LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 156 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jojan265 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Die staat bij mij op 1 min aan, 14 min uit. Ik vind het niet zo erg als de WP 13 minuten later aangaat. Dat merk ik toch niet met vvw.
Ik heb zelfs 40min uit 2mins aan. Onder de 5c blijft hij toch pompen ivm anti vorst instelling en een uurtje eerder of later merk je hier ook niet veel van qua opwarmen.

Nukezone FTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:27

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Friso_S schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:10:
Dank allemaal voor de behulpzame reacties!

De instelling 'Pompinstelling in verwarming' staat bij mij als volgt; Op: 1min , Uit: 1min.
Is dat nog iets wat ik zou moeten wijzigen?
Pompstand bij verwarming
Je kunt bij de LG WP veel instellen, behalve de temperatuur instellingen zijn er ook een aantal pomp instellingen. Je zult misschien wel denken, waarom zijn er deze pomp instellingen.
Je zult misschien gemerkt hebben, dat als je de temperatuur wijzigt, de WP niet meteen daarop reageert. Dit komt, omdat de WP niet zomaar uitgaat van de temperatuur op de afstandsbediening RMC, de WP gaat deze temperatuur eerst opmeten, zodat de WP de meest actuele temperatuur heeft.
Voor het opmeten van de temperatuur gaat de pomp draaien en na een minuut zie je dan misschien ook de temperatuur op het scherm van de afstandsbediening RMC wijzigen, als deze temperatuur onder de (-) hysterese ligt, gaat de compressor aan.
Als de compressor aan gaat, loopt de temperatuur snel op, zelfs tot boven de (+) hysterese, als de doeltemperatuur te laag is, is de kans groot dat de compressor stopt.
De compressor zal weer starten, als de temperatuur weer onder de (-) hysterese ligt. Maar hiervoor zal de WP eerst de temperatuur gaan meten en gaat de pomp daarvoor aan. Door de pomp een 'wachttijd' te geven, zal de compressor pas weer starten, zodra de temperatuur gemeten kan worden en de pomp daarvoor weer aan mag gaan.

Hieronder mijn instellingen (5 kW WPsplit met buffervat en vloerverwarming). Ik laat de pomp een keer per uur,
3 minuten pompen, de temperatuur is dan vaak laag genoeg, om ook door de opstart te komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Temperatuur sensor               water
Voorrangsregeling                gebruik en 48 uur en 10 min
Pomp voor / overloop             3 en 3 min
Waterstroom controle             vaste stroomsnelheid
- pompcapaciteit                 70 %
- vaste stroomsnelheid           20 Ltr/min
- vaste delta Temp               5 graden C

Kamer Verwarming instelling      UIT voer
- waterverwarming temp. inst.    15 en 40 graden C
- hysterese verwarmingswater     -2,0 en +4,0 graden C
- pompstand bij verwarming       tijd en 3 en 57 min

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 17:11
Casper de Boer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Klopt inderdaad, je "winst" zit er dus meer in als het echt koud of echt warm is buiten maar daar heb ik hem ook voor. bij een buitentemperatuur van 0 graden en cv temperatuur van 30 graden heb je toch een redelijke delta T.
Maar heb je het dan over een WTW? Want dan heb je niet met die temperaturen te maken voor de inblaastemperaturen in de kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10 22:04
PeteSplit schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Pompstand bij verwarming
Je kunt bij de LG WP veel instellen, behalve de temperatuur instellingen zijn er ook een aantal pomp instellingen. Je zult misschien wel denken, waarom zijn er deze pomp instellingen.
Je zult misschien gemerkt hebben, dat als je de temperatuur wijzigt, de WP niet meteen daarop reageert. Dit komt, omdat de WP niet zomaar uitgaat van de temperatuur op de afstandsbediening RMC, de WP gaat deze temperatuur eerst opmeten, zodat de WP de meest actuele temperatuur heeft.
Voor het opmeten van de temperatuur gaat de pomp draaien en na een minuut zie je dan misschien ook de temperatuur op het scherm van de afstandsbediening RMC wijzigen, als deze temperatuur onder de (-) hysterese ligt, gaat de compressor aan.
Als de compressor aan gaat, loopt de temperatuur snel op, zelfs tot boven de (+) hysterese, als de doeltemperatuur te laag is, is de kans groot dat de compressor stopt.
De compressor zal weer starten, als de temperatuur weer onder de (-) hysterese ligt. Maar hiervoor zal de WP eerst de temperatuur gaan meten en gaat de pomp daarvoor aan. Door de pomp een 'wachttijd' te geven, zal de compressor pas weer starten, zodra de temperatuur gemeten kan worden en de pomp daarvoor weer aan mag gaan.

Hieronder mijn instellingen (5 kW WP met buffervat en vloerverwarming). Ik laat de pomp een keer per uur,
3 minuten pompen, de temperatuur is dan vaak laag genoeg, om ook door de opstart te komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Temperatuur sensor               water
Voorrangsregeling                gebruik en 48 uur en 10 min
Pomp voor / overloop             3 en 3 min
Waterstroom controle             vaste stroomsnelheid
- pompcapaciteit                 70 %
- vaste stroomsnelheid           20 Ltr/min
- vaste delta Temp               5 graden C

Kamer Verwarming instelling      UIT voer
- waterverwarming temp. inst.    15 en 40 graden C
- hysterese verwarmingswater     -2,0 en +4,0 graden C
- pompstand bij verwarming       tijd en 3 en 57 min
:) :) goed en duidelijk verhaal,een opmerking pomp instelling is ook nog een vorstbeveiliging als het in de winter vriest....ik heb het staan op 2min aan en 13min uit dus 4x per uur pomp aan(pompt dan warmer water door de condensor).....ik heb een monoblok.....jij hebt een split unit daar speelt dat geen rol er is geen water buiten dient dan alleen als temp meting....niet te verwarren met pomp voorloop/pomp naloop(deze instelling dient uitsluitend voor temp.meting) deze heb ik staan op 1min voorloop/2min naloop....het is weer tijdje geleden dat ik instellingen gemaakt heb ....of heb ik het helemaal mis???

edit: en er zit nog een beetje verborgen pompinstelling in de software ..s,zomers wp uit op rmc...wp wel onder spanning houden ,dan gaat de pomp xmin per dag automatisch aan,om vastzitten pomp te voorkomen!....ik heb er geen boiler op zitten... bij wel is dit niet nodig dan loopt de pomp sowieso regelmatig per dag

mijn ervaring na 2jaar,als WP nieuw is hoor je een beetje ruis in de leidingen,dit gaat vanzelf weg als de circulatiepomp goed ingelopen is op de glijlagers

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 27-10-2024 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 13:35
Antonl91 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Maar heb je het dan over een WTW? Want dan heb je niet met die temperaturen te maken voor de inblaastemperaturen in de kamers.
Niet als "naverwarmer" inderdaad. Dan klopt de temperatuur uit de WtW unit ook niet meer.
Juist in de aanvoer vanuit de buitenlucht, daar heb je de grootste delta-T en vervolgens hoeft de WtW minder terug te winnen.

Ik gebruik hem dus eigenlijk voor voorbehandeling van de buitenlucht. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Casper de Boer op 27-10-2024 08:51 ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-10 22:38
kazemo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:30:
[...]

:) :) goed en duidelijk verhaal,een opmerking pomp instelling is ook nog een vorstbeveiliging als het in de winter vriest....ik heb het staan op 2min aan en 13min uit dus 4x per uur pomp aan(pompt dan warmer water door de condensor).....ik heb een monoblok.....jij hebt een split unit daar speelt dat geen rol er is geen water buiten dient dan alleen als temp meting....niet te verwarren met pomp voorloop/pomp naloop(deze instelling dient uitsluitend voor temp.meting) deze heb ik staan op 1min voorloop/2min naloop....het is weer tijdje geleden dat ik instellingen gemaakt heb ....of heb ik het helemaal mis???

edit: en er zit nog een beetje verborgen pompinstelling in de software ..s,zomers wp uit op rmc...wp wel onder spanning houden ,dan gaat de pomp xmin per dag automatisch aan,om vastzitten pomp te voorkomen!....ik heb er geen boiler op zitten... bij wel is dit niet nodig dan loopt de pomp sowieso regelmatig per dag

mijn ervaring na 2jaar,als WP nieuw is hoor je een beetje ruis in de leidingen,dit gaat vanzelf weg als de circulatiepomp goed ingelopen is op de glijlagers
De pomp die draait voor vorstbeveiliging is nog iets apart, en kun je niet aanpassen op de rmc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kenwood960 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

De pomp die draait voor vorstbeveiliging is nog iets apart, en kun je niet aanpassen op de rmc....
:) ja zou goed kunnen,dat is extra....ik werk met een externe ruimte thermostaat als die de rmc uitschakeld komt op het scherm een antivries melding als de buiten temperatuur onder de 5gr is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:30:
[...]
:) :) goed en duidelijk verhaal,
Ja, dank je, ik had alleen de Pompstand in verwarming beschreven
is ook nog een vorstbeveiliging als het in de winter vriest....ik heb het staan op 2min aan en 13min uit dus 4x per uur pomp aan(pompt dan warmer water door de condensor).....ik heb een monoblok.....jij hebt een split unit daar speelt dat geen rol er is geen water buiten dient dan alleen als temp meting....
Klopt is als de WP aan staat (aan/uit schakelaar lampje aan) dan helpt dit ook tegen bevriezing en daarom is de maximale instelling ook maar 1 uur.
niet te verwarren met pomp voorloop/pomp naloop(deze instelling dient uitsluitend voor temp.meting) deze heb ik staan op 1min voorloop/2min naloop....het is weer tijdje geleden dat ik instellingen gemaakt heb
Pomp voor en overloop
Deze is voor de meting en de meting duurt een minuut. De minimale instelling is dan ook 1 minuut
edit: en er zit nog een beetje verborgen pompinstelling in de software ..s,zomers wp uit op rmc...wp wel onder spanning houden ,dan gaat de pomp xmin per dag automatisch aan,om vastzitten pomp te voorkomen!
Voorrangsregeling
Als de WP uit staat (aan/uit schakelaar lampje uit) dan kun je deze regeling gebruiken, hij is niet verborgen, maar je kunt dat ook uit zetten (staat standaard aan). Je kunt kiezen om de pomp tot 180 uren uit te laten. Ik gebruik dit om de twee dagen en laat de pomp 10 minuten lopen. Met 20 LPM zal dan 200 liter de pomp en de filters passeren. Ik wil ook op deze manier het water ook schoon houden.

Anti vries
Er is ook nog een automatische anti-vries regeling als de WP uit staat. Je hebt 2 keuzes, type 1 en type 2. Bij type 1 kan de pomp altijd gaan lopen en bij type 2 gaat de pomp met tussenpozen aan. Ik heb mijn WP split op type 2 staan, dan gaat de WP onder de 5 graden elk uur lopen en als het nog kouder wordt gaat de pomp zelfs om de 10 minuten lopen. In het scherm van de RMC staat dan -antivries- als deze functie actief geworden is.
....of heb ik het helemaal mis???
Ik heb voor het gemak, de voorloop/overloop en pompstand voor 3 minuten gekozen ipv verschillende waarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:24
@David Ik zie geregeld mijn overzicht met alle instellingen voor de LG Therma V terugkomen in dit forum, lijkt me handig als je deze op TS pagina zet..

Overzicht staat hier: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 07:18
Gedaan! Ik heb zelf overigens al een tijdje geen LG meer, dus als iemand zich geroepen wordt mede-auteur van de topicstart te worden mag 'ie zich melden via DM. Overigens mogen jullie me altijd taggen zoals @tebogo deed, dan zie ik vanzelf als er wat moet gebeuren :)

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 22:10
David schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:58:
Gedaan! Ik heb zelf overigens al een tijdje geen LG meer, dus als iemand zich geroepen wordt mede-auteur van de topicstart te worden mag 'ie zich melden via DM. Overigens mogen jullie me altijd taggen zoals @tebogo deed, dan zie ik vanzelf als er wat moet gebeuren :)
Dan ben ik benieuwd naar de reden en wat je tegenwoordig hebt staan?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littleartfx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-04 12:22
Lezers, wie denkt er even mee?

Warmtepomp aanbiedingen op dit moment zijn no brainers met de subsidies die erop lopen, maar de lijst van het rvo is niet helemaal up to date.

Zo koop ik een therma v 12kw goedkoper dan of als een lg therma v van de nieuwste genaratie van 9kw.
En ik twijfel nog, want ik heb best plek voor een enorme buffer warm water. (*dus overcapaciteit is ergens welkom)

Mijn berekeningen komen uit op 10 tot 11kw. Dus een therma V op maat kopen of op overmaat en verdelen op buffer, rekening houdend met de zon en opbrengst van panelen want die kosten geen drol op dit moment en die kun je aan of uit zetten.

Wie denkt mee?
Vriendelijke groet Machiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
Littleartfx schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:33:
Lezers, wie denkt er even mee?

Warmtepomp aanbiedingen op dit moment zijn no brainers met de subsidies die erop lopen, maar de lijst van het rvo is niet helemaal up to date.

Zo koop ik een therma v 12kw goedkoper dan of als een lg therma v van de nieuwste genaratie van 9kw.
En ik twijfel nog, want ik heb best plek voor een enorme buffer warm water. (*dus overcapaciteit is ergens welkom)

Mijn berekeningen komen uit op 10 tot 11kw. Dus een therma V op maat kopen of op overmaat en verdelen op buffer, rekening houdend met de zon en opbrengst van panelen want die kosten geen drol op dit moment en die kun je aan of uit zetten.

Wie denkt mee?
Vriendelijke groet Machiel.
Als je op 10-11kW uit komt dan is een 9kW toch te licht? (Zonder de berekening verder te kennen overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Casper de Boer schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Niet als "naverwarmer" inderdaad. Dan klopt de temperatuur uit de WtW unit ook niet meer.
Juist in de aanvoer vanuit de buitenlucht, daar heb je de grootste delta-T en vervolgens hoeft de WtW minder terug te winnen.

Ik gebruik hem dus eigenlijk voor voorbehandeling van de buitenlucht. :)
Ik ben toevallig vandaag de hele dag bezig geweest met het installeren van de luchtkanalen voor mijn wtw en heb het ontwerp ook zelf gedaan. Maar ik kan mij geen enkele reden bedenken waarom je dat zou willen doen, de hele efficiëntie van wtw verlies je daarmee. Tenzij het hele energie besparende aspect geen rol speelt. Maar ik zou eerder zo'n batterij op de toevoer kanalen gebruiken en dan met een thermostaat of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05
Antonl91 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Ik ben toevallig vandaag de hele dag bezig geweest met het installeren van de luchtkanalen voor mijn wtw en heb het ontwerp ook zelf gedaan. Maar ik kan mij geen enkele reden bedenken waarom je dat zou willen doen, de hele efficiëntie van wtw verlies je daarmee. Tenzij het hele energie besparende aspect geen rol speelt. Maar ik zou eerder zo'n batterij op de toevoer kanalen gebruiken en dan met een thermostaat of iets.
Kan me alleen voorstellen dat je het gebruikt als alternatief voor elektrisch element in geval dat de warmtewisselaar gaat dichtvriezen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 22:29
En dan heb je nog het risico van kapot vriezen van je blok ( tenzij je glycol gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-10 19:13
Goedemorgen.
Ik ben en kijken naar de Homewizard voor het volgen van mijn monoblok warmtepomp voor het pendelen.
En de zonnepanelen ik heb 12 panelen 405 wp achter die gaan 's morgens tot 12 uur in de zon en voor 11 van 395 wp van 12 uur tot 's avonds alle bij met een omvormer van Goodwe gw3600 ns ( in 2021 hoefde ik niets voor het teveel van de teruglevering stroom maar het is NU anders) dus wilde ik schakelen tussen de voor en achterkant dat zou gaan met de Homewizard. En mijn elektrische boiler van 200 liter.
Maar wat is Jullie ervaring met de Homewizard.

[ Voor 5% gewijzigd door jscheffers op 28-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 07:18
gigabit schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Dan ben ik benieuwd naar de reden en wat je tegenwoordig hebt staan?
De uitleg staat in de topicstart bij 'Update 2022'. Ik had een LG HM071M.U43. Prima ding maar vooral bij defrosts viel het vermogen tegen en ook het geluid vond ik storend. De Panasonic WH-MDC09J die ik nu heb staan is niet heel veel stiller maar heeft in mijn ogen (oren?) een fijner geluidsprofiel en houdt z'n vermogen tijdens defrosts wel op peil dankzij het element. Ik begreep overigens dat de U44 LG al veel van mijn ergernissen op heeft gelost.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Antonl91 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Ik snap je punt helemaal. :)
Gezien ik geen regeling op de batterij heb zitten wisselde de uitblaas temperatuur alleen met bijvoorbeeld een defrost. Door hem in de lucht inlaat te plaatsen regelt de WtW unit nog bij om een stabiele toevoer te creëren in het huis.

Enfin, ik heb het er ook tussen geplaatst om mee te spelen :P

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1290
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 12:02
Hoi!

Korte vraag: Maakt het uit voor de efficientie of evt. slijtage als ik de warmtepomp altijd in silent mode gebruik?

Ik heb daarmee 95% van de tijd genoeg vermogen, en hij maakt er langere runs mee.

Groet,

Niels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:06
Niels1290 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:48:
Hoi!

Korte vraag: Maakt het uit voor de efficientie of evt. slijtage als ik de warmtepomp altijd in silent mode gebruik?

Ik heb daarmee 95% van de tijd genoeg vermogen, en hij maakt er langere runs mee.

Groet,

Niels
Is geen probleem. Bij mij is de COP op Silent mode ook hoger, dus het is eigenlijk alleen maar beter.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Niels1290 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:48:
Hoi!

Het heeft al een keer in dit topic gestaan, deze vraag is toen ook aan LG gesteld.
De stille mode beperkt het vermogen met ongeveer 40%.
Ik heb bij mijn 5 kW WP , gezien dat deze een keer tot 3000 W ging,
met stille mode aan gaat de WP maar tot 1800 W.
Je hebt dezelfde slijtage als anders met 100% (misschien zelfs wat minder) ;)

Alleen wordt door de tweakers hier aanbevolen, om tijdens een defrost, de stille mode uit te laten, dan kan de WP de defrost "normaal" afwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1290
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 12:02
Dank voor de reacties! Dan zet ik ‘m op stille modus voortaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littleartfx
Lezers, help., wie heeft ervaring met de Therma V 9KW 380V laatste generatie.

We hebben niet zo zeer keuze stress als dat kiezen uit alle warmtepompen qua prijs en kwaliteit ons die ons hier brengt. De prijs nu is een 'no brainer, inc subsidie. En inderdaad plaatsen doen we zelf.

Het is lastig specificaties op een rij te krijgen het is jammer dat tweakers geen price'watch hier op los laat ;(

En ergens strandt mijn berekening op het modulerend vermogen van de therma V nieuwe generatie en de oude, of meer tussen al die artikel nummers die er op dit moment in de handel zijn.
LG Therma V 9kw 380v wat is het modulerend vermogen op laag last en is er verschil met oudere generaties?

Vindt ik niet heel gemakkelijk terug, ik zoek specificaties en installatie handleidingen en meningen.

680 m3 te verwarmen ruimten
2k m3 gasverbruik en dus wel wat te winnen.
Uiteraard is er zon *

dank voor het meedenken,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reablom
Littleartfx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:12:

We hebben niet zo zeer keuze stress als dat kiezen uit alle warmtepompen qua prijs en kwaliteit ons die ons hier brengt. De prijs nu is een 'no brainer, inc subsidie. En inderdaad plaatsen doen we zelf.

Het is lastig specificaties op een rij te krijgen het is jammer dat tweakers geen price'watch hier op los laat ;(

En ergens strandt mijn berekening op het modulerend vermogen van de therma V nieuwe generatie en de oude, of meer tussen al die artikel nummers die er op dit moment in de handel zijn.
LG Therma V 9kw 380v wat is het modulerend vermogen op laag last en is er verschil met oudere generaties?

Vindt ik niet heel gemakkelijk terug, ik zoek specificaties en installatie handleidingen en meningen.

Uiteraard is er zon *

dank voor het meedenken,
Ik kan er eerlijk gezegd niet uithalen wat exact de vraag is. Wat is oud en nieuw voor jou? R32 vs R290?

Ik heb een R32 3fase 9kW , minimaal opgenomen vermogen is ca 300W. Afgegeven thermisch vermogen is vervolgens afhankelijk van de CoP (dus watertemperatuur en buitentemperatuur).

Bij de opstartpiek in silent mode wordt er gedurende ca 20min op 800W gedraaid voor de pomp terug moduleert.

Vwb die 680m3 en 2000m3: wat is nu je afgiftesysteem, moet er ook warm water gemaakt worden met de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo

Uiteraard is er zon *

dank voor het meedenken,
Ik heb deze, laatste HM093MR.U44 dus de R32 variant, draaien, gisteren echt bijna de gehele op het laagst, dan is het rond de 320W.
Inverter draait dan op 10Hz, lager gaat ie niet. Ben zeer tevreden over deze LG en het resultaat!
Ik kom overigens wel van 1400 m3 gas voor verwarmen van ca. 500 m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxnaDPsR1LPHMYvZ4VzBwqJD_oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zudPv8aRodiv0DoxYHQqhvaN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUf5KbjY2Fn7YUi5wHVAeqfjzxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QjiYhQtPnP99VzbYftLsQkCn.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sz-TfLOp325qvz52oAbc31cmis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDOOvNqvB715au0cY1muMtVR.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDAFPFxnpJg7scx9ZKTWV3xQr14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKPgLggNw1KMGJ76PVlY240s.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

Uiteraard is er zon *

dank voor het meedenken,
:) lijkt me een goede keuze,als je het monoblok bedoeld makkelijker zelf te installeren,split daar in tegen is verschil er moet gas gevuld worden(moet door erkent stek bedrijf gebeuren)....dan is er nog verschil soort gas het nieuwste is propaan(r290)....of dit beter is????.....oude type heeft R32....mijn voorkeur zou zijn 3fase.. is iets duurder dan 1fase+n
in het kort van al je vragen staat het antwoord wel op dit forum(dat word opzoeken)....of weer vragen er is genoeg deskundige kennis aanwezig bij de tweakers op dit forum.

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 29-10-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
tebogo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

Ik heb deze, laatste HM093MR.U44 dus de R32 variant, draaien, gisteren echt bijna de gehele op het laagst, dan is het rond de 320W.
Inverter draait dan op 10Hz, lager gaat ie niet. Ben zeer tevreden over deze LG en het resultaat!
Ik kom overigens wel van 1400 m3 gas voor verwarmen van ca. 500 m3.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zeggen er hier veel héél lange runs....

Maar een heel lange run betekent voor mij dat het verschil tussen in en uitlaat een half graadje is....

Bereken je dan je cop, dan haalt ie de 3 niet....

Das toch niet economisch stoken? Ook al is het maar 300w....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Kenwood960 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Maar een heel lange run betekent voor mij dat het verschil tussen in en uitlaat een half graadje is....

:? COP berekenen is zo makkelijk niet.....een gem. COP van 3 over een heel jaar daar teken ik voor....als het bij jouw meer is proficiat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
[...]

Is het dan niet beter om naar je afgifte te kijken? Want als ik een lange run heb zit ik vaak wel op een verschil van in en uitlaat van zo'n 4 graden. Uiteindelijk als dat dichter naar elkaar toe komt stopt de wp uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Wordt de cop ook niet beter als de pomp langzamer draait, en dus een iets hogere delta t? (En lager verbruik pomp, wat ook scheelt voor de cop met name bij lage vermogens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
file:///C:/Users/karel/Dropbox/Intergas-Buffervat-Whitepaper.pdf

interessante beschrijving wel of geen buffervat

edit sorry verkeerd geplaatst! moet zijn https://www.intergas-verw...-Buffervat-Whitepaper.pdf

[ Voor 36% gewijzigd door kazemo op 29-10-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 15:47
Even vraagje over je systeem. zie in andere plaatjes (vorige edities?) dat je een 500L en 300L buffer hebt.
Aanname is dat de 500L puur voor je afgifte van verwarming is?
De 300L voor SWW en als hoog-temperatuur buffer voor Kachel & Solar?
Ik zag ook dat je kachel serieus vermogen heeft, zit je 300L dan niet snel vol (hoge temp?)
en gaat dit ook met je Solar in zonnige dagen niet snel?

Of trek je warmte er uit naar je 500L indien op temperatuur? maar neem aan dat je deze nooit heel hoog wilt ivm directe aansluiting op afgifte? ik zie namelijk ook geen retourventiel in je schema aan deze kant.

Heb je informatie over:
- Maximale en minmale temperatuur per vat?
- Maximaal vermogen van je Warmtepomp (primaire zijde & secundair) dat gebruikt/geleverd is?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[...]

Mijn delta is daarbij zo'n 3,5 tot 4, prima lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:53
Ik heb afgelopen jaar een LG airco (model PC12SK.NSJ) laten plaatsen door een lokale installateur. Deze airco geeft nu een foutcode (al 2 maanden) en de installatuer is onbereikbaar (ik vermoed failliet).

Na contact met LG blijkt dat de airco via grijze import is verkregen en daarmee kan ik blijkbaar geen aanspraak maken op garantie... hoe moet je als consument de herkomst van een airco nou weten, als je gewoon een (gerenomeerde) lokale installateur inschakelt...?

De airco geeft foutcode CH21, iets met amperage van de compressor wat niet goed is.

Iemand goede ervaringen in de regio Enschede met reparatie van een LG airco? Of iets wat ik zelf nog kan proberen om het te fixen? De foutcode ontstond van de een op andere dag...

[ Voor 4% gewijzigd door hiekikowan op 29-10-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
ingmar89 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:38:
Wordt de cop ook niet beter als de pomp langzamer draait, en dus een iets hogere delta t? (En lager verbruik pomp, wat ook scheelt voor de cop met name bij lage vermogens)
tot een minimum natuurlijk van wat de warmtepomp aan kan. Ik draai momenteel 9,2 l/min = 552 l/h, wist niet dat deze HM093MR.U44 zo laag kon gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

hiekikowan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:32:
Ik heb afgelopen jaar een LG airco (model PC12SK.NSJ) laten plaatsen door een lokale installateur. Deze airco geeft nu een foutcode (al 2 maanden) en de installatuer is onbereikbaar (ik vermoed failliet).

Na contact met LG blijkt dat de airco via grijze import is verkregen en daarmee kan ik blijkbaar geen aanspraak maken op garantie... hoe moet je als consument de herkomst van een airco nou weten, als je gewoon een (gerenomeerde) lokale installateur inschakelt...?

De airco geeft foutcode CH21, iets met amperage van de compressor wat niet goed is.

Iemand goede ervaringen in de regio Enschede met reparatie van een LG airco? Of iets wat ik zelf nog kan proberen om het te fixen? De foutcode ontstond van de een op andere dag...
Vervelende situatie!

Dit topic gaat niet over airco's. Mogelijk krijg je sneller/beter antwoord krijgt als je een eigen topic opent.

Als je handig bent, kun je ook de stappen uit de onderstaande video volgen om mogelijke oorzaken uit te sluiten: YouTube: LG Single Split : Trouble Shooting Guide (Error Code CH21, 26, 27, 2...
Had je dit al gevonden? Let op! sommige tests vereisen dat de buitenunit onder netspanning staat. Dit kan levensgevaarlijk zijn als je niet precies weet wat je doet!!

Soms is er online een servicehandleiding (service manual) beschikbaar met meer details.

Wat betreft de installateur: in het Centraal Insolventieregister kun je opzoeken of een bedrijf failliet is verklaard (minimaal zes maanden geleden). Zoek op "Centraal Insolventieregister" om dit te controleren.
Als de installateur niet failliet is, kun je verdere stappen ondernemen om hen te vragen het probleem alsnog op te lossen. Denk hierbij aan het in gebreke stellen, rechtsbijstand inschakelen of – als het niet anders kan zelf juridische stappen ondernemen. Houd er wel rekening mee dat dit soms lange trajecten kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Kip op 29-10-2024 14:31 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:53
Kip schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Vervelende situatie!

Dit topic gaat niet over airco's. Mogelijk krijg je sneller/beter antwoord krijgt als je een eigen topic opent.

Als je handig bent, kun je ook de stappen uit de onderstaande video volgen om mogelijke oorzaken uit te sluiten: YouTube: LG Single Split : Trouble Shooting Guide (Error Code CH21, 26, 27, 2...
Had je dit al gevonden?

Soms is er online een servicehandleiding (service manual) beschikbaar met meer details.

Wat betreft de installateur: in het Centraal Insolventieregister kun je opzoeken of een bedrijf failliet is verklaard (minimaal zes maanden geleden). Zoek op "Centraal Insolventieregister" om dit te controleren.
Als de installateur niet failliet is, kun je verdere stappen ondernemen om hen te vragen het probleem alsnog op te lossen. Denk hierbij aan het in gebreke stellen, rechtsbijstand inschakelen of – als het niet anders kan zelf juridische stappen ondernemen. Houd er wel rekening mee dat dit soms lange trajecten kunnen zijn.
Whoops, ik had hier een matchende foutcode gevonden in het topic, was in de veronderstelling dat dit het lucht-lucht-warmtepompen-topic was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:34
soepah schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Even vraagje over je systeem. zie in andere plaatjes (vorige edities?) dat je een 500L en 300L buffer hebt.
Aanname is dat de 500L puur voor je afgifte van verwarming is?
De 300L voor SWW en als hoog-temperatuur buffer voor Kachel & Solar?
Ik zag ook dat je kachel serieus vermogen heeft, zit je 300L dan niet snel vol (hoge temp?)
en gaat dit ook met je Solar in zonnige dagen niet snel?

Of trek je warmte er uit naar je 500L indien op temperatuur? maar neem aan dat je deze nooit heel hoog wilt ivm directe aansluiting op afgifte? ik zie namelijk ook geen retourventiel in je schema aan deze kant.

Heb je informatie over:
- Maximaal vermogen van je Warmtepomp (primaire zijde & secundair) dat gebruikt/geleverd is?
500L Buffer is buffer van de warmtepomp maar neemt ook warmte op van de hout-cv. De hout CV levert 60 graden water aan de 300L boiler. Als de gehele boiler 60 graden is wordt de 500L buffer verwarmd. Op de 300L boiler zitten inderdaad ook solar heatpipes gekoppeld.

De Hout-CV heeft inderdaad bij volle stookruimte een serieus vermogen. In de praktijk met rustig stoken valt het reuze mee. De boiler was inderdaad wel zo warm (+/- 2 uur stoken op vól vermogen, wat je praktisch nooit doet want 30+ graden in de woonkamer dan), maar nu hij direct na de boiler via de buffer loopt kan de hout-cv kachel zijn warmte praktisch ongelimiteerd kwijt. Uit de buffer is namelijk direct warmte afname richting het afgiftecircuit.

Als met stoken de boiler warm is en de buffer warm genoeg is stopt de warmtepomp automatisch, waardoor in de praktijk de temperatuur van de buffer nooit boven de 35 graden komt.

Snap niet goed wat je bedoelt met:

Bedoel je designtemperatuur? Of Praktisch?
Je vraagt naar een maximaal vermogen dat gebruikt/geleverd is. Bedoel je over een bepaalde tijdsperiode? Wat bedoel je met vermogen secundair en primair?

De WP kan maximaal 16kW thermisch leveren onder ideale omstandigheden.

Maximale temperatuur boiler gezien in de zomer was 88 graden, dan stopt de pomp van de heatpipes. Minimale temperatuur gezien is 10 ofzo, afhankelijk van de water temperatuur in de winter.
Buffer is zo warm als je met de warmtepomp instelt. Of zo warm als je met de hout-cv kan stoken. In de praktijk tussen de 25 graden in het najaar, hartje winter rond de 33. Afhankelijk van de buitentemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 29-10-2024 18:36 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
tebogo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Mijn delta is daarbij zo'n 3,5 tot 4, prima lijkt me
Das zeker prima,

Bij mij is het slechts dat na een hele poos in en uitlaat nog maar zo'n halve graad verschil heeft.

Het is dan dat de cop eigenlijk onder de 3 zakt.

Vanaf een graad zitten we terug richting 4.

Ik gebruik de waarden die de WP stuurt. Ik weet dat die niet perfect zijn, maar geven toch een indicatie.

Ik heb vanaf vandaag de circulatiepomp op delta release gezet. Ik veronderstel dat de WP daardoor de snelheid kan wijzigen om de delta t hoger te houden?

Vanaf die moment komt de delta t niet onder 1.... Acceptabel lijkt me...

[ Voor 18% gewijzigd door Kenwood960 op 29-10-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Kenwood960 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Das zeker prima,

Bij mij is het slechts dat na een hele poos in en uitlaat nog maar zo'n halve graad verschil heeft.

Ik gebruik de waarden die de WP stuurt. Ik weet dat die niet perfect zijn, maar geven toch een indicatie.

Ik heb vanaf vandaag de circulatiepomp op delta release gezet. Ik veronderstel dat de WP daardoor de snelheid kan wijzigen om de delta t hoger te houden?

Waarom is een kleine dT ongunstig volgens jou? Dat hangt toch volledig af van de flow die je door de leiding hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ben beetje aan oriënteren op een WP voor ons nieuwe huis. Het valt me op dat de LG Therma R32 monoblocks enorm gunstig geprijst zijn.

Toch lees je in veel van de advies topics dat de voorkeur naar andere WPs gaat.

Deze generatie is al even op de markt maar lijkt qua specs nog altijd relevant.

Waarom zou je niet voor een LG kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 15:47
sparkly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:31:
[...]

500L Buffer is buffer van de warmtepomp maar neemt ook warmte op van de hout-cv. De hout CV levert 60 graden water aan de 300L boiler. Als de gehele boiler 60 graden is wordt de 500L buffer verwarmd. Op de 300L boiler zitten inderdaad ook solar heatpipes gekoppeld.

De Hout-CV heeft inderdaad bij volle stookruimte een serieus vermogen. In de praktijk met rustig stoken valt het reuze mee. De boiler was inderdaad wel zo warm (+/- 2 uur stoken op vól vermogen, wat je praktisch nooit doet want 30+ graden in de woonkamer dan), maar nu hij direct na de boiler via de buffer loopt kan de hout-cv kachel zijn warmte praktisch ongelimiteerd kwijt. Uit de buffer is namelijk direct warmte afname richting het afgiftecircuit.

Als met stoken de boiler warm is en de buffer warm genoeg is stopt de warmtepomp automatisch, waardoor in de praktijk de temperatuur van de buffer nooit boven de 35 graden komt.

Snap niet goed wat je bedoelt met:

Bedoel je designtemperatuur? Of Praktisch?
Je vraagt naar een maximaal vermogen dat gebruikt/geleverd is. Bedoel je over een bepaalde tijdsperiode? Wat bedoel je met vermogen secundair en primair?

De WP kan maximaal 16kW thermisch leveren onder ideale omstandigheden.

Maximale temperatuur boiler gezien in de zomer was 88 graden, dan stopt de pomp van de heatpipes. Minimale temperatuur gezien is 10 ofzo, afhankelijk van de water temperatuur in de winter.
Buffer is zo warm als je met de warmtepomp instelt. Of zo warm als je met de hout-cv kan stoken. In de praktijk tussen de 25 graden in het najaar, hartje winter rond de 33. Afhankelijk van de buitentemperatuur.
Dank voor je antwoord.
mbt mijn vraag over maximale & minimale temp per vat is beantwoord (reden; wat heb je gezien als max dat er ook bescherming nodig was, dat gebeurt dus bij je heatpipes in de zomer). en hoe koud laat je je vat worden?

mbt vermogen primair/secundair. Heb je wel eens die maximum 16KW (secundair == levering van de warmtepomp aan warmte zijde gezien) of haal je dat ook eigenlijk nooit. En indien hij 16KW levert, wat trekt hij dan aan stroom (primaire zijde), reden: om een beeld te krijgen qua aansluitvermogen en verbruik.
Je grafieken in dit forum over verbruik op rustige momenten geven mij een goed idee van het dagelijks gebruik. maar ik wil ook graag een beeld van de extremen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[...]

Das zeker prima,

Dan lijkt het me dat je ruimte is opgewarmd waardoor het afgifte systeem de energie niet meer kan afgeven.
En/of je afsluiters lopen dicht (thermostaat kranen?), maar dan zou ook je flow in moeten zakken..

Welke instelling gebruik je als flow control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littleartfx
reablom schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Ik kan er eerlijk gezegd niet uithalen wat exact de vraag is. Wat is oud en nieuw voor jou? R32 vs R290?

Ik heb een R32 3fase 9kW , minimaal opgenomen vermogen is ca 300W. Afgegeven thermisch vermogen is vervolgens afhankelijk van de CoP (dus watertemperatuur en buitentemperatuur).

Bij de opstartpiek in silent mode wordt er gedurende ca 20min op 800W gedraaid voor de pomp terug moduleert.

Vwb die 680m3 en 2000m3: wat is nu je afgiftesysteem, moet er ook warm water gemaakt worden met de WP?
Afgifte systeem is 60m2 vloerverwarming in een dikke beton laag van 10m3 met 7relatief korte groepen 80m1 op de begane grond met radiatoren die ik ga voorzien van ventilatoren.
Verdieping vloerverwarming badkamers en radiatoren. Zolder is warm op verlies op dit moment.

Berekend is het verbruik in kJ voor de hele inhoud van de woning op 21graden. Is overkill dus er is ruimte voor het maken van warmwater is de verwachting. Tevens is er plek zat voor een thermische buffer bij zonnig weer wil ik die schakelen op niet verbruikte opbrengst van de zonnepanelen.

De puzzel is nog niet kompleet zoals je merkt ;)
Dank voor je informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

reablom schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:07:
[...]

Waarom is een kleine dT ongunstig volgens jou? Dat hangt toch volledig af van de flow die je door de leiding hebt?
Dat klopt. Bij een verdubbeling van de flow verdubbelt de warmteafgifte, mits de delta T gelijk blijft. Verminder je de flow tot de helft en verdubbel je daarmee de delta T, dan blijft de warmteafgifte eveneens gelijk.

Een belangrijk punt bij een delta T van ongeveer 1 graad bij hogere flows is dat de onnauwkeurigheid en resolutie van de temperatuursensoren meer invloed krijgen bij het bereken van de COP. Een afwijking van slechts een halve graad kan dan al tot een verschil van zo'n 500 watt in warmteafgifte leiden.

Heeft iemand ooit gemeten hoe nauwkeurig de inlet en outlet sensors van de LG zijn? De lucht temp sensor wijkt veel af.
Edit: zie hier: thido in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
thido schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:30:
[...]

Wel mooi, al dat gedoe over een juiste COP berekening. Zeker als dat dan vervolgens is gebaseerd op de interne opnemers of op leiding geplakte sensoren. Als ik op dit moment de interne sensoren vergelijk met de Kamstrup waarden zie ik een Ta die 0.9c te laag is en een Tr die er zelfs 1.7c naast zit...
De waterpomp in mijn R32 9KW model gebruikt rond de 50-60 watt op 90%.

[ Voor 21% gewijzigd door Kip op 30-10-2024 10:53 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
[...]

Das zeker prima,

Als ik mijn sensoren van de lg aanhoud heb ik zelfs wel eens een negatieve dT.
Dus ik zou zeker geen conclusies trekken uit deze waardes.
Als je het echt wilt weten zou ik goeie sensoren dicht bij de lg plaatsen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:00:
Goedemorgen.
Ik ben en kijken naar de Homewizard voor het volgen van mijn monoblok warmtepomp voor het pendelen.
En de zonnepanelen ik heb 12 panelen 405 wp achter die gaan 's morgens tot 12 uur in de zon en voor 11 van 395 wp van 12 uur tot 's avonds alle bij met een omvormer van Goodwe gw3600 ns ( in 2021 hoefde ik niets voor het teveel van de teruglevering stroom maar het is NU anders) dus wilde ik schakelen tussen de voor en achterkant dat zou gaan met de Homewizard. En mijn elektrische boiler van 200 liter.
Maar wat is Jullie ervaring met de Homewizard.
:? ik begrijp je vraag niet helemaal...voor alle duidelijkheid met homewizard kan je niets schakelen.......daar kan je alleen maar met uitlezen het verbruik in KWH (bijv warmtepomp).....en het teruggeleverd vermogen(met zonnepanelen) het net in in KWH....een opmerking over omvormer die lijkt me te licht(3600w) met zonnepanelen totaal 9205 watt/piek
of heb je 2 omvormers?

uitschakelen zonnepanelen(als je dat bedoeld) kan altijd(uitzetten in meterkast) maar ja wat schiet je er mee op???.....offtopic dit forum is bedoeld voor LG warmtepompen

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 30-10-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-10 19:13
kazemo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

:? ik begrijp je vraag niet helemaal...voor alle duidelijkheid met homewizard kan je niets schakelen.......daar kan je alleen maar met uitlezen het verbruik in KWH (bijv warmtepomp).....en het teruggeleverd vermogen(met zonnepanelen) het net in in KWH....een opmerking over omvormer die lijkt me te licht(3600w) met zonnepanelen totaal 9205 watt/piek

uitschakelen zonnepanelen(als je dat bedoeld) kan altijd(uitzetten in meterkast) maar ja wat schiet je er mee op???.....offtopic dit forum is bedoeld voor LG warmtepompen
Hallo dat van de zonnepanelen was mij twee vraag,
Ik heb twee aparte sets met twee omvormers dan kan er een uit tot 12 uur en andere set vanaf 12 uur want dan draait de zon van achter naar voor en dat wil ik dan doen voor de teruglevering boete, als dat door gaat.
Maar het ging ook voor onze warmtepomp en hoe vaak hij gaat pendelen dat was vraag 1
Ik las op het Homewizard Forum dat probleempjes zijn met uitval en de data die dan weg is.
Maar dan kijk ik verder. Dankje wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Hallo dat van de zonnepanelen was mij twee vraag,
Ik heb twee aparte sets met twee omvormers dan kan er een uit tot 12 uur en andere set vanaf 12 uur want dan draait de zon van achter naar voor en dat wil ik dan doen voor de teruglevering boete, als dat door gaat.
Maar het ging ook voor onze warmtepomp en hoe vaak hij gaat pendelen dat was vraag 1
Ik las op het Homewizard Forum dat probleempjes zijn met uitval en de data die dan weg is.
Maar dan kijk ik verder. Dankje wel
:) ik heb totaal geen probleem met homewizard....werkt altijd met app op mobiel of tablet...voorwaarde is wel je moet een slimme meter hebben waar je de P1 meter in plugt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sethro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:13:
Ben beetje aan oriënteren op een WP voor ons nieuwe huis. Het valt me op dat de LG Therma R32 monoblocks enorm gunstig geprijst zijn.

Vanaf 2035 mogen fabrikanten van warmtepompen, deze niet meer invoeren in de EG, als gebruik gemaakt wordt van R32 (en R410) als koudemiddel. Veel fabrikanten maken nu warmtepompen met R290 (propaan) als koudemiddel. Modellen met R32 zijn dan ook vaak afgeprijsd.

Alle warmtepompen zijn vergelijkbaar, ze hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Hier in dit topic wordt vaak gesproken dat Panasonic beter zou zijn, doordat ze ervaring hebben met meerdere merken warmtepompen (ook lees je over Vaillant en Mitsubishi) .

Een nadeel van LG warmtepompen is dat bij de start altijd veel energie gebruikt wordt. Andere warmtepompen starten wat rustiger op. LG heeft dan weer het voordeel, dat deze meer instelmogelijkheden hebben. Het voordeel of nadeel is dat je voor een LG wat meer tijd moet nemen om deze goed af te stellen. Het uitlezen van de warmtepomp met een energiemeter, of via de modbus, kan daarbij veel helpen.

Het kiezen van een warmtepomp met het juiste vermogen komt heel nauw, ook het afgifte systeem heeft in grote mate invloed op een warmtepomp. Omdat de LG start met een groot vermogen moet het afgifte systeem hierop afgestemd zijn.

Goed afstellen, geeft een beter comfort, bij een gunstiger verbruik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
The_KnarF schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Heb je een suggestie wat goeie "temperatuur sensoren zijn? Aansluitbaar op een ESP en uitleesbaar met ESPHome?

Ik gebruik nu DS18B20 temperatuur sensor van Ali, en de heb ze naast de LG sensoren geplaats. De dT is vergelijkbaar met de LG sensoren, en vooral die (de dT) is natuurlijk samen met de Flow bepalend voor het geleverde vermogen.

Bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door tebogo op 30-10-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Sethro schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:13:

- Het uiterlijk van de R32-modellen wordt als minder aantrekkelijk ervaren.
- De 1-fase modellen hebben een probleem bij koeling waarbij de doeltemperatuur te laag kan worden. Als je wilt koelen zonder condensatie, moet je een workaround toepassen die minder goed werkt.
- LG kan moeilijk doen met betrekking tot garantie of servicekwesties. Controleer of je model geen grijze import is, want LG eist een buffervat. Dit kan bij prestatieproblemen een aandachtspunt zijn.
- Vaillant biedt een gebruiksvriendelijke app voor het monitoren van je warmtepomp via je mobiele telefoon. De WiFi-module en app van LG voegen weinig waarde toe.
- Er is geen warmteelement om te ondersteunen tijdens het ontdooien/defrosten. Een extra binnenunit met deze functionaliteit is wel beschikbaar, wat afhankelijk van je verwarmingssysteem zowel een voordeel als een nadeel kan zijn. Bij droogbouw vloerverwarming voel ik het verschil op blote voeten.
-De warmteafgifte kan wat lager zijn dan modellen met vergelijkbare namen van andere fabrikanten (volgens het energielabel).

Voordeel van de LG is een laag minimum vermogen een goede silentmode. Plus de andere zaken die al genoemd zijn hierboven.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
tebogo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Heb je een suggestie wat goeie "temperatuur sensoren zijn? Aansluitbaar op een ESP en uitleesbaar met ESPHome?

Ik gebruik nu DS18B20 temperatuur sensor van Ali, en de heb ze naast de LG sensoren geplaats. De dT is vergelijkbaar met de LG sensoren, en vooral die (de dT) is natuurlijk samen met de Flow bepalend voor het geleverde vermogen.

Bedankt!
Tja, je moet echte ds18b20 hebben, de kans dat je die bij Ali koopt is denk ik klein. Maar geen idee.
Er zijn YouTube filmpjes waarin word uitgelegd hoe je een echte sensor kunt herkennen.

Voor DT berekening is vooral belangrijk dat je 2 sensoren neemt die tussen de 25 en 35 graden niet van elkaar afwijken. (misschien kan dat prima met Ali sensoren)

Succes met de zoektocht

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@tebogo , @The_KnarF
Niet te verwaarlozen is de "digitaliseringsresolutie" van de ds18b20 in de standaard range instelling: 0,0625 K
Dit is tenminste mijn beperkte ervaring met het meten/uitlezen, zie onderstaand plaatje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otvr5kKuYknZ0ZuP4nyP09IDOAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ATRyoavrMr95ugyjuzOFype8.png?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
The_KnarF schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om na de komma te kunnen meten.

Het word een ander verhaal wanneer de WP in de winter weken aan een stuk tegen een veel te lage cop z'n werk doet.

Dan heb ik liever dat hij afslaat en een paar uren later kan opstarten met een grotere delta t. En dus meer 'bang for the buck' kan doen.

Of bekijk ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Kenwood960 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Het word een ander verhaal wanneer de WP in de winter weken aan een stuk tegen een veel te lage cop z'n werk doet.

Dan heb ik liever dat hij afslaat en een paar uren later kan opstarten met een grotere delta t. En dus meer 'bang for the buck' kan doen.

Zou kunnen kloppen wat jij schrijft, maar dat staat los van hoe goed je meet.
Rustig pruttelen in de winter met een lage Dt vind ik prima.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
dunklefaser schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:03:
@tebogo , @The_KnarF
Niet te verwaarlozen is de "digitaliseringsresolutie" van de ds18b20 in de standaard range instelling: 0,0625 K
Dit is tenminste mijn beperkte ervaring met het meten/uitlezen, zie onderstaand plaatje:[Afbeelding]
Er zijn veel meer factoren die hierin meespelen.
0.0625k is minder belangrijk dan alle sensoren exact op het zelfde moment uitlezen bijvoorbeeld. (Temperatuur, flow, electrischverbruik).

Mijn lg aanvoertemperatuur zit er soms wel 3k naast, daar kun je helemaal niets mee m.b.t berekenen en/of afstellen stooklijn.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
[...]

Als de compressor op een bepaald vermogen draait, en er stroomt voldoende lucht over de verdamper dan moet die warmte linksom of rechtsom het water in gaan lijkt mij. Ik zou niet weten waarom een grote dT een hogere CoP oplevert. Sterker nog: rendement van een warmtepomp is het hoogst als het temperatuurverschil tussen verdamper en condenser zijde het kleinst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
omdat het aandeel van de pomp op het allerlaagste vermogen nogal aan duit in het zakje doet.

Stel (getallen zijn schattingen op basis van mijn eigen metingen);
opgenomen vermogen compressor en ventilator is ca 250w (buitenunit op 10 hz) + pomp (op 90%) 60w (buitenunit op 10 hz), en afgegeven vermogen is 1,3kW, COP is dan 1300 / 310 = 4,2

Doet je ditzelfde nu met een pomp die op 50% draait, dam is het opgenomen vermogen ca 10w + 250 = 260w
1.25/260 = 4.8 (waarbij is het afgegeven vermogen iets lager heb geteld door hogere delta t)

oftewel bij hele lage vermogens, is het sonde om de pomp volle bak te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ingmar89 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:34:
omdat het aandeel van de pomp op het allerlaagste vermogen nogal aan duit in het zakje doet.

opgenomen vermogen compressor en ventilator is ca 250w (buitenunit op 10 hz) + pomp (op 90%) 60w (buitenunit op 10 hz), en afgegeven vermogen is 1,3kW, COP is dan 1300 / 310 = 4,2

Doet je ditzelfde nu met een pomp die op 50% draait, dam is het opgenomen vermogen ca 10w + 250 = 260w
1.25/260 = 4.8 (waarbij is het afgegeven vermogen iets lager heb geteld door hogere delta t)

oftewel bij hele lage vermogens, is het sonde om de pomp volle bak te laten draaien.
:) ik vind het prima al die berekeningen..ik mis echter een ding als het buiten kouder word(onder de 5gr) komen er defrosts,dan word er warmte onttrokken uit het huis(wat er eerst ingestopt is) dat beïnvloed de cop aanmerkelijk(rendement over bijv. een heel stookseizoen....en dan thermisch afgegeven vermogen in Kwh hoe komen julie er aan(meet methode.... kamstrum?? ).....buiten temp onder 5gr gaat ook het ingebouwde warmte lint aan in de buitenunit (60>100 watt is Cop 1 dat moet dan ook meegenomen worden !)

kortom Lg specs geeft aan COP van 4,5 zou willen dat het zo was...is een illusie (verkoop praatje) als ik cop van 3 haal ben ik tevreden

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 31-10-2024 09:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 21:46
Kip schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

- Het uiterlijk van de R32-modellen wordt als minder aantrekkelijk ervaren.
- De 1-fase modellen hebben een probleem bij koeling waarbij de doeltemperatuur te laag kan worden. Als je wilt koelen zonder condensatie, moet je een workaround toepassen die minder goed werkt.
- LG kan moeilijk doen met betrekking tot garantie of servicekwesties. Controleer of je model geen grijze import is, want LG eist een buffervat. Dit kan bij prestatieproblemen een aandachtspunt zijn.
- Vaillant biedt een gebruiksvriendelijke app voor het monitoren van je warmtepomp via je mobiele telefoon. De WiFi-module en app van LG voegen weinig waarde toe.
- Er is geen warmteelement om te ondersteunen tijdens het ontdooien/defrosten. Een extra binnenunit met deze functionaliteit is wel beschikbaar, wat afhankelijk van je verwarmingssysteem zowel een voordeel als een nadeel kan zijn. Bij droogbouw vloerverwarming voel ik het verschil op blote voeten.
-De warmteafgifte kan wat lager zijn dan modellen met vergelijkbare namen van andere fabrikanten (volgens het energielabel).

Voordeel van de LG is een laag minimum vermogen een goede silentmode. Plus de andere zaken die al genoemd zijn hierboven.
Aanvulling;
-regelgedrag Lg thermaV R32 is onduidelijk en veelal te traag.
-Geen graad-minuten regeling of andere optie om de trage regeling af te vangen.
-LG thermaV modellen zijn vrij luidruchtig.
-hysterese-instellingen qua lucht vrij beperkt (-1 +1)
--> stel je stelt een doeltemp van 20C in binnen, dan schakelt de wp uit bij 21 en pas weer in bij 19... Veelal wordt dit als onbehaaglijk ervaren.
-Onhandige / onpraktische en storingsgevoelige aansluitingen (alles in de buitenunit direct op de print)
-Onhandige setup met dip-switches (iedere keer moet de buitenunit open om iets aan te passen...)
-Bouwkwaliteit is passend bij prijs.. (erg matig).
-Service van LG is een ramp... Bellen = afgewimpeld worden, Mailen = auto-reply
-servicetools (lgmv etc...) zijn belabberd en wederom moet de buitenunit open.
-Ontbreken binnen-temp-compensatie.
--> staat je stooklijn helemaal perfect maar laat iemand de deur toevallig een uur open gaat de wp niet vanzelf de aanvoertemperatuur verhogen.
(Is het een dag erg stormachtig? Zelfde probleem bij veel huizen).
-ontbreken fatsoenlijke online-Monitoring
-ontbreken fatsoenlijke online-Monitoring voor installateurs.
-Door de trage regeling is de werkelijke cop veelal niet zo top (gemeten met enkele kamstrups etc...)
--> draait ie op minimaal vermogen of iets daarboven voor langere tijd? Dan ziet de efficiëntie er goed uit, neem je opstartpiekjes, defrosts etc. Mee dan valt het vies tegen...

EDIT; bijna vergeten, een buffervat sensor wordt niet ondersteund...
Draai je een configuratie met een (groot) buffervat kun je geen gebruik maken van de gelaagdheid... Waardoor er extra gependel komt...

Gezien het in dit topic 100'en pagina's gaat over scriptjes etc. Om de warmtepomp "in bedwang" te houden en andere workarounds zou ik mezelf 2* achter de oren krabben en mezelf vragen "zoek ik een manier om mn huis efficiënt en kosten-gunstig te verwarmen?" Of "zoek ik een nieuwe hobby het instellen en regelen van mn warmtepomp".

En tuurlijk, de prijs is aantrekkelijk en LG is een bekende naam.

Ook zullen er velen zeggen dat ze er geen problemen mee hebben
Wellicht hebben ze die ook niet.
Wellicht weten ze niet dat ze die hebben.
Wellicht zien ze bovenstaande niet als probleem.

Ik heb alweer te veel gezegd..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Aanvulling;
--> stel je stelt een doeltemp van 20C in binnen, dan schakelt de wp uit bij 21 en pas weer in bij 19... Veelal wordt dit als onbehaaglijk ervaren.
-Onhandige / onpraktische en storingsgevoelige aansluitingen (alles in de buitenunit direct op de print)
-Onhandige setup met dip-switches (iedere keer moet de buitenunit open om iets aan te passen...)
--> staat je stooklijn helemaal perfect maar laat iemand de deur toevallig een uur open gaat de wp niet vanzelf de aanvoertemperatuur verhogen.
-Door de trage regeling is de werkelijke cop veelal niet zo top (gemeten met enkele kamstrups etc...)
--> draait ie op minimaal vermogen of iets daarboven voor langere tijd? Dan ziet de efficiëntie er goed uit, neem je opstartpiekjes, defrosts etc. Mee dan valt het vies tegen...

Gezien het in dit topic 100'en pagina's gaat over scriptjes etc. Om de warmtepomp "in bedwang" te houden en andere workarounds zou ik mezelf 2* achter de oren krabben en mezelf vragen "zoek ik een manier om mn huis efficiënt en kosten-gunstig te verwarmen?" Of "zoek ik een nieuwe hobby het instellen en regelen van mn warmtepomp".

mijn vraag is dan toch jij als monteur/deskundige ......welk merk heeft je voorkeur wat werking en gebruiksgemak en service/onderhoud volgens jouw het beste(ieder merk zal zijn nukken hebben en prijskaartje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 08:49
SalexSun schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Jawel, ik gebruik momenteel de ESS functie als alternatief voor de externe thermstaat functie, dus om de stooklijn omhoog/omlaag te zetten obv signaal van een externe thermostaat. Voor SWW staat hier een warmtepompboiler, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Hoe het aan te sluiten heeft @Jojan265 gedeeld. TB_SG1 en 2 kun je schakelen door 230v op de L/N te zetten. Met de TB_SG ingangen kun je tussen 4 ESS schakelen waarvan er twee vrij configureerbaar zijn. Als je modbus gebruikt kun je alle 8 aan.

Let ook even op dat niet iedere ESS kan verhogen en verlagen.
Bijv: ESS 5 en 6 kun je alleen laten plussen, terwijl 7 en 8 alleen kunnen minnen. Dat is niet onoverkomelijk, maar je moet het net even weten
@SalexSun hoe ver is het bereik van het plussen van de stooklijn via een extern ESS signaal? Voor een toepassing op een bijgebouw van een kerk zit ik aan het volgende te denken.

-bijgebouw (ong 30m2) met vloerverwarming en T22 radiatoren, slecht geisoleerd
-verwarmingen en radiatoren altijd voeden op stooklijn tbv 15 graden ruimte
-naregeling toevoer vloer laten regelen vanuit LG
-thermostaat LG buiten bereik (op binnenunit split)
-klokthermostaat in de ruimte om stooklijn te plussen en daarmee ruimte naar 20 graden te brengen
-naregeling vloer beperkt de vloer toevoer temp -> vermogen over voor radiatoren (kan evt. thermostatisch)

om op te stoken denk ik dat er wel even 15 graden bij de stooklijn moet. Is dat haalbaar / in te stellen? Externe apparatuur ben ik niet zo'n fan van.

kan de klokthermostaat dan gewoon op de ESS terminals TB_SG1/2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
[...]

Ik heb dit eerder bekeken en in principe heb je gelijk, maar het verandert snel wanneer door een langere uit-periode daarna extra defrosts plaatsenvinden omdat de warmtepomp harder moet werken. Van de energie van één defrost kan de waterpomp namelijk behoorlijk lang draaien. @paQ of @Jojan265 heeft eerder eens het thermische verlies van een defrost gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dat zal per huis / inhoud / wp afhangen, maar ik zat gemiddeld tussen de 200 en 380 Wh. (Thermisch)

Ik denk dat je moet voorkomen kosten wat kost de wp aan te houden op het laagste vermogen met een bijhorend laag deltaT.
Een ThermaV die op 16Hz draaide was mi efficiënter doorgaans dan op 10Hz.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:17:
[...]
ik vind het prima al die berekeningen....en dan thermisch afgegeven vermogen in Kwh hoe komen julie er aan(meet methode.... kamstrum?? )....
Er staat een formule in dit topic (berichten in 2022 en 2023) en die is:

CoP = ( Flow (LPM) x deltaT (K) x 69,5 ) / P (W)

Voorbeeld 13:40u (gisteren) : 20.2 x 2.0 x 69.5 / 595 = 4,7
( bij buitentemp 13.9 grC en aanvoertemp 29.7 grC )

De uitkomst lijkt mij wat hoog, ik denk doordat ik de LG sensoren gebruik.
Vooral de temp sensoren wijken af, als bijvoorbeeld de deltaT 2.0 of 2.3 is,
geeft dit snel een andere waarde (bij 2.3 is dit dan CoP = 5.4).

De deltaT en het vermogen (W) gaan vaak gelijktijdig omhoog of omlaag,
waardoor de CoP nagenoeg gelijk blijft...

[ Voor 44% gewijzigd door PeteSplit op 02-11-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:17:
[...]

:) ik vind het prima al die berekeningen..ik mis echter een ding als het buiten kouder word(onder de 5gr) komen er defrosts,dan word er warmte onttrokken uit het huis(wat er eerst ingestopt is) dat beïnvloed de cop aanmerkelijk(rendement over bijv. een heel stookseizoen....en dan thermisch afgegeven vermogen in Kwh hoe komen julie er aan(meet methode.... kamstrum?? ).....buiten temp onder 5gr gaat ook het ingebouwde warmte lint aan in de buitenunit (60>100 watt is Cop 1 dat moet dan ook meegenomen worden !)

kortom Lg specs geeft aan COP van 4,5 zou willen dat het zo was...is een illusie (verkoop praatje) als ik cop van 3 haal ben ik tevreden
Ik haal een scop van 4.4 (gemeten met goede kWh meter en Kamstrup warmtemeter). Dit is dan over 111 weken gemeten. Wel alleen voor verwarming van het huis via vvw en niet voor SWW. De temperatuur in het huis proberen we 's avonds rond de 21.5 graden te hebben. Het is dus geen verkooppraatje, maar wordt ook in de praktijk gehaald. Dit zal echter niet overal zo zijn en kost ook wel wat moeite om daar te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Aanvulling;
Vang ik af door via HA te regelen.
Vind ik best meevallen. Ik bedrijf dan ook bijna altijd op Siment mode.
Volgens mij zitten de aansluitingen welke je zelf moet aansluiten op een klemmenstrook en niet direkt op de print.
Klopt, maar hoe vaak moet je hierbij?
Kan, weet ik niet, aangezien ik geen verglelijk heb.
Paar keer contact gehad en een fatsoenlijk antwoord. Duurt inderdaad soms wel lang, maar het waren ook vragen zonder urgentie.
Ik heb hem continue aangesloten en kan dus altijd servicen zonder hem open te maken.
Vang ik af met HA.
Ik heb een scop van 4.4 gemeten met kWh meter en Kamstrup over 111 weken.
Klopt, maar daarom zit je hier ook op tweakers en niet op feestboek.

Ik geef toe, dat voor de gewone man er misschien wel betere op de markt te krijgen zijn. Voor mij was het ook een noodgreep, omdat in 2022 geen fatsoenlijke alternatieven te krijgen waren. Destijds dacht ik dat na het beschikbaar komen van bijv. Pana's ik de LG wel zou gaan inwisselen. Maar door het meelezen in die topics ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het niet veel brengt en dat ik toch best wel tevreden ben met de LG. Hij verwarmt het huis met voor mij een acceptabel rendement en het comfort en geluid is goed. De WAF is hoog en dat is het belangrijkste. Over 15 jaar zien we wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10 17:15
Ik ben benieuwd wat jullie denken over de mijn situatie en misschien tot een andere conclusie komen dan mijn installateur:
Klein huis uit 1936, twee-onder-een-kapper, matig geïsoleerd met alleen (+/-40m2) 5 groepen vloerverwarming op een dikke 50cm schuimbeton.
Aannemer heeft een 9kW 1 fase split - IWT geplaatst. Zonder buffervat. Wist blijkbaar toch niet waar hij mee bezig was en heeft nu een externe installateur ingeschakeld die het werkend mag maken.
Samen hebben we het aan de praat gekregen. Het huis is warm, we kunnen douchen.

Na heel veel lezen hier heb ik instellingen gevonden die een acceptabele werking geven. Ik lees alles uit met MODBUS en HomeAssistant. Regeling wordt gedaan door de RMC.
Samenvatting van de relevante instellingen die voor mij acceptabel werken:
- Temperatuursensor: water & lucht (RMC hangt in de woonkamer);
- Verwarmingstemperatuurmonitoring instelling: uitvoer
- Waterverwarming temp. inst: 22*C max 40*C
- Hysteresis lucht: -0.5 / +1.5;
- Hysteresis water: -2 / + 4;
- Pompinstelling in verwarming: tijdsinstelling aan:3 / uit:27;
- Waterdebiet besturingsmethode: vast debiet: ~15L/min (is denk ik het maximum haalbare nu. Als ik dit hoger zet verandert er niks);
Gebruikersinstelling: watertemperatuur: 30*C

Altijd stille modus aan, peak control aan (beperken op 17A)

Dit geeft op zich prima runs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyLCZ5OUYl68Cblmd_8fOannJXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcGwBProSWa0VIT2GipWCiYt.png?f=fotoalbum_large
Ik kom vaak wel door de opstarpiek heen (een grote haleluja was een vast debiet). Er komt genoeg warmte het huis binnen om het comfortabel te hebben. Toch ben ik nog niet tevreden.

Als ik met mijn beperkte kennis naar het geplaatste systeem kijk zie ik de volgende problemen / ontwerpfouten:
• 9kW is teveel vermogen voor mijn situatie. De warmtepomp kan terug moduleren tot zo’n 2kW thermisch vermogen. Bij minimale last van ~380W elektrisch draait de inverter op 10Hz en wordt er afhankelijk van de buitentemperatuur/COP tussen de 1500W en 2000W thermisch afgegeven. Daarmee blijft de water en de kamertemperatuur oplopen. Er kan simpelweg niet ver genoeg afgeknepen worden aan het vermogen om alleen het warmteverlies van het huis aan te vullen en de temperatuur stabiel te houden. Resultaat is dat de warmtepomp kortere periodes aan en afslaat, geregeld op de hysteresis van de kamerthermostaat. Deze is -1 / +1 (kan niet kleiner). De kamertemperatuur fluctueert dus minstens tussen 19*C en 20*C;
• Er is volgens mij te weinig debiet / stroming mogelijk. Er zijn enkel 5 groepen vloerverwarming. De pomp kan hier op max vermogen ~15L/min doorheen pompen. Tijdens normale bedrijfstoestand is dat prima. Deze warmtepomp heeft alleen een behoorlijke pieken in vermogen tijdens opstarten en elk uur een “oil return cycle” om de compressor te smeren (dan gaat hij 3 min op vol vermogen draaien). Deze pieken geven veel thermische energie en door de geringe stroming komt er ook een piek in de watertemperatuur. Deze pieken komen dan vaak buiten de hysteresis van de watertemperatuur (deze staat al op een max van +4) waardoor de warmtepomp stopt voordat de doeltemperatuur van de kamer is gehaald;

Sturen op retour-water-temperatuur heb ik geprobeerd, maar dat loop helemaal slecht. De opstart is dan vele malen harder.

Volgens mij is de enige verbetering het vergroten van het debiet door de warmtepomp om de piekjes sneller af te voeren.
Ik dacht daarbij aan een bypass (of een buffervat) parallel met een regelkraantje. De weerstand van het afgiftesysteem verlaagd dan en is instelbaar. De flow kan dan omhoog richting de 20L/min. Met een buffervat komt het warme uitvoerwater ook minder snel weer bij de invoer terecht.
In de toekomst wil ik nog lage temperatuur-radiatoren plaatsen en/of vloerverwarming in een badkamer. De bypass hiervoor ligt er al. Dus als dat er in de toekomst is, kan het buffervat er misschien weer tussen weg.

Bovenstaande heb ik voorgelegd aan de installateur, maar die wil een buffervat plaatsen seriëel in de aanvoer van het systeem. Nu weet ik niet of ze daar uitgaand of ingaand van de warmtepomp mee bedoelen, maar ik zie niet welk probleem dit op moet gaan lossen??
Weerstand zal alleen maar toenemen. Dus debiet wordt lager terwijl dit juist omhoog moet. Temperatuur loopt nog steeds op door de overgedimensioneerde warmtepomp. Alleen zal het regelsysteem trager reageren door het buffervat.

In mijn ogen zal alleen een hoger debiet mij kunnen helpen. Mis ik iets in mijn redenatie? Wat verwacht de installateur te kunnen bereiken? Is er nog een magische instelling om iets meer flow te genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
JansenSE schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:44:
Ik ben benieuwd wat jullie denken over de mijn situatie en misschien tot een andere conclusie komen dan mijn installateur:
Klein huis uit 1936, twee-onder-een-kapper, matig geïsoleerd met alleen (+/-40m2) 5 groepen vloerverwarming op een dikke 50cm schuimbeton.
Aannemer heeft een 9kW 1 fase split - IWT geplaatst. Zonder buffervat. Wist blijkbaar toch niet waar hij mee bezig was en heeft nu een externe installateur ingeschakeld die het werkend mag maken.

Na heel veel lezen hier heb ik instellingen gevonden die een acceptabele werking geven. Ik lees alles uit met MODBUS en HomeAssistant. Regeling wordt gedaan door de RMC.
- Waterdebiet besturingsmethode: vast debiet: ~15L/min (is denk ik het maximum haalbare nu. Als ik dit hoger zet verandert er niks);

[Afbeelding]
Ik kom vaak wel door de opstarpiek heen (een grote haleluja was een vast debiet). Er komt genoeg warmte het huis binnen om het comfortabel te hebben. Toch ben ik nog niet tevreden.

Als ik met mijn beperkte kennis naar het geplaatste systeem kijk zie ik de volgende problemen / ontwerpfouten:
• 9kW is teveel vermogen voor mijn situatie. De warmtepomp kan terug moduleren tot zo’n 2kW thermisch vermogen. Bij minimale last van ~380W elektrisch draait de inverter op 10Hz en wordt er afhankelijk van de buitentemperatuur/COP tussen de 1500W en 2000W thermisch afgegeven. Daarmee blijft de water en de kamertemperatuur oplopen. Er kan simpelweg niet ver genoeg afgeknepen worden aan het vermogen om alleen het warmteverlies van het huis aan te vullen en de temperatuur stabiel te houden. Resultaat is dat de warmtepomp kortere periodes aan en afslaat, geregeld op de hysteresis van de kamerthermostaat. Deze is -1 / +1 (kan niet kleiner). De kamertemperatuur fluctueert dus minstens tussen 19*C en 20*C;
• Er is volgens mij te weinig debiet / stroming mogelijk. Er zijn enkel 5 groepen vloerverwarming. De pomp kan hier op max vermogen ~15L/min doorheen pompen. Tijdens normale bedrijfstoestand is dat prima. Deze warmtepomp heeft alleen een behoorlijke pieken in vermogen tijdens opstarten en elk uur een “oil return cycle” om de compressor te smeren (dan gaat hij 3 min op vol vermogen draaien). Deze pieken geven veel thermische energie en door de geringe stroming komt er ook een piek in de watertemperatuur. Deze pieken komen dan vaak buiten de hysteresis van de watertemperatuur (deze staat al op een max van +4) waardoor de warmtepomp stopt voordat de doeltemperatuur van de kamer is gehaald;

Sturen op retour-water-temperatuur heb ik geprobeerd, maar dat loop helemaal slecht. De opstart is dan vele malen harder.

Volgens mij is de enige verbetering het vergroten van het debiet door de warmtepomp om de piekjes sneller af te voeren.
Ik dacht daarbij aan een bypass (of een buffervat) parallel met een regelkraantje. De weerstand van het afgiftesysteem verlaagd dan en is instelbaar. De flow kan dan omhoog richting de 20L/min. Met een buffervat komt het warme uitvoerwater ook minder snel weer bij de invoer terecht.
In de toekomst wil ik nog lage temperatuur-radiatoren plaatsen en/of vloerverwarming in een badkamer. De bypass hiervoor ligt er al. Dus als dat er in de toekomst is, kan het buffervat er misschien weer tussen weg.

Bovenstaande heb ik voorgelegd aan de installateur, maar die wil een buffervat plaatsen seriëel in de aanvoer van het systeem. Nu weet ik niet of ze daar uitgaand of ingaand van de warmtepomp mee bedoelen, maar ik zie niet welk probleem dit op moet gaan lossen??
Weerstand zal alleen maar toenemen. Dus debiet wordt lager terwijl dit juist omhoog moet. Temperatuur loopt nog steeds op door de overgedimensioneerde warmtepomp. Alleen zal het regelsysteem trager reageren door het buffervat.

In mijn ogen zal alleen een hoger debiet mij kunnen helpen. Mis ik iets in mijn redenatie? Wat verwacht de installateur te kunnen bereiken? Is er nog een magische instelling om iets meer flow te genereren?
Een Buffervat in serie helpt niets aan jouw probleem. Als jouw flow maximaal 15 L/min is, dan haal je maximaal 5 kWth bij 5 graden delta. Je zult dus moeten zorgen voor meer afgifte. Flow voor een 9 kW zou eigenlijk minimaal 26 L/min moeten kunnen zijn. Ik neem aan dat je vvw alleen voor beneden is. Hoe verwarm je boven (of nu w.s. nog helemaal niet). Als ik naar je temperatuurgrafieken kijk, dan ben je w.s. wel meer nodig als het wat kouder wordt dan 5 kWth. Je retourtemperatuur loopt te snel op in verhouding met de ruimtetemperatuur. Dat betekent dus te weinig afgifte.

Het enige wat verbetering kan geven is dus extra warmteafgifte met bijbehorende flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Ik haal een scop van 4.4 (gemeten met goede kWh meter en Kamstrup warmtemeter). Dit is dan over 111 weken gemeten. Wel alleen voor verwarming van het huis via vvw en niet voor SWW. De temperatuur in het huis proberen we 's avonds rond de 21.5 graden te hebben. Het is dus geen verkooppraatje, maar wordt ook in de praktijk gehaald. Dit zal echter niet overal zo zijn en kost ook wel wat moeite om daar te komen.
:) ja ik geloof je hebt het degelijk en goed onderzocht,bij mij zelf ik heb mijn instellingen gemaakt cop weet ik ook niet(is een gissing) ik verander ook niet meer veel,ik ben tevreden loopt gewoon goed(storings vrij) krijg het goed warm..ik laat alles gewoon staan en maar afwachten wat levensduur is voordat ik iets anders aanschaf.....na 2 stookseizoenen is het verbruik +- 5000KWH per jaar (incl alles in huis vind ik acceptabel) teruglevering zonnepanelen(60) 12000kwh... mijn gasverbruik was eerst 2500m3,ik heb een oud huis en ik ben zelf ook niet meer de jongste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero

[Afbeelding]

Andere denkrichting;
Als je je minimale aanvoertemperatuur verhoogt (stooklijn) is er meer afhiftevermogen, daardoor wordt je binnen-temp wellicht wel gehaald en is het setpoint iets hoger waardoor er ook met 15l/m voldoende "ruimte" is tussen doel-watertemp en aanvoertemp gedurende een oil return cycle...

Nadeel wat je krijgt als je de rmc als thermostaat gebruikt is de grote hysterese (uit bij 21, aan bij 19)...

Nu je afhiftevermogen en de flow vergroten middels een extra (lt) radiator? Voordat je geld uitgeeft aan een buffervat etc...?

Of? Middels HA een script maken, de stooklijn via HA regelen en een functie maken waarbij de water(doel) temperatuur meebeweegt met de snelle verhoging bij een oil return cycle?

Een buffervat (parallel) zal dit "probleem" oplossen maar zal er ook voor zorgen dat je extra pomp verliezen hebt + inmenging-verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
kazemo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:20:
[...]
mijn vraag is dan toch jij als monteur/deskundige ......welk merk heeft je voorkeur wat werking en gebruiksgemak en service/onderhoud volgens jouw het beste(ieder merk zal zijn nukken hebben en prijskaartje)
Denk niet dat het veel toevoegt om hier "mijn" shortlist van merken en types neer te zetten.

Voor iedere warmtepomp is wat te zeggen...

Mijn uitgangspunt is altijd; de WP moet zelfstandig, efficiënt, betrouwbaar, comfortabel en geruisloos draaien..

Mijns inziens doet een LG dat niet (zelfstandig).
@Jojan265 dat blijkt ook uit je reactie.

Met HA kun je veel afvangen (heb ik ook gedaan) maar dat gaat voorbij aan mijn uitgangspunt.. en een klant of andere monteur heeft er weinig begrip voor als de warmtepomp uitvalt ivm modbus-errors..

Met (uitgebreide) bijsturing en langdurig gedrag en instellingen aanpassen werkt ook een LG goed en efficiënt. Maar dat kan een installateur niet bieden en niet iedere klant heeft er interesse, kennis en tijd voor om het zelf te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960

Dat ervaar ik ook. Ik heb de flow nu wat geknepen naar 60%.

Bijkomend stuurt HA de WP aan bij 21,2 gr in huis, en uit bij 21,7.

Dat geeft tijd om de vloer te laten afkoelen zodat bij een volgende run er een goeie delta t te bereiken is.

Het is een interessante zoektocht naar efficiëntie, één die ondertussen al bijna 2 jaar wordt bijgeschaafd :)

Mss word het tijd om met modbus aan de slag te gaan, dan komt weer de doos van Pandora open met 100den ideeën en testcases :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kenwood960 op 31-10-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

• 9kW is teveel vermogen voor mijn situatie. De warmtepomp kan terug moduleren tot zo’n 2kW thermisch vermogen.

• Er is volgens mij te weinig debiet / stroming mogelijk. Er zijn enkel 5 groepen vloerverwarming. De pomp kan hier op max vermogen ~15L/min doorheen pompen.

Zoals hierboven al geschreven, moet de WP 26 LPM kunnen zijn.

De instellingen
Waterstroom controle op [ vaste stroomsnelheid ]
- pompcapaciteit [ 100 ]
- vaste stroomsnelheid [ 15 ] <<
- vaste delta Temp [ 5 ]

Of heb je de vloerverwarmingsverdeler beperkt tot 15 LPM.

Als je waterzijdig hebt ingeregeld heeft de vloerverwarming een grotere weerstand, waardoor de pomp harder moet werken. Verlaag je de weerstand, dan gaat de pomp sneller lopen.

Zoals hierboven ook geschreven gaat je retour snel omhoog, dit klopt niet met voorgaande, als je pomp langzaam loopt. Heb je op de vloerverwarmingsverdeler dan ook een bypass. Normaal zijn de in en uitgaande verdelerbalken van elkaar gescheiden bij LTV.

Ik stuur op alleen water en als ik de water temperatuur met een graadje verhoog, dan slaat de WP niet door de orc's af. Ik weet nu deze temperatuur (27 graden) en blijf daar dan boven.

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 02-11-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
@Jojan265 @BjornHero @PeteSplit Hartelijke dank weer voor jullie input. Zonder dit forum was ik toch redelijk verdwaald geweest. En zonder MODBUS/HomeAssistant was ik ook nooit zover gekomen als nu.

@PeteSplit : Debietcontrole staat inderdaad op vast debiet. De vaste stroomsnelheid kan ik wel hoger instellen (staat nu op 15L/min), maar blijft toch hangen op +/- 14.7L/min. Vandaar dat ik denk dat mijn 5 groepjes gewoon de beperking geeft. Daar zit nu volgens mij geen bypass op o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdVcBf92TtI2BLVGuftSIEHXECA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgiETAZGraBd0EaervRATkWe.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu ben ik er wel tevreden mee. Door de grote hysteresis van de lucht regeling van de RMC is dat toch niet te gebruiken als bank-bank control. Met de overshoots van zo'n traag systeem erbij heb je dan geen stabiele comfortabele kamertemperatuur.
Mijn lucht-hysteresis staat daarom op -0.5 / +1.5. Inschakeling gebeurt dan door de luchtthermostaat. En hij vliegt er wel uit op overschrijding van watertemperatuur. Dat komt toevallig redelijk overeen met het behalen van een comfortabele kamertemperatuur.

Ik ga nu eerst de watertemperatuur maar op 31 of 32*C zetten als het kouder wordt dan. Ik maak nu nog geen gebruik van een stooklijn, maar maak wel notities. Eerst maar eens een seizoen doorkomen en een goed idee krijgen van alle parameters. Dan volgend jaar wel een stooklijn instellen.

En ik laat de installateur maar een offerte maken voor plaatsen van een LT-radiator in de gang. Mag hij het buffervat houden (of ergens in steken).

Echt de controle overnemen door HA is altijd nog een optie, maar zoals @BjornHero al aangeeft, zou dat niet nodig moeten zijn. Mijn idee is: instellingen correct zodat hij zichzelf kan regelen, dan eventueel de stekker eruit van de MODBUS. Toch weer een point-of-failure en ook niet echt over te dragen bij verkoop van het huis o.i.d.

Met de roosters heb ik het ook al redelijk ingesteld. Bijvoorbeeld: Het is een IWT, dus zorgt ook voor sanitair warm water. Die DHW-run start elke dag om 13:30. Goedkope stroom, na de lunch (stroomverbruik), hoge buitentemperatuur voor COP en eventueel wat zonne-energie in te steken.
Het was wel vervelend als de vloerverwarming dan net aan een tweede sessie begonnen was. Die wordt dan namelijk ruw onderbroken, kamertemperatuur net binnen hysteresis maar nog niet warm genoeg en dan duurt het weer even voordat alles weer is afgekoeld.
Dus nu een uurtje voor de DHW-run zet ik de kamertemperatuur een graadje lager. Als ie dan nog draait, gaat dit wel door (boven-hysteresis is +1.5) Als ie al uit was, begint ie niet zomaar een nieuwe sessie.
Dan na de DHW-run zet ik de kamertemperatuur weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:59:
@Jojan265 @BjornHero @PeteSplit Hartelijke dank weer voor jullie input. Zonder dit forum was ik toch redelijk verdwaald geweest. En zonder MODBUS/HomeAssistant was ik ook nooit zover gekomen als nu.

Echt de controle overnemen door HA is altijd nog een optie, maar zoals @BjornHero al aangeeft, zou dat niet nodig moeten zijn. Mijn idee is: instellingen correct zodat hij zichzelf kan regelen, dan eventueel de stekker eruit van de MODBUS. Toch weer een point-of-failure en ook niet echt over te dragen bij verkoop van het huis o.i.d.
Ik zal niet snel de stekker eruit halen, ik heb de WP nu in HA staan en kan dan af en toe eens kijken hoe het gaat. Ik stuur de WP niet met HA, ik lees alleen uit en kan de WP met HA aan/uit zetten en de temperatuur aanpassen. Ik heb zo als het ware een uitgebreide afstandsbediening (op mobiel), wat toch makkelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 02-11-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Heb je gekeken of je de flow van de vloerverwarmingslussen kan verhogen? Door de blauwe knoppen te draaien en dan het resultaat te bekijken bij de rode flowmeters. Uiteindelijk wil je wel alle lussen redelijk in balans hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j3md7vQCJBFqgaHx11X13ALX3U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r8RTyO6CbcAXJ2jLmHe7d3cZ.png?f=user_large

De minimale afgifte van een 9KW model is hetzelfde als de 5 en 7 KW modellen. De keuze voor 9KW is dus niet erg op dat vlak.

Wordt dit trouwens de eerste winter met de warmtepomp? Ben benieuwd hoe het gedrag is met de defrosts met beperkt systeeminhoud/water volume.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
Kip schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Heb je gekeken of je de flow van de vloerverwarmingslussen kan verhogen? Door de blauwe knoppen te draaien en dan het resultaat te bekijken bij de rode flowmeters. Uiteindelijk wil je wel alle lussen redelijk in balans hebben.
Alles staat helemaal open. Is (nog) niks van ingeregeld.
Wordt dit trouwens de eerste winter met de warmtepomp? Ben benieuwd hoe het gedrag is met de defrosts met beperkt systeeminhoud/water volume.
Eerste winter ja :) Naar defrosts ben ik dan ook wel benieuwd. Dacht / hoop dat dit met een split-unit minder drama geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
PeteSplit schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Ik zal niet snel de stekker eruit halen, ik heb de WP nu in HA staan en kan dan af en toe eens kijken hoe het gaat. Ik stuur de WP niet met HA, ik lees alleen uit en kan de WP met HA aan/uit zetten en de temperatuur aanpassen. Ik heb zo als het ware een uitgebreide afstandsbediening (op mobiel), wat toch makkelijk is.
Zelf vind ik het ook wel heerlijk om met de knopjes te spelen en alles in te regelen hoor. Alleen de aansturing laat ik dus graag bij de LG zelf zodat de stekker er wel uit KAN.
Daarom wil ik ook volgend jaar op een stooklijn en AI dan vanuit HA wat bijsturen om de scherpe randjes er nog af te schaven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicDre
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Hallo. Ik heb een Therma V 14KW met parallel een buffervat van 600L(Zat eerst aan een Pellet ketel)
Hoe kan ik de WP zo instellen dat deze op het retourwater stuurt? En zo dus het vat op temperatuur houd. Tenminste er is mij verteld dat dat de beste manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
MicDre schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:24:
Hallo. Ik heb een Therma V 14KW met parallel een buffervat van 600L(Zat eerst aan een Pellet ketel)
Hoe kan ik de WP zo instellen dat deze op het retourwater stuurt? En zo dus het vat op temperatuur houd. Tenminste er is mij verteld dat dat de beste manier is.
Hallo. Dit soort configuratie- / installateursinstellingen zitten in het installateursmenu: naar instellingen, dan pijltje omhoog 3 sec ingedrukt houden. Softwareversie invullen als code en daar verder kijken.
Heb je een installatiehandleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/913wJ_QWojYKDOs3sSYoJ7qpXDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmI52ai7T9V0fkSRWj1kXRWe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Bij een configuratie met parallel-buffer heb je het liefst een sensor in het vat.. (maar dat ondersteund de LG als een van de weinige niet).

Door te sturen op een (wp-interne) sensor, aanvoer of retour heb je nagenoeg geen voordeel van een (groot) parallel buffervat, enkel de nadelen..

Ok, enige voordeel is dat je (meestal) wel probleemloos door de opstartpiek komt.

Langere looptijden etc. Zijn echter minimaal gezien je meetpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicDre
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Bij een configuratie met parallel-buffer heb je het liefst een sensor in het vat.. (maar dat ondersteund de LG als een van de weinige niet).

Door te sturen op een (wp-interne) sensor, aanvoer of retour heb je nagenoeg geen voordeel van een (groot) parallel buffervat, enkel de nadelen..

Ok, enige voordeel is dat je (meestal) wel probleemloos door de opstartpiek komt.

Zou het dan beter zijn om de WP in thermostaat modus te zetten en een thermostaat met een sensor in het vat het werk laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
MicDre schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Zou het dan beter zijn om de WP in thermostaat modus te zetten en een thermostaat met een sensor in het vat het werk laten doen?
Ehm? Dat begrijp ik niet helemaal.

Het mooist zou zijn "sturen op temperatuur buffer".

Maar dat ondersteund de LG standaard niet (enkel aanvoer/retour).

Op die manier schakelt ie niet (onnodig) in als alleen de onderzijde van het vat koud is..

Daarnaast wil je een stooklijn op basis van de buitentemperatuur - watertemperatuur. (Dat kan LG wel standaard)

En tot slot wil je een ruimtetemperatuur - compensatie. (Maar dat kan je LG standaard niet).

Nu kun je met losse sensor in het vat, losse sensor in woonkamer, gekoppeld met HA die hele sturing zelf gaan bouwen...

Of je leeft met een aantal "hickups", of plaatst een andere warmtepomp die die regeling intern heeft.

Ik heb een paar jaar geleden wel eens de interne (aanvoer) temp sensor "verlengd" naar een vat...

Optimaal? Zeker niet.

Werkte het? Beter dan de standaard in die situatie (1000l vat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Of je sluit je vat parallel aan alleen dan invoer onder, uitvoer boven. Dit heb ik gedaan met een oude Remeha sentry welke ik nog had staan. 160L volume erbij en prima lange runs. Geen enkel meetpunt, gewoon bij laten mengen. Door de kranen op de aanvoer naar het vat de juiste flow door het vat in kunnen stellen.

Bijkomend voordeel was dat koelen ook beter ging, dat vulde natuurlijk netjes het vat vanaf onderen. Ik had toen ook nog een aantal gewone radiatoren wat niet werkt met koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Casper de Boer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Of je sluit je vat parallel aan alleen dan invoer onder, uitvoer boven. Dit heb ik gedaan met een oude Remeha sentry welke ik nog had staan. 160L volume erbij en prima lange runs. Geen enkel meetpunt, gewoon bij laten mengen. Door de kranen op de aanvoer naar het vat de juiste flow door het vat in kunnen stellen.

Bijkomend voordeel was dat koelen ook beter ging, dat vulde natuurlijk netjes het vat vanaf onderen. Ik had toen ook nog een aantal gewone radiatoren wat niet werkt met koelen.
Maar wat is dan precies het voordeel van het "andersom" aansluiten van het vat?

Behalve dat je bij het opnieuw opstarten meteen het warmste water uit het vat "zuigt" na stilstand ivm gelaagdheid zie ik enkel nadelen.

Bij koelen snap ik het, maar bij verwarmen?

En daarbij, koelen met een Remeha sentry vat, is dat gecoat? Damp-diffusie-dicht geïsoleerd Of heb je corrosie na een paar jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

Maar wat is dan precies het voordeel van het "andersom" aansluiten van het vat?

Behalve dat je bij het opnieuw opstarten meteen het warmste water uit het vat "zuigt" na stilstand ivm gelaagdheid zie ik enkel nadelen.

Bij koelen snap ik het, maar bij verwarmen?

En daarbij, koelen met een Remeha sentry vat, is dat gecoat? Damp-diffusie-dicht geïsoleerd Of heb je corrosie na een paar jaar?
Prerun van de pomp iets langer zetten, dan is dat warmere water er zo doorheen gemengd.

Bij een defrost krijg je dus ook het warmste water direct richting de warmtepomp, lijkt mij geen nadeel.

Sentry is een gecoat vat (sanitair boiler)

Welke nadelen zie je allemaal nog meer dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Casper de Boer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Prerun van de pomp iets langer zetten, dan is dat warmere water er zo doorheen gemengd.

Bij een defrost krijg je dus ook het warmste water direct richting de warmtepomp, lijkt mij geen nadeel.

Sentry is een gecoat vat (sanitair boiler)

Welke nadelen zie je allemaal nog meer dan?
Het grote nadeel van parallel-opstellingen is inmenging tussen aanvoer en retour.

Geen ramp, maar het kost (veel) efficiëntie.

Hoe merk je dat?

De gemiddelde temperatuur van de warntepomp (primair) is hoger dan de gemiddelde temperatuur van het secundair (radiatoren/vv) circuit

Hierdoor draait je warmtepomp altijd 1,2,5-10 graden "te hoog".

Stelregel is een beetje 1 graad hoger = 2% meer verbruik, daarom wil je je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk.

Nu heeft de manier van aansluiten en het type vat ontzettend veel invloed op de hoeveelheid inmenging.

Daarnaast zijn zaken als pompsnelheden natuurlijk doorslaggevend.

Naast inmenging-verliezen heb je met een andersom aangesloten vat ook geen voordeel qua "gelaagdheid" sterker nog, in veel gevallen werkt de natuurkunde (warm water stijgt) je tegen bij een zulke situatie.

Qua sentry vat en koelen; het is een "dubbel geëmailleerd" stalen boilervat.

Die emaille laag zit echter aan de binnenzijde...

Aan de buitenzijde is het het "gewoon" een stalen vat met (hopelijk) een coating.

Als ik vaten bestel waarmee gekoeld wordt kosten die meer dan voor alleen verwarmen.
Het verschil is een coating op de buitenzijde en (optioneel) een ander type isolatie.

Als ik het even betrek op de situatie van de poster;

Met 600l water "even een prerun doen" om in te mengen? Met 40l/min kost dit 15minuten!!!

Daarnaast heeft men een 600l vat meestal ook voor "opslag"... Dat gaat niet als je zo aanstuurt.

Daarnaast ben je ALTIJD 600l op aan het stoken.
Valt de vraag (ruimtetemperatuur te hoog) weg? Dan staat er 600l water af te koelen in het vat...

Long story short; het werkt wellicht maar je betaald het met (veel) inefficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom

Ja, daar heb je gelijk in. Al zal het in theorie nog steeds zo zijn dat je cyclus iets minder efficiënt is door de grotere dT. Een deel van de 50W verlies je daar weer. Ik heb echter even geen idee of dat 1 of 20W is.

Verder we hebben het over 50W gedurende ca 25% (zomer draait die sowieso niet/nauwelijks, maar ook in oktober/maart vast niet 100% vd tijd) van het jaar. Dat is dus ca 100kWh (€25) op een heel jaar, waar ik ca 4000kWh verwacht te gebruiken. Van die 2% lig ik niet bepaald wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BjornHero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:50:
[...]

Het grote nadeel van parallel-opstellingen is inmenging tussen aanvoer en retour.
Maar dat gebeurt toch alleen als de secundaire kant een hoger debiet heeft dan de primaire kant. Een reden om een parallelbuffer juist toe te passen is dat het secundaire circuit het debiet niet aankan, bijv door naregeling.

Tegelijkertijd is warmteverlies uit een buffervat binnen de thermische schil mi verwaarloosbaar

Onder de steep zal de parallelbuffer wel minder efficient zijn, maar het verschil kan bij een goed ingesteld systeem verwaarloosbaar zijn.

Ik heb enkel een schakelbuffer tbv systeeminhoud want weinig plek. In deze situatie laat de thermostatische regeling van LG wat te wensen over idd. Een parallelbuffer zou het instellen een stuk makkelijker hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
rooiekool schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

@SalexSun hoe ver is het bereik van het plussen van de stooklijn via een extern ESS signaal? Voor een toepassing op een bijgebouw van een kerk zit ik aan het volgende te denken.

-bijgebouw (ong 30m2) met vloerverwarming en T22 radiatoren, slecht geisoleerd
-verwarmingen en radiatoren altijd voeden op stooklijn tbv 15 graden ruimte
-naregeling toevoer vloer laten regelen vanuit LG
-thermostaat LG buiten bereik (op binnenunit split)
-klokthermostaat in de ruimte om stooklijn te plussen en daarmee ruimte naar 20 graden te brengen
-naregeling vloer beperkt de vloer toevoer temp -> vermogen over voor radiatoren (kan evt. thermostatisch)

om op te stoken denk ik dat er wel even 15 graden bij de stooklijn moet. Is dat haalbaar / in te stellen? Externe apparatuur ben ik niet zo'n fan van.

kan de klokthermostaat dan gewoon op de ESS terminals TB_SG1/2?
Max/min van energy state ESS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO7U3V2b-c19bUGX1ch2Tm0ySPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5gLHSQnYkuAeHZ3UiqjTHxn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
reablom schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:55:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in. Al zal het in theorie nog steeds zo zijn dat je cyclus iets minder efficiënt is door de grotere dT. Een deel van de 50W verlies je daar weer. Ik heb echter even geen idee of dat 1 of 20W is.

Verder we hebben het over 50W gedurende ca 25% (zomer draait die sowieso niet/nauwelijks, maar ook in oktober/maart vast niet 100% vd tijd) van het jaar. Dat is dus ca 100kWh (€25) op een heel jaar, waar ik ca 4000kWh verwacht te gebruiken. Van die 2% lig ik niet bepaald wakker.
Of je er van wakker moet liggen is een 2e. (ik denk van niet) ik verklaar alleen de slechtere COP bij lage belasting en een hoge flow. op je totale jaarlijkse SCOP doet dit niet veel (laag vermogen en niet heel veel uren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
SalexSun schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:53:
[...]

Maar dat gebeurt toch alleen als de secundaire kant een hoger debiet heeft dan de primaire kant. Een reden om een parallelbuffer juist toe te passen is dat het secundaire circuit het debiet niet aankan, bijv door naregeling.

Tegelijkertijd is warmteverlies uit een buffervat binnen de thermische schil mi verwaarloosbaar

Onder de steep zal de parallelbuffer wel minder efficient zijn, maar het verschil kan bij een goed ingesteld systeem verwaarloosbaar zijn.

Ik heb enkel een schakelbuffer tbv systeeminhoud want weinig plek. In deze situatie laat de thermostatische regeling van LG wat te wensen over idd. Een parallelbuffer zou het instellen een stuk makkelijker hebben gemaakt.
Nee, ook wanneer de secundaire kant en lager debiet heeft is er sprake van inmenging.

Stel, men heeft een 2 punts aansluiting (2 t stukken op buffervat)

Wp 10l/min
aanvoer 35 C
Retour 30 C

Secundair 8l/min
Aanvoer 35 C
Retour 28 C

Dan is er ook sprake van een verlaagde efficiëntie doordat de retour-temp hoger is dan noodzakelijk.

Een warmtepomp werkt namelijk efficiënter bij 28-35 dan bij 30-35.

In de specs is dit lastig(er) te vinden maar in rekentools zoals een jazrechner is ook de retourtemperatuur van invloed.

Hierbij "vergeten" we dan gemakshalve maar even dat bovenstaande nagenoeg een theoretisch optimum is...

Er zal bijna altijd ook wat inmenging zijn door turbulentie in het vat.

En zo makkelijk voorbij gaan aan "warmteverlies en zijn binnen de schil, dus geen verliezen" gaat toch aan het doel voorbij, zeker als men daarnaast ook nog een zone-regeling gaat gebruiken.

Tot slot, ik weet niet wat je typeert als "verwaarloosbaar" maar alle systemen waar ik aan heb gemeten hebben lagere efficiëntie tussen de 5 en 40% door inmenging etc.

En die hoge afwijkingen komen juist ter sprake wanneer vaten verkeerd aan worden gesloten, de regeling niet juist werkt (lg?) of de instellingen niet goed staan.

Bij de 5% verliezen hebben we het over een prachtige link3 gelaagde buffer.. top ingesteld.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fan van buffer systemen op de juiste manier ingepast die een doel dienen.

Maar de verliezen van een parallel opstelling typeren als verwaarloosbaar schokt mij.

Er zijn mensen die de thermostaat op 19 zetten om 5-10 % minder stookkosten te hebben... Als we dan een zulke efficiëntie verliezen door een foutief ontwerp is dat toch pijnlijk?

Ik snap dat "het werkt" maar "werkt het efficiënt" en dient het een doel? Heb je bijvoorbeeld een (noodzakelijke) na-regeling? Of heb je meerdere warmte-opwekkers? (Hout cv). Of is het leidingwerk aanpassen niet uitvoerbaar binnen scope?
Of wil men energie opslaan in het vat om de dure (dynamische) uren door te komen?

Allemaal legitieme redenen om te kiezen voor een parallel-buffer, maar als er dan vervolgens keuzes worden gemaakt om de aansluiting andersom te maken, de regeling de beoogde zaken niet ondersteund en efficiëntie kost (lg?).

Is het dan nog legitiem?

Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb LG spullen geïnstalleerd en wederom gedemonteerd bij vele klanten.. dat heeft me vele euros gekost... Dat wilde ik ook niet.

Maar omdat het werkt stellen dat het "goed" werkt? Dat is te makkelijk en daarmee snij je jezelf in de vingers.

Als iemand een 600l buffer heeft en men raadt zo iemand aan "sluit hem andersom aan". Vertel dan ook de nadelen erbij....
Dan kan iemand zelf beslissen of het het waard is bepaalde inefficiënties te accepteren ten behoeve van het "werkend krijgen" met een niet bestaande/slechte regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

JansenSE schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:39:

Eerste winter ja :) Naar defrosts ben ik dan ook wel benieuwd. Dacht / hoop dat dit met een split-unit minder drama geeft?
Oh ja.. je hebt een split. Mogelijk dan ook met een warmteelement in de binnenunit. Ik weet alleen niet of die ook kan helpen met het defrosten.
Ik weet dan ook niet met zekerheid of je minimale vermogen gelik is aan de kleinere untis. De minimale vermogen lijkt overeen te komen met de monoblocks.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
Kip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:16:
[...]

Oh ja.. je hebt een split. Mogelijk dan ook met een warmteelement in de binnenunit. Ik weet alleen niet of die ook kan helpen met het defrosten.
Ik weet dan ook niet met zekerheid of je minimale vermogen gelik is aan de kleinere untis. De minimale vermogen lijkt overeen te komen met de monoblocks.
Split IWT, met 200L SWW. Nog geen defrost meegemaakt, maar ik las hier ergens dat dan de driewegklep zo schakelt dat de warmte (en eventueel het elektrisch element) van het SWW vat wordt gebruikt? Dat klinkt logisch, maar betekend ook dat een buffervat aan de vloerverwarming- afgiftekant niks toevoegt hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BjornHero schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:07:
[...]

Nee, ook wanneer de secundaire kant en lager debiet heeft is er sprake van inmenging.

Stel, men heeft een 2 punts aansluiting (2 t stukken op buffervat)

Wp 10l/min
aanvoer 35 C
Retour 30 C

Secundair 8l/min
Aanvoer 35 C
Retour 28 C

Dan is er ook sprake van een verlaagde efficiëntie doordat de retour-temp hoger is dan noodzakelijk.

Een warmtepomp werkt namelijk efficiënter bij 28-35 dan bij 30-35.

In de specs is dit lastig(er) te vinden maar in rekentools zoals een jazrechner is ook de retourtemperatuur van invloed.

Hierbij "vergeten" we dan gemakshalve maar even dat bovenstaande nagenoeg een theoretisch optimum is...

Er zal bijna altijd ook wat inmenging zijn door turbulentie in het vat.

En zo makkelijk voorbij gaan aan "warmteverlies en zijn binnen de schil, dus geen verliezen" gaat toch aan het doel voorbij, zeker als men daarnaast ook nog een zone-regeling gaat gebruiken.

Tot slot, ik weet niet wat je typeert als "verwaarloosbaar" maar alle systemen waar ik aan heb gemeten hebben lagere efficiëntie tussen de 5 en 40% door inmenging etc.

En die hoge afwijkingen komen juist ter sprake wanneer vaten verkeerd aan worden gesloten, de regeling niet juist werkt (lg?) of de instellingen niet goed staan.

Bij de 5% verliezen hebben we het over een prachtige link3 gelaagde buffer.. top ingesteld.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fan van buffer systemen op de juiste manier ingepast die een doel dienen.

Maar de verliezen van een parallel opstelling typeren als verwaarloosbaar schokt mij.

Er zijn mensen die de thermostaat op 19 zetten om 5-10 % minder stookkosten te hebben... Als we dan een zulke efficiëntie verliezen door een foutief ontwerp is dat toch pijnlijk?

Ik snap dat "het werkt" maar "werkt het efficiënt" en dient het een doel? Heb je bijvoorbeeld een (noodzakelijke) na-regeling? Of heb je meerdere warmte-opwekkers? (Hout cv). Of is het leidingwerk aanpassen niet uitvoerbaar binnen scope?
:?

Allemaal legitieme redenen om te kiezen voor een parallel-buffer, maar als er dan vervolgens keuzes worden gemaakt om de aansluiting andersom te maken, de regeling de beoogde zaken niet ondersteund en efficiëntie kost (lg?).

Is het dan nog legitiem?

Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb LG spullen geïnstalleerd en wederom gedemonteerd bij vele klanten.. dat heeft me vele euros gekost... Dat wilde ik ook niet.

Maar omdat het werkt stellen dat het "goed" werkt? Dat is te makkelijk en daarmee snij je jezelf in de vingers.

Als iemand een 600l buffer heeft en men raadt zo iemand aan "sluit hem andersom aan". Vertel dan ook de nadelen erbij....
Dan kan iemand zelf beslissen of het het waard is bepaalde inefficiënties te accepteren ten behoev evan het "werkend krijgen" met een niet bestaande/slechte regeling.
Of wil men energie opslaan in het vat om de dure (dynamische) uren door te komen? :
8)7 energie opslaan in groot buffervat en gebruiken als WP uitstaat....dat werkt toch niet,hoogstens 10min dan is de warmte weg uit het vat(of het moet enorm groot buffervat zijn)

lees dit eens wel of geen buffervat
https://www.intergas-verw...ijk/whitepaper-buffervat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
kazemo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:32:
[...]
Of wil men energie opslaan in het vat om de dure (dynamische) uren door te komen? :
8)7 energie opslaan in groot buffervat en gebruiken als WP uitstaat....dat werkt toch niet,hoogstens 10min dan is de warmte weg uit het vat(of het moet enorm groot zijn)
Is dat zo?

Water heeft een specifieke warmtecapaciteit van 1,163 Wh/kg,K.

Voorbeeld;
600Liter water
Offset tov doeltemperatuur 10C (je verwarmd naar 45 graden maar hebt maar 35 nodig)
dan heb je dus 10*600*1,16Wh = 7 kWh "extra" warmte voorradig.

Om geen comfort-nadelen te krijgen past men een menggroep toe voor het secundair circuit et voila, men heeft 7 kWh thermische energie opgeslagen.

Kan dit? JA
Kan iedere WP dit standaard? NEE

Is dit kosten efficient?
dat ligt eraan.

Vergelijk je A "serieel systeem" vs B "Parallel systeem met grote buffer en menggroep"
Nee, dan niet.

Maar vaak is de mogelijkheid "bijvangst" bij complexere systemen.
Stel je voor;
-gelaagde buffer (1000L incl. SWW/verswaterstation en menggroep), eventueel met een 2e opwekker (hout cv?) dan kan men met een juiste regeling ook een stukje "sturen op dynamisch".

Maargoed, ik hoor graag waarom het niet zou kunnen, ook ik leer graag.

Pagina: 1 ... 156 ... 182 Laatste