Uit nieuwsgierigheid, hoe ben je op die 16 kW gekomen. Dit klinkt heel erg fors voor een oppervlak van 165 m2. Tenzij je met een hele hoge temperatuur gaat stoken zal het een uitdaging worden om de warmte energie kwijt te raken, met groot risico op pendelen. En met hele hoge temperaturen is je COP laag en is een zorgvuldige afweging nodig of een WP wel uit kan.Luckeh schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:11:
Ik heb een simpele vraag, maar google (en dit topic) helpen me niet helemaal naar het antwoord. Ik ben lang op zoek geweest naar de juiste warmtepomp voor onze nieuwe (oude) woning en kwam uit op een LG R290 warmtepomp. Wij hebben nu een deel vvw (120m2, woonkamer) en een deel wat via LT-radiatoren verwarmd wordt (45m2, kantoor). Dit zijn aparte ruimtes in onze woning, die aangrenzen aan elkaar op de BGG.
Bij het offreren van de WP heb ik partijen gevraagd om een LG R290 16kW WP met een Hydro Unit (HM163HF.UB60 en HN1639HC.NK0).
In eerste instantie wil ik zo simpel mogelijk beginnen met 1 thermostaat en kijken of ik met behulp van thermostaat op de LT-radiatoren de temperatuur in beide ruimtes comfortabel krijg.
Vandaag kwam de monteur de boel voorbereiden (unit zelf is nog in backorder) en wordt mij duidelijk dat ipv de Hydro Unit (HM163HF) er een Control Unit (PHCS0) komt installeren. Er komt een aparte boiler (300l), buffervat (80l) en een klein expansievat, die zijn vandaag reeds geinstalleerd.
Voordat ik een dialoog met het bedrijf aanga, wil ik weten wat ik precies aan functionaliteit ga missen. Met name als ik later ga besluiten 2 losse circuits te gaan gebruiken (woonhuis en kantoor apart verwarmen).
In de whitepaper staan inderdaad opties die je kunt overwegen. De situaties met fancoils zijn meer toegespitst op koelen en het uitsluiten van de vloerverwarming, zodat deze niet gaat condenseren. De keuze voor wel of geen hydrobox maakt geen verschil wat betreft de functionaliteiten van hoe jij je kantoor- en woonruimtes gaat verwarmen.Luckeh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:32:
[...]
Dank voor je antwoord. Ik had hier ook al wat pointers gevonden, en wat opties voor een latere uitbreiding van de installatie. Dit is van de Therma V, maar een groot deel is vergelijkbaar.
Er is wel een 3kW heater in het boilervat (300l) opgenomen. Maar dat is enkel voor het SWW.
Dan mis ik eigenlijk alleen de BUH. Dat is wel jammer. Of de WP groot genoeg is gedimensioneerd zal de komende winter moeten blijken. Het oude gasverbruik (7500m3/jaar) is niet vergelijkbaar omdat we het huis renoveren.
In de ideale wereld wordt een warmteverliesberekening voor het huis en de ruimtes gemaakt. Op basis daarvan kan de verwarmingswatertemperatuur en de warmteafgiftesystemen worden bepaald. Vloerverwarming met de juiste HOH is in het algemeen ruim voldoende. Bij radiatoren is eerder de vraag of deze voldoende warmteafgifte leveren om de kantoorruimte op temperatuur te houden. De lagetemperatuur radiatoren zouden eventueel voorzien kunnen worden van fans voor een hogere warmteafgifte.
Als het acceptabel is om het kantoor continu te verwarmen, kun je voor een heel eenvoudig systeem gaan zonder zoneregeling. Anders zou optie 8 uit de whitepaper, met een thermostaat op kantoor en een regelaar op een normale verdeler, goed werken.
De eerder voorgestelde BUH heeft een 9 kW-element. Simpel gezegd ga je van een maximum van 25 kW warmte naar 16 kW. 16kW + 9kW-element = 25kW. Misschien is het goed om te vragen of 16kW voldoende zal zijn.
Het oude gasverbruik van 7.500 m³ is fors! Met de Koevlaas2-formule kom je uit op een warmtepomp van 36 kW. Hopelijk maak je mooie stappen om dit te verminderen.
Wat betreft het pendelen: met de oude R32-units was dit toch bijna geen issue? Alleen de stap tussen 9 kW en 12 kW, omdat dit de grotere units waren met o.a een andere compressor en hoeveelheid koudemiddel.
Een 9 kW R32-warmtepomp kan net zo ver terugmoduleren als de 7 kW-unit. Ik dacht dat dit ook gold voor de 12 kW- en 16 kW-units.
De vraag is wel of de R290-modellen hetzelfde gedrag vertonen. Alle R290-modellen hebben dezelfde hoeveelheid koudemiddel. Als de compressor en de rest van de systemen ook hetzelfde zijn, vermoed ik dat ze allemaal hetzelfde terugmoduleren.
Een ervaring van @Icebear1079 met zijn R290 9kW unit is dat deze rond de 900-1000w stroomverbruik teruggemoduleerd. Ik ben benieuwd of dat nu nog steed is. De R32 9kW gaat naar rond de 350w stroomgebruik. Een groot verschil tot je bedenkt dat de hardware tot 16kW warmte kan gaan in de R290 unit.
Waarschijnlijk kunnen we de modellen met een softwarewijziging naar een model hoger wijzigen
[ Voor 6% gewijzigd door Kip op 02-04-2025 11:19 ]
Pardon my dutch
uit nieuwsgierigheid je krijgt een buffervat van 80ltr...wat word het een serie of een parallel buffervat ?....bij een parallel buffervat is ws een extra pomp nodig (wat ms niet nodig is! )Luckeh schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:11:
Ik heb een simpele vraag, maar google (en dit topic) helpen me niet helemaal naar het antwoord. Ik ben lang op zoek geweest naar de juiste warmtepomp voor onze nieuwe (oude) woning en kwam uit op een LG R290 warmtepomp. Wij hebben nu een deel vvw (120m2, woonkamer) en een deel wat via LT-radiatoren verwarmd wordt (45m2, kantoor). Dit zijn aparte ruimtes in onze woning, die aangrenzen aan elkaar op de BGG.
Bij het offreren van de WP heb ik partijen gevraagd om een LG R290 16kW WP met een Hydro Unit (HM163HF.UB60 en HN1639HC.NK0).
In eerste instantie wil ik zo simpel mogelijk beginnen met 1 thermostaat en kijken of ik met behulp van thermostaat op de LT-radiatoren de temperatuur in beide ruimtes comfortabel krijg.
Vandaag kwam de monteur de boel voorbereiden (unit zelf is nog in backorder) en wordt mij duidelijk dat ipv de Hydro Unit (HM163HF) er een Control Unit (PHCS0) komt installeren. Er komt een aparte boiler (300l), buffervat (80l) en een klein expansievat, die zijn vandaag reeds geinstalleerd.
Voordat ik een dialoog met het bedrijf aanga, wil ik weten wat ik precies aan functionaliteit ga missen. Met name als ik later ga besluiten 2 losse circuits te gaan gebruiken (woonhuis en kantoor apart verwarmen).
De woning heeft een totaal woonopp van totaal 340m2. Qua woon/leefruimte die permanent verwarmd worden komt het op uit op ca 165m2, maar er ligt nog voor ca 80m2 extra aan kamers/zones met vwv die ik niet actief ga verwarmen. De vorige eigenaar (een oudere vrouw) gebruikte 7500m3 (!) gas per jaar om de boel te verwarmen, wat ook nog eens ondersteund werd door een forse zonneboiler installatie.BernieW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:08:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, hoe ben je op die 16 kW gekomen. Dit klinkt heel erg fors voor een oppervlak van 165 m2. Tenzij je met een hele hoge temperatuur gaat stoken zal het een uitdaging worden om de warmte energie kwijt te raken, met groot risico op pendelen. En met hele hoge temperaturen is je COP laag en is een zorgvuldige afweging nodig of een WP wel uit kan.
Nu zijn we de woning fors aan het renoveren (nieuwe ramen, muurisolatie, zolder isolatie en een nieuw ventilatiesysteem). Dus het toekomstig energieverbruik is een stuk minder. Ik ga op een aantal plekken verder dan het bouwbesluit, maar op een aantal plekken lukt dat niet helemaal. Ik heb samen met een installateur wat lopen rekenen met verliesformules en 16kW was het advies. Is het 100% waterdicht onderbouwd? Waarschijnlijk niet, maar bij benadering is het "directionally correct".
Dank. Dit was mij ook al opgevallen dat bijvoorbeeld het gewicht van de 12, 14 en 16kW units allemaal hetzelfde is (181kg).Kip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:47:
[...]
In de whitepaper staan inderdaad opties die je kunt overwegen. De situaties met fancoils zijn meer toegespitst op koelen en het uitsluiten van de vloerverwarming, zodat deze niet gaat condenseren. De keuze voor wel of geen hydrobox maakt geen verschil wat betreft de functionaliteiten van hoe jij je kantoor- en woonruimtes gaat verwarmen.
In de ideale wereld wordt een warmteverliesberekening voor het huis en de ruimtes gemaakt. Op basis daarvan kan de verwarmingswatertemperatuur en de warmteafgiftesystemen worden bepaald. Vloerverwarming met de juiste HOH is in het algemeen ruim voldoende. Bij radiatoren is eerder de vraag of deze voldoende warmteafgifte leveren om de kantoorruimte op temperatuur te houden. De lagetemperatuur radiatoren zouden eventueel voorzien kunnen worden van fans voor een hogere warmteafgifte.
Als het acceptabel is om het kantoor continu te verwarmen, kun je voor een heel eenvoudig systeem gaan zonder zoneregeling. Anders zou optie 8 uit de whitepaper, met een thermostaat op kantoor en een regelaar op een normale verdeler, goed werken.
De eerder voorgestelde BUH heeft een 9 kW-element. Simpel gezegd ga je van een maximum van 25 kW warmte naar 16 kW. 16kW + 9kW-element = 25kW. Misschien is het goed om te vragen of 16kW voldoende zal zijn.
Het oude gasverbruik van 7.500 m³ is fors! Met de Koevlaas2-formule kom je uit op een warmtepomp van 36 kW. Hopelijk maak je mooie stappen om dit te verminderen.
Wat betreft het pendelen: met de oude R32-units was dit toch bijna geen issue? Alleen de stap tussen 9 kW en 12 kW, omdat dit de grotere units waren met o.a een andere compressor en hoeveelheid koudemiddel.
Een 9 kW R32-warmtepomp kan net zo ver terugmoduleren als de 7 kW-unit. Ik dacht dat dit ook gold voor de 12 kW- en 16 kW-units.
De vraag is wel of de R290-modellen hetzelfde gedrag vertonen. Alle R290-modellen hebben dezelfde hoeveelheid koudemiddel. Als de compressor en de rest van de systemen ook hetzelfde zijn, vermoed ik dat ze allemaal hetzelfde terugmoduleren.
Een ervaring van @Icebear1079 met zijn R290 9kW unit is dat deze rond de 900-1000w stroomverbruik teruggemoduleerd. Ik ben benieuwd of dat nu nog steed is. De R32 9kW gaat naar rond de 350w stroomgebruik. Een groot verschil tot je bedenkt dat de hardware tot 16kW warmte kan gaan in de R290 unit.
Waarschijnlijk kunnen we de modellen met een softwarewijziging naar een model hoger wijzigen
Ik ben nog steeds in dubio wat te doen. Voor de extra koude dagen hebben we in de woonkamer ook nog een houtkachel en een airco unit die kan bij verwarmen. Dus daarmee wordt het daar wel warm genoeg. Maar het kantoor heeft deze luxe (nog) niet. Daar zal ik dan met fans op de LT-radiatoren aan de slag moeten om meer warmte uit de radiatoren te trekken. In dat geval is een extra airco ook beter dan een BUH.
Dit weet ik niet zeker (ben vandaag niet op locatie) maar er wordt wel een extra waterpomp geïnstalleerd.kazemo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:03:
[...]
uit nieuwsgierigheid je krijgt een buffervat van 80ltr...wat word het een serie of een parallel buffervat ?....bij een parallel buffervat is ws een extra pomp nodig (wat ms niet nodig is! )
Ik snap het dilemma, maar met goed naisoleren denk ik dat je bij lange na geen 16 kW variant nodig hebt. Wat ruimer in de jas zitten is op zich niet erg, een groot deel vang je op doordat ie wel terugmoduleert. Meende wel dat WP's met R290 iets minder ver terugmoduleren dan de R32 varianten. Dan maar niet 24/7 aan toch? Heb je wel een begrenzer/thermostaat nodig.Luckeh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:14:
[...]
De woning heeft een totaal woonopp van totaal 340m2. Qua woon/leefruimte die permanent verwarmd worden komt het op uit op ca 165m2, maar er ligt nog voor ca 80m2 extra aan kamers/zones met vwv die ik niet actief ga verwarmen. De vorige eigenaar (een oudere vrouw) gebruikte 7500m3 (!) gas per jaar om de boel te verwarmen, wat ook nog eens ondersteund werd door een forse zonneboiler installatie.
....
Ik heb liever dit dan de keuze die je op Tweakers ook tegenkomt, iets kleinere WP onder het mom van zo koud wordt het toch niet meer. Maar afgelopen januari konden we zien dat temperaturen rond het vriespunt en mist bijna vergelijkbaar is met echt koud. Er zijn er toen genoeg door het ijs gezakt.
Ter vergelijk, heb een 14 kW R32 voor een 250m2 waarvan 100m2 vloerverwarming. Indertijd neergezet omdat m'n jaren 80 huis nog niet nageisoleerd was. Heb nog geen echte koude winters gehad, maar op basis van afgelopen jaren (met naisolatie volgens huidig bouwbesluit of beter, goed inregelen en zone systeem eruit (nog wel begrenzers per kamer)) zou een 7 kW ook genoeg zijn (koevlaas formule).
Wat wel een dingetje is, het vermogen bij opstarten. Die energie moet je kwijt kunnen zonder dat ie uit z'n hysterese vliegt. Dat is het meest voorkomende pendelgedrag, vooral ook bij LG omdat de opstart cyclus bes lang duurt. Mijn gok is dat dit bij jou ook wel kan gaan spelen. Maar als je handig bent met Home Assistant of vergelijkbare systemen is ie wel te temmen.
Hmm..., 7500m3/jaar voorheen, stel dat dat door de extra maatregelen naar 3750m3/jaar gaat, dan nog is 16kW helemaal zo gek nog niet naar mijn mening.
(volgens de vereenvoudigde Koevlaas: jaarlijks gasverbruik/200 = benodigde WP capaciteit).
(volgens de vereenvoudigde Koevlaas: jaarlijks gasverbruik/200 = benodigde WP capaciteit).
Blijft moeilijk om dit zonder de oude en nieuwe situatie beter te kennen goed in te schatten. 7500 m3 per jaar voor een vloeroppervlak van 340 m2 is heel veel. Maar de reden kennen we niet, en hoeft natuurlijk ook niet. Het kan in die tijd een doorwaaiwoning geweest zijn of het kan als een tropische kas opgestookt zijn, of ..., of ...KarsS schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:59:
Hmm..., 7500m3/jaar voorheen, stel dat dat door de extra maatregelen naar 3750m3/jaar gaat, dan nog is 16kW helemaal zo gek nog niet naar mijn mening.
Voor die 16 kW heb je ook flinke leidingdiameters nodig om die 45 l/min met een redelijke stroomsnelheid bij opstarten en defrost kwijt te kunnen. Maar goed een parallelbuffer en een wat hogere uitgangstemperatuur vangen dat wel op. Kost wel wat rendement natuurlijk.
Is inderdaad zonder de situatie ter plekke te kennen niet echt in te schatten. Ik heb destijds gekozen voor 7kW voor onze 175m2 oppervlak (bouwjaar 1998=Rc2.5). Achteraf was 5kW genoeg geweest, maar ja, dat is achteraf. Ik voorkom pendelen (lees: op onvoorspelbare momenten afslaan) door hem met het klok programma 2x per dag een periode uit te zetten. Van 3 uur 's nachts tot 10 uur 's ochtends om het koudst van de nacht te vermijden en van 17:00 tot 21:00 om het piek-tarief van ons dynamisch elektra contract te vermijden. Daarmee is de capaciteit in feite teruggebracht tot 4.6kW. In de tijden dat hij aanstaat heeft hij wat te doen en blijft mooi binnen zijn modulatie bereik. Toegeven, deze truc vergt wel een huis wat niet heel snel afkoelt anders wordt het oncomfortabel.
Wat ik bedoel is, als je te hoog inschat kun je nog wel wat. Als je te laag inschat...
Nou ja, natuurlijk kun je dan ook nog wel wat, b.v.; BU heater gebruiken, straalkacheltje er bij, houtkachel opstoken... Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat het beste voelt.
Wat ik bedoel is, als je te hoog inschat kun je nog wel wat. Als je te laag inschat...
Nou ja, natuurlijk kun je dan ook nog wel wat, b.v.; BU heater gebruiken, straalkacheltje er bij, houtkachel opstoken... Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat het beste voelt.
Heb je hier nog steeds last van?kazemo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:21:
[...]
edit; daarnet nog door al dat geklungel nog weer CH53......nu een half uur later weer weg?
Een tip voor iedereen met foutmeldingen:
LG heeft een HVAC app in de mobiele app stores. Je kan de app installeren en inloggen als een guest en je locatie aangeven. Vervolgens Therma V als product kiezen.
In de app kan je dan de foutcode invoeren en dan gaat de app een pdf(?) downloaden met alle stappen om het probleem verder uit te zoeken en mogelijk te verhelpen.
Vergelijkbaar met de service manual. Echter is dit waarschijnlijk recenter.
De stappen voor de foutmelding CH53 zijn vrij uitgebreid!
Pardon my dutch
Kip schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:13:
[...]
Heb je hier nog steeds last van?
Een tip voor iedereen met foutmeldingen:
LG heeft een HVAC app in de mobiele app stores. Je kan de app installeren en inloggen als een guest en je locatie aangeven. Vervolgens Therma V als product kiezen.
In de app kan je dan de foutcode invoeren en dan gaat de app een pdf(?) downloaden met alle stappen om het probleem verder uit te zoeken en mogelijk te verhelpen.
Vergelijkbaar met de service manual. Echter is dit waarschijnlijk recenter.
De stappen voor de foutmelding CH53 zijn vrij uitgebreid!
CH 53 is blijkbaar een communicatie storing...het stomme is bij mij ,die komt als de buiten temp boven de 15gr komt.....gaat vanzelf weer weg zoals nu 9gr....storing is weg en alles werkt weer?
er zitten leds op de printplaat...ergens gelezen ?...functie? led 1 knippert 5x = 5...led 2 knippert 3x= 3 ...is dan storing 53..?....dit alles onder voorbehoud
[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 05-04-2025 08:53 ]
De QR-scanner is bedoeld om handleidingen op te zoeken. Je kunt ook handmatig een modelnummer invoeren. Ik zie dat de handleiding voor de R32 S-modellen recent is bijgewerkt. De laatste revisie dateert van maart 2025.kazemo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:42:
[...]
![]()
bedankt ik heb de app op mobiel en tablet gedownload LG HVAC,alleen nu nog uitzoeken hoe die werkt (er zit ook een QR code scanner op bijv de QR te scannen op het typeplaatje van het apperaat).....ik blijf nu hangen op ESS dat is iets met zonnepanelen (storingen)....ik moet hebben lijst met CH storingen.....in principe moet het gaan...installatie handleidingen PDF gaat wel al
CH 53 is blijkbaar een communicatie storing...het stomme is bij mij ,die komt als de buiten temp boven de 15gr komt.....gaat vanzelf weer weg zoals nu 9gr....storing is weg en alles werkt weer?
Voor de foutcodes kun je het eerste scherm gebruiken. Door een foutcode in te voeren krijg je een korte uitleg. Als je op 'Details' drukt, verschijnen de uitgebreide stappen voor probleemoplossing. Helaas laat de app mij geen screenshot maken hiervan.
![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door Kip op 05-04-2025 09:02 ]
Pardon my dutch
Kip schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:57:
[...]
De QR-scanner is bedoeld om handleidingen op te zoeken. Je kunt ook handmatig een modelnummer invoeren. Ik zie dat de handleiding voor de R32 S-modellen recent is bijgewerkt. De laatste revisie dateert van maart 2025.
Voor de foutcodes kun je het eerste scherm gebruiken. Door een foutcode in te voeren krijg je een korte uitleg. Als je op 'Details' drukt, verschijnen de uitgebreide stappen voor probleemoplossing. Helaas laat de app mij geen screenshot maken hiervan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/PDoVqZAqyGGBqNM5olB7qYfZ.jpg?f=fotoalbum_large)

Zo kwam ik laatst een user hier tegen die ook wat grafiekjes postte van zijn warmtepomp. Een 6kW model die in het eind van maart nog constat op vol vermogen verwarmde (wp trok zo'n 2200-2500W). Daar vroeg ik mij ook af of de wp wel uit kan.BernieW schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:08:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, hoe ben je op die 16 kW gekomen. Dit klinkt heel erg fors voor een oppervlak van 165 m2. Tenzij je met een hele hoge temperatuur gaat stoken zal het een uitdaging worden om de warmte energie kwijt te raken, met groot risico op pendelen. En met hele hoge temperaturen is je COP laag en is een zorgvuldige afweging nodig of een WP wel uit kan.
Antonl91 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:06:
[...]
Zo kwam ik laatst een user hier tegen die ook wat grafiekjes postte van zijn warmtepomp. Een 6kW model die in het eind van maart nog constat op vol vermogen verwarmde (wp trok zo'n 2200-2500W). Daar vroeg ik mij ook af of de wp wel uit kan.
Ging niet over een LG en ik denk dat die warmtepomp ook erg slecht stond ingesteld of dat die warmtepomp het begrip terugmoduleren niet kent.kazemo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:26:
[...]
normaal gesproken gaat hij automatisch op standby op de stooklijn...bijv begint bij 18gr buitentemp...erboven gaat hij standby...pompschakeling gaat werken om de 24u ,pomp 10min aan (tegen vastzitten pomp in de zomer)....dat kan je ook nog veranderen...tijds instelling
Antonl91 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:30:
[...]
Ging niet over een LG en ik denk dat die warmtepomp ook erg slecht stond ingesteld of dat die warmtepomp het begrip terugmoduleren niet kent.
En uiteindelijk de stappen voor probleemoplossing kunnen vinden?
Een mogelijke oorzaak is interferentie van een fluorescentielamp. Hoewel dit voorbeeld meer over split systemen ging.
Pardon my dutch
Kip schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:01:
[...]
En uiteindelijk de stappen voor probleemoplossing kunnen vinden?
Een mogelijke oorzaak is interferentie van een fluorescentielamp. Hoewel dit voorbeeld meer over split systemen ging.
ik heb RMC kabel verlengt met utp kabel niet af geschermd....de orginele is dat wel met alufolie
[ Voor 20% gewijzigd door kazemo op 05-04-2025 11:58 ]
Kip schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:57:
[...]
De QR-scanner is bedoeld om handleidingen op te zoeken. Je kunt ook handmatig een modelnummer invoeren. Ik zie dat de handleiding voor de R32 S-modellen recent is bijgewerkt. De laatste revisie dateert van maart 2025.
https://play.google.com/s...service.solution&hl=en-US
[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 05-04-2025 12:28 ]
ik heb RMC kabel verlengt met utp kabel niet af geschermd....
Bij mij is de verbinding tussen de LG-Therm-V en RMC 30 meter.
Bij gebruik van UTP cat-5 kabel traden er steeds diverse problemen op.
Na vervanging door thermostaat kabel geen issues meer.
Bij mij is de verbinding tussen de LG-Therm-V en RMC 30 meter.
Bij gebruik van UTP cat-5 kabel traden er steeds diverse problemen op.
Na vervanging door thermostaat kabel geen issues meer.
Je gaf ooit aan dat na het wisselen van de printplaten de controler aangaf dat je een 9kW unit had ipv 7kW.paQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:22:
[...]
welke PCB heb je nodig?
Ik heb er hier nog een liggen
Deze is nieuw
[Afbeelding]
edit:
Ah helaas. Je hebt een 3f 16kW zo te zien.
Deze is voor een 7 en/of 9kW.
Was dat met deze pcb?
Ik zie op de sticker dat er 23 ampere wordt aangegeven. Wat overeenkomt met de 9kW model.
Misschien een leuke om te zien of iemand hiermee zijn warmtepomp kan upgraden van 5 of 7 kW naar 9kW. Werden er ook andere onderdelen toen vervangen?
Pardon my dutch
Dan kom je hier op uit toch?kazemo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:20:
[...]
LG HVAC app,werkt prima in een andere taal bijv duits of engels....in het nederlands vertikt hij het en werkt niet......en kan ik CH codes uitlezen en er word dan uitgebreid op de oorzaak in gegaan en wat dan te doen (meten en opsporen met tekeningen foto,s etc.)...bijv CH 21....wat @haedgar heeft
https://play.google.com/s...service.solution&hl=en-US
:strip_exif()/f/image/zH8JPGBm7tA53vxVcBg9NAsk.jpg?f=fotoalbum_large)
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

zoals nu buiten 12gr de WP werkt gewoon weer!...ga dat maar eens zoeken?..dit staat ook nergens!....of storings signaal van buitenaf zoals een voorschakeltrafo van een tl lamp,dit is wel genoemd in de service app...ik had gehoopt dat een infrarood paneel wat ik heb de boosdoener zou kunnen zijn (infrarood straling/golven) in de buurt van de RMC
ik ben geen electronica kenner maar er zitten ruis filters op de printen die dat moeten voorkomen/onderdrukken
[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 06-04-2025 21:09 ]
Uh, dat ik me niet meer exact herinneren.Kip schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:19:
[...]
Je gaf ooit aan dat na het wisselen van de printplaten de controler aangaf dat je een 9kW unit had ipv 7kW.
Was dat met deze pcb?
Ik zie op de sticker dat er 23 ampere wordt aangegeven. Wat overeenkomt met de 9kW model.
Misschien een leuke om te zien of iemand hiermee zijn warmtepomp kan upgraden van 5 of 7 kW naar 9kW. Werden er ook andere onderdelen toen vervangen?
Er ging iets mis op mijn eigen PCB met een FW flash, toen heeft ie een andere tijdelijke PCB uit een andere WP gepakt, en dit was de 9nieuwe) vervanging. Alleen mijn eerste PCB deed het toen ineens toch.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het zou 'gewoon' een defect IC kunnen zijn, een slechte soldering of een defecte passieve component zoals een weerstand of condensator . Zeg niet dat het niet kan, ook in deze dagen bestaat die mogelijkheid nog steeds. In het verleden gebruikte ik wel koudespray (zoals dit voorbeeld) om de thermische gevoelige component op te sporen. Je zou het kunnen proberen als de buitentemperatuur weer boven de 15 graden is en je weer CH 53 oploopt. Door componenten in het gebied waar de verbindingskabel binnenkomt gericht en gedoseerd af te koelen vind je misschien de component die het probleem veroorzaakt.kazemo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:42:
[...]
![]()
bedankt ik heb de app op mobiel en tablet gedownload LG HVAC,alleen nu nog uitzoeken hoe die werkt (er zit ook een QR code scanner op bijv de QR te scannen op het typeplaatje van het apperaat).....ik blijf nu hangen op ESS dat is iets met zonnepanelen (storingen)....ik moet hebben lijst met CH storingen.....in principe moet het gaan...installatie handleidingen PDF gaat wel al
er zitten leds op de printplaat...ergens gelezen ?...functie? led 1 knippert 5x = 5...led 2 knippert 3x= 3 ...is dan storing 53..?....dit alles onder voorbehoud
p.s. als je toevallig een spuitbus remmenreiniger hebt, de soort die snel verdampt en geen sporen achterlaat, dan zou dat ook een goed alternatief kunnen zijn, Je hoeft uiteindelijk maar een paar graden af te koelen
[ Voor 6% gewijzigd door gerlag op 07-04-2025 10:04 ]
9kW U44
@kazemo Misschien heb je iets aan deze video. Vanaf 4:20 is troubleshouting voor CH53 aangegeven.
9kW U44
gerlag schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:14:
@kazemo Misschien heb je iets aan deze video. Vanaf 4:20 is troubleshouting voor CH53 aangegeven.
[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 07-04-2025 11:44 ]
In NL is 253 V de maximaal toegestane netspanning. Maar of jouw LG dat ook accepteert? Ik heb niet de indruk dat die zich strikt gelegen laat aan de NL-situatie. Je zou het kunnen proberen.
Overigens, wat ik zelf merk is dat solar omvormers de netspanning ook fors kunnen vervuilen met stoorsignalen. Voorbeeld: Zodra mijn omvormers gaan leveren gaat mijn videodeurbel op tilt. Die reset zich iedere kwartier of zo. Misschien moet je het in die hoek zoeken...
Overigens, wat ik zelf merk is dat solar omvormers de netspanning ook fors kunnen vervuilen met stoorsignalen. Voorbeeld: Zodra mijn omvormers gaan leveren gaat mijn videodeurbel op tilt. Die reset zich iedere kwartier of zo. Misschien moet je het in die hoek zoeken...
9kW U44
gerlag schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:53:
In NL is 253 V de maximaal toegestane netspanning. Maar of jouw LG dat ook accepteert? Ik heb niet de indruk dat die zich strikt gelegen laat aan de NL-situatie. Je zou het kunnen proberen.
voorbeeld
https://de-radio-amateur....van-zonnepanelen-oplossen
[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 07-04-2025 13:31 ]
Makkelijk zat te testen. Even omvormer uitschakelen zodra he weer ch53 ziet
SalexSun schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:00:
Makkelijk zat te testen. Even omvormer uitschakelen zodra he weer ch53 ziet
ik heb deze besteld experiment:
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A21AJ1MP4D29P0&psc=1
ik ga div. kabels afschermen in meterkast met name de onafgeschermde RMC kabel die loopt door de meterkast waar ook een omvormer hangt....daar ga ik ook op de voedingskabels klapferrieten zetten...en eigenlijk ook de homewissard kwh meter voor de WP die zit er nu 2mnd in....daarna krijg ik de ch 53 storing dus die vertrouw ik ook niet...voordien 2jaar heeft alles goed gewerkt
ik woon dicht bij een mobiele zendmast (300m) daar word ook regelmatig door monteurs
veranderd,kan misschien ook invloed hebben?...straalzenders? hangt er vol mee
edit: wat betreft de LG HVAC service app.....naar therma V ik krijg de indruk dat daar niet de 4serie bij staat wat de meeste van ons hebben...de plaatjes,foto,s zijn allemaal anders....ik denk dat dit de oudere versie is de 3serie?....of splitversie(indoor/outdoor geen monoblok)...wat dan jammer is
[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 09-04-2025 10:47 ]
Hey allemaal,
Ik heb mijn modbus koppeling intussen een tijdje werkend met HomeAssistant, echter gebruik ik nog alleen de “uitlees” functionaliteit.
Nu de periode dat de WP echt moet werken langzaam achter ons komt te liggen wil ik aan de slag met actief aansturen van de pomp.
Ik begrijp niet goed wat ik moet aanspreken om de warmtepomp van temperatuur, stand of aan/uit te zetten?
Als ik via de ontwikkelaartools de verschillende services probeer, kan ik nooit de juiste entiteiten kiezen. Via de statussen tab kan ik wel wat instellen, maar dat wordt dan direct weer overschreven door de modbus?
Heb nu deze yaml-config;
Ik heb mijn modbus koppeling intussen een tijdje werkend met HomeAssistant, echter gebruik ik nog alleen de “uitlees” functionaliteit.
Nu de periode dat de WP echt moet werken langzaam achter ons komt te liggen wil ik aan de slag met actief aansturen van de pomp.
Ik begrijp niet goed wat ik moet aanspreken om de warmtepomp van temperatuur, stand of aan/uit te zetten?
Als ik via de ontwikkelaartools de verschillende services probeer, kan ik nooit de juiste entiteiten kiezen. Via de statussen tab kan ik wel wat instellen, maar dat wordt dan direct weer overschreven door de modbus?
Heb nu deze yaml-config;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
| - type: tcp host: 192.168.2.45 port: 26 name: "lg_modbus" message_wait_milliseconds: 1000 # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72594644#72594644 # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74222572#74222572 binary_sensors: ##coil: Registreer spoel (0x01) - name: "LG Warmtepomp Ingeschakeld" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 # - name: "LG Warmtepomp SWW Ingeschakeld" # scan_interval: 5 # address: 1 # slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Stiltemodus ingesteld" scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 # - name: "LG Warmtepomp SWW Desinfectie" # scan_interval: 5 # address: 3 # slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Noodstop" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Noodbediening" scan_interval: 5 address: 5 slave: 1 ##discrete_input: Discrete registratie (0x02) - name: "LG Warmtepomp Waterstroming Problematisch" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Waterpomp Actief" scan_interval: 5 address: 1 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Waterpomp Extern Actief" scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Compressor Actief" scan_interval: 5 address: 3 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Ontdooien Actief" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Verwarming Actief" # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Desinfectie Actief" # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Stiltemodus Actief" scan_interval: 5 address: 7 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Koeling Actief" # scan_interval: 5 # address: 8 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Zonnepomp Actief" # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Backup Heater 1 Actief" # scan_interval: 5 # address: 10 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Backup Heater 2 Actief" # scan_interval: 5 # address: 11 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Boost Heater Actief" # scan_interval: 5 # address: 12 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Foutstatus Actief" scan_interval: 5 address: 13 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Noodgebruik Beschikbaar" scan_interval: 5 address: 14 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Noodgebruik Beschikbaar" # scan_interval: 5 # address: 15 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Mengpomp Actief" scan_interval: 5 address: 16 slave: 1 input_type: discrete_input sensors: ##holding (0x03) - name: "LG Warmtepomp Storingcode" scan_interval: 10 address: 0 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Buitenunit Bedrijfsmodus" scan_interval: 10 address: 1 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur In" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur Uit" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 3 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Backupheater Temperatuur Uit" # scale: 0.1 # precision: 2 # scan_interval: 5 # address: 4 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp SWW Tank Temperatuur" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Zonnecollector Temperatuur" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input - name: "LG Warmtepomp Kamertemperatuur" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 7 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: "LG Warmtepomp Flowrate" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 8 slave: 1 unit_of_measurement: l/min input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur Circuit 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Kamertemperatuur 2" # scale: 0.1 # precision: 2 # scan_interval: 5 # address: 10 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input - name: "LG Warmtepomp Energiestatus" scan_interval: 5 address: 11 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Buitentemperatuur" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 12 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input ##holding (0x04) - name: "LG Warmtepomp Bedrijfsmodus" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Regelmethode" scan_interval: 5 address: 1 slave: 1 input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Water" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Lucht" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Correctie" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Water 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Lucht 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Correctie 2" # scan_interval: 5 # address: 7 # slave: 1 # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur SWW" # scan_interval: 5 # address: 8 # slave: 1 # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Energiestatus Invoer" # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # input_type: holding |
Je kunt een of twee “climates” toevoegen bv hieronder voor kamertemperatuur regeling. Je kunt/mag een register maar 1x uitlezen dus als je de climates toevoegt moet je de registers die je zet en leest in de climates niet meer op een andere plek uitlezen. Als je ze alsnog als losse sensor wilt hebben kun je een template sensor maken met een climate als bron.sanzut schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:31:
Hey allemaal,
Heb nu deze yaml-config;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 - type: tcp host: 192.168.2.45 port: 26 name: "lg_modbus" message_wait_milliseconds: 1000 # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72594644#72594644 # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74222572#74222572 binary_sensors: ##coil: Registreer spoel (0x01) - name: "LG Warmtepomp Ingeschakeld" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 # - name: "LG Warmtepomp SWW Ingeschakeld" # scan_interval: 5 # address: 1 # slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Stiltemodus ingesteld" scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 # - name: "LG Warmtepomp SWW Desinfectie" # scan_interval: 5 # address: 3 # slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Noodstop" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Noodbediening" scan_interval: 5 address: 5 slave: 1 ##discrete_input: Discrete registratie (0x02) - name: "LG Warmtepomp Waterstroming Problematisch" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Waterpomp Actief" scan_interval: 5 address: 1 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Waterpomp Extern Actief" scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Compressor Actief" scan_interval: 5 address: 3 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Ontdooien Actief" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Verwarming Actief" # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Desinfectie Actief" # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Stiltemodus Actief" scan_interval: 5 address: 7 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Koeling Actief" # scan_interval: 5 # address: 8 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Zonnepomp Actief" # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Backup Heater 1 Actief" # scan_interval: 5 # address: 10 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Backup Heater 2 Actief" # scan_interval: 5 # address: 11 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Boost Heater Actief" # scan_interval: 5 # address: 12 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Foutstatus Actief" scan_interval: 5 address: 13 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Noodgebruik Beschikbaar" scan_interval: 5 address: 14 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Noodgebruik Beschikbaar" # scan_interval: 5 # address: 15 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Mengpomp Actief" scan_interval: 5 address: 16 slave: 1 input_type: discrete_input sensors: ##holding (0x03) - name: "LG Warmtepomp Storingcode" scan_interval: 10 address: 0 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Buitenunit Bedrijfsmodus" scan_interval: 10 address: 1 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur In" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur Uit" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 3 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Backupheater Temperatuur Uit" # scale: 0.1 # precision: 2 # scan_interval: 5 # address: 4 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp SWW Tank Temperatuur" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Zonnecollector Temperatuur" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input - name: "LG Warmtepomp Kamertemperatuur" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 7 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: "LG Warmtepomp Flowrate" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 8 slave: 1 unit_of_measurement: l/min input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur Circuit 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Kamertemperatuur 2" # scale: 0.1 # precision: 2 # scan_interval: 5 # address: 10 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input - name: "LG Warmtepomp Energiestatus" scan_interval: 5 address: 11 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Buitentemperatuur" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 12 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input ##holding (0x04) - name: "LG Warmtepomp Bedrijfsmodus" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Regelmethode" scan_interval: 5 address: 1 slave: 1 input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Water" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Lucht" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Correctie" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Water 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Lucht 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Correctie 2" # scan_interval: 5 # address: 7 # slave: 1 # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur SWW" # scan_interval: 5 # address: 8 # slave: 1 # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Energiestatus Invoer" # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # input_type: holding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| climates: - name: "Therma V heating/cooling" address: 7 slave: 1 input_type: input max_temp: 30 min_temp: 16 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 2 temp_step: 1 temperature_unit: C hvac_mode_register: address: 0 values: state_cool: 0 state_heat: 4 state_auto: 3 - name: "Therma V DHW" address: 5 slave: 1 input_type: input max_temp: 70 min_temp: 40 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 8 temp_step: 1 temperature_unit: C |
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Een collega heeft een HM093MR aangeschaft en die wil er nu ook graag aansturing/uitlezing op hebben met een ESP (ESP-Home) met modbus.
Heb dat in het verleden ook bij een familielid gedaan (aantal jaren geleden) maar dat is een HM123MR. Kan ik dat dan met de zelfde code het aansturen/uitlezen, of heeft het allemaal andere adressen/registers?
Mocht daar een speciale voor zijn welke versie kan hij dan het beste gebruiken?
Heb dat in het verleden ook bij een familielid gedaan (aantal jaren geleden) maar dat is een HM123MR. Kan ik dat dan met de zelfde code het aansturen/uitlezen, of heeft het allemaal andere adressen/registers?
Mocht daar een speciale voor zijn welke versie kan hij dan het beste gebruiken?
Om de energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk te gebruiken (zeker als salderen stopt) heb ik een rooster op de lg warmtepomp ingesteld om alleen te verwarmen tussen 10 - 16:30 in de maanden april tot en met september.
Hebben jullie hier ook al over nagedacht en of een betere oplossing? Heb de P1 meter van homewizzard ook nog niet zo lang, maar ik zie ook aan het einde van maart ook dagen dat ik veel opwek heb en de warmtepomp juist op die momenten uitstaat maar vervolgens in de nacht wel weer aangaat. Dus ik moet het zeker nog tweaken.
Hebben jullie hier ook al over nagedacht en of een betere oplossing? Heb de P1 meter van homewizzard ook nog niet zo lang, maar ik zie ook aan het einde van maart ook dagen dat ik veel opwek heb en de warmtepomp juist op die momenten uitstaat maar vervolgens in de nacht wel weer aangaat. Dus ik moet het zeker nog tweaken.
Hij gaat s nachts aan omdat het nu nog vrij koud is s nachts. (Er vanuit gaande dat je op een stooklijn regelt). Maar voor de gemiddelde temperatuur doorheen de dag lijkt het niet echt nodig.Antonl91 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:48:
Om de energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk te gebruiken (zeker als salderen stopt) heb ik een rooster op de lg warmtepomp ingesteld om alleen te verwarmen tussen 10 - 16:30 in de maanden april tot en met september.
Hier gaat ie ook s nachts nog aan, maar voor de binnentemperatuur is het eigenlijk helemaal niet nodig.
Om 10 uur s ochtends de WP aanzetten lijkt me niet heel zinnig met dit weer.
Gedurende de dag moet de warmtepomp even een paar uur aan omdat er nog warmtevraag is, omdat de warmtevraag zo laag is en ik vloerverwarming heb probeer ik die cyclus juist om te draaien. Geforceerd uit gedurende de nacht waardoor de temperatuur wat lager kan worden (niet heel veel is jaren '90 woning) en vervolgens dan gedurende de dag aan met een stooklijn +2 graden. Die warmte blijft dan wat in de vloer zitten gedurende de dag en nacht en daardoor is het eigen verbruik weer wat hoger. Als het echt te warm is buiten dan zal die natuurlijk niet meer aan hoeven en ik moet nog uitvinden wanneer dat moment is, maar ik heb nu nog wel wat warmte nodig.reablom schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:50:
[...]
Hij gaat s nachts aan omdat het nu nog vrij koud is s nachts. (Er vanuit gaande dat je op een stooklijn regelt). Maar voor de gemiddelde temperatuur doorheen de dag lijkt het niet echt nodig.
Hier gaat ie ook s nachts nog aan, maar voor de binnentemperatuur is het eigenlijk helemaal niet nodig.
Om 10 uur s ochtends de WP aanzetten lijkt me niet heel zinnig met dit weer.
Antonl91 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:59:
[...]
Gedurende de dag moet de warmtepomp even een paar uur aan omdat er nog warmtevraag is, omdat de warmtevraag zo laag is en ik vloerverwarming heb probeer ik die cyclus juist om te draaien. Geforceerd uit gedurende de nacht waardoor de temperatuur wat lager kan worden (niet heel veel is jaren '90 woning) en vervolgens dan gedurende de dag aan met een stooklijn +2 graden. Die warmte blijft dan wat in de vloer zitten gedurende de dag en nacht en daardoor is het eigen verbruik weer wat hoger. Als het echt te warm is buiten dan zal die natuurlijk niet meer aan hoeven en ik moet nog uitvinden wanneer dat moment is, maar ik heb nu nog wel wat warmte nodig.
als stooklijn begint bij 18gr....gaat de wp standby (zomerstand) als de buitentemp. boven de 18gr gaat en staat de wp uit(op verwarmen als je ook wil koelen is het anders) als je echt wilt dat hij uit blijft dan met de aan/uit knop...uitzetten ...niet de spanning van de buitenunit halen dan heb je kans dat de waterpomp gaat vastzitten er zit een pompschakeling op voor in de zomermaanden (schakeld eenmaal per 24u de pomp 10min in)
Maar met die stooklijn gaat de warmtepomp ook automatisch aan gedurende de nacht. Dat wil ik voorkomen in een soort tussenseizoen. Hoelang en wanneer dat seizoen is moet ik nog ondervinden want deze instellingen heb ik pas sinds een paar dagen.kazemo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:58:
[...]
dat hoef je niet uit te vinden,dat doet hij automatisch op de stooklijn als het goed is
als stooklijn begint bij 18gr....gaat de wp standby (zomerstand) als de buitentemp. boven de 18gr gaat en staat de wp uit(op verwarmen als je ook wil koelen is het anders) als je echt wilt dat hij uit blijft dan met de aan/uit knop...uitzetten ...niet de spanning van de buitenunit halen dan heb je kans dat de waterpomp gaat vastzitten er zit een pompschakeling op voor in de zomermaanden (schakeld eenmaal per 24u de pomp 10min in)
Zelf schakel ik helemaal niks uit, in het menu heb ik onder het kopje rooster de warmtepomp zo ingesteld dat de warmtepomp van april tot en met september alleen overdag aan mag en dan juist de stooklijn iets hoger instellen. Dan warmt de vloer een beetje op en gedurende de nacht koelt het minimaal af. De vloer werkt dan als een soort buffervat.
Antonl91 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:16:
[...]
Maar met die stooklijn gaat de warmtepomp ook automatisch aan gedurende de nacht. Dat wil ik voorkomen in een soort tussenseizoen. Hoelang en wanneer dat seizoen is moet ik nog ondervinden want deze instellingen heb ik pas sinds een paar dagen.
Zelf schakel ik helemaal niks uit, in het menu heb ik onder het kopje rooster de warmtepomp zo ingesteld dat de warmtepomp van april tot en met september alleen overdag aan mag en dan juist de stooklijn iets hoger instellen. Dan warmt de vloer een beetje op en gedurende de nacht koelt het minimaal af. De vloer werkt dan als een soort buffervat.
het blijft een dilemma als de zon flink schijnt heb je geen warmte nodig,dan is het zaak andere verbruikers in te schakelen bijv wasmachine,boiler auto laden etc.....het speelt nog niet zo dringend zolang de salderings regeling nog loopt (tot 2027)
Wasmachine en vaatwasser schakel ik al vrijwel altijd aan als ik zonne energie over heb. Maar tot nu toe niet ontevreden ik heb deze instellingen sinds woensdag, zie dat het eigen gebruik omhoog is gegaan en ik heb niet in comfort ingeleverd. Alles wat je niet terug hoeft te leveren en waarop ik dus geen teruglever kosten hoef te betalen is mooi mee genomen. Verder geen andere groot verbruikers die ik anders kan instellen, maar het eigen verbruik is al redelijk hoog.kazemo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:54:
[...]
het is natuurlijk zo,het is wat je zelf wilt....creatief mee spelen...ik doe dat energiesocket met zonnetaak en timer daar schakel ik een infrarood paneel in als ik meer teruglever dan 1000watt
het blijft een dilemma als de zon flink schijnt heb je geen warmte nodig,dan is het zaak andere verbruikers in te schakelen bijv wasmachine,boiler auto laden etc.....het speelt nog niet zo dringend zolang de salderings regeling nog loopt (tot 2027)
Als de controller in de woonkamer of een andere ruimte is waar je verwarmd, zou je kunnen gaan sturen op water + lucht temperatuur.
Hiermee gaat de warmtepomp niet aan totdat er een minimale luchttemperatuur is bereikt. Misschien is dit net genoeg om de nacht te overbruggen als er nog genoeg "buffer" warmte in het huis is.
Als je in het algemeen slimmer om wil gaan met zonnestroom kan je ook naar de ESS aansturing kijken:
Kip in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Hiermee gaat de warmtepomp niet aan totdat er een minimale luchttemperatuur is bereikt. Misschien is dit net genoeg om de nacht te overbruggen als er nog genoeg "buffer" warmte in het huis is.
Als je in het algemeen slimmer om wil gaan met zonnestroom kan je ook naar de ESS aansturing kijken:
Pardon my dutch
Kip schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:40:
Als de controller in de woonkamer of een andere ruimte is waar je verwarmd, zou je kunnen gaan sturen op water + lucht temperatuur.
Als je in het algemeen slimmer om wil zonnestroom kan je ook naar de ESS aansturing kijken:
er zijn meer wegen naar rome!
Super bedankt! Werkt als een zonnetje!jschel schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:45:
[...]
Je kunt een of twee “climates” toevoegen bv hieronder voor kamertemperatuur regeling. Je kunt/mag een register maar 1x uitlezen dus als je de climates toevoegt moet je de registers die je zet en leest in de climates niet meer op een andere plek uitlezen. Als je ze alsnog als losse sensor wilt hebben kun je een template sensor maken met een climate als bron.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 climates: - name: "Therma V heating/cooling" address: 7 slave: 1 input_type: input max_temp: 30 min_temp: 16 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 2 temp_step: 1 temperature_unit: C hvac_mode_register: address: 0 values: state_cool: 0 state_heat: 4 state_auto: 3 - name: "Therma V DHW" address: 5 slave: 1 input_type: input max_temp: 70 min_temp: 40 offset: 0 precision: 1 scale: 0.1 target_temp_register: 8 temp_step: 1 temperature_unit: C
Mijn 2 jaar oude ThermaV-7kWh begint duidelijk meer geluid te maken. Vooral in de low noise mode en op het minimum vermogen valt het op. Voorheen kon ik hem dan op meer dan een meter afstand niet meer horen (wel wat aan geluidisolatie gedaan daarvoor). Maar nu zit en een soort ratel in die op 5 meter nog hoorbaar is.
Het geluid komt puur van de ventilator. Als ik de WP spanningsloos maak en dan de waaier met de hand op een vergelijkbare toerental breng hoor ik hetzelfde. Ik verwacht dan ook dat er iets met de lagers is.
Is er hier iemand die ook zoiets heeft gehad? Zou ik die lagers zelf kunnen vervangen?
Het geluid komt puur van de ventilator. Als ik de WP spanningsloos maak en dan de waaier met de hand op een vergelijkbare toerental breng hoor ik hetzelfde. Ik verwacht dan ook dat er iets met de lagers is.
Is er hier iemand die ook zoiets heeft gehad? Zou ik die lagers zelf kunnen vervangen?
Lagertje fanmotor gaan (net als bij aircos) best wel eens kapot. Als je handig bent dan zet je er voor een paar euro een nieuw lagertje in.
Twee jaar is wel kort, zeg. Staat de unit wel goed waterpas?
Op YouTube vind je veel filmpjes over hoe je de lagers van LG-airco’s vervangt. Voor de Therma V is het waarschijnlijk vergelijkbaar.
Als het misgaat, lijkt 546810 het vervangende onderdeelnummer te zijn. De fanmotor is te koop voor zo’n 200 euro of meer.
Op YouTube vind je veel filmpjes over hoe je de lagers van LG-airco’s vervangt. Voor de Therma V is het waarschijnlijk vergelijkbaar.
Als het misgaat, lijkt 546810 het vervangende onderdeelnummer te zijn. De fanmotor is te koop voor zo’n 200 euro of meer.
Pardon my dutch
Mijn WP is ook in het tweede winter seizoen flink meer lawaai gaan maken (zeker op dagen dat het vroor).KarsS schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:08:
Mijn 2 jaar oude ThermaV-7kWh begint duidelijk meer geluid te maken. Vooral in de low noise mode en op het minimum vermogen valt het op. Voorheen kon ik hem dan op meer dan een meter afstand niet meer horen (wel wat aan geluidisolatie gedaan daarvoor). Maar nu zit en een soort ratel in die op 5 meter nog hoorbaar is.
Door de ijsvorming op de buiten unit zag ik, dat de unit iets naar voren helt (dus niet helemaal waterpas staat).
Ik weet niet of dat de oorzaak is (ik zag wel in een Engelse video, dat dat een oorzaak kan zijn).
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
een beetje scheefstand maakt voor een lager niet veel uit,wel een onbelans in de waaier ik neem aan dat dit goed is,de waaier maakt niet zoveel toeren de lagers moeten makkelijk 10 jaar meekunnen....of het zijn lagers van slechte kwaliteit?...een gesloten zz lager (onderhoudsvrij) van bijv. SKF moet de levensduur van de wp uithouden!PeteSplit schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:58:
[...]
Mijn WP is ook in het tweede winter seizoen flink meer lawaai gaan maken (zeker op dagen dat het vroor).
Door de ijsvorming op de buiten unit zag ik, dat de unit iets naar voren helt (dus niet helemaal waterpas staat).
Ik weet niet of dat de oorzaak is (ik zag wel in een Engelse video, dat dat een oorzaak kan zijn).
bijv. dit ,het nr van het lager in de fanmotor weet ik niet het staat erop
https://www.123kogellager...lager/enkele-rij/6204-2rs
[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 16-04-2025 18:45 ]
Bedankt voor de reacties allemaal. Als het kogellagers zijn (wat vrijwel zeker zo is) maakt scheefstand eigenlijk niets uit. Niettemin staat mijn WP keurig waterpas. Onbalans in de waaier weet ik niet. Dat is lastig zelf te beoordelen lijkt mij.
Misschien moet ik maar eens de Youtube filmpjes over LG Airco lagers vervangen gaan bekijken.
Heeft iemand de fan unit wel eens uitgebouwd?
Misschien moet ik maar eens de Youtube filmpjes over LG Airco lagers vervangen gaan bekijken.
als het allemaal niet lukt met lagers vervangen,uitbouwen lijkt me niet zo moeilijk ,hij zit met een stekker op de hoofdprintKarsS schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:19:
Bedankt voor de reacties allemaal. Als het kogellagers zijn (wat vrijwel zeker zo is) maakt scheefstand eigenlijk niets uit. Niettemin staat mijn WP keurig waterpas. Onbalans in de waaier weet ik niet. Dat is lastig zelf te beoordelen lijkt mij.
dit is hij volgens alles:
https://fixpart.nl/produc...3-motor-airco?apl=3963671
hier staat hij op:
:strip_exif()/f/image/F3dJSqvJmBGmqVprmnkORTUA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 17-04-2025 10:58 ]
:strip_exif()/f/image/vBaGAn67K0cIAxxXp1K0OdQv.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat dit is....en wat kan er mee?.....ik heb dat kastje
[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 17-04-2025 14:21 ]
Je kunt met dat kastje bij een LG Multi V de data opslaan, zodat bij een service beurt de gegevens die opgeslagen zijn uitgelezen kunnen worden. Info op googlekazemo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:13:
[Afbeelding]
Weet iemand wat dit is....en wat kan er mee?.....ik heb dat kastje
https://www.google.com/se...ulti+v+data+saving+module
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Heb je al contact opgenomen met de leverancier? Want het lijkt mij wel erg snel...KarsS schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:19:
PeteSplit schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:19:
[...]
Je kunt met dat kastje bij een LG Multi V de data opslaan, zodat bij een service beurt de gegevens die opgeslagen zijn uitgelezen kunnen worden. Info op google
https://www.google.com/se...ulti+v+data+saving+module
:strip_exif()/f/image/LZhMbKWtBlYJNkGi3xhj3Jz0.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb het kastje open gedraait er zit een sd kaart in die kan je dan uitlezen inderdaad
ik zie het zo,als er een storing is...kan men het kastje bijv een week in de wp hangen,en na een week de sd kaart uitlezen om te kijken waar het evt. mis gaat in de software van de pcb?
misschien kan je ook de software op de print ermee updaten (het nieuwste) ??
[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 18-04-2025 08:18 ]
@kazemo Bedankt voor de exploded view en de link naar het "fixpart" onderdeel!
Dat wordt vast nuttig als het mij niet lukt zelf de lagers te vervangen. Ik wil er mee aan de gang als de temperaturen wat hoger zijn zodat dat de WP niet meer dagelijks nodig. Dat geeft wat tijd voor zo'n actie.
@Antonl91 Mijn WP is een parallel import geval, gekocht eind 2022 toen er bijna niets te koop was met minder dan een half jaar levertijd. Ik heb al ervaren dat LG Nederland niet erg meegaand is in dat soort gevallen, dus van die kant verwacht ik niets.
Dat wordt vast nuttig als het mij niet lukt zelf de lagers te vervangen. Ik wil er mee aan de gang als de temperaturen wat hoger zijn zodat dat de WP niet meer dagelijks nodig. Dat geeft wat tijd voor zo'n actie.
@Antonl91 Mijn WP is een parallel import geval, gekocht eind 2022 toen er bijna niets te koop was met minder dan een half jaar levertijd. Ik heb al ervaren dat LG Nederland niet erg meegaand is in dat soort gevallen, dus van die kant verwacht ik niets.
Wel een duidelijke video YouTube: Diese Wärmepumpe hat mich überrascht – LG Therma V R290 Monobloc #IS...
De motor is een stuk kleiner dan ik had verwacht en op het filmpje dat ik heb gezien ging het vervangen van de lagers wel erg makkelijk. Ik vraag mij af of de lagers wel goed vast blijven zitten uiteindelijk. Zolang er reserve motoren zijn niet zo erg, maar het ziet er voor mij niet uit als een motortje wat het 10 jaar gaat volhoudenkazemo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:14:
[...]
als het allemaal niet lukt met lagers vervangen,uitbouwen lijkt me niet zo moeilijk ,hij zit met een stekker op de hoofdprint
dit is hij volgens alles:
https://fixpart.nl/produc...3-motor-airco?apl=3963671
hier staat hij op:
[Afbeelding]
Ik was benieuwd of je een goede tutorial heb? Ik heb zelf sinds kort een WP thuis en wil het graag via Home assistent aansturen. Heb momenteel in buffervat alleen, die regelen gaat niet zo goed.sanzut schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:31:
Hey allemaal,
Heb nu deze yaml-config;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 - type: tcp host: 192.168.2.45 port: 26 name: "lg_modbus" message_wait_milliseconds: 1000 # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72594644#72594644 # ref: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74222572#74222572 binary_sensors: ##coil: Registreer spoel (0x01) - name: "LG Warmtepomp Ingeschakeld" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 # - name: "LG Warmtepomp SWW Ingeschakeld" # scan_interval: 5 # address: 1 # slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Stiltemodus ingesteld" scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 # - name: "LG Warmtepomp SWW Desinfectie" # scan_interval: 5 # address: 3 # slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Noodstop" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 - name: "LG Warmtepomp Noodbediening" scan_interval: 5 address: 5 slave: 1 ##discrete_input: Discrete registratie (0x02) - name: "LG Warmtepomp Waterstroming Problematisch" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Waterpomp Actief" scan_interval: 5 address: 1 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Waterpomp Extern Actief" scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Compressor Actief" scan_interval: 5 address: 3 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Ontdooien Actief" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Verwarming Actief" # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Desinfectie Actief" # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Stiltemodus Actief" scan_interval: 5 address: 7 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Koeling Actief" # scan_interval: 5 # address: 8 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Zonnepomp Actief" # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Backup Heater 1 Actief" # scan_interval: 5 # address: 10 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp Backup Heater 2 Actief" # scan_interval: 5 # address: 11 # slave: 1 # input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Boost Heater Actief" # scan_interval: 5 # address: 12 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Foutstatus Actief" scan_interval: 5 address: 13 slave: 1 input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Noodgebruik Beschikbaar" scan_interval: 5 address: 14 slave: 1 input_type: discrete_input # - name: "LG Warmtepomp SWW Noodgebruik Beschikbaar" # scan_interval: 5 # address: 15 # slave: 1 # input_type: discrete_input - name: "LG Warmtepomp Mengpomp Actief" scan_interval: 5 address: 16 slave: 1 input_type: discrete_input sensors: ##holding (0x03) - name: "LG Warmtepomp Storingcode" scan_interval: 10 address: 0 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Buitenunit Bedrijfsmodus" scan_interval: 10 address: 1 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur In" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur Uit" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 3 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Backupheater Temperatuur Uit" # scale: 0.1 # precision: 2 # scan_interval: 5 # address: 4 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp SWW Tank Temperatuur" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Zonnecollector Temperatuur" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input - name: "LG Warmtepomp Kamertemperatuur" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 7 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input - name: "LG Warmtepomp Flowrate" scale: 0.1 precision: 2 scan_interval: 5 address: 8 slave: 1 unit_of_measurement: l/min input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Watertemperatuur Circuit 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input # - name: "LG Warmtepomp Kamertemperatuur 2" # scale: 0.1 # precision: 2 # scan_interval: 5 # address: 10 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: input - name: "LG Warmtepomp Energiestatus" scan_interval: 5 address: 11 slave: 1 input_type: input - name: "LG Warmtepomp Buitentemperatuur" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 12 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: input ##holding (0x04) - name: "LG Warmtepomp Bedrijfsmodus" scan_interval: 5 address: 0 slave: 1 input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Regelmethode" scan_interval: 5 address: 1 slave: 1 input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Water" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Lucht" scale: 0.1 precision: 1 scan_interval: 5 address: 2 slave: 1 unit_of_measurement: °C input_type: holding - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Correctie" scan_interval: 5 address: 4 slave: 1 input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Water 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 5 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Lucht 2" # scale: 0.1 # precision: 1 # scan_interval: 5 # address: 6 # slave: 1 # unit_of_measurement: °C # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur Correctie 2" # scan_interval: 5 # address: 7 # slave: 1 # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Doeltemperatuur SWW" # scan_interval: 5 # address: 8 # slave: 1 # input_type: holding # - name: "LG Warmtepomp Energiestatus Invoer" # scan_interval: 5 # address: 9 # slave: 1 # input_type: holding
Of zijn er ander in dit topic die me op een goede tutorial kunnen wijzen? Momenteel is de informatie best verspreid.
Bedankt!
@Keesnotals kijk even voor in de opening post van dit topic. Onder het kopje modbus staat een handleiding gelinkt.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
10 jaar zou men toch mogen verwachten,het is eigenlijk een standaard onderdeel van LG die zit in +- 70 andere lg modellen airco,s,wpompen etc....als de lagers maar groot genoeg zijn,men zou ze met locktite 648 vast kunnen zetten (druppeltje bij montage)....als de passing goed is hoeft dit niet(binnenring+buitenring van lager)Antonl91 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:45:
[...]
De motor is een stuk kleiner dan ik had verwacht en op het filmpje dat ik heb gezien ging het vervangen van de lagers wel erg makkelijk. Ik vraag mij af of de lagers wel goed vast blijven zitten uiteindelijk. Zolang er reserve motoren zijn niet zo erg, maar het ziet er voor mij niet uit als een motortje wat het 10 jaar gaat volhouden
misschien is het mogelijk lagers vervangen zonder hele motor uit te bouwen....waaier er af (1 moer)....dan 3 schroeven los (stator).....rotor er uithalen (daar zitten de lagers op vervangen)...weer terug in mekaar zetten....dit alles ter plekke buiten bij goed weer
https://www.hobbyklok.nl/...rlijm-loctite-648/4640214
[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 20-04-2025 11:12 ]
Is er ook iemand die het uitlezen via Modbus en Home assistent in combinatie met Honeywell systeem? Zo ja, hoe heb je die aangesloten op je warmtepomp? Gezien zowel de modbus als de honeywell systeem via dezelfde aansluiting gaan.
@Keesnotals welk Honeywell systeem bedoel je precies? Wist niet dat er systemen waren die de LG via Modbus kunnen bedienen. Meestal gaat dat via de thermostaat aansluiting en niet via Modbus.
Weet je zeker dat het aan de drukmeting ligt? Wanneer heb je bijv. de lage druk melding en wanneer de te hoge druk melding?Tuurx schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:39:
Ik heb wat problemen met de drukmeter.
Deze geeft afwisselend aan dat de druk te laag is, en dan weer te hoog. Het lijkt op een storing in de drukmeter zelf.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? En hoe hebben jullie dit opgelost?
Het betreft een LG HM071MR U44.
Alvast bedankt Arthur
[Afbeelding]
Als je lage druk melding krijgt als het systeem koud is en een te hoge druk melding als het systeem warm is, dan kan het ook aan het expansievat liggen.
Heb je nog ergens een drukmeting in het systeem (kan ook een lokale meting zijn)?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik heb een honeywell evohome systeem. Maar je hebt gelijk. Ik haal twee onderdelen door elkaar. Thermostaat is 21 t/m 24 en 25 t/m 27 is voor Modbus. Maar wat voor mij onduidelijk is:jvanderkroon schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:56:
@Keesnotals welk Honeywell systeem bedoel je precies? Wist niet dat er systemen waren die de LG via Modbus kunnen bedienen. Meestal gaat dat via de thermostaat aansluiting en niet via Modbus.
Is het zo dat als de Honeywell systeem signaal geeft dat daar warmte vraag is in de woning dat je dit te zien krijgt via de modbus aansluiting (dus output van de LG systeem)?
Aanvullende vraag: is het dan mogelijk om zelf in te stellen hoe lang de externpomp blijft pompen (heb een buffervat van 300l- extern pomp circuleert dan die warmte over de woning)?
Ben nog nieuw hierin, ben dus nog zoekend.
Goedemiddag heren
allereerst intressant topic hier heel veel info bedankt daar voor.
ik heb een nieuwe thermaV 9KW 3 fase U44 geplaatst.
dit in de meest simple mogelijke opstelling. warmtepomp vloerverwarming en verder geen poespas.
remote in huis gehangen.
helaas moet ik mij ook bij het CH53 groepje toevoegen bij eerste inschakeling op de warmtepomp CH53 en op de remote CH03.
dip switchboar 2 nr 8 op aan gezet ( en ook op uit gehad) en de rest van dip switch staat allemaal uit.
spanning gemeten die is keuring 3x230V dus daar kan het ook niet aan liggen.
kabel naar remote gecheckt dit is ook allemaal in orde.
uiteindelijk heb ik de remote met 10 cm kabel aan de WP gehangen ook geen reslutaat.
zie ik hier nog wat over het hoofd, ben ik nog wat vergeten. moet er nog ergens anders een dipswitch of iets dergelijks omgezet worden.
:strip_exif()/f/image/9TV4pRvbUAPenhwQnJ6TSpNo.jpg?f=fotoalbum_large)
hopelijk heeft iemand van jullie de oplossing.
alvast bedankt
dit in de meest simple mogelijke opstelling. warmtepomp vloerverwarming en verder geen poespas.
remote in huis gehangen.
helaas moet ik mij ook bij het CH53 groepje toevoegen bij eerste inschakeling op de warmtepomp CH53 en op de remote CH03.
dip switchboar 2 nr 8 op aan gezet ( en ook op uit gehad) en de rest van dip switch staat allemaal uit.
uiteindelijk heb ik de remote met 10 cm kabel aan de WP gehangen ook geen reslutaat.
zie ik hier nog wat over het hoofd, ben ik nog wat vergeten. moet er nog ergens anders een dipswitch of iets dergelijks omgezet worden.
:strip_exif()/f/image/9TV4pRvbUAPenhwQnJ6TSpNo.jpg?f=fotoalbum_large)
alvast bedankt
De beste tip is om de LG HVAC app te proberen. Log in als guest en zet de taal op Engels en selecteer "Therma V" uit de apenratenlijst.arjan dragtsma schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:40:
Goedemiddag heren
remote in huis gehangen.
[Afbeelding]
alvast bedankt
Vervolgens kan je op de foutcode zoeken en dan op "detail" drukken. Je krijgt dan een uitgebreid stappenplan om te volgen om zo verschillende zaken uit te sluiten.
https://play.google.com/s...vice.solution&hl=en&pli=1
(Er is ook een iOS variant)
Edit:
ligt waarschijnlijk niet aan dip switches. Ik zou eerst checken of je de inkomende 3-fase draden juist zijn aangesloten. Moet er op de draaifase gelet worden bijvoorbeeld?
[ Voor 5% gewijzigd door Kip op 28-04-2025 11:07 ]
Pardon my dutch
arjan dragtsma schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:40:
Goedemiddag heren
remote in huis gehangen.
[Afbeelding]
alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/HnYc9lcqid7BH7xszmbNkibM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is wat ik online zie. Kabels op de remote controleren? En als het kan ook de connector aan de andere kant.
Antonl91 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:30:
[...]
[Afbeelding]
Dat is wat ik online zie. Kabels op de remote controleren? En als het kan ook de connector aan de andere kant.
Voorlopige conclusie: 1 van de printplaten defect,of software probleem,of 1 sensor probleem? maar welke? of RMC....kort samen gevat ik ben er nog steeds niet achter wat de communicatie fout is
ik heb een nieuwe printplaat main pcb (inverter waar ook de compressor op zit) ik ga die denk ik maar eens wisselen nu het weer beter word+de buiten sensor...ergens moet het aan liggen?
of een goede storings monteur zoeken die ervaring heeft met LG warmtepompen
misschien moet er wel gas bijgevuld worden R32
@arjan dragtsma heb je dit ook wat ik omschrijf,heb je toevallig ook een externe thermostaat aan gesloten...normaliter moet men dan een dipschakelaar om zetten wil dit werken,bij mij heeft dit 2jaar goed gewerkt
Misschien heel ver gezocht,ik heb een slimme meter al 15jaar van de eerste generatie in de krant gelezen dat de energie maatschapijen die gaan vervangen(er is iets mis mee)...het uiltezen gaat over de netwerkkabel met een signaal?...vroeger gebeurde dit met een apart kendraadje(dag en nacht tarief bij draaischijfmeters) dit word niet meer gebruikt door netbeheerder....misschien heeft dat invloed,dus van buitenaf hoog frequent signaal? wat dan stoort?
[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 29-04-2025 08:18 ]
Ch03 kan veroorzaakt worden doordat de isolatie van de kabels onder de schroefterminals zitten achter op de remotearjan dragtsma schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:40:
Goedemiddag heren
remote in huis gehangen.
[Afbeelding]
alvast bedankt
https://gathering.tweaker...message/74446244#74446244
SalexSun schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:12:
[...]
Ch03 kan veroorzaakt worden doordat de isolatie van de kabels onder de schroefterminals zitten achter op de remote

resultaat communicatie storing in de rmc zelf(software) er zit ook een sd kaartje in ergens?
als er zonder reden de aan/uit knop uitgezet word (auto) werkt de wp niet meer bij warmte vraag in mijn geval de externe thermostaat (ja 5min. en dan uit?)
ik heb LG nederland een mail gestuurd waar ik een nieuwe RMC kan kopen+onderdeelnr.
in afwachting van antwoord van hun!
[ Voor 29% gewijzigd door kazemo op 29-04-2025 09:40 ]
hallo mensen
bedankt voor de feedback zover, ik ga als ik thuis ben weer eens verder op onderzoek momenteel op vakantie
@kazemo ik heb de warmtepomp nog niet draaiende gehad dit doet hij vanaf het moment dat ik de warmtepomp hoofdschakelaar aan gezet heb. ik heb het spulletje net allemaal geïnstalleerd.
heb verder geen enkele externe apperatuur aangesloten aleen de lg remote die bijgeleverd is.
hier zit verder geen SD of iets dergelijks in, wat ook wel vreemd is dat hij geen enkele info over de wartmepomp weer geeft op remote zoals temp in out etc. mijn gevoel nijgt dat er nog iets niet goed zit tussen de de indoorPCB en outdoor PCB.
@SalexSun idd klopt alle meerdere keren gecheckt en zelf zoals op de foto bijna rechtstreeks aangesloten.
@Kip bedankt voor de tip ga er mee aan de slag.
mocht ik wat vinden zal ik update geven.
alvast bedankt allemaal
bedankt voor de feedback zover, ik ga als ik thuis ben weer eens verder op onderzoek momenteel op vakantie
@kazemo ik heb de warmtepomp nog niet draaiende gehad dit doet hij vanaf het moment dat ik de warmtepomp hoofdschakelaar aan gezet heb. ik heb het spulletje net allemaal geïnstalleerd.
heb verder geen enkele externe apperatuur aangesloten aleen de lg remote die bijgeleverd is.
hier zit verder geen SD of iets dergelijks in, wat ook wel vreemd is dat hij geen enkele info over de wartmepomp weer geeft op remote zoals temp in out etc. mijn gevoel nijgt dat er nog iets niet goed zit tussen de de indoorPCB en outdoor PCB.
@SalexSun idd klopt alle meerdere keren gecheckt en zelf zoals op de foto bijna rechtstreeks aangesloten.
alvast bedankt allemaal
Ze hebben een week of drie geleden die bij mij ook vervangen, ongeveer 10-12 jaar in gebruik gehad (versie 4.0 => 5.x nu elke seconde updates). Van wat ik begreep van de monteur worden die allemaal vervangen omdat het netwerk 2G (GPRS) er mee ophoudt.kazemo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:30:
[...]
Misschien heel ver gezocht,ik heb een slimme meter al 15jaar van de eerste generatie in de krant gelezen dat de energie maatschapijen die gaan vervangen(er is iets mis mee)...het uiltezen gaat over de netwerkkabel met een signaal?...vroeger gebeurde dit met een apart kendraadje(dag en nacht tarief bij draaischijfmeters) dit word niet meer gebruikt door netbeheerder....misschien heeft dat invloed,dus van buitenaf hoog frequent signaal? wat dan stoort?
Zie ook: https://www.liander.nl/me...den/vervangen-gprs-meters
arjan dragtsma schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:41:
hallo mensen
alvast bedankt allemaal

vervolgens dan wel de rmc met aan/uit knop op rmc wel aanzetten,dan moet het normaliter werken (ook display met gegevens zie je dan)
Voor aansluiten van DHW op de monoblock ben ik wat spul aan het verzamelen.
De temperatuursensor is los verkrijgbaar voor een niet-helemaal-debiele prijs met het juiste kabeltje er al aan (wel zo makkelijk). In de DHW-kit zit echter ook een kabeltje om de backupheater via terminalblock op CN_TANK_HEATER aan te sluiten. De connector die hierop past, zit gewoon op de printplaat, maar wie weet hoe de pinnetjes heten (+ maat) die daar in gaan?
:strip_exif()/f/image/OgLSwDZcCDmcfuXvbHeBYbvB.jpg?f=fotoalbum_large)
O ja, en dit is gewoon een 230V signaal voor een 230-230 relays toch?
De temperatuursensor is los verkrijgbaar voor een niet-helemaal-debiele prijs met het juiste kabeltje er al aan (wel zo makkelijk). In de DHW-kit zit echter ook een kabeltje om de backupheater via terminalblock op CN_TANK_HEATER aan te sluiten. De connector die hierop past, zit gewoon op de printplaat, maar wie weet hoe de pinnetjes heten (+ maat) die daar in gaan?
:strip_exif()/f/image/NYWiyEDgODyXVuDmCI75peRC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OgLSwDZcCDmcfuXvbHeBYbvB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook bij mij paar keer CH03 storing met koelen, ging weg nadat ik de gewenste kamertemperatuur op 19 zette ipv 21. Was 23 in de woonkamer maar op zolderkamer en verdieping wat warmer.SalexSun schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:12:
[...]
Ch03 kan veroorzaakt worden doordat de isolatie van de kabels onder de schroefterminals zitten achter op de remote
Vorig jaar nooit last van gehad, zou de LG last hebben van de print van @AUijtdehaag ? Vorig jaar geen probleem maar als er meer er i eens last van hebben is er wel een gemeenschappelijke oorzaak...
Klopt idd gewoon een 230V signaal voor een relais. In de tank kit zit ook niet veel meer. Ik heb destijds ook de temperatuursensor los gekocht en bij een bekende webwinkel een DIN rail kastje met wat relais gekocht. Let wel even op. Veel AC relais maken herrie dus een wat duurdere stille kopen.KMarco schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:38:
Voor aansluiten van DHW op de monoblock ben ik wat spul aan het verzamelen.
Zorg ook dat de heater een geïntegreerde thermostaat heeft voor overtemperatuurbeveiliging, wel zo veilig.
De connector is geloof ik een JST VH. Wel even checken is al weer een hele tijd geleden dat ik m geïnstalleerd heb.
De lege connector housing die op de print zit heb je niks aan die mist de vergrendeling voor de crimpjes. Gewoon de versie kopen die deze vergrendeling niet nodig heeft, met de crimpjes die daar bij horen natuurlijk. Een stukje draad er aan, en met vorkjes netjes aan het terminalblock vast zetten. Dan komt het helemaal goed!
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Thanks voor deze tip, klopt! Pinnetjes en tang had ik niet liggen, maar via domoticx.net kon ik voor een losse euro een kant en klaar kabeltje krijgen in dit format. Alleen nog even vorkjes aan knijpen voor het terminalblock en klaar 👍jschel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:09:
[...]
De connector is geloof ik een JST VH. Wel even checken is al weer een hele tijd geleden dat ik m geïnstalleerd heb.
Ter reference: https://domoticx.net/webs...-pitch-female-22awg-30cm/
Iemand die iets gedaan heeft om het energieverbruik van de compressor en de hulpbronnen (omlooppomp, sturings elektronica,...) apart te meten?
De vraag omdat bij mijn 20 jaar oude WP die hulpbronnen wel serieus oplopen.
Ben wel benieuwd wat je dan met die meet data gaat doen @walter_321 Het zijn namelijk wel allemaal essentiële onderdelen die je niet zomaar uit gaat zetten toch?
Of wilde je buiten het stookseizoen wat besparen?
Ik wil vooral begrijpen waar de energie naar toe gaat. Mijn huidige WP heeft aparte aansluitingen voor de compressor en de hulpbronnen. Ik kan ze dan zonder probleem monitoren. De hulpbronnen zijn een goede 10% van de totale energie. Vooral de omlooppomp is de grote gebruiker. Ik ga natuurlijk niets uitschakelen.jvanderkroon schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:49:
Ben wel benieuwd wat je dan met die meet data gaat doen @walter_321 Het zijn namelijk wel allemaal essentiële onderdelen die je niet zomaar uit gaat zetten toch?
Is de 20 jaar oude WP een LG warmte pomp? en wat voor model ?,dit is een LG forum,indien het geen LG is stel je de vraag op een verkeerd forum!walter_321 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:43:
Iemand die iets gedaan heeft om het energieverbruik van de compressor en de hulpbronnen (omlooppomp, sturings elektronica,...) apart te meten?
meten kan je met bijv P1 meter en KWH meter van homewizard
of met :
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf
pag. 24 is energie metingen (19)
[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 18-05-2025 14:14 ]
:strip_exif()/f/image/hvGk9d3ajbDu2yHL52CQvRUw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lL9XmiEyzQ1NP8qSaLuGGEBx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ucMMltVSikLdkhG6dkc5Sfj1.jpg?f=fotoalbum_large)
@walter_321 deze energie metingen kan je op de rmc zien als je ze op de instellingen hebt in geschakeld
:strip_exif()/f/image/cYTGOv4UZ0yqbpTtFTrznbPX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 18-05-2025 18:22 ]
Iemand die DHW geprogrammeerd staan heeft in vaste blokken per dag?
Is het zuiniger dan het systeem gewoon volautomatisch te laten draaien?
Ik stel de vraag omdat we al enkele keren per jaar DHW opstoken terwijl we aan het koken zijn -> piektarief gehaald (belgië)
Thx
Ik stel de vraag omdat we al enkele keren per jaar DHW opstoken terwijl we aan het koken zijn -> piektarief gehaald (belgië)
Thx
de bedoeling is te meten op de LG WP die in september geinstalleerd word ;-).kazemo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:02:
[...]
Is de 20 jaar oude WP een LG warmte pomp? en wat voor model ?,dit is een LG forum,indien het geen LG is stel je de vraag op een verkeerd forum!
meten kan je met bijv P1 meter en KWH meter van homewizard
of met :
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf
pag. 24 is energie metingen (19)
walter_321 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:20:
[...]
de bedoeling is te meten op de LG WP die in september geinstalleerd word ;-).
volgens de handleiding kan je niet het verschil meten tussen de 'hulpbronnen' en wat compressor levert. Dus ik ben verbaasd dat je stelt dat het wel kan. Zie ik iets over het hoofd in de handleiding?kazemo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:20:
[...]
kan allemaal,ff wachten tot hij staat in september je komt er vanzelf achter dan wat de mogelijkheden zijn (ik neem aan dat je dan uitleg krijgt van de installateur)
zuiniger: je kan het DHW laten maken overdag: je profiteert van de hogere temperaturen tov 's nachts. Bv met 12°C overdag warm water maken is +50% zo efficient als bij 2°C 's nachts. En zoals je stelt: je kan instellen geen DWH te maken tijdens de uren dat je normaal kookt. Met hetzelfde doel zou je de verwarming een graad lager kunnen zetten tijdens de uren dat je normaal kookt. In een normaal geisoleerd huis ga je die bv 2 uren dat je de verwarming iets lager zet niet echt merken.Tomski schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:26:
Iemand die DHW geprogrammeerd staan heeft in vaste blokken per dag?
Thx
De enige beperking is comfort: is de warmwaterbuffer afgestemt zodat je als gezin met 1 lading per dag toekomt voor 1 dag? Met een buffer die relatief klein is kom je eventueel in de problemen als je maar enkele uren per dag opwarmen van de buffer toelaat. Nog een voordeel van de buffer goed te laten afkoelen is dat het opwarmen met een hoger rendement gaat.
standby electronica 7watt+waterpomp +- 60watt als die loopt er zit een pompschakeling opwalter_321 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:22:
[...]
volgens de handleiding kan je niet het verschil meten tussen de 'hulpbronnen' en wat compressor levert. Dus ik ben verbaasd dat je stelt dat het wel kan. Zie ik iets over het hoofd in de handleiding?
dat word dan rekenen, of alles apart meten of als je dat belangrijk vind met modbus uitlezen zoals sommige tweakers dit doen (dit staat summier in de handleiding)..dan krijg je alles met grafieken etc.
En eerlijk antwoord hoe de hele software van de LG werkt weet ik ook niet,en de meeste tweakers ook niet het is een goed bewaard fabrieks geheim (behoorlijk complex)
[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 19-05-2025 10:52 ]
Er is een installateurs tool genaamd LGMV. Als ik de handleiding dit bekijk zou je het aantal ampère kunnen volgen wat naar de compressor en fan gaat. Plus heel veel andere waardes. Hiervoor heb je de WIFI module nodig (Niet de consumenten module. Zie bericht hieronder!). Ik heb hier zelf geen ervaring mee.walter_321 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:22:
[...]
volgens de handleiding kan je niet het verschil meten tussen de 'hulpbronnen' en wat compressor levert. Dus ik ben verbaasd dat je stelt dat het wel kan. Zie ik iets over het hoofd in de handleiding?
Naar mijn mening wel overkill om de warmtepomp goed af te stellen. De meeste gevorderden hier gebruiken modbus om de warmtepomp te monitoren en af te stellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kip op 19-05-2025 15:35 ]
Pardon my dutch
De Wifi module voor consumenten is een andere dan de WIF LGMV module. Niet met elkaar verwarren.Kip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Er is een installateurs tool genaamd LGMV. Als ik de handleiding dit bekijk zou je het aantal ampère kunnen volgen wat naar de compressor en fan gaat. Plus heel veel andere waardes. Hiervoor heb je de WIFI module nodig. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Naar mijn mening wel overkill om de warmtepomp goed af te stellen. De meeste gevorderden hier gebruiken modbus om de warmtepomp te monitoren en af te stellen.
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Ik meld me ook in dit topic. Wij hebben een 16kW R290 LG Warmtepomp geinstalleerd gekregen. Compleet met een 80l buffervat en een 300l SWW boilervat.
De verwarming werkt prima. Maar ik loop bij het verwarmen van de SWW water tegen een probleem aan.
Ik heb op de thermostaat de verwarming uit gezet en de (installateur) had de temperatuur van de SWW op 55gr gezet. Nu heeft de WP momenteel een 35gr uitgangstemperatuur. Maar het boilervat komt niet boven de 38-39gr ondanks dat de temperatuur op de thermostaat is ingesteld op 55gr.
Mijn vermoeden is dat de WP gewoon het water niet warm genoeg maakt en dat hij voor een SWW-run op een hogere temp moet draaien, klopt dit? Ondertussen heeft al hij meer dan 150kW gebruikt en omdat hij maar blijft draaien wordt ook mijn vloer langzaam warm (terwijl de verwarming uit staat). Waarschijnlijk omdat er toch nog wat water door het buffervat gaat.
De verwarming werkt prima. Maar ik loop bij het verwarmen van de SWW water tegen een probleem aan.
Ik heb op de thermostaat de verwarming uit gezet en de (installateur) had de temperatuur van de SWW op 55gr gezet. Nu heeft de WP momenteel een 35gr uitgangstemperatuur. Maar het boilervat komt niet boven de 38-39gr ondanks dat de temperatuur op de thermostaat is ingesteld op 55gr.
Mijn vermoeden is dat de WP gewoon het water niet warm genoeg maakt en dat hij voor een SWW-run op een hogere temp moet draaien, klopt dit? Ondertussen heeft al hij meer dan 150kW gebruikt en omdat hij maar blijft draaien wordt ook mijn vloer langzaam warm (terwijl de verwarming uit staat). Waarschijnlijk omdat er toch nog wat water door het buffervat gaat.
Ik heb me eigenlijk nét geregistreerd om iets in mijn design te laten nakijken door de experten hier.Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:17:
Ik meld me ook in dit topic. Wij hebben een 16kW R290 LG Warmtepomp geinstalleerd gekregen. Compleet met een 80l buffervat en een 300l SWW boilervat.
Ik ben mijn installatie aan het installeren met een buffervat volgens schema D van warmtepomptips: (

Maar dit schema houdt geen rekening met de aanvoer en retour van de spiraal van het sanitair warm water boilervat.
Dus nu mijn vraag: Klopt mijn redenering dat er terugslagkleppen moeten worden toegevoegd om te verhinderen dat de retour van de spiraal van het SWW vat, warm water gaat terugduwen naar het verwarmingsafgiftesysteem? (wat dus misschien ook Luckeh momenteel gebeurt?)
Yes - en die werkt ook goed volgens mij. Maar moet de WP de temperatuur dan omhoog gooien als hij een SWW-run doet en naar beneden zodra hij naar het buffervat voor de verwarming gaat?SalexSun schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:54:
@Luckeh @Gloin als het goed is zit er ergens een drieweg klep waardoor het water OF door boiler OF door het afgiftesysteem stroomt
Dus verwarming >35/30 en SWW op 55/50?
Ga me vanavond maar even goed inlezen, installateur komt morgen langs om eea af te ronden.
Als de verwarming uitgezet is op de RCU en bij SWW vraag wordt je verwarming warm, dan is er toch echt iets aan de hand met de driewegklep. Dat hoort echt niet. Dat is ook de reden waarom je SWW boiler niet warm wordt. De driewegklep is waarschijnlijk niet goed aangesloten.Luckeh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:17:
[...]
Yes - en die werkt ook goed volgens mij. Maar moet de WP de temperatuur dan omhoog gooien als hij een SWW-run doet en naar beneden zodra hij naar het buffervat voor de verwarming gaat?
Dus verwarming >35/30 en SWW op 55/50?
Ga me vanavond maar even goed inlezen, installateur komt morgen langs om eea af te ronden.
Kun je eens een foto sturen van de driewegklep op het moment van SWW vraag?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
de drie weg klep zit bij mij als eerste element op de aanvoer.
dus bij de aanvoer: WP > 3W > Buffervat > verwarming
retour: WP < tstuk met retourleiding boiler < tstuk met Buffervat < retourleidingen verwarming
In probeer het straks als ik aan een pc zit eens duidelijk te maken met een tekening.
Maar ik denk dat de retourleiding van de boiler zowel richting WP als Buffervat zou kunnen stromen naar de aanvoer van de verwarming...
dus bij de aanvoer: WP > 3W > Buffervat > verwarming
retour: WP < tstuk met retourleiding boiler < tstuk met Buffervat < retourleidingen verwarming
In probeer het straks als ik aan een pc zit eens duidelijk te maken met een tekening.
Maar ik denk dat de retourleiding van de boiler zowel richting WP als Buffervat zou kunnen stromen naar de aanvoer van de verwarming...
Zie hieronder. De 3-weg klep zit op de retour van het buffer vat? Aanvoer buis komt rechtstreeks van de buiten unit.Jojan265 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:35:
[...]
Als de verwarming uitgezet is op de RCU en bij SWW vraag wordt je verwarming warm, dan is er toch echt iets aan de hand met de driewegklep. Dat hoort echt niet. Dat is ook de reden waarom je SWW boiler niet warm wordt. De driewegklep is waarschijnlijk niet goed aangesloten.
Kun je eens een foto sturen van de driewegklep op het moment van SWW vraag?
:strip_exif()/f/image/dtH8C5T085CO0cGg384lHQe7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/86tSfc07eJOholDcC8NQOHrG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kIvuNsWqEizLOrQYeRQ4YVDY.jpg?f=fotoalbum_large)