LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 179 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:37
Jojan265 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:45:
[...]

Ik heb je verhaal 2 keer gelezen, maar begrijp nog steeds wat er nou aan de hand was. Was het nou dipswitch 8 welke bij jou ook waarschijnlijk voor de problemen zorgde?
8)7 nou ja ik heb er een andere printplaat ingezet en het probleem is weg (die teruggestuurde van Arjan)
conclusie mijn printplaat is/was defect,externe thermostaat had ik voorzorg ervan afgehaald dipschak 8 op uit en het werkt nu (heeft voorheen 2jaar goed gewerkt met externe thermostaat)

voor alle duidelijkheid printplaat gaf de problemen misschien wel de software? wat erop staat
ik heb er onderhand een punthoofd van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:13
Jojan265 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:45:
[...]

Ik heb je verhaal 2 keer gelezen, maar begrijp nog steeds wat er nou aan de hand was. Was het nou dipswitch 8 welke bij jou ook waarschijnlijk voor de problemen zorgde?
Nee, dipswitch 8 was het probleem bij Arjan als ik het goed begrijp

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Nee, dipswitch 8 was het probleem bij Arjan als ik het goed begrijp
JA je hebt het begrepen,bij mij was het de printplaat ws,ik heb er nu die van arjan er in en het probleem is weg het is in feite een nieuwe want die komt uit een nieuwe WP.....zoals ik al eerder berichte ik weet ook niet voor 100% zeker,feit is het werkt nu bij mij wel goed CH 53 blijft weg..externe thermostaat laat ik er voorlopig vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-09 22:21
PeteSplit schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:13:
Koelen met een 5,5 kW split van LG

Start om 12:00 uur met ook een hoge piek, een orc (oil return cycle).

[Afbeelding]

Temperatuur op 18 graden, de WP slaat af na ongeveer 10 minuten en begint weer na 25 minuten.

[Afbeelding]

blauw = aanvoer / geel = retour
Hoe groot is het water debiet? Meer debiet, zou de water temperatuur hoger kunnen brengen en langere looptijden krijgen. Nu pendelt het systeem best hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

kazemo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:26:
[...]

JA je hebt het begrepen,bij mij was het de printplaat ws,ik heb er nu die van arjan er in en het probleem is weg het is in feite een nieuwe want die komt uit een nieuwe WP.....zoals ik al eerder berichte ik weet ook niet voor 100% zeker,feit is het werkt nu bij mij wel goed CH 53 blijft weg..externe thermostaat laat ik er voorlopig vanaf.
Hopelijk blijft het probleem voor je weg.

Uit interesse, was het een printplaat van een model met hetzelde aantal fasen? 9kW 3 fase vs 9kW 1 fase.

Is de model informatie nu ook anders geworden onder de service menu in de instellingen?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Hopelijk blijft het probleem voor je weg.

Uit interesse, was het een printplaat van een model met hetzelde aantal fasen? 9kW 3 fase vs 9kW 1 fase.

Is de model informatie nu ook anders geworden onder de service menu in de instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEc5UM7ABIi6_8yN_X8edVV9OFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmj2FaavexvRg94sDQhY8MK7.jpg?f=fotoalbum_large

Model informatie dit staat er nu,wat er eerst stond weet ik niet,nooit opgelet

Deze komt uit een split als ik het goed begrepen heb,ik heb een monoblok 9kw 1 fase wat die andere was weet ik ook niet moet je dan aan Arjan vragen
Ik denk 1fase of 3fase alleen van belang is voor de andere inverter printplaat,de ibu is de hoofd besturingssysteem printplaat denk ik? Waar de software opstaat? Denk ik? beide printen zijn EBR 897057-06 JM(KR)
maar goed het werkt weer,er mee verwarmen heb ik nog niet geprobeerd het is nu warm genoeg met dit weer

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 24-06-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan dragtsma
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 29-09 19:45
kazemo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]

Deze komt uit een split als ik het goed begrepen heb,ik heb een monoblok 9kw 1 fase wat die andere was weet ik ook niet moet je dan aan Arjan vragen
Ik denk 1fase of 3fase alleen van belang is voor de andere inverter printplaat,de ibu is de hoofd besturingssysteem printplaat denk ik? Waar de software opstaat? Denk ik?
maar goed het werkt weer,er mee verwarmen heb ik nog niet geprobeerd het is nu warm genoeg met dit weer
dit gaat om een 3 fase WP opstelling Monoblock U44.
in theorie maakt dit voor de IDU niet uit want deze word door 230V gevoed, 1 fase + nul. voor de duidelijkheid ik heb dipswich 8 op diverse standen geprobeerd zonder reslutaat. omschrijving is beetje vaag maar concreet is het. LG remote unit = dipswich uit. externe control unit aangeloten op contacten onder IDU is dipswich 8 aan.

nou jah iniedergeval eind goed al goed. idereen happy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-10 12:54
walter_321 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:08:
[...]

Hoe groot is het water debiet? Meer debiet, zou de water temperatuur hoger kunnen brengen en langere looptijden krijgen. Nu pendelt het systeem best hard.
Ik vind het pendelen zo nog wel mee vallen. Runs op laagste vermogen (20Hz). Een keer 2 a drie starts per uur. Meer koelvermogen heeft het afgiftesysteem dan gewoon niet. Als er meer flow is, zal de delta T wat kleiner worden. Maar de temperatuur zal nog steeds verlopen tot dit buiten de hysteresis komt.
Een hogere flow zou vooral nut hebben als het systeem de vermogenspiek van een ORC niet kwijt kan en daardoor buiten zijn hysteresis gaat en uitschakeld.

Het enige wat dan voor langere runs kan zorgen is meer tijd tussen de runs. Dus pomp langer uit of de hysteresis aan de bovenkant hoger. De vloer warmt dan weer wat verder op als een grotere thermische buffer. Knelpunt blijft: minimale (koel)vermogen van de WP > maximale (koel)vermogen afgiftesysteem.

Met de instellingen overgenomen van @PeteSplit heb ik het ook zo lopen ongeveer en ik ben er zeer content mee :) Dit is van afgelopen zaterdag. Inclusief een DHW-run in de middag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qFVpQFTER9lFBc3G4jXABPGySA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dj2bFHjoVRQbBkQgqAQ1ce5F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mRXvZ6tp17NcsPokXEL2bClPtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1QZ5DwjzRLl7PeTOzwzVRoH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRoZyPhM5OvV24jgMsDVcXoO-R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hURe0284aW9ZzFanPYL2hSQC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxWja_YyIjqwEx4Wkcvq9jmDrIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ATygkkDE6jOORgDwqcwGCkcs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_1ecpPl-sjGMqXiXo7U5t8SqQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQlmBtxPNBRQ6teJLJmGutUt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9M9RGuRVoWY7PKGDfqXhd6ID1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4MPrnwfgJLcNfkCIi28eHAhq.png?f=fotoalbum_large
Anders gezegd: beter wordt het niet :P

Mijn instellingen:
Regelen op lucht+water;
Vaste flow bij koelen: 20 (kan niet hoger, meer krijg ik niet door mijn 5 groepjes, 40m2 vloerverwarming geperst)
Kamerkoeling:
Regelen op uitvoer;
Luchtkoeling temp. inst.: min 20 / max 30
Waterkoeling temp. inst.: min 10 / max 25
Hysteresis koelen luchttemperatuur: +0.5 / -0.5
Hysteresis koelen watertemperatuur: +1.0 / -3.0
Waterstoptemperatuur. niet gebruiken
pompinstelling tijdens koelen: 3aan / 27 uit
Watertemperatuur bij koelen, handmatig: 18 (kan evt. met stooklijn, maar die zou bij mij toch zo goed als vlak zijn op 18 of 19 graden)

DIt is met een 9kW 1 faste IWT/split. Alleen 40m2 vloerverwarming op de begane grond.

[ Voor 4% gewijzigd door JansenSE op 24-06-2025 15:12 . Reden: Plaatje compressor toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-09 22:21
@JansenSE weet je hoe koud de vloer zelf wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
walter_321 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:47:
@JansenSE weet je hoe koud de vloer zelf wordt?
Niet gemeten, maar de vloer blijft droog. Met deze instellingen bleven de buizen in de installatieruimte ook droog.
Ik heb de keuken zelfs nog gedweild terwijl de koeling aan stond en dat droogde nog op. Ik zit dus wel boven het douwpunt in ieder geval.
De vloer is lekker fris aan blote voeten, niet vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

kazemo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]

Het model is dezelfde als bij mij. Serienummers komen wel beide overeen in mijn geval.

Leuke info dat de controle pcb tussen de 1 en 3 fase uit te wisselen is.
Waarschijnlijk kan je zo een 5kW of 7kW model omtoveren naar een 9kW model.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Het model is dezelfde als bij mij. Serienummers komen wel beide overeen in mijn geval.

Dat omtoveren zou misschien kunnen mits de compresssor het zelfde is,maar dan misschien met een andere inverter
ik heb hier een losse inverter liggen (volgens alles een 9kw?,maar dat weet ik niet 100%)..ik zal er eens een foto van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:08:
[...]

Zoals @JansenSE al schrijft...

Het is heel moeilijk te koelen, zonder dat de Wp afslaat.
Een LG WP wil te graag naar de 12 graden en dat is gewoon te koud, omdat je te veel condens gaat krijgen.

Door de gekozen instelling bepaal je met de pomp instellingen het aantal starts.
Met twee starts per uur kan ik het huis goed koel houden.

Je kunt op Google wel eens zoeken op "topkoeling" .
Ik gebruik het, omdat ik op deze manier het huis onder de 25 graden kan houden op hete dagen.

Ik heb de WP op 18 graden, de gemiddelde temperatuur (retour) en de vloer is ook ongeveer 18 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 24-06-2025 18:39 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Kip schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb een 5 kW split. Deze heeft een 9 kW binnen unit.
Ik denk dan inderdaad, dat bij alle (kleine 5 7 kW) WP's een 9 kW gebruikt kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verburgmelvin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 11:14
Ik heb een terugkerend opvalland euvel met het buffer/sanitair water soms (Dit kan eens in de 2 keer in relatief korte tijd zijn of maanden ertussen) staat het buffer vat opeens uit (Hij is dan grijs in het display) of staat er helemaal niet meer tussen. Wat ik dan doe is een system reboot waarna het vaak weer werkt, soms moet ik hem dat even aanzetten maar daarna is het sanitair vat weer zichtbaar.

Nu vroeg ik mij af heeft iemand zoiets ook meegemaakt? Of weet iemand wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-10 19:15
Ik vind 2 starts per uur veel te veel.
Ik koel ook met mijn monoblock van 7kW en heb ook veel last van het feit dat de WP zich niets aan trekt van de ingestelde temperatuur, maar altijd naar die 12 graden wil.
Met node red reken ik de dauwpunt temperatuur uit en als na een half uur draaien het retour water vanuit de vloer onder het dauwpunt komt, schakelt de WP uit voor 2 uur.
Draait de WP minimaal een uur en komt de aanvoer naar de vloer onder het dauwpunt gaat de WP eveneens uit voor 2 uur.
Is de dauwpunt temperatuur onder de 12 graden, dan draait de WP soms wel voor uren lang 5, 6 uur is geen uitzondering. Compressor frequentie zakt dan naar 11-12 Hz.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
PvO76 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:30:
Ik vind 2 starts per uur veel te veel.
Ik koel ook met mijn monoblock van 7kW en heb ook veel last van het feit dat de WP zich niets aan trekt van de ingestelde temperatuur, maar altijd naar die 12 graden wil.
Met node red reken ik de dauwpunt temperatuur uit en als na een half uur draaien het retour water vanuit de vloer onder het dauwpunt komt, schakelt de WP uit voor 2 uur.
Draait de WP minimaal een uur en komt de aanvoer naar de vloer onder het dauwpunt gaat de WP eveneens uit voor 2 uur.
Is de dauwpunt temperatuur onder de 12 graden, dan draait de WP soms wel voor uren lang 5, 6 uur is geen uitzondering. Compressor frequentie zakt dan naar 11-12 Hz.
En wat zijn dan de rest van je instellingen voor het koelen? Ik haal met HomeAssistant het douwpunt uit de KNMI-integratie. Dat zou ik ook wel kunnen gebruiken. Ga ik daar 2 graden boven zitten o.i.d.
Je zegt dus dat ie best wel lager wil moduleren in vermogen (dan de 20Hz), als het setpoint van het uitgaande water maar 12 graden of lager is?

Dan zou ik als insteltemperatuur 12 graden in kunnen stellen op de warmtepomp met bijbehorende andere instellingen. Vervolgens laat ik HA het douwpunt bewaken en schakel ik op tijd af.
Maar ligt het douwpunt wel vaak zo laag?
Als ik even terug ga naar afgelopen zaterdag-zondag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YOlaDbcZ4mJeS_-Slw8_0GL3hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFLmFyR9GmxHn1vKhIRg8PCy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
Ik neem aan dat het KNMI dauwpunt, het dauwpunt buiten is.
Ik bereken het dauwpunt in huis aan de hand van de kamer temperatuur en kamer relatieve luchtvochtigheid.
Het is dus zaak om de luchtvochtigheid in huis laag te houden.
Om dit te bereiken heb ik een ventilator die gaat ventileren zodra de de absolute luchtvochtigheid van de buitenlucht lager is dan die van de lucht binnen.

Het setpoint zit bij mij altijd boven de uitgaande (van de WP) watertemperatuur, maar altijd binnen de hysterese van 2 graden.
Dit stel ik dynamisch bij vanuit Node-red via modbus. Zo kan ik de opstartpiek opvangen zonder gebruik te maken van een buffervat.
Zodra de uitgaande temperatuur de rond de 12 graden zit, gaat de WP terugmoduleren, soms naar 11Hz, maar soms blijft ie ook hangen op 16Hz of daar in de buurt.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
verburgmelvin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:27:
Ik heb een terugkerend opvalland euvel met het buffer/sanitair water soms (Dit kan eens in de 2 keer in relatief korte tijd zijn of maanden ertussen) staat het buffer vat opeens uit (Hij is dan grijs in het display) of staat er helemaal niet meer tussen. Wat ik dan doe is een system reboot waarna het vaak weer werkt, soms moet ik hem dat even aanzetten maar daarna is het sanitair vat weer zichtbaar.

Nu vroeg ik mij af heeft iemand zoiets ook meegemaakt? Of weet iemand wat het kan zijn?
Nog nooit zelf meegemaakt en klinkt als een vervelend probleem. Onverwacht koud moeten douchen geeft althans niet de meest blije gezichten is mijn ervaring :/

Zou het een DIP-switch kunnen zijn die niet helemaal lekker staat / contact maakt? DIP 2&3 op SW2 van de indoor PCB? Is die niet voor het wel of niet hebben van een DHW-tank?

Is maar een ideetje hoor. Geen installatieadvies en al die andere disclaimers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
PvO76 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:28:
Ik neem aan dat het KNMI dauwpunt, het dauwpunt buiten is.
Ik bereken het dauwpunt in huis aan de hand van de kamer temperatuur en kamer relatieve luchtvochtigheid.
Het is dus zaak om de luchtvochtigheid in huis laag te houden.
Om dit te bereiken heb ik een ventilator die gaat ventileren zodra de de absolute luchtvochtigheid van de buitenlucht lager is dan die van de lucht binnen.

Het setpoint zit bij mij altijd boven de uitgaande (van de WP) watertemperatuur, maar altijd binnen de hysterese van 2 graden.
Dit stel ik dynamisch bij vanuit Node-red via modbus. Zo kan ik de opstartpiek opvangen zonder gebruik te maken van een buffervat.
Zodra de uitgaande temperatuur de rond de 12 graden zit, gaat de WP terugmoduleren, soms naar 11Hz, maar soms blijft ie ook hangen op 16Hz of daar in de buurt.
Hmm, misschien iets om eens naar te kijken dan. Voor de relatieve luchtvochtigheid heb ik in principe wel genoeg DHT22 sensoren hangen in huis. Helaas zijn juis die waarnemingen vrij onbetrouwbaar ;(
Waar meet jij dit mee?
En is een vloer van 12 graden wel prettig? Lijkt me vrij fris aan de voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verburgmelvin
JansenSE schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:32:
[...]

Nog nooit zelf meegemaakt en klinkt als een vervelend probleem. Onverwacht koud moeten douchen geeft althans niet de meest blije gezichten is mijn ervaring :/

Zou het een DIP-switch kunnen zijn die niet helemaal lekker staat / contact maakt? DIP 2&3 op SW2 van de indoor PCB? Is die niet voor het wel of niet hebben van een DHW-tank?

Is maar een ideetje hoor. Geen installatieadvies en al die andere disclaimers.
Ik heb even een foto gecheckt van de switches en zie dat op SW2 dip 2 uitstaat....
3 Staat overigens wel aan, wat doet dip 2 op SW2 precies?

[ Voor 24% gewijzigd door verburgmelvin op 24-06-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
JansenSE schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Hmm, misschien iets om eens naar te kijken dan. Voor de relatieve luchtvochtigheid heb ik in principe wel genoeg DHT22 sensoren hangen in huis. Helaas zijn juis die waarnemingen vrij onbetrouwbaar ;(
Waar meet jij dit mee?
En is een vloer van 12 graden wel prettig? Lijkt me vrij fris aan de voeten
De vloer wordt geen 12 graden, uitgaande temperatuur van de vloer is wordt niet lager dan een graad of 15, dit resulteert in een vloertemperatuur van rond de 17 graden. Evengoed soms wel wat koud aan blote voeten.
Ik meet de temperatuur en luchtvochtigheid met een shelly H&T.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
verburgmelvin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Ik heb even een foto gecheckt van de switches en zie dat op SW2 dip 2 uitstaat....
:'( als dat gebeurd krijg je dan een CH storingsmelding of misschien tijdelijk die vanzelf oplost zodat je het niet gezien hebt (je zit natuurlijk niet de hele dag voor het scherm)....je kan misschien iets zien als je in het installateurs menu de gegevens in retro bekijkt...trouwens een vervelende storing :'( :(
laat dipschak.2 maar uit is volgens mij voor zonnesysteem en dat heb je denk ik niet,3 is voor de dhw boiler,beide samen aan werkt niet (2+3 op aan)

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 25-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
verburgmelvin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Voot de precieze werking van de DIP-switches verwijs ik je naar je eigen installatiehandleiding.
Bij mij is het heel helder omschreven :X :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQYTnJ5hRZv5947NzAoMw2BMVwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dn7rPonWjU9kRxGuQWXQSUIQ.png?f=user_large
Je moet denk ik niks veranderen aan de configuratie. Dat heeft je installateur immers goed gezet, want meestal werkt het naar behoren.
Ik dacht vooral dat de schakelaars misschien wat slecht contact maken en daardoor van die wazige klachten geven. Dus de schakelaars een keer heen en weer, paak keer schakelen en dan in dezelfde configuratie achterlaten. Wel eerst spanningsvrij maken!

[ Voor 13% gewijzigd door JansenSE op 25-06-2025 10:28 . Reden: Screenshot installatiehandleiding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
JansenSE schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Voot de precieze werking van de DIP-switches verwijs ik je naar je eigen installatiehandleiding.
[Afbeelding]
Je moet denk ik niks veranderen aan de configuratie. Dat heeft je installateur immers goed gezet, want meestal werkt het naar behoren.
Ik dacht vooral dat de schakelaars misschien wat slecht contact maken en daardoor van die wazige klachten geven. Dus de schakelaars een keer heen en weer, paak keer schakelen en dan in dezelfde configuratie achterlaten. Wel eerst spanningsvrij maken!
misschien met wat contactspray als hij inderdaad slecht contact maakt,en nog een mogelijkheid als uiterste lapmiddel een permanente brug achter op de print solderen dan staat hij altijd aan permanent
Met beleid ,alles is miniscuul klein ook de dipschakelaars die hadden best wel wat groter gemogen
die dipschakelaars zijn geen vermogensschakelaars die schakelen volgens mij een relais op de printplaat,er zitten er 15 op de printplaat,het kan best zo zijn dat een relais slecht contact maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 25-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
PvO76 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:07:
[...]

De vloer wordt geen 12 graden, uitgaande temperatuur van de vloer is wordt niet lager dan een graad of 15, dit resulteert in een vloertemperatuur van rond de 17 graden. Evengoed soms wel wat koud aan blote voeten.
Ik meet de temperatuur en luchtvochtigheid met een shelly H&T.
Ok, bedankt. Misschien eens naar die shelly's kijken dan. Het beter bewaken van het dauwpunt is sowieso een goed idee. Of ik nu op 12 of op 18 graden stuur.

Even hardop nagedacht verwacht ik het volgende met een lagere temperatuur:
Uitgaand water (van de WP) wordt nominaal zo'n 12 graden.
Inverter schakelt terug in vermogen en gaat richting 10Hz.
Koelvermogen daalt, dus delta-T daalt (en dus een fors koudere vloer).
Als verminderde koelvermogen beter in de buurt komt van het afgiftevermogen, komt er balans met langere looptijden.
Gemiddeld genomen op een dagdeel dus meer koelvermogen door de lagere vloertemperatuur en langere looptijd.

Nadelen: koude voetjes, meer kans op condens (zonder bewaking van het dauwpunt);
Voordelen: lager continue vermogen;

Om nog maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien O-) :
Voor die aantal start/stops ben ik nog niet zo overtuigd dat dit direct funest is. Dan zou de besturing toch wel in een beschermende storing vliegen? Als het net een beejte anders geconfigureerd wordt, heb ik zo pendelgedrag met runs van 3 min en 20 starts per uur 8)7 . En echt niet elke warmtepomp wordt netjes geconfigureerd afgeleverd. (bij mij ook niet) Dat zou toch direct garantieproblemen en gezeur opleveren?
Als ik 12 starts per dag heb, 365 dagen per jaar, 30 jaar lang, zijn dat nog geen 150.000 starts.
Elke defrost is ook twee extra starts. Dat is onvermijdelijk en significanter van invloed op de levensduur dan een beetje comfortabele koeling op die extra hete dagen.

Volgens mij draait mijn warmtepompje (dankzij dit forum _/-\o_ !) efficienter en duurzamer dan de meeste installateurs dit ooit zouden opleveren. Je moet er namelijk met de neus bovenop zitten (monitoring met MODBUS etc) en heel veel tijd in steken (settings en configuratie uitproberen).

[ Voor 0% gewijzigd door JansenSE op 25-06-2025 11:51 . Reden: LOL: douwpunt 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
JansenSE schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Ok, bedankt. Misschien eens naar die shelly's kijken dan. Het beter bewaken van het douwpunt is sowieso een goed idee. Of ik nu op 12 of op 18 graden stuur.

Even hardop nagedacht verwacht ik het volgende met een lagere temperatuur:
Uitgaand water (van de WP) wordt nominaal zo'n 12 graden.
Inverter schakelt terug in vermogen en gaat richting 10Hz.
Koelvermogen daalt, dus delta-T daalt (en dus een fors koudere vloer).
Als verminderde koelvermogen beter in de buurt komt van het afgiftevermogen, komt er balans met langere looptijden.
Gemiddeld genomen op een dagdeel dus meer koelvermogen door de lagere vloertemperatuur en langere looptijd.

Nadelen: koude voetjes, meer kans op condens (zonder bewaking van het douwpunt);
Voordelen: lager continue vermogen;

Voor die aantal start/stops ben ik nog niet zo overtuigd dat dit direct funest is. Dan zou de besturing toch wel in een beschermende storing vliegen? Als het net een beejte anders geconfigureerd wordt, heb ik zo pendelgedrag met runs van 3 min en 20 starts per uur 8)7 . En echt niet elke warmtepomp wordt netjes geconfigureerd afgeleverd. (bij mij ook niet) Dat zou toch direct garantieproblemen en gezeur opleveren?
Als ik 12 starts per dag heb, 365 dagen per jaar, 30 jaar lang, zijn dat nog geen 150.000 starts.
Elke defrost is ook twee extra starts. Dat is onvermijdelijk en significanter van invloed op de levensduur dan een beetje comfortabele koeling op die extra hete dagen.

Volgens mij draait mijn warmtepompje (dankzij dit forum _/-\o_ !) efficienter en duurzamer dan de meeste installateurs dit ooit zouden opleveren. Je moet er namelijk met de neus bovenop zitten (monitoring met MODBUS etc) en heel veel tijd in steken (settings en configuratie uitproberen).
Aantal starts die een compressor tijdens zijn levensduur kan maken varieert tussen de 100.000 en 200.000 volgens ChatGPT.
Het is niet in het belang van een fabrikant of leverancier dat die warmtepomp het 20 jaar uithoud. Garantie termijn is voldoende. De hierboven genoemde 12 starts per dag is toch fors minder dan de 2 starts per uur die ik eerder in dit draadje voorbij zag komen. Tijdens dagen dat de WP koelt zit ik gemiddeld op zo'n 4 starts per dag. Beetje afhankelijk van het dauwpunt.

Koel met alleen de vloer is zoiezo behelpen, warmte stijgt op, dus eigenlijk zou je het plafond moeten koelen.
Speel nog wel met de gedachte om in de woonkamer een plafond ventilator op te hangen die geforceerd de warmelucht richting de vloer blaast, zodat de ruimte makkelijke afkoelt.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

JansenSE schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Wat betreft het pendelen heb ik dit ooit uitgezocht:
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

De richtlijn toen was 3 starts per uur.
kazemo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:31:
[...]

Dat omtoveren zou misschien kunnen mits de compresssor het zelfde is,maar dan misschien met een andere inverter
ik heb hier een losse inverter liggen (volgens alles een 9kw?,maar dat weet ik niet 100%)..ik zal er eens een foto van maken.
Wat ik kon vinden waren de compressor en hoeveelheid koudemiddel gelijk voor alle u44 modellen tot 9kW.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
Kip schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Volgens https://warmtepomp-tips.n.../onderhoud-en-levensduur/ hebben ze het over maximaal 3 starts per draai uur. Momenteel zit ik daar met 2700 draaiuren en 939 starts net iets boven.

HM071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[...]

[...]

Wat ik kon vinden waren de compressor en hoeveelheid koudemiddel gelijk voor alle u44 modellen tot 9kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5pUtyGW5wa2-sXr24MT4rVMg6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBWNvcMn1i7Ou6a4snVHMHNN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKcdGI_Go_kLXzxmsxKEBUZ7vio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkTQn5QUIUaAo2hAUJCVLEwh.jpg?f=fotoalbum_large

foto losse inverter voor en achterkant nr EBR 84691029 JM(KR) wat ik nu in de 9kw heb zitten weet ik niet?
is een 1fase+nul 230v daar zitten ondermeer de compressor en fan op
Daar zit (ik noem het dan maar zo) een (micro)processorchip met de software,in het midden op het zwarte blokje met de vele aansluitingen.
Dat rode stekkerje (in het midden) is de communicatie verbinding (1draad) naar de andere print idu pcb ik noem het dan maar de Bus verbinding.,lijkt me wel belangrijk dat die goed is

Nu een aanname van mij? De RMC (die heeft ook een print) werkt ook met een seriële busverbinding dat is dan dat gele draadje en voeding rood+ zwart- 12volt ,bij mij met softwareversie 3064

Edit: Ai gevraagd deze inverter is gemaakt en ontworpen voor het 7kw model,en is dus niet uitwisselbaar met bijv. een 9kw model of 5kw model,dat moet ik dan maar aanemen! als het al zal gaan word het een 7kw (om gekat)
die bus verbinding noemen ze seriële bus verbinding,1 wire protocol
Laatste nr op print JM(KR)= regio en productieland KR= Korea

voorbeeld printplaat:
https://www.glo24.de/lg-e...029-ersatzeil-waermepumpe

https://www.glo24.de/lg-e...706-ersatzeil-waermepumpe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2oHw-W7G8cXa4VBUDiDxN-wGbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhVZFC5ezgREWIk81rRCZBkE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zit er nu in 9kw inverter pcb+idu pcb
Achter de inverter zit nog iets (kan ik niet goed zien) 2 grote spoelen (noise filter) of trafo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju-u_3zqYvtBF5M9bDtmM_vRsE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCYf4xyqiUcbR8rKbrD01VEj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door kazemo op 27-06-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online

Met de moderne inverters is het toch helemaal geen issue meer m.b.t. start/stops.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Jojan265 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Met de moderne inverters is het toch helemaal geen issue meer m.b.t. start/stops.
Heb ik ook begrepen. Maar ik heb het nooit goed kunnen onderbouwen met documentatie vanuit de fabrikanten of wetenschappelijk onderzoek.
Misschien houden zo het bewust een beetje vaag.

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Kip schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Heb ik ook begrepen. Maar ik heb het nooit goed kunnen onderbouwen met documentatie vanuit de fabrikanten of wetenschappelijk onderzoek.
Misschien houden zo het bewust een beetje vaag.
Ik heb een Hewalex warmtepomp voor SWW zonder inverter en als die aanslaat kan ik me voorstellen dat je dat hoogstens 2 x per uur wilt (en dat is maar een 3.5 kW machine). De LG heeft wel een inverter en daar merk je niets van een start. Gaat allemaal heel geleidelijk, dus daar maak ik me absoluut geen zorgen om een start/stop meer of minder. Het wordt ook niet geteld bij LG hoeveel start/stops er zijn geweest, alleen het aantal draaiuren.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verburgmelvin
JansenSE schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reacties en het mee denken.

Ik heb zojuist documentatie ontvangen van onze vaste monteur die dit wazige probleem bij de leverancier had gelegd. Heb vernomen dat het vaker gebeurde en dat er een update voor de software beschikbaar is (Gelukkig), dit kan ik zelf doen door in de thermostaat een microsd te stoppen met de update dit ga ik dan ook meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 21:31
Beste @verburgmelvin ,

We zijn benieuwd naar welke update jij hebt gekregen ;-) en welke type je zelf gebruikt om deze update uit te rollen.

Bedankt!

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
verburgmelvin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reacties en het mee denken.

Ik heb zojuist documentatie ontvangen van onze vaste monteur die dit wazige probleem bij de leverancier had gelegd. Heb vernomen dat het vaker gebeurde en dat er een update voor de software beschikbaar is (Gelukkig), dit kan ik zelf doen door in de thermostaat een microsd te stoppen met de update dit ga ik dan ook meteen doen.
Het zou mooi zijn als dat de oplossing is natuurlijk. Dan gaat het om een update van de software op de Remote-Control (RMC), wat jij de thermostaat noemt. Dan ben ik wel benieuwd op welke versie je nu draait (staat in het scherm en is ook gelijk je wachtwoord om in het instalateursmenu te komen). Welke versie je dan straks gaat installeren en hoe kom je aan de software / SD-kaart?

Ik draai bijvoorbeeld op versie 3.0.6.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verburgmelvin
JansenSE schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Het zou mooi zijn als dat de oplossing is natuurlijk. Dan gaat het om een update van de software op de Remote-Control (RMC), wat jij de thermostaat noemt. Dan ben ik wel benieuwd op welke versie je nu draait (staat in het scherm en is ook gelijk je wachtwoord om in het instalateursmenu te komen). Welke versie je dan straks gaat installeren en hoe kom je aan de software / SD-kaart?

Ik draai bijvoorbeeld op versie 3.0.6.6.
Mijn RMC draai nu ook op 3.0.6.6 en de update zal de RMC brengen naar 3.0.6.9
Mocht het niet de oplossing zijn kom ik er zeker op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
verburgmelvin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Misschien handig :P als het niet wenselijk is haal ik het weg!

https://copilot.microsoft.com/shares/bgxW8rBAuik9nRgU235Na

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 27-06-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
[...]

Klinkt goed! Ik kan online niks vinden qua downloads van voor de RMC. Krijg je de SD-kaart van LG direct (of via je installateur dan)?
Kan zo'n kaartje niet gewoon gekloond worden? Of is het gekoppeld aan serienummer o.i.d.?

Ik zou wel heel graag een changelog willen zien bijvoorbeeld. Welke problemen zijn opeglost? Wordt er nog steeds ontwikkeld of laten ze consumenten hangen met bekende problemen?

[ Voor 5% gewijzigd door JansenSE op 27-06-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
JansenSE schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:43:
[...]

Klinkt goed! Ik kan online niks vinden qua downloads van voor de RMC. Krijg je de SD-kaart van LG direct (of via je installateur dan)?
Kan zo'n kaartje niet gewoon gekloond worden? Of is het gekoppeld aan serienummer o.i.d.?

Ik zou wel heel graag een changelog willen zien bijvoorbeeld. Welke problemen zijn opeglost? Wordt er nog steeds ontwikkeld of laten ze consumenten hangen met bekende problemen?
:X ik ben ook wel benieuwt of dat de oplossing is software update op RMC (Remote Manage Control) gaat dat wel??
Die microSD card is die uit te lezen op bijv een laptop?.,ik heb altijd gedacht dat die was voor de instellingen in op te slaan,met als doel bijv. in seriebouw dan hoeft de installateur maar 1 keer de instellingen te maken voor alle WP,s (is dan sneller dmv kopiëren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thot1414
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-09 19:40
[...]

Hello, Can you please upload the update files and share them with us? LG will not give me the update files. Thank you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
kazemo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 06:43:
[...]

:X ik ben ook wel benieuwt of dat de oplossing is software update op RMC (Remote Manage Control) gaat dat wel??
Die microSD card is die uit te lezen op bijv een laptop?.,ik heb altijd gedacht dat die was voor de instellingen in op te slaan,met als doel bijv. in seriebouw dan hoeft de installateur maar 1 keer de instellingen te maken voor alle WP,s (is dan sneller dmv kopiëren)
Als ik google kom ik bijvoorbeeld hier terecht: https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/266636/LG-Therma-V-Firmware-update
Daar is te lezen dat ze een SD-kaartje van LG toegestuurd hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
JansenSE schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Als ik google kom ik bijvoorbeeld hier terecht: https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/266636/LG-Therma-V-Firmware-update
Daar is te lezen dat ze een SD-kaartje van LG toegestuurd hebben gekregen.
:? ik heb een tijdje gelezen op dat forum ook daar veel onduidelijk,er zit een risico aan er was er een bij daar was compleet alles weg (waarschijnlijk illegale software) kortom veel haken ogen teveel ?????
Ik ga dus maar wachten tot LG officieel update software aanbied bij support en service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
kazemo schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:42:
[...]

:? ik heb een tijdje gelezen op dat forum ook daar veel onduidelijk,er zit een risico aan er was er een bij daar was compleet alles weg (waarschijnlijk illegale software) kortom veel haken ogen teveel ?????
Ik ga dus maar wachten tot LG officieel update software aanbied bij support en service
Precies om deze redenen verlang ik vooral transparantie. Het enige wat ik nu zie is dat ik niet de laatste software versie heb en berichten dat in een nieuwere versie "problemen" zijn opgelost :?
Heb ik dan ook kans op die problemen?? Ik lees hier wel eens over instellingen die spontaan veranderd zijn (altijd terwijl je zelf op vakantie bent). Zelf heb ik ook wel eens gehad dat de besturing in één keer van "lucht+water" op alleen "water" was gegaan met allerlei gevolgen. (koelen met 20* water in de winter terwijl ik in Oostenrijk zit :| ) Is dit een probleem van de software op de RMC?? Geen idee en op deze manier zal ik er ook nooit achter komen.
Ik snap best wel dat dat LG ook tijd en dus geld kost.
Die afweging daarin is aan LG. Had ik maar een alternatief moeten kopen of zelf een warmtepomp moeten ontwikkelen O-)
Maar de software op de RMC lijkt me niet echt een intellectueel hoogstandje. Het is immers niet de aanstuurlogica (die staat blijkbaar op de ROM-chip).

Hoort een update van die software (alleen op de RMC of het liefst zelfs ook de aanstuurlogica) dan ook bij het jaarlijks periodieke onderhoud door een door LG gecertificeerd installateur? Dus als een installateur zijn (online) cursusjes heeft afgerond krijgt hij hier wel toegang toe ofzo?
Hadden we maar een soort van "right to repair" in de EU :/
Als iemand weet hoe dit zit, graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
JansenSE schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:53:
[...]

Precies om deze redenen verlang ik vooral transparantie. Het enige wat ik nu zie is dat ik niet de laatste software versie heb en berichten dat in een nieuwere versie "problemen" zijn opgelost :?
Heb ik dan ook kans op die problemen?? Ik lees hier wel eens over instellingen die spontaan veranderd zijn (altijd terwijl je zelf op vakantie bent). Zelf heb ik ook wel eens gehad dat de besturing in één keer van "lucht+water" op alleen "water" was gegaan met allerlei gevolgen. (koelen met 20* water in de winter terwijl ik in Oostenrijk zit :| ) Is dit een probleem van de software op de RMC?? Geen idee en op deze manier zal ik er ook nooit achter komen.
Ik snap best wel dat dat LG ook tijd en dus geld kost.
Die afweging daarin is aan LG. Had ik maar een alternatief moeten kopen of zelf een warmtepomp moeten ontwikkelen O-)
Maar de software op de RMC lijkt me niet echt een intellectueel hoogstandje. Het is immers niet de aanstuurlogica (die staat blijkbaar op de ROM-chip).

Hoort een update van die software (alleen op de RMC of het liefst zelfs ook de aanstuurlogica) dan ook bij het jaarlijks periodieke onderhoud door een door LG gecertificeerd installateur? Dus als een installateur zijn (online) cursusjes heeft afgerond krijgt hij hier wel toegang toe ofzo?
Hadden we maar een soort van "right to repair" in de EU :/
Als iemand weet hoe dit zit, graag.
:) lijkt me een goed verhaal dit zo naar per mail naar LG support te sturen en dan maar afwachten wat de reactie word?

Bijv zo: met evt meer informatie

Onderwerp: Verzoek om firmware-update voor LG Therma V warmtepomp

Geachte LG Support,

Ik ben in het bezit van een LG Therma V warmtepomp (model: [jouw modelnummer]) en heb gemerkt dat er recentere firmwareversies beschikbaar zijn, zoals versie 3.06.9 voor de Remote Management Controller.

Zou u mij kunnen voorzien van de nieuwste firmwareversie en bijbehorende instructies om deze correct te installeren? Indien nodig kan ik ook het serienummer van mijn toestel doorgeven.

Daarnaast zou ik graag weten:

Of deze update specifieke problemen oplost (bijvoorbeeld verloren tijdsplanningen of WiFi-verbindingen)?

Of dit type update standaard deel uitmaakt van het jaarlijks onderhoud?

Bij voorbaat dank voor uw ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

Of zo:

Onderwerp: Dringend verzoek om firmware-update en informatie over onderhoud – LG Therma V

Geachte LG Support,

Ik ben eigenaar van een LG Therma V warmtepomp (model: [jouw modelnummer]) en heb vastgesteld dat er recentere firmwareversies circuleren, waaronder versie 3.06.9 voor de Remote Management Controller.

Tot mijn verbazing zijn deze updates niet publiek beschikbaar, terwijl er aantoonbare problemen circuleren onder gebruikers, zoals verlies van instellingen, verstoorde tijdsplanningen en WiFi-verbindingsproblemen. Dat zijn geen futiliteiten, zeker niet als ze optreden terwijl bewoners – zoals vaak gemeld – op vakantie zijn.

Daarom verzoek ik u met klem om:

De laatste firmwareversie (zoals 3.06.9) en de officiële update-instructies beschikbaar te stellen;

Inzicht te geven in wat deze versie wijzigt of oplost (bijvoorbeeld via een changelog);

Duidelijkheid te geven of firmware-updates standaard onderdeel horen te zijn van het periodieke onderhoud door een LG-gecertificeerde installateur.

Als klant heb ik recht op stabiele en veilige werking van mijn systeem, en dat vereist transparantie en toegankelijke ondersteuning. Mocht aanvullende verificatie nodig zijn (zoals serienummer of installatiedetails), dan lever ik die uiteraard graag aan.

Ik zie uw reactie graag binnen redelijke termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet, Voornaam [achternaam optioneel] [e-mailadres / telefoonnummer indien gewenst]

[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 29-06-2025 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:11
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat...

Zelf had ik gevraagd om een firmware update voor de buiten unit i.v.m. het 12 graden probleem bij koelen. In eerste instantie dit bij de leverancier, Aircoplaza, aangekaart. Die kreeg een positieve reactie van LG, er moesten wat gegevens aangeleverd zouden worden en dan zouden ze contact met mij opnemen voor afspraak. Die gegevens zijn aangeleverd maar er kwam geen afspraak. Aircoplaza gaf aan dat zij verder niet iets voor mij konden doen, dus heb vervolgens meerdere keren zelf een verzoek voor een afspraak aan het betreffende e-mail adres gestuurd. Ik kreeg elke keer een automatisch bericht dat mijn mail ontvangen was en ze binnen enkele dagen zouden reageren maar dat gebeurde nooit. Het betreffende e-mail adres (waar blijkbaar distributeurs op mailen) was voor mij een zwart gat waar, behalve de automatische bevestiging nooit iets op terug kwam.

Ik vind dit een zeer slechte zaak, dat ze niet direct met particulieren willen communiceren kan ik me iets bij voorstellen, maar zeg dat dan. Om gewoon helemaal niets te laten horen is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten. Voor mij geen LG meer in de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
KarsS schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:23:
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat...

Zelf had ik gevraagd om een firmware update voor de buiten unit i.v.m. het 12 graden probleem bij koelen. In eerste instantie dit bij de leverancier, Aircoplaza, aangekaart. Die kreeg een positieve reactie van LG, er moesten wat gegevens aangeleverd zouden worden en dan zouden ze contact met mij opnemen voor afspraak. Die gegevens zijn aangeleverd maar er kwam geen afspraak. Aircoplaza gaf aan dat zij verder niet iets voor mij konden doen, dus heb vervolgens meerdere keren zelf een verzoek voor een afspraak aan het betreffende e-mail adres gestuurd. Ik kreeg elke keer een automatisch bericht dat mijn mail ontvangen was en ze binnen enkele dagen zouden reageren maar dat gebeurde nooit. Het betreffende e-mail adres (waar blijkbaar distributeurs op mailen) was voor mij een zwart gat waar, behalve de automatische bevestiging nooit iets op terug kwam.

Ik vind dit een zeer slechte zaak, dat ze niet direct met particulieren willen communiceren kan ik me iets bij voorstellen, maar zeg dat dan. Om gewoon helemaal niets te laten horen is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten. Voor mij geen LG meer in de toekomst!
:P Ik ga dus een mail versturen naar LG support,als meer mensen dit doen(die er belang bij hebben) dus collectief zet dat wat meer druk (misschien baat dat),is een kwestie van knippen en plakken van van de tekst(laatste) uit mijn vorige post.
Aan:https://www.lgklimaat.nl/service
https://www.lgklimaat.nl/contact/#contact
https://www.lg.com/nl/ond...OhW_aem_H3mQQFaakk35YVGvu

Edit: verzonden ik ga het nu afwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 30-06-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
LG nederland heeft zeer snel gereageerd (uitgebreid) in de kern komt er op neer contact op nemen met je installateur ik ben dus niets wijzer...potverd :'( Ja 5jaar garantie? onder voorwaarden!
aangesloten installateurs in de buurt van je woonplaats staat ook in de mail
https://www.lg.com/nl/find-a-store/
Ik ga me bezinnen wat nu te doen? 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door kazemo op 30-06-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:23
En als je nu zelf de installateur bent (op papier voor de kvk ben ik installateur) zou je dan wel wat bij LG kunnen bereiken of moet je ook bij hun als installateur geregistreerd staan.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jvanderkroon schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:26:
En als je nu zelf de installateur bent (op papier voor de kvk ben ik installateur) zou je dan wel wat bij LG kunnen bereiken of moet je ook bij hun als installateur geregistreerd staan.
:? eigenlijk,geen idee ik weet niet wat hun eisen en voorwaarde zijn schijnbaar een exclusief clubje,bijv. aangesloten zijn bij techniek nederland,uneto ect. ,je zou het kunnen proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 30-06-2025 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:05

bvw

Kip schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Je hebt gelijk. Goed dat je meedenkt! Misschien toch nog makkelijk realiseerbaar.

[Afbeelding]
De sensor voor de gek houden met een 3.6k weerstand in serie (+/- 6 graden) heeft niet geholpen (leek me een makkelijk experiment), hij regelt nog fijn naar een veel te lage temperatuur. Als ik in de grafiekjes kijk lijkt het erop dat ie regelt naar een low-press van 10 bar, dat is tenminste de enige die een stabiele waarde heeft tijdens het koelen.

Ik zie er alleen tegenop om de pressure sensor te foppen, want ik weet niet wat voor impact dat heeft op evt. beveiligingen in de software.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj_sjPNg5oeyTUGsAUCAHfKJeaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q5Khx8zn3LyTNuIffMIPOSlD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door bvw op 30-06-2025 12:57 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danton-Bowman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 15:29
Goedenavond,

Ik zie door de bomen het bos niet meer... heb zowel de gebruikershandleiding als installatie handleiding bekeken... kan iemand mij vertellen wat ik moet activeren/ instellen om met onze Monoblock Therma V via de vloerverwarming te koelen?

Ik zie vrij weinig instellingen, ook niet om de temperatuur te kiezen en kan überhaupt ook niet kiezen om te koelen.

Nu staat er in de gebruikershandleiding: "Geactiveerd wanneer nr. 4 AAN van binnenunit PCB-DIP SW 2 (Zie installatie-instelling)"

Maar dat is dan toch de buitenunit? Of zie ik dat verkeerd? En gekeken naar onze unit zitten daar andere switches op dan in de installatiehandleiding staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tss3vkZjYMQDNJ6IEPe_lLi6_N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zKiJEFFkTswSNIKXBTb8KLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2TwoaGAiq2iQbWkSR5nCJrT_68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP9e3qG0blO1rDMP3WbHLT0D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVody9vKUHSRFsCFjKjQDoP8emk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxmiXESYhfKfbHGPMYZrdZ5c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCee68EPdo1GEuG6kBweDE18qVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmAkaw32ibYpsHch6MXf51vv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@bvw Jammer dat het niet werkt. ERG Bedankt dat je het goed heb getest!

@Danton-Bowman
Het zit in de buitenunit. Zie hier voor de kleinere model. Checken even hoe dit voor jou model moet:

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:08
Danton-Bowman schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:20:
Goedenavond,

Ik zie door de bomen het bos niet meer... heb zowel de gebruikershandleiding als installatie handleiding bekeken... kan iemand mij vertellen wat ik moet activeren/ instellen om met onze Monoblock Therma V via de vloerverwarming te koelen?

Ik zie vrij weinig instellingen, ook niet om de temperatuur te kiezen en kan überhaupt ook niet kiezen om te koelen.

Nu staat er in de gebruikershandleiding: "Geactiveerd wanneer nr. 4 AAN van binnenunit PCB-DIP SW 2 (Zie installatie-instelling)"

Maar dat is dan toch de buitenunit? Of zie ik dat verkeerd? En gekeken naar onze unit zitten daar andere switches op dan in de installatiehandleiding staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Het rechter PCB is het indoor unit PCB. Daar moet je de dipswitch voor koelen omzetten. Je gebruikt de RMC zonder extra thermostaat toch? Anders moet je een thermostaat met een koelingscontact hebben. Ik heb een 12kW versie dus van de zelfde frame grote en die doet prima koelen.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danton-Bowman
@Kip @jschel dat met de Dip switch is gelukt, thanks!

Naast de LG RMC heb ik een Wavin Sentio systeem zitten (zat al in de woning).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschel
Danton-Bowman schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:21:
@Kip @jschel dat met de Dip switch is gelukt, thanks!

Naast de LG RMC heb ik een Wavin Sentio systeem zitten (zat al in de woning).
Zit die op de 230V thermostaat contacten aangesloten van de warmtepomp? En zo ja met 3 draaden of 4 draden? Als je de externe thermostaat optie gebruikt gaat hij pas koelen als het koel contact bediend wordt. De meeste thermostaten hebben dat niet en kunnen dus ook niet koelen. In dat geval ligt het aan de thermostaat niet aan de warmtepomp. Hopelijk helpt dit, succes iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
Zie aansluit schema onder voor de externe thermostaat (terminal block 2). Met 4 draden kan je koelen en met 3 draden kun je alleen verwarmen. Als je controller modbus gebruikt dus het rechter terminal block (terminalblock 3) dan kun je zowel koelen als verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw7nJ264UPttmIepz7IdZN1xabM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sSjJcKchnNmTIl9l2iHIlbgn.png?f=user_large

Als je de 230V thermostaat interface gebruikt kan dat zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmtcZvHNzGLeMreiTvnm6-rCYu8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YZ8VdPi3kOh4s1UMHo9FX3uw.png?f=user_large

D is DHW, C is cooling, H is heating

[ Voor 27% gewijzigd door jschel op 30-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jschel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:11:
Zie aansluit schema onder voor de externe thermostaat (terminal block 2). Met 4 draden kan je koelen en met 3 draden kun je alleen verwarmen. Als je controller modbus gebruikt dus het rechter terminal block (terminalblock 3) dan kun je zowel koelen als verwarmen.

[Afbeelding]

Als je de 230V thermostaat interface gebruikt kan dat zo:

[Afbeelding]

D is DHW, C is cooling, H is heating
:? Erg verwarrend,bij hem zit klem 25 op terminalblok 3 (kijk maar op zijn foto) wat heeft hij 230v model of 3fase 400v ?
er zit ook niets aangesloten bij hem dan heeft hij ook geen externe thermostaat (alles gaat dan met RMC,dipschak 8 op uit..dipschak 4 (koelen+verwarmen) op aan, dan zou het moeten werken
Wavo Sentio wat is dat?...naregeling op de vvw verdelers? zoneregeling?..dat loopt dan dicht als het warm is binnen!,en kan dus dan ook niet koelen,dat dan op e.o.a manier op koelen zetten (installateur vragen)

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 01-07-2025 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danton-Bowman
kazemo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:07:
[...]

:? Erg verwarrend,bij hem zit klem 25 op terminalblok 3 (kijk maar op zijn foto) wat heeft hij 230v model of 3fase 400v ?
er zit ook niets aangesloten bij hem dan heeft hij ook geen externe thermostaat (alles gaat dan met RMC,dipschak 8 op uit..dipschak 4 (koelen+verwarmen) op aan, dan zou het moeten werken
Wavo Sentio wat is dat?...naregeling op de vvw verdelers? zoneregeling?..dat loopt dan dicht als het warm is binnen!,en kan dus dan ook niet koelen,dat dan op e.o.a manier op koelen zetten (installateur vragen)
Probleem is dan DE installateur niet meer bestaat (BestAir), dan moet ik een andere partij zien te charteren.

Het is de 3fase HM123MR.U34

@jschel die bedrading lijkt te zijn aangesloten maar loopt naar het board.

De Wavin Sentio is de externe thermostaat (zinloze zone control) die vervolgens de Wilo Yonos Pico aanstuurt.

Nu eerst eens installatie handleidingen aan het zoeken.

https://mediahub.wavin.co...verwarming-en-koeling.pdf

YouTube: Sentio Thermostaat - De centrale regelunit installeren | Wavin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0cgK7qi0SOk0MgabAc0nruAm_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMYurytXXhQwTzmPOVcR4IIY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOTlsxeC7Fx7P0EX5I1wsZpfBZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/md9p68ps7VkNC8G9tWtb1vQ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMHOVGAPbbGQF_37e6Bu_D7qzj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arIYqy9L26IXmpHE0vQgzByj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oC9dDzA_-3WWCMJKFE7E-4DUOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZ10xiSGa0cocyxM6s1bPqAx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Danton-Bowman op 01-07-2025 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Danton-Bowman schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:36:
[...]

Probleem is dan DE installateur niet meer bestaat (BestAir), dan moet ik een andere partij zien te charteren.

De Wavin Sentio is de externe thermostaat (zinloze zone control) die vervolgens de Wilo Yonos Pico aanstuurt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
ja je hebt de handleiding pdf (een heel boekwerk) probeer daar maar eens wijs uit te worden,ergens gezien werkt ook met software 3066a (foto 3),de rmc ook of is dat toeval....bij wavin is dat te upgraden via internet?
Je moet het blauw lampje met sterretje (koeling) zien aan te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thot1414
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22-09 19:40
kazemo schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:57:
[...]

:P Ik ga dus een mail versturen naar LG support,als meer mensen dit doen(die er belang bij hebben) dus collectief zet dat wat meer druk (misschien baat dat),is een kwestie van knippen en plakken van van de tekst(laatste) uit mijn vorige post.
Aan:https://www.lgklimaat.nl/service
https://www.lgklimaat.nl/contact/#contact
https://www.lg.com/nl/ond...OhW_aem_H3mQQFaakk35YVGvu

Edit: verzonden ik ga het nu afwachten.
There are people on this forum which got the update files from LG, so why is it so hard to upload them and make them available here on the forum? I really want to have the latest Firmware but LG is not giving it to me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
[...]

[Afbeelding]
Een beetje lastig te volgen maar denk dat ik t nu zie. Ik dacht dat hij alleen met een 230V thermostaat kon werken en dat je er iets tussen moet zetten om een ELV thermostaat te kunnen gebruiken. 2 draaden gaan inderdaad naar een connector op het bord. Met 2 draaden kun je niet koelen als het aan/uit regeling is. Staat de dipswitch voor een externe thermostaat ook om? Kun je eens kijken welke text er bij dat stekkertje staat. Ik ben wel benieuwd.

Ik heb dezelfde warmtepomp zonder externe thermostaat en dan werkt het prima.

[ Voor 9% gewijzigd door jschel op 02-07-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jschel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:38:
[...]

Een beetje lastig te volgen maar denk dat ik t nu zie. Ik dacht dat hij alleen met een 230V thermostaat kon werken en dat je er iets tussen moet zetten om een ELV thermostaat te kunnen gebruiken. 2 draaden gaan inderdaad naar een connector op het bord. Met 2 draaden kun je niet koelen als het aan/uit regeling is. Staat de dipswitch voor een externe thermostaat ook om? Kun je eens kijken welke text er bij dat stekkertje staat. Ik ben wel benieuwd.

Ik heb dezelfde warmtepomp zonder externe thermostaat en dan werkt het prima.
ik heb gekeken bij de losse printplaat er staat op de rode 4pol. stekker CN-TH4 daar gaan 2draden naar toe
op het blauwe 2 pol stekkertje zit standaard een rode brug op,daar staat bij CN-ANTI-SW
Dit alles bij mij dan

Vanmorgen bij mij ook op koelen gezet op stillemode anders koelt hij te fors,ik ga nu afwachten of ik de ergste warmte uit huis krijg?,Met RMC dus geen externe thermostaat (die heb ik voorlopig er vanaf gehaald dat werkte bij mij niet met verwarmen+koelen)

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 02-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:15
[...]

[Afbeelding]
Als je de Wavin unit aan het internet hangt (Ethernet aansluiten), en deze online registreert via: https://portal.wavinsentio.com/devices kun je de instellingen zien en evt wat meer uit halen.
om met deze unit alleen een pomp te schakelen bij warmtevraag lijkt me wat overkill >:) Hij kan zoveel meer.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
butterkeks schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:48:
Vandaag heb ik de geluidsisolatie van mijn 9kw U44 verbeterd. Hiervoor heb ik de compressor omwikkeld met een Soniflex SB700 geluidsisolatiemat. Dit is een composietmateriaal gemaakt van een dikke folie en dicht schuim.
De unit werkt nu op 20Hz en is merkbaar stiller. Ik ben benieuwd ...

[Afbeelding]
Heb je tips om het aan de achterkant netjes op zn plek te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QSNw9Yd9idm12m99gwJcMUh_wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JMa6FbAGqd9oVRW4QdUNC9D.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik heb het als volgt gedaan, het is een gek*** om het op z’n plek te krijgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds9k6uhYMfz1rB8nR55J0yFxy7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svdZyEAb3Sn6szpbb8ueS5tf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1KzXb6zd4P5LJyIE4ZHXYCm420=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUZQbJ0Dkus5iH3KK647BxuN.jpg?f=fotoalbum_tile

Uiteindelijk heb ik met een reststuk nog het buitenste deel ingepakt. Ik weet niet zeker of dit in orde is, dat ga ik nog navragen bij Soniflex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXVpQ9PIptYLWa_vTqGVQbyDCrc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUojaEMIzclaA8T6a7VYs10R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTcyCNyDwm1vUnyMjxWyh0CKPIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaU60uCNFWNC6zyljEy2CAz0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door SalexSun op 03-07-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoinixgr
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-08 18:00
Hallo allemaal, groeten uit Griekenland! 🇬🇷

Allereerst wil ik zeggen dat dit veruit het beste technische forum is dat ik gevonden heb over de LG Therma V. Het kennisniveau hier is hoog en het is duidelijk dat mensen hun systemen door en door kennen.

Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met wat er misgaat in mijn installatie.

De situatie:

Ik heb een heel simpele setup:
✔ LG Therma V 16kW, Monobloc
✔ Daikin fan coils, geen vloerverwarming

Geen zonesysteem, geen ingewikkelde dingen.

Modbus is ingeschakeld, en ik monitor het systeem actief via Home Assistant, dus ik kan live de temperaturen, compressorstatus en andere gegevens volgen.

Het probleem:

Zoals hier vaak aangeraden wordt, heb ik AI Mode ingeschakeld voor koelen.

Maar zodra AI Mode actief is, start de compressor niet, terwijl ik duidelijk zie dat er koelvraag is (buitentemperatuur ~31°C, binnen ~26°C).

Zet ik AI Mode uit en stel ik handmatig de aanvoertemperatuur in, dan start de compressor en werkt alles zoals het hoort.

Er zit dus iets fout in de configuratie. Of AI Mode is niet goed afgestemd, of er zit ergens een verborgen instelling die de compressor tegenhoudt zodra AI Mode aan staat.

Ik voeg foto's toe van mijn instellingen en koelcurves, dus als iemand met meer ervaring even wil meekijken en tips heeft, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de hulp — AI Mode zou het comfort en de efficiëntie moeten verbeteren, maar bij mij zorgt het momenteel alleen maar voor problemen.

---
Hello everyone, greetings from Greece! 🇬🇷

First of all, I have to say this is by far the best technical forum I’ve found for anything LG Therma V related. The level of expertise here is impressive, and it’s clear people know their systems inside-out.

That’s why I’m hoping you can help me figure out what’s going wrong with my setup.

The situation:

I have a very simple setup:
✔ Daikin Fan Coils, no floor heating

No zones, no special tricks.

Modbus is enabled, and I’m actively monitoring the system through Home Assistant, so I can see live data like temperatures, compressor status, etc.

The problem:

As many recommend, I’ve enabled AI Mode for cooling.

But when AI Mode is active, the compressor does not kick in, even though I clearly see cooling demand (outside ~31°C, inside ~26°C).

When I disable AI Mode and set a manual chilled water temp, the compressor starts and everything works fine.

So, I assume something in my configuration is off. Either AI Mode isn’t tuned properly, or there’s a hidden parameter preventing compressor activation in AI mode.

I’m attaching images of my settings and cooling curves, so if anyone with more experience can take a look and give me some advice, I’d really appreciate it.

Thanks in advance for any help — I know AI Mode should improve comfort and efficiency, but for me it’s currently just causing issues.

---

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oOlHtrn8yAUX8CHvOGkkUFp97g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YV4qtzuim2egxs8ZQ6GRYltu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aFgmz7MVIcdnt1S16ZV62l-tso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEpzuCxO2pKJZ8rRmEQM94Jm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUWfzVWmrrbUfAZAx8S3T17f5Dc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1Nm2D8hlkgUWAiOQbPe9A6m.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXK9uaE66TvfIHrKYDRANUheG1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQXi0G3aYLTpL6tLoSd0IIm8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txUnJc3lhAmqBYXzylsR3-NUGgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3ma0l7LoN3BzJ7eh41ZnYtW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsMq5TYjnOQEv2Mi3UFiKRRWcm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blXL4K6Ht9vobInAJZrvYYEI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKJkrTrzvdnBd2xjJ6OvwO_UnzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8tYTFMIJEV5n0dto6AYZxIc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhDLvYEfCE6EvIvnQmDSrn_eRks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmw39MIu5sZ5JzmMAptViSCD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door phoinixgr op 03-07-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danton-Bowman
soepah schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Als je de Wavin unit aan het internet hangt (Ethernet aansluiten), en deze online registreert via: https://portal.wavinsentio.com/devices kun je de instellingen zien en evt wat meer uit halen.
om met deze unit alleen een pomp te schakelen bij warmtevraag lijkt me wat overkill >:) Hij kan zoveel meer.
Ja hier was ik naar opzoek! Fantastisch.

Maar nu zie ik dus het volgende en dat lijkt me niet in orde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW-VzH_XZYIwjnMfwXsfxkgKFKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRt2MDxJyq2rWUCPwZcTytPl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:20

Perkouw

Moderator General Chat
@phoinixgr wat is je offset voor AI? 0? -? +?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoinixgr
Perkouw schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:12:
@phoinixgr wat is je offset voor AI? 0? -? +?
Ik heb het geprobeerd met -5, 0 en +5, telkens met minstens 10 minuten wachttijd tussen elke wijziging om te zien of de compressor aanslaat. Helaas, geen verschil — de compressor komt niet in, ongeacht de AI-offset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

phoinixgr schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:11:
Hallo allemaal, groeten uit Griekenland! 🇬🇷

Allereerst wil ik zeggen dat dit veruit het beste technische forum is dat ik gevonden heb over de LG Therma V. Het kennisniveau hier is hoog en het is duidelijk dat mensen hun systemen door en door kennen.

Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met wat er misgaat in mijn installatie.

De situatie:

Ik heb een heel simpele setup:
✔ Daikin fan coils, geen vloerverwarming

Geen zonesysteem, geen ingewikkelde dingen.

Modbus is ingeschakeld, en ik monitor het systeem actief via Home Assistant, dus ik kan live de temperaturen, compressorstatus en andere gegevens volgen.

Het probleem:

Zoals hier vaak aangeraden wordt, heb ik AI Mode ingeschakeld voor koelen.

Maar zodra AI Mode actief is, start de compressor niet, terwijl ik duidelijk zie dat er koelvraag is (buitentemperatuur ~31°C, binnen ~26°C).

Zet ik AI Mode uit en stel ik handmatig de aanvoertemperatuur in, dan start de compressor en werkt alles zoals het hoort.

Er zit dus iets fout in de configuratie. Of AI Mode is niet goed afgestemd, of er zit ergens een verborgen instelling die de compressor tegenhoudt zodra AI Mode aan staat.

Ik voeg foto's toe van mijn instellingen en koelcurves, dus als iemand met meer ervaring even wil meekijken en tips heeft, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de hulp — AI Mode zou het comfort en de efficiëntie moeten verbeteren, maar bij mij zorgt het momenteel alleen maar voor problemen.

---
Hello everyone, greetings from Greece! 🇬🇷

First of all, I have to say this is by far the best technical forum I’ve found for anything LG Therma V related. The level of expertise here is impressive, and it’s clear people know their systems inside-out.

That’s why I’m hoping you can help me figure out what’s going wrong with my setup.

The situation:

I have a very simple setup:
✔ Daikin Fan Coils, no floor heating

No zones, no special tricks.

Modbus is enabled, and I’m actively monitoring the system through Home Assistant, so I can see live data like temperatures, compressor status, etc.

The problem:

As many recommend, I’ve enabled AI Mode for cooling.

But when AI Mode is active, the compressor does not kick in, even though I clearly see cooling demand (outside ~31°C, inside ~26°C).

When I disable AI Mode and set a manual chilled water temp, the compressor starts and everything works fine.

So, I assume something in my configuration is off. Either AI Mode isn’t tuned properly, or there’s a hidden parameter preventing compressor activation in AI mode.

I’m attaching images of my settings and cooling curves, so if anyone with more experience can take a look and give me some advice, I’d really appreciate it.

Thanks in advance for any help — I know AI Mode should improve comfort and efficiency, but for me it’s currently just causing issues.
What have you set as cooling range ? τι έχεις ορίσει ως εύρος ψύξης

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C60_U2V3b6dK6QKzNRmLebprHJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TX684K4psHYpnE3wGWCn5qXe.avif?f=fotoalbum_large

I use for water 8 and 25 degrees C . Χρησιμοποιώ για νερό 8 και 25 βαθμούς Κελσίου

The heat pump does not operate outside the set temperature range
Η αντλία θερμότητας δεν λειτουργεί εκτός του καθορισμένου εύρους θερμοκρασίας

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Het viel me op dat de automatische ontluchter lekt. Heeft iemand ervaring met het vervangen? Ik ga nog contact opnemen om eventueel LG garantie laten verlenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0jvRFN_EkvW1I0djzpWwECDZDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPeFKwa0dyTiA2JnPVFLB8CA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door SalexSun op 03-07-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:44:
Het viel me op dat de automatische ontluchter lekt. Heeft iemand ervaring met het vervangen? Ik ga nog contact opnemen om eventueel LG garantie laten verlenen
[Afbeelding]
Dat is een automatische ontluchter,na ontluchten simpel het dopje weer goed vastdraaien dan kan hij niet meer lekken(er zit een pakking in het dopje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Dat is een automatische ontluchter,na ontluchten simpel het dopje weer goed vastdraaien dan kan hij niet meer lekken(er zit een pakking in het dopje)
Dan is het dus geen automatische ontluchter xD.

Alle andere automatische ontluchters in de woning staan permanent open, dat is wel een ander merk. Is die in de LG daarvoor niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Dan is het dus geen automatische ontluchter xD.

Alle andere automatische ontluchters in de woning staan permanent open, dat is wel een ander merk. Is die in de LG daarvoor niet geschikt?
dat is gewoon een kwaaltje van die dingen er zit een vlotter in! dus gewoon dicht draaien (je hebt er niet permanent zicht op)

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 03-07-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:05:
[...]

dat is gewoon een kwaaltje van die dingen er zit een vlotter in! dus gewoon dicht draaien (je hebt er niet permanent zicht op)
Maar is dat dan specifiek voor dit type? Alle andere zijn gewoon dicht.
Broer is loodgieter en geeft ook aan dat die dingen gewoon open horen te staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Dan zet er maar een nieuwe op!...het word een snip en snap verhaal dat ging over een fiets ventiel!

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 03-07-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 22:09
SalexSun schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Het zou niet moeten lekken, maar kan soms wel wat sputteren volgens mij tijdens het ontluchten als ze wat minder worden. Mijn installateur gaf aan dat hij de door hem geplaatste tijdens het tweede bezoek dicht zou draaien (gesloten systeem met 5 ontluchters), maar dat is die vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoinixgr
PeteSplit schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:28:
[...]

What have you set as cooling range ? τι έχεις ορίσει ως εύρος ψύξης

[Afbeelding]

I use for water 8 and 25 degrees C . Χρησιμοποιώ για νερό 8 και 25 βαθμούς Κελσίου

The heat pump does not operate outside the set temperature range
Η αντλία θερμότητας δεν λειτουργεί εκτός του καθορισμένου εύρους θερμοκρασίας
Bedankt voor je reactie!

Mijn waterbereik staat ingesteld op 16 tot 25°C.
Ik heb de regeling gewijzigd naar "Water" in plaats van "Water + Lucht", en nu lijkt alles goed te werken!

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

phoinixgr schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:37:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Mijn waterbereik staat ingesteld op 16 tot 25°C.
Ik heb de regeling gewijzigd naar "Water" in plaats van "Water + Lucht", en nu lijkt alles goed te werken!
Ik zou de 16 graden nog iets verlagen. Als je de temperatuur kiest van 18 graden koelen, dan moet je de hysterese hiervan nog afhalen (deze is maximaal 3). Dan is de instelling 18-3=15 graden.
De hysterese wil vaak nog 2 graden uitlopen. Dan wordt de instelling 15-2=13 graden.
Daarom zou ik geen 16 maar 13 graden instellen voor water.

I would lower the 16 degrees a bit. If you choose the temperature of 18 degrees cooling, then you have to subtract the hysteresis from this (this is a maximum of 3). Then the setting is 18-3=15 degrees.
The hysteresis often wants to run out another 2 degrees. Then the setting becomes 15-2=13 degrees.
That is why I would not set 16 but 13 degrees for water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoinixgr
PeteSplit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Ik zou de 16 graden nog iets verlagen. Als je de temperatuur kiest van 18 graden koelen, dan moet je de hysterese hiervan nog afhalen (deze is maximaal 3). Dan is de instelling 18-3=15 graden.
De hysterese wil vaak nog 2 graden uitlopen. Dan wordt de instelling 15-2=13 graden.
Daarom zou ik geen 16 maar 13 graden instellen voor water.

I would lower the 16 degrees a bit. If you choose the temperature of 18 degrees cooling, then you have to subtract the hysteresis from this (this is a maximum of 3). Then the setting is 18-3=15 degrees.
The hysteresis often wants to run out another 2 degrees. Then the setting becomes 15-2=13 degrees.
That is why I would not set 16 but 13 degrees for water.
Bedankt! Dat wist ik niet.
Ik voeg mijn huidige instellingen toe. Ik ga ze vandaag testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w5EUMZ9hE575spVf2OLDTtbAK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wsd2ribg5FI12YHZcTVFl8gp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT3ZCrwvrd-vONDsOVOf-KTgcaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woS39UCG25MQTl4ILMY3J66a.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
thot1414 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:28:
[...]

There are people on this forum which got the update files from LG, so why is it so hard to upload them and make them available here on the forum? I really want to have the latest Firmware but LG is not giving it to me...
:? niemand op dit forum heeft dat op sdcard denk ik ,en LG geeft het niet dat is duidelijk!
De enigste manier is om een nieuwe RMC te kopen met de nieuwste versie sofware erop, Prijs??

Kijken bij service op RMC: Open Source-Licentie > De rechten zullen wel beschermt zijn bij deze software?

Als er problemen zijn met RMC in garantie tijd ,zouden ze toch gewoon een nieuwe RMC moeten leveren?

🔍 **Uitleg van de tekstfragment in context**

De zin “Open Source-Licentie > De rechten zullen wel beschermt zijn bij deze software?” komt uit een discussie op een forum over LG Therma warmtepompen. Het fragment wordt genoemd in het kader van problemen met het verkrijgen van de nieuwste firmware voor de RMC (Remote Management Controller).

📌 **Wat betekent het?**

Deze opmerking lijkt te verwijzen naar het feit dat op de RMC-software een open source-licentie rust. De poster vraagt zich af of “de rechten wel beschermd zijn”, wat aangeeft dat hij twijfelt of de software onder een open source-licentie wel juridisch goed afgedekt is—en dus niet zomaar aangepast of misbruikt kan worden door derden.

🧩 **Contextuele duiding**

- Gebruikers proberen toegang te krijgen tot firmware-updates, maar LG blijkt die niet vrij beschikbaar te stellen.
- Iemand kijkt in het menu van de RMC en stuit daar op een vermelding over open source-licenties—mogelijk in de service-sectie of systeeminstellingen.
- De vraag over rechten impliceert onzekerheid over:
- Of de software die op de RMC draait juridisch onderbouwd open source is.
- Of gebruikers daardoor wél of juist géén recht hebben op toegang tot de broncode of updates.

🔓 **Wat een Open Source-Licentie impliceert**

Een open source-licentie:
- Geeft gebruikers toegang tot de broncode.
- Bepaalt wat je mag doen (kopiëren, aanpassen, herdistribueren).
- Beschermt ook intellectuele eigendom binnen die regels.

Maar: het feit dat software een open source-component bevat, betekent niet automatisch dat je het volledige systeem mag veranderen of distribueren zoals je wilt. Er kunnen delen proprietary zijn, of restricties gelden die updates alleen via officiële kanalen toelaten.

📣 **Kort samengevat:**
De schrijver vraagt zich af of de vermelding “Open Source-Licentie” betekent dat zijn rechten als gebruiker beschermd zijn en dat hij dus bijvoorbeeld recht heeft op firmware of code. De omliggende context laat zien dat gebruikers daar juist gefrustreerd over zijn—LG deelt die updates niet zomaar, ondanks die vermelding.

Wil je ook weten wat voor type licentie dat mogelijk is of waarom fabrikanten zulke keuzes maken? Dat kan ik voor je uitzoeken.

[ Voor 76% gewijzigd door kazemo op 05-07-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
SalexSun schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Uiteindelijk heb ik met een reststuk nog het buitenste deel ingepakt. Ik weet niet zeker of dit in orde is, dat ga ik nog navragen bij Soniflex

[Afbeelding][Afbeelding]
Soniflex verwijst naar de warmtepompfabrikant. Inmiddels reactie van LG. Dit is zo in orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Ik volg het forum al een tijdje niet meer, maar ondertussen ook weer via de mail contact gehad met LG over het probleem met koelen. Wat hier ook al gesteld wordt is dat je wordt terug verwezen naar je installateur.

LG erkent het koelprobleem helaas dus nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-10 22:40
SalexSun schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Heb je tips om het aan de achterkant netjes op zn plek te krijgen?

[Afbeelding]

Edit:
Ik heb het als volgt gedaan, het is een gek*** om het op z’n plek te krijgen

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Helaas niet.
Het is geen leuk klusje en je scheurt je vingers.
Maar het ziet er goed uit. Ben je tevreden met het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Thijs90 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:10:
Ik volg het forum al een tijdje niet meer, maar ondertussen ook weer via de mail contact gehad met LG over het probleem met koelen. Wat hier ook al gesteld wordt is dat je wordt terug verwezen naar je installateur.

LG erkent het koelprobleem helaas dus nog niet
LG Duitsland heeft ook alles afgewezen in antwoord op mijn vraag. Ze zeiden ook dat een buffer verplicht zou zijn voor koeling.
Ik zal in ieder geval nooit meer een LG apparaat installeren en zou iedereen die dat van plan is afraden.
Ik wil er niet eens aan denken hoe LG te werk zal gaan als het apparaat daadwerkelijk stopt met draaien. Ik zal mijn gasinstallatie zeker niet afsluiten zolang ik het LG apparaat nog heb.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
butterkeks schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Helaas niet.
Het is geen leuk klusje en je scheurt je vingers.
Maar het ziet er goed uit. Ben je tevreden met het resultaat?
Het zit er netjes op, daar ben ik tervreden over. Wat betreft de prestaties verwacht ik er pas tijdens het stookseizoen iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
butterkeks schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:03:
[...]

LG Duitsland heeft ook alles afgewezen in antwoord op mijn vraag. Ze zeiden ook dat een buffer verplicht zou zijn voor koeling.
Ik zal in ieder geval nooit meer een LG apparaat installeren en zou iedereen die dat van plan is afraden.
Ik wil er niet eens aan denken hoe LG te werk zal gaan als het apparaat daadwerkelijk stopt met draaien. Ik zal mijn gasinstallatie zeker niet afsluiten zolang ik het LG apparaat nog heb.

Wat is het probleem met koelen? Die van mij doet het best prima, maar hetzelfde als voor verwarmen moet hij zijn vermogen kwijt kunnen tijdens de opstart fase. In de winter met verwarmen is dat niet zo’n probleem. Als hij niet door de opstart fase heen komt dan zet je gewoon de aanvoertemperatuur wat hoger, een beetje slechter CoP maar werkt wel. Wil je perse met een lage temperatuur werken moet je meer verwarmingscapaciteit installeren. Met koelen kun je de aanvoertemperatuur maar beperkt verlagen ivm condens. Dus zul je moeten zorgen dat je voldoende koelcapaciteit hebt om het vermogen tijdens het opstarten kwijt te kunnen.

Het verschil tussen aanvoertemperatuur en ruimtetemperatuur in de winter is ongeveer 30-20=10 graden C. In de zomer met koelen is dat verschil ongeveer 22-17=5 graden C, ongeveer de helft dus.

Als je verwarmingssysteem prima is voor verwarmen, je warmte pomp is correct gekozen en kan in de winter betrouwbaar starten kom je in de zomer dus de helft koelvermogen te kort. Wat kun je doen? Start met koelen bij een hogere ruimte temperatuur en zet de warmtepomp wat lager. Dan neem je wat condens op de leidingen voor lief en koelen is lastig bij vochtige omstandigheden, het beste kun je dan bijvoorbeeld ‘s avonds de vloer terug koelen als het dauwpunt lager ligt. Een voorbeeld is starten bij 24 graden ruimte temperatuur en 15 of 16 graden aanvoer temperatuur en koel niet als het dauwpunt hoger is dan ongeveer 16 graden. Of je verhoogt de koelcapaciteit van je systeem. Je zou bv convector radiatoren kunnen gebruiken met ventilatoren waar je de ventilatoren alleen in de zomer gebruikt tijdens het koelen om wat meer koelvermogen te creëren.

[ Voor 9% gewijzigd door jschel op 09-07-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 21:43
jschel schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:08:
[...]

Wat is het probleem met koelen? Die van mij doet het best prima, maar hetzelfde als voor verwarmen moet hij zijn vermogen kwijt kunnen tijdens de opstart fase. In de winter met verwarmen is dat niet zo’n probleem. Als hij niet door de opstart fase heen komt dan zet je gewoon de aanvoertemperatuur wat hoger, een beetje slechter CoP maar werkt wel. Wil je perse met een lage temperatuur werken moet je meer verwarmingscapaciteit installeren. Met koelen kun je de aanvoertemperatuur maar beperkt verlagen ivm condens. Dus zul je moeten zorgen dat je voldoende koelcapaciteit hebt om het vermogen tijdens het opstarten kwijt te kunnen.

Het verschil tussen aanvoertemperatuur en ruimtetemperatuur in de winter is ongeveer 30-20=10 graden C. In de zomer met koelen is dat verschil ongeveer 22-17=5 graden C, ongeveer de helft dus.

Als je verwarmingssysteem prima is voor verwarmen, je warmte pomp is correct gekozen en kan in de winter betrouwbaar starten kom je in de zomer dus de helft koelvermogen te kort. Wat kun je doen? Start met koelen bij een hogere ruimte temperatuur en zet de warmtepomp wat lager. Dan neem je wat condens op de leidingen voor lief en koelen is lastig bij vochtige omstandigheden, het beste kun je dan bijvoorbeeld ‘s avonds de vloer terug koelen als het dauwpunt lager ligt. Een voorbeeld is starten bij 24 graden ruimte temperatuur en 15 of 16 graden aanvoer temperatuur en koel niet als het dauwpunt hoger is dan ongeveer 16 graden. Of je verhoogt de koelcapaciteit van je systeem. Je zou bv convector radiatoren kunnen gebruiken met ventilatoren waar je de ventilatoren alleen in de zomer gebruikt tijdens het koelen om wat meer koelvermogen te creëren.
Jij hebt zo te zien een 3 fase 12kw versie net als ik. Deze koelen wel op een normale manier. Ik zag laatst zelfs dat hij tijdens koelen niet eens even hard opstart als bij verwarmen. Meestal rond de 40hz en dan vrij snel moduleert hij terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
oxfordpelican schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:45:
[...]

Jij hebt zo te zien een 3 fase 12kw versie net als ik. Deze koelen wel op een normale manier. Ik zag laatst zelfs dat hij tijdens koelen niet eens even hard opstart als bij verwarmen. Meestal rond de 40hz en dan vrij snel moduleert hij terug.
Merkte ik ook inderdaad. Dat mag hij van mij met verwarmen ook doen:-D Wat doen de andere types dan anders? Wel 10 minuten op vol vermogen starten? In principe kun je je verwarming daar wel op uitleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 21:43
jschel schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Merkte ik ook inderdaad. Dat mag hij van mij met verwarmen ook doen:-D Wat doen de andere types dan anders? Wel 10 minuten op vol vermogen starten? In principe kun je je verwarming daar wel op uitleggen.
Nee de andere modellen koelen naar 12 graden ongeacht wat je instelt als aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

oxfordpelican schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:43:
[...]
Nee de andere modellen koelen naar 12 graden ongeacht wat je instelt als aanvoertemperatuur.
Ik heb een kleinere WP en daarvan gaat de opstart gewoon goed, met geen beperking van de stille mode of iets anders start de WP rustig op. Het is alleen dat de WP door wil gaan naar 12 graden, zonder dat verder terug gemoduleerd wordt. De WP blijft dan altijd hangen rond de 20 Hz.

Ik heb het koelen op 18 graden staan, de WP stopt dan bij 13 graden (in de grafiek na 12 minuten)
Als ik de temperatuur lager instel (zodat de WP doorgaat) krijg ik teveel condens en dat heb ik liever niet ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW7nF1SmprFYj2l6dr3VZCWh-jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgAuwdXCUWADiVGZjfjJ71aW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIMAHp54_77RhbCWkebO6ubTG-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNlwRPXLnvFJUL0wqVDa63EL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAVIf1HMC9PUoegzs0nyesv1Dto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6ymgfm8Euh5avLlKl0igFBv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 09-07-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
PeteSplit schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Ik heb een kleinere WP en daarvan gaat de opstart gewoon goed, met geen beperking van de stille mode of iets anders start de WP rustig op. Het is alleen dat de WP door wil gaan naar 12 graden, zonder dat verder terug gemoduleerd wordt. De WP blijft dan altijd hangen rond de 20 Hz.

Ik heb het koelen op 18 graden staan, de WP stopt dan bij 13 graden (in de grafiek na 12 minuten)
Als ik de temperatuur lager instel (zodat de WP doorgaat) krijg ik teveel condens en dat heb ik liever niet ...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel koelvermogen je systeem heeft onder die omstandigheden? En hoeveel kW je warmtepomp levert aan het water? Ik heb ook te weinig vermogen om hem met 18 graden setpoint aan de gang te houden maar met 15 graden start hij en gaat richting de 15 graden en oscilleert daar omheen. Ik zet hem dan uit als de retour temperatuur in de buurt van het dauwpunt komt om condens te voorkomen. De compressor frequentie komt bij mij niet onder de 15Hz en oscilleert vaak rond de 20Hz. Ik ga de radiatoren op de bovenverdieping aanpassen zodat ik meer koelvermogen heb en het setpoint kan verhogen.

Maar raar dat de compressor niet lager gaat dan 20Hz. Maar aan de andere kant 20Hz is geen hoge frequentie dus ik vermoed toch dat je afgifte systeem niet effectief is met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jschel schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:43:
[...]
Heb je wel eens uitgerekend hoeveel koelvermogen je systeem heeft onder die omstandigheden? En hoeveel kW je warmtepomp levert aan het water? Ik heb ook te weinig vermogen om hem met 18 graden setpoint aan de gang te houden maar met 15 graden start hij en gaat richting de 15 graden en oscilleert daar omheen. Ik zet hem dan uit als de retour temperatuur in de buurt van het dauwpunt komt om condens te voorkomen. De compressor frequentie komt bij mij niet onder de 15Hz en oscilleert vaak rond de 20Hz. Ik ga de radiatoren op de bovenverdieping aanpassen zodat ik meer koelvermogen heb en het setpoint kan verhogen.

Maar raar dat de compressor niet lager gaat dan 20Hz. Maar aan de andere kant 20Hz is geen hoge frequentie dus ik vermoed toch dat je afgifte systeem niet effectief is met koelen.
Nee, koelvermogen weet ik niet. Ik heb boven T22 radiatoren, deze werken maar beperkt met koelen. Ik had begrepen dat je voor koelen met een vierwegklep de stromingsrichting moet omkeren, voor een beter resultaat. Ik heb op zolder er een ventilator bijgezet, dat werkt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igETzwOgO86uwmJpWo8DQrnrysI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5WJ0mqjiQzmHsdLsRv7pTca.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week wordt het weer 30 graden. Ik zal eens kijken wat de WP doet als ik 15 graden instel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:39:
[...]

Nee, koelvermogen weet ik niet. Ik heb boven T22 radiatoren, deze werken maar beperkt met koelen. Ik had begrepen dat je voor koelen met een vierwegklep de stromingsrichting moet omkeren, voor een beter resultaat. Ik heb op zolder er een ventilator bijgezet, dat werkt goed.

[Afbeelding]

Volgende week wordt het weer 30 graden. Ik zal eens kijken wat de WP doet als ik 15 graden instel.
ik heb er speedcomfort ventilators onder hangen ,die klik je met magneten onder de radiator (dan heb je meer koel vermogen+meer verwarm vermogen) dat werkt goed!....te koop bijv. de gamma
als je gaat koelen alleen de bij geleverde thermostaat uitschakelen! (dan lopen ze constant)

https://www.speedcomfort....b25f21974c8da5a2455c3f30d

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 10-07-2025 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:23
ik begrijp de discussie over te weinig koelvermogen niet helemaal. Bij @paQ heeft LG toch de firmware aangepast en toen werkte koelen bij hem wel goed. Voor die fix had hij ook het 12 graden probleem.

Dus ja je kan te weinig koelvermogen hebben maar het terug koelen tot 12 graden en niet terugtoeren naar een lagere frequentie lijkt toch echt een probleem van de 5, 7 en 9 kW 1 fase modellen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:47:
[...]

ik heb er speedcomfort ventilators onder hangen ,die klik je met magneten onder de radiator (dan heb je meer koel vermogen+meer verwarm vermogen) dat werkt goed!....te koop bijv. de gamma
als je gaat koelen alleen de bij geleverde thermostaat uitschakelen! (dan lopen ze constant)

https://www.speedcomfort....b25f21974c8da5a2455c3f30d
Ik heb vorig jaar Oppio radiator ventilatoren gekocht. Deze kan je gebruiken voor bij een warmtepomp op lage temperatuur. Zijn instelbaar en gaan pas onder de 22 graden uit. Met verwarmen gaat dat goed, maar bij koelen met 18 graden setpoint gaat dat niet (en je moet de ventilatoren natuurlijk ook omkeren voor het koelen).
Ik had ook gezocht naar radiatorventilatoren zonder een temperatuurvoeler, die je zo aan en uit kunt zetten (en dan ook kunt schakelen via een slimme stekker). maar ik heb er geen gevonden, die duidelijk in de handleiding aangaf, dat dat mogelijk was.
De ventilator die ik er nu bij gezet heb, werkt goed. Alleen het eerste deel van de radiator is goed koud en de ventilator is dan groot genoeg, om de gekoelde lucht over de zolder te verspreiden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb vorig jaar Oppio radiator ventilatoren gekocht. Deze kan je gebruiken voor bij een warmtepomp op lage temperatuur. Zijn instelbaar en gaan pas onder de 22 graden uit. Met verwarmen gaat dat goed, maar bij koelen met 18 graden setpoint gaat dat niet (en je moet de ventilatoren natuurlijk ook omkeren voor het koelen).
Ik had ook gezocht naar radiatorventilatoren zonder een temperatuurvoeler, die je zo aan en uit kunt zetten (en dan ook kunt schakelen via een slimme stekker). maar ik heb er geen gevonden, die duidelijk in de handleiding aangaf, dat dat mogelijk was.
De ventilator die ik er nu bij gezet heb, werkt goed. Alleen het eerste deel van de radiator is goed koud en de ventilator is dan groot genoeg, om de gekoelde lucht over de zolder te verspreiden. :+
Speedcomfort ventilator kan gewoon zonder temp.sensor,kan rechtsteeks op de voeding kwestie van stekkers om steken,die kan je dan ook schakelen met een slimme stekker als je dat wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
jvanderkroon schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:06:
ik begrijp de discussie over te weinig koelvermogen niet helemaal. Bij @paQ heeft LG toch de firmware aangepast en toen werkte koelen bij hem wel goed. Voor die fix had hij ook het 12 graden probleem.

Dus ja je kan te weinig koelvermogen hebben maar het terug koelen tot 12 graden en niet terugtoeren naar een lagere frequentie lijkt toch echt een probleem van de 5, 7 en 9 kW 1 fase modellen.
klopt raar dat die modellen van jullie met koelen niet verder terug moduleren. Maar veel verder moduleert de 3 fase versie ook niet terug, de mijne, 12kW 3 fase, blijft hangen op 15 Hz met koelen. Juist met verwarmen heb ik hem nog nooit onder de 20Hz zien gaan zonder te stoppen. Misschien hebben ze iets omgekeerd in de code bij LG. Zie screenshot van een dagje koelen met een warm water cycles.

Als hij met 20Hz zo ver naar beneden duikt met de aanvoertemperatuur betekent dat dat hij te veel koel vermogen levert voor je systeem. Ongeacht of het logisch is dat hij op 20 Hz blijft hangen.

Om eerlijk te zijn heb ik die compressor limieten van LG tot nu toe met een korreltje zout genomen. Zoals ik al zei in de winter met verwarmen heb ik hem nooit onder de 20Hz zien gaan zonder te stoppen en in de zomer met koelen nog nooit onder de 15Hz. Ik ga er van uit dat LG er alles aan doet om binnen de safe-operating-area van de compressor te blijven. De gebruiker moet zorgen dat hij zijn vermogen kwijt kan. Als je je daar bij neerlegt werkt de LG best prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TToKEA49sMv3ey89zlk_yoQgN4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5s4KBGmKLchnG4pU1KIqaX83.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door jschel op 10-07-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
kazemo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Speedcomfort ventilator kan gewoon zonder temp.sensor,kan rechtsteeks op de voeding kwestie van stekkers om steken,die kan je dan ook schakelen met een slimme stekker als je dat wil
Voor degene die wil tweaken met ventilatoren op convertor radiatoren kan ook eens kijken naar

https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Deze werken heel goed stand alone met verwarmen en koelen en werken ook samen met home assistant en andere home automation via MQTT. De ontwerper van deze oplossing heeft zelf ook een LG dus er zit ook een boost functie op om makkelijker door de opstart piek te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
PeteSplit schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb verschillende 140 mm computerventilatoren onder mijn radiatoren (33 mm paneelradiatoren). Ik heb ze in een eenvoudige witte plastic beugel gelijmd en voorzien van een 12V PWM-regelaar. Ik heb ook een voeding waarbij je de spanning kunt regelen. Dus in de winter heb ik heel weinig stroom (onhoorbaar) en in de zomer kan ik overschakelen naar vol vermogen.
Deze wordt op de radiator gehouden met neodymium magneten die ik op de beugels heb gelijmd.
Het geheel wordt geschakeld met een Shelly stekker via mijn Node Red automatisering.

Pagina: 1 ... 179 ... 182 Laatste