Gloin schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:21:
[...]
Had de zwarte pijlen erop gezet van hoe ik dacht de flow kon zijn als de driewegklep open staat naar de sanitair warm water boiler.
Bij nader inzien is een terugslagklep op mijn tekening niet nodig omdat, zoals je dus aanhaalt, die volledige flow wordt tegengehouden door de gesloten kant van de driewegklep.
MAAR er zijn denk ik toch situaties waar het wél nodig is, als bv tussen buffervat een extra circulatiepomp zit die onafhankelijk van de WP kan draaien (maar dan nog waarschijnlijk niet nodig?)
OF als de retour van de vloerverwarming dichter bij de WP afgetakt wordt dan de retour van de sanitair warm water boiler.
extra cv pomp:
[Afbeelding]
retour vloervervwarming dichter bij WP:
[Afbeelding] toon volledige bericht
Nu maar een kort antwoord het werkt ook gewoon zonder groot/of geen buffervat (heb je ook geen extra pomp nodig is dan ook een besparing in energie en aanschaf)
ik zelf heb geen groot buffervat,alleen een klein buffervat 45ltr in serie in de aanvoer(systeem volume vergroter helpt bij de defrost,s) en werkt gewoon ook goed (ik heb wel geen naregeling op de vvw verdeler)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/cnmJuEV0wjBLZWzlmmta9L88.webp?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/F4wFivtCBsGesnI5zxRoM37D.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/cnmJuEV0wjBLZWzlmmta9L88.webp?f=user_large)
zo heb ik het het eerste schema (serie) WSPK 40 (er staat radiator getekend maar vvw verdeler kan ook)
ik heb geen boiler,in jouw geval moet er de 3wegklep en boiler er nog tussen (ervoor)
ik heb zelf warm sanitair water met de combi cv ketel,hybride aan gesloten met terugslag kleppen er tussen dat kan n.l ook(dient dan ook als backup verwarming als de wp onverhoopt defect is)
je op gewarmde betonvloer is ook een buffer! ter compensatie in de tijd dat de boiler word verwarmd
Er moet wel nog een magneet vuilfilter tussen en bij voorkeur ook een extra expansievat (in de wp zit al een klein expansievat+overdrukklep+circulatiepomp)
hoofdleidingen 28mm staal of 32mm alupex meerlagen buis met zo weinig mogelijk hulpstukken Tstukken knieën etc.(gebogen bochten maken) is dan beter voor de flow
[
Voor 14% gewijzigd door
kazemo op 21-05-2025 06:18
]