LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 157 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06 23:25
Zoals je (wellicht) in mn eerdere reacties hebt vernomen ben ik me bewust van de nadelen van parallel-buffers, die benoem ik legio en daar waarschuw ik zelfs voor.. (zeker bij verkeerde inpassing)

Dat neemt niet weg dat er ook voordelen aan zitten, ook hiervan benoem ik er enkele.
Dat je dan een zulke opmerking maakt, zonder ondebouwing, met een link naar een niet-toepasselijk whitepaper vind ik heel apart.

Daarnaast lijkt mij het vergelijken van een (mini) warmtepomp van intergas die enkel hybride kan draaien en veelal (werd) geinstalleerd met een kleine 50-100 liter buffer met en 14kw LG "monster" met 600 liter buffer is niet helemaal gepast (lijkt mij).

De Intergas heeft; nooit problemen met defrosts (indien de regeling goed is) gezien die de ketel kan bijschakelen om voldoende temperatuur/energie uit het water te kunnen halen indien alles wordt dicht gedraaid.
Bij 5 kW afgiftevermogen (nominaal) is er veel minder flow (debiet, L/min) noodzakelijk alsook is er minder energie noodzakelijk om een "kleine airco unit" te defrosten dan een twin-fan apparaat.

Maargoed, ik hoor graag waarom je er anders over denkt.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
BjornHero schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:50:
[...]

Is dat zo?

Water heeft een specifieke warmtecapaciteit van 1,163 Wh/kg,K.

Voorbeeld;
600Liter water
Offset tov doeltemperatuur 10C (je verwarmd naar 45 graden maar hebt maar 35 nodig)
dan heb je dus 10*600*1,16Wh = 7 kWh "extra" warmte voorradig.

Om geen comfort-nadelen te krijgen past men een menggroep toe voor het secundair circuit et voila, men heeft 7 kWh thermische energie opgeslagen.

Kan dit? JA
Kan iedere WP dit standaard? NEE

Is dit kosten efficient?
dat ligt eraan.

Vergelijk je A "serieel systeem" vs B "Parallel systeem met grote buffer en menggroep"
Nee, dan niet.

Maar vaak is de mogelijkheid "bijvangst" bij complexere systemen.
Stel je voor;
-gelaagde buffer (1000L incl. SWW/verswaterstation en menggroep), eventueel met een 2e opwekker (hout cv?) dan kan men met een juiste regeling ook een stukje "sturen op dynamisch".

Maargoed, ik hoor graag waarom het niet zou kunnen, ook ik leer graag.
:) ik zelf heb een klein buffervat(50ltr) in serie direct in de retour van de WP....bedoeld als water inhoud vergroter dit helpt bij opstart en snellere defrost (maar niet voor warmte opslag als hoofd doel).....ik ben het met je eens als je ook bijv. een grote houtkachel hebt(de meeste hebben die niet!)......en ik heb de bestaande combiketel hybride aangesloten voor warm water en als backup als het erg koud word tot nu toe niet :) nodig geweest

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 01-11-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
kazemo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:01:
[...]

:) ik zelf heb een klein buffervat(50ltr) in serie direct in de retour van de WP....bedoeld als water inhoud vergroter dit helpt bij opstart en snellere defrost (maar niet voor warmte opslag als hoofd doel).....ik ben het met je eens als je ook bijv. een grote houtkachel hebt(de meeste hebben die niet!)
Duidelijk "in jouw situatie kan het niet".

Dat je dat dan doet alsof dat de enige situatie is vind ik apart. 8)7

Maar het kan wel, sterker nog, we hadden het over een 600l!! buffer, dan zijn normaliter de wensen, eisen, ideeen en mogelijkheden echt anders dan wanneer er een serieel emmertje is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
BjornHero schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:13:
[...]

Duidelijk "in jouw situatie kan het niet".

Dat je dat dan doet alsof dat de enige situatie is vind ik apart. 8)7

Maar het kan wel, sterker nog, we hadden het over een 600l!! buffer, dan zijn normaliter de wensen, eisen, ideeen en mogelijkheden echt anders dan wanneer er een serieel emmertje is toegepast.
:) inderdaad iedere situatie en huis is bijna altijd anders of het moet serie nieuwbouw zijn......overigens we hoeven niet altijd met elkaar eens te zijn,dat moet toch ook kunnen op dit forum.....ik ben ook niet alwetend en leer graag van anderen.....600ltr buffer je moet er ook maar plaats voor hebben/weegt dan ook 600kg+de extra kosten in aanschaf....,,apart,, zoals je zegt R&d van fabrikanten onderling kijken ook hoe de concurentie het doet en maakt ,dat is alom bekent iedereen wil een zo goedkoop en goedwerkend product leveren,dat noemen ze marktwerkingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShmL2E9H72yycMk4qlOSOk0qUdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4wFivtCBsGesnI5zxRoM37D.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-b3ObOsoh1QliT07fbzPFynbvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K45c9cOdoeTfVZLH3NX7egzY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaHjr4CzeE-r62Er2GDa5wp9yKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeZvflFfKbCdwUkRgIsLTQBm.jpg?f=fotoalbum_large

mijn buffervat.....emmer volgens jouw

[ Voor 54% gewijzigd door kazemo op 01-11-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:50:
[...]

Het grote nadeel van parallel-opstellingen is inmenging tussen aanvoer en retour.

Geen ramp, maar het kost (veel) efficiëntie.

Hoe merk je dat?

De gemiddelde temperatuur van de warntepomp (primair) is hoger dan de gemiddelde temperatuur van het secundair (radiatoren/vv) circuit

Hierdoor draait je warmtepomp altijd 1,2,5-10 graden "te hoog".

Stelregel is een beetje 1 graad hoger = 2% meer verbruik, daarom wil je je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk.

Nu heeft de manier van aansluiten en het type vat ontzettend veel invloed op de hoeveelheid inmenging.

Daarnaast zijn zaken als pompsnelheden natuurlijk doorslaggevend.

Naast inmenging-verliezen heb je met een andersom aangesloten vat ook geen voordeel qua "gelaagdheid" sterker nog, in veel gevallen werkt de natuurkunde (warm water stijgt) je tegen bij een zulke situatie.

Qua sentry vat en koelen; het is een "dubbel geëmailleerd" stalen boilervat.

Die emaille laag zit echter aan de binnenzijde...

Aan de buitenzijde is het het "gewoon" een stalen vat met (hopelijk) een coating.

Als ik vaten bestel waarmee gekoeld wordt kosten die meer dan voor alleen verwarmen.
Het verschil is een coating op de buitenzijde en (optioneel) een ander type isolatie.

Als ik het even betrek op de situatie van de poster;

Met 600l water "even een prerun doen" om in te mengen? Met 40l/min kost dit 15minuten!!!

Daarnaast heeft men een 600l vat meestal ook voor "opslag"... Dat gaat niet als je zo aanstuurt.

Daarnaast ben je ALTIJD 600l op aan het stoken.
Valt de vraag (ruimtetemperatuur te hoog) weg? Dan staat er 600l water af te koelen in het vat...

Long story short; het werkt wellicht maar je betaald het met (veel) inefficiëntie.
Flinke tekst, maar lekker uitgeschreven :)

De inmenging van aanvoer en retour is juist exact mijn bedoeling ;)
Ik gebruik de sentry als een radiator met 160L inhoud, het minimale warmteverlies gebruik ik mooi om de technische zolder ietsje warmer te houden. Uiteraard is waterzijdig inregelen een must maar dat is het altijd.

Ik heb geen secundair circuit, nogmaals, mijn buffer zit gewoon aangesloten als zijnde een radiator maar dan "omgedraaid" zodat hij met koelen beter over zijn opstart piek heen komt.
Bijkomend voordeel is dat ik geen extra pomp in mijn systeem heb zitten, scheelt weer energie O-)

Koelen staat ingesteld op 18 graden uitvoer in de zomer

Ik had het vat er tussen gezet omdat ik (toen) te weinig systeem inhoud had en het vat toch had staan, beetje tweaken met de middelen die je hebt :)

Ik snap je opmerking over de 600L niet, poster heeft 40m2 vloerverwarming en:
Aannemer heeft een 9kW 1 fase split - IWT geplaatst. Zonder buffervat.
Of hebben we het nu over 2 verschillende systemen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
Casper de Boer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:24:
[...]

Flinke tekst, maar lekker uitgeschreven :)

De inmenging van aanvoer en retour is juist exact mijn bedoeling ;)
Ik gebruik de sentry als een radiator met 160L inhoud, het minimale warmteverlies gebruik ik mooi om de technische zolder ietsje warmer te houden. Uiteraard is waterzijdig inregelen een must maar dat is het altijd.

Ik heb geen secundair circuit, nogmaals, mijn buffer zit gewoon aangesloten als zijnde een radiator maar dan "omgedraaid" zodat hij met koelen beter over zijn opstart piek heen komt.
Bijkomend voordeel is dat ik geen extra pomp in mijn systeem heb zitten, scheelt weer energie O-)

Koelen staat ingesteld op 18 graden uitvoer in de zomer

Ik had het vat er tussen gezet omdat ik (toen) te weinig systeem inhoud had en het vat toch had staan, beetje tweaken met de middelen die je hebt :)

Ik snap je opmerking over de 600L niet, poster heeft 40m2 vloerverwarming en:
[...]

Of hebben we het nu over 2 verschillende systemen?
We hebben het over 2 andere posters, ik reageerde op @MicDre

MicDre in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Ik heb (helaas) de meest gekke situaties gezien qua installatie en dit riekte naar het advies "sluit je buffer lekker andersom aan, doet de LG het beter op".

Gelukkig was dat niet het geval.

Zoals eerder aangegeven, de LG thermaV R32 kent heel wat nukken, dusdanig veel dat er (vaak) veel inregelwerk bij komt kijken en helaas vaker dan nodig ook een externe monitoring etc. Etc....

Mijns inziens geen "goed" product.

Zeker als ik situaties lees waarin de eene aannemer het aan de andere installateur doorgeeft om het "op te lossen".
Om vervolgens ondoordachte noodgrepen uit te (moeten) halen...
Waar vervolgens de eindgebruiker middels monitoring ziet dat er toch wel serieuze problemen zijn.

Mijn ervaring met andere fabrikanten is dat er op zulke momenten ondersteuning is, soms verleen ik die in opdracht van div. Fabrikanten aan andere installateurs welke minder ervaring hebben.

Maar ook ik ben een aantal jaar geleden "het schip ingegaan" met een aantal LG wp's.

Na veel ge-emmer en uiteindelijk 2 LG engineers op locatie bij een klant van me hebben we ook het koelprobleem geïdentificeerd en middels een patch verholpen.
Kostte veel tijd van mijn zijde, geen kostenvergoeding van LG.

En juist de manier hoe daar dan mee wordt omgegaan is schrikbarend, geen update voor de rest van de klanten. Radiostilte...
Nog steeds wacht ik (1,5j geleden) op antwoorden...

Ik wens gewoon niemand dit soort zaken toe...

Als je er 1 hebt geïnstalleerd gaat het vaak "maar" om een paar 1000€... Maar absoluut gezien is dat gewoon veel geld...

En voordat mensen hier lezen en denken "lg, Lekker Goedkoop, prima, bekend, alles goed" wil ik toch een beetje waarschuwen voor deze hosanna stemming...

Dat gezegd hebbende, andere fabrikanten zijn ook niet "zalig"..

Ik heb alweer te veel gezegd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
BjornHero schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:31:
[...]

We hebben het over 2 andere posters, ik reageerde op @MicDre

MicDre in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Ik heb (helaas) de meest gekke situaties gezien qua installatie en dit riekte naar het advies "sluit je buffer lekker andersom aan, doet de LG het beter op".

Gelukkig was dat niet het geval.

Zoals eerder aangegeven, de LG thermaV R32 kent heel wat nukken, dusdanig veel dat er (vaak) veel inregelwerk bij komt kijken en helaas vaker dan nodig ook een externe monitoring etc. Etc....

Mijns inziens geen "goed" product.

Zeker als ik situaties lees waarin de eene aannemer het aan de andere installateur doorgeeft om het "op te lossen".
Om vervolgens ondoordachte noodgrepen uit te (moeten) halen...
Waar vervolgens de eindgebruiker middels monitoring ziet dat er toch wel serieuze problemen zijn.

Mijn ervaring met andere fabrikanten is dat er op zulke momenten ondersteuning is, soms verleen ik die in opdracht van div. Fabrikanten aan andere installateurs welke minder ervaring hebben.

Maar ook ik ben een aantal jaar geleden "het schip ingegaan" met een aantal LG wp's.

Na veel ge-emmer en uiteindelijk 2 LG engineers op locatie bij een klant van me hebben we ook het koelprobleem geïdentificeerd en middels een patch verholpen.
Kostte veel tijd van mijn zijde, geen kostenvergoeding van LG.

En juist de manier hoe daar dan mee wordt omgegaan is schrikbarend, geen update voor de rest van de klanten. Radiostilte...
Nog steeds wacht ik (1,5j geleden) op antwoorden...

Ik wens gewoon niemand dit soort zaken toe...

Als je er 1 hebt geïnstalleerd gaat het vaak "maar" om een paar 1000€... Maar absoluut gezien is dat gewoon veel geld...

En voordat mensen hier lezen en denken "lg, Lekker Goedkoop, prima, bekend, alles goed" wil ik toch een beetje waarschuwen voor deze hosanna stemming...

Dat gezegd hebbende, andere fabrikanten zijn ook niet "zalig"..

Ik heb alweer te veel gezegd :/
Ik snap je inderdaad, mijn opmerking over het "omgekeerd" aangesloten parallel vat is ook wat te kort door de bocht geweest. Dit had ik wat beter moeten verwoorden.

Zelf heb ik "geluk" met een 12kW model die an sich goed regelt.
Wel is het juist inregelen van het systeem echt een must en dit is voor iedereen anders.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:52
Ik draai momenteel op lucht+water met een stooklijn wat op zich goed werkt.
Soms is het wijzigen van de stooklijn toch nodig en dat zou ik graag doen zonder de LG remote control te moeten gebruiken via Home Assistant met Waveshare gateway.
Dit is waarschijnlijk niet mogelijk als ik het forum zo door heb gespit. Dit is wel mogelijk met een Esp!

Als je instelt op alleen water en AI kun je dan wel via Home Assistant met Waveshare gateway AI + of -?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:41
gigabit schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:37:
Ik draai momenteel op lucht+water met een stooklijn wat op zich goed werkt.
Soms is het wijzigen van de stooklijn toch nodig en dat zou ik graag doen zonder de LG remote control te moeten gebruiken via Home Assistant met Waveshare gateway.
Dit is waarschijnlijk niet mogelijk als ik het forum zo door heb gespit. Dit is wel mogelijk met een Esp!

Als je instelt op alleen water en AI kun je dan wel via Home Assistant met Waveshare gateway AI + of -?
ESP of waveshare geeft hetzelfde mogelijkheden in home assistant. In beide gevallen kun je de stooklijn niet aanpassen, maar wel AI + en -.

Een aantal tweakers heeft de LG niet op AI maar ‘warmte’ gezet (ik niet) en stellen vanuit home assistant direct de watertemperatuur in, dus niet een offset zoals je dat in AI zou doen. In home assistant hebben ze dan een automation gemaakt die obv oa buitentemperatuur en zelfgemaakt stooklijnparamters (input numbers in home assistant) de juiste watertemperatuur instelt

Met esp kun je bovenstaande in de esp implementeren ipv in home assistant waardoor het zooitje doorgaat wanneer home assistant herstart of crasht oid

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 01-11-2024 18:09 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
SalexSun schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:08:
[...]

ESP of waveshare geeft hetzelfde mogelijkheden in home assistant. In beide gevallen kun je de stooklijn niet aanpassen, maar wel AI + en -.

Een aantal tweakers heeft de LG niet op AI maar ‘warmte’ gezet (ik niet) en stellen vanuit home assistant direct de watertemperatuur in, dus niet een offset zoals je dat in AI zou doen. In home assistant hebben ze dan een automation gemaakt die obv oa buitentemperatuur en zelfgemaakt stooklijnparamters (input numbers in home assistant) de juiste watertemperatuur instelt

Met esp kun je bovenstaande in de esp implementeren ipv in home assistant waardoor het zooitje doorgaat wanneer home assistant herstart of crasht oid
Wie heeft dit (Een aantal tweakers heeft de LG niet op AI maar ‘warmte’ gezet (ik niet) en stellen vanuit home assistant direct de watertemperatuur in) zo gedaan en kan mij helpen om dat ook in te stellen?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:41

bvw

gigabit schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:58:
[...]

Wie heeft dit (Een aantal tweakers heeft de LG niet op AI maar ‘warmte’ gezet (ik niet) en stellen vanuit home assistant direct de watertemperatuur in) zo gedaan en kan mij helpen om dat ook in te stellen?
Dit is mijn automatisering voor de watertemperatuur met stooklijn uit ha. Je moet wel een aantal helpers aanmaken met de goede entity-names:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
alias: HP watertemperatuur setpoint
description: ""
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.stooklijn_target
    trigger: state
  - entity_id:
      - input_number.stooklijn_offset
  - entity_id:
      - input_select.hp_state
  - entity_id:
      - sensor.indoor_dewpoint
  - entity_id:
      - input_number.hp_hotstart_offset
  - entity_id:
      - input_number.hp_nightmode_offset
conditions: []
actions:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_select.hp_state
            state: "Off"
            state: Heating
            state: Nightmode
    then:
      - data:
          hub: HP_modbus_hub
          slave: 1
          address: 2
          value:
            - >-
              {% set min = states('input_number.stooklijn_min_wtemp') | float(0)
              * 10 %}  {% set max = states('input_number.stooklijn_max_wtemp') |
              float(0) * 10 %}  {% if states('input_boolean.thuiswerken') ==
              'on' and states('schedule.verwarming_thuiswerken') == 'on' %} {%
              set offset_kantoor =
              states('input_number.stooklijn_offset_kantoor') | float(0) %} {%
              else %} {% set offset_kantoor = 0.0 %} {% endif %} {% set target =
              (states('sensor.stooklijn_target') | float(0) +
              states('input_number.stooklijn_offset') | float(0) +
              states('input_number.hp_nightmode_offset') | float(0) + 
              offset_kantoor + states('input_number.hp_hotstart_offset') |
              float(0)) | round(0) * 10 %} {% if target < min %} {{ min }} {%
              elif target > max %} {{ max }} {% else %}  {{ target }}  {% endif
              %} 
        action: modbus.write_register
  - if:
        state: Cooling
    then:
      - data:
          value:
            - "{{ 16 * 10 }}"
        enabled: false
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 15
          seconds: 0
          milliseconds: 0
      - data:
          value:
            - "{{ 16 * 10 }}"

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
bvw schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:07:
[...]

Dit is mijn automatisering voor de watertemperatuur met stooklijn uit ha. Je moet wel een aantal helpers aanmaken met de goede entity-names:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
      - input_select.hp_state
  - entity_id:
      - sensor.indoor_dewpoint
  - entity_id:
  - entity_id:
actions:
  - if:
        conditions:
    then:
      - data:
          value:
            - >-
              set offset_kantoor =
              %} 
  - if:
    then:
      - data:
          value:
            - "{{ 16 * 10 }}"
      - delay:
      - data:
          value:
            - "{{ 16 * 10 }}"
Ik kom er niet uit welke helpers ik dan allemaal moet aanmaken?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:26
gigabit schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:19:
[...]

Ik kom er niet uit welke helpers ik dan allemaal moet aanmaken?
Alles met input_number en input_select.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:50
Na een jaar soepel draaien met ESPhome heb ik dit jaar veel storingen. Na x dagen of soms x uur stopt de communicatie. In de logs van ESPhome zie ik dan CRC errors. Na een power cycle van de esp32 gaat het dan weer gewoon goed.

Heb er nu maar even een tussenstekker voor gezet zodat ik met een automation een power cycle van de esp32 kan doen wanneer ik 5 minuten geen nieuwe data krijg uit de LG. Niet optimaal maar heb even geen idee waar dit nieuwe probleem vandaan komt en wat ik er aan kan doen.

Misschien dat een nieuwe eps32 of modbus chip het probleem ook wel oplost. Maar eerst nog maar eens verder debuggen voor ik nieuwe hardware koop.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicDre
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik heb een Therma V 14KW. Toen ik deze een week geleden in bedrijf stelde, kon ik de water temperatuur tot max 65 graden instellen. Deze had ik op 58 gezet. Ik heb een beetje door de menu's van de remote gebladerd (ook het installatie menu)maar niets verandert naar mij weten. Nu kan ik nog maar tot max 55 graden.... Iemand een idee waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06 23:01

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MicDre schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:28:
Ik heb een Therma V 14KW. Toen ik deze een week geleden in bedrijf stelde, kon ik de water temperatuur tot max 65 graden instellen. Deze had ik op 58 gezet. Ik heb een beetje door de menu's van de remote gebladerd (ook het installatie menu)maar niets verandert naar mij weten. Nu kan ik nog maar tot max 55 graden.... Iemand een idee waarom?
Er zijn meerdere instellingen voor temperatuur.

"Bepaal het temperatuurbereik van de verwarmingsinstelling wanneer de warmwatertemperatuur wordt geselecteerd als insteltemperatuur"

Waterverwarming temp. inst. tot 65 graden
DHW temp. inst. tot 55 graden

Ik haalde alle instellingen vaak door elkaar :+

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 02-11-2024 16:48 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
MicDre schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:28:
:) 55gr is toch netjes,waarom hoger,je kan wel 65gr instellen dat haalt hij gewoon weg niet of je moet een elec.element bij schakelen(booster),als je dit niet hebt gaat hij niet hoger!.....het is geen gas CV-ketel die kan tot 90gr......stelregel met cv-ketel op 50gr en je krijgt het binnen 22gr kan het met wp ook....haal je het niet moet afgifte systeem groter zijn bijv grotere radiatoren met boosterfans.......14KW wp is fors groot is het een groot huis?...transmissie berekening gemaakt bijv. met gasverbruik in het verleden??.....tip als je instellingen veranderd opschrijven wat en dan testen...kan je altijd weer terug als het niet bevalt naar oorspronkelijk,het is een leercurve

[ Voor 26% gewijzigd door kazemo op 03-11-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
Het volgende is eigenlijk een hersenspinsel van mij.

als binnenkort de teruglever vergoeding van zonne stroom van kracht word(ik noem het teruglever boete)
wil ik in het stookseisoen als de WP loopt ..stel hij trekt op dat moment 1KW,en ik maak met zonnepanelen 2KW
dan lever ik op dat moment 1KW terug het net in met geringe vergoeding+nog een boete
kan ik dan niet beter het overtollige vermogen direct omzetten in warmte dmv electrisch element COP1(of IR paneel) direct de woning in of opslaan in tijdelijke buffervat....is daar een schakel technisch een regeling voor te maken?? dat het element het juiste moment in/uit schakelt !!...op homewizard is dit goed te zien welke momenten ik bedoel s,nachts natuurlijk niet dan is er geen zon

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 03-11-2024 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:55
Hoi @kazemo

Zeker met home assistent:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juHgUnMfMOyCmd35CYRzcrRVDhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n46PXJSuglrKoXaxpSj4atoU.png?f=fotoalbum_large

code:
1

alias: Boiler verwarmen met 3kw
description: start heat boiler when I have solar over-production
triggers:
- entity_id:
- sensor.solaredge_current_power
- sensor.tici831023_output_power_2
conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.solaredge_current_power
value_template: "{{ -(state.state | float) }}"
below: -1500
entity_id: binary_sensor.lg_dhw_heating_status
state: "on"
for:
minutes: 0
seconds: 10
actions:
- alias: wait to confirm that over-production is really here
delay:
minutes: 2
- data: {}
target:
entity_id:
- switch.lg_trigger_desinfection_operation
action: switch.turn_on
- alias: small wait to not restart immediatly
delay:
seconds: 30

[ Voor 103% gewijzigd door wrapper83 op 03-11-2024 14:18 ]

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
wrapper83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:15:
Hoi @kazemo

Zeker met home assistent:

[Afbeelding]

code:
1

alias: Boiler verwarmen met 3kw
description: start heat boiler when I have solar over-production
triggers:
- entity_id:
- sensor.solaredge_current_power
- sensor.tici831023_output_power_2
conditions:
entity_id: sensor.solaredge_current_power
value_template: "{{ -(state.state | float) }}"
below: -1500
entity_id: binary_sensor.lg_dhw_heating_status
for:
seconds: 10
actions:
- alias: wait to confirm that over-production is really here
delay:
minutes: 2
target:
entity_id:
- switch.lg_trigger_desinfection_operation
- alias: small wait to not restart immediatly
delay:
seconds: 30
:) het kan dus wel,ook met een"gewone E boiler" ? ik heb geen dhw boiler op WP
in elk geval bedankt voor de reactie
edit
op deze manier dus realtime gesaldeerd van eigen opgewekte stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25
kazemo schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:30:
[...]

:) het kan dus wel,ook met een"gewone E boiler" ? ik heb geen dhw boiler op WP
in elk geval bedankt voor de reactie
edit
op deze manier dus realtime gesaldeerd van eigen opgewekte stroom
Ja dit kan met een gewone heater. Ik heb zelf een 'domme' 2kw heater dimbaar en slim gemaakt. Deze gebruikt overtollige zonneenergie om de boiler te verwarmen. In mijn geval met homeassistant.
ALs je hier niet zo handig mee bent, er kwam pas in de Groene Nerds podcast een product voorbij die dit ook doet out-of-the box. Noemden ze een 'wateraccu'.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
sparkly schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:17:
[...]

Ja dit kan met een gewone heater. Ik heb zelf een 'domme' 2kw heater dimbaar en slim gemaakt. Deze gebruikt overtollige zonneenergie om de boiler te verwarmen. In mijn geval met homeassistant.
ALs je hier niet zo handig mee bent, er kwam pas in de Groene Nerds podcast een product voorbij die dit ook doet out-of-the box. Noemden ze een 'wateraccu'.
:) :) bedankt voor de reactie.,die zg wateraccu word die aangesloten op zonnepanelen omvormer of ergens anders hij moet toch een trigger krijgen om aan te sturen bijv een relais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:17:
[...]

:) :) bedankt voor de reactie.,die zg wateraccu word die aangesloten op zonnepanelen omvormer of ergens anders hij moet toch een trigger krijgen om aan te sturen bijv een relais
P1 poort op je slimme meter.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Laatst online: 10-06 19:24
En dat voor 650 euro ik heb er een lsc smart van de action tussen zitten van 7,50. Ik stel hem zo in als ik de meeste opwek heb. En als wij op Vakantie zijn uit zetten en zetten we aan als we op de terugrijs zijn dat doe ik zo al 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Hoi,

Denk dat ik het antwoord wellicht al wel weet, maar is aan dat geschommel van de compressor nog wat te doen?

Toerental gaat maar op en neer.
Als je niet monitored, dan had ik ik het niet geweten, maar ja.

Terwijl ingestelde TA gewoon constant blijft.

LG 12 KW, vloerverwarming en 6 radiatoren die allemaal open staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ra8VNdGqi1DXxPeUhegbudLs-Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0GyrXPLPMUXFhyprRNrFAaXX.png?f=user_large

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 06:46
grootkarzijn schreef op maandag 4 november 2024 @ 01:42:
Hoi,

Denk dat ik het antwoord wellicht al wel weet, maar is aan dat geschommel van de compressor nog wat te doen?

Toerental gaat maar op en neer.
Als je niet monitored, dan had ik ik het niet geweten, maar ja.

Terwijl ingestelde TA gewoon constant blijft.

LG 12 KW, vloerverwarming en 6 radiatoren die allemaal open staan.
[Afbeelding]
Hoe monitor jij je WP? Homewizard? Ik krijg binnenkort ook een LG 12KW monoblock en wil deze ook gaan monitoren, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Boomster schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:57:
[...]
Hoe monitor jij je WP? Homewizard?
Dat is via modbus. Via HomeWizard kan je alleen het elektra verbruik meten.

@grootkarzijn denk dat je rpm waarde van de compressor een Hz waarde moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
jscheffers schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:29:
[...]

En dat voor 650 euro ik heb er een lsc smart van de action tussen zitten van 7,50. Ik stel hem zo in als ik de meeste opwek heb. En als wij op Vakantie zijn uit zetten en zetten we aan als we op de terugrijs zijn dat doe ik zo al 3 jaar.
:( het is inderdaad erg prijzig,Ik heb voor te testen een energy socket van homewizard besteld(30euro) daar zou het ook mee kunnen gaan die schakelt in als er overschot is aan zonne energie(terug levering) en uit als er geen overschot is(verbruik) gaat met P1 aansluiting van slimme meter.....nodig is dan wel P1-meter+energie+ van homewizard(kost 11euro per jaar)
maar dat heb ik al(P1 meter kost eenmalig 25euro) alles werkt met app van homewizard op mobiel of tablet https://helpdesk.homewiza...len-met-energysaver-taken
https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

https://www.homewizard.com/nl/shop/energy-plus/

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 06-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
flink offtopic maar die Solyx Nymo schakelt wel tussen 100W en 3000W traploos. Als je alleen een slimme stekker tussen het element van je boiler plaatst is het alleen aan of uit je element van ±2000W. Als je op dat moment maar 1000W opwekt trek je ook nog 1000W uit het net.

Heb zelf een 650W element in de boiler dan kan je nog best leuk met een slimme stekker laden. Zeker aangezien ik maar 1500WP heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
jvanderkroon schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:18:
flink offtopic maar die Solyx Nymo schakelt wel tussen 100W en 3000W traploos. Als je alleen een slimme stekker tussen het element van je boiler plaatst is het alleen aan of uit je element van ±2000W. Als je op dat moment maar 1000W opwekt trek je ook nog 1000W uit het net.

Heb zelf een 650W element in de boiler dan kan je nog best leuk met een slimme stekker laden. Zeker aangezien ik maar 1500WP heb liggen.
:) volgens alles kan je met de socket dit instellen alleen in schakelen als teruglevering groot genoeg is.......alles is inderdaad offtopic

edit op dit moment lever ik 4KW terug en de warmtepomp staat uit....bij mij kan het goed
11u vanmorgen wp gelopen +- 1uur op genomen vermogen 2800w en ik leverde 100w terug(er was al veel zon) 1uur gelopen koste niets ,toegeven komt echt in de winter niet veel voor

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 04-11-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik wil mensen die Solyx Nymo nog wel eens terug zien verdienen :+

OF steek dat geld aub in een WPB als je die dan nog niet had.
Dan knoop je een schakelaartje aan het droogcontact voor 14,95, en klaar is Kazemo.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:39:
Ik wil mensen die Solyx Nymo nog wel eens terug zien verdienen :+

OF steek dat geld aub in een WPB als je die dan nog niet had.
Dan knoop je een schakelaartje aan het droogcontact voor 14,95, en klaar is Kazemo.
:) ja als het allemaal zo makkelijk is het moet toch schakelen op het juiste moment
toegegeven solyx nymo is erg duur (terug verdientijd) dat ga ik ook niet aanschaffen ws

wat is er mis mee om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn als ze in de toekomst het salderen afschaffen+ nog een boete voor terugleveren..dynamisch contract of thuis batterij daar zie ik geen heil in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:31:
[...]

:) ja als het allemaal zo makkelijk is het moet toch schakelen op het juiste moment
toegegeven solyx nymo is erg duur (terug verdientijd) dat ga ik ook niet aanschaffen ws

wat is er mis mee om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn als ze in de toekomst het salderen afschaffen+ nog een boete voor terugleveren..dynamisch contract of thuis batterij daar zie ik geen heil in.
Er is helemaal niks tegen :)

Ik gebruik een Tuya wifi schakelaar. van 2 tientjes
Als overshot zon langer dan 1 min +1200W is, dan droogcontact WPB aan. (duur is min 30 min bij mijn WPB)
Als langer dan 5 min geen overshot meer, schakelaar uit.

En oh ja, er zit ook nog een thermistor aan, dus die meet meteen ook de temp :P

https://www.amazon.de/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

edit:
om 09:20 begon het overschot zoals je ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yCX8gdotFFmBLRLkcQ1JwD7iaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQEFqN8li9aMv2tTYXzmk4J0.png?f=fotoalbum_large
run van 30 min tot 09:50 en dan vanaf 10:00 aangebleven.

Dat hoeft ZO geen 600 euro te kosten.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Tenzij het warmer of kouder is dan gemiddeld gaat de WP bij ons 's nachts of vroeg in de ochtend draaien dus we staan op met warme vloer. Vervolgens blijft de WP draaien tot het binnen te warm wordt. Met het gemiddelde NL klimaat betekent dit dat de WP vaak ergens tussen 10:00 en 15:00 uitschakelt. Een nadeel hiervan is dat het overdag (vaak als er niemand thuis is) lekker warm is, maar 's avonds als we op de bank zitten is de vloer al tamelijk afgekoeld maar is de binnentemperatuur ook weer niet zo laag dat de WP aan gaat.

Ik loop al een tijdje rond met het idee dat ik in Home Assistant ergens in de ochtend zou moeten ingrijpen en de WP geforceerd uitzetten in de hoop dat hij voor het eten weer aan gaat, twee korte runs per dag ipv één lange. Pas als het richting het vriespunt gaat maak ik mooie non stop dagen, je zou dus kunnen zeggen dat de 7KW net een beetje te oversized is voor de huidige temperaturen maar ben allang blij dat hij niet staat te pendelen.

Hoe hebben jullie dit ingeregeld of speelt het issue niet bij jullie?

Inmiddels is er naast het comfort nog iets anders. We hebben een dynamisch energiecontract en er komt even een schokje aan morgen, tussen 16:00 en 20:00 wordt het morgen opeens boven de 50ct per kWh met een uitschieter naar 72ct.

Hoewel dit niet zo vaak voor komt, en we redelijk spekkoper zijn met het goedkoop opladen van de auto en de boiler in de goedkoopste uren, voelt het toch een beetje aan alsof we in de noodmodus moeten schieten. Eigenlijk verbruikt de WP tijdens die dure uren nog geen 2kWh en is de kans zelfs groot dat hij dan toch uit is. Ik heb inmiddels een automatisering gemaakt die de duurste 4 uur van de volgende dag uitzoekt en de WP tijdens die uren uitschakelt, mits de temperatuur dat toelaat. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik dit afhankelijk moet maken van binnen\buitentemperaturen of aan de hand van het energieverbruik\compressor van de LG. Dat laatste is natuurlijk ook een redelijke indicatie of de LG het met gemak of juist met veel moeite op temperatuur houdt.

Aan de ene kant is comfort belangrijk maar voor mij zijn de kosten een goede prikkel om de WP uit te schakelen bij extreme prijzen, ook omdat deze prijzen direct gelinkt zijn aan een schaarste aan groene stroom. Weinig wind en zon dus voelt het ook beter om juist tijdens die piek even alle grootverbruikers uit te schakelen. Gebruiken jullie je vloer ook als een batterij tijdens dure pieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:35:
[...]

Er is helemaal niks tegen :)

Ik gebruik een Tuya wifi schakelaar. van 2 tientjes
Als overshot zon langer dan 1 min +1200W is, dan droogcontact WPB aan. (duur is min 30 min bij mijn WPB)
Als langer dan 5 min geen overshot meer, schakelaar uit.

En oh ja, er zit ook nog een thermistor aan, dus die meet meteen ook de temp :P

https://www.amazon.de/gp/...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1

edit:
om 09:20 begon het overschot zoals je ziet.
[Afbeelding]
run van 30 min tot 09:50 en dan vanaf 10:00 aangebleven.

Dat hoeft ZO geen 600 euro te kosten.
:) _/-\o_ dat is een prima oplossing in jouw situatie met WPB,zo je zie maar weer het hoeft niet altijd duur te zijn,overschot zonne energie word just in time gesaldeerd is op die manier dynamisch!.....wat is jouw ervaring als de boiler eenmaal op temp. is wat gebeurd er dan,dan word er weer terug geleverd(of valt dat mee) of kan je de energie dan ergens dan kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
Pixal schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:49:
Tenzij het warmer of kouder is dan gemiddeld gaat de WP bij ons 's nachts of vroeg in de ochtend draaien dus we staan op met warme vloer. Vervolgens blijft de WP draaien tot het binnen te warm wordt. Met het gemiddelde NL klimaat betekent dit dat de WP vaak ergens tussen 10:00 en 15:00 uitschakelt. Een nadeel hiervan is dat het overdag (vaak als er niemand thuis is) lekker warm is, maar 's avonds als we op de bank zitten is de vloer al tamelijk afgekoeld maar is de binnentemperatuur ook weer niet zo laag dat de WP aan gaat.

Ik loop al een tijdje rond met het idee dat ik in Home Assistant ergens in de ochtend zou moeten ingrijpen en de WP geforceerd uitzetten in de hoop dat hij voor het eten weer aan gaat, twee korte runs per dag ipv één lange. Pas als het richting het vriespunt gaat maak ik mooie non stop dagen, je zou dus kunnen zeggen dat de 7KW net een beetje te oversized is voor de huidige temperaturen maar ben allang blij dat hij niet staat te pendelen.

Inmiddels is er naast het comfort nog iets anders. We hebben een dynamisch energiecontract en er komt even een schokje aan morgen, tussen 16:00 en 20:00 wordt het morgen opeens boven de 50ct per kWh met een uitschieter naar 72ct.

Hoewel dit niet zo vaak voor komt, en we redelijk spekkoper zijn met het goedkoop opladen van de auto en de boiler in de goedkoopste uren, voelt het toch een beetje aan alsof we in de noodmodus moeten schieten. Eigenlijk verbruikt de WP tijdens die dure uren nog geen 2kWh en is de kans zelfs groot dat hij dan toch uit is. Ik heb inmiddels een automatisering gemaakt die de duurste 4 uur van de volgende dag uitzoekt en de WP tijdens die uren uitschakelt, mits de temperatuur dat toelaat. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik dit afhankelijk moet maken van binnen\buitentemperaturen of aan de hand van het energieverbruik\compressor van de LG. Dat laatste is natuurlijk ook een redelijke indicatie of de LG het met gemak of juist met veel moeite op temperatuur houdt.

Aan de ene kant is comfort belangrijk maar voor mij zijn de kosten een goede prikkel om de WP uit te schakelen bij extreme prijzen, ook omdat deze prijzen direct gelinkt zijn aan een schaarste aan groene stroom. Weinig wind en zon dus voelt het ook beter om juist tijdens die piek even alle grootverbruikers uit te schakelen. Gebruiken jullie je vloer ook als een batterij tijdens dure pieken?
Ik heb nog twee jaar een vast contract. Ik heb wel een programmaatje in Domoticz draaien dat bijhoudt wat ik kwijt zou zijn geweest met een dynamisch contract.

Ik wilde nu proberen om het via het plussen/minnen van de stooklijn te doen. Overdag vanaf 10u op +1 en dan om 17u naar -1 tot 20u. De ochtend piek in de prijs lijkt op het eerste oog toch altijd wat kleiner, dus daar die ik niks. Ik weet nog niet of die stap groot genoeg is om de warmtepomp daadwerkelijk uit te krijgen s avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:26

Ik heb hetzelfde. De 7 kW is iets te groot bij temperaturen boven 10 graden en daarom gaat deze afhankelijk van de gevoelstemperatuur ergens in de middag aan, zodat het 's avonds lekker warm is. Is het buiten kouder dan blijft hij aan, maar gaat naar een iets hogere watertemperatuur ergens in de middag voor dezelfde reden. Zie bijv onderstaande grafiek van de afgelopen dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgyuHeFzUetYDKvQOrwnAg3oY-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Us2PoXrerD8hyXlEJhhOVcV9.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
@Pixal ik heb hetzelfde probleem. ‘S nachts gaat hij verwarmen, overdag weer uit, zeker met zoninval; vannacht heeft hij lopen verwarmen, om 10:00 schijnt de zon binnen en om 12:00 is het opeens 23gr.

Ik dacht simpelweg de kamerthermostaat een half graadje lager/hoger te zetten. Dan heb je meteen het effect dat het zeker niet te ver afkoelt/opwarmt

Let op dat niet enkel de prijs er toe doet, overdag(warmer) is de cop ook hoger. Je zou eigenlijk (prijs x verwachte cop) moeten doen om de ‘goedkoopste’ uren te bepalen

[ Voor 18% gewijzigd door SalexSun op 04-11-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:39:
[...]

:) _/-\o_ dat is een prima oplossing in jouw situatie met WPB,zo je zie maar weer het hoeft niet altijd duur te zijn,overschot zonne energie word just in time gesaldeerd is op die manier dynamisch!.....wat is jouw ervaring als de boiler eenmaal op temp. is wat gebeurd er dan,dan word er weer terug geleverd(of valt dat mee) of kan je de energie dan ergens dan kwijt?
Ik doe het meer als test, want het is een druppel op een gloeiende plaat.
Als de omstandigheden goed zijn, haal ik hier 12.000W aan vermogen binnen. Dat de WPB dan even 1.4 kWh extra verbruikt met 550W is een druppel op een gloeiende plaat.
Daarnaast: hoe heter ik de boiler nu stook, hoe groter het verlies in de nacht. Dus een deel van de opgeslagen energie gaat ook weer uit het water. OK, blijft wel in het huis, maar toch.

Als het echt komt tot niet meer kunnen salderen, installeer ik diezelfde week nog een laadpunt op de oprit die op basis van zonnestroom de auto laadt. Daar kan 107 kWh in, dus dan heb ik iig een bruikbaar buffer.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 04-11-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
paQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:52:
[...]

Ik doe het meer als test, want het is een druppel op een gloeiende plaat.
Als de omstandigheden goed zijn, haal ik hier 12.000W aan vermogen binnen. Dat de WPB dan even 1.4 kWh extra verbruikt met 550W is een druppel op een gloeiende plaat.
Daarnaast: hoe heter ik de boiler nu stook, hoe groter het verlies in de nacht. Dus een deel van de opgeslagen energie gaat ook weer uit het water. OK, blijft wel in het huis, maar toch.

Als het echt komt tot niet meer kunnen salderen, installeer ik diezelfde week nog een laadpunt op de oprit die op basis van zonnestroom de auto laadt. Daar kan 107 kWh in, dus dan heb ik iig een bruikbaar buffer.
:) Oke,ik ga het ook alleen maar testen maar dan met een infrarood paneel IR in de woonkamer in combinatie met homewizard smart-stopcontact (kijken wat dat brengt,paneel kan onbeperkt aanblijven is maar 1200w schakelt ws alleen in als wp uit staat) is nu het makkelijks voor te testen....een electrische auto heb ik nog niet ,is ook een optie

sorry voor de andere tweakers is eigenlijk off toppic deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-06 15:22

Ik stuur de warmtepomp aan dmv de gewenste retour temperatuur.
Wat deze temperatuur moet zijn bepaal ik als volgt.
- als eerste gebruik ik de gevoelstemperatuur (van de weerlive api) om a.d.v. een stooklijn de gewenste temperatuur te vinden.
- vervolgens gebruik ik de zonverwachting voor de komende 8 uur (ook van de weerlive api) om de gewenste temperatuur eventueel te verlagen.
- Deze temperatuur wordt via modbus naar de wp gestuurd.
- Zodra de RMC van de wp een ruimtetemperatuur aangeeft boven het setpoint (van de ruimte) ga ik de gewenste water retour temperatuur in kleine stapjes verlagen totdat de warmtepomp uitschakeld.
- Is de wp uitgeschakeld en de ruimte op setpoint temperatuur, dan ga ik deze afwijking weer langzaam corrigeren naar 0.
- Is de ruimtetemperatuur onder het setpoint, dan verhoog ik het setpoint langzaam.

Ik ben nog aan het fine tunen, maar deze aanpak werkt goed voor mij.
Momenteel staat de setpoint op 21 graden en de gelogde temperatuur van de afgelopen week zit keurig tussen de 20,5 en 21,5 en het voelt in huis eigenlijk altijd comfortabel.

Bovenstaande regeling heb ik mbv NodeRed gemaakt, maar ongetwijfeld kan zoiets ook in home assistant.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vanmorgen, na het aanzetten van de warmtepomp, de eerste defrost van dit winter seizoen.
De warmtepomp had moeite om de de Ta te verhogen en bleef lang maximaal werken tot de defrost.

Ik lees de warmtepomp uit via modbus met een esp32, hieronder de grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rm478d3qkui2_80LPbIz1oSYM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PzlFV4O4Ht76osPArU2qkVtG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@PeteSplit
Daarom heb ik nu een methode draaien waarbij de stooklijn -2 gaat draaien wanneer het buiten onder 4gr komt, ongeacht de binnentemperatuur. Ik wil geen of minimale nachtverlaging, doel is zo'n 21 graden in de woonkamer. Op deze manier heeft dus ondanks dat buiten onder de 1gr was en er vanmorgen autoruiten moesten worden gekrabd er geen defrost heeft plaatsgevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpWpPxHJ1Qh6xPtfPr-C7ixNimU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXbff04aA7EJqAzVaE5TYlfm.png?f=fotoalbum_large

Ik moet de stooklijn nog wat tunen en mss het schakelmoment van 4gr naar 3 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@SalexSun doe je dat alleen s'nachts of ook overdag?

en als de temperatuur onder 0 gaat zet je dan je stooklijn offset weer terug? Dan heb je minder kans op defrosts toch.

Heb hier heel de nacht tot 5:00 uur doorgedraaid. Toen uit gezet omdat je dan de koudste uren hebt. Had gedacht om 10:00 uur weer te gaan draaien maar de zon doet zo hard zijn best dat het zonder verwarming 22 graden is geworden.

Blijft toch lastig om op de zon uren te stoken en de koude uren uit te staan. Misschien moet ik het ook gewoon los laten en op thermostaat vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@jvanderkroon ook overdag, maar overdag is het nog niet zo koud geweest. Het idee is dat de stooklijn-2 het huis langzaam afkoelt, wanneer de thermostaat warmte vraagt wordt weer de normale stooklijn toegepast. Wat dat betreft laat ik de thermostaat gwn zijn ding doen (Nest V3). Ik wil wel mogelijk nog nachtverlaging en dagverhoging toepassen op de kamertemperatuur, maar de warmtepomp zal dan gwn aanspringen op stooklijn-2 of stooklijn.

Het resultaat wat ik wil bereiken is dat de warmtepomp niet uitschakelt door een externe warmtebron. Bijv als de oven een half uur heeft aangestaan schakelt de ruimtethermostaat uit om vervolgens een paar uur later weer harder te moeten werken als gevolg van afgekoelde vloer/radiatoren ed. Dat icm opstartpiek heeft weer een of twee defrosts tot gevolg wat onder de streep, vermoed ik, net zoveel energie kost dan gwn op stooklijn-2 doordraaien.

De grens van 4gr buiten heb ik bepaald door te kijken bij welke buitentemperatuur er praktisch altijd gedurende een nacht verwarmt moet worden.

Het leuke van stooklijn en stooklijn-2 is dat je door je kamerthermostaat op een van de ESS pinnen (energy state) aan te sluiten ipv de thermostaatpinnen je dit gwn kan realizeren met enkel een kamerthermostaat zonder modbus oid. In mijn geval is de buitenunit eigen te groot waardoor ik toch nog de thermostaatpinnen schakel (via modbus weliswaar) boven de 4gr buiten om te voorkomen dat de waterpomp heel veel aanspringt zonder dat het nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Dat is nog wel een interessante aanpak. Ik heb nu een virtuele thermostaat in HomeAssistant maar die schakelt echt de WP uit wanneer er geen vraag is.

Als ik de stooklijn omlaag zet wanneer het te warm is gaat hij op den duur waarschijnlijk ook wel uit omdat de temperatuur bereikt is. Ik ga er eens over nadenken hoe ik dit mooi kan implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvds
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-05 10:14
Hallo, misschien is dit al eens naar boven gekomen op het forum, maar ik kon het niet direct terugvinden.
wij willen een Therma V R290 warmtepomp installeren met de volgende eigenschappen:
- 2 collectoren met verschillende vloerverwarmingskringen per collector. (1 collector boven, 1 collector beneden)
- we willen hiervan 2 aparte zones maken met de warmtepomp (1 voor boven + 1 voor beneden) die apart geregeld kunnen worden met een thermostaat/temperatuursensor op elke verdieping (en ook liefst met een app)
-- als er beneden geen warmte/koelte vraag is, maar boven wel, dan moet de WP de zone beneden uitschakelen, maar boven wel warmte/koelte geven.
-- als er boven geen warmte/koelte vraag is, maar beneden wel, dan moet de WP de zone boven uitschakelen, maar beneden wel warmte/koelte geven.
-- als er boven en beneden warmte/koelte vraag is, dan moeten beide zones werken
-- als er boven en beneden geen warmte/koelte vraag is, dan moet de WP niet werken
-- (uiteraard is geen mix nodig (boven koelen/beneden verwarmen). (dus beide zones, in de zomermaanden koelen, in de wintermaanden verwarmen)
- de WP moet kunnen blijven moduleren (dus niet aan/uit)
- er hoeft geen sanitair warm water aangemaakt worden
- er is enkel vloerverwarming, geen radiatoren
- er is een buffervat voorzien

Blijkbaar zou dit niet kunnen, aangezien er altijd een master/slave thermostaat zou zijn. (dus geen mogelijkheid tot een master/master afhankelijk van de warmte/koelte vraag.)
Wat dus wil zeggen dat als de thermostaat beneden master is, en er beneden geen warmte/koelte vraag is, er ook boven geen verwarming/verkoeling is, ook al zou er daar warmte/koelte vraag zijn. (en omgekeerd indien de thermostaat boven master zou zijn).
Klopt dit, of is er een mogelijkheid om dit wel te realiseren? (liefst met LG producten zodat de WP zichzelf optimaal kan regelen, maar desnoods met een externe thermostaat honeywell evohome/nest of iets dergelijks). (wel liefst zo eenvoudig mogelijk)
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:06
bvds schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:24:
Hallo, misschien is dit al eens naar boven gekomen op het forum, maar ik kon het niet direct terugvinden.
wij willen een Therma V R290 warmtepomp installeren met de volgende eigenschappen:
- 2 collectoren met verschillende vloerverwarmingskringen per collector. (1 collector boven, 1 collector beneden)
- we willen hiervan 2 aparte zones maken met de warmtepomp (1 voor boven + 1 voor beneden) die apart geregeld kunnen worden met een thermostaat/temperatuursensor op elke verdieping (en ook liefst met een app)
-- als er beneden geen warmte/koelte vraag is, maar boven wel, dan moet de WP de zone beneden uitschakelen, maar boven wel warmte/koelte geven.
-- als er boven geen warmte/koelte vraag is, maar beneden wel, dan moet de WP de zone boven uitschakelen, maar beneden wel warmte/koelte geven.
-- als er boven en beneden warmte/koelte vraag is, dan moeten beide zones werken
-- als er boven en beneden geen warmte/koelte vraag is, dan moet de WP niet werken
-- (uiteraard is geen mix nodig (boven koelen/beneden verwarmen). (dus beide zones, in de zomermaanden koelen, in de wintermaanden verwarmen)

Blijkbaar zou dit niet kunnen, aangezien er altijd een master/slave thermostaat zou zijn. (dus geen mogelijkheid tot een master/master afhankelijk van de warmte/koelte vraag.)
Wat dus wil zeggen dat als de thermostaat beneden master is, en er beneden geen warmte/koelte vraag is, er ook boven geen verwarming/verkoeling is, ook al zou er daar warmte/koelte vraag zijn. (en omgekeerd indien de thermostaat boven master zou zijn).
Klopt dit, of is er een mogelijkheid om dit wel te realiseren? (liefst met LG producten zodat de WP zichzelf optimaal kan regelen, maar desnoods met een externe thermostaat honeywell evohome/nest of iets dergelijks). (wel liefst zo eenvoudig mogelijk)
Alvast bedankt.
ik heb het hier zo draaien zoals jij omschrijft, echter gebruik ik HA thermostaat regelingen per zone, en die bedienden de bijbehorende klep.(open/dicht)
zo heb ik 3 zones, als er maar 1 zonde is waar warmtevraag is, zal de WP aan gaan.

De LG regelt zo optimaal mogelijk, daar heb je geen (dure) LG producten voor nodig.

Met alleen de LG producten kan dit denk ik niet, maar daar heb ik geen ervring mee.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Alvast bedankt.
Een schema voor een zone regeling uit de info van LG Klimaat
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qXdaKioZPUgyM_8Bb9TtKn1ikQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KN3cCAaTErOTwkEJmAnqZZj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:44

Alvast bedankt.
2 pompgroepen welke beide aangestuurd worden door een thermostaat werkt het mooiste, 2 zonnekleppen kan ook(wel met eindcontact zodat de thermostaat de klep en warmtepomp aan kan sturen)
Dus zal extern moeten (niet van lg) maar de warmtepomp kan dan alsnog wel goed stoken op een stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FP-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-01 11:20
Hulp gezocht….

Iemand ook ervaring met sww sensor in de buffer,
hij meet de temperatuur in het vat,
maar schakelt niet in bij temperatuur verlies zelfs niet als ik de sensor uit het vat haal,

Haal ik 1 draad los ( kabel is iets verlengd) en sluit hem weer aan gaat de 3 weg om en schakelt de pomp in en verwarmt hij het vat tot de setpoint en schakelt weer af

Vandaag een nieuwe sensor binnen gekregen en geplaatst en helaas geen verschil

LG therma v 9kw warmtepomp 3fase

Verwarming is aangesloten via de 230v thermostaat schakeling en dat werkt wel goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Boomster schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:57:
[...]

Hoe monitor jij je WP? Homewizard? Ik krijg binnenkort ook een LG 12KW monoblock en wil deze ook gaan monitoren, vandaar de vraag.
Via de modbus en home assistant.

In de eerste post van dit forum staat een instructie.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:10
Vraagje over een LG Therma V 9Kw R290 warmtepomp die net draait bij een bekende van mij.

Heb het idee dat er nogal veel stroom wordt gebruikt, vandaag ~20kwh om de woning op 20* te houden.
Tussen 00:00 en ~11:00 continu tussen 1,8kw en 1,2kw opgenomen vermogen. Lijkt me nogal fors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71cwBGVOy_zPOnTNmHVrJx_nt0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGoVTQnCrQL0oTUE7tLniqYw.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om een vrijstaande woning met vloerverwarming op 30* waarbij er vroeger gemiddeld 1800m3 gas werd gebruikt.

In hoeverre is de energiemeter van LG te vertrouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvzkX2SmX_F1ATc0mQ4ffiAyn1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnqEl5Jp2eZqUuWHyEWeEiVX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnwNWMX9MQVXdtsoAacII-9CGdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01VGWZgyI8F3XKKYekMw0fOH.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik met deze waardes de COP bereken dan komt er maar een COP uit van 2. Zou natuurlijk niet mogen kunnen.

Blaaaaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BuNNy_RaBBiT schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:23:
Vraagje over een LG Therma V 9Kw R290 warmtepomp die net draait bij een bekende van mij.
Heb het idee dat er nogal veel stroom wordt gebruikt, vandaag ~20kwh om de woning op 20* te houden.
Tussen 00:00 en ~11:00 continu tussen 1,8kw en 1,2kw opgenomen vermogen. Lijkt me nogal fors.
Gaat om een vrijstaande woning met vloerverwarming op 30* waarbij er vroeger gemiddeld 1800m3 gas werd gebruikt.
Ik denk dat de installateur de warmtepomp dan niet heeft ingesteld.
De warmtepomp (WP) moet ingeregeld worden op het afgifte systeem.

Op de eerste pagina van dit topic vind je een tabel instellingen met een waarde (deze is bij iedereen iets anders, maar het is een goed begin).

Begin met het regelen op -water- zodat je een beeld kunt vormen wat de WP doet en bij welke watertemperatuur de juiste woonkamer temperatuur gehaald wordt.

Ik heb mijn WP nu op -warmte- en -29- graden staan (ook vanwege de vloerverwarming)

(Later als je ook een stooklijn ingesteld hebt, kun je de WP pas op -Auto AI- gaan zetten.)

Als ik met deze waardes de COP bereken dan komt er maar een COP uit van 2. Zou natuurlijk niet mogen kunnen.
Bij mijn WP is de waarde bij de energie pagina's 7% te hoog.

Met deze dagen, tussen 5 en 10 graden, is de CoP bij mijn warmtepomp 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Bedankt voor je reactie! Ik heb de warmtepomp voor hem geplaatst :)

Hij regelt op de watertemperatuur, en deze staat ingesteld op 30 graden.

Verder zit er een externe thermostaat(Tado) op welke de warmtepomp in/uit schakelt. De Tado is via de helpdesk op warmtepomp modus gezet met lange aan tijden.

Verder heeft het systeem een 120L buffervat, ivm naregeling Tado.

Als de LG 7% zou afwijken dan gaat er volgens mij toch iets niet goed ergens met deze waardes, COP van 2..

Blaaaaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BuNNy_RaBBiT schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:26:

Verder zit er een externe thermostaat(Tado) op welke de warmtepomp in/uit schakelt. De Tado is via de helpdesk op warmtepomp modus gezet met lange aan tijden.

Als de LG 7% zou afwijken dan gaat er volgens mij toch iets niet goed ergens met deze waardes, COP van 2..
Een LG WP begint altijd erg fors en de water temperatuur loopt dan snel op. De WP bereikt de ingestelde waarde (30) en gaat vaak ook de hysterese voorbij (+4 = 34). De WP stopt dan en wacht tot de temperatuur onder de hysterese komt (-2 = 28) en begint dan weer opnieuw. Als de WP wacht op de waarde van de water temperatuur dan moet de waterpomp even een minuut lopen. Als je de -pompstand bij verwarming- verhoogd wacht de WP langer (waarde uit tabel: tijd en 2 en 28). De WP wacht en het verbruik is dan ook minder.

Als je op -lucht- regelt met de tado zul je wat moeilijker de WP leren te begrijpen (je moet dan ook nog de hysterese van lucht instellen). Ik ben niet zo bekend met de verlenging van de tado, maar de WP zal gewoon aan/uit gaan als de tado dat aangeeft, dan (als WP aan staat) gaat de WP toch ook de water instellingen volgen.

Gezien de energie grafiek van homewizard gaat de WP pas lang uit na 10 uur. Daarvoor gaat de WP kort uit, waarschijnlijk door de hysterese. Zet deze hoog (+4) en dan verhoog de temperatuur naar 31 32 enz. wacht telkens ongeveer een half uur. De WP zal dan waarschijnlijk terug gaan moduleren (onthoud deze temp.).
(stel verder de instellingen uit de tabel in).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

[Afbeelding]
Uit de grafiek lijkt het erop dat de warmtepomp flink aan het pendelen is, met zeer korte tussenpozen tussen het starten, stoppen en weer opnieuw starten. Dit zou kunnen verklaren waarom je verbruik zo hoog is; de warmtepomp verbruikt vooral veel energie tijdens de opstartpieken, wat erg inefficiënt is.

Ik ben niet zeker van de nauwkeurigheid van de warmteopbrengstgegevens uit de LG-controller.

Waarschijnlijk wordt de warmtepomp uitgeschakeld zodra een bepaalde bovengrens van de watertemperatuur is bereikt. Dit kun je controleren op de controller door de watertemperaturen in de gaten te houden. Vervolgens wordt de pomp echter direct weer ingeschakeld, mogelijk doordat de Tado-thermostaat een nieuw signaal geeft, omdat de binnentemperatuur nog niet het gewenste niveau heeft bereikt. Koelt het water ook zo snel weer af? Bij mij duurt het even voordat de water is afgekoeld en de warmtepomp weer aan gaat. Dat is misschien ook een symptoom dat er iets niet goed zit in de warmteafgiftesysteem.

De stappen die PeteSplit beschrijft zouden dit probleem moeten kunnen oplossen.

In de grafiek hieronder zie je duidelijk het verschil tussen pendelen door hysterese overschrijding en het doorlopend functioneren van de warmtepomp na een opstart. De pieken liggen rond de 1500 W, terwijl het stabiele verbruik rond de 350 W ligt – een aanzienlijk verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uZ8hKdQzvk-_TFGswDhbk1IG5E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n3nVHQMJuEtEEjCsCArlblOi.png?f=user_large

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
Ik heb de R290 12kW hier nu paar werken draaien en lees hem uit via ESPhome. Ik heb ook mijn twijfels over de verbruiksgegevens die worden aangegeven. Zelfs als de compressor en de pomp niet draait rekent die een verbruik van ongeveer 450W, dat lijkt me onmogelijk dat dit het sluipverbruik zou zijn...
Ik heb nu een Zigbee powermeter besteld en ga die ertussen zetten.
Ik regel verder volledig op water en mijn runs zijn altijd meer dan een uur, al heb ik tussen runs soms vrij korte pauzes30 a 40 min, dus dat kan misschien beter ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

GeertV78 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:54:
Ik heb de R290 12kW hier nu paar werken draaien en lees hem uit via ESPhome. Ik heb ook mijn twijfels over de verbruiksgegevens die worden aangegeven. Zelfs als de compressor en de pomp niet draait rekent die een verbruik van ongeveer 450W, dat lijkt me onmogelijk dat dit het sluipverbruik zou zijn...
Ik regel verder volledig op water en mijn runs zijn altijd meer dan een uur, al heb ik tussen runs soms vrij korte pauzes30 a 40 min, dus dat kan misschien beter ?
Je wilt eigenlijk een zo'n hoog mogelijk comfort bij een zo'n laag mogelijk verbruik.

Omdat de LG WP altijd erg fors opstart, wil je dit hoge verbruik compenseren, zonder aan comfort in te boeten. Je laat dan de WP wat langer rusten, als deze uitgegaan is.

Maar het kan beter zijn dat de WP niet uit gaat en continue doorgaat op een lager vermogen (wat we dan terug moduleren noemen). De WP blijft aan, het comfort blijft gelijk en dit mag dan ook niet tot een hoger verbruik leiden, dan je hebt bij het aan en uit gaan van de WP.

Het is dus zoeken naar een temperatuur (de + hysterese staat maximaal) waarop de WP net niet uit gaat en terug gaat moduleren. Hoe lager de temperatuur hoe minder de WP verbruikt, maar het comfort mag dan niet minder worden.

Als je deze temperatuur gevonden hebt, zul je deze toch nog moeten verhogen, zodra de buitentemperatuur omlaag gaat. Je komt uiteindelijk uit op de temperaturen voor een goede stooklijn met een laag verbruik en een goed comfort.

Bij het gebruik van een externe kamerthermostaat kan het voorkomen dat deze thermostaat de WP uitschakelt, terwijl de WP terug gemoduleerd is en op laag vermogen loopt. Dit kan zo zijn, als het lage vermogen te laag is, om het warmte verlies van de ruimte te compenseren. Door het aan en uitschakelen kan het verbruik hoger worden. Hier moet je ook zoeken naar een temperatuur waarbij de thermostaat niet de WP uitschakelt, als de WP met laag vermogen zuiniger is, dan bij het aan en uit schakelen.
(Laat altijd de regeling op de vloerverwarming, of radiator open staan, om dit schakelen van de kamerthermostaat goed te laten werken)

-----

Het sluipverbruik is ongeveer 15 W en als de waterpomp loopt 65 W bij mijn 5 kW WP.

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 07-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
GeertV78 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:54:
:? wat bedoel je met sluipverbruik is dat per dag(24 u) dan is 450wh per dag goed mogelijk
dan is het sluipverbruik 450:24=18,75wh (pomp),er zit bovendien een verwarmingslint in dat schakelt onder de 5gr buitentemp in(is ongeveer 80w)

edit:als het echt 450wh (per uur) dan klopt er iets niet ,dat zou dan per dag zijn 10,8 kwh zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 07-11-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
kazemo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:36:
[...]

:? wat bedoel je met sluipverbruik is dat per dag(24 u) dan is 450wh per dag goed mogelijk
dan is het sluipverbruik 450:24=18,75wh (pomp),er zit bovendien een verwarmingslint in dat schakelt onder de 5gr buitentemp in(is ongeveer 80w)

edit:als het echt 450wh (per uur) dan klopt er iets niet ,dat zou dan per dag zijn 10,8 kwh zijn?
Nee hoor, 420-450W wanneer er niets draait, geen Wh, het is nog niet of misschien net onder 5 graden geweest. Dit is wat je in de app ziet, en inderdaad, als de wp een uur niets gedaan heeft zie je 0.44kh voor dat uur. Dus hiermee rekent de LG app, als je dan hierop gebaseerd COP gaat bereken :'(
De vraag is ook hoe accuraat de weergave van warmteafgifte is natuurlijk.
Ik dat in elke geval dit eerst nog meten en vervolgens een case openen bij LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
GeertV78 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:05:
[...]

Nee hoor, 420-450W wanneer er niets draait, geen Wh, het is nog niet of misschien net onder 5 graden geweest. Dit is wat je in de app ziet, en inderdaad, als de wp een uur niets gedaan heeft zie je 0.44kh voor dat uur. Dus hiermee rekent de LG app, als je dan hierop gebaseerd COP gaat bereken :'(
:) je kan het toch ook goed zien in de homewizard app die klopt vrij goed(althans bij mij)
en inderdaad als de LG app dit aangeeft klopt er iets niet!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
PeteSplit schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:28:
[...]

Je wilt eigenlijk een zo'n hoog mogelijk comfort bij een zo'n laag mogelijk verbruik.

Omdat de LG WP altijd erg fors opstart, wil je dit hoge verbruik compenseren, zonder aan comfort in te boeten. Je laat dan de WP wat langer rusten, als deze uitgegaan is.

Maar het kan beter zijn dat de WP niet uit gaat en continue doorgaat op een lager vermogen (wat we dan terug moduleren noemen). De WP blijft aan, het comfort blijft gelijk en dit mag dan ook niet tot een hoger verbruik leiden, dan je hebt bij het aan en uit gaan van de WP.

Het is dus zoeken naar een temperatuur (de + hysterese staat maximaal) waarop de WP net niet uit gaat en terug gaat moduleren. Hoe lager de temperatuur hoe minder de WP verbruikt, maar het comfort mag dan niet minder worden.

Als je deze temperatuur gevonden hebt, zul je deze toch nog moeten verhogen, zodra de buitentemperatuur omlaag gaat. Je komt uiteindelijk uit op de temperaturen voor een goede stooklijn met een laag verbruik en een goed comfort.

Bij het gebruik van een externe kamerthermostaat kan het voorkomen dat deze thermostaat de WP uitschakelt, terwijl de WP terug gemoduleerd is en op laag vermogen loopt. Dit kan zo zijn, als het lage vermogen te laag is, om het warmte verlies van de ruimte te compenseren. Door het aan en uitschakelen kan het verbruik hoger worden. Hier moet je ook zoeken naar een temperatuur waarbij de thermostaat niet de WP uitschakelt, als de WP met laag vermogen zuiniger is, dan bij het aan en uit schakelen.
(Laat altijd de regeling op de vloerverwarming, of radiator open staan, om dit schakelen van de kamerthermostaat goed te laten werken)

-----

Het sluipverbruik is ongeveer 15 W en als de waterpomp loopt 65 W bij mijn 5 kW WP.
Door de opstart kom ik altijd goed door met mijn 100l buffer. De modulatie zakt ook bijna altijd daarna onder de 20Hz, hij gaat nooit lager dan 15Hz. Ze draait dan op een deltaT van rond 2.5 graden.
Momenteel geen externe thermostaat, de stooklijn zit al vrij goed en ik stuur eventueel met de offset bij (-1 a -2 graden over modbus).
Hysteresis staat nu nog wel op -2 / +2, dus mogelijk ga ik deze wat verhogen...
Ik heb ook zo een vermoeden, met wat ik hiervoor op forum al heb gelezen, dat de R290 net wat anders regelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
kazemo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:19:
[...]

:) je kan het toch ook goed zien in de homewizard app die klopt vrij goed(althans bij mij)
en inderdaad als de LG app dit aangeeft klopt er iets niet!!
Ik heb geen homewizard ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:13
BuNNy_RaBBiT schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:26:

Als die 1800 m3 alleen voor verwarmen was zou je met een WP bij benadering op een 3600 kWh uit moeten komen.

Die drie keer aanschakelen 's middags is geen pendelen. Bij pendelen raakt de WP z'n energie niet kwijt en schakelt af omdat ie uit z'n hysterese vliegt (tijdens de opstartfase).

Heb je al eens goed naar dat Tado gekeken? Hoe is dit opgezet? Met Tado knoppen op iedere radiator zijn al die radiatoren aparte zones. Zodra 1 van die radiatoren 100% gaat vragen heb je kans dat Tado de WP opstart. Als alles waterzijdig is ingeregeld, is een handige oplossing de WP door één ruimte te laten sturen. Tado knoppen in andere ruimtes werken dan als luxe thermostaat kranen.
Ook goed om te bedenken hoe je de temperaturen in de kamers binnen je isolatieschil wilt regelen, grote verschillen tussenkamers of grote verschillen in 1 kamer overdag en 's nachts is ook niet optimaal.

Reken op zeker een seizoen om je WP en afgifte gooed af te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
GeertV78 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:05:
[...]

Bij mij geeft de app cq RMC ook een continu verbruik van ca 300W aan als de compressor niet draait. Dat klopt niet. Mijn Shelly verbruiksmeter geeft:
- ca 15W in standby
- ca 60W als de waterpomp draait (dit hangt overigens een beetje af van de pompsnelheid die je instelt)
- ca 300-350W als de compressor op de laagste snelheid draait.
- opstartpiek 1000W of zo.

Oh ja: 9kW - 3f monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
In mijn zoektocht naar een geschikte warmtepomp voor een renovatie van het toekomstige woonhuis (zie ook https://gathering.tweaker...message/80523964#80523964 overweeg ik een 12kw LG aan te schaffen. Ik zie dat hier meerdere mensen een 12kw versie hebben van zowel de R32 als R290 variant. Nu is die laatste een flink stuk duurder 7.5k vs 4.5k.
Zijn er significante argumenten te vinden om toch voor de duurdere R290 versie te gaan? Ik begrijp dat deze hogere temperaturen kunnen halen en dus voor legionella runs geen backup heater nodig hebben. Als ook het opstart gedrag zou wat beter zijn.
Welke variant zouden jullie adviseren voor een een nieuw systeem, 175m2 vloerverwarming + SWW 300L en geen buffervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertV78
gizmoo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:55:
In mijn zoektocht naar een geschikte warmtepomp voor een renovatie van het toekomstige woonhuis (zie ook https://gathering.tweaker...message/80523964#80523964 overweeg ik een 12kw LG aan te schaffen. Ik zie dat hier meerdere mensen een 12kw versie hebben van zowel de R32 als R290 variant. Nu is die laatste een flink stuk duurder 7.5k vs 4.5k.
Zijn er significante argumenten te vinden om toch voor de duurdere R290 versie te gaan? Ik begrijp dat deze hogere temperaturen kunnen halen en dus voor legionella runs geen backup heater nodig hebben. Als ook het opstart gedrag zou wat beter zijn.
Welke variant zouden jullie adviseren voor een een nieuw systeem, 175m2 vloerverwarming + SWW 300L en geen buffervat?
Ik denk dat er nog 1 belangrijk argument is: de R290 heeft een hogere SCOP, dus zal efficiënter werken. Dit is de reden waarom ik zelf voor de R290 ben gegaan, als je een beetje rekent dan haal je het prijsverschil tussen de 2 er op een 7-tal jaar uit, afhankelijk van de situatie natuurlijk.
En daarnaast natuurlijk het ecologisch argument, het is een natuurlijk koelmiddel met een lage GWP. R32 wordt om die reden verboden in de toekomst en is nu in afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
gizmoo schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:55:
:) wat voor keuze je ook maakt(merk etc) niet te lang meer wachten per 1jan 2025 gaat de subsidie fors omlaag bij RVO(scheelt al gauw 1300 euro bij een lg 9kw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
@GeertV78 als ik Technician mag geloven dan is die hogere SCOP niet in alle situaties zo. Zeker bij lage temperaturen zou R290 in het nadeel zijn.
Technician- schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:34:
[...]

Dat R290 een betere Scop zou hebben (op lagere temp) is marketing praat want dat is niet per definitie zo door de eigenschappen van het koudemiddel.
R32 is een energetisch iets gunstiger koudemiddel.
Anders hadden we r290’al wel jaren gebruikt.

De hogere rendementen die gemeld worden kloppen wel als je naar warmwater productie kijkt omdat (ook weer theoretisch) de propaan installatie bij hogere temperaturen met de compressor kan blijven verwarmen.
Ook bij hoog temp installaties geldt dit.

Kijk je puur naar verwarmen in (zeer) lage temp installaties, bijv met hele hoge dekking in vloerverwarming icm goede isolatie, dan zal R32 iets gunstiger draaien.

Maar veel hangt ook al van de kwaliteit van inverter, compressor, ec fanmotor en ontwerp.
en ook Andrehj geeft aan dat onder de 7 graden R290 slechter presteert.
Andrehj schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:38:
[...]

Maar dat blijkt toch ook uit de grafieken van @cville? R290 zit in die grafieken bij temperaturen onder de 7 graden consequent onder de R32 versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
jvanderkroon schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:56:
@GeertV78 als ik Technician mag geloven dan is die hogere SCOP niet in alle situaties zo. Zeker bij lage temperaturen zou R290 in het nadeel zijn.

[...]

[...]
:? nadeel=propaan is brandbaar
voordeel=propaan is eco
nieuw model R290 heeft een betere bouwwijze/ziet mooier uit.. electronica in apparte kast(beter bereikbaar dacht ik volgens alles....ik heb er zelf geen heb R39)
nadeel R290=stuk duurder.......R39 is uitloop model(dumpprijzen) is dan voordeliger

https://www.nefit-bosch.n...et-r290-wat-moet-je-weten

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 08-11-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
bvw schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:07:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
      - input_select.hp_state
  - entity_id:
      - sensor.indoor_dewpoint
  - entity_id:
  - entity_id:
actions:
  - if:
        conditions:
    then:
      - data:
          value:
            - >-
              set offset_kantoor =
              %} 
  - if:
    then:
      - data:
          value:
            - "{{ 16 * 10 }}"
      - delay:
      - data:
          value:
            - "{{ 16 * 10 }}"
Kun je nog wat uitleggen over hoe het werkt want ik kom er nog niet helemaal uit.
  • Moet ik de sensor "sensor.stooklijn_target" ook aanmaken bijvoorbeeld?
  • De instelling staat op Warmte (met het zonnetje) dat staat al goed toch?
  • Regelen op Lucht+Water maar dat moet dan alleen water worden?
  • Nog iets meer?
Ik heb je code wat aangepast en omdat ik niet ga koelen en geen thuiswerken erin hoef te hebben dat eruit gehaald.

Hier de code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: LG watertemperatuur setpoint
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
      - input_select.lg_state
  - entity_id:
      - input_number.lg_hotstart_offset
  - entity_id:
      - input_number.lg_nightmode_offset
actions:
  - if:
        conditions:
            entity_id: input_select.lg_state
    then:
      - data:
          hub: lg_modbus
          value:
            - >-
              {% set min = states('input_number.min_stooklijn_watertemperatuur') | float(0) * 10 %}
              {% set max = states('input_number.max_stooklijn_watertemperatuur') | float(0) * 10 %}
              {% set target = (states('sensor.stooklijn_target') | float(0) +
                               states('input_number.lg_nightmode_offset') | float(0) + 
                               states('input_number.lg_hotstart_offset') | float(0)) %}
              {% set target = target | round(0) %}
              {% set target = target * 10 %}  # Vermenigvuldigen met 10 voor tienden van een graad
              {% if target < min %}
                {{ min }}
              {% elif target > max %}
                {{ max }}
              {% else %}
                {{ target }}
              {% endif %}

En de helpers die ik heb aangemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRv0AvrUfG4zgSDg_JGr_FGPD1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6Ly3XyIQT9kGYZ7H3mP16zgc.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw

bvw

gigabit schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:06:
[...]

Kun je nog wat uitleggen over hoe het werkt want ik kom er nog niet helemaal uit.
  • Moet ik de sensor "sensor.stooklijn_target" ook aanmaken bijvoorbeeld?
  • Regelen op Lucht+Water maar dat moet dan alleen water worden?
  • Nog iets meer?
Ik heb je code wat aangepast en omdat ik niet ga koelen en geen thuiswerken erin hoef te hebben dat eruit gehaald.

Hier de code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
      - input_select.lg_state
  - entity_id:
  - entity_id:
actions:
  - if:
        conditions:
    then:
      - data:
          hub: lg_modbus
          value:
            - >-
              {% set min = states('input_number.min_stooklijn_watertemperatuur') | float(0) * 10 %}
              {% set max = states('input_number.max_stooklijn_watertemperatuur') | float(0) * 10 %}
              {% set target = target * 10 %}  # Vermenigvuldigen met 10 voor tienden van een graad
              {% if target < min %}
                {{ min }}
              {% elif target > max %}
                {{ max }}
              {% else %}
                {{ target }}
              {% endif %}

En de helpers die ik heb aangemaakt
[Afbeelding]
Ah ja, ik was niet compleet, excuus! Het is al een tijdje geleden dat ik het gemaakt heb. In je YAML moet je deze sensor nog aanmaken, die berekent de target voor de warmtepomp.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- name: "Stooklijn Target"
        unique_id: "Stooklijn_Target"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: >-
          {% set oat = states('sensor.HP_outdoor_air_temp') | float(0) %}
          {% set  z = ((states('input_number.stooklijn_min_wtemp') | float(0)) - (states('input_number.stooklijn_max_wtemp') | float(0) )) / ((states('input_number.stooklijn_max_oat') |>
          {% if oat < (states('input_number.stooklijn_min_oat') | float(0)) %}
          {% set oat = states('input_number.stooklijn_min_oat') | float(0) %}
          {% endif %}
          {% if oat > (states('input_number.stooklijn_max_oat') | float(0)) %}
          {% set oat = states('input_number.stooklijn_max_oat') | float(0) %}
          {% endif %}
          {{ (z * (oat - states('input_number.stooklijn_min_oat') | float(0) ) + (states('input_number.stooklijn_max_wtemp') | float(0) )) | round(default=20) }}

Je kunt de hotstart eruit halen als je geen last hebt van overshoot tijdens de start, anders moet je nog deze automatisering toevoegen. Ook hier het thuiswerken weer uitslopen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
alias: HP Hotstart
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.hp_water_outlet_temp
    value_template: >-
      {% if states('input_boolean.thuiswerken') == 'on' and
      states('schedule.verwarming_thuiswerken') == 'on' %}
        {% set offset_kantoor = states('input_number.stooklijn_offset_kantoor') | float(0) %}
      {% else %}
        {% set offset_kantoor = 0.0 %}
      {% endif %}

{{ states('sensor.hp_water_outlet_temp') | float(0) -
        offset_kantoor +
        states('input_number.hp_hotstart_offset') | float(0)) }}
    above: 3
    id: above
    trigger: numeric_state
  - entity_id:
        {% set offset_kantoor = states('input_number.stooklijn_offset_kantoor') | float(0) %}
      {% else %}
      {% endif %}

offset_kantoor +
    id: below
    below: 2
  - entity_id:
    enabled: true
conditions:
    entity_id: switch.hp_switch_onoff
actions:
  - repeat:
      sequence:
          target:
            entity_id: input_number.hp_hotstart_offset
          action: input_number.increment
      while:
        - condition: template
            {% else %}
            {% endif %}

offset_kantoor +
              states('input_number.hp_hotstart_offset') | float(0)) > 3}}
  - repeat:
      sequence:
          target:
          action: input_number.decrement
      while:
            {% else %}
            {% endif %}

offset_kantoor +
              states('input_number.hp_hotstart_offset') | float(0)) < 2}}
          above: 0

Ook de nightmode kun je eruit halen, die gebruik ik om de warmtepomp 's nachts op een laag pitje te laten draaien als het echt koud is, scheelt een koud huis, en een aantal defrosts.

Wil je 'm wel, hier is mijn code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: HP Nightmode
triggers: null
conditions: null
actions:
  - data:
      option: Nightmode
    target:
    action: input_select.select_option
  - if:
          {{ states('input_number.hp_nightmode_offset') | float(0) >
          states('input_number.stooklijn_offset_nacht') | float(0) }}
    then:
      - repeat:
          while:
          sequence:
              target:
                entity_id: input_number.hp_nightmode_offset
            - delay:
    else: []
  - wait_for_trigger:
      - entity_id:
          - schedule.verwarming_woonkamer
        to: "on"
    continue_on_timeout: false
  - repeat:
      while:
          value_template: "{{ states('input_number.hp_nightmode_offset') | float(0) < 0 }}"
      sequence:
          target:
        - delay:
  - data:
      option: Heating
    target:

De warmtepomp moet idd op warmte staan, het zonnetje (alleen water).

Als laatste, de thermostaatautomatisering, dan heb je denk ik alles. Denk ook weer aan de helpers aanmaken. De coldstart mag er ook uit, dat was een poging om een defrost te voorkomen door eerst op een lage temperatuur te sturen. Maar dat hielp niet noemenswaardig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
alias: HP Thermostaat Woonkamer
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
      - input_select.warmtebron
  - entity_id:
      - input_boolean.thuiswerken
  - value_template: >-
      {% if states('input_select.thermostaat_mode') == "Vakantie" %} {% set dev
      = states('input_number.thermostaat_woonkamer_vakantieverlaging') |
      float(0) %} 

{% elif states('input_select.thermostaat_mode') == "Tijdelijk aan" %} {%
      set dev = 0 | float(0) %} 

{% elif states('schedule.verwarming_woonkamer') == "off" %} {% set dev =
      states('input_number.thermostaat_woonkamer_nachtverlaging') | float(0) %} 

{% else %} {% set dev = 0 | float %} {% endif %}

{{  states('sensor.indoor_temperature') | float(0) <
          (
          states('input_number.thermostaat_woonkamer_setpoint') | float(0) -
          states('input_number.thermostaat_woonkamer_hysterese') | float(0) -
          states('input_number.thermostaat_woonkamer_offset') | float(0) + 
          dev 
          )
      }}
    alias: Binnentemperatuur onder setpoint
    trigger: template
      float(0) %} 

{{  states('sensor.indoor_temperature') | float(0) >
          (
          states('input_number.thermostaat_woonkamer_setpoint') | float(0) +
          dev 
          )
      }}
    alias: Binnentemperatuur boven setpoint
  - entity_id:
      - input_select.thermostaat_mode
conditions:
    conditions:
        entity_id: input_boolean.thuiswerken
        state: "off"
        entity_id: schedule.verwarming_thuiswerken
    alias: Niet doorgaan als thuiswerken actief is
    entity_id: input_select.warmtebron
    state: Warmtepomp
  - condition: not
    conditions:
        state: Coldstart
    alias: HP niet in coldstart of nightmode
actions:
  - alias: Aan volgens schema en temperatuur
    if:
        conditions:
            entity_id: input_select.thermostaat_mode
            state: Permanent aan
              {% if states('input_select.thermostaat_mode') == "Vakantie" %} {%
              set dev =
              states('input_number.thermostaat_woonkamer_vakantieverlaging') |
              float(0) %} 

{% elif states('input_select.thermostaat_mode') == "Tijdelijk aan"
              %} {% set dev = 0 | float(0) %} 

{% elif states('schedule.verwarming_woonkamer') == "off" %} {% set
              dev = states('input_number.thermostaat_woonkamer_nachtverlaging')
              | float(0) %} 

(
                  dev 
                  )
              }}
          - condition: and
            conditions:
              - condition: time
                after: "12:00:00"
                before: "17:00:00"
                state: Vakantie
                  {% if states('input_select.thermostaat_mode') == "Tijdelijk
                  aan" %} {% set dev = 0 | float(0) %} 

{% elif states('schedule.verwarming_woonkamer') == "off" %} {%
                  set dev =
                  states('input_number.thermostaat_woonkamer_nachtverlaging') |
                  float(0) %} 

(
                      dev 
                      )
                  }}
        conditions:
            state: Permanent uit
            state: Koelen
        alias: Niet permanent uit of koelen
    then:
        target:
      - data:
        target:
      - data:
          address: 0
          value: 4
  - alias: Nightmode of Uit volgens schema of temperatuur
    if:
          {% if states('input_select.thermostaat_mode') == "Vakantie" %} {% set
          dev = states('input_number.thermostaat_woonkamer_vakantieverlaging') |
          float(0) %} 

{% elif states('input_select.thermostaat_mode') == "Tijdelijk aan" %}
          {% set dev = 0 | float(0) %} 

{% elif states('schedule.verwarming_woonkamer') == "off" %} {% set dev
          = states('input_number.thermostaat_woonkamer_nachtverlaging') |
          float(0) %} 

(
              dev 
              )
          }}
        conditions:
        alias: Niet permanent aan
        conditions:
        alias: Niet aan het koelen
    then:
      - alias: Naar Nightmode of Off
        if:
            entity_id: input_number.hp_prediction_minimum_temperature
            below: 5
            entity_id: input_number.hp_prediction_maximum_temperature
            entity_id: schedule.verwarming_woonkamer
            after: "20:00:00"
        then:
          - data:
              skip_condition: true
            target:
              entity_id: automation.hp_nightrun
            action: automation.trigger
        else:
            target:
            action: switch.turn_off
          - data:
              option: "Off"
            target:
            target:
              entity_id: switch.kantoor_radiator_ventilatoren_switch
  - alias: Permanent Uit
    if:
    then:
        target:
      - data:
        target:
        target:
        target:
          entity_id: switch.tasmota_vloerverwarming
  - alias: Koelmodus
    if:
    then:
        target:
      - data:
          option: Cooling
        target:
      - data:
          value: 0
      - data:
          preset_mode: "Off"
        target:
          entity_id:
            - climate.trv_kantoor
        action: climate.set_preset_mode
        target:

[ Voor 52% gewijzigd door bvw op 08-11-2024 19:26 . Reden: thermostaat toegevoegd ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
jvanderkroon schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:56:

[...]

[...]
Dat klopt wel dat bij lage temperatuur R32 iets beter uitkomt. Maar de SCOP kijkt over een gans jaar, en die is beter, daarmee reken je uiteraard.
Zoals gezegd heb ik er zelf bewust voor gekozen en alles is lage temp vloerverwarming en de WP dient niet voor SWW overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
GeertV78 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:54:
[...]

Dat klopt wel dat bij lage temperatuur R32 iets beter uitkomt. Maar de SCOP kijkt over een gans jaar, en die is beter, daarmee reken je uiteraard.
Zoals gezegd heb ik er zelf bewust voor gekozen en alles is lage temp vloerverwarming en de WP dient niet voor SWW overigens.
Ik weet niet wat de prijzen zijn die jij hebt gevonden. Maar als.ik nu heel snel Google zie ik voor de 9kW 3f een verschil van ca 2000 euro. Dat verdien je nooit terug met hogere SCOP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt dat hij niet door de opstartpiek heen komt. Hoe kom je aan de CoP? Ik zit vandaag echt heel ruim boven de 3 en heb ook al 16kWh verbruikt in een vergelijkbare woon situatie en hij is nog niet klaar voor vandaag ;) ik denk dat ik op 19kWh ga eindigen met een CoP van tegen de 4. De aanvoer retour meting van de LG zelf is verre van goed genoeg voor CoP. Ik heb losse temp. sensoren binnen aan de aanvoer en retour zitten en bepaal de CoP met de flow van de warmtepomp en een MID meter in de meterkast. Beter nog is ook een gekalibreerde thermische vermogens meter gebruiken. Maar losse temp. Sensoren is al best wel oke. Ik heb vaak dat mn aanvoer hoger is dan dat wat de LG zelf aangeeft en dat de retour lager dan wat de LG aan geeft. De deltaT kan er zo een paar graden naast zitten!

Wat betreft het pendelen. Ik denk dat je afgifte systeem niet voldoende is voor 30grC, zet m gewoon iets hoger en dan blijft hij waarschijnlijk prima draaien. Begin bij 35grC blijft hij dan wel aan de gang zet m iets terug. Herhaal dit tot je een robust systeem hebt waar je niet te veel aan hoeft te doen.

Verder ik weet niet of je een parallel buffer hebt met externe pomp. Zo ja zet de warmtepomp maar eens op fixed flow bv 20 tot 25l/m in jouw geval. De intelligente mode werkt niet altijd goed samen met extra pompen. Dan heeft hij te snel de neiging om de pomp terug te moduleren en dat gaat mis met een systeem met extra pomp die zijn snelheid niet aanpast. En zoals eerder aangegeven de water hysterese op +4/-2

Blijft een beetje itereren in het begin maar op een geven moment kom je wel op een stooklijn en instellingen die de warmtepomp aan de gang en je huisje comfortabel houdt :*)

[ Voor 21% gewijzigd door jschel op 08-11-2024 22:14 ]

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
reablom schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:50:
[...]

Ik weet niet wat de prijzen zijn die jij hebt gevonden. Maar als.ik nu heel snel Google zie ik voor de 9kW 3f een verschil van ca 2000 euro. Dat verdien je nooit terug met hogere SCOP.
Ik zat op moment van bestelling met een verschil van 1400€, dit lijkt nu inderdaad groter te zijn geworden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
Update over:

Probleem gevonden, was gewoon een domme instellingsfout van mij 8)7 . Hij draaide namelijk op intrede temperatuur, de warmtepomp probeerde dus zijn retour temperatuur op 30* te krijgen en houden. Nu omgezet naar uittrede temperatuur en lijkt het meteen een stuk beter!

Allen bedankt voor de input!

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BuNNy_RaBBiT schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:26:
Update over:

[...]

Probleem gevonden, was gewoon een domme instellingsfout van mij 8)7 . Hij draaide namelijk op intrede temperatuur, de warmtepomp probeerde dus zijn retour temperatuur op 30* te krijgen en houden. Nu omgezet naar uittrede temperatuur en lijkt het meteen een stuk beter!

Maar blijkbaar was dat wel nodig om het binnen 20gr te houden(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
BuNNy_RaBBiT schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:26:
Update over:

[...]

Wel een vreemde constatering.
Je zou verwachten dat het sturen op retour een positievere invloed op het pendelen zou hebben en niet andersom. of je afgifte systeem is veel te klein of er zit ergens een bypass.
Loopt het systeem nu gewoon niet beter omdat het kouder is?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb bij mijn WP gemerkt, dat bij het omzetten van INvoer naar UITvoer, de temperatuur wel 2 graden gewijzigd moet worden.
Maar ik verwacht als de WP op INvoer staat (voor de vloerverwarming), dat deze ook stopt met pendelen, als de temperatuur 2 graden was verhoogd.

Ik heb vloerverwarming en toch gekozen voor UITvoer, omdat ik bij mijn WP gemerkt heb, dat het verbruik iets hoger is bij INvoer.

[ Voor 31% gewijzigd door PeteSplit op 09-11-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Ok .ik heb hem nu ook omgezet op uitvoer kamer tempratuur staat op 21 graden in gesteld .
In Oktober heeft hij 210 kwh gebruik nu november zit ik al op 109 kwh en hij staat nog steeds in de kelder buiten is het nu 8 graden in de kelder 12 graden het is er tot nu toe altijd warmer geweest.
mijn teruglevering van stroom is op ik heb een elektrische boiler die
5/ 6 kwh gebruik a 33 cent weer om gezet naar gas van 135 per m3
kijken wat goedkoper is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa2ZRwnNx1-5WgQzR_oDUvVMDYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2MMIe8S9ZfQm7C0UDHIfRug.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
PeteSplit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:09:
Ik heb bij mijn WP gemerkt, dat bij het omzetten van INvoer naar UITvoer, de temperatuur wel 2 graden gewijzigd moet worden.
Maar ik verwacht als de WP op INvoer staat (voor de vloerverwarming), dat deze ook stopt met pendelen, als de temperatuur 2 graden was verhoogd.

Ik heb vloerverwarming en toch gekozen voor UITvoer, omdat ik bij mijn WP gemerkt heb, dat het verbruik iets hoger is bij INvoer.
:) uit eerdere post van @BuNNy_RaBBiT heb ik begrepen hij werkt met externe thermostaat Tado(aan/uit op lucht kamertemperatuur...heeft ook hysterese) dat heeft toch ook invloed op de werking voor hem..... dan 24/7 constant laten werken gaat toch niet....of hij moet tadothermostaat hoog zetten zodat hij niet uitschakelt! ....maar ja wat heb dan aan die thermostaat

verwarrend bij LG : retour= bij LG invoer......aanvoer= bij LG uitvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:
[...]

:) uit eerdere post van @BuNNy_RaBBiT heb ik begrepen hij werkt met externe thermostaat Tado(aan/uit op lucht kamertemperatuur...heeft ook hysterese) dat heeft toch ook invloed op de werking voor hem..... dan 24/7 constant laten werken gaat toch niet....of hij moet tadothermostaat hoog zetten zodat hij niet uitschakelt! ....maar ja wat heb dan aan die thermostaat

verwarrend bij LG : retour= bij LG invoer......aanvoer= bij LG uitvoer
Ja ik heb het opgeschreven, dat ik het niet door elkaar haal :P

Aanvoer temperatuur = Temp. Uitvoer

Retour temperatuur = Temp. Invoer

Als je de WP continue door wil laten lopen op een laag vermogen, dan is een externe thermostaat niet de juiste methode, omdat LG alleen maar een aan/uit thermostaat accepteert...
Het zou veel makkelijker kunnen met een WP en thermostaat die met elkaar kunnen communiceren :+
(Ook de RMC met verlengkabel werkt op water+lucht niet optimaal, de WP wordt dan ook gewoon uitgezet)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 09-11-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
PeteSplit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:12:
[...]

Ja ik heb het opgeschreven, dat ik het niet door elkaar haal :P

Aanvoer temperatuur = Temp. Uitvoer

Retour temperatuur = Temp. Invoer

Als je de WP continue door wil laten lopen op een laag vermogen, dan is een externe thermostaat niet de juiste methode, omdat LG alleen maar een aan/uit thermostaat accepteert...
Het zou veel makkelijker kunnen met een WP en thermostaat die met elkaar kunnen communiceren :+
(Ook de RMC met verlengkabel werkt op water+lucht niet optimaal, de WP wordt ook gewoon uitgezet)
:) voordeel van externe thermostaat die heeft een kleinere hysterese (instelbaar).... T.O.V RMC lucht thermostaat verschil in / uitschakelen is bij die altijd 2gr (kan niet kleiner) bijv 0,5/1.5 = .....uit boven 1.5gr in onder 0.5gr

of externe thermostaat uitsluitend gebruiken als noodstop(bij bijv veel zon instraling waardoor binnen temperatuur te hoog oploopt) bij 24/7 modus regelen op water temperatuur vvw dan communiceren met elkaar in feite....het zelfde als de aan/uit knop op rmc maar dan automatisch(word wel een grijs veld op rmc althans bij mij).....als je ook een dhw boiler hebt werkt dit natuurlijk niet!(maar dat weet ik niet zeker)

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 09-11-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
jscheffers schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:49:
Ok .ik heb hem nu ook omgezet op uitvoer kamer tempratuur staat op 21 graden in gesteld .
In Oktober heeft hij 210 kwh gebruik nu november zit ik al op 109 kwh en hij staat nog steeds in de kelder buiten is het nu 8 graden in de kelder 12 graden het is er tot nu toe altijd warmer geweest.
mijn teruglevering van stroom is op ik heb een elektrische boiler die
5/ 6 kwh gebruik a 33 cent weer om gezet naar gas van 135 per m3
kijken wat goedkoper is.[Afbeelding]
:) tot nu gaat het (nog) goed met de keldertemp.....veel condenswater of valt dat mee?....is ff afwachten wat het gaat doen als het buiten kouder word (dauwpunt)....so far so good :) fingers cross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:49:
[...]

:) tot nu gaat het (nog) goed met de keldertemp.....veel condenswater of valt dat mee?....is ff afwachten wat het gaat doen als het buiten kouder word (dauwpunt)....so far so good :) fingers cross
Ja dat valt reuze mee Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1JpxTWkFMpEu1gNQbcp0fSTq1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4yHkNKKsAfADwm42xzUsA2P.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCxknwNzw-kFwbG4wGjzs7sKKf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPoIiyWcRHDnqSqSlMy0XwgI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgY9Vyt2QbjFLuAWDAT6AkRA0_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnewZmNZc6NVtI83dWoDw7nr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xzNzoy8HSSf3TIN57_pq8OqVAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8mqC0mWJZZoQsDn1Nj4TUaE.jpg?f=fotoalbum_large
Er zit een grote lekbak onder met afvoer ook heb ik er een oude draai stroom meter tussen zitten.
In 2021 gebruikte ik 1500 m3 gas dat is nu € 1,31dat is 5 kwh
a 26 cent 5x1500= 7500kwh aan stroom ik denk +/- 4000 tegebruiken

[ Voor 48% gewijzigd door jscheffers op 09-11-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Heb je daar geen opvangbak of afvoer voor het condens water?
Dat kan bij een defrost zo een liter zijn (geschat geen idee hoeveel het echt is, veel i.i.g.)
er zijn hier een tijdje geleden foto's gedeeld van iemand met een LG in een steegje, daar lag een flinke laag bevroren water onder.
of iemand op een plat dak, waar het water ook niet weg kon. leek wel 100kg ijs te liggen.
dat proces zal ik jou kelden niet anders zijn.

ben benieuwd naar de eerste defrost in de kelder, houd ons op de hoogte.
blijf het interessant vinden

[ Voor 6% gewijzigd door The_KnarF op 09-11-2024 16:42 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
:) tip hang er eens een P1 meter aan van homewizard aan dan krijg je een beter inzicht wat het allemaal doet verbruik,teruglevering etc. (met grafieken).....kost niet veel 24.95+verzendkosten 30 euro ben je klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
bvw schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:10:
[...]

Ah ja, ik was niet compleet, excuus! Het is al een tijdje geleden dat ik het gemaakt heb. In je YAML moet je deze sensor nog aanmaken, die berekent de target voor de warmtepomp.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        unique_id: "Stooklijn_Target"
        state: >-
          {% set  z = ((states('input_number.stooklijn_min_wtemp') | float(0)) - (states('input_number.stooklijn_max_wtemp') | float(0) )) / ((states('input_number.stooklijn_max_oat') |>
          {% endif %}
          {% endif %}
          {{ (z * (oat - states('input_number.stooklijn_min_oat') | float(0) ) + (states('input_number.stooklijn_max_wtemp') | float(0) )) | round(default=20) }}

Je kunt de hotstart eruit halen als je geen last hebt van overshoot tijdens de start, anders moet je nog deze automatisering toevoegen. Ook hier het thuiswerken weer uitslopen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
alias: HP Hotstart
triggers:
  - entity_id:
      {% else %}
      {% endif %}

offset_kantoor +
    above: 3
    id: above
  - entity_id:
      {% else %}
      {% endif %}

offset_kantoor +
    id: below
    below: 2
  - entity_id:
conditions:
actions:
  - repeat:
      sequence:
          target:
      while:
            {% else %}
            {% endif %}

offset_kantoor +
              states('input_number.hp_hotstart_offset') | float(0)) > 3}}
  - repeat:
      sequence:
          target:
      while:
            {% else %}
            {% endif %}

offset_kantoor +
              states('input_number.hp_hotstart_offset') | float(0)) < 2}}

Ook de nightmode kun je eruit halen, die gebruik ik om de warmtepomp 's nachts op een laag pitje te laten draaien als het echt koud is, scheelt een koud huis, en een aantal defrosts.

Wil je 'm wel, hier is mijn code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: HP Nightmode
triggers: null
conditions: null
actions:
  - data:
      option: Nightmode
    target:
  - if:
    then:
      - repeat:
          while:
          sequence:
              target:
            - delay:
    else: []
  - wait_for_trigger:
      - entity_id:
        to: "on"
    continue_on_timeout: false
  - repeat:
      while:
          value_template: "{{ states('input_number.hp_nightmode_offset') | float(0) < 0 }}"
      sequence:
          target:
        - delay:
  - data:
    target:

De warmtepomp moet idd op warmte staan, het zonnetje (alleen water).

Als laatste, de thermostaatautomatisering, dan heb je denk ik alles. Denk ook weer aan de helpers aanmaken. De coldstart mag er ook uit, dat was een poging om een defrost te voorkomen door eerst op een lage temperatuur te sturen. Maar dat hielp niet noemenswaardig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
alias: HP Thermostaat Woonkamer
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
      - input_select.warmtebron
  - entity_id:
      - input_boolean.thuiswerken
      float(0) %} 

(
          dev 
          )
      }}
    alias: Binnentemperatuur onder setpoint
      float(0) %} 

(
          dev 
          )
      }}
    alias: Binnentemperatuur boven setpoint
  - entity_id:
      - input_select.thermostaat_mode
conditions:
    conditions:
        entity_id: input_boolean.thuiswerken
        entity_id: schedule.verwarming_thuiswerken
    alias: Niet doorgaan als thuiswerken actief is
    entity_id: input_select.warmtebron
    state: Warmtepomp
    conditions:
        state: Coldstart
    alias: HP niet in coldstart of nightmode
actions:
  - alias: Aan volgens schema en temperatuur
    if:
        conditions:
              {% if states('input_select.thermostaat_mode') == "Vakantie" %} {%
              set dev =
              states('input_number.thermostaat_woonkamer_vakantieverlaging') |
              float(0) %} 

{% elif states('input_select.thermostaat_mode') == "Tijdelijk aan"
              %} {% set dev = 0 | float(0) %} 

{% elif states('schedule.verwarming_woonkamer') == "off" %} {% set
              dev = states('input_number.thermostaat_woonkamer_nachtverlaging')
              | float(0) %} 

(
                  dev 
                  )
              }}
          - condition: and
            conditions:
                after: "12:00:00"
                before: "17:00:00"
                state: Vakantie
                  {% if states('input_select.thermostaat_mode') == "Tijdelijk
                  aan" %} {% set dev = 0 | float(0) %} 

{% elif states('schedule.verwarming_woonkamer') == "off" %} {%
                  set dev =
                  states('input_number.thermostaat_woonkamer_nachtverlaging') |
                  float(0) %} 

(
                      dev 
                      )
                  }}
        conditions:
        alias: Niet permanent uit of koelen
    then:
        target:
      - data:
        target:
      - data:
          value: 4
  - alias: Nightmode of Uit volgens schema of temperatuur
    if:
          {% if states('input_select.thermostaat_mode') == "Vakantie" %} {% set
          dev = states('input_number.thermostaat_woonkamer_vakantieverlaging') |
          float(0) %} 

{% elif states('input_select.thermostaat_mode') == "Tijdelijk aan" %}
          {% set dev = 0 | float(0) %} 

{% elif states('schedule.verwarming_woonkamer') == "off" %} {% set dev
          = states('input_number.thermostaat_woonkamer_nachtverlaging') |
          float(0) %} 

(
              dev 
              )
          }}
        conditions:
        alias: Niet permanent aan
        conditions:
        alias: Niet aan het koelen
    then:
      - alias: Naar Nightmode of Off
        if:
            entity_id: input_number.hp_prediction_minimum_temperature
            entity_id: input_number.hp_prediction_maximum_temperature
            entity_id: schedule.verwarming_woonkamer
            after: "20:00:00"
        then:
          - data:
              skip_condition: true
            target:
              entity_id: automation.hp_nightrun
            action: automation.trigger
        else:
            target:
          - data:
            target:
            target:
  - alias: Permanent Uit
    if:
    then:
        target:
      - data:
        target:
        target:
        target:
  - alias: Koelmodus
    if:
    then:
        target:
      - data:
          option: Cooling
        target:
      - data:
          value: 0
      - data:
          preset_mode: "Off"
        target:
          entity_id:
            - climate.trv_kantoor
        action: climate.set_preset_mode
        target:
Ik heb een en ander aangepast maar krijg het nog niet geïmplementeerd zonder foutcode
(Ter info in heb de instelling nog niet aangepast naar "alleen water")

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- platform: template
  sensors:
      stooklijn_target:
        friendly_name: "Stooklijn Target"
        unique_id: "stooklijn_target"
            {% set oat = states('sensor.buiten_temp') | float(0) %}

# Haal de buitenluchttemperaturen op van de helpers
            {% set temp_1 = states('input_number.stooklijn_target_temp_1') | float(0) %}
            {% set temp_2 = states('input_number.stooklijn_target_temp_2') | float(0) %}

# Haal de bijbehorende stooklijn targets op van de helpers
            {% set target_1 = states('input_number.stooklijn_target_temp_1_value') | float(0) %}
            {% set target_2 = states('input_number.stooklijn_target_temp_2_value') | float(0) %}

# Als de buitenluchttemperatuur kleiner is dan temp_1, gebruik dan temp_1 en target_1
            {% if oat <= temp_1 %}
              {% set stooklijn_target = target_1 %}
            # Als de buitenluchttemperatuur groter is dan temp_2, gebruik dan temp_2 en target_2
            {% elif oat >= temp_2 %}
              {% set stooklijn_target = target_2 %}
            # Als de buitenluchttemperatuur tussen temp_1 en temp_2 ligt, bereken dan de lineaire interpolatie
            {% else %}
              {% set slope = (target_2 - target_1) / (temp_2 - temp_1) %}
              {% set stooklijn_target = target_1 + slope * (oat - temp_1) %}
            {% endif %}

{{ stooklijn_target | round(1) }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
- id: '1731029252627'
  triggers:
    - platform: state
      entity_id:
      entity_id:
      entity_id:
        - input_select.lg_state
      entity_id:
      entity_id:
  actions:
    - if:
        condition: or
        conditions:
            state: "Heating"
            state: "Nightmode"
      then:
        - service: modbus.write_register
          data:
            hub: modbus
            address: 3
            value: >
              {% set target = target * 10 %}
              {% if target < min %}
                {{ min }}
              {% elif target > max %}
                {{ max }}
              {% else %}
                {{ target }}
              {% endif %}

Foutcode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Logger: homeassistant.core
Bron: core.py:1587
Eerst voorgekomen: 16:46:14 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 16:46:14

Error running job: <Job onetime listen homeassistant_start <function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fbdd8af4900> HassJobType.Callback <_OneTimeListener homeassistant.helpers.start:<function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fbdd8af4900>>>
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 664, in state
    numerical_value = float(value)  # type:ignore[arg-type]
                      ^^^^^^^^^^^^
ValueError: could not convert string to float: '# Haal de buitenluchttemperaturen op van de helpers  \n# Haal de bijbehorende stooklijn targets op van de helpers  \n# Als de buitenluchttemperatuur kleiner is dan temp_1, gebruik dan temp_1 en target_1 \n  \n# Als de buitenluchttemperatuur tussen temp_1 en temp_2 ligt, bereken dan de lineaire interpolatie \n0.0'

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1587, in async_fire_internal
    self._hass.async_run_hass_job(job, event)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 949, in async_run_hass_job
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1448, in __call__
    self.hass.async_run_hass_job(self.listener_job, event)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 949, in async_run_hass_job
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/start.py", line 44, in _matched_event
    hass.async_run_hass_job(at_start_job, hass)
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/template/template_entity.py", line 517, in _async_template_startup
    result_info.async_refresh()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 1133, in async_refresh
    self._refresh(None)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 1319, in _refresh
    self.hass.async_run_hass_job(self._job, event, updates)
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/template/template_entity.py", line 463, in _handle_results
    self.async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1007, in async_write_ha_state
    self._async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1132, in _async_write_ha_state
    self.__async_calculate_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1069, in __async_calculate_state
    state = self._stringify_state(available)
            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1013, in _stringify_state
    if (state := self.state) is None:
                 ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 666, in state
    raise ValueError(
ValueError: Sensor sensor.stooklijn_target has device class 'None', state class 'None' unit '°C' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: '# Haal de buitenluchttemperaturen op van de helpers  
# Als de buitenluchttemperatuur kleiner is dan temp_1, gebruik dan temp_1 en target_1 

# Als de buitenluchttemperatuur tussen temp_1 en temp_2 ligt, bereken dan de lineaire interpolatie 
0.0' (<class 'str'>)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
- id: '1731009252627'
  alias: LG Hotstart
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/60"  # Voer de automatisering elke 60 seconden uit

conditions:
    entity_id: switch.inschakelen_uitschakelen_verwarming_koeling

actions:
  - choose:
      - conditions:
              {% set water_uit = states('sensor.water_uit') | float(0) %}
              {% set stooklijn_target = states('sensor.stooklijn_target') | float(0) %}
              {% set stooklijn_offset = states('input_number.stooklijn_offset') | float(0) %}
              {% set hp_hotstart_offset = states('input_number.lg_hotstart_offset') | float(0) %}
              {% set result = water_uit - (stooklijn_target + stooklijn_offset + hp_hotstart_offset) %}
              {{ result > 3 }}
        sequence:
          - service: input_number.increment
            target:
              entity_id: input_number.lg_hotstart_offset
          - delay: "00:01:00"  # Wacht 60 seconden voordat de actie opnieuw wordt uitgevoerd

- conditions:
              {% set hp_hotstart_offset = states('input_number.lg_hotstart_offset') | float(0) %}
              {% set result = water_uit - (stooklijn_target + stooklijn_offset + hp_hotstart_offset) %}
              {{ result < 2 }}
        sequence:
          - service: input_number.decrement
            target:
          - delay: "00:01:00"  # Wacht 60 seconden voordat de actie opnieuw wordt uitgevoerd

default: []

Foutmelding hierbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJ1SIxr2gAYtHhq8sJWpRGwR_EU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4UrHNvp8T5EgXuae206mnAWW.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
The_KnarF schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:37:
[...]

Dat kan bij een defrost zo een liter zijn (geschat geen idee hoeveel het echt is, veel i.i.g.)
er zijn hier een tijdje geleden foto's gedeeld van iemand met een LG in een steegje, daar lag een flinke laag bevroren water onder.
of iemand op een plat dak, waar het water ook niet weg kon. leek wel 100kg ijs te liggen.

:*) ik vind het ook interessant, de grote vraag is speelt aardwarmte een rol wat evt door kelderwanden komt, en natuurlijk defrosts wanneer komen(keldertemp) die...bij buiten opstelling is dit onder 5gr....condenswater afvoer? is wel een oplossing voor bijv. dompelpomp ,als hij geen afvoer heeft

als kelder boven 0gr blijft komt er in theorie geen ijs op de vloer!

het is eigenlijk te MOOI om waar te zijn

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 09-11-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
The_KnarF schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:37:
[...]

Dat ben ik ook maar denk dat de defrost minder zal zijn.
Ik kom er zeker op terug ben wel 75 maar leer hier veel van het forum. Gisteren op YouTube uit leg over de warmte van brandstoffen als gas, olie, pellets,,,,,,, was een goed afgestelde warmtepomp de goedkoopste maar als die niet goed word afgesteld is die dat ook nog !!!!!!!

IK HEB TERUG WAT FOTO'S GEPLAATS lekbak met afvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

gigabit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:56:
[...]

Ik heb een en ander aangepast maar krijg het nog niet geïmplementeerd zonder foutcode
(Ter info in heb de instelling nog niet aangepast naar "alleen water")

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- platform: template
  sensors:
      stooklijn_target:
        friendly_name: "Stooklijn Target"
        unique_id: "stooklijn_target"
            {% set oat = states('sensor.buiten_temp') | float(0) %}

# Haal de buitenluchttemperaturen op van de helpers
            {% set temp_1 = states('input_number.stooklijn_target_temp_1') | float(0) %}
            {% set temp_2 = states('input_number.stooklijn_target_temp_2') | float(0) %}

{% set target_1 = states('input_number.stooklijn_target_temp_1_value') | float(0) %}
            {% set target_2 = states('input_number.stooklijn_target_temp_2_value') | float(0) %}

{% if oat <= temp_1 %}
              {% set stooklijn_target = target_1 %}
            # Als de buitenluchttemperatuur groter is dan temp_2, gebruik dan temp_2 en target_2
            {% elif oat >= temp_2 %}
              {% set stooklijn_target = target_2 %}
            {% else %}
              {% set slope = (target_2 - target_1) / (temp_2 - temp_1) %}
              {% set stooklijn_target = target_1 + slope * (oat - temp_1) %}
            {% endif %}

{{ stooklijn_target | round(1) }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
- id: '1731029252627'
  triggers:
      entity_id:
      entity_id:
      entity_id:
        - input_select.lg_state
      entity_id:
      entity_id:
  actions:
    - if:
        condition: or
        conditions:
            state: "Heating"
            state: "Nightmode"
      then:
        - service: modbus.write_register
          data:
            hub: modbus
            address: 3
            value: >
              {% set target = target * 10 %}
              {% if target < min %}
                {{ min }}
              {% elif target > max %}
                {{ max }}
              {% else %}
                {{ target }}
              {% endif %}

Foutcode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Eerst voorgekomen: 16:46:14 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 16:46:14

Error running job: <Job onetime listen homeassistant_start <function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fbdd8af4900> HassJobType.Callback <_OneTimeListener homeassistant.helpers.start:<function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fbdd8af4900>>>
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 664, in state
                      ^^^^^^^^^^^^
ValueError: could not convert string to float: '# Haal de buitenluchttemperaturen op van de helpers  \n# Haal de bijbehorende stooklijn targets op van de helpers  \n# Als de buitenluchttemperatuur kleiner is dan temp_1, gebruik dan temp_1 en target_1 \n  \n# Als de buitenluchttemperatuur tussen temp_1 en temp_2 ligt, bereken dan de lineaire interpolatie \n0.0'

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1587, in async_fire_internal
    hassjob.target(*args)
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/start.py", line 44, in _matched_event
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/template/template_entity.py", line 517, in _async_template_startup
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 1133, in async_refresh
    self._refresh(None)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 1319, in _refresh
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/template/template_entity.py", line 463, in _handle_results
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1007, in async_write_ha_state
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1132, in _async_write_ha_state
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1069, in __async_calculate_state
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1013, in _stringify_state
                 ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 666, in state
    raise ValueError(
ValueError: Sensor sensor.stooklijn_target has device class 'None', state class 'None' unit '°C' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: '# Haal de buitenluchttemperaturen op van de helpers  

0.0' (<class 'str'>)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
- id: '1731009252627'
  alias: LG Hotstart
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/60"  # Voer de automatisering elke 60 seconden uit

conditions:
    entity_id: switch.inschakelen_uitschakelen_verwarming_koeling

actions:
  - choose:
      - conditions:
              {{ result > 3 }}
        sequence:
          - service: input_number.increment
            target:

- conditions:
              {{ result < 2 }}
        sequence:
          - service: input_number.decrement
            target:

default: []

Foutmelding hierbij
[Afbeelding]
Volgens mij gaat ie stuk op je comments, haal die er eens tussenuit? de rest lijkt niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
bvw schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:06:
[...]

Volgens mij gaat ie stuk op je comments, haal die er eens tussenuit? de rest lijkt niet vreemd.
Dat heb ik gedaan en nu heb ik nog onderstaande foutmeldingen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Eerst voorgekomen: 18:18:39 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 18:18:39

Error running job: <Job onetime listen homeassistant_start <function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fc36b49d6c0> HassJobType.Callback <_OneTimeListener homeassistant.helpers.start:<function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fc36b49d6c0>>>
                      ^^^^^^^^^^^^

hassjob.target(*args)
    hassjob.target(*args)
    hassjob.target(*args)
    self._refresh(None)
    hassjob.target(*args)
                 ^^^^^^^^^^
    raise ValueError(

0.0' (<class 'str'>)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.automation
Bron: components/automation/config.py:156
integratie: Automatisering (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18:18:38 (1 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 18:18:38

Automation with alias 'LG Hotstart' could not be validated and has been disabled: extra keys not allowed @ data['actions'][0]['choose'][1]['default']. Got []

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
gigabit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55

Error running job: <Job onetime listen homeassistant_start <function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fc36b49d6c0> HassJobType.Callback <_OneTimeListener homeassistant.helpers.start:<function _async_at_core_state.<locals>._matched_event at 0x7fc36b49d6c0>>>
                      ^^^^^^^^^^^^

hassjob.target(*args)
    hassjob.target(*args)
    hassjob.target(*args)
    self._refresh(None)
    hassjob.target(*args)
                 ^^^^^^^^^^
    raise ValueError(

0.0' (<class 'str'>)

code:
1
2
3
4
5
6
7

Automation with alias 'LG Hotstart' could not be validated and has been disabled: extra keys not allowed @ data['actions'][0]['choose'][1]['default']. Got []
Tip, knal die code eens in ChatGPT met een korte probleembeschrijving. Je zal versteld staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

gigabit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55

^^^^^^^^^^^^

hassjob.target(*args)
    hassjob.target(*args)
    hassjob.target(*args)
    self._refresh(None)
    hassjob.target(*args)
                 ^^^^^^^^^^
    raise ValueError(

0.0' (<class 'str'>)

code:
1
2
3
4
5
6
7

Misschien even back to basic.

Ik heb even een testserver aangeslingerd:

Dit in je configuration.yaml. Dat is inclusief de helpers, en een placeholder voor de outdoor temperatuur. Als je daar een eigen sensor voor hebt, moet je die vervangen in de onderstaande code. Kijk eerst eens of dat werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
input_number:
  stooklijn_min_oat:
    name: "Stooklijn Minimum Buitentemperatuur"
    min: -15
    max: 4
    step: 1
    mode: box
  stooklijn_max_oat:
    name: "Stooklijn Maximum Buitentemperatuur"
    min: 5
    max: 20
  stooklijn_max_wtemp:
    name: "Stooklijn Maximum Watertemperatuur"
    min: 31
    max: 50
  stooklijn_min_wtemp:
    name: "Stooklijn Minimum Watertemperatuur"
    min: 20
    max: 30

template:
  - sensor:
      - name: "HP_outdoor_air_temp"
        state: >
          {{ 7.4 | float(0) }}
        unique_id: Stooklijn_Target_id
          {% set  z = ((states('input_number.stooklijn_min_wtemp') | float(0)) - (states('input_number.stooklijn_max_wtemp') | float(0) )) / ((states('input_number.stooklijn_max_oat') | float(0) ) - (states('input_number.stooklijn_min_oat') | float(0) )) %}
          {% endif %}
          {% endif %}

Dan als automatisering:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - action: modbus.write_register
    data:
      value: "{{ states('sensor.stooklijn_target') | float(20) * 10 }} "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
sparkly schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:28:
[...]

Tip, knal die code eens in ChatGPT met een korte probleembeschrijving. Je zal versteld staan :)
Heb ik al vaak gedaan vandaag en zojuist ook weer maar telkens blijven er problemen.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
bvw schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:01:
[...]

Misschien even back to basic.

Ik heb even een testserver aangeslingerd:

Dit in je configuration.yaml. Dat is inclusief de helpers, en een placeholder voor de outdoor temperatuur. Als je daar een eigen sensor voor hebt, moet je die vervangen in de onderstaande code. Kijk eerst eens of dat werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
input_number:
  stooklijn_min_oat:
    name: "Stooklijn Minimum Buitentemperatuur"
    min: -15
    max: 4
  stooklijn_max_oat:
    name: "Stooklijn Maximum Buitentemperatuur"
    min: 5
    max: 20
  stooklijn_max_wtemp:
    name: "Stooklijn Maximum Watertemperatuur"
    min: 31
    max: 50
  stooklijn_min_wtemp:
    name: "Stooklijn Minimum Watertemperatuur"
    min: 20
    max: 30

template:
  - sensor:
      - name: "HP_outdoor_air_temp"
          {{ 7.4 | float(0) }}
        unique_id: Stooklijn_Target_id
          {% set  z = ((states('input_number.stooklijn_min_wtemp') | float(0)) - (states('input_number.stooklijn_max_wtemp') | float(0) )) / ((states('input_number.stooklijn_max_oat') | float(0) ) - (states('input_number.stooklijn_min_oat') | float(0) )) %}
          {% endif %}
          {% endif %}

Dan als automatisering:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
triggers:
  - entity_id:
actions:
  - action: modbus.write_register
    data:
      value: "{{ states('sensor.stooklijn_target') | float(20) * 10 }} "
Ok heel fijn. Ik zal deze code eens proberen

Edit:
Ben een stapje verder onderstaande werkt nu. Stooklijn target past automatisch aan wanneer ik een van de 4 temperatuur instellingen wijzig :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCO5ODQDXi0klSpeLMw5ZaDC8Nk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x2L3Rco5w85O3FUOJeU0QNFD.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door gigabit op 09-11-2024 21:11 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw

bvw

gigabit schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:27:
[...]

Ok heel fijn. Ik zal deze code eens proberen

Edit:
Ben een stapje verder onderstaande werkt nu. Stooklijn target past automatisch aan wanneer ik een van de 4 temperatuur instellingen wijzig :)
[Afbeelding]
Mooi!

Je moet alleen bij je stooklijn target wel "| round(0)" gebruiken, de LG kent geen getallen achter de komma.

Kun je nu de target in je warmtepomp ook aanpassen met de automatisering?

Als dat allemaal werkt kun je proberen stap voor stap de andere fancy features eraan te bouwen.

Toevoeging: Om deze thread nog een beetje schoon te houden, heb ik de voorbeeldcode hier neergezet: https://github.com/bvweerd/Heatpump-Thermostat

[ Voor 8% gewijzigd door bvw op 10-11-2024 12:33 . Reden: Github pagina toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 157 ... 178 Laatste