LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 178 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:07
Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Zie hieronder. De 3-weg klep zit op de retour van het buffer vat? Aanvoer buis komt rechtstreeks van de buiten unit.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vraag me af of de stroomrichting door 3-weg klep nu niet verkeerd om is. Dat zou betekenen dat die in de aanvoer ipv retour moet. Dat zou dan met pijlen op de klep moeten zijn aangegeven

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

SalexSun schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:30:
[...]

Ik vraag me af of de stroomrichting door 3-weg klep nu niet verkeerd om is. Dat zou betekenen dat die in de aanvoer ipv retour moet. Dat zou dan met pijlen op de klep moeten zijn aangegeven
Dat is het denk ik. Hij zit verkeerd om vermoed ik.
A= Retour van het SWW vat
B = Retour buffer vat
AB = Retour naar WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dIVKeAZ5szzoyPBYN5B4r0p3Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNUakIYuN0QUo9zubRH5xuQP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DERFi29_ASE6gQKj5gdRPaIiTnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hj4qS27VHEmDAqVcQvLH1jk6.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat nu bijna 40gr de vloer in. Dus ik heb m maar weer uitgezet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:44:
[...]

Dat is het denk ik. Hij zit verkeerd om vermoed ik.
A= Retour van het SWW vat
B = Retour buffer vat
AB = Retour naar WP

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er gaat nu bijna 40gr de vloer in. Dus ik heb m maar weer uitgezet.
Idd, water moet er bij AB instromen, niet uitstromen. Ook dus A en B niet zomaar aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Zie hieronder. De 3-weg klep zit op de retour van het buffer vat? Aanvoer buis komt rechtstreeks van de buiten unit.
Zal zo het buffervat dan ook altijd opgewarmd worden bij een SWW-run?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gloin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 21:59
Zo! eindelijk achter een computerscherm geraakt.
Kip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:34:
[...]

Zal zo het buffervat dan ook altijd opgewarmd worden bij een SWW-run?
Die vraag had ik dus ook, ik was van plan om de warmtepomp bij onze verbouwing aan de sluiten zoals onderstaand schema. Ik vroeg me af of die terugslagklep nodig was? Of overbodig omdat die flow door het buffervat eigenlijk niet kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ociBW92fKk94Rh7jT8yND22ppYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w8SwYuyavxvzb2WdJbQeIX6y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Gloin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:46:

[...]

Die vraag had ik dus ook, ik was van plan om de warmtepomp bij onze verbouwing aan de sluiten zoals onderstaand schema. Ik vroeg me af of die terugslagklep nodig was? Of overbodig omdat die flow door het buffervat eigenlijk niet kan?

[Afbeelding]
Volgens mij is de flow zonder terugslagklep naar het buffervat en de vloerverwarming bij jou geblokkeerd als de 3-weg-klep schakelt.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:43
Gloin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:46:

[...]

[Afbeelding]
Terugslagklep is in dit schema niet nodig
Goed is 3 weg klep in de aanvoer(bij wp noemen ze dat uitvoer) ik denk AB
A in ruststand(spanningsloos) naar vloerverwarming verwarmt alleen de vloer
B naar boiler (omgelopen onder spanning) verwarmt dan alleen de boiler
Ik vraag me af wat doet het buffervat, is parallel aangesloten zoals een radiator het word dan een grote bypass verwarmt dan het retour water terug naar de wp ,word gemengd in het T stuk,of is dat juist de bedoeling?
Er zijn andere schema,s met buffervat maar dan is wel een extra pomp nodig dit word gemaakt als er sprake is van naregeling op de vloerverdeler(s) dmv kleppen(zone regeling)
In je eerste bericht heb je het over schema D (warmtepomp weetjes) daar staat dus echt een 2e secundaire circulatie pomp getekend

De zwarte lijnen met pijlen in de tekening maakt het alleen maar onduidelijker dat is de flow richting toch niet!

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 20-05-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-06 09:30
Hallo allemaal
Met de LG monoblok 5kw in de kelder ben ik zeer tevreden heb daar door zeker 75 % minder defrost gehad . Ik had er pas las van bij - 2 buitentemp en dan alleen wat wit uit geslagen rijp.
Van oktober tot april ongeveer heeft hij 3600 kwh gebruik moet er wel bijzeggen dat de gang en de bijkeuken nu ook voor de eerste keer aanstaan en dan op alleen watertemp 24/7. Met gas was ik 1600 m3 kwijt en geen 24 uur warm in huis. Bespaart nu 1000 tot 1200 euro.
Ik ben nu voor de electrische boiler van 200 liter met tijdschakelaar als de zon op de panelen staat en opwarmt bij zon of geen zon. Ik heb nu een tweede boiler van 200 liter die ik opwarmt bij teruglevering en het water voor verwarmd voor boiler 1 het is dus een water accu en 200 liter vooraadwater voor nood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gloin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 21:59
kazemo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Terugslagklep is in dit schema niet nodig
Goed is 3 weg klep in de aanvoer(bij wp noemen ze dat uitvoer) ik denk AB
A in ruststand(spanningsloos) naar vloerverwarming verwarmt alleen de vloer
B naar boiler (omgelopen onder spanning) verwarmt dan alleen de boiler
Ik vraag me af wat doet het buffervat, is parallel aangesloten zoals een radiator het word dan een grote bypass verwarmt dan het retour water terug naar de wp ,word gemengd in het T stuk,of is dat juist de bedoeling?
Er zijn andere schema,s met buffervat maar dan is wel een extra pomp nodig dit word gemaakt als er sprake is van naregeling op de vloerverdeler(s) dmv kleppen(zone regeling)
In je eerste bericht heb je het over schema D (warmtepomp weetjes) daar staat dus echt een 2e secundaire circulatie pomp getekend

De zwarte lijnen met pijlen in de tekening maakt het alleen maar onduidelijker dat is de flow richting toch niet!
Had de zwarte pijlen erop gezet van hoe ik dacht de flow kon zijn als de driewegklep open staat naar de sanitair warm water boiler.

Bij nader inzien is een terugslagklep op mijn tekening niet nodig omdat, zoals je dus aanhaalt, die volledige flow wordt tegengehouden door de gesloten kant van de driewegklep.

MAAR er zijn denk ik toch situaties waar het wél nodig is, als bv tussen buffervat een extra circulatiepomp zit die onafhankelijk van de WP kan draaien (maar dan nog waarschijnlijk niet nodig?)

OF als de retour van de vloerverwarming dichter bij de WP afgetakt wordt dan de retour van de sanitair warm water boiler.

extra cv pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rjnjsCLta02J1o3YcnPD6Op7T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U2kIlAYpuVO55LDcUer5OoJ1.png?f=fotoalbum_large

retour vloervervwarming dichter bij WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ln2emTQKYxG5B3X6UiFkxGG4wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tbsrln53glJbXa84iAObQmTH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06 20:58
jscheffers schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:04:
Ik heb nu een tweede boiler van 200 liter die ik opwarmt bij teruglevering en het water voor verwarmd voor boiler 1 het is dus een water accu en 200 liter vooraadwater voor nood
Hoe doe je dat dan in de winter periode (weinig zon) en Legionella?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Gloin schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Had de zwarte pijlen erop gezet van hoe ik dacht de flow kon zijn als de driewegklep open staat naar de sanitair warm water boiler.

Bij nader inzien is een terugslagklep op mijn tekening niet nodig omdat, zoals je dus aanhaalt, die volledige flow wordt tegengehouden door de gesloten kant van de driewegklep.

MAAR er zijn denk ik toch situaties waar het wél nodig is, als bv tussen buffervat een extra circulatiepomp zit die onafhankelijk van de WP kan draaien (maar dan nog waarschijnlijk niet nodig?)

OF als de retour van de vloerverwarming dichter bij de WP afgetakt wordt dan de retour van de sanitair warm water boiler.

extra cv pomp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu maar een kort antwoord het werkt ook gewoon zonder groot/of geen buffervat (heb je ook geen extra pomp nodig is dan ook een besparing in energie en aanschaf)

ik zelf heb geen groot buffervat,alleen een klein buffervat 45ltr in serie in de aanvoer(systeem volume vergroter helpt bij de defrost,s) en werkt gewoon ook goed (ik heb wel geen naregeling op de vvw verdeler)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWQSjuKVBuvF0EVxZFEBb2gsV6A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/cnmJuEV0wjBLZWzlmmta9L88.webp?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShmL2E9H72yycMk4qlOSOk0qUdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4wFivtCBsGesnI5zxRoM37D.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShmL2E9H72yycMk4qlOSOk0qUdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4wFivtCBsGesnI5zxRoM37D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaHjr4CzeE-r62Er2GDa5wp9yKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeZvflFfKbCdwUkRgIsLTQBm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWQSjuKVBuvF0EVxZFEBb2gsV6A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/cnmJuEV0wjBLZWzlmmta9L88.webp?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-b3ObOsoh1QliT07fbzPFynbvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K45c9cOdoeTfVZLH3NX7egzY.jpg?f=fotoalbum_large

zo heb ik het het eerste schema (serie) WSPK 40 (er staat radiator getekend maar vvw verdeler kan ook)
ik heb geen boiler,in jouw geval moet er de 3wegklep en boiler er nog tussen (ervoor)
ik heb zelf warm sanitair water met de combi cv ketel,hybride aan gesloten met terugslag kleppen er tussen dat kan n.l ook(dient dan ook als backup verwarming als de wp onverhoopt defect is)
je op gewarmde betonvloer is ook een buffer! ter compensatie in de tijd dat de boiler word verwarmd
Er moet wel nog een magneet vuilfilter tussen en bij voorkeur ook een extra expansievat (in de wp zit al een klein expansievat+overdrukklep+circulatiepomp)
hoofdleidingen 28mm staal of 32mm alupex meerlagen buis met zo weinig mogelijk hulpstukken Tstukken knieën etc.(gebogen bochten maken) is dan beter voor de flow

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 21-05-2025 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Noordhorn schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Hoe doe je dat dan in de winter periode (weinig zon) en Legionella?
Boiler 1 warmt altijd op zon of geen zon gewoon met tijdschakelaar en kan 6 uur lang opwarmen.
Boiler 2warmt allen bij teruglevering met een Homewizard via p1 het voor verwarmt water gaat naar Boiler 1en kan dus tussen de 10 en 70 graden zijn en staan dus in serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SJonge
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-06 22:59
De WP maakt OF SWW, OF verwarmingswater.
En de 3weg klep kan zowel in de aanvoer als de retour gemonteerd worden.
Maar als er SWW gemaakt wordt, dan mag er geen water door het buffervat (en dus het CV systeem) stromen.
Als dat wel gebeurt zal het heel lang duren voor de 50 graden bereikt wordt (want dan moet het hele CV systeem 50 graden worden).

De WP zal het retour komende water telkens enkele graden warmer weer weg sturen (totdat de gewenste temperatuur bereikt is). (Bij CV is dat lager dan bij SWW, afhankelijk van de instellingen)

Als het water in de retour leiding niet stap voor stap warmer wordt, (bij voorbeeld omdat er te veel warmte afgenomen wordt via het buffervat en CV), dan zal de gewenste SWW temperatuur nooit gehaald worden.

LG HM071MR.44 / 2250WP ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SJonge
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-06 22:59
[...]

extra cv pomp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begrijp niet hoe het zou kunnen werken zonder pomp met een buffervat parallel aan het CV systeem.
Dan weet je toch nooit of je water door het buffervat of het CV systeem loopt.

LG HM071MR.44 / 2250WP ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:02:
[...]

Boiler 1 warmt altijd op zon of geen zon gewoon met tijdschakelaar en kan 6 uur lang opwarmen.
Boiler 2warmt allen bij teruglevering met een Homewizard via p1 het voor verwarmt water gaat naar Boiler 1en kan dus tussen de 10 en 70 graden zijn en staan dus in serie.
d:)b het idee is niet verkeerd mits de serieboiler 1 alleen verwarmd als er een overschot aan zonnestroom is zou kunnen met een homewizard socket(die kan dat) ,de 2e boiler zorgt ervoor dat legionella risico weg is! boven 65 gr
Maar in de winter heb je er weinig aan dan is er niet veel overtollige zonnestroom(terug levering)
Als je 2 boilers moet kopen kan je beter 1 aparte warmtepomp boiler kopen die maakt zuiniger warm water het hele jaar door

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 21-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06 20:58
kazemo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:32:
[...]

Als je 2 boilers moet kopen kan je beter 1 aparte warmtepomp boiler kopen die maakt zuiniger warm water het hele jaar door
Met waarschijnlijk een leuk bedrag terug aan subsidie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-06 10:19

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Wat gebeurd er tijdens de update van een Deye inverter valt dan de load ingang uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:32:
[...]

d:)b het idee is niet verkeerd mits de serieboiler 1 alleen verwarmd als er een overschot aan zonnestroom is zou kunnen met een homewizard socket(die kan dat) ,de 2e boiler zorgt ervoor dat legionella risico weg is! boven 65 gr
Maar in de winter heb je er weinig aan dan is er niet veel overtollige zonnestroom(terug levering)
Ik heb mijn eerste boiler al 3 jaar hangen en kosten 100 euro en nu de 2de boiler voor 60 euro wordt een accu boiler en ook voor 200 liter voorraad noodwater.
En nu is mijn warmwater gratis met saldering maar in 2027 denk ik ook bijna gratis.
Zie het maar als een hobby,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:32
[...]

extra cv pomp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel simpel eigenlijk. Neem aan dat er net zoveel l/min de warmtepomp in gaan als uit, wat mij een redelijke aanname lijkt ;) Reken dan uit hoeveel water er door je systeem kan lopen. Het antwoord daarop is 0 l/min dus geen terugslagklep nodig.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimodo_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-06 19:50
ik kwam thuis en de stoppen waren uit. Toen ik deze weer aan deed en de warmte pomp weer aan stond. Gaf hij error CH5 aan.

Bij het openen van de warmtepomp zag ik op de meest linkse printplaat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzi6khuXZIKEN1VZ7JneVXqkiL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szWt4bc9lst5GxzCPB5jHt5L.jpg?f=fotoalbum_large

iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:38
Nimodo_ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:18:
ik kwam thuis en de stoppen waren uit. Toen ik deze weer aan deed en de warmte pomp weer aan stond. Gaf hij error CH5 aan.

Bij het openen van de warmtepomp zag ik op de meest linkse printplaat het volgende:

[Afbeelding]

iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

met vriendelijke groet,
Dit lijkt op een outdoor PCB van een 3-fasen unit. Volgens mij heb je een groot probleem met in ieder geval met één van de inverters. Dit kan van de FAN zijn, maar ook van de compressor. Je zou nog even kunnen kijken of de FANS wel vrij kunnen bewegen. Het gaat waarschijnlijk in ieder geval een Outdoor PCB vervanging opleveren. Maar voordat je dit doet moet je wel kunnen achterhalen wat dit heeft veroorzaakt, anders gaat een nieuwe print misschien ook weer meteen stuk.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Dat is balen @Nimodo_ ;(

Er is een current sense resistor doorgebrand. Dit is een onderdeel van het IGBTM (Insulated-Gate Bipolar Transistor Module)-circuit op de printplaat (PCB), dat verantwoordelijk is voor het regelen van de stroom naar de inverter/compressor.

LG adviseert in dit soort gevallen om de volledige PCB te vervangen.

Afhankelijk van hoe handig je bent, kun je eerst de compressor doormeten om te controleren of deze nog in orde is, voordat je overgaat tot vervanging.
Zelf weet ik niet precies hoe groot de kans is dat het vervangen van specifieke componenten op de PCB tot een succesvolle reparatie leidt. Mijn vermoeden is dat een ander onderdeel van de IGBTM, naast de current sense resistor, defect is geraakt, waardoor er te veel stroom is gaan lopen. Misschien is er iets van schade zichtbaar op de achterkant van de PCB.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:01:
Dat is balen @Nimodo_ ;(

Er is een current sense resistor doorgebrand. Dit is een onderdeel van het IGBTM (Insulated-Gate Bipolar Transistor Module)-circuit op de printplaat (PCB), dat verantwoordelijk is voor het regelen van de stroom naar de inverter/compressor.

LG adviseert in dit soort gevallen om de volledige PCB te vervangen.

Afhankelijk van hoe handig je bent, kun je eerst de compressor doormeten om te controleren of deze nog in orde is, voordat je overgaat tot vervanging.
Zelf weet ik niet precies hoe groot de kans is dat het vervangen van specifieke componenten op de PCB tot een succesvolle reparatie leidt. Mijn vermoeden is dat een ander onderdeel van de IGBTM, naast de current sense resistor, defect is geraakt, waardoor er te veel stroom is gaan lopen. Misschien is er iets van schade zichtbaar op de achterkant van de PCB.
:X in elk geval eerst compressor wikkelingen doormeten (isolatie weerstand) met megger,fasen onderling en tegen aarde (aardfout),anders kan de evt. nieuwe printplaat ook weer doorbranden,als de compressor defect is word het dure reparatie :'(
ik meen gezien te hebben toen ik hem laatst open had dat achter de hooft printplaat ook nog iets zit, ronde spoelen ik denk dat dat ook een onderdeel van de inverter is,en achter op de print zit een aluminium koellichaam voor warmte af te voeren van de print

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 24-05-2025 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
kazemo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 05:49:
[...]

:X in elk geval eerst compressor wikkelingen doormeten (isolatie weerstand) met megger,fasen onderling en tegen aarde (aardfout),anders kan de evt. nieuwe printplaat ook weer doorbranden,als de compressor defect is word het dure reparatie :'(
ik meen gezien te hebben toen ik hem laatst open had dat achter de hooft printplaat ook nog iets zit, ronde spoelen ik denk dat dat ook een onderdeel van de inverter is,en achter op de print zit een aluminium koellichaam voor warmte af te voeren van de print
Die fasen onderling dan gewoon met een multimeter en die zijn dan waarschijnlijk redelijk gelijk (bijv L1 - L2 = 2ohm, L2 - L3 = 2 ohm en L1 - L3 = 2 ohm). Als het grote verschillen inzitten is daar waarschijnlijk een probleem.

Isolatie meting tussen fase en aarde is idealiter zo hoog mogelijk, alles onder de paar megaohm zou ik zelf mijn twijfels bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Die fasen onderling dan gewoon met een multimeter en die zijn dan waarschijnlijk redelijk gelijk (bijv L1 - L2 = 2ohm, L2 - L3 = 2 ohm en L1 - L3 = 2 ohm). Als het grote verschillen inzitten is daar waarschijnlijk een probleem.

Isolatie meting tussen fase en aarde is idealiter zo hoog mogelijk, alles onder de paar megaohm zou ik zelf mijn twijfels bij hebben.
:) klopt,maar een megger in volksmond heeft een hogere meetspanning bv 1000v DC er zit een generator in(vroeger met een draaizwengel) die is dan daardoor beter voor isolatiemetingen tegen bv aarde(1mega ohm is nog goed...acceptabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimodo_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-06 19:50
@Jojan265 @Kip @kazemo @Antonl91 dank voor jullie reacties! een printplaat vervangen (als het allemaal klik en schroef aansluitingen zijn) lukt me nog wel. Maar al die zaken doormeten gaat mijn kennis en kunde te boven. En zoals jullie al aangeven zou het zonde zijn als ik de plaat vervang en dat het probleem ergens anders zit en de nieuwe plaat ook kapot gaat.

Kunnen jullie me een monteur aanraden?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Nimodo_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:32:
@Jojan265 @Kip @kazemo @Antonl91 dank voor jullie reacties! een printplaat vervangen (als het allemaal klik en schroef aansluitingen zijn) lukt me nog wel. Maar al die zaken doormeten gaat mijn kennis en kunde te boven. En zoals jullie al aangeven zou het zonde zijn als ik de plaat vervang en dat het probleem ergens anders zit en de nieuwe plaat ook kapot gaat.

Kunnen jullie me een monteur aanraden?

Met vriendelijke groet,
:) je kan hier proberen misschien wil hij het aannemen komt uit brabant

https://fisec4u.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@Nimodo_ De printplaat lijkt meer dan 400 euro te kosten. Hopelijk kan je garantie of coulantie krijgen.
Sommige Nederlandse webwinkels leveren warmtepompen die aangekocht zijn vanuit het buitenland en niet via de officiële Nederlandse importeur (grijze import). Dan wil de Nederlandse importeur ook geen garantie leveren.

In alle gevallen is het misschien handig om eerst een mailtje te wijden aan de partij waarvan je de warmtepomp heb gekocht.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
@Nimodo_ De printplaat lijkt meer dan 400 euro te kosten. Hopelijk kan je garantie of coulantie krijgen.
Sommige Nederlandse webwinkels leveren warmtepompen die aangekocht zijn vanuit het buitenland en niet via de officiële Nederlandse importeur (grijze import). Dan wil de Nederlandse importeur ook geen garantie leveren.

In alle gevallen is het misschien handig om eerst een mailtje te wijden aan de partij waarvan je de warmtepomp heb gekocht.
Wat ik me afvraag kan men eigenlijk de compressor testen zonder inverter
stekker lostrekken (compressor) van de printplaat direct aansluiten op 3fasen is dan 50hz
staat waarschijnlijk in ster(inwendig sterpunt) dan laten lopen(ik weet niet of het kwaad kan)
als dat lukt weet je in elk geval of compressor goed is,of het een vastloper is of inwendige kortsluiting (verbrand) ??

Aan de stekker kan je in elk geval eerst meten met een multimeter dat kan nooit kwaad(spanningsloos)
beter is met een megger,maar ja een goede is duur bijv fluke,benning etc.
https://www.amazon.nl/s?k...ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_5_5

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 26-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Je meet dan de weerstand tussen de drie faseaansluitingen van de compressor. > Mag niet meer dan 20% verschillen. Als je een verschil meet, maak dan de draden aan de compressor los en meet opnieuw.
Je meet ook de weerstand tussen de fases en een koperen leidingen uit de compressor. > 50 megaohm of meer is goed.
Met beide testen sluit je uit of er kortsluiting of een open-circuit aanwezig is.

Ik denk niet dat je hier een vastloper mee uitsluit.

Hier een voorbeeld van de test bij een andere type warmtepomp:
YouTube: HOW TO CHECK LG VRV MULTI V DC INVERTER COMPRESSOR (JQC068MA) STEP B...

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:52:
Je meet dan de weerstand tussen de drie faseaansluitingen van de compressor. > Mag niet meer dan 20% verschillen. Als je een verschil meet, maak dan de draden aan de compressor los en meet opnieuw.
Je meet ook de weerstand tussen de fases en een koperen leidingen uit de compressor. > 50 megaohm of meer is goed.
Met beide testen sluit je uit of er kortsluiting of een open-circuit aanwezig is.

Ik denk niet dat je hier een vastloper mee uitsluit.

Hier een voorbeeld van de test bij een andere type warmtepomp:
YouTube: HOW TO CHECK LG VRV MULTI V DC INVERTER COMPRESSOR (JQC068MA) STEP B...
YouTube: HVAC Training: How To Check A 3 Phase Inverter Compressor (DC Compre...

hier word uitgelegd hoe vast te stellen of het een vastloper is (het amperage meten) door bijv. door onvoldoende oliesmering
ook megger isolatiemeting uitleg
https://www.soldeerbout-shop.nl/260-isolatiemeters

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 30-05-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Gloin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Ik heb me eigenlijk nét geregistreerd om iets in mijn design te laten nakijken door de experten hier.

Ik ben mijn installatie aan het installeren met een buffervat volgens schema D van warmtepomptips: ([Afbeelding])

Maar dit schema houdt geen rekening met de aanvoer en retour van de spiraal van het sanitair warm water boilervat.

Dus nu mijn vraag: Klopt mijn redenering dat er terugslagkleppen moeten worden toegevoegd om te verhinderen dat de retour van de spiraal van het SWW vat, warm water gaat terugduwen naar het verwarmingsafgiftesysteem? (wat dus misschien ook Luckeh momenteel gebeurt?)
weet je waarom er een extra omlooppomp zit vóór je vloerverwarming? Die is 'normaal' niet nodig

Walter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
walter_321 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:50:
[...]

weet je waarom er een extra omlooppomp zit vóór je vloerverwarming? Die is 'normaal' niet nodig

Walter
Kijk hier maar en lees het hele verhaal en bepaal dan je keuze,probeer daar maar wijs uit worden?
Het fenomeen defrost vergeten ze gemakshalve dat is iets wat iedere WP doet,de lg kan prima overweg zonder (groot)buffervat+pomp ,parallel buffervat zonder 2e pomp werkt niet! https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 31-05-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
kazemo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Kijk hier maar en lees het hele verhaal en bepaal dan je keuze,probeer daar maar wijs uit worden?
Het fenomeen defrost vergeten ze gemakshalve dat is iets wat iedere WP doet,de lg kan prima overweg zonder (groot)buffervat+pomp ,parallel buffervat zonder 2e pomp werkt niet! https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Ik begreep uit de verdere posts dat het niet echt een "buffer" is, maar een SWW-vat en dat er een 3-wegskraan zit die niet op de tekening staat. Met die info versta ik de extra omlooppomp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
Niet perse LG gerelateerd, maar ik ben benieuwd zijn er hier mensen die een energielabel (voor de woning ) hadden en een nieuwe hebben aangevraagd met een warmtepomp en wat waren de effecten? Een van de eerste punten die ik heb aangepakt was de installatie van de lg warmtepomp. Nou heb ik al een energielabel van 2024, maar de verbouwingen zijn zo groot geweest dat herlabelen niet mogelijk is en ik een volledig nieuw energielabel moet betalen indien ik wil weten wat de effecten op het energielabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:38
Beste Tweakers, hier bezig met installatie van een LG Therma V 14kw, nu hebben we vandaag een boilervat aangesloten voor warmwatervoorziening. Nu staat ons bij dat we een paar dipswitches moeten omzetten op de pomp, zodat de driewegklepgata werken, maar kunnen negens meer vinden welke. Handleiding geeft geen uitkomst en zoeken in het forum leverde ook geen resultaat op. Wie kan ons helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-06 14:27
oxfordpelican schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

In de handleiding bij indoor pcb switch 2 staat dit:
[Afbeelding]
SW2 dipswitch 3 op "on" als ik zo terug lees. Staat ook gewoon in de handleiding.

Check het wel nog even voor jouw specifieke model.

[ Voor 5% gewijzigd door oxfordpelican op 01-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:25:
Niet perse LG gerelateerd, maar ik ben benieuwd zijn er hier mensen die een energielabel (voor de woning ) hadden en een nieuwe hebben aangevraagd met een warmtepomp en wat waren de effecten? Een van de eerste punten die ik heb aangepakt was de installatie van de lg warmtepomp. Nou heb ik al een energielabel van 2024, maar de verbouwingen zijn zo groot geweest dat herlabelen niet mogelijk is en ik een volledig nieuw energielabel moet betalen indien ik wil weten wat de effecten op het energielabel zijn.
wat voor doel heeft een nieuw energie label kost alleen maar opnieuw geld (350 euro) wat voor voordeel heb je dan?
energie label is verplicht bij verkoop woning/bedrijfspand ,verder heeft het geen doel ik zie het als geldklopperij,je kan toch zelf inschatten hoe energie zuinig je woning is geworden daar heb je toch geen taxateur voor nodig die werkt met een software programma,een opleiding gevolgd in 1 week,meestal zzp er die werken voor een buro of makelaar
het is nu een maal een verplichting bij verkoop(opgelegd door de overheid) ik heb ervaring mee uit het verleden is mijnsinziens een wassen neus die taxatie door een erkende taxateur een rondgang van een halfuur! en kassa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
kazemo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:52:
[...]

wat voor doel heeft een nieuw energie label kost alleen maar opnieuw geld (350 euro) wat voor voordeel heb je dan?
energie label is verplicht bij verkoop woning/bedrijfspand ,verder heeft het geen doel ik zie het als geldklopperij,je kan toch zelf inschatten hoe energie zuinig je woning is geworden daar heb je toch geen taxateur voor nodig die werkt met een software programma,een opleiding gevolgd in 1 week,meestal zzp er die werken voor een buro of makelaar
het is nu een maal een verplichting bij verkoop(opgelegd door de overheid) ik heb ervaring mee uit het verleden is mijnsinziens een wassen neus die taxatie door een erkende taxateur een rondgang van een halfuur! en kassa
Eigenlijk gewoon uit pure interesse... Bij mijn vorige appartement heb ik ook een energielabe (2 jaar voor de verkoop) aangevraagd/laten opmaken en het lijkt mij wel interessant om de verschillende labels te vergelijken. Ook om te zien wat volgens het label nou echt impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:08:
[...]

Eigenlijk gewoon uit pure interesse... Bij mijn vorige appartement heb ik ook een energielabe (2 jaar voor de verkoop) aangevraagd/laten opmaken en het lijkt mij wel interessant om de verschillende labels te vergelijken. Ook om te zien wat volgens het label nou echt impact heeft.
JA als je de verkopende partij bent is het verplicht en dan heb het liefst een A label dan is het huis meer waard,kortom het heeft alleen doel als je gaat verkopen of verhuren..verder heb je er niets aan...label is 10jaar geldig,herlabelen kan de aanvrager betaald,is bedoeld voor de koper/partij die heeft dan een zekerheid/garantie

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 02-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
kazemo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:19:
[...]

JA als je de verkopende partij bent is het verplicht en dan heb het liefst een A label dan is het huis meer waard,kortom het heeft alleen doel als je gaat verkopen of verhuren..verder heb je er niets aan...label is 10jaar geldig,herlabelen kan de aanvrager betaald
Herlabelen kan niet in mijn geval denk ik, vanwege de grote aanpassingen. Maar verder ben ik ook benieuwd, ik had al een A label en heb veel verandert (WTW ventilatie, WTW douche, helft kunststof kozijnen met tripple glas, warmtepomp, begane grond en eerste verdieping vloerverwarming, 14 zonnepanelen met verschillende orientaties). Zo'n online energielabel zie ik de meerwaarde niet echt van in, maar als ik met een definitief energielabel flinke sprongen kan maken verwacht ik op papier ook dat de woning in waarde stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Herlabelen kan niet in mijn geval denk ik, vanwege de grote aanpassingen. Maar verder ben ik ook benieuwd, ik had al een A label en heb veel verandert (WTW ventilatie, WTW douche, helft kunststof kozijnen met tripple glas, warmtepomp, begane grond en eerste verdieping vloerverwarming, 14 zonnepanelen met verschillende orientaties). Zo'n online energielabel zie ik de meerwaarde niet echt van in, maar als ik met een definitief energielabel flinke sprongen kan maken verwacht ik op papier ook dat de woning in waarde stijgt.
Ja woning in waarde gestegen de gemeente kijkt ook mee,dus ontroerend goed belasting ook hoger,wat heb je dan er dan aan? slapende wijzer gemaakt!

WOZ waarde is geen verkoop waarde of verzekerings waarde daar zijn andere normen voor

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 02-06-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-06 08:09
kazemo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:06:
[...]

Ja woning in waarde gestegen de gemeente kijkt ook mee,dus ontroerend goed belasting ook hoger,wat heb je dan er dan aan? slapende wijzer gemaakt!

WOZ waarde is geen verkoop waarde of verzekerings waarde daar zijn andere normen voor
Nooou.... dat zou me sterk lijken. Als de overheid de WOZ waarde verhoogt op basis van een particulier aangevraagde en betaalde energielabel bepaling, dan moet er denk ik toch een klacht richting de ACM i.v.m. privacy schending. Maar goed, als de WOZ weer eens verhoogd wordt op basis van verkoop prijzen van omringende huizen en je gaat daartegen bezwaar maken dan wordt het wel moeilijker te beweren dat jouw huis minder waard is omdat het zo slecht geïsoleerd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
KarsS schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Nooou.... dat zou me sterk lijken. Als de overheid de WOZ waarde verhoogt op basis van een particulier aangevraagde en betaalde energielabel bepaling, dan moet er denk ik toch een klacht richting de ACM i.v.m. privacy schending. Maar goed, als de WOZ weer eens verhoogd wordt op basis van verkoop prijzen van omringende huizen en je gaat daartegen bezwaar maken dan wordt het wel moeilijker te beweren dat jouw huis minder waard is omdat het zo slecht geïsoleerd is :)
JA wat is wijsheid in deze digitale wereld,bij overdracht bij notaris krijg je energielabel erbij betaald door verkoper, dit word dan officieel geregistreerd bij kadaster,is openbaar iedereen heeft inzage dus ook gemeente,precies zoals je zegt als je bezwaar maakt tegen WOZ komt er een vragenlijst met onder meer energielabel (daar kan je dus niets aan veranderen dat staat dan vast is dan onderdeel van de waardebepaling WOZ)
https://www.kadasterdata....ster&utm_content=kadaster

https://www.kadaster.nl/ = officiële site van kadaster

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 04-06-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-06 19:59
Ik probeer mijn LG HM093MR uit te lezen via modbus met homeassistant en een USB->RS485 stick. Ik heb alleen heel even jullie hulp nodig. Ik heb de handleiding gelezen maar begrijp het niet helemaal.

Volgens mijn handleiding moet ik voor de 3 fase unit alleen SW1 dip switch 1 omhoog zetten om hem in slave te zetten? Dat heb ik dus gedaan, maar dan krijg ik CH03 fout. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDRjy_1T06bHZYQ3W-1illzQAR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxcQouj3f35GBCDmjjccYn5L.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de PCB, waarvan ik dus de linker dipswitch nummer 1 omhoog had gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUh8vWhNtxKsge2sPRKcXkalUpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WH0rguYXN0v83bfTxOUTORf6.jpg?f=fotoalbum_large

Ook begrijp ik nog niet helemaal welk Modbus address ik moet kiezen (b1 of b2?) en welke pulse/kwh? Waar moet dat mee overeen komen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcoa-AgHLyurbrBDaJ1hSer3EJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJxDf5B5GCn4lgwVoRprhrFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOASbCiD0_kV_tuviyuEpPYdLnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bw96wYnsdEmWb58BTyOyjCc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
meridin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:02:
Ik probeer mijn LG HM093MR uit te lezen via modbus met homeassistant en een USB->RS485 stick. Ik heb alleen heel even jullie hulp nodig. Ik heb de handleiding gelezen maar begrijp het niet helemaal.

Volgens mijn handleiding moet ik voor de 3 fase unit alleen SW1 dip switch 1 omhoog zetten om hem in slave te zetten? Dat heb ik dus gedaan, maar dan krijg ik CH03 fout. [Afbeelding]

Dit is de PCB, waarvan ik dus de linker dipswitch nummer 1 omhoog had gezet.

[Afbeelding]

Ook begrijp ik nog niet helemaal welk Modbus address ik moet kiezen (b1 of b2?) en welke pulse/kwh? Waar moet dat mee overeen komen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet het niet voor de 3-fasen unit, maar voor de 1-fase units moet zowel dipswitch 1.1 als 1.2 op ON gezet worden. Tevens zit je volgens mij voor het modbus adres in het verkeerde menu. Zie mijn topic hoe ik het gedaan heb:

https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-06 19:59
Jojan265 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Ik weet het niet voor de 3-fasen unit, maar voor de 1-fase units moet zowel dipswitch 1.1 als 1.2 op ON gezet worden. Tevens zit je volgens mij voor het modbus adres in het verkeerde menu. Zie mijn topic hoe ik het gedaan heb:

https://gathering.tweaker...message/76531486#76531486
bedankt! Beetje vreemd en onduidelijk allemaal, volgens de documentatie hoeft 1.2 dus niet. Ik zal eens kijken. Qua menu; ik heb gekeken en het menu is wel anders bij mij, ik kan uit b1 en b2 kiezen meen ik als ik naar dat scherm navigeer in jouw post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
meridin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:13:
[...]

bedankt! Beetje vreemd en onduidelijk allemaal, volgens de documentatie hoeft 1.2 dus niet. Ik zal eens kijken. Qua menu; ik heb gekeken en het menu is wel anders bij mij, ik kan uit b1 en b2 kiezen meen ik als ik naar dat scherm navigeer in jouw post.
Volgens mij zijn dat de instellingen voor de meterinterface:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk4QDNeLVT0SFYCO9E1qw9k2Iko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/81DetWu9JzWRKth7wO84SmST.png?f=fotoalbum_large

Je moet het adres hebben bij installateur instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGYFJosrqg8ivWN-rPODXFFWxPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amdGhtqesv6RBGdeoyzLkFis.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Nu online
kazemo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:00:
[...]

JA wat is wijsheid in deze digitale wereld,bij overdracht bij notaris krijg je energielabel erbij betaald door verkoper, dit word dan officieel geregistreerd bij kadaster,is openbaar iedereen heeft inzage dus ook gemeente,precies zoals je zegt als je bezwaar maakt tegen WOZ komt er een vragenlijst met onder meer energielabel (daar kan je dus niets aan veranderen dat staat dan vast is dan onderdeel van de waardebepaling WOZ)
https://www.kadasterdata....ster&utm_content=kadaster

https://www.kadaster.nl/ = officiële site van kadaster
Als ik snel even google lijkt dat niet helemaal het geval dat een energielabel direct verantwoordelijk voor een hogere WOZ is, maar als een woning met een goede energielabel een bepaalde straat verkocht word, kan dat wel van invloed zijn op en woning met een minder energielabel.

De grootste maatregelen kunnen ze vermoed ik toch wel achterhalen. Warmtepomp + kozijnen (incl beglazing) heb ik subsidie voor aangevraagd en de zonnepanelen heb ik twee etappes gedaan waarbij het bij de tweede keer er wel op leek dat de overheid die informatie in ieder geval zou kunnen krijgen. Ik heb bij verschillende partijen een bestelling gedaan en dacht voor de micro omvormers de bestelling bij mijn ouders te laten afleveren, maar dat kon niet zonder btw als ik geen bewijs had van het bestellen van de panelen. Dus ik moest die bestelling aanpassen en naar mijn eigen adres versturen. Eerste keer had ik de complete bestelling bij een partij afgenomen en laten afleveren op mijn adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Als ik snel even google lijkt dat niet helemaal het geval dat een energielabel direct verantwoordelijk voor een hogere WOZ is, maar als een woning met een goede energielabel een bepaalde straat verkocht word, kan dat wel van invloed zijn op en woning met een minder energielabel.

De grootste maatregelen kunnen ze vermoed ik toch wel achterhalen. Warmtepomp + kozijnen (incl beglazing) heb ik subsidie voor aangevraagd en de zonnepanelen heb ik twee etappes gedaan waarbij het bij de tweede keer er wel op leek dat de overheid die informatie in ieder geval zou kunnen krijgen. Ik heb bij verschillende partijen een bestelling gedaan en dacht voor de micro omvormers de bestelling bij mijn ouders te laten afleveren, maar dat kon niet zonder btw als ik geen bewijs had van het bestellen van de panelen. Dus ik moest die bestelling aanpassen en naar mijn eigen adres versturen. Eerste keer had ik de complete bestelling bij een partij afgenomen en laten afleveren op mijn adres.
misschien meer duidelijk: https://woninglabel.nl/la...-woz-waarde-van-je-woning
https://www.waarderingska...gielabel-en-de-woz-waarde

als ik jouw adres heb kom ik alles te weten over jouw woning.bijv. zonnepanelen op dak door te kijken op satelliet foto via kadaster is eigenlijk allemaal openbaar,ook bijv aankoopprijs in het verleden
uitzondering hierop is bedrijfsmatige en zakelijke objecten bijv. een horecapand dan is het niet openbaar ,een energielabel daarop is ook aanmerkelijk duurder voor de aanvrager
Laten we maar over ophouden het word teveel off topic

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 07-06-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

arjan dragtsma schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:41:
hallo mensen

bedankt voor de feedback zover, ik ga als ik thuis ben weer eens verder op onderzoek momenteel op vakantie

@kazemo ik heb de warmtepomp nog niet draaiende gehad dit doet hij vanaf het moment dat ik de warmtepomp hoofdschakelaar aan gezet heb. ik heb het spulletje net allemaal geïnstalleerd.
heb verder geen enkele externe apperatuur aangesloten aleen de lg remote die bijgeleverd is.
hier zit verder geen SD of iets dergelijks in, wat ook wel vreemd is dat hij geen enkele info over de wartmepomp weer geeft op remote zoals temp in out etc. mijn gevoel nijgt dat er nog iets niet goed zit tussen de de indoorPCB en outdoor PCB.

@SalexSun idd klopt alle meerdere keren gecheckt en zelf zoals op de foto bijna rechtstreeks aangesloten.

@Kip bedankt voor de tip ga er mee aan de slag.

mocht ik wat vinden zal ik update geven.

alvast bedankt allemaal
Is het nog gelukt om het probleem te verhelpen?

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjan dragtsma
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-06 12:49
Kip schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:38:
[...]

Is het nog gelukt om het probleem te verhelpen?
Goedemorgen Mensen

hiervanaf mijn kant een update.

nadat ik van een monteur een telefoonnummer van LG gekregen.
deze mensen hebben me keurig geholpen aan de telefoon. gezamelijk alles doorgemeten en gecheckt.
gezamelijk kwamen we tot de conclusie dat de IDU print waarschijnlijk niet helemaal lekker was, hier brande ook geen lampje op.

toen ze uiteindelijk hoorde dat ik hem bij aircoplaza gekocht had was de hulp ook ten einde.
aircoplaza gemailt en die hebben keurig een printplaat bij mij thuis laten afleveren.
deze vervangen en werkschakelaar om en probleem verhoplen.
kon direct een verschil horen in geluid wat bij de printplaten weg kwam, bij de kappote hoorde ik een lichte hoge fluittoon.

dus gelukkig opgelost :)

met vriendelijke groet Arjan Dragtsma
en jullie bedankt voor het meedenken en suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
arjan dragtsma schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Goedemorgen Mensen

hiervanaf mijn kant een update.

nadat ik van een monteur een telefoonnummer van LG gekregen.
deze mensen hebben me keurig geholpen aan de telefoon. gezamelijk alles doorgemeten en gecheckt.
gezamelijk kwamen we tot de conclusie dat de IDU print waarschijnlijk niet helemaal lekker was, hier brande ook geen lampje op.

toen ze uiteindelijk hoorde dat ik hem bij aircoplaza gekocht had was de hulp ook ten einde.
aircoplaza gemailt en die hebben keurig een printplaat bij mij thuis laten afleveren.
deze vervangen en werkschakelaar om en probleem verhoplen.
kon direct een verschil horen in geluid wat bij de printplaten weg kwam, bij de kappote hoorde ik een lichte hoge fluittoon.

dus gelukkig opgelost :)

met vriendelijke groet Arjan Dragtsma
en jullie bedankt voor het meedenken en suc6
:) Dus opgelost,wat voor printplaat? in mijn monoblok zitten er 2,kan je misschien een foto maken van de oude als je die nog hebt (veroorzaker CH 53 ? waarschijnlijk)
De observatie een lichte fluittoon van de defecte printplaat vind ik wel apart
Goed om te horen dat de service van aircoplaza goed is!!(onderdelen) ik heb er destijds ook gekocht,Bij LG nederland is dat naatje pet! als daar niet gekocht is bij een dealer

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 11-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan dragtsma
kazemo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:41:
[...]

:) Dus opgelost,wat voor printplaat? in mijn monoblok zitten er 2,kan je misschien een foto maken van de oude als je die nog hebt (veroorzaker CH 53 ? waarschijnlijk)
Goed om te horen dat de service van aircoplaza goed is!!(onderdelen) ik heb er destijds ook gekocht,Bij LG nederland is dat naatje pet! als daar niet gekocht is bij een dealer
Hallo
de printplaat waar switchboard 1 en 2 op zit.
Oude heb ik retour gestuurd.
Jah hij maakt een rare hoge toon of fluittoon of hoe je het maar wilt noemen. Ook het groene ledje brande niet op de print die kapot was.

Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:32
kazemo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:41:
[...]

IDU staat voor indoor unit, dat is inderdaad de PCBA met de DIP switches. De fluittoon is waarschijnlijk de voeding. Veel kans dat er ergens kortsluiting op de PCBA zit, of dat de voeding zelf defect is.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jschel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:39:
[...]

IDU staat voor indoor unit, dat is inderdaad de PCBA met de DIP switches. De fluittoon is waarschijnlijk de voeding. Veel kans dat er ergens kortsluiting op de PCBA zit, of dat de voeding zelf defect is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwErwD5_9B5eqLePu1-WPA8XQtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foFxchh2RJUuTZezzpAixgY6.jpg?f=fotoalbum_large

_/-\o_ bedankt @arjan dragtsma @jschel dus de rechtse printplaat op de foto is de idu,die het probleem waarschijnlijk veroorzaakt (CH 53)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan dragtsma
kazemo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

_/-\o_ bedankt @arjan dragtsma @jschel dus de rechtse printplaat op de foto is de idu,die het probleem waarschijnlijk veroorzaakt (CH 53)
dat is idd correct de rechtste printplaat is de IDU, beetje gekke benaming maar als je een split of een box binnenhebt zit deze elektronica over het algemeen binnen.

Dit was bij mij wel het geval.
de led die omcirceld is brande bij mij ook niet als hij een CH53 storing had .
maar ongetwijfeld zijn er meer mogelijkheden.

ik hoop dat je er achter komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CEgrc_-NEUqpLsGHIsmTVIsKoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AohXDBaAwNnrv6xPbzeyNY3q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
arjan dragtsma schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:52:
[...]

dat is idd correct de rechtste printplaat is de IDU, beetje gekke benaming maar als je een split of een box binnenhebt zit deze elektronica over het algemeen binnen.

[Afbeelding]
Ik heb contact gehad met aircoplaza ze hebben me een foto gestuurd van de print die je retour gestuurd hebt (er zat geen bericht van jouw bij)...deze lijkt het zelfde te zijn als bij mij,ik ga het onderzoeken met de sticker met QR code wat er op staat...met dank _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7_xm1rOxtEHGSg87n4wKDYiCu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plOrROWUrBWKznVNVBQAWPGI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 14-06-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:30

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik wilde een filter in de aanvoer schoonmaken, maar ik krijg het 'dekseltje' niet open gedraaid.
Ik neem aan dat dit gewone draad is en dat deze linksom open gaat.
Iemand een idee, trucje om deze open te maken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iov7ZLI5aqSZ_GZ8zJxA7UggoIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQnjiy15jApeHwFz7rGy0def.jpg?f=fotoalbum_large

DN 10 (foto is een kwartslag naar links gedraaid tijdens het uploaden)

Edit:

Kan ik het filter schoon maken door de stromingsrichting om te keren, zoals hieronder wordt beweerd ?

MS Copilot:
Een CV Y-filter reinigen door de doorstroming om te keren, houdt in dat je de richting van de waterstroom door het filter omdraait. Hierdoor wordt vuil dat zich in het filter heeft opgehoopt, weggespoeld. Het is een effectieve manier om een Y-filter te reinigen zonder het volledig te demonteren.

[ Voor 28% gewijzigd door PeteSplit op 16-06-2025 16:06 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

PeteSplit schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:27:
Ik wilde een filter in de aanvoer schoonmaken, maar ik krijg het 'dekseltje' niet open gedraaid.
Ik neem aan dat dit gewone draad is en dat deze linksom open gaat.
Iemand een idee, trucje om deze open te maken ?
Het is idd een gewone draad. Linksom openen.
Eventueel met een andere tang de behuizing vasthouden om meer krachten toe te passen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Ugh… pannenkoek die ik ben. Ik ben nog wat met koelen aan het experimenteren op AI. Nu koelde het vannacht buiten af waardoor die 3u lang heeft verwarmd… wel goed voor scop

[ Voor 8% gewijzigd door SalexSun op 17-06-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
PeteSplit schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:27:

Kan ik het filter schoon maken door de stromingsrichting om te keren, zoals hieronder wordt beweerd ?
Ja dat kun je doen. Is het filter schoon maar dan heb je de rotzooi uit je filter terug in je systeem. Precies wat je niet wil dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ingmar89 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:27:
[...]
Ja dat kun je doen. Is het filter schoon maar dan heb je de rotzooi uit je filter terug in je systeem. Precies wat je niet wil dus.
Het magneetfilter moet je spoelen (nadat je de magneet verwijderd hebt) en deze zit tussen twee kranen (K).
Ik kan ook het "spoelwater" (door het buffervat) andersom via de binnen unit, bij het magneetfilter (M) naar buiten laten stromen. Dan gaat het andersom door het vuilfilter (V) en dan is het dus schoon. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUvGZ2lMcK81h_FippQ0PDgP1ok=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R0Cz0fhNAcj8zjtdJCIBW6Rz.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 17-06-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
Kan zeker. Of hij helemaal schoon wordt weet je niet. Kwaad kan het zeker niet.
In je binnenunit zit denk ik ook nog een filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ingmar89 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 06:51:
Kan zeker. Of hij helemaal schoon wordt weet je niet. Kwaad kan het zeker niet.
In je binnen unit zit denk ik ook nog een filter.
Het filter in de binnen unit heb ik nog niet kunnen vinden (nog maar een keer zoeken),
maar het water kleurde oranje, dus ik denk wel, dat er nog een filter in zit.
Nu is het water weer helder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:45
Na ruim 4 jaar (bijna) trouwe dienst begint m’n LG HM091M U43 kuren te vertonen. Vorig jaar al minder vermogen, koelen werkte niet meer (antivriesmelding). Dankzij dit forum kwam ik al snel tot de vermoedelijke oorzaak: te weinig koelmiddel. En jawel, na bijvullen kon hij weer als een dolle verwarmen én koelen. Voor even dan.

Fast forward naar nu: opnieuw minder vermogen, koelen weer stuk. Kortom: seizoen twee van “The Coolant Chronicles”.

Destijds was de aircoboer al niet happig om naar een lek te zoeken. En totaal niet duurzaam: financieel gezien is het aantrekkelijker om gewoon een nieuwe warmtepomp neer te zetten en wéér ISDE-subsidie te cashen.

Dus, ik sta op het punt een nieuwe keuze te maken:
HM091MR U44 (9kW) – basically de opvolger van m’n huidige toestel.
HM141MR U34 (14kW) – groot, lomp, maar krachtig. En verrassend genoeg netto €1350 goedkoper dan de 9kW.

Specs woning:
1-fase aansluiting (dus begrensd qua vermogen),
Vloerverwarming in 15 cm dikke betonvloer, leidingen onderin dus perfecte thermische buffer.

Voordelen van de 14kW die ik zie:
Draait bij kou waarschijnlijk rustiger, minder korte cycli rondom 0 graden,
Kan z’n warmte makkelijk kwijt in de vloer,
Langere runtimes dus hopelijk ook minder defrosts.

Nadelen:
Groter, dus minder esthetisch (lees: lompe witte kast voor de woning),
1-fase, dus hij moet worden teruggefloten op z’n vermogen.

Vraag aan de Tweakers-meelezers:
Is het verstandig om voor de 14kW te gaan, gezien mijn buffercapaciteit en 1-fase beperking? Of houd ik het bij de 9kW voor een wat nettere oplossing?
En zou het alsnog lonen om een lekdetectie te laten uitvoeren en bijvullen, of is dat dweilen met de koelmiddelkraan open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:14
Rubie-The-Sysop schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:18:
Na ruim 4 jaar (bijna) trouwe dienst begint m’n LG HM091M U43 kuren te vertonen. Vorig jaar al minder vermogen, koelen werkte niet meer (antivriesmelding). Dankzij dit forum kwam ik al snel tot de vermoedelijke oorzaak: te weinig koelmiddel. En jawel, na bijvullen kon hij weer als een dolle verwarmen én koelen. Voor even dan.

Fast forward naar nu: opnieuw minder vermogen, koelen weer stuk. Kortom: seizoen twee van “The Coolant Chronicles”.

Destijds was de aircoboer al niet happig om naar een lek te zoeken. En totaal niet duurzaam: financieel gezien is het aantrekkelijker om gewoon een nieuwe warmtepomp neer te zetten en wéér ISDE-subsidie te cashen.

Dus, ik sta op het punt een nieuwe keuze te maken:
HM091MR U44 (9kW) – basically de opvolger van m’n huidige toestel.
HM141MR U34 (14kW) – groot, lomp, maar krachtig. En verrassend genoeg netto €1350 goedkoper dan de 9kW.

Specs woning:
1-fase aansluiting (dus begrensd qua vermogen),
Vloerverwarming in 15 cm dikke betonvloer, leidingen onderin dus perfecte thermische buffer.

Voordelen van de 14kW die ik zie:
Draait bij kou waarschijnlijk rustiger, minder korte cycli rondom 0 graden,
Kan z’n warmte makkelijk kwijt in de vloer,
Langere runtimes dus hopelijk ook minder defrosts.

Nadelen:
Groter, dus minder esthetisch (lees: lompe witte kast voor de woning),
1-fase, dus hij moet worden teruggefloten op z’n vermogen.

Vraag aan de Tweakers-meelezers:
Is het verstandig om voor de 14kW te gaan, gezien mijn buffercapaciteit en 1-fase beperking? Of houd ik het bij de 9kW voor een wat nettere oplossing?
En zou het alsnog lonen om een lekdetectie te laten uitvoeren en bijvullen, of is dat dweilen met de koelmiddelkraan open?
Zit toch gewoon nog in de garantie, en anders coulance van LG zou er zeker zijn(mits hij in de benelux ingekocht is)

Enkel bijvullen zou geen enkele koelmonteur (mogen)doen met een monoblock (monoblock verliest geen koudemiddel zonder lekkage)
Lekdetectie is wel mogelijk, als het in het leiding de lekkage zit is het simpel te repareren, wisselaar of compressor is puur garantie geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Wij hebben een een-fase model waarbij koelen dus een probleem is zoals eerder is voorbijgekomen. De LG gaat dan blijkbaar regelen naar een watertemperatuur van 12gr.
Nu had ik een idee, en vroeg me af of iemand dat al eens heeft geprobeerd

Wat nu als we/ik, gedurende de zomer, de 5k ntc voor uitgaande watertemperatuur vervang voor bijv een 6k8 ntc.

Uit de tabel van een random vishay ntc
- 5k ntc @ 12gr ~8k9. Dus de regeling probeert naar deze waarde te regelen
- 6k8 ntc bereikt ~8k9 bij ~19gr

Nog een paar vragen.
- wordt de temperatuur wel goed geregeld bij een ingestelde waarde lager dan 12gr water? (Zoja kan ook bijv een 10k ntc worden toe gepast met de waterinstelling op 27gr ~8k9)
- levert dit verder problemen op welke de juiste werking beïnvloedt en/of levensduur verkort
- heeft koelen net zo’n gorte opstartpiek als verwarmen? (grote kans dat ik daar toch niet doorheen kom zonder condensvorming)

@paQ heb je hier mss antwoord op? Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Koelen met een 5,5 kW split van LG

Start om 12:00 uur met ook een hoge piek, een orc (oil return cycle).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRxM4nG66cwKSYmCywQ1VKcxec4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq9dF4SmReLhY3JCQSO8AOcI.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur op 18 graden, de WP slaat af na ongeveer 10 minuten en begint weer na 25 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_9LvPRERcmHBHzAWjV2SV8WCU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70PvKFtqjXdf8CXJ6AfEWOOE.jpg?f=fotoalbum_large

blauw = aanvoer / geel = retour

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 18-06-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
SalexSun schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:30:

@paQ heb je hier mss antwoord op? Bvd
Je zou het kunnen proberen natuurlij kdoor de sensor te misleiden.
Maar kan je niet zeggen of het werkt.

Er is toen hier ter plekke bij mij telkens aangepaste firmware geladen en uiteindelijk kregen we het best wel strak. Zeker gezien de hele hoge temperaturen toen al weer voorbij waren.
De WP kan het gewoon prima doen dat koelen @17 en 16 ipv 12, en LG had -bij mij- ook gewoon de oplossing middels custom firmware, maar om de een of andere reden rollen ze dat niet uit.
Nouja, waarschijnlijk omdat de wp open moet, er een eeprom uit moet, daar moet de fw op geflashed worden en dan weer terug erin.

:S

Andere wp, maar kan zo mooi werken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWhEtVGpCEfXoVLgPgIAdxtKnbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5MjYHiFvoFlFHqkmCBqR7UM.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-06 18:38
@PeteSplit Wat zijn dan verder nog je instellingen? Je hebt de stop-bij-koude beveiliging uit staan ga ik vanuit? Regelen op uitvoer of invoer?
Gebruik je dan je vloer om te koelen of radiatoren / heat-coils? Hoeveel m2 vloer?

Mijn situatie is vergelijkbaar en met runs als dit zou ik al blij zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
paQ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Je zou het kunnen proberen natuurlij kdoor de sensor te misleiden.
Maar kan je niet zeggen of het werkt.

Er is toen hier ter plekke bij mij telkens aangepaste firmware geladen en uiteindelijk kregen we het best wel strak. Zeker gezien de hele hoge temperaturen toen al weer voorbij waren.
De WP kan het gewoon prima doen dat koelen @17 en 16 ipv 12, en LG had -bij mij- ook gewoon de oplossing middels custom firmware, maar om de een of andere reden rollen ze dat niet uit.
Nouja, waarschijnlijk omdat de wp open moet, er een eeprom uit moet, daar moet de fw op geflashed worden en dan weer terug erin.

:S

Andere wp, maar kan zo mooi werken!
[Afbeelding]
Een firmware update ga ik maar niet meer vanuit. Ik kan het hier redelijk onder controle houden met 2 starts/uur.

Weet je toevallig of de opstartpiek bij koelen net zo groot/lang was als die bij verwarmen is? En of voor jou update een lager dan 12 setpoint wel naartoe werd geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SalexSun schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:58:
[...]

Een firmware update ga ik maar niet meer vanuit. Ik kan het hier redelijk onder controle houden met 2 starts/uur.

Weet je toevallig of de opstartpiek bij koelen net zo groot/lang was als die bij verwarmen is? En of voor jou update een lager dan 12 setpoint wel naartoe werd geregeld?
Kan het me niet meer herinneren.
Ik weet wel dat ie bij bijna 17 of 16 direct terugmoduleerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:35:
@PeteSplit Wat zijn dan verder nog je instellingen? Je hebt de stop-bij-koude beveiliging uit staan ga ik vanuit? Regelen op uitvoer of invoer?
Gebruik je dan je vloer om te koelen of radiatoren / heat-coils? Hoeveel m2 vloer?

Mijn situatie is vergelijkbaar en met runs als dit zou ik al blij zijn
Ik heb 3 groepen vloerverwarming totaal ongeveer 50 m2 en 7 radiatoren (waarvan 5x T22) en heb ook een klein parallel buffervat. De CV leidingen zijn niet aangepast (zijn nog 22 en 15 mm) en gebruik daarom een lage vaste stroomsnelheid van ongeveer 15 LPM (0,9 m3/h).

De instellingen zijn
Kamer Koeling instelling = UIT voer
- waterkoeling temp. inst. = 10 en 25 graden C
- water stop temp. = niet gebruiken
- hysterese koelwater = +1,0 en -3,0 graden C
- pompstand bij koeling = tijd en 3 en 15 min

Bij 17 graden krijg ik op de radiatoren en leidingen veel condens en heb daarom nu de WP op 18 graden. (Lager dan 16 graden heb ik niet geprobeerd, radiatoren werden al veel te nat door de condens.)

Stille mode staat altijd aan tijdens het koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 18-06-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
PeteSplit schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Ik heb 3 groepen vloerverwarming totaal ongeveer 50 m2 en 7 radiatoren (waarvan 5x T22) en heb ook een klein parallel buffervat. De CV leidingen zijn niet aangepast (zijn nog 22 en 15 mm) en gebruik daarom een lage vaste stroomsnelheid van ongeveer 15 LPM (0,9 m3/h).

De instellingen zijn
Kamer Koeling instelling = UIT voer
- waterkoeling temp. inst. = 10 en 25 graden C
- water stop temp. = niet gebruiken
- hysterese koelwater = +1,0 en -3,0 graden C
- pompstand bij koeling = tijd en 3 en 15 min

Bij 17 graden krijg ik op de radiatoren en leidingen veel condens en heb daarom nu de WP op 18 graden. (Lager dan 16 graden heb ik niet geprobeerd, radiatoren werden al veel te nat door de condens.)

Stille mode staat altijd aan tijdens het koelen.
Top! d:)b De waterkoeling temp had ik te hoog staan (18-25) die op 10-25 zetten was de truuk. Nu ben ik ook van het pendelen af.

Ik heb alleen vloerverwarming en krijg wel wat condensvorming op de leidingen naar de verdeler. Ook op de gas-leidingen (split unit).
Kan dat kwaad? Of moet dit ook in alle gevallen vermeden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
JansenSE schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Top! d:)b De waterkoeling temp had ik te hoog staan (18-25) die op 10-25 zetten was de truuk. Nu ben ik ook van het pendelen af.

Ik heb alleen vloerverwarming en krijg wel wat condensvorming op de leidingen naar de verdeler. Ook op de gas-leidingen (split unit).
Idealiter vermijd je dat.
Even of een beetje kan geen kwaad, maar aanhoudende condens kan ook schade aanrichten. In een extreem geval condenseert het vloeroppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Het bereik van de temperatuur moet ruim om de hysterese liggen :)

Bij een CV installatie zijn vaak alle leidingen van staal (ijzer). Door de condens kan het dan gebeuren dat de leidingen gaan roesten (in de leiding gebeurt dat niet zo snel, omdat in het CV water weinig zuurstof zit).
Je moet dus zorgen voor weinig condens, of niet de hele dag koelen zodat de leidingen kunnen drogen.
Als je een laag temperatuur systeem hebt met koel mogelijkheid, zie je vaak een verdeler van kunststof en soms een ander materiaal voor de leidingen.
Condens op de vloer heb ik niet erg snel, maar als je sterk koelt kan de vloer nat worden en vaak ook glad, waardoor je kunt uitglijden :+

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 19-06-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

[...]

In het algemeen wordt bij het ontwerp van een koelsysteem geprobeerd om condensatie te voorkomen, of wordt dit actief aangepakt.

Zie hier een overzicht:
https://backend.orbit.dtu.../filestore_2_.pdf#page=10

Mogelijke nadelen zijn schimmelvorming en corrosie op plekken met onvoldoende ventilatie. Ook werkt koeling minder effectief als een "emitter" (zoals een leiding of paneel) gecondenseerd is.
Ik voorkom het door niet lager dan 20 graden te koelen. Het pendelen heb ik verminderd door de aan/uit-tijd van de pomp flink te verlengen. Echt een work-around.

@Rubie-The-Sysop
Ik denk dat je de voor- en nadelen goed hebt opgesomd. Het 14 kW-model schijnt ook een betere regeling te hebben voor koeling.
Als je bij het 9 kW-model tegen de vermogensgrens aanliep tijdens de winter, zal dit met een 14 kW-model zeker beter gaan.
Een nadeel is wel dat het minimale vermogen van het 14 kW-model hoger ligt, waardoor het systeem bij milder weer vaker zal pendelen. Aan de andere kant zijn grotere warmtepompen meestal efficiënter wat betreft COP.

Misschien is dit ook een goed moment om naar andere merken te kijken. Persoonlijk vind ik de opstart-pieken van de LG vervelend. Zowel qua geluidoverlast de instellingen moeten aanpassen hierop. Dit is een ding na het defrosten en met het koelen.

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JansenSE
@PeteSplit @Kip Dank weer. De vloer blijft wel droog, daar let ik zeker op (schuimbeton met dekvloertje van nog geen 10cm met fe vloerverwarming en dan PVC. De PVC zou ook echt stuk gaan bij condens).
Condensvorming is nu alleen iets op de stalen leiding tussen WP en (kunstof) verdeler i.d.d.
Koelen zal ook alleen gebruikt gaan worden als het anders niet te houden is. En dan een paar uur om de warmte uit de vloer te trekken. Met 'snachts goed ventileren red ik het tot nu toe.

Fijn dat het met deze instellingen redelijk werkt in ieder geval.
Pompinstelling heb ik op 3min aan, 27 uit staan. Regeling op vaste pompsnelheid, 20L/min.
Het is een 9kW, geen buffervat, enkel ~50m² vloerverwarming. Daar komt nog een grote JAGA bij voor in de hal/trapopgang.

Fijne koele zomer gewenst iederen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

SalexSun schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:30:
Wij hebben een een-fase model waarbij koelen dus een probleem is zoals eerder is voorbijgekomen. De LG gaat dan blijkbaar regelen naar een watertemperatuur van 12gr.
Nu had ik een idee, en vroeg me af of iemand dat al eens heeft geprobeerd

Wat nu als we/ik, gedurende de zomer, de 5k ntc voor uitgaande watertemperatuur vervang voor bijv een 6k8 ntc.

Uit de tabel van een random vishay ntc
- 5k ntc @ 12gr ~8k9. Dus de regeling probeert naar deze waarde te regelen
- 6k8 ntc bereikt ~8k9 bij ~19gr
Misschien zou je het kunnen testen door de (outlet?) sensor zelf kouder te maken. Naast een blok ijs houden bijvoorbeeld.
Ik zou het ook interessant vinden om te kijken of er ook een soort piek is wat overkomen moet worden met oudere firmware. Als dit werkt, zou je ook een tussen-stekker kunnen maken met een weerstand of potmeter?

/edit. Een weerstand toevoegen zal niet werken. Omdat een NTC-sensor bij lagere temperaturen juist een lagere weerstand heeft. :O

[ Voor 6% gewijzigd door Kip op 19-06-2025 17:09 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Kip schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:00:
[...]

/edit. Een weerstand toevoegen zal niet werken. Omdat een NTC-sensor bij lagere temperaturen juist een lagere weerstand heeft. :O
Maken we er een parallelweerstand van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Ik heb nog een verkeerd bestelde 10k ntc liggen. Ik wil het wel een keer testen, maar weet even niet of ik er binnenkort aan toe kom.
Ik zat te denken om dan de inlet-sensor te vervangen en te regelen op inlet zodat (eventueel) op de outlet-temp condensbewaking kan worden gebaseerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-06 20:43
Kip schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:00:
[...]

Huh, de N in NTC staat voor negatief, NTC's hebben een negatieve temperatuur coeficient, bij oplopende temperaturen neemt de weerstandswaarde dus af. De waarde zoals bv 10 k, is de weerstand bij 25 C.
Ander detail, naast de waarde en behuizing hebben NTC's ook een bepaalde karakteristiek die aangeeft hoe de weerstandswaarde met veranderende temperatuur verandert. Twee NTC's die bij 25C 10 k zijn maar verschillende karakteristieken hebben zullen bij 50C dus heel verschillende weerstandswaardes hebben, die verschillen kunnen tientallen procenten zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door BernieW op 20-06-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

BernieW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Huh, de N in NTC staat voor negatief, NTC's hebben een negatieve temperatuur coeficient, bij oplopende temperaturen neemt de weerstandswaarde dus af.
Je hebt gelijk. Goed dat je meedenkt! Misschien toch nog makkelijk realiseerbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hh4M9644M1_NAONJEzGZwgQoWw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xes6MXEl1K8yrpjU7xDq7Jlq.png?f=user_large

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_UrpB2t9u-yi_L8yyv6LzqYjfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZVNXz5p9wZV182h2ZrfsEST.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de het interesseerde dit is de achterkant van de idu printplaat er zitten op de voorkant 15 relais op de meeste daarvan worden denk ik niet gebruikt? Ik zie er niets abnormaals aan brandplekken ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:01:
[Afbeelding]

Voor de het interesseerde dit is de achterkant van de idu printplaat er zitten op de voorkant 15 relais op de meeste daarvan worden denk ik niet gebruikt? Ik zie er niets abnormaals aan brandplekken ect.
Had je wel al een diagnose gedaan met LGMV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Nee ik heb geen diagnose gedaan met LGMV,ik heb nu de printplaat gewisseld ik ga afwachten wat het doet de led brand groen,dat is al goed,nu maar hopen dat CH 53 weg blijft als de buitenunit in de zon gaat staan!
edit; sorry voor de belichting van de foto.....op de voorkant zit ook nog een chip ik denk de processor,daar kan ook nog iets mis mee zijn maar ik ben een leek op gebied van electronica en digitale techniek

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 20-06-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:01:
[Afbeelding]

Een slecht contact lijkt me waarschijnlijker, al kan dat wel brandplekken veroorzaken. Bij oude apparatuur is een defect soms eenvoudig te verhelpen door alle (vermogens) componenten een keer aan te stippen met soldeerbout en een druppeltje tin.
Jaren geleden eens een lcd tv weten te reperaren door het schroefje waarme de print op frame zat (gnd) te voorzien van een verse tandring en metaal schoon gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:04:
[...]

:) Update.. Ik heb er een andere idu printplaat ingezet vooralsnog succesvol :9 storing CH53 is en blijft weg (communicatie storing met de inverter printplaat hij schakelt dan aan/uit knop op RMC tijdelijk uit...lost na een tijd weer vanzelf op?)
Ik zelf denk dat het aan een relais licht op de oude printplaat slecht contact?...ga dat maar eens zoeken!
Alleen nu zijn sommige instellingen veranderd dat moet ik dan nu weer opnieuw instellen
De externe thermostaat (heeft 2jaar gewerkt) heb ik er weer vanaf gehaald die schakelt ook aan/uit Lees grijs veld) ik denk een relais, is op den duur geen goede match
Diagnose met LGMV hoe werkt dat? ik heb zo,n kastje
Mijn diagnose was op basis van intuïtie (aanname)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Een slecht contact lijkt me waarschijnlijker, al kan dat wel brandplekken veroorzaken. Bij oude apparatuur is een defect soms eenvoudig te verhelpen door alle (vermogens) componenten een keer aan te stippen met soldeerbout en een druppeltje tin.
Jaren geleden eens een lcd tv weten te reperaren door het schroefje waarme de print op frame zat (gnd) te voorzien van een verse tandring en metaal schoon gemaakt
:X solderen op de printplaat lijkt me geen optie de componenten op de printplaat zijn minuscuul klein de soldeerpunten zijn speldenknoppen misschien wel 100 vooral om de wat ik dan maar noem de processor,dan maak je meer kapot (temperatuur van het solderen)
Inderdaad er zit een zwarte aarddraad aan die gaat naar een schroef op het chassis ...de printplaat zelf zit geïsoleerd vast met kunststof clips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:31:
[...]
Diagnose met LGMV hoe werkt dat? ik heb zo,n kastje
Dan heb je ook een handleiding [dus RTFM].

Maar even bijdragend: m.b.v. de LGMV kun je veel meer sensoren uitlezen dan bijv. met modbus. Deze kun je ook opslaan met een verversingssnelheid van 2 sec. Je zou dan kunnen zien welke sensoren bijv. een vreemde waarde hebben gegeven net voor de CH53 melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Dan heb je ook een handleiding [dus RTFM].

Maar even bijdragend: m.b.v. de LGMV kun je veel meer sensoren uitlezen dan bijv. met modbus. Deze kun je ook opslaan met een verversingssnelheid van 2 sec. Je zou dan kunnen zien welke sensoren bijv. een vreemde waarde hebben gegeven net voor de CH53 melding.
Hand leiding heb ik niet zat er niet bij ,alleen het kastje met een SD card erin+batterij voeding?...die zou je dus aan bijv. een laptop en WP kunnen hangen(denk ik ) met kabels en stekkersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG6qoKex4VSbdN4B6JwA_akizRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZhMbKWtBlYJNkGi3xhj3Jz0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door kazemo op 22-06-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Hand leiding heb ik niet zat er niet bij ,alleen het kastje met een SD card erin?...die zou je dus aan bijv. een laptop en WP kunnen hangen(denk ik )[Afbeelding]
Klopt. Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlQVUWwsX2bLvggHA8-jeft_MhU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rYHAHoKjLo3Yd8KkdSymuAc2.png?f=user_large

Kan hiermee draadloos naar een Smartphone verbinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZd7vn-JCr7k9KLZ4gsFlvzhGeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QhH2Zf4NnCJIB5FE7RdNNZWG.png?f=fotoalbum_large

Daarmee sla ik dan de gegevens op in .csv formaat welke ik met Excel kan analyseren. Heeft me al veel inzicht gegeven in de werking van de LG. Mochten er ooit problemen komen, dan kan ik met de historische gegevens een goed vergelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
Nu met het koelen erbij heb ik wat aanpassingen gedaan om mijn COP te berekenen. Ik haal dan namelijk wel energie uit het huis, maar dat is dan juist de bedoeling. Dan wil ik geen negatieve COP hebben. Dat zou het ook in de war gooien als er op een dag gekoeld wordt en een DHW-run gedaan wordt bijvoorbeeld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
template:
  #LG Heatpump
  # Energy consumption, production & COP
  - sensor:
    #Calculate thermal power from LG-modbus sensorvalues
    - name: "lg_thermal_power"
      unique_id: sensor.lg_thermal_power
      state: >
        {% if is_state('climate.therma_v_heating_cooling', 'heat') or is_state('binary_sensor.lg_dhw_heating_status', 'on') %}
          {% set sign = 1 | float %}
        {% elif is_state('climate.therma_v_heating_cooling', 'cool') %}
          {% set sign = -1 | float %}
        {% else %}
          {% set sign = 0 | float %}
        {% endif %}
        {% if states('binary_sensor.lg_compressor_status') == "off" %} 
          {% set lg_thermal_power = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set t1 = states('sensor.lg_water_outlet_temp') | float %}
          {% set t2 = states('sensor.lg_water_inlet_temp') | float %}
          {% set f = states('sensor.lg_current_flow_rate') | float %}
          {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
          {% set lg_thermal_power = sign * pwg | float %}
        {% endif %}
        {{ lg_thermal_power | float | round(2)  }}
      unit_of_measurement: W
      state_class: measurement
      device_class: power

Het is nog niet helemaal compleet omdat de 3kW heater unit nog niet meegenomen wordt. Volgens mij is er geen MODBUS-register / sensor voor wanneer deze ingeschakeld wordt. Dat zou het makkelijkst zijn, dan tel ik er gewoon 3kW bij op.

De MODBUS-climate heb ik nu ook eindelijk zoals het hoort met alle functies:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
    # THERMOSTATS
    climates:
      - name: "Therma V heating/cooling"
        unique_id: climate.therma_v_heating_cooling
        address: 7
        slave: 1
        input_type: input
        max_temp: 23
        min_temp: 17
        offset: 0
        precision: 1
        scale: 0.1
        target_temp_register: [4, 2, 2, 2, 2, 2, 2]
#          1: 4 #Auto / AI
#          2: 2 #Cool
#          3: 2 #Dry (not used)
#          4: 2 #Fan (not used)
#          5: 2 #Heat
#          6: 2 #HeatCool (not used)
#          7: 2 #Off
        temp_step: 1
        temperature_unit: C
        hvac_mode_register:
          address: 0
          values:
            state_cool: 0
            state_heat: 4
#            state_auto: 3
        hvac_onoff_coil: 0
        write_registers: true

- name: "Therma V DHW"
        unique_id: climate.therma_v_dhw
        address: 5
        slave: 1
        input_type: input
        max_temp: 55
        min_temp: 40
        offset: 0
        precision: 1
        scale: 0.1
        target_temp_register: 8
#        hvac_onoff_coil: 1
        temp_step: 1
        temperature_unit: C

Truuk hier was de "hvac_onoff_coil" ipv "hvac_onoff_register". En de losse registers voor de doeltemperaturen (voor de AI-modus, die ik zelf niet gebruik)
De regisers die nu dubbel uitgelezen worden, moet je dan uit-becommentarieren. Ik kan wel mijn totale YAML plaatsen, maar dat wordt wat groot. Als er behoefte aan is, hoor ik het wel.

Keyphrase: gabbagabbahey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
Oh ja, en de cumulatieve energie per tijdseenheid om zo de juiste gemiddelde COP te berekenen. In mijn geval per uur en per dag:
En als bonus nog het aantal compressor-starts en defrost per uur / dag.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
template:
  #LG Heatpump
  # Energy consumption, production & COP
  - sensor:
    #Calculate thermal power from LG-modbus sensorvalues
    - name: "lg_thermal_power"
      unique_id: sensor.lg_thermal_power
        {% if is_state('climate.therma_v_heating_cooling', 'heat') or is_state('binary_sensor.lg_dhw_heating_status', 'on') %}
          {% set sign = 1 | float %}
        {% elif is_state('climate.therma_v_heating_cooling', 'cool') %}
          {% set sign = -1 | float %}
        {% else %}
          {% set sign = 0 | float %}
        {% endif %}
          {% set lg_thermal_power = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set t1 = states('sensor.lg_water_outlet_temp') | float %}
          {% set t2 = states('sensor.lg_water_inlet_temp') | float %}
          {% set f = states('sensor.lg_current_flow_rate') | float %}
          {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
          {% set lg_thermal_power = sign * pwg | float %}
        {% endif %}
        {{ lg_thermal_power | float | round(2)  }}

# Rename input for electrical power. Can be HomeWizard, Shelly, Modbus etc.
    - name: "lg_electrical_power"
      unique_id: sensor.lg_electrical_power
          {% set lg_electrical_power = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set lg_electrical_power = states('sensor.kwh_meter_power') | float %}
        {% endif %}
        {{ lg_electrical_power | float | round(2) }}

# Calculate current COP
    - name: cop_instant
      unique_id: sensor.cop_instant
          {% set cop_instant = 0.0 | float %}
        {% else %}
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_power') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_power') | float %}
          {% set cop_instant = pwt / pwe | float %}
        {% endif %}
          {% if cop_instant > 10.0 %}
          {% endif %}
          {% if cop_instant < -10.0 %}
          {% endif %}
        {{ cop_instant | float | round(2)  }}
      unit_of_measurement: cop       

# Calculate COP over last hour
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        minutes: 0
        seconds: 0
    sensor:
      - name: cop1h
        unique_id: sensor.cop1h
        state: >-
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_energy_last1h') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_energy_last1h') | float %}
          {% set cop1h = pwt / pwe | float %}
          {{ cop1h | float | round(2) }}

# Calculate COP over last 24 hours
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        hours: 0
    sensor:
      - name: cop24h
        unique_id: sensor.cop24h
        state: >-
          {% set pwe = states('sensor.lg_electrical_energy_last24h') | float %}
          {% set pwt = states('sensor.lg_thermal_energy_last24h') | float %}
          {% set cop24h = pwt / pwe | float %}
          {{ cop24h | float | round(2) }}

sensor:
 ## LG Heatpump --------
    #Cumulatief opgewekte thermische energie
  - platform: integration
    source: sensor.lg_thermal_power
    name: lg_thermal_energy
    unique_id: sensor.lg_thermal_energy
    round: 3
    unit_prefix: k
    method: left
    max_sub_interval:
      minutes: 5
    unit_time: h

#Cumulatief verbruikte elektrische energie
  - platform: integration
    source: sensor.lg_electrical_power
    name: lg_electrical_energy
    unique_id: sensor.lg_electrical_energy
    round: 3
    unit_prefix: k
    method: left
    max_sub_interval:
      minutes: 5
    unit_time: h

#Opgewekte thermische energie laatste 24 uur
  - platform: statistics
    name: lg_thermal_energy_last24h
    unique_id: sensor.lg_thermal_energy_last24h
    entity_id: sensor.lg_thermal_energy
    state_characteristic: change
    max_age:
      hours: 24

#Verbruikte elektrische energy laatste 24 uur
    name: lg_electrical_energy_last24h
    unique_id: sensor.lg_electrical_energy_last24h
    entity_id: sensor.lg_electrical_energy
    max_age:
      hours: 24

#Opgewekte thermische energie laatste uur
    name: lg_thermal_energy_last1h
    unique_id: sensor.lg_thermal_energy_last1h
    entity_id: sensor.lg_thermal_energy
    max_age:
      hours: 1

#Verbruikte elektrische energy laatste uur
    name: lg_electrical_energy_last1h
    unique_id: sensor.lg_electrical_energy_last1h
    entity_id: sensor.lg_electrical_energy
    max_age:

- platform: history_stats
    name: lg_NumberOfCompressorStarts_hourly
    entity_id: binary_sensor.lg_compressor_status
    state: "on"
    type: count
    end: "{{ now() }}"
    duration:
      days: 0

name: lg_NumberOfCompressorStarts_daily
    entity_id: binary_sensor.lg_compressor_status
    duration:
      days: 1

name: lg_NumberOfDefrosts_daily
    entity_id: binary_sensor.lg_defrosting_status
    duration:
      days: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
arjan dragtsma schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]
:9 ik denk dat ik erachter ben,ik weet niet of ik het nu moet delen ik moet het zeker weten het word dan een apart verhaal, het probleem bij mij is vooralsnog nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 04:06:
[...]

:9 ik denk dat ik erachter ben,ik weet niet of ik het nu moet delen ik moet het zeker weten het word dan een apart verhaal, het probleem bij mij is vooralsnog nu opgelost.
Waarom zou je het niet delen. Als je nog niet helemaal zeker bent, kun je dat er toch bij vermelden. Ik denk dat een heleboel mensen hier iets aan kunnen hebben als het bij hen ook voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 04:06:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 06:57:
[...]

Waarom zou je het niet delen. Als je nog niet helemaal zeker bent, kun je dat er toch bij vermelden. Ik denk dat een heleboel mensen hier iets aan kunnen hebben als het bij hen ook voorkomt.
:X Goed hier een overzicht en verhaal in retro door mij:
:*) @arjan dragtsma heeft een nieuwe LG 9KW WP gekocht bij aircoplaza daar heb ik destijds ook gekocht
Arjan heeft hem geïnstalleerd echter bij in bedrijfname krijgt hij hem niet aan de gang,problemen met aansluiten RMC
grijsveld aan/uit knop blijf uit etc. (achteraf gezien volgens mij geen echte CH 53 storing) maar goed
Arjan neemt contact op met LG Nederland ze doen per telefoon een onderzoek en komen tot een diagnose ibu printplaat defect of iets niet goed. LG nederland trekt zich terug grijze import.
Arjan neemt contact op met aircoplaza het is immers een nieuwe bij hun gekocht,en doet een garantie claim
aircoplaza stuurt een nieuwe printplaat,die word er ingezet en zie daar probleem is opgelost hij doet het!

Nu mijn kant van het verhaal:
Ik nam contact op met aircoplaza en doe ook een garantieclaim met het verzoek me ook een nieuwe printplaat toe te sturen.
ik heb inderdaad zeer snel ook een zg. nieuwe ibu printplaat gekregen.
Maar .....Hebben ze me POTVERDOMME de print gestuurd die arjan terug gestuurd had,ik zie dat aan de sticker met QR Code is hetzelfde serienr. ik heb immers een foto
Ik heb contact gehad met aircoplaza en ze hebben het toegegeven...ging sneller en makkelijker
Desondanks heb ik de zg nieuwe ibu printplaat er ingezet en hij doet het gewoon CH 53 weg
Maar....ik heb geconstateerd SW dipswitch 8 was aangezet door arjan dit is externe thermostaat dit moet niet tenzij je daadwerkelijk een externe thermostaat aansluit ,anders kan en gaat het niet werken.print maakt ook geen geluid zo als gemeld werd?

Bij een nieuwe wp staan standaard alle dipschakelaars op uit(en zijn allemaal extra mogelijkheden DHW,ketel van derde,zonneboiler,driewegklep enz.) als je die niet gebruikt niet aanzetten

Voor de term ook maar eens te gebruiken (RTFM) Read The F.... ing Manuel (vleiend)
vertaald....eerst handleiding lezen daar staat het antwoord...dat is bij de LG installatie handleiding niet makkelijk en onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:26:
[...]

:X Goed hier een overzicht en verhaal in retro door mij:
:*) @arjan dragtsma heeft een nieuwe LG 9KW WP gekocht bij aircoplaza daar heb ik destijds ook gekocht
Arjan heeft hem geïnstalleerd echter bij in bedrijfname krijgt hij hem niet aan de gang,problemen met aansluiten RMC
grijsveld aan/uit knop blijf uit etc. (achteraf gezien volgens mij geen echte CH 53 storing) maar goed
Arjan neemt contact op met LG Nederland ze doen per telefoon een onderzoek en komen tot een diagnose ibu printplaat defect of iets niet goed. LG nederland trekt zich terug grijze import.
Arjan neemt contact op met aircoplaza het is immers een nieuwe bij hun gekocht,en doet een garantie claim
aircoplaza stuurt een nieuwe printplaat,die word er ingezet en zie daar probleem is opgelost hij doet het!

Nu mijn kant van het verhaal:
Ik nam contact op met aircoplaza en doe ook een garantieclaim met het verzoek me ook een nieuwe printplaat toe te sturen.
ik heb inderdaad zeer snel ook een zg. nieuwe ibu printplaat gekregen.
Maar .....Hebben ze me POTVERDOMME de print gestuurd die arjan terug gestuurd had,ik zie dat aan de sticker met QR Code is hetzelfde serienr. ik heb immers een foto
Ik heb contact gehad met aircoplaza en ze hebben het toegegeven...ging sneller en makkelijker
Desondanks heb ik de zg nieuwe ibu printplaat er ingezet en hij doet het gewoon CH 53 weg
Maar....ik heb geconstateerd SW dipswitch 8 was aangezet door arjan dit is externe thermostaat dit moet niet tenzij je daadwerkelijk een externe thermostaat aansluit ,anders kan en gaat het niet werken.print maakt ook geen geluid zo als gemeld werd?

Bij een nieuwe wp staan standaard alle dipschakelaars op uit(en zijn allemaal extra mogelijkheden DHW,ketel van derde,zonneboiler,driewegklep enz.) als je die niet gebruikt niet aanzetten

Voor de term ook maar eens te gebruiken (RTFM) Read The F.... ing Manuel (vleiend)
vertaald....eerst handleiding lezen daar staat het antwoord...dat is bij de LG installatie handleiding niet makkelijk en onduidelijk
Ik heb je verhaal 2 keer gelezen, maar begrijp nog steeds wat er nou aan de hand was. Was het nou dipswitch 8 welke bij jou ook waarschijnlijk voor de problemen zorgde?

Pagina: 1 ... 178 179 Laatste