Ik ben benieuwd wat jullie denken over de mijn situatie en misschien tot een andere conclusie komen dan mijn installateur:
Klein huis uit 1936, twee-onder-een-kapper, matig geïsoleerd met alleen (+/-40m2) 5 groepen vloerverwarming op een dikke 50cm schuimbeton.
Aannemer heeft een 9kW 1 fase split - IWT geplaatst. Zonder buffervat. Wist blijkbaar toch niet waar hij mee bezig was en heeft nu een externe installateur ingeschakeld die het werkend mag maken.
Samen hebben we het aan de praat gekregen. Het huis is warm, we kunnen douchen.
Na heel veel lezen hier heb ik instellingen gevonden die een acceptabele werking geven. Ik lees alles uit met MODBUS en HomeAssistant. Regeling wordt gedaan door de RMC.
Samenvatting van de relevante instellingen die voor mij acceptabel werken:
- Temperatuursensor: water & lucht (RMC hangt in de woonkamer);
- Verwarmingstemperatuurmonitoring instelling: uitvoer
- Waterverwarming temp. inst: 22*C max 40*C
- Hysteresis lucht: -0.5 / +1.5;
- Hysteresis water: -2 / + 4;
- Pompinstelling in verwarming: tijdsinstelling aan:3 / uit:27;
- Waterdebiet besturingsmethode: vast debiet: ~15L/min (is denk ik het maximum haalbare nu. Als ik dit hoger zet verandert er niks);
Gebruikersinstelling: watertemperatuur: 30*C
Altijd stille modus aan, peak control aan (beperken op 17A)
Dit geeft op zich prima runs:
/f/image/RcGwBProSWa0VIT2GipWCiYt.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom vaak wel door de opstarpiek heen (een grote haleluja was een vast debiet). Er komt genoeg warmte het huis binnen om het comfortabel te hebben. Toch ben ik nog niet tevreden.
Als ik met mijn beperkte kennis naar het geplaatste systeem kijk zie ik de volgende problemen / ontwerpfouten:
• 9kW is teveel vermogen voor mijn situatie. De warmtepomp kan terug moduleren tot zo’n 2kW thermisch vermogen. Bij minimale last van ~380W elektrisch draait de inverter op 10Hz en wordt er afhankelijk van de buitentemperatuur/COP tussen de 1500W en 2000W thermisch afgegeven. Daarmee blijft de water en de kamertemperatuur oplopen. Er kan simpelweg niet ver genoeg afgeknepen worden aan het vermogen om alleen het warmteverlies van het huis aan te vullen en de temperatuur stabiel te houden. Resultaat is dat de warmtepomp kortere periodes aan en afslaat, geregeld op de hysteresis van de kamerthermostaat. Deze is -1 / +1 (kan niet kleiner). De kamertemperatuur fluctueert dus minstens tussen 19*C en 20*C;
• Er is volgens mij te weinig debiet / stroming mogelijk. Er zijn enkel 5 groepen vloerverwarming. De pomp kan hier op max vermogen ~15L/min doorheen pompen. Tijdens normale bedrijfstoestand is dat prima. Deze warmtepomp heeft alleen een behoorlijke pieken in vermogen tijdens opstarten en elk uur een “oil return cycle” om de compressor te smeren (dan gaat hij 3 min op vol vermogen draaien). Deze pieken geven veel thermische energie en door de geringe stroming komt er ook een piek in de watertemperatuur. Deze pieken komen dan vaak buiten de hysteresis van de watertemperatuur (deze staat al op een max van +4) waardoor de warmtepomp stopt voordat de doeltemperatuur van de kamer is gehaald;
Sturen op retour-water-temperatuur heb ik geprobeerd, maar dat loop helemaal slecht. De opstart is dan vele malen harder.
Volgens mij is de enige verbetering het vergroten van het debiet door de warmtepomp om de piekjes sneller af te voeren.
Ik dacht daarbij aan een bypass (of een buffervat) parallel met een regelkraantje. De weerstand van het afgiftesysteem verlaagd dan en is instelbaar. De flow kan dan omhoog richting de 20L/min. Met een buffervat komt het warme uitvoerwater ook minder snel weer bij de invoer terecht.
In de toekomst wil ik nog lage temperatuur-radiatoren plaatsen en/of vloerverwarming in een badkamer. De bypass hiervoor ligt er al. Dus als dat er in de toekomst is, kan het buffervat er misschien weer tussen weg.
Bovenstaande heb ik voorgelegd aan de installateur, maar die wil een buffervat plaatsen seriëel in de aanvoer van het systeem. Nu weet ik niet of ze daar uitgaand of ingaand van de warmtepomp mee bedoelen, maar ik zie niet welk probleem dit op moet gaan lossen??
Weerstand zal alleen maar toenemen. Dus debiet wordt lager terwijl dit juist omhoog moet. Temperatuur loopt nog steeds op door de overgedimensioneerde warmtepomp. Alleen zal het regelsysteem trager reageren door het buffervat.
In mijn ogen zal alleen een hoger debiet mij kunnen helpen. Mis ik iets in mijn redenatie? Wat verwacht de installateur te kunnen bereiken? Is er nog een magische instelling om iets meer flow te genereren?