Froggy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:20:
Ook hier sinds afgelopen zomer een LG warmtepomp (HM093MR U44) geplaatst door een installateur. Hiervoor werd ca. 1250 m3 gas verbruikt.
De situatie is als volgt: 2-1 kap met 80 m2 vloerverwarming verdeeld over 9 groepen op de benedenverdieping. Deze wordt aangestuurd door een Tado V3 slimme thermostaat in de woonkamer welke tussen 0-12 uur op 21 graden staat en van 12-0 op 21,5. De pomp van de vloerverwarming wordt ingeschakeld als de aanvoertemperatuur hoger is dan 22 graden.
De bovenverdieping is nog voorzien van traditionele radiatoren welke aangestuurd worden door Tado radiatorknoppen. Tussen 15 en 21 uur staan deze op 19,5. De overige tijd van de dag op 19 graden.
De doeltemperatuur voor warmte in de LG-app staat ingesteld op 48 graden. Voor warm water (300 liter) is er 54 graden ingesteld en een keer per week een legionella run op 60. Ook is er nog een 80 liter buffervat geplaatst.
De stille modus is geactiveerd tussen 19:34 en 10:33.
Hoewel het binnen best op temperatuur is en blijft kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat de LG toch behoorlijk aan het pendelen is.
[Afbeelding]
Dit zijn de instellingen waarmee de installateur volgens zijn zeggen op advies van LG goed ingeregeld zou moeten zijn:
[Afbeelding]
Alhoewel ik een complete N00b op het gebied van warmtepompen ben, lijkt me het 'inregelen niet optimaal te zijn gebeurd. Enig advies?
Helemaal met @
BjornHero eens, bezopen dat een systeem zo wordt opgeleverd.
Dat ie pendelt betekent dat ie tijdens opstarten zijn vermogen niet kwijt kan. Als je vloerverwarming in beton hebt zou je die opstartpiek goed kwijt moeten kunnen. Je installateur heeft de water temperatuur waarschijnlijk zo hoog gezet vanwege de radiatoren. Twee redenen waarom dit niet zo handig is, je rendement (COP) is zo heel laag, en je wilt geen 48 C in je vloer, dus de thermostaatkraan op je verdeler gaat knijpen. Gevolg je mist je belangrijkste afgifte.
Tado heeft normaal met PWM een periodetijd van een minuut of 20. Je kunt via de helpdesk vragen of ze de setting aanpassen voor warmtepompen. Maar het grote nadeel van Tado blijft dat als 1 knop of ruimte een warmtevraag heeft hij de thermostaat schakelt. Als de rest geen warmtevraag heeft ga je met een WP dus weer de mist in.
Paar tips voor jouw geval:
Zet de hysterese op +4, hierdoor zal de WP minder snel op de overshoot bij starten afslaan.
Zet de water temperatuur veel lager, de vloerverwarming kan hier beter mee omgaan. Met veel lager beoel ik richting 30-35 C. Dan doet in ieder geval de thermostaatkraan van je vloerverwamingsverdeler niet meer mee. Bij sommige verdelers met pomp kun je ook de vermenging nog instellen, Kijk ook bv
hier even.
Het algemene
L/W warmtepomp topic en de
FAQ zijn ook goede referenties om te bekijken.
Ga eens kijken wat er zonder Tado gebeurt. Dus of alles van Tado op een belachelijk hoge waarde zetten, of even loskoppelen van de WP. Hou er rekening mee dat er op de thermostaatingang van je WP 230V staat.
En als je nog andere meuk hebt alles gewoon es eraf, tunen komt later. Eerst de basis op orde krijgen.
Met een beetje mazzel kom je nu wel door de opstartpiek. Maar dan krijg je direct de andere effecten van een WP. Opwarmen van een huis/kamer gaat veel langzamer door de lagere water temperatuur. Die temperatuur wil je zo laag mogelijk voor het beste rendement (COP). Met die lagere water temperatuur heb je ook een goede kans dat je de kamers met radiatoren niet meer warm krijgt. Door de lagere watertemperatuur zijn ze nu immers ondergedimensioneerd. Simpelste om te proberen zijn ventilatoren op de radiatoren. Zul je ook genoeg over kunnen vinden op tweakers, incl zelfbouw. Andere oplossingen kunnen extra of zwaardere (T33, liefst nog groter dan je nu hebt) of fancoils zijn. Is op tweakers ook ook genoeg over te vinden.
Voor de temperatuurregeling als ie eenmaal rustig draait kun je bv een kamerthermostaat of de afstandsbediening van LG (nadeel; hoge hysterese) gebruiken. Omdat je al Tado knoppen hebt, je kunt ze prima als luxe thermostaatkranen gebruiken.
En ja dit laatste is even slikken, waarschijnlijk is ook niet iedereen het met mij eens, maar je krijgt zo wel een rustiger systeem.
Heb zelf 100 m2 vloervarming, en 7 T33 radiatoren met luxe thermostaatknoppen. Woon in ZO Friesland, gisteren met een buitentemperatuur van net boven nul bleef het hier lekker warm met een watertemperatuur van 28-29 C.
Enne hou ons op de hoogte van je ontdekkingsreis.