LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 154 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 15:44
SolidD schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Wat is de makkelijkste manier om te zien, of de WP door zijn opstartpiek heen komt?
Is dit simpelweg wanneer op het display van de controller de tekst "buitentoestel actief" en "waterpomp bediening" verdwijnen?

Hier ook een 9KW Therma V (split) bij ongeveer 60m2 vloerverwarming en boven drie vertrekken met LTV en 200L SWW. Maar heb ook het idee dat bij de huidige buitentemperaturen de buitenunit steeds uit en aan gaat. Er zit wel een buffervat van 50L op de aanvoer.
De makkelijkste manier hangt af van welke tools je tot je beschikking hebt.

Als je een stroommeter voor je WP hebt zitten zie je een piek (in mijn geval 1kW met mijn 9kW 3f monoblock op silent) van ca 20 min / half uur en daarna heel lang continu verbruik van ca 300W. Als hij pendelt gaat hij na/tijdens de piek meteen weer terug naar 0 om het vervolgens even later weer opnieuw te proberen.

Zonder stroommeter kun je op de RMC kijken bij in het installateurs menu bij "logging". Als de WP pendelt zie je daar dat het buitenunit continu aan en uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-06 16:51
[...]

Wat is de makkelijkste manier om te zien, of de WP door zijn opstartpiek heen komt?
Is dit simpelweg wanneer op het display van de controller de tekst "buitentoestel actief" en "waterpomp bediening" verdwijnen?

Hier ook een 9KW Therma V (split) bij ongeveer 60m2 vloerverwarming en boven drie vertrekken met LTV en 200L SWW. Maar heb ook het idee dat bij de huidige buitentemperaturen de buitenunit steeds uit en aan gaat. Er zit wel een buffervat van 50L op de aanvoer.
De opstartpiek duurt (bij mij) ongeveer 15 minuten, daarna gaat de warmtepomp terug modeleren.
Bij deze temperaturen (+10graden) bij tot zijn minimale waarde. De compressor draait dan nog op 10Hz.
Tijdens de opstartpiek, met silent mode aan, is dit 36Hz.
Kun je die waarde niet uitlezen (modbus) en heb je ook geen vermogensmeter, zou je kunnen stellen dat als de warmtepomp na een opstart binnen het kwartier weer uitgaat, dat hij niet door de opstartpiek heen komt. Draait de wp na een halfuur nog steeds, kan je wel stellen dat hij door de opstartpiek heen is.

Bij een 7 kw is het elektriciteits verbruik bij 10Hz compressor snelheid ongeveer 350W.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:25

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

trevante1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

I was hoping to find the address for the water pressure though.
Sorry I have not seen the water pressure of the heating system in the Modbus documentation or in this forum.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:58

SolidD

reablom schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:45:
[...]
Zonder stroommeter kun je op de RMC kijken bij in het installateurs menu bij "logging". Als de WP pendelt zie je daar dat het buitenunit continu aan en uit gaat.
Morgen komt de HomeWizard kWh meter voor ertussen dus dan weten we meer!

Bij de logging zie ik nog niet heel duidelijk staan wat er aan of uit gaat, wel valt op dat hij geen target temp lijkt te gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqG_g9he4W_ZrzH35gjSW2bPFAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjDYOGHvidVEAbUDxqZhr1c8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Ja, je kunt het zien als de warmtepomp uit gaat met de tekst "er is geen toezicht op informatie" en zoals hierboven al geschreven in het installatie menu bij informatie > gegevensregistratie. Daar zie je wanneer de WP aangaat en uitgaat en een eventuele stroringscode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQBEWOCTzX-Mpdr-pXJt_8GxhFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abfHpVGmdz91OIND8jhOrGDp.jpg?f=fotoalbum_large

14:11 uit / 14:33 aan (altijd 3 meldingen) / 14:45 uit (= run van 12 minuten)
aan / uit en een eventuele storingscode staan op het tweede scherm (pijltje naar rechts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SolidD schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Morgen komt de HomeWizard kWh meter voor ertussen dus dan weten we meer!

Bij de logging zie ik nog niet heel duidelijk staan wat er aan of uit gaat, wel valt op dat hij geen target temp lijkt te gebruiken:
Klopt hij gaat aan (3 meldingen) om 12:54 en weer uit om 13:04 , dan is de wp 10 minuten aan geweest.

Je hebt de wp op AUTO staan dan heb je geen target temp, want deze wordt berekend uit de stooklijn die je kunt instellen.

Je kunt proberen om de wp op WARMTE (heat) oranje bol en op een temperatuur te zetten, als je op water stuurt bijvoorbeeld op 29 en dan kijken of de wp langer aan blijft.

Heb je de hysterese ook ingesteld (bijv. -2 / +4) ?
Als je dit al hebt ingesteld, staan ook je LTV en vloerverwarming open ?

Het buffervat zit alleen aan de aanvoer (serie) of op aanvoer en retour (parallel) ?
Als het buffervat in serie is aangesloten dan is het beter op de retour.

[ Voor 43% gewijzigd door PeteSplit op 09-10-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

De hysterese voor aanvoerwater staat op -2 / +2, die kan ik nog wel wat ruimer zetten naar +4.

De vloerverwarming staat open en de vloer is ook 'warm', net als de LVT radiatoren inderdaad (fancoils).

Het buffervat zit parallel inderdaad. Er zit een externe pomp op de aanvoer vanuit het buffervat, maar deze slaat volgens mij gewoon mee aan of uit met de interne pomp van de binnenunit.

Edit; het valt mij overigens op dat ik eerder in de stooklijn instelling zowel een lijn voor de watertemperatuur als binnentemperatuur kon kiezen, maar nu is alleen de lijn voor watertemperatuur nog zichtbaar en die voor de binnentemperatuur verdwenen.

[ Voor 33% gewijzigd door SolidD op 09-10-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SolidD schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:59:
De hysterese voor aanvoerwater staat op -2 / +2, die kan ik nog wel wat ruimer zetten naar +4.

De vloerverwarming staat open en de vloer is ook 'warm', net als de LVT radiatoren inderdaad (fancoils).

Het buffervat zit parallel inderdaad. Er zit een externe pomp op de aanvoer vanuit het buffervat, maar deze slaat volgens mij gewoon mee aan of uit met de interne pomp van de binnenunit.

Edit; het valt mij overigens op dat ik eerder in de stooklijn instelling zowel een lijn voor de watertemperatuur als binnentemperatuur kon kiezen, maar nu is alleen de lijn voor watertemperatuur nog zichtbaar en die voor de binnentemperatuur verdwenen.
Ja, als je op lucht en water stuurt , zie je beide stooklijnen, als je dan omschakelt naar alleen water dan zie je alleen de water stooklijn. Als je ook kunt koelen, zie je ook de koel stooklijnen.

Kun je de externe pomp ook regelen, deze moet namelijk gelijk of iets sneller dan de wp pomp staan.
De wp pomp moet je instellen op vaste stroomsnelheid en de waarde van de stroomsnelheid ook instellen op de externe pomp.
Bij mij heb ik de wp stroomsnelheid iets lager gezet op 20 LPM ,
mijn externe pomp staat ongeveer op 1,4 m3/uur (23 LPM).
Jij moet de waarden iets hoger instellen, omdat ik een 5,5 kW hebt en jij een 9 kW.

[ Voor 29% gewijzigd door PeteSplit op 09-10-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
PeteSplit schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Ja, als je op lucht en water stuurt , zie je beide stooklijnen, als je dan omschakelt naar alleen water dan zie je alleen de water stooklijn. Als je ook kunt koelen, zie je ook de koel stooklijnen.

Kun je de externe pomp ook regelen, deze moet namelijk gelijk of iets sneller dan de wp pomp staan.
De wp pomp moet je instellen op vaste stroomsnelheid en de waarde van de stroomsnelheid ook instellen op de externe pomp.
Bij mij heb ik de wp stroomsnelheid iets lager gezet op 20 LPM ,
mijn externe pomp staat ongeveer op 1,4 m3/uur (23 LPM).
Volgens LG moet de interne pomp 3lpm doen per kW warmtepomp. Gezien jij een 9kW hebt, zou het minimum dus 27LPM zijn...
Ik heb een 12 kW, omgerekend dus 36 LMP minimum, maar als ik mijn secundaire pomp zo hoog zet hebben we enorm veel lawaai (stroming / trillingen), is daar wat aan te doen ? Anders krijg ik ze nooit gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

GeertV78 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Volgens LG moet de interne pomp 3lpm doen per kW warmtepomp. Gezien jij een 9kW hebt, zou het minimum dus 27LPM zijn...
Ik heb een 12 kW, omgerekend dus 36 LMP minimum, maar als ik mijn secundaire pomp zo hoog zet hebben we enorm veel lawaai (stroming / trillingen), is daar wat aan te doen ? Anders krijg ik ze nooit gelijk.
Ik heb een 5,5 kW en mijn maximum is 25 LPM. Ik heb hem voor de afgifte en het geluid op 20 LPM staan, komt bij de capaciteit instelling op 70 % uit. De externe pomp moet je ook kunnen instellen.

Op de RMC afstandsbediening kun je in het installatie menu de waterstroom controle instellen.
Die heb ik ingesteld als vaste stroomsnelheid. Pompcapaciteit op 70% (komt bij mij overeen met 20 LPM). De vaste stroomsnelheid heb ik ook op 20 LPM. En de deltaT op 5.

Als het goed is kun je dat bij jouw R290 ook instellen, bijvoorbeeld 30 LPM en 80%.
Besturingsmethode is dan vaste stroomsnelheid ,( staat standaard op optimaal ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 23:33
PvO76 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Hier een LG Therma V 7 KW op ongeveer 50m2 vloerverwarming.
Ook zonder buffervat, maar met de huidige temperaturen komt de warmtepomp niet door zijn opstartpiek heen.
Met externe sturing via modbus die de gevraagde aanvoer temperatuur net voldoende verhoogt om de warmtepomp niet te laten uitschakelen werkt het prima.
Ik heb de warmtepomp 'samen' met een installateur geïnstalleerd, deze adviseerde om het in eerste instantie zonder buffervat te proberen.
Zou ik de warmtepomp willen gebruiken zonder verdere externe regelingen, is in mijn situatie een buffervat noodzakelijk (of een update van de LG software.....)
probeer je regeling eens op retourtemperatuur in te stellen. Dan regelt deze op het water wat vanuit je vloer komt en je warmtepomp in gaat. De vloer absorbeert dan de opstartpiek.

Ik draai het liefst ook zonder externe regeling. Heb er ook geen monitoring op zitten, maar kijk regelmatig op de controller. Kan dan heel lang in deellast draaien bij een goede stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

PeteSplit schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:38:
[...]
Je kunt proberen om de wp op WARMTE (heat) oranje bol en op een temperatuur te zetten, als je op water stuurt bijvoorbeeld op 29 en dan kijken of de wp langer aan blijft.
Ik heb 'm nu inderdaad op WARMTE gezet en dan op watertemperatuur van 30 graden; vooralsnog draait de run die om 15:24 startte al zo'n uur dus dat is een begin. Nu eens kijken wat de kamer temperatuur doet.

Op basis van de LG handleiding kwam ik hier dus echt niet uit :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-06 16:51
rooiekool schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

probeer je regeling eens op retourtemperatuur in te stellen. Dan regelt deze op het water wat vanuit je vloer komt en je warmtepomp in gaat. De vloer absorbeert dan de opstartpiek.

Ik draai het liefst ook zonder externe regeling. Heb er ook geen monitoring op zitten, maar kijk regelmatig op de controller. Kan dan heel lang in deellast draaien bij een goede stooklijn.
Ik stuur ook op de retourtemperatuur, dat staat fout in mijn post.
Op retourtemperatuur sturen werkt idd beter als op aanvoer.
En bij een koude vloer gaat het goed, maar bij de volgende start, als de vloer warm is lukt het niet.
Overigens vind ik het geen probleem om met een externe regeling te werken.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Met deze temperaturen wil je toch gwn low-load draaien, eventueel met een hogere watertemperatuur? Alles wat je inlevert aan rendement door hogere watertemperatuur win je terug in minder draaiuren van de waterpomp. Dan ben je ook meteen van van het probleem van de opstartpiek af

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
PvO76 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Ik stuur ook op de retourtemperatuur, dat staat fout in mijn post.
Op retourtemperatuur sturen werkt idd beter als op aanvoer.
En bij een koude vloer gaat het goed, maar bij de volgende start, als de vloer warm is lukt het niet.
Overigens vind ik het geen probleem om met een externe regeling te werken.
Klopt idd....

Sturen op retour geeft een rustiger verloop.

Met sturen op aanvoer kan de wp met de gekende opstartpiek zo door z'n ingestelde waardes fietsen en terug uitschakelen.

Als je stuurt op retour , zal het retourwater tijdens de opstartpiek niet zo snel verhogen en blijft de pomp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Kenwood960 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Klopt idd....

Sturen op retour geeft een rustiger verloop.

Met sturen op aanvoer kan de wp met de gekende opstartpiek zo door z'n ingestelde waardes fietsen en terug uitschakelen.

Als je stuurt op retour , zal het retourwater tijdens de opstartpiek niet zo snel verhogen en blijft de pomp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 08:49
Een probleem, en wie heeft nog tips?

De WP slaat niet meer aan op AI. Terwijl het systeem vanaf dag 1 (september 2022) probleemloos op AI heeft gelopen. De WP is 27 september weer aangezet en tot afgelopen maandag goed gelopen. Net bij thuiskomst voelde het huis koud aan. En via de Homewizard kwam ik erachter dat de WP niet meer aan is gegaan na afgelopen maandagmiddag 12:00.

Zodra ik AI uitzet en de HEAT optie gebruik slaat de WP binnen enkele seconden aan outlet temp loopt ook op. Kies ik weer AI, slaat de WP weer af. Enkele keren geprobeerd.

settings:
AI +0
-8 / 38 en +16 / 26
hysteresis -4 +4

in/outlet stond op 19graden met een buiten temp van 14. Dus het systeem had dus allang moeten lopen.

Wat heb ik al geprobeerd:
  • systeem reboot via console
  • werkschakelaar uit/aan
  • hysteresis vanuit de opties op 0 gezet ipv -4
  • AI +5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jirure1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:34:
Een probleem, en wie heeft nog tips?

De WP slaat niet meer aan op AI. Terwijl het systeem vanaf dag 1 (september 2022) probleemloos op AI heeft gelopen. De WP is 27 september weer aangezet en tot afgelopen maandag goed gelopen. Net bij thuiskomst voelde het huis koud aan. En via de Homewizard kwam ik erachter dat de WP niet meer aan is gegaan na afgelopen maandagmiddag 12:00.

Zodra ik AI uitzet en de HEAT optie gebruik slaat de WP binnen enkele seconden aan outlet temp loopt ook op. Kies ik weer AI, slaat de WP weer af. Enkele keren geprobeerd.

settings:
AI +0
-8 / 38 en +16 / 26
hysteresis -4 +4

in/outlet stond op 19graden met een buiten temp van 14. Dus het systeem had dus allang moeten lopen.

Wat heb ik al geprobeerd:
  • systeem reboot via console
  • werkschakelaar uit/aan
  • hysteresis vanuit de opties op 0 gezet ipv -4
  • AI +5
toon volledige bericht
Mijn WP is ook niet aan geweest, als ik deze vandaag niet handmatig had aangezet.
De buitentemperatuur was namelijk hoger dan 16 graden.
Misschien een idee om de stooklijn door te laten lopen tot +20.
Je hebt een stooklijn van -0,5 dat is dan hetzelfde als -14 / 41 en +20 / 24

Type 0 hysterese is maar +2, beter is deze op type 2 te laten staan (+4)

Kun je ook zien of de waterpomp gelopen heeft ?

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 09-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
PeteSplit schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Mij WP is ook niet aan geweest, als ik deze vandaag niet handmatig had aangezet.
De buitentemperatuur was namelijk hoger dan 16 graden.
Misschien een idee om de stooklijn door te laten lopen tot +20.

Type 0 hysterese is maar +2, beter is deze op type 2 te laten staan (+4)
wat bedoel je met Type 0 en type 2 hysteresis? zie deze setting nergens. Kan alleen onder-/bovengrens instellen.

Stooklijn aangepast naar -8/38 en 18/24 ligt overigens in het verlengde van 16/26. De WP slaat aan. Dus bedankt.

Maar wat ik niet begrijp. Met een stooklijn van -8/38 en 16/26 en met 14 graden buitentemp is het kantelpunt 27 graden. Met een hysteresis van -4 moet de WP dus aanslaan bij 23 graden op de outlet, aangezien ik daarop stuur. Maar outlet gaf 20 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jirure1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

wat bedoel je met Type 0 en type 2 hysteresis? zie deze setting nergens. Kan alleen onder-/bovengrens instellen.

Stooklijn aangepast naar -8/38 en 18/24 ligt overigens in het verlengde van 16/26. De WP slaat aan. Dus bedankt.

Maar wat ik niet begrijp. Met een stooklijn van -8/38 en 16/26 en met 14 graden buitentemp is het kantelpunt 27 graden. Met een hysteresis van -4 moet de WP dus aanslaan bij 23 graden op de outlet. aangezien ik daarop stuur. Maar outlet gaf 20 aan.
Wat heb je ingesteld bij Kamer Verwarming > waterverwarming temp. inst. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
PeteSplit schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Wat heb je ingesteld bij Kamer Verwarming > waterverwarming temp. inst. ?
20 / 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Dit is een harde grens voor de WP.
Het betekend dat de WP niet werkt onder 24 en boven 34.
(grens met hysterese van -4/+4 graden)

Stel de grenzen in met dubbele hysterese, bij 26 en 38 de grenzen instellen op 18 en 46 dan blijft de WP altijd werken en kan hij de hysterese ook uitvoeren.

Ik heb zelf de grenzen gezet op 15 en 40 toen ik tegen dit probleem aanliep.
(voor verwarmen met de vloerverwarming)

[ Voor 19% gewijzigd door PeteSplit op 10-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Dat is toch niet helemaal logisch? Als de stooklijn op 27 graden ligt en de hysterese op -4 staat, dan zou de WP toch aan moeten gaan zodra de watertemperatuur onder de 23 komt? Jirure heeft aan dat de watertemperatuur 20 was en buitentemperatuur 14. Ook die laatste lag dus onder de hoogte stooklijn temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-05 19:59
reablom schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Nogmaals: 4m3 per dag is wel heel veel. Los van de kleppen dicht zetten wat al een aantal keer geopperd is: als je een hele dag geen warm water gebruikt, heb je dan ook zo'n hoog gasverbruik?

De installateur lijkt me ook geen toppertje als ik dit zo lees. Voor 100 euro of zo een second opinion is geen optie?
Dan is het verbruik een stuk lager; vandaar de logische gedachte dat het met het gebruik van warm water te maken moet hebben.
Twee installatleurs hebben er inderdaad naar gekeken en komen er niet uit.
Geen toppers blijkbaar, dus ik probeer nu inderdaad een derde installateur ernaar te laten kijken. Maar geen idee hoe ik hier het beste aan kan komen (Regio Den Haag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
frequencythomas schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Dan is het verbruik een stuk lager; vandaar de logische gedachte dat het met het gebruik van warm water te maken moet hebben.
Twee installatleurs hebben er inderdaad naar gekeken en komen er niet uit.
Geen toppers blijkbaar, dus ik probeer nu inderdaad een derde installateur ernaar te laten kijken. Maar geen idee hoe ik hier het beste aan kan komen (Regio Den Haag).
Ik denk dat ik hem heb :)
Zie de tekening die ik eerder maakte:
Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Warm water wordt gemaakt met een tegenstroom wisselaar, de ketel verwarmd het blok en het drinkwater stroomt er doorheen. Doordat er nu een constante flow door de ketel gaat is deze heel hard aan het werk om sanitair water te maken wat de enorme toename in gas verklaard.

Oorzaak: circulatiepomp welke de wisselaar van de ketel afkoelt.

Alle energie gaat nu het vat en je vloerverwarming in.

Oplossing:
Ketel parallel aansluiten met de warmtepomp, vergeet de extra terugslagklep niet ;)

Vloerverwarming circuit kan dan vanuit het buffervat continue gevoed worden.
Ketel en WP kunnen parallel warmte in het vat stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Casper de Boer op 10-10-2024 11:13 . Reden: Oplossing ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 20:52
Casper de Boer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Warm water wordt gemaakt met een tegenstroom wisselaar, de ketel verwarmd het blok en het drinkwater stroomt er doorheen. Doordat er nu een constante flow door de ketel gaat is deze heel hard aan het werk om sanitair water te maken wat de enorme toename in gas verklaard.

Oplossing:
Ketel parallel aansluiten met de warmtepomp, vergeet de extra terugslagklep niet ;)

toon volledige bericht
:( conclusie is dus ketel is niet goed parallel (aboluut niet in serie)aangesloten terugslagkleppen verkeerd geplaatst/of helemaal geen (het is een nieuwer type intergas combiketel zonder 3weg klep ws)........een goede installateur moet daar toch uitkomen!!....aandachtspunt is dan toch de veer belaste terugslagkleppen die moeten op de juiste plek/en goede stroomrichting hebben....vreemd vind ik dan toch als de ketel gescheiden word(dmv afsluiters) dat er niets veranderd(volgens zijn zeggen geprobeerd).......ik zelf heb het ook zo maar dan met nefit ketel met 3weg klep ik gebruik hem als backup/warm sanitairwater nooit een probleem geweest ;)

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 10-10-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:47
kazemo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

:( conclusie is dus ketel is niet goed parallel (aboluut niet in serie)aangesloten terugslagkleppen verkeerd geplaatst/of helemaal geen (het is een nieuwer type intergas combiketel zonder 3weg klep ws)........een goede installateur moet daar toch uitkomen!!....aandachtspunt is dan toch de veer belaste terugslagkleppen die moeten op de juiste plek/en goede stroomrichting hebben....vreemd vind ik dan toch als de ketel gescheiden word(dmv afsluiters) dat er niets veranderd(volgens zijn zeggen geprobeerd).......ik zelf heb het ook zo maar dan met nefit ketel met 3weg klep ik gebruik hem als backup/warm sanitairwater nooit een probleem geweest ;)
intergas ketels hebben nog nooit een driwegklep gehad.
Je dient dan ook in de retour leding van de cv instalatie een retourklep te monteren
https://www.wildkamp.nl/p...A96RGsjV6R9BoCL2AQAvD_BwE

Maar een beetje monteur weet dit wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

intergas ketels hebben nog nooit een driwegklep gehad.
Je dient dan ook in de retour leding van de cv instalatie een retourklep te monteren
https://www.wildkamp.nl/p...A96RGsjV6R9BoCL2AQAvD_BwE

Maar een beetje monteur weet dit wel...
Dat is dacht ik ter voorkoming van thermosyphon werking. Volgens Inventum moet er een keerklep in de aanvoer naar de installatie geplaatst te worden bij het parallel zetten van een warmtepomp en een Intergas HR-ketel. Ze hebben dit keurig uitgewerkt in een documentje voor de meest voorkomende HR-ketels:

bron: https://downloads.inventu...en-instellingen-cv-ketel/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QGw6WzP_kodxk-OzfGE10HQQc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7ftEdQLfdIMSESCbLb8jGfK7.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 11:29
JansenSE schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:46:
[...]
...
Dan over de IWT:
Hiervan weet ik nog niet wat ik ervan vind. Ik las hier bijvoorbeeld nog iets over een geëmailleerd vat en dat daar een veel te dure magnesium anode in hangt?? Moet ik ook nog verder uitzoeken.
...
Na heel veel heen en weer gedoe met mijn aannemer en de externe installateur die het uiteindelijk allemaal heeft overgenomen zijn we ergens achter gekomen: De OUDERE versies van de IWT hebben een geëmailleerd vat en plek voor een geïntegreerd buffervat. De nieuwere versie heeft een RVS-vat en GEEN plek voor een geïntegreerd buffervat.
Mijn aannemer had bij de aanbieding/offerte een brochure gedaan van de oude versie toen ik om specs vroeg. Vervolgens is een nieuwere versie besteld en geleverd. Dus YAY, ik heb een RVS-vat. EN het is niet zo vreemd dat niemand het geïntegreerde buffervat kan vinden of snapt waar ik het over heb. Dat kan immers niet met deze versie. Nu gaat de installateur een aanbieding doen om een los 3rd party buffervat te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
PeteSplit schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Dit is een harde grens voor de WP.
Het betekend dat de WP niet werkt onder 24 en boven 34.
(grens met hysterese van -4/+4 graden)

Stel de grenzen in met dubbele hysterese, bij 26 en 38 de grenzen instellen op 18 en 46 dan blijft de WP altijd werken en kan hij de hysterese ook uitvoeren.

Ik heb zelf de grenzen gezet op 15 en 40 toen ik tegen dit probleem aanliep.
(voor verwarmen met de vloerverwarming)
reablom schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:33:
Dat is toch niet helemaal logisch? Als de stooklijn op 27 graden ligt en de hysterese op -4 staat, dan zou de WP toch aan moeten gaan zodra de watertemperatuur onder de 23 komt? Jirure heeft aan dat de watertemperatuur 20 was en buitentemperatuur 14. Ook die laatste lag dus onder de hoogte stooklijn temperatuur.
Vanmorgen met dezelfde buitentemperatuur van 14 is de WP op het juiste moment aangeslagen. Ik hou het uiteraard in de gaten. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
[...]

Oplossing:

toon volledige bericht
Dank voor deze gedetailleerde uitleg. Ik zal er verder induiken en heb uiteraard nog altijd de hoop dat er een oplossing is.

Ik heb overigens nog contact met de installateur gehad die bij zijn conlusie blijft dat ik pech gehad heb en er niks aan te doen is. Hij kan geen verklaringen meer vinden waarom het gasbverbuik ongecontroleerd hoog geworden is.

Ik heb ook nog elders op Internet gekeken (al moet je daar altijd een beetje voorzichtig mee zijn) en er blijken meer 'lotgenoten' te zijn met exact hetzelfde probleem en ook zij komen er niet meer uit. Het lijkt dus toch echt een lastig issue te zijn.
Nogmaals veel dank en wellicht komt er toch een oplossing, maar vrees dat dit uiteindelijk een juridisch geschil, gaat worden (en dan zal me wenden op een ander forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:47
frequencythomas schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Dank voor deze gedetailleerde uitleg. Ik zal er verder induiken en heb uiteraard nog altijd de hoop dat er een oplossing is.

Ik heb overigens nog contact met de installateur gehad die bij zijn conlusie blijft dat ik pech gehad heb en er niks aan te doen is. Hij kan geen verklaringen meer vinden waarom het gasbverbuik ongecontroleerd hoog geworden is.

Ik heb ook nog elders op Internet gekeken (al moet je daar altijd een beetje voorzichtig mee zijn) en er blijken meer 'lotgenoten' te zijn met exact hetzelfde probleem en ook zij komen er niet meer uit. Het lijkt dus toch echt een lastig issue te zijn.
Nogmaals veel dank en wellicht komt er toch een oplossing, maar vrees dat dit uiteindelijk een juridisch geschil, gaat worden (en dan zal me wenden op een ander forum).
Ik wil anders ook wel bij je komen kijken en een advies uitbrengen naar je installateur toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 22:03
Een motor bediende klep er tussen lost het ook op. Geen vraag is klep dicht, is geen flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Als je wilt instellen dat de WP alleen DHW verwarmt tussen bepaalde tijdstippen, klopt het dan dat je een schema moet maken in de app (of op de controller) en daarin DHW effectief 'uit' moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 10:49
Swerfer schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:50:
[...]
Mijn 5kw is eigenlijk nog te zwaar. Mijne slaat 3 a 4 Keer per dag aan om net 10 tot 20 minuten te draaien (afgelopen week). Te kort om te moduleren. En dan staat hij al op stille modus.

[Afbeelding]
Goedemorgen.
Een vraagje hoe kom je aan de grafiek. Ik heb nog geen LG
WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:54
@jscheffers HomeAssistant en de warmtepomp via modbus uitlezen dan kan je de grafiekjes maken.

Weet niet zeker of je de wifi module ook aan HomeAssistant kan koppelen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:13

Swerfer

Hmm...

jscheffers schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Goedemorgen.
WiFi module
Dat zijn grafieken van Home Assistant. Als je daar niet bekend mee bent, dan wordt het een hele uitdaging. Home Assistant is een home automation system. https://www.home-assistant.io/

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
jscheffers schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Goedemorgen.
WiFi module
Aan de wifi module heb je niet zo heel veel, zeker niet om het verbruik uit te lezen, dat klopt namelijk voor geen meter. Je kunt er dan beter een vermogensmeter tussen zetten en die uitlezen via een home automation systeem of bij sommige vermogensmeters via de app van de vermogensmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Laatst online: 27-05 10:49
Ok. Reablom en Sweter
Dat dacht ik al maar ik heb er een oude draai stroom meter tussen zit voor het Verbruik. Nu 7 klw per dag op 22 graden 24/7
Maar toch bedank

[ Voor 13% gewijzigd door jscheffers op 11-10-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Met de huidige settings
  • Regelen op water met stooklijn
  • Hysterese -2/+4
  • Fixed flow rate 18lpm (grofweg gelijk aan de stroming door de vloer)
  • Silent mode
En een systeem met
  • 100 ltr buffervat, parallel
  • 70-75 m2 vloerverwarming ingefreesd in betonnen vloer
Kom ik ook bij deze gematigde temperaturen door de opstartpiek heen.
De warmtepomp is pas in het voorjaar geplaatst, dus of de silent mode ook bij lage temperaturen voldoende is en of ik bij lage temperaturen zonder silent mode ook door de piek heen kom weet ik dus nog niet.

Bij de opstartpiek gaat er ongeveer 800-900W naar de WP toe. Ik heb geen warmtemeter, maar thermische afgifte zal dan ca 4kW zijn?

Ik zag nu echter dat tijdens de opstartpiek de pump flow 32 liter per minuut is. Dat betekent dat ca de helft van het water tijdens opstart door de buffer stroomt. Dus ca 2kW wordt door de buffer opgenomen. Dat betekent dat die na 100*4180*6/(2000) = 1200s = 20min ongeveer de temperatuur heeft van de bovenste limiet van de hysterese. Weet iemand of de flow tijdens opstart ook nog ergens in te stellen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
reablom schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:52:
Met de huidige settings
  • Regelen op water met stooklijn
  • Hysterese -2/+4
  • Fixed flow rate 18lpm (grofweg gelijk aan de stroming door de vloer)
  • Silent mode
En een systeem met
  • 100 ltr buffervat, parallel
  • 70-75 m2 vloerverwarming ingefreesd in betonnen vloer
Kom ik ook bij deze gematigde temperaturen door de opstartpiek heen.
De warmtepomp is pas in het voorjaar geplaatst, dus of de silent mode ook bij lage temperaturen voldoende is en of ik bij lage temperaturen zonder silent mode ook door de piek heen kom weet ik dus nog niet.

Bij de opstartpiek gaat er ongeveer 800-900W naar de WP toe. Ik heb geen warmtemeter, maar thermische afgifte zal dan ca 4kW zijn?

Ik zag nu echter dat tijdens de opstartpiek de pump flow 32 liter per minuut is. Dat betekent dat ca de helft van het water tijdens opstart door de buffer stroomt. Dus ca 2kW wordt door de buffer opgenomen. Dat betekent dat die na 100*4180*6/(2000) = 1200s = 20min ongeveer de temperatuur heeft van de bovenste limiet van de hysterese. Weet iemand of de flow tijdens opstart ook nog ergens in te stellen is?
toon volledige bericht
Dat kun je instellen met pomp capaciteit. Ook al werk je normaal met fixed flow, tijdens de opstart en het nadraaien gebruikt de waterpomp de instelling pomp capaciteit. DIe zal waarschijnlijk bij jou nog op 100% staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Jojan265 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Dat kun je instellen met pomp capaciteit. Ook al werk je normaal met fixed flow, tijdens de opstart en het nadraaien gebruikt de waterpomp de instelling pomp capaciteit. DIe zal waarschijnlijk bij jou nog op 100% staan.
Bedankt! Ik heb die ook eens teruggezet, eens kijken of dat doet wat ik verwacht (minder snel oplopende inlet temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:40:
[...]
Bedankt! Ik heb die ook eens teruggezet, eens kijken of dat doet wat ik verwacht (minder snel oplopende inlet temperatuur)
Het enige moment, dat je geen invloed hebt op de flow, is tijdens een defrost, dan gaat de waterpomp altijd maximaal.
Een defrost duurt ongeveer 5 minuten, dan zal waarschijnlijk je buffervat helemaal gebruikt worden en dan misschien nog een deel van je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
SalexSun schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:53:
Nog een leuke tweaker-update van mijn kant.

Voor de zone-regeling had ik al een Siemens LOGO in gebruik. Nu heb ik deze uitgebreid met een Waveshare ETH to RS485 module. Deze twee communiceren via modbus tcp. De Waveshare kost een paar tientjes terwijl een LOGO communicatiemodule met RS485 een paar honderd euro kost.

LOGO en Waveshare hangen beide aan internet, maar kunnen ook direct verbonden worden zonder internet/router

Ik heb de indruk dat de modbus communicatie erg stabiel is, default draait de modbus update-rate zsm (80ms). Op die snelheid heeft het 20min gedraaid en werd maar één register uitgelezen, maar dat ging vooralsnog goed. Inmiddels de interval op 20sec om op safe te spelen. Ik wil nog een keer een proefje doen met meer registers op hoge snelheid

Momenteel gebruik ik enkel nog de gemeten buitentemperatuur om te schakelen tussen low-load mode (warmtepomp RMC on/off) of stooklijn-correctie mode (stooklijn hoger/lager afhankelijk van on/off Nest thermostaat). Warmtepomp RMC on/off kon via de thermostaat-functie, maar gebeurt nu ook via modbus

Het voordeel van deze oplossing ten opzichte van home assistant/esp-home is, vind ik, dat het uit kant en klare industriële componenten bestaat. Prijs vind ik ook meevallen, een tweedehands moderne LOGO kon ik voor iets van €40 op de kop tikken en een Mean Well voeding was ook maar iets van €15

Home assistant communiceert op zijn beurt weer met de logo voor wat monitoring, en debugging, maar is verder overbodig.
toon volledige bericht
Hier het eerste resultaat van de stooklijn-correctie methode

Ipv dat de ruimtethermostaat (nest v3) de warmtepomp in/uitschakelt, schakelt deze tussen stooklijn en (stookijn-2). Dit resulteert in een stabielere binnentemperatuur en voorkomt onnodig veel starten met alle nadelen van dien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sGV6dVtocCjNqZG-wJGjia5nL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si4muAqR4pomOeSyXOSjkcg8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wyzk5L8ue19tzJOKCvJO5OgyOBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/188cZCVBjS7isYJayxWXpIss.jpg?f=fotoalbum_tile

Enkel de golvende regeling zou ik nog willem oplossen/verminderen, maar staat los van bovenstaande. Ik had vorig jaar wel het idee dat het verdween zodra het kouder werd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
kazemo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

:X ik heb al 2jaar een klein buffervat (50ltr) in serie in aanvoer zonder extra pomp en het werkt gewoon goed
Klopt, kan ook gewoon, mids je aan voorwaarden voldoet. En dat is meestal ook het probleem bij bestaande installaties. Alles te klein.

Dikke slangen minimaal uponor 32, geen knieen maar bochten buigen naar Vloer verdeler verdeler en vloer groot genoeg met kringen van max 60 meter dat je een flow van 35 liter gewoon kwijt kan.

Ik heb 2 nieuwbouwwoningen zo uitgevoerd, probleemloos.
Jaarlijks energie verbruik 1900kw altijd 22C binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Konijnenbats schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Klopt, kan ook gewoon, mids je aan voorwaarden voldoet. En dat is meestal ook het probleem bij bestaande installaties. Alles te klein.

Dikke slangen minimaal uponor 32, geen knieen maar bochten buigen naar Vloer verdeler verdeler en vloer groot genoeg met kringen van max 60 meter dat je een flow van 35 liter gewoon kwijt kan.

Ik heb 2 nieuwbouwwoningen zo uitgevoerd, probleemloos.
Jaarlijks energie verbruik 1900kw altijd 22C binnen.
:) ja ik heb ook goede ervaringen ermee.....afgiftesysteem moet zijn groot genoeg zijn,en slang moet in beton of in cement dekvoer liggen,met het zg droogbouw systeem (vvw slangen liggen dan los onder vloer) de afgifte is dan niet goed...met resultaat opstart probleem(wp kan de warmte niet snel genoeg kwijt....dan heb je inderdaad een groot buffervat nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Ik heb dringen jullie hulp nodig vrees ik...
Heb een R290 12kW met Control box binnen. Ik had hierop een ESP32 met RS485 aangesloten, de 2 DIP switches verzet, adres01 ingesteld.
De code van https://github.com/altrnate32/esp-lg-control/issues
Ik kreeg waardes binnen, maar er leek vanalles niet te kloppen, bvb buitentemperatuur 25 graden, compressor temp 300 graden, corrected aanvoer 1200 graden.
Dus besloot terug te gaan. 2 kabels los gemaakt en 2 dipswitches herzet. Echter doet die nu niks meer
Staat op error CH5 en op display kan ik niets meer instellen, zegt dat het via central controller is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
GeertV78 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:17:
Ik heb dringen jullie hulp nodig vrees ik...
Heb een R290 12kW met Control box binnen. Ik had hierop een ESP32 met RS485 aangesloten, de 2 DIP switches verzet, adres01 ingesteld.
De code van https://github.com/altrnate32/esp-lg-control/issues
Ik kreeg waardes binnen, maar er leek vanalles niet te kloppen, bvb buitentemperatuur 25 graden, compressor temp 300 graden, corrected aanvoer 1200 graden.
Dus besloot terug te gaan. 2 kabels los gemaakt en 2 dipswitches herzet. Echter doet die nu niks meer
Staat op error CH5 en op display kan ik niets meer instellen, zegt dat het via central controller is...
Ik neem aan dat je alles los gehaald hebt en de dipswitches herzet terwijl de machine spanningsloos was. Zo niet, dat moet er nog een powercycle gedaan worden (dipswitches configuratie wordt bij start ingelezen).

Daarnaast zou het kunnen dat je per ongeluk een verbinding tussen de twee printplaten hebt losgemaakt. Dit is de beschrijving bij CH05:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xkdKfeZvs9mDHkWU18uFtMz3eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9puzJcBFuiTq0yusjugmFLn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Jojan265 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Ik neem aan dat je alles los gehaald hebt en de dipswitches herzet terwijl de machine spanningsloos was. Zo niet, dat moet er nog een powercycle gedaan worden (dipswitches configuratie wordt bij start ingelezen).

Daarnaast zou het kunnen dat je per ongeluk een verbinding tussen de twee printplaten hebt losgemaakt. Dit is de beschrijving bij CH05:

[Afbeelding]
Ja, netjes losgehaald, en kabel binnen-buiten al nagekeken. DIP ook verzet als die spanningsloos was.
Via HA zie ik (Wifi module) dat de inlet en outlet temp 1200 graden zijn...
Kan er iets overschreven zijn via modbus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
GeertV78 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Ja, netjes losgehaald, en kabel binnen-buiten al nagekeken. DIP ook verzet als die spanningsloos was.
Via HA zie ik (Wifi module) dat de inlet en outlet temp 1200 graden zijn...
Kan er iets overschreven zijn via modbus ?
Dat lijkt me sterk. Even weer spanningsloos maken en even goed controleren of de dipswitches goed zijn omgezet. ook alle connectoren even goed nadrukken. Dan de spanning er weer op en kijken wat de leds op de printplaten aangeven.

Via de wifi module kun je ook een diagnostics laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Jojan265 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Dat lijkt me sterk. Even weer spanningsloos maken en even goed controleren of de dipswitches goed zijn omgezet. ook alle connectoren even goed nadrukken. Dan de spanning er weer op en kijken wat de leds op de printplaten aangeven.

Via de wifi module kun je ook een diagnostics laten draaien.
@Jojan265 probleem gevonden denk ik, DIPswitch SW1 moest ik 1 en 2 verzetten. Ik heb waarschijnlijk de 3 ook aangeraakt. Dacht dat standaard alles uit stond, maar dit blijkt niet het geval, op het schema in deksel binnenunit staat enkel de 3 ON, is nergens gedocumenteerd war deze toe dient.
Maar met die te verzetten is de foutmelding weg, heb 2e keer getest en kan het probleem opnieuw maken. Dus belangrijk dat die aan staat.
Zou het kunnen dat ik registers heb die ander zijn op de R290, waardoor ik code moet aanpassen ?
Dit heb ik gevonden in de handleiding :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK1e3CdEIFzsCbVbeemkM6vY_Zc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Em7pDZs3r99GNousbFtiKGk8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5Y0l1kYfQrgnrbmddttEC0eXco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SuxU5gkgrVXIv1cA48uAzm4E.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDJo6AXdX3y4ySkOJ8siPRUOWAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Da9ThuHDGw7oSXZCGo7Aerib.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3p0k5jEvQsjJajTAKmt9JKNzSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VRfkRZBYOq3poBEormSEC9wS.png?f=user_large
Misschien ook voor de duidelijkheid: wanneer je een MODBUS controller aansluit werkt de WP niet meer zonder deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

GeertV78 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

@Jojan265
Misschien ook voor de duidelijkheid: wanneer je een MODBUS controller aansluit werkt de WP niet meer zonder deze ?
Als je alleen data uitleest, dan werkt de WP nog volledig op je afstandbediening zoals ook zonder modbus. Ga je schrijven, dan kan je zelf bijvoorbeeld de doeltemperatuur van het water regelen zolang je afstandbediening niet op AI staat. Dan kan je in het settingsmenu diverse instellingen doen zoals hysterese en sturen op Inlaat of Uitlaat.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

trevante1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

I was hoping to find the address for the water pressure though.
If you have the new R290 machine, it could be possible on address 30014 (HA 13) for system pressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
GeertV78 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

@Jojan265 probleem gevonden denk ik, DIPswitch SW1 moest ik 1 en 2 verzetten. Ik heb waarschijnlijk de 3 ook aangeraakt. Dacht dat standaard alles uit stond, maar dit blijkt niet het geval, op het schema in deksel binnenunit staat enkel de 3 ON, is nergens gedocumenteerd war deze toe dient.
Maar met die te verzetten is de foutmelding weg, heb 2e keer getest en kan het probleem opnieuw maken. Dus belangrijk dat die aan staat.
Zou het kunnen dat ik registers heb die ander zijn op de R290, waardoor ik code moet aanpassen ?
Dit heb ik gevonden in de handleiding :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi dat het probleem weer opgelost is. Je bent toch een beetje bang dat je iets stuk gemaakt hebt in zo'n situatie denk ik.

Ik heb alle registers vergeleken met de R32 versie en ze zijn allemaal gelijk, behalve input 30014 (waterdruk). Die was mij nog niet bekend, maar kan bij jou dus niet het probleem zijn. Wel mooi dat die nu ook beschikbaar is en ik ga gelijk kijken of die waarde bij mij ook aanwezig is op dat register (was altijd al een wens om de waterdruk te weten): Helaas werkt het niet bij de R32. Waarde heeft de hele tijd op 0 gestaan.

Dus het zou gewoon allemaal moeten werken. Met modbus aangesloten kun je gewoon alles nog via de controller bedienen en zien. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er maar 1 regelt. Of via HA of via de controller. Anders krijg je dat de regelingen elkaar tegen kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Jojan265 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Mooi dat het probleem weer opgelost is. Je bent toch een beetje bang dat je iets stuk gemaakt hebt in zo'n situatie denk ik.

Ik heb alle registers vergeleken met de R32 versie en ze zijn allemaal gelijk, behalve input 30014 (waterdruk). Die was mij nog niet bekend, maar kan bij jou dus niet het probleem zijn. Wel mooi dat die nu ook beschikbaar is en ik ga gelijk kijken of die waarde bij mij ook aanwezig is op dat register (was altijd al een wens om de waterdruk te weten).

Dus het zou gewoon allemaal moeten werken. Met modbus aangesloten kun je gewoon alles nog via de controller bedienen en zien. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er maar 1 regelt. Of via HA of via de controller. Anders krijg je dat de regelingen elkaar tegen kunnen werken.
@Jojan265 inderdaad was het even stressen, heb de ESP er nu weer aan en het lijkt te werken, dus ik had wss initieel die 3e DIP switch al verzet en dan loopt er vanalles mis...
Gebruik jij de code van @paQ of @Devil ? Wat zou je aanraden voor een beginner, want verschil is me niet helemaal duidelijk.
Waterdruk getest en kan ik uitlezen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
GeertV78 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

@Jojan265 inderdaad was het even stressen, heb de ESP er nu weer aan en het lijkt te werken, dus ik had wss initieel die 3e DIP switch al verzet en dan loopt er vanalles mis...
Gebruik jij de code van @paQ of @Devil ? Wat zou je aanraden voor een beginner, want verschil is me niet helemaal duidelijk.
Waterdruk getest en kan ik uitlezen :-)
Ik gebruik geen ESP maar een Modbus naar Ethernet gateway, zie: https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 21:24
Hoi allemaal,

Ik vermoed dat mijn SIKA flow switch vervuild is met CH14 error als gevolg. Op dit forum lees ik dat tweakers deze sensor schoon gemaakt hebben. Ik heb de sensor eruit gehad maar kreeg hem zo 123 niet gedemonteerd. Wie kan mij helpen met hoe ik bij de magneet kom zonder hem te slopen?

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:44
Hanske82 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:35:
Hoi allemaal,

Ik vermoed dat mijn SIKA flow switch vervuild is met CH14 error als gevolg. Op dit forum lees ik dat tweakers deze sensor schoon gemaakt hebben. Ik heb de sensor eruit gehad maar kreeg hem zo 123 niet gedemonteerd. Wie kan mij helpen met hoe ik bij de magneet kom zonder hem te slopen?

Hans
Meet de weerstand voordat je hem uit elkaar haalt. Dat zegt denk meer over de werking er van.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanske82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 21:24
Wimlem schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Meet de weerstand voordat je hem uit elkaar haalt. Dat zegt denk meer over de werking er van.
Het is volgens de documentatie gewoon een maak contact. Wat zou ik moeten meten? Weerstand tijdens het ‘maken’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Hanske82 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Het is volgens de documentatie gewoon een maak contact. Wat zou ik moeten meten? Weerstand tijdens het ‘maken’?
Bij een maakcontact juist geen weerstand, maar 0 ohm. Bij verbreken moet je oneindig meten of in ieder geval een hele hoge weerstand (kilo- of mega-ohms) afhankelijk hoe het contact is aangesloten op de printplaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
@paQ jij gebruikt(e) toch ook nest thermostaten? Heb je ook een korte aan/uit regelperiode gezien en heb je er mss een oplossing voor? Ik zie sommige momenten 3x 20min aan, 20min uit

Ik overweeg een minimale ‘aan tijd’ van de compressor van 1 uur te implementeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwDlFi9b_HDK6QlRk2_lHlzg-Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcRPGMwGj333N1AmW90j63o9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door SalexSun op 13-10-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
SalexSun schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:23:
@paQ jij gebruikt(e) toch ook nest thermostaten? Heb je ook een korte aan/uit regelperiode gezien en heb je er mss een oplossing voor? Ik zie sommige momenten 3x 20min aan, 20min uit

Ik overweeg een minimale ‘aan tijd’ van de compressor van 1 uur te implementeren

[Afbeelding]
Google doet er heel mistig over.
Je kunt in de nest verwarmingsmethodiek instellen, maar tegelijkertijd zegt google dat dat geen verschil maakt in gedrag.
Ik vind dat vreemd, want waarom moet je het dan instellen :?

De hysterese is naar mijn idee dynamisch.
Ik heb momenten dat de vraag stopt met nog 0.3 te gaan, en ook momenten dat ie pas op setpoint stopt.

Krijg er mijn vinger nog niet helemaal achter.

Als je er maar 1 hebt waarop je wilt regelen, dan zou je hem aan de praat kunnen houden door bijv met 0.1 of 0.2 te verhogen in een automation als de hysterese te klein dreigt te worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
paQ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Google doet er heel mistig over.
Je kunt in de nest verwarmingsmethodiek instellen, maar tegelijkertijd zegt google dat dat geen verschil maakt in gedrag.
Ik vind dat vreemd, want waarom moet je het dan instellen :?

De hysterese is naar mijn idee dynamisch.
Ik heb momenten dat de vraag stopt met nog 0.3 te gaan, en ook momenten dat ie pas op setpoint stopt.

Krijg er mijn vinger nog niet helemaal achter.

Als je er maar 1 hebt waarop je wilt regelen, dan zou je hem aan de praat kunnen houden door bijv met 0.1 of 0.2 te verhogen in een automation als de hysterese te klein dreigt te worden.
Hij lijkt naar de snelheid te kijken waarmee de ruimte afkoelt opwarmt. De resulterende temperatuur is gwn spot on, maar wat mij betreft kan het met minder aan/uit schakelingen; 3x20min met opstartpiek levert meer energie dan 3uur continue op minimum vermogen, maar de Nest weet dat natuurlijk niet.

Recent ben ik gewisseld naar 2x nest in master master (waarvan één vrijwel nooit aanspringt) met als doel een stabielere woonkamertemperatuur, dat is gelukt.

Ik heb de nest (nog) niet in home assistant gekoppeld. Ik vermoed dat als ik een minimale aan tijd van de compressor (rmc) implementeer het resultaat goed gaat zijn, maar dat soort kunt en vliegwerk ben ik niet zo’n fan.

Heb jij het nog op een andere manier ondervangen, of laat je hem gwn z’n ding doen.

Edit: het liefst wil ik de hysterese vd nest niet instellen, enkel de beperking opleggen van max 1 start per uur oid. Vervolgens moet de nest met die beperking de beste regeling maken, maar zo’n instelling heb ik nog niet kunnen vinden in de nest

Edit2: met true radiant uit lijkt die puur terug te vallen in een hysterese van 0,5gr en verliest hij al het anticiperende gedrag. Dat is ook niet de bedoeling

[ Voor 11% gewijzigd door SalexSun op 13-10-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb er twee in master master.
Het is een beetje anticiperen op de situaties die ontstaan. Zal bij jou toch weer anders zijn.
Ik heb verschil/delta sensoren aangemaakt in HA die het verschil dus bijhouden.
En dan doe ik: (bijv)
Verdeler mag dicht als geen vraag en ook <0.2 verschil, anders open blijven.
Daardoor krijg je natuurlijk wel weer een iets ander (aan)leergedrag van de nest, maar het functioneert zo wel bij me.

Wp staat al sinds 06:30 aan zonder onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
paQ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:14:
Ik heb er twee in master master.
Het is een beetje anticiperen op de situaties die ontstaan. Zal bij jou toch weer anders zijn.
Ik heb verschil/delta sensoren aangemaakt in HA die het verschil dus bijhouden.
En dan doe ik: (bijv)
Verdeler mag dicht als geen vraag en ook <0.2 verschil, anders open blijven.
Daardoor krijg je natuurlijk wel weer een iets ander (aan)leergedrag van de nest, maar het functioneert zo wel bij me.

Wp staat al sinds 06:30 aan zonder onderbreking.
Draai je dan puur op stooklijn? Of schakelen de nest ook de wp in/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Draai je dan puur op stooklijn? Of schakelen de nest ook de wp in/uit?
De (Vaillant) Senso comfort zorgt voor de binnentemperatuur compensatie.
De nests bepalen of de wp überhaupt aan moet of juist uit. (en of de verdeler open of dicht moet)

De compensatie houdt in dat hij automatisch de stookcurve verhoogt of verlaagt adv de gewenste binnentemperatuur. Het kan dus ook uit en een andere stookcurve selecteren . (Die zijn niet lineair)

Het is eigenlijk wel jammer dat de nest temperature sensors niet werken op de EU modellen. zou wellicht ook kunnen schelen.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 13-10-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
paQ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

De (Vaillant) Senso comfort zorgt voor de binnentemperatuur compensatie.
En die hangt in de ruimte met de meeste warmtevraag (?). Bedankt, toch meer verschillen in situatie dan ik dacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

En die hangt in de ruimte met de meeste warmtevraag (?). Bedankt, toch meer verschillen in situatie dan ik dacht
Die hangt ergens tussen de woonkamer en keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48
Iemand wel eens een tweewegklep geïnstalleerd op de LG? Die sluit op het moment dat de WP uit gaat en opent zodra de waterpomp wil gaan draaien?

Heb een 16kW U33 met 500 liter buffer.
Tussen de WP en de buffer zit de systeem (richting afgiftesysteem). Op de buffer zit ook een hout CV kachel aangesloten, in de winter helpt die de WP mooi. Maar nu is de WP niet nodig en dus uitgeschakeld, waardoor er via de WP een soort bypass is gecreëerd waar ik dus wat warmte verlies.

Er is geen mogelijkheid om de systeem pomp direct op de buffer te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzbZVRBm6UtkGi0X5UDkh7_G7sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BT1WvUzmpdaGflsQYMd5bR63.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sparkly schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:04:
Iemand wel eens een tweewegklep geïnstalleerd op de LG? Die sluit op het moment dat de WP uit gaat en opent zodra de waterpomp wil gaan draaien?

Tussen de WP en de buffer zit de systeem (richting afgiftesysteem). Op de buffer zit ook een hout CV kachel aangesloten, in de winter helpt die de WP mooi. Maar nu is de WP niet nodig en dus uitgeschakeld, waardoor er via de WP een soort bypass is gecreëerd waar ik dus wat warmte verlies.

[Afbeelding]
:? is het misschien mogelijk?? een terugslagklep te plaatsen in de aanvoer(bij WP is dat uit) van de WP die opent als de waterpomp van de WP zelf gaat lopen(wp in bedrijf)....als WP uitstaat is dit dan geen bypass meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
sparkly schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:04:

[Afbeelding]
Ik weet niet of er aansluiting is voor jou doel, anders zou je er misschien de aansluiting voor externe pomp voor kunnen gebruiken, maar ik weet niet of je dan ch14 (flow error) krijgt door te traag openen op het moment dat de interne pomp start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

:? is het misschien mogelijk?? een terugslagklep te plaatsen in de aanvoer(bij WP is dat uit) van de WP die opent als de waterpomp van de WP zelf gaat lopen(wp in bedrijf)....als WP uitstaat is dit dan geen bypass meer!
Ik vermoed dat die ook gewoon opent door de systeempomp (externe dus) als de WP (en haar waterpomp) uit staat en dan alsnog een bypass vormt.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
SalexSun schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet of er aansluiting is voor jou doel, anders zou je er misschien de aansluiting voor externe pomp voor kunnen gebruiken, maar ik weet niet of je dan ch14 (flow error) krijgt door te traag openen op het moment dat de interne pomp start
Dat is best wel het testen waard denk ik. Goed idee!
Zou dan alleen even moeten testen hoelang het duurt voordat CH14 optreedt en daar keuze voor tweewegklep op afstemmen. Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frequencythomas
[...]

Oplossing:

toon volledige bericht
Inderdaad; dit bleek het uiteindelijke probleem te zijn en een competente installateur heeft het eindelijk opgelost en de terugslagklep geplaatst.
Dank allen voor het gedetailleerde meedenken. Heeft me erg geholpen.
Maar het blijft vreemd dat bij de installatie dit over het hoofd gezien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sparkly schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Ik vermoed dat die ook gewoon opent door de systeempomp (externe dus) als de WP (en haar waterpomp) uit staat en dan alsnog een bypass vormt.
O-) NEE, dit kan niet meer(bypass) de externe pomp drukt de terugslag klep dicht(in de aanvoer vanuit de wp)......het word een dan cascade aansluiting(word zo ook gedaan bij bijv, 2 CV-ketels parallel op 1 leidingsysteem)

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 15-10-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Ja dan pompen ze tegen elkaar in. Dat is hier niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

O-) NEE, dit kan niet meer(bypass) de externe pomp drukt de terugslag klep dicht(in de aanvoer vanuit de wp)......het word een dan cascade aansluiting(word zo ook gedaan bij bijv, 2 CV-ketels parallel op 1 leidingsysteem)
Uh, nee. Zie mijn tekening een paar posts terug. De systeempomp duwt de voorgestelde terugslagklep niet dicht maar juist open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Jojan265 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Ik gebruik geen ESP maar een Modbus naar Ethernet gateway, zie: https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486
@Jojan265 jij onderneemt dan geen actie om overshoot in te perken ofzo ?
Was er dan een verschil met de ingebouwde AI regeling ?

Algemene vraag: wanneer je een modbus apparaat aansluit, mot de WP dan altijd een thermostaat signaal krijgen om te starten ?
In mijn configuratie stond thermostaat uit en dan werkt die altijd. Met modbus blijkbaar niet meer het geval ?

[ Voor 23% gewijzigd door GeertV78 op 16-10-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
GeertV78 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

@Jojan265 jij onderneemt dan geen actie om overshoot in te perken ofzo ?
Was er dan een verschil met de ingebouwde AI regeling ?
[...]
Algemene vraag: wanneer je een modbus apparaat aansluit, mot de WP dan altijd een thermostaat signaal krijgen om te starten ?
In mijn configuratie stond thermostaat uit en dan werkt die altijd. Met modbus blijkbaar niet meer het geval ?
Ik start en stop ook via modbus. Kan ook via de controller als ik dat zou willen. Ik regel via HA op WAR (op gevoelstemperatuur), waarbij dus het setpoint van de watertemperatuur wordt geregeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wlpyofq8hDYQNc_iDZNo6wrzoEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6u2HjL2qwamyqvQC4Bmi2AR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Jojan265 op 16-10-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sparkly schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Uh, nee. Zie mijn tekening een paar posts terug. De systeempomp duwt de voorgestelde terugslagklep niet dicht maar juist open.
8)7 die moet je dan wel in de goede stroomrichting zetten....op de veerbelaste klep staat een pijl( stroomrichting/flow) vanuit WP door ingebouwde pomp van de wp zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

frequencythomas schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Inderdaad; dit bleek het uiteindelijke probleem te zijn en een competente installateur heeft het eindelijk opgelost en de terugslagklep geplaatst.
Dank allen voor het gedetailleerde meedenken. Heeft me erg geholpen.
Maar het blijft vreemd dat bij de installatie dit over het hoofd gezien is.
Uit interesse. Waar is de terugslagklep nu exact geplaatst?
Hanske82 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:35:
Hoi allemaal,

Hans
"Ik heb nog niet gezien dat iemand deze uit elkaar heeft kunnen halen. Sika geeft zelf aan dat de klep niet te 'servicen' is. Ik vermoed dat grondig schoonspuiten en eventueel het verwijderen van metaaldeeltjes de enige optie is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzngP6VttmSq9h4CFMNBdrrx49U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YcJaB7NjpaNAxCKX2SMGKnEp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7A6T91XjK8SbXxuxtysRDUhgqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uEXAxT79RVJWRmvizAdpYA0Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Kip op 16-10-2024 11:08 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Jojan265 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Ik start en stop ook via modbus. Kan ook via de controller als ik dat zou willen. Ik regel via HA op WAR (op gevoelstemperatuur), waarbij dus het setpoint van de watertemperatuur wordt geregeld.[Afbeelding]
@paQ ik ben met jouw code bezig, als ik het goed heb is er niets voorzien om via MODBUS de thermostaat om te zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
GeertV78 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

@paQ ik ben met jouw code bezig, als ik het goed heb is er niets voorzien om via MODBUS de thermostaat om te zetten ?
uh... dat weet ik niet meer eigenlijk.
Volgens mij alleen silent mode on/off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
paQ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

uh... dat weet ik niet meer eigenlijk.
Volgens mij alleen silent mode on/off
@paQ jij start de WP dan op met een contact ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
GeertV78 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

@paQ jij start de WP dan op met een contact ?
Met externe thermostaten.
Maar ik heb de LG niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

8)7 die moet je dan wel in de goede stroomrichting zetten....op de veerbelaste klep staat een pijl( stroomrichting/flow) vanuit WP door ingebouwde pomp van de wp zelf
.. ja.., snap ik. Kijk nou eens even goed naar mijn situatie. Als ik een terugslagklep zet, in de goede richting dus pijl met de stromingsrichting mee, gaat ie open op het moment dat de WP uitstaat en de systeempomp aan. De zuigzijde van de systeempomp zit namelijk op de perszijde van de waterpomp van de WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc G37
  • Laatst online: 03-05 15:19
Goededag iedereen,

Ik ben van plan om een LG therma V HM091MR U44 1 fase aan te schaffen met een 200 liter buffervat om mijn huis middels vloerverwarming te gaan verwarmen. Echter nu lees ik online dat de 9 kw 1 fase warmtepomp afgezekerd moet worden met 25A. Mijn situatie ik heb 12 groepen allemaal ABB Haf 16A automaten met 3 groepszekering van 40A. Hoe kan ik deze warmtepomp dan aansluiten. Kan ik 1 16A zekering vervangen voor een 25A en dan 1 kabel trekken die alleen naar de warmtepomp gaat of is dat verboden wetterlijk gezien. WIe kan mij hierin helpen. En hoe zit dat met een LG therma V 7 kw kan die wel op een 16A groep draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
Marc G37 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:11:
Goededag iedereen,

Ik ben van plan om een LG therma V HM091MR U44 1 fase aan te schaffen met een 200 liter buffervat om mijn huis middels vloerverwarming te gaan verwarmen. Echter nu lees ik online dat de 9 kw 1 fase warmtepomp afgezekerd moet worden met 25A. Mijn situatie ik heb 12 groepen allemaal ABB Haf 16A automaten met 3 groepszekering van 40A. Hoe kan ik deze warmtepomp dan aansluiten. Kan ik 1 16A zekering vervangen voor een 25A en dan 1 kabel trekken die alleen naar de warmtepomp gaat of is dat verboden wetterlijk gezien. WIe kan mij hierin helpen. En hoe zit dat met een LG therma V 7 kw kan die wel op een 16A groep draaien.
Waarom geen 3-fase variant? Of heb je een 1x40A aansluiting en geen 3x25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sparkly schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

.. ja.., snap ik. Kijk nou eens even goed naar mijn situatie. Als ik een terugslagklep zet, in de goede richting dus pijl met de stromingsrichting mee, gaat ie open op het moment dat de WP uitstaat en de systeempomp aan. De zuigzijde van de systeempomp zit namelijk op de perszijde van de waterpomp van de WP...
dan zit T-stuk verkeerd dat moet dan boven de systeempomp zitten(perszijde) T-stuk zit nu onder op de zuigzijde......dus de wp waterpomp is dan ook perszijde.....dan moet het werken naar mijn bescheiden mening......zo heb ik mijn CV-ketel ook hybride aan gesloten en het werkt,beide apart en/of samen......de 2 stromen komen in het T-stuk samen (die werken elkaar niet tegen).....als de WP niet loopt is de klep dicht .....en dat wil je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Marc G37 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:11:
Goededag iedereen,

:P een 20A automaat is voldoende(met aparte kabel/groep) heb ik al 2jaar met 9KW(lager als de hoofdzekering van 25A traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc G37
  • Laatst online: 03-05 15:19
reablom schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Waarom geen 3-fase variant? Of heb je een 1x40A aansluiting en geen 3x25A?
Omdat de 1 fase variant in aanschaf goedkoper is en als het toch mag op 1 groep.

Dit heb ik als aansluitingen in mijn meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMzEURFyIOZeaepSiBQ1ccZgdos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufezkd5slptWKHkoPoVYTq2x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQZvz1rPtdNgZ_ZceyiiSsCqGK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZF2QerEDQ0bqOk9OC47VYYT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:15:
[...]
dan zit T-stuk verkeerd dat moet dan boven de systeempomp zitten(perszijde) T-stuk zit nu onder op de zuigzijde......dus de wp waterpomp is dan ook perszijde.....dan moet het werken naar mijn bescheiden mening......zo heb ik mijn CV-ketel ook hybride aan gesloten en het werkt,beide apart en/of samen......de 2 stromen komen in het T-stuk samen (die werken elkaar niet tegen).....als de WP niet loopt is de klep dicht .....en dat wil je
Wat je hier voorstelt slaat kant nog wal want dan zou de systeempomp water UIT het CV-systeem richting de buffer en de waterpomp van de WP pompen, precies verkeerd om dus. Met andere woorden als de warmtepomp en systeempomp aanstaat wordt de buffer warm maar het huis koud. Je zal het best goed bedoelen allemaal maar volgens mij heb je niet eens naar m'n tekening gekeken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:52
Marc G37 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

Omdat de 1 fase variant in aanschaf goedkoper is en als het toch mag op 1 groep.

Dit heb ik als aansluitingen in mijn meterkast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde als @kazemo (eigen 20A groep) en dit werkt perfecto.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sparkly schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 06:47:
[...]

Wat je hier voorstelt slaat kant nog wal want dan zou de systeempomp water UIT het CV-systeem richting de buffer en de waterpomp van de WP pompen, precies verkeerd om dus. Met andere woorden als de warmtepomp en systeempomp aanstaat wordt de buffer warm maar het huis koud. Je zal het best goed bedoelen allemaal maar volgens mij heb je niet eens naar m'n tekening gekeken. 8)7
je hebt het over zuig/pers pompen....het zijn circulatie pompen,druk verhogend is minimaal( +- 0,2 bar) en niet zelf aanzuigend.....(naar aanleiding van je eerdere post dat de pomp in staat is een veerbelaste terugklep open te zuigen!!...weet je dat wel zeker?))....maar goed ik hou erover op,maak het maar naar eigen inzicht met een elec.klep aangestuurd door WP?

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 17-10-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
kazemo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:36:
[...]
je hebt het over zuig/pers pompen....het zijn circulatie pompen,druk verhogend is minimaal( +- 0,2 bar) en niet zelf aanzuigend.....(naar aanleiding van je eerdere post dat de pomp in staat is een veerbelaste terugklep open te zuigen!!...weet je dat wel zeker?))....maar goed ik hou erover op,maak het maar naar eigen inzicht met een elec.klep aangestuurd door WP?
Haha ik geef het op. Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrapper83
  • Laatst online: 15:36
Hoi @Marc G37

Hier ook al twee jaar probleemloos. Ik zie de stroom alleen hoog oplopen met mijn boiler die dezelfde warmtepomp ook opwarmt als die jij wilt kopen. In deze 2 jaar geen probleem gehad ook met 20A. Succes met je keuze, ik zou hem niet beperken naar 17A dat is nergens voor nodig.

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetrondeel
  • Laatst online: 19-10-2024
Beste allen,

Een vraag over aansturen/inregelen extra circulatiepomp tbv. vloerverwarming. Mijn installatie is zoals de afbeelding geïnstalleerd; 12 zone vloerverwarming en 500 ltr. hygiëne boiler met 1 warmtewisselaars en warmte element.

De vraag is, hoe krijg ik mijn buffervat/hygiëne boiler verwarmd tot zo'n 40 graden en mijn vloerverwarming 20 graden. Maw. hoe kan ik de circulatiepomp (Alpha2) tbv. de vloerverwarming apart inzetten/aansturen/inregelen. Ik heb nog twee keer drie aders vanaf de opstellingsruimte tot aan de warmtepomp liggen.

Hoor graag waar ik de juiste info kan vinden.
Grtz, Christian

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0PfNRceAAmdB9woUHf99DmWIOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTrfdgaBSB4DPgz293O2TKkm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Dus je hebt een hygiëne boiler, aangesloten als buffervat, zonder 3 weg klep?
Dat kan in mijn beleving nooit efficiënt werken.
Je moet altijd de buffer warm houden, en de 40 graden is te hoog voor je vloerverwarming. Rendement is daardoor altijd relatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-05 13:38
Casper de Boer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:11:

Totaal ongeveer 100m2 + een warmtebatterij op mijn balans ventilatie.
Pompinstelling bij koelen op "continuous"
Zal vanavond de andere instellingen er eens bij pakken
Hoe werkt die warmtebatterij? waar staat die en hoe zorg je ervoor dat die de temperatuur van de retour niet te hard naar boven of naar beneden trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
Undertilted schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 03:25:
[...]

Hoe werkt die warmtebatterij? waar staat die en hoe zorg je ervoor dat die de temperatuur van de retour niet te hard naar boven of naar beneden trekt?
"warmtebatterij" klinkt wat anders dan het is. Het is een coil welke je in je ventilatie leiding kan plaatsen en aansluit op je CV systeem. Hierdoor wordt mijn ventilatie lucht voorverwarmd of voorgekoeld voordat deze de WtW unit in gaat. voorbeeld: https://www.ventilatielan...terij-o180-1111-kw/17732/ Werkt wel maar niet optimaal zoals een luchtverwarmer, ze zijn voornamelijk bedoeld voor een hoge temperatuur.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Pagina: 1 ... 154 ... 178 Laatste