LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 159 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:32

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kpblaauw schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:56:
Dag mensen, ook ik mag me hier aansluiten met een 5kw U44 model.

Gelijk een vraag; hoe accuraat is de ThinQ app met het aangeven van warmteafgifte? Energieverbruik klopt wel redelijk tegenover een HomeWizard kwh meter.

Gebaseerd op de app gegevens kom ik nooit hoger dan een theoretische COP van 2,5…met een buitentemperatuur van 10 graden.

Ik zit alleen teveel te kijken in de thinQ app over warmteafgifte. Afgelopen zaterdag als voorbeeld; 5,7 kwh verbruikt en 11.1 kw warmte vermogen. Iemand die mij wegwijzer kan maken? Vandaag 22kwh verbruikt tegenover 44kw warmteafgifte.

Maak ik mezelf gek?
De app en de gegevens op het scherm van de afstandsbediening kunnen wat afwijken (afronding en meet verschillen), maar eigenlijk niet zoveel als je schrijft.

Je hebt HomeWizard, kun je een grafiek publiceren van het verbruik van de [dag] ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
Froggy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:30:
[...]

Hij heeft het zo ingesteld dat de Tado de warmtepomp aanstuurt inderdaad. Een modulerende thermostaat i.c.m. een wp is niet aan te raden, is dat eigenlijk wat je zegt?

[...]

Maar als hij het zelf ook niet snapt (waar het dus op lijkt, begrijp ik) schiet ik daar niet zo veel mee op vrees ik.
Vooropgesteld: ik weet niet hoe een Tado werkt. Maar: een watertemperatuur van 48 graden snap ik niet zo goed, tenzij je een verdeler voor de vloerverwarming hebt die dit warme water "bijmengt".

In dat geval gebruik je de WP eigenlijk alsof het een "ouderwetse" CV ketel is. Als je de traditionele radiatoren wil blijven gebruiken is dat waarschijnlijk ook je enige optie. Een lagere watertemperatuur levert daar wellicht te weinig verwarmings vermogen.

Maar een WP die continu aan en uit gaat en die als ie aan staat naar bijna 50 graden moet verwarmen zal (op zijn zachtst gezegd) niet bepaald efficiënt werken.

Als je de WP efficiënt wil gebruiken dan moet je naar een lagere watertemperatuur, een andere verdeler voor de VVW en lage temperatuurradiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
PeteSplit schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:03:
[...]

De app en de gegevens op het scherm van de afstandsbediening kunnen wat afwijken (afronding en meet verschillen), maar eigenlijk niet zoveel als je schrijft.

Je hebt HomeWizard, kun je een grafiek publiceren van het verbruik van de [dag] ?
Jawel, bij mij klopt de app ook voor geen meter. De app geeft een veel hoger verbruik aan als de compressor niet of in laag vermogen draait. Consequent ca 200-300W teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Froggy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:20:
Ook hier sinds afgelopen zomer een LG warmtepomp (HM093MR U44) geplaatst door een installateur. Hiervoor werd ca. 1250 m3 gas verbruikt.

De situatie is als volgt: 2-1 kap met 80 m2 vloerverwarming verdeeld over 9 groepen op de benedenverdieping. Deze wordt aangestuurd door een Tado V3 slimme thermostaat in de woonkamer welke tussen 0-12 uur op 21 graden staat en van 12-0 op 21,5. De pomp van de vloerverwarming wordt ingeschakeld als de aanvoertemperatuur hoger is dan 22 graden.

De bovenverdieping is nog voorzien van traditionele radiatoren welke aangestuurd worden door Tado radiatorknoppen. Tussen 15 en 21 uur staan deze op 19,5. De overige tijd van de dag op 19 graden.

De doeltemperatuur voor warmte in de LG-app staat ingesteld op 48 graden. Voor warm water (300 liter) is er 54 graden ingesteld en een keer per week een legionella run op 60. Ook is er nog een 80 liter buffervat geplaatst.

De stille modus is geactiveerd tussen 19:34 en 10:33.

Alhoewel ik een complete N00b op het gebied van warmtepompen ben, lijkt me het 'inregelen niet optimaal te zijn gebeurd. Enig advies?
Als ik de grafieken zie, lijkt het op de grafieken, die ik had toen de warmtepomp alleen over het buffervat liep...

Neem de instellingen over van het eerste blad van dit topic.
Begin met de pomp instelling bij verwarming (staat in de TS op 2 en 28)
Zoals al vermeld verlaag de temperatuur.
Zorg dat de vloerverwarmings pomp altijd draait, als de warmtepomp draait.
Gebruik altijd de stille mode (voorlopig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:06:
[...]

Jawel, bij mij klopt de app ook voor geen meter. De app geeft een veel hoger verbruik aan als de compressor niet of in laag vermogen draait. Consequent ca 200-300W teveel.
Hij geeft aan een factor 2 (genoemde cop), zoveel kan niet, alleen als de WP niet goed werkt.

Bij mij geeft de WP ook een COP van 4 en de waarden voor verbruik wijken maar 7% af en geen 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
PeteSplit schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:15:
[...]

Hij geeft aan een factor 2 (genoemde cop), zoveel kan niet, alleen als de WP niet goed werkt.

Bij mij geeft de WP ook een COP van 4 en de waarden voor verbruik wijken maar 7% af en geen 100%
Bij laag verbruik kan dat prima. Bij mij geeft de app 500-600W aan, terwijl het in het echt maar 300-350W is. Dan gaat je CoP wel aan de haal. Als het constant 200-300W afwijkt dan werkt dat bij hogere vermogens minder hard door.

Voor november tot nu toe heeft de app bij mij een verbruik van 236kWh aan, terwijl het in t echt maar 137kWh is.

Juni, Juli, Augustus: allemaal 200kWh. Dat is ca 300W continu. Dat klopt gewoonweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50
@Froggy @reablom

Dit is hoe een Honeywell on/off thermostaat regelt, eigenlijk PWM met variabele periodetijd meestal rond de 10min. Ik dacht dat Tado iets vergelijkbaars doet, maar heb het zelf nooit gebruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBy9lodPgOTwUMkVKp4FgD1SrAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV1QTFIKTOX45er9PB9LsvBj.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:43
Stomme vraag van een Noob op warmtepompgebied:
Ik wil mijn LG uitlezen via modbus.
Ik heb de waveshare gateway zoals besproken in de startpost. Heb ik hier een POE injector voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 12:44
PeteSplit schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:10:
[...]

Als ik de grafieken zie, lijkt het op de grafieken, die ik had toen de warmtepomp alleen over het buffervat liep...

Neem de instellingen over van het eerste blad van dit topic (TS).
Begin met de pomp instelling bij verwarming (staat in de TS op 2 en 28)
Zoals al vermeld verlaag de temperatuur.
Zorg dat de vloerverwarmings pomp altijd draait, als de warmtepomp draait.
Gebruik altijd de stille mode (voorlopig)
:X hij zal wel moeten met een hogere temp werken met dit systeem.....gewone radiatoren....gesloten mengverdeler met nog een pomp(hij zegt pomp gaat aan met pompschakeling ta boven 21gr wat dan goed is).....radiator kranen die open en dicht gaan(tado??) hij haalt de ingestelde waarde van 48gr ws niet eens......bij lage temp bijv 32gr krijgt hij het niet warm normale radiatoren doen dan niet veel
voor lage temp verwarming moet er een open verdeler komen+lage temp radiatoren of op zijn minst fans onder de radiatoren te koop bijv bij de gamma

door de temp. te verhogen heeft de installateur op de voor hem goedkoopste manier dit opgelost efficiënt is dit niet.....ik weet ook niet wat de afspraken zijn of waren bij de offerte @Froggy.......neemt niet weg de instellingen moeten wel kloppen daar is de installateur verantwoordelijk voor dat is nu eenmaal zijn taak...ik zou hem hier op aanspreken of hij de parate kennis hier voor heeft weet ik niet :'(

probeer maar eens te verlagen naar 40gr als je handig bent kan je het zelf @Froggy :D
dat scheelt dan in verbruik.....als het dan evengoed warm blijft???

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpblaauw
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-03 09:06
PeteSplit schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:03:
[...]

Dit is een kwh meter op de groep van de warmtepomp, van gisteren Dit is met stooklijn -10/37 - 18/27.

De thinQ app zegt ongeveer hetzelfde met 28kwh stroom verbruik en 52kw warmteafgifte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_CnPdckNXgp6Fsc4kACQzjMLJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dC3l7KO3g41Pt55IDSlBaeZp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-06 22:28
Froggy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:20:
Ook hier sinds afgelopen zomer een LG warmtepomp (HM093MR U44) geplaatst door een installateur. Hiervoor werd ca. 1250 m3 gas verbruikt.

De situatie is als volgt: 2-1 kap met 80 m2 vloerverwarming verdeeld over 9 groepen op de benedenverdieping. Deze wordt aangestuurd door een Tado V3 slimme thermostaat in de woonkamer welke tussen 0-12 uur op 21 graden staat en van 12-0 op 21,5. De pomp van de vloerverwarming wordt ingeschakeld als de aanvoertemperatuur hoger is dan 22 graden.

De bovenverdieping is nog voorzien van traditionele radiatoren welke aangestuurd worden door Tado radiatorknoppen. Tussen 15 en 21 uur staan deze op 19,5. De overige tijd van de dag op 19 graden.

De doeltemperatuur voor warmte in de LG-app staat ingesteld op 48 graden. Voor warm water (300 liter) is er 54 graden ingesteld en een keer per week een legionella run op 60. Ook is er nog een 80 liter buffervat geplaatst.

De stille modus is geactiveerd tussen 19:34 en 10:33.

Hoewel het binnen best op temperatuur is en blijft kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat de LG toch behoorlijk aan het pendelen is.

[Afbeelding] Dit zijn de instellingen waarmee de installateur volgens zijn zeggen op advies van LG goed ingeregeld zou moeten zijn: [Afbeelding]

Alhoewel ik een complete N00b op het gebied van warmtepompen ben, lijkt me het 'inregelen niet optimaal te zijn gebeurd. Enig advies?
Helemaal met @BjornHero eens, bezopen dat een systeem zo wordt opgeleverd.

Dat ie pendelt betekent dat ie tijdens opstarten zijn vermogen niet kwijt kan. Als je vloerverwarming in beton hebt zou je die opstartpiek goed kwijt moeten kunnen. Je installateur heeft de water temperatuur waarschijnlijk zo hoog gezet vanwege de radiatoren. Twee redenen waarom dit niet zo handig is, je rendement (COP) is zo heel laag, en je wilt geen 48 C in je vloer, dus de thermostaatkraan op je verdeler gaat knijpen. Gevolg je mist je belangrijkste afgifte.
Tado heeft normaal met PWM een periodetijd van een minuut of 20. Je kunt via de helpdesk vragen of ze de setting aanpassen voor warmtepompen. Maar het grote nadeel van Tado blijft dat als 1 knop of ruimte een warmtevraag heeft hij de thermostaat schakelt. Als de rest geen warmtevraag heeft ga je met een WP dus weer de mist in.

Paar tips voor jouw geval:
Zet de hysterese op +4, hierdoor zal de WP minder snel op de overshoot bij starten afslaan.
Zet de water temperatuur veel lager, de vloerverwarming kan hier beter mee omgaan. Met veel lager beoel ik richting 30-35 C. Dan doet in ieder geval de thermostaatkraan van je vloerverwamingsverdeler niet meer mee. Bij sommige verdelers met pomp kun je ook de vermenging nog instellen, Kijk ook bv hier even.
Het algemene L/W warmtepomp topic en de FAQ zijn ook goede referenties om te bekijken.
Ga eens kijken wat er zonder Tado gebeurt. Dus of alles van Tado op een belachelijk hoge waarde zetten, of even loskoppelen van de WP. Hou er rekening mee dat er op de thermostaatingang van je WP 230V staat.
En als je nog andere meuk hebt alles gewoon es eraf, tunen komt later. Eerst de basis op orde krijgen.

Met een beetje mazzel kom je nu wel door de opstartpiek. Maar dan krijg je direct de andere effecten van een WP. Opwarmen van een huis/kamer gaat veel langzamer door de lagere water temperatuur. Die temperatuur wil je zo laag mogelijk voor het beste rendement (COP). Met die lagere water temperatuur heb je ook een goede kans dat je de kamers met radiatoren niet meer warm krijgt. Door de lagere watertemperatuur zijn ze nu immers ondergedimensioneerd. Simpelste om te proberen zijn ventilatoren op de radiatoren. Zul je ook genoeg over kunnen vinden op tweakers, incl zelfbouw. Andere oplossingen kunnen extra of zwaardere (T33, liefst nog groter dan je nu hebt) of fancoils zijn. Is op tweakers ook ook genoeg over te vinden.

Voor de temperatuurregeling als ie eenmaal rustig draait kun je bv een kamerthermostaat of de afstandsbediening van LG (nadeel; hoge hysterese) gebruiken. Omdat je al Tado knoppen hebt, je kunt ze prima als luxe thermostaatkranen gebruiken.
En ja dit laatste is even slikken, waarschijnlijk is ook niet iedereen het met mij eens, maar je krijgt zo wel een rustiger systeem.

Heb zelf 100 m2 vloervarming, en 7 T33 radiatoren met luxe thermostaatknoppen. Woon in ZO Friesland, gisteren met een buitentemperatuur van net boven nul bleef het hier lekker warm met een watertemperatuur van 28-29 C.

Enne hou ons op de hoogte van je ontdekkingsreis. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-06 11:00
Boomster schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:09:
Stomme vraag van een Noob op warmtepompgebied:
Ik wil mijn LG uitlezen via modbus.
Ik heb de waveshare gateway zoals besproken in de startpost. Heb ik hier een POE injector voor nodig?
Het korte antwoord is: ja

De Waveshare heeft iets van een voeding nodig. Dat kan los of via POE (als je de POE versie hebt). Het handige van POE is dat je de Waveshare module weg kunt stoppen op een onbereikbare plek (in de kast van de warmtepomp of de binnen-unit van een split / IWT).
Maar als je de module binnen hebt liggen/hangen, alleen 1 injector speciaal voor deze module gebruikt en die dan naast de module ophangt is weer onnodig gecompliceerd. Dan beter een losse voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

kpblaauw schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:09:
[...]

Dit is een kwh meter op de groep van de warmtepomp, van gisteren Dit is met stooklijn -10/37 - 18/27.

De thinQ app zegt ongeveer hetzelfde met 28kwh stroom verbruik en 52kw warmteafgifte.

[Afbeelding]
28 kWh is niet zo vreemd gezien de huidige buitentemperaturen.

Je kunt zelf de COP berekenen op een specifiek moment. Gebruik hiervoor de gegevens van het display of de controller: noteer de flow in liters per uur, evenals de temperatuur van het ingaande en retourwater. Met deze informatie kun je de warmteafgifte berekenen. Dit vergelijk je weer met het stroomverbruik op dat moment.

https://docs.openenergymo...s-flow-rate-heat-transfer

Als het temperatuurverschil tussen de ingaande en retourleiding een aantal graden is, kan het zijn dat de temperatuursensoren van de LG niet nauwkeurig genoeg zijn om de juiste waarden weer te geven. Een verschil van slechts 0,5 graden kan bij een hoge flow al snel een warmteafgifte van 500 tot 1000 watt meer of minder betekenen.

Ik heb het zojuist bij mezelf gecontroleerd. De buitentemperatuur is ongeveer 2 graden.

Inlaattemperatuur: 29°C
Uitlaattemperatuur: 31°C
Delta T = 2K
Flow: 24 liter per minuut (ongeveer)
24 liter per minuut / 60 = 0,4 kg/s
4200 J/kg.K x 0.4 kg/s x 2K = Warmteafgifte: 3360W
Stroomverbruik: 1,4 kW
COP op dat moment: 3,360 / 1,4 = 2,4
Vervolgens steeg de uitlaattemperatuur opeens naar 32°C, terwijl de inlaattemperatuur op de controller gelijk bleef.
Hierdoor "schoot" de warmteafgifte omhoog naar ongeveer 5,04 kW, en wordt de COP: 5,04 / 1,4 = 3,6.

[ Voor 17% gewijzigd door Kip op 20-11-2024 10:49 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 13:23

Froggy

...

@BernieW: De verdeler van de vloerverwarming zou geschikt moeten zijn voor een warmtepomp. Bij de aanleg 2 jaar geleden specifiek om gevraagd. Traditionele radiatoren wil ik in de toekomst gaan vervangen. Hysterese verwarmingswater staat nu op +4. Woon overigens in Zuid-Drenthe.
Jouw advies zou dus eigenlijk zijn om alle radiatoren gewoon helemaal open te zetten zodat Tado het niet verkloot?

@PeteSplit: 'Pomp instelling bij verwarming' staat nu op 2 en 28. Doeltemperatuur teruggezet naar 32 en nu continue stille modus. Met alleen over het buffervat lopen, bedoel je daarmee dat de vvw eigenlijk niet goed mee doet? Ik zie wel een drukverschil in de aan- toevoer van 0,5 bar. Is dat normaal?

@kazemo: Die 48 graden werd inderdaad niet gehaald en staat nu op 32 op advies van @tebogo . Feitelijk is het dus aan te raden de pomp van de vvw er tussenuit te halen? Dat de standaard radiatoren het boven niet fantastisch warm krijgen is op zich geen heel groot probleem (er hangen ook airco's), maar ltv zijn inderdaad rendabeler en staan op het lijstje.

Thanks voor de input allen! _/-\o_

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Froggy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:54:

@PeteSplit: 'Pomp instelling bij verwarming' staat nu op 2 en 28. Doeltemperatuur teruggezet naar 32 en nu continue stille modus. Met alleen over het buffervat lopen, bedoel je daarmee dat de vvw eigenlijk niet goed mee doet? Ik zie wel een drukverschil in de aan- toevoer van 0,5 bar. Is dat normaal?

Een functie van het buffervat is, als een kortsluiting / bypass te werken, als de regeling de vloer en radiatoren tegelijk zou sluiten. De warmtepomp blijft dan water krijgen en gaat niet in storing, maar slaat wel snel af.
Een regeling op de hele afgifte wordt altijd afgeraden. Laat bijvoorbeeld de vloerverwarming in de ruimte waar de thermostaat hangt altijd open staan.
Voor een goede (zuinige) werking is een lage aanvoertemperatuur en een hoge stroomsnelheid het beste, maar is heel afhankelijk, of je dat goed kunt instellen.

Drukverschillen zie je altijd, als de waterdruk die je op de afstandsbediening (rmc) kunt aflezen, maar tussen de 2 en 2,5 bar ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 20-11-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:47:
[...]

Bij laag verbruik kan dat prima. Bij mij geeft de app 500-600W aan, terwijl het in het echt maar 300-350W is. Dan gaat je CoP wel aan de haal. Als het constant 200-300W afwijkt dan werkt dat bij hogere vermogens minder hard door.

Voor november tot nu toe heeft de app bij mij een verbruik van 236kWh aan, terwijl het in t echt maar 137kWh is.

Juni, Juli, Augustus: allemaal 200kWh. Dat is ca 300W continu. Dat klopt gewoonweg niet.
Ik heb geen app, ik kijk op de afstandsbediening naar de totalen. Als ik deze vergelijk met de kWh-meter (MID), dan heb ik een verschil van minder dan 10%.
Nu kun je het verbruik op verschillende manieren meten en schijnbaar doet de warmtepomp dat op een andere manier en ook onnauwkeurig.
Ook bij de temperatuur heb ik afwijkingen (ook door afronding) van bijna 2 graden.
Doordat dit bij elkaar factoren zijn, die de CoP bepalen, is de berekening daarvan zeker niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
@BernieW: De verdeler van de vloerverwarming zou geschikt moeten zijn voor een warmtepomp. Bij de aanleg 2 jaar geleden specifiek om gevraagd. Traditionele radiatoren wil ik in de toekomst gaan vervangen. Hysterese verwarmingswater staat nu op +4. Woon overigens in Zuid-Drenthe.
Jouw advies zou dus eigenlijk zijn om alle radiatoren gewoon helemaal open te zetten zodat Tado het niet verkloot?

@kazemo: Die 48 graden werd inderdaad niet gehaald en staat nu op 32 op advies van @BjornHero . Feitelijk is het dus aan te raden de pomp van de vvw er tussenuit te halen? Dat de standaard radiatoren het boven niet fantastisch warm krijgen is op zich geen heel groot probleem (er hangen ook airco's), maar ltv zijn inderdaad rendabeler en staan op het lijstje.

:) een zg open verdeler(zonder pomp)is voor een WP inderdaad beter(lage temp bijv 32gr)
wel moeten de aan/retour leidingen 22mm zijn en niet 15mm...ik weet niet wat er aan zit? ff kijken!

externe regelingen aan de LG hangen bijv. tado gaat bijna altijd mis of het moet op een goede manier gebeuren(risico onbedoeld dichtzetten circulatie....flow)

gewoon als basis de LG rmc gebruiken.....instelling bijv lucht/water of alleen water....optimal flow of vaste flow.... Ai of warmte met stooklijn.....dat word dan uittesten wat het beste is in jouw installatie....normaliter duurt dat een stookseisoen!

zoals je het nu hebt(nog) met mengverdeler met pomp in de gaten houden temp vloerverwarming er zit als het goed is een temp.meter op .....vloer in moet ongeveer 30gr zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:15
@sparkly ik zie dat jij een doorstroomboiler achter je SWW vat hebt. Is je vat toevallig Hygiene boiler of een regulier vat dat af en toe een legionella run moet maken?
Ik las hier her en der wat over last met douchen als de Hygiene boiler wat lager in temperatuur zit en met voldoende warm water krijgen bij de douche.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 23:12

@PeteSplit: 'Pomp instelling bij verwarming' staat nu op 2 en 28. Doeltemperatuur teruggezet naar 32 en nu continue stille modus. Met alleen over het buffervat lopen, bedoel je daarmee dat de vvw eigenlijk niet goed mee doet? Ik zie wel een drukverschil in de aan- toevoer van 0,5 bar. Is dat
normaal?

Met alleen de pomp er tussen uit halen ben je er nog niet er zit ook nog een smoorklep in die je dicht kan draaien of er uit moet ik heb hem er uit gehaald en er een tussen schotje ertussen gelast

@kazemo: Die 48 graden werd inderdaad niet gehaald en staat nu op 32 op advies van @BjornHero . Feitelijk is het dus aan te raden de pomp van de vvw er tussenuit te halen? Dat de standaard radiatoren het boven niet fantastisch warm krijgen is op zich geen heel groot probleem (er hangen ook airco's), maar ltv zijn inderdaad rendabeler en staan op het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Goedemiddag ik had het over de pomp er tussen uit halen maar bij mij zat er ook nog een smoorklep tussen die of dicht moet draaien of er uit halen. En dat staat er bij je tussen in kijk maar maar dat ligt aan mij dat die er tussen staat sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door jscheffers op 20-11-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:20:
[...]

Goedemiddag ik had het over de pomp er tussen uit halen maar bij mij zat er ook nog een smoorklep tussen die of dicht moet draaien of er uit halen. En dat staat er bij je tussen in kijk maar dat ligt aan mij sorry.
:P je bedoelt ws thermostaat kop.....er tussen uit of helemaal open....je had toch wat ik begrepen heb een open verdeler zonder pomp daar zit die sowieso niet op! standaard.....of heb je omgebouwd (pomp ertussen uitgehaald?)....gelast etc.? ....maak maar eens een foto van verdeler

hoe hoog is de kelder temp nu??.....buiten is het nu om en de nabij 2gr bij mij!,zal bij jouw niet veel anders zijn.....puur uit belangstelling! met experiment wp in de kelder!

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kpblaauw schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:09:
[...]

Je verbruikt veel, en soms slaat de WP af.
- Verhoog eens de hysterese : Waterhysterese -2 / +4
- Gebruik eens de stille mode (vermogen vermindering tot ongeveer 40%)
- Verlaag de stooklijn (aan een kant) bijvoorbeeld -10/34 - 18/27 (zie tabel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNfDHnZiFYu1xQDlYyoCgeSzq_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Hu4KHvqYKZW2Arh012RfDD3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

kazemo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:26:
[...]

:) een zg open verdeler(zonder pomp)is voor een WP inderdaad beter(lage temp bijv 32gr)
wel moeten de aan/retour leidingen 22mm zijn en niet 15mm...ik weet niet wat er aan zit? ff kijken!
Wel 22 mm gelukkig! Net voor de verdeler (met flowmeters) zit een thermostatische radiatorknop. Deze heb ik helemaal open gezet. Daar weer voor zit een bypass met ook een soort van flowmeter zo te zien.
[...]

gewoon als basis de LG rmc gebruiken.....instelling bijv lucht/water of alleen water....optimal flow of vaste flow.... Ai of warmte met stooklijn.....dat word dan uittesten wat het beste is in jouw installatie....normaliter duurt dat een stookseisoen!
Dat zijn veel alternatieven :?
[...]

zoals je het nu hebt(nog) met mengverdeler met pomp in de gaten houden temp vloerverwarming er zit als het goed is een temp.meter op .....vloer in moet ongeveer 30gr zijn?
Op zowel aanvoer als retour zitten temp. meters, Aanvoer is nu 27 graden, retour 30.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Froggy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:36:
[...]
Wel 22 mm gelukkig! Net voor de verdeler (met flowmeters) zit een thermostatische radiatorknop. Deze heb ik helemaal open gezet. Daar weer voor zit een bypass met ook een soort van flowmeter zo te zien.

[...]
Dat zijn veel alternatieven :?

edit @kazemo

dat zijn instellingen in installateurs menu met wachtwoord.....dat is software versie nr......?

[...]
Op zowel aanvoer als retour zitten temp. meters, Aanvoer is nu 27 graden, retour 30.
:) je bedoeld ws aanvoer 30gr...retour 27gr.....dat is op zich prima

blijft de WP doorlopen zonder te stoppen?.....wat is het direct opgenomen vermogen..dit kan je zien op de RMC in menu gebruiker bij energie(en dag,week,maand,jaar en samenvatting)

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcQGpSS-rjI7dLgX_2cG1BeckmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rvol3WQXcSX4DiB01XijHPkR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI9aWYHKXLimYqHWc56MsbNGLHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvD2afk3ieZ1PeNA82wipu8Y.jpg?f=fotoalbum_large
Hallo,de kelder is nu 10 graden Ik heb hem nu op aleen water staan vanaf 10uur
En gebruik 475 watt dat is 10 kwh per dag maar hoe lang mag de warmtepomp achter elkaar lopen !!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEAtORhwot2-_RL5aA4DN7mXjCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2YTwsfhN6rKDq34S1W32CVN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En gebruik 475 watt dat is 10 kwh per dag maar hoe lang mag de warmtepomp achter elkaar lopen !!

[Afbeelding]
:) tot nu toe gaat het goed in de kelder 10gr.... buiten schatting 2gr.....bij 10gr in de kelder krijg je ws GEEN DEFROST .....het is immers boven 5gr....dat zou dan een mooi resultaat zijn boven verwachting

bij mij op dit moment sneeuw...bij jouw ook??/ buiten 2gr met als gevolg onvermijdelijke defrost,s!! bij mij

volgens kenners(tweakers) mag de WP 24/7 constant lopen (veel draaiuren) ....zou niet uitmaken?? af en toe wel oil return cycle als gevolg!....terughalen olie uit het koelmedium voor smering schroef-compressor

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Over de heftige opstart na een defrost, met de graadminuten meting van de watertemperatuur kun je zien dat dit in de basis goed gedrag is; de warmteachterstand als gevolg van defrost is na de heftige start weer keurig ingehaald weer hersteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq3YlDb3Uc3Xymrebfs4NClLWV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOc7qKKUS3BCZb4ztzrApNgz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SalexSun op 20-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

kazemo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:51:
[...]

:) je bedoeld ws aanvoer 30gr...retour 27gr.....dat is op zich prima

blijft de WP doorlopen zonder te stoppen?.....wat is het direct opgenomen vermogen..dit kan je zien op de RMC in menu gebruiker bij energie(en dag,week,maand,jaar en samenvatting)
Het is echt aanvoer 27 retour 30. Dat is eigenlijk best raar, maar is vlak na oplevering van de vloerverwarming als eens bekeken door een andere installateur dan die van de vvw en in orde bevonden.

Bij direct vermogen staat nu 1,4 kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENmMJLXk1kF9YgDprUqfnN6vA6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8q26gsOONHOpuT5MKhU7rTon.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6Vn-e6bkULAviHEvMjJgLGi4jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6wJNb1odIT6fUaIalP7kb2NV.png?f=fotoalbum_large
Dit is hoe het nu draait. Wel ietsje beter m.i. (iets langere runs).

[ Voor 16% gewijzigd door Froggy op 20-11-2024 13:38 ]

iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Froggy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:30:
[...]

Het is echt aanvoer 27 retour 30. Dat is eigenlijk best raar, maar is vlak na oplevering van de vloerverwarming als eens bekeken door een andere installateur dan die van de vvw en in orde bevonden.

Bij direct vermogen staat nu 1,4 kW.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is hoe het nu draait. Wel ietsje beter m.i. (iets langere runs).
:) komt waarschijnlijk door de vloer(buffer) is warmer opgestookt door de 48gr aanvoer wat je eerst had.....je pas omgezet naar 32gr

je hebt ook DHW daardoor vertekent beeld in grafieken op momenten doet DHW ook mee!

laat maar eens een paar dagen zo draaien dan krijg je een beter inzicht wat het allemaal doet ......verbetering of niet?

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Mmmm, met al die defrost haal ik nog niet een cop van 2. Met een geleverde warmte van onder de 5 kW.
Ik heb een fixed flow ingesteld van 16 l/min.
Ik heb de 7 kW versie.

Hoe is jullie instelling om met al die defrosts toch nog een goede cop te behalen?

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc G37
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-05 15:19
Mijn HM091MR.U44 is geinstalleerd. Had wat opstart problemen maar draait nu lekker stabiel de afgelopen dagen. Nu moet alleen nog de leidingen buiten geisoleerd worden. Wie heeft een goede tip qua buisenisolatie die tegen uv en regen kunnen. Gaat om 28MM koperleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:26:
[...]

:) tot nu toe gaat het goed in de kelder 10gr.... buiten schatting 2gr.....bij 10gr in de kelder krijg je ws GEEN DEFROST .....het is immers boven 5gr....dat zou dan een mooi resultaat zijn boven verwachting

bij mij op dit moment sneeuw...bij jouw ook??/ buiten 2gr met als gevolg onvermijdelijke defrost,s!! bij mij

volgens kenners(tweakers) mag de WP 24/7 constant lopen (veel draaiuren) ....zou niet uitmaken?? af en toe wel oil return cycle als gevolg!....terughalen olie uit het koelmedium voor smering schroef-compressor
Ok maar stel hij loop 24/7 constant 5 maanden lang doet hij de Oil return dan automatisch.
De defrost geef hij dat aan op je scherm. bij ons sneeuw de het ook en was het 2 grade
Ik denk zeker 50% minder defrost te krijgen om dat hij in de kelder staat heb ook bijna geen condenswater ik zal het eens opvangen hoe veel liter het is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
jscheffers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De hamvraag is natuurlijk waarom het nog 10gr is in de kelder. Als dat ‘aardwarmte’ is, is het top, maar als het gebufferde warmte uit de woning/muren/plafond is gaat het op den duur toch een probleem worden.

Ik ben wel erg benieuwd hoe het resultaat op lange termijn is. Heb je geen last van geluid in de woning recht boven de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:52:
[...]

Ok maar stel hij loop 24/7 constant 5 maanden lang doet hij de Oil return dan automatisch.
De defrost geef hij dat aan op je scherm. bij ons sneeuw de het ook en was het 2 grade
Ik denk zeker 50% minder defrost te krijgen om dat hij in de kelder staat heb ook bijna geen condenswater ik zal het eens opvangen hoe veel liter het is
:( defrost geeft hij aan op het scherm duurt normaliter 5min (moet je maar net kijken) dan zegt hij ontdooiing

oil return doet hij automatisch als het goed is....geen melding

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW

...

Ja, want je hebt afgifte nodig om van dat pendelen af te komen. Ik weet niet hoe snel het water opwarmt bij het starten, dat bepaalt of je nog een beetje in de vloer kwijt kunt. Als het goed is gaat de vloer op een gegeven moment knijpen, en dat is met 48C water T maar goed ook. Gevolg is wel dat je op je radiatoren moet vertrouwen voor voldoende afgifte.
Heeft le vloerverwarmings leverancier nog aangegeven waarom die verdeler geschikt is voor een warmtepomp? Er zijn verdelers waarbij je de vermenging in kunt stellen en zelfs verwijderen. Dit kan in ieder geval bij sommige Robot verdelers. Zodra je daar aan toe bent kun je beter ook de hele thermostaatkraan eraf halen, ben je die restrictie ook kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:01:
[...]

De hamvraag is natuurlijk waarom het nog 10gr is in de kelder. Als dat ‘aardwarmte’ is, is het top, maar als het gebufferde warmte uit de woning/muren/plafond is gaat het op den duur toch een probleem worden.

Ik ben wel erg benieuwd hoe het resultaat op lange termijn is. Heb je geen last van geluid in de woning recht boven de warmtepomp?
:( als er dan defrost komt(niet te hopen voor hem) komt hij daar ws niet meer uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:53
kazemo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:44:
[...]

:( als er dan defrost komt(niet te hopen voor hem) komt hij daar ws niet meer uit
Waarom zou hij daar niet meer uit komen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:56:
[...]

Waarom zou hij daar niet meer uit komen?
:? dat is eigenlijk een veronderstelling van mij ....klopt ik kan niet bewijzen
het is eigenlijk te mooi om waar te zijn dat hij geen defrost,s krijgt bij dit weer
dan doen we allemaal iets verkeerd met de WP buiten :X bij hem staat hij in de kelder!.10gr..buiten2gr...als je alles gevolgd hebt,heb jij daar een verklaring voor?....aardwarmte??,,,,,,ik krijg er geen vinger achter

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 20-11-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Ik ben het met @kazemo eens, maar toch een grove gedachtegang.

Een w/w aardwarmte grondwarmtebron gaat 60m diep. Leiding van 40mm denk ik, zeg 50mm buitenmaat. Oppervlakte van de leiding is tegen de 10m2 x2 (want leiding komt ook weer omhoog) geeft 20m2. Een enkele grondwarmtebron van 60m is goed voor 3kW (hebben ze bij m’n vader zo aangehouden). Dus als @jscheffers 40m2 muur+vloeroppervlak heeft in z’n kelder kan er potentieel genoeg warmte worden afgegeven. De hamvraag is daarna of die bron uitgeput kan raken en hoe snel dat dan gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:32:
Ik ben het met @kazemo eens, maar toch een grove gedachtegang.

Een w/w aardwarmte grondwarmtebron gaat 60m diep. Leiding van 40mm denk ik, zeg 50mm buitenmaat. Oppervlakte van de leiding is tegen de 10m2 x2 (want leiding komt ook weer omhoog) geeft 20m2. Een enkele grondwarmtebron van 60m is goed voor 3kW (hebben ze bij m’n vader zo aangehouden). Dus als @jscheffers 40m2 muur+vloeroppervlak heeft in z’n kelder kan er potentieel genoeg warmte worden afgegeven. De hamvraag is daarna of die bron uitgeput kan raken en hoe snel dat dan gaat
:) ja ik weet wel ongeveer hoe aardwarmte werkt 2bronputten 60m diep met bronpomp op de bodem pompt dan warm grondwater van 60meter diep omhoog daar word de warmte aan onttrokken en dan terug in put 2...(zomerput)...een en ander is niet zo simpel en duur..... in het geval van die kelder de vorst grens is 60cm diep(vorstvrij daarom liggen waterleidingen minimaal 60cm diep) dit word nu offtopic

aardwarmte werkt met water/water WP.....wij hebben lucht/water WP haalt de warmte uit de buitenlucht!......dat is het verschil

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 21-11-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:26
soepah schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:27:
@sparkly ik zie dat jij een doorstroomboiler achter je SWW vat hebt. Is je vat toevallig Hygiene boiler of een regulier vat dat af en toe een legionella run moet maken?
Ik las hier her en der wat over last met douchen als de Hygiene boiler wat lager in temperatuur zit en met voldoende warm water krijgen bij de douche.
Het is een 'gewone' boiler, met erin
- Spiraal tbv de heatpipes
- Spiraal aangesloten op de houtkachel
- 2kW heater welke traploos PV-teruglevering voorkomt (15+ kWp PV)

Daarna de 11kW doorstroomverwarmer. Het is waar dat als de boiler onder de 15-20 graden komt dat het dan krap wordt met de regendouche. Gebeurt hier zelden overigens, er is altijd wel iets van zon geweest of we hebben de hout-cv wel even aangehad, etc. Je kan nog wel douchen maar je moet de douche dan wel 'knijpen'. Het is dan zakelijk afsoppen onder de douche, het douche-genot is op dat moment wat minder.
Staat nog op de to-do lijst om in te programmeren in HA dat de heater de boiler altijd minstens op 20 gr C houdt, zonder de rest van de functies te verliezen. (Legionella cycle & traploos terugleveren beperken)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:07
leow88 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:01:
Mmmm, met al die defrost haal ik nog niet een cop van 2. Met een geleverde warmte van onder de 5 kW.
Ik heb een fixed flow ingesteld van 16 l/min.
Ik heb de 7 kW versie.

Hoe is jullie instelling om met al die defrosts toch nog een goede cop te behalen?
Hoeveel graden uitvoer heb je ingesteld? Want ik gok dat die van mij ook wel af en toe een defrost cycle doet maar volgens het display heb ik nogsteeds een COP (vandaag) van +-4,2

Uitvoer temperatuur staat op 30 graden. 9kW warmtepomp en het vermogen is wat ik net zag zo'n 1,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Maar wat geeft jullie WP ongeveer aan als COP? Zoals gezegd geeft mijn display ongeveer 4,2 aan met de temperaturen van vandaag. Uitvoer water temperatuur van zo'n 30 graden en ik heb in totaal zo'n 100-110m2 aan vloerverwarming. Verder geen buffervat of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Goedeavond mede denkkers.
Mijn kelder is 9x12 en 2,40 hoog pakweg 180 m2 zonder de stuun muren . de vloer muren en plafonds hebben nu een tempratuur +/-10 graden de kelder ligt geheel onder de grond op het plafond 5 cm harde tempex met daar op de vloerverwarming slangen 20mm hart op hart 10cm .
Maar het is ook voor mij afwachten maar denk dat het goed komt
Maar dank voor de reacties

[ Voor 48% gewijzigd door jscheffers op 21-11-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BernieW schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:44:

Heeft le vloerverwarmings leverancier nog aangegeven waarom die verdeler geschikt is voor een warmtepomp? Er zijn verdelers waarbij je de vermenging in kunt stellen en zelfs verwijderen. Dit kan in ieder geval bij sommige Robot verdelers. Zodra je daar aan toe bent kun je beter ook de hele thermostaatkraan eraf halen, ben je die restrictie ook kwijt.
Ik heb een Robot meng verdeler die ik helemaal kan sluiten, door in een moer aan de zijkant (met een zeskantsleutel) de doorgang helemaal dicht te draaien.
Maar de aansluitingen boven op, hebben eigenlijk een veel te kleine doorgang voor voldoende flow.
Ik twijfel of het beter is als ik de verdeler vervang.
Omdat ik 50m2 vloerverwarming verdeeld over 3 groepen (met ongeveer een lengte van meer dan 100m) en met de pomp misschien een betere flow heb.

Afbeelding van de zijkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMcVgj8yCDbAFRyjAxpolI_pg0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqv4oVeO2PwiZ7mD3Gty3Zdw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

BernieW schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:44:
[...]

Ja, want je hebt afgifte nodig om van dat pendelen af te komen. Ik weet niet hoe snel het water opwarmt bij het starten, dat bepaalt of je nog een beetje in de vloer kwijt kunt. Als het goed is gaat de vloer op een gegeven moment knijpen, en dat is met 48C water T maar goed ook. Gevolg is wel dat je op je radiatoren moet vertrouwen voor voldoende afgifte.
Zoiets dacht ik al. Kan ik in de RMC aangeven dat ik die wil gaan gebruiken als thermostaat i.p.v. de Tado en de Tado simpelweg afkoppelen om eens te testen?
De vloerverwarming is twee jaar terug gelegd en ik heb niet meer helemaal scherp wat er specifiek was aan de verdeler maar moest een RVS worden om ook koelen mogelijk te maken dacht ik. Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTDwwJj18pKAqBT_B9iSWOCn3sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBLMFqAnPqmM5sntnI5nJyYS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Jz1pYPsvUBmU6JhyrCox-gca_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcTlZnWUzPbcNwSBPzeIChDv.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de doeltemperatuur even verhoogd naar 35, want de wp was al uren bezig om de T in de woonkamer naar de gewenste 21,5 graden te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ04R0xGZxE44S0iDY__XBbBwnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m5tRBANlyAoGcAEQXiCoNh3j.png?f=fotoalbum_large
Gaat dit de goede kant op?

[ Voor 11% gewijzigd door Froggy op 20-11-2024 22:24 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
PeteSplit schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:05:
[...]

Ik heb een Robot meng verdeler die ik helemaal kan sluiten, door in een moer aan de zijkant (met een zeskantsleutel) de doorgang helemaal dicht te draaien.
Maar de aansluitingen boven op, hebben eigenlijk een veel te kleine doorgang voor voldoende flow.
Omdat ik 50m2 vloerverwarming verdeeld over 3 groepen (met ongeveer een lengte van meer dan 100m) en met de pomp misschien een betere flow heb.

[Afbeelding]
Ik zou het gewoon proberen, die doorgangen zijn korte stukjes het zou dus nog mee kunnen vallen. Hangt natuurlijk ook van de rest van de leidingen af, vrij kort, lekkere diameter en weinig of geen geen knietjes scheelt ook al weer. Een andere verdeler monteren kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BernieW schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:23:
[...]
Ik zou het gewoon proberen, die doorgangen zijn korte stukjes het zou dus nog mee kunnen vallen. Hangt natuurlijk ook van de rest van de leidingen af, vrij kort, lekkere diameter en weinig of geen geen knietjes scheelt ook al weer. Een andere verdeler monteren kan altijd nog.
Ik heb naar de verdeler ongeveer 2 meter buis van een kleine diameter (16 mm ?) en knietjes
verder naar de WP buizen van 22 mm (een maatje groter)
en de vloerverwarmingsbuizen zijn ook van de kleine diameter (16 mm ?).

Die 2 meter met knietjes moet dan ook vervangen worden..
dan kan ik ook beter meteen een nieuwe verdeler plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Froggy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:18:
[...]

Zoiets dacht ik al. Kan ik in de RMC aangeven dat ik die wil gaan gebruiken als thermostaat i.p.v. de Tado en de Tado simpelweg afkoppelen om eens te testen?
De vloerverwarming is twee jaar terug gelegd en ik heb niet meer helemaal scherp wat er specifiek was aan de verdeler maar moest een RVS worden om ook koelen mogelijk te maken dacht ik. Dit is hem:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heb de doeltemperatuur even verhoogd naar 35, want de wp was al uren bezig om de T in de woonkamer naar de gewenste 21,5 graden te krijgen:
[Afbeelding]
Omdat Tado als externe thermostaat gebruikt wordt moet je een dipswitch op het controlboard omzetten (WP eerst spanningsloos maken). Dan kun je Tado er zelfs aan laten zitten, hij doet dan gewoon niet mee. Kijk even in de installteurshandleiding voor jouw type welke switch het is.

Dit lijkt me niet een verdeler waarbij je makkelijk een een klep dichtdraait, maar ook niet de moeilijkste voor ombouwen. Kwestie van de pomp e.d aan de linkerkant eraf, blauw op de onderste verdelerbuis en rood op de bovenste. Lijkt dat de WP nu iets beter draait, zie een paar blokken waarin die langer doorloopt. Maar je bent er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Ik heb dit beeld, vandaag met veel ontdooingen.
(de aanvoer temperatuur schommelt bij mij, om de doel(target)temperatuur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMkkf64PizqdX4_fu9UYMpfIjqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjQYhw4a0mc9lweEYTNZ7gLV.png?f=fotoalbum_large

• SalexSun
BernieW schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:38:
[...]

Omdat Tado als externe thermostaat gebruikt wordt moet je een dipswitch op het controlboard omzetten (WP eerst spanningsloos maken). Dan kun je Tado er zelfs aan laten zitten, hij doet dan gewoon niet mee. Kijk even in de installteurshandleiding voor jouw type welke switch het is.

Dit lijkt me niet een verdeler waarbij je makkelijk een een klep dichtdraait, maar ook niet de moeilijkste voor ombouwen. Kwestie van de pomp e.d aan de linkerkant eraf, blauw op de onderste verdelerbuis en rood op de bovenste. Lijkt dat de WP nu iets beter draait, zie een paar blokken waarin die langer doorloopt. Maar je bent er nog niet.
@Froggy als het enkel is om eens te testen kun je alle tado thermostaten gwn eens op 25 instellen zodat die permanent warmte vragen en de kranen/kleppen open staan

Vervolgens de LG instellen op water+lucht in het installateursmenu. De luchttemperstuur stel je dan in op het startscherm op warmte. De watertemperatuur kun je dan volgens mij instellen in de gebruikersinstellingen (vaste temperatuur of AUTO=stooklijn)

[ Voor 8% gewijzigd door SalexSun op 21-11-2024 06:50 ]

• BernieW
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En wat ik nog steeds zo vreemd vind, afvoer van vloerveerwarming warmer dan aanvoer. Heb je dit al es gecontroleerd met een losse thermometer, bv zo'n IR ding, is sowieso wel handig te hebben. En zie je hetzelfde op de plek waar de leidingen zich splisen naar de vloerverwarmingsverdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:25
Marc G37 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:31:
Mijn HM091MR.U44 is geinstalleerd. Had wat opstart problemen maar draait nu lekker stabiel de afgelopen dagen. Nu moet alleen nog de leidingen buiten geisoleerd worden. Wie heeft een goede tip qua buisenisolatie die tegen uv en regen kunnen. Gaat om 28MM koperleiding
Ik heb "gewone" buis isolatie erom gedaan en dan PVC (isolatie) tape eromheen.

LG Therma V HM091MR.U44

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
BernieW schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:24:
[...]

En wat ik nog steeds zo vreemd vind, afvoer van vloerveerwarming warmer dan aanvoer. Heb je dit al es gecontroleerd met een losse thermometer, bv zo'n IR ding, is sowieso wel handig te hebben. En zie je hetzelfde op de plek waar de leidingen zich splisen naar de vloerverwarmingsverdeler?
Dat verschil moet ook gewoon voelbaar zijn.
Misschien zit de verdeler andersom aangesloten. Hoeft geen probleem te zijn mits de pomp de juiste kant op draait dan :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• kazemo
PeteSplit schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:05:
[...]

[Afbeelding]
:| verdeler totaal ongeschikt(ik hoor het voor het eerst van jouw) het is een hoge temp. mengverdeler(mix aanvoer/retour water door de pomp) die schroef aan de zijkant is een voetventiel in de retour.....leidingen 15mm te klein ,groter gaat niet ivm thermostaat kop (regeld de meng temp) die is maar 0,5 duims.....ik zou hem wisselen voor een open verdeler zonderpomp die hebben 22mm aansluitingen

heeft de installateur dit zo afgeleverd?? dit krijg je zo ook niet ingeregeld(instellingen WP) dat gooit roet in het eten.....te weinig flow door die 15mm!.....het kan alleen maar goed werken dan moet de aanvoer temp omhoog.....gas cv ketel had vroeger een hogere aanvoer temp.!!

er zijn tweakers geweest die hebben de verdeler verbouwd ...pomp er tussen uit... grotere aansluitingen (laswerk) als je handig bent kan dit!

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 21-11-2024 10:16 ]

• kazemo
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:02:
[...]

Dat verschil moet ook gewoon voelbaar zijn.
Misschien zit de verdeler andersom aangesloten. Hoeft geen probleem te zijn mits de pomp de juiste kant op draait dan :+
:) ja dat is zo maakt in werking niet veel uit, kwestie van hendels op afsluiters blauw en rood verwisselen....het gaat andersom voor de vloer(klein foutje van de installateur)

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:31:
[...]

:) ja dat is zo maakt in werking niet veel uit, kwestie van hendels op afsluiters blauw en rood verwisselen....het gaat andersom voor de vloer(klein foutje van de installateur)
Alleen zit er een pomp tussen die de andere kant op pompt?

• kazemo
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:34:
[...]

Alleen zit er een pomp tussen die de andere kant op pompt?
:) ja door de vloer,doel van de pomp is aanvoer en retour water te mixen in verdeler naar een lagere temp. geregeld door de thermostaatknop(dit is nu eenmaal hoge temp verdeler)....ik ben het met je eens de installateur moet dit niet verwisselen schept alleen maar verwarring

daarom werkt dit ook niet(goed) bij een WP met lage temperaturen(mixen)

je hebt zelf een open verdeler(zonder pomp) dat is de juiste manier voor een WP (lagere temp)

ik ben er ook niet voor....voor installateurs die het in de basis verkeerd aansluiten(domme fouten) ....die moeten het dan ook maar oplossen! hoe dan ook......het zou zo maar kunnen dat bij de WP zelf de invoer(retour) en uitvoer(aanvoer) is verwisseld dan heb je dit ook!

[ Voor 43% gewijzigd door kazemo op 21-11-2024 10:52 ]

• Froggy

Froggy

...

PeteSplit schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er wel veel vloeiender uit dan bij mij...
[...]

Zal het nog een keer helemaal bij langslopen. Moet nog wel zo'n IR dingetje hebben liggen ergens.
SalexSun schreef op donderdag 21 november 2024 @ 06:48:
[...]

@Froggy als het enkel is om eens te testen kun je alle tado thermostaten gwn eens op 25 instellen zodat die permanent warmte vragen en de kranen/kleppen open staan

Vervolgens de LG instellen op water+lucht in het installateursmenu. De luchttemperstuur stel je dan in op het startscherm op warmte. De watertemperatuur kun je dan volgens mij instellen in de gebruikersinstellingen (vaste temperatuur of AUTO=stooklijn)
Gedaan. Ben benieuwd hoe het loopt vandaag.

[ Voor 56% gewijzigd door Froggy op 21-11-2024 10:48 ]

iRacing

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:15
sparkly schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:54:
[...]

Het is een 'gewone' boiler, met erin
- Spiraal tbv de heatpipes
- Spiraal aangesloten op de houtkachel
- 2kW heater welke traploos PV-teruglevering voorkomt (15+ kWp PV)

Daarna de 11kW doorstroomverwarmer. Het is waar dat als de boiler onder de 15-20 graden komt dat het dan krap wordt met de regendouche. Gebeurt hier zelden overigens, er is altijd wel iets van zon geweest of we hebben de hout-cv wel even aangehad, etc. Je kan nog wel douchen maar je moet de douche dan wel 'knijpen'. Het is dan zakelijk afsoppen onder de douche, het douche-genot is op dat moment wat minder.
Staat nog op de to-do lijst om in te programmeren in HA dat de heater de boiler altijd minstens op 20 gr C houdt, zonder de rest van de functies te verliezen. (Legionella cycle & traploos terugleveren beperken)
Zitten beide spiralen boven/onder of door het hele vat? ivm gelaagdheid?
En de 20 graden is als aanvoer voor je doorstroomverwarmer? Heb je die vaak nodig of is je vat vaak wel warmer dan 50 / 60 graden door zon/kachel?

En bewust deze boiler ipv hygiene?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:53:
[...]

:| verdeler totaal ongeschikt(ik hoor het voor het eerst van jouw) het is een hoge temp. mengverdeler(mix aanvoer/retour water door de pomp) die schroef aan de zijkant is een voetventiel in de retour.....leidingen 15mm te klein ,groter gaat niet ivm thermostaat kop (regeld de meng temp) die is maar 0,5 duims.....ik zou hem wisselen voor een open verdeler zonderpomp die hebben 22mm aansluitingen

heeft de installateur dit zo afgeleverd?? dit krijg je zo ook niet ingeregeld(instellingen WP) dat gooit roet in het eten.....te weinig flow door die 15mm!.....het kan alleen maar goed werken dan moet de aanvoer temp omhoog.....gas cv ketel had vroeger een hogere aanvoer temp.!!

er zijn tweakers geweest die hebben de verdeler verbouwd ...pomp er tussen uit... grotere aansluitingen (laswerk) als je handig bent kan dit!
Toen ik zonnepanelen heb laten leggen op het dak, ben ik ook wat elektrisch gaan verwarmen met wat kacheltjes en heb de temperatuur van de gas hr ketel verlaagd.
De vloerverwarming werd maar niet warm op lage temperatuur. Duurde dagen. Toen heb ik de oude verdeler (vaste menging 30% ?) vervangen door een nieuwe LTverdeler (regelbare menging) .
Ik heb de menging helemaal dicht staan en de vloerverwarming is nu in enkele uren helemaal warm.

De nieuwe verdeler was een op een vervangbaar en kon ik makkelijk zelf doen. Ik had deze verdeler dus al voordat ik vorig jaar de warmtepomp heb laten installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsmFtj3lhxlYF1PWLA4U2xbPm1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLXXCNpBCK3Sj2NKL2HrWFfa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in huis nog de oude CV leidingen van 22 mm naar 16 mm en boven nog T22 radiatoren, maar beneden is het lekker warm met de vloerverwarming.

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:54:
[...]

Toen ik zonnepanelen heb laten leggen op het dak, ben ik ook wat elektrisch gaan verwarmen met wat kacheltjes en heb de temperatuur van de gas hr ketel verlaagd.
De vloerverwarming werd maar niet warm op lage temperatuur. Duurde dagen. Toen heb ik de oude verdeler (vaste menging 30% ?) vervangen door een nieuwe LTverdeler (regelbare menging) .
Ik heb de menging helemaal dicht staan en de vloerverwarming is nu in enkele uren helemaal warm.

De nieuwe verdeler was een op een vervangbaar en kon ik makkelijk zelf doen

[Afbeelding]

Ik heb in huis nog de oude CV leidingen van 22 mm naar 16 mm en boven nog T22 radiatoren, maar beneden is het lekker warm met de vloerverwarming.
:) ja ik zie het ,de oude verdeler licht er onder op de foto te zien......3groepen (zou 15mm voldoende kunnen zijn).....een en ander anders wat ik dacht als het zo goed werkt vloer word goed warm op lage temp dan laat het ook maar zo! :P

regelbaar met thermostaatknop met voeler (koperen)in verdeler met dompelbus....rechts daarvan voetventiel staat helemaal open neem ik aan......pomp loopt 24/7 constant neem ik aan(je zou er een pompschakeling op kunnen zetten tegen het onnodig lopen bij geen warmtevraag)

verschil oude verdeler:ander merk pomp en heeft geen thermostaatknop+voeler(meng regeling) ...deze zou je kunnen inregelen met voetventiel(beperkt) helemaal dicht is niet goed

voorbeeld open verdeler
https://www.elektramat.nl...verdeler-4-groeps-w32004/

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 21-11-2024 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik toch wel blij ben dat ik daar vanaf ben, die gekke overshoots op de target :S
Nu had ik ze toch wel redelijk in toom met de logic die ik toepaste vanuit esp, maar het is fijn als je je er totaal niet druk over hoeft te maken. Ze zijn er gewoon niet bij de Vaillant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrBzMWXFLA2fFXN6aj_C1Jo3Tmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1dw9G1D9P9socYYsIHis6LVH.png?f=fotoalbum_large

pokke natte sneeuw :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:26
soepah schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:43:
[...]

Zitten beide spiralen boven/onder of door het hele vat? ivm gelaagdheid?
En de 20 graden is als aanvoer voor je doorstroomverwarmer? Heb je die vaak nodig of is je vat vaak wel warmer dan 50 / 60 graden door zon/kachel?

En bewust deze boiler ipv hygiene?
Beide spiralen zitten (helaas) door het hele vat. Om de simpele reden dat het vat kwam als een set, die praktisch gratis was na aftrek subsidie.
Inderaad de doorstromer zit na de boiler.

We douchen vaak lang, zitten veel in bad (350 liter) 3 personen. Vaak nodig? Hier verbruiksdata (kWh):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oW__UrVCIDhB5EcRxiY7RiTZD8A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rRA4yelElaV9ckWX40i8DuVa.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door sparkly op 21-11-2024 12:42 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

• kazemo
paQ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:39:
[...]

Ik moet zeggen dat ik toch wel blij ben dat ik daar vanaf ben, die gekke overshoots op de target :S
Nu had ik ze toch wel redelijk in toom met de logic die ik toepaste vanuit esp, maar het is fijn als je je er totaal niet druk over hoeft te maken. Ze zijn er gewoon niet bij de Vaillant.

[Afbeelding]

:) conclusie is: regeling bij vaillant is beter dan LG wat dat betreft(duitse techniek van oudher actief in thermo techniek met veel ervaring)

onvermijdelijke defrost,s zal die ook wel hebben met dit weer!....hoe gaat hij daar mee om ??

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 21-11-2024 13:07 ]

• SalexSun
[...]

[Afbeelding]

Heb je voor je gevoel nu ook minder defrosts dan met LG?

Mij valt het aantal defrosts bij LG op zich niet tegen met dit weer ondanks de opstartpiek (maar Vaillant is sowieso mooier). Natte sneeuw/sneeuw/2gr: gemiddeld iedere 2uur in de afgelopen 24uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX-O3v_HSsSaCTjh3GNZbbrtXdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pO1d2VhgoZB8omQ4I8Ku8IQa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door SalexSun op 21-11-2024 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SalexSun schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:55:
[...]

Heb je voor je gevoel nu ook minder defrosts dan met LG?

Mij valt het aantal defrosts bij LG op zich niet tegen met dit weer ondanks de opstartpiek (maar Vaillant is sowieso mooier). Natte sneeuw/sneeuw/2gr: gemiddeld iedere 2uur in de afgelopen 24uur

[Afbeelding]
Neu naja niet per se minder (denk ik), maar wel strakker/hoekiger. Pakt 900W na een defrost en niet eerst een slinger naar 1400 of 1600. De COP blijft daardoor echt een heel eind beter overeind.
COP 4.3 over dat deel uit de screenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit!

Inderdaad veel rustiger dan de LG. Dit was bij mij de grafiek in ongeveer dezelfde periode. Ook veel last van natte sneeuw en veel wind (guur weer dus). Echt weer om te zien of de WP goed met de omstandigheden om kan gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pHbx3Tw1YmwZ5iZDPkqgIWLXpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sauQqgFFqkiexehyUaaXFY6m.png?f=fotoalbum_large

• SalexSun
Jojan265 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:25:
[...]

Ziet er goed uit!

Inderdaad veel rustiger dan de LG. Dit was bij mij de grafiek in ongeveer dezelfde periode. Ook veel last van natte sneeuw en veel wind (guur weer dus). Echt weer om te zien of de WP goed met de omstandigheden om kan gaan.

[Afbeelding]
Verlaag je de target water temp na een defrost om de opstartpiek te beperken? Zo ja, brengt dat iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
SalexSun schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:15:
[...]

Verlaag je de target water temp na een defrost om de opstartpiek te beperken? Zo ja, brengt dat iets?
Ja dat brengt heel veel. Daarmee zorg je ervoor dat de opstartpiek minder lang is. De Silent mode tijdens de opstartpiek zorgt ervoor dat de opstartpiek minder hoog wordt. Na een tijdje gaat de Silent mode weer uit.

Hiermee kan ik de periodes tussen de defrosts verlengen tot ongeveer een factor 2.

[ Voor 8% gewijzigd door Jojan265 op 21-11-2024 15:36 ]

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Ik merk dat beide 16kw unit zowel de r32 als de r290 unit per uur gemiddel niet boven de 10kw uit komt... afgifte temperatuur is 35c herkennen meer tweakers dit??

Cop is nu wel om te huilen 1 op 2 :(
Vlak voor de defrost.
Gemiddel 1 op 3

Is nu 0 graden buiten en veel vocht. Dus wel de slechts mogelijke omstandigheden.

Ben nu wel erg blij dat ik er 2 heb neergezet

Merk wel op dat de r32 een bak meer vermogen leverd wanneer de pomp op 100% staat ipv optimaal debiet? Nu haal ik 13kwh per uur aan warmte

[ Voor 21% gewijzigd door Wodan89 op 21-11-2024 22:01 ]

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Wodan89 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:34:
Ik merk dat beide 16kw unit zowel de r32 als de r290 unit per uur gemiddel niet boven de 10kw uit komt... afgifte temperatuur is 35c herkennen meer tweakers dit??

Cop is nu wel om te huilen 1 op 2 :(
Vlak voor de defrost.
Gemiddel 1 op 3

Is nu 0 graden buiten en veel vocht. Dus wel de slechts mogelijke omstandigheden.

Ben nu wel erg blij dat ik er 2 heb neergezet

Merk wel op dat de r32 een bak meer vermogen leverd wanneer de pomp op 100% staat ipv optimaal debiet? Nu haal ik 13kwh per uur aan warmte
Ik zit nu met al die defrosts op een cop van 3.67 (LG 7kW). Temperatuur net boven 0 en natte sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Jojan265 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:12:
[...]

Ik zit nu met al die defrosts op een cop van 3.67 (LG 7kW). Temperatuur net boven 0 en natte sneeuw.
Ik volgens de display rond de 3.88 uitvoer temperatuur zo'n 29 (staat op 30 ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:07:
Goedeavond mede denkkers.
Mijn kelder is 9x12 en 2,40 hoog pakweg 180 m2 zonder de stuun muren . de vloer muren en plafonds hebben nu een tempratuur +/-10 graden de kelder ligt geheel onder de grond op het plafond 5 cm harde tempex met daar op de vloerverwarming slangen 20mm hart op hart 10cm .
Maar het is ook voor mij afwachten maar denk dat het goed komt
Maar dank voor de reacties
:) goede morgen,graag een update van de afgelopen dagen (buiten rond 0gr met sneeuw)
puur uit intresse

gaat het nog steeds goed met verwarmen van de woonruimte(warm genoeg)....voor de zekerheid je verwarmd alleen met de WP...niet ook anderszins bijv met airco ,gas ,electrisch ?
of komt er nog iets anders uit de hoge hoed?

kelder temp nog steeds boven 5gr.?....dan krijg je geen Defrost,s wat zeer goed is!

met WP buiten hebben wij er allemaal last van!

vocht in de kelder valt dat mee ?.....of helemaal niet.....doorgedacht hij haalt de vocht misschien uit de kelderlucht....afgekoeld naar buiten blazen.....het principe hoe ook een bouwdroger werkt.....alleen die doet geregeld een defrost en dooiwater word dan opgevangen in een jerrykan en afgevoerd.

kelderramen staan nog steeds open(aanzuig in de kelderruimte)...bij menging koude buitenlucht van 0gr op dit moment (kelder moet dan haast wel verder afkoelen onder 10gr)

factor lek van warmte door vloer en plafond naar de kelder....heeft dat ook nog invloed?
in principe blijft het binnen......word weer naar boven gestuurd de vloer in,in het woongedeelte....warmte terugwinning.?
.....of denkt iemand daar anders over(dat is voor mij een open vraag hoeverre dit invloed heeft op de werking...?)

verbruik van de afgelopen dagen per dag in KWH valt dat mee?...is ws gestegen maar niet abnormaal?

alles omvattend het gaat nog altijd goed??.....dus niets abnormaals waar genomen?

Succes ermee

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 22-11-2024 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggy

Froggy

...

[...]
De meter op de retour blijkt niet te werken! Staat een soort van vast op 29 graden...

Op de aanvoer zit een sensor die de pomp inschakelt boven een ingestelde temperatuur. Die was 26 en dat kwam aardig overeen met de meter op de aanvoer. Die heb ik even op de retour gezet en toen gaf deze een temperatuur aan van 24.

[ Voor 3% gewijzigd door Froggy op 22-11-2024 09:25 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Froggy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:24:
[...]

De meter op de retour blijkt niet te werken! Staat een soort van vast op 29 graden...

Op de aanvoer zit een sensor die de pomp inschakelt boven een ingestelde temperatuur. Die was 26 en dat kwam aardig overeen met de meter op de aanvoer. Die heb ik even op de retour gezet en toen gaf deze een temperatuur aan van 24.
:) probleem opgelost alles is correct aangesloten,kwestie van andere temperatuurmeter erop zetten op de retour!

bij geen warmtevraag schakeld de meng pomp uit onder 26gr (met sensor op de aanvoer)
dat is ook goed :)....spaart stroom +- 45 watt

ik zou de aanvoer temp. wp wat hoger zetten met RMC bijv, 35gr anders word de vloer misschien niet warm genoeg ivm bijmenging dat is even zoeken wat het juiste is!....bijv verschil DT 5gr aanvoer/retour op verdeler

[ Voor 22% gewijzigd door kazemo op 22-11-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Goedeavond Kazemo.
Hij heeft er nu wat moeite mee loopt constant dat kan aan de afstelling liggen. Het regent nu een paar uur heb ook condenswater +/- 1 liter twee dagen geen druppel gehad .
[

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tmw1Ljj-0TuTV-soWKyNHVbEVGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpVoePahSuDsTbkvpdf8Iyiw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZcYsONgd8LzQnpoAzhUBsHDDEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJSURbGuPLZa2IvNGxr4GJbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8RXzVMuDKoeF7V8OD3qtYnXG1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEogoisNgHVaM0BqGwDDd8ie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdmj-kPjLJ6Xg7ZfpWX6kDYmgh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fcIgllBdwyQ98TRDps1zNCu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd6axccZ-nlmM_MGYAiH39lF0Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5h8ypx1DcGp3kMwKGGRMnIu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwarm alleen met de warmtepomp. de kelder is nog niet onder de 5 graden geweest ik denk dat er geen warmte van het plafond komt ik heb +/- 180 m2 aan muren en vloer en nog geen defrost gehad

De kwh was +/- 13 kwh maar nu 2 dagen +/- 30 kwh
deze maand had ik 450 kwh geplend en 4000 kwh per jaar tegenover mijn gasverbruik mag het 7500 kwh zijn.
ik hoor graag wat er niet goed ingesteld staat.
en dankjewel voor het meedenkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvYMigYsNnMcHUYe-pRf-EcXJUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgkhZpkfCWtBdIcHGRTK6hlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpEjB9PdeB7rKUCiibqQKDwsWqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4snmRzxj6s2gdPW7fruDAEss.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jscheffers op 22-11-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:22:
Goedeavond Kazemo.
Hij heeft er nu wat moeite mee loopt constant dat kan aan de afstelling liggen. Het regent nu een paar uur heb ook condenswater +/- 1 liter twee dagen geen druppel gehad .
[

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik verwarm alleen met de warmtepomp. de kelder is nog niet onder de 5 graden geweest ik denk dat er geen warmte van het plafond komt ik heb +/- 180 m2 aan muren en vloer en nog geen defrost gehad

De kwh was +/- 13 kwh maar nu 2 dagen +/- 30 kwh
deze maand had ik 450 kwh geplend en 4000 kwh per jaar tegenover mijn gasverbruik mag het 7500 kwh zijn.
ik hoor graag wat er niet goed ingesteld staat.
en dankjewel voor het meedenken[Afbeelding]

[Afbeelding]
:X allereerst bij mij loopt hij ook langer en meer bij dit weer vochtig....sneeuw....0gr buiten dus ook meer verbruik... verbruik bij jouw valt me nog mee

inderdaad aan instellingen moet nog gesleuteld worden....bijv stooklijn moet bij 20a 18gr beginnen tot aan -7 bij buitentemp ......echter buiten temp meet je niet met RMC....is bij jouw de keldertemp......wat ik zie het laagste 8gr (kelder binnen)...dus nog altijd boven 5gr,daar beginnen de defrost,s....dus je hebt nog geen defrost,s gehad met buitentemp van+- 0gr de laatste dagen s,nachts.......dit vind ik opmerkelijk VERRASSEND
ik verwacht eigenlijk als het buiten -5gr word dat de keldertemp onder 5gr duikt(dan komen ook defrost,s) maar ja we gaan het afwachten ....fingers cros

je hebt AI... +5 staan zet die eens op 0.......je hebt zo waarschijnlijk zo de aanvoer 5gr verhoogd......dit kan eigenlijk lager

de kelderramen staan die nog steeds open(koude buitenlucht aanzuiging).????...uitblaas is niet veranderd neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:54:
[...]

:X allereerst bij mij loopt hij ook langer en meer bij dit weer vochtig....sneeuw....0gr buiten dus ook meer verbruik... verbruik bij jouw valt me nog mee

inderdaad aan instellingen moet nog gesleuteld worden....bijv stooklijn moet bij 20a 18gr beginnen tot aan -7 bij buitentemp ......echter buiten temp meet je niet met RMC....is bij jouw de keldertemp......wat ik zie het laagste 8gr (kelder binnen)...dus nog altijd boven 5gr,daar beginnen de defrost,s....dus je hebt nog geen defrost,s gehad met buitentemp van+- 0gr de laatste dagen s,nachts.......dit vind ik opmerkelijk VERRASSEND

je hebt AI... +5 staan zet die eens op 0.......je hebt zo waarschijnlijk zo de aanvoer 5gr verhoogd......dit kan eigenlijk lager

de kelderramen staan die nog steeds open(koude buitenlucht aanzuiging).????...uitblaas is niet veranderd neem ik aan
1) Bij loopt de WP nu 24/7. Lijkt me ook logisch. De WP hoeft alleen uit als de warmtevraag zo laag is dat de WP niet verder terug kan moduleren.
2) Waarom zou je de stooklijn stoppen bij -7?
3) Als hij nu de AI van +5 naar 0 zet wordt het binnen kouder. Dan moet de stooklijn dus eigenlijk ook 5 graden worden opgetild om binnen dezelfde temp te houden. Echter als de temperatuur van de kelder niet goed meeschaalt met de buitentemperatuur, dan krijg je het met een simpele stooklijn nooit goed denk ik. Dan moet je altijd handmatig bijregelen als de buitentemperatuur flink verandert.
4) Ik regel zelf niet op lucht, maar het lijkt me dat die stooklijn gewoon vlak moet lopen? Je wil het toch gewoon altijd bijv 20 graden hebben binnen? Nu lijkt die lijn aan te geven dat het bij 0 graden buiten, binnen 28 moet worden en bij 30 graden buiten, binnen 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:08:
[...]

1) Bij loopt de WP nu 24/7. Lijkt me ook logisch. De WP hoeft alleen uit als de warmtevraag zo laag is dat de WP niet verder terug kan moduleren.
2) Waarom zou je de stooklijn stoppen bij -7?
3) Als hij nu de AI van +5 naar 0 zet wordt het binnen kouder. Dan moet de stooklijn dus eigenlijk ook 5 graden worden opgetild om binnen dezelfde temp te houden. Echter als de temperatuur van de kelder niet goed meeschaalt met de buitentemperatuur, dan krijg je het met een simpele stooklijn nooit goed denk ik. Dan moet je altijd handmatig bijregelen als de buitentemperatuur flink verandert.
4) Ik regel zelf niet op lucht, maar het lijkt me dat die stooklijn gewoon vlak moet lopen? Je wil het toch gewoon altijd bijv 20 graden hebben binnen? Nu lijkt die lijn aan te geven dat het bij 0 graden buiten, binnen 28 moet worden en bij 30 graden buiten, binnen 21.
:) het is inderdaad zoeken naar de juiste instellingen in zijn situatie (WP in de kelder) dat heeft niet iedereen.....je bent hopelijk met me eens dat het verrassend is dat hij nog geen defrost heeft gehad....daar probeer ik achter te komen hoe dat kan??? :?

dat AI naar 0 was een suggestie misschien krijgt hij het dan evengoed warm dat is dan een besparing........stook lijn staat standaard zo bij aflevering(volgens mij)....ik weet ook niet of hij begrijpt hoe dat moet.....ergens moet je beginnen......je weet zelf ook wel dat dat moeilijk is voor een beginner......hij is van beroep timmerman en geen CV monteur!!

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 22-11-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:16:
[...]

:) het is inderdaad zoeken naar de juiste instellingen in zijn situatie (WP in de kelder) dat heeft niet iedereen.....je bent hopelijk met me eens dat het verrassend is dat hij nog geen defrost heeft gehad....daar probeer ik achter te komen hoe dat kan??? :?
grondwarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:) zou goed kunnen aardwarmte?.....misschien iemand anders een betere uitleg...laat dan maar horen !!

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 22-11-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:16:
[...]

Ik krijg een defrost als de temperatuur (in de buiten unit) onder de 7 graden zakt.

Zijn monoblock staat in de kelder (nu 8 graden), de RMC hangt in de woonkamer.

De stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bo6pDPpMLy3C-2ENWs6ff4iFfE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/THqpUgiizi2380BQav9LYsko.png?f=user_large

Als het -8 graden in de kelder is gaat de warmtepomp water maken van 42 graden totdat het in de woonkamer 30 graden is.

Als het 30 graden in de kelder is, gaat de warmtepomp water maken van 32 graden totdat het in de woonkamer 22 graden is.

Het is nu 8 graden in de kelder, de warmtepomp maakt dan water van 40 graden totdat het in de woonkamer 25 graden is.

Omdat de auto ai +5 is, zal de warmtepomp nu water maken van 45 graden totdat het in de woonkamer 30 graden is.

Met andere woorden de warmtepomp is maximaal aan het werken om de targets te halen die niet haalbaar zijn, want de woonkamer temperatuur wordt maar 21 graden en geen 30.

Het verbruik zal dan daarom ook hoog zijn. Je zal moeten proberen een lagere temperatuur te zoeken waarbij de woonkamer niet kouder wordt dan die 21 graden. Dus de temperatuur met stapjes verlagen ( in uren of dagen, zodat je kunt zien of de temperatuur in de woonkamer daalt ).
Dat kan door de auto ai telkens een graad te verlagen. Maar omdat er nu hoge tempraturen gevraagd worden, zou je meteen kunnen beginnen om de auto ai op nul te zetten en dan te verlagen. Dan zul je ook een lager verbruik zien.

Helaas wordt het zondag en maandag flink warmer, dus daar ook even rekening mee houden als de temperatuur in de kelder gaat stijgen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 22-11-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:54:
[...]

Halo.
Ja de kelder raampjes blijven altijd op staan anders krijg je onderdrukt. Al staat al op 0,

En ik ga kijken naar een nest thermostaat omdat de LG een te groot verschil van 1 graden heeft in aan uit bij 22 graden loop hij door naar meer dan 23 graden en uit onder de 21 graden ik denk dat wel 3 graden zijn wat hij dan moet bij lopen en dat is te groot
En het verbruik moet je ook per seisoen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:38:
[...]

Halo.
Ja de kelder raampjes blijven altijd op staan anders krijg je onderdrukt. Al staat al op 0,

En ik ga kijken naar een nest thermostaat omdat de LG een te groot verschil van 1 graden heeft in aan uit bij 22 graden loop hij door naar meer dan 23 graden en uit onder de 21 graden ik denk dat wel 3 graden zijn wat hij dan moet bij lopen en dat is te groot
En het verbruik moet je ook per seisoen bekijken.
:) ja kelderramen moeten open blijven dat is belangrijk....bij dicht komt er onderdruk waar dat tot leid weet ik niet??

AI nu op 0....je kan altijd makkelijk weer terug!......of alleen op warmte orange bolletje(handmatig)....het word zoeken wat het beste is :P..........staat hij nu op LUCHT/WATER (waarschijnlijk),,,,stuurt dus lucht kamer temperatuur

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 22-11-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jscheffers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:38:
[...]

Halo.

En het verbruik moet je ook per seizoen bekijken.
Ja de LG kan graden afwijken, maar de afstelling kun je in halve graden, de kleinste Hysteresis Kamerlucht (Verwarming) is -0,5 / +0,5 . Standaard is -0,5 / +1,5

Als je nog kleiner wilt kun je proberen 0,0 / +0,5 of dat beter werkt :P

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 22-11-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:50:
[...]

Ja de LG kan graden afwijken, maar de afstelling kun je in halve graden, de kleinste Hysteresis Kamerlucht (Verwarming) is -0,5 / +0,5 . Standaard is -0,5 / +1,5

Als je nog kleiner wilt kun je proberen 0,0 / +0,5 of dat beter werkt :P
:( dat laatste kan niet het is altijd een verschil van 2 bijv. 0,5/1,5 (nadeel van LG)....hysterese!
trouwens dat eerste kan ook niet -0,5/+0,5 is ook geen verschil van2......-1/+1 kan wel......dat is de reden dat ik een externe thermostaat heb die heeft een kleinere hysterese(maar die heeft ook weer nadelen schakeld de aan/uit knop op de RMC) als je dat eenmaal weet gaat het ook!

nou is het genoeg voor vandaag wat mij betreft.....wel te rusten allen ;w

[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 22-11-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:02:
[...]

:( dat laatste kan niet het is altijd een verschil van 2 bijv. 0,5/1,5 (nadeel van LG)....hysterese!
trouwens dat eerste kan ook niet -0,5/+0,5 is ook geen verschil van2......-1/+1 kan wel......dat is de reden dat ik een externe thermostaat heb die heeft een kleinere hysterese(maar die heeft ook weer nadelen schakeld de aan/uit knop op de RMC) als je dat eenmaal weet gaat het ook!

nou is het genoeg voor vandaag wat mij betreft.....wel te rusten allen ;w
Ik dacht als het in te stellen is, zal het misschien wel werken, maar de RMC gaat dan wel snel aan/uit.
@jscheffers
Ik dacht dat dat ook zou kunnen door de stooklijn. Deze is voor lucht bij -8 / 30 en bij 30 / 22 (ik kan niet goed aflezen wat de waarde is, zou ook 30 / 21 kunnen zijn).

Dan zou het zomaar kunnen dat bij 8 graden in de kelder de temperatuur 25 graden wordt in de woonkamer.

Zoals reablom al schreef, wil je altijd 21 graden op de RMC dan zou je de stooklijn bij -8 ook op 22 (of 21) graden moeten zetten.

Maar 21 in de zomer of 21 in de winter voelt niet hetzelfde, dus je zou de temperatuur ook iets hoger kunnen zetten, maar geen 30 graden, maar bijvoorbeeld 30 / 24 (een paar graden meer om het koude gevoel te compenseren). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:59:
[...]

Ik dacht als het in te stellen is, zal het misschien wel werken, maar de RMC gaat dan wel snel aan/uit.

[...]

Ik dacht dat dat ook zou kunnen door de stooklijn. Deze is voor lucht bij -8 / 30 en bij 30 / 22 (ik kan niet goed aflezen wat de waarde is, zou ook 30 / 21 kunnen zijn).

Dan zou het zomaar kunnen dat bij 8 graden in de kelder de temperatuur 25 graden wordt in de woonkamer.

Zoals reablom al schreef, wil je altijd 21 graden op de RMC dan zou je de stooklijn bij -8 ook op 22 (of 21) graden moeten zetten.

Maar 21 in de zomer of 21 in de winter voelt niet hetzelfde, dus je zou de temperatuur ook iets hoger kunnen zetten, maar geen 30 graden, maar bijvoorbeeld 30 / 24 (een paar graden meer om het koude gevoel te compenseren). ;)
:X inderdaad de lucht stook lijn staat verkeerd bij hem als hij regeld op lucht/water
de voet laten beginnen bij 20gr de top laten eindigen bij 22gr -7 (schatting)

water stooklijn voet 20gr top bij -7 bijv 34(schatting)

moeilijk ivm kelder temperatuur....s,zomers is het daar ook koeler als boven bijv....het is gewoon niet de buitentemp en daar is de stooklijn op gebaseerd!....is misschien aan te passen met een buitenvoeler ter compensatie(weers afhankelijke regeling)

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 23-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Een goedemorgen
Fijn dat jullie willen mee doen en denken voor ons allemaal.
Ik zeg altijd van fouten leer je pas. Ben nu 75 en leer nog
Was vanmorgen 24 graden leker warm dus weer aan passen die hobby we heb de tijd
Ik heb een stapje gedaan zie de foto's.

Dankjewel en Fijn weekend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf_EBpBRdqJtMlYWCDIoLktHpWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QknkcktblEewubE3lGo4ngFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRcSQLNbKZ0bHPUD4Z-5U9KjeRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCu3y14NZhF5xZUn1LdVkVqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:00:
Een goedemorgen
Fijn dat jullie willen mee doen en denken voor ons allemaal.
Ik zeg altijd van fouten leer je pas. Ben nu 75 en leer nog
Was vanmorgen 24 graden leker warm dus weer aan passen die hobby we heb de tijd
Ik heb een stapje gedaan zie de foto's.

Dankjewel en Fijn weekend.[Afbeelding]

[Afbeelding]
:X wat ik zo zie de kelder-temp is nu gedaald naar 6gr (het word nu kritisch) gisteren was het nog 8gr......misschien gaat het weer stijgen(kelder temp) nu het buiten weer warmer word.....volgens weer bericht morgen buiten 15gr :)

binnen inderdaad te warm geworden(24gr).....dit is niet zuinig!....dit zal te maken hebben met verkeerde stooklijn!....je hebt de voet en top aangepast ..dacht ik te zien?..>foto 1>buiten temp.....de voet kan nog minder staat nu op 22.....zet die maar eens op 19.....dit houd in als de buitentemp stijgt boven 19 schakeld de WP uit.......maar nu komt een struggel je meet de buitentemp. niet ....het is keldertemp.(hoe dit op te lossen??)

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 23-11-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:20:
[...]

:X wat ik zo zie de kelder-temp is nu gedaald naar 6gr (het word nu kritisch) gisteren was het nog 8gr......misschien gaat het weer stijgen(kelder temp) nu het buiten weer warmer word.....volgens weer bericht morgen buiten 15gr :)

binnen inderdaad te warm geworden(24gr).....dit is niet zuinig!
Ja dat komt als de warmtepomp niet loop de koudewind op het uitblaas rooster staat . Maar ik hou dat in gaten hoe hij daar mee om gaat bij vriesweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:37:
[...]

Ja dat komt als de warmtepomp niet loop de koudewind op het uitblaas rooster staat . Maar ik hou dat in gaten hou hij daar mee om gaat bij vriesweer
:? zou kunnen?.......terloops gezegd ik heb dezelfde leeftijd nl 75jaar en misschien te eigenwijs

kan je de eigenlijke stooklijn nog eens laten zien ....die met de 2 opgaande lijnen....voor te kijken of dat veranderd is.....omdat je de voet veranderd hebt ,was eerst 30

als de komende dagen de kelder temp. niet stijgt....dan is de aardwarmte bron uitgeput....en is het experiment mislukt.....we gaan het ff afwachten!

[ Voor 42% gewijzigd door kazemo op 23-11-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Bedoel je deze.
Ik wil ook de Google nest thermostaat bestellen die schakel simpel aan /uit op 0,5 graden kost nu 175 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEZuLr9nNoC2PzJh1QoG4GNrans=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3j0fJFUL1SlBF1cPT2USL4Qh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3_IlFQUqDxdIX0colFujWZYemY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxHfC8MXxPGPArT6LTAVMiLl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzUeQqLwzoOjWmybfGoqL-WYBt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhZltjA1bAKaF0OdnYaPMn3M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbmdVwfp0kNMvJp40W-Ldf3wUTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KSxwBd2bRS5fiLhv7vueBNO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jscheffers op 23-11-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
nee dit is totaal verkeerd het moeten stijgende lijnen worden vanaf 20gr....staat nu op 30

kan iemand anders dit makkelijk uitleggen??......hij begrijpt me niet!

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 23-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Ok zo dusAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyea6EncLMGO5M29QO2GaNcbkmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiRYjhJBFitb1HG9s1hyVOhc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:) JA.....wel op ok drukken (vast zetten....selecteren)......en dan terug.....en dan weer die 2 lijnen laten zien of het veranderd is?

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 23-11-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Ok, en de Target Tempratuur dan zal ook wel niet goed staan, (foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdf7i15gfx-QFOlueZwgTzqN2kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oD8OqNtPJEBTGvhX1ncmTvg4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
jscheffers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:01:
Ok, en de Target Tempratuur dan zal ook wel niet goed staan, (foto) [Afbeelding]
In een normale situatie wil je (ongeveer) het volgende:
- Rode lijn die van -10/35 naar 18/20 loopt
- paarse lijn die van -10/20 naar 18/20 loopt.

Als het buiten -10 is maakt de WP water van 35 graden Hoe de luchtlijn precies werkt weet ik niet. Hij zal wel gaan schakelen als hij buiten de ingestelde luchthysterese komt, maar wat er gebeurt als hij de gevraagde binnentemperatuur niet haalt met de ingestelde watertemperatuur, dat weet ik niet.

Het probleem is dat het in je kelder een andere temperatuur is dan buiten. Dan wordt het instellen van de stooklijn lastiger. Hij zal dan steiler moeten lopen gok ik.
Pagina: 1 ... 159 ... 178 Laatste