LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 160 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:44
jscheffers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:01:
Ok, en de Target Tempratuur dan zal ook wel niet goed staan, (foto) [Afbeelding]
:) OK...het is veranderd (de voet begint nu bij 20gr buiten temp) dit is nu in principe goed ....zou evt lager kunnen maar is van latere zorg

nu de stijgende lijnen nog aanpassen.....is al een tijdje geleden dat ik het gedaan heb moet ik ff over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:07:
[...]

In een normale situatie wil je (ongeveer) het volgende:
- Rode lijn die van -10/35 naar 18/20 loopt
- paarse lijn die van -10/20 naar 18/20 loopt.

Als het buiten -10 is maakt de WP water van 35 graden Hoe de luchtlijn precies werkt weet ik niet. Hij zal wel gaan schakelen als hij buiten de ingestelde luchthysterese komt, maar wat er gebeurt als hij de gevraagde binnentemperatuur niet haalt met de ingestelde watertemperatuur, dat weet ik niet.

Het probleem is dat het in je kelder een andere temperatuur is dan buiten. Dan wordt het instellen van de stooklijn lastiger. Hij zal dan steiler moeten lopen gok ik.....misschien fine tunen
:) bedankt voor het meedenken.....we komen er wel! links of rechtsom....wat stel je voor?...lijnen omhoog trekken?......mijn mening is dat het al redelijk staat

edit :over nagedacht lucht temp moet omlaag staat nu op de top op 27gr (bij -7) ik stel voor op 22gr

water op top (-7) rode lijn op 32gr (omhoog dus de target) AI op 0 daar kan mee handmatig omhoog/omlaag (target water temp.) tijdelijk

daarna maar uit proberen wat het gaat doen .....@jscheffers

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 23-11-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
kazemo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:11:
[...]

:) bedankt voor het meedenken.....we komen er wel! links of rechtsom....wat stel je voor?...lijnen omhoog trekken?......mijn mening is dat het al redelijk staat

edit :over nagedacht lucht temp moet omlaag staat nu op de top op 27gr (bij -7) ik stel voor op 22gr

water op top (-7) rode lijn op 32gr (omhoog dus de target) AI op 0 daar kan mee handmatig omhoog/omlaag (target water temp.) tijdelijk

daarna maar uit proberen wat het gaat doen .....@jscheffers
Ja, rood moet van linksboven naar rechtsonder. Precieze waardes hangen af van je situatie. Daar moet je mee spelen.
Paars zo goed als vlak.

Om het simpel te houden kun je ook beginnen met enkel op watertemperatuur te regelen. Dan gebruik je alleen de rode lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:57

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:39:
[...]
nee dit is totaal verkeerd het moeten stijgende lijnen worden vanaf 20gr....staat nu op 30

kan iemand anders dit makkelijk uitleggen??......hij begrijpt me niet!
@jscheffers

Instelling van het bereik van de buiten temperatuur (kelder) de koudste en de warmste
tot 20 want hoger zet je de warmtepomp toch uit (zomer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqY9CeQlnEB81ZrpfrUrI4DWjK8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7IxiJOn0qbLvHT2UZRdNaF3U.png?f=user_large

********************************************************************************************

Instellen van de water en woonkamer temperatuur

bovenste is van het water en dit moet zo hoog zijn dat de woonkamer temperatuur gehaald wordt
onderste is van de lucht temperatuur in de woonkamer en die wil je op 21 graden (altijd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hnq5k2PET1es7HKwBMxdD-9piuc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R40VQZOBLjx13fOX5Znd297w.png?f=user_large

Met bovenstaande instelling gaat de warmtepomp verwarmen
-links : totdat de 21 graden in de woonkamer bereikt is (met water wat maximaal 35 wordt)
-rechts : totdat de 21 graden in de woonkamer bereikt is (met water wat maximaal 25 graden wordt)

Bij alle temperaturen in de kelder (het bereik) moet de water temperatuur hoog genoeg zijn om in de woonkamer 21 graden te halen (dit is nu 35 en 25)
Haal je de 21 graden in de woonkamer niet, dan moet je de watertemperatuur verhogen
(bijvoorbeeld 40 en 30)

[ Voor 24% gewijzigd door PeteSplit op 23-11-2024 14:47 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:13
Dan is dit wat het verloopig moet zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vJTNnBox7gDnFYRsUXpQCNLkLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6TB0alxOELqs5oHKa1kjfYB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jscheffers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:46:
Dan is dit wat het verloopig moet zijn
Ik zou de bovenste rechter temperatuur verhogen.

Deze water temperatuur is nu gelijk aan de woonkamer temperatuur en dan kan het water (met dezelfde temperatuur) geen warmte afgeven aan de woonkamer. Zet de water temperatuur altijd ongeveer 5 graden hoger dan de woonkamer temperatuur, zodat er warmte afgegeven kan worden aan de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:28
ik ben bezig om de modbus te installeren.
De config van home assistant zoals in de uitleg staat vermeld: dit is alleen voor de slave mode toch?
Ik wil de WP alleen uitlezen en niet besturen via modbus.

Ik wil graag weten wanneer ik de config kopieer naar mijn HA, dan leest hij alleen uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Boomster schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:07:
ik ben bezig om de modbus te installeren.
De config van home assistant zoals in de uitleg staat vermeld: dit is alleen voor de slave mode toch?
Ik wil de WP alleen uitlezen en niet besturen via modbus.

Ik wil graag weten wanneer ik de config kopieer naar mijn HA, dan leest hij alleen uit toch?
Master of Slave bij Modbus heeft niets te maken of je alleen kunt lezen of lezen en schrijven. Bij Modbus moet er 1 master zijn (in dit geval HA) en minstens 1 slave. In dit geval de LG via een gateway.

Lezen van alleen input registers (voor metingen) of discrete registers (voor statussen) verandert dus niets aan de warmtepomp instellingen. Wel zorgen dat je niet te vaak deze gegevens afvraagt, anders wordt de communicatie verstoord en gaat de LG in storing. Daarom maar een paar metingen niet vaker dan 15 seconden en de rest op minimaal 30 seconden.

Alleen als je schrijft naar een holding register of naar een coil register zal wijzigingen aanbrengen in de LG.

Om gebruik te maken van modbus in HA moet je wel de modbus integratie laden. Dat staat niet in de post.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
En Heren bedank voor al dat meedenken tot nu toe. ik ben wel benieuwd hoeveel minder defrost ik heb en hoe het dan uit pak we gaan het zien de foto is van de aanpassing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxxDz1Sp1AWJUsytlsW8n_UX2C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0PNPUpcTJOOtZpZDw3QPQ7V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door jscheffers op 23-11-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jscheffers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:21:
En Heren bedank voor al dat meedenken tot nu toe. ik ben wel benieuwd hoeveel minder defrost ik heb en hoe het dan uit pak we gaan het zien de foto is van de aanpassing

[Afbeelding]
Als het in de kelder 6 graden of lager gaat worden, dan zul je waarschijnlijk een defrost gaan zien.
Als de temperatuur dan nog lager wordt in de kelder, worden de aantallen defrosts steeds hoger.

Ik had vannacht en vanmorgen nog elk uur een defrost en de laatste was om 10 uur, omdat het buiten warmer is geworden :+

succes :) :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:21:

[Afbeelding]
:) ja laat zo maar eens lopen,je kan het zien als de kamer temp, niet meer 24gr word ,maar bv 21gr......veranderen kan nog altijd je weet nu hoe het werkt! SUCCES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 17:40
Tijdens een verbouwing eerder dit jaar zijn een LG HM143MR U34 Therma V Monoblock warmtepomp, een LG WH27S warmtepompboiler, en 24 zonnepanelen geïnstalleerd in een vrijstaande woning met een recent toegevoegde dakopbouw van 100 m². De woning is grotendeels geïsoleerd (R-waarde 2,5 voor de buitengevel), maar zonder bodemisolatie door beperkte kruipruimtehoogte. We zijn volledig overgestapt van gas naar elektriciteit, waarbij het huis wordt verwarmd met een vloerverwarmingssysteem dat met name de woonkamer (60 m²) en de dakopbouw verwarmt. Radiatoren in andere ruimtes en convectorradiatoren staan (voorlopig) uit, alhoewel het wel wat frisjes in huis is.

Huidige instellingen:
Aanvoertemperatuur warmtepomp: 45°C
Warmtepompboiler: 55°C
en sinds vanmiddag AI + 1

Probleem is het hoge energieverbruik, zie ook schermafbeeldingen. Wat zijn de ideale instellingen (of startwaarde) voor de warmtepomp om het energieverbruik te verminderen en specifiek de vloerverwarming optimaal aan te sturen? Is er een beter uitgangspunt dan AI + 1. Zijn er elektrische backup elementen? De installateur geeft niet thuis en denkt ook dat de AI optie puur voor koelen is vanwege de paarse kleur. Ik heb intussen het installateur menu gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgNLYBc8kIZcE0iAAcaPeXWDCpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o78qcSqQO2VOjuHstI1PRxtu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Do32MS98W-BRTdhSi_lXL1vOCvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZQjK83qB5E8toiwUtKiMI4y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Hamsterhein op 23-11-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hamsterhein schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:34:
Tijdens een verbouwing eerder dit jaar zijn een LG HM143MR U34 Therma V Monoblock warmtepomp, een LG WH27S warmtepompboiler, en 24 zonnepanelen geïnstalleerd in een vrijstaande woning met een recent toegevoegde dakopbouw van 100 m². De woning is grotendeels geïsoleerd (R-waarde 2,5 voor de buitengevel), maar zonder bodemisolatie door beperkte kruipruimtehoogte. We zijn volledig overgestapt van gas naar elektriciteit, waarbij het huis wordt verwarmd met een vloerverwarmingssysteem dat met name de woonkamer (60 m²) en de dakopbouw verwarmt. Radiatoren in andere ruimtes en convectorradiatoren staan (voorlopig) uit, alhoewel het wel wat frisjes in huis is.

Huidige instellingen:
Aanvoertemperatuur warmtepomp: 45°C
Warmtepompboiler: 55°C
en sinds vanmiddag AI + 1

Probleem is het hoge energieverbruik, zie ook schermafbeeldingen. Wat zijn de ideale instellingen (of startwaarde) voor de warmtepomp om het energieverbruik te verminderen en specifiek de vloerverwarming optimaal aan te sturen? Is er een beter uitgangspunt dan AI + 1. Zijn er elektrische backup elementen? De installateur geeft niet thuis en denkt ook dat de AI optie puur voor koelen is vanwege de paarse kleur. Ik heb intussen het installateur menu gevonden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
45 °C voor alleen vloerverwarming (ik heb begrepen dat de radiatoren nog dicht staan) is veel te hoog. Waarschijnlijk heb je vloerverwarming verdelers met een pomp en temperatuur regeling, want ik kan me niet voorstellen dat er water van die temperatuur door je vloer gaat.

Even ter vergelijk: wij hebben ca. 100 m2 vvw (zonder pomp) en gebruikten op woensdag voor alleen de warmtepomp 21.65 kWh in Zuid-Oost Groningen. Ook een vrijstaand huis maar dan uit 2007. Onze aanvoer temperatuur op die dag was tussen de 28 °C en 30 °C. Wel veel defrosts gehad die dag (13 maal).

Wil je het echt een stuk zuiniger, is monitoring essentieel en waterzijdig alles goed installeren en inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Jojan265 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:07:
[...]

45 °C voor alleen vloerverwarming (ik heb begrepen dat de radiatoren nog dicht staan) is veel te hoog. Waarschijnlijk heb je vloerverwarming verdelers met een pomp en temperatuur regeling, want ik kan me niet voorstellen dat er water van die temperatuur door je vloer gaat.

Even ter vergelijk: wij hebben ca. 100 m2 vvw (zonder pomp) en gebruikten op woensdag voor alleen de warmtepomp 21.65 kWh in Zuid-Oost Groningen. Ook een vrijstaand huis maar dan uit 2007. Onze aanvoer temperatuur op die dag was tussen de 28 °C en 30 °C. Wel veel defrosts gehad die dag (13 maal).

Wil je het echt een stuk zuiniger, is monitoring essentieel en waterzijdig alles goed installeren en inregelen.
Dank je wel. Waar moet ik beginnen? De uitgaande temperatuur is hoger dan de invoer.... zie afbeelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-tDpviKQT5WbR9F92W5GW7D69w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUzdnUHzp1NcAj0vrotvWyjd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hamsterhein schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:21:
[...]

Dank je wel. Waar moet ik beginnen? De uitgaande temperatuur is hoger dan de invoer.... zie afbeelding [Afbeelding]
Dat klopt. Maar ik zie dat je kamertemperatuur maar 15.5 °C is. Betekent dit dat de Remote Control Unit niet in de kamer hangt? Dan moet hij ook niet op AI ingesteld worden, want dan probeert hij de temperatuur te halen van de ruimte waar de RCU hangt. In dat geval moet hij op alleen water gaan regelen.

Heb je dan ook een aparte thermostaat welke de warmtepomp aan/uit schakelt? In dat geval is het waarschijnlijk dat dit veel te vaak gebeurt.

Om goede informatie te geven is het goed als je eerst even schetst hoe bij jou de installatie is opgebouwd. Dus heb je vvw verdelers met of zonder pomp. Heb je zone-regeling op de vvw. Heb je een buffervat? En zo ja, hoe is deze aangesloten (parallel of in serie). Eventueel aangevuld met foto's. Hoe wordt de temperatuur geregeld. Via een aparte thermostaat of via de RCU of alleen op watertemperatuur.

Kun je ook je instellingen eens delen? In de openingspost van dit topic staat een voorbeeld van alle instellingen en het zou goed zijn, als je die lijst kunt invullen met jouw waardes. Dat geeft ons de kans om gericht informatie te geven. Er zijn hoogst waarschijnlijk wel een aantal instellingen die niet optimaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:43

Froggy

...

kazemo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:47:
[...]

:) probleem opgelost alles is correct aangesloten,kwestie van andere temperatuurmeter erop zetten op de retour!

Gelukkig wel!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjYNZhk1N2_UFfR8QF8sQoac2HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKsHQsgr4QkwJpJTJskCXRbR.png?f=fotoalbum_large
Zo heeft de installatie de afgelopen dagen gedraaid. Met RMC als thermostaat i.p.v. de Tado en radiatorknoppen vol open (op 25 graden dus). Hoe lijkt dit?
Vanochtend het even af laten koelen om waterzijdig de groepen van de vvw even te controleren en een beetje bijstellen.
Tado heeft de thermostaat aangepast zeggen ze. Ga toch even weer proberen hoe dat nu loopt en of er veel verschil is.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Jojan265 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:53:
[...]

Dat klopt. Maar ik zie dat je kamertemperatuur maar 15.5 °C is. Betekent dit dat de Remote Control Unit niet in de kamer hangt? Dan moet hij ook niet op AI ingesteld worden, want dan probeert hij de temperatuur te halen van de ruimte waar de RCU hangt. In dat geval moet hij op alleen water gaan regelen.

Heb je dan ook een aparte thermostaat welke de warmtepomp aan/uit schakelt? In dat geval is het waarschijnlijk dat dit veel te vaak gebeurt.

Om goede informatie te geven is het goed als je eerst even schetst hoe bij jou de installatie is opgebouwd. Dus heb je vvw verdelers met of zonder pomp. Heb je zone-regeling op de vvw. Heb je een buffervat? En zo ja, hoe is deze aangesloten (parallel of in serie). Eventueel aangevuld met foto's. Hoe wordt de temperatuur geregeld. Via een aparte thermostaat of via de RCU of alleen op watertemperatuur.

Kun je ook je instellingen eens delen? In de openingspost van dit topic staat een voorbeeld van alle instellingen en het zou goed zijn, als je die lijst kunt invullen met jouw waardes. Dat geeft ons de kans om gericht informatie te geven. Er zijn hoogst waarschijnlijk wel een aantal instellingen die niet optimaal staan.
De thermostaat hangt in de gang. Wat bedoel je met een aprte thermostaat?

Ik ben bezig om de instellingen van de openingspost over te nemen. Vaste waterdebiet waarde staat op 45, die pas ik aan naar 17. En de temperatuursensor stond op lucht water, en nu op water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Froggy schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]
Zo heeft de installatie de afgelopen dagen gedraaid. Met RMC als thermostaat i.p.v. de Tado en radiatorknoppen vol open (op 25 graden dus). Hoe lijkt dit?
Vanochtend het even af laten koelen om waterzijdig de groepen van de vvw even te controleren en een beetje bijstellen.
Tado heeft de thermostaat aangepast zeggen ze. Ga toch even weer proberen hoe dat nu loopt en of er veel verschil is.
De koude is nu weer voorbij en ga je waarschijnlijk een betere grafiek zien.
Vanaf 10:30 heb je om de 40 minuten ontdooïngen gehad (defrosts) hier kun je weinig aan zien en aan doen, gebeurt altijd als de buiten temperatuur zakt (bij mij al onder de 7 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Hamsterhein schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:27:
[...]

De thermostaat hangt in de gang. Wat bedoel je met een aprte thermostaat?

Ik ben bezig om de instellingen van de openingspost over te nemen. Vaste waterdebiet waarde staat op 45, die pas ik aan naar 17. En de temperatuursensor stond op lucht water, en nu op water
Het waterdebiet moet je niet zo laag zetten. Deze mag best op 45 L/min blijven staan. De temperatuur kan wel een heel eind naar beneden. Hoe laag hangt natuurlijk af van het warmteverlies van je huis. Ik zou beginnen met 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Iemand ervaringen met de R290 pompen tegenover de R32 met gelijk grote verdamper? ,(5-7-9)
Meer of minder Defrosts?
Terug moduleren tot hoe ver ? R32 310W
Meetbaar verschil Cop?

Ze zijn een stuk duurder, maar levert hij ook het
verschil op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[...]

Dank je wel. Waar moet ik beginnen? De uitgaande temperatuur is hoger dan de invoer.... zie afbeelding [Afbeelding]
:? @Hamsterhein allereerst RMC in koude gang 15gr.....in de woonkamer hangen waar je het +- 21gr wil hebben......op een neutrale plaats 1,5 hoog en niet op buitenmuur of direct naast een deur....dit alles maakt het makkelijker met juiste instellingen te vinden(energie zuiniger)...de installateur heeft zich zelf makkelijk gemaakt ws omdat de kabel te kort was(advies verlengen)......standaard bij LG geleverd 9meter.

zoals je het nu hebt word het ws te warm in de woonkamer

dan wat verdeler vvw heb je.....een open verdeler? lage temp. ......of een mengverdeler met pomp?....hoge temp.

voorbeeld: mengverdeler https://www.elektramat.nl...incl-a-label-pomp-w40005/ ...is eigenlijk bedoeld voor hoge temp. bijv gas CV-ketel
p.s
in kenmerken staat pomp is hydraulisch neutraal...heeft geen invloed op het primaire circuit (hoofdleiding)......dat betekent dus hij is alleen actief in de vloer(secundair)....als de pomp uit staat is geen stroming meer in de vloer,dus bij warmtevraag moet de pomp lopen!
er zit een thermostaatknop op, bij gebruik met WP knop eraf halen, anders word de aanvoer geknepen(weiniger flow primair) dan begint de WP te pendelen!....bij knop eraf en pomp staat uit....word het een volledige bypas aanvoer en retour door verbonden in de verdeler(dit is een doordenkertje)

voorbeeld: open verdeler https://www.elektramat.nl...verdeler-4-groeps-w32004/

is makkelijker voor een WP altijd voldoende flow,en zuiniger geen extra pomp...aanschaf goedkoper!

alles gezegd hebbende zal ik wel kritiek krijgen op mijn verhaal

[ Voor 45% gewijzigd door kazemo op 24-11-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:10
Froggy schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]
Is een beetje moeilijk te zien. De periodes tussen defrosts tijdens een SWW run vrijdag nacht en zaterdag middag lijken vergelijkbaar met die van vrijdag de rest van de dag. Maar dan lijkt ie gistermiddag na de SWW run weer aan de hobbel te gaan.
Waar heb je de watertemperatuur voor verwarmen nu op ingesteld?
Komende dagen zul je geen last van defrosts hebben en kun je zaken beter bekijken. Met de voorspelde buitentemperaturen zal vandaag de uitdaging zijn om pendelen te voorkomen,

Omdat pendelen komt door te weinig afgifte kun je op zo'n moment de watertemperatuur iets verhogen.
Als je watertemperatuur laag genoeg is voor de vloerverwarming kun je ook wat spelen om daar zoveel mogelijk vermogen in kwijt te raken, thermostaat kraan eraf of op max, spelen met de pomp voor minimale vermenging. Probeer de groepen van je vvw zoveel mogelijk open te houden, hooguit de kortste lus iets knijpen.

Als je last houdt kun je ook nog gaan tweaken via HA. Je hebt dan twee opties of via automations in HA zelf of met een extern bordje (ESP32 bv). In dit forum zijn wel voorbeelden te vinden. De meest geavanceerde die ik ken is geschreven door @Devil en kun je hier vinden. Hierin kun je ook de PWM van thermostaten ondervangen, maar heeft ook de meest geavanceerde anti-pendel routines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 20:49
[...]

Als je compressor niet draait maar de waterpomp wel, zijn de temperaturen dan gelijk? Zo ja, dan zitten de sensoren verkeerd om. Zo nee dan zou er een sensor defect kunnen zijn.

Edit: klopt gewoon. Invoer = retour, uitvoer = aanvoer.

[ Voor 4% gewijzigd door ingmar89 op 24-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ingmar89 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:36:
[...]

Als je compressor niet draait maar de waterpomp wel, zijn de temperaturen dan gelijk? Zo ja, dan zitten de sensoren verkeerd om. Zo nee dan zou er een sensor defect kunnen zijn.
:) het klopt toch gewoon retour is bij lg >invoer.....aanvoer is bij lg>uitvoer en is dus hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Ohja inderdaad. Ik zat te slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Goedemiddag Forum,
Gisteren avond bij 22 graden om 10 uur de lg uit gezet en om 3 uur weer aan laten gaan. van morgen om 7 uur was het 22 graden en dus de temperatuur terug zet op 21 grade waardoor hij afsloeg hij stond op 22 grade en loop dan normaal door tot 23 grade. nu 12 uur nog steeds 22 grade was om 10 uur zelfs 22,5 de 4 uur dat hij gelopen heeft heeft hij 7,80 kwh gebruik.

Nu mijn vraag zijn er mensen die de Google Nest gebruiken
Wand als je die op 22 graden zet slaat af bij 22 en bij 21,5 gaat hij weer aan klop dat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Nog een fijne middag

[ Voor 145% gewijzigd door jscheffers op 24-11-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:17:
Goedemiddag Forum,
Gisteren avond bij 22 graden om 10 uur de lg uit gezet en om 3 uur weer aan laten gaan. van morgen om 7 uur was het 22 graden en dus de temperatuur terug zet op 21 grade waardoor hij afsloeg hij stond op 22 grade en loop dan normaal door tot 23 grade. nu 12 uur nog steeds 22 grade was om 10 uur zelfs 22,5 de 4 uur dat hij gelopen heeft heeft hij 7,80 kwh gebruik.

Nu mijn vraag zijn er mensen die de Google Nest gebruiken
Wand als je die op 22 graden zet slaat af bij 22 en bij 21,5 gaat hij weer aan klop dat,
google nest is externe thermostaat (hoe die werkt weet ik niet).....zou je dat wel moeten doen.....het klopt immers al vrij goed....1gr verschil....de buiten temp is plots omhoog geschoten dat speelt dan ook parten....wat je zou kunnen doen is de target temp omlaag zetten staat nu op 35gr(dacht ik) zet die eens op bijv 33gr ...misschien scheelt dat ???
datkan op 2 manieren ....direct op de stooklijn...of als je op AI draait staat nu op 0.>naar -2

een en ander is moeilijk te beoordelen op afstand ik kan niet alle waardes zien ...dat moet dan echt zelf > uitvogelen.....het heeft de tijd nodig dat is bij iedereen zo!!

wat is de keldertemp. nu.. is die gestegen gisteren was die 6gr...???

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 24-11-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:07:
[...]
google nest is externe thermostaat (hoe die werkt weet ik niet).....zou je dat wel moeten doen.....het klopt immers al vrij goed....1gr verschil....de buiten temp is plots omhoog geschoten dat speelt dan ook parten....wat je zou kunnen doen is de target temp omlaag zetten staat nu op 35gr(dacht ik) zet die eens op bijv 33gr ...misschien scheelt dat ???

wat is de keldertemp. nu.. is die gestegen gisteren was die 6gr...???
Hallo,
Het is nu 18 graden maar de zon staat er nu op de uit blaas rooster heb hem even aan gezet en is het 13 .ja ik weet dat negatief kan zijn maar dat gaan we afwegen tegen de voordelen . 33gr gaan we doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:42:
[...]

Hallo,
Het is nu 18 graden maar de zon staat er nu op de uit blaas rooster heb hem even aan gezet en is het 13 .ja ik weet dat negatief kan zijn maar dat gaan we afwegen tegen de voordelen . 33gr gaan we doen
:) 13gr keldertemp. dat is OK....daar kan het mee te maken hebben....daar reageerd de WP op niet op realtime buiten temp....dat is nu eenmaal de opstelling die je hebt(WP in kelder)

nu heb weer nieuw leesvoer :O....doe je voordeel ermee

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 24-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:11
Vandaag heb ik de geluidsisolatie van mijn 9kw U44 verbeterd. Hiervoor heb ik de compressor omwikkeld met een Soniflex SB700 geluidsisolatiemat. Dit is een composietmateriaal gemaakt van een dikke folie en dicht schuim.
De unit werkt nu op 20Hz en is merkbaar stiller. Ik ben benieuwd ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2I_uGiftO38c1LsndjkVZ_Wx0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF82Vo2k3T4thvBKZwpIU547.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 23:42
butterkeks schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:48:
Vandaag heb ik de geluidsisolatie van mijn 9kw U44 verbeterd. Hiervoor heb ik de compressor omwikkeld met een Soniflex SB700 geluidsisolatiemat. Dit is een composietmateriaal gemaakt van een dikke folie en dicht schuim.
De unit werkt nu op 20Hz en is merkbaar stiller. Ik ben benieuwd ...

[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoor, maar moet dat ding ook niet wat warmte kwijt? Of gaat dit met de koelvloeistof allemaal mee?
Kan me voorstellen dat met name het dynamogedeelte warmte kwijt moet als gevolg van weerstand in de spoelen.

Dus ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
Hoi, ondanks dat ik heel tevreden ben met m'n warmtepomp heb ik nu toch wel een vervelende ervaring:

Ik stuur m'n HM093MR.U44 met een ESP aan, en gekoppeld aan Home-assistant.
Nu was ik sinds afgelopen woensdagochtend niet meer thuis, en is donderdagavond de Wifi uitgevallen.
Daarmee is ook direct de WP uitgevallen.
Vanmiddag kwam ik thuis, het was buiten warmer (>15) dan binnen (<14).
Nadat ik de wifi had gereset, startte de WP al direct weer op.

Dit zou toch niet mogen m.i.. slecht voor de WAF...
Had ik dit kunnen voorkomen? Waarom valt deze uit als er geen wifi meer is?

Alvast bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:21:
Hoi, ondanks dat ik heel tevreden ben met m'n warmtepomp heb ik nu toch wel een vervelende ervaring:

Ik stuur m'n HM093MR.U44 met een ESP aan, en gekoppeld aan Home-assistant.
Nu was ik sinds afgelopen woensdagochtend niet meer thuis, en is donderdagavond de Wifi uitgevallen.
Daarmee is ook direct de WP uitgevallen.
Vanmiddag kwam ik thuis, het was buiten warmer (>15) dan binnen (<14).
Nadat ik de wifi had gereset, startte de WP al direct weer op.

Dit zou toch niet mogen m.i.. slecht voor de WAF...
Had ik dit kunnen voorkomen? Waarom valt deze uit als er geen wifi meer is?

Alvast bedankt!
Heb je in het configuratie bestand ook een schakelaar om de wp aan/uit te zetten ?

Ik heb een schakelaar, die op uit ging bij een reboot/reset en heb dit nu gewijzigd in de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

BernieW schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:00:
[...]

Is een beetje moeilijk te zien. De periodes tussen defrosts tijdens een SWW run vrijdag nacht en zaterdag middag lijken vergelijkbaar met die van vrijdag de rest van de dag. Maar dan lijkt ie gistermiddag na de SWW run weer aan de hobbel te gaan.
Waar heb je de watertemperatuur voor verwarmen nu op ingesteld?
Komende dagen zul je geen last van defrosts hebben en kun je zaken beter bekijken. Met de voorspelde buitentemperaturen zal vandaag de uitdaging zijn om pendelen te voorkomen,

Omdat pendelen komt door te weinig afgifte kun je op zo'n moment de watertemperatuur iets verhogen.
Als je watertemperatuur laag genoeg is voor de vloerverwarming kun je ook wat spelen om daar zoveel mogelijk vermogen in kwijt te raken, thermostaat kraan eraf of op max, spelen met de pomp voor minimale vermenging. Probeer de groepen van je vvw zoveel mogelijk open te houden, hooguit de kortste lus iets knijpen.

Als je last houdt kun je ook nog gaan tweaken via HA. Je hebt dan twee opties of via automations in HA zelf of met een extern bordje (ESP32 bv). In dit forum zijn wel voorbeelden te vinden. De meest geavanceerde die ik ken is geschreven door @Devil en kun je hier vinden. Hierin kun je ook de PWM van thermostaten ondervangen, maar heeft ook de meest geavanceerde anti-pendel routines.
Sinds gisteren is de Tado weer de baas. Dat zal de pieken veroorzaken die je ziet. Tado staat ingesteld op 21/21,5 graden, verder zoveel mogelijk gelijk gehouden (het is al lastig genoeg om enigszins vergelijkbare situaties te hebben immers). Alhoewel Tado de thermostaat aangepast heeft voor gebruik met een warmtepomp, de buitentemperatuur een stukje hoger ligt voorkomt dat dus nog niet de veel hogere startpieken. Dan draait het met de LG RMC ingesteld als thermostaat toch een stukje rustiger. Helaas hangt die niet in de woonkamer.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odG2OAfp-88MJ_kJYBuTGmpug6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmVkUZrDjoTDsL0FvAUQWADS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWdsQzs1ITXszw5j4a4S89mxof0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eN6LVohCEPBzqr9UZWeCLjEj.png?f=fotoalbum_large

Ander ding is dat met de Tado de 5 gewone radiatoren niet open staan zoals dat met de RMC als thermostaat wel het geval is. Dat zal natuurlijk ook invloed hebben op de afgifte. Een 80 liter buffervat compenseert dat dan niet blijkbaar.

Verder zou dus nog steeds de pomp van de vvw ertussenuit moeten en idealiter lt-radiotoren/convectors op de bovenverdieping ter vervanging van de standaard radiatoren. Heb alleen de 3 kortste (van de 9) groepen van de vvw heb ik iets geknepen overigens.

Zal me eens gaan verdiepen in zo'n ESP oplossing, maar vind eigenlijk dat de wp los van ha fatsoenlijk moet draaien. Maar een beetje tweaken moet kunnen. :)

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:27:
[...]

Heb je in het configuratie bestand ook een schakelaar om de wp aan/uit te zetten ?

Ik heb een schakelaar, die op uit ging bij een reboot/reset en heb dit nu gewijzigd in de configuratie.
Nee, dat heb ik niet.....

Vraag me ook af of het komt door de ESP/HomeWizard.
Of is het doordat Modbus niet meer kan werken dan ?

Zou het door de LG Wifi-module kunnen komen?

[ Voor 18% gewijzigd door tebogo op 24-11-2024 22:47 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:40:
[...]

Nee, dat heb ik niet.....
Vraag me ook af of het komt door de ESP/HomeWizard.
Zou het door de LG Wifi-module kunnen komen?
Je kunt het testen als je de esp uit zet wat de wp dan doet.

Eventueel als de wp uit gaat de volgende stap:
Ik heb de wp als master (blijft altijd aan)

Ik heb geen wifi module van LG, mijn esp32 heeft zelf wifi waarmee ik via modbus contact leg.

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 24-11-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:46:
[...]

Je kunt het testen als je de esp uit zet wat de wp dan doet.

Eventueel als de wp uit gaat de volgende stap:
Ik heb de wp als master (blijft altijd aan)

Ik heb geen wifi module van LG, mijn esp32 heeft zelf wifi waarmee ik via modbus contact leg.
Hoe bedoel je master? Dat is de WP bij mij ook zou ik denken,....
Ik stook op Warmte....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:49:
[...]
Hoe bedoel je master? Dat is de WP bij mij ook zou ik denken,....
Ik stook op Warmte....
Je kunt op de rmc de wp op master of slave zetten (installatie menu)
als je een tweede apparaat (thermostaat) aansluit.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 24-11-2024 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
Icebear1079 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:14:
[...]

Ik heb geen idee hoor, maar moet dat ding ook niet wat warmte kwijt? Of gaat dit met de koelvloeistof allemaal mee?
Kan me voorstellen dat met name het dynamogedeelte warmte kwijt moet als gevolg van weerstand in de spoelen.

Dus ben benieuwd!
Nee, het is absoluut normaal om de compressor direct stiller te maken met een extra geluidsisolatiemantel. Het materiaal is ook speciaal ontworpen voor airconditioningsystemen en warmtepompen.
De isolatie mag niet om delen zitten waar water condenseert, want dat moet kunnen drogen. Direct links van de compressor zit een klep die koud wordt en niet moet worden ingepakt.
De Therma heeft wel een kleine metalen behuizing met een beetje isolatie rond de compressor, maar dat is meer een grapje.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46
butterkeks schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:38:
[...]

Nee, het is absoluut normaal om de compressor direct stiller te maken met een extra geluidsisolatiemantel. Het materiaal is ook speciaal ontworpen voor airconditioningsystemen en warmtepompen.
De isolatie mag niet om delen zitten waar water condenseert, want dat moet kunnen drogen. Direct links van de compressor zit een klep die koud wordt en niet moet worden ingepakt.
De Therma heeft wel een kleine metalen behuizing met een beetje isolatie rond de compressor, maar dat is meer een grapje.

Icebear1079 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:14:
[...]

Dus ben benieuwd!
Als het goed werkt heb ik hier ook wel interesse in, maar ik vraag me idd af of dit iets doet met garantie. Het product is er iig echt voor gemaakt, het is niet zomaar een stuk geluidsisolatie uit de lokale bouwmarkt.

https://www.soniflex.com/...or-compressoren/H80700401
https://www.soniflex.com/...montagehandleiding-nl.pdf

edit: ik bedenk me dat er fotos (oa OP) in dit topic staan van 3-serie (U43, U33) waarbij zo'n geluidsinstallatie af fabriek aanwezig is

edit2
weet iemand hoe dit te interpreteren? Dempt het nu >=20dB op de geluidsdruk db(A) (niet geluidsvermogen Lw(A))?

[ Voor 7% gewijzigd door SalexSun op 25-11-2024 09:00 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
butterkeks schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:38:
[...]

:? isoleerd niet alleen geluid.....maar ook de warmte......die is nodig binnen in de kast om de electronica droog te houden!!! printplaten etc.....ik vind het twijfelachtig of het nu beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:38:
[...]

:? isoleerd niet alleen geluid.....maar ook de warmte......die is nodig binnen in de kast om de electronica droog te houden!!! printplaten etc.....ik vind het twijfelachtig of het nu beter is?
Mee eens, maar itt split units (zoals alle aircos) zit er in de monoblocs ook nog de
- warmtewisselaar met (naar mijn mening erg) beperkte thermische isolatie
- waterpomp
Dit zal mss genoeg bijdragen aan de temperatuur in de kast. Tegelijkertijd kan de unit ook gwn uit staan (met enkel vorstbeveiliging actief), en dan is het ook geen probleem voor de elektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:45:
[...]

Mee eens, maar itt split units (zoals alle aircos) zit er in de monoblocs ook nog de
- warmtewisselaar met (naar mijn mening erg) beperkte thermische isolatie
- waterpomp
Dit zal mss genoeg bijdragen aan de temperatuur in de kast. Tegelijkertijd kan de unit ook gwn uit staan (met enkel vorstbeveiliging actief), en dan is het ook geen probleem voor de elektronica
:) men moet toch ook vertrouwen in LG die testen het toch uit....die weten heus wel wat ze maken....dat stukje isolatie maakt toch niet uit in de productie kosten!....misschien is nieuwere versie compressor sowieso stiller dat extra isolatie niet meer nodig is??.....als die uitstaat is buiten temperatuur zo hoog (zon),dat extra warmte logischer wijze niet nodig meer is!

ik ga dus niet extra isoleren....ik ga risico van condens op printplaten niet nemen!

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 25-11-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:53:
[...]

Je kunt op de rmc de wp op master of slave zetten (installatie menu)
als je een tweede apparaat (thermostaat) aansluit.
Die staat bij mij op Master, ik heb ook geen tweede thermostaat...

Alleen dus een ESP met modbus. Ik heb wel eens gehoord dat bij geen modbus communicatie de WP er mogelijk ook mee zou stoppen. Als het dan zo is dat als de wifi er niet is, modbus in storing gaat en daardoor de WP in storing, is dat wel erg gevoelig.

Vandaar de vraag hoe anderen dat hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:14:
[...]

:) men moet toch ook vertrouwen in LG die testen het toch uit....die weten heus wel wat ze maken....dat stukje isolatie maakt toch niet uit in de productie kosten!....misschien is nieuwere versie compressor sowieso stiller dat extra isolatie niet meer nodig is??.....als die uitstaat is buiten temperatuur zo hoog (zon),dat extra warmte logischer wijze niet nodig meer is!

ik ga dus niet extra isoleren....ik ga risico van condens op printplaten niet nemen!
Ik heb ook zeker wel vertrouwen dat ze bij LG weten wat ze doen, maar ik werk zelf bij een machinefabriekant (elektronica R&D) en de ervaring mbt kosten (BOM) is toch anders.

Ik heb de vraag iig bij LG neergelegd, ik laat het weten wanneer er een antwoord terug komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
tebogo schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:59:
[...]
Vandaar de vraag hoe anderen dat hebben opgelost.
Bij mij schiet de ESP best vaak in storing op momenten dat het setpoint bereikt is en de LG in standby staat. Wanneer ik in HomeAssistant x minuten geen nieuwe sensor waarde krijg of wanneer een sensor niet beschikbaar is dan herstart ik een slim stopcontact waar de ESP achter hangt.

Is even een noodoplossing maar werkt dermate goed dat ik hem er dit stookseizoen maar even tussen laat zitten.

Het lijkt er ook op dat ik net voor de crash corrupte data uit de warmtepomp krijg. Zie dan mega hoge of lage temperatuur waarden die nergens op slaan en daarna CRC errors.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
SalexSun schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb ook zeker wel vertrouwen dat ze bij LG weten wat ze doen, maar ik werk zelf bij een machinefabriekant (elektronica R&D) en de ervaring mbt kosten (BOM) is toch anders.

Ik heb de vraag iig bij LG neergelegd, ik laat het weten wanneer er een antwoord terug komt
Er zijn nog veel meer leidingen in de behuizing die warm en ongeïsoleerd zijn. Bovendien heeft de behuizing nog genoeg open ruimtes, dus het is geen echte thermische isolatie.

In de bivalente modus is de compressor ook uitgeschakeld; alleen de circulatiepomp draait om de paar minuten, evenals het verwarmingselement onderin.

Op pagina 1 kun je zien hoe LG dit in de oude versie deed, ze hebben het ook gewoon ingepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:59:
[...]

:) dan weet je toch ook als er elektronica word geplaatst in buitenkasten er altijd een kast verwarming word toegepast met thermostaat(bijv rittal)....als machinefabrikant voor het spul droog te houden!......maardat terzijde is offtopic.....en in een stoffige omgeving overdruk in een gesloten kast

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 25-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
jvanderkroon schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:08:
[...]

Bij mij schiet de ESP best vaak in storing op momenten dat het setpoint bereikt is en de LG in standby staat. Wanneer ik in HomeAssistant x minuten geen nieuwe sensor waarde krijg of wanneer een sensor niet beschikbaar is dan herstart ik een slim stopcontact waar de ESP achter hangt.

Is even een noodoplossing maar werkt dermate goed dat ik hem er dit stookseizoen maar even tussen laat zitten.

Het lijkt er ook op dat ik net voor de crash corrupte data uit de warmtepomp krijg. Zie dan mega hoge of lage temperatuur waarden die nergens op slaan en daarna CRC errors.
Bedankt voor je reactie, maar dat gaat niet werken als de Wifi uitvalt. Dan is Homeassistant en het slimme stopcontact natuurlijk niet meer beschikbaar.
Ik vraag me ook af of het komt door niet beschikbaar zijn van HomeAssistant. Ga ik nu testen door HA uit te zetten.
Wordt vervolgd....

Update: na 2 uur uitstaan van HomeAssistant werkt m'n ESP en m'n WP nog. Dus dat is fail-safe.
Ga ik nu maar eens de Wifi uitzetten, kijken of die roet in het eten gooit. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door tebogo op 25-11-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
butterkeks schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:19:
[...]

Er zijn nog veel meer leidingen in de behuizing die warm en ongeïsoleerd zijn. Bovendien heeft de behuizing nog genoeg open ruimtes, dus het is geen echte thermische isolatie.

In de bivalente modus is de compressor ook uitgeschakeld; alleen de circulatiepomp draait om de paar minuten, evenals het verwarmingselement onderin.

Op pagina 1 kun je zien hoe LG dit in de oude versie deed, ze hebben het ook gewoon ingepakt.

:? dat zijn aannames van jouw....zeker weten doe je het niet !!....op pagina 1 oude versie ook geïsoleerd door een doe het zelver!!

bijv. bij een gewone koelkast heb ik nog nooit een geïsoleerde compressor gezien dat zal een reden hebben ivm wikkeling van de motor (warmte moet weg kunnen)+ er zit meestal een bakje bovenop waar het condenswater uit de koelkast op loopt en dan verdampt.+ er zit een clixon op om oververhitting te voorkomen!

[ Voor 20% gewijzigd door kazemo op 25-11-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
butterkeks schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:19:
[...]

:? dat zijn aannames van jou....zeker weten doe je niet!!

edit sorry dubbel geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:14:
[...]

Ik ook niet staat in de kelder ,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:35:
[...]

Ik ook niet staat in de kelder ,,
:) ja wat goed is moet men niet veranderen.....als je veranderd is het risico van geen garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:41:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar dat gaat niet werken als de Wifi uitvalt. Dan is Homeassistant en het slimme stopcontact natuurlijk niet meer beschikbaar.
Ik vraag me ook af of het komt door niet beschikbaar zijn van HomeAssistant. Ga ik nu testen door HA uit te zetten.
Wordt vervolgd....

Update: na 2 uur uitstaan van HomeAssistant werkt m'n ESP en m'n WP nog. Dus dat is fail-safe.
Ga ik nu maar eens de Wifi uitzetten, kijken of die roet in het eten gooit. |:(
Getest: ca. 15 minuten na het uitzetten van de Wifi, gaat de WP uit. Nadat ik de wifi weer aan zet, gaat ook automatisch de WP weer aan. 8)7

Blijkbaar heeft dus de ESP geen HA maar wel Wifi nodig om zelfstandig door te kunnen gaan. 8)7

Hebben we daar een oplossing voor?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:34
markklok schreef op donderdag 28 december 2023 @ 05:47:
[...]

Palen zijn van recycled kunststof. Ik ga ze na een jaar controleren, of ze zijn gaan doorhangen.

De veren zijn vastgemaakt met een 8mm bout aan de balk en leunen (los) op vierkant plaatjes.

De veren (6x hetzelfde)
[Afbeelding]

Mijn u44 9kw is er blij mee.

Mocht de wp niet precies waterpas staan kan je altijd nog ballast toevoegen aan de bovenkant.

De trillingsdempers had ik besteld maar niet gebruikt
Mag ik vragen hoe het, na +/- een jaar, zit met het doorbuigen van de kunststof balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@tebogo gaat je esp niet in de captive portal mode? https://esphome.io/components/captive_portal.html

Kan niet vinden of je dan op de achtergrond nog de andere code kan blijven draaien maar kan mij voorstellen dat dan alles stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 08:37

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

greg-a schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:46:
[...]

Mag ik vragen hoe het, na +/- een jaar, zit met het doorbuigen van de kunststof balken?
Hele goeie vraag! En dat mag jij zeker

Onderstaande foto is op 15sep 2024 genomen.
7 feb 2024 is de wp geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUgTjioPnw111thr7b_oAoCp6ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEmEoc0dshvcDCbyiFxSn7G3.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie... Ga voor aluminium/rvs balken

Aan de wp merk ik niks, maar volgend jaar ga ik ze vervangen

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
jvanderkroon schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:58:
@tebogo gaat je esp niet in de captive portal mode? https://esphome.io/components/captive_portal.html

Kan niet vinden of je dan op de achtergrond nog de andere code kan blijven draaien maar kan mij voorstellen dat dan alles stopt.
Dat kan natuurlijk de reden zijn ! _/-\o_

Ga ik direct uit proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
markklok schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:33:
[...]

Hele goeie vraag! En dat mag jij zeker

Onderstaande foto is op 15sep 2024 genomen.
7 feb 2024 is de wp geplaatst
[Afbeelding]

Conclusie... Ga voor aluminium/rvs balken

Aan de wp merk ik niks, maar volgend jaar ga ik ze vervangen
Ik heb het inderdaad met RVS kokers gemaakt dat zakt niet door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoT_Syen1zOrrnlBC0mkwM9QkJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyIT6q1grBfDDG2J1L1mb0rT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0ZMYg9tCWMfzcqJ12M5XqWAwnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGcG1TyKGFZt2ieVOtt5DeaH.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Alternatief: veren op bigfoots bevestigen. Daarop de WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN1_RGjiq5tpFdREUc2VnBpdd8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSLDDLLjifE2EesCDpYyatwu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo7bG78xjOH7BW0bJriYYJqZ2yY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo9SOUfCGd2aVZmHtC2kdfCm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:34
tebogo schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is ook een idee en mogelijk goedkoper dan die kokers .

Heb je verschillende maten big foot’s? En welke veren heb je gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er ook goed uit..

Mijn beweegreden:
Ik wilde een breder vlak creeeren zodat de WP meer stormbestendig is

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

gigabit schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:41:
[...]

Ik heb het inderdaad met RVS kokers gemaakt dat zakt niet door.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
welk formaat hebben deze kokers? (30x30x2 ? )

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
greg-a schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:59:
[...]

Dat is ook een idee en mogelijk goedkoper dan die kokers .

Heb je verschillende maten big foot’s? En welke veren heb je gebruikt ?
Bigfoots zijn allemaal even groot. Bij een meter, maar 60 cm zou ook genoeg zijn gweest.
Veren: Universeel trillingsdemper metalen veervoet 10-25kg

https://www.warmteservice...alen-veervoet-/p/90151381

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:32:
[...]

Dat kan natuurlijk de reden zijn ! _/-\o_

Ga ik direct uit proberen..
Ik heb onderstaande deel in de config en heb nog niet gemerkt dat bij mij hetzelfde gebeurd

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 0s

ota:
  platform: esphome
#  password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "${name}"
    password: "configesp"

captive_portal:

web_server:
  port: 80

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 25-11-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:45
@tebogo:

Ik denk dat het hier mee te maken heeft:

reboot_timeout (Optional, Time): The amount of time to wait before rebooting when no client connects to the API. This is needed because sometimes the low level ESP functions report that the ESP is connected to the network, when in fact it is not - only a full reboot fixes it. Can be disabled by setting this to 0s. Defaults to 15min.

Hier gevonden:
https://esphome.io/components/api.html

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
hupie679 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:29:
@tebogo:

reboot_timeout (Optional, Time): The amount of time to wait before rebooting when no client connects to the API. This is needed because sometimes the low level ESP functions report that the ESP is connected to the network, when in fact it is not - only a full reboot fixes it. Can be disabled by setting this to 0s. Defaults to 15min.

Hier gevonden:
die heb ik op 0s staan :

code:
1
2
3
api:

Maar zou toch niet moeten uitmaken denk ik, ik reboot wel vaker de esp, dan gaat het wel goed.
zou verwachten als hij dat zelf doet dat het dan ook goed gaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Werkt dit ook? Want ik merk zelf wel dat als de compressor wat harder begint te werken (in low noise mode) dat het te horen is in de ruimte eronder. Misschien volgend jaar het dak extra isoleren en dan zou ik dit direct mee kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

Antonl91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:04:
[...]

Werkt dit ook? Want ik merk zelf wel dat als de compressor wat harder begint te werken (in low noise mode) dat het te horen is in de ruimte eronder. Misschien volgend jaar het dak extra isoleren en dan zou ik dit direct mee kunnen pakken.
Ben ik ook erg benieuwd naar! Staat bij ons op betonnen dak, maar desondanks klinkt het best door.
@tebogo geluid komt niet door het ventilatiekanaal rechts van de wp?

[ Voor 7% gewijzigd door Froggy op 25-11-2024 22:21 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
markklok schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:47:
[...]

welk formaat hebben deze kokers? (30x30x2 ? )
Weet ik niet meer. Zou ik op moeten gaan meten. Maar schatting is 30x30x2 of 25*25*2 beide sterk genoeg in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door gigabit op 25-11-2024 22:44 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Antonl91 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:04:
[...]

Zeker werkt dit, ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
hupie679 schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:29:
@tebogo:

Hier gevonden:
Aangepast naar :

code:
1
2
3
api:
  reboot_timeout: 300s

Zelfde resultaat helaas.

Vreemd dat anderen dit niet hebben, Wifi niet beschikbaar dan stopt de WP. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:19:
[...]

Ik heb onderstaande deel in de config en heb nog niet gemerkt dat bij mij hetzelfde gebeurd

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
api:

ota:
#  password: !secret ota_password

wifi:

ap:
    ssid: "${name}"
    password: "configesp"

captive_portal:

web_server:
Gebruik jij ook MQTT en heb je een vast IP-adres? Ik n.l. wel, mogelijk veroorzaak het dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
kazemo schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:43:
[...]

:? dat zijn aannames van jouw....zeker weten doe je het niet !!....op pagina 1 oude versie ook geïsoleerd door een doe het zelver!!

bijv. bij een gewone koelkast heb ik nog nooit een geïsoleerde compressor gezien dat zal een reden hebben ivm wikkeling van de motor (warmte moet weg kunnen)+ er zit meestal een bakje bovenop waar het condenswater uit de koelkast op loopt en dan verdampt.+ er zit een clixon op om oververhitting te voorkomen!
Ik neem het risico. Als ik naar de binnenkant van het systeem kijk, is het niet de heilige graal van de warmtepomptechniek. Alles is vrij slecht geïsoleerd, stroomkabels trillen op scherpe metalen randen, de sensoren meten alleen correct als je thermische pasta gebruikt. En dan hebben we het nog niet eens over de slechte software.
Natuurlijk vervalt de garantie met zo'n modificatie, en LG zal het ook niet goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 05:47:

Gebruik jij ook MQTT en heb je een vast IP-adres? Ik n.l. wel, mogelijk veroorzaak het dat?
Ik gebruik geen MQTT.
Ik heb de config in de HA add-on van esphome staan, daarmee kan ik via wifi het bestand 'flashen'.

Ik heb voor HA , de esp32 en de homewizard meters vaste IP adressen op een eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:03
butterkeks schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:03:
[...]

Ik neem het risico. Als ik naar de binnenkant van het systeem kijk, is het niet de heilige graal van de warmtepomptechniek. Alles is vrij slecht geïsoleerd, stroomkabels trillen op scherpe metalen randen, de sensoren meten alleen correct als je thermische pasta gebruikt. En dan hebben we het nog niet eens over de slechte software.
Natuurlijk vervalt de garantie met zo'n modificatie, en LG zal het ook niet goedkeuren.

Ik zie het probleem ook niet direct. Er zijn wel meer compressors die wel zijn ingepakt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:06:
[...]

Ik gebruik geen MQTT.
Ik heb de config in de HA add-on van esphome staan, daarmee kan ik via wifi het bestand 'flashen'.

Ik heb voor HA , de esp32 en de homewizard meters vaste IP adressen op een eigen router.
Dit is mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
substitutions:
  device_name: esp-wp-control
  friendly_name: LG warmtepomp
  comment: LG warmtepomp

esphome:
  name: ${device_name}
  comment: ${comment}

## LilyGO T7-S3 ESP32-S3:
esp32:
  board: adafruit_feather_esp32s3_nopsram
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:
  logs:
    modbus_controller.sensor: WARN
    modbus_controller.output: WARN
    modbus.number: WARN
    esp32.preferences: WARN
    sensor: WARN
    text_sensor: WARN
    number: WARN 
    dallas.temp.sensor: WARN
    one_wire.sensor: WARN
    one_wire.temp.sensor: WARN
    esp32_ble_client: WARN
    alpha3: WARN 

api:

# Enable MQTT
mqtt:
  broker: 192.168.1.110

# Set an ota password
ota:
  platform: ********

# Enable wifi
wifi:
#  power_save_mode: none
  manual_ip:
    # Set this to the IP of the ESP
    static_ip: 192.168.1.124
    # Set this to the IP address of the router. Often ends with .1
    gateway: 192.168.1.254
    # The subnet of the network. 255.255.255.0 works for most home networks.
    subnet: 255.255.255.0

ap:
    ssid: "Esp-WP Fallback Hotspot"
    password: ""

captive_portal:    

web_server:

Verschi met jou is dus dat ik een vast IP-adres configureer. Wellicht dat dat het probleem is, of MQTT.
Ga ik vandaag proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Zou zelf die captive_portal er ook uit halen dan weet je zeker dat daar het probleem niet zit.

Zit de esp eigenlijk in je LG dat je zo slecht bereik met je wifi hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:58:
[...]

Dit is mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
substitutions:
  device_name: esp-wp-control
  friendly_name: LG warmtepomp
  comment: LG warmtepomp

esphome:
  name: ${device_name}
  comment: ${comment}

## LilyGO T7-S3 ESP32-S3:
esp32:
  board: adafruit_feather_esp32s3_nopsram
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:
  logs:
    modbus_controller.sensor: WARN
    modbus_controller.output: WARN
    modbus.number: WARN
    esp32.preferences: WARN
    sensor: WARN
    text_sensor: WARN
    number: WARN 
    dallas.temp.sensor: WARN
    one_wire.sensor: WARN
    one_wire.temp.sensor: WARN
    esp32_ble_client: WARN
    alpha3: WARN 

api:

# Enable MQTT
mqtt:

# Set an ota password
ota:
  platform: ********

# Enable wifi
wifi:
  manual_ip:
    # Set this to the IP of the ESP
    static_ip: 192.168.1.124
    # Set this to the IP address of the router. Often ends with .1
    gateway: 192.168.1.254
    # The subnet of the network. 255.255.255.0 works for most home networks.
    subnet: 255.255.255.0

ap:
    ssid: "Esp-WP Fallback Hotspot"
    password: ""

captive_portal:    

web_server:

Verschi met jou is dus dat ik een vast IP-adres configureer. Wellicht dat dat het probleem is, of MQTT.
O-) ik zou zeggen wifi bereik is niet goed (netwerk zwakke schakel)) wifi versterker toepassen.....router.afstand is te ver+ in een metalen omkasting (WP),maakt het on stabiel.....wat HA betreft daar ben ik niet deskundig in ik heb het zelf niet.....of esp naar binnen in huis,bedraad vanuit wp (dichtbij router).......wifi test uitvoeren bij provider,buiten gaan staan met laptop bij WP.........ik zelf had dit probleem met omvormer in de garage te ver weg,opgelost met wifi versterker bij de omvormer....of bij provider nieuw modem aanvragen!!
ik weet niet of je al glasvezel hebt?...ze zijn overal aan het netwerk aan het werken meestal s,nachts onderhoud (tijdelijk geen internet verbinding)!

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 26-11-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:58:
[...]

Dit is mijn config:
code:
1
2
3
4
 captive_portal:    

web_server:

Verschil met jou is dus dat ik een vast IP-adres configureer. Wellicht dat dat het probleem is, of MQTT.
Ik heb ongeveer hetzelfde, maar
op regel 62 heb je een spatie voor captive_portal
Ik weet niet of dat wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

tebogo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 05:41:
[...]

Zeker werkt dit, ben er erg tevreden over.
Goed om te horen! Wat voor bouten gebruik je hiervoor?

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
jvanderkroon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:01:
Zou zelf die captive_portal er ook uit halen dan weet je zeker dat daar het probleem niet zit.

Zit de esp eigenlijk in je LG dat je zo slecht bereik met je wifi hebt?
Nee, probleem is niet bereik, maar het uitvallen van de Wifi als geheel.
Dat had ik afgelopen week, waardoor ik na een aantal dagen in een ijskoud huis kwam.
Na onderzoek blijkt dus de ESP te stoppen en daardoor de WP als de Wifi uitvalt.
Echt iets anders dan slecht bereik, en wat ik overigens ook niet heb. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:21:
[...]

O-) ik zou zeggen wifi bereik is niet goed (netwerk zwakke schakel)) wifi versterker toepassen.....router.afstand is te ver+ in een metalen omkasting (WP),maakt het on stabiel.....wat HA betreft daar ben ik niet deskundig in ik heb het zelf niet.....of esp naar binnen in huis,bedraad vanuit wp (dichtbij router).......wifi test uitvoeren bij provider,buiten gaan staan met laptop bij WP.........ik zelf had dit probleem met omvormer in de garage te ver weg,opgelost met wifi versterker bij de omvormer....of bij provider nieuw modem aanvragen!!
ik weet niet of je al glasvezel hebt?...ze zijn overal aan het netwerk aan het werken meestal s,nachts onderhoud (tijdelijk geen internet verbinding)!
Zoals gezegd, probleem is geen slecht bereik, maar echt het uitvallen van m'n wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
@tebogo mss brengt het iemand op ideeen
- valt de warmtepomp ook in storing ch03?
- gebruik je de esp om via modbus de warmtepomp in/uit te schakelen?
- gebruik je de esp om via thermostaatcontact de warmtepomp in/uit te schakelen?

Kan het probleem verklaren icm https://community.home-as...h-flicks-the-relay/173660

Edit:
Er is ook een reboot_timeout voor wifi, afzonderlijk van reboot_timeout voor api. Die zie ik niet in je config en defaults naar 15min
https://esphome.io/components/wifi.html#wifi-component

[ Voor 46% gewijzigd door SalexSun op 26-11-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
SalexSun schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:54:
- gebruik je de esp om via thermostaatcontact de warmtepomp in/uit te schakelen?

Kan het probleem verklaren icm https://community.home-as...h-flicks-the-relay/173660

Edit:
Er is ook een reboot_timeout voor wifi, afzonderlijk van reboot_timeout voor api. Die zie ik niet in je config en defaults naar 15min
- valt de warmtepomp ook in storing ch03? --> Yes, kortstondig zie ik error CH03. Verdwijnt daarna.
- gebruik je de esp om via modbus de warmtepomp in/uit te schakelen? --> nee, alleen temperatuur regelen, Silent on/off en uitlezen van diverse sensoren
- gebruik je de esp om via thermostaatcontact de warmtepomp in/uit te schakelen? --> nee, ESP is alleen aangesloten op de modubus..

Ik ga je tip van reboot_timeout aanzetten bij wifi. kijken wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde, maar
op regel 62 heb je een spatie voor captive_portal
Ik weet niet of dat wat uitmaakt.
- uitzetten van een Vast Ip-adres en dus op DHCP lost het probleem niet op
- Captive protal uitzetten ook niet.

Bedankt tot zover voor het meedenken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Froggy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:24:
[...]

Goed om te horen! Wat voor bouten gebruik je hiervoor?
Dit is wat ik gebruikt heb:

Kartelmoer vlak M10 DIN 467 galv. verzinkt
Zeskantbout voldraad 6x30 mm DIN 933 galv. verzinkt
Veerring vorm A 10 mm DIN 127 galv. verzinktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CaxUxadmM3KbW3p_kKbh77714I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrMg01544Xn0BUW5poE7ORxC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

tebogo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:56:
[...]

Dit is wat ik gebruikt heb:

Kartelmoer vlak M10 DIN 467 galv. verzinkt
Zeskantbout voldraad 6x30 mm DIN 933 galv. verzinkt
Veerring vorm A 10 mm DIN 127 galv. verzinkt[Afbeelding]
Dankjewel! d:)b

iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Per veer dus 2 keer.
Kartelmoer vlak M10 DIN 467 galv. verzinkt te koop bij de Hornbach ;)

En op de veer heb ik dan weer de rubbers bijgeleverd door LG, en dan de WP er bovenop

[ Voor 15% gewijzigd door tebogo op 26-11-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
kazemo schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:56:
[...]

:? @Hamsterhein allereerst RMC in koude gang 15gr.....in de woonkamer hangen waar je het +- 21gr wil hebben......op een neutrale plaats 1,5 hoog en niet op buitenmuur of direct naast een deur....dit alles maakt het makkelijker met juiste instellingen te vinden(energie zuiniger)...de installateur heeft zich zelf makkelijk gemaakt ws omdat de kabel te kort was(advies verlengen)......standaard bij LG geleverd 9meter.

zoals je het nu hebt word het ws te warm in de woonkamer

dan wat verdeler vvw heb je.....een open verdeler? lage temp. ......of een mengverdeler met pomp?....hoge temp.

voorbeeld: mengverdeler https://www.elektramat.nl...incl-a-label-pomp-w40005/ ...is eigenlijk bedoeld voor hoge temp. bijv gas CV-ketel
p.s
in kenmerken staat pomp is hydraulisch neutraal...heeft geen invloed op het primaire circuit (hoofdleiding)......dat betekent dus hij is alleen actief in de vloer(secundair)....als de pomp uit staat is geen stroming meer in de vloer,dus bij warmtevraag moet de pomp lopen!
er zit een thermostaatknop op, bij gebruik met WP knop eraf halen, anders word de aanvoer geknepen(weiniger flow primair) dan begint de WP te pendelen!....bij knop eraf en pomp staat uit....word het een volledige bypas aanvoer en retour door verbonden in de verdeler(dit is een doordenkertje)

voorbeeld: open verdeler https://www.elektramat.nl...verdeler-4-groeps-w32004/

is makkelijker voor een WP altijd voldoende flow,en zuiniger geen extra pomp...aanschaf goedkoper!

alles gezegd hebbende zal ik wel kritiek krijgen op mijn verhaal
Bijgaand een aantal foto's van de verdelers (vloerverwaming beneden en boven) en het verbruik van de afgelopen 3 dagen. Ik heb de instellingen overgenomen uit de tabel van de eerste post. Dankjewel voor het meedenken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KYEXqm3riR7rcm-OMgaGm5b-2o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qGdVHhHCu3lcU0oVMtdvc3gh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fntHhpKZpzcgNdbOhfxAtbUZIA8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SNd4NqQ8XzLkgNJAL1u48Wm1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpDTu43K58hh8dw5og6lOLJR5gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MTlSHMSIzLoTl1UQiB3VgEET.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7asUutVuHZaFwx3uN2I3-hRgwiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cug73yr8kse8w5Jf5F64lL57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGYWnuJocP8IMb6-3szfuwDiLhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlZ4Cv2ULBo1WKcJiLMpIsCO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqWd5GbSpu8FeL8YPouQCFY1ugE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdnjwwGnPpo46YWHioHIYNhm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
kazemo schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:40:
[...]

:) het klopt toch gewoon retour is bij lg >invoer.....aanvoer is bij lg>uitvoer en is dus hoger
Is trouwens niet alleen bij een LG zo. Elke koelmachine en/of warmtepomp die ik tegen kom werkt met intredetemperatuur en uittredetemperatuur. De machine bekijkt het dus vanaf zijn kant. Dus uittredetemperatuur van de machine is de aanvoer naar het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
Hamsterhein schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:06:
[...]

Bijgaand een aantal foto's van de verdelers (vloerverwaming beneden en boven) en het verbruik van de afgelopen 3 dagen. Ik heb de instellingen overgenomen uit de tabel van de eerste post. Dankjewel voor het meedenken

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je eerst een gasketel en hoeveel m3 gebruikte je toen? Ik vind ca 60kWh per dag voor de afgelopen relatief warme dagen in principe nogal veel. Ik had hier maar 3-4 kWh op zondag en maandag, maar zonder jouw situatie beter te kennen zegt dat niet zo veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tebogo
SalexSun schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:54:

Edit:
Yes! Dit was de setting! “reboot_timeout" voor wifi. Wel in combinatie met uitzetten van Fall-Back Hotspot en Captive Protal. Anders springt de ESP daar naar toe en gaat de WP nog steeds in storing (CH03)

Bij mij werkt het nu goed. Wifi kan volledig uitvallen, WP draait gewoon door. ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
api:

# Enable MQTT
mqtt:

# Set an ota password
ota:

# Enable wifi
wifi:

#   manual_ip:
#     # Set this to the IP of the ESP
#     static_ip: 192.168.1.124
#     # Set this to the IP address of the router. Often ends with .1
#     gateway: 192.168.1.254
#     # The subnet of the network. 255.255.255.0 works for most home networks.
#     subnet: 255.255.255.0

#  ap:
#    ssid: "Esp-WP Fallback Hotspot"
#    password: !secret wifi_hotspot_password
#    ap_timeout: 5min 

#captive_portal:    

web_server:

Doe er je voordeel mee! Bedankt @SalexSun voor de tip en anderen voor het meedenken!
Fijn forum dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Ik had de CH14-fout voor de eerste keer met de Therma V U44 9kw na het ontdooien.
Ik heb toen gewoon de warmtepomp weer aangezet en alles werkte.

Er zijn verschillende registers via Modbus die verantwoordelijk zijn voor de foutmeldingen:

Register 4 - 1
Register 2 - 14

Welk register kan ik hier gebruiken voor foutdetectie? En heeft iemand tips voor de CH14 foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Het is m.i. register 30001

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "30001 Error Code"
    id: sidu_awhp_error_number
    register_type: read
    address: 00
    value_type: U_WORD

CH14 is te weinig flow, heb je wel genoeg volume openstaan om de maximale flow kwijt te kunnen?
Anders flow beperken, maar dat heeft wel weer andere negatieve effecten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
tebogo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:54:
Het is m.i. register 30001

code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "30001 Error Code"
    id: sidu_awhp_error_number
    register_type: read
    address: 00
    value_type: U_WORD

CH14 is te weinig flow, heb je wel genoeg volume openstaan om de maximale flow kwijt te kunnen?
Anders flow beperken, maar dat heeft wel weer andere negatieve effecten..
Bedankt! Geeft het register de exacte foutcode of alleen waar/onwaar?

Stroming is geen probleem, het systeem werkt op een hydraulische separator. Het systeem werkt ook al 3 jaar probleemloos. Ik had de fout een keer in de herfst, en nu vanavond. Beide keren na het ontdooien.
Toen stond de verwarming uit en heb ik hem gewoon weer aangezet en hij draaide zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:47
butterkeks schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:48:
Ik had de CH14-fout voor de eerste keer met de Therma V U44 9kw na het ontdooien.
Ik heb toen gewoon de warmtepomp weer aangezet en alles werkte.

Er zijn verschillende registers via Modbus die verantwoordelijk zijn voor de foutmeldingen:

Register 4 - 1
Register 2 - 14

Welk register kan ik hier gebruiken voor foutdetectie? En heeft iemand tips voor de CH14 foutmelding?
Dat heb ik na bijna elke defrost.

Ik draai op optimal flow en dan is er volgens mij een misberekening van de verwachte flow en de actuele flow. Maar de error duurt maar eventjes en daarna gaat de LG gewoon weer verder.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Hamsterhein schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
staat die thermostaatkraan op de verdeler nou op 20 graden?
hoe warm is het water wat je warmtepomp maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
reablom schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:09:
[...]

Had je eerst een gasketel en hoeveel m3 gebruikte je toen? Ik vind ca 60kWh per dag voor de afgelopen relatief warme dagen in principe nogal veel. Ik had hier maar 3-4 kWh op zondag en maandag, maar zonder jouw situatie beter te kennen zegt dat niet zo veel.
Wat had je als verbruik vorige week tijdens de koude dagen ongeveer? Zelf zat ik dagelijks op zo'n 20-25kwh maar verder geen vergelijkingsmateriaal omdat ik er nog niet zolang woon.

Tot nu toe heb ik deze hele maand 320kwh verbruikt. Maar dat is alleen voor verwarmen, dus geen sanitair water.

[ Voor 9% gewijzigd door Antonl91 op 27-11-2024 08:03 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 182 Laatste