Antonl91 schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:13:
[...]
Op dit moment heb ik 14 groepen, verdeeld over twee verdelers. Een verdeler met 8 groepen, andere heeft 7 groepen maar die van de badkamer is nog afgedopt. 18 December mag ik die voor het eerst aanzetten.
Ik lees ook over waterzijdig inregelen. Dat zou ideaal zijn alleen lijkt dat niet heel betrouwbaar en dus niet altijd hetzelfde, of de flow meters zijn gewoon slecht. Vandaar dat ik de flow wat hoger had gezet en is het afstellen een stuk makkelijker.
Ik lees ook andere topics en daar kwam ter sprake, dat je moet streven naar een lage Taanvoer en daarbij een zo'n hoog mogelijke flow.
Ik heb zelf vloerverwarming met pomp en heb maar keuze uit drie flows, bij een lage flow wordt het einde niet warm en loopt de deltaT naar 10. Dus dat is dan omgevingstemperatuur, ofwel geen warmte afgifte meer (Ta 30 Tr 20). Bij een hoge flow is de warmte afgifte ook wat minder. Ik zit er nu een beetje tussen in.
Nu las ik ook dat de verdeler ook de stroming deelt. Heb je de flow staan op 24 lpm dan heb je per groep een flow van 3 lpm (24 / 8 groepen). Ik heb ongeveer een flow van 6 lpm (lange leidingen 100+ meter) en ben afgestapt van het inregelen. Het inregelen met lage flows is erg moeilijk en niet nauwkeurig te doen.
Omdat je al een lage flow hebt zou ik het niet inregelen en helemaal open zetten. Wordt er een ruimte echt te warm zou ik eerder kiezen om de watertemp iets te verlagen (als dat niet mogelijk is, deze groep bijna helemaal dicht zetten, en dan een kwart slag open).
Ook met deze lage flows zou ik kiezen om te sturen op vaste flow, dan heb je meer kans op een constante temperatuur in de kamers.
Omdat de warmte afgifte afhangt van de flow, kun je ook ipv inregelen van de groepen, de flow inregelen zodat de flow past bij een juiste warmteafgifte. Het effect van de flow kun je zien aan de deltaT gemeten bij de verdeler. Bij mijn verdeler is dat deltaT = 5 graden.
[
Voor 7% gewijzigd door
PeteSplit op 02-12-2024 18:41
]