar een halfjaar voor een heel jaar warmwater.
De warmtepomp 5kw loop nu goed tussen de 15 en 20 kwh per dag. ik had al een dag van 5.1 s,cop

• kazemo
jscheffers schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:51:
Ik heb voor het warmwater een elektrische boiler van 200 liter in de zomer met de panelen gratis in de winter kwh kopen. En betaald maar een halfjaar voor een heel jaar warmwater.
De warmtepomp 5kw loop nu goed tussen de 15 en 20 kwh per dag. ik had al een dag van 5.1 s,cop
O-) voor nu is het het allemaal nog OKE,maar als ze in 2027 de salderings regeling afschaffen is het uit met de pret...s,zomers dan terugleveren voor een habbekrats,en s,winters stroom duur kopen dan zitten we dan met onze warmtepomp niet zo goed!...daarom is het belangrijk dat hij zo zuinig mogelijk loopt en dat lukt voor sommige niet altijd...isolatie,kamertemp.,1gr lager scheelt dan al veel,watertemp etc. spelen dan een rol!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:50
kazemo schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:59:
[...]

O-) voor nu is het het allemaal nog OKE,maar als ze in 2027 de salderings regeling afschaffen is het uit met de pret...s,zomers dan terugleveren voor een habbekrats,en s,winters stroom duur kopen dan zitten we dan met onze warmtepomp niet zo goed!...daarom is het belangrijk dat hij zo zuinig mogelijk loopt en dat lukt voor sommige niet altijd...isolatie,kamertemp.,1gr lager scheelt dan al veel,watertemp etc. spelen dan een rol!
Dat klop allemaal😉 ik wis dat ook 2021 toen ik de panelen bestelde en ik hoefde ook niets voor wat ik terugleverde en ook nu nog niet. Toen zou het ook in 2025 stoppen met het solderen.en ik heb ze ook al terug verdient . Daar om heb ik ook wat meer panelen 23 van 400 pw . Aan voor en achterkant huis en liggen ze in de zon vanaf 5 in de morgen tot 9uur savonds in de zon. En ohja dat is aleen in de zomer 🤫
En als de warmtepomp genoeg heeft met 4000 kwh ( 1000 € ) is dat goed kopen dan met 1500 m3 gas ( 1850 € ) 🤗

[ Voor 14% gewijzigd door jscheffers op 26-12-2024 17:45 ]

• Markje90
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:55
Goeie dag,

Ten eerste nog een fijne kerst dag.

Ik heb een probleem met de warmtepomp LG 7kw buitenunit en iwt 200l buffervat tapwater en een 100L buffervat vloerverwarming.
Vloerverwarming beneden staat vol op aan. En boven laatste 2 dagen ook een grote kamer open gezet.
Pomp draaid op optimaal debiet en pomp capaciteit van 85% (maakt niet uit wat ingesteld staat) druk 1.8 bar

Warmtepomp draait nu bijna 1 jaar Als hij draait draait hij opzicht goed denk dat hij nog efficiënter en zuiniger kan draaien maar daar moet ik nog verder in verdiepen.

Moet eerst het CH14 storing oplossen na het ontdooien. Dus warmtepomp draait goed tot 5/6 graden boven 0 dan onder moet hij gaan ontdooien en dan komen problemen. Elke keer als hij moet gaan ontdooien loopt het goed na dat de ontdooiing klaar is valt hij meteen in storing met code CH14 daarna reset hij zich weer en gaat hij opnieuw beginnen.
LG monteur is geweest en zelfs hun weten het niet. Ze verklaarde me eerst voor gek wat die probleem bestaat niet zeiden ze eerst.

Storing kwam in maart voor het eerst daarna werdt het warmer tot november toen kwam de storing weer terug.

Heeft iemand hier ervaring mee/herkent het probleem of eventuele oplossingen?

Mvg Mark

• SalexSun
  • Laatst online: 19:56
@Markje90 zoek in dit topic maar eens op ch14. Samengevat. Optimal flow rate veroorzaakt dit (soms), oplossing/work around is pump capacity of fixed flow rate te gebruiken.

- Pump capacity moet hoog genoeg staan zodat met alle naregeling dicht de flow voldoende is. Dat zal iets van 20 l/m voor de 7kW denk ik
- Fixed flow rate hoog genoeg zetten. Onze 5kW heb ik op 11 l/m moeten zetten om geen ch14 meer te krijgen. 7kW zal iets hoger moeten.

Er zijn ook tweakers die simpelweg accepteren dat de warmtepomp een error geeft na een defrost omdat die daarna toch weer start

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Markje90 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:19:
Goeie dag,

Ten eerste nog een fijne kerst dag.

Ik heb een probleem met de warmtepomp LG 7kw buitenunit en iwt 200l buffervat tapwater en een 100L buffervat vloerverwarming.
Vloerverwarming beneden staat vol op aan. En boven laatste 2 dagen ook een grote kamer open gezet.
Pomp draaid op optimaal debiet en pomp capaciteit van 85% (maakt niet uit wat ingesteld staat) druk 1.8 bar

Warmtepomp draait nu bijna 1 jaar Als hij draait draait hij opzicht goed denk dat hij nog efficiënter en zuiniger kan draaien maar daar moet ik nog verder in verdiepen.

Moet eerst het CH14 storing oplossen na het ontdooien. Dus warmtepomp draait goed tot 5/6 graden boven 0 dan onder moet hij gaan ontdooien en dan komen problemen. Elke keer als hij moet gaan ontdooien loopt het goed na dat de ontdooiing klaar is valt hij meteen in storing met code CH14 daarna reset hij zich weer en gaat hij opnieuw beginnen.
LG monteur is geweest en zelfs hun weten het niet. Ze verklaarde me eerst voor gek wat die probleem bestaat niet zeiden ze eerst.

Storing kwam in maart voor het eerst daarna werdt het warmer tot november toen kwam de storing weer terug.

Heeft iemand hier ervaring mee/herkent het probleem of eventuele oplossingen?

Mvg Mark
Precies wat @SalexSun zegt. Ik heb ook een 7 kW en draai op fixed flow rate van 16 L/m en pomp capaciteit op 85%. Ook ik heb bij optimal flow bij defrosts af en toe CH14 en dus daarom geen optimal flow meer.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:49
jscheffers schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:51:
Ik zat toevallig vandaag nog te kijken, volgens het display heb ik sinds ik de warmtepomp heb (september) een cop van 5.14 en deze maand ongeveer 5,06

Alleen voor vloerverwarming, maar tot nu toe niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Antonl91 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:32:
[...]

Ik zat toevallig vandaag nog te kijken, volgens het display heb ik sinds ik de warmtepomp heb (september) een cop van 5.14 en deze maand ongeveer 5,06

Alleen voor vloerverwarming, maar tot nu toe niet ontevreden.
Waar staat dat op het display? Ik heb SW versie 3067 en een 3f R32 WP, maar ik zie dat nergens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
reablom schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:58:
[...]

Waar staat dat op het display? Ik heb SW versie 3067 en een 3f R32 WP, maar ik zie dat nergens staan.
Als ik naar energie ga zie ik thermische energie en elektrische energie en die deel ik door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Antonl91 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:14:
[...]

Als ik naar energie ga zie ik thermische energie en elektrische energie en die deel ik door elkaar.
Ah, ok. Stroomverbruik dat de LG rapporteert klopt niet in mijn geval. Zo was dat volgens LG vorige maand 427kWh, terwijl de Shelly slechts 270 meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:22:
[...]

Ah, ok. Stroomverbruik dat de LG rapporteert klopt niet in mijn geval. Zo was dat volgens LG vorige maand 427kWh, terwijl de Shelly slechts 270 meet.
:X opgenomen vermogen wijkt wel erg veel af?....meten met een goede kwh meter (geijkt) bijv die van homewizard (mid)
opgenomen vermogen van LG klopt vrij aardig....die van de zg shelly denk ik niet?

thermisch vermogen? forum leden hebben dat onderzocht in het verleden ,waaruit bleek dat de meting niet klopte..het gebeurd met de gebruikte sensors van LG die zijn niet precies genoeg (wijken onderling te veel af).....meten is weten,maar dan wel goed meten!

kortom meting LG is leuk ter indicatie maar meer ook niet (cop van 5 is een prachtig resultaat)

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 27-12-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:24:
[...]

:X opgenomen vermogen wijkt wel erg veel af?....meten met een goede kwh meter (geijkt) bijv die van homewizard (mid)

thermisch vermogen? forum leden hebben dat onderzocht in het verleden ,waaruit bleek dat de meting niet klopte..het gebeurd met de gebruikte sensors van LG die zijn niet precies genoeg (wijken onderling te veel af).....meten is weten,maar dan wel goed meten!

kortom meting LG is leuk ter indicatie maar meer ook niet (cop van 5 is een prachtig resultaat)
Ik heb hier al vaker gezegd dat de WP in mijn geval het vermogen onjuist weergeeft. Als de WP niks doet (compressor, pomp en ventilator draaien niet) dan geeft de WP zelf toch iets van 300W aan. Dat kan niet kloppen, het totale verbruik in de hele woning (P1 meter) is dan bijv slechts 250W (s nachts) De Shelly meet op dat moment 15W voor de WP. Dat lijkt me logisch. Ik heb verder geen enkele reden reden om aan de Shelly te twijfelen (waarom zou een homewizard beter zijn?) .

300W continu is 7kWh per dag. 210kWh in juli terwijl de WP zo goed als uit stond kan natuurlijk niet. Als de WP wel moet werken wordt het verschil (relatief gezien) kleiner. Ik heb opgegeven om uit te vogelen waar het door komt. Ik kijk alleen nog maar de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb hier al vaker gezegd dat de WP in mijn geval het vermogen onjuist weergeeft. Als de WP niks doet (compressor, pomp en ventilator draaien niet) dan geeft de WP zelf toch iets van 300W aan. Dat kan niet kloppen, het totale verbruik in de hele woning (P1 meter) is dan bijv slechts 250W (s nachts) De Shelly meet op dat moment 15W voor de WP. Dat lijkt me logisch. Ik heb verder geen enkele reden reden om aan de Shelly te twijfelen (waarom zou een homewizard beter zijn?) .

300W continu is 7kWh per dag. 210kWh in juli terwijl de WP zo goed als uit stond kan natuurlijk niet. Als de WP wel moet werken wordt het verschil (relatief gezien) kleiner. Ik heb opgegeven om uit te vogelen waar het door komt. Ik kijk alleen nog maar de Shelly.
8)7 inderdaad raar dan is het bij jouw anders....waarom weet ik niet?
dus als je kijkt in energie bij direct opgenomen vermogen geeft hij altijd 0,3 kw aan ondanks dat hij uit staat....bij mij is dat dan 0!.....standby 15watt kan kloppen(dat geeft hij dan niet aan is te weinig....vanaf 100w wel)

verwarmings lint?...maar dit is weiniger als 300w,kan dus eigenlijk ook niet!

er word iets gemeten wat er niet is in de WP......garantie claim indienen.....met die sensors klopt iets niet of anderszins?

edit: logischer wijze zal het thermische vermogen dan ook wel niet kloppen bij jouw word dat met diezelfde sensors gemeten.....als je gaat rekenen zul je toch met die 2 waardes moeten gaan rekenen(eigenlijk foutief)......en waar kom je dan op uit,is dat realistisch bijv 4,8?

bij mij is het anders oudere versie 3064 ik kan thermisch niet aflezen alleen opgenomen vermogen dus ik kan er wat dat betreft niet over meepraten!

[ Voor 36% gewijzigd door kazemo op 27-12-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-10 17:00
reablom schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:45:
[...]

Ik meet het energieverbruik van de warmtepomp ook met een shelly, naast nog een aantal vermogens, zoals net, zonnepanelen, boiler. Nog nooit aanleiding gezien te twijfelen aan de nauwkeurigheid van de shellies.
Het verbruik wat de LG aangeeft komt ook redelijke in de buurt van wat de shelly aangeeft, zit niet meer dan 10% verschil in.

Ook de door mij berekende warmte komt ook redelijk overeen met de weergave van de LG, ook wel logisch, als je bedenkt dat voor beide berekeningen dezelfde sensoren worden gebruikt.
Tot nu toe heb ik in december een COP van 4,9. Dit met een aanvoer temperatuur die eigenlijk altijd onder de 30 graden ligt. Gevoelsmatig lijkt mij dit wel een realistische waarde.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
PvO76 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:45:
[...]

Ik meet het energieverbruik van de warmtepomp ook met een shelly, naast nog een aantal vermogens, zoals net, zonnepanelen, boiler. Nog nooit aanleiding gezien te twijfelen aan de nauwkeurigheid van de shellies.
Het verbruik wat de LG aangeeft komt ook redelijke in de buurt van wat de shelly aangeeft, zit niet meer dan 10% verschil in.

Ook de door mij berekende warmte komt ook redelijk overeen met de weergave van de LG, ook wel logisch, als je bedenkt dat voor beide berekeningen dezelfde sensoren worden gebruikt.
Tot nu toe heb ik in december een COP van 4,9. Dit met een aanvoer temperatuur die eigenlijk altijd onder de 30 graden ligt. Gevoelsmatig lijkt mij dit wel een realistische waarde.
Zelf meet ik het vermogen van de warmtepomp alleen doormiddel van de display maar als ik het vermogen bekijk en kijk wat ik meer ben gaan gebruiken sinds ik een warmtepomp heb komt het aardig overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PvO76 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:45:
[...]

Ik ben het met je eens. Ik meet het electrisch vermogen van de Warmtepomp met HomeWizzard en heb als hoofdaansluiting een Shelly Pro EM. Ik meet erg weinig verschil tussen de Shelly en HW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
SalexSun schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb de vraag iig bij LG neergelegd, ik laat het weten wanneer er een antwoord terug komt
@butterkeks @kazemo

Hier de reactie van LG mbt de Soniflex geluidsisolatie. Het komt op mij niet echt over als een reactie van een expert, maar is voldoende om gedoe met garantie te voorkomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIgPoFbgSOmiRHagmieqfxh9n1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uxyYHyYqpLbqSxRFSuUBRpe.jpg?f=fotoalbum_large

@ErikVers heb je er toevallig al ervaring mee opgedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door SalexSun op 27-12-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 14:48
SalexSun schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:13:
[...]

@butterkeks @kazemo

Hier de reactie van LG mbt de Soniflex geluidsisolatie. Het komt op mij niet echt over als een reactie van een expert, maar is voldoende om gedoe met garantie te voorkomen
[Afbeelding]
Bedankt voor uw feedback.
Sinds de conversie heb ik een thermometer en hygrometer in het apparaat, ik heb constant meer dan 5°C in het apparaat (zelfs als het uit staat) en de luchtvochtigheid is nooit hoger dan 65%.
De garantie is natuurlijk een van die dingen, de mijne is toch al verlopen met alle aanpassingen...

Ik heb momenteel een ander probleem: het is momenteel -3° met 95% luchtvochtigheid, het systeem bevriest na een paar minuten en het werkelijke vermogen van de R32 9kw is ongeveer 5-6kw. Ik schakel momenteel mijn gasverwarming in tijdens het ontdooien zodat het huis niet koud wordt.
Omdat ik momenteel slechts 2,5 mm² kabel naar het systeem heb, heb ik het vermogen beperkt tot 15 A via DIP. Als ik de DIP-beperking weghaal, heb ik dan snellere verwarmingstijden of is alleen het maximale vermogen beperkt?
Het probleem voor mij is dat er weliswaar een maximum van 9 kW is, maar dat het na het ontdooien nog 10 minuten duurt voordat het systeem weer op volle capaciteit werkt en dat het dan vrij snel ijsvrij wordt. En gemiddeld haal ik maar 5-6kw, wat momenteel te weinig is. Het systeem is aangesloten op een hydraulische separator via 5K deltaT regeling per retour.

Misschien moet ik de wissels toch maar omruilen voor een buffer om de baan meer tijd te geven.

Oranje is outlet,
Groen is inlaat
Roze is inlaat doeltemperatuur
Blauw (boven) is secundaire uitlaat

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrAX-WFJ9SWmcEWmdx9loWUmYOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VmiwQxUteJmNczLWILVAMZOm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-10 17:00
butterkeks schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:48:
[...]

Omdat ik momenteel slechts 2,5 mm² kabel naar het systeem heb, heb ik het vermogen beperkt tot 15 A via DIP.
Beetje afhankelijk van het exacte type kabel en hoe gelegd, maar over het algemeen kan een 3x2,5mm2 kabel 21A hebben bij een omgevingstemperatuur van 45graden.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:13:
[...]

@butterkeks @kazemo

[Afbeelding]
:) bedankt voor de reactie,waarvan acte voor een ieder die er baat bij heeft kan het dus doen :P ,bij mij is het geluid geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
Hallo allemaal,

Ik heb voor het eerst een probleem na 2 jaar installatie:

De ontdooistand duurt gemiddeld slechts 10 seconden VS 2 minuten 30 en de pomp zit helemaal vast in het ijs!

Weet iemand hoe ontdooien werkt? Welke sensor geeft welke informatie? Ik wil graag een ontdooiing kunnen forceren, misschien 2 of 3 achter elkaar, om de pomp volledig te bevrijden die eruitziet als een groot blok ijs met een COP van bijna 1.

Bedankt voor jullie feedback!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU4vKCDouaNq2YVMmN_xOhK4b8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wTp6ts1ApKNDtLRG8suff66.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:50:
[...]

8)7 inderdaad raar dan is het bij jouw anders....waarom weet ik niet?
dus als je kijkt in energie bij direct opgenomen vermogen geeft hij altijd 0,3 kw aan ondanks dat hij uit staat....bij mij is dat dan 0!.....standby 15watt kan kloppen(dat geeft hij dan niet aan is te weinig....vanaf 100w wel)

verwarmings lint?...maar dit is weiniger als 300w,kan dus eigenlijk ook niet!

er word iets gemeten wat er niet is in de WP......garantie claim indienen.....met die sensors klopt iets niet of anderszins?

edit: logischer wijze zal het thermische vermogen dan ook wel niet kloppen bij jouw word dat met diezelfde sensors gemeten.....als je gaat rekenen zul je toch met die 2 waardes moeten gaan rekenen(eigenlijk foutief)......en waar kom je dan op uit,is dat realistisch bijv 4,8?

bij mij is het anders oudere versie 3064 ik kan thermisch niet aflezen alleen opgenomen vermogen dus ik kan er wat dat betreft niet over meepraten!
Voor het thermische vermogen gebruikt de unit (naar ik aanneem) de gemeten aan en uitvoer temperatuur en de flow. Dat heeft niks te maken met het opgenomen elektrische vermogen. (Wat iets zal zijn als spanning x stroom). Thermisch vermogen zou dus prima kunnen kloppen, als de temperatuur en flowmeting correct zijn. Ik begrijp uit dit forum dat dat tegenvalt, maar dat kan ik zelf niet controleren.

Met het door LG berekende afgegeven thermische vermogen en door mijn Shelly gemeten opgenomen vermogen kom ik voor november op een COP van 4.8 en voor december 4.4.

Als ik het elektrisch opgenomen vermogen gebruik wat LG rapporteert, dan kom ik op 3.1 voor november en 3.2 voor december. Totaal onlogisch ook dat de CoP in de warmere maand lager zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:48:
[...]

Voor het thermische vermogen gebruikt de unit (naar ik aanneem) de gemeten aan en uitvoer temperatuur en de flow. Dat heeft niks te maken met het opgenomen elektrische vermogen. (Wat iets zal zijn als spanning x stroom). Thermisch vermogen zou dus prima kunnen kloppen, als de temperatuur en flowmeting correct zijn. Ik begrijp uit dit forum dat dat tegenvalt, maar dat kan ik zelf niet controleren.

Met het door LG berekende afgegeven thermische vermogen en door mijn Shelly gemeten opgenomen vermogen kom ik voor november op een COP van 4.8 en voor december 4.4.

Als ik het elektrisch opgenomen vermogen gebruik wat LG rapporteert, dan kom ik op 3.1 voor november en 3.2 voor december. Totaal onlogisch ook dat de CoP in de warmere maand lager zou zijn.
:? nogmaals ik heb er ook geen verklaring voor P=U(spanning)xI (stroom)x Cos phi> in KW.. jouw Shelly zal dat goed doen....en jouw WP dus niet.....en bij andere dus wel goed........heb je wel eens gereset (spanning eraf) .....anders contact op nemen met je leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jacko222 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:18:
Hallo allemaal,

De ontdooistand duurt gemiddeld slechts 10 seconden VS 2 minuten 30 en de pomp zit helemaal vast in het ijs!

Weet iemand hoe ontdooien werkt? Welke sensor geeft welke informatie? Ik wil graag een ontdooiing kunnen forceren, misschien 2 of 3 achter elkaar, om de pomp volledig te bevrijden die eruitziet als een groot blok ijs met een COP van bijna 1.

[Afbeelding]
:) rubber doppen in de onderplaat allemaal eruit halen en controleren of verwarmingslint werkt moet inschakelen bij +- 4 gr ....dit kan een oorzaak zijn? .....maar hoeft niet! ...vrij maken van bladeren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
jacko222 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:18:
Hallo allemaal,

[Afbeelding]
Geen idee of het andere problemen oplevert, maar je zou hem op koelen ipv verwarmen kunnen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:38:
[...]

:? nogmaals ik heb er ook geen verklaring voor P=U(spanning)xI (stroom)x Cos phi> in KW.. jouw Shelly zal dat goed doen....en jouw WP dus niet.....en bij andere dus wel goed........heb je wel eens gereset (spanning eraf) .....anders contact op nemen met je leverancier!
Ik geloof het verder wel als je het niet erg vindt 😉

Ik heb er geen last van en ga niet met de verwarming lopen klooien midden in de winter 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 05-10 21:02
[...]

Bedankt voor uw feedback.
Sinds de conversie heb ik een thermometer en hygrometer in het apparaat, ik heb constant meer dan 5°C in het apparaat (zelfs als het uit staat) en de luchtvochtigheid is nooit hoger dan 65%.
De garantie is natuurlijk een van die dingen, de mijne is toch al verlopen met alle aanpassingen...

Ik heb momenteel een ander probleem: het is momenteel -3° met 95% luchtvochtigheid, het systeem bevriest na een paar minuten en het werkelijke vermogen van de R32 9kw is ongeveer 5-6kw. Ik schakel momenteel mijn gasverwarming in tijdens het ontdooien zodat het huis niet koud wordt.
Omdat ik momenteel slechts 2,5 mm² kabel naar het systeem heb, heb ik het vermogen beperkt tot 15 A via DIP. Als ik de DIP-beperking weghaal, heb ik dan snellere verwarmingstijden of is alleen het maximale vermogen beperkt?
Het probleem voor mij is dat er weliswaar een maximum van 9 kW is, maar dat het na het ontdooien nog 10 minuten duurt voordat het systeem weer op volle capaciteit werkt en dat het dan vrij snel ijsvrij wordt. En gemiddeld haal ik maar 5-6kw, wat momenteel te weinig is. Het systeem is aangesloten op een hydraulische separator via 5K deltaT regeling per retour.

Misschien moet ik de wissels toch maar omruilen voor een buffer om de baan meer tijd te geven.

Oranje is outlet,
Groen is inlaat
Roze is inlaat doeltemperatuur
Blauw (boven) is secundaire uitlaat

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)[Afbeelding]
Ik had hier ook de 9kW versie staan, die levert in ons klimaat rond het vriespunt niet meer dan je aangeeft. Ik heb nu de 12 kW dubbele ventilator staan die hetzelfde vermogen onttrekt (ca1900W) maar veel minder snel bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Maar als je 9kW hebt opgesteld voor -10, dan zou je bij 2gr toch genoeg aan 6kW moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
SalexSun schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:50:
[...]

Geen idee of het andere problemen oplevert, maar je zou hem op koelen ipv verwarmen kunnen zetten
Bedankt voor het idee - ik durfde niet, maar ik heb het besprenkeld met warm water!
Ik heb begrepen dat het na het produceren van warm water voor huishoudelijk gebruik enorm vriest en dat het ontdooien niet zo effectief is als voor verwarming.
De ontdooicyclus duurt 2min30 en het lijkt niet alles te verwijderen, bij jullie wel?
Heeft iemand ontdekt wat de ontdooicyclus activeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:49
Belangrijkste sensoren hiervoor zijn verdamping temperatuur, buitentemperatuur. Daarnaast zit er nog een minimale tijd tussen 2 ontdooiingen.

Hoe e.e.a. precies bepaald wordt is niet omschreven bij mijn weten.

Bij mijn 7 kw duurt een ontdooiing ca 3 minuten. daarna is hij weer helemaal schoon.

[ Voor 17% gewijzigd door ingmar89 op 28-12-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Kan iemand verklaren waarom de compressor om 7:00 even uit ging na een defrost? Ik heb dit eerder gezien en dacht ch14 icm de error uitlezing die niet goed was, maar nu op de LG RMC gecontroleerd en er is werkelijk geen enkele error geweest.

Het enige wat ik kan bedenken is dat, lettend op de inlaattemperatuur, de uitvoertemperatuur even kort boven het setpoint-hyst komt.

Modbus interval: meeste 60s
Hysterese: -2, +4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6jbLhkAlpec5xUa66Mfu3M4SZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVjCwyyxpS3CpM3jr7ah4uuj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXwR-v5OWOTnawPbk4ECk8i1yeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCyl6UyYGFWXNFfkE6tas77a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door SalexSun op 28-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:49
Je compressor stopt aan het begin van elke ontdooiing, en aan het einde van elke ontdooiing.

Edit : Denk dat die 60s interval het gewoon soms mist

Edit2: begin van elke ontdooiing weet ik niet 100pct zeker. Aan het einde wel.

[ Voor 51% gewijzigd door ingmar89 op 28-12-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
ingmar89 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:55:
Wat is precies je vraag? Je compressor stopt aan het begin van elke ontdooiing, en aan het einde van elke ontdooiing.
Ik was de screenshot vergeten |:( , nu toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
jacko222 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:22:
[...]

Bedankt voor het idee - ik durfde niet, maar ik heb het besprenkeld met warm water!
Ik heb begrepen dat het na het produceren van warm water voor huishoudelijk gebruik enorm vriest en dat het ontdooien niet zo effectief is als voor verwarming.
De ontdooicyclus duurt 2min30 en het lijkt niet alles te verwijderen, bij jullie wel?
Heeft iemand ontdekt wat de ontdooicyclus activeert?
Ik denk wel te weten wat de ontdooicyclus activeert, maar dat heeft niets met de duur van de ontdooicyclus te maken. Voor zover ik weet gaat de ontdooicyclus beginnen als het verschil in temperatuur tussen de aanzuigtemperatuur en de buitentemperatuur meer dan 10 °C is en de aanzuigtemperatuur onder 0 °C is.

Ik ben er nog niet achter waarom er verschil zit in tijd tussen de ontdooicycli. Bij mij varieert het van 2 minuten tot 6½ minuten. Zie de grafieken hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdWTlNYI7uzEXaf0_anB6i2-cXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwZG7GtgR8CKPX9W9ntpwyxX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giwfrZkEJkE2P6J1x_ZZxM8ZW64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZqTAuHSXimcCBei4mPjEZSeb.png?f=fotoalbum_large

Toevallig stond ik gisteren om 17:40 uur bij de warmtepomp toen hij een lange ontdooicyclus deed. Dit was ook echt nodig aangezien hij door de mist behoorlijk dichtgevroren was en hij lang niet zo snel ontdooide dan anders. Er zijn dus wel sensoren waar hij de lengte van de ontdooicyclus mee bepaald. Ik verwacht dat deze bij jou misschien niet meer goed registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
[...]

Het probleem voor mij is dat er weliswaar een maximum van 9 kW is, maar dat het na het ontdooien nog 10 minuten duurt voordat het systeem weer op volle capaciteit werkt en dat het dan vrij snel ijsvrij wordt. En gemiddeld haal ik maar 5-6kw, wat momenteel te weinig is.
[Afbeelding]
Hier een soortgelijk probleem met de 7kW R32 versie. Zodra er defrost komen, om de 45 minuten ongeveer, levert de wp nog ongeveer 3kW en stort de cop in tot 2.
Ik moet dan de cv weer laten lopen om het huis niet te veel te laten afkoelen. ;(

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:25
Waarom moet je cv dan aan? Kan je de aanvoer temperatuur niet verhogen zodat je ook meer afgifte krijgt en je hut niet verder afkoelt? Of vindt je het prijstechnisch interessanter om onder cop 2 met gas te stoken @leow88

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:46

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:57:
[...]

Ik denk wel te weten wat de ontdooicyclus activeert, maar dat heeft niets met de duur van de ontdooicyclus te maken. Voor zover ik weet gaat de ontdooicyclus beginnen als het verschil in temperatuur tussen de aanzuigtemperatuur en de buitentemperatuur meer dan 10 °C is en de aanzuigtemperatuur onder 0 °C is.

Ik ben er nog niet achter waarom er verschil zit in tijd tussen de ontdooicycli. Bij mij varieert het van 2 minuten tot 6½ minuten. Zie de grafieken hieronder:

Toevallig stond ik gisteren om 17:40 uur bij de warmtepomp toen hij een lange ontdooicyclus deed. Dit was ook echt nodig aangezien hij door de mist behoorlijk dichtgevroren was en hij lang niet zo snel ontdooide dan anders. Er zijn dus wel sensoren waar hij de lengte van de ontdooicyclus mee bepaald. Ik verwacht dat deze bij jou misschien niet meer goed registreert.
Ik heb dat de aanzuigtemp tot wel -19 doorgaat, voordat de ontdooiing begint (de lage druk kan zelfs dalen tot 3 bar), maar ook gebeurd het soms, dat er plotseling een ontdooiing plaatsvind, zonder dat er negatieve temperaturen zijn (aanzuig en verdamping temp).

Hieronder mijn start vandaag, de ontdooiingen zijn inmiddels elk uur (ipv 3 kwartier) en duren 4 tot 6 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bdsf0JxvAVpThFpOBIzKhxt8oj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZfYIiP6A7VntKo1Sq5jz8wsp.png?f=fotoalbum_large

Ik had vandaag voor het eerst eens gekeken bij een ontdooiing. De warmtepomp was helemaal wit, dit verdween bijna helemaal en er kwam veel water uit alle gaten. Daarna begon de wp flink te dampen en het laatste ijs werd weggeblazen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 28-12-2024 15:43 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

O-) mijn gedachte ik weet niet of het zo is? de zware mist is de oorzaak (vochtige lucht)

normaliter bij een defrost :condensor/verdamper bevroren..compressor stopt...heet gas(wat bedoeld was voor verwarmen) word vrijgelaten in de condensor/verdamper en ontdooit normaal in 1>3 min...compressor+fan begint dan weer te lopen voor verwarming en het gaat verder

lukt het niet in 3 min de condensor/verdamper te ontdooien met het hete gas(is dan op)
moet er nieuw heet gas gemaakt worden....compressor start weer maar dan in koelmodus(warmte onttrekken aan binnenruimte).....en dan weer hete gas vrijlaten in de condensor/verdamper die dan volledig ontdooit en vrij is voor luchtstroom(daar kan die dan weer warmte aan onttrekken).....verwarmen begint weer!.......zoiets maar ik kan het volledig mis hebben

ik heb er vaker naast gestaan buiten bij een ontdooi cyclus de condensor/verdamper word voelbaar warm 3o>40gr fan+compressor gestopt bij opstart eerst fan blaast alles eerst droog dan opstart compressor

bij dit weer heb ik momenten volgens display RMC opgenomen direct vermogen van 3,5 KW! (volle bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Weet iemand wat kan veroorzaken dat na een nacht van ieder ~uur een defrost er ijs onder óp de condensor vormt? Tussen de lamellen is alles gwn ijsvrij.

- stille mode staat permanent aan
- Alle doppen in de lekbak zitten er in, behalve die boven de pvc pijp.
- de lekbak is zo goed als bladvrij

Als proef nu stille mode uit gezet.

Weet iemand een makkelijke manier om te controleren of het warmtelint aan staat? En of die op de juiste plek ligt?

Bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANMLoDv0_dqDoZNk27i1v_C9xnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfCahsZrju3kWC3LCOnWxTDP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door SalexSun op 28-12-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
SalexSun schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:38:
Weet iemand wat kan veroorzaken dat na een nacht van ieder ~uur een defrost er ijs onder óp de condensor vormt? Tussen de lamellen is alles gwn ijsvrij.

- stille mode staat permanent aan
- Alle doppen in de lekbak zitten er in, behalve die boven de pvc pijp.
- de lekbak is zo goed als bladvrij

Als proef nu stille mode uit gezet.

Weet iemand een makkelijke manier om te controleren of het warmtelint aan staat? En of die op de juiste plek ligt?

Bvd

[Afbeelding]
Ik heb nu met de mist en temperatuur rond het vriespunt exact hetzelfde. Normaal gesproken geen last van, maar waarschijnlijk door de hoge luchtvochtigheid nu wel.

Als je lint het niet doet, dan krijg je grotere problemen en wordt het één grote ijsklomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:08:
[...]

Ik heb nu met de mist en temperatuur rond het vriespunt exact hetzelfde. Normaal gesproken geen last van, maar waarschijnlijk door de hoge luchtvochtigheid nu wel.

Als je lint het niet doet, dan krijg je grotere problemen en wordt het één grote ijsklomp.
Zijn bij jou wel al die rubber doppen uit de bodemplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:08:
[...]

Ik heb helemaal geen ijsvorming op mijn 12kW R32 monoblock. Wel defrosts natuurlijk gemiddeld om het uur sinds vanochtend, toen hij weer aan ging na de nachtverlaging. Heeft de LG standaard een warmtelint? Volgensmij niet hoor. Hij ontdooit gewoon door de werking om te draaien en warmte te onttrekken van het verwarmingswater. Na het ontdooien blaast hij de lamellen droog. Ik kan me voorstellen dat het daar toch een beetje mis gaat, Misschien deze zomer eens je lamellen onderaan schoon maken, nu zou ik het lekker laten zitten en binnen blijven :D

Zo ziet de mijne er nu uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9PzwxiHxp50sBav2OA11PVXZ3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4U5u1LJha7bfWqSBMeiztmS.jpg?f=fotoalbum_large

Ontdooit netjes zonder dat er ijs opbouwt. Het water zeikt er uit tijdens het ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jschel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb helemaal geen ijsvorming op mijn 12kW R32 monoblock. Wel defrosts natuurlijk gemiddeld om het uur sinds vanochtend, toen hij weer aan ging na de nachtverlaging. Heeft de LG standaard een warmtelint? Volgensmij niet hoor. Hij ontdooit gewoon door de werking om te draaien en warmte te onttrekken van het verwarmingswater. Na het ontdooien blaast hij de lamellen droog. Ik kan me voorstellen dat het daar toch een beetje mis gaat, Misschien deze zomer eens je lamellen onderaan schoon maken, nu zou ik het lekker laten zitten en binnen blijven :D

Zo ziet de mijne er nu uit

[Afbeelding]

Ontdooit netjes zonder dat er ijs opbouwt. Het water zeikt er uit tijdens het ontdooien.
:P er zit wel degelijk een verwarmingslint in je kan het zien zitten onderaan op de bodemplaat in de hoek,kijken door het fangat rvs ribbelbuis daar zit het in (dient voor de bodemplaat ijsvrij te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
kazemo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:41:
[...]

:P er zit wel degelijk een verwarmingslint in je kan het zien zitten onderaan op de bodemplaat in de hoek,kijken door het fangat rvs ribbelbuis daar zit het in (dient voor de bodemplaat ijsvrij te houden)
Zal eens kijken als de winter voorbij is;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeka
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-06 13:04
Beste mede tweakers,

Sinds 2 weken hebben wij een LG therma V 14kw warmte pomp geinstalleerd in combinatie met een lg warmtepomp boiler.

Afgelopen 2 weken flink aan het onderzoeken en de stooklijn te optimaliseren voor een mooi rendement en dat leek steeds beter te lukken. 2 dagen geleden liep hij mooi rond 7/800 watt te pruttelen. Wat informatie qua instellingen:

T’sensor : water
Stooklijn: -10 / 38 & 18/26
Hysterese water: -2 / + 4
Pomp capaciteit: 70%
Stille modus: aan

Echter sinds gister avond is de de temperatuur in huis gedaald tot 16 graden en krijg de T’out niet meer boven de 26. Het probleem lijkt hem zich te zitten in het defrosten. Vanochtend gaf hij op de controller ook aan dat de buitrn temperatuur -10 was, wat dus absoluut niet was. Het was hoogstens -1. De lamellen waren ook helemaal vol ijs. De pomp lijkt elke keer een korte defrost te doen en probeert daarna weer op te starten maar valt natuurlijk weer direct terug in de defrost.

Hij krijgt het ijs niet van de lamellen, waarschijnlijk door een te korte defrost tijd. Deze cyclus herhaalt hij zich dus elk hallf uur waardoor de T’out niet hoger word en de temperatuur blijft dalen.

Is iemand bekend met dit defrost probleem? En hoort de warmtepomp normaal al het ijs weg te defroste alvorens hij verder gaat?

Ik hoop dst jullie een antwoord hebben want ik zit hier met een baby van 7 maanden in een koud huis op dit moment.

Alvast bedankt!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIUKYdPYQBm1IjguuVxNz8vSezw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXP7985rJQB5KziqPmhLKTyq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icmfdqiln4M-YTCMCx7ijGfFWWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AlatXtQnsNqZ1whp0sh0GwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojWKiRnBBrmgGoJnifj6CaMyQHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcCZiQGFWMVbAUS8tCunKaXy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door SLeka op 28-12-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
SLeka schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:59:
Beste mede tweakers,

Sinds 2 weken hebben wij een LG therma V 14kw warmte pomp geinstalleerd in combinatie met een lg warmtepomp boiler.

Afgelopen 2 weken flink aan het onderzoeken en de stooklijn te optimaliseren voor een mooi rendement en dat leek steeds beter te lukken. 2 dagen geleden liep hij mooi rond 7/800 watt te pruttelen. Wat informatie qua instellingen:

Echter sinds gister avond is de de temperatuur in huis gedaald tot 16 graden en krijg de T’out niet meer boven de 26. Het probleem lijkt hem zich te zitten in het defrosten. Vanochtend gaf hij op de controller ook aan dat de buitrn temperatuur -10 was, wat dus absoluut niet was. Het was hoogstens -1. De lamellen waren ook helemaal vol ijs. De pomp lijkt elke keer een korte defrost te doen en probeert daarna weer op te starten maar valt natuurlijk weer direct terug in de defrost.

Hij krijgt het ijs niet van de lamellen, waarschijnlijk door een te korte defrost tijd. Deze cyclus herhaalt hij zich dus elk hallf uur waardoor de T’out niet hoger word en de temperatuur blijft dalen.

Is iemand bekend met dit defrost probleem? En hoort de warmtepomp normaal al het ijs weg te defroste alvorens hij verder gaat?

Ik hoop dst jullie een antwoord hebben want ik zit hier met een baby van 7 maanden in een koud huis op dit moment.

Alvast bedankt!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bent in een viceuze cirkel terecht gekomen. De LG wilt bij een graad of 16 binnen ook niet meer opstarten, juist met het idee dat een defrost problematisch wordt. Ik zou 'm even uit laten staan en met fohn of iets dergelijk de boel ontdooien, hopen dat er geen schade aan de fan is ontstaan en als de pomp netjes ijsvrij is weer opnieuw opstarten. Binnen maar even een elektrische kachel aanzetten.

PS. die ongeisoleerde meerlagenbuis buiten verdient geen schoonheidsprijs. Herstel, ik zie dat meerlagenbuis als mantelbuis voor de elektra is gebruikt, althans daar lijkt het op. Om de bujzen met water zit van die goedkope bouwmarkt isolatie, daar hoef je geen wonderen van te verwachten, ik zou dat snel door iets van Armaflex vervangen en dat volledig aftapen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oilman op 28-12-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Hier zal de COP ook niet best zijn, maar met een 12 kW die ruim voldoende vermogen heeft zitten we op iedere 1u20 tot 1u30 op een defrost dankzij de mist en de temperatuur rond het vriespunt. Gelukkig hebben we dit weer niet het hele jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SLeka schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:59:
Beste mede tweakers,

Pomp capaciteit: 70%
Stille modus: aan

Alvast bedankt!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:X wp met werkschakelaar uitzetten, dan maar met emmers heet water ontdooien(er over heen gieten) niet aan gaan krabben ,dan electrisch kacheltje ervoor zetten,dan werkchakelaar weer aan,hopelijk is het nu buiten boven nul en maar hopen dat hij opstart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeka
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-06 13:04
Oilman schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:14:
Hier zal de COP ook niet best zijn, maar met een 12 kW die ruim voldoende vermogen heeft zitten we op iedere 1u20 tot 1u30 op een defrost dankzij de mist en de temperatuur rond het vriespunt. Gelukkig hebben we dit weer niet het hele jaar :)
Bedankt voor je reactie.
Inderdaad de leidingen moeten nog goed geisoleerd en getaped worden, echter is deze isolatie besteld en zal een deze dagen geleverd worden.

Heb jij enig idee hoe ik in die vicieuze cirkel ben beland dan? Dan lijkt mij het falen van de defrost het eerste probleem te zijn geweest toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-10 19:15
Jojan265 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:52:
[...]

Precies wat @SalexSun zegt. Ik heb ook een 7 kW en draai op fixed flow rate van 16 L/m en pomp capaciteit op 85%. Ook ik heb bij optimal flow bij defrosts af en toe CH14 en dus daarom geen optimal flow meer.
Jojan ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb nu voor de derde winter hier een 9kw draaien tot nu toe probleemloos alleen heb ik sinds vandaag een ch14 melding na de defrost. Melding is maar heel kort en de warmtepomp start na een minuut gewoon weer normaal op.
Ik heb 'm op optimal flow staan.
Mag ik vragen waar jij m op hebt staan. Of heb je nog andere ideeën hoe ik dit op kan lossen.

Groet
Manfred
Pagina: 1 ... 165 ... 182 Laatste