LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 158 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenal2003
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 18:40
Zouden jullie mij willen adviseren bij het instellen van de warmtepomp?

Betreft een woning van 210 m2.
- LG Therma V R32 split WP met 200 liter boilervat.
- Twee vloerwarmingsgroepen met twee aparte circulatiepompen van OEG.
Circulatiepompen staan ingesteld II + P - HD3.
- Twee aparte thermostaten van Honeywell Home. Beneden op 20 graden en op de eerste verdieping op 18 graden ingesteld.
- Warmwater staat op 50 graden ingesteld.

Eerste dagen stond de WP op Auto - AI ingesteld maar liet die een enorme piek richting 3000 watt zien om vervolgens helemaal stil te vallen.

Na het lezen van een aantal tips in deze topic, geprobeerd de WP stabieler te laten draaien.
De WP op het zonnetje (verwarmen) gezet met een aanvoertemperatuur van 22 graden.

Nu lijkt de WP nog steeds te pendelen en is het verbruik redelijk hoog - (zie bijlage)? Hebben jullie tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkMh7MRcNloKZ1bFEkj7t-ti5Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEkLU17IcidD3S2fC3dRrnSu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8XHEeafYGKYb8egA42-FegfNmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI1EKGVYvAo5U6iwkGQrozEt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:51

bvw

Arsenal2003 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:38:

- Twee aparte thermostaten van Honeywell Home. Beneden op 20 graden en op de eerste verdieping op 18 graden ingesteld.

Eerste dagen stond de WP op Auto - AI ingesteld maar liet die een enorme piek richting 3000 watt zien om vervolgens helemaal stil te vallen.

Na het lezen van een aantal tips in deze topic, geprobeerd de WP stabieler te laten draaien.
De WP op het zonnetje (verwarmen) gezet met een aanvoertemperatuur van 22 graden.

Nu lijkt de WP nog steeds te pendelen en is het verbruik redelijk hoog - (zie bijlage)? Hebben jullie tips?[Afbeelding]
[Afbeelding]
22 graden is veel te laag, dan gaat ie pendelen. Probeer het eens met 30, dan zal het al beter gaan met deze buitentemperatuur. Daarnaast de hysterese instellen op +4/-2 (zie verder terug in deze thread). Daarnaast is het verstandig om je stooklijn goed in te stellen als je op AI wilt draaien. In het enviline starttopic staat een mooie uitleg over hoe je een stooklijn bepaald. Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

En wil je echt weten wat ie doet, dan de Modbus aansluiten zodat je meer data van de warmtepomp kunt krijgen (zie ook weer deze thread).

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenal2003
  • Laatst online: 27-05 18:40
Oke dankjewel! En qua circulatiepomp instellingen staan die goed of moet daarin nog iets veranderd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

Arsenal2003 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:10:
Oke dankjewel! En qua circulatiepomp instellingen staan die goed of moet daarin nog iets veranderd worden?
Van je pompgroepen zou ik ze nu laten staan wat ze staan. De pomp van de LG zou je voor de stabiliteit op vaste flow of vaste pompcapaciteit kunnen zetten, dan gooit ie in ieder geval geen roet in het eten met z'n regeling. Welke waarde is een beetje spelen. Als ie langer dan een uur draait zou er ongeveer een dT van 3-5 graden moeten zijn.

Er zijn meerdere gebruikers die last hebben dat ie teveel terugregelt als ie op optimal flow staat, maar in andere installaties gaat dat wel weer prima. op een vast dT kan ook, gaat bij sommige goed, maar bijvoorbeeld bij mij zorgt dat weer voor teveel vermogen en leidingruis in 't eerste uur stoken nadat ie uit heeft gestaan, met extra defrosts tot gevolg.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:55

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Op de eerste pagina van dit topic vind je een tabel instellingen met een waarde (deze is bij iedereen iets anders, maar het is een goed begin).

Ik verwarm met mijn 5 kW split WP nu op -warmte- met 28 graden (buiten 11 graden).
Ik heb 50m2 vloerverwarming (hele beneden verdieping) met een LT verdeler met pomp en 3 groepen zonder naregeling (staan altijd open) en nog enkele radiatoren boven (ook zonder naregeling).

Ik heb de WP op vaste stroomsnelheid (met 20 LPM, 80% capaciteit en deltaT van 5). De vloerverwarmingspomp heb ik op stand II .

Als je alpha pompen hebt, zorg dan ook voor een magneetfilter in het circuit, plaats deze in de retour naar de warmtepomp.

Heb jij naast een boilervat ook nog een buffervat ? Ik heb een buffervat met een externe pomp die ook op ongeveer 20 LPM staat, zodat al het warm water ook het afgifte circuit ingaat. De stand II kan ik niet aflezen wat de stroomsnelheid is, maar ik denk dat stand II het dichtste in de in de buurt komt van 20 LPM en dan ook ongeveer dezelfde stroomsnelheid heeft.

Een LG WP begint altijd erg fors en de water temperatuur loopt dan snel op. De WP bereikt de ingestelde waarde (bijvoorbeeld 28) en gaat vaak ook de hysterese voorbij (+4 = 32). De WP stopt dan en wacht tot de temperatuur onder de hysterese komt (bijvoorbeeld -2 = 26) en begint dan weer opnieuw. Als de WP wacht op de waarde van de water temperatuur, dan moet de waterpomp even een minuut lopen om deze te meten. Als je de -pompstand bij verwarming- verhoogd wacht de WP langer (waarde uit tabel: tijd en 2 en 28). De WP wacht en het verbruik is dan ook minder.

Maar het kan beter zijn dat de WP niet uit gaat en continue doorgaat op een lager vermogen (wat we dan terug moduleren noemen). De WP blijft aan, het comfort blijft gelijk en dit mag dan ook niet tot een hoger verbruik leiden, dan je hebt bij het aan en uit gaan van de WP.

Bij het gebruik van een externe kamerthermostaat kan het voorkomen dat deze thermostaat de WP uitschakelt, terwijl de WP terug gemoduleerd is en op laag vermogen loopt. Dit kan zo zijn, als het lage vermogen te laag is, om het warmte verlies van de ruimte te compenseren. Door het aan en uitschakelen kan het verbruik hoger worden. Hier moet je zoeken naar een temperatuur waarbij de thermostaat niet de WP uitschakelt, als de WP met laag vermogen zuiniger is, dan bij het aan en uit schakelen.

Ik gebruik zelf geen thermostaat, maar regel op -water- en zorg met de ingestelde watertemperatuur dat daarmee een goede temperatuur in de woonkamer komt.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:48
bvw schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:05:
[...]

Mooi!

Je moet alleen bij je stooklijn target wel "| round(0)" gebruiken, de LG kent geen getallen achter de komma.

Kun je nu de target in je warmtepomp ook aanpassen met de automatisering?

Als dat allemaal werkt kun je proberen stap voor stap de andere fancy features eraan te bouwen.

Toevoeging: Om deze thread nog een beetje schoon te houden, heb ik de voorbeeldcode hier neergezet: https://github.com/bvweerd/Heatpump-Thermostat
Dit staat er nu bij
code:
1
          {{ stooklijn_target | round(1) }}

Dat moet ik dan veranderen in 0 anders werkt het niet.

Ik zal de warmtepomp is instellen op water en dan kijken of ik dat kan!
Ben heel benieuwd

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
PeteSplit schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:27:
[...]

Op de eerste pagina van dit topic vind je een tabel instellingen met een waarde (deze is bij iedereen iets anders, maar het is een goed begin).

Ik verwarm met mijn 5 kW split WP nu op -warmte- met 28 graden (buiten 11 graden).
Ik heb 50m2 vloerverwarming (hele beneden verdieping) met een LT verdeler met pomp en 3 groepen zonder naregeling (staan altijd open) en nog enkele radiatoren boven (ook zonder naregeling).

Ik heb de WP op vaste stroomsnelheid 20 LPM, 80% capaciteit en vaste deltaT. De vloerverwarmingspomp heb ik op stand II .

Als je alpha pompen hebt, zorg dan ook voor een magneetfilter in het circuit, plaats deze in de retour naar de warmtepomp.

Heb jij naast een boilervat ook nog een buffervat ? Ik heb een buffervat met een externe pomp die ook op ongeveer 20 LPM staat, zodat al het warm water ook het afgifte circuit ingaat. De stand II kan ik niet aflezen wat de stroomsnelheid is, maar ik denk dat stand II het dichtste in de in de buurt komt van 20 LPM en dan ook ongeveer dezelfde stroomsnelheid heeft.

Een LG WP begint altijd erg fors en de water temperatuur loopt dan snel op. De WP bereikt de ingestelde waarde (bijvoorbeeld 28) en gaat vaak ook de hysterese voorbij (+4 = 32). De WP stopt dan en wacht tot de temperatuur onder de hysterese komt (bijvoorbeeld -2 = 26) en begint dan weer opnieuw. Als de WP wacht op de waarde van de water temperatuur, dan moet de waterpomp even een minuut lopen om deze te meten. Als je de -pompstand bij verwarming- verhoogd wacht de WP langer (waarde uit tabel: tijd en 2 en 28). De WP wacht en het verbruik is dan ook minder.

Maar het kan beter zijn dat de WP niet uit gaat en continue doorgaat op een lager vermogen (wat we dan terug moduleren noemen). De WP blijft aan, het comfort blijft gelijk en dit mag dan ook niet tot een hoger verbruik leiden, dan je hebt bij het aan en uit gaan van de WP.

Bij het gebruik van een externe kamerthermostaat kan het voorkomen dat deze thermostaat de WP uitschakelt, terwijl de WP terug gemoduleerd is en op laag vermogen loopt. Dit kan zo zijn, als het lage vermogen te laag is, om het warmte verlies van de ruimte te compenseren. Door het aan en uitschakelen kan het verbruik hoger worden. Hier moet je zoeken naar een temperatuur waarbij de thermostaat niet de WP uitschakelt, als de WP met laag vermogen zuiniger is, dan bij het aan en uit schakelen.

Ik gebruik zelf geen thermostaat, maar regel op -water- en zorg met de ingestelde watertemperatuur dat daarmee een goede temperatuur in de woonkamer komt.
Hoe kun je tegelijkertijd op een vaste dT regelen én een fixed flow van de pomp hebben? Dat lijkt me over bepaald. Wat mis ik hier?

Bij een bepaalde afgifte en flow is de dT toch een uitkomst? Of omgekeerd: als je bij een bepaalde afgifte een bepaalde dat wil hebben moet je de flow aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:57
kazemo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:42:
[...]

:) tip hang er eens een P1 meter aan van homewizard aan dan krijg je een beter inzicht wat het allemaal doet verbruik,teruglevering etc. (met grafieken).....kost niet veel 24.95+verzendkosten 30 euro ben je klaar
@kazemo je zou ook p1monitor via een raspberry PI kunnen nemen, volgens mij werkt dit net zo goed als de homewizard p1 meter. En is een stuk goedkoper, ontwikkeling staat niet stil van dit stukje software.

https://www.ztatz.nl/p1-monitor/

[ Voor 7% gewijzigd door Boomster op 10-11-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Boomster schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:43:
[...]

@kazemo je zou ook p1monitor via een raspberry PI kunnen nemen, volgens mij werkt dit net zo goed als de homewizard p1 meter. En is een stuk goedkoper, ontwikkeling staat niet stil van dit stukje software.

Goedkoper? Alleen al de Raspberry kost toch al ongeveer het dubbele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:57
@reablom je hebt gelijk, ik had nog een PI liggen.
Ik monitor mijn thuissituatie hhiermee. Wanneer de LG deze week wordt geplaatst ben ik benieuwd hoe het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:27:
[...]

Hoe kun je tegelijkertijd op een vaste dT regelen én een fixed flow van de pomp hebben? Dat lijkt me over bepaald. Wat mis ik hier?

Bij een bepaalde afgifte en flow is de dT toch een uitkomst? Of omgekeerd: als je bij een bepaalde afgifte een bepaalde dat wil hebben moet je de flow aanpassen.
Ik gebruik de benamingen uit het handboek (manual), maar was 5 graden vergeten erbij te zetten:

Mijn instellingen van een 5 kW split WP met buffervat, externe pomp en vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx9DTmYaF1I2A-fJHLiPL5pwHlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26VRjcXCPyIneXROqX1INWw3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PeteSplit op 10-11-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:17
Boomster schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:43:
[...]

:P ik heb die P1 nu eenmaal ik ben tevreden,werkt altijd bijv. op mobiel

bovendien kan ik er mee schakelen tot 3kw met powersocket...gekoppeld met energiesaver en zonnetaak(om teruglevering te beperken ik schakel er een 1000w infrarood paneel mee als test.. E boiler of bijv. warmtepompboiler gaat ook).....heel makkelijk stekker eruit
......powersocket erin stekker weer terug :) en het werkt...traploos instelbare teruglevering zonne energie+tijd als het minder word (waarde bijv 1000w) na 10min uit (ook instelbaar)
alles gaat met abonnement energie+ ...over centrale computer van homewizard(software)

homewizard is een nederlands bedrijf daar heb ik meer vertrouwen in,en inderdaad de ontwikkeling staat niet stil...ze willen in de toekomst gaan samenwerken met HA ( voor modbus gebruikers is dat interessant)

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 11-11-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:08

Nu lijkt de WP nog steeds te pendelen en is het verbruik redelijk hoog - (zie bijlage)? Hebben jullie tips?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik schat zo dat die honeywell thermostaten een (deel van het) probleem zijn. Die honeywell thermostaten ‘moduleren’ door steeds bijv 10min aan 10min uit te sturen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
PeteSplit schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:44:
[...]

Ik gebruik de benamingen uit het handboek (manual), maar was 5 graden vergeten erbij te zetten:

Mijn instellingen van een 5 kW split WP met buffervat, externe pomp en vloerverwarming.

[Afbeelding]
Als je "Flow control" op "Fixed flow" zet dan doet hij helemaal niks met die 5 graden die je bij "fixed dT" instelt.

Net zoals dat hij niks doet met "pump capacity" (behalve blijkbaar bij opstart, daar gebruikt de unit de ingestelde pump capacity).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:16
Arsenal2003 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:10:
Vloerverwarmingsverdelers vervangen of ombouwen naar pomploos.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Ik monitor nu iedere dag mijn verbruik en opwek van mijn 16kw R290 unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNoHb3fHOkQIa9u41xRcVvzJUA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaD0s9zkzBnWkAdKPtqTJjHR.jpg?f=fotoalbum_large

Nu valt me het wel iets tegen
Afgifte temperatuur zit op 33 35c

Max flow is 35.8L/min
Nu heb ik overal meters tussen zitten en het valt me op dat over de yfilter ( deze word los geleverd bij de r290) ik ong 0.2 0.25 bar verlies heb.
Nu kan ik deze ook wisselen voor een 2" variant met 4x meer doorlaat en dezelf filtering maar gaat 30% meer flow nog verschil maken?
Er zit ong 2x20m 42mm pijp tot aan het buffervat van 1000L

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

;w

[ Voor 199% gewijzigd door PeteSplit op 10-11-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:21
Wodan89 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:05:
[Afbeelding]

Max flow is 35.8L/min
Nu heb ik overal meters tussen zitten en het valt me op dat over de yfilter ( deze word los geleverd bij de r290) ik ong 0.2 0.25 bar verlies heb.
Nu kan ik deze ook wisselen voor een 2" variant met 4x meer doorlaat en dezelf filtering maar gaat 30% meer flow nog verschil maken?
Dat ding kost je 25W pompenergie bij die flow.
Zeg eens 3000 draaiuren en 29€ct/kWh. 22€/jaar.
Dus als de filter 50€ kost heb je hem er in 2,5 jaar uit. Das één manier om er naar te kijken.

Iemand bekend met dit soort filters, zit daar vaak zoveel weerstand in? LG zal niet de enige leverancier zijn die hier tegenaan loopt toch?

Of 30% meer flow echt veel uitmaakt weet ik niet. Maar volgens mij wil die 16kw zowiezo 40 l/min hebben, en die 2" filter valt qua imvestering in het niet bij die 42mm leiding die je hebt getrokken. Dus ja, ik zou zeggen dat het wel logisch is.

Kun je een foto maken van het ding? De mijne wordt binnenkort geinstalleerd (9kW), ffe kijken of ze met dezelfde komen aanzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Icebear1079 op 11-11-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:04
Wodan89 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:05:
[Afbeelding]

Max flow is 35.8L/min
Geen idee wat op dat moment je buiten temp is, maar ik vind een COP van 4,5 bij water van 33/35°C niet eens zo gek, wat valt jou tegen of wat had je verwacht?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 21:36
Ik ben op zoek naar een warmtepomp voor de verwarming van mijn garage van 70 m2
Deze krijgt volledig vloerverwaming.
Ben me helemaal suf aan het lezen en heb op dit moment het meeste uitgefilterd op criteria als verkrijgbaarheid /terug moduleren/ prijs/ defrosts/uitleesmogelijkheid/ en 1 van de belangrijkste, ondersteuning hier op het forum.

Op mijn lijstje staan nu nog deze LG 5kw en de Daikin 6kw allebeide monoblock uitgevoerd.
Eventueel zelfs nog de Panasonic, maar die staat eigenlijk al onderaan.

De LG had ik eerst ook al weggestreept omdat een kennis slechte ervaringen had met de vele defrosts, en ik daar in het begin ook veel over las. In de start topic las ik echter dat de nieuwste versie dit al heeft verbeterd.
Zowel bij Daikin als de LG is een extra printje nodig om dit goed te kunnen koppelen met HomeAssistant.

De Daikin heb ik nog in beeld omdat ik al 2 Daikin airco's in de woning heb geïnstalleerd.
Het is natuurlijk altijd lastig om hier een oordeel over te geven aangezien de meeste mensen maar ervaring zullen hebben met 1 van de 2 genoemde warmtepompen. Het terug moduleren is voor mij belangrijk. Als ik het goed heb gelezen dan is dit bij LG ongeveer een minimaal vermogen van ca 400 tot 500 watt. Bij Daikin ongeveer 25% is, bij een 6 kw model zou dit 1500 watt betekenen als minimum vermogen.

Ik hoop niet dat het een probleem is, ik heb het ook in de Daikin topic gevraagd.
Is er iemand die me nog wat tips kan geven om tot een goede keuze te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

2stimpy schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:30:
Ben me helemaal suf aan het lezen en heb op dit moment het meeste uitgefilterd op criteria als verkrijgbaarheid /terug moduleren/ prijs/ defrosts/uitleesmogelijkheid/ en 1 van de belangrijkste, ondersteuning hier op het forum.

Op mijn lijstje staan nu nog deze LG 5kw en de Daikin 6kw allebeide monoblock uitgevoerd.

De LG had ik eerst ook al weggestreept omdat een kennis slechte ervaringen had met de vele defrosts, en ik daar in het begin ook veel over las. In de start topic las ik echter dat de nieuwste versie dit al heeft verbeterd.
Zowel bij Daikin als de LG is een extra printje nodig om dit goed te kunnen koppelen met HomeAssistant.

De Daikin heb ik nog in beeld omdat ik al 2 Daikin airco's in de woning heb geïnstalleerd.
Het is natuurlijk altijd lastig om hier een oordeel over te geven aangezien de meeste mensen maar ervaring zullen hebben met 1 van de 2 genoemde warmtepompen. Het terug moduleren is voor mij belangrijk. Als ik het goed heb gelezen dan is dit bij LG ongeveer een minimaal vermogen van ca 400 tot 500 watt. Bij Daikin ongeveer 25% is, bij een 6 kw model zou dit 1500 watt betekenen als minimum vermogen.

Ik hoop niet dat het een probleem is, ik heb het ook in de Daikin topic gevraagd.
De 400-500W die in dit topic vaakt staat genoemd is opgenomen vermogen. Dat komt met een COP van 3-4 overeen met 1500W wat je bij de Daikin beschrijft, dat is afgegeven vermogen.

De Daikin kan ik niet zoveel over zeggen. Ik kan alleen maar zeggen dat sinds ik ook een Enviline van Bosch probeer te temmen ik een stuk gelukkiger ben geworden met de mogelijkheden van de LG :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
2stimpy schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:30:

Mijn 7kw LG moduleert terug tot 330w, incl. Extra circulatiepomp.

Defrost is een natuurfenomeen, kan je niet vermijden....

Als het onder de 5gr is, bevriest de lucht die door de lamellen wordt gezogen en Vriest de aanwezige damp eraan vast.....

Ben erg tevreden met de WP alvast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 21:36
Kenwood960 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:29:
[...]

Mijn 7kw LG moduleert terug tot 330w, incl. Extra circulatiepomp.

Defrost is een natuurfenomeen, kan je niet vermijden....

Als het onder de 5gr is, bevriest de lucht die door de lamellen wordt gezogen en Vriest de aanwezige damp eraan vast.....

Ben erg tevreden met de WP alvast...
Defrost kun je inderdaad niet aan ontkomen, toch gaan de verschillende apparaten hier ander mee om. We hebben voor de woning een Toshiba Estia 8 kw en hier merk ik niets van de defrost. Terwijl hier ook een boiler warm moet worden gehouden. Een kennis heeft een pr 2022 LG en hij klaagt er over dat hij vaak aan het ontdooien is en dan vervolgen zijn ruimte(ook een schuur) niet op temperatuur kan houden. Zijn schuur is echter 2 x de inhoud van de mijne dus wellicht dat zijn 7 kw ondermaats is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
Icebear1079 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:55:
[...]

Dat ding kost je 25W pompenergie bij die flow.
Zeg eens 3000 draaiuren en 29€ct/kWh. 22€/jaar.
Dus als de filter 50€ kost heb je hem er in 2,5 jaar uit. Das één manier om er naar te kijken.

Iemand bekend met dit soort filters, zit daar vaak zoveel weerstand in? LG zal niet de enige leverancier zijn die hier tegenaan loopt toch?

Of 30% meer flow echt veel uitmaakt weet ik niet. Maar volgens mij wil die 16kw zowiezo 40 l/min hebben, en die 2" filter valt qua imvestering in het niet bij die 42mm leiding die je hebt getrokken. Dus ja, ik zou zeggen dat het wel logisch is.

Kun je een foto maken van het ding? De mijne wordt binnenkort geinstalleerd (9kW), ffe kijken of ze met dezelfde komen aanzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-PWGGJXS4B4MIk9zztRB3mZb1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcZTMPjAFbNOtwz0grSds4P9.jpg?f=fotoalbum_large
Deze word bijgeleverd en zit er nu in. Op de hoofdleiding en na het filter zit een drukmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Wodan89 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:59:
[...]

[Afbeelding]
Deze word bijgeleverd en zit er nu in. Op de hoofdleiding en na het filter zit een drukmeter
:? dit is geen filter maar een terugslagklep!! 1duims zo te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
[...]

[Afbeelding]
Je zou er eigenlijk een gecombineerd filter en vuilafscheider in willen hebben speciaal voor hogere flow.
Zoals: https://www.technim.nl/ve...ni2pEGvoScz0aAi7XEALw_wcB

Ik heb ik de WP topics nog niet veel gelezen over hoge drukvallen over filters. Mogelijk een onderbelicht item?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
kazemo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:12:
[...]

Waarom moet er een terugslagklep in een WP systeem eigenlijk? Zodat er geen vuil aan de uitgang de WP binnen kan komen?

Zolang er geen cv in het systeem zit zal dit toch allemaal wel meevallen?

Deze lijkt iig een stevige drukval te hebben. Had ffe zitten kijken, maar de drukval over de jfilter of terugslagklep is gelijk aan 140m van die 42mm leiding die @Wodan89 heef neergelegd. Schaamteloos dat zo'n onderdeel erbij wordt geleverd.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Icebear1079 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:31:
[...]

Waarom moet er een terugslagklep in een WP systeem eigenlijk? Zodat er geen vuil aan de uitgang de WP binnen kan komen?

Zolang er geen cv in het systeem zit zal dit toch allemaal wel meevallen?

Deze lijkt iig een stevige drukval te hebben. Had ffe zitten kijken, maar de drukval over de jfilter of terugslagklep is gelijk aan 140m van die 42mm leiding die @Wodan89 heef neergelegd. Schaamteloos dat zo'n onderdeel erbij wordt geleverd.
Of zie ik iets over het hoofd?
:X er behoord als het goed is ook magneet/vuilfilter tussen te zitten eigenlijk verplicht......die terugslagklep zal een functie hebben anders had de installateur die niet gebruikt in 28mm leiding(kan ik zo niet beoordelen ik ken het gehele systeem niet?)

leiding systemen zonder weerstand bestaan niet bijv. iedere extra knie is weerstand liever gebogen bochten gebruiken....soms kan dit niet ivm ruimte!

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 12-11-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
kazemo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb deze meerdere keren getrokken. Het is een Ystrainer of y filter. Zit bij de u43 en u44 in de unit ingebouwd.

Terugslagkleppen zien er anders uit. Zal vanavond wel een foto maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
kazemo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:49:
[...]

:X er behoord als het goed is ook magneet/vuilfilter tussen te zitten eigenlijk verplicht......die terugslagklep zal een functie hebben anders had de installateur die niet gebruikt in 28mm leiding(kan ik zo niet beoordelen ik ken het gehele systeem niet?)
Er zitten voor de 2 wp,s en de pellet cv elk een fernox TF1 afscheiden op de retourleiding

En verderop in het systeem nog 2 andere vuil afscheiders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Wodan89 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ik heb deze meerdere keren getrokken. Het is een Ystrainer of y filter. Zit bij de u43 en u44 in de unit ingebouwd.

Terugslagkleppen zien er anders uit. Zal vanavond wel een foto maken
:( heb ik eigenlijk weer te veel gezegd,moet ik toekomst maar niet meer doen het word zo een welles/nietes verhaal

[ Voor 44% gewijzigd door kazemo op 12-11-2024 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:46
kazemo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:12:
[...]

:( heb ik eigenlijk weer te veel gezegd,moet ik toekomst maar niet meer doen het word zo een welles/nietes verhaal!

https://www.wildkamp.nl/p...binnendraad-ptfe-1/110011
Dit is bijv. een filter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jiM6GvGfKiGm4iCUrhZEARj8cQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hnYQn3pXvuZPpPR4uuhDPXBJ.png?f=user_large

En dit is bijv. een terugslagklep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BELGS64ylWuFR4nzzsTpT00LVA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/06y2DNnRV4ATYJ7w8grs9GDr.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:46:
[...]

Dit is bijv. een filter:

[Afbeelding]

En dit is bijv. een terugslagklep:

[Afbeelding]
:) mooie foto van buitenkant zg y-filter...ik heb zo,n in handen gehad bij wildkamp en binnenwerk bekeken niets geen filter maar klep met scharnierpunt met daarop een drukveer wat ik zag als hij open is heeft het volle doorlaat.....misschien beter als de andere rechte keerkleppen er is ook nog verschil in afdichting zitting kunstof of messing(wat beter is voor hogere temp.)........het kan zijn dat ik totaal wat anders in handen heb gehad,dat er ook iets is met een filter.......een en ander is 2jaar geleden toen ik bezig was met WP,ik heb me toen laten adviseren door een balie-medewerker

ik begrijp het probleem van @Wodan89 eigenlijk niet hij heeft er schijnbaar moeite mee dat het enig drukverlies geeft (ik zou zeggen haal het ertussen uit ....(zeef)...of vervang het door een grotere of dat dan het verschil maakt?? )

bij R32 zit standard een groot zeef in de buitenunit......is dit bij R290 niet meer zo ?(waarom?)

de eigenschap van een zeef die moet je regelmatig schoon maken......een onderhouds melding (flow)

ik zelf heb er een spirotech magneet filter tussen zitten (made in NL)
in de retourleiding......bij LG noemen ze dat invoer
https://www.spirotech.nl/

[ Voor 22% gewijzigd door kazemo op 13-11-2024 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:04:
[...]

:) mooie foto van buitenkant zg y-filter...ik heb zo,n in handen gehad bij wildkamp en binnenwerk bekeken niets geen filter maar klep met scharnierpunt met daarop een drukveer wat ik zag als hij open is heeft het volle doorlaat.....misschien beter als de andere rechte keerkleppen er is ook nog verschil in afdichting zitting kunstof of messing(wat beter is voor hogere temp.)........het kan zijn dat ik totaal wat anders in handen heb gehad,dat er ook iets is met een filter.......een en ander is 2jaar geleden toen ik bezig was met WP,ik heb me toen laten adviseren door een balie-medewerker

ik begrijp het probleem van @Wodan89 eigenlijk niet hij heeft er schijnbaar moeite mee dat het enig drukverlies geeft (ik zou zeggen haal het ertussen uit en vervang het door een grotere of dat dan het verschil maakt?? )
Ik heb beide en kan je verzekeren dat de bovenste een filter is (met daarin een fijnmazige korf) en de onderste een terugslagklep. Wellicht dat er ook terugslagkleppen zijn die lijken op de bovenste filter, maar je was zo stellig dat het geen filter was........ Dat moest ik dus even weerspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:46:
[...]

Ik heb beide en kan je verzekeren dat de bovenste een filter is (met daarin een fijnmazige korf) en de onderste een terugslagklep. Wellicht dat er ook terugslagkleppen zijn die lijken op de bovenste filter, maar je was zo stellig dat het geen filter was........ Dat moest ik dus even weerspreken.
:) OKE is helder en duidelijk.

https://www.heima24.de/in...faenger-mit-edelstahlsieb

https://www.heima24.de/in...a1cb14c6f9c13b75d5c5504cd

dit is zo,n filter.....voor de zelfbouwer alle spullen zijn goedkoper als in NL,toen ik ermee bezig was heb ik weleens besteld!

[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 14-11-2024 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

[...]

[Afbeelding]
Het is opvallend dat ze dit erbij leveren. Bij de R32-modellen is dit inderdaad standaard ingebouwd. Ik vraag me echt af of dit bij de R290-modellen niet langer het geval is. Zoals eerder aangegeven, wordt een magneet-vuilafscheider aanbevolen. Er zijn high-flow modellen beschikbaar die ook een ingebouwde zeef hebben.

In de handleiding vind je een aanbevolen minimale flow. Deze minimale flow is nodig om de maximale warmteafgifte van de warmtepomp te realiseren. Dan blijft de vraag of je woning op de koudste dagen wel genoeg warmteverlies heeft om die maximale warmteafgifte echt nodig te hebben.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
Kip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:52:
[...]

Het is opvallend dat ze dit erbij leveren. Bij de R32-modellen is dit inderdaad standaard ingebouwd. Ik vraag me echt af of dit bij de R290-modellen niet langer het geval is. Zoals eerder aangegeven, wordt een magneet-vuilafscheider aanbevolen. Er zijn high-flow modellen beschikbaar die ook een ingebouwde zeef hebben.

In de handleiding vind je een aanbevolen minimale flow. Deze minimale flow is nodig om de maximale warmteafgifte van de warmtepomp te realiseren. Dan blijft de vraag of je woning op de koudste dagen wel genoeg warmteverlies heeft om die maximale warmteafgifte echt nodig te hebben.
Het is absoluut een filter, ik heb de mijne moeten open doen omdat de kunststof ring lekte, er zat een barstje in. Bij de R32 zit die er inderdaad niet bij.
Op de retour voor mijn buffervat is ik een Caleffi Discaldirtmag zitten, die zou zijn werk moeten doen, maar omdat deze erbij zat toch gemonteerd... En ik vond inderdaad dat de pomp stevig moest draaien voor zijn flow, dus mogelijks het filter.
Nu op zicht kan je het inox gaas eruit halen, dan is het niets meer...

[ Voor 7% gewijzigd door GeertV78 op 12-11-2024 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

GeertV78 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:33:
[...]

Het is absoluut een filter, ik heb de mijne moeten open doen omdat de kunststof ring lekte, er zat een barstje in. Bij de R32 zit die er inderdaad niet bij.
Op de retour voor mijn buffervat is ik een Caleffi Discaldirtmag zitten, die zou zijn werk moeten doen, maar omdat deze erbij zat toch gemonteerd... En ik vond inderdaad dat de pomp stevig moest draaien voor zijn flow, dus mogelijks het filter.
Nu op zicht kan je het inox gaas eruit halen, dan is het niets meer...
De Caleffi Discaldirtmag lijkt geen fijne zeef/gaas te bevatten. Terwijl de XF dit wel heeft. Zie het onderstaande plaatje. Rechts de XF.

Dus de huidige gaas lekker laten zitten als er in de R290 WP geen filter zit.
Ik heb het omgekeerde. Ik wist niet dat er een zeef in mijn R32 WP zat en er eentje extra toegevoegd. Ook als extra aftappunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI7oE7jQeCESWX0zMV67ORSEbko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wqn0E9Sm75xYb3hOuWbkYiaM.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• Kip
  • Niet online

Kip

YouTube: LG Case Study: HVAC Innovation with LG's Air-to-Water Heat Pump

Een voorbeeld van de LG R32 WP met een wrap. Wel een uitgebreide disclaimer in het filmpje hierover :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOxz6b6losQAunujXZ-BxnEvJ70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1fAewo99IRmbKoTluzvMVv7R.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• Wodan89
Ik heb net nog even getest zonder de zeef, van het Yfilter, scheel 1 L per min, niet echt de moeite om te vervangen. ik denk dat de units standaard dus nooit meer dan 35 36L per min kunnen halen. wel wat krap voor een 16kw model lijkt me

• Wodan89
Heeft iemand met een R290 al geprobeerd een buffer tank sensor te installeren? ik kan de mogelijkheid wel terug vinden in de handleiding en in het menu, > sturing of uitvoersensor of buffertank sensor. echter op welke connector de buffertank sensor dan moet worden aangesloten staat er nergens bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Wodan89 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:05:
Ik heb net nog even getest zonder de zeef, van het Yfilter, scheel 1 L per min, niet echt de moeite om te vervangen. ik denk dat de units standaard dus nooit meer dan 35 36L per min kunnen halen. wel wat krap voor een 16kw model lijkt me
Hier de relevante pagina uit de handleiding. Een R290 16kW WP zou een nominale flow van 46 liters per minuut moeten halen volgens LG.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fo1mi1VPwuCkM0EtpBfJtKTB70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ZwUezmxoykEdNh3656UAPa5.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 11:24
Wodan89 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:06:
Heeft iemand met een R290 al geprobeerd een buffer tank sensor te installeren? ik kan de mogelijkheid wel terug vinden in de handleiding en in het menu, > sturing of uitvoersensor of buffertank sensor. echter op welke connector de buffertank sensor dan moet worden aangesloten staat er nergens bij
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Op de printplaat zitten 3 schroefklemmen naast elkaar op de TB_SENSOR aansluiting: “SOLAR”, “BUFFER”, “AMBIENT”.
Ik heb een R32, in plaats van “BUFFER” staat er “DEW”. Weet iemand wat dit betekent?
AMBIENT is de aansluiting voor externe buitentemperatuur op de R290. Dit is niet gedocumenteerd op de R32. Ik heb de temperatuursensor opnieuw gemonteerd op de achterkant van de behuizing. Weet iemand of AMBIENT ook werkt op de R32?
In de instructies van de R290 staat dat je de interne sensor niet mag loskoppelen omdat deze nodig is voor het koelcircuit. Ik heb hem al 3 jaar zo en ik heb nog niets negatiefs gemerkt.

• Icebear1079
Hey @Wodan89 ,

Ik denk dat er ergens een vernauwing/weerstand in je leidingwerk zit.

Volgens de pompgrafiekjes in de handleiding zou je op 46L flow rond de 0.8-0.9 bar druk te besteden hebben.

Als we uitgaan van 200 Pa/m drukval over goed aangelegde leiding, volgens geldende normen en dan +30% voor koppelingen/T-splitsingen ed. Dan kom ik op:

80000 Pa / 260 Pa/m = 300 m leiding in serie.
Je vloerverwarminggroepen pakken daar miss 100m van, maar dan kun je nog steeds 100m heen en 100m terug.
Lijkt me meer dan zat.

Dus ben je niet ergens onwijs iets aan het knijpen oid?

Kan iemand gaten schieten in deze redenering? Want ik geef toe, dit is puur logisch redeneren. Dus miss vergeet ik wel iets.

• Wodan89
butterkeks schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:58:
[...]

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Op de printplaat zitten 3 schroefklemmen naast elkaar op de TB_SENSOR aansluiting: “SOLAR”, “BUFFER”, “AMBIENT”.
Ik heb een R32, in plaats van “BUFFER” staat er “DEW”. Weet iemand wat dit betekent?
AMBIENT is de aansluiting voor externe buitentemperatuur op de R290. Dit is niet gedocumenteerd op de R32. Ik heb de temperatuursensor opnieuw gemonteerd op de achterkant van de behuizing. Weet iemand of AMBIENT ook werkt op de R32?
In de instructies van de R290 staat dat je de interne sensor niet mag loskoppelen omdat deze nodig is voor het koelcircuit. Ik heb hem al 3 jaar zo en ik heb nog niets negatiefs gemerkt.
Thx. Ik had nog even gebeld met de lg helpdesk. Het is idd een schroef connector. Middelste aansluiting buffer.

Ben benieuwd of de regeling nu iets anders reageerd

• reablom
Kip schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:51:
[...]

Hier de relevante pagina uit de handleiding. Een R290 16kW WP zou een nominale flow van 46 liters per minuut moeten halen volgens LG.

[Afbeelding]
Bij deze flows heb je voor alle modellen een dT tussen in en uitvoer van 5 graden bij maximale warmteopbrengst.

Bij 16kW en 36LPM gaat de dT naar 6.4 graden. Lijkt me niet dat dan alles opeens omvalt. Bovendien heb je die 16kW wss nooit nodig.

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
Inmiddels lees ik een tijdje mee, en ben afgelopen weken zelf aan de slag gegaan om mijn warmtepomp goed in te stellen.

Situatie betreft een nieuwbouwwoning met energielabel a+++ met een 7kw buitenunit (u44) en een hn0913t nk0 binnenunit met een ingebouwd vat voor DHW. De warmtepomp moet een woonkamer van 60m2 verwarmen en daarnaast badkamer van 10m2.

Op de standaard instellingen ging de warmtepomp telkens op vol vermogen draaien en daarna weer uit. Uit dit topic heb ik informatie gehaald om tot betere instellingen te komen.

Momenteel draai ik op AI welke enkel stuurt op watertemperatuur. 20/25 en -10/35 De hysteris heb ik ingesteld op -2/4 om langere runs van de pomp te krijgen. Vandaag heeft de WP 6 runs gemaakt. Hoeveel runs is acceptabel? Daarnaast ben ik benieuwd of het toevoegen van een schakelvat van bijv 60l gaat helpen om langere runs te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjpaaubamI3BCkx9T0BYUjNemG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5UGEPpJtHbpHbnhucstibsT5.png?f=fotoalbum_large

Komende maand maar bezig om de warmtepomp middels modbus te laten comnuniceren.

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:36
Hoi @Fastclaimer ,

Met dit grafiekje kunnen we niet zo veel. Heb jij zicht op hoeveel Flow er in je leiding zit? als het debiet te laag is kan hij zn warmte niet kwijt... zou kijken of je dit kunt verhogen, zodat de warmte verdeeld kan worden. heb je de verdeler naar je vloer ook goed open staan? en alle andere radiatoren, meestal onstaat er dan ook een CH14 of CH03 foutmelding ivm de pomp niet aan zijn stroming toekomt.

Succes!

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:13
Fastclaimer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:25:
....
Situatie betreft een nieuwbouwwoning met energielabel a+++ met een 7kw buitenunit (u44) en een hn0913t nk0 binnenunit met een ingebouwd vat voor DHW. De warmtepomp moet een woonkamer van 60m2 verwarmen en daarnaast badkamer van 10m2.

Op de standaard instellingen ging de warmtepomp telkens op vol vermogen draaien en daarna weer uit. Uit dit topic heb ik informatie gehaald om tot betere instellingen te komen.

Momenteel draai ik op AI welke enkel stuurt op watertemperatuur. 20/25 en -10/35 De hysteris heb ik ingesteld op -2/4 om langere runs van de pomp te krijgen. Vandaag heeft de WP 6 runs gemaakt. Hoeveel runs is acceptabel? Daarnaast ben ik benieuwd of het toevoegen van een schakelvat van bijv 60l gaat helpen om langere runs te krijgen?

[Afbeelding]

Plaatjes en verhaal klinken bekend😁 Als ik naar je verbruikte vermogen kijk, denk ik dat ie er elke keer uit vliegt bij de Oil-Return-Cycle. Hij komt er één keer wel doorheen om iets voor 17:00. Dan lijkt het me dat ie er biiijjna is om continu te kunnen lopen.
Heb je de sturing al staan op vast debiet? Dat was voor mjj een gouden oplossing. Zo ja: hoe veel L/mim? Zet het eens een paar L hoger, richting de 20. Haalt ie dit ook? (Af te lezen op de RMC tijdens een run)
Heb je het huis wel op een fijne temperatuur zo? Met MODBUS kun je idd een veel beter inzicht krijgen in de regeling. Ook eem aanrader (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
Inmiddels lees ik een tijdje mee, en ben afgelopen weken zelf aan de slag gegaan om mijn warmtepomp goed in te stellen.

[Afbeelding]

Ik weet niet of het zo heel gek is. Je lijkt wel door de opstartpiek heen te komen, dus dat is prima. Na een tijdje bereik je gewoon de bovenkant van de hysterese. De WP draait al op minimaal vermogen, dus verder terug moduleren kan niet. De pomp gaat dan uit.

Je woning heeft bij deze temperaturen gewoon niet zo veel warmte nodig om warm te blijven denk ik. Gewoon even afwachten hoe het er uitziet als het kouder wordt. Als de WP dan wel de hele dag doordraait is het prima lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

[Afbeelding]

Gemiddeld over 24 uur lijkt je warmtepomp rond de 300 Wh te verbruiken. Dit ligt dicht bij het minimale vermogen van de WP. Wat betreft stroomverbruik is er weinig winst te behalen ten opzichte van de huidige situatie.
Wel kun je mogelijk een betere COP bereiken door langere runs. Dit zou echter leiden tot meer warmteproductie, wat weer kan resulteren in een te warme woning.

Het aantal starts van de warmtepomp ligt ruim onder de aanbevolen maximale drie starts per uur. Ervaar je geluidsoverlast tijdens de starts? Dit zou een extra reden kunnen zijn om de huidige situatie te optimaliseren.

Zoals eerder genoemd, is er mogelijk nog winst te behalen met de waterflow. Dit kan door de instellingen van de WP-pomp aan te passen of de vloerverwarmingsverdeler te optimaliseren. Over het algemeen geldt: meer flow = meer warmteafgifte.

Wordt de woning voldoende warm? Zo niet, dan kun je ook overwegen de watertemperatuur te verhogen. Zo wel, probeer het alsnog een dag.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:? ik zal nog eens een poging wagen dit te verklaren misschien raakt het kant nog wal!!

uit eerdere post heb ik begrepen dat er een 1000ltr (zeer groot) buffervat tussen hangt
zit er een spiraal in of niet?
als er geen spiraal in zit> is het grote koude watermassa(water kolom) onder in het vat druk verhogend dat resulteert in een grotere weerstand in het systeem.....dat geeft dan een drukverlies....de pomp haalt max debiet niet daardoor.....als het vat eenmaal warm is misschien wel?
hoe een en ander is aan gesloten weet ik niet wat ik begrepen heb 2 WP,s +een houtkachel
het moet haast wel een groot gebouw zijn(geen gewoon huis)

alles onder voor behoud ik kan het totaal mis hebben 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 15-11-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Ja. Massa in een vat geeft geen weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
kazemo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:40:
[...]

:? ik zal nog eens een poging wagen dit te verklaren misschien raakt het kant nog wal!!

uit eerdere post heb ik begrepen dat er een 1000ltr (zeer groot) buffervat tussen hangt
zit er een spiraal in of niet?
als er geen spiraal in zit> is het grote koude watermassa(water kolom) onder in het vat druk verhogend dat resulteert in een grotere weerstand in het systeem.....dat geeft dan een drukverlies....de pomp haalt max debiet niet daardoor.....als het vat eenmaal warm is misschien wel?
hoe een en ander is aan gesloten weet ik niet wat ik begrepen heb 2 WP,s +een houtkachel
het moet haast wel een groot gebouw zijn(geen gewoon huis)

alles onder voor behoud ik kan het totaal mis hebben 8)7
De 2 wp,s en de 43kw pellet cv staat parallel aan op 42mm stalen cv buis . Elke bron heeft een terugslagklep. Deze loopt 2x20m naar een 1000L cv buffer zonder spiraal.

Het is voor een ruime woonboerderij.
Isolatie is niet optimaal. Voorheen stookte we 7000kg pellets per jaar. 1kg pellets geeft ong 3.8kwh thermische warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
En tijdens je meting van de flow staat er dan één warmtepomp aan? Of staat alles aan op die 42mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeka
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-06 21:42
Goedemorgen mede Tweakers,

ik heb al veel informatie gevonden op het forum hier, want ook wij gaan nog dit jaar de overstap zetten naar full electric warmtepomp en warmtepomp boiler.

Warmtepompboiler word de LG WH27S
Warmtepomp zijn we nog aan twijfelen tussen de LG HM143MR. U34 ( 14 KW. 3 fase ) of de LG HM123MR. U34.
Komt een 40 of 100 liter buffervat tussen om pendelen te verminderen

Wat gegevens:

Verbruik gas is 2100m3 waarvan met 2 personen. ( gezin is groeiend ).
170 m2 woonopppervlak
140m2 vloerverwarming, geen radiatoren meer.
Vrijstand Huis is goed geisoleerd, dak 12 glaswol en wanden 10 PIR, vloer 5 PIR.

Koevlaas formule komt uit tussen de 11/12 KW. Echter hebben wij een oud boerderij woninkje opgeknapt en hebben wij een hoog plafond met open spanten. We merken dat we veel meer warmte nodig hebben omdat dit de warmte na boven optrekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3U_Kb5GZAWkb-M5MvvtX_I2Hoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPWdEQrBxoRjrDd2H5IXiC9r.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn inziens zou een 14 KW het beste hier passen maar vind het een moeilijke beslissing. Het laatst wat je wilt is dat veel gaat pendelen door onder capaciteit.

Graag hoor ik jullie mening 👍

Alvast erg bedwnkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
SLeka schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:46:

ik heb al veel informatie gevonden op het forum hier, want ook wij gaan nog dit jaar de overstap zetten naar full electric warmtepomp en warmtepomp boiler.

Warmtepomp zijn we nog aan twijfelen tussen de LG HM143MR. U34 ( 14 KW. 3 fase ) of de LG HM123MR. U34.

Wat gegevens:

170 m2 woonopppervlak
Vrijstand Huis is goed geisoleerd, dak 12 glaswol en wanden 10 PIR, vloer 5 PIR.

Koevlaas formule komt uit tussen de 11/12 KW. Echter hebben wij een oud boerderij woninkje opgeknapt en hebben wij een hoog plafond met open spanten. We merken dat we veel meer warmte nodig hebben omdat dit de warmte na boven optrekt.

[Afbeelding]

Mijn inziens zou een 14 KW het beste hier passen maar vind het een moeilijke beslissing. Het laatst wat je wilt is dat veel gaat pendelen door onder capaciteit.

Alvast erg bedwnkt!
Bij hoeveel graaddagen waren die 2100m3 gas en welk deel was voor verwarming? Als ik even uitga van 1900 voor verwarming en 2800 graaddagen, dan kom je op 0,678m3/graaddag. Als je het ook bij min 15 warm wil houden heb je op zo'n dag 35x0.678=24m3 gas nodig. Dat is een gemiddelde warmtevraag van 24*10/24=10kW. Je zou dan een WP moeten hebben die bij min 15 nog 10kW levert.

Vwb buffervat: overal staat "parallel aansluiten" en als het debiet door je verwarmingssysteem gelijk is aan het debiet door je WP, dan doet die buffer eigenlijk helemaal niks voor de opstartpiek.

Sowieso: met de hysterese van -2/4 en een 40L buffervat kun je maximaal 6*4180*40/3600000=0.28kWh aan warmte opslaan in je buffer voor de WP afslaat. Dat is dus veel te klein om ook maar iets te betekenen tegen pendelen bij zo'n grote WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:15

Wat gegevens:

170 m2 woonopppervlak

[Afbeelding]

Alvast erg bedwnkt!
Leuk project om van het gas af te gaan.

Heb je historische gegevens van je gasverbruik? Dan kun je verbruik van een koude dag in de winter van 2021 nemen. Klinkt of je isolatie overeenkomt met de gangbare norm van een jaar of 15 geleden. Voor een inschatting van je WP vermogen kun je dan ook de ISSO uitbreding op de Koevlaas formule gebruken. In dit geval deel je dan niet door 1650 stookuren maar 1550. Dan kom je weer dichter bij de 14 kW.
Overigens, als je zelf klust en tijd over hebt, die 5 cm PIR voor een vloer met vloerverwarming kan nog wel wat beter ;)

Over de vloerverwarming, heb je verdelers met pomp of pomploos? Omdat je nu nog gas stookt, vermoed ik met pomp. Bij full electric stook je op een lagere temperatuur en heb je die mengverdelers niet meer nodig. Die eruit en thermostaatkraan van de verdeler af helpt ook om de flow fatsoenlijk kwijt te raken. In principe heb je met 140 m2 vloerverwarming ruim voldoende volume voor een warmtepomp en zou je zonder buffervat kunnen.

Maar er spelen nog een paar dingen. Als een WP (tijdens opstarten) z'n warmte niet kwijt kan, gaat ie pendelen. Hij kan z'n vermogen immers slecht kwijt, gevolg is dat de watertemperatuur hoger wordt. Op een gegeven moment komt ie boven z'n hysterese en slaat af. De warmtebehoefte blijft en hij slaat een paar minuten later weer aan, etc. Risico op pendelen is het grootst in het voor en na-seizoen alls je net wel/niet moet stoken. Dan is volgens je stooklijn je afgifte temperatuur namelijk het laagst. Op zo'n moment kun je pendelen met een hogere watertemperatuur soms oplossen.

Over het buffervat, een serie aansluiting doe je om meer volume te krijgen. Met jouw vloerverwarming is dit niet aan de orde, en heb je hier geen vat voor nodig.
Een vat parallel dan? Een reden om hier voor te kiezen is dat LG het aanbeveelt. Ik geloof niet in een (klein) parallel vat tegen pendelen. Die 50 of 100 liter een graad of 5 tot 10 opwarmen doe je in een paar minuten, in ieder geval veel korter dan de lengte van de opstartpiek.
Een reden voor een parallel vat kan zijn dat je je flow niet goed kwijt kunt. Op vol vermogen hebben 12 - 14 kW warmtepompen een flow van dik 40 l/min. Tegen suizen wil je de stroomsnelheid in ieder geval < 1m/s hebben. Dit betekent dat leidingen vanaf de warmtepomp tot de verdelers zeker een binnendiameter van 25mm moeten hebben (32mm meerlaags of 28 mm staal). En dan moet je die hoeveelheid water ook nog fatsoenlijk je vloer in kunnen krijgen: geen mengverdeler en thermostaatkraan op de verdeler.
Lukt dit niet dan kun je een parallelvat nemen. Je warmtepomp kan dan z'n flow goed kwijt, en je voorkomt een te hoge stroomsnelheid in je de rest van je systeem. Maar bedenk je dat afegeven vermogen bepaalt wordt door flow en temperatuurverschil (dT) tussen water de vloer in en terug naar je warmtepomp. Met een lagere flow zal je dT voor hetzelfde vermogen hoger zijn. Consequentie is dus ook dat je water temperatuur hoger moet zijn voor eenzelfde afgifte. Maar als je een parallel buffer nodig hebt, zou ik 'm met 2 pijpen aan het syteem koppelen.

Sorry, toch een wat langer antwoord dan m'n bedoeling was. Klinkt misschien ook dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Maar, vooral als je veel zelf kunt doen, niet alles hoeft in één keer. Je kunt bv met een klein parallel vat beginnen en zodra je afgiftesysteem goed genoeg is dit vat er weer uit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08

Wat gegevens:

170 m2 woonopppervlak

[Afbeelding]

Alvast erg bedwnkt!
Heel veel info ook hier te vinden incl. een aantal simutalors. Helaas in het engels..

https://heatpumps.co.uk/

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
JansenSE schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:16:
[...]

Plaatjes en verhaal klinken bekend😁 Als ik naar je verbruikte vermogen kijk, denk ik dat ie er elke keer uit vliegt bij de Oil-Return-Cycle. Hij komt er één keer wel doorheen om iets voor 17:00. Dan lijkt het me dat ie er biiijjna is om continu te kunnen lopen.
Heb je de sturing al staan op vast debiet? Dat was voor mjj een gouden oplossing. Zo ja: hoe veel L/mim? Zet het eens een paar L hoger, richting de 20. Haalt ie dit ook? (Af te lezen op de RMC tijdens een run)
Heb je het huis wel op een fijne temperatuur zo? Met MODBUS kun je idd een veel beter inzicht krijgen in de regeling. Ook eem aanrader (y)
Ik draai nu op optimaal debiet. Ik zal komende dagen nog eens een vast debiet proberen. Huis is verder prima op temperatuur. Ik ga komende periode aan de slag om stapsgewijs de instellingen uit te proberen om te kijken wat er gebeurt bij elke instelling.

Het blijft overigens wel bijzonder dat de projectbouwer de huizen oplevert met de WP, geen verdere info verstrekt en het niet optimaal afstelt. 9 van de 10 personen zal het prima vinden draaien met de reguliere instelling.. maar een tweaker niet 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
ingmar89 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:30:
En tijdens je meting van de flow staat er dan één warmtepomp aan? Of staat alles aan op die 42mm?
1 wp staat dan aan. De flow welke dan behaald word is voor beide units ong gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
tebogo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:14:
[...]

Heel veel info ook hier te vinden incl. een aantal simutalors. Helaas in het engels..

https://heatpumps.co.uk/
Waarom niet een 16kw? Scheelt minimaal in prijs. Volgens mij zijn de 12 14 en 16kw gelijk. Alleen word er voor de 14 en 16kw meer snelheid vrij gegeven voor de compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
Fastclaimer schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:14:
[...]

Ik draai nu op optimaal debiet. Ik zal komende dagen nog eens een vast debiet proberen. Huis is verder prima op temperatuur. Ik ga komende periode aan de slag om stapsgewijs de instellingen uit te proberen om te kijken wat er gebeurt bij elke instelling.
...
Dan ben ik er bijna zeker van dat je er op vooruit gaat met vast debiet. Bij optimaal gaat ie eerst de compressor terug schroeven tot 10Hz. Dan wordt het debiet geknepen tot het minimum ~8L/min. Dat loopt mooi rustig, maar na 1 uur komt er een oil return cycle. (Zoek hier maar eens op het forum)
Dat geeft een piek in vermogen en met het lage debiet, kan ie dat niet kwijt in het beetje water dat er doorheen stroomt. Dus krijg je ook een flinke piek in (uitgaande) watertemperatuur. Hoger dan je hysteresis en hij schakelt af.

Dan zou ik ook aanbevelen om de watertemperatuur vast te zetten ipv AI. Dat maakt het wat beter te volgen en voorspelbaar. 1 parameter tegelijk! Eerst maar een seizoen handmatig de temperatuur instellen en bijhouden met de omgevingstemperatuur. Daarmee verzamel je data om volgend seizoen een stooklijn in te stellen.

Succes! En laat even weten wat je resultaten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Wodan89 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:25:
[...]

De 2 wp,s en de 43kw pellet cv staat parallel aan op 42mm stalen cv buis . Elke bron heeft een terugslagklep. Deze loopt 2x20m naar een 1000L cv buffer zonder spiraal.

Het is voor een ruime woonboerderij.
Isolatie is niet optimaal. Voorheen stookte we 7000kg pellets per jaar. 1kg pellets geeft ong 3.8kwh thermische warmte.
O-) ik blijf dan toch maar doorvragen je geeft te weinig informatie hoe een en ander is aangesloten? 2x 42mm staal naar buffervat zegt me niet veel

buffervat(1000ltr) hoe is het aangesloten in serie in de aanvoer..... of parallel(aanvoer+retour zoals een radiator) ??

terugslag kleppen hebben die voldoende volle doorlaat?? (zoniet vervangen door grotere diameter) ivm leidingweerstand(al te makkelijk zeggen LG wp voldoet niet haalt 46ltr niet)

meting hoe doe je dat met zg pomp testrun sessie?

als alleen wp loopt wat heeft dat 1000ltr buffervat dan als doel..je wilt de warmte toch binnen hebben en niet in een buffervat dat geeft toch alleen maar stilstands verlies als het in een koude ruimte staat waar geen warmte nodig is!!

7ton pallets per jaar(pallet kachel) dat word dan duur stoken!!

is het eigenbouw voor jezelf of ben je installateur voor een klant(on tevreden)

als laatste moet hij perse die 46ltr?? halen als alles toch werkt kun je er toch vrede mee
hebben......je hebt contact gehad met de LG helpdesk wat zeggen die dan...ws ;w

succes ermee

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 17-11-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

Wat gegevens:

170 m2 woonopppervlak

[Afbeelding]

Alvast erg bedwnkt!
O-) optrekkende warmte naar boven een waaier aan het plafond(hoogste punt) zou een oplossing kunnen zijn.....die de warmte naar onder drukt....in hoge gebouwen(loodsen etc.) word dit zo toegepast(lucht circulatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-06 13:19
JansenSE schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:18:
[...]

Dan ben ik er bijna zeker van dat je er op vooruit gaat met vast debiet. Bij optimaal gaat ie eerst de compressor terug schroeven tot 10Hz. Dan wordt het debiet geknepen tot het minimum ~8L/min. Dat loopt mooi rustig, maar na 1 uur komt er een oil return cycle. (Zoek hier maar eens op het forum)
Dat geeft een piek in vermogen en met het lage debiet, kan ie dat niet kwijt in het beetje water dat er doorheen stroomt. Dus krijg je ook een flinke piek in (uitgaande) watertemperatuur. Hoger dan je hysteresis en hij schakelt af.

Dan zou ik ook aanbevelen om de watertemperatuur vast te zetten ipv AI. Dat maakt het wat beter te volgen en voorspelbaar. 1 parameter tegelijk! Eerst maar een seizoen handmatig de temperatuur instellen en bijhouden met de omgevingstemperatuur. Daarmee verzamel je data om volgend seizoen een stooklijn in te stellen.

Succes! En laat even weten wat je resultaten zijn :)
Dat van die oil return cycle heb ik al vaker gehoord, maar afgezien van de opstartpiek draait mijn warmtepomp uren achterelkaar op 10Hz.
Met als uitschieter tot nu toe een keer 40 uur achterelkaar.

HM071MR U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
Silent mode aan?
Ik heb de uurlijkse pieken alleen met Silent mode uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
ingmar89 schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:33:
Silent mode aan?
Ik heb de uurlijkse pieken alleen met Silent mode uit.
Bij mij heeft de silent mode geen effect op de ORC's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY4Gu-Np5eT20UUBVMuh2fKs13o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YopdfyKkOHK574ndpZDm4zWe.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GKCPH2Z3rX63AlgXeN3CAl9UKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YrgFgPxjIZGvcqABwjxC7gYr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfOoWHV0Mi1vljDT-aL-Stt012Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K0lCUiKtHFDWgXn8iHzbX26P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG4_1kwrldwT878V1KlHme1x3Zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6KUTE6dl3rOJYITqEv3J5Jd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYIYomCX4Udnknoofle2xcfhAvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIQEwfOI47VRvWfji8SAJ2cB.png?f=fotoalbum_large
Misschien een verschil in firmware? :? Ik heb ook een IWT (split) i.p.v. een monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:08
Split heeft altijd oil return cycles was toch al eerder geconcludeerd dacht ik uit de data van @PeteSplit

Bij mijn mono heb ik ze nog nooit waargenomen maar loopt altijd in stille modus.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
jvanderkroon schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:34:
Split heeft altijd oil return cycles was toch al eerder geconcludeerd dacht ik uit de data van @PeteSplit

Bij mijn mono heb ik ze nog nooit waargenomen maar loopt altijd in stille modus.
Die conclusie had ik gemist blijkbaar. Voor @Fastclaimer betekend dat wel dat dus ook voor hem van toepassing is. Hij heeft ook een IWT / Split. Stille modus zal dus de ORC's niet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jvanderkroon schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:34:

Ik heb de stille mode altijd aan en krijg orc's als de wp rustig draait, zodra ik de doeltemp verhoog verdwijnen de orc's (mijn wp schommelt altijd binnen de hysterese -2/4 en met orc's erbij kan de wp wel eens uitschakelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTVakIcCz_kP_tLJ2qWGzYhYUN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zuxnSVqOKEIDfHdJIVhawK94.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 19-11-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Nu online
Goedemiddag,

Monoblock 5kw in de kelder alleen laagtempratuur vloerverwarming verschil kelder +/-5 graden met buiten.
Verbruik november +/- 10 kwh per dag.
hij staat nu op lucht water maar het verschil van 2 graden met de thermostaat met aan en uit vindt ik teveel.
nu mijn vraag zijn er mensen die hem alleen op water temperatuur hebben staan 24/7.

En hoe kan ik de stille modus uit zetten want zou beter en goedkoper zijn! want hij veroorzaakt geen overlast

Foto's van de installatie vind je in deze post

[ Voor 53% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2024 14:09 . Reden: liever verwijzen dan dupliceren :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:42
Hallo,

Op het bedieningspaneel van de LG kan de silent mode in of uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAvZtS0AZmOoysV9Qc6_GYC2M6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roqTwgy6HNLwFwp8c0xhawOH.jpg?f=fotoalbum_large

Op het bolletje wordt een "fluister" teken weergegeven.
In de bovenstaande afbeelding staat de functie silent mode "aan")

Onze warmtepomp is ingesteld dat het alleen op " water " regelt en dat gaat prima.

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@jscheffers kan je ook duiden waarom het uitschakelen van de stille modus beter en goedkoper zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
jvanderkroon schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:18:
@jscheffers kan je ook duiden waarom het uitschakelen van de stille modus beter en goedkoper zou zijn?
Bij stille modus leert de ervaring dat defrosts elkaar sneller zullen opvolgen.
Dus bij dergelijk weer beter van stille modus afhalen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Hier net even 8 minuten (ja wat een herrie maakt dat ding dus snel weer uit) van de stille modus gehaald maar zag niet direct mijn cop hoger worden.

Elektrisch verbruik gaat omhoog terwijl ik thermisch geen verschil zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
jvanderkroon schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:39:
Hier net even 8 minuten (ja wat een herrie maakt dat ding dus snel weer uit) van de stille modus gehaald maar zag niet direct mijn cop hoger worden.

Elektrisch verbruik gaat omhoog terwijl ik thermisch geen verschil zie.
Dat gaat ook niet zomaar even in 8 min.
Als compressorsnelheid omhoog gaat en de fan gaat ook harder draaien, dan stijgt eerst de Ta (uitvoer wp) en pas na een poos reageert daar de Tr op.
Niemand stelt verder toch ook dat de COP hoger wordt? Doorgaans betekent een hogere Ta meer verbruik met meestal een lager COP.

De interval tussen defrosts is met stille modus aan gewoon korter.
En een kortere interval bij defrosts verlaagt de COP.

maar... herrie? :?
Met deze buitentemperatuur?
Ik had mijn 7kW mono nooit harder dan 70Hz zien lopen, en dan moest het wel koud zijn hoor!

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 18-11-2024 13:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
@paQ ik had goedkoper zoals @jscheffers aangeeft geïnterpreteerd als betere cop of in ieder geval lager verbruik.
jscheffers schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:16:

En hoe kan ik de stille modus uit zetten want zou beter en goedkoper zijn! want hij veroorzaakt geen overlast
Met meer herrie bedoel ik het geluid van de ventilator. De compressor liep namelijk net als in stille modus op 10Hz. Herrie is ook een groot woord, in stille modus kan ik hem binnen niet horen en in normale modus wel. Aangezien het altijd stil is in huis is iets dat geluid maakt al gauw herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Nu online
Ik kijk veel op YouTube over de warmtepomp .
Ik zal het nogeens opzoeken, daar werd ook verteld over de verschillende brandstoffen zoals gas, olie, pellets, elektrisch
enzovoorts als de warmtepomp goed of slechts is afgesteld is hij nog altijd het goedkoopste om mee te verwarmen.

Enja de stille modus zet ik steeds uit maar gaat van zelf weer aan Er zit een regeling in dat hij savonds in de stille modus gaat voor overlast voor de buren en dat wil ik uit zetten omdat hij geen herrie maakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@jscheffers in het menu kan je instellen dat je geen gebruik wilt maken van het tijdschema.
instellingen > functie > low noise mode > uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Nu online
Smartmailer schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:07:
Hallo,

Op het bedieningspaneel van de LG kan de silent mode in of uitschakelen.

[Afbeelding]

Op het bolletje wordt een "fluister" teken weergegeven.
In de bovenstaande afbeelding staat de functie silent mode "aan")

Onze warmtepomp is ingesteld dat het alleen op " water " regelt en dat gaat prima.
Ok maar is het ook laagtempratuur vloerverwarming en op welke tempratuur loop hij dan om het 22 graden te houden 24 /7 ik hebt +/- 70 m2 vloerverwarming
Dat van de stille modus dat weet ik maar hij spring steeds weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Nu online
jvanderkroon schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:02:
@jscheffers in het menu kan je instellen dat je geen gebruik wilt maken van het tijdschema.
instellingen > functie > low noise mode > uit
Ok het is gelukt mijn Dank. We gaan weer verder met onze hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:42
jscheffers schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:15:
[...]

Ok maar is het ook laagtempratuur vloerverwarming en op welke tempratuur loop hij dan om het 22 graden te houden 24 /7 ik hebt +/- 70 m2 vloerverwarming
Dat van de stille modus dat weet ik maar hij spring steeds weer aan.
Dat is geheel afhankelijk van het thermisch verlies van de woning.

Bij een lagere buitentemperatuur zal de afgifte hoger worden en zal je dit moeten compenseren met een hogere uitvoer temperatuur van de warmtepomp.

Je kan hiervoor een stooklijn gaan uitzetten welke past bij de woning en je eisen qua comfort of duurzaamheid.

Maak in de AI modus een stooklijn aan en pas deze stap voor stap aan zodat het werkt zoals je graag wilt.

Beter wat kouder beginnen en dan kleine stapjes toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrLVBVpNjwNDb6GeaUZskb7KJ78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF3kIntVvkJMJ0eBxxMANYcq.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande als voorbeeld bij een buitentemp van 15 graden tot -10.

Groeten

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Laatst online: 27-02 00:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDzztz2uFXP6Hamm_FVR3cqtmHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vt5ymGQmZT7x2Av9zwKAQ9uk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTm5AfJKu-CU9aJJXTowYDosF5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTp4QJHjpWADTtgU84OExtvw.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder verder nu direct in details te treden (volgt) leg deze grafieken aan jullie voor.
Betreft een 12kW 3fasen LG wp

Vraag: is er op voorhand iets te zeggen over die piekjes?
Heb gewoon 2 willekeurige dagen genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:40
montebaldo55 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zonder verder nu direct in details te treden (volgt) leg deze grafieken aan jullie voor.

Heb je silent mode aan of niet?
Op de piekjes na is het precies het gedrag wat ik ook zie :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03 06:12

nu het wat kouder wordt en de WP ook weer dagelijks aan staat wilde ik eens kijken waar bij jullie het verbruik ligt per dag. Bij voorkeur in een gelijke situatie.

hier 300m2 oppervlak, met dito m2 vloerverwarming. 1100-1200 m3 inhoud.
WP is de 16kW variant op 3 fase. open verdeler. 500 liter SWW, geen buffervat. Hoogte plafonds ca. 3,5-4 meter. Alles op LT vloerverwarming.

Nu kan ik hier nog een en ander winnen aan wat isolatie (kiertjes en enkelglas etc) maar huis is verder goed geïsoleerd dak rc 8, wanden 4,5 vloer 4,5.

Ik draai op stooklijn en krijg vooralsnog best lange runs, soms zelfs dagen achtereen, sommige van ca. 600watt. Stooklijn van -10/30-20/22. Op het moment dat het huis zakt naar 19,5 gr (vaak 's nachts) zie je de WP weer iets op moduleren naar 1600watt tot die de gewenste temperatuur van 20gr heeft gehaald.
Vast debiet
temp hysterese -0,5/2gr. C
Water hysteres 2/4 gr.c

Verbruik bij mij ligt de laatste week per dag hierop:
18/11/24 -32kWh
17/11/24 -25
16/11/24 -19
15/11/24 -17
14/11/24 -17
13/11/24 -19
12/11/24 -24

En volgens Homey stroomverbruik deze maand 411kWh

Nus is dat iets vertekend, want de SWW laat ik tot ca. 45 graden dalen om vervolgens handmatig aan te zetten in een dal uur. Ca. 1 x verwarmen per 2 dagen.

Waar zit bij jullie het verbruik op? Wil eens kijken hoe die het hier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
montebaldo55 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat zijn de oil return cycle piekjes, die elk uur optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:40
Jojan265 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:02:
[...]

Maar dus niet bij iedereen... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5No5AEGXdFphsIX605N_Ne941R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLoinCyfBDq3FLcuuOF8LkQS.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
[...]

Ik heb die ook op een R290 monobloc (12kW). Ik dacht dat dit enkel op splits was ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Bij mij treden ze op als Silent mode niet actief is en laag in Hz. Bij hogere waardes zoals op dit moment in Noord Nederland heb ik ze niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
GeertV78 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:31:
[...]

Ik heb die ook op een R290 monobloc (12kW). Ik dacht dat dit enkel op splits was ?
Nee hoor. Ook op monoblocks. Bij de meesten indien niet op Silent mode en laag in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Laatst online: 27-02 00:45
[...]

Dank voor comments.
Die olie-runs zijn verder toch niet belangrijk.
Verder loopt hij mooi stabiel toch.
Zal hem eens op de silent mode zetten en kijken wat er dan gebeurt.
Zit er aan te denken om van 12kw naar 9kw te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:04
Het blijft een raar fenomeen die oil runs?

Ik heb ze tot dit stookseizoen nog nooit gezien bij mij (eerst een 5KWU44 daarna een 16KWU34)
Nu zie ik ze dit stookseizoen ook, maar juist alleen in silentmode en maximaal vermogen 60 Hz.
het verschil dit seizoen met de ander seizoenen is dat ik nu op fixed flow draai, daarvoor altijd op optimal flow.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avJlNBeSVglZX1icgbd2h1Fnrvg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a1tOhP0ajYzntBOE9rgHQFSs.png?f=user_large
in de rechthoeken = silentmode uit (buiten beneden de 5 graden) in de cirkels de vermoedelijke oilruns in silentmode en 60Hz.

Ik neem het voor lief, we hebben voldoende volume om die pieken op te vangen.

nu ik het zo bekijk, zie ik eigenlijk dat tijdens dat hogere verbruik van de LG de temperatuur van het water niet oploopt, ik zie alleen dan kort de COP instorten.
Wat kunnen dit voor een piekjes zijn?

Als ik inzoom op zo een piekje, dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd9qaQK1h7BB61NAVmi0e3k4i0c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YQniYPk7l8pFxbgtwOn3s5sf.png?f=user_large
lijkt er op dat de LG de max van de silentmode (60Hz) niet leuk vind.
Misschien moet ik eens automatiseren dat als Hz boven de 55 is, dat dan ook Silentmode er ook af gaat.

word vervolgt.

[ Voor 18% gewijzigd door The_KnarF op 19-11-2024 13:55 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:48:
nu ik het zo bekijk, zie ik eigenlijk dat tijdens dat hogere verbruik van de LG de temperatuur van het water niet oploopt, ik zie alleen dan kort de COP instorten.
Wat kunnen dit voor een piekjes zijn?

Als ik inzoom op zo een piekje, dan zie ik dit:
[Afbeelding]
lijkt er op dat de LG de max van de silentmode (60Hz) niet leuk vind.
Misschien moet ik eens automatiseren dat als Hz boven de 55 is, dat dan ook Silentmode er ook af gaat.

word vervolgt.
Ik heb dat ook heel af en toe. Kijk maar eens naar je low pressure van het koude middel. Normaal gesproken gaat je lage druk naar beneden en je hoge druk omhoog bij het optoeren van de compressor. In de situatie die je beschrijft blijft waarschijnlijk de lage druk gelijk, maar je hoge druk loopt wel sterk op. Volgens mij is er dan te weinig koudemiddel bij de heersende temperatuur en drukken aanwezig. De LG constateert dit ook en stuurt dan even later tijdelijk even het injectie ventiel een beetje open (EEV3). Het gevolg is dat de lage druk ook weer zakt en de compressie weer een feit is. Hierdoor zal de temperatuur ook weer oplopen en is alles weer koek en ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpblaauw
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-03 09:06
Dag mensen, ook ik mag me hier aansluiten met een 5kw U44 model.

Gelijk een vraag; hoe accuraat is de ThinQ app met het aangeven van warmteafgifte? Energieverbruik klopt wel redelijk tegenover een HomeWizard kwh meter.

Gebaseerd op de app gegevens kom ik nooit hoger dan een theoretische COP van 2,5…met een buitentemperatuur van 10 graden.

Mijn situatie;
- 50m2 vloerverwarming, 16x2 buis 15cm hart op hart met een robot gesloten composiet verdeler verdeeld over 5 groepen. Aangesloten op 28 staal wat vervolgens overgaat naar 32 meerlagenbuis naar de warmtepomp zonder buffervat. Onderweg nog een t-stuk 28 staal naar boven voor de radiatoren op de eerste verdieping.

Goed geisoleerde tussenwoning uit 1972; dak, vloer, spouwmuur isolatie. Gasvebruik vorige bewoners rond de 1200m3 ( 4 personen ).

LG instellingen;

Lucht-water ( 20 graden )
Vast debiet op 15l/min
Stooklijn -10/37 18/27 ( -10/34 18/24 ook al gehad )
Luchthysterese -0,5 / 1,5
Waterhysterese -2 / 2

Woning is lekker op temperatuur, contine rond de 21 graden. Warmtepomp pendelt niet, maakt lange runs ( soms wel meer dan 36 uur )

Ik zit alleen teveel te kijken in de thinQ app over warmteafgifte. Afgelopen zaterdag als voorbeeld; 5,7 kwh verbruikt en 11.1 kw warmte vermogen. Iemand die mij wegwijzer kan maken? Vandaag 22kwh verbruikt tegenover 44kw warmteafgifte.

Maak ik mezelf gek? De cijfers van de LG IWT split van mijn broer lijken redelijk te kloppen, gemiddeld COP van 4..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 13:23

Froggy

...

Ook hier sinds afgelopen zomer een LG warmtepomp (HM093MR U44) geplaatst door een installateur. Hiervoor werd ca. 1250 m3 gas verbruikt.

De situatie is als volgt: 2-1 kap met 80 m2 vloerverwarming verdeeld over 9 groepen op de benedenverdieping. Deze wordt aangestuurd door een Tado V3 slimme thermostaat in de woonkamer welke tussen 0-12 uur op 21 graden staat en van 12-0 op 21,5. De pomp van de vloerverwarming wordt ingeschakeld als de aanvoertemperatuur hoger is dan 22 graden.

De bovenverdieping is nog voorzien van traditionele radiatoren welke aangestuurd worden door Tado radiatorknoppen. Tussen 15 en 21 uur staan deze op 19,5. De overige tijd van de dag op 19 graden.

De doeltemperatuur voor warmte in de LG-app staat ingesteld op 48 graden. Voor warm water (300 liter) is er 54 graden ingesteld en een keer per week een legionella run op 60. Ook is er nog een 80 liter buffervat geplaatst.

De stille modus is geactiveerd tussen 19:34 en 10:33.

Hoewel het binnen best op temperatuur is en blijft kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat de LG toch behoorlijk aan het pendelen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TBwbofG-trmgO1AJTPFCivUZoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7GSiP8CX4IJdVlCA002BI478.png?f=fotoalbum_large Dit zijn de instellingen waarmee de installateur volgens zijn zeggen op advies van LG goed ingeregeld zou moeten zijn: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFAk-Y6IPsg6L0nPCWwCbJrijc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/StJsvp3BbAlguE1JOQgx9175.png?f=fotoalbum_large

Alhoewel ik een complete N00b op het gebied van warmtepompen ben, lijkt me het 'inregelen niet optimaal te zijn gebeurd. Enig advies?

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08
Froggy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:20:
Ook hier sinds afgelopen zomer een LG warmtepomp (HM093MR U44) geplaatst door een installateur. Hiervoor werd ca. 1250 m3 gas verbruikt.

De situatie is als volgt: 2-1 kap met 80 m2 vloerverwarming verdeeld over 9 groepen op de benedenverdieping. Deze wordt aangestuurd door een Tado V3 slimme thermostaat in de woonkamer welke tussen 0-12 uur op 21 graden staat en van 12-0 op 21,5. De pomp van de vloerverwarming wordt ingeschakeld als de aanvoertemperatuur hoger is dan 22 graden.

De bovenverdieping is nog voorzien van traditionele radiatoren welke aangestuurd worden door Tado radiatorknoppen. Tussen 15 en 21 uur staan deze op 19,5. De overige tijd van de dag op 19 graden.

De doeltemperatuur voor warmte in de LG-app staat ingesteld op 48 graden. Voor warm water (300 liter) is er 54 graden ingesteld en een keer per week een legionella run op 60. Ook is er nog een 80 liter buffervat geplaatst.

Hoewel het binnen best op temperatuur is en blijft kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat de LG toch behoorlijk aan het pendelen is.

[Afbeelding] Dit zijn de instellingen waarmee de installateur volgens zijn zeggen op advies van LG goed ingeregeld zou moeten zijn: [Afbeelding]

Alhoewel ik een complete N00b op het gebied van warmtepompen ben, lijkt me het 'inregelen niet optimaal te zijn gebeurd. Enig advies?
Dat zie je goed! Ik zou beginnen met de doel temperatuur eens omlaag te zetten van 48 naar 32 nu bij deze buitentemperatuur.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:08
@Froggy @tebogo het is me niet helemaal duidelijk of de tado de warmtepomp in/uitschakelt, maar daar lijkt het wel op. Als ik me niet vergis schakelt de tado (net als veel honeywells) veelvuldig om in de tijd te moduleren.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:03
Froggy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:20:

[Afbeelding] Dit zijn de instellingen waarmee de installateur volgens zijn zeggen op advies van LG goed ingeregeld zou moeten zijn: [Afbeelding]

Spreek je installateur aan...

Dit is (te) treurig dat dit zo wordt opgeleverd...

Ik weet (helaas) al te goed wat voor "matige" sturing de LG heeft maar het lijkt erop dat iemand zonder kennis van de machine+systeem heeft afgesteld.

Succes.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 13:23

Froggy

...

SalexSun schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:37:
@Froggy @tebogo het is me niet helemaal duidelijk of de tado de warmtepomp in/uitschakelt, maar daar lijkt het wel op. Als ik me niet vergis schakelt de tado (net als veel honeywells) veelvuldig om in de tijd te moduleren.
Hij heeft het zo ingesteld dat de Tado de warmtepomp aanstuurt inderdaad. Een modulerende thermostaat i.c.m. een wp is niet aan te raden, is dat eigenlijk wat je zegt?
BjornHero schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:20:
[...]

Spreek je installateur aan...

Dit is (te) treurig dat dit zo wordt opgeleverd...

Ik weet (helaas) al te goed wat voor "matige" sturing de LG heeft maar het lijkt erop dat iemand zonder kennis van de machine+systeem heeft afgesteld.

Succes.
Maar als hij het zelf ook niet snapt (waar het dus op lijkt, begrijp ik) schiet ik daar niet zo veel mee op vrees ik.

[ Voor 41% gewijzigd door Froggy op 19-11-2024 22:34 ]

iRacing

Pagina: 1 ... 158 ... 178 Laatste