LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 164 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
kazemo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:25:
[...]

_/-\o_ ik zou zeggen neem contact op met de helpdesk van ATAG of LG,en daar vragen
die kunnen nog iets leren van jouw je hebt nieuwe inzichten wat dat betreft?

bij DT 2 word de warmte opname/afgifte te weinig in de WP en schakelt uit op water temp hysterese als je pech hebt ook bij 350 watt opgenomen vermogen.....je bent goed in formules reken het dan uit!

ik vraag me onderhand af waar ben ik mee bezig moet ik dat nog doen,,ik tuin er iedere keer in!
Ik heb nog geen nieuwe inzichten. Ik kan toch ook niet helpen dat je in jouw post en later de link geen antwoord geven op mijn vraag? Daar hoef je niet gepikeerd door te raken.

Vwb je commentaar hier: dT is uitkomst van het door de WP afgegeven vermogen en ingestelde flow.

Warmteopname in de WP is gelijk aan:
dT = warmte /( flow x warmtecapaciteit van water)

Die laatste is constant: 4180J/kgK.

Bij een lagere flow heb je dus per definitie een navenant hogere dT.
Hysterese speelt niet zozeer een rol, wel zul je de stooklijn in beide situaties (vaste dT/vaste flow) verschillend in moeten stellen.

Een heel hoge dT is mi sowieso ongunstig, daar is weinig discussie over. Het temperatuur verschil tussen verdamper en condensor moet dan ook groter zijn, wat ongunstig is voor he theoretische rendement (Thoog/(Thoog-Tlaag), T in Kelvin).

Bovenstaande redenering verklaart echter niet waarom een dT van 5 graden optimaal zou zijn. De laagst mogelijke Thoog zou hier het gunstigst zijn en dat heb je met een hoge flow en lage dT.

Als een dT van 5 echt optimaal is, speelt er dus nog iets anders. Het enige wat ik kan verzinnen is dat bij heel lage vermogens het pomp vermogen een significante rol gaat spelen. Als de compressor maar 350W opneemt dan scheelt het 10% in verbruik of je pomp op 30 of 60W draait. Dat zou een reden kunnen zijn om de pompsnelheid terug te draaien ten koste van een wat lager rendement in de warmte cyclus. Maar dan hebben we het wel een beetje over gerommel in de marge, over een heel jaar gezien.

Of er is nóg een effect wat ik nu over het hoofd zie. Als dat er is zou ik dát graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:33
reablom schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:27:
[...]

Ik heb nog geen nieuwe inzichten. Ik kan toch ook niet helpen dat je in jouw post en later de link geen antwoord geven op mijn vraag? Daar hoef je niet gepikeerd door te raken.

Vwb je commentaar hier: dT is uitkomst van het door de WP afgegeven vermogen en ingestelde flow.

Hysterese speelt niet zozeer een rol, wel zul je de stooklijn in beide situaties (vaste dT/vaste flow) verschillend in moeten stellen.

Een heel hoge dT is mi sowieso ongunstig, daar is weinig discussie over. Het temperatuur verschil tussen verdamper en condensor moet dan ook groter zijn, wat ongunstig is voor he theoretische rendement (Thoog/(Thoog-Tlaag), T in Kelvin).

Bovenstaande redenering verklaart echter niet waarom een dT van 5 graden optimaal zou zijn. De laagst mogelijke Thoog zou hier het gunstigst zijn en dat heb je met een hoge flow en lage dT.

Als een dT van 5 echt optimaal is, speelt er dus nog iets anders. Het enige wat ik kan verzinnen is dat bij heel lage vermogens het pomp vermogen een significante rol gaat spelen. Als de compressor maar 350W opneemt dan scheelt het 10% in verbruik of je pomp op 30 of 60W draait. Dat zou een reden kunnen zijn om de pompsnelheid terug te draaien ten koste van een wat lager rendement in de warmte cyclus. Maar dan hebben we het wel een beetje over gerommel in de marge, over een heel jaar gezien.

Of er is nóg een effect wat ik nu over het hoofd zie. Als dat er is zou ik dát graag weten.
:) nog een effect is de buiten temp.(stooklijn)
WP kan niet lager dan 350watt,lager kan die niet...dat is nu eenmaal zo (laagste frequentie in HZ....compressor is toeren geregeld met inverter) in gebakken in interne software....daar kun je niet in.....circulatie pomp is ook toeren geregeld(bepaald de flow)...dan de fan in de buitenunit heeft ook verschillende toeren tallen(slow>fast) die bepaald de luchtstroom waar de warmte uit de buitenlucht word gehaald! (effect van buiten temp.)

kortom het zijn allemaal variabele getallen....ga dan maar eens rekenen ik ben geen wiskundige lijkt me dan moeilijk!

en dan heb je ook nog te maken met natuurwetten die kan je niet veranderen...luchtvochtig heid.,zon instraling,windsnelheid,luchtdruk.etc.

in de dierenwereld word dat anders geregeld die houden een winterslaap...verlaging lichaamstemp en hartslag of trekken naar warmere oorden,wij zijn dat verleerd in de evolutie!

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 14-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
agazus schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:27:
[...]

Weet je ook welke sensor het ontdooi proces aanstuurt?
:) links boven dat witte ding met kabeltje achter op de condensor/verdamper
bij dooien word dat de verdamper er word dan heet gas geïnjecteerd 75gr en ontdooit dan(duurt5min) en dan weer terug naar verwarmen word dan weer condensor

of heb ik dat fout ? ik hoor het graag!

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 14-12-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 10:46
Hoi allemaal,

Ik ben ook op jacht naar een warmtepomp en ben uiteindelijk bij de LG Therma serie uitgekomen. Ik lees dat ze wat meer aandacht nodig hebben qua afstelling, maar dat vind ik ook leuk om te doen. Andere reden is dat ik graag een 3-fase pomp wil hebben (ivm thuisaccu) en dan lijkt de LG serie qua vermogen hierin meer keuze te hebben.

Nu was het plan een 9Kw versie R32 (HM093MR.U44), als ik zo een beetje reken met gasverbruik (we verbruiken 8m3 gas op een dag met buiten temp rond het vriespunt, met 40gr warmwater uit ketel).

Nu staat alleen in de handleiding dat deze een nominale warmte uitvoer heeft van 6Kw (je krijgt ook subsidie over 6Kw), nagenoeg gelijk aan de 6Kw 1-fase versie. Terwijl de HM123MR wel 12Kw nominaal heeft. Kan iemand dit toelichten?

Bron: Fiche 9Kw Fiche 12Kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 20:49
De 9 kw is het hoogste vermogen in de kleine behuizing (1 ventilator). De 12 kw is de kleinste unit in de grote behuizing (2 ventilatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:15
Waarom zou je een 3 fase warmtepomp willen als je een thuis accu hebt? Die logica ontgaat mij even @schermer

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
jvanderkroon schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:28:
Waarom zou je een 3 fase warmtepomp willen als je een thuis accu hebt? Die logica ontgaat mij even @schermer
Betere verdelingen over de fasen, dat vinden de omvormers leuker. Moet zeggen dat het ook meer een wens is, in theorie heb ik genoeg vermogen per fase, maar mocht het offgrid draaien is het wat prettiger als de belasting verdeeld wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door schermer op 14-12-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

[...]

.
Ik heb inmiddels dit gevonden:

YouTube: Delta T, temperature difference (dt) with heat pumps and boilers

Volgens het filmpje komt het erop neer dat er een optimale ΔT is voor de condensor/refrigerant, wat zich vertaalt naar een optimale druk voor de compressor. De fabrikant van de warmtepomp zou deze optimale waarden het beste moeten weten. :+

Misschien is het mogelijk om de ΔT van de refrigerant via Modbus te volgen. Want een ΔT van de watertemperatuur is niet gelijk aan de ΔT van de condensor.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10 20:58
[...]

Eerst even een toevoeging. Thoog en Tlaag zijn de temperaturen van de warme en koude kant van de warmtepomp. Thoog is ongeveer (Taanvoer+Tretour)/2 en Tlaag is de temperatuur van de Verdamper (Condensor) buiten en dit is geldig voor verwarmen.

Ik deel je mening over het waterpomp vermogen. Bij laag vermogen van de warmtepomp en hoge buitentemperatuur is het misschien gunstiger om de waterpomp langzamer te laten draaien.

Wat ik doe is fixed flow en die heb ik zo hoog gezet dat het niet storend is. Nu 28l/m voor een 12kW unit. Als ik hem hoger zet ga je het horen. Als het buiten ver onder de 0deg is zet ik m met de hand hoger. Dat doe ik als ik zie dat hij vol gas draait. Dan hoor ik de leidingen wel, maar zo vaak is het niet zo koud. Misschien een keer gedaan vorig jaar.

Lager zet ik m nooit daar ben ik te lui voor. Het CoP is toch al hoog bij hoge buiten temperatuur. Je kunt beter focussen op de koude dagen;-)

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
ingmar89 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:06:
De 9 kw is het hoogste vermogen in de kleine behuizing (1 ventilator). De 12 kw is de kleinste unit in de grote behuizing (2 ventilatoren)
Na iets verder lezen staat het ook een beetje verstopt in de 1e post: de 5, 7 en 9 kw versies presteren eigenlijk allemaal een beetje gelijk qua effectieve waardes.

Dan zou ik mijn geval te kort zijn, bij 2 graden buiten temp stoken we gemiddelde over de dag toch wel 0,4m3 gas per uur, dus 4Kw zou dan nodig zijn ongeveer. Komt de 12Kw R32 versie in beeld of de 9Kw R290.

Vraag is of deze bij hogere temperaturen niet teveel pendelen. Kan niet veel vergelijk vinden tussen de modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
schermer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:35:
[...]

Betere verdelingen over de fasen, dat vinden de omvormers leuker. Moet zeggen dat het ook meer een wens is, in theorie heb ik genoeg vermogen per fase, maar mocht het offgrid draaien is het wat prettiger als de belasting verdeeld wordt.
Hoewel ik geen thuisaccu heb had ik ook het liefst de warmtepomp op 3 fasen gehad. Bij het laden van de auto loopt er een flinke stroom in elke fase en de overblijvende ruimte tot de 25A hoofdzekering tript wil je dan zo goed mogelijk verdelen. Helaas zijn die er niet in de kleinere vermogens (voor zover ik weet).

Overigens: 8m3 gas per dag bij 0 graden is ca. 12m3 bij -10 wat overeenkomt met ruim 100kWh wat je huis nodig heeft per etmaal. 100kWh / 24 = 4.16kWh per uur. Ik verwacht dat een 7kW unit ruim voldoende moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:02
KarsS schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:45:
[...]

Overigens: 8m3 gas per dag bij 0 graden is ca. 12m3 bij -10
Aangenomen dat het huis verwarmd moet worden totdat het buiten 20gr of hoger is. Bij de meeste huizen ligt die grens lager, bij ons ergens rond 12 - 15, afhankelijk van of we veel thuis zijn.
In het geval van 12gr en 8m3 bij 0gr:
8/12*22=14,7m3 bij -10
14,7*9/24=5,5kW continue

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
Bij temperaturen onder nul zie ik niet zo'n probleem, want dan kan de wp ook weer redelijk leveren, ze hebben juist een dip bij 0 tot 7 graden omdat dan de boel bevriest. Een daar levert de 9kw/r32 en dus ook de 5 en 7kw uitvoering maar 3Kw effectief.
Dat lijkt me dan op het randje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
schermer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:41:
Bij temperaturen onder nul zie ik niet zo'n probleem, want dan kan de wp ook weer redelijk leveren, ze hebben juist een dip bij 0 tot 7 graden omdat dan de boel bevriest. Een daar levert de 9kw/r32 en dus ook de 5 en 7kw uitvoering maar 3Kw effectief.
Dat lijkt me dan op het randje...
Wel een beetje overdreven, he. De 9 kW R32
Verwarmingscapaciteit A2/W35°C (Nom:) 5,4 kW

Edit, verkeerde website als bron gebruikt, volgens LG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EHiYu61vqSBWe06xMf1N8tvT9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlS5jmDX4LXAd8gLLyyvMFOl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Oilman op 14-12-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Oilman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:15:
[...]

6,8kW zelfs, iig de 1fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schermer
Oilman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:15:
[...]

Edit, verkeerde website als bron gebruikt, volgens LG:
[Afbeelding]
Dat ziet er heen anders uit dan die info die ik vond op de LG site
(https://www.lg.com/nl/lucht-water-warmtepompen/hm093mr-u44/ web info link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Laatst online: 06-10 20:58
schermer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:40:
[...]

Na iets verder lezen staat het ook een beetje verstopt in de 1e post: de 5, 7 en 9 kw versies presteren eigenlijk allemaal een beetje gelijk qua effectieve waardes.

Dan zou ik mijn geval te kort zijn, bij 2 graden buiten temp stoken we gemiddelde over de dag toch wel 0,4m3 gas per uur, dus 4Kw zou dan nodig zijn ongeveer. Komt de 12Kw R32 versie in beeld of de 9Kw R290.

Vraag is of deze bij hogere temperaturen niet teveel pendelen. Kan niet veel vergelijk vinden tussen de modellen.
De 3 fase 9kW R290 lijkt mij voldoende. Zeker omdat die wel ongeveer 9kW levert over een breed bereik. De 7/9kW R32 doen dat idd niet en laten het als het moeilijk is zo net boven nul een beetje afweten. De 12kW R32 heeft wel een breed werkgebied en werkt ook prima maar lijkt mij zoals al vermeld ook niet nodig in jou geval.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 05-10 21:02
Wij hadden hier ook de 9kW versie, die had te weinig vermogen door de vele defrosts onder de 4 graden buitentemperatuur. Inmiddels omgeruild voor de 12kW enkele fase die wel de benodigde Ta haalt en ook veel mi der defrost nodig heeft. Omdat de machine minder hard hoeft te werken ook veel stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Nu online
SalexSun schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:51:
[...]

Aangenomen dat het huis verwarmd moet worden totdat het buiten 20gr of hoger is. Bij de meeste huizen ligt die grens lager, bij ons ergens rond 12 - 15, afhankelijk van of we veel thuis zijn.
In het geval van 12gr en 8m3 bij 0gr:
8/12*22=14,7m3 bij -10
14,7*9/24=5,5kW continue
Dank voor de correctie! Inderdaad was ik er klakkeloos van uitgegaan dat alle benodigde warmte in huis van de warmtepomp zou komen. In de praktijk heb je ook warmte van alle elektrische verbruikers in huis en van het aantal personen wat er in rond loop. Hoe beter je huis geïsoleerd is hoe eerder je kunt stoppen met stoken. Maar ook; hoe energiezuiniger je bent binnenshuis, hoe langer je door moet stoken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 19:50
Antonl91 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:23:
[...]

Interessante opstelling maar de cop valt wel een beetje tegen. Met 8 graden heb ik nog geen defrosts volgens mij, pas vanaf 6 graden, maar zoals afgelopen nacht zelfs met defrosts heb ik een cop die dichtbij de 4
Uitvoer temperatuur schommelt wel wat (staat op auto modus) en de kamertemperatuur is geen 19?5, maar display hangt in de garage.

Goedemiddag door de foto's van je heb ik de invoer ook weer op uitvoer gezet en de Target Tempratuur staat op water -7/40 en + 22/28 .die heb ik van morgen nog wat aan gepast Tempratuur was maar 20 graden nu al een cop van 4,05 ,het verbruik is tot nu 12,45 uur 11.86 kwh en loop nu op 782,9 watt, ik laat hem nu ook 24/7 lopen tot 21 graden en mijn Nest thermostaat laat hem alleen uit gaan als het te warm wordt op 22,5 graden.
Dus maar weer af wachten dus nu alleen met Target Tempratuur spelen.
En daar bij kan ik vermelden dat ik nog geen Defrost heb gehad in de KELDER,!!!!!!!!
Nog fijne zondag allemaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door jscheffers op 15-12-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeka
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-06 13:04
Hi

Ik check in met een nieuwe LG therma V 14KW warmtepomp.

Nu heb ik direct een klein vraagje, hoe monitoren jullie alle parameters, start stops en verbruik?

Voor het stroom verbruik hem in een home wizard maar ik zou graag in de warmtepomp zelf gaan in daar de parameters uit te lezen. Is hier een wifi module voor of is dit middels UTP in het moederbord aan te sluiten?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:28
SLeka schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:16:
Hi

Nu heb ik direct een klein vraagje, hoe monitoren jullie alle parameters, start stops en verbruik?

Voor het stroom verbruik hem in een home wizard maar ik zou graag in de warmtepomp zelf gaan in daar de parameters uit te lezen. Is hier een wifi module voor of is dit middels UTP in het moederbord aan te sluiten?

Alvast bedankt
Je kan het eenvoudig via MODBUS doen. Zie de OP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 21:15
Hi

Alvast bedankt
Via modbus naar Home Assistant. Zie: https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Inmiddels zijn er wat wijzigingen geweest hoe Home Assistant met modbus omgaat en daarom moet de configuration.yaml een beetje aangepast worden zoals hieronder:

code:
1
2
3
4
5
# Modbus communication for LG Heatpump
  - type: tcp
    host: 192.168.178.58
    port: 502
    name: "lg_modbus"

dus zonder
retry_on_empty: true
retries: 10

Wat je ook niet moet vergeten is, dat de modbus integratie moet worden toegevoegd in Home Assistant.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Boomster schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:31:
[...]

Je kan het eenvoudig via MODBUS doen. Zie de OP.
KNIP

[ Voor 46% gewijzigd door kazemo op 16-12-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Hi

Alvast bedankt
:) bedoel je gewoon op de RMC.(scherm van de LG)..of weet je dat allemaal al wel?
voor heel uitgebreid moet je modbus installeren zoals @Jojan265 al aangaf!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:46

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@SLeka

Met de LG ThinQ app en de wfi module heb je ook wat mogelijkheden om de LG te bedienen, maar het leukste is aan de gang te gaan, door de modbus uit te lezen.
Dit kan op verschillende manieren, met een waveshare, of met een esp.
@Jojan265 heeft een handleiding in dit topic staan voor een waveshare.

Ik heb een ESP32 en via ESPhome (is van Nabu Casa ook eigenaar Home Assistant) hoef je verder niets toe te voegen of installeren.
Via ESPhome in Home Assistant hoef je alleen het LG modbus configuratie bestand te uploaden.
Toen ik begon dacht ik wat moeilijk, maar met Home Assistant en ESPhome is het een fluitje van een cent.

De starts en stops haal je dan uit de grafieken van Home Assistant.
Voor het verbruik, gebruik ik een kWh-meter van HomeWizard.
Uit de LG warmtepomp kun je geen verbruik gegevens uitlezen, of monitoren (wel wat via LG ThinQ app).

Hieronder de gegevens die je uit kunt lezen (ik heb onderaan zelf een simpele bediening gemaakt en regel de warmtepomp via automatiseringen in Home Assistant) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9th9IKKvDxUbLn4E-v0xGwugIGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8b0kknGfrV2Ha9P9neDBIXKh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf een nummer voor de gegevens gezet, omdat zowel ESPhome als Home Assistant de gegevens op alfabetische volgorde zet en dan is het altijd eventjes zoeken....

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 16-12-2024 15:03 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
voor de geïnteresseerden

LTV verdeler inregelen:

YouTube: Ltv verdeler waterzijdig inregelen..

robot mengverdeler inregelen:

YouTube: Waterzijdig inregelen Robot vloerverwarmingsverdeler..

vervangen:

YouTube: Hoe plaats ik een Robot lTV vloerverwarmingsverdeler..

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 17-12-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJmY5JC4B86kWgeoBvv9kSJvMBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbsa75eJi36Ha7V92IUPfhVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QcmIbjuEYZ4pKUosskzyGtxAn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63ohqYqhIb22r4ocZnQDOCR3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kieAlww-TepwybQWggW7nVCFgBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCoYuJwAnT2EhRuKsoqgHpsz.jpg?f=fotoalbum_large

Goedeavond.
Ik heb een vraagje hij loop nu 24/7 en dat gaat goed verbruik op dit moment is 520,9watt.
Water temperatuur uitvoer 31 grade invoer 27 grade als ik de temperatuur wat lager wilt zetten is dat dan de opgaande lijn 40 het beste naar 39 of de afgaande 28 naar 27.
De LG thermostaat is dat een stomme of zelflerende ik denk dat het een stomme is

De nest foto staat er perongeluk bij🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:49
Kijkt de LG naar hysteresis in Auto mode?
Want die stond op -2 +1.5 en sinds het warmer is start en stopt de warmtepomp hartstikke vaak. Ik dacht dat de hysterese al ingesteld stond op een groter bereik maar blijkbaar was dat niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Antonl91 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:40:
Want die stond op -2 +1.5 en sinds het warmer is start en stopt de warmtepomp hartstikke vaak. Ik dacht dat de hysterese al ingesteld stond op een groter bereik maar blijkbaar was dat niet het geval.
Als Ta meer dan 1.5 graden boven de gevraagde Ta komt, dan slaat de WP af. Dus inderdaad de hysterese op +4 zitten en je vermindert het probleem al sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 10:03
Antonl91 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:40:
Jazeker, in alle modes kijkt de lg naar de hysterese instelling.

In lucht - naar luchthysteres
In water - naar water hysterese
In water + lucht naar beide waarden

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:49
Oilman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:51:
[...]

Als Ta meer dan 1.5 graden boven de gevraagde Ta komt, dan slaat de WP af. Dus inderdaad de hysterese op +4 zitten en je vermindert het probleem al sterk.
Ik heb de hysterese op -4 en +3 gezet, kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Antonl91 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:58:
[...]

Ik heb de hysterese op -4 en +3 gezet, kijken hoe dat gaat.
Ik zou de uitschakel hysterese altijd op +4 zetten. Bij +3 heb je eerder kans dat je de opstartpiek niet door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
jscheffers schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goedeavond.
Ik heb een vraagje hij loop nu 24/7 en dat gaat goed verbruik op dit moment is 520,9watt.
Water temperatuur uitvoer 31 grade invoer 27 grade als ik de temperatuur wat lager wilt zetten is dat dan de opgaande lijn 40 het beste naar 39 of de afgaande 28 naar 27.
De LG thermostaat is dat een stomme of zelflerende ik denk dat het een stomme is

Dat ligt eraan, eigenlijk moet je twee punten weten om de grafiek goed aan te passen:
- is de binnentemperatuur over het hele bereik te hoog? Dan zet je ze allebei lager.
- is de binnentemperatuur vooral bij hogere buiten temperaturen te hoog? Dan zet je de rechterkant lager
- is de binnentemperatuur vooral bij lagere buiten temperaturen te hoog? Dan zet je de linkerkant lager

Maar in jouw geval is de buitentemperatuur de kelder temperatuur. Als die heel erg naijlt op de buitentemperatuur wordt t allemaal wat lastiger...

LG thermostaat is geen lerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
reablom schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:08:
[...]

Dat ligt eraan, eigenlijk moet je twee punten weten om de grafiek goed aan te passen:
- is de binnentemperatuur over het hele bereik te hoog? Dan zet je ze allebei lager.
- is de binnentemperatuur vooral bij hogere buiten temperaturen te hoog? Dan zet je de rechterkant lager
- is de binnentemperatuur vooral bij lagere buiten temperaturen te hoog? Dan zet je de linkerkant lager

Maar in jouw geval is de buitentemperatuur de kelder temperatuur. Als die heel erg naijlt op de buitentemperatuur wordt t allemaal wat

LG thermostaat is geen lerende thermostaat.
Ok Dan nu even de rechterkant omlaag.
Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
Inmiddels wat meer ervaring opgedaan met de 16kw R290 unit.
Regeling op buffer sensor geeft een erg rustige loop. Hystereze staat ingesteld op 2 graden. Echter soms valt de water temperatuur 4 graden terug voordat de wp weer inschakeld. Het dag gemiddeld Cop zit nu wel gemiddeld rond de 5 lijkt me wel het
maximale haalbaar?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Wie heeft hier een u34 16kw r32 model met continu lage belasting? Mijn unit staat rustig uren aan 1 stuk te pruttelen op 710 750w ac in. Echter ondanks afgifte temp van ong 35graden en buiten temp van 10c komt het cop gemiddeld niet boven de 3 uit?
Unit circuleert over een 500L cv buffervat. Meting zit direct na de wp en nog voor het vat

Iemand tips welke instellingen nog te checken?

• Boomster
Wodan89 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:35:
Wie heeft hier een u34 16kw r32 model met continu lage belasting? Mijn unit staat rustig uren aan 1 stuk te pruttelen op 710 750w ac in. Echter ondanks afgifte temp van ong 35graden en buiten temp van 10c komt het cop gemiddeld niet boven de 3 uit?
Unit circuleert over een 500L cv buffervat. Meting zit direct na de wp en nog voor het vat

Wat is je dT? Als deze meer dan 5 graden is, kan je de pompsnelheid nog wat hoger zetten, dat scheelde bij mij al gauw 3 graden.
Momenteel zit ik met mijn 12 kW op een dT van 3-4 graden en een verbruik van max 1200W en een verwarmingsoppervlak van 260m2, gedeeltelijk vloerverwarming en boven radiatoren. Draait bijna 24-7. Wanneer de boiler gevuld moet worden en de temperatuur zit binnen de hysterese, dan gaat hij pas weer aan wanneer de ondergrens gebreikt is van de kamertemeratuur.

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goedeavond.

:( blauwe lijnen staan verkeerd in stooklijn (verticaal) beginnen bij 18gr eindigen op -7 (is gemeten buitentemp temp, is bij jouw echter anders hij meet in de kelder)....hij zou eigenlijk een eigen buiten temp sensor moeten hebben als extra...maarja hoe dat te doen???

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 19-12-2024 08:58 ]

• kazemo
Boomster schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:14:
[...]

Wat is je dT? Als deze meer dan 5 graden is, kan je de pompsnelheid nog wat hoger zetten, dat scheelde bij mij al gauw 3 graden.
Momenteel zit ik met mijn 12 kW op een dT van 3-4 graden en een verbruik van max 1200W en een verwarmingsoppervlak van 260m2, gedeeltelijk vloerverwarming en boven radiatoren. Draait bijna 24-7. Wanneer de boiler gevuld moet worden en de temperatuur zit binnen de hysterese, dan gaat hij pas weer aan wanneer de ondergrens gebreikt is van de kamertemeratuur.
:) mijn ervaring is DT 5 inregelen op slangen vvw (iedere groep apart)
dan instelling op wp ook op DT 5 (met stooklijn)>optimal flow dan regeld hij tussen +- DT4 en DT 6 dat wisselt dan een beetje....moraal van dit verhaal is eerst afgifte (vvw) goed inregelen met een infrarood temp meter op retour DT 5 (is schijnbaar proef ondervindelijk vastgesteld het beste.....vraag me niet waarom!! ....dat word dan een kip ei verhaal )

bij mij loopt hij op dit moment op 600w bij een buitentemp van +- 12gr gewoon met de rmc zonder HA dat gaat nl ook water temp 29> 34gr is DT 5 dit wisselt een beetje(4>6)....als je ook nog radiatoren hebt moet gewoon de watertemp omhoog(die doen anders niet veel)

hij zou evt. nog lager kunnen dan moet ik hem op stille modus zetten..,maarja of dat dan het verschil maakt??

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 19-12-2024 10:11 ]

• jscheffers
Goedemorgen Kazemo Reablom en forumleden, 👍👍
Het verschil van buiten en kelder dat is er maar gisteren was het gelijk 13/13 maar is het buiten kouder dan 13 graden is de kelder in het voordeel en met die kleine stapjes loop hij al best goed. Maar ja ik ben er nog niet want als het vriesweer er aan komt moeten we hem misschien weer wat bijstellen,

• kazemo
jscheffers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:04:
Goedemorgen Kazemo Reablom en forumleden, 👍👍
Het verschil van buiten en kelder dat is er maar gisteren was het gelijk 13/13 maar is het buiten kouder dan 13 graden is de kelder in het voordeel en met die kleine stapjes loop hij al best goed. Maar ja ik ben er nog niet want als het vriesweer er aan komt moeten we hem misschien weer wat bijstellen,
:) ja dat blijf je houden

• Therma
  • Laatst online: 22-09 14:07
Interessant dit !
Is het hiermee ook mogelijk om automatisch de stille modus in/uit te schakelen, Terwijl de rest van de pomp gewoon blijft zoals die is via de externe thermostaat ?

Momenteel zet ik de WP aan via een externe thermostaat welke in HA staat dit werkt eigelijk perfect, enige wat ik nog mis is dat ik de stille modus automatisch kan schakelen in HA Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTV2d630g40SpQp82o75iluk7vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtjhijZMyuw3TjG6i2Nom2XG.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ben ik een behoorlijke beginner op esphome gebied, dus t moet ook niet te moeilijk worden 😅
PeteSplit schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:52:
@SLeka

Met de LG ThinQ app en de wfi module heb je ook wat mogelijkheden om de LG te bedienen, maar het leukste is aan de gang te gaan, door de modbus uit te lezen.
Dit kan op verschillende manieren, met een waveshare, of met een esp.
@Jojan265 heeft een handleiding in dit topic staan voor een waveshare.

Ik heb een ESP32 en via ESPhome (is van Nabu Casa ook eigenaar Home Assistant) hoef je verder niets toe te voegen of installeren.
Via ESPhome in Home Assistant hoef je alleen het LG modbus configuratie bestand te uploaden.
Toen ik begon dacht ik wat moeilijk, maar met Home Assistant en ESPhome is het een fluitje van een cent.

De starts en stops haal je dan uit de grafieken van Home Assistant.
Voor het verbruik, gebruik ik een kWh-meter van HomeWizard.
Uit de LG warmtepomp kun je geen verbruik gegevens uitlezen, of monitoren (wel wat via LG ThinQ app).

Hieronder de gegevens die je uit kunt lezen (ik heb onderaan zelf een simpele bediening gemaakt en regel de warmtepomp via automatiseringen in Home Assistant) :+

[Afbeelding]

Ik heb zelf een nummer voor de gegevens gezet, omdat zowel ESPhome als Home Assistant de gegevens op alfabetische volgorde zet en dan is het altijd eventjes zoeken....

• kazemo

:? jaja COP hoe bereken je dat op de juiste manier?? het is op dit forum al eindeloos besproken,zo makkelijk is dat nl niet!! hoe kom je aan het thermisch afgegeven vermogen?? dat moet dan wel kloppen! anders kan je geen juiste berekening maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Therma schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:41:
Interessant dit !
Is het hiermee ook mogelijk om automatisch de stille modus in/uit te schakelen, Terwijl de rest van de pomp gewoon blijft zoals die is via de externe thermostaat ?

Momenteel zet ik de WP aan via een externe thermostaat welke in HA staat dit werkt eigelijk perfect, enige wat ik nog mis is dat ik de stille modus automatisch kan schakelen in HA [Afbeelding]

Verder ben ik een behoorlijke beginner op esphome gebied, dus t moet ook niet te moeilijk worden 😅

[...]
ESPhome zit in HA (add on).
De esp mini met modbus module (zelfbouw) moet je aansluiten op de modbus ingang van de LG WP.

Als je de WP al kunt bedienen hoe heb je dat dan gedaan ? Via de ThinQ app integratie ?

Ik zet de stille mode aan met een automatisering in HA.
Ik heb de esp aangesloten als slave, de wp blijft master
en kan via de RMC bedienen, of via HA app op mobiel (en computer).
(Ik heb geen LG WiFi module)

Mijn WP dashboard in HA (ik heb geen thermostaat, esp yaml configuratie kent geen 'climate')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx_wyD_sU-cVUeE-9pdfcV2kSdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MsEIegcKOmLgKtN1SEQibxdF.png?f=fotoalbum_large

• Wodan89
kazemo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:48:
[...]

:? jaja COP hoe bereken je dat op de juiste manier?? het is op dit forum al eindeloos besproken,zo makkelijk is dat nl niet!! hoe kom je aan het thermisch afgegeven vermogen?? dat moet dan wel kloppen! anders kan je geen juiste berekening maken
geijkte kampstrup 303 qn2,5 op de uitgang en een geijkte KWH meter op de AC ingang

meten is weten :9

• Boomster
PeteSplit schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:12:
[...]

De esp mini met modbus module (zelfbouw) moet je aansluiten op de modbus ingang van de LG WP.

Als je de WP al kunt bedienen hoe heb je dat dan gedaan ? Via de ThinQ app integratie ?

Mijn WP dashboard in HA (ik heb geen thermostaat, esp yaml configuratie kent geen 'climate')

[Afbeelding]
Dag Pete, wat een fantastisch dashboard heb jij in HA. #jaloers.
Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw config file.....

• jvanderkroon
[...]

ik heb geen thermostaat, esp yaml configuratie kent geen 'climate'
Kan wel mocht je dat willen https://esphome.io/components/climate/thermostat.html

En anders kan je in Home Assistant een thermostaat maken met https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/ Zo doe ik het en dan een Zigbee temp sensor in de woonkamer.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jvanderkroon schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:27:
[...]

Kan wel mocht je dat willen https://esphome.io/components/climate/thermostat.html

En anders kan je in Home Assistant een thermostaat maken met https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/ Zo doe ik het en dan een Zigbee temp sensor in de woonkamer.
Ik heb dat geprobeerd, maar de esp32 heeft geen 'climate' sensoren, die ik kan kiezen, om de thermostaat te maken en ik kan dit ook niet aan de config yaml toevoegen. :?

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
kazemo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:48:
[...]

afgegeven vermogen is dat niet (W):
lg_current_flow_rate (liter=kg/minuut) * lg_water_outlet_temp-lg_water_inlet_temp(K) * 4187 J/kgK / 60 minuut

zie ook: https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml

[ Voor 6% gewijzigd door leow88 op 19-12-2024 14:20 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

leow88 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:17:
[...]

afgegeven vermogen is dat niet (W):
lg_current_flow_rate (liter=kg/minuut) * lg_water_outlet_temp-lg_water_inlet_temp(K) * 4187 J/kgK / 60 minuut

zie ook: https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml
@kazemo

Er heeft vorig jaar en het jaar ervoor een simpele formule in dit topic gestaan:

CoP = ( LPM x ΔT x 69,7 ) / W

De juiste manier is meten met hele dure meetapparatuur... ipv de WP sensoren :?

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 19-12-2024 14:34 ]

• Therma
  • Laatst online: 22-09 14:07
Ik heb een zigbee schakelaar op de thermostaat aansluitingen, en een losse zigbee thermometer.

Heb al een co2 meter op ESPhome draaien
Dus ben er een klein beetje bekend mee

Heb je ergens een handleiding of meer uitleg hoe ik een esp op de Modbus aansluit,
Zodat alles blijft werken zoals het nu doet, en ik dus als extra de stille modus aan/uit kan zetten ?

Ik zal me vanavond eens verder inlezen en kijken of ik een esp boardje kan instellen voor modbus
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Therma schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:39:
Ik heb een zigbee schakelaar op de thermostaat aansluitingen, en een losse zigbee thermometer.

Heb al een co2 meter op ESPhome draaien
Dus ben er een klein beetje bekend mee

Heb je ergens een handleiding of meer uitleg hoe ik een esp op de Modbus aansluit,
Zodat alles blijft werken zoals het nu doet, en ik dus als extra de stille modus aan/uit kan zetten ?

Ik zal me vanavond eens verder inlezen en kijken of ik een esp boardje kan instellen voor modbus

[...]
:) pag 358 van dit forum kijken @Jojan265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
In de eerste post van dit topic staat een linkje naar het exacte bericht met de uitleg over hoe je modbus aansluit.
Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:29:
[...]

@kazemo

Er heeft vorig jaar en het jaar ervoor een simpele formule in dit topic gestaan:

:? zoals eerder besproken de tijd speelt ook een rol het is een gemiddelde over een bepaalde tijd: p/min...p/u...p/dag ....p/week enz uitkomst COP=thermisch vermogen in watt : opgenomen vermogen in watt.....het is en blijft een gemiddelde....het is van belang om te weten te komen wat de zuinigste instelling van de WP is.....de COP opgaves van LG moet men korreltje zout nemen?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:17:
[...]

:? zoals eerder besproken de tijd speelt ook een rol het is een gemiddelde over een bepaalde tijd: p/min...p/u...p/dag ....p/week enz uitkomst COP=thermisch vermogen in watt : opgenomen vermogen in watt.....het is en blijft een gemiddelde....het is van belang om te weten te komen wat de zuinigste instelling van de WP is.....de COP opgaves van LG moet men korreltje zout nemen?
Meten is weten, maar wat als je niet weet hoe betrouwbaar de gegevens zijn ?
Meet fouten in meet waarden kunnen elkaar versterken, maar ook tegen elkaar wegvallen.

De formule is heel erg afhankelijk van het temperatuur verschil en de volumestroom.
Ook merk ik zelf, het grote verschil van de meetwaarden in de tijd (per seconde, per 5 of 15 seconden).

Het is hier onmogelijk om precies te meten... |:(

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-10 17:00
PeteSplit schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:25:
[...]

Meten is weten, maar wat als je niet weet hoe betrouwbaar de gegevens zijn ?
Meet fouten in meet waarden kunnen elkaar versterken, maar ook tegen elkaar wegvallen.

De formule is heel erg afhankelijk van het temperatuur verschil en de volumestroom.
Ook merk ik zelf, het grote verschil van de meetwaarden in de tijd (per seconde, per 5 of 15 seconden).

Het is hier onmogelijk om precies te meten... |:(
Hoe belangrijk is het precies meten in deze?
Ik berekend iedere 5 seconde het afgegeven thermische vermogen met deze formule
Pth = (Fm3_s * Wsm * Wsw * Td) / 100000.00; //in W

Fm3_s //Flow m3/sec
Wsm = 997; //soortelijke massa water kg/m3
Wsw = 4186; //soortelijke warmte water Kj/kg*K
Td //verschil temperatuur in en temperatuur uit in K

Of de berekende waarde exact klopt is voor van minder belang.
Het gaat mij meer om een beeld te krijgen van de verschillen en de effecten van eventuele aanpassingen in de regeling.

Bovenstaande berekende waarde vermenigvuldig ik elke 5 seconde met de tijd zo dat ik een Wh waarde krijg, die ik dan telkens bij elkaar optel.
Die waarde sla ik op in een database, waar je vervolgens weer leuke grafiekjes van kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OLMqYilellLzlFTHt-owk0xAKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkWvJJLbAr4x5YoHfIkJ7J36.jpg?f=fotoalbum_large

HM071MR U44

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-09 10:29
Voila, inderdaad uitmiddelen. Het gaat niet zozeer om de exacte waarde op een moment maar eerder om de trend en het gemiddelde...
Ik was nog aan het kijken hoe dit best te doen.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik gebruik de formule _ CoP = ( LPM x ΔT x 69 ) / W _ en laat HA ook middelen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExzfV1VZFUqXpr7WkhXTApyEIg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVKlCNMmTMXr6yt2ibPQ7wyW.png?f=fotoalbum_large

Het resultaat komt in de buurt van de waarden uit de warmtepomp (energie en warmte gegevens op de RMC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:53:
Ik gebruik de formule _ CoP = ( LPM x ΔT x 69 ) / W _ en laat HA ook middelen :+

[Afbeelding]

Het resultaat komt in de buurt van de waarden uit de warmtepomp (energie en warmte gegevens op de RMC)
:) dit lijkt me een goede grafiek over 2u...hoogste waarde COP 5.2.....laagste waarde COP 3,2
gemiddeld dan 8,4 :2= 4,2+- over die 2u (dagdeel).......over 24u zo het zo maar kunnen zijn dat het helemaal anders word (defrost >buitentemp> etc.).....3 zou dan niet raar zijn
defrost hakt er flink op in 5min een negatiefe COP en dat bijv met tussenpoze van 1u(er word dan warmte ontrokken uit de binnenruimte)

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 20-12-2024 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:01:
[...]

:) dit lijkt me een goede grafiek over 2u...hoogste waarde COP 5.2.....laagste waarde COP 3,2
gemiddeld dan 8,4 :2= 4,2+- over die 2u (dagdeel).......over 24u zo het zo maar kunnen zijn dat het helemaal anders word (defrost >buitentemp> etc.).....3 zou dan niet raar zijn
defrost hakt er flink op in 5min een negatiefe COP en dat bijv met tussenpoze van 1u(er word dan warmte ontrokken uit de binnenruimte)
De defrosten vallen best nog wel mee in de COP berekening. Vooral omdat de buitentemperatuur al laag is, drukt de COP. Zie bijv. onderstaande grafieken van 14 december (aantal defrosten) en afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-nA_Om7MKyB5IP8hnASfJAtxxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWq2bbgn6XXKy8WjnygikqfG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDfk80hqSw6ycNiC_NEMY9xEhlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8lztV98Jw4AClbbRgTaNqak7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:54:
[...]

De defrosten vallen best nog wel mee in de COP berekening. Vooral omdat de buitentemperatuur al laag is, drukt de COP. Zie bijv. onderstaande grafieken van 14 december (aantal defrosten) en afgelopen 24 uur:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) ja ik begrijp het....het uitgangst punt was de post vraag van @Wodan89 :+ ...waarom heeft mijn WP maar een COP van 3 in vergelijk met de nieuwere versie(propaan) hij heeft nl beide lopen(als ik het goed begrepen heb zou die beter presteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:55:
[...]

:) ja ik begrijp het....het uitgangst punt was de post vraag van @Wodan89 :+ ...waarom heeft mijn WP maar een COP van 3 in vergelijk met de nieuwere versie(propaan) hij heeft nl beide lopen(als ik het goed begrepen heb zou die beter presteren)
Ah zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Nu online
[...]

@kazemo

Nou... zo duur is dat ook weer niet. Wat je nodig hebt is een warmtemeter (b.v. een Kamstrup van ca. 150,-) in het water circuit en een kWh meter (b.v. Eastron van ca. 50,-) op de ingang van de WP.

Ik bekijk het per 24 uur en kom op COPs van tussen 3.5 en 5.5 in de afgelopen weken. Dat is inclusief SWW en de lage waardes treden alleen op als er SWW geproduceerd moet worden bij lage buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265

Heb je misschien ook een grafiekje?

COP 3 is inderdaad veel te laag met deze temperaturen. Kan het zijn, dat de warmtepomp koude lucht weer terug aanzuigt? Heb je een foto van de opstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 17:12
Wellicht interessant voor de LG-eigenaren met een HeatBooster: ik heb een functie toegevoegd aan de laatste firmware (v2.7.0) om de opstartpiek te helpen onderdrukken dmv de ventilatoren. Wanneer de LG zijn opstartcyclus begint, detecteert de HeatBooster de toename in watertemperatuur en zet de ventilatoren op 100% snelheid. Dit helpt bij mij thuis enorm om het pendelen te onderdrukken; de LG start nu probleemloos met een watertemperatuursetpoint van 27 graden zonder te gaan pendelen. Na de opstart gaan de fans terug uit/rustig draaien, maar dan blijft de LG ook netjes doorlopen. Hysterese watertemperatuur staat bij mij op +4/-4, pomp setting = 80% capacity, en ruimteregeling op de LG controller staat uit (temperature sensor = water). Voor ruimteregeling gebruik ik de HeatBoosters, die regelen veel beter imo.

[ Voor 5% gewijzigd door Bazz0847 op 20-12-2024 12:50 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

@kazemo

mwa..

crosspost uit ander topic:
Voor tweakers die d'r zin in hebben, voor 40 euro kun je dit apparaat (thermostaat) kopen met 2 temperatuursensoren. Het ding is bijzonder accuraat en meet 5 x per minuut. Via de Tuya API kun je hem in HA zetten. Kalibreren kan per 0.1 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwZZ5FvRK2Rpugfw8bYWkdO-7vI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hx67RLkvvNFgC8fpPQcSNXTq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m42DuPWg8_dv0osTda6g4FhgBvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUfRpLkUuzvdbjy1ujIZ8uGR.png?f=fotoalbum_large

Als je op basis hiervan (samen met de flow rate) thermisch vermogen bijhoudt in HA (riemann Som Linker > nutsmeter), dan heb je een accurate meting met correcte COP en thermische opwek. (defrosts zijn "negatieve opwek")
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5bYzUkQ4SU3ae0f9MI-kMa4vuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06AoPHo5O4LFwwBJDczymnvi.png?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.de/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 13:38
paQ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:56:
[...]
crosspost uit ander topic:
Voor tweakers die d'r zin in hebben, voor 40 euro kun je dit apparaat (thermostaat) kopen met 2 temperatuursensoren. Het ding is bijzonder accuraat en meet 5 x per minuut. Via de Tuya API kun je hem in HA zetten. Kalibreren kan per 0.1 graad.
Is de API ook alleen lokaal mogelijk (zonder cloud)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Noordhorn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:10:
[...]

Is de API ook alleen lokaal mogelijk (zonder cloud)?
ja

Vandaar dat de plugin ook "Local Tuya" heet :+
Geen idee wat er gebeurt als je hem daarna uit de cloud link verwijdert. Je zal hem in eerste instantie natuurlijk altijd moeten binden om hem een IP toe te kennen.

Je moet wel met een script de key van je apparaten zien te achterhalen.
Daarna kun je ze rechtsreeks via IP benaderen.

De cloud API maakt het wel makkelijker de dpi's te achterhalen die je wil hebben, maar de local tuya plugin geeft in wezen ook alle waarden die je vervolgens kunt selecteren om te tonen. Met wat logisch nadenken zie je vanzelf welke dat zijn.

Maar, here goes:
Ta is bij mij sensor 1, Tr sensor 2.
Ik ben verder alleen geïnteresseerd in die twee waarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Emlo5o9kBc3WUSDl6CjTA57qTHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kNISdOhkyaqVeJVvDQbgl1Ez.png?f=fotoalbum_large

Ik haal beide binnen als 'sensor' met de functie "temperature".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVQfMyQjyZ_c_iMm7vUd0m8Oyr8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/unZzHwJyHvCS7VIj55jYUt7M.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 20-12-2024 14:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Jojan265 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:26:
[...]

Heb je misschien ook een grafiekje?

COP 3 is inderdaad veel te laag met deze temperaturen. Kan het zijn, dat de warmtepomp koude lucht weer terug aanzuigt? Heb je een foto van de opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htnsh32lk_zlUPGx71GqG1KByiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYmwQDFrUb16gGAE4sdCyujm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFXRtqDXYr-bi_urdVTmfx21kjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i8cjzJRcDlR5enIZ6nJsI4vO.png?f=fotoalbum_large
Ze staan 35cm van de buitenmuur af ongeveer 60cm uit elkaar

[ Voor 47% gewijzigd door Wodan89 op 20-12-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Wodan89 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze staan 35cm van de buitenmuur af ongeveer 60cm uit elkaar
Tja, dan snap ik niet waarom de R32 machine een veel slechtere COP heeft. Heb je ook de mogelijkheid voor wat meer detail data? Bijv. Hoge en lage drukken van het koudemiddel, flow en compressor frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Jojan265 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:38:
[...]

Tja, dan snap ik niet waarom de R32 machine een veel slechtere COP heeft. Heb je ook de mogelijkheid voor wat meer detail data? Bijv. Hoge en lage drukken van het koudemiddel, flow en compressor frequentie?
Ik kan wel proberen om een uitleest tool te bemachtigen. Ik denk dat deze unit in zijn minimale vermogen minder effectief is dan op zijn nominale vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZzL1lJ4D62h_UNoXB7RAz_NBYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF6d7f2f4Hwbh2wRNqhAKvTb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Wodan89 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:24:
[...]

Ik kan wel proberen om een uitleest tool te bemachtigen. Ik denk dat deze unit in zijn minimale vermogen minder effectief is dan op zijn nominale vermogen.
[Afbeelding]
Ik weet niet in welk deel van Nederland je woont, maar in Z.O. Groningen had ik deze maand deze cijfers met een 7 kW R32:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Datum  verbruik opwek   COP  Wodan89
1-dec   13,17   66,09   5,02    32
2-dec   8,55    55,11   6,45    
3-dec   11,55   59,68   5,17    65
4-dec   15,93   72,6    4,56    
5-dec   13,27   70,16   5,29    121
6-dec   10,14   60,89   6,00    51
7-dec   9,88    57,31   5,80    52
8-dec   10,9    60,45   5,55    54
9-dec   14,83   73,48   4,95    64
10-dec  17,51   82,27   4,70    56
11-dec  18,5    79,0    4,27    72
12-dec  13,91   70,4    5,06    52
13-dec  19,35   78,79   4,07    
14-dec  20,19   82,25   4,07    
15-dec  11,13   61,84   5,56    128
16-dec  8,35    51,8    6,20    67
17-dec  8,56    51,25   5,99    49
18-dec  8,72    53,31   6,11    33
19-dec  11,53   61,31   5,32    55

In de laatste kolom heb ik jou opwek er even bij gezet ter vergelijk. Dan valt het me op, dat je minder opwekt met de 16 kW dan ik met mijn 7 kW machine. Het lijkt er dus op dat hij een beetje over gedimensioneerd is.

Ik vermoed dat de R32 meer verbruikt, omdat de Ta temperatuur hoger ligt. Doordat hij ook maar weinig hoeft te doen (lijkt op weinig afgifte voor boven) is het waarschijnlijk gunstiger om de R32 op een iets lagere temperatuur te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-01 22:31
Hallo allemaal, ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik heb wat probleempjes met mijn Thermal V monoblock.

We hebben hem gisteren geïnstalleerd op een 300L buffervat dat de warmte vervolgens afgeeft aan douchewater en een vloerverwarmingsverdeler.

De WP gaf afwisselend foutmelding ch14 en ch5, maar nu geeft hij beide foutmeldingen. Er zit vrijwel zeker geen lucht in het circuit, er staat 2 bar op met expansievat en een automatisch ontluchtingsventiel.

Heeft iemand enig idee hoe deze foutmeldingen op te lossen zijn?

Alvast bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
frankodil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:10:
Hallo allemaal, ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik heb wat probleempjes met mijn Thermal V monoblock.

We hebben hem gisteren geïnstalleerd op een 300L buffervat dat de warmte vervolgens afgeeft aan douchewater en een vloerverwarmingsverdeler.

De WP gaf afwisselend foutmelding ch14 en ch5, maar nu geeft hij beide foutmeldingen. Er zit vrijwel zeker geen lucht in het circuit, er staat 2 bar op met expansievat en een automatisch ontluchtingsventiel.

Heeft iemand enig idee hoe deze foutmeldingen op te lossen zijn?

Alvast bedankt!!
De service manual geeft de volgende flowcharts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxbhFnAq8Zcy1mdBwjFWoJygsc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F2xjsPAFdD9Ath5s0jB9UNAt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF87L5SkqTgBqCkLL297G-9RTow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tT1NX1v1ksia0wAaPFyY74jE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkvn8XADl5QlJd10OQDBwQ53bes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SIoeb5akPR9zCWLm7dwI5zkP.png?f=fotoalbum_large

Heb je ook al geprobeerd om een pomp test run te doen. Dan heeft de CH14 geen invloed en kun je goed zien wat de flow is. En als je dat probeerd hebt, wat is dan je flow?

Voor CH5 moet je dus kijken naar de verbindingen tussen de twee printplaten.

Kun je ook aangeven welk type warmtepomp het om gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
Het gaat om de LG-HM091MR-U44

De testrun doet hij maar heel even en gaat dan weer naar het hoofdscherm van waaruit ik op dit moment vrijwel niks kan. (Alle icoontjes zijn grijs).

Bij flow staat op dit moment een streepje.. wel was hij net aan het pompen omdat hij blijkbaar in antifreeze stand ging.

Ik heb ook de kabeltjes gecheckt, maar het zijn 3 draadjes waar je in principe weinig aan fout kunt doen zou je denken... Ze zitten gewoon goed....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1M13Ol9r_qDEvgh4PB0RxoHrvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2vuVHSo8Gj6ZmDrRRAJBMCX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door frankodil op 20-12-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
frankodil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:23:

De testrun doet hij maar heel even en gaat dan weer naar het hoofdscherm van waaruit ik op dit moment vrijwel niks kan. (Alle icoontjes zijn grijs).

Bij flow staat op dit moment een streepje.. wel was hij net aan het pompen omdat hij blijkbaar in antifreeze stand ging.

Ik heb ook de kabeltjes gecheckt, maar het zijn 3 draadjes waar je in principe weinig aan fout kunt doen zou je denken... Ze zitten gewoon goed....[Afbeelding]
Weet je zeker dat de drieweg klep er goed tussen zit. Het lijkt erop dat er geen flow mogelijk is en de pomp tegen een dichte klep probeert te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
Jojan265 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:34:
[...]

Weet je zeker dat de drieweg klep er goed tussen zit. Het lijkt erop dat er geen flow mogelijk is en de pomp tegen een dichte klep probeert te pompen.
Jazeker, er zit geen driewegklep tussen. De warmtepomp is direct aangesloten op het buffervat met alleen een expansievat ertussen. Er kan dus geen obstructie zitten. Ook voel je (als hij dan bijvoorbeeld op antifreeze staat te draaien) dat er trilling is in beide leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
frankodil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:52:
[...]

Jazeker, er zit geen driewegklep tussen. De warmtepomp is direct aangesloten op het buffervat met alleen een expansievat ertussen. Er kan dus geen obstructie zitten. Ook voel je (als hij dan bijvoorbeeld op antifreeze staat te draaien) dat er trilling is in beide leidingen.
Hoe heb je de instellingen staan voor Waterstroomcontrole? (staat onder de instellingen "Algemeen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

Ik heb ook de kabeltjes gecheckt, maar het zijn 3 draadjes waar je in principe weinig aan fout kunt doen zou je denken... Ze zitten gewoon goed....[Afbeelding]
:? RMC staat uit aan/uit knop moet aan!! 12v spanning is zo te zien OK ...RMC licht wel los ergens (hangt niet)??.....op een koude plaats?

binnen ruimte moet wel minstens 15 gr zijn anders start hij niet ....opwarmen met heater

boilervat sanitairwater zonder driewegklep kan eigenlijk niet!!

spanning even afschakelen met werkschakelaar 5min dan weer aan(resetten)

alle evt afsluiters staan open?.....bij niet krijg je flow error CH 14

vvw verdeler met pomp of zonder.....is er zoneregeling? bij wel zonekleppen moeten open staan.....is er een externe thermostaat? bij wel hoog zetten!.....of alleen met RMC thermostaat

is alles zelfbouw??? .....of door installateur gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 20-12-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
kazemo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:09:
[...]

:? RMC staat uit aan/uit knop moet aan!! 12v spanning is zo te zien OK ...RMC licht wel los ergens (hangt niet)??.....op een koude plaats?

binnen ruimte moet wel minstens 15 gr zijn anders start hij niet ....opwarmen met heater

boilervat sanitairwater zonder driewegklep kan eigenlijk niet!!

spanning even afschakelen met werkschakelaar 5min dan weer aan(resetten)
Thnx voor de tips. Ik ga het morgen meteen even proberen.

De RMC hangt (een soort van tijdelijk) aan de muur, foto is gedraaid, daarom lijkt het inderdaad alsof hij ligt.

Waarom zou ik een driewegklep moeten plaatsen? Heb het spul geïnstalleerd met een jonge gast die er ooit voor geleerd heeft, maar iets anders is gaan doen, kan natuurlijk zijn dat hij iets over het hoofd heeft gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
frankodil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:31:
[...]

Thnx voor de tips. Ik ga het morgen meteen even proberen.

De RMC hangt (een soort van tijdelijk) aan de muur, foto is gedraaid, daarom lijkt het inderdaad alsof hij ligt.

Waarom zou ik een driewegklep moeten plaatsen? Heb het spul geïnstalleerd met een jonge gast die er ooit voor geleerd heeft, maar iets anders is gaan doen, kan natuurlijk zijn dat hij iets over het hoofd heeft gezien.
:( bij sanitairwaterboiler moet er een 3weg klep tussen anders kan het niet goed werken...dus dat eerst in orde maken!......magneet vuilfilter ook niet?.....afsluiters aan WP ook niet?....wat heb je een 3fase of een fase+nul?....bij 3 fase draairichting controleren!.....sorry ik blijf maar door vragen anders weet ik niet voldoende!

is het split of een monobloc WP ?....bij monobloc oppassen voor bevriezings gevaar als de buitentemp. onder 0gr daalt!.....dan voor de veiligheid aftappen of je moet het risico nemen!

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@kazemo wat zou kunnen is dat een hygieneboiler is toegepast welke in het cv circuit is opgenomen. Dat zou betekenen dat de warmtepomp altijd 40+gr water moet leveren (inefficient). Anti-legionella is dan verder niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 07:11:
@kazemo wat zou kunnen is dat een hygieneboiler is toegepast welke in het cv circuit is opgenomen. Dat zou betekenen dat de warmtepomp altijd 40+gr water moet leveren (inefficient). Anti-legionella is dan verder niet nodig
:( zo word dat toch niet gedaan zomer en winter de verwarming aan
ik weet ook niet of sanitair water al gevuld is (warm koud) ? bij niet is het een bypass!(spiraal in vat)

of hij heeft alleen een buffervat dat is echt iets anders.......maar hij had over douche water?
maarja wat is het nou???

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
kazemo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:01:
[...]

:( zo word dat toch niet gedaan zomer en winter de verwarming aan
ik weet ook niet of sanitair water al gevuld is (warm koud) ? bij niet is het een bypass!(spiraal in vat)

of hij heeft alleen een buffervat dat is echt iets anders.......maar hij had over douche water?
maarja wat is het nou???
Ik heb even een foto geplaatst van de opstelling:
- Buffervat zit vol met sanitair water
- wordt verwarmd door warmtepomp met onderste spoel
- bovenste spoel neemt warmte af voor vloerverwarming
- mixklep zorgt ervoor dat het water van de vloerverwarming niet te warm wordt.
- verwarmingselement dient voor legionellapreventie.

Vanmorgen de pomp uit gezet voor 10 minuten. Weer aangezet, leek het heel even wel prima te vinden, maar gaf na enkele minuten weer ch5 en later ook weer ch14.

Het aan/uitzetten van de RMC is niet mogelijk in deze status.... Sorry voor de gedraaide foto's. Dat gebeurt steeds automatisch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnnZqj2HzZIIp6e0ipL79Zbt200=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sj4PB59a3t7xMzglCu0qnqSP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb850XhYDmQQphqEteWEZRr2a-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdKe4bUeGbUrRjSJWWAfxEsA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
frankodil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:33:
[...]

Ik heb even een foto geplaatst van de opstelling:
- Buffervat zit vol met sanitair water
- wordt verwarmd door warmtepomp met onderste spoel
- bovenste spoel neemt warmte af voor vloerverwarming
- mixklep zorgt ervoor dat het water van de vloerverwarming niet te warm wordt.
- verwarmingselement dient voor legionellapreventie.

Vanmorgen de pomp uit gezet voor 10 minuten. Weer aangezet, leek het heel even wel prima te vinden, maar gaf na enkele minuten weer ch5 en later ook weer ch14.

Het aan/uitzetten van de RMC is niet mogelijk in deze status.... Sorry voor de gedraaide foto's. Dat gebeurt steeds automatisch...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:? ik zie ook een 2e pomp loopt die ook en met voldoende flow?
flow meters op vvw verdeler helemaal open zetten voor te beginnen
in en uitgang op verdeler staan open?.....zo te zien kan je die open/dicht zetten met bijv. inbus?

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
kazemo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:45:
[...]

:? ik zie ook een 2e pomp loopt die ook en met voldoende flow?
flow meters op vvw verdeler helemaal open zetten voor te beginnen
De pomp die je op de foto ziet is voor de vloerverwarming dat is een circuit dat helemaal los staat van het circuit van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
frankodil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:03:
[...]

De pomp die je op de foto ziet is voor de vloerverwarming dat is een circuit dat helemaal los staat van het circuit van de warmtepomp.
:? wat ik raar vind dat de rmc uit gaat(grijs veld dan) hangt er ergens een thermostaat tussen?
hoofdleiding naar WP is die 28mm(zou het eigenlijk moeten zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
frankodil schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:52:
[...]

Edit: verkeerd gekeken. Sorry.
Ik zie op je schema toch echt een driewegklep zitten.

Als deze er niet goed tussen zit heb je geen flow en gaat de warmtepomp in storing. Kun je een foto maken van de driewegklep en aangeven welke leiding van de warmtepomp komt en welke naar het buffervat gaat. Indien de driewegklep er nog niet tussen zit en de R32 rechtstreeks op het buffervat zit aangesloten ben ik wel heel erg benieuwd naar de instellingen van de waterpomp. Kun je die ook eens delen?

De pomp test run zou toch echt moeten werken indien de leidingen en driewegklep goed zijn aangesloten. Tenzij je de pompcapaciteit veel te laag hebt staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 21-12-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:08:
[...]

:? wat ik raar vind dat de rmc uit gaat(grijs veld dan) hangt er ergens een thermostaat tussen?
Dat ligt aan je dipswitch instellingen. Ook die kunnen nog verkeerd staan. Kun je daar eens een foto van maken van dipswitch 1 en dipswitch 2. Er zijn ervaringen dat er per ongeluk een verkeerde dipswitch is gezet (schakelaartje 2 en 3 bediend, terwijl alleen 2 moest zijn), waardoor de warmtepomp ook een vreemde storing gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:10:
[...]

Ik zie op je schema toch echt een driewegklep zitten.

[Afbeelding]

Als deze er niet goed tussen zit heb je geen flow en gaat de warmtepomp in storing. Kun je een foto maken van de driewegklep en aangeven welke leiding van de warmtepomp komt en welke naar het buffervat gaat. Indien de driewegklep er nog niet tussen zit en de R32 rechtstreeks op het buffervat zit aangesloten ben ik wel heel erg benieuwd naar de instellingen van de waterpomp. Kun je die ook eens delen?

De pomp test run zou toch echt moeten werken indien de leidingen en driewegklep goed zijn aangesloten. Tenzij je de pompcapaciteit veel te laag hebt staan.
:? hij heeft een mengklep ertussen in de vvw....zou betekenen wp moet op hoge temp. draaien.....zo nog niet gezien!......die kan je inregelen?....vat heeft 2 spiralen!...WP zit direct op onderste spiraal dus zou dus moeten kunnen lopen(waarom dan niet?)...@frankodil zit fase en nul goed aangesloten in WP(is fase gevoelig)

dat schema is niet van hier ,maar van installatie van @wodan....die andere case(die met die 2 WP,s)
ik had over de foto van [~frankodil

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:24:
[...]

:? hij heeft een mengklep ertussen in de vvw....zou betekenen wp moet op hoge temp. draaien.....zo nog niet gezien!......die kan je inregelen?....vat heeft 2 spiralen!...WP zit direct op onderste spiraal dus zou dus moeten kunnen lopen(waarom dan niet?)...@frankodil zit fase en nul goed aangesloten in WP(is fase gevoelig)

dat schema is niet van hier ,maar van installatie van @wodan....die andere case(die met die 2 WP,s)
ik had over de foto van [~frankodil
Mijn fout. Ik heb de post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:13:
[...]

Dat ligt aan je dipswitch instellingen. Ook die kunnen nog verkeerd staan. Kun je daar eens een foto van maken van dipswitch 1 en dipswitch 2. Er zijn ervaringen dat er per ongeluk een verkeerde dipswitch is gezet (schakelaartje 2 en 3 bediend, terwijl alleen 2 moest zijn), waardoor de warmtepomp ook een vreemde storing gaf.
:? volgens mij moet er bij @frankodil helemaal geen dip worden omgezet gewoon standaard af fabriek....wel een bijzonder systeem waarom daar voor gekozen is ontgaat me even!....dat met die mengklep+2spiralen in het vat+sanitair buffer ineen?....of dat dan samen gaat met software van LG weet ik niet,hoe dat te regelen (alleen op watertemp) op lucht ook kan niet dan heeft hij geen warm sanitairwater op momenten dat geen vvw nodig is!

tip aan francodil toch maar kijken of WP zelf goed ontlucht is(is gescheiden van de rest)....in WP zelf op aut.ontluchter dopje los draaien....en op hoogste punt van de spiraal (rood knelfitting los draaien).als er lucht in zit krijg je geen goede flow...en binnen temp. moet boven 15gr zijn!

[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankodil
kazemo schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:26:
[...]

:? volgens mij moet er bij @frankodil helemaal geen dip worden omgezet gewoon standaard af fabriek....wel een bijzonder systeem waarom daar voor gekozen is ontgaat me even!....dat met die mengklep+2spiralen in het vat+sanitair buffer ineen?....of dat dan samen gaat met software van LG weet ik niet,hoe dat te regelen (alleen op watertemp) op lucht ook kan niet dan heeft hij geen warm sanitairwater op momenten dat geen vvw nodig is!
Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

We hebben voor deze configuratie gekozen omdat dan maar één vat nodig is die ook als buffer kan dienen voor wanneer stroomprijzen laag zijn. De vloerverwarming gaat in de toekomst met een aparte thermostaat bediend worden. In principe zou de WP het vat gewoon op een bepaalde temperatuur moeten brengen en houden, los van de rest van de configuratie.

De leidingen zijn nu 28 maar 22mm. Ik kan me voorstellen dat het de storing ch14 zou kunnen voor zaken, maar in principe is het gewoon een vrij kort systeem en zou de WP dat makkelijk moeten kunnen verwerken. Daarnaast pompt hij wel gewoon als hij in antifreeze modus gaat.
Los daarvan zou het storing ch5 nog niet verklaren..

Voor zover ik weet zijn de fasen gewoon correct aangesloten. Degene die dat heeft gedaan is met elektronica over het algemeen (bijna autistisch) precies.

Moet ik iets in de instellingen van de RMC veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
frankodil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:05:
[...]

We hebben voor deze configuratie gekozen omdat dan maar één vat nodig is die ook als buffer kan dienen voor wanneer stroomprijzen laag zijn. De vloerverwarming gaat in de toekomst met een aparte thermostaat bediend worden. In principe zou de WP het vat gewoon op een bepaalde temperatuur moeten brengen en houden, los van de rest van de configuratie.

De leidingen zijn nu 28 maar 22mm. Ik kan me voorstellen dat het de storing ch14 zou kunnen voor zaken, maar in principe is het gewoon een vrij kort systeem en zou de WP dat makkelijk moeten kunnen verwerken. Daarnaast pompt hij wel gewoon als hij in antifreeze modus gaat.

Voor zover ik weet zijn de fasen gewoon correct aangesloten. Degene die dat heeft gedaan is met elektronica over het algemeen (bijna autistisch) precies.

:X nou dan weet ik het ook niet succes ermee _/-\o_
ps buffervat 300ltr is genoeg voor 15min vvw je kan je afvragen wat schiet je ermee op!
ch14 kan ook zijn filter in wp schoonmaken!...extra magneet filter heb je niet?
misschien tijdelijk warmte in systeem brengen met elec element in boilervat moet min 15gr zijn (is nu te koud)

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
frankodil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:05:
[...]

Waar staat je pompcapaciteit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 13:38

Is misschien de kabel verlengt van de remote? Als je de kabel verlengd met een verkeerde kabel, te dunne aders (netwerk kabel met enkel paren), kun je ook vage communicatie storingen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankodil
Jojan265 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:43:
[...]

Waar staat je pompcapaciteit op?
Ik weet zo niet waar ik kan zien waar de pomp capaciteit op staat. Hij deed net wel even een testrun toen deed hij 14.5L/min.

Het signaal kabeltje is niet verlengd.
Omgevingstemperatuur is 15-16°
Vat wordt ook door verwarmingselement verwarmd, dus is momenteel rond 30°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFwdeKHOi2EcSwcf-XdH2jqSc44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u33a3oJOoDLWcIMY8qyMGigu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
frankodil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:59:
[...]

Ik weet zo niet waar ik kan zien waar de pomp capaciteit op staat. Hij deed net wel even een testrun toen deed hij 14.5L/min.

[Afbeelding]
:) inloggen in installateurs menu met wachtwoord dat is software versie nr van de rmc...of weet je dat al wel?.....zet die voorlopig op 100% is>24ltr+-....als je dat niet haalt moet er toch 28mm leiding aan of 32mm alupex kunststof

in gebruikers menu kan je hem op nl taal zetten is dan makkelijker te begrijpen!

blijven de error meldingen nu weg?.....CH 14....CH 5....dat wijt ik dan toch ws slecht ontlucht+temp was te laag

als je hem zo ver hebt dat de WP opstart....kan verwarmings element weer uit

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 21-12-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
frankodil schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:59:
[...]

[Afbeelding]
14.5 L/min is voor een 9 kW niet zoveel. Normaal gesproken moet deze bij 100% pompcapaciteit gerust 27 L/min kunnen doen. De pompcapaciteit kun je vinden via instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3fPnnl0E9REs-3GJIyGyd95weM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i4AuxsRpBZ0HFXb4vG6y6oMK.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 164 ... 182 Laatste