ziecko schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:16:
Tweakers, ik ben een nieuwe gebruiker van een LG ThermaV 7 KW monoblock.
Nu is mijn huis warm, en dat blijft hij ook. Gister is de warmtepomp aangegaan en eigenlijk niet meer gestopt met 'puttelen'
Nu de vraag, ik heb de thermostaat (LG controller) verhoogd met 1 graad. Hij schommelt qua temperatuur tussen de 19,5 en 20,5 binnentemperatuur, terwijl de thermostaat nu op 21 staat.
Ik verwacht dan dat de watertemperatuur wat omhoog gaat om de temperatuur te bereiken, maar hij blijft lopen op dezelfde stand.
Aanvoer en retour wordt 32 graden gemeten, flow is onov 20l/min
Radiatoren zijn Jaga Convectoren.
Sensor staat op 'Lucht" en heb niet de AI stooklijn aan staan.
Actueel verbruik is 0,4kw
verwarmwater staat ingesteld op 20-50 graden
kan iemand mij de juiste instelling geven?
En tot slot nog een vraag, kan iemand mij een document wijzen waar de uitleg van de stille modus staat qua vermogen, wat doet deze. Ik heb ergens gelezen dat deze gunstig is voor de COP, maar wat doet het nu eigelijk? Wat is de beperking?
Zoals de moderator al schrijft staan hier dezelfde vragen elk jaar rond deze tijd op het topic.
De antwoorden zijn vaak afhankelijk van je afgifte systeem en niet zo zeer van de warmtepomp.
Het is een beetje zoeken wat voor jouw warmtepomp de juiste instellingen zijn bij een zo groot mogelijk comfort en zo'n laag mogelijk verbruik.
Een overzicht van de instellingen (gemaakt door tebogo):
LG ThermaV 7 KW monoblock.
Gister is de warmtepomp aangegaan en eigenlijk niet meer gestopt met 'puttelen'
Actueel verbruik is 0,4kw
Je hebt een verbruiksmeter ? Blijft de WP continue draaien op 400 W ?
Ik verwacht dan dat de watertemperatuur wat omhoog gaat om de temperatuur te bereiken, maar hij blijft lopen op dezelfde stand.
Sensor staat op 'Lucht" en heb niet de AI stooklijn aan staan.
Als de afstandsbediening RMC op lucht staat (hysterese -0,5 / +0,5) blijft deze (met 400 W) rond 21 gr werken.
Ik en ook anderen sturen op water, ik heb vloerverwarming en mijn RMC staat op 28 gr.
Aanvoer en retour wordt 32 graden gemeten, flow is onov 20l/min
Radiatoren zijn Jaga Convectoren.
Als aanvoer en retour gelijk zijn doet de WP weinig (400 W) om de instelling 21 gr aan te houden.
verwarmwater staat ingesteld op 20-50 graden
verwarm ? 20-50 is het bereik waarbinnen de WP werkt, komt de WP aan deze grens dan schakeld de WP uit.
uitleg van de stille modus staat qua vermogen,
Zoals in de link (van de moderator) zie je dat de WP beperkt wordt met ongeveer 40%. Hierdoor wordt de piek (tijdens opstart) niet zo hoog en komt dan minder snel aan de grenzen van de hysterese (heb ik op -2/+4 voor water) en slaat dan niet af.