LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 163 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroom
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
mag in Vraag & Aanbod overig

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 08-12-2024 19:30 ]

SPRSUN CGK-040V4P 11 kW/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 19:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06FR-QGZGb5QkVZAozYwWXlKMZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nykbJYOfq85WQarqq5hfRNV.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 2 is van de nest uren per dag.
Foto 1 is van een NOUS tussen stekker verbruiksmeter per dag.
Op die moment modeleerd hij volgens mij niet of dat door de nest komt dat zalwel hij doet ook aan voorverwarmen.
Ik laat hem voorlopig maar even zo lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
kazemo schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:53:
[...]

:) met nest thermostaat is inderdaad nu beter verschil tussen aan/uit is nu 1gr....hysterese 0,5/0,5,dit gaat met de LG RMC niet verschil is daar altijd 2gr.....bijv 0,5/1,5....of 1/1
je past waarschijnlijk nacht verlaging toe van 10u s,avonds tot 7u s,morgens ? 1gr omlaag ?
buffer in de vloer is groot genoeg om de nacht door te komen

die foto,s is dat van de google-nest app...is dat de tijd dat wp gelopen heeft per dag?
Ik gebruik de WP alleen voor de vloerverwarming van de benedenverdieping. Maar tot nu toe gaat het prima met enkel een stooklijn op watertemperatuur.

De temperatuur binnen is tot nu toe de hele tijd 19.5 +/- 0.5 graad. De WP draait nu 24/7 op een laag vermogen en moduleert omhoog als het kouder wordt. Ik zou eigenlijk niet weten waarom ik op kamertemperatuur zou gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 21:15
kazemo schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:09:
[...]
volgens mij stopt de ventilator ff tijdens defrost en bij opstart ff op hoge(weet ik eigenlijk niet zeker kan ook op lage snelheid zijn) snelheid blaast hij de condensor droog(stoomwolk).....toert op tijdens opstart en gaat dan weer terug naar stille mode(als je dat gebruikt) lage snelheid
Je hebt gelijk. Tijdens defrosts is het toerental niet helemaal constant. Normaal gesproken is er alleen verschil tussen Silent mode aan of uit. Hieronder een grafiek tijdens een defrost met daarin ook het toerental van de ventilator (schaal links in rpm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKYD-F7mUA9tmnJvP78mgOPhBVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4pFUKQzu5F0TmK3iuoVJphG.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-10 22:46

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:43:
[...]

Je hebt gelijk. Tijdens defrosts is het toerental niet helemaal constant. Normaal gesproken is er alleen verschil tussen Silent mode aan of uit. Hieronder een grafiek tijdens een defrost met daarin ook het toerental van de ventilator (schaal links in rpm).

[Afbeelding]
@kazemo @Jojan265 Dank jullie voor de uitleg. _/-\o_

Met de koude dagen vroeg ik mij af, wanneer en hoe de ventilator draait en of het beter is (tegen de bevriezing), om de ventilator hard, of zacht te laten draaien.

Ik hoor de WP wel, het bromt en fluit een beetje, maar ik kan de ventilator er niet echt uithalen. Ik heb de stille mode al eens aan en uit gezet, maar hoor niet echt het verschil (ook zie ik geen verschil in verbruik).

Ik ga nu de stille mode standaard uit zetten (ik liet de stille mode eigenlijk altijd aan staan) en dan de stille mode alleen aanzetten, tijdens een opstart en dan alleen om de opstart te begrenzen en daarna weer uit (via automatisering in HA). :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:20
@PeteSplit jij hebt split toch? Daar kan het wel eens anders zijn dan bij de monoblocs. Veel (LG) airco’s hebben wel een variabel ventilatortoerental. Die zie je soms met, ik schat, 5rpm draaien wanneer er weinig verwarming- of koelvermogen nodig is

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
The_KnarF schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:22:
[...]

Alleen deze informatie is te weinig om hier iets zinnigs op te zeggen.
En dat grafiekje van homewizzard is dacht ik een rollend gemiddelde van 5 minuten, dan mis je wel wat informatie.
Heb jij geen andere informatie, b.v. temperatuur verloop van de verschillende sensoren?

Edit: het lijken loopjes van een uur, zou pendelen kunnen zijn, met deze buiten temperaturen en te weinig afgifte zou dat het kunnen zijn.
Wat ik dus eerder had, met steed terugkomende CH14 meldingen, geeft ook deze grafiek in HomeWizzard, en ook in HomeAssistant, als je niet (goed) naar de flow kijkt. Het lijkt op pendelen, maar oorzaak is heel anders.

Foutmeldingen, waarop de LG warmtepomp wel doorloopt en dus de foutmelding weer verdwijnt, en je ze dus niet zien, zijn eenvoudig te vinden, door het scherm in "additional info" te zetten. Als hij later in een ander scherm staat, zonder dat er iemand aan heeft gezeten, heb je een error gehad, en is de WP herstart.
Foutmelding kun je vervolgens terugvinden onder Installer menu; Information; Data logging.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10 17:15
PeteSplit schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:52:
[...]
Ik ga nu de stille mode standaard uit zetten (ik liet de stille mode eigenlijk altijd aan staan) en dan de stille mode alleen aanzetten, tijdens een opstart en dan alleen om de opstart te begrenzen en daarna weer uit (via automatisering in HA). :+
Misschien dat je hier wat aan hebt. Dit zijn de automations die ik heb draaien voor precies dat.

Stille modus tijdens startup:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: LG HP-Silent at startup
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.lg_compressor_status
    from: "off"
    to: "on"
condition:
  - condition: state
    entity_id: switch.lg_silent_mode_set
    state: "off"
  - condition: state
    entity_id: switch.lg_enable_disable_dhw
    state: "off"
action:
  - action: switch.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 20
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.lg_outdoor_air_temp
    below: 4
  - action: switch.turn_off
    target:
mode: single

Stille modus uit wanneer het koud wordt of als de eerste defrost is geweest:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: LG HP-Silent mode off when cold
description: >-
  Turn silent mode off to prevent excessive cooling of condenser and prevent
  defrost
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.lg_suction_temp
    for:
      minutes: 5
    below: -1
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.lg_defrosting_status
    from: "off"
    to: "on"
condition: []
action:
  - action: switch.turn_off
    target:

En om de stille modus weer aan te zetten als het kan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: LG HP-Silent when warm outside
description: Turn silent mode on when no defrost is imminent
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.lg_outdoor_air_temp
    for:
      minutes: 10
    above: 4
condition: []
action:
  - action: switch.turn_on
    target:
      entity_id:
        - switch.lg_silent_mode_set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:33
tebogo schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:30:
[...]

Wat ik dus eerder had, met steed terugkomende CH14 meldingen, geeft ook deze grafiek in HomeWizzard, en ook in HomeAssistant, als je niet (goed) naar de flow kijkt. Het lijkt op pendelen, maar oorzaak is heel anders.

Foutmeldingen, waarop de LG warmtepomp wel doorloopt en dus de foutmelding weer verdwijnt, en je ze dus niet zien, zijn eenvoudig te vinden, door het scherm in "additional info" te zetten. Als hij later in een ander scherm staat, zonder dat er iemand aan heeft gezeten, heb je een error gehad, en is de WP herstart.
Foutmelding kun je vervolgens terugvinden onder Installer menu; Information; Data logging.
:? raar die CH14 meldingen,met je parallel buffervat schema D is de flow altijd gegarandeerd
ik heb serie buffervat ik krijg ook sporadisch CH 14 melding,de flow is hier ook gegarandeerd(ik zet ook niets dicht)
wat me opvalt meestal tijdens of vlak na een defrost cyclus..melding lost vanzelf op,ik stoor me er niet meer aan
ik wijt dit gedrag aan miscommunicatie in de interne software of in combinatie met optimal flow??......of dit veel uitmaakt in de homewizard curve weet ik niet(ik heb alleen maar homewizard)

stel hij staat op optimal flow toevallig op 8ltr (terug gemoduleerd)...dan komt de defrost dit gebeurd op max 23ltr ( defrost moet immers zo snel mogelijk gebeuren) hij moet dan heel snel omschakelen ,dit zou een oorzaak kunnen zijn?....of zit ik nu verkeerd te denken!....kunnen jullie dit zien in HA(ik heb dit niet)

een en ander gebeurd meestal ongezien....of ik moet toevallig kijken op het scherm en wegdrukken

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 09-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

<knip>

[ Voor 94% gewijzigd door PeteSplit op 09-12-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-10 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

2stimpy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:29:
In het Panasonic topic had ik gevraagd hoe het met defrosten gaat als je een lage retour temperatuur hebt ivm een uiteindelijke lagere temperatuur in de schuur. de pana schakelt normaliter beneden de 27 retour water de buh in.

Kan iemand hier iets over zeggen bij de LG?
Kleine aanvulling: Dat gedrag van de BUH is tot en met type J

Voor de Panasonic modellen daarna (K-L-M) is de watertemperatuur grens voor inschakelen van de back-up heater een heel stuk lager en wordt deze praktisch niet meer ingeschakeld tijdens defrosts.

Enkel als de doel temperatuur - ingestelde offset niet binnen de ingestelde tijd wordt bereikt komt deze er alsnog in mocht je dit wensen voor tijdens modus verwarmen.

Dit ter info

Ps:
Wel kan icm een schuur het goed zijn om ook het vorst beveiliging gedrag en de minimale retourtemp tijdens verwarmen scherp te hebben per merk en model. Een schuur vraagt ander gedrag dan een woning ✅

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2024 15:51 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 22:05
ErikVers schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:41:
[...]

Kleine aanvulling: Dat gedrag van de BUH is tot en met type J

Voor de Panasonic modellen daarna (K-L-M) is de watertemperatuur grens voor inschakelen van de back-up heater een heel stuk lager en wordt deze praktisch niet meer ingeschakeld tijdens defrosts.

Enkel als de doel temperatuur - ingestelde offset niet binnen de ingestelde tijd wordt bereikt komt deze er alsnog in mocht je dit wensen voor tijdens modus verwarmen.

Dit ter info

Ps:
Wel kan icm een schuur het goed zijn om ook het vorst beveiliging gedrag en de minimale retourtemp tijdens verwarmen scherp te hebben per merk en model. Een schuur vraagt ander gedrag dan een woning ✅
Bedankt voor deze extra info. Ik heb inmiddels wel de J type Panasonic besteld in 5 kw. We gaan het mee maken.
Ivm het verre van standaard in mijn geval, een vloer van 200 mm met de buizen onderin. is er eigenlijk niemand die me goed kan voorspellen wat goed werkt of niet.
Het valt me niet mee om een juiste keus te maken, ik zat in dubio tussen de Panasonic, de LG en de Daikin.
Maar daar komt bij dat ik voordelig een Nederlands toestel wil bij een partij die me helpt met in gebruik stelling terwijl ik hem zelf helemaal installeer. Uiteindelijk blijft er dan niet zo veel keuze meer over en de tijd begon aardig te dringen.
Ik hoop dat ik een juiste keuze heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-10 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

2stimpy schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:45:
[...]

Bedankt voor deze extra info. Ik heb inmiddels wel de J type Panasonic besteld in 5 kw. We gaan het mee maken.
Ivm het verre van standaard in mijn geval, een vloer van 200 mm met de buizen onderin. is er eigenlijk niemand die me goed kan voorspellen wat goed werkt of niet.
Het valt me niet mee om een juiste keus te maken, ik zat in dubio tussen de Panasonic, de LG en de Daikin.
Maar daar komt bij dat ik voordelig een Nederlands toestel wil bij een partij die me helpt met in gebruik stelling terwijl ik hem zelf helemaal installeer. Uiteindelijk blijft er dan niet zo veel keuze meer over en de tijd begon aardig te dringen.
Ik hoop dat ik een juiste keuze heb gemaakt.
Mooi en dan zien we elkaar vast in het pana topic, zullen we ze hier verder niet lastig vallen 😜👍

Nb
Ik was even aan het neuzen hoe de LG r290 wordt ontvangen, zag helaas nog niet veel reacties en een wat wisselende beeld. Wel een mooie machine om te zien 👍

Ook nuttige tip van @butterkeks over Soniflex sb700 ga eens bestellen en mee testen op wat oudere (types van vóór de L) varianten bij klanten of dit het werk waard is.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
ErikVers schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:27:
[...]

Ook nuttige tip van @butterkeks over Soniflex sb700 ga eens bestellen en mee testen op wat oudere (types van vóór de L) varianten bij klanten of dit het werk waard is.
Laat je je ervaring hier tzt even achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesnotals
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-10 16:04
Dag allen,
Ik ben aan het kijken naar de nieuwe LG Therma V R290 monobloc. Ik was eerst aan het kijken naar NIBE.
Bij NIBE is het zo dat ze de functie "Smart Price Adaption" hebben. Dit houdt in dat de WP automatisch aangestuurd wordt op basis van de elektriciteitsprijs. Alleen bij LG zie ik dat niet terug.

Mijn vraag aan jullie:
1 klopt het dat dit niet standaard in de pakket zit van LG om de WP aan te sturen op basis van elektriciteitsprijs?
1.1. klopt het dat jullie dit oplossen met Home Assistent?
1.1.1 Welke extra onderdelen heb je ervoor nodig?

Bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:28
Ik zag op de display van mijn 12 KW therma V dat er ook een AI modus is. Bij het nalezen van de handleiding begrijp ik niet zo goed wat deze modus doet.
Kan iemand mij hier wat duidelijkheid in geven?
Verder is het een probleem van de grote hysterese van de thermostaat, wanneer mijn huis op temperatuur is, duurt het lang voordat hij weer aanslaat en dus is het weer redelijk afgekoeld. Ik heb nu een dT van 6 graden.
Hebben jullie een idee wat ik hieraan kan doen?

[ Voor 40% gewijzigd door Boomster op 10-12-2024 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Keesnotals schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:37:
Dag allen,
Ik ben aan het kijken naar de nieuwe LG Therma V R290 monobloc. Ik was eerst aan het kijken naar NIBE.
Bij NIBE is het zo dat ze de functie "Smart Price Adaption" hebben. Dit houdt in dat de WP automatisch aangestuurd wordt op basis van de elektriciteitsprijs. Alleen bij LG zie ik dat niet terug.

Mijn vraag aan jullie:
1 klopt het dat dit niet standaard in de pakket zit van LG om de WP aan te sturen op basis van elektriciteitsprijs?

Bedankt voor jullie hulp
:? LG heeft dit ws niet

begrijp ik het goed je wilt alleen verwarmen als de stroom goedkoop is (dynamisch contract) dan zal je vaak in de kou zitten (dat werkt toch niet) ? hoe dan?...dan moet je een heel groot buffervat hebben voor op te slaan!

edit:als je het s,zomers voor koelen gebruikt zou het kunnen dan heb je veel zonnestroom over......in de winter heb je weinig zonnestroom (energieprijs hoog) voor verwarmen werkt dit niet! (korte dagen,lange nachten en buiten koud)

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 10-12-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Boomster schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 06:38:
Ik zag op de display van mijn 12 KW therma V dat er ook een AI modus is. Bij het nalezen van de handleiding begrijp ik niet zo goed wat deze modus doet.
Kan iemand mij hier wat duidelijkheid in geven?
Verder is het een probleem van de grote hysterese van de thermostaat, wanneer mijn huis op temperatuur is, duurt het lang voordat hij weer aanslaat en dus is het weer redelijk afgekoeld. Ik heb nu een dT van 6 graden.
Hebben jullie een idee wat ik hieraan kan doen?
Bij AI kun je de watertemperatuur instellen via een stooklijn (AUTO) of op een vaste waarde. Als extra kun je een stooklijn instellen voor de kamertemperatuur. Het gevolg is dat je extra drempelwaardes hebt, waarbij de warmtepomp uitgaat of aangaat (hysterese voor lucht).

Hysterese is in dit geval het aantal graden waarbij de warmtepomp in kan schakelen en uit zal gaan.

Bijv.: de hysterese voor water staat op -2 en +4 en de hysterese voor lucht staat op -0.5 .. 1.5.

De warmtepomp zal dan aangaan als de watertemperatuur lager is dan 2 graden onder de gewenste waarde EN als de luchttemperatuur lager is dan 0.5 graden onder de gewenste kamertemperatuur. De warmtepomp zal uitgaan bij een gemeten watertemperatuur hoger dan 4 graden boven de gewenste watertemperatuur OF als de gemeten luchttemperatuur hoger is dan 1.5 graden boven de kamertemperatuur.

De truc is om de stooklijn voor water zodanig in te stellen, dat de warmtepomp in normale omstandigheden precies genoeg warmte maakt om de gewenste kamertemperatuur te halen. Als bij jouw de warmtepomp uitgaat omdat het te warm in de kamer wordt, dan staat je stooklijn dus te hoog. Bij de huidige temperaturen zou je warmtepomp gewoon dag en nacht aan moeten kunnen blijven.

Als het weer wat warmer wordt (of je hebt bijvoorbeeld heel veel mensen in huis) zal er een punt komen waarbij het minimum vermogen van je warmtepomp te groot is om 24 uur per dag aan te blijven. In dat geval zal de hysterese voor Lucht te hoog worden en zal je warmtepomp uitschakelen. Als de kamertemperatuur dan een halve graad onder de gewenste waarde komt, zal de warmtepomp weer aangaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:15
Keesnotals schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:37:
Dag allen,

Mijn vraag aan jullie:

Bedankt voor jullie hulp
LG heeft verschillende energy states waarmee je zelf kan knutselen voor een "Smart Price Adaption"

Zie bijvoorbeeld deze post voor wat inspiratie van wat er mogelijk is.

antwoord op je vraag:
1 ja dat kan met energy states
1.1 ja de meesten die het gebruiken doen dat via Home Assistent
1.1.1 Home Assistent (of andere software die als ESS kan fungeren), modbus adapter

Je moet je wel afvragen hoe nuttig het is. Op een zonnige november dag gaat je verwarming waarschijnlijk in de middag uit als er volle bak zon in de kamer schijnt en de prijs goedkoop is. Tegen 18:00 uur is de prijs hoog maar gaat waarschijnlijk je verwarming aan. Je zou dan dus eigenlijk om 15:00 uur moeten gaan stoken terwijl het als 22+ graden in de woning kan zijn.

Als je huis heel goed geisoleerd is en je een dikke vloerverwarming hebt kan je wel een paar uur overbruggen. Echter op dagen met flink zon lukt dat minder omdat je dan geen warme massa hebt omdat de zon de verwarming heeft uitgeschakelt op het goedkope moment.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jvanderkroon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:19:
[...]

LG heeft verschillende energy states waarmee je zelf kan knutselen voor een "Smart Price Adaption"

antwoord op je vraag:
1.1.1 Home Assistent (of andere software die als ESS kan fungeren), modbus adapter

Je moet je wel afvragen hoe nuttig het is. Op een zonnige november dag gaat je verwarming waarschijnlijk in de middag uit als er volle bak zon in de kamer schijnt en de prijs goedkoop is. Tegen 18:00 uur is de prijs hoog maar gaat waarschijnlijk je verwarming aan. Je zou dan dus eigenlijk om 15:00 uur moeten gaan stoken terwijl het als 22+ graden in de woning kan zijn.

Als je huis heel goed geisoleerd is en je een dikke vloerverwarming hebt kan je wel een paar uur overbruggen. Echter op dagen met flink zon lukt dat minder omdat je dan geen warme massa hebt omdat de zon de verwarming heeft uitgeschakelt op het goedkope moment.
:X ja ja, veel over getweakt in dit forum, concreet weinig bereikt (dynamisch stoken,zalig zijn de gelovigen)

er zijn tegenwoordig bijv. was/afwas machines (dynamisch) die dit ook hebben,maarja op een gegeven moment ben je uitgewassen! dan is alles schoon....of een boiler kan ook

zolang er nog gesaldeerd kan worden, 2027 ? brengt dit weinig

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 10-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Maar je kan toch gwn bijv de 4 duurste uren vermijden/verlagen?! En proberen in de 4goedkoopste uren iets meer te verwarmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFn4Bk84igaoYeLTFs8aefxjlBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ookrRFCJTSwoI92InAPApEJ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door SalexSun op 10-12-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:50:
Maar je kan toch gwn bijv de 4 duurste uren vermijden/verlagen?! En proberen in de 4goedkoopste uren iets meer te verwarmen
[Afbeelding]
:) ja in theorie klopt dit, praktijk is anders, in de winter zoals nu korte dagen 8u licht (goedkoop tarief mits er genoeg zon is) en 16u donker(helemaal geen zon duur tarief) wat blijft er dan nog over van het evt voordeel....en s,nachts kouder in deze maanden (dez. jan febr maart..duurste maanden)......ik zou zeggen probeer het uit....koelen zou wel kunnen s,zomers genoeg zon....je afbeelding is van aug...dan hoef je helemaal niet te verwarmen

ik doe al verlagen met nachtverlaging 23>7u op tijdschema RMC instelbaar(altijd stille modus s nachts) houd hij de woonkamer 18,5 gr overdag naar +- 20,5gr....ik regel op lucht/water in combinatie met externe thermostaat met klokfunctie(de lucht temp)....aan/uit regeling hyserese 0,4/0,4 hij doet dat heel precies.(tijd schema op lucht temp.).....handmatig override in stapjes van 0,2gr als ik dat zou willen (omhoog of omlaag) overdag 2 verschillende temp. op aut. klok programma....20 overdag>20,5gr avond>18,5 nacht

ik doe op dit moment een proef met een infra rood paneel van 1000w in de kamer,op momenten dat de WP uitstaat en is overschot aan zonnestroom schakelt dat in met homewizard...en dat werkt! perfect,nu in de winter in de middaguren mits er zon is(boven de 500w teruglevering aan).....is dan ook een vorm van dynamisch...ik weet wel dat heeft een Cop van 1....zou ook kunnen met een backup heater (heb ik vorig jaar gemaakt in de vloer verwarming...gebruik ik weinig)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NChCEofxJWotmjhMu6WoG5R1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV0PDeL2dOxvGDGCW35WlFOi.jpg?f=fotoalbum_large

infrarood paneel wat ik gebruik:

https://de.trotec.com/sho...rotheizung-tih-900-s.html

[ Voor 48% gewijzigd door kazemo op 10-12-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@kazemo je kan toch veel beter water en/of luchtemperatuur verhogen ipv ir paneel inschakelen? Zelfde verbruik maar wel met cop 4 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:24:
@kazemo je kan toch veel beter water en/of luchtemperatuur verhogen ipv ir paneel inschakelen? Zelfde verbruik maar wel met cop 4 ofzo
8)7 hoe wil je dat dan regelen dat het automatisch gebeurd als er overschot is?....met de hand ja dat begrijp ik......misschien ook met homewizard socket daar werkt het nu ook mee(kost weinig)....dan zou het al moeten met externe thermostaat tijdelijk overbruggen (dmv hulprelais)op de ontvanger.(heatlink)...thermostaat zelf is de zender! radio signaal
zelfde verbruik is ook niet helemaal waar! opstart WP is hoger dan 500w....dan moet de socket inschakelen boven de 1000w teruglevering(kan evt instellen) met tijdsspanne bijv 10min(is ook instelbaar)......als je weet hoe de socket werkt?

[ Voor 35% gewijzigd door kazemo op 10-12-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:38:
[...]

8)7 hoe wil je dat dan regelen dat het automatisch gebeurd als er overschot is?....met de hand ja dat begrijp ik......misschien ook met homewizard socket daar werkt het nu ook mee(kost weinig)....dan zou het al moeten met externe thermostaat tijdelijk overbruggen (dmv hulprelais)op de ontvanger.(heatlink)...thermostaat zelf is de zender! radio signaal
zelfde verbruik is ook niet helemaal waar! opstart WP is hoger dan 500w....dan moet de socket inschakelen boven de 1000w teruglevering(kan evt instellen) met tijdsspanne bijv 10min(is ook instelbaar)......als je weet hoe de socket werkt?
Ik ging er (onterecht) vanuit dat je de warmtepomp vanuit Home Assistant kon bedienen. Opstartpiek is maar een 20min.

Ik schakel de warmtepompboiler in bij teveel teruglevering, maar wil het aantal starts/stops beperken. Daarvoor heb ik het opgewekte vermogen gefilterd in Home Assistant, teruglevering komt er niet constant mee op 0 uit, maar komt in de praktijk heel aardig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:22:
[...]

Ik ging er (onterecht) vanuit dat je de warmtepomp vanuit Home Assistant kon bedienen. Opstartpiek is maar een 20min.

Ik schakel de warmtepompboiler in bij teveel teruglevering, maar wil het aantal starts/stops beperken. Daarvoor heb ik het opgewekte vermogen gefilterd in Home Assistant, teruglevering komt er niet constant mee op 0 uit, maar komt in de praktijk heel aardig uit
:) OKE,ik begrijp het als WP 24/7 toch al loopt heb je er natuurlijk niets aan...ik regel aan/uit lucht/water

ik zelf heb een zonneboiler(levert in de winter ook niet veel) in serie met de gas cv ketel ,voor sanitair water. ook zelfbouw werkt op zich goed in de zomer....80gr+

met wp boiler apart zou het wel kunnen maar dat heb je al opgelost met HA begrijp ik

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 10-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Nu online
kazemo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 06:11:
[...]

:) voor alle duidelijkheid ik had het over schema D van warmtepompweetjes (parallel vat)+secundaire pomp van @montebaldo55 en @tebogo 8) .....hoe jij het hebt weet ik niet?
een en ander is inderdaad verwarrend en word ik misschien ook wel op het verkeerde been gezet!....met een modulerende WP pomp van LG (optimal flow)...die combinatie is misschien niet goed?.......WIE WEET DAT?

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
.....daar staat bij in tekst (bij D) werkt het best met beide pompen gelijke flow......optimal flow verstoord dat!
schema A is wat leidingen betreft het zelfde als D......WAT IS HET VERSCHIL? is mij niet duidelijk?

er zijn verschillende schema,s A,B,C,D,E ,F, en G wat moet dan zijn?,,,,voor een LG WP

ik heb een serie vat daar speelt dat totaal niet!....ik kan doen wat ik zelf wil optimal of vast debiet ik heb maar 1 pomp in WP zelf!
Op de site https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ zijn de schema's A,B en C allemaal dezelfde opstelling, behalve dat de pompflow verschillen. Dit om de verschillen inzichtelijk te maken. Ze zijn allemaal opstelling D.

Vlak daaronder staan de verschillende opstellingen D, E, F, en G.
F en G zijn meer bedoeld voor CV-ketels en/of elektrisch element.

D en E zijn dus voor situatie van een All-electric WP, zonder element. en dat is mijn situatie ;)
E geeft meer kans op vermenging, vandaar dat ik heb gekozen voor D 8)

Optimal flow wordt bij mij na verloop van tijd snel continu en is dan ongeveer gelijk aan het afgifte circuit.
Wat ik ook kan zien doordat de temperatuur in het buffervat langzaam afkoelt, omdat alle warmte door het afgifte circuit gaat.

Waarom dan een buffer?:
1 opvang van de start-op piek (hoge flow)
2 onttrekken van warmte voor de defrost (hoge flow)
3 af en toe wat hogere flow, die te veel is voor afgifte circuit (hoge ruis)
4 gebruik van zone-regeling (bepaalde ruimten heb ik van thermostaatkraan voorzien)

Dan nog even over CH14!
Gisteren weer een verstoring op mijn ESP32 8)7 (moet ik nog oplossen).
Dit geeft dus modbus-verstoringen en dus gaat de WP dus met CH03 eruit. Ik was niet thuis 8) dus thuisfront gevraagd om de spanning eraf te halen en er weer op te zetten.
Vervolgens kwam het probleem van de CH14 weer terug: in de daling van flow bij 15 l/m error CH14 |:( , terwijl Fixed flow op 8 l/m staat 8)7
Vannacht, toen ik zelf thuis kwam, de spanning eraf gehaald en vanochtend (+/- 6 uur later) pas er weer opgezet, en hij loopt weer zonder problemen.
Conclusie -> haal na een error voldoende lang de spanning eraf, ik denk min. 5 minuten?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:45:
[...]

Op de site https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ zijn de schema's A,B en C allemaal hetzelfde opstelling, behalve dat de pompflow verschillen. Dit om de verschillen inzichtelijk te maken. Ze zijn allemaal opstelling D.

Vlak daaronder staan de verschillende opstellingen D, E, F, en G.
F en G zijn meer bedoeld voor CV-ketels en/of elektrisch element.

D en E zijn dus voor situatie van een All-electric WP, zonder element. en dat is mijn situatie ;)
E geeft meer kans op vermenging, vandaar dat ik heb gekozen voor

Optimal flow wordt bij mij na verloop van tijd snel continu en is dan ongeveer gelijk aan het afgifte circuit.
Wat ik ook kan zien doordat de temperatuur in het buffervat langzaam afkoelt, omdat alle warmte door het afgifte circuit gaat.

Waarom dan een buffer?:
1 opvang van de start-op piek (hoge flow)
2 onttrekken van warmte voor de defrost (hoge flow)
3 af en toe wat hogere flow, die te veel is voor afgifte circuit (hoge ruis)

Dan nog even over CH14!
Gisteren weer een verstoring op mijn ESP32 8)7 (moet ik nog oplossen).
Dit geeft dus modbus-verstoringen en dus gaat de WP dus met CH03 eruit. Ik was niet thuis 8) dus thuisfront gevraagd om de spanning eraf te halen en er weer op te zetten.
Vervolgens kwam het probleem van de CH14 weer terug: in de daling van flow bij 15 l/m error CH14 |:( , terwijl Fixed flow op 8 l/m staat 8)7
Vannacht, toen ik zelf thuis kwam, de spanni ng eraf gehaald en vanochtend (+/- 6 uur later) pas er weer opgezet, en hij loopt weer zonder problemen.
Conclusie -> haal na een error voldoende lang de spanning eraf, ik denk min. 5 minuten?
inderdaad een hardnekkig probleem vooral omdat je 2 storings meldingen krijgt CH03 en CH14.....ga dan maar eens zoeken....iedere keer de spanning er af halen zal de oplossing niet zijn!

leidingen zijn exact aangesloten volgens schema D> check dit

secundaire pomp blijft lopen>check dit....heeft die pompstanden bijv 3 (flow) >check dit...waar staat die op >check dit......als secundaire pomp uit staat is er geen afgifte(mag eigenlijk niet uitmaken dan is er voldoende flow over het buffervat.word dan bypass word dan eigenlijk een serievat)

bij mij dacht ik:soms CH14...lost van zelf op!....ik dacht geconstateerd te hebben dat er verband is met een defrost.....pomp gaat dan tijdelijk naar max 24ltr/min(zeer snelle omschakeling van low naar fast) geeft dan tijdelijk bug in de software???, .....bij mij met serievat en optimalflow

kortom ik weet eigenlijk ook niet waar te zoeken.....Mischien IEMAND ANDERS WEL?ik weet ook niet wat HA wel en niet doet daar heb ik de kennis niet voor!...als ik dat een beetje volg word er constant aan gesleuteld door iedereen

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 11-12-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik vraag mij af wat eigenlijk de beste flow (debiet) bij een warmtepomp is. Hoe meer ik er over lees hoe onduidelijker het eigenlijk wordt. Ik heb bij mijn WP meerdere flows geprobeerd en dan komen daar weer andere deltaT uit. Het verbruik is blijkbaar alleen afhankelijk van de ingestelde temperatuur.

Een voorbeeld, wie van de twee (cop 4,1):
19 LPM - deltaT tussen 1 en 3
11 LPM - deltaT tussen 2 en 4

Externe pomp na het buffervat staat op de laagste stand van 15 LPM (0,9 m3/h)
Ik heb de WP op vaste flow (met cap 70%) en heb nog geen storingen gehad.
Ik heb wel veel orc's (oil return cycle) als de WP onder 900W draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:52:
Ik vraag mij af wat eigenlijk de beste flow (debiet) bij een warmtepomp is. Hoe meer ik er over lees hoe onduidelijker het eigenlijk wordt. Ik heb bij mijn WP meerdere flows geprobeerd en dan komen daar weer andere deltaT uit. Het verbruik is blijkbaar alleen afhankelijk van de ingestelde temperatuur.

:) als je geen storingen hebt is dat toch perfect...sommige.andere hebben dat wel....orc,S zal komen door 24/7 op laag vermogen te draaien dat was toch al bekent....delta T je hebt lange slangen ik meen 100m daar heeft het mee te maken ....in een legplan word geadviseerd die niet langer te maken als 60m(meer groepen) maar goed je hebt het eenmaal en het werkt!..en je hebt een mengverdeler(die is bedoeld voor hoge temp.) ook nog met een pomp(die heeft ook standen) daar gebeurd hetzelfde als in je buffervat...retour uit slangen word gemengt met aanvoer...daarom beter een open verdeler!

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 11-12-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:01:
[...]

:) als je geen storingen hebt is dat toch perfect...sommige.andere hebben dat wel....orc,S zal komen door 24/7 op laag vermogen te draaien dat was toch al bekent....delta T je hebt lange slangen ik meen 100m daar heeft het mee te maken ....in een legplan word geadviseerd die niet langer te maken als 60m(meer groepen) maar goed je hebt het eenmaal en het werkt!..en je hebt een mengverdeler(die is bedoeld voor hoge temp.) ook nog met een pomp(die heeft ook standen) daar gebeurd hetzelfde als in je buffervat...retour uit slangen word gemengt met aanvoer...daarom beter een open verdeler!
Open / Gesloten Verdeler wordt door elkaar gebruikt.

Ik heb een meng verdeler die ik kan instellen en nu met de WP met lage temperatuur is deze gesloten. Het mengen gebeurt nu in het buffervat. :)
De pomp is niet meer nodig, maar door de lengte van de slangen en de geringe diameter, blijf ik hem toch maar gebruiken (is ook maar pas drie jaar oud, gebruikte deze al met de gas ketel op lagere temperatuur).
Ik lees alleen vaak dat bij een WP de flow hoog moet zijn, maar ik heb een hogere deltaT bij een lagere flow, misschien maakt dat eigenlijk helemaal niet uit, als alles maar warm wordt, :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:42:
[...]

Open / Gesloten Verdeler wordt door elkaar gebruikt.

Ik heb een meng verdeler die ik kan instellen en nu met de WP met lage temperatuur is deze gesloten. Het mengen gebeurt nu in het buffervat. :)
De pomp is niet meer nodig, maar door de lengte van de slangen en de geringe diameter, blijf ik hem toch maar gebruiken (is ook maar pas drie jaar oud, gebruikte deze al met de gas ketel op lagere temperatuur).
Ik lees alleen vaak dat bij een WP de flow hoog moet zijn, maar ik heb een hogere deltaT bij een lagere flow, misschien maakt dat eigenlijk helemaal niet uit, als alles maar warm wordt, :+
:) ik zou het zo laten heeft toch geen zin iedere keer veranderen werkt, goed en het word warm... nu het kouder word word het verbruik logisch ook hoger is een maal niet anders
_/-\o_ ik wens je storings vrije feestdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Nu online
kazemo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:22:
[...]

inderdaad een hardnekkig probleem vooral omdat je 2 storings meldingen krijgt CH03 en CH14.....ga dan maar eens zoeken....iedere keer de spanning er af halen zal de oplossing niet zijn!

secundaire pomp blijft lopen>check dit....heeft die pompstanden bijv 3 (flow) >check dit...waar staat die op >check dit......als secundaire pomp uit staat is er geen afgifte(mag eigenlijk niet uitmaken dan is er voldoende flow over het buffervat.word dan bypass word dan eigenlijk een serievat)

bij mij dacht ik:soms CH14...lost van zelf op!....ik dacht geconstateerd te hebben dat er verband is met een defrost.....pomp gaat dan tijdelijk naar max 24ltr/min(zeer snelle omschakeling van low naar fast) geeft dan tijdelijk bug in de software???, .....bij mij met serievat en optimalflow

kortom ik weet eigenlijk ook niet waar te zoeken.....Mischien IEMAND ANDERS WEL?ik weet ook niet wat HA wel en niet doet daar heb ik de kennis niet voor!...als ik dat een beetje volg word er constant aan gesleuteld door iedereen
-> yes!
-> yes, zit zonder schakelaar of iets rechtstreeks op de 220V. Kan niet uit anders dan door de stekker eruit te trekken
. Nee, ik had het vorige keer ook op dagen zonder defrost. Het is voor mij volgens mij opgelost, door lang genoeg de stroom eraf te halen, na een error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Nu online

Ik probeer vooral een dT van 5 te behouden (schijnt optimaal te zijn voor WP's?) en dat doet Optimal Flow prima bij mij. De flow fluctueert daarom soms een beetje, maar altijd rond, of net onder de flow van het afgiftecircuit. Daarom voor mij prima zo.

Wellicht kun je dus nog lager @PeteSplit ? Ik draai vaak rond de 9 l/m, met een dT van 5 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
dag allemaal, momenteel tijdens de afgelopen twee dagen is mijn situatie als volgt

- LG 12KW monobloc
- modus: AI
- buitentemp: 4 graden
- aanvoer: 34 graden
- retour: 29 graden
- verbuik: 43kW/pdag
- continue verbruik ca: 2kW/u
- oppervlakte: 150m2, vloerverwarming
- 4 radiatoren op etage boven
- buffervat: 100m2
- flow: 21.2 l/min (afgelezen op controller), pump setting optimal flow rate
binnentemperatuur is behoorlijk stabiel

Is er een mogelijkheid om mijn verbruik nog te drukken?
Wie heeft er een creatief idee?
Wat doet de flow met de temperaturen? Geeft een hogere flow een andere dT?

[ Voor 12% gewijzigd door Boomster op 11-12-2024 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 20:24

In het panasonic topic ben ik deze post tegen gekomen:
Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Ik denk zelf, kortgezegd, als je je huis warm krijgt met de laagste mogelijke flow, dan zal dat het zuinigste zijn.
Dat blijkt ook uit het tabelletje van die post en ook uit de software van de LG die zover mogelijk probeert terug te regelen als "optimal flow" actief is.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Boomster schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:13:
dag allemaal, momenteel tijdens de afgelopen twee dagen is mijn situatie als volgt

- LG 12KW monobloc

Tja, het is een beetje moeilijk met alleen deze informatie hier iets over te kunnen zeggen. Zijn er veel defrosts geweest of heb je veel last van pendelen?

Heb je grafieken van bijv. je verbruik, temperaturen e.d. en wat is het warmteverlies in je huis? Ik las dat je modbus hebt, dus dan zijn grafieken erg welkom.

Het lijkt inderdaad een beetje veel. Ik heb de afgelopen 2 dagen met 100 m2 vvw (kamer op 21.5 ºC) en radiatoren boven (werkkamer op 20 ºC) gemiddeld zo'n 16 kWh gebruikt. Ik stook dan ook met 26 .. 29 ºC watertemperatuur. Dat maakt bijvoorbeeld al heel veel uit. Maar het ligt er natuurlijk wel aan, hoeveel warmteverlies je huis heeft om dit ook te kunnen doen. Dit zijn de grafieken van de afgelopen 2 dagen bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kZtR9YO31jTxW1_PS9Xyc26EJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCijR9LGRChZnNSVq9Idhn3m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friso_S
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 10:12
Eind oktober heb ik wat vragen gesteld omtrent het pendelen van onze warmtepomp.
Door jullie input heb ik de instellingen, die de installateur had ingesteld, wat aangepast.
Deze zijn nu als volgt;

Low Noise mode: altijd aan
Instelling verwarmingstemperatuur: 38 ºC
Temperatuursensor: Lucht+Water
Waterverwarming temp. instelling: 20 .. 42 ºC
Hysteresis verwarmingswater: 0.0 .. 4.0 ºC
Hysteresis kamerlucht (verwarming): 0.0 .. 2.0 ºC
Pompinstelling in verwarming (Tijdsinstelling): Aan 3min / Uit 40min

Thermostaat temperatuur 's nachts: 18 ºC
Thermostaat temperatuur overdag: 20 - 21 ºC

En hieronder de grafiek van Homewizard van d.d. 11 december 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrJ2B0tnJ6HkdcxlDAGekMblRlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCIuO28nr4LnXcVZKN1FQQQw.jpg?f=fotoalbum_large

De hoge pieken richting de 1500W en 2000W zijn de vaatwasser en waterkoker.

Ook heb ik de grootste Jaga Strada convector in de woonkamer voorzien van zelfbouw heatbooster.
15 stuks 120mm Arctic PWM PST met de hardware van SDR-Engineering. Werkt als een trein!

Volgens mij draait hij nu lekker zo.

Bedankt voor alle info en tips!

LG HM051MRU44 | BF 50-4 TPZ | LG WH27S | 13x Eurener 440WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesnotals
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-10 16:04
jvanderkroon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:19:
[...]

antwoord op je vraag:

Bedankt voor je reactie.
vaak heb je rond 12:00 (smiddags) een dip in de prijs. als ik de buffervat groot genoeg heb/ temperatuur verhoog van buffervat kan ik mogelijk voorkomen dat er "bijgestookt" moet worden tussen 17:00 en 22:00. Ben nog aan het uitzoeken hoe groot de buffervat moet zijn en of het haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 22:49
PvO76 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:47:
[...]

Mijn afgifte systeem (op een LG 7kW) bestaat uit ongeveer 50m2 vloerverwarming met open verdeler op de begane grond.
Op de verdieping 3 T11 radiatoren, waarvan 1 uitgerust met Heatfans en een handdoek radiator.
Hiermee krijgen we het huis comfortabel warm (boven wat minder) met een aanvoer temperatuur van tussen de 28 en 32 graden.
De radiatoren heb ik dmv het voetventiel zo proberen in te regelen dat er tussen de invoer en de uitvoer ongeveer 5 graden verschil zit. De vloerverwarming (3 lussen) heb ik met van die rode flow meters zo proberen in te stellen dat de van alle drie de lussen de retour ongeveer even warm is.

Wil het een en ander nog wel eens een keer controleren met een warmtebeeld camera.
Ik ook wel benieuwd hoe het systeem reageert bij een langere periode met temperaturen onder nul.
Warmtepomp is in gebruik sinds vorig jaar april.

De warmtepomp staat ingesteld op optimal flow met een begrenzing op 85%.
Dat klinkt goed! Hier wil ik het eea ook ooit eens controleren met een warmtebeeld camera, maar voor nu is alles een beetje op gevoel ingesteld. Kamers voelen allemaal ongeveer even wat aan, maar heb wel het idee dat ik boven veel meer warmte nodig heb om het warm te houden. Kan komen vanwege wat grotere ramen (wel dubbel glas).

Hier ben ik ook benieuwd naar hoe het systeem reageert als het een langere periode onder de nul is, maar tot nu toe lijkt de warmtepomp het allemaal makkelijk te handelen. Denk dat ik vandaag mijn maximale dag verbruik ga halen, zo'n 24kWh op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:37
Boomster schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:13:

- LG 12KW monobloc

Waarom heb je zo'n hoge aanvoertemperatuur nodig met vloerverwarming? Nog mengverdelers?

Aanvoertemperatuur verlagen heeft het grootste effect op het verbruik, daarbij is de flow gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
tebogo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:25:
[...]

Ik probeer vooral een dT van 5 te behouden (schijnt optimaal te zijn voor WP's?) en dat doet Optimal Flow prima bij mij. De flow fluctueert daarom soms een beetje, maar altijd rond, of net onder de flow van het afgiftecircuit. Daarom voor mij prima zo.

Wellicht kun je dus nog lager @PeteSplit ? Ik draai vaak rond de 9 l/m, met een dT van 5 dus.
Waarom is een dT 5 graden het gunstigst? Ik zou denken dat een zo klein mogelijke dT het gunstigst is. Dan heb je namelijk de laagste gemiddelde watertemperatuur en dus ook de kleinste dT tussen koude (verdamper) en warme (condensor) zijde in je WP, wat in theorie (carnot) gunstig is voor je rendement.

Op een gegeven moment moet je echter zo hard pompen dat het pomp vermogen mee gaat wegen, maar dat lijkt me vooral bij lage verwarmings vermogens relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Oilman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:18:
[...]

Waarom heb je zo'n hoge aanvoertemperatuur nodig met vloerverwarming? Nog mengverdelers?

Aanvoertemperatuur verlagen heeft het grootste effect op het verbruik, daarbij is de flow gerommel in de marge.
Afgegeven vermogen schaalt met flow*dT, dus lagere flow is hogere dT.

Als je getallen kloppen dan is de afgegeven warmte 5 x 21/60 x 4180 = 7300W.

Met een opgenomen vanmorgen van 2kW zit dan op een CoP van 3.6.

Ik heb niet heel veel vergelijksmateriaal, maar dat is niet extreem slecht. Bovendien kan één van de getallen zomaar 10% afwijken. Dan zit je al op een CoP van 4 (of 3.2).

Als je deze aanvoertemperatuur nodig hebt om het huis warm te krijgen is er verder niet heel veel wat je kunt doen denk ik. Met een hogere pomp flow zal je aanvoer temperatuur in theorie iets kunnen zakken (retour stijgt, waardoor deze samen met een lagere aanvoer toch dezelfde gemiddelde temperatuur in de vloer oplevert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:20:
[...]

Waarom is een dT 5 graden het gunstigst? Ik zou denken dat een zo klein mogelijke dT het gunstigst is. Dan heb je namelijk de laagste gemiddelde watertemperatuur en dus ook de kleinste dT tussen koude (verdamper) en warme (condensor) zijde in je WP, wat in theorie (carnot) gunstig is voor je rendement.

Op een gegeven moment moet je echter zo hard pompen dat het pomp vermogen mee gaat wegen, maar dat lijkt me vooral bij lage verwarmings vermogens relevant.
@tebogo
Ik ben nu al een paar dagen aan het testen wat bij mijn WP en afgiftesysteem het beste is.
De deltaT is een berekening die volgt uit de flow (debiet) instelling.
De aanvoer temp bepaalt het verbruik, hoe hoger de Ta hoe hoger de compressor en het vermogen gaat.

Bij een lage flow krijg ik een hoge deltaT en bij een hoge flow een lage deltaT, bij de zelfde Ta heb ik hetzelfde vermogen en verbruik per uur en dat is nu met deze temperaturen ongeveer 750W (als de WP 10 uur aanstaat verbruikt deze 7,5 kW) en de cop blijft 4.

Het verbruik van de pompen maakt wel Wat verschil:
Bij een lage flow verbruikt mijn externe pomp 15 W en bij de hoge flow 30 W .
De pomp van de WP verbruikt bij een lage flow 35 W en hoge flow 60 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Nu online
Keesnotals schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:48:
[...]

Bedankt voor je reactie.
vaak heb je rond 12:00 (smiddags) een dip in de prijs. als ik de buffervat groot genoeg heb/ temperatuur verhoog van buffervat kan ik mogelijk voorkomen dat er "bijgestookt" moet worden tussen 17:00 en 22:00. Ben nog aan het uitzoeken hoe groot de buffervat moet zijn en of het haalbaar is.
Lees even hier helemaal onderaan: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Nu online
reablom schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:20:
[...]

"de laagste gemiddelde watertemperatuur" klop niet denk ik:

dT 5 (35-30) - > gem 32.5
dT 2 (33.5 -31-5) - > gem 32.5

Ik heb dT=5 als een gegeven aangenomen, Ik lees het overal, maar kan het niet goed onderbouwen.
Je hebt wel een delta nodig voor je afgifte circuit. Het water moet tijd hebben om de warmte af te geven.

Voor CV's wordt een dT=20 genomen bij hogere temperaturen, maar tegenwoordig hoor/lees je veel 20%
Zie b.v. hier: https://hoomie.online/ins...-in-een-warmtepompsysteem

Daar lees je ook dat een te kleine dT niet goed is voor je compressor, je hebt dan n.l. een te hoge retour temp.

Maar er is vast iemand die het technisch beter kan uitleggen. :)

• Boomster
Jojan265 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:46:
[...]

Tja, het is een beetje moeilijk met alleen deze informatie hier iets over te kunnen zeggen. Zijn er veel defrosts geweest of heb je veel last van pendelen?

Heb je grafieken van bijv. je verbruik, temperaturen e.d. en wat is het warmteverlies in je huis? Ik las dat je modbus hebt, dus dan zijn grafieken erg welkom.

Het lijkt inderdaad een beetje veel. Ik heb de afgelopen 2 dagen met 100 m2 vvw (kamer op 21.5 ºC) en radiatoren boven (werkkamer op 20 ºC) gemiddeld zo'n 16 kWh gebruikt. Ik stook dan ook met 26 .. 29 ºC watertemperatuur. Dat maakt bijvoorbeeld al heel veel uit. Maar het ligt er natuurlijk wel aan, hoeveel warmteverlies je huis heeft om dit ook te kunnen doen. Dit zijn de grafieken van de afgelopen 2 dagen bij mij:

[Afbeelding]
ik zal eerst de dT proberen te verkleinen door de flow iets hoger te zetten, vervolgens de aanvoer temp weer een graad naar beneden, zo komen we er best uit.
ik heb inderdaad Modbus, echter ben ik me nog aan het verdiepen in het proframmeren van de modbus om alles eruit te krijgen aan info die erin zit, ik ben een starter op HA.
Pendelen is niet aan de orde, hi sukkelt lekker rustig doooooooooor. Defrost: dinsdag op woensdag: 3x in de nacht, afgelopen nacht (woensdag op donderdag) geen enkele defrost.
We experimenteren verder!
Oilman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:18:
[...]

Ik heb alles laten vernieuwen, de complete oude mengverdeler is eruitgegaan, dikke aanvoerbuizen naar de verdeler, dus dit zit prima. Ik heb een zeer ervaren installateur die zelfs in de avond nog reageert, hij is net zo eager als ik dat hij de optimale instellingen wilt hebben. Echt een TOP vent.

[ Voor 17% gewijzigd door Boomster op 12-12-2024 06:31 ]

• reablom
tebogo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:58:
[...]

Ik heb dT=5 als een gegeven aangenomen, Ik lees het overal, maar kan het niet goed onderbouwen.
Je hebt wel een delta nodig voor je afgifte circuit. Het water moet tijd hebben om de warmte af te geven.

Voor CV's wordt een dT=20 genomen bij hogere temperaturen, maar tegenwoordig hoor/lees je veel 20%

Daar lees je ook dat een te kleine dT niet goed is voor je compressor, je hebt dan n.l. een te hoge retour temp.

Je hebt gelijk. De gemiddelde temperatuur is idd in beide situaties gelijk.

Er zal uiteraard altijd een bepaalde dT zijn, anders is de warmteopname/afgifte 0.

Ik kan me niet goed voorstellen dat het voor de compressor heel veel uitmaakt of je een dT van 5 of 2 hebt. De compressor voelt het koudemiddel, niet de watertemperatuur. Al helemaal als we het over een warmtepomp hebben die ook temperaturen van 55C kan maken en hier op 25-35 graden wordt bedreven.

• Friso_S
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 10:12
montebaldo55 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
Lees de laatste tijd weinig over software versies.
Soms is dit een hot item.
Zit er op de meest recente machines nog steeds dezelfde software versie als voorheen?
Zelf heb ik RMC versie 3.06.7a.
Ik ben nu op m'n werk, maar als ik het me goed herinner heb ik versie 3.06.9c.

LG HM051MRU44 | BF 50-4 TPZ | LG WH27S | 13x Eurener 440WP

• dualisimo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-09 22:03
sparkly schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:17:
[...]

Ja dit kan met een gewone heater. Ik heb zelf een 'domme' 2kw heater dimbaar en slim gemaakt. Deze gebruikt overtollige zonneenergie om de boiler te verwarmen. In mijn geval met homeassistant.
ALs je hier niet zo handig mee bent, er kwam pas in de Groene Nerds podcast een product voorbij die dit ook doet out-of-the box. Noemden ze een 'wateraccu'.
@sparkly
Ben hier zelf ook mee bezig en ben erg benieuwd hoe jij het hebt gemaakt?
Ik heb nu een Solid State Relay(zero crossing) waarmee ik het aantal cycli per seconden kan aanpassen.

Voor mij is dit echter niet de juiste oplossing(alhoewel het werkt). Ik wil de amplitude van het voltage en/of ampere aanpassen. Met mijn huidige oplossing trek ik nu voor een honderdste van een seconde 3000 Watt... dat vinden niet alle lampen prettig. :P

Mijn doel is om echt mijn eigen opgewekte zonne-energie zelf te gebruiken. Dan is 3000 watt voor 10 ms niet de oplossing...

• kazemo
dualisimo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:20:
[...]

@sparkly
Ben hier zelf ook mee bezig en ben erg benieuwd hoe jij het hebt gemaakt?
Ik heb nu een Solid State Relay(zero crossing) waarmee ik het aantal cycli per seconden kan aanpassen.

Voor mij is dit echter niet de juiste oplossing(alhoewel het werkt). Ik wil de amplitude van het voltage en/of ampere aanpassen. Met mijn huidige oplossing trek ik nu voor een honderdste van een seconde 3000 Watt... dat vinden niet alle lampen prettig. :P

Mijn doel is om echt mijn eigen opgewekte zonne-energie zelf te gebruiken. Dan is 3000 watt voor 10 ms niet de oplossing...
:) het kan gewoon met een Homewizard socket daar kan je nl een zonnetaak instellen kan tot 16A schakelen bijv boven 500w teruglevering aan er onder uit(instelbaar 100w.>3000w)
voor 30euro ben je klaar ...met ook een tijdsinstelling.......alles loopt op datacenter van homewizard.....met wifi en app van homewizard op bijv mobiel wel met abonnement kost 12euro p/jaar.....met meerdere stekkers kan ook kan je toewijzen met apparaat naam
https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 12-12-2024 10:59 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:58:
[...]

Ik heb de WP nu op 10 LPM en haal een dT van 5.

Waarom een dT van 5 ? "Voor een betere warmte afgifte" lees je overal.
Ik kan een dT instellen op de LG WP, de instelling begint pas bij 5, omdat ik maar een dT van 3 had en ik dit niet lager kan instellen, ben ik de flow gaan verlagen, zodat ik de dT van 5 makkelijk haal.

Ik heb gemerkt dat een goed ingestelde flow de opstart van de WP inkort (minder verbruik).

Ik heb de volgende instellingen om de opstart in te korten/verlagen:
- stille mode aan
- instelling "vaste flow" laag
- instelling "capaciteit" halverwege max flow en lage vaste flow

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R---rAJ1P20hjDCSgkbijuipSac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/06F3TbXQ9E0jUXup586nPt4W.png?f=fotoalbum_large

• SalexSun
PeteSplit schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:55:
[...]

Kom je dan niet te kort wanneer het buiten nog wat afkoelt? Dan neemt je dT weer toe wat weer ongunstig is voor het verbruik. Of begrijp ik je verkeerd en heb je pump mode op dT staan?

• kazemo
[...]

Ik kan een dT instellen op de LG WP, de instelling begint pas bij 5, omdat ik maar een dT van 3 had en ik dit niet lager kan instellen, ben ik de flow gaan verlagen, zodat ik de dT van 5 makkelijk haal.

Ik heb gemerkt dat een goed ingestelde flow de opstart van de WP inkort (minder verbruik).

- stille mode aan

[Afbeelding]
8)7 hou er rekening mee de pomp(3e) op de verdeler die bepaald de flow door de vloer(slangen) als die bijv. op 15ltr/min staat blijft dat zo! (kringloop blijft mengen).....ik weet niet effect daarvan niet?.....en je 15mm toevoer op de verdeler?

het zou allemaal OK zijn met een pomploze verdeler met 22mm toevoer....ik ben bang ben je weer terug bij af!

ik zou zeggen probeer het maar een tijdje uit,als het niet werkt ga je maar terug naar oude instellingen dat werkte toch! in de praktijk

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 12-12-2024 11:52 ]

• Antonl91
@!?@!#!@ warmtepomp.

Ik had 14 groepen, nu een extra groep aangesloten en wilde de warmtepomp (lg therma v 9kw, monoblock) aanzetten krijg ik alleen maar CH14 error. Er is 100% zeker flow en ik zie ook op het display een flow van op z'n max rond de 20liter per minuut, maar toch lijkt de wp niet op te starten?

Edit:
Warmtepomp draait weer. Blijkbaar wilde de warmtepomp met 15 groepen niet opstarten, maar met 8 groepen wel oftewel het alarm slaat nergens op in dit geval. Toen de wp eenmaal wel aanstond kon ik de andere groepen openzetten zonder (tot nu toe) problemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Antonl91 op 12-12-2024 11:42 ]

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10 17:15
Antonl91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:30:
@!?@!#!@ warmtepomp.

Ik had 14 groepen, nu een extra groep aangesloten en wilde de warmtepomp (lg therma v 9kw, monoblock) aanzetten krijg ik alleen maar CH14 error. Er is 100% zeker flow en ik zie ook op het display een flow van op z'n max rond de 20liter per minuut, maar toch lijkt de wp niet op te starten?
[verwarmingsn00b hier trying to help] Systeem bijgevuld en ontlucht? Systeem op druk?
Draait het al lang sinds de aanpassing of is dat een halfuur geleden?

• Antonl91
JansenSE schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:41:
[...]

[verwarmingsn00b hier trying to help] Systeem bijgevuld en ontlucht? Systeem op druk?
Draait het al lang sinds de aanpassing of is dat een halfuur geleden?
Systeem was +-1.4 bar bij de warmtepomp en ongeveer 2 bar op de verdeler. Iets omhoog gebracht naar 1.7 bar op de warmtepomp. Wel ontlucht en ik zie ook gewoon flow.

En sinds de aanpassing wilde de warmtepomp niet draaien. Alleen de waterpomp. Maar het lijkt nu opgelost.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:17:
[...]

Kom je dan niet te kort wanneer het buiten nog wat afkoelt? Dan neemt je dT weer toe wat weer ongunstig is voor het verbruik. Of begrijp ik je verkeerd en heb je pump mode op dT staan?
Ik stuur op vaste flow, maar ik heb gemerkt (en anderen ook) dat de overige instellingen ook invloed hebben op de werking van de WP (bij optmal flow zie je dat pas goed).

Als het weer ongunstiger / kouder wordt, gaat de Taanvoer omhoog (stooklijn), dit blijkt geen effect te hebben op de dT (de Taanvoer en de Tretour gaan dan samen omhoog).

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:25:
[...]

8)7 hou er rekening mee de pomp(3e) op de verdeler die bepaald de flow door de vloer(slangen) als die bijv. op 15ltr/min staat blijft dat zo! (kringloop blijft mengen).....ik weet niet effect daarvan niet?.....en je 15mm toevoer op de verdeler?

het zou allemaal OK zijn met een pomploze verdeler met 22mm toevoer....ik ben bang ben je weer terug bij af!

ik zou zeggen probeer het maar een tijdje uit,als het niet werkt ga je maar terug naar oude instellingen dat werkte toch! in de praktijk
Ja, ik heb het een keer omgedraaid.
De externe pompen staan ongeveer op 15 LPM.
De WP krijgt dan meer (lagere temperatuur) retour water,
wat zorgt voor een hogere dT en een betere/snellere reactie van de WP

Ik ben het gewoon aan het proberen (en het verbruik blijkt niet toe te nemen). :+

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:04:
[...]

Ja, ik heb het een keer omgedraaid.
De externe pompen staan ongeveer op 15 LPM.
De WP krijgt dan meer (lagere temperatuur) retour water,
wat zorgt voor een hogere dT en een betere/snellere reactie van de WP

Ik ben het gewoon aan het proberen (en het verbruik blijkt niet toe te nemen). :+
:) een aanvulling,flow bepaald energie transport.....bij een dikkere leiding dezelfde flow meer energie transport.....dit in verband met 15mm versus 22mm (voeding) dat maakt verschil met betrekking voeding verdeler.....maw bij 15mm moet de flow hoger zijn,als je dat gaat verlagen word energie transport kleiner........daarom moet de hoofdleiding van WP ook zijn 28mm

dit zijn gewoon natuurwetten die kan je dan ook niet veranderen!....als de weg vol is krijg je file.....en natuurlijk heeft dat ook invloed op de retour temp. ,flow lager retour temp ook lager>aanvoer word hoger>wp moduleerd terug met optimal flow+stooklijn reageert ook

radiatoren doen ook nog mee! daar gaat ook nog een gedeelte naar toe..makkelijke weg

[ Voor 22% gewijzigd door kazemo op 12-12-2024 13:18 ]

• dualisimo
kazemo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:09:
[...]

:) het kan gewoon met een Homewizard socket daar kan je nl een zonnetaak instellen kan tot 16A schakelen bijv boven 500w teruglevering aan er onder uit(instelbaar 100w.>3000w)
voor 30euro ben je klaar ...met ook een tijdsinstelling.......alles loopt op datacenter van homewizard.....met wifi en app van homewizard op bijv mobiel wel met abonnement kost 12euro p/jaar.....met meerdere stekkers kan ook kan je toewijzen met apparaat naam
https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/
Had ik nog niet gezien, maar is denk niet wat ik wil.
Los van het feit dat het leuk is om dingen zelf te maken

Ik wil als ik 1000 Watt zonne-energie over heb 1000 Watt in de boiler gooien. En als het een seconde later door een wolk maar 731 Watt zonne-energie over is dat hij dan naar 731 Watt terug schakelt. Zo gebruik ik echt mijn energie. Heb sowieso home-assistant hier draaien met meerde schakelingen, lampen, scripts etc. etc.. :)

• kazemo
dualisimo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:41:
[...]

Had ik nog niet gezien, maar is denk niet wat ik wil.
Los van het feit dat het leuk is om dingen zelf te maken

Ik wil als ik 1000 Watt zonne-energie over heb 1000 Watt in de boiler gooien. En als het een seconde later door een wolk maar 731 Watt zonne-energie over is dat hij dan naar 731 Watt terug schakelt. Zo gebruik ik echt mijn energie. Heb sowieso home-assistant hier draaien met meerde schakelingen, lampen, scripts etc. etc.. :)
:) precies dat doet de slimme stekker perfect bij mij met een ir paneel met boiler kan natuurlijk ook....plug en play,maar als je graag doet experimenteren succes ermee! (het wiel opnieuw uitvinden)...dus homewizard heb je helemaal niet P1 meter? is gratis met app na aanschaf

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 12-12-2024 12:59 ]

• dualisimo
kazemo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:
[...]

:) precies dat doet de slimme stekker perfect bij mij met een ir paneel met boiler kan natuurlijk ook....plug en play,maar als je graag doet experimenteren succes ermee! (het wiel opnieuw uitvinden)...dus homewizard heb je helemaal niet P1 meter? is gratis met app na aanschaf
Natuurlijk heb ik een p1 meter van home wizard, en water meter. Dat heeft toch iedereen? :P

• kazemo
dualisimo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:04:
[...]

Natuurlijk heb ik een p1 meter van home wizard, en water meter. Dat heeft toch iedereen? :P
d:)b heb ik dat verkeerd begrepen

wat jij wil gaat met zonnetaak> lees dit>

https://helpdesk.homewiza...len-met-energysaver-taken

[ Voor 20% gewijzigd door kazemo op 12-12-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:43:
[...]

Systeem was +-1.4 bar bij de warmtepomp en ongeveer 2 bar op de verdeler. Iets omhoog gebracht naar 1.7 bar op de warmtepomp. Wel ontlucht en ik zie ook gewoon flow.

En sinds de aanpassing wilde de warmtepomp niet draaien. Alleen de waterpomp. Maar het lijkt nu opgelost.
Het volgende staat in de handleiding :

Water
- In normale toestand moet de drukmeter 2,0 ~ 2,5 bar aangeven.

Ik heb 2 bar op het scherm van de RMC en 3 bar op het metertje op de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzWwxs1ymdnGyAtNBS-hsgKFd6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tpjv3XO14FlY0zLus4MbTiV.jpg?f=fotoalbum_large
Deze zullen wel wat afwijken... :+

[ Voor 26% gewijzigd door PeteSplit op 12-12-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
PeteSplit schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:42:
[...]

Het volgende staat in de handleiding :

Water
- In normale toestand moet de drukmeter 2,0 ~ 2,5 bar aangeven.

Ik heb 2 bar op het scherm van de RMC en 3 bar op het metertje op de verdeler.

[Afbeelding]
Deze zullen wel wat afwijken... :+
Ik zie in de handleiding dat de druk ongeveer 2 bar moet zijn. Maar ik zou het wel heeeel vreemd vinden dat ik ineens dat alarm krijg en dat het druk gerelateerd is.

Er stonden op twee verdelers 14 groepen open met een druk van 1.4-1.5 bar, afgelopen 1.5 maand ongeveer. Warmtepomp draaide verder ook zonder problemen. Voordat ik begon had ik de druk wat verhoogd naar 1.7-1.8bar en vervolgens de afsluiters dicht gedaan van de verdeler met 7 groepen. Toen de laatste groep aangesloten, goed doorgespoeld en ontlucht. Vervolgens open ik de afsluiters weer van de verdeler en zie ik dat de flow goed is en krijg ik dit alarm. Meerdere keren de warmtepomp uit en aangezet uiteindelijk en vervolgens de warmtepomp gestart met alleen de verdeler van de begane grond (1.7 bar) en de warmtepomp start weer prima op. Vervolgens de afsluiters van de eerste verdieping weer geopend (met alle groepen open) en het alarm komt niet terug.

Binnenkort zal ik de druk nog wat verhogen en ik ben allang blij dat de groep gewoon op druk blijft maar ik geloof niet dat deze ch14 druk gerelateerd is. Eerder iets van meer flow dan verwacht. Of iets in die trant. Ik zag ook duidelijk de flowindicatoren op de verdeler een goede flow aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:36:
[...]

Ik zie in de handleiding dat de druk ongeveer 2 bar moet zijn. Maar ik zou het wel heeeel vreemd vinden dat ik ineens dat alarm krijg en dat het druk gerelateerd is.

Er stonden op twee verdelers 14 groepen open met een druk van 1.4-1.5 bar, afgelopen 1.5 maand ongeveer. Warmtepomp draaide verder ook zonder problemen. Voordat ik begon had ik de druk wat verhoogd naar 1.7-1.8bar en vervolgens de afsluiters dicht gedaan van de verdeler met 7 groepen. Toen de laatste groep aangesloten, goed doorgespoeld en ontlucht. Vervolgens open ik de afsluiters weer van de verdeler en zie ik dat de flow goed is en krijg ik dit alarm. Meerdere keren de warmtepomp uit en aangezet uiteindelijk en vervolgens de warmtepomp gestart met alleen de verdeler van de begane grond (1.7 bar) en de warmtepomp start weer prima op. Vervolgens de afsluiters van de eerste verdieping weer geopend (met alle groepen open) en het alarm komt niet terug.

Binnenkort zal ik de druk nog wat verhogen en ik ben allang blij dat de groep gewoon op druk blijft maar ik geloof niet dat deze ch14 druk gerelateerd is. Eerder iets van meer flow dan verwacht. Of iets in die trant. Ik zag ook duidelijk de flowindicatoren op de verdeler een goede flow aangeven.
:P een opmerking de druk in koude toestand is altijd +- 0,2 bar lager,als de WP loopt en alles is warm stijgt de druk iets -+0,2 bar mede ook door de pompdruk....druk in koude toestand +- 2bar is goed, mits alles is goed ontlucht....misschien later iets bijvullen....3 bar is echt te hoog kans dat het overdruk ventiel in de WP open gaat,er zit trouwens ook een automatische ontluchter in!

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 12-12-2024 17:51 ]

• Antonl91
kazemo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:45:
[...]

:P een opmerking de druk in koude toestand is altijd +- 0,2 bar lager,als de WP loopt en alles warm stijgt de druk iets -+0,2 bar mede ook door de pompdruk....druk in koude toestand +- 2bar is goed, mits alles is goed ontlucht....misschien later iets bijvullen
Binnenkort zal ik de warmtepomp eens opvullen. Maar ik doe liever geen grote veranderingen per keer met instellingen of druk. Verder was de invoer temperatuur ook nog 24 graden (zakte vanwege het uitvallen en niet willen opstarten).niet kouder dan tijdens een ondooicyclus. Want tijdens zo'n cyclus haalt de wp de warmte uit de vloer.

Ik had zo'n 120m2 vloerverwarming en daar is zo'n 5m2 bijgekomen, dus een heel minimaal verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Antonl91 op 12-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:54:
[...]

Binnenkort zal ik de warmtepomp eens opvullen. Maar ik doe liever geen grote veranderingen per keer met instellingen of druk. Verder was de invoer temperatuur ook nog 24 graden (zakte vanwege het uitvallen en niet willen opstarten).niet kouder dan tijdens een ondooicyclus. Want tijdens zo'n cyclus haalt de wp de warmte uit de vloer.

Ik had zo'n 120m2 vloerverwarming en daar is zo'n 5m2 bijgekomen, dus een heel minimaal verschil.
:P bij bijvullen eerst lucht uit de vulslang laten anders druk je die er weer in!.....lucht gaat naar het hoogste punt dus daar ontluchten!

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 12-12-2024 18:06 ]

• Antonl91
kazemo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:03:
[...]

:P bij bijvullen eerst lucht uit de vulslang laten anders druk je die er weer in!
Ook gedaan + een tweede tuinslang op de retour van de verdeler om alles goed door te spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:07:
[...]

Ook gedaan + een tweede tuinslang op de retour van de verdeler om alles goed door te spoelen.
:) OKE alles prima gedaan succes ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reablom
[...]

- stille mode aan

[Afbeelding]
Ik heb een parallel buffer en losse pomp voor de VVW. Als ik de WP flow op een sterk van de VVW pomp afwijkende flow instel wordt het bij mij niet beter. Ik heb er niet héél veel mee geëxperimenteerd, maar met ongeveer gelijke flow en silent mode gaat het eigenlijk altijd goed tot nu toe. Bij lagere temperaturen zoals nu loopt ie constant en staat ie gewoon op de normale mode.

dT is bij mij dus uitkomst. Ik lees ook overal vanalles, maar ik heb ook al vaak echte onzin gelezen 🤣. Ik zoek dus vooral een echt fysische/technische verklaring. Vooralsnog denk ik: dT moet vooral niet te groot zijn. Te klein kan niet snel, behalve dat de circulatiepomp misschien harder loopt dan nodig.

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10 20:58
reablom schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:27:
[...]

Ik heb een parallel buffer en losse pomp voor de VVW. Als ik de WP flow op een sterk van de VVW pomp afwijkende flow instel wordt het bij mij niet beter. Ik heb er niet héél veel mee geëxperimenteerd, maar met ongeveer gelijke flow en silent mode gaat het eigenlijk altijd goed tot nu toe. Bij lagere temperaturen zoals nu loopt ie constant en staat ie gewoon op de normale mode.

dT is bij mij dus uitkomst. Ik lees ook overal vanalles, maar ik heb ook al vaak echte onzin gelezen 🤣. Ik zoek dus vooral een echt fysische/technische verklaring. Vooralsnog denk ik: dT moet vooral niet te groot zijn. Te klein kan niet snel, behalve dat de circulatiepomp misschien harder loopt dan nodig.
Een lage deltaT is gunstiger voor de warmteafgifte omdat de gemiddelde temperatuur (Taanvoer+Tretour)/2 hoger is. Lage delta T maakt CoP meten lastiger wat voor vele in dit forum misschien een probleem is. Maar omdat je afgifte systeem net iets meer vermogen heeft zal een lage delta T wel zorgen dat je warmte pomp net even makkelijker door de opstartpiek heen komt. Je kunt dus ook de pompcapaciteit op 80% zetten en daar mee opstarten en dan met een lagere fixed of optimal flow werken maar inderdaad het enige wat je wint is een beetje minder verbruik van de water pomp. Hoge delta T was met CVs alleen nodig om rookgassen te condenseren waardoor de efficiëntie van de CV beter was. Verder wordt er vaak flow gebruikt in posts maar dan is het handig om het vermogen van je warmtepomp er bij te zetten zodat lezers met een ander vermogen kunnen schalen als ze het uit willen proberen. Ik zelf gebruik een fixed flow van 28l/min met een 12kW warmtepomp. De Delta T veranderd met de warmtevraag, nu is hij ongeveer 4 graden gemeten met losse sensoren. De meting van de warmtepomp zelf is waardeloos, het fixed delta T regime zou ik om die reden dus niet aanraden.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
  • Nu online
Antonl91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:36:
[...]

Uitzetten (van de 220V af), dan minimaal 5 minuten wachten, dan pas weer aan zetten, heeft bij mij CH14 opgelost.

Heb je ook een pomprun-test uitgevoerd? Zit onder het installateursmenu

• reablom
jschel schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:45:
[...]

Een lage deltaT is gunstiger voor de warmteafgifte omdat de gemiddelde temperatuur (Taanvoer+Tretour)/2 hoger is. Lage delta T maakt CoP meten lastiger wat voor vele in dit forum misschien een probleem is. Maar omdat je afgifte systeem net iets meer vermogen heeft zal een lage delta T wel zorgen dat je warmte pomp net even makkelijker door de opstartpiek heen komt. Je kunt dus ook de pompcapaciteit op 80% zetten en daar mee opstarten en dan met een lagere fixed of optimal flow werken maar inderdaad het enige wat je wint is een beetje minder verbruik van de water pomp. Hoge delta T was met CVs alleen nodig om rookgassen te condenseren waardoor de efficiëntie van de CV beter was. Verder wordt er vaak flow gebruikt in posts maar dan is het handig om het vermogen van je warmtepomp er bij te zetten zodat lezers met een ander vermogen kunnen schalen als ze het uit willen proberen. Ik zelf gebruik een fixed flow van 28l/min met een 12kW warmtepomp. De Delta T veranderd met de warmtevraag, nu is hij ongeveer 4 graden gemeten met losse sensoren. De meting van de warmtepomp zelf is waardeloos, het fixed delta T regime zou ik om die reden dus niet aanraden.
Ik denk dat zelfs die gemiddelde temperatuur ongeveer gelijk is zo lang de dT niet te groot is.
Even geredeneerd vanuit de vloer: om bij een kamer temperatuur van bijv 20 graden, 2kW warmte af te geven moet de vloer een bepaalde temperatuur hebben. Laten we zeggen 22 graden. Aanvoer en retourleiding liggen in de vloer steeds naast elkaar. Om de vloer op 22 graden te krijgen moet de gemiddelde watertemperatuur bijv 25 zijn. Het maakt dan volgens mij niet heel veel uit of je dat doet met een dT van 2 graden (aanvoer 26 en retour 24) of 5 graden (22.5 / 27.5).

Een nog grotere dT wordt wel lastig: dan zou je retourtemperatuur onder de temperatuur van de vloer uit moeten komen en dat kan natuurlijk niet. Dan gaat de gemiddelde temperatuur van je water wel omhoog. (Voor zover je nog van een gemiddelde temperatuur kunt spreken: als je flow heel laag is, is het water wellicht al op dezelfde temperatuur als de vloer voordat het water de vloer heeft verlaten.) Dat lijkt me wel ongunstig voor de CoP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10 20:58
reablom schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:32:
[...]

Ik denk dat zelfs die gemiddelde temperatuur ongeveer gelijk is zo lang de dT niet te groot is.
Even geredeneerd vanuit de vloer: om bij een kamer temperatuur van bijv 20 graden, 2kW warmte af te geven moet de vloer een bepaalde temperatuur hebben. Laten we zeggen 22 graden. Aanvoer en retourleiding liggen in de vloer steeds naast elkaar. Om de vloer op 22 graden te krijgen moet de gemiddelde watertemperatuur bijv 25 zijn. Het maakt dan volgens mij niet heel veel uit of je dat doet met een dT van 2 graden (aanvoer 26 en retour 24) of 5 graden (22.5 / 27.5).

Een nog grotere dT wordt wel lastig: dan zou je retourtemperatuur onder de temperatuur van de vloer uit moeten komen en dat kan natuurlijk niet. Dan gaat de gemiddelde temperatuur van je water wel omhoog. (Voor zover je nog van een gemiddelde temperatuur kunt spreken: als je flow heel laag is, is het water wellicht al op dezelfde temperatuur als de vloer voordat het water de vloer heeft verlaten.) Dat lijkt me wel ongunstig voor de CoP.
Ja maar hogere aanvoer temperatuur betekend een lagere CoP en die hakt er hard in! Je wilt dus een zo hoog mogelijke gemiddelde temperatuur met een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door jschel op 13-12-2024 00:07 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
tebogo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:47:
[...]

Uitzetten (van de 220V af), dan minimaal 5 minuten wachten, dan pas weer aan zetten, heeft bij mij CH14 opgelost.

Heb je ook een pomprun-test uitgevoerd? Zit onder het installateursmenu
Bedankt! Ga ik de volgende keer meenemen, wel de spanning er drie keer afgehaald maar iets van 10 seconden per keer.

Wel een pomptestsessie gestart, maar kan zijn dat ik die voortijdig heb afgebroken omdat er verder weinig informatie te zien was op het display. Dus ik wist niet hoelang die sessie zou duren en wat de bedoeling precies was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:32:
[...]

8)7 het is gewoon simpel kamer temp moet toch tot 22gr kunnen(indien nodig) maakt niet uit of hem op 20gr zet....dan moet de retour temp +- 4gr hoger zijn 22+4=26gr>maakt een aanvoer temp van 31gr= DT van 5 als je dan regelt op DT komt het goed bijv met optimal flow......ga je lager met retour temp. dan krijg je de vloer niet goed warm.....ook belangrijk is het aantal groepen,stelregel hoofd verwarming is 8 a10m2 vloer =1groep....slangen(hart afstand 10cm) liefst niet langer dan 50 a 60m(liefst even lang gaat niet altijd)....als ze veel langer zijn bijv 100m word de retour temp te laag,dan zul je dus de flow moeten verhogen (dat gaat dan niet anders).......dus kamer 40m2 is minimaal 4groepen,voor WP met een pomploze verdeler (open met 22mm aanvoer)

voorbeeld van jouw retour 24gr is echt te laag wil je kamertemp van 21 a 22gr halen,sommige mensen hebben het graag wat warmer *; gaat dat niet aanvoer temp. verhogen...met radiatoren moet dit sowieso er zijn ook mensen die hebben geen vvw en wel een WP(slechtere COP)

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 13-12-2024 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 06:42:
[...]
8)7 het is gewoon simpel kamer temp moet toch tot 22gr kunnen(indien nodig) maakt niet uit of hem op 20gr zet....dan moet de retour temp +- 4gr hoger zijn 22+4=26gr>maakt een aanvoer temp van 31gr= DT van 5 als je dan regelt op DT komt het goed bijv met optimal flow......ga je lager met retour temp. dan krijg je de vloer niet goed warm.....ook belangrijk is het aantal groepen,stelregel hoofd verwarming is 8 a10m2 vloer =1groep....slangen(hart afstand 10cm) liefst niet langer dan 50 a 60m(liefst even lang gaat niet altijd)....als ze veel langer zijn bijv 100m word de retour temp te laag,dan zul je dus de flow moeten verhogen (dat gaat dan niet anders).......dus kamer 40m2 is minimaal 4groepen,voor WP met een pomploze verdeler (open met 22mm aanvoer)

voorbeeld van jouw retour 24gr is echt te laag wil je kamertemp van 21 a 22gr halen,sommige mensen hebben het graag wat warmer *; gaat dat niet aanvoer temp. verhogen
Dit antwoord heeft niks te maken met de discussie waarom je zou moeten streven naar een dT van 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:06:
[...]

Dit antwoord heeft niks te maken met de discussie waarom je zou moeten streven naar een dT van 5 graden.
:) OKE,beschouw dan maar als niet geschreven!

edit: ik zou zeggen lees dit eens....misschien schept dit duidelijkheid(overigens overal gangbaar waarom dan afwijken).....bij lager gaat de WP sneller pendelen(lager als 350w gaat niet....dit onder voorbehoud anders krijg daar weer kritiek op)

https://www.atagverwarmin.../#:~:text=Met%20Delta%20T%2

zal bij LG niet anders zijn!

[ Voor 41% gewijzigd door kazemo op 13-12-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ik heb nooit een wetenschappelijke bron gevonden dat de meest efficiënte parameters voor een lucht/water (ASHP) systeem beschrijft, vooral met betrekking tot de delta-T.

Er zijn wel verschillende losse zaken die ik heb gevonden. Bijvoorbeeld dat een hogere flow zorgt voor een betere warmteoverdracht door toegenomen turbulentie. Maar waar ligt de "sweet spot" bij onze specifieke opstellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiocQgUJJVD3TvIWhWFvUlW7I1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76QzVtTbh7l4Y2q0OsNunGJy.png?f=fotoalbum_large

https://news.mit.edu/2020/how-fluids-heat-cool-surfaces-0428

Bij een platenwisselaar leidt een hogere flow ook tot een betere warmteoverdracht en minder vervuiling (fouling). Bij de LG zit er een platenwisselaar tussen de koelmiddel en CV water.
https://www.alfalaval.com..._behind_heat_transfer.pdf

Als iemand betere wetenschappelijke bronnen heeft om te delen zie ik ze graag.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 14:48
kazemo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:22:
[...]

Ik krijg soms de CH14-fout als de retourtemperatuur te laag wordt na een ontdooiing. Het heeft niets te maken met het debiet en dit is nauwelijks mogelijk met een hydraulische afscheider.
Ik onderschep de fout via Node Red, schakel over naar gas, stuur een e-mail en schakel na 5 minuten terug naar warmtepomp. Het systeem start zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kip schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:41:
Ik heb nooit een wetenschappelijke bron gevonden dat de meest efficiënte parameters voor een lucht/water (ASHP) systeem beschrijft, vooral met betrekking tot de delta-T.

Er zijn wel verschillende losse zaken die ik heb gevonden. Bijvoorbeeld dat een hogere flow zorgt voor een betere warmteoverdracht door toegenomen turbulentie. Maar waar ligt de "sweet spot" bij onze specifieke opstellingen?

[Afbeelding]

Bij een platenwisselaar leidt een hogere flow ook tot een betere warmteoverdracht en minder vervuiling (fouling). Bij de LG zit er een platenwisselaar tussen de koelmiddel en CV water.

De overgang van laminair naar turbulent stroming wordt bepaald door het Reynoldsgetal. Een stroming wordt als turbulent beschouwd als het Reynoldsgetal boven de 4000 komt.

Ik vroeg me af bij welke minimale flow turbulentie optreedt. Dit kan worden berekend op basis van de diameter, flow en het Reynoldsgetal. Helaas kan ik het zelf niet berekenen. }:O Gelukkig hebben we tegenwoordig ChatGPT en Gemini om ons te helpen.

Ik vroeg: "Using the Reynolds number of water going through a 29 mm pipe. At how many liters per minute does it become turbulent?" 29 mm = 32 mm meerlagenbuis. ChatGPT gaf 2,74 liter per minuut en Gemini gaf ongeveer 5,46 liter per minuut.

Er is een groot verschil tussen de twee diensten, maar beide waarden liggen ver onder de gebruikelijke grens. Dit lijkt dus niet iets te zijn waar je je te veel zorgen over moet maken.

Maar hoe zit het met vloerverwarming met 16 mm (-2 mm) buizen? Gemini gaf 1,52 liter per minuut en ChatGPT gaf 1,32 liter per minuut.

Daar zou mogelijk winst te behalen zijn als de flow van de vloerverwarmingsgroepen rond of onder deze waarden zit. Met een betere warmteafgifte zou de stooklijn dan lager kunnen worden ingesteld. Maar met een traag systeem maakt dit misschien weer niks uit?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:41:

[Afbeelding]

:) een poging wagen...een warmtepomp heeft een condensor en een verdamper....deze 2 worden in dit forum vaak door mekaar gehusselt te pas en te onpas....het is nl beide het wisselt bij ontdooien! ..en visa versa bij weer verwarmen.....het ontdooien is een tijdelijke koelmodus(warmte onttrekken aan de binnenruimte)

dit lezen...Waarom kan een lucht/water warmtepomp aanvriezen,ook wel berijpen genoemd?/ontdooien

lezen in: https://warmtepomp-tips.n...p/#verschilmonoblocksplit
aan het eind

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 13-12-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Hallo hier dan een update. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW4LR_rbeolnDTLfNHbeGjiopDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVs97xkgdF28VG5117Pjp7C6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAF0bxttOZJUfttn9q29m2IaUmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDPYJxvCfl9S7VhIGj0VQTlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjL7R-j-xnfIL4XZ67FntY6uPqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9a7makThzsuJ0E8ipM8VVT1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evsKjKjK7FZwCMiAShfbOdaaRWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLdPeDtqRz2UrlZCXd0IpVNu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9SfmwmiAs_FLJi9SVrEUNq-TOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owe2jzpws0fLZ9Wkz2ROI8Cs.jpg?f=fotoalbum_largeMonoblock 5kw code 3067 in kelder
Ik had gisteren wat ijsvorming ik weet nog niet wat veel is hij was geheel wit toen ik terug kwam met mijn tablet voor de foto. hij gaf ook niet aan dat hij in defrost was.😉
Ben nu aan het inregelen op water dat hij 24/7 21 /22 graden blijft .
Het verbruik zal +/- 30 kwh per 24 uur zijnen de cop nu +/- 3,4 buiten is het nu 1 grade en in de kelder 8 grade ( de keldervloer was ook+/- 8 grade).
De nest thermostaat is nu alleen nog maar dat het niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:02:
Hallo hier dan een update. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Monoblock 5kw code 3067 in kelder
Ik had gisteren wat ijsvorming ik weet nog niet wat veel is hij was geheel wit toen ik terug kwam met mijn tablet voor de foto. hij gaf ook niet aan dat hij in defrost was.😉
Het verbruik zal +/- 30 kwh per 24 uur zijnen de cop nu +/- 3,4 buiten is het nu 1 grade en in de kelder 8 grade ( de keldervloer was ook+/- 8 grade).
:X foto 1 is bijna in het stadium van een defrost (half dicht gevroren) die komt beslist nog! maar wanneer?
als dit zo blijft half dicht gevroren is rendement zeer slecht(COP)...ik wijt dat aan kelder opstelling(niet buiten!)
hij moet geforceerd ontdooien(ontdooi cyclus)

heb je soms de kelder ramen dicht gedaan (dat moet niet)?...dan krijgt hij te weinig luchtstroming

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 13-12-2024 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:14:
[...]

:X foto 1 is bijna in het stadium van een defrost (half dicht gevroren) die komt beslist nog! maar wanneer?
als dit zo blijft half dicht gevroren is rendement zeer slecht(COP)...ik wijt dat aan kelder opstelling(niet buiten!)
hij moet geforceerd ontdooien(ontdooi cyclus)

heb je soms de kelder ramen dicht gedaan (dat moet niet)?...dan krijgt hij te weinig luchtstroming
Goedeavond Kazemo nee de ramen blijven altijd open en het was een beetje rijp geen ijs en toen hij ontdooide was er ook geen stoom .
En ja met een slechte cop,s is hij toch nog altijd goed koper dan met gas. Maar dat zal misschien ook nog wel lukken ik moet wel erbij zeggen dat 100 m2 vloerverwarming heb.
En zo als je zelf weet met een installateur weet je het ook niet, en IK heb de tijd en kost ook niets. En wat levert het op als ik geen of maar een paar defrost krijg dat is ook een vraag.
OOK ben ik blij met HET FORUM ik lees als elke dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:53:
[...]

Goedeavond Kazemo nee de ramen blijven altijd open en het was een beetje rijp geen ijs en toen hij ontdooide was er ook geen stoom .
En ja met een slechte cop,s is hij toch nog altijd goed koper dan met gas. Maar dat zal misschien ook nog wel lukken ik moet wel erbij zeggen dat 100 m2 vloerverwarming heb.
En zo als je zelf weet met een installateur weet je het ook niet, en IK heb de tijd en kost ook niets. En wat levert het op als ik geen of maar een paar defrost krijg dat is ook een vraag.
OOK ben ik blij met HET FORUM ik lees als elke dag
:) als jij tevreden bent is het belangrijkste,wat anderen er van vinden moeten ze zelf weten
ik wens je een prettige avond en fijne feestdagen (warm en gezellig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:09:
[...]

:) OKE,beschouw dan maar als niet geschreven!

edit: ik zou zeggen lees dit eens....misschien schept dit duidelijkheid(overigens overal gangbaar waarom dan afwijken).....bij lager gaat de WP sneller pendelen(lager als 350w gaat niet....dit onder voorbehoud anders krijg daar weer kritiek op)

https://www.atagverwarmin.../#:~:text=Met%20Delta%20T%2

zal bij LG niet anders zijn!
Hier staat alleen dat de dT bij voorkeur niet hoger moet zijn dan 5C, niet waarom hij niet lager zou mogen zijn. En daar gaat de discussie juist over. Waarom zou een kleinere dT ongunstig zijn?

Ik denk ook niet dat de WP sneller gaat pendelen bij een kleinere dT, maar als je een idee hebt waarom dat zo zou zijn hoor ik dat graag. Ik heb overigens sowieso geen last van pendelen met de huidige settings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
reablom schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:30:
[...]

Hier staat alleen dat de dT bij voorkeur niet hoger moet zijn dan 5C, niet waarom hij niet lager zou mogen zijn. En daar gaat de discussie juist over. Waarom zou een kleinere dT ongunstig zijn?

Ik denk ook niet dat de WP sneller gaat pendelen bij een kleinere dT, maar als je een idee hebt waarom dat zo zou zijn hoor ik dat graag. Ik heb overigens sowieso geen last van pendelen met de huidige settings.
Een kleinere dT of grotere dT aan de waterzijde heeft helemaal niets met pendelen te maken. Het gaat erom dat er genoeg warmteafgifte is. En de warmte afgifte is juist wel weer afhankelijk van de dT. Bij een lagere dT (en dus een hogere flow) heb je aan de aanvoerzijde in je vloer weliswaar een iets lagere warmteafgifte, maar aan de retourzijde juist meer. Hierdoor is het totaal aan warmteafgifte iets meer. Het gevolg is dat de Ta iets naar beneden kan wat weer efficiënter is voor de warmtepomp.

Heb je de Ta teveel verlaagd dan kan het voorkomen dat de warmteafgifte te laag is geworden en de warmtepomp dan wel gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Kip schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:40:
[...]

De overgang van laminair naar turbulent stroming wordt bepaald door het Reynoldsgetal. Een stroming wordt als turbulent beschouwd als het Reynoldsgetal boven de 4000 komt.

Ik vroeg me af bij welke minimale flow turbulentie optreedt. Dit kan worden berekend op basis van de diameter, flow en het Reynoldsgetal. Helaas kan ik het zelf niet berekenen. }:O Gelukkig hebben we tegenwoordig ChatGPT en Gemini om ons te helpen.

Ik vroeg: "Using the Reynolds number of water going through a 29 mm pipe. At how many liters per minute does it become turbulent?" 29 mm = 32 mm meerlagenbuis. ChatGPT gaf 2,74 liter per minuut en Gemini gaf ongeveer 5,46 liter per minuut.

Er is een groot verschil tussen de twee diensten, maar beide waarden liggen ver onder de gebruikelijke grens. Dit lijkt dus niet iets te zijn waar je je te veel zorgen over moet maken.

Maar hoe zit het met vloerverwarming met 16 mm (-2 mm) buizen? Gemini gaf 1,52 liter per minuut en ChatGPT gaf 1,32 liter per minuut.

Daar zou mogelijk winst te behalen zijn als de flow van de vloerverwarmingsgroepen rond of onder deze waarden zit. Met een betere warmteafgifte zou de stooklijn dan lager kunnen worden ingesteld. Maar met een traag systeem maakt dit misschien weer niks uit?
Het sommetje is als volgt:

Re = v * D/nu

nu = 1e-6 m2/s voor water
D = (bijv) 0.016m
v = flow/(0.25*pi*D^2)

Dus Re = flow/(0.25*pi*D*nu)

Als Re > 4000

Dan flow > 4000*0.25*pi*D*nu = 0.00005 m3/s, oftewel 3 liter per minuut.

De grens laminaire/turbulent is overigens niet héél strikt.

Zoals je ziet zit de diameter er hier lineair in, dus bij een twee keer zo grote diameter wordt het pas turbulent bij een twee keer zo grote flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Nu online
Vandaag eens een andere test gedaan:

Normaal stuur ik op uitvoer (Ta), maar die wordt niet altijd gehaald. Waarschijnlijk omdat de invoer (Tr) achterblijft en de Wp op OptimalFlow stuurt op een dT van 5.
Gisterenavond eens omgezet naar sturen op invoer (Tr) en de stooklijn 5 graden verlaagd (het immers de retourtemperatuur.)

2 constateringen:
  1. De flow verdubbeld, en de uitvoer (Ta) wordt wel gehaald wordt, en (Tr) ook. Klinkt mooi, maar
  2. Fors meer defrosts, en het verbruik ook...
Ik ben dus maar weer teruggegaan naar sturen op uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 20:49
Oftewel hij levert gewoon behoorlijkeer warmte.
Misschien eens de pomp op vaste delta t, en dan bv 4 of 3 proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:30:
[...]

_/-\o_ ik zou zeggen neem contact op met de helpdesk van ATAG of LG,en daar vragen
die kunnen nog iets leren van jouw je hebt nieuwe inzichten wat dat betreft?

bij DT 2 word de warmte opname/afgifte te weinig in de WP en schakelt uit op water temp hysterese als je pech hebt ook bij 350 watt opgenomen vermogen.....je bent goed in formules reken het dan uit!

ik vraag me onderhand af waar ben ik mee bezig moet ik dat nog doen,,ik tuin er iedere keer in!

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 14-12-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
jscheffers schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:02:
Hallo hier dan een update. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Monoblock 5kw code 3067 in kelder
Interessante opstelling maar de cop valt wel een beetje tegen. Met 8 graden heb ik nog geen defrosts volgens mij, pas vanaf 6 graden, maar zoals afgelopen nacht zelfs met defrosts heb ik een cop die dichtbij de 4 ligt.

Uitvoer temperatuur schommelt wel wat (staat op auto modus) en de kamertemperatuur is geen 19?5, maar display hangt in de garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut-Uh0ZeKsAI8PTiIeVRKWTnZuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avrVPZ0upVOgo4maTHf1LpOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKM4MlSMQ5yfnyqvX8tFrQ-5CoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVU2lATgTT3TGwjfTlxGPLiH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nSV0g35-DnYWjZIXUgfYL5RYj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woH64i00qnFgpsAaxGZVju5V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:23:
[...]

Interessante opstelling maar de cop valt wel een beetje tegen. Met 8 graden heb ik nog geen defrosts volgens mij, pas vanaf 6 graden, maar zoals afgelopen nacht zelfs met defrosts heb ik een cop die dichtbij de 4 ligt.

Uitvoer temperatuur schommelt wel wat (staat op auto modus) en de kamertemperatuur is geen 19?5, maar display hangt in de garage.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) wat hij ziet op display is kelder temp ....niet de buiten temp...dat is het verschil!

bij jouw is het ook apart display ergens anders??? waarom niet in de woonkamer waar die eigenlijk hoort

hangt bij jouw in de garage naast een warme leiding daar reageert de sensor in RMC op!!!!

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 14-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agazus
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
De warmtepomp (HM093MR.U44) start het ontdooi proces hier al enkele dagen om de ca. 45 minuten.
De verdamper is dan inmiddels compleet bedekt met een dikke ijslaag, waar dus praktisch geen lucht meer doorheen komt. Nu vraag ik mij af of er een methode is om het ontdooi proces eerder in gang te zetten. Heeft iemand hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
agazus schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:43:
De warmtepomp (HM093MR.U44) start het ontdooi proces hier al enkele dagen om de ca. 45 minuten.
De verdamper is dan inmiddels compleet bedekt met een dikke ijslaag, waar dus praktisch geen lucht meer doorheen komt. Nu vraag ik mij af of er een methode is om het ontdooi proces eerder in gang te zetten. Heeft iemand hier ideeën over?
>:) is nu eenmaal zo de sensor op de condensor/verdamper bepaald dat(wanneer ontdooien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
kazemo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:31:
[...]

:) wat hij ziet op display is kelder temp ....niet de buiten temp...dat is het verschil!

bij jouw is het ook apart display ergens anders??? waarom niet in de woonkamer waar die eigenlijk hoort

hangt bij jouw in de garage naast een warme leiding daar reageert de sensor in RMC op!!!!
Ja klopt, maar het gaat om de 8 graden omgevingstemperatuur van de warmtepomp.

Dat kwam met de installatie gewoon zo uit, maar zou redelijk makkelijk naar de woonkamer verplaatst kunnen worden is een kwestie van een doorvoer maken vanuit de garage naar de woonkamer. Misschien dat ik dat nog wel eens verander als de woonkamer aangepakt gaat worden, dat staat nog op de planning op de korte termijn. Dat laatste is wel inderdaad een punt waar ik nog niet over nagedacht heb, ik ga het eens in de gaten houden of het ook echt verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agazus
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
kazemo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:47:
[...]

>:) is nu eenmaal zo de sensor op de condensor/verdamper bepaald dat(wanneer ontdooien)
Weet je ook welke sensor het ontdooi proces aanstuurt?
Pagina: 1 ... 163 ... 182 Laatste