LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 155 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:49
hetrondeel schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:23:
Beste allen,

Een vraag over aansturen/inregelen extra circulatiepomp tbv. vloerverwarming. Mijn installatie is zoals de afbeelding geïnstalleerd; 12 zone vloerverwarming en 500 ltr. hygiëne boiler met 1 warmtewisselaars en warmte element.

De vraag is, hoe krijg ik mijn buffervat/hygiëne boiler verwarmd tot zo'n 40 graden en mijn vloerverwarming 20 graden. Maw. hoe kan ik de circulatiepomp (Alpha2) tbv. de vloerverwarming apart inzetten/aansturen/inregelen. Ik heb nog twee keer drie aders vanaf de opstellingsruimte tot aan de warmtepomp liggen.

Hoor graag waar ik de juiste info kan vinden.
Grtz, Christian

[Afbeelding]
Op deze manier moet het water dat de vloerverwarming in haar altijd ruim over de 40C zijn, toch? Anders krijg je het water in de buffer nooit 40C.

Volgens mij kan wat jij wil alleen werken als je een "mengkraan" op je verdeler zet zoals dat ook bij een CV ketel en "gesloten" (dacht ik, ik gooi open en gesloten altijd door elkaar) verdeler werkt.

En zoals hierboven al gezegd: heel efficiënt zal dat niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:26

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

hetrondeel schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:23:
Beste allen,

Een vraag over aansturen/inregelen extra circulatiepomp tbv. vloerverwarming. Mijn installatie is zoals de afbeelding geïnstalleerd; 12 zone vloerverwarming en 500 ltr. hygiëne boiler met 1 warmtewisselaars en warmte element.

De vraag is, hoe krijg ik mijn buffervat/hygiëne boiler verwarmd tot zo'n 40 graden en mijn vloerverwarming 20 graden. Maw. hoe kan ik de circulatiepomp (Alpha2) tbv. de vloerverwarming apart inzetten/aansturen/inregelen. Ik heb nog twee keer drie aders vanaf de opstellingsruimte tot aan de warmtepomp liggen.

Hoor graag waar ik de juiste info kan vinden.
Grtz, Christian
Het is al vaker gevraagd de afgelopen weken.
Er is een handleiding van LG voor aansluiten van accessoires:

Het DHW / SWW boilervat (is geen buffervat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD3CClGixKTuLLwNgAMDXuakC1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIw3fvBnneCci4uQ8SSvZIF1.jpg?f=fotoalbum_large

Meer info over driewegklep, naverwarmer en sww pomp in de handleiding
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Marc G37 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:11:
Goededag iedereen,

Hoe kan ik deze warmtepomp dan aansluiten. Kan ik 1 16A zekering vervangen voor een 25A en dan 1 kabel trekken die alleen naar de warmtepomp gaat of is dat verboden wetterlijk gezien. WIe kan mij hierin helpen. En hoe zit dat met een LG therma V 7 kw kan die wel op een 16A groep draaien.
Als antwoord op je vraag, is dat wettelijk verboden, is het antwoord, ja het is inderdaad wettelijk verboden.
Buitenlandse warmtepompen zijn eigenlijk niet gemaakt voor een 25A aansluiting, maar voor een 40A aansluiting. Ze brengen nu ook 3 fasen warmtepompen op de markt, die je dan wel kunt aansluiten.
Het 5 kW model kan wel op 16A aangesloten worden.

Zoals je gelezen hebt, wordt vaak de 16A automaat vervangen voor een 20A automaat, omdat je de 25A automaat eigenlijk alleen nodig hebt bij een grote aanloopstroom, die bij het opstarten van warmtepomp kan voorkomen. Maar je kunt de warmtepomp beperken door de stille mode te gebruiken, of te begrenzen tot 17A.
Vervang een 16A automaat nooit door een 25A als je aansluiting ook 25A is, dan kan de hoofdzekering aangesproken worden en moet de netbeheerder langs komen om deze te vervangen (als je smeltzekeringen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:12
PeteSplit schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Als antwoord op je vraag, is dat wettelijk verboden, is het antwoord, ja het is inderdaad wettelijk verboden.
Buitenlandse warmtepompen zijn eigenlijk niet gemaakt voor een 25A aansluiting, maar voor een 40A aansluiting. Ze brengen nu ook 3 fasen warmtepompen op de markt, die je dan wel kunt aansluiten.
Het 5 kW model kan wel op 16A aangesloten worden.

Zoals je gelezen hebt, wordt vaak de 16A automaat vervangen voor een 20A automaat, omdat je de 25A automaat eigenlijk alleen nodig hebt bij een grote aanloopstroom, die bij het opstarten van warmtepomp kan voorkomen. Maar je kunt de warmtepomp beperken door de stille mode te gebruiken, of te begrenzen tot 17A.
Vervang een 16A automaat nooit door een 25A als je aansluiting ook 25A is, dan kan de hoofdzekering aangesproken worden en moet de netbeheerder langs komen om deze te vervangen.
:) mee eens,een 3fase is natuurlijk beter die zijn nu wel te koop,als je toch kiest voor de 1fase met als reden de prijs kan het wel met 20A aut selectief op de minst belaste fase in een huisaansluiting(3fase 3x 25A)).....bij 1fase huis aansluiting 25A is mijn advies laten verzwaren door netbeheerder naar 35A (is gratis).....een 9KW WP kan in theorie 23A trekken volgens LG documentatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

:) in deze handleiding(pag 17) staat ook een mooi schema hoe men een CV-ketel hybride moet aansluiten op WP dmv 2 terugslagkleppen zo dat alles goed werkt,zo heb ik het ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
ter informatie in krant gelezen kabinetsplannen,subsidie op warmtepompen te verlagen en op termijn af te schaffen!...eenieder die een wil aanschaffen niet te lang wachten

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 18-10-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
Kip schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Uit interesse. Waar is de terugslagklep nu exact geplaatst?

[...]

"Ik heb nog niet gezien dat iemand deze uit elkaar heeft kunnen halen. Sika geeft zelf aan dat de klep niet te 'servicen' is. Ik vermoed dat grondig schoonspuiten en eventueel het verwijderen van metaaldeeltjes de enige optie is

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet gewoon verstandiger er een goede magneet filter tussen te zetten zodat er geen metaaldeeltjes in kunnen komen?

En dan meteen ook een micro bellen filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetrondeel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-10-2024
PeteSplit schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Beste PeteSplit,

Het gaat hier niet om een SWW vat maar om een hygiëne boiler (een buffervat met RVS spiraal waardoor het SWW stroomt en opgewarmd wordt). Dus ik heb niet zozeer een buffervat voor het bufferen maar om een warmwater vat te creëren (ook middel tegen pendelen van de warmtepomp) zodat ik een beetje warm water kan krijgen voor mijn keuken/bijkeuken.

Heb ik dan een driewegklep nodig voor de aansturing van het warme water naar de vloerverwarming of toch een circulatiepomp die de aanvoer regelt?

Grtz, Christian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:34
Als je de temperatuur van het tapwater wil regelen en op temperatuur wil houden heb je een 3 weg klep nodig, en gebruik je hem als hygiëne boiler. (Wat het eigenlijk ook is).

Als je hem aansluit als buffervat in serie dan kun je hem in de aanvoer of de retour zetten. Aanvoer geeft een hogere temperatuur tapwater, maar ook vertraging naar je vloerverwarming toe. In de retour geeft kouder tapwater. In de praktijk kun je waarschijnlijk met 30 graden aanvoer temperatuur door je vloer je huis wel verwarmen. Dit betekend dus tapwater van maximaal 30 graden. (Als serie buffer in de aanvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevante1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-01 16:50
sparkly schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:04:
Iemand wel eens een tweewegklep geïnstalleerd op de LG? Die sluit op het moment dat de WP uit gaat en opent zodra de waterpomp wil gaan draaien?

Heb een 16kW U33 met 500 liter buffer.
Tussen de WP en de buffer zit de systeem (richting afgiftesysteem). Op de buffer zit ook een hout CV kachel aangesloten, in de winter helpt die de WP mooi. Maar nu is de WP niet nodig en dus uitgeschakeld, waardoor er via de WP een soort bypass is gecreëerd waar ik dus wat warmte verlies.

Er is geen mogelijkheid om de systeem pomp direct op de buffer te zetten.

[Afbeelding]
Nice dashboard!
I've been meaning to do something similar, and your images would be a great inspiration/indication.

Could you share more of them?
Which application did you use to create?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trevante1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-01 16:50
PeteSplit schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

If you have the new R290 machine, it could be possible on address 30014 (HA 13) for system pressure
I don't.
I have a HM091MRU44.

Would the older model need a firmware update to also show the system pressure on that address?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

hetrondeel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Beste PeteSplit,

Het gaat hier niet om een SWW vat maar om een hygiëne boiler (een buffervat met RVS spiraal waardoor het SWW stroomt en opgewarmd wordt). Dus ik heb niet zozeer een buffervat voor het bufferen maar om een warmwater vat te creëren (ook middel tegen pendelen van de warmtepomp) zodat ik een beetje warm water kan krijgen voor mijn keuken/bijkeuken.

Heb ik dan een driewegklep nodig voor de aansturing van het warme water naar de vloerverwarming of toch een circulatiepomp die de aanvoer regelt?

Grtz, Christian
Sorry, dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen.
Ik kende het gebruik van een hygiëne boiler ook nog niet.

Je wilt dus eigenlijk 40 gr warmwater voor SWW en maar 20 gr water in je vloerverwarming.

Toen ik nog op gas stookte en de temperatuur op 60 gr had staan, werd dit warme water door een thermostaat begrensd tot 45 gr en daarna in de verdeler gemengd met het retourwater uit de vloer tot 30 gr.
De pomp van de verdeler stond aan voor het mengen van het water en als de aanvoertemperatuur hoog was (pompschakelaar op temperatuur).

De 20 gr voor de vloerverwarming is erg laag, ik probeer gemiddeld 30 graden van de warmtepomp in de vloer te krijgen.

In plaats van met de circulatiepomp de temperatuur te regelen, zou ik toch gaan voor een menging bij de vloerverwarmingsverdeler, dit is makkelijker te regelen en het buffervat blijft dan warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
trevante1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Nice dashboard!
I've been meaning to do something similar, and your images would be a great inspiration/indication.

Could you share more of them?
Which application did you use to create?
The background image is just something you can create in paint, and use in homeassistant with picture-elements card. I've created that in Office Visio but not really required. From there on it's pretty easy, you just add e.g. some state-labels and place them in the right spot.

Examples i made:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2yAHinMcGeEJqi_u8Nq6g-61Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rjm5zw8BYl0vT4OMgTiEC1r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKZm14DcvDgDOR_2HyYoNa7r8DA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/axIVfTwnugnwanx5lBZpJMTW.png?f=user_large

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
PeteSplit schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Sorry, dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen.
Ik kende het gebruik van een hygiëne boiler ook nog niet.

Je wilt dus eigenlijk 40 gr warmwater voor SWW en maar 20 gr water in je vloerverwarming.

Toen ik nog op gas stookte en de temperatuur op 60 gr had staan, werd dit warme water door een thermostaat begrensd tot 45 gr en daarna in de verdeler gemengd met het retourwater uit de vloer tot 30 gr.
De pomp van de verdeler stond aan voor het mengen van het water en als de aanvoertemperatuur hoog was (pompschakelaar op temperatuur).

De 20 gr voor de vloerverwarming is erg laag, ik probeer gemiddeld 30 graden van de warmtepomp in de vloer te krijgen.

In plaats van met de circulatiepomp de temperatuur te regelen, zou ik toch gaan voor een menging bij de vloerverwarmingsverdeler, dit is makkelijker te regelen en het buffervat blijft dan warm.
Maar dan ga je dus mengen na de buffer en alle warmte voor de vloerverwarming met een lagere cop opwekken. (40 graden ipv 25-30) Qua rendement niet echt een goede optie wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
ingmar89 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Maar dan ga je dus mengen na de buffer en alle warmte voor de vloerverwarming met een lagere cop opwekken. (40 graden ipv 25-30) Qua rendement niet echt een goede optie wat mij betreft.
Precies zoals ik eerder ook al zei.
Die "hygiëne boiler" hoe voorkomt die legionella? Gaat die dan regelmatig naar 65C? Dan moet je dan ook zorgen dat je circulatie door de vloer op dat moment uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Het idee van een hygiëne boiler is dat je maar een kleine hoeveelheid tapwater hebt, in je spiraal. Daardoor is het niet nodig om een anti legionella programma te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:30
Wimlem schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Zelfde euvel hier met de ch14 storing. Als ik het apparaat stroomloos maak en aan zet, gaat de pomp draaien, maar stopt er daarna mee met CH14.

Alle filters schoongemaakt, ontlucht maar geen soelaas. Daarna de Flow switch doorgemeten qua weerstand en daar lijkt de mijne defect te zijn. Wat doet de jouw in ruststand en wanneer je dat klepetlje om zet? Van @Kip heb ik info gehad wat de waarden moet zijn. 0 ohm wanneer hij de pomp draait en open wanneer hij uit staat.

Eerste keer meten was het bij 0 om 0 ohm. Daarna de flow switch er uit gehaald en dat klepeltje heen en weer gewiebeld, was het 0 ohm in rust en open als ik het klepeltje om zette. En die waarden moeten volgens mij precies andersom zijn;

When no external pump is installed, only our own circulation pump is used
1) When the flow switch resistance value 0 Ω is measured in the pump running state and open is measured in the pump stop state, the flow switch is considered as normal.
- Check the indoor unit main PCB.
2) Defect is considered when 0 Ω does not come out from the pump operation state or the switch state does not change regardless of the pump operation
- Check the flow switch.
3 weken geleden op Fixpart nieuwe flow switch besteld. Vanmorgen binnen gekomen en geplaatst en mijn LG therma werkt weer. CH14 was hier dus een defecte sensor.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ingmar89 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Lijkt mij met een hygiëne boiler (die je op 40 gr wil hebben en een vloerverwarming van 20 gr) altijd een laag rendement zal hebben. Je moet 40 gr maken voor je SWW en ook de vloerverwarming opwarmen. Als je gaat mengen in de buffer krijg je kouder SWW water.
Als je tenminste de WP continue laat lopen op dezelfde temperatuur voor het laagste rendement.

Ik heb het helemaal gescheiden, een WP voor verwarming op 30 gr en een WP voor warmwater op 45 gr, deze maken dan beide dagelijks een run onafhankelijk van elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
Vandaar dat ik voorstel die hygiëne boiler niet als buffervat te gebruiken maar als boiler. Ik weet niet hoe veel vloerverwarming er is, en of daar een zoneregeling op zit. Mogelijk zit daar wel zo veel thermische buffer in dat een buffervat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 10:49
Mijn lg monoblok 5kw (staat in de kelder) heeft tot nu toe in Oktober 140 klw gebruikt staat 24/7 op 22 graden.
maar nu mijn vraag hij staat op AL maar ook op de stille mode is dat beter en duurder. Ik hoorde dat op YouTube maar klop dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:32
jscheffers schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:12:
Mijn lg monoblok 5kw (staat in de kelder) heeft tot nu toe in Oktober 140 klw gebruikt staat 24/7 op 22 graden.
maar nu mijn vraag hij staat op AL maar ook op de stille mode is dat beter en duurder. Ik hoorde dat op YouTube maar klop dat.
Bij mij is de cop beter op Stille modus, gemeten met een nauwkeurige kWh meter en een Kamstrup warmtemeter. Dus ik weet niet wat de bron was op YouTube? Misschien kun je daar iets meer over zeggen.

Ik vind 140 kWh voor een 5 KW WP best wel veel. Ik heb tot nu toe in oktober 70 kWh gebruikt voor een 7 kW WP. Dit is wel alleen voor verwarming (vvw) en ook bij ons is de kamertemperatuur ca. 21.5 .. 22 graden. Wel nachtverlaging.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Bij in een kelder gaan bij mij wat alarm bellen rinkelen, heb je wat meer informatie over de opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Oilman schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Bij in een kelder gaan bij mij wat alarm bellen rinkelen, heb je wat meer informatie over de opstelling?
:X daar hebben het een paar maanden geleden op dit forum uitvoerig over gehad een WP moet buiten staan ...en niet binnen bijv. in de kelder,hij wil of kan niet anders,de kelder word een vochtige gratis koelcel als het buiten kouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:46
Het stroomverbruik van een warmtepomp is natuurlijk voor een heel groot deel afhankelijk van de energievraag van je woning.
Maar hier een 7kW, continu op 21 graden, silentmode aan, in oktober tot nu toe een verbruik van 75kWh alleen voor verwarming.
Voor het warm water komt door nog 32kWh bij van de Atlantic Warmtepomp boiler.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Ik neem aan dat je 140kWh bedoelt? En dat met AL eigenlijk AI bedoeld wordt?

Hier ca 45kWh in oktober. Alleen 75m2 vloerverwarming benedenverdieping (9kW omdat ik 3 fase wilde én zeker wilde zijn dat het bij heel koud weer ook warm zou blijven binnen) Dus 140kWh klinkt voor mij als heel veel.

Een warmtepomp in de kelder klinkt mij vreemd in de oren. Het zal wel koud worden daar en dan gaat de CoP alleen nog maar verder baar beneden. En wat doe je met het condenswater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Fijn van al die reacties,
aan het Verbruik kan dus om laag. Ik ga uit van 600 klw stroomverbruik per maand mijn gas Verbruik was 1600 m3.
Ik weet dat de kelder bij vriesweer kouder wordt maar ik denk dat er voordelen en nadelen glijk zijn maar dat gaan we zien. ik denk minder aan invriezen ( ik had dat met airco 5klw al uit geprobeerd met aan zuig uit de kelder)de kelder heeft 250 m3 inhoud hier wat foto's Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xzNzoy8HSSf3TIN57_pq8OqVAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8mqC0mWJZZoQsDn1Nj4TUaE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgY9Vyt2QbjFLuAWDAT6AkRA0_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnewZmNZc6NVtI83dWoDw7nr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao8exoWw_pHGImRNMiTwjw-izzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMxcxiVsixQDFLXRT05qmUy0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
jscheffers schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:55:
aan het Verbruik kan dus om laag. Ik ga uit van 600 klw stroomverbruik per maand mijn gas Verbruik was 1600 m3.
Ik weet dat de kelder bij vriesweer kouder wordt maar ik denk dat er voordelen en nadelen glijk zijn maar dat gaan we zien. ik denk minder aan invriezen ( ik had dat met airco 5klw al uit geprobeerd met aan zuig uit de kelder)de kelder heeft 250 m3 inhoud hier wat foto's [Afbeelding]
ik heb zonnepanelen opgewekt 6000 plus nog zo 1000 bij kopen a 350 euro delen 7000 is 5 cent per klw nog 2jaar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Ik weet dat de kelder bij vriesweer kouder wordt maar ik denk dat er voordelen en nadelen glijk zijn maar dat gaan we zien. ik denk minder aan invriezen ( ik had dat met airco 5klw al uit geprobeerd met aan zuig uit de kelder)de kelder heeft 250 m3 inhoud hier wat foto's [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok, je blaast de koude lucht direct naar buiten. Vooral belangrijk dat er genoeg openingen zijn waar de lucht door naar binnen kan. Anders haalt de fan zijn debiet niet en kan de WP onvoldoende warmte uit de lucht halen. Een koude kelder is dan niet het enige probleem. En het wordt natuurlijk net zo koud in de kelder als buiten.

Over het verbruik: 1600m3 gas is 16000kWh thermische energie. Met een gemiddelde CoP van 3.5-4 is dat 4000-4500kWh aan stroom over een heel jaar. Per maand varieert het natuurlijk fors. Zo was het afgelopen maand vrij warm. Dus minder verwarming nodig én een hoge CoP. In januari zal het wel omgekeerd zijn. Over die 600kWh per maand is dus lastig iets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Hier een 7kw versie, september was goed voor 24kwh verbruik.

75m2 vloer en 50m2 wandverwarming.

Scop 4,25 over een jaar bekeken, vorig jaar 2600 kwh verbruik.

Mijn gevoel bij jouw verbruiks cijfers is dat je sneller een hogere water temperatuur gaat moet aanmaken, en je cop dus lager gaat uitvallen...

[ Voor 60% gewijzigd door Kenwood960 op 19-10-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Kenwood960 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:36:
Hier een 7kw versie, september was goed voor 24kwh verbruik.

75m2 vloer en 50m2 wandverwarming.

Scop 4,25 over een jaar bekeken, vorig jaar 2600 kwh verbruik.

Mijn gevoel bij jouw verbruiks cijfers is dat je sneller een hogere water temperatuur gaat moet aanmaken, en je cop dus lager gaat uitvallen...
Zonder de grootte van het huis, verwarmingssysteem en isolatieniveau te kennen zeggen de verbruikscijfers niks over de temperatuur die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
reablom schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Zonder de grootte van het huis, verwarmingssysteem en isolatieniveau te kennen zeggen de verbruikscijfers niks over de temperatuur die nodig is.
Bj '67 gerenoveerd naar epc a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Het kan zijn dat hij een hogere watertemperatuur nodig heeft. Het kan ook zijn dat er te weinig lucht door de unit stroomt, waardoor er minder koudemiddel verdampt en de compressor harder moet werken. Of...

Ik bedoel maar: er zijn nogal wat variabelen. Na een echt koude maand kun je er met wat meer zekerheid iets over zeggen. En relateren aan die 1600m3 gaat ook alleen als je het terugrekent naar graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:44
kazemo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:46:
[...]

:X daar hebben het een paar maanden geleden op dit forum uitvoerig over gehad een WP moet buiten staan ...en niet binnen bijv. in de kelder,hij wil of kan niet anders,de kelder word een vochtige gratis koelcel als het buiten kouder word.
Vrienden van ons zijn twee jaar geleden verhuisd naar een nieuw appartement. Een modern appartement, geheel volgens de nieuwste bouweisen. Toen wij een rondleiding kregen was ik stomverbaasd in de gemeenschappelijke parkeergarage vier warmtepompen aan te treffen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiiyNphE8ilth2mZ9db_L0k3WRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeJi1Cixo3Iqy5jUEQfA6j3M.jpg?f=fotoalbum_large

Op mijn vraag hoe het 's winters in die kelder was, was zijn antwoord; best koud, maar niks onacceptabels. Geen bevroren spullen of autoruiten en ook geen problemen met de verwarming. COP zei hem niets maar zijn totale elektriciteitsverbruik verbruik was erg laag voor een 120m2 appartement.

Het kan dus blijkbaar wel; WP units binnen, zelfs zonder luchtafvoer direct naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
KarsS schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:03:
[...]
Vrienden van ons zijn twee jaar geleden verhuisd naar een nieuw appartement. Een modern appartement, geheel volgens de nieuwste bouweisen. Toen wij een rondleiding kregen was ik stomverbaasd in de gemeenschappelijke parkeergarage vier warmtepompen aan te treffen...

[Afbeelding]

Op mijn vraag hoe het 's winters in die kelder was, was zijn antwoord; best koud, maar niks onacceptabels. Geen bevroren spullen of autoruiten en ook geen problemen met de verwarming. COP zei hem niets maar zijn totale elektriciteitsverbruik verbruik was erg laag voor een 120m2 appartement.

Het kan dus blijkbaar wel; WP units binnen, zelfs zonder luchtafvoer direct naar buiten.
:? ik zie op de foto geen cv-leidingen ,alleen maar koelmiddel leidingen?? .split??......is misschien wel in combinatie met aardwarmte bron???......of airco,s......wel apart moet ik toegeven!! en de ruimte is vrij groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Het waren gewone lucht water warmtepompen. Wel split volgens mij.

De hele kelder was redelijk groot. Je ziet rechts op de foto nog net dat ze het onderste raam in de deur vervangen hebben door een geperforeerde metaalplaat. Aan de andere kan van de kelder was de in-uitrij deur met ook enige opening er naast.

Verder weet ik het ook niet, maar zoals ik al eens eerder gepost heb, zo'n kelder met de vloer en muren direct in het zand (on-geïsoleerd dus) geeft behoorlijk wat bodem warmte af bij kelder temperaturen onder de 10 a 12 graden. Ik neem aan dat de ontwerpers van dit systeem aan dat soort zaken gerekend hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:18
KarsS schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:00:, zo'n kelder met de vloer en muren direct in het zand (on-geïsoleerd dus) geeft behoorlijk wat bodem warmte af bij kelder temperaturen onder de 10 a 12 graden.
Bedoel je dat het effectief een soort hybride lucht/aardwarmte / water warmtepompsysteem is geworden?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En hoe komt nieuwe lucht de kelder binnen? Als alles dicht zit is de Wp de boel vacuüm aan het trekken, gevolg is te weinig airflow over de condensor. Heb je een idee hoeveel lucht de Wp per uur nodig heeft? En hoeveel kuub er in de kelder zit?

Btw, wat is de leiding diameter met het afgifte circuit? 25 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Bedoel je dat het effectief een soort hybride lucht/aardwarmte / water warmtepompsysteem is geworden?
:P zou kunnen,ik bedoelde een echte aardwater warmte bron 2 putten van bijv. 60m diep(een zomer en winterput)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZm3qEbTJIczcAjkm2QpqusAezw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NRe2BkMVq12fHUeLUYE1QnaM.jpg?f=user_large .....eenvoudig schema is natuurlijk complexer met warmte platenwisselaars etc. en duur in aanschaf

[ Voor 33% gewijzigd door kazemo op 20-10-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Goedemorgen . De kelder heeft 250m3 inhoud het geheel open met 2 draagmuuren en met 2 koekoeks aan overzijde wat voldoende is de leiding is 25 mm hij staat op 5 meter vande vloerverdeler 75 m2 die ik laagwater temperatuur heb gemaakt.
Hij loop vanaf 1 oktober en de instellingen moet ik nog onder de knie krijgen maar ik heb nog 2 jaar de tijd met 5 cent per klw door de zonnepanelen.
Door die LG Forum komen wij er wel Dus mijn Dank aan jullie de meeste installateur zijn niet beter.
Hier een foto van vandaag buiten was 13 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P22VhL-8Xt_Y_W8OZvwu4m9bIFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zt6tXxKJM64JT5AyoH21lBN6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
jscheffers schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:01:
Goedemorgen . De kelder heeft 250m3 inhoud het geheel open met 2 draagmuuren en met 2 koekoeks aan overzijde wat voldoende is de leiding is 25 mm hij staat op 5 meter vande vloerverdeler 75 m2 die ik laagwater temperatuur heb gemaakt.
Hij loop vanaf 1 oktober en de instellingen moet ik nog onder de knie krijgen maar ik heb nog 2 jaar de tijd met 5 cent per klw door de zonnepanelen.
Door die LG Forum komen wij er wel Dus mijn Dank aan jullie de meeste installateur zijn niet beter.
Hier een foto van vandaag buiten was 13 graden. [Afbeelding]
Ben je echt 35 °C watertemperatuur nodig bij 13 °C buiten? Ik verwarm op dit moment het huis met 26 °C. Dit scheelt echt een slok op een borrel, maar dat ligt natuurlijk wel aan de isolatiewaarde van je huis. Mocht je dat nu al wel nodig hebben dan is je 5 kW WP waarschijnlijk te klein, op het moment dat het echt koud gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Ik denk dat het aan mijn instellingen licht die nog niet goed staan ( stooklijn) ik heb nog iemand in mijn straat die ook LG heeft maar het druk heeft maar komt als het wat kouder is en ik heb de tijd die van loop ook net dus laat hem maar ervaring op doen en is meer technische aan gelegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
jscheffers schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:36:
Ik denk dat het aan mijn instellingen licht die nog niet goed staan ( stooklijn) ik heb nog iemand in mijn straat die ook LG heeft maar het druk heeft maar komt als het wat kouder is en ik heb de tijd die van hem loop ook net dus laat hem maar ervaring op doen en is meer technische aan gelegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Oilman schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

En hoe komt nieuwe lucht de kelder binnen? Als alles dicht zit is de Wp de boel vacuüm aan het trekken, gevolg is te weinig airflow over de condensor. Heb je een idee hoeveel lucht de Wp per uur nodig heeft? En hoeveel kuub er in de kelder zit?

Btw, wat is de leiding diameter met het afgifte circuit? 25 mm?
Nee hoor: de WP pompt gewoon de lucht in de kelder rond. De lucht wordt toch ook gewoon in de kelder uitgeblazen?

Ik blijf het wel verbazingwekkend vinden. Want uitgaande van een deltaT van 1C kun je uit één kuub lucht ca 1200J aan warmte halen.

Stel je hebt 4kW aan verwarming nodig en een CoP van 4 dan moet 3kW uit de lucht komen. Dan koel je dus iedere seconde 2.5m3 lucht één graad af.

In een afgesloten, geïsoleerde ruimte van 500m3 is het dan na één uur in theorie 18 graden kouder (los van de CoP die omlaagduikt uiteraard).

Er moet op de een of andere manier warmte worden afgegeven aan die ruimte, en blijkbaar gaat dat best wel effectief, anders zou het daar ijskoud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Ik denk dat het aan mijn instellingen licht die nog niet goed staan ( stooklijn) ik heb nog iemand in mijn straat die ook LG heeft maar het druk heeft maar komt als het wat kouder is en ik heb de tijd die van loop ook net dus laat hem maar ervaring op doen en is meer technische aan gelegt.
de genoemde stooklijn werkt op basis van de gemeten buiten temp. met sensor in WP....aangezien hij in de kelder staat is dat nu de kelder temp. geworden dat zie je dan ook op de RMC display(hoe dit op te lossen ??) dat stooklijn correct werkt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Nee hoor: de WP pompt gewoon de lucht in de kelder rond. De lucht wordt toch ook gewoon in de kelder uitgeblazen?

Ik blijf het wel verbazingwekkend vinden. Want uitgaande van een deltaT van 1C kun je uit één kuub lucht ca 1200J aan warmte halen.

Stel je hebt 4kW aan verwarming nodig en een CoP van 4 dan moet 3kW uit de lucht komen. Dan koel je dus iedere seconde 2.5m3 lucht één graad af.

In een afgesloten, geïsoleerde ruimte van 500m3 is het dan na één uur in theorie 18 graden kouder (los van de CoP die omlaagduikt uiteraard).

Er moet op de een of andere manier warmte worden afgegeven aan die ruimte, en blijkbaar gaat dat best wel effectief, anders zou het daar ijskoud zijn.
als je goed kijkt op foto hij blaast de lucht naar buiten....en zuigt buiten lucht aan door kelderraam(hij noemt dat een koekoek)....als het buiten gaat vriezen zuigt hij vrieslucht aan!!...hoe een en ander gaat met defrost is afwachten(water en stoom)

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 20-10-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
als je goed kijkt op foto hij blaast de lucht naar buiten....en zuigt buiten lucht aan door kelderraam(hij noemt dat een koekoek)....als het buiten gaat vriezen zuigt hij vrieslucht aan!!...hoe een en ander gaat met defrost is afwachten(water en stoom)
Ah ik heb niet goed opgelet zie ik, ik dacht dat het nog over die andere kelder ging (met die foto met 3 of 4 warmtepompen erin.).

Bij die van jscheffers had ik eerder idd al dezelfde opmerking. Als er teveel weerstand is voor de lucht die de kelder in moet stroomt er te weinig lucht door de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:24:
[...]
de genoemde stooklijn werkt op basis van de gemeten buiten temp. met sensor in WP....aangezien hij in de kelder staat is dat nu de kelder temp. geworden dat zie je dan ook op de RMC display(hoe dit op te lossen ??) dat stooklijn correct werkt !!
@jscheffers
Dat kan je afvangen door de voeler buiten te plaatsen. 10k ntc.

Ik wil de voeler ook nog verplaatsen en heb er een klaar liggen. Echter heb ik standaard jst (xh denk ik) connectors. Dit is gwn het juiste type en past ook prima, maar LG gebruikt af fabriek een ander type met een extra vergrendeling. Weet iemand welk type dat precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Ok hij blaas voldoende naar buiten en heeft voldoende aan in voerlucht.
Ik moet de instellingen nog verbeteren staan zeker nog niet goed ingesteld wacht even op kouder weer.
Wat de defrost betreft zal dat zeker gebeuren maar ik denk minder vaak omdat hij droog staat en niet in de regen.
Ik ga het bijhouden en ga het aan zeker aan jullie berichten.
Met de airco 5klw ging het goed met de aanzuigende lucht uit de kelder hij hing boven de koekoek.
Zo heb ik ook de airco van slaapkamer al 15 jaar op zolder staan om dat ik de buitenunit niet in het zicht wilde aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
jscheffers schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:31:
Ik moet de instellingen nog verbeteren staan zeker nog niet goed ingesteld wacht even op kouder weer.
Wat de defrost betreft zal dat zeker gebeuren maar ik denk minder vaak omdat hij droog staat en niet in de regen.
Met de airco 5klw ging het goed met de aanzuigende lucht uit de kelder hij hing boven de koekoek.
Zo heb ik ook de airco van slaapkamer al 15 jaar op zolder staan om dat ik de buitenunit niet in het zicht wilde aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
jscheffers schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:31:
Het ijs komt niet van de regen, maar van het vocht dat in de lucht zit. Als de temperatuur van de lucht onder ca 5-7 graden komt en de WP moet aardig werken, dan is de warmtewisselaar dusdanig koud dat het gecondenseerde water erop bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
@jscheffers je bent wel consistent met je mooie afkortingen 😂. Al lijkt het mij heel prettig als je het gewoon over kW en kWh hebt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
SalexSun schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

@jscheffers
Dat kan je afvangen door de voeler buiten te plaatsen. 10k ntc.
moet je ook weer mee oppassen. die sensor is namelijk ook betrokken bij de ontdooiing. (vaak is een trigger verdampingstemp x gr. C onder buitentemperatuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
Ik meen gelezen te hebben (installatiehandleiding) dat er ook een aansluiting voor een extra buitentemperatuur sensor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
ingmar89 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:25:
[...]

moet je ook weer mee oppassen. die sensor is namelijk ook betrokken bij de ontdooiing. (vaak is een trigger verdampingstemp x gr. C onder buitentemperatuur)
Oke goed om te weten. Dan is het dus geen probleem om hem te verplaatsen als de buitenunit toch al buiten staat.

In mijn situatie staat er een ombouw omheen. Hierdoor (vermoedelijk) wijkt de gemeten buitentemperatuur 2 graden af, afhankelijk of de fan wel of niet draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Als het buiten -5°C is en in de kelder +2°C is dan hoeft de WP toch niet te weten dan het buiten kouder is? Zolang de lucht uit die kelder komt en die lucht +2°C is dan lijkt mij dat prima werken. Aangezien in de situatie van @jscheffers de lucht toch direct naar buiten gaat heeft de WP daar geen last van.

Of mis ik iets?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
KarsS schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:52:
Ik meen gelezen te hebben (installatiehandleiding) dat er ook een aansluiting voor een extra buitentemperatuur sensor is?
Ik kan het zo snel niet vinden in de installatiehandleiding. Er is wel een aansluiting voor een externe binnenvoeler (als alternatief voor de RMC)
jvanderkroon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:15:
Als het buiten -5°C is en in de kelder +2°C is dan hoeft de WP toch niet te weten dan het buiten kouder is? Zolang de lucht uit die kelder komt en die lucht +2°C is dan lijkt mij dat prima werken. Aangezien in de situatie van @jscheffers de lucht toch direct naar buiten gaat heeft de WP daar geen last van.

Of mis ik iets?
Het warmteverlies van het huis is relatief aan de buitentemperatuur. Voor een goede werking van de stooklijk moet die dus aan de buitentemperatuur zijn gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jvanderkroon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:15:

Of mis ik iets?
:( de opstelling van WP in de kelder is sowieso geen goed plan....kelderdek is ook vloer welk bovenop verwarmt word door de vloerverwarming(dat is water na zee dragen)...er word ook warmte onttrokken van het plafond van de kelder ergens moet de WP warmte vanaf halen!!...het geluid krijgt men ook nog binnen als extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
kazemo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

:( de opstelling van WP in de kelder is sowieso geen goed plan....kelderdek is ook vloer welk bovenop verwarmt word door de vloerverwarming(dat is water na zee dragen)...er word ook warmte onttrokken van het plafond van de kelder ergens moet de WP warmte vanaf halen!!...het geluid krijgt men ook nog binnen als extra
Tsja, hij staat er nu toch al en uit alles leid ik af dat dat niet gaat veranderen.

Ik ben nu vooral benieuwd hoe het uit gaat pakken:
- hoeveel kWh gaan er over een heel nodig zijn? Als het er rond de 4000 zijn is het qua rendement prima (vs 1600m3 gas)
- hoe koud wordt het in de kelder
- gaat de 5kW variant "zwaar" genoeg zijn bij echt lage temperaturen (en wellicht een nog koudere kelder)
- hoe gaat het met de defrosts en afvoer van dat water
- krijgt hij de stooklijn goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Tsja, hij staat er nu toch al en uit alles leid ik af dat dat niet gaat veranderen.

Ik ben nu vooral benieuwd hoe het uit gaat pakken:
- hoeveel kWh gaan er over een heel nodig zijn? Als het er rond de 4000 zijn is het qua rendement prima (vs 1600m3 gas)
- hoe koud wordt het in de kelder
- gaat de 5kW variant "zwaar" genoeg zijn bij echt lage temperaturen (en wellicht een nog koudere kelder)
- hoe gaat het met de defrosts en afvoer van dat water
- krijgt hij de stooklijn goed ingesteld?
:? ja we gaan het afwachten......en natuur wetten daar moet men rekening mee houden,die kan men niet veranderen,die blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ik raad aan om zelf te leren hoe je de stooklijn kunt aanpassen. Een eenmalige afstelling tijdens koud weer is namelijk niet voldoende als je de warmtepomp zo efficiënt mogelijk wilt gebruiken. Simpel gezegd: hoe lager de temperatuur van het verwarmingswater, hoe minder stroom de warmtepomp verbruikt.

Zelf heb ik ook ervaren dat ik de stooklijn iets moest verhogen op dagen dat het harder waaide en het huis sneller afkoelde. Na een seizoen van finetunen hoef je de instellingen waarschijnlijk niet meer aan te passen.

Wat betreft het gebruik van de warmtepomp in de kelder: probeer het maar eens een seizoen. Ook hier lijkt het me essentieel om de stooklijn goed aan te passen door de bijzondere situatie.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Hier nog wat informatie. Ons huis is uit 1991 houtskeletbouw eigen bouw ben timmerman . De vloerverwarming slangen 20 ,mm ligen 10 cm van elkaar gelegd als hoofdverwarming op 50 mm harde tempex. Dan het plafond in de kelder toevallig voorregeweek met een warmtemeter gemeten op plaatsen waar de vloerverwarming aanwas en uit met de muren 50 cm van plafond en keldervloer en daar zat weinig verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agazus
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
weet iemand of de 3-fase 9 kW warmtepomp, model HM093MR.U44 ook een 3-fase ventilator en compressor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:06:
Hier nog wat informatie. Ons huis is uit 1991 houtskeletbouw eigen bouw ben timmerman . De vloerverwarming slangen 20 ,mm ligen 10 cm van elkaar gelegd als hoofdverwarming op 50 mm harde tempex. Dan het plafond in de kelder toevallig voorregeweek met een warmtemeter gemeten op plaatsen waar de vloerverwarming aanwas en uit met de muren 50 cm van plafond en keldervloer en daar zat weinig verschil in
:? enkele vragen die van belang kunnen zijn

-kelderdek/vloer is dat beton/cement dekvloer met slangen erin? of houten balklaag met plankenvloer?(droog bouw)

verdeler vloerverwarming : - is het een open verdeler zonder pomp?
- of eentje met pomp een zg mengverdeler(die heeft hogere temp.nodig)
- hoeveel groepen(slangen)

- buiten muren geïsoleerd?
ik had begrepen uit eerdere post verdeler hangt in kelder die dan ook isoleren bijv met kastje en alle leidingen

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 21-10-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
agazus schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:37:
weet iemand of de 3-fase 9 kW warmtepomp, model HM093MR.U44 ook een 3-fase ventilator en compressor heeft?
De pomp zit op één fase, want als alleen die draait zie ik slechts op één fase verbruik.

Als het buitenunit aan gaat is het verbruik zo goed als gelijk verdeeld over de drie fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Het is een kanalevloer met beton daar op 5cm harde tempex met tegels in de cement 5 a 6 cm dik.
De binnenmuren 12mm gipsplaten zilverfolie 96x46 mm staanders dan 10 construtriplex 10 spauw stenenbuitenmuur en tussen het regewerk zit 96mm glas of steenwol gratis van mijn werk. En vedeler zit een kast in mijn garage die ik laagtempratuur heb gemaakt zonder circulatiepomp en de monoblok staat daar onder in de kelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:45:
Het is een kanalevloer met beton daar op 5cm harde tempex met tegels in de cement 5 a 6 cm dik.
De binnenmuren 12mm gipsplaten zilverfolie 96x46 mm staanders dan 10 construtriplex 10 spauw stenenbuitenmuur en tussen het regewerk zit 96mm glas of steenwol gratis van mijn werk. En vedeler zit een kast in mijn garage die ik laagtempratuur heb gemaakt zonder circulatiepomp en de monoblok staat daar onder in de kelder
:) :) Oke,dat is dan allemaal goed wat dat betreft.....nu maar afwachten wat het in de winter gaat doen....tot nu werkt het met 35gr water temp(is nog acceptabel)....kan altijd nog aangepast worden pompdebiet ect.

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 21-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-06 07:54
Tweakers, ik ben een nieuwe gebruiker van een LG ThermaV 7 KW monoblock.
Nu is mijn huis warm, en dat blijft hij ook. Gister is de warmtepomp aangegaan en eigenlijk niet meer gestopt met 'puttelen'

Nu de vraag, ik heb de thermostaat (LG controller) verhoogd met 1 graad. Hij schommelt qua temperatuur tussen de 19,5 en 20,5 binnentemperatuur, terwijl de thermostaat nu op 21 staat.
Ik verwacht dan dat de watertemperatuur wat omhoog gaat om de temperatuur te bereiken, maar hij blijft lopen op dezelfde stand.

Aanvoer en retour wordt 32 graden gemeten, flow is onov 20l/min
Radiatoren zijn Jaga Convectoren.
Sensor staat op 'Lucht" en heb niet de AI stooklijn aan staan.
Actueel verbruik is 0,4kw
verwarmwater staat ingesteld op 20-50 graden
kan iemand mij de juiste instelling geven?

En tot slot nog een vraag, kan iemand mij een document wijzen waar de uitleg van de stille modus staat qua vermogen, wat doet deze. Ik heb ergens gelezen dat deze gunstig is voor de COP, maar wat doet het nu eigelijk? Wat is de beperking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 15:26

Perkouw

Moderator General Chat
@ziecko gefeliciteerd! Zonder té direct over te willen komen, wat heb je zelf zoal gevonden in dit topic rondom de vragen die je stelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
Perkouw schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:29:
@ziecko gefeliciteerd! Zonder té direct over te willen komen, wat heb je zelf zoal gevonden in dit topic rondom de vragen die je stelt ;)
Ik heb honderden pagina' gelezen, maar ik kan de vertaalslag van de controller niet maken naar de daadwerkelijke gebeurtenissen.
Mijn voornaamste vraag is, waarom loopt de watertemperatuur niet op als ik de thermostaat hoger zet, ik kan begrijpen dat hij een balans heeft voor een constante temperatuur, maar niet als ik de temperatuur verhoog.

Is mijn flow te hoog en een te lage delta T? Staat er ergens een waarde verkeerd? Ik zie door de bomen het bos niet.
Ik heb even de stooklijn aan gehad, de AI functionaliteit. Ik ben bang dat ik te laat ben als het echt koud word om het uit te zoeken.

Evenals een hele mooie " silent mode' van de LG. Hij word stiller, okee - en dan? Gaat dat ten koste van het vermogen? De maximale temperatuur? Lees mensen die een betere COP halen, maar waarom dan?
IN de handleiding van LG kan ik niet heel veel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 15:26

Perkouw

Moderator General Chat
Ik reageer alleen even op het laatste stukje als je even zoekt op 'silent mode' kom je al vrij snel deze reactie tegen (een van de laatste pagina's in de zoekresultaten).

SalexSun in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Dan zie je dat silent mode effect heeft op de geluidswaarde...en...het vermogen. En de rest ik zou zeggen zoek nog wat verder in het topic. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ziecko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:16:
Tweakers, ik ben een nieuwe gebruiker van een LG ThermaV 7 KW monoblock.
Nu is mijn huis warm, en dat blijft hij ook. Gister is de warmtepomp aangegaan en eigenlijk niet meer gestopt met 'puttelen'

Nu de vraag, ik heb de thermostaat (LG controller) verhoogd met 1 graad. Hij schommelt qua temperatuur tussen de 19,5 en 20,5 binnentemperatuur, terwijl de thermostaat nu op 21 staat.
Ik verwacht dan dat de watertemperatuur wat omhoog gaat om de temperatuur te bereiken, maar hij blijft lopen op dezelfde stand.

kan iemand mij de juiste instelling geven?

En tot slot nog een vraag, kan iemand mij een document wijzen waar de uitleg van de stille modus staat qua vermogen, wat doet deze. Ik heb ergens gelezen dat deze gunstig is voor de COP, maar wat doet het nu eigelijk? Wat is de beperking?
Zoals de moderator al schrijft staan hier dezelfde vragen elk jaar rond deze tijd op het topic.
De antwoorden zijn vaak afhankelijk van je afgifte systeem en niet zo zeer van de warmtepomp.
Het is een beetje zoeken wat voor jouw warmtepomp de juiste instellingen zijn bij een zo groot mogelijk comfort en zo'n laag mogelijk verbruik.

Een overzicht van de instellingen (gemaakt door tebogo):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22cOXMQito1v5XuCgacHvFsKKVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/00t6FWz56bjlZcUi8qCqPQCl.png?f=fotoalbum_large

LG ThermaV 7 KW monoblock.
Gister is de warmtepomp aangegaan en eigenlijk niet meer gestopt met 'puttelen'

Je hebt een verbruiksmeter ? Blijft de WP continue draaien op 400 W ?

Als de afstandsbediening RMC op lucht staat (hysterese -0,5 / +0,5) blijft deze (met 400 W) rond 21 gr werken.
Ik en ook anderen sturen op water, ik heb vloerverwarming en mijn RMC staat op 28 gr.

Als aanvoer en retour gelijk zijn doet de WP weinig (400 W) om de instelling 21 gr aan te houden.

verwarm ? 20-50 is het bereik waarbinnen de WP werkt, komt de WP aan deze grens dan schakeld de WP uit.

uitleg van de stille modus staat qua vermogen,

Zoals in de link (van de moderator) zie je dat de WP beperkt wordt met ongeveer 40%. Hierdoor wordt de piek (tijdens opstart) niet zo hoog en komt dan minder snel aan de grenzen van de hysterese (heb ik op -2/+4 voor water) en slaat dan niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ziecko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Mijn voornaamste vraag is, waarom loopt de watertemperatuur niet op als ik de thermostaat hoger zet, ik kan begrijpen dat hij een balans heeft voor een constante temperatuur, maar niet als ik de temperatuur verhoog.

Is mijn flow te hoog en een te lage delta T? Staat er ergens een waarde verkeerd? Ik zie door de bomen het bos niet.
De warmtepomp is een traag systeem en zal dan op 1 graad niet snel reageren, als de water en lucht temperatuur nog binnen de hysterese liggen.

De flow staat bij veel mensen rond de 20 LPM, bij mij ook.
De WP heeft graag een grotere flow en de jaga's ook.

De standaard "debiet" instelling is optimaal, dan gebruikt de WP een zo optimaal mogelijke flow, deze kan dan zakken tot 8 LPM, dit is niet altijd gewenst en daarom zijn er mensen hier die sturen op vaste flow.

Waarden kunnen niet echt verkeerd staan, het is meer zoeken naar de optimale stand.
Ik stuur zelf op water en mijn WP loopt het beste tussen 27 en 29 graden, ben ik vorige winter, mijn eerste met deze WP (een 5,5 kW), achter gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 23-10-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
PeteSplit schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Zoals de moderator al schrijft staan hier dezelfde vragen elk jaar rond deze tijd op het topic.
De antwoorden zijn vaak afhankelijk van je afgifte systeem en niet zo zeer van de warmtepomp.
Het is een beetje zoeken wat voor jouw warmtepomp de juiste instellingen zijn bij een zo groot mogelijk comfort en zo'n laag mogelijk verbruik.

Een overzicht van de instellingen (gemaakt door tebogo):

[Afbeelding]

LG ThermaV 7 KW monoblock.
Gister is de warmtepomp aangegaan en eigenlijk niet meer gestopt met 'puttelen'

Je hebt een verbruiksmeter ? Blijft de WP continue draaien op 400 W ?

Als de afstandsbediening RMC op lucht staat (hysterese -0,5 / +0,5) blijft deze (met 400 W) rond 21 gr werken.
Ik en ook anderen sturen op water, ik heb vloerverwarming en mijn RMC staat op 28 gr.

Als aanvoer en retour gelijk zijn doet de WP weinig (400 W) om de instelling 21 gr aan te houden.

verwarm ? 20-50 is het bereik waarbinnen de WP werkt, komt de WP aan deze grens dan schakeld de WP uit.

uitleg van de stille modus staat qua vermogen,

Zoals in de link (van de moderator) zie je dat de WP beperkt wordt met ongeveer 40%. Hierdoor wordt de piek (tijdens opstart) niet zo hoog en komt dan minder snel aan de grenzen van de hysterese (heb ik op -2/+4 voor water) en slaat dan niet af.
Allereerst, dank voor de bijlage, is dit een idee om in de OP te zetten? Er zijn inmiddels 100en pagina's en ik heb echt heel veel gelezen maar je mist snel wat door de complexe situaties van sommige installaties.

Ik heb het inmiddels denk ik wel uitgevogeld.
Ik heb de ruimte temperatuur opgehoogd van 20 naar 21 als vraag. In stille modus blijft de pomp continu pruttelen om de temp constant te houden.

Na het uitschakelen van de stille modus vliegt de aanvoer temperatuur fors omhoog en gaat hij daadwerkelijk verwarmen. Gek genoeg doet hij dat niet als hij in de stille modus staat...

De watertemperatuur is nu 40 graden en ik zie de temperatuur langzaam stijgen, zoals verwacht. In stille modus gister bleef de temperatuur tussen de 19,5 en 20 hangen met een aanvoer van 32 graden.
Overigens schakelt de pomp dan wel uit en moduleert niet terug om op een laag pitje de boel constant te houden.

Nu dit verhaal onder controle is ga ik even werken aan de stooklijn, maar eest even een paar dagen dit aanhouden.

Mooie learning curve, het gebruik van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ziecko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Allereerst, dank voor de bijlage, is dit een idee om in de OP te zetten? Er zijn inmiddels 100en pagina's en ik heb echt heel veel gelezen maar je mist snel wat door de complexe situaties van sommige installaties.

Ik heb de ruimte temperatuur opgehoogd van 20 naar 21 als vraag. In stille modus blijft de pomp continu pruttelen om de temp constant te houden.

Na het uitschakelen van de stille modus vliegt de aanvoer temperatuur fors omhoog en gaat hij daadwerkelijk verwarmen. Gek genoeg doet hij dat niet als hij in de stille modus staat...

De watertemperatuur is nu 40 graden en ik zie de temperatuur langzaam stijgen, zoals verwacht. In stille modus gister bleef de temperatuur tussen de 19,5 en 20 hangen met een aanvoer van 32 graden.
Overigens schakelt de pomp dan wel uit en moduleert niet terug om op een laag pitje de boel constant te houden.

Nu dit verhaal onder controle is ga ik even werken aan de stooklijn, maar eest even een paar dagen dit aanhouden.

Ik probeer het uitgaan van de WP te voorkomen en beperk het vermogen altijd met de stille mode.
Als de WP uit gaat, dan duurt het weer een tijdje voor de WP aan gaat en de WP start dan weer maximaal op, dit is natuurlijk slecht voor het verbruik, als de WP op 400 W kan blijven doorgaan is dit voordeliger.

De WP schakelt uit op hysterese, dus zet deze maximaal en pas je temp instelling aan zodat het verschil niet veel hoger wordt als de hysterese. Als je op lucht stuurt (gemeten in de RMC) dan heb je niet zo snel door welke temperaturen de WP gebruikt. Het is in het begin makkelijker om op water te sturen en te zien wat er gebeurt als je de temp. aanpast en hoe hoog de WP het water laat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ziecko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

:) ik weet niet hoe je het vermogen uitleest....met homewizard meter?? als je er geen hebt een aanschaffen welke je aansluit op je slimmemeter....dan kan je mooi in de tijd terugkijken wat opgenomen vermogen betreft..dan mis je niets,dan krijg je een beter inzicht wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Kip schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:40:
Bijzonder. Opeens is de buitentemperatuur weergave verdwenen van de display. Iemand anders al een keer dit meegemaakt?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwD1yTm-wVG9IbAla8AiOuUDpwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJ0JkSGeEemIiHs1UreKYALq.jpg?f=fotoalbum_large

Opnieuw een vreemde gebeurtenis.
Het voelde wat kouder dan gebruikelijk in huis. De controller stond uit. Na het inschakelen waren de binnen- en buitentemperaturen niet meer zichtbaar. In de "More info" scherm waren ook geen gegevens zichtbaar. Na een reboot van de controller is alles weer zichtbaar. Maar de buitenunit wou niet meer aan slaan.
In de instellingen was de "Heat temp setting" van 'Air + Water' naar alleen 'Water' (automatisch?) gewijzigd. Terug naar de instellingen die ik eerst had en alles draait weer als vanouds.

[ Voor 3% gewijzigd door Kip op 23-10-2024 11:29 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 15:27
Ik heb specifieke testvraag over de LG THERMAE V WH 205

Dit is een monoblok warmtepompboiler !
Over warmtepompboilers vind ik hier op Tweakers weinig informatie...

In de verkoopsbrochure staat dat deze maar 38 tot 41dB produceert .

Tot op heden kan ik nergens reviews of testinformatie vinden over dit toestel.
Alle concurrenten zitten rond de 49 tot 60 dB

Te mooi om waar te zijn of is LG net een spitsvondige constructeur ???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-06 08:52
Er is sowieso een apart topic voor LG warmtepomp boilers:

LG warmtepompboiler ervaringen

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Dank voor de opmerking !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Is er ook een specifiek topic voor split systemen warmtepompboilers of dien ik uit te vlooien welke merken dit hebben en hier dan op merk opzoeken ?

Voor mij is het te belangrijk dat ze 15 dB halen aan de binnenunit en dat is blijkbaar enkel mogelijk met split toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:37
Piddybull schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:58:
Is er ook een specifiek topic voor split systemen warmtepompboilers of dien ik uit te vlooien welke merken dit hebben en hier dan op merk opzoeken ?

Voor mij is het te belangrijk dat ze 15 dB halen aan de binnenunit en dat is blijkbaar enkel mogelijk met split toestellen.
verwezen naar ander forum en dan toch een niet gerelateerde vraag stellen, ik denk dat je in dat ander forum sneller antwoord hebt.
ik heb i.i.g. geen split WPB.
maar ik vermoed dat niet split, altijd luider is als die 15dB binnen

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friso_S
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-01 10:12
Goedenavond Tweakers,

Sinds augustus hebben wij ook een LG warmtepomp.

Eerder dit jaar zouden we een Daikin Altherma laten installeren, maar helaas ging de installateur failliet.
Daarna gelukkig een goede partij gevonden die ons een LG systeem aanbood.
Ons is door hun geadviseerd om voor type HM051MR U44 te gaan, gezien ons lage gasverbruik met de CV ketel en de genomen energiebesparende (isolatie) maatregelen.
We hebben nu de eerder genoemde warmtepomp en een warmtepompboiler, type WH27S.
Alleen de inductie kookplaat nog installeren en dan kan de gas aansluiting opgezegd worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de warmtepomp zich deze eerste winter gaat gedragen in combinatie met de Jaga Strada's die we hebben geplaatst.

Wel heb ik alvast een vraag met betrekking tot de werking van mijn wp installatie:
Nu las ik dat je spreekt van pendelen als de warmtepomp per draaiuur 3 keer start en stopt.
In de app van HomeWizard zie ik dat op 16 oktober de warmtepomp elk halfuur opstart, dan circa 10min draait tot een piek van 1300W opgenomen vermogen en dan weer afbouwt. Dit patroon heeft de warmtepomp een uurtje of 6 volgehouden. De kamertemperatuur bleef mooi stabiel op de gevraagde 20 graden celsius. Is dat een normale situatie of zijn er meer gegevens nodig?

Dank alvast.

Friso

LG HM051MRU44 | BF 50-4 TPZ | LG WH27S | 13x Eurener 440WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hoeveel kW hebben jullie deze maand al verbruikt voor het verwarmen? Ik zit op zo'n 110kW en geen idee of dit veel is omdat ik voor het eerst heb moeten stoken. Zo'n 65m2 vloerverwarming, volgende week komt er ongeveer nog 55m2 bij en een paar weken later nog 5m2. Dan verwacht ik wel dat ik meer moet gaan stoken omdat ik een open lt systeem heb die ik alleen waterzijdig kan inregelen.

Gaat om zo'n 147m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friso_S
Bij mijn display staat bij 'maandelijkse trend' 72 kW aangegeven.
Ons hoekhuis heeft een inhoud van circa 175m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
Friso_S schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:42:
Bij mijn display staat bij 'maandelijkse trend' 72 kW aangegeven.
Ons hoekhuis heeft een inhoud van circa 175m3.
Alleen voor verwarming of ook sanitair water? En gebruik je ook nog een alternatieve vorm van verwarmen bijv op andere verdiepingen. Qua inhoud weet ik het niet zeker, maar bruto inhoud is volgens het meetrapport rond de 575m3. Maar zoals ik het lees gaat daar nog veel vanaf vanwege de muren die ze erin meenemen.

Ik zie in je signature LG WH27S, dus ik vermoed dat je voor sanitair water een warmtepomp boiler hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Antonl91 op 24-10-2024 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Friso_S schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:02:
Goedenavond Tweakers,

Wel heb ik alvast een vraag met betrekking tot de werking van mijn wp installatie:
Nu las ik dat je spreekt van pendelen als de warmtepomp per draaiuur 3 keer start en stopt.
In de app van HomeWizard zie ik dat op 16 oktober de warmtepomp elk halfuur opstart, dan circa 10min draait tot een piek van 1300W opgenomen vermogen en dan weer afbouwt. Dit patroon heeft de warmtepomp een uurtje of 6 volgehouden. De kamertemperatuur bleef mooi stabiel op de gevraagde 20 graden celsius.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eT9Wq3pPLBvufXLbY9QfHbMkM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qv2RYx9HJJjI9uyW5V1pwtbR.jpg?f=fotoalbum_large

Hier in het topic zijn veel tweakers die proberen de warmtepomp zo goed mogelijk met hoog comfort en laag verbruik te laten werken.
Zo te lezen, een patroon van 2x 10 min per uur is niet echt ideaal, ook al merk je vanwege de temperatuur er niets van, dat de warmtepomp niet optimaal werkt.
Een LG warmtepomp start altijd met veel vermogen op en als het goed gaat, gaat de WP daarna terug moduleren en blijft op laag niveau door werken.
Mijn 5 kW start op in 5 min, blijft 10 min op hoogste waarde (1650 W in stille mode) door werken, waarna de WP terug gaat moduleren (naar ongeveer 350 W).
In de afbeelding zie je dat mijn WP nogmaals omhoog gaat en pas later (als de WP zin heeft) op een lagere waarde blijft door werken. Je ziet dat op 8,5 uur de WP 4 kWh verbruikt heeft (ik pas nu nog nachtverlaging toe). Gemiddeld is dit dan 500 W per uur.
Enkele berichten terug vind je een lijst met instellingen die je kunt wijzigen, als je de WP wilt optimaliseren.

Ik heb de WP staan op alleen water, een hysterese bij verwarming van -2 / +4
en een temperatuur gekozen van 28 graden (warmte in oranje bol en temperatuur van het water).

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 24-10-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friso_S
Antonl91 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Alleen voor verwarming of ook sanitair water? En gebruik je ook nog een alternatieve vorm van verwarmen bijv op andere verdiepingen. Qua inhoud weet ik het niet zeker, maar bruto inhoud is volgens het meetrapport rond de 575m3. Maar zoals ik het lees gaat daar nog veel vanaf vanwege de muren die ze erin meenemen.

Ik zie in je signature LG WH27S, dus ik vermoed dat je voor sanitair water een warmtepomp boiler hebt.
De warmtepomp wordt alleen voor verwarming gebruikt.

Ik heb op de begane grond en 1e verdieping Jaga Strada's hangen. Op zolder (overloop en slaapkamer) hangen nu radson paneel radiatoren, maar die staan nu nog dicht. Het is even afwachten wat de winter doet met de temperatuur op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
Friso_S schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

De warmtepomp wordt alleen voor verwarming gebruikt.

Ik heb op de begane grond en 1e verdieping Jaga Strada's hangen. Op zolder (overloop en slaapkamer) hangen nu radson paneel radiatoren, maar die staan nu nog dicht. Het is even afwachten wat de winter doet met de temperatuur op zolder.
Hier alleen vloerverwarming begane grond en dus geen verwarming op de andere verdiepingen. Maar ik merk wel dat er veel koude bruggen zijn, de komende jaren gaat dat aangepakt worden en dan hoop ik het verbruik ook terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friso_S
Bedankt PeteSplit voor de info!

Ik zal zeker in de verschillende instellingen gaan duiken om het energieverbruik/verloop te optimaliseren.
Naarmate het kouder wordt zal het effect van de verschillende instellingen ook duidelijker te zien zijn in de Energy app. Helaas ben ik er nog niet echt in thuis, maar dit forum helpt enorm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Goedenavond Tweakers,

Eerder dit jaar zouden we een Daikin Altherma laten installeren, maar helaas ging de installateur failliet.
Daarna gelukkig een goede partij gevonden die ons een LG systeem aanbood.
Ons is door hun geadviseerd om voor type HM051MR U44 te gaan, gezien ons lage gasverbruik met de CV ketel en de genomen energiebesparende (isolatie) maatregelen.
We hebben nu de eerder genoemde warmtepomp en een warmtepompboiler, type WH27S.
Alleen de inductie kookplaat nog installeren en dan kan de gas aansluiting opgezegd worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de warmtepomp zich deze eerste winter gaat gedragen in combinatie met de Jaga Strada's die we hebben geplaatst.

In de app van HomeWizard zie ik dat op 16 oktober de warmtepomp elk halfuur opstart, dan circa 10min draait tot een piek van 1300W opgenomen vermogen en dan weer afbouwt. Dit patroon heeft de warmtepomp een uurtje of 6 volgehouden. De kamertemperatuur bleef mooi stabiel op de gevraagde 20 graden celsius. Is dat een normale situatie of zijn er meer gegevens nodig?

Dank alvast.

Friso
Dit lijkt niet goed. Het lijkt erop, dat de LG niet door zijn opstartpiek komt. Waarschijnlijk staan de hysterese instellingen niet goed.

Hieronder zie je de grafiek bij ons van de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsS4DwYn2SLRLx_snczHcnG13co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3obeDqhqr4tXzHVMJg5bwARk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Jojan265 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Dit lijkt niet goed. Het lijkt erop, dat de LG niet door zijn opstartpiek komt. Waarschijnlijk staan de hysterese instellingen niet goed.

Hieronder zie je de grafiek bij ons van de afgelopen 24 uur:

[Afbeelding]
Je watertemperatuur lijkt terug te zakken naar ca 10C voordat de WP weer aanslaat. Terwijl de target op ca 25C ligt. Hoe kan de watertemperatuur zo ver zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
reablom schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

Je watertemperatuur lijkt terug te zakken naar ca 10C voordat de WP weer aanslaat. Terwijl de target op ca 25C ligt. Hoe kan de watertemperatuur zo ver zakken?
Ik schakel de warmtepomp aan/uit via HA. Dit gaat dan op basis van gevoelstemperatuur buiten, binnentemperatuur en tijd. Als het niet al te koud is, dan zorg ik ervoor dat het overdag niet kouder wordt dan 20.5 °C en 's avonds rond 20 uur zo 'n 21,5 °C is. Dit vinden wij het prettigst en zorgt voor het minste verbruik. Als het wat kouder wordt, blijft de WP wel aan de hele dag en wordt via het setpoint getracht de bovenstaande temperaturen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Dank alvast.

Friso
Welkom bij de club!

Dat zijn inderdaad veel starts per uur, en dit noemen we ook wel pendelen. Er zijn twee belangrijke redenen om pendelen te vermijden.
Ten eerste: het is gunstiger voor de levensduur van de compressor om het aantal start-stopcycli te minimaliseren. Hoewel moderne scrollcompressors, zoals bij de LG warmtepomp, hier beter mee om kunnen gaan, wordt in richtlijnen van andere landen 3 starts per uur als acceptabel beschouwd.

Ten tweede kost elke start relatief veel energie ten opzichten van een lopende compressor, wat een negatieve invloed heeft op de efficiëntie (COP). Als de warmtepomp dezelfde hoeveelheid warmte kan leveren door continu te draaien, zal dit efficiënter zijn.

Tenslotte, als de binnentemperatuur nu op peil blijft met meerdere herstarts, kun je waarschijnlijk hetzelfde bereiken door langer te verwarmen met een lagere watertemperatuur. Wat nog beter is voor de efficiëntie!

BRON:
Uit https://www.igbc.ie/wp-co...or-ASHP-Retrofit-V5-1.pdf :
CC = Compressor Cycling
CC needs to be taken into account at the design stage. As noted in EN15450, “In order to minimize
cycling, it shall be assured that the heating capacity delivered by the heat pump is completely
transferred to the heating system”. This standard goes on to suggest a target maximum of three
compressor starts per hour.

....

This is achieved by operating the system at flow temperatures that are as low
as possible while achieving target comfort levels as well as maximising the time that the system
operates in steady state conditions thus avoiding compressor cycling (CC).

High CC can lead to:
• Reduction in COP and thus an increase in running costs
• Burning out of electrical components
• Reduction in the lifespan of the compressor

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:08
Goedenavond Tweakers,

(knip)
Gefeliciteerd en geniet van de ontdekkingsreis. Veel goede info wordt hier gedeeld. Super!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZ1ZUJ26BnKmoWlT07dWuRbtso4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hiP6nv3iUtXKbzZZgopB9eVs.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande een voorbeeld van mijn installatie.
De dipjes worden veroorzaakt door het openen van een zone in huis. Hier wordt nog aan gewerkt ;)
De installatie kan parallel aan de CV zijde zijn warmte bufferen. Zones kunnen allemaal dicht lopen en er is dan ruimte in 300 liter water om "rustig" naar een ingestelde target temperatuur te lopen.

Eerste vermogensvraag door de opstartpiek van de LG en vervolgens wordt snel de ingestelde target gehaald waardoor de LG stopt met verwarmen.
Tweede opstartpiek en daarna een run op lager vermogen.
Om 11:30 wordt het boilervat verwarmd
Daarna nog een start met een korte run voor het CV water.

De LG heeft mogelijkheden om te sturen en met de kennis door Tweakers gedeeld heb ik er wel lol in gevonden om door te blijven lezen. Sinds kort Homeassistant werkend en meer info over wat de LG uitspookt. interessant om te doorgronden en zoeken naar oplossingen of soms gewoon het er mee doen :)

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:02
Casper de Boer schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:52:
[...]

"warmtebatterij" klinkt wat anders dan het is. Het is een coil welke je in je ventilatie leiding kan plaatsen en aansluit op je CV systeem. Hierdoor wordt mijn ventilatie lucht voorverwarmd of voorgekoeld voordat deze de WtW unit in gaat. voorbeeld: https://www.ventilatielan...terij-o180-1111-kw/17732/ Werkt wel maar niet optimaal zoals een luchtverwarmer, ze zijn voornamelijk bedoeld voor een hoge temperatuur.
Ik zou er 1 willen zetten om in de zomer voor te koelen en in de winter voor te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
Casper de Boer schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:52:
[...]

"warmtebatterij" klinkt wat anders dan het is. Het is een coil welke je in je ventilatie leiding kan plaatsen en aansluit op je CV systeem. Hierdoor wordt mijn ventilatie lucht voorverwarmd of voorgekoeld voordat deze de WtW unit in gaat. voorbeeld: https://www.ventilatielan...terij-o180-1111-kw/17732/ Werkt wel maar niet optimaal zoals een luchtverwarmer, ze zijn voornamelijk bedoeld voor een hoge temperatuur.
Ik heb mij wel eens afgevraagd wat voor zin het zou hebben in combinatie met een warmtepomp. Als ik al zie hoe weinig vermogen het heeft bij 60 graden water bij 60 kuub per uur dan kan dat nooit veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Op Marktplaats staan er geregeld watergevoede luchtverwarming units die in winkels of werkplaatsen worden gebruikt. Het zijn vaak grote units van rond de 60x60 cm. Heb wel een zitten denken/dromen om hiermee in de zomer te koelen. Sommige modellen zijn ook gemaakt om te koelen. Met een opvangbak + afvoer voor het condenswater.

Bijvoorbeeld: https://www.mark.nl/produ...rgevoede-luchtverwarming/

Uiteindelijk is een consumenten fancoil unit iets wat meer voor de hand ligt. In Italië zijn ze veel goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Kip op 25-10-2024 23:04 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friso_S
Dank allemaal voor de behulpzame reacties!

Er is inderdaad een een schat aan informatie in dit topic om de mogelijkheden van de LG te doorgronden.
Zelf ben ik nog een leek wat warmtepompen betreft, maar stukje bij beetje leer ik het wel kennen.
Vooral de mogelijkheid om de LG beter uit te kunnen lezen, sturing via de verschillende sensoren en hysterese moet ik me in verdiepen.

Edit:
De instelling 'Pompinstelling in verwarming' staat bij mij als volgt; Op: 1min , Uit: 1min.
Is dat nog iets wat ik zou moeten wijzigen?

Bedankt.

[ Voor 17% gewijzigd door Friso_S op 26-10-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
Antonl91 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Ik heb mij wel eens afgevraagd wat voor zin het zou hebben in combinatie met een warmtepomp. Als ik al zie hoe weinig vermogen het heeft bij 60 graden water bij 60 kuub per uur dan kan dat nooit veel zijn.
Klopt inderdaad, je "winst" zit er dus meer in als het echt koud of echt warm is buiten maar daar heb ik hem ook voor. bij een buitentemperatuur van 0 graden en cv temperatuur van 30 graden heb je toch een redelijke delta T.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Friso_S schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:10:
Dank allemaal voor de behulpzame reacties!

Er is inderdaad een een schat aan informatie in dit topic om de mogelijkheden van de LG te doorgronden.
Zelf ben ik nog een leek wat warmtepompen betreft, maar stukje bij beetje leer ik het wel kennen.
Vooral de mogelijkheid om de LG beter uit te kunnen lezen, sturing via de verschillende sensoren en hysterese moet ik me in verdiepen.

Edit:
De instelling 'Pompinstelling in verwarming' staat bij mij als volgt; Op: 1min , Uit: 1min.
Is dat nog iets wat ik zou moeten wijzigen?

Bedankt.
Die staat bij mij op 1 min aan, 14 min uit. Ik vind het niet zo erg als de WP 13 minuten later aangaat. Dat merk ik toch niet met vvw.

Pagina: 1 ... 155 ... 178 Laatste