LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23
Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Zie hieronder. De 3-weg klep zit op de retour van het buffer vat? Aanvoer buis komt rechtstreeks van de buiten unit.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vraag me af of de stroomrichting door 3-weg klep nu niet verkeerd om is. Dat zou betekenen dat die in de aanvoer ipv retour moet. Dat zou dan met pijlen op de klep moeten zijn aangegeven

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

SalexSun schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:30:
[...]

Ik vraag me af of de stroomrichting door 3-weg klep nu niet verkeerd om is. Dat zou betekenen dat die in de aanvoer ipv retour moet. Dat zou dan met pijlen op de klep moeten zijn aangegeven
Dat is het denk ik. Hij zit verkeerd om vermoed ik.
A= Retour van het SWW vat
B = Retour buffer vat
AB = Retour naar WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dIVKeAZ5szzoyPBYN5B4r0p3Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNUakIYuN0QUo9zubRH5xuQP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DERFi29_ASE6gQKj5gdRPaIiTnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hj4qS27VHEmDAqVcQvLH1jk6.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat nu bijna 40gr de vloer in. Dus ik heb m maar weer uitgezet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23
Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:44:
[...]

Dat is het denk ik. Hij zit verkeerd om vermoed ik.
A= Retour van het SWW vat
B = Retour buffer vat
AB = Retour naar WP

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er gaat nu bijna 40gr de vloer in. Dus ik heb m maar weer uitgezet.
Idd, water moet er bij AB instromen, niet uitstromen. Ook dus A en B niet zomaar aansluiten

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Zie hieronder. De 3-weg klep zit op de retour van het buffer vat? Aanvoer buis komt rechtstreeks van de buiten unit.
Zal zo het buffervat dan ook altijd opgewarmd worden bij een SWW-run?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gloin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-05 20:54
Zo! eindelijk achter een computerscherm geraakt.
Kip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:34:
[...]

Zal zo het buffervat dan ook altijd opgewarmd worden bij een SWW-run?
Die vraag had ik dus ook, ik was van plan om de warmtepomp bij onze verbouwing aan de sluiten zoals onderstaand schema. Ik vroeg me af of die terugslagklep nodig was? Of overbodig omdat die flow door het buffervat eigenlijk niet kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ociBW92fKk94Rh7jT8yND22ppYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w8SwYuyavxvzb2WdJbQeIX6y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Gloin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:46:

[...]

Die vraag had ik dus ook, ik was van plan om de warmtepomp bij onze verbouwing aan de sluiten zoals onderstaand schema. Ik vroeg me af of die terugslagklep nodig was? Of overbodig omdat die flow door het buffervat eigenlijk niet kan?

[Afbeelding]
Volgens mij is de flow zonder terugslagklep naar het buffervat en de vloerverwarming bij jou geblokkeerd als de 3-weg-klep schakelt.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:22
Gloin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:46:

[...]

[Afbeelding]
Terugslagklep is in dit schema niet nodig
Goed is 3 weg klep in de aanvoer(bij wp noemen ze dat uitvoer) ik denk AB
A in ruststand(spanningsloos) naar vloerverwarming verwarmt alleen de vloer
B naar boiler (omgelopen onder spanning) verwarmt dan alleen de boiler
Ik vraag me af wat doet het buffervat, is parallel aangesloten zoals een radiator het word dan een grote bypass verwarmt dan het retour water terug naar de wp ,word gemengd in het T stuk,of is dat juist de bedoeling?
Er zijn andere schema,s met buffervat maar dan is wel een extra pomp nodig dit word gemaakt als er sprake is van naregeling op de vloerverdeler(s) dmv kleppen(zone regeling)
In je eerste bericht heb je het over schema D (warmtepomp weetjes) daar staat dus echt een 2e secundaire circulatie pomp getekend

De zwarte lijnen met pijlen in de tekening maakt het alleen maar onduidelijker dat is de flow richting toch niet!

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 20-05-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 10:49
Hallo allemaal
Met de LG monoblok 5kw in de kelder ben ik zeer tevreden heb daar door zeker 75 % minder defrost gehad . Ik had er pas las van bij - 2 buitentemp en dan alleen wat wit uit geslagen rijp.
Van oktober tot april ongeveer heeft hij 3600 kwh gebruik moet er wel bijzeggen dat de gang en de bijkeuken nu ook voor de eerste keer aanstaan en dan op alleen watertemp 24/7. Met gas was ik 1600 m3 kwijt en geen 24 uur warm in huis. Bespaart nu 1000 tot 1200 euro.
Ik ben nu voor de electrische boiler van 200 liter met tijdschakelaar als de zon op de panelen staat en opwarmt bij zon of geen zon. Ik heb nu een tweede boiler van 200 liter die ik opwarmt bij teruglevering en het water voor verwarmd voor boiler 1 het is dus een water accu en 200 liter vooraadwater voor nood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gloin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-05 20:54
kazemo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Terugslagklep is in dit schema niet nodig
Goed is 3 weg klep in de aanvoer(bij wp noemen ze dat uitvoer) ik denk AB
A in ruststand(spanningsloos) naar vloerverwarming verwarmt alleen de vloer
B naar boiler (omgelopen onder spanning) verwarmt dan alleen de boiler
Ik vraag me af wat doet het buffervat, is parallel aangesloten zoals een radiator het word dan een grote bypass verwarmt dan het retour water terug naar de wp ,word gemengd in het T stuk,of is dat juist de bedoeling?
Er zijn andere schema,s met buffervat maar dan is wel een extra pomp nodig dit word gemaakt als er sprake is van naregeling op de vloerverdeler(s) dmv kleppen(zone regeling)
In je eerste bericht heb je het over schema D (warmtepomp weetjes) daar staat dus echt een 2e secundaire circulatie pomp getekend

De zwarte lijnen met pijlen in de tekening maakt het alleen maar onduidelijker dat is de flow richting toch niet!
Had de zwarte pijlen erop gezet van hoe ik dacht de flow kon zijn als de driewegklep open staat naar de sanitair warm water boiler.

Bij nader inzien is een terugslagklep op mijn tekening niet nodig omdat, zoals je dus aanhaalt, die volledige flow wordt tegengehouden door de gesloten kant van de driewegklep.

MAAR er zijn denk ik toch situaties waar het wél nodig is, als bv tussen buffervat een extra circulatiepomp zit die onafhankelijk van de WP kan draaien (maar dan nog waarschijnlijk niet nodig?)

OF als de retour van de vloerverwarming dichter bij de WP afgetakt wordt dan de retour van de sanitair warm water boiler.

extra cv pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rjnjsCLta02J1o3YcnPD6Op7T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U2kIlAYpuVO55LDcUer5OoJ1.png?f=fotoalbum_large

retour vloervervwarming dichter bij WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ln2emTQKYxG5B3X6UiFkxGG4wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tbsrln53glJbXa84iAObQmTH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:34
jscheffers schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:04:
Ik heb nu een tweede boiler van 200 liter die ik opwarmt bij teruglevering en het water voor verwarmd voor boiler 1 het is dus een water accu en 200 liter vooraadwater voor nood
Hoe doe je dat dan in de winter periode (weinig zon) en Legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Gloin schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Had de zwarte pijlen erop gezet van hoe ik dacht de flow kon zijn als de driewegklep open staat naar de sanitair warm water boiler.

Bij nader inzien is een terugslagklep op mijn tekening niet nodig omdat, zoals je dus aanhaalt, die volledige flow wordt tegengehouden door de gesloten kant van de driewegklep.

MAAR er zijn denk ik toch situaties waar het wél nodig is, als bv tussen buffervat een extra circulatiepomp zit die onafhankelijk van de WP kan draaien (maar dan nog waarschijnlijk niet nodig?)

OF als de retour van de vloerverwarming dichter bij de WP afgetakt wordt dan de retour van de sanitair warm water boiler.

extra cv pomp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Nu maar een kort antwoord het werkt ook gewoon zonder groot/of geen buffervat (heb je ook geen extra pomp nodig is dan ook een besparing in energie en aanschaf)

ik zelf heb geen groot buffervat,alleen een klein buffervat 45ltr in serie in de aanvoer(systeem volume vergroter helpt bij de defrost,s) en werkt gewoon ook goed (ik heb wel geen naregeling op de vvw verdeler)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWQSjuKVBuvF0EVxZFEBb2gsV6A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/cnmJuEV0wjBLZWzlmmta9L88.webp?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShmL2E9H72yycMk4qlOSOk0qUdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4wFivtCBsGesnI5zxRoM37D.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShmL2E9H72yycMk4qlOSOk0qUdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4wFivtCBsGesnI5zxRoM37D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaHjr4CzeE-r62Er2GDa5wp9yKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeZvflFfKbCdwUkRgIsLTQBm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWQSjuKVBuvF0EVxZFEBb2gsV6A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/cnmJuEV0wjBLZWzlmmta9L88.webp?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-b3ObOsoh1QliT07fbzPFynbvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K45c9cOdoeTfVZLH3NX7egzY.jpg?f=fotoalbum_large

zo heb ik het het eerste schema (serie) WSPK 40 (er staat radiator getekend maar vvw verdeler kan ook)
ik heb geen boiler,in jouw geval moet er de 3wegklep en boiler er nog tussen (ervoor)
ik heb zelf warm sanitair water met de combi cv ketel,hybride aan gesloten met terugslag kleppen er tussen dat kan n.l ook(dient dan ook als backup verwarming als de wp onverhoopt defect is)
je op gewarmde betonvloer is ook een buffer! ter compensatie in de tijd dat de boiler word verwarmd
Er moet wel nog een magneet vuilfilter tussen en bij voorkeur ook een extra expansievat (in de wp zit al een klein expansievat+overdrukklep+circulatiepomp)
hoofdleidingen 28mm staal of 32mm alupex meerlagen buis met zo weinig mogelijk hulpstukken Tstukken knieën etc.(gebogen bochten maken) is dan beter voor de flow

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 21-05-2025 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Noordhorn schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Hoe doe je dat dan in de winter periode (weinig zon) en Legionella?
Boiler 1 warmt altijd op zon of geen zon gewoon met tijdschakelaar en kan 6 uur lang opwarmen.
Boiler 2warmt allen bij teruglevering met een Homewizard via p1 het voor verwarmt water gaat naar Boiler 1en kan dus tussen de 10 en 70 graden zijn en staan dus in serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SJonge
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-06 19:36
De WP maakt OF SWW, OF verwarmingswater.
En de 3weg klep kan zowel in de aanvoer als de retour gemonteerd worden.
Maar als er SWW gemaakt wordt, dan mag er geen water door het buffervat (en dus het CV systeem) stromen.
Als dat wel gebeurt zal het heel lang duren voor de 50 graden bereikt wordt (want dan moet het hele CV systeem 50 graden worden).

De WP zal het retour komende water telkens enkele graden warmer weer weg sturen (totdat de gewenste temperatuur bereikt is). (Bij CV is dat lager dan bij SWW, afhankelijk van de instellingen)

Als het water in de retour leiding niet stap voor stap warmer wordt, (bij voorbeeld omdat er te veel warmte afgenomen wordt via het buffervat en CV), dan zal de gewenste SWW temperatuur nooit gehaald worden.

LG HM071MR.44 / 2250WP ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SJonge
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-06 19:36
[...]

extra cv pomp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik begrijp niet hoe het zou kunnen werken zonder pomp met een buffervat parallel aan het CV systeem.
Dan weet je toch nooit of je water door het buffervat of het CV systeem loopt.

LG HM071MR.44 / 2250WP ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:02:
[...]

Boiler 1 warmt altijd op zon of geen zon gewoon met tijdschakelaar en kan 6 uur lang opwarmen.
Boiler 2warmt allen bij teruglevering met een Homewizard via p1 het voor verwarmt water gaat naar Boiler 1en kan dus tussen de 10 en 70 graden zijn en staan dus in serie.
d:)b het idee is niet verkeerd mits de serieboiler 1 alleen verwarmd als er een overschot aan zonnestroom is zou kunnen met een homewizard socket(die kan dat) ,de 2e boiler zorgt ervoor dat legionella risico weg is! boven 65 gr
Maar in de winter heb je er weinig aan dan is er niet veel overtollige zonnestroom(terug levering)
Als je 2 boilers moet kopen kan je beter 1 aparte warmtepomp boiler kopen die maakt zuiniger warm water het hele jaar door

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 21-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:34
kazemo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:32:
[...]

Als je 2 boilers moet kopen kan je beter 1 aparte warmtepomp boiler kopen die maakt zuiniger warm water het hele jaar door
Met waarschijnlijk een leuk bedrag terug aan subsidie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:23

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Wat gebeurd er tijdens de update van een Deye inverter valt dan de load ingang uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:32:
[...]

d:)b het idee is niet verkeerd mits de serieboiler 1 alleen verwarmd als er een overschot aan zonnestroom is zou kunnen met een homewizard socket(die kan dat) ,de 2e boiler zorgt ervoor dat legionella risico weg is! boven 65 gr
Maar in de winter heb je er weinig aan dan is er niet veel overtollige zonnestroom(terug levering)
Ik heb mijn eerste boiler al 3 jaar hangen en kosten 100 euro en nu de 2de boiler voor 60 euro wordt een accu boiler en ook voor 200 liter voorraad noodwater.
En nu is mijn warmwater gratis met saldering maar in 2027 denk ik ook bijna gratis.
Zie het maar als een hobby,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-06 23:28
[...]

extra cv pomp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Heel simpel eigenlijk. Neem aan dat er net zoveel l/min de warmtepomp in gaan als uit, wat mij een redelijke aanname lijkt ;) Reken dan uit hoeveel water er door je systeem kan lopen. Het antwoord daarop is 0 l/min dus geen terugslagklep nodig.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimodo_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-05 15:14
ik kwam thuis en de stoppen waren uit. Toen ik deze weer aan deed en de warmte pomp weer aan stond. Gaf hij error CH5 aan.

Bij het openen van de warmtepomp zag ik op de meest linkse printplaat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzi6khuXZIKEN1VZ7JneVXqkiL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szWt4bc9lst5GxzCPB5jHt5L.jpg?f=fotoalbum_large

iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:30
Nimodo_ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:18:
ik kwam thuis en de stoppen waren uit. Toen ik deze weer aan deed en de warmte pomp weer aan stond. Gaf hij error CH5 aan.

Bij het openen van de warmtepomp zag ik op de meest linkse printplaat het volgende:

[Afbeelding]

iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

met vriendelijke groet,
Dit lijkt op een outdoor PCB van een 3-fasen unit. Volgens mij heb je een groot probleem met in ieder geval met één van de inverters. Dit kan van de FAN zijn, maar ook van de compressor. Je zou nog even kunnen kijken of de FANS wel vrij kunnen bewegen. Het gaat waarschijnlijk in ieder geval een Outdoor PCB vervanging opleveren. Maar voordat je dit doet moet je wel kunnen achterhalen wat dit heeft veroorzaakt, anders gaat een nieuwe print misschien ook weer meteen stuk.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Dat is balen @Nimodo_ ;(

Er is een current sense resistor doorgebrand. Dit is een onderdeel van het IGBTM (Insulated-Gate Bipolar Transistor Module)-circuit op de printplaat (PCB), dat verantwoordelijk is voor het regelen van de stroom naar de inverter/compressor.

LG adviseert in dit soort gevallen om de volledige PCB te vervangen.

Afhankelijk van hoe handig je bent, kun je eerst de compressor doormeten om te controleren of deze nog in orde is, voordat je overgaat tot vervanging.
Zelf weet ik niet precies hoe groot de kans is dat het vervangen van specifieke componenten op de PCB tot een succesvolle reparatie leidt. Mijn vermoeden is dat een ander onderdeel van de IGBTM, naast de current sense resistor, defect is geraakt, waardoor er te veel stroom is gaan lopen. Misschien is er iets van schade zichtbaar op de achterkant van de PCB.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:01:
Dat is balen @Nimodo_ ;(

Er is een current sense resistor doorgebrand. Dit is een onderdeel van het IGBTM (Insulated-Gate Bipolar Transistor Module)-circuit op de printplaat (PCB), dat verantwoordelijk is voor het regelen van de stroom naar de inverter/compressor.

LG adviseert in dit soort gevallen om de volledige PCB te vervangen.

Afhankelijk van hoe handig je bent, kun je eerst de compressor doormeten om te controleren of deze nog in orde is, voordat je overgaat tot vervanging.
Zelf weet ik niet precies hoe groot de kans is dat het vervangen van specifieke componenten op de PCB tot een succesvolle reparatie leidt. Mijn vermoeden is dat een ander onderdeel van de IGBTM, naast de current sense resistor, defect is geraakt, waardoor er te veel stroom is gaan lopen. Misschien is er iets van schade zichtbaar op de achterkant van de PCB.
:X in elk geval eerst compressor wikkelingen doormeten (isolatie weerstand) met megger,fasen onderling en tegen aarde (aardfout),anders kan de evt. nieuwe printplaat ook weer doorbranden,als de compressor defect is word het dure reparatie :'(
ik meen gezien te hebben toen ik hem laatst open had dat achter de hooft printplaat ook nog iets zit, ronde spoelen ik denk dat dat ook een onderdeel van de inverter is,en achter op de print zit een aluminium koellichaam voor warmte af te voeren van de print

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 24-05-2025 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:20
kazemo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 05:49:
[...]

:X in elk geval eerst compressor wikkelingen doormeten (isolatie weerstand) met megger,fasen onderling en tegen aarde (aardfout),anders kan de evt. nieuwe printplaat ook weer doorbranden,als de compressor defect is word het dure reparatie :'(
ik meen gezien te hebben toen ik hem laatst open had dat achter de hooft printplaat ook nog iets zit, ronde spoelen ik denk dat dat ook een onderdeel van de inverter is,en achter op de print zit een aluminium koellichaam voor warmte af te voeren van de print
Die fasen onderling dan gewoon met een multimeter en die zijn dan waarschijnlijk redelijk gelijk (bijv L1 - L2 = 2ohm, L2 - L3 = 2 ohm en L1 - L3 = 2 ohm). Als het grote verschillen inzitten is daar waarschijnlijk een probleem.

Isolatie meting tussen fase en aarde is idealiter zo hoog mogelijk, alles onder de paar megaohm zou ik zelf mijn twijfels bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Die fasen onderling dan gewoon met een multimeter en die zijn dan waarschijnlijk redelijk gelijk (bijv L1 - L2 = 2ohm, L2 - L3 = 2 ohm en L1 - L3 = 2 ohm). Als het grote verschillen inzitten is daar waarschijnlijk een probleem.

Isolatie meting tussen fase en aarde is idealiter zo hoog mogelijk, alles onder de paar megaohm zou ik zelf mijn twijfels bij hebben.
:) klopt,maar een megger in volksmond heeft een hogere meetspanning bv 1000v DC er zit een generator in(vroeger met een draaizwengel) die is dan daardoor beter voor isolatiemetingen tegen bv aarde(1mega ohm is nog goed...acceptabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimodo_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-05 15:14
@Jojan265 @Kip @kazemo @Antonl91 dank voor jullie reacties! een printplaat vervangen (als het allemaal klik en schroef aansluitingen zijn) lukt me nog wel. Maar al die zaken doormeten gaat mijn kennis en kunde te boven. En zoals jullie al aangeven zou het zonde zijn als ik de plaat vervang en dat het probleem ergens anders zit en de nieuwe plaat ook kapot gaat.

Kunnen jullie me een monteur aanraden?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Nimodo_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:32:
@Jojan265 @Kip @kazemo @Antonl91 dank voor jullie reacties! een printplaat vervangen (als het allemaal klik en schroef aansluitingen zijn) lukt me nog wel. Maar al die zaken doormeten gaat mijn kennis en kunde te boven. En zoals jullie al aangeven zou het zonde zijn als ik de plaat vervang en dat het probleem ergens anders zit en de nieuwe plaat ook kapot gaat.

Kunnen jullie me een monteur aanraden?

Met vriendelijke groet,
:) je kan hier proberen misschien wil hij het aannemen komt uit brabant

https://fisec4u.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@Nimodo_ De printplaat lijkt meer dan 400 euro te kosten. Hopelijk kan je garantie of coulantie krijgen.
Sommige Nederlandse webwinkels leveren warmtepompen die aangekocht zijn vanuit het buitenland en niet via de officiële Nederlandse importeur (grijze import). Dan wil de Nederlandse importeur ook geen garantie leveren.

In alle gevallen is het misschien handig om eerst een mailtje te wijden aan de partij waarvan je de warmtepomp heb gekocht.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
@Nimodo_ De printplaat lijkt meer dan 400 euro te kosten. Hopelijk kan je garantie of coulantie krijgen.
Sommige Nederlandse webwinkels leveren warmtepompen die aangekocht zijn vanuit het buitenland en niet via de officiële Nederlandse importeur (grijze import). Dan wil de Nederlandse importeur ook geen garantie leveren.

In alle gevallen is het misschien handig om eerst een mailtje te wijden aan de partij waarvan je de warmtepomp heb gekocht.
Wat ik me afvraag kan men eigenlijk de compressor testen zonder inverter
stekker lostrekken (compressor) van de printplaat direct aansluiten op 3fasen is dan 50hz
staat waarschijnlijk in ster(inwendig sterpunt) dan laten lopen(ik weet niet of het kwaad kan)
als dat lukt weet je in elk geval of compressor goed is,of het een vastloper is of inwendige kortsluiting (verbrand) ??

Aan de stekker kan je in elk geval eerst meten met een multimeter dat kan nooit kwaad(spanningsloos)
beter is met een megger,maar ja een goede is duur bijv fluke,benning etc.
https://www.amazon.nl/s?k...ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_5_5

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 26-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Je meet dan de weerstand tussen de drie faseaansluitingen van de compressor. > Mag niet meer dan 20% verschillen. Als je een verschil meet, maak dan de draden aan de compressor los en meet opnieuw.
Je meet ook de weerstand tussen de fases en een koperen leidingen uit de compressor. > 50 megaohm of meer is goed.
Met beide testen sluit je uit of er kortsluiting of een open-circuit aanwezig is.

Ik denk niet dat je hier een vastloper mee uitsluit.

Hier een voorbeeld van de test bij een andere type warmtepomp:
YouTube: HOW TO CHECK LG VRV MULTI V DC INVERTER COMPRESSOR (JQC068MA) STEP B...

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:52:
Je meet dan de weerstand tussen de drie faseaansluitingen van de compressor. > Mag niet meer dan 20% verschillen. Als je een verschil meet, maak dan de draden aan de compressor los en meet opnieuw.
Je meet ook de weerstand tussen de fases en een koperen leidingen uit de compressor. > 50 megaohm of meer is goed.
Met beide testen sluit je uit of er kortsluiting of een open-circuit aanwezig is.

Ik denk niet dat je hier een vastloper mee uitsluit.

Hier een voorbeeld van de test bij een andere type warmtepomp:
YouTube: HOW TO CHECK LG VRV MULTI V DC INVERTER COMPRESSOR (JQC068MA) STEP B...
YouTube: HVAC Training: How To Check A 3 Phase Inverter Compressor (DC Compre...

hier word uitgelegd hoe vast te stellen of het een vastloper is (het amperage meten) door bijv. door onvoldoende oliesmering
ook megger isolatiemeting uitleg
https://www.soldeerbout-shop.nl/260-isolatiemeters

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 30-05-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-06 21:46
Gloin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Ik heb me eigenlijk nét geregistreerd om iets in mijn design te laten nakijken door de experten hier.

Ik ben mijn installatie aan het installeren met een buffervat volgens schema D van warmtepomptips: ([Afbeelding])

Maar dit schema houdt geen rekening met de aanvoer en retour van de spiraal van het sanitair warm water boilervat.

Dus nu mijn vraag: Klopt mijn redenering dat er terugslagkleppen moeten worden toegevoegd om te verhinderen dat de retour van de spiraal van het SWW vat, warm water gaat terugduwen naar het verwarmingsafgiftesysteem? (wat dus misschien ook Luckeh momenteel gebeurt?)
weet je waarom er een extra omlooppomp zit vóór je vloerverwarming? Die is 'normaal' niet nodig

Walter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:50:
[...]

weet je waarom er een extra omlooppomp zit vóór je vloerverwarming? Die is 'normaal' niet nodig

Walter
Kijk hier maar en lees het hele verhaal en bepaal dan je keuze,probeer daar maar wijs uit worden?
Het fenomeen defrost vergeten ze gemakshalve dat is iets wat iedere WP doet,de lg kan prima overweg zonder (groot)buffervat+pomp ,parallel buffervat zonder 2e pomp werkt niet! https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 31-05-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-06 21:46
kazemo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Kijk hier maar en lees het hele verhaal en bepaal dan je keuze,probeer daar maar wijs uit worden?
Het fenomeen defrost vergeten ze gemakshalve dat is iets wat iedere WP doet,de lg kan prima overweg zonder (groot)buffervat+pomp ,parallel buffervat zonder 2e pomp werkt niet! https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Ik begreep uit de verdere posts dat het niet echt een "buffer" is, maar een SWW-vat en dat er een 3-wegskraan zit die niet op de tekening staat. Met die info versta ik de extra omlooppomp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Niet perse LG gerelateerd, maar ik ben benieuwd zijn er hier mensen die een energielabel (voor de woning ) hadden en een nieuwe hebben aangevraagd met een warmtepomp en wat waren de effecten? Een van de eerste punten die ik heb aangepakt was de installatie van de lg warmtepomp. Nou heb ik al een energielabel van 2024, maar de verbouwingen zijn zo groot geweest dat herlabelen niet mogelijk is en ik een volledig nieuw energielabel moet betalen indien ik wil weten wat de effecten op het energielabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04:35
Beste Tweakers, hier bezig met installatie van een LG Therma V 14kw, nu hebben we vandaag een boilervat aangesloten voor warmwatervoorziening. Nu staat ons bij dat we een paar dipswitches moeten omzetten op de pomp, zodat de driewegklepgata werken, maar kunnen negens meer vinden welke. Handleiding geeft geen uitkomst en zoeken in het forum leverde ook geen resultaat op. Wie kan ons helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48
oxfordpelican schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

In de handleiding bij indoor pcb switch 2 staat dit:
[Afbeelding]
SW2 dipswitch 3 op "on" als ik zo terug lees. Staat ook gewoon in de handleiding.

Check het wel nog even voor jouw specifieke model.

[ Voor 5% gewijzigd door oxfordpelican op 01-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:25:
Niet perse LG gerelateerd, maar ik ben benieuwd zijn er hier mensen die een energielabel (voor de woning ) hadden en een nieuwe hebben aangevraagd met een warmtepomp en wat waren de effecten? Een van de eerste punten die ik heb aangepakt was de installatie van de lg warmtepomp. Nou heb ik al een energielabel van 2024, maar de verbouwingen zijn zo groot geweest dat herlabelen niet mogelijk is en ik een volledig nieuw energielabel moet betalen indien ik wil weten wat de effecten op het energielabel zijn.
wat voor doel heeft een nieuw energie label kost alleen maar opnieuw geld (350 euro) wat voor voordeel heb je dan?
energie label is verplicht bij verkoop woning/bedrijfspand ,verder heeft het geen doel ik zie het als geldklopperij,je kan toch zelf inschatten hoe energie zuinig je woning is geworden daar heb je toch geen taxateur voor nodig die werkt met een software programma,een opleiding gevolgd in 1 week,meestal zzp er die werken voor een buro of makelaar
het is nu een maal een verplichting bij verkoop(opgelegd door de overheid) ik heb ervaring mee uit het verleden is mijnsinziens een wassen neus die taxatie door een erkende taxateur een rondgang van een halfuur! en kassa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
kazemo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:52:
[...]

wat voor doel heeft een nieuw energie label kost alleen maar opnieuw geld (350 euro) wat voor voordeel heb je dan?
energie label is verplicht bij verkoop woning/bedrijfspand ,verder heeft het geen doel ik zie het als geldklopperij,je kan toch zelf inschatten hoe energie zuinig je woning is geworden daar heb je toch geen taxateur voor nodig die werkt met een software programma,een opleiding gevolgd in 1 week,meestal zzp er die werken voor een buro of makelaar
het is nu een maal een verplichting bij verkoop(opgelegd door de overheid) ik heb ervaring mee uit het verleden is mijnsinziens een wassen neus die taxatie door een erkende taxateur een rondgang van een halfuur! en kassa
Eigenlijk gewoon uit pure interesse... Bij mijn vorige appartement heb ik ook een energielabe (2 jaar voor de verkoop) aangevraagd/laten opmaken en het lijkt mij wel interessant om de verschillende labels te vergelijken. Ook om te zien wat volgens het label nou echt impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:08:
[...]

Eigenlijk gewoon uit pure interesse... Bij mijn vorige appartement heb ik ook een energielabe (2 jaar voor de verkoop) aangevraagd/laten opmaken en het lijkt mij wel interessant om de verschillende labels te vergelijken. Ook om te zien wat volgens het label nou echt impact heeft.
JA als je de verkopende partij bent is het verplicht en dan heb het liefst een A label dan is het huis meer waard,kortom het heeft alleen doel als je gaat verkopen of verhuren..verder heb je er niets aan...label is 10jaar geldig,herlabelen kan de aanvrager betaald,is bedoeld voor de koper/partij die heeft dan een zekerheid/garantie

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 02-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
kazemo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:19:
[...]

JA als je de verkopende partij bent is het verplicht en dan heb het liefst een A label dan is het huis meer waard,kortom het heeft alleen doel als je gaat verkopen of verhuren..verder heb je er niets aan...label is 10jaar geldig,herlabelen kan de aanvrager betaald
Herlabelen kan niet in mijn geval denk ik, vanwege de grote aanpassingen. Maar verder ben ik ook benieuwd, ik had al een A label en heb veel verandert (WTW ventilatie, WTW douche, helft kunststof kozijnen met tripple glas, warmtepomp, begane grond en eerste verdieping vloerverwarming, 14 zonnepanelen met verschillende orientaties). Zo'n online energielabel zie ik de meerwaarde niet echt van in, maar als ik met een definitief energielabel flinke sprongen kan maken verwacht ik op papier ook dat de woning in waarde stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Herlabelen kan niet in mijn geval denk ik, vanwege de grote aanpassingen. Maar verder ben ik ook benieuwd, ik had al een A label en heb veel verandert (WTW ventilatie, WTW douche, helft kunststof kozijnen met tripple glas, warmtepomp, begane grond en eerste verdieping vloerverwarming, 14 zonnepanelen met verschillende orientaties). Zo'n online energielabel zie ik de meerwaarde niet echt van in, maar als ik met een definitief energielabel flinke sprongen kan maken verwacht ik op papier ook dat de woning in waarde stijgt.
Ja woning in waarde gestegen de gemeente kijkt ook mee,dus ontroerend goed belasting ook hoger,wat heb je dan er dan aan? slapende wijzer gemaakt!

WOZ waarde is geen verkoop waarde of verzekerings waarde daar zijn andere normen voor

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 02-06-2025 13:23 ]

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste