LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 176 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:55
PeteSplit schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Dat kun je instellen, voor Nederland is de standaard instelling -5 graden.
In de handleiding heet dat Kachel op temperatuur (Heater on temperature).

Bij mij heeft het de laatste vorstperiode niet gewerkt (wel een keer in december) :+

Het wordt ingeschakeld als de wp de temperatuur niet haalt,
door de backupheater (buh) stijgt bij mijn wp de aanvoer tot ongeveer 1,5 graad.
(Het verbruik is niet hoog, 3000W in 6 min is maar 300Wh)
LG heeft die instelling gezet op -15 en zei dat het dan niet meer voor komt. Maar nog steeds gebruikt hij de backup heater met ontdooien.
300wh x 20x per dag is 6kwh wat misschien helemaal niet nodig is. Dus vandaar mijn vraag. (En ja heb dagen bij gehad dan elke 35/40 min ontdooiing heb gehad. Dus die 20x haalde ik met gemak en het is niet elke dag zo maar dacht als het niet hoeft dan probeer ik het uit te zetten ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:27

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Markje90 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:39:
[...]
LG heeft die instelling gezet op -15 en zei dat het dan niet meer voor komt. Maar nog steeds gebruikt hij de backup heater met ontdooien.
300wh x 20x per dag is 6kwh wat misschien helemaal niet nodig is. Dus vandaar mijn vraag. (En ja heb dagen bij gehad dan elke 35/40 min ontdooiing heb gehad. Dus die 20x haalde ik met gemak en het is niet elke dag zo maar dacht als het niet hoeft dan probeer ik het uit te zetten ;))
Het komt voor (net als dit jaar) dat je elke 45 minuten een ontdooiing hebt, De backup heater (buh) wordt alleen ingezet als de temperatuur niet gehaald wordt.
Het kan zijn dat de aanvoer temperatuur niet goed verwarmt kan worden, door diverse omstandigheden, afhankelijk van de installatie. Of misschien is de temperatuur sensor niet goed.

Je kunt ook de buh uitzetten via de dipswitch op de pcb. De buh zorgt maar voor een kleine verhoging, dus echt nodig is deze niet. Dipswitch 6 en 7 (kan afwijken, model specifiek) allebei uit, dan wordt de buh niet gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C4xqJSrgOTAGV77ZeFDUkKvtaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwqXLDactT1fLgpuqV9jn3F9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 13-03-2025 18:26 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 16:43
Markje90 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Duren al die defrosts dan de volle 6 minuten? Ik denk eigenlijk niet dat er heel veel van dat soort dagen in het jaar zitten.
Maar je slaat hier vooral even over dat de benodigde warmte nog steeds opgewekt moet worden. Dus met de compressor. En in tijden dat het zo dramatisch is, zal je COP ook wel richting bedroevend gaan. Je "bespaart" dus de elektrische energie van de heater, maar moet daar in de plaats wel de elektrische energie van de warmtepomp voor rekenen. Bij een COP van 3 bespaar je dus 2/3 van die 6kWh = 4kWh. En dat is op die paar dagen dat je zo richting de 30kWh voor een dag gaat?

Alle kleine beetjes helpen inderdaad, maar het is niet het allereerste waar je naar moet kijken. Helemaal toegegeven hoor, als je het antwoord voor de SPLIT / IWT kan vinden, ben ik de tweede die er gebruik van zal maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sotmip
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-03 23:58
Hoi,

Ik heb sinds afgelopen dinsdag een LG Therma V R290 9kW 3f draaien.
Heb hem ingesteld op temperatuur controle lucht en water.
Uitgaande water temp 35°C ingaand zit hij op ~30°C.
Warmtepomp pruttelt de hele dag/nacht door temp in huis zit continue tussen de 19 en 20°C.
Voor zover ik kan inschatten lijkt het allemaal te werken.
Gebruik geen buffervat, hij komt door de opstartfase heen en pendelt niet.
Volgens de specificaties zou bij -2 tot 7°C buiten temp (afgelopen dagen) de COP 4-5 moeten zijn bij een uitgaande temp van 35°C.
Echter geeft de TinQ app aan dat de COP (warmte uitgifte/energie opname) tussen de 2 en 3 zit en ook als ik het vergelijk met mijn gas verbruik was ~5m^3 en is nu ~25kwh (voor het verwarmen op een vergelijkbare dag) kom ik op een COP van ~2.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Klopt de opgegeven COP niet? Is er iets mis in mijn instellingen/opstelling? Hoor graag suggesties/vragen.

Alvast badankt,
Mark van Wijhe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:05
Die COP uit de handleiding kom ik ook nooit in de buurt. In dat grafiekje staat trouwens ook nog een flow weet niet of je ook die flow aanhoud? Bij de R32 modellen is dat 15,81 LPM.

Daarnaast is die COP ook niet op de laagste compressor frequentie te halen. Beste performance haal je op halve kracht denk ik. Als je op 10Hz met 8LPM aan het pompen bent zal je niet de COP uit het boekje halen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-06 14:23
jvanderkroon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:32:
Die COP uit de handleiding kom ik ook nooit in de buurt. In dat grafiekje staat trouwens ook nog een flow weet niet of je ook die flow aanhoud? Bij de R32 modellen is dat 15,81 LPM.

Daarnaast is die COP ook niet op de laagste compressor frequentie te halen. Beste performance haal je op halve kracht denk ik. Als je op 10Hz met 8LPM aan het pompen bent zal je niet de COP uit het boekje halen.
kan je de WP dan verbieden naar de lagere frequenties te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
Nee dat kan je niet. Als er veel afgifte in je huis is zal het water meer afkoelen en moet hij dus harder werken om het water weer te verwarmen. Dan zal je naar een hogere frequentie gaan.

Al heb jij al een delta van 5 wat zo een beetje het maximum is. In de COP tabel is denk ik de TC waarde van 5.5 de delta? Maar misschien dat iemand dat kan duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:49
walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:42:
[...]

kan je de WP dan verbieden naar de lagere frequenties te gaan?
Ja, door de de watertemperatuur te verhogen, moet de warmtepomp harder werken. Vervolgens zal de warmtepomp uitschakelen wanneer de kamertemperatuur boven the hyst-off komt. Pas nadat het huis is afgekoelt tot kamertemperatuur onder hyst-on is, zal de warmtepomp weer starten.

Je gaat dan wel met een (iets) hogere watertemperatuur verwarmen wat ten op zijn beurt weer ten koste gaat van de COP. In de periodes met defrosts is het effect nog erger omdat er dan sneller en meer defrosts zullen optreden.

LG R32 modellen vereisen minimaal 2gr tussen hyst-off en hyst-on voor kamertemperatuur, dat vind ik persoonlijk onwenselijk. Dat zou je dan weer kunnen verhelpen met een externe thermostaat met instelbare/kleinere hystere

[ Voor 16% gewijzigd door SalexSun op 14-03-2025 12:43 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
SalexSun schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Ja, door de de watertemperatuur te verhogen, moet de warmtepomp harder werken. Vervolgens zal de warmtepomp uitschakelen wanneer de kamertemperatuur boven the hyst-off komt.
is dat een juiste voorstelling? de WP werkt harder als de sturing de frequentie verhoogt En die zou dat moeten doen als ze ziet dat de doeltemperatuur niet op een redelijke tijd bereikt kan worden. Uiteindelijk gaat dat over de 'redelijke' termijn die nodig is. En eens dat de temperatuur bereikt is, of bijna bereikt zou de frequentie moeten zakken totdat de watertemperatuur terug zakt. En als de watertemperatuur blijft stijgen zou de WP moeten stoppen. Uiteindelijk verwacht ik dat ze altijd eens naar de lage frequentie afzakt eens de gevraagde vermogens van het huis kleiner worden dat de vermogens die de WP kan leveren (ergens vanaf 7°C buiten?). Als de WP echt maar met COP 3 water van 30°C kan maken aan bv frequentie 15°C, gaat ze volgens mij gewoon beter uit.

De WP zal bij een groter verschil tussen watertemperatuur en omgevingstemperatuur ook harder werken voor bepaald vermogen. Maar dat staat los van de vraag welke vermogens geleverd moeten worden. Dat beinvloed enkel de COP.

Ik zou verwachten dat de WP slim genoeg moet zijn het vermogen niet hoger te brengen dan nodig (dus niet direct naar 100% als de WP even ziet dat ze een halve graad warmer water moet maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:25:
[...]

is dat een juiste voorstelling? de WP werkt harder als de sturing de frequentie verhoogt En die zou dat moeten doen als ze ziet dat de doeltemperatuur niet op een redelijke tijd bereikt kan worden. Uiteindelijk gaat dat over de 'redelijke' termijn die nodig is. En eens dat de temperatuur bereikt is, of bijna bereikt zou de frequentie moeten zakken totdat de watertemperatuur terug zakt. En als de watertemperatuur blijft stijgen zou de WP moeten stoppen. Uiteindelijk verwacht ik dat ze altijd eens naar de lage frequentie afzakt eens de gevraagde vermogens van het huis kleiner worden dat de vermogens die de WP kan leveren (ergens vanaf 7°C buiten?). Als de WP echt maar met COP 3 water van 30°C kan maken aan bv frequentie 15°C, gaat ze volgens mij gewoon beter uit.

De WP zal bij een groter verschil tussen watertemperatuur en omgevingstemperatuur ook harder werken voor bepaald vermogen. Maar dat staat los van de vraag welke vermogens geleverd moeten worden. Dat beinvloed enkel de COP.

Ik zou verwachten dat de WP slim genoeg moet zijn het vermogen niet hoger te brengen dan nodig (dus niet direct naar 100% als de WP even ziet dat ze een halve graad warmer water moet maken).
Jij hebt geen LG warmtepomp ! :)

Een LG warmtepomp schiet de doeltemperatuur grandioos voorbij, advies is dan ook de hysterese op +4 te zetten, zodat de warmtepomp niet uitgaat (en dan na een pauze, keer op keer weer opstart, als aan de voorwaarden voldaan wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@walter_321 Opstart vanmorgen om 9.00 uur met om 10.10 uur nog een ontdooiing
Doel is 29 graden water (oranje), aanvoer (blauw) retour (geel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kc4dMNQpy01HBASPU9erLa_gcA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyCH3CjPwnJ9g4cNATuu2hOn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 14-03-2025 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:46:
[...]

Jij hebt geen LG warmtepomp ! :)

Een LG warmtepomp schiet de doeltemperatuur grandioos voorbij, advies is dan ook de hysterese op +4 te zetten, zodat de warmtepomp niet uitgaat (en dan na de pauze keer op keer weer opstart, als aan de voorwaarden voldaan wordt).
betrapt . Ik heb de neiging mijn verwachtingen snel voor werkelijkheid te nemen ;-). En in dit geval te verwachten dat LG een goede PID controler inbouwde in de sturing. Niet dus ;-). Best bizar dat dat niet is. En ik heb de indruk dat vele fabrikanten daar mee vechten. Mijn huidige 20 jaar oude WP doet dat wel. Hoewel die alleen aan/uit gaat is de doeltemperatuur niet zuiver een functie van de buitentemperatuur maar een functie van buitentemperatuur en 'gebouweigenschappen' (hoe snel reageert gebouw op de buitentemperatuur). Dat geeft eigenlijk een 'simpele' PID met een voor een aan/uit WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:55:

[Afbeelding]
waarom is doel constant 29°C: ik zou verwachten dat dat doel serieus daalde deze voormiddag?

Heb je thermostaten in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:58:
[...]

waarom is doel constant 29°C: ik zou verwachten dat dat doel serieus daalde deze voormiddag?

Heb je thermostaten in huis?
Ik stuur alleen op water (niet op lucht).
De thermostaat van LG hangt bij de binnen unit op zolder (split systeem), temperatuur is daar niet goed.

De LG volgt zelf de buitentemperatuur, dan zal het verbruik veranderen.
Nu is dat tot 1200W, dat wordt als het buiten warmer wordt, ongeveer 800W,
gemiddeld kom ik vaak uit op 750 W in een uur.

Externe aan/uit thermostaten kunnen op de warmtepomp aangesloten worden,
maar ik wil eigenlijk niet dat de warmtepomp uit gaat. Deze start dan daarna weer maximaal op...

[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 14-03-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ik stuur alleen op water (niet op lucht).
De thermostaat van LG hangt bij de binnen unit op zolder (split systeem), temperatuur is daar niet goed.

De LG volgt zelf de buitentemperatuur, dan zal het verbruik veranderen.
Nu is dat tot 1200W, dat wordt als het buiten warmer wordt, ongeveer 800W,
gemiddeld kom ik vaak uit op 750 W in een uur.
Maar dan is de doeltemperatuur toch niet vast? Als de doeltemperatuur 29°C en heel de voormiddag dezelfde blijft, wordt er gewoon niets gestuurd. Dat lijkt een zeer bizarre sturing zo. Of ontgaat me iets?

Als de LG de buitentemperatuur volgt, gaat die toch zijn doeltemperatuur volgens de stooklijn instellen bij iedere verandering van de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:55:

[Afbeelding]
weet je of het waterdebiet constant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Maar dan is de doeltemperatuur toch niet vast? Als de doeltemperatuur 29°C en heel de voormiddag dezelfde blijft, wordt er gewoon niets gestuurd. Dat lijkt een zeer bizarre sturing zo. Of ontgaat me iets?

Als de LG de buitentemperatuur volgt, gaat die toch zijn doeltemperatuur volgens de stooklijn instellen bij iedere verandering van de buitentemperatuur?
Je kunt bij een LG warmtepomp veel instellen en ik ben nu in mijn tweede stookseizoen.
Ik heb de gasketel vervangen door de warmtepomp, het afgiftesysteem is niet aangepast.

Ik heb nu alles eens anders aangepakt en gebruik geen stooklijn meer die je zelf in moet stellen,
maar laat de warmtepomp zijn eigen regeling volgen.

Ik heb vloerverwarming en deze kan de wisselende aanvoer temperatuur wel hebben.
Als ik de doeltemperatuur ook nog eens ga wijzigen wordt dat minder.

Het debiet / de flow kan bij deze warmtepomp max. 25 LPM zijn.
Ik ben daar vorig jaar mee begonnen, maar al snel verlaagt naar 20 LPM.
Dit jaar verder verlaagt naar 1m / 0,9 m3h / 15 LPM.
Hierdoor heb ik een betere warmteafgifte bij de radiatoren boven
en een hogere deltaT bij de warmtepomp (wordt in de regeling door de wp gebruikt).

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 14-03-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Ik heb nu alles eens anders aangepakt en gebruik geen stooklijn meer die je zelf in moet stellen,
maar laat de warmtepomp zijn eigen regeling volgen.
en kwam die WP dan tot de conclusie heel de voormiddag 29°C na te streven?

Hier wordt de LG therma V R290 7kW binnen enige tijd geinstalleerd tegen enkel vloerverwarming.
Had je nog thermostaten in huis die de vv en radiatoren afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Hier wordt de LG therma V R290 7kW binnen enige tijd geinstalleerd tegen enkel vloerverwarming.
Nee, dat was mijn conclusie, ik stel de temperatuur in op 29 graden en met deze temperatuur start de warmtepomp op en blijft de warmtepomp aan tot ongeveer 17,5 graden buiten.

Ik heb geen na regeling, alles staat open, de vloerverwarming is hoofdverwarming (beganegrond 50m2)
Bij een doeltemperatuur van 29 graden is het water 25 tot 33 graden
en ligt de kamertemperatuur tussen 19 en 21 graden.
Boven heb ik radiatoren.

Zojuist, is het max. verbruik gezakt tot 1000W (28 Hz) bij een buitentemperatuur van 7 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhOCtgDgvSNOmpp92ARUTGkSK54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAwXmpZjPRnVNS4a5UsCrxUC.jpg?f=fotoalbum_large
De warmtepomp volgt de buitentemperatuur (ook bij dezelfde doeltemperatuur)

[ Voor 28% gewijzigd door PeteSplit op 14-03-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-05 10:35
walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:23:
[...]

als die word geïnstalleerd laat je er nog een buffervat tussen zetten is eigenlijk alleen nodig als er sprake is van naregeling,daar moet je over nadenken (wel of niet)......wat stooklijn betreft is de LG niet geweldig althans dat is mijn ervaring,vooral bij snel wisselde buitentemp bijv 7.00u 0gr>13.00 15gr enigzins met optimal flow...ik heb een seriebuffervat van 50ltr (als systeem volume vergroter) ik heb dan ook geen extra secundaire pomp nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
kazemo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:53:
[...]
als die word geïnstalleerd laat je er nog een buffervat tussen zetten is eigenlijk alleen nodig als er sprake is van naregeling,daar moet je over nadenken (wel of niet)......wat stooklijn betreft is de LG niet geweldig althans dat is mijn ervaring,vooral bij snel wisselde buitentemp bijv 7.00u 0gr>13.00 15gr enigzins met optimal flow...ik heb een seriebuffervat van 50ltr (als systeem volume vergroter) ik heb dan ook geen extra secundaire pomp nodig
dat buffervat: dat wordt nog een discussie met de installateur. Dat zit momenteel mee in de offerte en zelf een extra omlooppomp.

Ik ben in principe akkoord met zijn offerte, alleen moet die buffer en omlooppomp eruit. Die zijn hier niet nodig (zegt de man die al 20 jaar een WP draaiende heeft zonder buffer en extra omlooppomp...
Edit: hier in huis zijn geen therostaten: alles is hydraulisch ingeregeld en er wordt enkel op buitentemperatuur gewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door walter_321 op 14-03-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:58:
[...]

dat buffervat: dat wordt nog een discussie met de installateur. Dat zit momenteel mee in de offerte en zelf een extra omlooppomp.

Ik ben in principe akkoord met zijn offerte, alleen moet die buffer en omlooppomp eruit. Die zijn hier niet nodig (zegt de man die al 20 jaar een WP draaiende heeft zonder buffer en extra omlooppomp...
Edit: hier in huis zijn geen therostaten: alles is hydraulisch ingeregeld en er wordt enkel op buitentemperatuur gewerkt.
Het afstellen van de warmtepomp is zoveel moeilijker met een buffervat.

Het enige voordeel is dat de warmtepomp kan werken zonder afgiftesysteem.
Komt bij mij wel voor, dat de externe pomp (expres) uit staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Nee, dat was mijn conclusie, ik stel de temperatuur in op 29 graden en met deze temperatuur start de warmtepomp op en blijft de warmtepomp aan tot ongeveer 17,5 graden buiten.

Ik heb geen na regeling, alles staat open, de vloerverwarming is hoofdverwarming (beganegrond 50m2)
Bij een doeltemperatuur van 29 graden is het water 25 tot 33 graden
en ligt de kamertemperatuur tussen 19 en 21 graden.
Boven heb ik radiatoren.

Zojuist, is het max. verbruik gezakt tot 1000W (28 Hz) bij een buitentemperatuur van 7 graden.

[Afbeelding]
De warmtepomp volgt de buitentemperatuur (ook bij dezelfde doeltemperatuur)
kan je met Home Assistant de doeltemperatuur niet uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:10:
[...]

kan je met Home Assistant de doeltemperatuur niet uitlezen?
Ik lees de warmtepomp uit met ESPhome via modbus en gebruik de integratie ervan in Home Assistant

Ik heb de tijden en temperatuur geregeld via Home Assistant (gebruik het rooster in de LG afstandsbediening niet, omdat je deze op datum moet instellen, het wijzigen is daarom onhandig).

Home Assistant heeft ook een app, dus ik kan thuis via laptop en mobiel de warmtepomp volgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Ik lees de warmtepomp uit met ESPhome via modbus en gebruik de integratie ervan in Home Assistant

Ik heb de tijden en temperatuur geregeld via Home Assistant (gebruik het rooster in de LG afstandsbediening niet, omdat je deze op datum moet instellen, het wijzigen is daarom onhandig).

Home Assistant heeft ook een app, dus ik kan thuis via laptop en mobiel de warmtepomp volgen. :+
en kan je de doeltemperatuur uitlezen van de WP?
Of bedoel je dat je zelf de watertemperatuur van de WP instelt?

[ Voor 5% gewijzigd door walter_321 op 14-03-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:17:
[...]

en kan je de doeltemperatuur uitlezen van de WP?
Alles wat mogelijk is aan sensoren die via de modbus beschikbaar zijn, overzicht :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa2YyIBcm2d8clGKXFx830ZWNpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/88owQnyn0QcBtYFeyLR9GQvC.png?f=fotoalbum_large

In Home Assitant met aanvullingen, heb ik een eigen dashboard gemaakt.
Via automatiseringen in Home Assistant kan ik de warmtepomp aan/uit zetten en de temperatuur instellen ;)
.

[ Voor 47% gewijzigd door PeteSplit op 14-03-2025 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Het afstellen van de warmtepomp is zoveel moeilijker met een buffervat.

Het enige voordeel is dat de warmtepomp kan werken zonder afgiftesysteem.
Komt bij mij wel voor, dat de externe pomp (expres) uit staat :+
met buffervat en secundaire pomp werkt optimal flow ook niet meer goed omdat de 2e pomp een vaste flow heeft bijv 15ltr/pmin (die zou dan eigenlijk mee moeten bewegen hoger/lager) en als dan ook nog een pomp zit op vvw verdeler word het nog moeilijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Alles wat mogelijk is aan sensoren die via de modbus beschikbaar zijn, overzicht :

[Afbeelding]

Via automatiseringen in Home Assistant kan ik de warmtepomp aan/uit zetten en de temperatuur instellen ;)
.
maar ideaal zou je de compressorsnelheid kunnen sturen. Enkel de watertemperatuur sturen is maar een 'secundaire' input voor de WP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:33:
[...]

maar ideaal zou je de compressorsnelheid kunnen sturen. Enkel de watertemperatuur sturen is maar een 'secundaire' input voor de WP...
Dat zou ik heel graag willen, omdat het bij mij (en ook anderen) zo op en neer gaat.

Eigenlijk is als enige de temperatuur te regelen, verder heb je geen invloed op de echte werking van de warmtepomp.
Daarom heb ik het anders aangepakt en alleen eens de warmtepomp (zonder een stooklijn) te laten werken en te kijken wat de warmtepomp zelf allemaal gaat doen bij dezelfde doeltemperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 14-03-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Dat zou ik heel graag willen, omdat het bij mij (en ook anderen) zo op en neer gaat.

Eigenlijk is als enige de temperatuur te regelen, verder heb je geen invloed op de echte werking van de warmtepomp.
Daarom heb ik het anders aangepakt en alleen eens de warmtepomp (zonder een stooklijn) te laten werken en te kijken wat de warmtepomp zelf allemaal gaat doen bij dezelfde doeltemperatuur.
:( compressor snelheid zelf sturen gaat niet dat gebeurd automatisch met de software op de PCB ,zoals iemand anders al zei met een vast protocol.>hoge flow is hoge compressor snelheid,dan moet de WP harder werken hij moet dan immers meer liters water op doeltemp. houden dan word ook meer warmte naar binnen gebracht.....lage flow lage compressor snelheid minder warmte transport
als je dan op optimal flow werkt gebeurd dat automatisch.....de buitentemp speelt dan ook nog een rol (stooklijn doeltemp.) en de binnentemp ook (lucht) als de binnen temp. te hoog word gaat de wp uit....als de buitentemp. te hoog word gaat hij ook uit bijv voet stooklijn begint bij 18gr....alles zit onlosmakelijk met interne software verbonden, er zal vast wel meer factoren zijn die ook een rol spelen....zelf daarin veranderen gaat niet!....en inderdaad je kan een/en ander wel veranderen met de instellingen op de RMC maar dat wisten we al wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-05 22:29
kazemo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:23:
[...]

:( compressor snelheid zelf sturen gaat niet dat gebeurd automatisch met de software op de PCB ,zoals iemand anders al zei met een vast protocol.>hoge flow is hoge compressor snelheid,dan moet de WP harder werken hij moet dan immers meer liters water op doeltemp. houden dan word ook meer warmte naar binnen gebracht.....lage flow lage compressor snelheid minder warmte transport
als je dan op optimal flow werkt gebeurd dat automatisch.....de buitentemp speelt dan ook nog een rol (stooklijn doeltemp.) en de binnentemp ook (lucht) als de binnen temp. te hoog word gaat de wp uit....als de buitentemp. te hoog word gaat hij ook uit bijv voet stooklijn begint bij 18gr....alles zit onlosmakelijk met interne software verbonden, er zal vast wel meer factoren zijn die ook een rol spelen....zelf daarin veranderen gaat niet!....en inderdaad je kan een/en ander wel veranderen met de instellingen op de RMC maar dat wisten we al wel!
De flow heeft niet zo veel met de compressor snelheid te maken. Het vermogen van je afgifte systeem is afhankelijk van de gemiddelde temperatuur van je afgifte systeem. Als je de flow vergroot wordt je delta T kleiner. Als je dat doet met dezelfde aanvoer temperatuur als de lage flow waar je mee vergelijkt dan levert je warmtepomp idd meer vermogen. Maar dan kun je ook de aanvoer temperatuur verlagen. Dat laatste is iets beter voor je cop. Maar goed het maakt allemaal niet zo veel uit, maar het is niet zo dat een hogere flow resulteert in een hoger compressor toerental. Hoger vermogen wel.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-05 13:28
walter_321 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Ik heb vorig jaar dezelfde discussie gehad met mijn installateur. Er moest een buffervat in, anders geen garantie dat het werkte.

Totdat ze bij de installatie half december '24 ineens zeiden: 'ja, we zijn op bezoek geweest in de fabriek in Korea. De ingenieurs daar hebben aangegeven dat als de VVW altijd open staat, deze als buffer kan dienen. Buffervat is dan niet noodzakelijk.'

Dus LG Korea heeft het licht iig gezien dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-05 07:54
PeteSplit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:19:
[...]

[Afbeelding]

.
Hoi,
Ik moet mijn lg therma v nog installeren, maar wil deze graag in mijn HA hebben.
Nu heb ik wel wat gedaan met een esp module.
Maar hoe heb jij dit gedaan en zou ik jou esp config mogen misbruiken?( Beter goed gejat dan slecht bedacht :*) ).

Mvg jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:53
Dag allemaal,
even een vraagje mbt tot mijn setup:
lg12kw monoblock, all electric.

Nu de dagen warmer worden en mijn woonkamer snel opwarmt, wil ik voorkomen dat mijn warmtepomp aanslaat in de nacht. immers de temperatuur overdag zorgt ervoor dat de kamertemperatuur snel omhoog gaat.

Hoe kan ik de CV zijdige kant op de LG uitzetten zodat alleen domestic hot water het blijft doen?
Als ik de knop op de RMC indruk, dan gaat hij helemaal uit.
any thougts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Boomster schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:55:
Dag allemaal,

Nu de dagen warmer worden en mijn woonkamer snel opwarmt, wil ik voorkomen dat mijn warmtepomp aanslaat in de nacht. immers de temperatuur overdag zorgt ervoor dat de kamertemperatuur snel omhoog gaat.

Hoe kan ik de CV zijdige kant op de LG uitzetten zodat alleen domestic hot water het blijft doen?
any thougts?
Thermostaat of watertemperatuur verlagen, afhankelijk van wat je hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Boomster schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:55:
Dag allemaal,

any thougts?
Dat is niet waar. DHW blijft dan gewoon werken. Die kun je ook apart aan en uit zetten.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 13:07
erniee schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:45:
Hallo, hier bezig een LG Therma V R290 uit te breiden met een externe waterpomp. Kom niet uit de schema's. Referentie tekening geeft aan TB_EXT_POMP A2. Dit is nergens te vinden op het electrisch aansluitschema wel waterpomp C B en mix. Wie weet raad?[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Kazemo, @tebogo, @Jojan265 en anderen dank voor het meedenken! Helaas ben ikzelf vanwege ALS gehandicapt en afhankelijk van derden voor o.a. foto's maken ed. De handleiding van LG (via Jojan265) bevat een onjuiste tekst 'PUMP_C' op de printplaat, dit dient PUMP_A2 te zijn. Bijgaand komt de printplaat foto uit de binnenunit (Hydro-Unit HN1639HC.NKO behorend bij HM163HF.UB60) mee. Evenzo in combinatie met aansluitschema voor de 'external pump', in lijn met het schema verstrekt door Jojan265. Onduidelijk is op welke wijze de dryconnect aansluiting Start/Stop van de Grunfos Magna3 aan te sluiten op de PUMP_A2 terminal. Kan dit rechtsreeks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utDrfOKXBLcEr5qq90sXn0zi5CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lGdWQ71LAE3FvmOkYh21rOAo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OBiTfPMrwKXVZGjSRaYCmSO0MA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVJHcF6ZJjM5llLQjG5LDYX7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hA3JoRT3EYxl9DVZoPrBG_CuGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4sSao1dx7s6JtdR2XhvXXVi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
erniee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:57:
[...]

@Kazemo, @tebogo, @Jojan265 en anderen dank voor het meedenken! Helaas ben ikzelf vanwege ALS gehandicapt en afhankelijk van derden voor o.a. foto's maken ed. De handleiding van LG (via Jojan265) bevat een onjuiste tekst 'PUMP_C' op de printplaat, dit dient PUMP_A2 te zijn. Bijgaand komt de printplaat foto uit de binnenunit (Hydro-Unit HN1639HC.NKO behorend bij HM163HF.UB60) mee. Evenzo in combinatie met aansluitschema voor de 'external pump', in lijn met het schema verstrekt door Jojan265. Onduidelijk is op welke wijze de dryconnect aansluiting Start/Stop van de Grunfos Magna3 aan te sluiten op de PUMP_A2 terminal. Kan dit rechtsreeks?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:? mijn mening kan hij rechtsreeks op deze pomp worden aangesloten zonder extra relais (zit denk ik in de pomp al).....is dan alleen signaal pomp aan/uit .....is potentiaal vrij contact.NO....(wel een ingewikkelde pomp is dat wel nodig?)
maar ik kan het mis hebben....voeding 230v voor pomp met wcd (zit er al een stekker met kabel aan de pomp ??)

misschien moet in instellingen wel het zg drycontact worden in geschakeld ....weet ik niet?

gebruikte pomp (fors duur).....een goedkopere zou ook volstaan! https://www.waterpompshop.nl/circulatiepomp

https://magento.waterpomp.../manual/5712608941900.pdf =+- 750 euro

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 17-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Ik was op zoek naar een pomp die via pwm aangestuurd diende te worden vanwege een breed bereik in de toepassing. Deze was daar ideaal voor. Een klein minpuntje was dat ik verder op zoek moest voor de pwm stuurkabel die bij deze pomp past (connector). Verder alles OK.

PWM wat is dat ? stond als beoordeling van een andere grunfoss pomp

https://www.waterpompshop...80-circulatiepomp-cv-pomp

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 17-03-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 15:44
kazemo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:28:
Ik was op zoek naar een pomp die via pwm aangestuurd diende te worden vanwege een breed bereik in de toepassing. Deze was daar ideaal voor. Een klein minpuntje was dat ik verder op zoek moest voor de pwm stuurkabel die bij deze pomp past (connector). Verder alles OK.

PWM wat is dat ? stond als beoordeling van een andere grunfoss pomp
PWM is pulse width modulation.

Stel je een bloksignaal voor met een bepaalde vaste frequentie (bijv 1 kHz). De breedte van het bloksignaal, oftewel het deel van een periode dat het bloksignaal "hoog" is gebruik je dan als stuur signaal.

Bijv 0% hoog is 0 rpm, 50% is halve snelheid, 100% hoog is maximale snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-05 11:02
Heeft iemand misschien voorbeelden van wat je met de optionele wifi module kunt? Als in: plaatjes?
Verschijnt de WP dan ook in die 'LG ThinQ' app, net als de WPB?

De WP is hier momenteel zonder wifi module geïnstalleerd en kan met een P1 meter bijvoorbeeld wel het totale verbruik in huis inzien, maar niet specifiek de WP en vind de overzichten op het display van de binnenunit van de WP niet echt inzichtelijk.

Heb geen plannen om er al teveel naar te kijken, maar voor zo'n slim apparaat als het zou moeten zijn, vind ik de beschikbare info nu gewoon vrij karig. :)
Excuus als het in het topic al voorbij is gekomen, maar ik kon het niet terugvinden. Misschien kan iemand het me dan aanwijzen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Merijn. schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:39:
Heeft iemand misschien voorbeelden van wat je met de optionele wifi module kunt? Als in: plaatjes?
Verschijnt de WP dan ook in die 'LG ThinQ' app, net als de WPB?

De WP is hier momenteel zonder wifi module geïnstalleerd en kan met een P1 meter bijvoorbeeld wel het totale verbruik in huis inzien, maar niet specifiek de WP en vind de overzichten op het display van de binnenunit van de WP niet echt inzichtelijk.

Heb geen plannen om er al teveel naar te kijken, maar voor zo'n slim apparaat als het zou moeten zijn, vind ik de beschikbare info nu gewoon vrij karig. :)
Excuus als het in het topic al voorbij is gekomen, maar ik kon het niet terugvinden. Misschien kan iemand het me dan aanwijzen...
De WiFi van LG is de ThinQ app, ook voor de warmtepomp.
De waarden van het verbruik in de app zijn niet erg nauwkeurig, maar je kunt met de app ook de warmtepomp bedienen (plaatjes: https://play.google.com/s...s?id=com.lgeha.nuts&hl=nl )

Ik heb om het verbruik te meten, zelf een kWh-meter van Homewizard geïnstalleerd, op de groep van de warmtepomp. Andere gegevens lees ik uit via de modbus (zie ook een paar berichten terug).

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 18-03-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 15:25

Lord_Nemesis

Wa oars?

Sotmip schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:25:
Hoi,

Ik heb sinds afgelopen dinsdag een LG Therma V R290 9kW 3f draaien.
Heb hem ingesteld op temperatuur controle lucht en water.
Uitgaande water temp 35°C ingaand zit hij op ~30°C.
Warmtepomp pruttelt de hele dag/nacht door temp in huis zit continue tussen de 19 en 20°C.
Voor zover ik kan inschatten lijkt het allemaal te werken.
Gebruik geen buffervat, hij komt door de opstartfase heen en pendelt niet.
Volgens de specificaties zou bij -2 tot 7°C buiten temp (afgelopen dagen) de COP 4-5 moeten zijn bij een uitgaande temp van 35°C.
Echter geeft de TinQ app aan dat de COP (warmte uitgifte/energie opname) tussen de 2 en 3 zit en ook als ik het vergelijk met mijn gas verbruik was ~5m^3 en is nu ~25kwh (voor het verwarmen op een vergelijkbare dag) kom ik op een COP van ~2.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Klopt de opgegeven COP niet? Is er iets mis in mijn instellingen/opstelling? Hoor graag suggesties/vragen.

Alvast badankt,
Mark van Wijhe
Ik heb geen antwoord op jou vraag aangezien mijn R290 ook net draait.
Echter geef je aan dat je COP in de thinq app kunt zien. Ik zie in de app enkel 'huidig stroomverbruik'. Ook de grafiek hiervan met historische data blijft leeg.
Mag ik vragen wat je hebt ingesteld om de COP te kunnen zien?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
jvanderkroon schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:08:
[...]
Bij mij schiet de ESP best vaak in storing op momenten dat het setpoint bereikt is en de LG in standby staat.
Even een update.

Sinds een week of 4 maak ik gebruik van een m5stack Atom met RS485 base. Sindsdien geen storing meer gezien. In de logs zie ik ook geen warnings meer over trage communicatie _/-\o_

Echt waarom ik ooit zelf een pcb heb laten bakken met Chinees max485 chipje is mij een raadsel. Heb nu een plug & play oplossing die super stabiel draait en dat voor €26,- incl verzending bij een Nederlandse winkel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazemo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQF7uWjhNuFKLJyAbaAln2AqISk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3dJSqvJmBGmqVprmnkORTUA.jpg?f=fotoalbum_large

handige onderdelen tekening voor een lg warmtepomp u44 5,7 en 9kw...op nr onderdeel te bestellen bij fixparts.nl
ik zocht buitentemp.sensor NTC...is dan onderdeel 263230F
lg zelf levert geen onderdelen dat gaat via https://fixpart.nl/airco-onderdelen/lg/hm091mru44

[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 21-03-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]

handige onderdelen tekening voor een lg warmtepomp u44 5,7 en 9kw...op nr onderdeel te bestellen bij fixparts.nl
ik zocht buitentemp.sensor NTC...is dan onderdeel 263230F
lg zelf levert geen onderdelen dat gaat via https://fixpart.nl/airco-onderdelen/lg/hm091mru44
Waar heb je die gevonden? Ik ben ook wel geïnteresseerd in de volgende pagina(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Waar heb je die gevonden? Ik ben ook wel geïnteresseerd in de volgende pagina(s)
ik heb een PDF toegestuurd gekregen na een aanvraag van een buitensensor van fixparts,alleen deze 2 pagina,s ,kon ik aangeven welke sensor? ik nodig had ...orgineel onderdeel zoeken ze dan uit (263230F)....kleur code geel
ik tel in totaal 8 sensors (1 ervan kan mogelijk de boosdoener zijn)
sensor 26320A=zijn er in feite 2 bijmekaar kleurcode zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUF_VJ0VC2MDbJsLYa7r6h-8mOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQZUhnnSKFE0KLNULPEKEqE2.jpg?f=fotoalbum_large

is dat een 5K sensor ? bij bv aliexpres kost dat +- 2euro....de vraag is hoe is de kwaliteit?
ik zit nog steeds met de CH 53 storing die begint als de buiten temp. boven 14gr gaat (er onder is het weg?)
CH 53 is een algemene storing bij LG is bij bijv. airco,s ook zo dan is er sprake van inderdaad binnen en buiten unit...bij een monoblok is dat niet zo alles zit bij mekaar...2 PCB,s,die staan dan ook op de tekening,verbonden met 1 zwarte draad(bus)+ beide voeding 230v...daar is niets mis mee!

edit: inmiddels bericht gehad van fixpart buitensensor is deze:
https://fixpart.nl/produc...medium=email&utm_source=c

[ Voor 62% gewijzigd door kazemo op 23-03-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 17:01
[...]

ff gegoogled: Het is deze applicatie van LG. Alleen voor installateurs begrijp ik. Maar absoluut interessant om die info tot je beschikking te hebben. Wie hier in dit topic is ook LG installateur?

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03 06:12
Wie o wie kan mij verder helpen.

Ik loop tegen een issue aan met het DHW oftewel SSW verwarmen.

Hier werk ik alleen met de warmtepomp als verwarming, dus geen electrisch element.

Via homey lees ik uit dat de WP hem zeker wel verwarmt, echter stopt deze iedere keer na ca 30-45 minuten verwarmen en bij een temperatuur van 46gr. Daarna blijft de pomp flink nadraaien.

Mijn settings zijn inmiddels
Hysterese 2 graden
Temp water (gaat aan/uit maar is 50 graden)
Min max waarde 1-58 (tabk setting 2)
Alleen de booster staat aan, main niet of precies andersom, dua daarmee alleen de wp.

Tijdsduur ben ik wel mee aan het spelen geweest, staat sind net op 95min aan 30 uit.

Iemand anders een idee wat het kan zijn? Water in is wel tot 59-60 graden…

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 15:44
Dablock schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:25:
Wie o wie kan mij verder helpen.

Ik loop tegen een issue aan met het DHW oftewel SSW verwarmen.

Hier werk ik alleen met de warmtepomp als verwarming, dus geen electrisch element.

Via homey lees ik uit dat de WP hem zeker wel verwarmt, echter stopt deze iedere keer na ca 30-45 minuten verwarmen en bij een temperatuur van 46gr. Daarna blijft de pomp flink nadraaien.

Mijn settings zijn inmiddels
Hysterese 2 graden
Temp water (gaat aan/uit maar is 50 graden)
Min max waarde 1-58 (tabk setting 2)
Alleen de booster staat aan, main niet of precies andersom, dua daarmee alleen de wp.

Tijdsduur ben ik wel mee aan het spelen geweest, staat sind net op 95min aan 30 uit.

Iemand anders een idee wat het kan zijn? Water in is wel tot 59-60 graden…

Dank!
Water in is 59-60 graden, dan water uit dus ook. Dan denkt de WP dat de doeltemperatuur bereikt is, lijkt me.

Wat is er 46 graden? De temperatuur in de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
Klopt in/uit 59-60
Graden

46 graden watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Dablock schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:24:
Klopt in/uit 59-60
Graden

46 graden watertemperatuur
Dat is niet goed. Dan heb je dus geen warmteafgifte naar je boiler. Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:

De temperatuursensor in de boiler meet niet de juiste temperatuur (wellicht niet helemaal meer in de thermowell).
De driewegklep werkt niet meer correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dablock
De klep gaat open en dicht op commando van water.

Wat bedoel je met thermowell? De voeler aan de tank waar die in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dablock
Update. Inderdaad zat de voeler er niet helemaal in…. Eens kijken hoe die het nu doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

[...]

Je kan het document op andere sites vinden:

https://www.google.com/search?q=%22DMZ202200153-01%22+

Ik vraag mij af waar de service bulletins voor zijn..

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:01
Weet iemand of het mogelijk is de wp iets in te binden? Hij is 1-fase en blaft die hele fase halfvol met zijn 2Kw boosts. Als mijn EV dan ook aan het laden is, zit die fase behoorlijk aan zijn max.

Het lijkt me ook niet echt nodig want of mijn vat nou in 15 of 45 minuten weer op temperatuur is, vind ik nou niet zo belangrijk. 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:36
Heeft iemand enig idee.... Als de warmtepomp stand-by staat gaat het circulatiepompje een eigen leven lijden. Constant op vol vermogen pompen en dan weer langzamer op de waarde waarop ik het heb ingesteld.

Screenshot genomen op m'n telefoon, elk moment dat de warmtepomp standby staat zie ik het, maar het is echt duidelijk te zien op de dagen dat er geen warmtevraag is vanwege de schaal van de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X48PpgBsAtLfCf9DgEclm6EtDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ARqGiIExjX3EINnvq4HKviC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Antonl91 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:11:
Heeft iemand enig idee.... Als de warmtepomp stand-by staat gaat het circulatiepompje een eigen leven lijden. Constant op vol vermogen pompen en dan weer langzamer op de waarde waarop ik het heb ingesteld.

Screenshot genomen op m'n telefoon, elk moment dat de warmtepomp standby staat zie ik het, maar het is echt duidelijk te zien op de dagen dat er geen warmtevraag is vanwege de schaal van de grafiek.

[Afbeelding]
Je circulatiepomp instellingen staan waarschijnlijk nog standaard op 2 min. aan en 1 min. uit. Je kunt bijv. de uit tijd verlengen naar 28 min. De warmtepomp gaat dan 2 maal per uur de temperatuur controleren om te bepalen of de warmtepomp aan moet gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T_wBmU6q-3T6qhw2MsWgl7yfCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/okYrmh5Ff9HyTxBpSHyXtUOJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:36
Jojan265 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:56:
[...]

Je circulatiepomp instellingen staan waarschijnlijk nog standaard op 2 min. aan en 1 min. uit. Je kunt bijv. de uit tijd verlengen naar 28 min. De warmtepomp gaat dan 2 maal per uur de temperatuur controleren om te bepalen of de warmtepomp aan moet gaan.

[Afbeelding]
Bedankt, dat zou de instelling inderdaad kunnen staan. Stond (standaard) op 3-3. Heb 'm nu op 1-60 gezet en kijken of het beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Je kan het document op andere sites vinden:

https://www.google.com/search?q=%22DMZ202200153-01%22+

Ik vraag mij af waar de service bulletins voor zijn..
:) dat lijkt me duidelijk, dan kan de servicemonteur zien waar de onderdelen zitten
en evt,nieuwe orginele (of alternatief bijv verbeterde versie of niet niet orgineel) onderdelen bestellen op nummer.....als je het hele service bulletin kan inzien zullen er ook wel tips en tricks instaan bij het zoeken naar de oorzaak van een bepaalde storing?... anders word zoeken in een hooiberg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
elbizarre schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:01:
Weet iemand of het mogelijk is de wp iets in te binden? Hij is 1-fase en blaft die hele fase halfvol met zijn 2Kw boosts. Als mijn EV dan ook aan het laden is, zit die fase behoorlijk aan zijn max.

Het lijkt me ook niet echt nodig want of mijn vat nou in 15 of 45 minuten weer op temperatuur is, vind ik nou niet zo belangrijk. 😩
als je 3 fase hebt?....lader op een andere fase zetten....of op andere tijd laden als wp niet loopt

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 26-03-2025 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
kazemo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:55:
[...]
als je 3 fase hebt?....lader op een andere fase zetten....of op andere tijd laden als wp niet loopt
Die lader is 3 fase. Dus die verdeeld het wel. Alleen de wp is een beetje veel met 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
elbizarre schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:08:
[...]

Die lader is 3 fase. Dus die verdeeld het wel. Alleen de wp is een beetje veel met 1 fase.
Bij mij past de lader zich aan aan de belasting in het huis. Loadbalancing. Ik denk dat dat een betere manier is om er naar te kijken. De WP kan in silent mode draaien mijn 7 kW model trekt dan 1.2 kW. Maar dat wil je ook niet altijd. Er lijkt ook een dipswitch op de WP zelf te zitten die het vermogen beperkt.

MTVenusV151+esp32RS485+ShellyEmulatie·18ZP 6*APS 5.9WP·EaseeHome·MG4lux2023·ThemaV 7kW+esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
elbizarre schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:08:
[...]

die lader kan ws ook op 2fase...die laad dan alleen langzamer (hand leiding lader/paal bekijken)
of zoals @wrak het zegt je zult een keuze moeten maken....s,nachts bijv 24u tot 7u op stille mode(op RMC instelbaar) en dan laden...als je alleen op zonnestroom wilt laden gaat dan niet(s,nachts is geen zon)....nu speelt dat nog geen rol maarr als ze in 2027 de salderings regeling afschaffen wel

[ Voor 32% gewijzigd door kazemo op 26-03-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jvanderkroon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Even een update.

Sinds een week of 4 maak ik gebruik van een m5stack Atom met RS485 base. Sindsdien geen storing meer gezien. In de logs zie ik ook geen warnings meer over trage communicatie _/-\o_

Echt waarom ik ooit zelf een pcb heb laten bakken met Chinees max485 chipje is mij een raadsel. Heb nu een plug & play oplossing die super stabiel draait en dat voor €26,- incl verzending bij een Nederlandse winkel.
:) is het dit:
https://es.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

https://es.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 26-03-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@kazemo ja die zijn het. Heb ze wel in Nederland gekocht aangezien Ali per artikel verzendkosten had. Heb ze bij TinyTronics besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
kazemo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:14:
[...]
die lader kan ws ook op 2fase...die laad dan alleen langzamer (hand leiding lader/paal bekijken)
of zoals @wrak het zegt je zult een keuze moeten maken....s,nachts bijv 24u tot 7u op stille mode(op RMC instelbaar) en dan laden...als je alleen op zonnestroom wilt laden gaat dan niet(s,nachts is geen zon)....nu speelt dat nog geen rol maarr als ze in 2027 de salderings regeling afschaffen wel
Dat downtunen van de laadpaal is wel een idee inderdaad. Maar bottom line is dus dat je de wp niet kan temperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
@elbizarre is het wel je warmtepomp die de 2000 Watt gebruikt? Is het niet een los element in de boiler wat dit verbruikt?

Is op lager vermogen de auto laden trouwens ook niet efficiënter voor het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
elbizarre schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:29:
[...]

Dat downtunen van de laadpaal is wel een idee inderdaad. Maar bottom line is dus dat je de wp niet kan temperen?
de wp kan je wel temperen op stille mode zetten op bepaalde tijd/of altijd (symbool lip met vingertje) = dan minder vermogen opname als dat aanstaat (als dat met DHW ook zo is weet ik niet) ik zelf heb geen DHW
element evt. in boiler kan je ook op 1000w zetten (1kw...2kw...of 3kw anders aansluiten dan)
element alleen gebruiken voor wekelijkse legionella run= COP 1

dat laden van je auto is dat een vast patroon bijv s,nachts ? of wisselend ? ik neem aan dat je e.e,a kunt instellen op de laadpaal? of auto

[ Voor 26% gewijzigd door kazemo op 27-03-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

elbizarre schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:01:

Naast stille modus zou je ook ESS states via modbus kunnen overwegen:
https://www.lgklimaat.nl/...ng-whitepaper.pdf#page=22

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Kip schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Naast stille modus zou je ook ESS states via modbus kunnen overwegen:
https://www.lgklimaat.nl/...ng-whitepaper.pdf#page=22
Ah dat is wel interessant inderdaad.
Auto kan ik zelf sturen ja. maar ik merk dat als de WP aanslaat hij gewoon rap naar 1kW, 1,5kW of soms zelfs 2kW (bij verwarmen DHW vat) wil.

Het is zeker weten de WP, want ik lees het letterlijk van de LG api uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5W5m82vlx_1AqpZ9m708ZEEz1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6Dhk9M7LRwhbZ7EE9JyMpyh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Mocht je geen stille modus hebben aan staan dan kan je die misschien automatisch inschakelen wanneer je de auto aan het laden bent. Verwacht dat je dan ook bij SWW een lager vermogen hebt. @elbizarre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
jvanderkroon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:23:
Mocht je geen stille modus hebben aan staan dan kan je die misschien automatisch inschakelen wanneer je de auto aan het laden bent. Verwacht dat je dan ook bij SWW een lager vermogen hebt. @elbizarre
:? dat heb ik meerdere malen gezegd hij moet het dan gewoon uit proberen anders komt hij er gewoon niet achter (blijven hangen in theorie werkt niet)
ik zie trouwens het probleem niet ,tijdelijk meer vermogen op de fase waar de wp op zit,als de hoofdzekering (25A) het houd is er niets aan de hand,als hij een P1 meter op hoofdaansluiting heeft kan hij dat goed zien, hij kan kortstondig 25A trekken=...+- 5,5KW vermogen(is dan auto laden+WP denk ik).......selectief gebruiken is natuurlijk beter
een E-element in de boiler heeft hij niet(uit zijn eerdere post begrepen)....misschien nu wel?@elbizarre ?
sorry ,DE OPLOSSING, wat hem bevalt heb ik niet

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 27-03-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Ha, sorry ik zie inderdaad dat ik op veel punten geen antwoord had gegeven...

Stille modus staat bij mij altijd aan. Dus die pieken zijn al met stille modus aan.
Een E-element heb ik nog niet, anders zou dat het wel verklaren inderdaad.

Dus dat komt er over een weekje oid ook nog bij, en daarop berust ik dus mijn zorgen.
Nu heb ik al uitschieters tot 31A op een 3x25A aansluiting. Gelukkig zonder impact, maar ik tart het lot hier natuurlijk wel mee.

Ik zal moeten kijken of ik wat kan schuiven met groepen in mijn meterkast. Heel mijn huis is nu
fase 3, behalve de lader en zonnepanelen.
De zonnepanelen zouden juist lucht geven, vandaar dat ik die uitschieters vooral snachts zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:44
elbizarre schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:48:

Ik zal moeten kijken of ik wat kan schuiven met groepen in mijn meterkast. Heel mijn huis is nu
fase 3, behalve de lader en zonnepanelen.
De zonnepanelen zouden juist lucht geven, vandaar dat ik die uitschieters vooral snachts zie.
Kun je dan niet beter alleen de warmtepomp verptaatsen van fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Noordhorn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Kun je dan niet beter alleen de warmtepomp verptaatsen van fase?
@Noordhorn daar heb je gelijk in....... @elbizarre :+ je hebt je hele huis op fase L3 dat kan ook niet .opnieuw selectief aansluiten in meterkast,zet voor te beginnen Wp op de fase waar de zonnepanelen zitten bijv. L1 of L2 en dan zware verbruikers in huis bijv. wasmachine,afwasaut,oven,etc, ook verdelen over L1,L2 en L2 dat moet een ervaren electro monteur toch weten,autolader is 3fase is dan goed
zonnepanelen omvormer is dat 3fase of 1fase ? @elbizarre....e.e.a goed bekijken ter plaatse
en inderdaad zonnepanelen is een aftreksom dat kan het probleem niet zijn overdag.
als je het goed wil zien schaf een P1 meter aan (dan zie je ook wat de zonnepanelen terugleveren op die fase op de hoofdzekering overdag)

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 28-03-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haedgar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 19:35
Vraag: Ik heb een foutmelding CH21 wat door een kapotte inverter printplaat komt. Het betreft een LG Therma V HM163MR.U34. Na onderzoek door de installateur blijkt dus dat deze Inverter PCB vervangen moet worden.
Gekocht bij Aircoplaza maar dat blijkt grijze import te zijn. Zij kunnen dus niet bij LG Nederland informeren wat het onderdeelnummer is. Het erkende bedrijf dat de installatie heeft gedaan is niet een partner van LG en kan dus niet het artikelnummer opzoeken. Ik heb gegoogled maar kan het nummer niet vinden.
Heeft iemand een antwoord? Staat op het printplaats dit onderdelnummer ergens en waar?

[ Voor 6% gewijzigd door haedgar op 28-03-2025 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[quote]haedgar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:40:
Vraag: Ik heb een foutmelding CH21 wat door een kapotte inverter printplaat komt. Het betreft een LG Therma V HM163MR.U34. Na onderzoek door de installateur blijkt dus dat deze Inverter PCB vervangen moet worden.
Gekocht bij Aircoplaza maar dat blijkt grijze import te zijn. Zij kunnen dus niet bij LG Nederland informeren wat het onderdeelnummer is. Het erkende bedrijf dat de installatie heeft gedaan is niet een partner van LG en kan dus niet het artikelnummer opzoeken. Ik heb gegoogled maar kan het nummer niet vinden.
Heeft iemand een antwoord? Staat op het printplaats dit onderdelnummer ergens en waar?

:) je kan hier vragen op type en model nr van LG: bij klanten service die zoeken het dan op
https://fixpart.nl/airco-onderdelen/lg/hm091mru44

https://fixpart.nl/?msclk...xpart&utm_content=FixPart

https://fixpart.nl/product/lg-ebr84691030-print?apl=3963671 ik weet niet of dit de goede is voor jouw WP
https://fixpart.nl/product/lg-ebr89705706-print?apl=3963689 ?? ik denk deze
https://fixpart.nl/product/lg-ebr86560954-print?apl=3963688 ?? of deze (herstel niet goed is 161)

https://fixpart.nl/produc...3-print-airco?apl=3963689 of deze
er zitten 2 printplaten in welke heb je nodig? na vragen bij klantenservice en bij monteur

maarrr is de printplaat wel defect bij die foutcode CH 21 ???

[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 28-03-2025 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 23:49
haedgar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:40:
Aircoplaza moet dit toch gewoon netjes afhandelen. Ik neem aan dat je nog garantie hebt.
Moet voor jou als consument niet uitmaken of aircoplaza wel of geen contact of contract heeft met lg Nederland

[ Voor 6% gewijzigd door The_KnarF op 29-03-2025 20:24 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haedgar
Goedemorgen, volgens de monteur is het de printplaat. Hij heeft overlegd met LG maar omdat het grijze import is moet Aircoplaza het zelf bestellen.
Helpdesk van Aircoplaza zegt dat ze "echt een onderdeelnummer moeten hebben" want anders kunnen ze het niet bestellen.
Ik heb een email gestuurd naar fixpart.nl (waarvoor veel dank) en hoop dat ik een onderdeelnummer krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Lekker klantje pesten wat onprofessioneel van LG. Vrij verkeer van goederen hebben we toch in de EU. Lekker belangrijk dat Aircoplaza ze uit Italië of Spanje haalt. Als LG nu gewoon het onderdeelnummer geeft kan Aircoplaza het onderdeel bestellen en heeft LG toch gewoon de omzet (of niet als het garantie betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
haedgar schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:47:
Goedemorgen, volgens de monteur is het de printplaat. Hij heeft overlegd met LG maar omdat het grijze import is moet Aircoplaza het zelf bestellen.
Helpdesk van Aircoplaza zegt dat ze "echt een onderdeelnummer moeten hebben" want anders kunnen ze het niet bestellen.
Ik heb een email gestuurd naar fixpart.nl (waarvoor veel dank) en hoop dat ik een onderdeelnummer krijg.
misschien helpt dit bij je zoektocht..ikzelf heb ook liggen zoeken als een onderdeel niet direct leverbaar is komt het uit duitsland daar is schijnbaar een centraal magazijn voor europa van LG....vragen bij fixpart naar een explodet vieuw (tekening daar staan de onderdeel nrs op)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQF7uWjhNuFKLJyAbaAln2AqISk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3dJSqvJmBGmqVprmnkORTUA.jpg?f=fotoalbum_large....zoals deze

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/onderdelen-accessories/

in mijn eerdere post had ik het uitgezocht (2 printplaten) ik ben voor 90% zeker dat dat de juiste zijn,moet aircoplaza deze maar bestellen op de gok,kan altijd nog terug gestuurd worden!
https://fixpart.nl/product/lg-ebr89705706-print?apl=3963689 =cycle daar zit compressor op ?(foto maken wat er nu zit)
https://fixpart.nl/produc...3-print-airco?apl=3963689 = hydro

ik heb destijds ook bij aircoplaza gekocht,je kan er goed kopen voor een gunstige prijs,het is een groothandel voor installateurs.....mijn indruk is nazorg daar moet men niet te veel van verwachten! bij hun

[ Voor 52% gewijzigd door kazemo op 31-03-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haedgar
5 jaar garantie maar je moet alles zelf regelen. Ik ging voor de aanbieding maar vervolgen wel veel zelf regelen. Dat geeft voldoening als het klaar is maar als er iets kapot gaat dan ben je de klos. Terugvallen op garantie lijkt goed gergeld te zijn. NB geregistreerd bij LG maar dat zegt blijkbaar niets.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P_w65bHl_P-edcyebtLN23t0RE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2FMpDbu2l6YRitxrEyHg61jX.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door haedgar op 31-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00

sanzut

It's always christmas time

Ik kwam vandaag mijn jaarlijkse reminder weer tegen om een onderhoudsafspraak in te plannen voor mijn warmtepomp. Helaas gaf mijn installateur aan dat ze de hele warmtepompen-tak van hun bedrijf hebben afgestoten door personeelstekort.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe partner voor het onderhoud aan mijn unit. Heb LG al een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ze iemand aanbevelen.
Heeft iemand hier goede ervaringen met LG installateurs die actief zijn in de regio Meierijstad/Uden/Boekel/Gemert, dan houdt ik me aanbevolen :)
Reacties mogen ook in de DM eventueel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
sanzut schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:23:
Ik kwam vandaag mijn jaarlijkse reminder weer tegen om een onderhoudsafspraak in te plannen voor mijn warmtepomp. Helaas gaf mijn installateur aan dat ze de hele warmtepompen-tak van hun bedrijf hebben afgestoten door personeelstekort.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe partner voor het onderhoud aan mijn unit. Heb LG al een mailtje gestuurd, hopelijk kunnen ze iemand aanbevelen.
Heeft iemand hier goede ervaringen met LG installateurs die actief zijn in de regio Meierijstad/Uden/Boekel/Gemert, dan houdt ik me aanbevolen :)
:) je kan hier proberen: bedrijf uit deurne via contact op de site...hij werkt ook aan LG....is ook stekmonteur gas vullen etc.
https://fisec4u.com/

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 01-04-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

:+

[ Voor 255% gewijzigd door PeteSplit op 01-04-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39

:+

MTVenusV151+esp32RS485+ShellyEmulatie·18ZP 6*APS 5.9WP·EaseeHome·MG4lux2023·ThemaV 7kW+esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haedgar
Helaas terug gehoord van Fixpart. Zij kunnen niet leveren. Nogmaals gevraagd om onderdeelnummer of exploded view.
Wat ik hier las was van de 1 fase model en niet 3 fase dus niet zeker of de printplaat hetzelfde is.
Explode view van de 3 fase versie nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

haedgar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:48:
Helaas terug gehoord van Fixpart. Zij kunnen niet leveren. Nogmaals gevraagd om onderdeelnummer of exploded view.
Wat ik hier las was van de 1 fase model en niet 3 fase dus niet zeker of de printplaat hetzelfde is.
Explode view van de 3 fase versie nog niet kunnen vinden.
Een nieuwe LG 16 kW warmtepomp kost ongeveer 3500 euro. Daarnaast kun je een subsidie van 3700 euro ontvangen. Kosten-technisch gezien denk ik dat het voordeliger is om de gehele warmtepomp te vervangen.
Heb je dit overwogen?

Ik heb dit kunnen vinden:
Exploded view HM163MR.U34
https://airtech-online.co...163MR.U34-Vue-eclatee.pdf

Edit #3:
3-fase exploded view op pagina 26:
https://bublshop.co.uk/wp...oSplit-Service-Manual.pdf

Alleen lijken de onderdeelnummers hetzelfde te zijn voor drie en een-fasige modellen. Ik zie het verschil niet zo snel in ieder geval 8)7

Edit #4:
https://www.nordicrefrige...s/2023/01/HM143MR-U34.pdf
Hier vind ik weer andere onderdeelnummers.

[ Voor 31% gewijzigd door Kip op 01-04-2025 14:41 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:28
haedgar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:40:
welke PCB heb je nodig?
Ik heb er hier nog een liggen

Deze is nieuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NFoOHk-zZS581godW4oUvZX3SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHlp1wlRyMvBnnTkp0Lkbop6.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Ah helaas. Je hebt een 3f 16kW zo te zien.
Deze is voor een 7 en/of 9kW.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 01-04-2025 14:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haedgar
Beste Kip,
Erg bedankt. Ik heb dit doorgestuurd naar Aircoplaza.
Veel dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:22:
[...]

welke PCB heb je nodig?
Ik heb er hier nog een liggen

Deze is nieuw
[Afbeelding]

edit:
Ah helaas. Je hebt een 3f 16kW zo te zien.
Deze is voor een 7 en/of 9kW.
:) ik zie in de hoek onder een QR-code staan misschien is dat het onderdeelnr. van de printplaat....is dan bij een andere print bijv. bij een 16KW-3fase een andere QR code

edit ;ik heb bij mij gekeken staat dan toch een andere QR code (zal dan ws geen onderdeelnr zijn)...ik heb wel de 9KW versie

ik heb wel intresse in de printplaat van jouw

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 01-04-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
haedgar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:58:
Beste Kip,
Veel dank
:? het is inderdaad zeer moeilijk te vinden die onderdeel nrs.....ik vind het overigens een knap waardeloze service van LG nederland wat onderdelen betreft!!...een beetje medewerking was toch op zijn plaats in een garantiekwestie??

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/onderdelen-accessories/

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 01-04-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:28
kazemo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:27:
[...]

:) ik zie in de hoek onder een QR-code staan misschien is dat het onderdeelnr. van de printplaat....is dan bij een andere print bijv. bij een 16KW-3fase een andere QR code

edit ;ik heb bij mij gekeken staat dan toch een andere QR code (zal dan ws geen onderdeelnr zijn)

ik heb wel intresse in de printplaat van jouw
die PCB is een 7 of 9 kW PCB.
Die is tijdens het testen van LG hier door een monteur achter gelaten. Staat de FW op die destijds nieuw was.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

haedgar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:58:
Beste Kip,
Veel dank
Succes! Ik vind de verschillende documenten en onderdeelnummers niet helemaal duidelijk. Als een van de uitkomsten een onderdeel is waarvoor je honderden euro's moet betalen, zou ik toch eerst het onderdeelnumer laten controleren door iemand die het zeker kan bepalen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:40:
[...]

die PCB is een 7 of 9 kW PCB.
Die is tijdens het testen van LG hier door een monteur achter gelaten. Staat de FW op die destijds nieuw was.
:) stuur maar een berichtje wat je in gedachte hebt wat prijs betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb een simpele vraag, maar google (en dit topic) helpen me niet helemaal naar het antwoord. Ik ben lang op zoek geweest naar de juiste warmtepomp voor onze nieuwe (oude) woning en kwam uit op een LG R290 warmtepomp. Wij hebben nu een deel vvw (120m2, woonkamer) en een deel wat via LT-radiatoren verwarmd wordt (45m2, kantoor). Dit zijn aparte ruimtes in onze woning, die aangrenzen aan elkaar op de BGG.

Bij het offreren van de WP heb ik partijen gevraagd om een LG R290 16kW WP met een Hydro Unit (HM163HF.UB60 en HN1639HC.NK0).

In eerste instantie wil ik zo simpel mogelijk beginnen met 1 thermostaat en kijken of ik met behulp van thermostaat op de LT-radiatoren de temperatuur in beide ruimtes comfortabel krijg.

Vandaag kwam de monteur de boel voorbereiden (unit zelf is nog in backorder) en wordt mij duidelijk dat ipv de Hydro Unit (HM163HF) er een Control Unit (PHCS0) komt installeren. Er komt een aparte boiler (300l), buffervat (80l) en een klein expansievat, die zijn vandaag reeds geinstalleerd.

Voordat ik een dialoog met het bedrijf aanga, wil ik weten wat ik precies aan functionaliteit ga missen. Met name als ik later ga besluiten 2 losse circuits te gaan gebruiken (woonhuis en kantoor apart verwarmen).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haedgar
Ik heb het onderdeelnummer gevonden doordat vandaag een foto is gemaakt vandaag van het onderdeel. Zie foto
Dit nummer kom je inderdaad veel tegen. Ik vraag me af of het niet een universeel onderdeel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1_BZx9yyJgNP5VUxmiqq9bMiu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Hn7zCNQbsTlyF76eEcNTZP5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Luckeh schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:11:
Ik heb een simpele vraag, maar google (en dit topic) helpen me niet helemaal naar het antwoord. Ik ben lang op zoek geweest naar de juiste warmtepomp voor onze nieuwe (oude) woning en kwam uit op een LG R290 warmtepomp. Wij hebben nu een deel vvw (120m2, woonkamer) en een deel wat via LT-radiatoren verwarmd wordt (45m2, kantoor). Dit zijn aparte ruimtes in onze woning, die aangrenzen aan elkaar op de BGG.

Bij het offreren van de WP heb ik partijen gevraagd om een LG R290 16kW WP met een Hydro Unit (HM163HF.UB60 en HN1639HC.NK0).

In eerste instantie wil ik zo simpel mogelijk beginnen met 1 thermostaat en kijken of ik met behulp van thermostaat op de LT-radiatoren de temperatuur in beide ruimtes comfortabel krijg.

Vandaag kwam de monteur de boel voorbereiden (unit zelf is nog in backorder) en wordt mij duidelijk dat ipv de Hydro Unit (HM163HF) er een Control Unit (PHCS0) komt installeren. Er komt een aparte boiler (300l), buffervat (80l) en een klein expansievat, die zijn vandaag reeds geinstalleerd.

Voordat ik een dialoog met het bedrijf aanga, wil ik weten wat ik precies aan functionaliteit ga missen. Met name als ik later ga besluiten 2 losse circuits te gaan gebruiken (woonhuis en kantoor apart verwarmen).
Op pagina 5 van de volgende brochure is een overzicht tussen Hydro Unit, Control box en IWT:

https://www.lgklimaat.nl/...obloc-8p-leaflet_2025.pdf

Je mist dus een backup heater en een expansievat.
Een expansievat was al los toegevoegd begrijp ik.
De electrische backup heater kan gebruikt worden om het water warmer te maken indien de warmtepomp zijn doel tempratuur niet kan halen. Op een inefficiënte COP waarde van 1. Als de warmtepomp met voldoende vermogen is gekozen, zal je waarschijnlijk het nooit nodig hebben.
Ook lees ik dat de backup heater gebruikt kan worden om de water boven het vriespunt te houden indien er een probleem is met de buitenunit. Met als voorwaarde dat de waterpomp in de buitenunit wel nog werkt.

Een controlbox zal wel voordeliger zijn dan de hydrounit.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Kip schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:34:
[...]

Op pagina 5 van de volgende brochure is een overzicht tussen Hydro Unit, Control box en IWT:

https://www.lgklimaat.nl/...obloc-8p-leaflet_2025.pdf

Je mist dus een backup heater en een expansievat.
Een expansievat was al los toegevoegd begrijp ik.
De electrische backup heater kan gebruikt worden om het water warmer te maken indien de warmtepomp zijn doel tempratuur niet kan halen. Op een inefficiënte COP waarde van 1. Als de warmtepomp met voldoende vermogen is gekozen, zal je waarschijnlijk het nooit nodig hebben.
Ook lees ik dat de backup heater gebruikt kan worden om de water boven het vriespunt te houden indien er een probleem is met de buitenunit. Met als voorwaarde dat de waterpomp in de buitenunit wel nog werkt.

Een controlbox zal wel voordeliger zijn dan de hydrounit.
Dank voor je antwoord. Ik had hier ook al wat pointers gevonden, en wat opties voor een latere uitbreiding van de installatie. Dit is van de Therma V, maar een groot deel is vergelijkbaar.
Er is wel een 3kW heater in het boilervat (300l) opgenomen. Maar dat is enkel voor het SWW.

Dan mis ik eigenlijk alleen de BUH. Dat is wel jammer. Of de WP groot genoeg is gedimensioneerd zal de komende winter moeten blijken. Het oude gasverbruik (7500m3/jaar) is niet vergelijkbaar omdat we het huis renoveren.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 176 ... 178 Laatste