SLeka schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:46:
Goedemorgen mede Tweakers,
ik heb al veel informatie gevonden op het forum hier, want ook wij gaan nog dit jaar de overstap zetten naar full electric warmtepomp en warmtepomp boiler.
Warmtepompboiler word de LG WH27S
Warmtepomp zijn we nog aan twijfelen tussen de LG HM143MR. U34 ( 14 KW. 3 fase ) of de LG HM123MR. U34.
Komt een 40 of 100 liter buffervat tussen om pendelen te verminderen
Wat gegevens:
Verbruik gas is 2100m3 waarvan met 2 personen. ( gezin is groeiend ).
170 m2 woonopppervlak
140m2 vloerverwarming, geen radiatoren meer.
Vrijstand Huis is goed geisoleerd, dak 12 glaswol en wanden 10 PIR, vloer 5 PIR.
Koevlaas formule komt uit tussen de 11/12 KW. Echter hebben wij een oud boerderij woninkje opgeknapt en hebben wij een hoog plafond met open spanten. We merken dat we veel meer warmte nodig hebben omdat dit de warmte na boven optrekt.
[Afbeelding]
Mijn inziens zou een 14 KW het beste hier passen maar vind het een moeilijke beslissing. Het laatst wat je wilt is dat veel gaat pendelen door onder capaciteit.
Graag hoor ik jullie mening 👍
Alvast erg bedwnkt!
Leuk project om van het gas af te gaan.
Heb je historische gegevens van je gasverbruik? Dan kun je verbruik van een koude dag in de winter van 2021 nemen. Klinkt of je isolatie overeenkomt met de gangbare norm van een jaar of 15 geleden. Voor een inschatting van je WP vermogen kun je dan ook de ISSO uitbreding op de Koevlaas formule gebruken. In dit geval deel je dan niet door 1650 stookuren maar 1550. Dan kom je weer dichter bij de 14 kW.
Overigens, als je zelf klust en tijd over hebt, die 5 cm PIR voor een vloer met vloerverwarming kan nog wel wat beter
Over de vloerverwarming, heb je verdelers met pomp of pomploos? Omdat je nu nog gas stookt, vermoed ik met pomp. Bij full electric stook je op een lagere temperatuur en heb je die mengverdelers niet meer nodig. Die eruit en thermostaatkraan van de verdeler af helpt ook om de flow fatsoenlijk kwijt te raken. In principe heb je met 140 m2 vloerverwarming ruim voldoende volume voor een warmtepomp en zou je zonder buffervat kunnen.
Maar er spelen nog een paar dingen. Als een WP (tijdens opstarten) z'n warmte niet kwijt kan, gaat ie pendelen. Hij kan z'n vermogen immers slecht kwijt, gevolg is dat de watertemperatuur hoger wordt. Op een gegeven moment komt ie boven z'n hysterese en slaat af. De warmtebehoefte blijft en hij slaat een paar minuten later weer aan, etc. Risico op pendelen is het grootst in het voor en na-seizoen alls je net wel/niet moet stoken. Dan is volgens je stooklijn je afgifte temperatuur namelijk het laagst. Op zo'n moment kun je pendelen met een hogere watertemperatuur soms oplossen.
Over het buffervat, een serie aansluiting doe je om meer volume te krijgen. Met jouw vloerverwarming is dit niet aan de orde, en heb je hier geen vat voor nodig.
Een vat parallel dan? Een reden om hier voor te kiezen is dat LG het aanbeveelt. Ik geloof niet in een (klein) parallel vat tegen pendelen. Die 50 of 100 liter een graad of 5 tot 10 opwarmen doe je in een paar minuten, in ieder geval veel korter dan de lengte van de opstartpiek.
Een reden voor een parallel vat kan zijn dat je je flow niet goed kwijt kunt. Op vol vermogen hebben 12 - 14 kW warmtepompen een flow van dik 40 l/min. Tegen suizen wil je de stroomsnelheid in ieder geval < 1m/s hebben. Dit betekent dat leidingen vanaf de warmtepomp tot de verdelers zeker een binnendiameter van 25mm moeten hebben (32mm meerlaags of 28 mm staal). En dan moet je die hoeveelheid water ook nog fatsoenlijk je vloer in kunnen krijgen: geen mengverdeler en thermostaatkraan op de verdeler.
Lukt dit niet dan kun je een parallelvat nemen. Je warmtepomp kan dan z'n flow goed kwijt, en je voorkomt een te hoge stroomsnelheid in je de rest van je systeem. Maar bedenk je dat afegeven vermogen bepaalt wordt door flow en temperatuurverschil (dT) tussen water de vloer in en terug naar je warmtepomp. Met een lagere flow zal je dT voor hetzelfde vermogen hoger zijn. Consequentie is dus ook dat je water temperatuur hoger moet zijn voor eenzelfde afgifte. Maar als je een parallel buffer nodig hebt, zou ik 'm met 2 pijpen aan het syteem koppelen.
Sorry, toch een wat langer antwoord dan m'n bedoeling was. Klinkt misschien ook dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Maar, vooral als je veel zelf kunt doen, niet alles hoeft in één keer. Je kunt bv met een klein parallel vat beginnen en zodra je afgiftesysteem goed genoeg is dit vat er weer uit gooien.