LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 162 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 20:49
Leonp schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:14:
Beste tweakers,
Graag jullie mening. Wanneer een 7 kw monobloc op een open platdak staat waarop ook veel water staat. Geeft deze meer defrost dan een pomp die op een droog dak staat. Het idee is dat de aanzuiglucht extra vocht meeneemt vanaf het dak.
Graag jullie mening.
Dit heeft in mijn ervaring geen noemenswaardig effect.
Op het moment dat het problemen zou geven (enkele graden boven nul), wordt dat water amper verdampt. Vaak is er wel sprake van enige wind, dus is de lucht die je aanzuigt toch vers. En heeft dan ook geen tijd gehad om vocht op te nemen van je dak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 19:50
Goedemorgen.
IK HEB NOG GEEN MIST IN DE KELDER 🤗
en bij -2 was het in de kelder gisteren en vandaag 9 graden maar ook geen condenswater en defrost. De nest thermostaat zit er nu ook tussen en kan ook 220 volt schakelen. MAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJmY5JC4B86kWgeoBvv9kSJvMBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbsa75eJi36Ha7V92IUPfhVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIpSBDSt4bdD3xutITk8ZcxXa1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ8prQ3ojcsaECXLnzpSkmpA.jpg?f=fotoalbum_large

mijn verbruik is op dit moment wel hoog 30kwh. Maar afwachten deze week wordt het weer warmer. tegen over mijn gas Verbruik mag ik ongeveer 33,3 kwh per dag gebruiken over 6 maanden gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:33
jscheffers schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:26:
Goedemorgen.
IK HEB NOG GEEN MIST IN DE KELDER 🤗
en bij -2 was het in de kelder gisteren en vandaag 9 graden maar ook geen condenswater en defrost. De nest thermostaat zit er nu ook tussen en kan ook 220 volt schakelen. M[Afbeelding]

[Afbeelding]ijn verbruik is op dit moment wel hoog 30kwh Maar afwachten deze week wordt het weer warmer tegen over mijn gas Verbruik mag ik ongeveer 33,3 kwh per dag gebruiken over 6 maanden gerekend.
:) tot nu toe gaat het goed.....de warmte accu(kelder) is weer opgeladen

de nest thermostaat houd die nu de binnen temperatuur wel binnen de grenzen (constant 20>21gr) ..?? schakelt die nu RMC aan/uit knop?...(opmerking van mij is storings gevoeliger bij geen wifi werkt hij niet meer....maw werkt via internet rechtstreeks via google(data center) hub volgens mij)

een opmerking hij loopt schijnbaar niet op de stooklijn Tr en Ta is hoger (heb je iets veranderd??).......AI (automatisch) ?? nog steeds

verbruik? daar is weinig aan te doen,nu het kouder word verbruiken we allemaal meer! de warmtevraag van je huis is nu groter!

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 01-12-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littleartfx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-04 12:22
Hallo,

Ok hier is het zover, ik heb een life is good 380v 9kw wp monoblok gekocht.
Zijn er installatie handleidingen te vinden van deze unit?
Deze komt zonder hydraulische binnen unit, en dat is waar ik wel info over kan vinden.
Waarom een wp? Cv ketel is kapot, zo gemaakt maar doe ik niet.
Een pomp in de voortuin zetten is verreweg het goedkoopst op dit moment inc 9kw aan zonnepanelen.
Gekke wereld ;)

Aansturing, ofwel uitlezen.
Modbus kan las ik al maarf lijkt mij geen intuitief systeem, zijn er andere mogelijkheden?
Ik ben thuis in de cv techniek, wat ik graag toevoeg aan het systeem is inkoop stroom goedkoop, elekta verwarmer / boiler vat verwarmen. Of wel een simpel aan/or/off systeem of denk ik nu te makkelijk. Het is bijna 2025 toch ;)

Leuk!
Zinnin an!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Littleartfx schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:02:
Hallo,

Deze komt zonder hydraulische binnen unit, en dat is waar ik wel info over kan vinden.
Een pomp in de voortuin zetten is verreweg het goedkoopst op dit moment inc 9kw aan zonnepanelen.
Gekke wereld ;)

Modbus kan las ik al maarf lijkt mij geen intuitief systeem, zijn er andere mogelijkheden?
Ik ben thuis in de cv techniek, wat ik graag toevoeg aan het systeem is inkoop stroom goedkoop, elekta verwarmer / boiler vat verwarmen. Of wel een simpel aan/or/off systeem of denk ik nu te makkelijk. Het is bijna 2025 toch ;)

Leuk!
Zinnin an!!
De engelse handleiding is zo te vinden, voor de nederlandse moet je weten waar te zoeken

https://www.lg.com/uk/sup...t-support/cs-HM093MR.U44/

https://www.lgklimaat.nl/...tepomp&search=HM093MR.U44 vanaf pag. 190 de U44

Op de eerste pagina van dit topic staat een lijst van instellingen.

Over uitlezen, je kunt via modbus de waarden uitlezen. Er zijn veel mogelijkheden, een daarvan is bijvoorbeeld met een waveshare, daarvan staat op de eerste pagina ook wat uitleg (en een link).

Ik heb zelf voor het uitlezen van de modbus een ESP32 en gebruik Home Assistant.
Voor het uitlezen van het verbruik, gebruik ik een kwh-meter van HomeWizard.

Het aansturen via domotica op zonnestroom, of energieprijs zijn beperkt (aan/uit of temperatuur).

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 01-12-2024 12:33 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[quote]Littleartfx schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:02:
Hallo,

Gekke wereld ;)

Ik ben thuis in de cv techniek, wat ik graag toevoeg aan het systeem is inkoop stroom goedkoop, elekta verwarmer / boiler vat verwarmen. Of wel een simpel aan/or/off systeem of denk ik nu te makkelijk. Het is bijna 2025

:P 1e tip hoofd aansluitingen WP=1duims.....hoofdleidingen moeten zijn 28mm staal of 32mmx2 meerlagenbuis geisoleerd naar buiten +een magneetfilter(bijv spirotech) direct in de retour naar WP is daar invoer(pomp wp kan slecht tegen rommel....garantie eis)....buiten bij voorkeur met rvs flexibel aan deWPn op bigfoots(3x).op grindbed...in hoofdleidingen (aanrader afsluiters plaatsen is handig bij service)......electra (op eigen voeding automaat in meterkast) werkschakelaar plaatsen bij WP buiten....succes

voorbeeld: https://www.technim.nl/in...stof-vuilafscheider-28mm/

https://www.cvtotaal.nl/v...al%20-%20Alle%20producten

[ Voor 36% gewijzigd door kazemo op 01-12-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:25
kazemo schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:46:
[...]

de nest thermostaat houd die nu de binnen temperatuur wel binnen de grenzen (constant 20>21gr) ..?? schakelt die nu RMC aan/uit knop?...(opmerking van mij is storings gevoeliger bij geen wifi werkt hij niet meer....maw werkt via internet rechtstreeks via google(data center) hub volgens mij)
De Nest kan wel met wifi verbinden, maar dat is niet nodig voor thermostaatfunctie. Internet wordt enkel gebruikt voor bediening op afstand (app) en weerbericht. Volgens chatgpt gebruikt hij het weerbericht om het aan- en uitmoment te voorspellen, maar dat betwijfel ik.

De thermostaat kan zowel bedraad als draadloos (niet wifi) met de zgn. Heatlink verbinden, welke op zijn beurt bedraad het verwarmingstoestel in of uitschakelt

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:10:
[...]

De Nest kan wel met wifi verbinden, maar dat is niet nodig voor thermostaatfunctie. Internet wordt enkel gebruikt voor bediening op afstand (app) en weerbericht. Volgens chatgpt gebruikt hij het weerbericht om het aan- en uitmoment te voorspellen, maar dat betwijfel ik.

De thermostaat kan zowel bedraad als draadloos (niet wifi) met de zgn. Heatlink verbinden, welke op zijn beurt bedraad het verwarmingstoestel in of uitschakelt
:) OKE,weer wat geleerd kan bedraad aansturen met zg heatlink zit er standaard ws niet bij?...wel erg duur zo,n google nest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:20:
[...]

:) OKE,weer wat geleerd kan bedraad aansturen met zg heatlink zit er standaard ws niet bij?...wel erg duur zo,n google nest
Jawel zit er gwn bij, de EU versie kan niet zonder werken

Dat is hem

[ Voor 40% gewijzigd door SalexSun op 01-12-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:46:
[...]

:) tot nu toe gaat het goed.....de warmte accu(kelder) is weer opgeladen

een opmerking hij loopt schijnbaar niet op de stooklijn Tr en Ta is hoger (heb je iets veranderd??).......AI (automatisch) ?? nog steeds

verbruik? daar is weinig aan te doen,nu het kouder word verbruiken we allemaal meer! de warmtevraag van je huis is nu groter!
Dat klopt hij was wat traag in het op warme dus weer aanpassen kijk even hoe het verloop nu gaat en hoe hij reageert nu het warmer wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:23:
[...]

Jawel zit er gwn bij, de EU versie kan niet zonder werken

Dat is hem

[...]
ik heb het begrepen bedankt
:P op weerbericht reageren zou mooi zijn......maar dan moet ws wel toestemming geven voor plaatsbepaling(regio waar je woont) anders kan het niet werken(via google of ms)

het word dan een soort van weersafhankelijke regeling (buiten voeler).....is dat dan niet in te passen in HA (software) ??......als ik kijk op weerbericht klopt de buitentemp vrij aardig met wat op de RMC staat

[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 01-12-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:18
ingmar89 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:54:
[...]

Dit heeft in mijn ervaring geen noemenswaardig effect.
Op het moment dat het problemen zou geven (enkele graden boven nul), wordt dat water amper verdampt. Vaak is er wel sprake van enige wind, dus is de lucht die je aanzuigt toch vers. En heeft dan ook geen tijd gehad om vocht op te nemen van je dak af.
Dank je voor de reactie. De unit staat vol in de wind. Zou het helpen wanneer je met een windscherm de unit uit de wind zet. Afgelopen nacht om de 45 min defrost. Heb genoeg warmte in het systeem waarmee het comfort goed blijft. Alleen het E verbruik is 30-40% hoger dan een andere installatie die redelijk beschut staat op een platdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Wat voor andere instantie? Ik zie eigenlijk 4 factoren invloed hebben; buitentemp, vochtigheid, belasting van de unit, en stille modus.
Een stevige wind tegen zou kunnen zorgen voor een mindere luchtstroom.
Wind mee kan zorgen voor een langere ontdooiing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 22:49
Zijn er nadelige effecten te bedenken van het draaien van de wartepomp op vast debiet? Want mijn warmtepomp zit alleen op vloerverwarming aangesloten (geen buffervat verder of sanitair water) en op dit moment 14 groepen (+-120m2). Dus het is lastig om het waterzijdig in te regelen als de flow erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Dat bedient heb je in feite alleen nodig als je wp op vollast draait. In de praktijk is het enige nadeel het stroomverbruik van de pomp.
Qua regeling geeft het bij LG de meeste rust bij de opstart piek. Veel mensen doen dat naar volle tevredenheid.

Qua inregelen; dit kun je gerust doen bij maximale flow, en daarna terug gaan in flow. (Het is immers een verhouding die je instelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ingmar89 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:17:
Wat voor andere instantie? Ik zie eigenlijk 4 factoren invloed hebben; buitentemp, vochtigheid, belasting van de unit, en stille modus.
Een stevige wind tegen zou kunnen zorgen voor een mindere luchtstroom.
Wind mee kan zorgen voor een langere ontdooiing.
:? WP plaatsen op een redelijk beschutte plaats (wind luwe in de zon) is natuurlijk beter,maar soms heb je geen ander keuze bijv. op een groot platdak dat hij op momenten vol in de koude noord/west wind staat(daar is dan weinig aan te doen....misschien 90gr draaien de hele wp).......
misschien een slechte vergelijking,tegen de wind in fietsen is moelijker als wind mee!....aanzuig/uitblaas van de WP(fan)......flow luchtstroom word anders daar haalt de WP de warmte immers uit!

zonnepanelen leg je ook met kompas liefst op zuid/west en niet op het noorden!

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 02-12-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:18
Even een aanvulling op de situatie.
We hebben 2 installaties. Beid met een 7Kw monobloc van LG. Beide installatie bij benadering 120m2 vloerverwarming. Geen WW en geen radiatoren. Een WP staat vrij in de wind op het dak. De ander staat op een verlaagd platdak tegen een gevel uit de wind. Beide installatie zijn hydraulisch ingeregeld dat de WP zijn max van 21 L /m kan leveren. Stil staat uit. Vaste delta t of optimale flow geeft geen verschil in gedrag.
Vannacht bij 5-6gr waren er nog 2 defrosten bij de vrijstaande WP terwijl deze draait op 500w. De ander installatie draait op 450w zonder defrost. Lijkt me dat de capaciteit van de WP juist is.

Op,basis van de vorige reacties moet ik dan toch vanuit gaan dat het hoge aantal defrosten en het hoge E verbruik te maken heeft met luchtvochtigheid en de wind. Maaaaar?? Rechtvaardicht dit een E verbruik van 30% meer dan de andere installatie.

Hoop dat deze aanvulling een duidelijker beeld geeft op de situatie. Hoor graag hoe jullie dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Leonp schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:28:
We hebben 2 installaties. Beid met een 7Kw monobloc van LG. Beide installatie bij benadering 120m2 vloerverwarming. Geen WW en geen radiatoren. Een WP staat vrij in de wind op het dak. De ander staat op een verlaagd platdak tegen een gevel uit de wind. Beide installatie zijn hydraulisch ingeregeld dat de WP zijn max van 21 L /m kan leveren. Stil staat uit. Vaste delta t of optimale flow geeft geen verschil in gedrag.
Vannacht bij 5-6gr waren er nog 2 defrosten bij de vrijstaande WP terwijl deze draait op 500w. De ander installatie draait op 450w zonder defrost. Lijkt me dat de capaciteit van de WP juist is.

Op,basis van de vorige reacties moet ik dan toch vanuit gaan dat het hoge aantal defrosten en het hoge E verbruik te maken heeft met luchtvochtigheid en de wind. Maaaaar?? Rechtvaardicht dit een E verbruik van 30% meer dan de andere installatie.

Hoop dat deze aanvulling een duidelijker beeld geeft op de situatie. Hoor graag hoe jullie dit zien.
De kans lijkt me groter dat de ene woning gewoon meer warmtebehoefte heeft dan de andere. Mogelijk door verschillende isolatie en/of andere ruitmtetemperatuur. Zelfs bij gelijke instelling kunnen de thermostaten onderling zomaar 1 graad afwijken (en de interne LG thermostaten nog wel meer als je dit topic er op naslaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Leonp schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:28:

:? hoe kom je op 30% meer......een op 450w,de ander op 500w....dat is dan 10% meer
het zal zo zijn: verschil in warmtevraag is anders....zoals @SalexSun ook al zegt ...en opstelling van de WP,s
leer er maar mee te leven! het is niet anders

of doe je een meting over het hele huis incl. andere apparatuur in de huizen dan word het anders(verklaard dan 30% meer)?.....m.a.w meet je iedere wp apart met eigen kwh meter? bijv.homewizard

ik weet het niet? het zijn schijnbaar 2 separate appartementen in 1 gebouw (elk met een eigen huisaansluiting? KWH meter ? met aparte bewoners? wat dan ook uitmaakt.....je hebt 2 RMC,s hangen....kan het dan zo zijn dat de ruimte temperatuur verschillend staan ingesteld(warmtevraag)

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 02-12-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
kazemo schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:25:
[...]

:? WP plaatsen op een redelijk beschutte plaats (wind luwe in de zon) is natuurlijk beter,maar soms heb je geen ander keuze bijv. op een groot platdak dat hij op momenten vol in de koude noord/west wind staat(daar is dan weinig aan te doen....misschien 90gr draaien de hele wp).......
misschien een slechte vergelijking,tegen de wind in fietsen is moelijker als wind mee!....aanzuig/uitblaas van de WP(fan)......flow luchtstroom word anders daar haalt de WP de warmte immers uit!

zonnepanelen leg je ook met kompas liefst op zuid/west en niet op het noorden!
Ik zeg toch hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:) ja sorry heb je gelijk in.....was meer bedoeld voor @Leonp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:48:
Zijn er nadelige effecten te bedenken van het draaien van de wartepomp op vast debiet? Want mijn warmtepomp zit alleen op vloerverwarming aangesloten (geen buffervat verder of sanitair water) en op dit moment 14 groepen (+-120m2). Dus het is lastig om het waterzijdig in te regelen als de flow erg laag is.
Ik denk dat er geen nadelige effecten zullen zijn, als je niet het maximale debiet instelt.

Mag ik vragen hoeveel verdelers je hebt. Ik denk niet dat je een verdeler met 14 groepen hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Antonl91 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:48:
Het nadeel van optimal flow rate of deltaT is dat de pomp in veel gevallen te hard zal draaien, wat extra verbruik oplevert. Je kan het vaste debiet ook lager zetten, maar dan kom je tekort wanneer het kouder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Zijn er forumleden zonder enige problemen mbt CH14 op optimal-flow-rate of deltaT? En dan ook rond defrosts waar de LG nogal eens onnodig CH14 wil tonen. En is dat dan icm met parallelbuffer en/of naregeling?

[ Voor 15% gewijzigd door SalexSun op 02-12-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:05:
Zijn er forumleden zonder enige problemen mbt CH14 op optimal-flow-rate of deltaT? En dan ook rond defrosts waar de LG nogal eens onnodig CH14 wil tonen. En is dat dan icm met parallelbuffer en/of naregeling?
Is sturen op optimal flow met een buffervat niet heel ongunstig ?
In het ergste geval gaat dan twee derde van de retour mee het afgifte systeem in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCXmxo-2sdOw3UF2Ny0TS1xFvcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mOjFzsmHub6vsQ2lxL7RS6Sp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
PeteSplit schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat er geen nadelige effecten zullen zijn, als je niet het maximale debiet instelt.

Mag ik vragen hoeveel verdelers je hebt. Ik denk niet dat je een verdeler met 14 groepen hebt ?
Op dit moment heb ik 14 groepen, verdeeld over twee verdelers. Een verdeler met 8 groepen, andere heeft 7 groepen maar die van de badkamer is nog afgedopt. 18 December mag ik die voor het eerst aanzetten.

Ik lees ook over waterzijdig inregelen. Dat zou ideaal zijn alleen lijkt dat niet heel betrouwbaar en dus niet altijd hetzelfde, of de flow meters zijn gewoon slecht. Vandaar dat ik de flow wat hoger had gezet en is het afstellen een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
PeteSplit schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:24:
[...]

Is sturen op optimal flow met een buffervat niet heel ongunstig ?
In het ergste geval gaat dan twee derde van de retour mee het afgifte systeem in.

[Afbeelding]
Ja ik denk dat je gelijk hebt. De vraag was meer de flowgedachte; het idee dat er dan hele beperkte en constante leidingweerstand is waardoor mss de kans op ch14 kleiner is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:13:
[...]

Op dit moment heb ik 14 groepen, verdeeld over twee verdelers. Een verdeler met 8 groepen, andere heeft 7 groepen maar die van de badkamer is nog afgedopt. 18 December mag ik die voor het eerst aanzetten.

Ik lees ook over waterzijdig inregelen. Dat zou ideaal zijn alleen lijkt dat niet heel betrouwbaar en dus niet altijd hetzelfde, of de flow meters zijn gewoon slecht. Vandaar dat ik de flow wat hoger had gezet en is het afstellen een stuk makkelijker.
Ik lees ook andere topics en daar kwam ter sprake, dat je moet streven naar een lage Taanvoer en daarbij een zo'n hoog mogelijke flow.

Ik heb zelf vloerverwarming met pomp en heb maar keuze uit drie flows, bij een lage flow wordt het einde niet warm en loopt de deltaT naar 10. Dus dat is dan omgevingstemperatuur, ofwel geen warmte afgifte meer (Ta 30 Tr 20). Bij een hoge flow is de warmte afgifte ook wat minder. Ik zit er nu een beetje tussen in.

Nu las ik ook dat de verdeler ook de stroming deelt. Heb je de flow staan op 24 lpm dan heb je per groep een flow van 3 lpm (24 / 8 groepen). Ik heb ongeveer een flow van 6 lpm (lange leidingen 100+ meter) en ben afgestapt van het inregelen. Het inregelen met lage flows is erg moeilijk en niet nauwkeurig te doen.

Omdat je al een lage flow hebt zou ik het niet inregelen en helemaal open zetten. Wordt er een ruimte echt te warm zou ik eerder kiezen om de watertemp iets te verlagen (als dat niet mogelijk is, deze groep bijna helemaal dicht zetten, en dan een kwart slag open).

Ook met deze lage flows zou ik kiezen om te sturen op vaste flow, dan heb je meer kans op een constante temperatuur in de kamers.

Omdat de warmte afgifte afhangt van de flow, kun je ook ipv inregelen van de groepen, de flow inregelen zodat de flow past bij een juiste warmteafgifte. Het effect van de flow kun je zien aan de deltaT gemeten bij de verdeler. Bij mijn verdeler is dat deltaT = 5 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 02-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Zelf heb ik alleen ch14 alarmen gehad als ik met afsluiters speelde van een van m'n verdelers. De warmtepomp zit direct op de vloerverwarming aangesloten, maar op andere momenten heb ik het nooit. Heb een paar weken op delta T regeling gedraaid inclusief defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
PeteSplit schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:36:
[...]

Ik lees ook andere topics en daar kwam ter sprake, dat je moet streven naar een lage Taanvoer en daarbij een zo'n hoog mogelijke flow.

Ik heb zelf vloerverwarming met pomp en heb maar keuze uit drie flows, bij een lage flow wordt het einde niet warm en loopt de deltaT naar 10. Dus dat is dan omgevingstemperatuur, ofwel geen warmte afgifte meer (Ta 30 Tr 20). Bij een hoge flow is de warmte afgifte ook wat minder. Ik zit er nu een beetje tussen in.

Nu las ik ook dat de verdeler ook de stroming deelt. Heb je de flow staan op 24 lpm dan heb je per groep een flow van 3 lpm (24 / 8 groepen). Ik heb ongeveer een flow van 6 lpm (lange leidingen 100+ meter) en ben afgestapt van het inregelen. Het inregelen met lage flows is erg moeilijk en niet nauwkeurig te doen.

Omdat je al een lage flow hebt zou ik het niet inregelen en helemaal open zetten. Wordt er een ruimte echt te warm zou ik eerder kiezen om de watertemp iets te verlagen (als dat niet mogelijk is, deze groep bijna helemaal dicht zetten, en dan een kwart slag open).

Ook met deze lage flows zou ik kiezen om te sturen op vaste flow, dan heb je meer kans op een constante temperatuur in de kamers.
Dat is ook een beetje waar ik naartoe wilde. Want ik merk dat de flow soms gewoon niet voldoende is vanwege de grote hoeveelheid groepen. Het warmt dan niet voldoende op en zeker lastig waterzijdig in te regelen. Als ik 1 lpm per groep aanhou gaat het veel beter. De groepen zijn allemaal tussen de 80-90 meter lang dus dat is dan wel weer makkelijk, Zojuist heb ik de flow ook al iets naar beneden gebracht naar 16lpm en dat wil ik zo even houden.

Op hoeveel lpm kom jij ongeveer uit per stand per groep? Want als er een pompje op zit zal je gok ik ook wel al snel op op zo'n 2lpm per groep uitkomen.

De delta T was vandaag zo'n 3 graden, maar er zit verschil tussen de beneden verdieping en eerste verdieping. Beneden lijkt het wat dichterbij elkaar te zitten (aanvoer en retour) dus wat dat betreft kan het waterzijdig nog wat beter ingeregeld worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Antonl91 op 02-12-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:57:
[...]

Dat is ook een beetje waar ik naartoe wilde. Want ik merk dat de flow soms gewoon niet voldoende is vanwege de grote hoeveelheid groepen. Het warmt dan niet voldoende op en zeker lastig waterzijdig in te regelen. Als ik 1 lpm per groep aanhou gaat het veel beter. De groepen zijn allemaal tussen de 80-90 meter lang dus dat is dan wel weer makkelijk, Zojuist heb ik de flow ook al iets naar beneden gebracht naar 16lpm en dat wil ik zo even houden.

Op hoeveel lpm kom jij ongeveer uit per stand per groep? Want als er een pompje op zit zal je gok ik ook wel al snel op op zo'n 2lpm per groep uitkomen.

De delta T was vandaag zo'n 3 graden, maar er zit verschil tussen de beneden verdieping en eerste verdieping. Beneden lijkt het wat dichterbij elkaar te zitten (aanvoer en retour) dus wat dat betreft kan het waterzijdig nog wat beter ingeregeld worden.
Als je zou uitgaan van een deltaT van 5 graden (wil de WP ook graag) dan is 3 graden laag.
Als je nu een deltaT hebt van 3 bij een flow van 16 lpm, dan is dat per groep 2 lpm.
Lager dan 16 lpm zou ik de WP niet zetten.

Bij het instellen van de flow kun je ook kiezen voor cap (%) en deltaT, Zet deze op 100 en 5.
Deze waarden worden door de WP gebruikt tijdens de opstart, deze verloopt dan sneller.

Ik kan de stroming in de vloer niet aflezen, de pomp heeft drie standen en staat op stand 2, aan het verbruik te zien, zou de stroming per groep 6 lpm kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 03-12-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
PeteSplit schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:46:
[...]

Als je zou uitgaan van een deltaT van 5 graden (wil de WP ook graag) dan is 3 graden laag.
Als je nu een deltaT hebt van 3 bij een flow van 16 lpm, dan is dat per groep 2 lpm.
Lager dan 16 lpm zou ik de WP niet zetten.

Bij het instellen van de flow kun je ook kiezen voor cap (%) en deltaT, Zet deze op 100 en 5.
Deze waarden worden door de WP gebruikt tijdens de opstart, deze verloopt dan sneller.

Ik kan de stroming in de vloer niet aflezen, de pomp heeft drie standen en staat op stand 2, aan het verbruik te zien, zou de stroming per groep 6 lpm kunnen zijn.
Flow is iets verlaagd dus ik ga de delta T in de gaten houden, maar ik heb dus 14 groepen, dus net iets meer dan 1 lpm per groep.

En voor de settings wacht ik nog even, eerst het gedrag bij deze settings kijken en vooral ook als het wat kouder word.

Maar dat is best wel fors!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 14:48
Hallo,

Nog nieuws over de “uitbraken” van de U44?

De oorzaak van de uitbarstingen is nu bekend: het hete gas stijgt, de hoge druk stijgt en dan dalen beide plotseling.

Gisteren ervoer ik echter een vreemd fenomeen: ik zag hoe langzaam de compressorfrequentie steeg, net als de hoge druk. Een duidelijk geval van een dreigende uitbraak.
Sterker nog, bij 75° daalde het hete gas plotseling weer en de hoge druk ook, maar de compressor draaide niet, maar bleef langzaam het vermogen opvoeren totdat de doeltemp was bereikt! Het viel me op dat kort voor de verwachte uitbarsting de regelaar de ingestelde temperatuur met 1 verhoogde. Misschien heeft de regeling dan andere parameters?

Het zou interessant zijn om te weten of het mogelijk is om dit bij te stellen. Met andere woorden, als het hete gas stijgt tot 74° of zo, verhoog dan gewoon de insteltemperatuur met +1 gedurende 5 minuten.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:00
butterkeks schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:40:
Hallo,

Nog nieuws over de “uitbraken” van de U44?

De oorzaak van de uitbarstingen is nu bekend: het hete gas stijgt, de hoge druk stijgt en dan dalen beide plotseling.
Wat is dat voor fenomeen die "uitbarstingen"?
Ik volg dit topic toch regelmatig maar heb dit nog niet eerder gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
KarsS schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:25:
[...]
Sorry, de diepe vertaler moet dit een beetje moeilijk te begrijpen maken:

De enkelfasige U44 monoblok units met R32 (5,7,9kw) hebben het probleem dat wanneer de compressorfrequentie wordt verhoogd, het hete gas vaak een drempelwaarde overschrijdt en er een koudemiddelinjectie plaatsvindt. Als gevolg daarvan “draait” de compressor als een gek gedurende ongeveer 15 minuten, waarna het systeem de bovenste hysteresisgrens overschrijdt en uitschakelt. Volgens mij is dit een fout in het regelsysteem, aangezien de 3-fasen modellen dit probleem niet hebben.
Sommigen lossen dit op door de HA in de stille modus te zetten, in dat geval wordt de bovenste compressorfrequentie beperkt tot 40 Hz en stijgt de temperatuur minder.
Als je een buffer hebt, merk je het nauwelijks, maar als de warmtepomp rechtstreeks in het verwarmingssysteem gaat, haalt het alles overhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 18:04
butterkeks schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:42:
[...]

De enkelfasige U44 monoblok units met R32 (5,7,9kw) hebben het probleem dat wanneer de compressorfrequentie wordt verhoogd, het hete gas vaak een drempelwaarde overschrijdt en er een koudemiddelinjectie plaatsvindt. Als gevolg daarvan “draait” de compressor als een gek gedurende ongeveer 15 minuten, waarna het systeem de bovenste hysteresisgrens overschrijdt en uitschakelt. Volgens mij is dit een fout in het regelsysteem, aangezien de 3-fasen modellen dit probleem niet hebben.
Sommigen lossen dit op door de HA in de stille modus te zetten, in dat geval wordt de bovenste compressorfrequentie beperkt tot 40 Hz en stijgt de temperatuur minder.
Als je een buffer hebt, merk je het nauwelijks, maar als de warmtepomp rechtstreeks in het verwarmingssysteem gaat, haalt het alles overhoop.

Ik ga er even vanuit dat je niet de opstartpiek bedoelt. Dit fenomeen wat je beschrijft heb ik ook wel eens gezien en over gepost bij mijn 12kw u34. Dus ook de 3 fasen modellen lijken dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 21:15
KarsS schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:25:
[...]
Ik heb het hier beschreven:

https://gathering.tweaker...message/77881460#77881460

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 23:42
BuNNy_RaBBiT schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:23:
Vraagje over een LG Therma V 9Kw R290 warmtepomp die net draait bij een bekende van mij.

Heb het idee dat er nogal veel stroom wordt gebruikt, vandaag ~20kwh om de woning op 20* te houden.
Tussen 00:00 en ~11:00 continu tussen 1,8kw en 1,2kw opgenomen vermogen. Lijkt me nogal fors.

[Afbeelding]

Gaat om een vrijstaande woning met vloerverwarming op 30* waarbij er vroeger gemiddeld 1800m3 gas werd gebruikt.

In hoeverre is de energiemeter van LG te vertrouwen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik met deze waardes de COP bereken dan komt er maar een COP uit van 2. Zou natuurlijk niet mogen kunnen.
Heb je nog wat kunnen verbeteren aan het regelgedrag van de 9kW R290? @BuNNy_RaBBiT

Ik vroeg me af of je het gedrag in de nacht met veel defrosts en 1800W opstartpiek nog steeds ziet? Had even goede hoop dat de R290 units met 1090W door de opstartpiek gaan, wat eerder gedeeld is.
Of correspondeert die 1800W met de warmtebehoeft/ingestelde doeltemp?

Het lijkt er op alsof de unit weer aan een defrost toe is voordat ie door zijn opstartpiek heen is.

@Wodan89 hoe gaat het qua defrosts bij jouw machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:10
butterkeks schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:42:
[...]

Ook de 3 fase uitvoeringen hebben hier last van.Ik heb er last van als het een beetje vriest maar je nog wel defrosts hebt. Hij vloog dan naar het maximale vermogen tot er weer een defrost kwam.
Op zich vind ik de oplossing van @Jojan265 wel elegant, zodra je het detecteert de stille mode inschakelen. Mijn WP is ondertussen wat overbemeten, ik ga er van uit dat hier de stille mode ook op koudere dagen gewoon aan kan blijven.

Maar goed, de meeste bugs kennen we ondertussen. Wil deze winter zien of een graadminuten regeling helpt bij het niet optoeren als de doeltemperatuur niet gehaald wordt.

Het zou LG sieren als ze eens wat aan dit soort bugs zouden doen. Kan natuurlijk dat het typisch voor ons zeeklimaat is en men het in Korea nog niet eens gezien heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:15
Yes, dit had ik ook "opeens" sinds een paar dagen, terwijl het daarvoor altijd goed liep met Optimal Flow, met vaak minimale flow van 9,4 l/m, en een buffervat van 180l.
Daarbij stond Fixed flow, wat ik niet gebruikte op 15 l/m. Als de WP onder de 15l/m ging bij het terugregelen tijdens Optimal Flow, kreeg ik steeds CH14 8)7

Uiteindelijke de oplossing gevonden door eerst:
- een tijd op Vast debiet (fixed Flow van 16 l/m) te draaien.
- daarna de fixed flow helemaal omlaag gezet naar 8l/m. Vlak daarop kreeg ik natuurlijk weer een CH14.
- daarna we de Fixed flow op 8 l/m laten staan, maar de sturing terug naar Optimal Flow.

En nu draait hij weer als een zonnetje ;) met ook weer flow die fluctueert tussen 26 l/m en 9.4 l/m, en een continue deltaT van 5.

Lijkt of er iets is veranderd? Maar er worden toch geen fw gepusht??

Ik blijf het maar vreemd vinden |:(

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
Icebear1079 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:17:
[...]

Heb je nog wat kunnen verbeteren aan het regelgedrag van de 9kW R290? @BuNNy_RaBBiT

Ik vroeg me af of je het gedrag in de nacht met veel defrosts en 1800W opstartpiek nog steeds ziet? Had even goede hoop dat de R290 units met 1090W door de opstartpiek gaan, wat eerder gedeeld is.

Het lijkt er op alsof de unit weer aan een defrost toe is voordat ie door zijn opstartpiek heen is.

Defrost duurd bij mist ong 5min vanaf het moment dat hij stop met warmte leveren tot hij moment dat hij weer actief 5 a 6 kw leverd. Dan duurd het nog zoon 10 15 min voordat hij 14 15kw thermisch haald.
Ik belast de unit nu wat minder doordat ik hem nu puur gebruik voor BG met alleen vloerverwarming, afgelopen weekend heb ij hier de mengverdelers gewisseld voor gesloten ltv verdelers zonder pomp. Omdat de boven verdieping nu op de r32 unit zit. Ik merk nu wel dat er veel meer tijd tussen de defrosts zit verbruik lijkt ook lager

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Heeft iemand hier al ervaring met een R290 unit met regeling op buffertank sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Wodan89 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:53:
[...]

Defrost duurd bij mist ong 5min vanaf het moment dat hij stop met warmte leveren tot hij moment dat hij weer actief 5 a 6 kw leverd. Dan duurd het nog zoon 10 15 min voordat hij 14 15kw thermisch haald.
Ik belast de unit nu wat minder doordat ik hem nu puur gebruik voor BG met alleen vloerverwarming, afgelopen weekend heb ij hier de mengverdelers gewisseld voor gesloten ltv verdelers zonder pomp. Omdat de boven verdieping nu op de r32 unit zit. Ik merk nu wel dat er veel meer tijd tussen de defrosts zit verbruik lijkt ook lager
Dank voor je reactie en mooi te horen dat LTV verschil maalt.
Hoeveel defrosts heb je nu nodig als de temp zo tegen de 0 aan schurkt zoals afgelopen nacht?
Mijn vraag is eigenlijk, komt ie door de opstartpiek heen en moduleert ie ook terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
BernieW schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:16:
[...]

Ook de 3 fase uitvoeringen hebben hier last van.Ik heb er last van als het een beetje vriest maar je nog wel defrosts hebt. Hij vloog dan naar het maximale vermogen tot er weer een defrost kwam.
Op zich vind ik de oplossing van @Jojan265 wel elegant, zodra je het detecteert de stille mode inschakelen. Mijn WP is ondertussen wat overbemeten, ik ga er van uit dat hier de stille mode ook op koudere dagen gewoon aan kan blijven.
ah, ook de 3-fase?
Ik doe het ook in de stille modus, er is niets anders te doen.
Maar de stille modus versnelt vaak het bevriezen en dwingt dan de warmtepomp om te ontdooien of het apparaat blijft daarna draaien met een slechte COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Icebear1079 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:22:
[...]

Dank voor je reactie en mooi te horen dat LTV verschil maalt.
Hoeveel defrosts heb je nu nodig als de temp zo tegen de 0 aan schurkt zoals afgelopen nacht?
Mijn vraag is eigenlijk, komt ie door de opstartpiek heen en moduleert ie ook terug?
Zie hierbij het opgenomen vermogen van de afgelopen 24. Hij komt goed door de opstart piek heen. Er zit een 1000L buffervat achter en een secundaire pomp voor de vloerverwarming welke door de zone regeling gestuurd word.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swDC4WK2RKFj8C3dgdDIg5x-hQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTq6mFRncPSx7pOwVnZT2qfa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
Wodan89 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:21:
[...]

Zie hierbij het opgenomen vermogen van de afgelopen 24. Hij komt goed door de opstart piek heen. Er zit een 1000L buffervat achter en een secundaire pomp voor de vloerverwarming welke door de zone regeling gestuurd word.[Afbeelding]
Kijk, dat geeft een goed beeld Ziet er toch best goed uit, al vraagt jouw woning ook behoorlijk wat warmte zo tegen het vriespunt. Dat zal in mijn val wat lager liggen.
En dat je defrost vlot verloopt dat snap ik eigenlijk wel met een 1000 L vat er tussen.

Fijne dag. En ik zal ook wat grafiekjes delen zodra mijn systeem draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:17:
[...]

Yes, dit had ik ook "opeens" sinds een paar dagen, terwijl het daarvoor altijd goed liep met Optimal Flow, met vaak minimale flow van 9,4 l/m, en een buffervat van 180l.
Daarbij stond Fixed flow, wat ik niet gebruikte op 15 l/m. Als de WP onder de 15l/m ging bij het terugregelen tijdens Optimal Flow, kreeg ik steeds CH14 8)7

- daarna de fixed flow helemaal omlaag gezet naar 8l/m. Vlak daarop kreeg ik natuurlijk weer een CH14.
- daarna we de Fixed flow op 8 l/m laten staan, maar de sturing terug naar Optimal Flow.

En nu draait hij weer als een zonnetje ;) met ook weer flow die fluctueert tussen 26 l/m en 9.4 l/m, en een continue deltaT van 5.

:X inderdaad raar,bij mij loopt het ook op optimal flow
af toe krijg ik ook die melding CH14...onderhouds melding doelend op ws filter reinigen(niets mee aan de hand,hij haalt gw de max, flow 23ltr/min)

als ik die melding krijg( sporadisch, dan moet ik het toevallig zien)......druk ik gewoon weg met OK en het loopt weer verder??.....melding weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
kazemo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:34:
[...]

:X inderdaad raar,bij mij loopt het ook op optimal flow
af toe krijg ik ook die melding CH14...onderhouds melding doelend op ws filter reinigen(niets mee aan de hand)

als ik die melding krijg( sporadisch, dan moet ik het toevallig zien)......druk ik gewoon weg met OK en het loopt weer verder??.....melding weg!
Hier ook hoor, na elke defrost. De error gaat inderdaad na een minuut of zo weer weg en de WP begint gewoon weer te pruttelen. Ik stoor me er niet meer aan.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
tebogo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:17:
[...]

Oke daar ga ik nog eens mee spelen. Ik dacht eerder idd ook te merken dat fixed flow rate instelling ook invloed heeft wanneer hij eigenlijk niet op fixed flow rate draait.

Heb je die shunt/bypass er nog tussen zitten? Bij zit die er ook tussen ivm een stukje naregeling. Ik dacht dat de veerdruk mss de oorzaak was icm starten vd waterpomp.

Ten slotte zit bij ons het originele expansievat vd ketel nog in het circuit. Deze zit in de retour achter de bypass, maar wel op zolder. Ik weet dat het niet ideaal is. Zou dat mss nog waterpomp of waterflow problemen kunnen veroorzaken? Hij is eigenlijk niet nodig, maar het is tevens het vulpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:59:
[...]

Oke daar ga ik nog eens mee spelen. Ik dacht eerder idd ook te merken dat fixed flow rate instelling ook invloed heeft wanneer hij eigenlijk niet op fixed flow rate draait.

Heb je die shunt/bypass er nog tussen zitten? Bij zit die er ook tussen ivm een stukje naregeling. Ik dacht dat de veerdruk mss de oorzaak was icm starten vd water :) :)

Ten slotte zit bij ons het originele expansievat vd ketel nog in het circuit. Deze zit in de retour achter de bypass, maar wel op zolder. Ik weet dat het niet ideaal is. Zou dat mss nog waterpomp of waterflow problemen kunnen veroorzaken? Hij is eigenlijk niet nodig, maar het is tevens het vulpunt
:) expansievat is geen probleem mits het nog goed is ......test onder moet het hol klinken ....alleen boven warm!.....op zolder met minder voordruk

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 05-12-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:33:
[...]
:) expansievat is geen probleem mits het nog goed is ......test onder moet het hol klinken ....alleen boven warm!.....op zolder met minder voordruk
Ik zal iig controleren of het nog goed is (is pas 5j oud). Ik weet de voordruk niet (kan ik dat meten/instellen?), maar het cv circuit met ketel op zolder was voorheen op 2bar gevuld. De warmtepomp is op begane grond met 2,3bar gevuld. Op zolder is grofweg 6m hoger is 1,7 bar (gecontroleerd met manometer). De gevulde cv druk op zolder is dus niet wezenlijk anders.
Zoals gezegd zit het expansievat wel in de retour, maar ver van de waterpomp in de warmtepomp (10 tot 15m schat ik). Ik dacht eigenlijk dat dat suboptimaal is, maar weet niet wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• butterkeks
OMG, het lijkt te werken!
Krijg je zo de uitbraken onder controle?

Bovenste diagram:
Paars: WP doeltemperatuur

Onderste diagram:
Lichtblauw: Heet gas
Lichtrood: Compressorfrequentie
Lichtgroen: Hoge druk

Je kunt zien hoe het hete gas toeneemt, net als de compressorfrequentie.
Je kunt zien hoe de hoge druk vervolgens snel daalt, net als het hete gas. Maar de compressorfrequentie blijft gelijk en schiet niet omhoog!

Mijn scriptje zet de doeltemperatuur van de warmtepomp een graad hoger voor een periode van 4 minuten zodra het hete gas >73 is.
4 minuten is lang genoeg voor de regeling om met nieuwe parameters te werken, maar kort genoeg voor de regeling om niet te reageren in de vorm van een compressorwissel.

Mijn script is voor Node-Red, maar het zou eenvoudig aan te passen moeten zijn voor HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj6YlD86swMZrnVHOM_JR_kmE0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxfcbyWKXZIgSn6SxvbKcj31.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:09:
[...]

Ik zal iig controleren of het nog goed is (is pas 5j oud). Ik weet de voordruk niet (kan ik dat meten/instellen?), maar het cv circuit met ketel op zolder was voorheen op 2bar gevuld. De warmtepomp is op begane grond met 2,3bar gevuld. Op zolder is grofweg 6m hoger is 1,7 bar (gecontroleerd met manometer). De gevulde cv druk op zolder is dus niet wezenlijk anders.
Zoals gezegd zit het expansievat wel in de retour, maar ver van de waterpomp in de warmtepomp (10 tot 15m schat ik). Ik dacht eigenlijk dat dat suboptimaal is, maar weet niet wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn
:) voordruk kan je alleen maar meten,als cv-water druk 0 is(onder aan ventil) kan je evt oppompen maar als rubberen-membraam stuk is heeft dat geen zin(nieuwe kopen die zijn gevuld met stikstof. rubber bal)

op zolder voordruk 0,5bar....in kelder voordruk 1 bar

in WP zelf zit een klein expansievat......als water inhoud groot is bijv groot buffervat moet er een extra expansievat bij! bijv 18ltr.>25ltr>enz.

als je de oude er af haalt en is zwaar gevult met water(waterbom) dan is het echt kapot!

voorbeeld: https://www.warmteservice...ateriaal/Expansievat/c/80

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 06-12-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@butterkeks heeft dit ook invloed op het opstartgedrag/opstartpiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 08:15

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ben lekker op vakantie en ga morgen richting huis. Dus denk, zet de thermostaat wat hoger. Nu zie ik de volgende error in the LG app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hcy43xHBA45nk4CckgNTtzmxf9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BbdrGFw1NfexmGEsGJzFwzqf.png?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring met deze error code? Als ik zoek in het topic vind ik vrij weinig. Ben bang dat de compressor stuk is. Beetje lastig bekijken als je zelf niet thuis bent... Zie dat hij het gister ochtend. Nog netjes gedaan heeft, maar daarna geen vermogen / stroom verbruikt meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
@majoh geen ervaring, maar dit zegt de installatiehandleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZQH66RBBfBjm8n2qadDzkl6clw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/whDxGH8cSd3CzS6tC3jHCrxD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 08:15

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

SalexSun schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:58:
@majoh geen ervaring, maar dit zegt de installatiehandleiding

[Afbeelding]
Thanks voor het opzoeken. Lastig onderweg op reis. Klinkt niet goed eigenlijk. Ouders heb ik even de stroom eraf laten halen en weer erop laten zetten. Nu staat ie weer te draaien. Ben benieuwd hoe lang hij het volhoud...

Als ik thuis ben maar verder iemand naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:15
SalexSun schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:59:
[...]

Heb je die shunt/bypass er nog tussen zitten? Bij zit die er ook tussen ivm een stukje naregeling. Ik dacht dat de veerdruk mss de oorzaak was icm starten vd waterpomp.

"shunt/bypass er nog tussen" -> nope, gehele circuit (ca. 300l) met circulatiepomp is parallel aangesloten op een buffervat van 180l. En ook de WP is parallel aangesloten aan het buffervat. Dit volgens situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGkJpm-Cx9aNKjYm8HQFayU1kuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvwgEShcsDMVV8P4PwrxIVub.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIXFPcf7FypWn6unIk1SA5Pfnz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pt2fgYVGOCROYUykNs3zjLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuhEzZR_ryz91_Xrmz2S2etEBVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMlzCkGyq9TPofifwsI4XfDu.jpg?f=fotoalbum_large

"problemen kunnen veroorzaken": geen idee. Ik ben iig weer blij hoe hij nu draait, en vraag me dus echt waarom er iets veranderd dat CH14 problemen veroorzaakt |:(

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
SalexSun schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:38:
@butterkeks heeft dit ook invloed op het opstartgedrag/opstartpiek?
Nee, dat heeft er niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 08:37

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

tebogo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:02:
[...]

"shunt/bypass er nog tussen" -> nope, gehele circuit (ca. 300l) met circulatiepomp is parallel aangesloten op een buffervat van 180l. En ook de WP is parallel aangesloten aan het buffervat. Dit volgens situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

"problemen kunnen veroorzaken": geen idee. Ik ben iig weer blij hoe hij nu draait, en vraag me dus echt waarom er iets veranderd dat CH14 problemen veroorzaakt |:(
Hier een zelfde setup alleen met een 200l vat. Tot nu toe geen spijt van. Draait sinds feb 2024

Circulatiepomp kan 15 a 16 lpm kwijt richting het huis

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Wie heeft hier ervaring met erg lage watertemperaturen? Ik wil stabiel draaien op 26 27 graden. Bij 7c. Wat ik nu waarneem is dat de unit soms 4h uitstaat. Temp terug zakt naar 23c en dan pas weer aanslaat. Ik regel nu op buffervat sensor. Regelen op uitvoer bij optimale flow geeft dat niet een te lage aanvoer temp als je secundair systeem meer flow vraagt dan dat de wp in deellast regeld? Is regelen op retour temperatuur een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Wodan89 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:20:
Wie heeft hier ervaring met erg lage watertemperaturen? Ik wil stabiel draaien op 26 27 graden. Bij 7c. Wat ik nu waarneem is dat de unit soms 4h uitstaat. Temp terug zakt naar 23c en dan pas weer aanslaat. Ik regel nu op buffervat sensor. Regelen op uitvoer bij optimale flow geeft dat niet een te lage aanvoer temp als je secundair systeem meer flow vraagt dan dat de wp in deellast regeld? Is regelen op retour temperatuur een optie?
Ik start op met 28 graden aanvoer en doe een stapje terug naar 27.
Bovenstaande wordt uitgevoerd door HA met de volgende condities

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q7SMKuVu6i-gsYRcpqTIX0BnW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDtBh9G9JOt7aYzMFt8KLpio.jpg?f=fotoalbum_large

Met de condities ben ik nog een beetje aan het spelen maar het werkt.

Heb 3 stappen
29 --> 28 (erin gezet als het buiten 12 tot 14 graden is)
28 --> 27 (default)
27 --> 26 (work in progress)

Opstarten met aanvoer 26 (geldt soms ook bij 27) is bij mij een no go. Overshoot is te hoog en de WP sluit hierdoor af. zelfs met -4 / +4 setting

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Wodan89 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:20:
Ik heb de WP op 28 graden, op vaste flow (vanwege buffervat) 19 LPM (na buffervat 18 LPM).
Regeling op uitvoer, op invoer is bij mijn WP het verbruik wat hoger, verder geen verschil gemerkt.
Als ik terug ga naar 27 graden, dan kan door een orc (oil return cycle) de WP uitgaan.
Als de WP uit gaat, kan het meer dan 2 uur duren, door de hysterese (-2) en de langzame temp daling, voordat de WP weer start. Als het kouder is verhoog ik naar 29 en rond het vriespunt naar 30 graden.
(Ik heb een dT van 6 graden bij de vloerverwarming (6 LPM 3 groepen) en bij de WP van 3 graden)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 06-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
wel of geen buffervat......wat moet men nu geloven?.....ik zelf heb een serie buffervat van 50ltr geplaatst,dient hoofdzakelijk voor een snellere defrost

YouTube: Warmtepomp buffervat is NIET nodig

[ Voor 24% gewijzigd door kazemo op 06-12-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:28
kazemo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:04:
wel of geen buffervat......wat moet men nu geloven?.....ik zelf heb een serie buffervat van 50ltr geplaatst,dient hoofdzakelijk voor een snellere defrost

YouTube: Warmtepomp buffervat is NIET nodig
Het Youtube filmpje voegt niks toe tov de white paper die recent gepubliceerd is. Het sluit volledig aan bij wat ondergetekende en vele andere hier al jaar en dag verkondigen. Het is simpele natuurkunde die schijnbaar door de meeste installateurs niet begrepen wordt.

Bij een afgifte systeem met afdoende VVW en zonder zoneregeling is een buffervat geld verspliing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Oilman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:45:
[...]

Het Youtube filmpje voegt niks toe tov de white paper die recent gepubliceerd is. Het sluit volledig aan bij wat ondergetekende en vele andere hier al jaar en dag verkondigen. Het is simpele natuurkunde die schijnbaar door de meeste installateurs niet begrepen wordt.

Bij een afgifte systeem met afdoende VVW en zonder zoneregeling is een buffervat geld verspliing.
:) wat ik er uit op maak is dat: bij een parallel buffervat toegepast:als alles dichtstaat kranen radiators/vvw....zoneregelingen etc. de flow gegarandeerd is....het parallel buffervat dient dan als bypass (direct door het vat) dan krijg je geen flow errors....alleen dan is het zinvol(of denk ik nu verkeerd?).......bij alles open voegt een buffervat niets extra toe....behalve in serie meer systeemvolume dan zijn de defrost,s sneller(daarbij is een extra secundaire pomp niet nodig die pomp zit immers al in de WP! )

voorbeeld klein buffervat wat ik in serie heb toegepast;
https://www.installerendo...rvat-ukv40-dampdcht-52694

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 06-12-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Hier zit ook een 40l buffervat in serie, met name voor systeeminhoud. Zelfs zonder parallelbuffer draait hier een vorm van zoneregeling, zeg maar 1,5 zone. In het slechtse geval gaat de bypass open, normaliter gebeurt dat enkel tijdens een defrost (waterpomp naar 100%).

Zo'n bypass klep is ook niet ideaal, maar het is dat of een parallelbuffer. Dan kies ik voor de bypass omdat het die vaak niet wordt aangesproken. Laatst was het buiten 4gr, woonkamer 22gr (door oven etc aan), eerste verdieping koelde toch af.

De tweede zone heeft in mijn geval sowieso een hogere aanvoertemperatuur nodig (om 20gr te halen). Door die te verhogen wordt ook meteen de opstartpiek makkelijk afgevangen.

[ Voor 21% gewijzigd door SalexSun op 06-12-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detviaklm
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-03 12:07
tebogo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Because I`m from Germany - I try to communicate in english...
I have exactly the same problem with CH14. In the meantime I solve the problem with a fixed flow rate (22 l/min), pump performance 60% an 5 K temp difference. To my mind there is a wrong parameter to send CH14, because the pump is able to reduce the flow up to 8 l/min and it makes no sense to send an error while fall below 15 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:55:
[...]

:) wat ik er uit op maak is dat: bij een parallel buffervat toegepast:als alles dichtstaat kranen radiators/vvw....zoneregelingen etc. de flow gegarandeerd is....het parallel buffervat dient dan als bypass (direct door het vat) dan krijg je geen flow errors....alleen dan is het zinvol(of denk ik nu verkeerd?).......bij alles open voegt een buffervat niets extra toe....behalve in serie meer systeemvolume dan zijn de defrost,s sneller(daarbij is een extra secundaire pomp niet nodig die pomp zit immers al in de WP! )

voorbeeld klein buffervat wat ik in serie heb toegepast;
https://www.installerendo...rvat-ukv40-dampdcht-52694
Er zijn veel redenen voor een buffervat,
de eerste voor het volume is eigenlijk onzin, als twee radiatoren en leidingwerk al genoeg is
een tweede dat het helpt bij de defrost, bij een defrost van 5 minuten met een flow van 20 LPM, zou het
buffervat dan van 100 liter moeten zijn, anders gaat het toch uit het afgifte systeem.

Andere redenen zijn meer waarschijnlijk,
als je overal eigenwijze thermostaat knoppen hebt (als ze allemaal tegelijk dicht kunnen gaan)
als een bypass kortsluiting, zodat de WP nooit een flow probleem krijgt en niet in storing gaat
als je het cv-circuit niet aangepast hebt, het circuit draait over het (warme) buffervat met eigen (lagere) flow

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 06-12-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 23:49
Icebear1079 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:17:
[...]

Heb na wijzingen (regeling temp Tinvoer naar Tuitvoer) geen bericht weer gehad. Geen bericht is goed bericht denk ik :).
Volgens mij gaat de warmtepomp ook nu nog maximaal beginnen voordat deze terug moduleert..

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snF9zptn8PTLhIEgMrnGiXuA5Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klj3TGaW5DOWoIyoY50MEHOw.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi dat dit plaatje weer voorbij komt.
Ga mijn grote buffervat vervangen door een kleinere komende tijd.
Vgl warmtepomp weetjes is het bovenstaande het beste.
In deze tekening is geen sensor of klep opgenomen omdat LG dit kent.
Bij WW zie deze altijd wel staan.
Wie kan mij nu uitleggen welke weg het warme water vanuit de WP kiest zodra het bij het eerste T stuk komt??
Is dit afhankelijk of de pomp die iets verder zit aan of uit staat?
Is de flow vanuit de wp voldoende krachtig om een stilstaande pomp te kunnen passeren.
Mijn installateur wil het altijd aansluiten zonder T stuk. Dus het water vanuit de wp rechtstreeks het vat in.
Dit is de eerste tekening op de site van Wweetjes. Zij zijn daar geen voorstander van
Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:14:
[Afbeelding]

Wie kan mij nu uitleggen welke weg het warme water vanuit de WP kiest zodra het bij het eerste T stuk komt??
Is de flow vanuit de wp voldoende krachtig om een stilstaande pomp te kunnen passeren.

Ben benieuwd
Het water kiest de weg van de minste weerstand, staat de externe pomp uit, dan gaat het water via het buffervat terug naar de WP.
De pomp na het buffervat moet gelijk, of langzamer staan dan de pomp in de WP voor de beste werking van het systeem. Beide staan tegelijk aan, of uit. Als de pomp in de WP draait, draait ook de externe pomp.

Ik heb onlangs met een label A pomp een test uitgevoerd, om te zien of er warm water de pomp passeert, dit was bij mijn pomp niet het geval.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 06-12-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
montebaldo55 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:14:
[Afbeelding]

Ga mijn grote buffervat vervangen door een kleinere komende tijd.
Vgl warmtepomp weetjes is het bovenstaande het beste.
In deze tekening is geen sensor of klep opgenomen omdat LG dit kent.
Bij WW zie deze altijd wel staan.
Mijn installateur wil het altijd aansluiten zonder T stuk. Dus het water vanuit de wp rechtstreeks het vat in.
Dit is de eerste tekening op de site van Wweetjes. Zij zijn daar geen voorstander van
Ben benieuwd
:X als secundaire pomp uitstaat gaat niets door het afgifte systeem>vvw>radiatoren etc.
buffervat word dan een bypass rechtstreeks door het buffervat....aanvoer>retour vanuit WP
(werkt dan als een radiator zonder warmte afgifte als dan vat warm is...ta en tr is gelijk dan stopt de WP op hysterese na enige tijd)

als secundaire pomp loopt bepaald die de flow door de afgifte>vvw.>radiatoren....bijv 3standen
18ltr/pmin...12ltr....8ltr
stel flow WP staat op 20ltr....en secundiare pomp op 18ltr....dan gaat 2ltr door het parallelle buffervat.als bypass en 18ltr door de afgifte....wat terugkomt uit vloerverwarming (retour) word gemengt .....pompen werken onafhankelijk van elkaar(beinvloeden elkaar niet zo werkt een vvw mengverdeler met pomp ook....als je die dan ook nog hebt word het nog moelijker dan zijn 3 pompen in het spel)....dan is een open verdeler beter(1 pomp minder)

althans dat is mijn uitleg....zal ik wel kritiek op krijgen.....ik heb het bij mij allemaal uit geprobeerd.

warmte pompweetjes schema,s daar staan zoveel schema,s op daar zie je door de bomen het bos niet meer.....eigenlijk een beetje achterhaald de techniek staat niet stil ...is iets van 10j geleden vlg mij...obsolete

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
schema,s word daar maar wijs uit:

het buffervat.= edit moet weg:uit mijn eerder geplaatste tekst

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 06-12-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:47:
[...]

:X als secundaire pomp uitstaat gaat niets door het afgifte systeem>vvw>radiatoren etc.
buffervat word dan een bypass rechtstreeks door het buffervat....aanvoer>retour vanuit WP
(werkt dan als een radiator zonder warmte afgifte als dan vat warm is...ta en tr is gelijk dan stopt de WP op hysterese na enige tijd)

als secundaire pomp loopt bepaald die de flow door de afgifte>vvw.>radiatoren....bijv 3standen
18ltr/pmin...12ltr....8ltr
stel flow WP staat op 20ltr....en secundiare pomp op 18ltr....dan gaat 2ltr door het parallelle buffervat.als bypass en 18ltr door de afgifte....wat terugkomt uit vloerverwarming (retour) word gemengt in het buffervat......pompen werken onafhankelijk van elkaar(beinvloeden elkaar niet zo werkt een vvw mengverdeler met pomp ook....als je die dan ook nog hebt word het nog moelijker dan zijn 3 pompen in het spel)....dan is een open verdeler beter(1 pomp minder)

althans dat is mijn uitleg....zal ik wel kritiek op krijgen.....ik heb het bij mij allemaal uit geprobeerd.

warmte pompweetjes schema,s daar staan zoveel schema,s op daar zie je door de bomen het bos niet meer.....eigenlijk een beetje achterhaald de techniek staat niet stil ...is iets van 10j geleden vlg mij...obsolete
hier de kritiek :+

WP pomp draait sneller dan Externe pomp (A)

aanvoer WP 20 lpm - Extern 18 lpm = 2 lpm (warm)water buffervat in, geen menging (Ext 18 lpm)

retour Ext 18 lpm + 2 lpm uit buffer = 20 lpm naar WP, menging (retour + warm buffer)

WP pomp draait langzamer dan Externe pomp (B)

aanvoer WP 18 lpm + 2 lpm retour water uit buffervat, menging (aanvoer + koud buffer) = Extern 20 lpm

retour WP 18 lpm = Ext 20 lpm - 2 lpm retour (koud)water buffervat in, geen menging (WP 18 lpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Buffervat moet in mijn geval zeker daar ik een naregeling heb. Zo kan ik per ruimte de temperatuur regelen.
Verder ben ik heel tevreden met het vat daar mijn 12kw pomp heel stabiel, vlak en heel rustig loopt.
Blijft de vraag over wat het beste is:
1. Aansluiten zo als hierboven is dus met T stuk
2. Aansluiting maken zoals nu. Deze is parallel. Aanvoer en retour rechtstreeks op buffervat. En cv aansluiting idem
Wat zijn de voor en nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:10:
[...]

hier de kritiek :+

WP pomp draait sneller dan Externe pomp

aanvoer WP 20 lpm - Extern 18 lpm = 2 lpm (warm)water buffervat in, geen menging (Ext 18 lpm)

retour Ext 18 lpm + 2 lpm uit buffer = 20 lpm naar WP, menging (retour + warm buffer)

WP pomp draait langzamer dan Externe pomp

aanvoer WP 18 lpm + 2 lpm retour water uit buffervat, menging (aanvoer + koud buffer) = Extern 20 lpm

retour WP 18 lpm = Ext 20 lpm - 2 lpm retour (koud)water buffervat in, geen menging (WP 18 lpm)
:) haha,ik word gevangen in de woordkeuze in mijn tekst....word gemengd in buffervat dit moet dan zijn: retourwater word gemengd met 2ltr warm water uit buffervat(bypass) naar WP word dan totaal 20ltr,dan zeg ik toch het zelfde als hoe jij het uitlegt....

de laatste regels uit jouw tekst daar moet ik nog over nadenken.....als voorbeeld noem je externe pomp 20ltr= rare keuze pomp heeft een vast debiet van 18ltr(hoger gaat niet)
wp pomp moduleerd wel als je hem optimaal zet, omlaag tot wel 8ltr/min....dat gaat dan logischer wijze verschil maken in werking.....wil het goed werken moet het op een vast debiet bijv 20ltr/min (naar mijn mening hoger als de secundaire pomp)

voor alle duidelijkheid ik zelf heb geen parallel buffervat....ik probeer het uit te leggen voor andere tweakers die wel zo,n vat hebben!....zoals @montebaldo55 die er een vraag over had

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 07-12-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:39:
[...]

:) haha,ik word gevangen in de woordkeuze in mijn tekst....word gemengd in buffervat dit moet dan zijn: retourwater word gemengd met 2ltr warm water uit buffervat(bypass) naar WP word dan totaal 20ltr,dan zeg ik toch het zelfde als hoe jij het uitlegt....

de laatste regels uit jouw tekst daar moet ik nog over nadenken.....als voorbeeld noem je externe pomp 20ltr= rare keuze pomp heeft een vast debiet van 18ltr(hoger gaat niet)
wp pomp moduleerd wel als je hem optimaal zet, omlaag tot wel 8ltr/min....dat gaat dan logischer wijze verschil maken in werking.....wil het goed werken moet het op een vast debiet bijv 20ltr/min (naar mijn mening hoger als de secundaire pomp)

voor alle duidelijkheid ik zelf heb geen parallel buffervat....ik probeer het uit te leggen voor andere tweakers die wel zo,n vat hebben!....zoals @montebaldo55
Ik heb wel een (klein) buffervat en ben een beetje aan het spelen met de flow, bij het primaire circuit WP-buffervat en het secundaire circuit buffervat-afgifte systeem.
Ik heb een 5 kW WP met een max van bijna 25 lpm, De externe (secundaire) pomp is een zware 25/8 die haalt wel meer dan 30 lpm.
Omdat ik een afgifte systeem heb dat niet voor de WP is aangepast, hoor je het ruisen van in de buizen al vanaf 20 lpm, hoger kan daardoor niet.
Daarom heb ik nu ingesteld 19 lpm WP en 17 lpm extern. Een zo hoog mogelijke flow voor voldoende afgifte, zonder ruis geluiden

Optimale flow gooit de menging in het buffervat helemaal door elkaar, dus ik gebruik vaste flow, waarbij ik de temperatuur hoog wil houden in het buffervat voor de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:22:
[...]

Ik heb wel een (klein) buffervat en ben een beetje aan het spelen met de flow, bij het primaire circuit WP-buffervat en het secundaire circuit buffervat-afgifte systeem.
Ik heb een 5 kW WP met een max van bijna 25 lpm, De externe (secundaire) pomp is een zware 25/8 die haalt wel meer dan 60 lpm.
Omdat ik een afgifte systeem heb dat niet voor de WP is aangepast, hoor je het ruisen van in de buizen al vanaf 20 lpm, hoger kan daardoor niet.
Daarom heb ik nu ingesteld 19 lpm WP en 18 lpm extern. Een zo hoog mogelijke flow voor voldoende afgifte, zonder ruis geluiden

Optimale flow gooit de menging in het buffervat helemaal door elkaar, dus ik gebruik vaste flow, waarbij ik de temperatuur hoog wil houden in het buffervat voor de defrosts.
:) voor alle duidelijkheid ik had het over schema D van warmtepompweetjes (parallel vat)+secundaire pomp van @montebaldo55 en @tebogo 8) .....hoe jij het hebt weet ik niet?
een en ander is inderdaad verwarrend en word ik misschien ook wel op het verkeerde been gezet!....met een modulerende WP pomp van LG (optimal flow)...die combinatie is misschien niet goed?.......WIE WEET DAT?

.....daar staat bij in tekst (bij D) werkt het best met beide pompen gelijke flow......optimal flow verstoord dat!
schema A is wat leidingen betreft het zelfde als D......WAT IS HET VERSCHIL? is mij niet duidelijk?

er zijn verschillende schema,s A,B,C,D,E ,F, en G wat moet dan zijn?,,,,voor een LG WP

ik heb een serie vat daar speelt dat totaal niet!....ik kan doen wat ik zelf wil optimal of vast debiet ik heb maar 1 pomp in WP zelf!

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 07-12-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

kazemo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 06:11:
[...]

:) voor alle duidelijkheid ik had het over schema D van warmtepompweetjes (parallel vat)+secundaire pomp van @montebaldo55 en @tebogo 8) .....hoe jij het hebt weet ik niet?
een en ander is inderdaad verwarrend en word ik misschien ook wel op het verkeerde been gezet!....met een modulerende WP pomp van LG (optimal flow)...die combinatie is misschien niet goed?.......WIE WEET DAT?

.....daar staat bij in tekst (bij D) werkt het best met beide pompen gelijke flow......optimal flow verstoord dat!
schema A is wat leidingen betreft het zelfde als D......WAT IS HET VERSCHIL? is mij niet duidelijk?

er zijn verschillende schema,s A,B,C,D,E ,F, en G wat moet dan zijn?,,,,voor een LG WP

ik heb een serie vat daar speelt dat totaal niet!....ik kan doen wat ik zelf wil optimal of vast debiet ik heb maar 1 pomp in WP zelf!
Bij mij staat de secundaire pomp (Grundfos) op 15lpm
Wp vast op 15.4 lpm

Geen last van oilcycles. Gewoon mooi strak lijntje

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
markklok schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:08:
[...]

Wp vast op 15.4 lpm

:) mooi dan toch,zo laten staan....dan gaat er 0,5 ltr/min over het buffervat en houd het warm als het goed is!....je hebt wel een pomp loze open verdeler(wat dan beter is) ?

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 07-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

markklok schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:08:
[...]

Wp vast op 15.4 lpm

Heb je geen schommelingen meer ? Hoe heb je dat opgelost ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 06:11:
[...]

:) voor alle duidelijkheid ik had het over schema D van warmtepompweetjes (parallel vat)+secundaire pomp van.....hoe jij het hebt weet ik niet?

Ik heb aansluiting volgens F en heeft wat meer menging (ondanks gelaagdheid) door de stroming door het vat dan D. Beste is dan D, als je een buffervat nodig hebt...

A,B,C zijn afbeeldingen met afstelling pompen en stroom richting water
D,E,F,G zijn manieren van aansluiting van de leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

PeteSplit schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:54:
[...]

Heb je geen schommelingen meer ? Hoe heb je dat opgelost ?
Enige schommelingen van de compressor is wanneer hij balans in de temperatuur aan het zoeken is.
Dat neemt na verloop van tijd af als het water meer op temperatuur is (dit gebeurt nadat ik hem snachts uit heb gezet en de boel is afgekoeld)

Oilcycles waar men het over heeft ik zelf nog nooit gezien in mijn setup

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-10 17:00
Nu heb ik zelf geen buffervat, maar ik lees hier al een aantal keer dat degene met een buffervat de flow van de WP ongeveer gelijk afregelen met de flow van het cv systeem.

Dit houd toch logischer wijs in dat er (nagenoeg) geen flow door het buffervat gaat?
Dan zou je toch het buffervat gewoon kunnen verwijderen?
Is het buffervat niet bedoeld om te bufferen ingeval de hoeveel geproduceerde warmte van de WP afwijkt van de afgestane warmte in het afgifte systeem?

De enige manier waarop hierin een verschil kan zitten is naar mijn idee een verschil in flow.

Wat betreft het rendement, een parallel buffervat vereist een extra pomp. Bij mij een draaid de WP soms wel dagen achter een op ongeveer 360W, een extra pomp zorgt toch al gauw voor minimaal 10% meer opgenomen elektrisch vermogen. Lijkt me niet echt gunstig voor je COP.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

kazemo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:45:
[...]

:) mooi dan toch,zo laten staan....dan gaat er 0,5 ltr/min over het buffervat en houd het warm als het goed is!....je hebt wel een pomp loze open verdeler(wat dan beter is) ?
Ja precies dat.. De buffer op temp houden voor een defrost is belangrijk.. Tijdens het defrosten schiet hij naar 25 a 28lpm en dan kan hij daar de warmte uit halen.

Vroeger (anders huis/wp) had ik geen buffervat en zag ik de retour van mn vloerverdeler omlaag schieten. Is nu minimaal.

Heb een open verder ja

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvO76 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:23:
Nu heb ik zelf geen buffervat, maar ik lees hier al een aantal keer dat degene met een buffervat de flow van de WP ongeveer gelijk afregelen met de flow van het cv systeem.

Dit houd toch logischer wijs in dat er (nagenoeg) geen flow door het buffervat gaat?
Is het buffervat niet bedoeld om te bufferen ingeval de hoeveel geproduceerde warmte van de WP afwijkt van de afgestane warmte in het afgifte systeem?

De enige manier waarop hierin een verschil kan zitten is naar mijn idee een verschil in flow.

Wat betreft het rendement, een parallel buffervat vereist een extra pomp. Bij mij een draaid de WP soms wel dagen achter een op ongeveer 360W, een extra pomp zorgt toch al gauw voor minimaal 10% meer opgenomen elektrisch vermogen. Lijkt me niet echt gunstig voor je COP.
:) ja precies om die reden heb ik zelf geen groot parallel buffervat,ik spaar 1 pomp uit en een buffervat is dan ook goedkoper in aanschaf en e-verbruik op termijn (sluip verbruik)......de reden dat er mee bezig ben.....ik wil gewoon weten hoe het precies zit!...omdat sommige beweren dat het zonder vat eigenlijk niet gaat (dat is dan een verschil in mening).....het enige voordeel is dat ik kan bedenken, dat je dan ook zone regeling kan toepassen zonder flow errors te krijgen(vat word dan een bypass) en temp. word stabieler ?.....defrost,s gaan sneller!,maar daarvoor heb ik een klein serievat dat helpt dan ook mee voor een gedeelte! (meer systeem volume)

kortom beide systemen hebben voor en nadelen...is maar waar je voor kiest!..we willen allemaal zo zuinig mogelijk stoken

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 07-12-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Wat betreft het rendement, een parallel buffervat vereist een extra pomp. Bij mij een draait de WP soms wel dagen achter een op ongeveer 360W, een extra pomp zorgt toch al gauw voor minimaal 10% meer opgenomen elektrisch vermogen. Lijkt me niet echt gunstig voor je COP.
Je houd zo weinig mogelijk flow door het buffervat om het verschil laag te houden en het rendement hoog.

Er kunnen veel redenen zijn voor een buffervat, om het systeem hydraulisch neutraal te houden

- als je overal eigenwijze thermostaat knoppen hebt (als ze allemaal tegelijk dicht kunnen gaan) en dan
als een bypass kortsluiting, zodat de WP nooit een flow probleem krijgt en niet in storing gaat

- als je het cv-circuit niet aangepast hebt, het circuit draait over het (warme) buffervat met eigen (lagere) flow

en als het buffervat warm is (WP flow hoger dan secundair circuit) kan het mee helpen bij een defrost (afhankelijk van de grootte van het buffervat)

Veel installateurs/producenten eisen een buffervat voor de garantie. Ik moest ook een buffervat laten plaatsen en heb 10 jaar garantie op de WP en de installatie (met regelmatig onderhoud).

Mijn externe pomp gebruikt 10W (en werkt alleen, als de WP pomp aanstaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
kazemo schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:18:
[...]

:) ja precies om die reden heb ik zelf geen groot parallel buffervat,ik spaar 1 pomp uit en een buffervat is dan ook goedkoper in aanschaf en e-verbruik op termijn (sluip verbruik)......de reden dat er mee bezig ben.....ik wil gewoon weten hoe het precies zit!...omdat sommige beweren dat het zonder vat eigenlijk niet gaat (dat is dan een verschil in mening).....het enige voordeel is dat ik kan bedenken, dat je dan ook zone regeling kan toepassen zonder flow errors te krijgen(vat word dan een bypass) en temp. word stabieler ?.....defrost,s gaan sneller!,maar daarvoor heb ik een klein serievat dat helpt dan ook mee voor een gedeelte! (meer systeem volume)

kortom beide systemen hebben voor en nadelen...is maar waar je voor kiest!..we willen allemaal zo zuinig mogelijk stoken
Bij mij draait de LG zonder buffervat rechtstreeks om de vloerverwarming met een open verdeler.
Flow is dus altijd gegarandeerd.
In een dergelijke situatie zou m.i. een buffervat alleen nuttig zijn voor het overbruggen van je opstartpiek.
Voorwaarde moet dan volgens mij wel zijn dat tijdens de opstartpiek de flow van de WP groter is dan de flow door de CV installatie en dat, na de opstartpiek de flow van de WP kleiner is dan de flow door de CV én dat na uitschakeling van de WP, de CV circulatiepomp nog een tijdje door draait om te zorgen dat de buffer weer afgekoeld zodat deze weer gereed is voor de volgende opstartpiek.

Misschien een enkele situatie daargelaten, durf ik eigenlijk wel te stellen dat een buffervat alleen zinvol is bij een installatie waarbij er in de installatie naregeling plaats vind.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91

Nu heb ik zelf geen buffervat en aangezien jij dat ook niet hebt ben ik benieuwd naar het afgifte systeem en heb je ook iets van een geforceerde flow ingesteld?

Ergens begin deze week volgens mij de instellingen aangepast. Heb zo'n 14 groepen vloerverwarming (15e mag ik over 1.5 week in gebruik nemen) maar mijn 9kW LG kon natuurlijk ver terugmoduleren, maar dan had ik niet genoeg flow over de vloerverwarming. Dus ik heb die minimale waarde op ongeveer een liter per groep ingesteld (14liter/min). Verder ook geen extra pompjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
uitleg over vloerverwarmig met naregeling....of zoneregeling, met in iedere ruimte een aparte thermostaat mocht je dat willen (of al hebt)....(een parallel buffervat is dan wel een vereiste)
werkt het beste met een open verdeler met een WP (lage temp)

https://online-vloerverwarming.nl/toebehoren/zone-regeling/

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 08-12-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Goedemorgen ik zie dat mijn warmtepomp heel erg op en neer gaat qua verbruik is hier nog iets aan te finetunen of advies om dingen anders te stellen. Gaat op stooklijn op water. Temperatuur staat op 30 graden al gehele tijd dus die is wel constant. Hysterese staat op -4 +4Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7hygS3Z-Sf45Z-h1cVjTpWqkFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWd8ojJURrwGcvzmgGMJvf0t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:10
Jgroothedde schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:48:
Goedemorgen ik zie dat mijn warmtepomp heel erg op en neer gaat qua verbruik is hier nog iets aan te finetunen of advies om dingen anders te stellen. Gaat op stooklijn op water. Temperatuur staat op 30 graden al gehele tijd dus die is wel constant. Hysterese staat op -4 +4[Afbeelding]
Alleen deze informatie is te weinig om hier iets zinnigs op te zeggen.
En dat grafiekje van homewizzard is dacht ik een rollend gemiddelde van 5 minuten, dan mis je wel wat informatie.
Heb jij geen andere informatie, b.v. temperatuur verloop van de verschillende sensoren?

Edit: het lijken loopjes van een uur, zou pendelen kunnen zijn, met deze buiten temperaturen en te weinig afgifte zou dat het kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door The_KnarF op 08-12-2024 10:24 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Lees de laatste tijd weinig over software versies.
Soms is dit een hot item.
Zit er op de meest recente machines nog steeds dezelfde software versie als voorheen?
Zelf heb ik RMC versie 3.06.7a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
Antonl91 schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:06:
[...]

Nu heb ik zelf geen buffervat en aangezien jij dat ook niet hebt ben ik benieuwd naar het afgifte systeem en heb je ook iets van een geforceerde flow ingesteld?

Ergens begin deze week volgens mij de instellingen aangepast. Heb zo'n 14 groepen vloerverwarming (15e mag ik over 1.5 week in gebruik nemen) maar mijn 9kW LG kon natuurlijk ver terugmoduleren, maar dan had ik niet genoeg flow over de vloerverwarming. Dus ik heb die minimale waarde op ongeveer een liter per groep ingesteld (14liter/min). Verder ook geen extra pompjes.
Mijn afgifte systeem (op een LG 7kW) bestaat uit ongeveer 50m2 vloerverwarming met open verdeler op de begane grond.
Op de verdieping 3 T11 radiatoren, waarvan 1 uitgerust met Heatfans en een handdoek radiator.
Hiermee krijgen we het huis comfortabel warm (boven wat minder) met een aanvoer temperatuur van tussen de 28 en 32 graden.
De radiatoren heb ik dmv het voetventiel zo proberen in te regelen dat er tussen de invoer en de uitvoer ongeveer 5 graden verschil zit. De vloerverwarming (3 lussen) heb ik met van die rode flow meters zo proberen in te stellen dat de van alle drie de lussen de retour ongeveer even warm is.

Wil het een en ander nog wel eens een keer controleren met een warmtebeeld camera.
Ik ook wel benieuwd hoe het systeem reageert bij een langere periode met temperaturen onder nul.
Warmtepomp is in gebruik sinds vorig jaar april.

De warmtepomp staat ingesteld op optimal flow met een begrenzing op 85%.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
montebaldo55 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:54:
Lees de laatste tijd weinig over software versies.
Soms is dit een hot item.
Zit er op de meest recente machines nog steeds dezelfde software versie als voorheen?
Zelf heb ik RMC versie 3.06.7a.
Ik heb de 5kw monoblok van mei 2024 met 3.06.7a
Met de nest thermostaat er tussen gaat het nu beter met de temperatuur op 21,5 graden bij 21aan en 22 uit hij gaat s avonds om 10 uur uit naar 20 grade om 7 s morgens is het ook de 21a 22 graden ,nog een fijne zondag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx2cX2ivqezctRdpFSqTiwam3Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLGsC9c1fVYYxNeLTrmP3Fem.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8gPkoEQaMppzklVgbit5cxgFuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Clf6qPhbEDoIo06o4Tp1Yzm8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb een aantal vragen over de ventilator. De WP staat bij mij op het plat dak van de aanbouw en ik kan zelf niet zien, of horen hoe de ventilator het doet.

- Draait de ventilator sneller als de compressor harder gaat werken ?
- Draait de ventilator sneller bij lagere temperaturen (of defrost) ?
- Draait de ventilator sneller als de stille mode uit staat ?
of
- Draait de ventilator altijd op dezelfde snelheid ?

Dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
PeteSplit schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:14:
Ik heb een aantal vragen over de ventilator. De WP staat bij mij op het plat dak van de aanbouw en ik kan zelf niet zien, of horen hoe de ventilator het doet.

of

Dank _/-\o_
Op je eerste twee vragen moet ik je antwoord schuldig blijven.
Op je derde vraag kan ik bevestigend antwoorden.
In stille modus moet ik naar de fan kijken om te weten te komen of deze draaid.
Zonder stille modus hoor ik hem 5 meter verderop draaien.

HM071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-10 21:15

of

Dank _/-\o_
Nee
Nee
Ja, dan op 670 rpm, bij stille modus op 350 rpm
Nee

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:55:
[...]

Ik heb de 5kw monoblok van mei 2024 met 3.06.7a
Met de nest thermostaat er tussen gaat het nu beter met de temperatuur op 21,5 graden bij 21aan en 22 uit hij gaat s avonds om 10 uur uit naar 20 grade om 7 s morgens is het ook de 21a 22 graden ,nog een fijne zondag
[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) met nest thermostaat is inderdaad nu beter verschil tussen aan/uit is nu 1gr....hysterese 0,5/0,5,dit gaat met de LG RMC niet verschil is daar altijd 2gr.....bijv 0,5/1,5....of 1/1
je past waarschijnlijk nacht verlaging toe van 10u s,avonds tot 7u s,morgens ? 1gr omlaag ?
buffer in de vloer is groot genoeg om de nacht door te komen

die foto,s is dat van de google-nest app...is dat de tijd dat wp gelopen heeft per dag?

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 08-12-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo

of

Dank _/-\o_
volgens mij stopt de ventilator ff tijdens defrost en bij opstart ff op hoge(weet ik eigenlijk niet zeker kan ook op lage snelheid zijn) snelheid blaast hij de condensor droog(stoomwolk).....toert op tijdens opstart en gaat dan weer terug naar stille mode(als je dat gebruikt) lage snelheid

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 08-12-2024 15:44 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 182 Laatste