LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 161 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelec
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
tebogo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 05:45:
[...]

Aangepast naar :

code:
1
2
3
# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 300s

Zelfde resultaat helaas.

Vreemd dat anderen dit niet hebben, Wifi niet beschikbaar dan stopt de WP. |:(
Heb je wel een fallback AP gedefinieerd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "${name}"
    password: "configesp"

WP: Gree Versati III 4kw, SWW: Eldom 80L 2kw, PV: 6.5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-07 07:18
butterkeks schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:09:
[...]

Bedankt! Geeft het register de exacte foutcode of alleen waar/onwaar?

Stroming is geen probleem, het systeem werkt op een hydraulische separator. Het systeem werkt ook al 3 jaar probleemloos. Ik had de fout een keer in de herfst, en nu vanavond. Beide keren na het ontdooien.
Toen stond de verwarming uit en heb ik hem gewoon weer aangezet en hij draaide zonder problemen.
Ik heb het geheel nu getest door de maximale pompopbrengst in te stellen op 10%. Het resultaat is een CH14.
De retourwaarde van het register is 14.
Met Node Red maak ik een foutopvraag en als deze zich voordoet, wordt er een mail verstuurd en wordt er overgeschakeld naar de gasverwarming.
Ik heb geen idee waarom de fout optreedt. Ik heb in de herfst het filterscherm en de warmtewisselaar doorgespoeld en alles was schoon.
De pompopbrengst na ontdooien is ingesteld op 55% (17,5 lpm), wat meer dan genoeg is voor de 9kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
butterkeks schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:39:
[...]

Ik heb het geheel nu getest door de maximale pompopbrengst in te stellen op 10%. Het resultaat is een CH14.
De retourwaarde van het register is 14.
Met Node Red maak ik een foutopvraag en als deze zich voordoet, wordt er een mail verstuurd en wordt er overgeschakeld naar de gasverwarming.
Ik heb geen idee waarom de fout optreedt. Ik heb in de herfst het filterscherm en de warmtewisselaar doorgespoeld en alles was schoon.
De pompopbrengst na ontdooien is ingesteld op 55% (17,5 lpm), wat meer dan genoeg is voor de 9kw.
Kan je toevallig zien hoelang die foutcode actief blijft in het modbus register? Eerder een CH14 gezien, maar was niet terug te vinden in de modbus historie met 60sec interval

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
SalexSun schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:48:
[...]

Kan je toevallig zien hoelang die foutcode actief blijft in het modbus register? Eerder een CH14 gezien, maar was niet terug te vinden in de modbus historie met 60sec interval
De warmtepomp probeert na een korte tijd na een fout opnieuw te starten en annuleert de fout voordat hij start.
Na de 3e (of 4e?) mislukte start blijft de fout op 0 staan en blijft de werkingsmodus van de warmtepomp UIT.
Dit betekent dat de foutcontrole alleen positief is tussen fout en herstart. Ik heb een interval van 1 minuut ingesteld voor de controle, wat voldoende was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 17:12
Antonl91 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:01:
[...]

Wat had je als verbruik vorige week tijdens de koude dagen ongeveer? Zelf zat ik dagelijks op zo'n 20-25kwh maar verder geen vergelijkingsmateriaal omdat ik er nog niet zolang woon.

Tot nu toe heb ik deze hele maand 320kwh verbruikt. Maar dat is alleen voor verwarmen, dus geen sanitair water.
220kWh voor de hele maand. Enkel vloerverwarming benedenverdieping, geen warm water. Bovenverdieping met airco.

Voorheen 1200-1500m3 gas per jaar, afhankelijk hoe koud het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:40
reablom schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:56:
[...]

220kWh voor de hele maand. Enkel vloerverwarming benedenverdieping, geen warm water. Bovenverdieping met airco.

Voorheen 1200-1500m3 gas per jaar, afhankelijk hoe koud het was.
En boven ook de airco's aangehad om te verwarmen? In mijn geval zijn het twee verdiepingen en op de begane grond ook de garage.

In het stadswarmtecontract zie ik iets van 75GJ, wat overeenkomt met ongeveer 21.000kWh, wat weer ongeveer 2400m3 zou zijn, maar geen idee of dat ook echt het verbruik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:46
Hamsterhein schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:06:
[...]

Bijgaand een aantal foto's van de verdelers (vloerverwaming beneden en boven) en het verbruik van de afgelopen 3 dagen. Ik heb de instellingen overgenomen uit de tabel van de eerste post. Dankjewel voor het meedenken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
8)7 een en ander kan ik moeilijk beoordelen...ik merk wel dat het verbruik fors is....WP (16KW) blijft de hele dag lopen met soms pieken van 6kw is waarschijnlijk groot huis met matige isolatie...en dat met buiten/temperatuur van de afgelopen dagen. >> 10gr

dan RMC hangt in koude gang daar reageert die op,zoals ik al eerder opmerkte verplaatsen naar leefruimte (woonkamer) met een streef-temperatuur van +- 21gr dan gaat hij daar op schakelen is zuiniger

dan verdelers zo ik het zie(ik kan het eigenlijk moeilijk zien)

ik zie een open verdeler (foto 1)waarschijnlijk zijn daar radiatoren centraal op aangesloten (boven verdieping etc) ........is dit zo??? vraag1

ik zie een ws een mengverdeler met thermostaat/knop met thermokoppel voor de vloer verwarming+pomp?(foto 2).....is dit zo ??? vraag 2.....hoe is die ingeregeld op hoge temp. of lage temperatuur??? vraag 3

als je vragen zelf niet kan beantwoorden...contact op nemen met je installateur van je WP dan moet die dat dan maar doen!......ik zou 1.2.3 niet weten wat er veranderd moet worden om het geheel zuiniger te maken?......hij heeft de makkelijkste manier gekozen ws....stoken op hoge temperatuur....dat werkt dan negatief op het verbruik.....maar dan toch nog goedkoper als op gas....waar het geheel oorspronkelijk voor bedoeld was!....vooral als je zonne-panelen hebt

een andere tweaker misschien een suggestie voor verbetering?????.....buiten dat RMC verplaatsen van mij!

het is eigenlijk altijd een probleem in bestaand op gas hoge temp.....ombouwen naar WP met lage temp.....dan moet het ingrijpend veranderd worden bijv. lage temp. radiatoren (jaga)

sorry al doende is het verhaal te lang geworden!

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 27-11-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:16:
[...]

Ik zie het probleem ook niet direct. Er zijn wel meer compressors die wel zijn ingepakt.
De compressor is nu dus echt heel stil, je hoort nauwelijks verschil tussen 20Hz en 60Hz. Ondertussen is de ventilator het luidste onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
butterkeks schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:41:
[...]

De compressor is nu dus echt heel stil, je hoort nauwelijks verschil tussen 20Hz en 60Hz. Ondertussen is de ventilator het luidste onderdeel.
:) prima dan toch!....ik ga het niet doen met moverende reden!

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 27-11-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
[...]

Hmm, daar ga ik van de zomer ook eens naar kijken O-)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
Antonl91 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:34:
[...]

En boven ook de airco's aangehad om te verwarmen? In mijn geval zijn het twee verdiepingen en op de begane grond ook de garage.

In het stadswarmtecontract zie ik iets van 75GJ, wat overeenkomt met ongeveer 21.000kWh, wat weer ongeveer 2400m3 zou zijn, maar geen idee of dat ook echt het verbruik was.
Nog nauwelijks. Airco verbruik zit ook niet in die 220kWh. Ik heb ook geen losse verbruiksmeter op de airco zitten. Ik kan dus alleen over langere periode grof schatten wat het verbruik daarvan is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
[...]

Supernice. Ik zal binnenkort eens een zigbee temperatuursensor in de buitenunit hangen. Als jij die mogelijkheid ook hebt kunnen we eea vergelijken met en zonder inpakken vd compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
SalexSun schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:59:
[...]

Supernice. Ik zal binnenkort eens een zigbee temperatuursensor in de buitenunit hangen. Als jij die mogelijkheid ook hebt kunnen we eea vergelijken met en zonder inpakken vd compressor.
Met plezier. Ik heb al een draadloze sensor van Xioami geplaatst (temperatuur / vochtigheid). Het is hier momenteel echter vrij warm (10°).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
Koelec schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:32:
[...]

Heb je wel een fallback AP gedefinieerd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
wifi:

ap:
    ssid: "${name}"
    password: "configesp"
Die heb ik er dus uitgehaald. Als je Wifi uitvalt, gaat n.l. de ESP naar de Fallback hotspot (captive portal) mode, en daarmee draait de interne code dus ook niet.

Beste oplossing om de ESP door te laten lopen en je WP dus niet in storing CH03 schiet is dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Enable wifi
wifi:
  reboot_timeout: 0s

#  ap:
#    ssid: "Esp-WP Fallback Hotspot"
#    password: !secret wifi_hotspot_password
#    ap_timeout: 5min 

#captive_portal:

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
butterkeks schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:09:
[...]

Bedankt! Geeft het register de exacte foutcode of alleen waar/onwaar?

Stroming is geen probleem, het systeem werkt op een hydraulische separator. Het systeem werkt ook al 3 jaar probleemloos. Ik had de fout een keer in de herfst, en nu vanavond. Beide keren na het ontdooien.
Toen stond de verwarming uit en heb ik hem gewoon weer aangezet en hij draaide zonder problemen.
De exacte foutcode

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:14:
[...]

Yes! Dit was de setting! “reboot_timeout" voor wifi. Wel in combinatie met uitzetten van Fall-Back Hotspot en Captive Protal. Anders springt de ESP daar naar toe en gaat de WP nog steeds in storing (CH03)

Bij mij werkt het nu goed. Wifi kan volledig uitvallen, WP draait gewoon door. ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
api:

# Enable MQTT
mqtt:
  broker: 192.168.1.110

# Set an ota password
ota:
  platform: esphome

# Enable wifi
wifi:
#  power_save_mode: none

#   manual_ip:
#     # Set this to the IP of the ESP
#     static_ip: 192.168.1.124
#     # Set this to the IP address of the router. Often ends with .1
#     gateway: 192.168.1.254
#     # The subnet of the network. 255.255.255.0 works for most home networks.
#     subnet: 255.255.255.0

#  ap:
#    ssid: "Esp-WP Fallback Hotspot"

#captive_portal:    

web_server:
  port: 80

Doe er je voordeel mee! Bedankt @SalexSun voor de tip en anderen voor het meedenken!
Fijn forum dit!
Helaas, bij een volgende test, blijkt toch dat in de situatie dat je Wifi uitstaat, je WP ook automatisch uitgaat.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:04:
[...]

Helaas, bij een volgende test, blijkt toch dat in de situatie dat je Wifi uitstaat, je WP ook automatisch uitgaat.

Iemand nog een idee?
Mss eens een heartbeat led laten knipperen en kijken wat die op dat moment doet.

Heb je de rs486 module op hardware uart pinnen aangesloten? Zou kunnen dat daar iets mee samenhangt… dat bv logging terugvalt op hw uart logging wanneer wifi wegvalt
code:
1
 baud_rate (Optional, int): The baud rate to use for the serial UART port. Defaults to 115200. Set to 0 to disable logging via UART.

https://esphome.io/components/logger#default-uart-gpio-pins

[ Voor 16% gewijzigd door SalexSun op 27-11-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:14

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:04:
[...]

Iemand nog een idee?
De WP en de esp hebben wel spanning ?
Verbreek je de wifi verbinding tussen de esp32s3 en een AP ?
Of zet je de hele wifi uit ?

Je hebt ook LG ThinQ voor de WP ?
Behoud deze module wel wifi ?

Misschien dat het toch aan de module kan liggen.. :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:53
Hij loop nu continue het is 22,5 graden ,
Maar deze week komt er de Google Nest tussen.
De foto's is de eerste zijn dat de kwh en de tweede de cop (is niet goed vertaald denk ik)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idWhB3FVME3UnIGdR2JSwzqik3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQHVQhT19UszGZmZ2D4K7sN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDH_8NMkDi6sKS41zqJ-eOpU6t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jomG9dDRjjXbmmhWPaa4tQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAv3cMnJrkB3XRZDioLJjPnZiJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQWpJrW7LgkRAbQdkokRD8hz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:52:
[...]

De WP en de esp hebben wel spanning ?
Verbreek je de wifi verbinding tussen de esp32s3 en een AP ?
Of zet je de hele wifi uit ?

Je hebt ook LG ThinQ voor de WP ?
Behoud deze module wel wifi ?

Misschien dat het toch aan de module kan liggen.. :+
Ik zet de hele Wifi uit. De WP en ESP blijven gewoon 220V houden.
De LG ThinQ app kan ik ook niet meer zien, die zit op dezelfde wifi.

Probeer het eens, zet ook eens je wifi uit, en als je ook een ESP gebruikt ben ik benieuwd of anderen ook ervaren dat de WP uitgaat, En ook weer aan als de Wifi weer aangaat.

[ Voor 16% gewijzigd door tebogo op 27-11-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
jscheffers schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:03:
De foto's is de eerste zijn dat de kwh en de tweede de cop (is niet goed vertaald denk ik)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste is opgenomen energie, tweede is afgegeven warmte. Eerste is bij mij onnauwkeurig, tweede weet ik niet, die kan ik zelf nergens mee vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 20:09
Hallo, bij een Duits door LG gesponsord Youtube filmpje over de LG Therma V R290 werd een gebruikerservaring toegevoegd.
De gebruiker beschrijft zijn ervaringen en uit scherpe kritiek op de kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en service van LG. Onderstaand een samenvatting:
1. Probleem met de verwarmingscurve (stooklijn): Het apparaat heeft een firmwarefout die ervoor zorgt dat het menu voor het instellen van de verwarmingscurve niet wordt weergegeven als de koelmodus via de dipswitches wordt uitgeschakeld. Door de koelmodus te activeren, verschijnt het menu wél, maar dit is een omslachtige en onnodige oplossing. Andere fabrikanten bieden gebruiksvriendelijkere manieren om de verwarmingscurve te beheren.
2. Geen firmware-updates beschikbaar: LG erkent het probleem niet en biedt geen firmwareoplossingen. De verantwoordelijkheid wordt doorgeschoven naar dealers, die hier niets mee kunnen.
3. Slecht opstartgedrag: Bij elke herstart (ook na ontdooicycli) doet het apparaat er 15 minuten over om op volle kracht te komen. Als tijdens deze periode warm water terugkomt in het systeem, schakelt de warmtepomp uit en ontstaat het probleem van "pendelen" (frequent aan- en uitgaan). Om dit te vermijden, moest de gebruiker een grote retourbuffer van 690 liter installeren.
4. Vorming van ijs bij lage temperaturen: Bij temperaturen van 4°C of lager en een luchtvochtigheid van 85% bevriest de warmtewisselaar snel. Dit probleem wordt verergerd doordat de warmtepomp gedurende de eerste 15 minuten opstart naar maximale kracht. De warmtewisselaar raakt soms al bevroren voordat de modulerende regeling begint. De pomp blijft vervolgens nog 30 minuten bevroren draaien, omdat de ontdooicyclus pas na 45 minuten ingeschakeld mag worden. Dit leidt tot een veel hoger energieverbruik op koude en vochtige dagen. Oplossing via workaround: Als tijdelijke oplossing laat de gebruiker zijn gasboiler parallel draaien om de retourwatertemperatuur te verhogen, waardoor de warmtepomp minder snel bevriest.
5. Beperkte functies en dure accessoires: Standaard biedt de LG alleen basale functionaliteiten. Extra functies, zoals warmtemeters en stroommeters, zijn beschikbaar, maar de prijzen voor deze accessoires zijn tot 10 keer hoger dan gebruikelijk.
Hebben mede-tweakers gelijkaardige praktijkervaringen en oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:05:
[...]

Probeer het eens, zet ook eens je wifi uit, en als je ook een ESP gebruikt ben ik benieuwd of anderen ook ervaren dat de WP uitgaat, En ook weer aan als de Wifi weer aangaat.
Ik heb mijn LAN (alle AP's) uitgezet. De WP is niet uitgegaan.

Daarna geprobeerd alle apparaten weer op de beste AP te zetten.
Ook nog even de esp32 gereboot (om naar een ander AP te zetten)
en ook dan blijft de WP aan (had wat wijzigingen aan de config gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:05:
[...]

Nog eens even op https://ESPhome.io gezocht op reboot_timeout, en vond dit:
ESPHome reboots on purpose when something is not going right, e.g. wifi connection cannot be made or api connection is lost or mqtt connection is lost. So if you are facing this problem you’ll need to explicitly set the reboot_timeout option to 0s on the components being used.
Dus aangepast MQTT:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
api:

# Enable MQTT
mqtt:

# Set an ota password
ota:

# Enable wifi
wifi:
  power_save_mode: none
  fast_connect : on
  manual_ip:
    # Set this to the IP of the ESP
    static_ip: 192.168.1.125
    # Set this to the IP address of the router. Often ends with .1
    gateway: 192.168.1.254
    # The subnet of the network. 255.255.255.0 works for most home networks.
    subnet: 255.255.255.0

## Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
#  ap:
#    ssid: "Esp-Buffervat Fallback Hotspot"
#        
#captive_portal:    

web_server:

Opnieuw de Wifi van de 220 gehaald, en testen maar weer. Lijkt nu toch goed te gaan!...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:03:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
api:

# Enable MQTT
mqtt:

# Set an ota password
ota:

# Enable wifi
wifi:
  power_save_mode: none
  fast_connect : on
  manual_ip:
    # Set this to the IP of the ESP
    static_ip: 192.168.1.125
    # Set this to the IP address of the router. Often ends with .1
    gateway: 192.168.1.254
    # The subnet of the network. 255.255.255.0 works for most home networks.
    subnet: 255.255.255.0

## Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
#  ap:
#    ssid: "Esp-Buffervat Fallback Hotspot"
#        
#captive_portal:    

web_server:

Opnieuw de Wifi van de 220 gehaald, en testen maar weer. Lijkt nu toch goed te gaan!...
Ik heb de code ook zo aangepast en ook aan de logs sensors en anderen toegevoegd,
zodat ik niet de hele tijd sensor waarden voorbij zie komen... :)

[ Voor 34% gewijzigd door PeteSplit op 28-11-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:31
De foto's is de eerste zijn dat de kwh en de tweede de cop (is niet goed vertaald denk ik)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet tijd voor een eigen topic? "Ervaringen LG WP in kelder"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:39
Pokerphase schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:23:
[...]

Is het niet tijd voor een eigen topic? "Ervaringen LG WP in kelder"
Nee

Dan kun je dat wel zeggen van alle onderwerpen die hier besproken worden.
Esp, homeassistant, wifi.

Ik vind dat kelder verhaal interessant om te volgen.
Ik wacht op de eerste defrost daar in de kelder.
Dat is een spannend moment.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
The_KnarF schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:32:
[...]

Nee

Snap ik, ik deel ook absoluut jouw interesse. Maar in het kader van bredere toepasbaarheid voor andere WP installaties en niet specifiek voor alleen de lezers van dit topic. Vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokerphase

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb in in eerste instantie ook een nest ertussen gezet, een andere forumgebruiker had dit ook gedaan en daar heb ik oorspronkelijk manier van aansluiten kunnen achterhalen https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=nest. Werkte alleen met mijn trage vloerverwarming en de regelmethode van de Nest helemaal niet lekker. Uiteindelijk voor weersafhankelijke stooklijn sturing gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
erniee schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:58:
Hallo, bij een Duits door LG gesponsord Youtube filmpje over de LG Therma V R290 werd een gebruikerservaring toegevoegd.
De gebruiker beschrijft zijn ervaringen en uit scherpe kritiek op de kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en service van LG. Onderstaand een samenvatting:
1. Probleem met de verwarmingscurve (stooklijn): Het apparaat heeft een firmwarefout die ervoor zorgt dat het menu voor het instellen van de verwarmingscurve niet wordt weergegeven als de koelmodus via de dipswitches wordt uitgeschakeld. Door de koelmodus te activeren, verschijnt het menu wél, maar dit is een omslachtige en onnodige oplossing. Andere fabrikanten bieden gebruiksvriendelijkere manieren om de verwarmingscurve te beheren.
2. Geen firmware-updates beschikbaar: LG erkent het probleem niet en biedt geen firmwareoplossingen. De verantwoordelijkheid wordt doorgeschoven naar dealers, die hier niets mee kunnen.
3. Slecht opstartgedrag: Bij elke herstart (ook na ontdooicycli) doet het apparaat er 15 minuten over om op volle kracht te komen. Als tijdens deze periode warm water terugkomt in het systeem, schakelt de warmtepomp uit en ontstaat het probleem van "pendelen" (frequent aan- en uitgaan). Om dit te vermijden, moest de gebruiker een grote retourbuffer van 690 liter installeren.
4. Vorming van ijs bij lage temperaturen: Bij temperaturen van 4°C of lager en een luchtvochtigheid van 85% bevriest de warmtewisselaar snel. Dit probleem wordt verergerd doordat de warmtepomp gedurende de eerste 15 minuten opstart naar maximale kracht. De warmtewisselaar raakt soms al bevroren voordat de modulerende regeling begint. De pomp blijft vervolgens nog 30 minuten bevroren draaien, omdat de ontdooicyclus pas na 45 minuten ingeschakeld mag worden. Dit leidt tot een veel hoger energieverbruik op koude en vochtige dagen. Oplossing via workaround: Als tijdelijke oplossing laat de gebruiker zijn gasboiler parallel draaien om de retourwatertemperatuur te verhogen, waardoor de warmtepomp minder snel bevriest.
5. Beperkte functies en dure accessoires: Standaard biedt de LG alleen basale functionaliteiten. Extra functies, zoals warmtemeters en stroommeters, zijn beschikbaar, maar de prijzen voor deze accessoires zijn tot 10 keer hoger dan gebruikelijk.
Het korte antwoord:
Nou, dan zou ik niet zon ding kopen.

Het langer antwoord.
Punt 1.
Ja die dipswitchesverdienen niet de schoonheidsprijs, maar dat is in principe een eenmalige instelling.
Punt 2
Zijn er updates nodig? Ik heb er nog nooit een nodig gehad
Veel apparaten ondersteunen dat niet.
Punt 3
Je moet gewoon voldoende volume hebben.
Dat opstart gedrag kan inderdaad mooier.
690l buffer, waarop is dat gebaseerd?
Punt 4
Ik zie dat niet een specifiek lg probleem
Punt 5
Klopt, ik gebruik ook geen enkele lg accesoires. Alles kun je beter mooier en vooral goedkoper organiseren met zigbee, modus, mbus en andere protocollen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
erniee schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:58:
Lees het forum eens door zou ik zeggen. Bijna alles wat je hier noemt is hier al tig keer voorbijgekomen. Incl mogelijkheden om eea beter af te stellen of ultimo helemaal zelf te besturen. Punt 1 herken ik overigens niet en lijkt me ook niet het allerbelangrijkste issue eerlijk gezegd.

Dichtvriezen is bij een licht/water WP overigens een principieel verschijnsel (zij het dat LG hier wellicht suboptimaal mee omgaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
[...]

Nee

Sorry, al zijn er velen hier die met een ESP de LG WP aansturen, maar na deze melding hou ik er over op.
Probleem is nu opgelost, hoop dat er een aantal hun voordeel mee doen:

Minimaal Reboot_timeout: 0s opnemen bij Wifi, Api en MQTT mocht je dat gebruiken

Van esphome.io:
Do Automations Work Without a Network Connection
This is a common question and the answer is YES! All automations you define in ESPHome are executed on the microcontroller itself and will continue to work even if the Wi-Fi network is down or the MQTT server is not reachable.

There is one caveat though: ESPHome will automatically reboot periodically if no connection is made to its API. This helps in the event that there is an issue in the device’s network stack preventing it from being reachable on the network. You can adjust this behavior (or even disable automatic rebooting) using the reboot_timeout option in any of the following components:

WiFi Component

Native API Component

MQTT Client Component

Beware, however, that disabling the reboot timeout(s) effectively disables the reboot watchdog, so you will need to power-cycle the device if it proves to be/remain unreachable on the network.

[ Voor 48% gewijzigd door tebogo op 29-11-2024 17:45 ]

• kazemo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:? goognest thermostaat? (ik heb er geen ervaring mee) hou er rekening mee dit is een wifi thermostaat die is niet geschikt voor 220v te schakelen(niet zonder meer) de lg werkt met 220v thermostaten en men moet dipswitch omzetten (op printplaat externe thermostaat).....hoe stuur je nu eigenlijk, voor rmc thermostaat te laten werken moet je sturen op Lucht/Water (lucht is kamer temp) je klaagt dat het te warm word in de kamer....dat licht dan daar aan.......je stuurt nu ws op water bedoeld door de mensen die de wp laten lopen 24/7 op laag vermogen met HA (schakeld dus niet uit op kamer thermostaat) maar alleen op water temp.,een en ander is niet zo eenvoudig als jij denkt!!

ps ..als je dit alles (of beter) al wist beschouw het dan maar als niet geschreven!

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:48:
[...]

Sorry, al zijn er velen hier die met een ESP de LG WP aansturen, maar na deze melding hou ik er over op.
Probleem is nu opgelost, hoop dat er een aantal hun voordeel mee doen:

Minimaal Reboot_timeout: 0s opnemen bij Wifi, Api en MQTT mocht je dat gebruiken
:) laat je niet storen door mensen die op de achtergrond meekijken....en dan aan de bel trekken als er volgens hun iets niet klopt!....dat leid tot niets

• butterkeks
Dit is sinds 1988 geen 220V meer, maar 230V!

• jscheffers
Goedemorgen Kazemo.
Het kan wat je zegt dat hij alleen op water staat maar kwam gisteren pas naar boven maar OK ik heb hem nu.
De buurman ook met een LG komt hem aan sluiten heeft hem zelf ook en is tot nu toe tevreden.
We gaan het zien 🤔

• SalexSun
  • Nu online
@jscheffers ik heb twee google nest v3 thermostaten (twee zones) in gebruik en ben redelijk tevreden. Houd in het achterhoofd dat het ding zelf lerend is en dus een paar dagen nodig heeft om voordat je conclusies kan trekken.

Ik merk in de zone met radiatoren dat de thermostaat soms, naar mijn zin, te kort aanblijft. Dat heb ik dmv wat logica buiten de thermostaat opgerekt zodat de warmtepomp altijd minimaal 1uur aan blijft. In de zone met vloerverwarming heb ik wat dat betreft geen problemen gezien

• kazemo
butterkeks schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:28:
Dit is sinds 1988 geen 220V meer, maar 230V!
_/-\o_ ja klopt excuus....dat zijn de puntjes op de i....is toch verder niet relevant ....kan op lopen met die zonnepanelen tot wel 250v

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 23:13
*253V :P

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• kazemo
jscheffers schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:32:
Goedemorgen Kazemo.
Het kan wat je zegt dat hij alleen op water staat maar kwam gisteren pas naar boven maar OK ik heb hem nu.
De buurman ook met een LG komt hem aan sluiten heeft hem zelf ook en is tot nu toe tevreden.
We gaan het zien 🤔
:) succes er mee, er helpt dus iemand mee die er ervaring mee heeft! dan komt het wel goed
die buurman zit die ook op dit tweaker forum?.....of is dit geheim

ik zelf gebruik externe draadloze siemens thermostaat (zender+ontvanger) kan 230v schakelen
werkt niet met wifi....maar met radio-signaal (kleinere hysterese -0,4/+0,4 )....werkt tot nu toe goed ik ben tevreden......nadeel bij uit grijs veld op rmc....schakeld aan/uit op RMC.....is een kwestie van wennen.....alle functies blijven behouden.....voordeel uitval wifi word geen probleem.....google-nest heeft dat wel! (wifi)....zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjhLzPRNco-AO7D0qPhGPUd8-L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y54DOAUS3QTIHljOAOAtccFQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSI0Neue2g2UVSdhzVMW_LxTSMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKLtmZSjv2otzWibaNy15MtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_sjQMUs-9SN5UxXDuvy3QWXlIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArAM1GQCmpsJtOX1JHG7UJL4.jpg?f=fotoalbum_large

siemens thermostaat heeft een instelbare hysterese kan veel lager dan lg RMC....die kan niet lager als verschil van 2gr(vind ik een nadeel).....op dit moment heb ik hem ingesteld -0,4/+0,4 verschil is dus 0,8gr tussen in en uitschakelen( ik kan nog lager)......dit zal wellicht met google-nest ook kunnen lijkt me?...ik heb er geen ervaring mee (google-nest)

ik moet erbij zeggen siemens is een heel ingewikkelde vergt enige tijd om hem te begrijpen....tig van mogelijkheden!

[ Voor 78% gewijzigd door kazemo op 28-11-2024 14:16 ]

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-07 19:05
Misschien iemand die mij kan helpen, ik heb de eerste 'kinderziektes' uit mijn configuratie kunnen halen maar ik loop tegen een vreemd probleem aan wat ik niet weg kan krijgen.

Ik werk met Jaga convectoren (en daarop fans)
controller heeft versie 3066
Voor nu staat hij op 'warmte' met de pomp op 'optimale debiet'
Ik heb AI ook geprobeerd en daarmee lijkt het probleem zelfs erger.
Stooklijn had ik op AI ingesteld op minimaal 40 graden tot 50 graden (ten behoeve van test)
Water temperatuur staat (voor nu ten behoeve van test) op minimaal 30 graden tot maximaal 50 graden
Sensor staat op 'lucht' (heb ook water+lucht geprobeerd)
De pomp pompt ongeveer 24l/min rond.

Wat ik steeds zie is:
De pomp slaat aan, gaat naar 50 graden toe, zoals verwacht en moduleert soms terug. Vaak niet, vaak blijft deze gaan tot het setpoint. ZO ver kan ik dat begrijpen, want hij staat op warmte & Lucht en wil z'n setpoint halen.

Wat ik nu dus al een paar keer zie is dat op een gegeven moment de pomp terug moduleert naar 0,4Kw verbruik en daar ook op blijft hangen.
De aanvoer er retour blijven dan op 29 graden staan
Setpoint thermostaat staat op 20 maar de kamer zakt terug naar 17 of 18 graden, de hysterese staat op -1 en +1.

Ik verwacht dan dat de aanvoertemperatuur weer opgevoerd gaat worden om de temperatuur te bereiken, maar dat gebeurd niet. Hij blijft op 0,4kw pruttelen (minimale denk ik) met een vaste water temperatuur.
gevolg is dat de kamer afkoelt. De pomp gaat ook niet meer uit en blijft maar draaien.

Iemand hier ervaring mee en een tip voor mij hoe ik dit kan oplossen. Uiteraard aan en uitzetten lost dit op, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Als hij het wel goed doet, blijft de pomp met huidige settings lopen totdat de setpoint is bereikt op maximale water temperatuur, moduleert niet. Dat lijkt mij het te verwachten gedrag.
Echter op AI zie ik dan hetzelfde gedrag, ik verwacht dat deze zelf gaat moduleren. Maar dat is voor de volgende fase, eerst dit zien op te lossen

• kazemo
:) klopt ook ..... daar boven en dan schakelt de omvormer uit (net over belast....beveiliging) heb ik gelukkig nog niet gehad zit dicht bij net /trafo

• The_KnarF
ziecko schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:07:
Misschien iemand die mij kan helpen, ik heb de eerste 'kinderziektes' uit mijn configuratie kunnen halen maar ik loop tegen een vreemd probleem aan wat ik niet weg kan krijgen.

Ik werk met Jaga convectoren (en daarop fans)
controller heeft versie 3066
Ik heb AI ook geprobeerd en daarmee lijkt het probleem zelfs erger.
Stooklijn had ik op AI ingesteld op minimaal 40 graden tot 50 graden (ten behoeve van test)
Water temperatuur staat (voor nu ten behoeve van test) op minimaal 30 graden tot maximaal 50 graden
Sensor staat op 'lucht' (heb ook water+lucht geprobeerd)

Wat ik steeds zie is:
De pomp slaat aan, gaat naar 50 graden toe, zoals verwacht en moduleert soms terug. Vaak niet, vaak blijft deze gaan tot het setpoint. ZO ver kan ik dat begrijpen, want hij staat op warmte & Lucht en wil z'n setpoint halen.

Wat ik nu dus al een paar keer zie is dat op een gegeven moment de pomp terug moduleert naar 0,4Kw verbruik en daar ook op blijft hangen.
Setpoint thermostaat staat op 20 maar de kamer zakt terug naar 17 of 18 graden, de hysterese staat op -1 en +1.

Ik verwacht dan dat de aanvoertemperatuur weer opgevoerd gaat worden om de temperatuur te bereiken, maar dat gebeurd niet. Hij blijft op 0,4kw pruttelen (minimale denk ik) met een vaste water temperatuur.
gevolg is dat de kamer afkoelt. De pomp gaat ook niet meer uit en blijft maar draaien.

Iemand hier ervaring mee en een tip voor mij hoe ik dit kan oplossen. Uiteraard aan en uitzetten lost dit op, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Als hij het wel goed doet, blijft de pomp met huidige settings lopen totdat de setpoint is bereikt op maximale water temperatuur, moduleert niet. Dat lijkt mij het te verwachten gedrag.
Echter op AI zie ik dan hetzelfde gedrag, ik verwacht dat deze zelf gaat moduleren. Maar dat is voor de volgende fase, eerst dit zien op te lossen
die 30-50 en 40-50 zijn denk ik de setpoint waartussen je de stooklijn kunt zetten.
laat je stooklijn eens zien? vermoedelijk staat die dan toch op 30 of i.d. dat die dan rond de 29 bllijft pruttelen is heel normaal.

ik heb zelf vloerrverwarming en in enkel ruimtes ook Jaga's hangen, die lopen gewoon mee op de gevraagde temperatuur van de vloerverwarming (op dit moment is doel temp 31gr.)
dat is ook voldoende om de ruimtes met de Jaga's te verwarmen, waarom wil je water van 50gr hebben?
bijvoorbeeld mijn kantoor, gaat de Jaga open om 7 uur (ruimte temp is dan 18gr) met de jaga open (ong. 2l/m en de fans aan, is mijn kantoor binnen 45 minuten op tempereatuur (21gr), de fans heb ik alleen het eerste half uurtje aan om een boost te geven, daarna staan ze uit, dus geen gezoem als ik aan het werk ben.

LG-HM163MR-U34

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sensor staat op 'lucht'

Wat ik steeds zie is:

Als je op lucht stuurt, gebruikt de WP alleen de lucht als setting (met een afwijking tot wel 2 graden)

Gebruik je lucht+water dan gebruikt de WP de setting van lucht en als daar vraag is, de setting van water (dit is meer complex, omdat de ingestelde water temperatuur niet gehaald hoeft te worden, als de lucht setting gehaald is).

Ik gebruik alleen water, omdat ik dit eenvoudiger vind, om te zien waar de WP mee bezig is en wanneer de WP gaat verwarmen, of stopt.

Je WP loopt fijn rustig op laag vermogen, wat de meeste tweakers naar op zoek zijn...

Je kunt een beetje gaan 'spelen' met de temperatuur, met stapjes met een graad verhogen (telkens een half uur wachten) en kijken wanneer de WP gaat reageren.

De stooklijn wordt alleen gebruikt als je Auto AI in plaats van Warmte selecteert. Als je Warmte selecteert wordt de stooklijn van water gebruikt, als je stuurt op lucht+water en je dit ook gekozen hebt (andere keuze is, op max temp water)

Ik hoop dat dit een beetje het antwoord van je vraag is

Nog een vraagje, heb je ook een buffervat ?
Bij een buffervat kun je beter geen optimal flow gebruiken, maar vaste flow. Dit omdat door het buffervat de stroming in het afgifte circuit niet optimaal kan worden (stroming hangt namelijk af van de externe pomp).

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 28-11-2024 10:52 ]

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-07 21:22
...
...
Kijk ook eens naar de gebruikers instellingen en niet in het installateursmenu. Daar is de watertemperatuur in te stellen die de warmtepomp gebruikt. Ik vermoed dat die op "handboek" en 29*C staat? (handboek -> manual -> handmatig. fantastische vertalingen blijven het :F )
Hier kun je eventueel ook kiezen voor "automatisch". Dan volgt de gebruikte watertemperatuur de stooklijn ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUUZvfTwHUhPwdn_GJN305rwT-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MpYk4r1Jig2XiKRs8lHy9Nbj.png?f=fotoalbum_large
Of doet dit helemaal niks omdat je alleen op lucht stuurt?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 23:13
[...]

Nee

mits die er komt

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• kazemo
kelder verhaal :) defrost tot nu nog niet gebeurd....zeer weinig condenswater...bij ons allemaal wel de laatse weken...dus voor mij ook interessant om te volgen.....we laten ons verrassen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 28-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
Op zoek naar de correlatie tussen kelder-defrost en elfstedentocht ;)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:21:
[...]

Kijk ook eens naar de gebruikers instellingen en niet in het installateursmenu. Daar is de watertemperatuur in te stellen die de warmtepomp gebruikt. Ik vermoed dat die op "handboek" en 29*C staat? (handboek -> manual -> handmatig. fantastische vertalingen blijven het :F )
Hier kun je eventueel ook kiezen voor "automatisch". Dan volgt de gebruikte watertemperatuur de stooklijn ook.

Ja, dat is de keuze die je moet maken bij lucht+water :+

• jscheffers
kazemo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:21:
[...]

:) laat je niet storen door mensen die op de achtergrond meekijken....en dan aan de bel trekken als er volgens hun iets niet klopt!....dat leid tot niets
Nee je moet het van alle kanten bekijken en eigenwijs zijn heeft en kan ook geen kwaad, en er zitten genoeg voorstellen ( krenten in de pap 🤔 ) bij waar je wat aan hebt en daar leer je ook van. dus dankjewel forum leden
De defrost zal er wel komen maar wanneer en hoe vaak,
vraagje als jullie defrost hebben blijft dan de ven dan doordraaien en (jullie) mist er door blazen bij mij dan naar buiten.
Zit ook te denken wat het betekent als het toerental laag blijft danheb ik ook minder lucht verplaatsing!🤔

• kazemo
jscheffers schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:17:
[...]

Nee je moet het van alle kanten bekijken en eigenwijs zijn heeft en kan ook geen kwaad, en er zitten genoeg voorstellen ( krenten in de pap 🤔 ) bij waar je wat aan hebt en daar leer je ook van. dus dankjewel forum leden
De defrost zal er wel komen maar wanneer en hoe vaak,
vraagje als jullie defrost hebben blijft dan de ven dan doordraaien en (jullie) mist er door blazen bij mij dan naar buiten.
Zit ook te denken wat het betekent als het toerental laag blijft danheb ik ook minder lucht verplaatsing!🤔
:) bij ontdooien stopt de fan....en begint weer als ontdooi cyclus voltooit is,is er even condens-wasem wat hij weg blaast(mist)........toeren tal omlaag doet hij automatisch dat noemen ze terug moduleren bij draaien op laag vermogen bijv 350watt (wat sommige doen 24/7 met HA (modbus).......bij mij dacht ik, doet hij dat met optimal flow in combinatie pomp debiet circulatiepomp in gebouwd in de monoblok....maar dat laat ik ff in het midden of dat zo is!....dat weet ik niet meer? het is te lang geleden dat ik instellingen gemaakt heb.....heb ik misschien weer onzin uit gekraamd (zelf kritiek).....hoe meer luchtverplaatsing des te meer warmte opname is mogelijk (bij meer warmtevraag) dat is onlosmakelijk verband in deze,als wp buiten staat.....buitenlucht is genoeg voorhanden....bij jouw is dit echter anders om dat de WP in de kelder staat dan moet aanvoer van verse lucht door kelderramen voldoende zijn anders trek je een vacuum !

[ Voor 32% gewijzigd door kazemo op 28-11-2024 15:16 ]

• JansenSE
PeteSplit schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:21:
[...]
Ja, dat is de keuze die je moet maken bij lucht+water :+
Maar waar tovert ie dan zijn doel-watertemperatuur vandaan als ie op "alleen lucht" staat? (en dan niet met AI stuurt). Dus waar valt dit in te stellen?? Voor mij (met sturing op lucht+water) was het ook een verrassing dat dit in het gebruikers-menu stond en niet in het installateurs-menu.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:00:
[...]

Maar waar tovert ie dan zijn doel-watertemperatuur vandaan als ie op "alleen lucht" staat? (en dan niet met AI stuurt). Dus waar valt dit in te stellen?? Voor mij (met sturing op lucht+water) was het ook een verrassing dat dit in het gebruikers-menu stond en niet in het installateurs-menu.
Ik denk dat daarmee het bereik bedoelt wordt, in de manueel heet dit 'waterverwarming temp inst', hierbij slaat de WP af als de WP deze grenzen bereikt.

Heb ik een keer gehad, gezocht waarom de WP afslaat, lag dus aan het bereik.
Ik heb deze nu op 15 en 40 staan (ook vanwege de vloerverwarming en de hysterese die de WP maakt).

• SalexSun
  • Nu online
JansenSE schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:00:
[...]

Ik heb de vorig najaar een tijdje op enkel lucht geregeld. Dat werkte best goed; hij maakt dan op basis van error-luchttemperatuur en mss ook wel afkoel- of opwarmsnelheid een voorspelling welke watertemperatuur nodig is.
Het nadeel in mijn situatie was dat het uitkwam op relatief weinig draaiuren per dag, maar wel op hoog vermogen wanneer het buiten koud was. Dat is 1) niet goed voor de COP, en 2) niet ideaal ivm geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:26:
[...]

@jscheffers
:) bij ontdooien stopt de fan....en begint weer als ontdooi cyclus voltooit is,is er even condens-wasem wat hij weg blaast(mist)........toeren tal omlaag doet hij automatisch dat noemen ze terug moduleren bij draaien op laag vermogen bijv 350watt (wat sommige doen 24/7 met HA (modbus).......bij mij dacht ik, doet hij dat met optimal flow in combinatie pomp debiet circulatiepomp in gebouwd in de monoblok....maar dat laat ik ff in het midden of dat zo is!....dat weet ik niet meer? het is te lang geleden dat ik instellingen gemaakt heb.....heb ik misschien weer onzin uit gekraamd (zelf kritiek).....hoe meer luchtverplaatsing des te meer warmte opname is mogelijk (bij meer warmtevraag) dat is onlosmakelijk verband in deze,als wp buiten staat.....buitenlucht is genoeg voorhanden....bij jouw is dit echter anders om dat de WP in de kelder staat dan moet aanvoer van verse lucht door kelderramen voldoende zijn anders trek je een vacuum !
De ventilator draait even niet, als het warmtewisselaar verwarmt wordt om te ontdooien, met warm water uit het afgiftesysteem in de eerste 5 minuten en gaat daarna de warmtewisselaar weer droog blazen.
Als je de stille mode gebruikt heeft dit ook invloed op de ventilator. Veel tweakers hier die HA en modbus gebruiken, hebben de stille mode aan, tijdens de opstart na de ontdooiing (verbruik beperken van de compressor) en daarna weer de stille mode uit, zodat de ventilator weer vol kan draaien.

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:26
ik probeer modbus aan de praat te krijgen:
dipswitches staan goed, waveshare heeft spanning, LG staat op modbus address 01.

Waar moet ik het modbusaddress invoeren in Home assistant?

Ik ben even de weg kwijt....

dit is het begin van mijn confoguration.yaml
--
modbus:
- type: tcp
host: 192.168.2.45
port: 502
name: "lg_modbus"
retry_on_empty: true
retries: 10
sensors:

##input
- name: lg_error_code
scan_interval: 120
address: 0
slave: 1
----

homne assistant error:
---4Logger: homeassistant.config
Bron: config.py:940
Eerst voorgekomen: 19:02:08 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 19:02:08

Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: not a valid value for dictionary value 'modbus->0->type', got 'tcp', please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'baudrate' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'bytesize' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'method' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'parity' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'stopbits' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 15: 'host' is an invalid option for 'modbus', check: modbus->0->host, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 18: 'retry_on_empty' is an invalid option for 'modbus', check: modbus->0->retry_on_empty, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 19: 'retries' is an invalid option for 'modbus', check: modbus->0->retries, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus

[ Voor 104% gewijzigd door Boomster op 28-11-2024 19:06 ]

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-07 19:05
JansenSE schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:21:
[...]

Hier kun je eventueel ook kiezen voor "automatisch". Dan volgt de gebruikte watertemperatuur de stooklijn ook.[Afbeelding]
Ik ga eens kijken, zou dit de sleutel zijn?
vooralsnog lijkt het weer stabiel, blijft de boel op temperatuur en moduleert hij nu op en neer waar nodig. We gaan het zien vannacht.

Dank tweakers voor het meedenken zo ver...

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 04:41
Boomster schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:41:
dipswitches staan goed, waveshare heeft spanning, LG staat op modbus address 01.

--
modbus:
sensors:

##input
----

homne assistant error:

Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: not a valid value for dictionary value 'modbus->0->type', got 'tcp', please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'baudrate' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'bytesize' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'method' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'parity' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 14: required key 'stopbits' not provided, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 15: 'host' is an invalid option for 'modbus', check: modbus->0->host, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 18: 'retry_on_empty' is an invalid option for 'modbus', check: modbus->0->retry_on_empty, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus Invalid config for 'modbus' at configuration.yaml, line 19: 'retries' is an invalid option for 'modbus', check: modbus->0->retries, please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/modbus
Mijn modbus.yaml begint zo:

- name: Modbus_warmtepomp
type: tcp
host: 192.168.1.15
delay: 2
timeout: 5
binary_sensors:
- name: "LG Therma V heating mode"
scan_interval: 15
input_type: coil

Etc etc

Werkt al sinds plaatsen stabiel en goed.

Is je waveshare goed ingesteld?

• JansenSE
...

--
modbus:
...
----

homne assistant error:

Om je rabit hole nog dieper te maken: welke versie van HA gebruik je? :P Zie: https://gathering.tweaker...message/76743202#76743202
en mijn eigen: https://gathering.tweaker...message/79823322#79823322

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

--
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
modbus:
    sensors: 

##input
code:
1
2
3
4
5
6
7
homne assistant error:

Het is makkelijker om de code tags te gebruiken :+

Zie antwoord boven dit bericht

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

modbus:
    host: 192.168.178.58

sensors: 

Nieuwe versie HA, is volgende vervallen
Retry_on_empty is not a valid configuration. Remove it and retry.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 28-11-2024 20:50 ]

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-06 20:34
In het Panasonic topic had ik gevraagd hoe het met defrosten gaat als je een lage retour temperatuur hebt ivm een uiteindelijke lagere temperatuur in de schuur. de pana schakelt normaliter beneden de 27 retour water de buh in.

Kan iemand hier iets over zeggen bij de LG?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

2stimpy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:29:
In het Panasonic topic had ik gevraagd hoe het met defrosten gaat als je een lage retour temperatuur hebt ivm een uiteindelijke lagere temperatuur in de schuur. de pana schakelt normaliter beneden de 27 retour water de buh in.

Kan iemand hier iets over zeggen bij de LG?
De LG monoblock heeft niet altijd standaard een backup heater, soms moet je deze als accessoire bij bestellen. Er worden buh van 2 of 3 kW gebruikt (twee x drie of drie x twee, per warmtepomp per type verschillend).

Ik heb een split waar in de binnenunit standaard twee 3 kW buh's zitten. Je kunt er een uitzetten, zodat je de andere op een 16A groep kunt aansluiten (aparte voeding). Er is een instelling in het menu waar je de werking van de buh kunt wijzigen, standaard instelling is -5 graden buitentemp (daaronder start de werking).
Ik heb de 3 kW buh vorig jaar aangezet door de instelling te wijzigen naar 0 graden. De buh helpt dan mee met de ontdooiing. Ik schat dat de temperatuur van het water toen ongeveer 1,5 graden steeg.
Ik heb de instelling nu weer op -5 graden gezet, omdat de buh (te) vaak wordt ingeschakeld en dan extra verbruik geeft, terwijl de ontdooiing ook zonder buh goed gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JansenSE
@Boomster

Om je misschien wat sneller op weg te helpen: hierbij de toepasselijke passages uit mijn config yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
recorder:
  purge_keep_days: 30

modbus:
    host: 192.168.1.220
    name: lg_modbus
    sensors: 

##input
        input_type: input
        device_class: enum

- name: lg_water_inlet_temp
        scale: 0.1
        precision: 1
        address: 2
        unit_of_measurement: °C
        device_class: temperature

- name: lg_water_outlet_temp
        address: 3

#      - name: lg_dhw_water_temp
#        scale: 0.1
#        precision: 1
#        scan_interval: 30
#        address: 5
#        slave: 1
#        unit_of_measurement: °C
#        device_class: temperature
#        input_type: input        

#      - name: lg_room_air_temp_circuit1
#        scan_interval: 60
#        address: 7
#        nan_value: 10
#        nan_value: 0x1E10

- name: lg_current_flow_rate
        address: 8
        device_class: volume_flow_rate
        unit_of_measurement: L/min
        zero_suppress: 6

- name: lg_outdoor_air_temp
        scan_interval: 60
        address: 12

- name: lg_Pipe_in_temp
        address: 16

- name: lg_Pipe_out_temp
        address: 17

- name: lg_suction_temp
        address: 18

- name: lg_compressor_temp
        address: 19

- name: lg_condensor_temp
        address: 20

- name: lg_high_press
        scale: 0.01
        precision: 3
        scan_interval: 30
        address: 22
        device_class: pressure
        unit_of_measurement: bar

- name: lg_low_press
        address: 23

- name: lg_inverter
        scale: 1
        precision: 0
        address: 24
        device_class: frequency
        unit_of_measurement: Hz

##holding
 #     - name: lg_operation_mode
 #       scan_interval: 30
 #       address: 0
 #       slave: 1
 #       input_type: holding
 #       device_class: enum

- name: lg_control_method
        address: 1
        input_type: holding

#      - name: lg_target_temp_circuit1
#        address: 2
#        input_type: holding

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
        address: 4

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2
        address: 7

#      - name: lg_dhw_target_temp
#        address: 8

binary_sensors:
        ## discrete
      - name: lg_water_flow_status   
        input_type: discrete_input
        device_class: running

- name: lg_water_pump_status   

- name: lg_compressor_status   

- name: lg_defrosting_status   
        #device_class: running

#      - name: lg_dhw_heating_status
#        input_type: discrete_input

#      - name: lg_silent_mode_status   
#        #device_class: running

- name: lg_error_status   
        address: 13
        device_class: problem

switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling
        write_type: coil
        device_class: switch

- name: lg_enable_disable_dhw
        verify:
          address: 5
          delay: 1
#          address: 1
#          delay: 1
#          input_type: coil

- name: lg_silent_mode_set
        verify:

- name: lg_trigger_desinfection_operation
        verify:

- name: lg_emergency_stop
        verify:

- name: lg_trigger_emergency_operation
        verify:

# THERMOSTATS
    climates:
      - name: "Therma V heating/cooling"
        max_temp: 25
        min_temp: 18
        offset: 0
        target_temp_register: 2
        temp_step: 1
        temperature_unit: C
        hvac_mode_register:
          values:
            state_cool: 0
            state_heat: 4
            state_auto: 3
#        hvac_onoff_register: 0
#        write_registers: true

#      - name: "AI Offset"
#        address: 4
#        temp_step: 1
#        max_temp: 10
#        min_temp: 0
#        offset: 5
#        scale: 1
#        target_temp_register: 4
#        temperature_unit: C    

- name: "Therma V DHW"
        max_temp: 55
        min_temp: 40
        target_temp_register: 8
#        hvac_onoff_register: 1

template:
  #LG Heatpump
  # Energy consumption, production & COP
  - sensor:
    #Calculate thermal power from LG-modbus sensorvalues
    - name: "lg_thermal_power"
      state: >
        {% if states('binary_sensor.lg_compressor_status') == "off" %} 
          {% set lg_thermal_power = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set t1 = states('sensor.lg_water_outlet_temp') | float %}
          {% set t2 = states('sensor.lg_water_inlet_temp') | float %}
          {% set f = states('sensor.lg_current_flow_rate') | float %}
          {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
          {% set lg_thermal_power = pwg | float %}
        {% endif %}
        {{ lg_thermal_power | float | round(2)  }}
      unit_of_measurement: W
      state_class: measurement
      device_class: power

# Rename input for electrical power. Can be HomeWizard, Shelly, Modbus etc.
    - name: "lg_electrical_power"
          {% set lg_electrical_power = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set lg_electrical_power = states('sensor.kwh_meter_5c2faf17366a_active_power') | float %}
        {% endif %}
        {{ lg_electrical_power | float | round(2) }}

# Calculate current COP
    - name: cop_instant
          {% set cop_instant = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_power') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_power') | float %}
          {% set cop_instant = pwt / pwe | float %}
        {% endif %}
          {% if cop_instant > 10.0 %}
          {% endif %}
          {% if cop_instant < -10.0 %}
          {% endif %}
        {{ cop_instant | float | round(2)  }}
      unit_of_measurement: cop       

# Calculate COP over last 24 hours
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        hours: 0
        minutes: 0
    sensor:
      - name: cop24h
        state: >-
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_energy_last24H') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_energy_last24H') | float %}
          {% set cop24h = pwt / pwe | float %}
          {{ cop24h | float | round(2) }}

# Calculate COP over last hour
  - trigger:
        seconds: 0
    sensor:
      - name: cop1h
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_energy_last1H') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_energy_last1H') | float %}
          {% set cop1h = pwt / pwe | float %}
          {{ cop1h | float | round(2) }}

sensor:
 ## LG Heatpump --------
    #Cumulatief opgewekte thermische energie
  - platform: integration
    source: sensor.lg_thermal_power
    name: lg_thermal_energy
    unique_id: heatpump.sensor_lg_thermal_energy
    round: 3
    unit_prefix: k
    method: left
    max_sub_interval:
      minutes: 5
    unit_time: h

#Cumulatief verbruikte elektrische energie
    source: sensor.lg_electrical_power
    name: lg_electrical_energy
    unique_id: heatpump.sensor_lg_electrical_energy
    max_sub_interval:

#Opgewekte thermische energie laatste 24 uur
  - platform: statistics
    name: lg_thermal_energy_last24H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_thermal_energy_24hr
    entity_id: sensor.lg_thermal_energy
    state_characteristic: change
    max_age:
      hours: 24

#Verbruikte elektrische energy laatste 24 uur
    name: lg_electrical_energy_last24H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_electrical_energy_24hr
    entity_id: sensor.lg_electrical_energy
    max_age:

#Opgewekte thermische energie laatste uur
    name: lg_thermal_energy_last1H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_thermal_energy_1hr
    max_age:
      hours: 1

#Verbruikte elektrische energy laatste uur
    name: lg_electrical_energy_last1H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_electrical_energy_1hr
    max_age:

De modbus-climates en de schakelaars heb ik nog niet helemaal zoals ik ze wil. Hier ben ik nog wat mee aan het prutsen, vandaar dat er ook onderdelen als comment zijn aangemerkt.
Je kunt volgens mij maar op 1 plek een register uitlezen. Dus als ik een sensor gebruik als bevestigingswaarde in een switch, kan dit niet ook nog een losse sensorwaarde zijn. (zoals bij de switch voor DHW-verwarmen)
Je moet verder ook de aanpassingen doen naar je eigen situatie voor de climates (jij stuurt op lucht, ik op lucht + water bijvoorbeeld)

[zoekwoord: gabbagabbahey]
Als ik in de codetag aangeef dat het YAML is, wordt het bericht geformateerd en is dan te lang:
De inhoud is te lang na conversie: 82,130 karakters na conversie, 16,595 karakters meer dan mogelijk. Probeer de reactie in te korten of plaats enkele losse reacties.

(interne identificatie: message::update::maxcolumnsize_exceeded)
Toch bedankt voor de tip @PeteSplit

[ Voor 1% gewijzigd door JansenSE op 29-11-2024 09:04 . Reden: Codetags geprobeerd: error. quote van PeteSplit weggehaald ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:44:
[...]

De modbus-climates en de schakelaars heb ik nog niet helemaal zoals ik ze wil. Hier ben ik nog wat mee aan het prutsen, vandaar dat er ook onderdelen als comment zijn aangemerkt.
Je kunt volgens mij maar op 1 plek een register uitlezen. Dus als ik een sensor gebruik als bevestigingswaarde in een switch, kan dit niet ook nog een losse sensorwaarde zijn. (zoals bij de switch voor DHW-verwarmen)
Je moet verder ook de aanpassingen doen naar je eigen situatie voor de climates (jij stuurt op lucht, ik op lucht + water bijvoorbeeld)

Gebruik tussen de [ ] code=yaml dan wordt de code wat duidelijker :+

Je kunt de adressen op verschillende manier uitlezen, dit kun je zien omdat je de adressen vaak dubbel gebruikt. Bijvoorbeeld address: 3 als input holding discrete_input coil
Het id moet je dan wel veranderen, deze namen kies je zelf en komen niet uit de modbus of WP.

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 29-11-2024 09:29 ]

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Vraag over waarnemen of vaststellen van het aantal defrosts en de duur ervan.

Als je alleen HA hebt en geen gebruik maakt van een Modbus aansluiting kun je dan een defrost vaststellen??

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:16:
Vraag over waarnemen of vaststellen van het aantal defrosts en de duur ervan.

Als je alleen HA hebt en geen gebruik maakt van een Modbus aansluiting kun je dan een defrost vaststellen??
Je hebt HomeWizard, dan kun je wel een ontdooiing herkennen, ondanks dat de grafiek een gemiddelde van 5 minuten weergeeft en de pieken en dalen daardoor niet zichtbaar zijn.

Hieronder een HW grafiek, om 4:50 een defrost, de grafieklijn zou helemaal bijna naar nul moeten gaan, omdat de WP even helemaal kort stopt. Ik had de laatste defrost om 10 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_DQxa7kX4k7yzpWJqd-R79cDEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygcUsOeijEgWabayrPXf9PkK.jpg?f=fotoalbum_large

In HomeWizard kun je de lijn verplaatsten en dan zie je de tijd en het verbruik.

De WP start op, defrost begint, gaat bijna naar nul en start weer op. Het lijkt erg op pendelen, maar de toppen zijn niet even hoog.
Je kunt ook op het scherm van de RMC kijken daar komt ontdooiing te staan.
De defrost zelf duurt maar ongeveer 10 minuten en zie je niet op de HW grafiek.
In de NU grafiek zul je de defrost beter zien, dan zie je het verbruik snel wisselen (tussen 50 en 500 W)

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 29-11-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:26
JansenSE schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:44:
[...]

Om je misschien wat sneller op weg te helpen: hierbij de toepasselijke passages uit mijn config yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
recorder:
  purge_keep_days: 30

modbus:
    host: 192.168.1.220
    name: lg_modbus
    sensors: 

##input

- name: lg_water_inlet_temp

- name: lg_water_outlet_temp

#      - name: lg_dhw_water_temp

#      - name: lg_room_air_temp_circuit1
#        scan_interval: 60
#        nan_value: 10
#        nan_value: 0x1E10

- name: lg_current_flow_rate
        address: 8
        device_class: volume_flow_rate
        unit_of_measurement: L/min
        zero_suppress: 6

- name: lg_outdoor_air_temp
        scan_interval: 60
        address: 12

- name: lg_Pipe_in_temp
        address: 16

- name: lg_Pipe_out_temp
        address: 17

- name: lg_suction_temp
        address: 18

- name: lg_compressor_temp
        address: 19

- name: lg_condensor_temp
        address: 20

- name: lg_high_press
        address: 22

- name: lg_low_press
        address: 23

- name: lg_inverter
        scale: 1
        precision: 0
        address: 24
        device_class: frequency
        unit_of_measurement: Hz

##holding
 #     - name: lg_operation_mode
 #       scan_interval: 30
 #       address: 0
 #       slave: 1
 #       input_type: holding
 #       device_class: enum

- name: lg_control_method

#      - name: lg_target_temp_circuit1
#        address: 2

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2

#      - name: lg_dhw_target_temp
#        address: 8

binary_sensors:
        ## discrete
      - name: lg_water_flow_status   

- name: lg_water_pump_status   

- name: lg_compressor_status   

- name: lg_defrosting_status   
        #device_class: running

#      - name: lg_dhw_heating_status

#      - name: lg_silent_mode_status   
#        #device_class: running

- name: lg_error_status   
        address: 13
        device_class: problem

switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling

- name: lg_enable_disable_dhw
        verify:
#          address: 1
#          delay: 1
#          input_type: coil

- name: lg_silent_mode_set
        verify:

- name: lg_trigger_desinfection_operation
        verify:

- name: lg_emergency_stop
        verify:

- name: lg_trigger_emergency_operation
        verify:

# THERMOSTATS
    climates:
      - name: "Therma V heating/cooling"
        max_temp: 25
        min_temp: 18
        target_temp_register: 2
        hvac_mode_register:
          values:
            state_cool: 0
            state_heat: 4
            state_auto: 3
#        hvac_onoff_register: 0
#        write_registers: true

#      - name: "AI Offset"
#        address: 4
#        max_temp: 10
#        min_temp: 0
#        offset: 5
#        scale: 1
#        target_temp_register: 4
#        temperature_unit: C    

- name: "Therma V DHW"
        max_temp: 55
        min_temp: 40
        target_temp_register: 8
#        hvac_onoff_register: 1

template:
  #LG Heatpump
  # Energy consumption, production & COP
  - sensor:
    #Calculate thermal power from LG-modbus sensorvalues
    - name: "lg_thermal_power"
          {% set lg_thermal_power = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set t1 = states('sensor.lg_water_outlet_temp') | float %}
          {% set t2 = states('sensor.lg_water_inlet_temp') | float %}
          {% set f = states('sensor.lg_current_flow_rate') | float %}
          {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
          {% set lg_thermal_power = pwg | float %}
        {% endif %}
        {{ lg_thermal_power | float | round(2)  }}

# Rename input for electrical power. Can be HomeWizard, Shelly, Modbus etc.
    - name: "lg_electrical_power"
          {% set lg_electrical_power = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set lg_electrical_power = states('sensor.kwh_meter_5c2faf17366a_active_power') | float %}
        {% endif %}
        {{ lg_electrical_power | float | round(2) }}

# Calculate current COP
    - name: cop_instant
        {% else %}
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_power') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_power') | float %}
          {% set cop_instant = pwt / pwe | float %}
        {% endif %}
          {% if cop_instant > 10.0 %}
          {% endif %}
          {% if cop_instant < -10.0 %}
          {% endif %}
        {{ cop_instant | float | round(2)  }}

# Calculate COP over last 24 hours
  - trigger:
        hours: 0
    sensor:
      - name: cop24h
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_energy_last24H') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_energy_last24H') | float %}
          {% set cop24h = pwt / pwe | float %}
          {{ cop24h | float | round(2) }}

# Calculate COP over last hour
  - trigger:
        seconds: 0
    sensor:
      - name: cop1h
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_energy_last1H') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_energy_last1H') | float %}
          {% set cop1h = pwt / pwe | float %}
          {{ cop1h | float | round(2) }}

sensor:
 ## LG Heatpump --------
    #Cumulatief opgewekte thermische energie
    source: sensor.lg_thermal_power
    name: lg_thermal_energy
    unique_id: heatpump.sensor_lg_thermal_energy
    max_sub_interval:

#Cumulatief verbruikte elektrische energie
    source: sensor.lg_electrical_power
    name: lg_electrical_energy
    unique_id: heatpump.sensor_lg_electrical_energy
    max_sub_interval:

#Opgewekte thermische energie laatste 24 uur
    name: lg_thermal_energy_last24H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_thermal_energy_24hr
    max_age:

#Verbruikte elektrische energy laatste 24 uur
    name: lg_electrical_energy_last24H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_electrical_energy_24hr
    max_age:

#Opgewekte thermische energie laatste uur
    name: lg_thermal_energy_last1H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_thermal_energy_1hr
    max_age:

#Verbruikte elektrische energy laatste uur
    name: lg_electrical_energy_last1H
    unique_id: heatpump.sensor_lg_electrical_energy_1hr
    max_age:

Voordeze post een dikke thumbs up! Kennelijk had ik ergens toch een foutje in de config. Met deze code komt er signaal binnen en kan ik beginnen met tweaken. Many thanks! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
PeteSplit schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:52:
[...]
Je kunt de adressen op verschillende manier uitlezen, dit kun je zien omdat je de adressen vaak dubbel gebruikt. Bijvoorbeeld address: 3 als input holding discrete_input coil
Het id moet je dan wel veranderen, deze namen kies je zelf en komen niet uit de modbus of WP.
Maar gaat het dan ook goed bij climates? Want daar lees je hetzelfde MODBUS-adres dan ook uit als coil of als holding. Je probeert dan toch hetzelfde MODBUS-register vanuit twee verschillende vragen te benaderen? Vandaar dat ik de registers die ik in de climates gebruik dus uitschakel als normale sensor.
Wat denk ik beter is, is om niet de MODBUS-climate te gebruiken, maar een generic thermostat: https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/
Dan de betreffende MODBUS-registers als sensoren en switches definiëren en die in de "generig thermostat" hangen. Dan is er ook meer controle en kun je er nog wat eigen automations, filters en triggers e.d. aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
bespaar tip voor diegene die een vvw mengverdeler gebruiken met pomp....gebruik ik zelf ook

https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html

radiatoren geschikt maken voor lagere temp.....gebruik ik zelf ook ,werkt goed(alternatief voor jaga)

https://www.speedcomfort.com/nl/over-product

overal te koop bij bijv. gamma

[ Voor 34% gewijzigd door kazemo op 29-11-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:38:
bespaar tip voor diegene die een vvw mengverdeler gebruiken met pomp....gebruik ik zelf ook

https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html

radiatoren geschikt maken voor lagere temp.....gebruik ik zelf ook ,werkt goed(alternatief voor jaga)

https://www.speedcomfort.com/nl/over-product

overal te koop bij bijv. gamma
Ik heb in september radiatorventilatoren aangeschaft, om te kijken of dat iets is.
Ik heb een kamer met eigenlijk een te kleine radiator en hoop dat het daar warmer gaat worden.
Omdat ik vloerverwarming heb, gezocht naar een radiatorventilator geschikt voor lage temperaturen.
Ik heb toen OPPIO gevonden die je kunt instellen. Deze zijn instelbaar vanaf 24/22 graden.
Beter dan de andere merken, die een vaste temperatuur hebben vaak boven de 28 graden.

https://www.radiator-outlet.nl/nl/radiator-ventilatoren/

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 29-11-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb in september radiatorventilatoren aangeschaft, om te kijken of dat iets is.
Ik heb een kamer met eigenlijk een te kleine radiator en hoop dat het daar warmer gaat worden.
Omdat ik vloerverwarming heb, gezocht naar een radiatorventilator geschikt voor lage temperaturen.
Ik heb toen OPPIO gevonden die je kunt instellen. Deze zijn instelbaar vanaf 22 graden.
Beter dan de andere merken, die een vaste temperatuur hebben vaak boven de 28 graden.
:) OK,oppio waar te koop? .....(verwijzing bijv. webschop!)

die radiator vervangen grotere T3.... of jaga maar die zijn erg prijzig!

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 29-11-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:42

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:11:
[...]

:) OK,oppio waar te koop? .....(verwijzing bijv. webschop!)

die radiator vervangen grotere T3.... of jaga maar die zijn erg prijzig!
Ik had eens gezocht voor een jaga, om de kleine radiator te vervangen, dan zou ik uit komen op 2000 euro voor de jaga en dan moet deze ook nog aangesloten worden (heeft andere aansluitingen dan een T22).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ik had eens gezocht voor een jaga, om de kleine radiator te vervangen, dan zou ik uit komen op 2000 euro voor de jaga en dan moet deze ook nog aangesloten worden (heeft andere aansluitingen dan een T22).....
:? misschien maar eens rondkijken op marktplaats voor een nette gebruikte jaga,er staat genoeg te koop voor een zacht prijsje!

heb je al berekent (volgens tabel) wat het vermogen is van je huidige T22 radiator bijv 1500w
dan bijv verdubbelen naar bijv. 3000w voor de nieuwe/gebruikte jaga (hoogte x breedte x diepte)......wat je kan plaatsen ivm ruimte in je kamer......jaga,s zijn meestal lager
als die later te groot blijkt te zijn kan je later nog altijd inregelen met voetventiel.

[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 29-11-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:24:
[...]

:? misschien maar eens rondkijken op marktplaats voor een nette gebruikte jaga,er staat genoeg te koop voor een zacht prijsje!

heb je al berekent (volgens tabel) wat het vermogen is van je huidige T22 radiator bijv 1500w
dan bijv verdubbelen naar bijv. 3000w voor de nieuwe/gebruikte jaga (hoogte x breedte x diepte)......wat je kan plaatsen ivm ruimte in je kamer......jaga,s zijn meestal lager
als die later te groot blijkt te zijn kan je later nog altijd inregelen met voetventiel.
Berekening zie je overal anders, afhankelijk van temperatuur.
De T22 zou normaal (75/65/20) 1300 W zijn en nu bij warmtepomp 200 W met ventilator 300 W.
Voor de ruimte zou ik 4000 W nodig moeten hebben (vuistregel 66 m3 x 60 W)
Jaga van 1300 W opgegeven prijs is 1800 excl. BTW (excl. accessoires).

Ik heb nu ventilatoren en dat is tenminste betaalbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
60 watt per kuub is precies genoeg voor enkel glas en enkelsteens muren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
PeteSplit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:11:
[...]

De T22 zou normaal (75/65/20) 1300 W zijn en nu bij warmtepomp 200 W met ventilator 300 W.

Ik heb deze omzettingstabel gebruikt. 75/65/20 naar 40/35/20 levert een factor 4 minder vermogen. Dat lijkt in de praktijk redelijk te kloppen bij mij

https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:07
PeteSplit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:11:
[...]

https://www.grassiasrl.co...rie-sl-innova-attacco-dx/

Vergelijkbaar met Jaga alleen een fractie van de prijs tov Jaga. Toen ik destijds bestelde waren de bezorgkosten vanuit Italië 30 euro met DHL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:03
PeteSplit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb toen OPPIO gevonden die je kunt instellen. Deze zijn instelbaar vanaf 24/22 graden.

https://www.radiator-outlet.nl/nl/radiator-ventilatoren/
Een beetje tweaker gebruikt natuurlijk deze:

https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Zodat je alles zelf kan instellen, inzien etc. Ik gebruik het vooral om het effect van de ventilator snelheid op de delta T te zien.
Bij een van mijn T22 radiatoren verwaarloosbaar, waarschijnlijk ivm de waterinhoud. Maar hij een van mijn Jaga's is dat echt significant.

Kan ook defrost herkennen en automatisch tijdelijk uitschakelen enzo. Werkt met iedere radiatorventilator. Heb er zelf 1 op een speedcomforts en 1 op zelfbouw ventilatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 29-11-2024 19:50 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
PeteSplit schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:37:
[...]

Je hebt HomeWizard, dan kun je wel een ontdooiing herkennen, ondanks dat de grafiek een gemiddelde van 5 minuten weergeeft en de pieken en dalen daardoor niet zichtbaar zijn.

Hieronder een HW grafiek, om 4:50 een defrost, de grafieklijn zou helemaal bijna naar nul moeten gaan, omdat de WP even helemaal kort stopt. Ik had de laatste defrost om 10 uur.

[Afbeelding]

In HomeWizard kun je de lijn verplaatsten en dan zie je de tijd en het verbruik.

De WP start op, defrost begint, gaat bijna naar nul en start weer op. Het lijkt erg op pendelen, maar de toppen zijn niet even hoog.
Je kunt ook op het scherm van de RMC kijken daar komt ontdooiing te staan.
De defrost zelf duurt maar ongeveer 10 minuten en zie je niet op de HW grafiek.
In de NU grafiek zul je de defrost beter zien, dan zie je het verbruik snel wisselen (tussen 50 en 500 W)
Dank voor je reactie. Hier kan ik wat mee.
Ben aan het overwegen om mijn huidige WP te vervangen. Zo ja dan natuurlijk voor het einde van het jaar.
Voeg nu nu 3 grafieken toe van de afgelopen dagen
Kun jij ergens een defrost waarnemen of zijn deze grafieken niet specifiek genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPc_Pt473aOu8b0Fe7M5BmxBypo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hExieFmCTqzjyzgcpqGe4ax6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kt6yvsJIoaPCtkyogN_y_TdQ0j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZ9uxm3BvL4jnwXdg7laEcjt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iaUR1S1X5v1ASDr6c4lE0qVsSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJDjHSllncSzs42G6IsU4cou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:18:
[...]

Ben aan het overwegen om mijn huidige WP te vervangen. Zo ja dan natuurlijk voor het einde van het jaar.
Kun jij ergens een defrost waarnemen of zijn deze grafieken niet specifiek genoeg?
Dit zijn orc's (oil return cycle) de WP loopt rustig, waardoor de hoeveelheid olie in het koudemiddel minder wordt in de compressor, door om het uur even de compressor sneller te laten lopen, komt de olie weer terug.

Op vrijdag 22 november had ik veel defrosts, heb je daar een afbeelding van ?

Stap je over op een ander merk ? :)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 30-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
montebaldo55 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit was toch al je tweede WP?

En je had toch een werkende modbus verbinding? Daarmee kun je ook de status uitlezen wanneer een defrost acgtief is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@Jojan265 @PeteSplit
Dank voor jullie reactie
Zal ff de situatie verduidelijken.
Inderdaad heb ik al 2x de wp vervangen.
Momenteel een 12kw 3fasen
Erg tevreden over, kom er weinig aan en apparaat loopt heel rustig met weinig geluid.
Dit voorjaar geplaatst en heeft dus heel weinig gedraaid.
Had een Modbus op de vorige maar ligt nog in de kast. Heb nog niet de moeite genomen om hem weer aan te sluiten.
Half mei heb ik hem uitgezet en afgedekt. Eind september weer opgestart. En dat ging heel soepel.
Wat mij nog "plaagt" is de gedachte zou ik met 9kW toe kunnen?
Berekeningen en Koevlaas geven aan dat dit genoeg is.
Maar wat is wijsheid? Omwisselen is heel makkelijk.
Schiet er wat mee op?
En hoeveel geluid produceert een 9kw 3fasen Silence tov de huidige 12kW
Omruilen is natuurlijk het voordeligst om hem voor 31-12 aan te schaffen
De gevraagde grafiek voeg ik bij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmU9Osqi3pn5SnB_5VUhkXakmj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIBz8PLsiyERcWrdft98Ghvv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 20:48
Als ik zie hoe weinig defrostst hij heeft op de 22ste (ik denk er 2 te zien), dan zou ik hem lekker laten zitten.

Ter referentie ik had er 14 die dag. We gebruiken een MHI50ZS in de woonkamer, tijdelijk voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:57:
@Jojan265 @PeteSplit
Dank voor jullie reactie
Erg tevreden over, kom er weinig aan en apparaat loopt heel rustig met weinig geluid.
Had een Modbus op de vorige maar ligt nog in de kast. Heb nog niet de moeite genomen om hem weer aan te sluiten.
Half mei heb ik hem uitgezet en afgedekt. Eind september weer opgestart. En dat ging heel soepel.
Schiet er wat mee op?
Je hebt 2 defrost die ik duidelijk kan zien, om ongeveer 6 uur en om 10 uur.
Veel minder dan bij mij die dag, waarschijnlijk omdat jou WP goed afgeschermd staat in de 'kast'.

Om ongeveer 16 uur gaat de WP nog even omhoog, omdat de WP net iets te rustig draait en daar de aanvoer temperatuur corrigeert.

Ik weet niet of je dat wilt, maar je zou de water temperatuur met een graad kunnen verhogen.
Als je dat zou doen verwacht ik dat de piekjes (orc) minder worden en misschien dat deze temperatuur voor de WP iets gunstiger is en minder zal gaan verbruiken.
Als je op water stuurt, de temperatuur een graad verhogen, als je op lucht (+water) stuurt de stooklijn links en rechts, met een graad verhogen (de hele stooklijn gaat dan een graad omhoog).

Mijn 5 kW WP staat op een plat dak, waar de wind vrij spel heeft en het aantal defrosts is veel hoger. Als ik de WP de hele dag aangehad zou hebben, zou ik veel meer verbruikt hebben (waarschijnlijk ongeveer 27 kW), door de defrosts, dan jij met jou WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDisioD-sjo7jWGRDHEk6u00Xg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKsC3lTJKniQvr9Ybbn0kT2g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
@Jojan265 @PeteSplit
Dank voor jullie reactie
Schiet er wat mee op?

[Afbeelding]
Ik ben het helemaal met @Icebear1079 eens. Ik heb die dag ook veel meer defrosts gehad. Het voordeel van een dubbele ventilator is dat hij veel minder gevoelig is voor defrosts. Als je dus de ruimte hebt (en hij staat er al, dus dat zal geen probleem zijn), zou ik er mooi afblijven. Ook al zou hij iets teveel van het goede zijn, dan heb je het voordeel dat hij minder hard hoeft te werken rond het vriespunt wat echt heel gunsitg is. Je moet het warmtevermogen in de warmere periodes kwijt kunnen, maar als dat het geval is, zou ik nu echt niets doen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

@Jojan265 @PeteSplit
Dank voor jullie reactie
Schiet er wat mee op?
In het algemeen is een grotere warmtepomp efficiënter. Waarschijnlijk door de grotere verdamper en compressor.

https://energy-stats.uk/s...ach-top-of-the-scops/amp/

Als er geen problemen zijn met pendelen of problemen met de fysieke grote van de unit zou ik het laten staan.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:13:
[...]

https://www.grassiasrl.co...rie-sl-innova-attacco-dx/

Vergelijkbaar met Jaga alleen een fractie van de prijs tov Jaga. Toen ik destijds bestelde waren de bezorgkosten vanuit Italië 30 euro met DHL.
:) inderdaad eens rond gekeken prijzen tussen 300>500 afhankelijk van merk en vermogen
jij bent dus tevreden wat voor merk heb je gekozen bijv inova......3000w>5000w kost 480 euro
SL 600C

https://www.grassiasrl.co...rie-sl-innova-attacco-dx/ uitbreidbaar temperatuur regeling kost extra

zijn het convectors met ingebouwde ventilator?....materiaal convector is het koper(zoals jaga) of ijzer?

[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 30-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Dank voor alle reacties.
Mooi dat er consensus is.
Inderdaad is de grote condensor met 2 fans in het voordeel.
Moet het gewoon uit mijn gedachten zetten.
Ter info:
Heb ook een scherpe offerte gehad van een Vaillant 10kw 3 fasen.
Ik snap werkelijk niet hoe dat prijsverschil tussen LG en andere merken te verklaren is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
@Jojan265 @PeteSplit
Dank voor jullie reactie
Schiet er wat mee op?

[Afbeelding]
Heb iets soortgelijks, heb een 14 kW. Paar jaar geleden op basis van Koevlaas aangeschaft. Ondertussen een aardig eindje op weg met na-isoleren. Afgelopen winter was te zacht voor een goede schatting, maar een stuk kleiner kan zeker wel. Verwacht dat een 9kW of misschien nog kleiner het ook prima trekt als het een keer koud wordt (kleine 250m2 waarvan 100m2 vloerverwarming).

Ik laat 'm voorlopig lekker staan, staat nu wel permanent in stille mode. Meende dat ie in stille mode iets van 40% minder vermogen kan leveren. Heb nu dus wel het voordeel van een grote verdamper. Alleen tijdens defrost gaat ie nog volle bak, dat zit zo ingebakken in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
BernieW schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:02:
[...]

Heb iets soortgelijks, heb een 14 kW. Paar jaar geleden op basis van Koevlaas aangeschaft. Ondertussen een aardig eindje op weg met na-isoleren. Afgelopen winter was te zacht voor een goede schatting, maar een stuk kleiner kan zeker wel. Verwacht dat een 9kW of misschien nog kleiner het ook prima trekt als het een keer koud wordt (kleine 250m2 waarvan 100m2 vloerverwarming).

Ik laat 'm voorlopig lekker staan, staat nu wel permanent in stille mode. Meende dat ie in stille mode iets van 40% minder vermogen kan leveren. Heb nu dus wel het voordeel van een grote verdamper. Alleen tijdens defrost gaat ie nog volle bak, dat zit zo ingebakken in de firmware.
Hier precies hetzelfde, ik heb juist gekozen voor de 12kW versie wegens het grotere verdamper oppervlakte. En de unit staat niet in het zicht dus daar hoefde ik niet naar te kijken. Ik had de 22ste 6 defrosts (omgeving Bergen op Zoom). Unit staat permanent op silent mode. Enige belangrijke was het afgifte systeem goed inregelen dat hij lekker door de opstart heen kwam.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb een 5 kW voor 50m2 vloerverwarming en boven 7 radiatoren.
De warmtepomp draait het beste bij watertemp van 28 graden. Het verbruik ligt dan rond de 750 W.

Ik heb de WP altijd op stille mode staan. Ik heb nu met deze lage temperaturen (onder 4 graden buiten) de stille mode uit staan, omdat vele tweakers dat doen om de tijd tussen de defrosts te verhogen.

Zo kreeg ik gisteren avond om 23:30 pas de eerste defrost bij een buiten temp van 2,5 graden en een relatieve vochtigheid van 88%. Gedurende de nacht deed de WP een defrost om de 1:15 uur (met nu om 11:30 de 10e defrost vandaag).

In het artikel met de link hierboven in het bericht van @Kip zou een 5 kW het slechter doen dan een 7 of 9 kW. Wat ik lees in de berichten hier en wat ik merk is dat mijn 5 kW wel meer verbruikt dan een 7 of 9 kW en zelfs de 12 kW van @montebaldo55

Maar het hogere verbruik zit hem ook in het schommelen van mijn WP bij rustig bedrijf tussen de 350 W en 1000 W. Bij defrosts met een maximum van 1500 W (begrenst door de stille mode tijdens de opstart) ligt het verbruik gemiddeld rond de 1250 W.

Toen ik nog op gas stookte had ik een 36 kW HR ketel op 25% staan en gebruikte ik dus 9 kW.
Een 9 kW warmtepomp vond ik wat te zwaar, maar misschien was een 7 kW wel beter geweest.

Het is altijd moeilijk om een juiste warmtepomp te vinden, maar gezien het verbruik van de warmtepomp @montebaldo55 is een 12 kW voor jou zo slecht nog niet.

Ik denk dat de prijsverschillen dit jaar zijn gekomen, door de wetgeving die door het Europese Parlement is aangenomen, waarin het verbod van warmtepompen met R32 met ingang van 1-1-2027 en een volgende stap in 1-1-2032 geregeld is. Een warmtepomp met het koudemiddel R32 is nu goedkoper dan R290.

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 30-11-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:07
kazemo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:43:
[...]

:) inderdaad eens rond gekeken prijzen tussen 300>500 afhankelijk van merk en vermogen
jij bent dus tevreden wat voor merk heb je gekozen bijv inova......3000w>5000w kost 480 euro
SL 600C

https://www.grassiasrl.co...rie-sl-innova-attacco-dx/ uitbreidbaar temperatuur regeling kost extra

zijn het convectors met ingebouwde ventilator?....materiaal convector is het koper(zoals jaga) of ijzer?
Klopt er komt nog wel een temperatuurregelaar bij die je in verschillende versies kan kopen.

Het materiaal van de convector is ijzer volgens mij. En er zit een radiale ventilator onderin.
Ik heb hem op de slaapkamer hangen en ben er tevreden over, zeker ook omdat ik in de zomer een paar graden kan koelen. Het zal vast niet de bouwkwaliteit van een Jaga hebben, het blijft Italiaans natuurlijk. Maar het ziet er echt prima uit en nog geen problemen mee gehad. In het fancoil topic kun je meer ervaringen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:14:
[...]

Klopt er komt nog wel een temperatuurregelaar bij die je in verschillende versies kan kopen.

Het materiaal van de convector is ijzer volgens mij. En er zit een radiale ventilator onderin.
Ik heb hem op de slaapkamer hangen en ben er tevreden over, zeker ook omdat ik in de zomer een paar graden kan koelen. Het zal vast niet de bouwkwaliteit van een Jaga hebben, het blijft Italiaans natuurlijk. Maar het ziet er echt prima uit en nog geen problemen mee gehad. In het fancoil topic kun je meer ervaringen lezen.
:) nuttige informatie....je kan er ook beter mee koelen versus alleen met vloer
materiaal kan ook misschien aluminium zijn
in de basis moet ik iets bij bestellen voor waterzijdig aan te sluiten(apparte appendages) of zit het er standaard bij ?
temperatuur regelaar kan het ook zonder ?? of moet het er beslist er bij! voor de goede werking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 20:48
PeteSplit schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:33:
Ik heb een 5 kW voor 50m2 vloerverwarming en boven 7 radiatoren.
De warmtepomp draait het beste bij watertemp van 28 graden. Het verbruik ligt dan rond de 750 W.

Ik heb de WP altijd op stille mode staan. Ik heb nu met deze lage temperaturen (onder 4 graden buiten) de stille mode uit staan, omdat vele tweakers dat doen om de tijd tussen de defrosts te verhogen.

Zo kreeg ik gisteren avond om 23:30 pas de eerste defrost bij een buiten temp van 2,5 graden en een relatieve vochtigheid van 88%. Gedurende de nacht deed de WP een defrost om de 1:15 uur (met nu om 11:30 de 10e defrost vandaag).

In het artikel met de link hierboven in het bericht van @Kip zou een 5 kW het slechter doen dan een 7 of 9 kW. Wat ik lees in de berichten hier en wat ik merk is dat mijn 5 kW wel meer verbruikt dan een 7 of 9 kW en zelfs de 12 kW van @montebaldo55

Maar het hogere verbruik zit hem ook in het schommelen van mijn WP bij rustig bedrijf tussen de 350 W en 1000 W. Bij defrosts met een maximum van 1500 W (begrenst door de stille mode tijdens de opstart) ligt het verbruik gemiddeld rond de 1250 W.

Toen ik nog op gas stookte had ik een 36 kW HR ketel op 25% staan en gebruikte ik dus 9 kW.
Een 9 kW warmtepomp vond ik wat te zwaar, maar misschien was een 7 kW wel beter geweest.

Het is altijd moeilijk om een juiste warmtepomp te vinden, maar gezien het verbruik van de warmtepomp @montebaldo55 is een 12 kW voor jou zo slecht nog niet.

Ik denk dat de prijsverschillen dit jaar zijn gekomen, door de wetgeving die door het Europese Parlement is aangenomen, waarin het verbod van warmtepompen met R32 met ingang van 1-1-2027 en een volgende stap in 1-1-2032 geregeld is. Een warmtepomp met het koudemiddel R32 is nu goedkoper dan R290.
@PeteSplit
Jouw 5kW is eigenlijk een geknepen versie van de 7 of 9 kW die er boven zit.
Het punt dat hier wordt aangehaald in het stuk is volgens mij dat een grotere WP met grotere verdamper het beter doet dan een kleine. Fysiek!
Dus eigenlijk zit jij met jouw 5 kW eigenlijk al aan relatief stevige hardware. (Geen idee overigens of jij in jouw situatie iets had gehad aan een 7 of 9..)

De achtergrond van het stuk komt ook mooi naar voren uit de keymark website. Van de UB60 R290 machines staan er in 4 smaken, 9, 12, 14 en 16 kW. Maar hun testratings zijn respectievelijk 9, 10, 11 en 11,7 kW. De machine van 12 kW met 10 kW rating, scoort qua scop het best.
Blijkbaar is die 10 kW dus ongeveer het optimum voor die UB60.

Kijk je dan naar de test van de UB40 (7 en 9 kW), dan is deze op 6 kW gerate, met vergelijkbare SCOP (iets boven de 5).

Wat nu bedoeld wordt is, (hoe ik hem interpreteer), heb je rond de 6 kW nodig, kun je prima die UB40 pakken. Dan gaat een UB60 je een lagere SCOP geven. (Door minimumvermogens en hoge Ta bij hoge buitentemperaturen, tot in den treure besproken hier)

Heb je daarintegen 9 kW nodig, dan ben je waarschijnlijk beter af met een UB60. Want LG heeft er waarschijnlijk voor gekozen de 9 kW UB40 op 6 kW te raten omdat bij 9kW het A+++ label niet zou worden gehaald, of omdat een scop van <5 er niet zo stoer uitziet in de specsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03 06:12
Goedenavond

Weet iemand wat er hier gebeurt? Of is dit een antivries optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFyE-VorIADTar3Y_SkJ_dWz5Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpMJ9EFvZZ4Yib1J7f3O9z5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Dablock schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:42:
Goedenavond

Weet iemand wat er hier gebeurt? Of is dit een antivries optie?

[Afbeelding]
Het lijkt inderdaad dat alleen de waterpomp loopt (ongeveer 140 W), maar het patroon is wel erg onregelmatig.

Als de WP uit staat (lampje uit op RMC) is er een antivries optie (staat in het scherm van de RMC ook antivries) dat de pomp regelmatig even gaat lopen, hoe kouder buiten hoe vaker (begint met om het uur, tot om de 10 minuten als het erg koud is).

In het menu kun je kiezen type 1 of type 2
Bij type 1 draait de pomp continue en bij type 2 draait de pomp in pozen (1 uur tot 10 min)

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 30-11-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
  • Laatst online: 19-04 12:59
Beste tweakers,
Graag jullie mening. Wanneer een 7 kw monobloc op een open platdak staat waarop ook veel water staat. Geeft deze meer defrost dan een pomp die op een droog dak staat. Het idee is dat de aanzuiglucht extra vocht meeneemt vanaf het dak.
Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
  • Laatst online: 25-03 06:12
dank

Eens kijken war ik kan doen
PeteSplit schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:58:
[...]

Het lijkt inderdaad dat alleen de waterpomp loopt (ongeveer 140 W), maar het patroon is wel erg onregelmatig.

Als de WP uit staat (lampje uit op RMC) is er een antivries optie (staat in het scherm van de RMC ook antivries) dat de pomp regelmatig even gaat lopen, hoe kouder buiten hoe vaker (begint met om het uur, tot om de 10 minuten als het erg koud is).

In het menu kun je kiezen type 1 of type 2
Bij type 1 draait de pomp continue en bij type 2 draait de pomp in pozen (1 uur tot 10 min)
Pagina: 1 ... 161 ... 179 Laatste