LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 175 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HZNUUUmoNDxjypKFJso4EIBce4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGZOFxhu0A1YdJZlgCanQmcf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:26
_/-\o_ bedankt ik had copilot Ai gevraagd die zei dit ook+nog hele waslijst van mogelijke andere oorzaken compressor etc.?...kortom communicatie fout tussen printplaten? onderling...door verwijzing in engels naar LG korea of zelfs naar tweakers!

het schijnt zo te zijn CH 53 is een algemene fout bij lg apperaten van ook bijv. airco,s

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 22-02-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gisteren heb ik mijn HA servertje vervangen door een sneller model. Alles draaide een tijd goed maar vannacht is de modbus en dus ook de WP ermee gekapt. Wat ik ook probeer, alle sensoren gaan na het opstarten op unavailable. Heb de WP al een paar uur uit gehad en opnieuw stroom erop maar helpt niet.

Ik heb het oude servertje teruggezet en ook daar krijg ik geen modbus verbinding meer tot stand. Ik heb zo'n USB naar modbus converter (die rechtstreeks in de HA server gaat). Ik hoop dat het daar aan ligt maar ik heb geen idee hoe ik dat kan testen. Ik heb met een multimeter geen DC spanning op de A en B vanuit de WP. Ik neem aan dat dit klopt? Met de USB stekker in het servertje komt er wel zo'n 4.85V op A en B te staan.

Ik had op het nieuwe HA servertje net te weinig USB poorten en heb een USB hubje zonder power gebruikt. Dat is het enige echt discutabele dat ik gisteren heb moeten doen om de LG aan te sluiten. Misschien kon deze niet genoeg stroom leveren en is er iets kapot gegaan?

Ik hoop dat het aan de USB converter ligt, ik heb nog een ESP32 liggen dus heb net ook een RS485 module besteld, was al een tijdje de bedoeling maar ik zag er tegenop omdat ik nog geen a t\m z stappenplan had gezien.

Ik ben nu wel heel bezorgd dat de modbus in de WP defect is geraakt want de WP lijkt gewoon zijn AI programma te draaien. Dat kan toch helemaal niet als er geen modbus beheer is? Misschien denkt de LG "er staat spanning op A+B dus ik word bediend door modbus"? Is dat een logische redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:11
Justin11900 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 06:55:
[...]

Heb/had jij de WP direct gekoppeld op de verdeler van je VVW of heb jij nog gebruik gemaakt van een buffervat?
Ik heb het toen zonder buffevat voor elkaar gekregen, zelfs met een mengverdeler voor de vvw in plaats van een open verdeler. Wel was het aan het begin wat zoeken om het systeem niet te ver af te laten koelen maar wel de opstart piek te kunnen verwerken. Ik heb toen op een gegeven moment een radiator laten bijmengen door deze maar een klein stukje open te zetten. gedachte hierachter was niet de wp de mogelijkheid geven om alles in 1 keer op te warmen maar gedurende een minuut of 10 kouder water bij te mengen terwijl de systeem temperatuur hoog genoeg bleef voor de mengverdeler.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:19
Pixal schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:38:
Gisteren heb ik mijn HA servertje vervangen door een sneller model. Alles draaide een tijd goed maar vannacht is de modbus en dus ook de WP ermee gekapt. Wat ik ook probeer, alle sensoren gaan na het opstarten op unavailable. Heb de WP al een paar uur uit gehad en opnieuw stroom erop maar helpt niet.

Ik heb het oude servertje teruggezet en ook daar krijg ik geen modbus verbinding meer tot stand. Ik heb zo'n USB naar modbus converter (die rechtstreeks in de HA server gaat). Ik hoop dat het daar aan ligt maar ik heb geen idee hoe ik dat kan testen. Ik heb met een multimeter geen DC spanning op de A en B vanuit de WP. Ik neem aan dat dit klopt? Met de USB stekker in het servertje komt er wel zo'n 4.85V op A en B te staan.

Ik had op het nieuwe HA servertje net te weinig USB poorten en heb een USB hubje zonder power gebruikt. Dat is het enige echt discutabele dat ik gisteren heb moeten doen om de LG aan te sluiten. Misschien kon deze niet genoeg stroom leveren en is er iets kapot gegaan?

Ik hoop dat het aan de USB converter ligt, ik heb nog een ESP32 liggen dus heb net ook een RS485 module besteld, was al een tijdje de bedoeling maar ik zag er tegenop omdat ik nog geen a t\m z stappenplan had gezien.

Ik ben nu wel heel bezorgd dat de modbus in de WP defect is geraakt want de WP lijkt gewoon zijn AI programma te draaien. Dat kan toch helemaal niet als er geen modbus beheer is? Misschien denkt de LG "er staat spanning op A+B dus ik word bediend door modbus"? Is dat een logische redenatie?
Welke converter heb je? Heel veel Aliexpres convertertjes zijn gebaseerd op 1 electronisch circuit met opvallende ontwerpfouten. Er zit bv geen impedantie aflsuit weerstand in, maar ook de bias weerstanden hebben veel te hoge waardes.
Heb je in de WP ook een 120 ohm afsluitweerstand tussen A en B?
Heb je ook een nul/gnd leiding gebruikt? Vaak is dat een afscherming om de kabel, maar als je die aan beide kanten aansluit kun je problemen in de communicatie veroorzaken (aardlussen).
Wat is de kabellengte tussen je HA server en je WP en wat voor soort kabel heb je gebruikt?
Heb je ook al HA logfiles van je communicatie bekeken? Bij een commuicatiefout zie bv wel dat er data verstuurd wordt, maar komt er geen response.
Enne, al gecheckt dat er geen kabelbreuk of kortsluiting is O-)

Op dit forum zie ik dat mensen goede ervaringen hebben met Waveshare en de converter van @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

BernieW schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Welke converter heb je? Heel veel Aliexpres convertertjes zijn gebaseerd op 1 electronisch circuit met opvallende ontwerpfouten. Er zit bv geen impedantie aflsuit weerstand in, maar ook de bias weerstanden hebben veel te hoge waardes.
Heb je ook een nul/gnd leiding gebruikt? Vaak is dat een afscherming om de kabel, maar als je die aan beide kanten aansluit kun je problemen in de communicatie veroorzaken (aardlussen).
Wat is de kabellengte tussen je HA server en je WP en wat voor soort kabel heb je gebruikt?
Heb je ook al HA logfiles van je communicatie bekeken? Bij een commuicatiefout zie bv wel dat er data verstuurd wordt, maar komt er geen response.

Op dit forum zie ik dat mensen goede ervaringen hebben met Waveshare en de converter van @AUijtdehaag
Veel van de troubleshooting qua kabellengte etc zou ik doen als het nooit had gewerkt maar het heeft 2 jaar feilloos gedraaid. Ik heb alleen de USB plug van de ene in het andere apparaat gedaan. Het is deze converter trouwens. Er zit een vrij lange UTP grondkabel tussen waarbij ik aan beide kanten twee aders heb gebruikt voor A en 2 aders voor B. Kortsluiting op de kabel zit er niet iig.

Ik heb geen ground gebruikt, vooral omdat deze niet op de USB connector zit. Ik heb ook geen afsluitweerstand gebruikt, (tenzij die standaard in de WP zit).

Mijn HA ziet de usb converter wel maar ik krijg deze errors steeds:

Pymodbus: lg_modbus: Error: device: 1 address: 19 -> Modbus Error: [Input/Output] No response received after 3 retries, continue with next request

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 22-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Maar ik maak me echt zorgen, waarom geeft de WP geen storing nu modbus verbroken is. Als ik voorheen HA te lang uit had staan kreeg ik een storingsmelding op het display. Nu kan ik de modbus kabel loshalen en de LG volgt na een uur nog steeds gewoon vrolijk de AI stooklijn. Dat is toch eigenlijk een signaal dat er iets niet in orde is of begin ik gek te worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 22-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:27
Pixal schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:34:
Maar ik maak me echt zorgen, waarom geeft de WP geen storing nu modbus verbroken is. Als ik voorheen HA te lang uit had staan kreeg ik een storingsmelding op het display. Nu kan ik de modbus kabel loshalen en de LG volgt na een uur nog steeds gewoon vrolijk de AI stooklijn. Dat is toch eigenlijk een signaal dat er iets niet in orde is of begin ik gek te worden?
De WP geeft geen storing, omdat er geen modbus verbinding is. Als je voorheen nadat je HA te lang uit had staan, de WP opnieuw een power cycle had laten doen, dan had de WP ook gewoon gewerkt. Je kunt de commando's van modbus en RCU gewoon naast elkaar gebruiken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:29
tebogo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:59:
@kazemo hopelijk is dat het probleem bij jou, verbinding tussen binnen en buiten printplaat.

Bij mij en m'n buurman nog steeds niet verholpen...

tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Gekke is dat ik dus totaal geen foutmelding heb, alleen de gevraagde aanvoertemperatuur die continue op 27 staat.
Wat ik ook doe, hij springt steeds terug naar 27....

Iemand nog een idee?
Probleem gevonden.... de minimale watertemperatuur op de RMC stond op 27.. Hoe hij daarop is gekomen, geen idee. Die stond op 20, en dat al een jaar. Ik vermoed toch dat modbus soms, door een hikje of iets, instellingen veranderd. Ik kan het anders niet verklaren... 8)7

iig draait het weer...

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Pixal schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:34:
Als je communicatieproblemen hebt op modbus, krijg je een CH03 error. Enige remedie, min 5 min de spanning van de WP af...

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 28-09 10:18
Pixal schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb alleen de USB plug van de ene in het andere apparaat gedaan. Het is deze converter trouwens. Er zit een vrij lange UTP grondkabel tussen waarbij ik aan beide kanten twee aders heb gebruikt voor A en 2 aders voor B. Kortsluiting op de kabel zit er niet iig.

Ik heb geen ground gebruikt, vooral omdat deze niet op de USB connector zit. Ik heb ook geen afsluitweerstand gebruikt, (tenzij die standaard in de WP zit).
Ik had in het begin ook zo'n converter. Die leek te werken maar dan plots toch weer niet, Met veel fouten. Ik heb er studie van gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat het ontwerp niet klopt v.w.b. signaalniveaus die over de lijn gaan. Zelfs de inhoud van de telegrammen beïnvloedt of de signaalniveaus over de lijn 'net 'goed' of 'net fout' zijn. In jouw geval zou het ompluggen naar een andere usb ingang of ander apparaat bijvoorbeeld al van invloed geweest kunnen zijn, Sinds ik een waveshare gebruik is de communicatie, nu al pakweg 1,5 jaar, retestabiel gebleken. Bijkomend voordeel, bleek later, is dat ik met de tweede interface (rs232) prima mijn slimme meter kan uitlezen.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Pixal schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Veel van de troubleshooting qua kabellengte etc zou ik doen als het nooit had gewerkt maar het heeft 2 jaar feilloos gedraaid. Ik heb alleen de USB plug van de ene in het andere apparaat gedaan. Het is deze converter trouwens. Er zit een vrij lange UTP grondkabel tussen waarbij ik aan beide kanten twee aders heb gebruikt voor A en 2 aders voor B. Kortsluiting op de kabel zit er niet iig.

.....
Dit is wel zo'n typisch Ali ding, ken het schema van deze natuurlijk niet maar de bekende ontwerpfout met veel te hoge waardes van de biasweerstanden zal me niet verbazen. En inderdaad de communicatie hiermee kan zomaar opeens van slag zijn. Ook als het goed lijkt te werken, is er een goede kans dat je regelmatig communicatiefouten hebt die weer gekke kunnen laten zien zoals instellingen van je WP die opeens anders zijn e.d.
En dit ligt dan echt aan de slechte interfaces, goed geimplementeerd kun je met RS485 tot over een km communiceren, met een ethernetkabel zou je ook nog een dikke 700m moeten kunnen communiceren.
Die hooguit enkele tientallen meters voor thuisgebruik met een WP is voor RS485 dus een heel kort stukje,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10 00:24
Ik heb mijn water op 26 staan en dat maakt mijn aardig ruime woonkamer 20 graden. Als ik jullie stook lijnen volg gaat hij afgelopen week naar 27 graden en werd mijn huis 21,5 graden! Doe ik iets ergens anders niet goed? Alle instellingen staan zoals in het starter post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
elbizarre schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:01:
Ik heb mijn water op 26 staan en dat maakt mijn aardig ruime woonkamer 20 graden. Als ik jullie stook lijnen volg gaat hij afgelopen week naar 27 graden en werd mijn huis 21,5 graden! Doe ik iets ergens anders niet goed? Alle instellingen staan zoals in het starter post
Je moet nooit de stooklijn van een ander volgen. Stooklijn moet altijd 'op maat' voor het betreffende huis worden bepaald/ In de praktijk betekent dat dat je een seizoen lang op 'warmte' stookt en steeds noteert welke watertemperatuur bij welke buitentemperatuur jouw - in dit geval- gewenste 20 graden in de huiskamer oplevert. De gevonden 'punten' vormen min of meer een lijn. Dat is je stooklijn die je in moet invoeren.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
elbizarre schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:01:
In het Panasonic installtatie topic staat een uitgebreidere uitleg over de stooklijn.

Het kost je zeker een heel seizoen om 'm redelijk in te stellen. En dan nog kan het af en nodig zijn om 'm wat bij te stellen, bv als er meer afkoeling aan de buitenkant van je huis is door hardere wind (gevoelstemperatuur).

Ik heb mijn stooklijn in een ESP32 gekoppeld aan Home Assistant en ben dit seizoen begonnen om de gevoelstemperatuur van een weerstation hier in de buurt mee te nemen in m'n stooklijn. De gevoelstemperatuur doet bij mij voor 30% mee. Bevalt me tot nu toe goed, maar ik gebruik ook de kamertemperatuur als begrenzer, Ondanks de kou (ZO Friesland) begin vd afgelopen week, was op de zonnige dagen (veel glas aan de zuidkant van m'n huis) de WP 's middags uren uit omdat gewoon warm genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

BernieW schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Het moet aan de converter hebben gelegen. Ik heb net een RS485 printje ontvangen en aan een ESP32 gekoppeld en de warmtepomp geeft weer netjes alle gegevens door. Waarom ik dit niet eerder heb gedaan weet ik niet want de meeste ESP bordjes hier in huis hebben een langere uptime dan mijn HA servertje (niet omdat ie niet stabiel is maar omdat ik er altijd spontaan mee wil prutsen).

Ik ben in ieder geval opgelucht. Nu eens kijken wat Paq en co allemaal in die code hebben verstopt, bespaart memogelijk wat van mijn eigen NodeRed spaghetti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 02-10 19:10
kazemo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:15:
mijn wp gaat in storing CH 53...power reset of reboot helpt niet....wat kan het zijn?

melding CH 53....warmte werking beschikbaar-verwarming...maar powerlampje op RMC gaat na 1 minuut uit en start niet meer op.....misschien slechte verbinding naar RMC ? ik heb destijds de kabel verlengt (gesoldeerd) heeft 2 jaar gewoon gewerkt!

hier is het buiten ook 17 a 18gr wie weet heeft er mee te maken?...als ik op warmte stuur handboek(lucht+water) is er toch geen stooklijn in het spel die begint bij 18gr (auto of AI) dan wel?

ik heb een externe thermostaat (heeft altijd prima gewerkt) staat nu vragend ik heb de lucht temp op 24gr gezet en maakt goed verbinding heb ik gemeten desondanks start de wp niet op...alleen raar ik meet 195volt op externe thermostaat aan sluiting zou toch 230v moeten zijn?
Heb je ook de voedingsspanning in de unit, dus na de kabels en werkschakelaar gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Cees-JanH schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Heb je ook de voedingsspanning in de unit, dus na de kabels en werkschakelaar gemeten?
:P dat heb ik/had ik nog niet gedaan(alleen na de meterkast)
maar goed de CH53 storing is weer weg ....volgens alles oorzaak zou moeten zijn slechte verbinding connectors tussen verbinding printpplaten indoor/outdoor unit...maar ik heb een monoblok daar zit dan alles in,het enige wat erbuiten zit is de RMC
CH53 is weer weg...en het werkt weer,wat nu uiteindelijk de oorzaak was kan ik niet herleiden...dat is gissen
mogelijk condensvocht op de printplaten in het monoblok buiten (weersverandering) of miscommunicatie met RMC of defect (daar zit ook software in 3064)...of tijdelijk overspanning geweest op energienet.... ik ga het nu afwachten of het vaker voorkomt?,ik blijf het raar vinden!...zo,n RMC werkt dat ook met modbus zw enrood is voeding 12v en de gele de stuurdraad (modbus)....wie weet dat?...trouwens achter op de print van de RMC zit ook een micro switch.wit dingetje daar heb ik op gedrukt wat doet dat...en er zit ook een geheugen kaartje in meen ik me te herinneren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJPH_NDKIaFwbrUUnal8tByzrkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDoVqZAqyGGBqNM5olB7qYfZ.jpg?f=fotoalbum_large

als storing komt is gaat powerlampje uit...en start dus niet op...pompvoorloop werkte wel?
vanmiddag ook weer buiten 15gr.storing...nu buiten 10gr en het werkt weer?

[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 24-02-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 02-10 19:10
Hierboven staat dat je de voedingspanning moet controleren, je kreeg maar 195 volt uit je WP print, denk dat je probleem dus zit tussen je meterkast en de WP aansluiting, werkschakelaar lijkt mij meest voor de hand liggend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Cees-JanH schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Hierboven staat dat je de voedingspanning moet controleren, je kreeg maar 195 volt uit je WP print, denk dat je probleem dus zit tussen je meterkast en de WP aansluiting, werkschakelaar lijkt mij meest voor de hand liggend..
:? ik heb instellingen RMC nagekeken wat blijkt verschillende instellingen waren spontaan veranderd(hoe dat kan weet ik niet) weer terug gezet hoe het eerst was....ik ga het nu weer afwachten wat het doet?
dus iets anders wat het schema storing zoeken zegt bij CH 53 ?...
misschien als de zon gaat schijnen gaat de netspanning omhoog (en veranderd spontaan de instellingen?)
in schema staat wel spanning mag niet hoger worden dan 254v L>N (over voltage) dan kan hij in storing gaan
vanmorgen om 7.00 normaal op gestart met klok thermostaat bij een netspanning van 231v 50HZ....ik zal eens gaan meten als de zon weer vol schijnt!....ooit wel eens gemeten 250V ik heb dat toen bij mijn

netbeheerder gemeld! is ook niet goed voor zonnepaneel omvormers (bij mij is er wel eens printplaat daardoor verbrand in de omvormer)

[ Voor 33% gewijzigd door kazemo op 25-02-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:11:
[...]

:? ik heb instellingen RMC nagekeken wat blijkt verschillende instellingen waren spontaan veranderd(hoe dat kan weet ik niet) weer terug gezet hoe het eerst was....ik ga het nu weer afwachten wat het doet?
dus iets anders wat het schema storing zoeken zegt bij CH 53 ?...
misschien als de zon gaat schijnen gaat de netspanning omhoog (en veranderd spontaan de instellingen?)
in schema staat wel spanning mag niet hoger worden dan 254v L>N (over voltage) dan kan hij in storing gaan
vanmorgen om 7.00 normaal op gestart met klok thermostaat bij een netspanning van 231v 50HZ....ik zal eens gaan meten als de zon weer vol schijnt!....ooit wel eens gemeten 250V ik heb dat toen bij mijn

netbeheerder gemeld! is ook niet goed voor zonnepaneel omvormers (bij mij is er wel eens printplaat daardoor verbrand in de omvormer)
Gebuik ji ook modbus? Lijkt, net als ik ervaar, dat er soms dus RMC-instellingen wijzigen, die jezelf niet hebt gedaan. Maar waarvan het ook niet mogelijk is, voorzover ik weet, dat die via modbus gedaan kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:28:
[...]

Gebuik ji ook modbus? Lijkt, net als ik ervaar, dat er soms dus RMC-instellingen wijzigen, die jezelf niet hebt gedaan. Maar waarvan het ook niet mogelijk is, voorzover ik weet, dat die via modbus gedaan kunnen worden...
:O ik gebruik geen modbus,maar ik denk dat de RMC zelf ook met modbus werkt,hoe moet hij anders alle digitale sturingen doorsturen over 1 geel draadje,zwart en rood is de voeding 12v DC vanuit de WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:58:
[...]
:O ik gebruik geen modbus,maar ik denk dat de RMC zelf ook met modbus werkt,hoe moet hij anders alle sturingen doorsturen over 1 geel draadje,zwart en rood is de voeding 12v DC vanuit de WP
De RMC gebruikt geen modbus maar een 1-draads communicatie volgens een eigen LG protocol. Hier is verder niets over gepubliceerd door LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:04:
[...]

De RMC gebruikt geen modbus maar een 1-draads communicatie volgens een eigen LG protocol. Hier is verder niets over gepubliceerd door LG.
8)7 ik mag het eigenlijk niet zeggen toen ik de wp pas had aangesloten (2 jaar geleden) netspanning erop begon de wp al te lopen zonder de RMC aangesloten te hebben,niet lang daarna weer snel uitgezet!
https://www.analog.com/en...-1wire-communication.html

:) daar heb je gelijk in,is voor geprogrammeerd door LG,daar komt men niet in,maar wel belangrijk voor de goede werking
is er een eenduidig verschil in reset met reboot of power off reset?

reboot is dat alleen RMC ? dat doet hij snel
power off reset duurt zo lang als je zelf wilt bijv. 15min en dan ook compleet ook de buitenunit+RMC ?
wat is beter of maakt dat niet uit?

ik heb dit gevonden is voor 7KW U44
https://doc.ipesoft.com/d...PI485protocol-typy_verzie
https://taphome.com/en/support/169508865

[ Voor 48% gewijzigd door kazemo op 26-02-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:21
Voor de LG Therma V 9kw (enkel fase) staat in de handleiding 25A zekering. Die van mij heeft een B25 aardlekautomaat, maar ik heb een beetje het idee dat dit een overkill is, zelfs op de koudste momenten.

De warmtepomp is alleen voor vloerverwarming met een max temp van zo'n 35.

Dus mijn vraag is wat voor automaat gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-10 12:54
Antonl91 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:15:
Voor de LG Therma V 9kw (enkel fase) staat in de handleiding 25A zekering. Die van mij heeft een B25 aardlekautomaat, maar ik heb een beetje het idee dat dit een overkill is, zelfs op de koudste momenten.

Hier afgezekerd achter een B20 met 4mm2. Ook een 9kW 1 fase, maar de dipswitch voor de 17A beperking staat aan. Heb ook het idee dat dat nog wat overdreven is ook. Maar heb nog niet het volle vermogen nodig gehad dat ik tegen de beperking aan ben gelopen. Afgifte is hier (nog) niet voldoende om de volle 9kW kwijt te kunnen.

Zekering zou ik voornamelijk afstemmen op de (dikte van de) kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
JansenSE schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Hier afgezekerd achter een B20 met 4mm2. Ook een 9kW 1 fase, maar de dipswitch voor de 17A beperking staat aan. Heb ook het idee dat dat nog wat overdreven is ook. Maar heb nog niet het volle vermogen nodig gehad dat ik tegen de beperking aan ben gelopen. Afgifte is hier (nog) niet voldoende om de volle 9kW kwijt te kunnen.

Zekering zou ik voornamelijk afstemmen op de (dikte van de) kabels.
Zelf heb ik ook een 3x4mm2 kabel liggen, dipswitch heb ik niet verzet.

Ik heb sporadisch wat momenten gezien dat het vermogen ergens tussen de 2-3kW was, afgifte systeem is wel groot genoeg voor 9kW. Maar ik denk dat de automaat ook vervang voor een B20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:47

bvw

Antonl91 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:15:

B16 met 2.5mm2. 9kW 1 fase, de dipswitch voor de 17A beperking staat aan.

Max piekstroom afgelopen jaar (2x voorgekomen, piek van enkele minuten): 14,2A

Draait op de koude dagen op zo'n 30hz; met startup rond de 50hz, de rest onder de 20hz

[ Voor 5% gewijzigd door bvw op 27-02-2025 09:11 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

• kazemo
Antonl91 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:21:
[...]

Zelf heb ik ook een 3x4mm2 kabel liggen, dipswitch heb ik niet verzet.

Ik heb sporadisch wat momenten gezien dat het vermogen ergens tussen de 2-3kW was, afgifte systeem is wel groot genoeg voor 9kW. Maar ik denk dat de automaat ook vervang voor een B20.
:) B20 lijkt me beter is dan lager als hoofdzekeringen die zijn : 25A traag smeltzekeringen of C25A automaat......B=snel .... C=traag >bij machines met motoren,lastrafo,s etc. met aanloopstroom

ik heb 3x4mm2 geen beperking had eerst B16 die ging er af en toe uit bij 9Kw WP,ik heb nu C20 gaat wellicht ook met B20.....WP trekt bij mij als het koud is vol vermogen tot wel 4>5KW....beschrijving zegt letterlijk hij kan 23A trekken bij 9KW WP

ik neem dan maar aan dat je een 3fase hoofdaansluiting hebt (net beheerder)
bij 1fase kan je gratis laten verzwaren naar 1x35A (dat is dan het enigste wat ze gratis doen)

je kan ook nog een aardlekautomaat (alomat) plaatsen voor de WP dan ben je helemaal gescheiden van de rest van het huis
bijv deze of een ander goedkoper merk

https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1205/

https://www.elektramat.nl...-20a-b-kar-30ma-85006006/

[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 27-02-2025 18:08 ]

• Antonl91
kazemo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:48:
[...]

:) B20 lijkt me beter is dan lager als hoofdzekeringen die zijn : 25A traag smeltzekeringen of C25A automaat......B=snel .... C=traag >bij machines met motoren,lastrafo,s etc. met aanloopstroom

ik heb 3x4mm2 geen beperking had eerst B16 die ging er af en toe uit bij 9Kw WP,ik heb nu C20 gaat wellicht ook met B20.....WP trekt bij mij als het koud is vol vermogen tot wel 4>5KW....beschrijving zegt letterlijk hij kan 23A trekken bij 9KW WP

ik neem dan maar aan dat je een 3fase hoofdaansluiting hebt (net beheerder)
bij 1fase kan je gratis laten verzwaren naar 1x35A (dat is dan het enigste wat ze gratis doen)

je kan ook nog een aardlekautomaat (alomat) plaatsen voor de WP dan ben je helemaal gescheiden van de rest van het huis
bijv deze of een ander goedkoper merk

https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1205/

https://www.elektramat.nl...-20a-b-kar-30ma-85006006/
De warmtepomp zit op dit moment al op een aardlekautomaat, als ik die vervang word het sowieso weer een aardlekautomaat. Maar wat is koud en hoelang geleden is dat? Want als ik de informatie in homewizard kijk (die geïnstalleerd is vanaf 23 januari) dan is een piekje onder de 3000W zelfs het maximale.

Als ik dan wat verder kijk naar het historische verbruik in de app van greenchoice kijk zie ik geen dag waarop ik verwacht dat ik veel meer vermogen heb gebruikt op een bepaald moment.

De reden dat ik wil downgraden is eigenlijk omdat ik dan misschien met een extra PV verdeler een microomvormer voor zonnepanelen er bij op aan kan sluiten. Qua vermogen zou dat prima moeten kunnen, gaat dan om een setje van zo'n 1800W piekvermogen. Die zal vooral op dagen produceren dat de warmtepomp niets of niet zoveel doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 23:24
Allen,

De warmtepomp 9kw heb ik ook en is alleen voor vloerverwarming met 16A toereikend - mits je - zoals ik een boiler hebt en deze met de warmtepomp verwarmd tot 56 graden dan kan hij tot 21A trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5Ha99kClgOmq0qkMsqOnjXe8fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zKE1dzrcib2rCl5hMXlUoHLi.png?f=fotoalbum_large

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
wrapper83 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:42:
Allen,

De warmtepomp 9kw heb ik ook en is alleen voor vloerverwarming met 16A toereikend - mits je - zoals ik een boiler hebt en deze met de warmtepomp verwarmd tot 56 graden dan kan hij tot 21A trekken.

[Afbeelding]
Nou... De onze trok tijdens de koude periode toch regelmatig meer dan 4100 W uit het net. Meer dan 18A . Dan piept een 16A automaat er na een minuut of 10 uit. Vorig jaar twee keer meegemaakt.
Ik heb voor dit jaar in HA een automation gemaakt die de WP gedurende 30s in silent mode zet als de power piek >4100W langer duurt dan 4 minuten. In stille modes schakelt de WP dan gelijk terug naar veel lager vermogen. Daarna toert hij wel weer op, maar bereikt dan toch niet zo snel meer die 4100 watt. Dit jaar is deze automation pakweg een keer of 5 aangesproken.
Hieronder een voorbeeld: 4,59 kW. Krijgt een 'tik' via een korte stille modes opdracht en toert dan weer op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL-hMzIhUUpbQ1ASP7mdNakdlqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rBGttvZsSjNpJrhxV9wSA60g.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door gerlag op 27-02-2025 23:41 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:08
Waarom zou men zich niet aan de volgens de manual voorgeschreven zekering houden? De handleiding is hierin duidelijk. Vanwege de vereiste selectiviteit lijkt mij dat een 9 kW monofase dus niet past op een 3x25 amp nederlandse aansluiting.
Bij mij draaid de 7kW U44 versie op een 20 A alamat vanzelfsprekend zonder probleemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbp3Qb2eegSwfGWpyeMFB3N_6Z8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bpar012KkEtpPkWbIAkGIUry.png?f=user_large

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 12:14

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik heb een issue dat sinds een week of zo de instelling van AI automatisch op Warmte komt te staan.

Ik woon hier nu 9 maanden en stook alleen de vloerverwarming met de LG. De hele winter heeft hij netjes op AI gestaan, en was daar vrij tevreden over hoe hij het doet. Maar sinds vorige week of zo zag ik in mijn grafiekjes ineens ander gedrag, hoog energie verbruik voor een uur of zo. Bleek dat hij op Warmte staat. Terug gezet naar AI. Maar elke keer staat hij weer op Warmte, vanmorgen ook weer.

Ik dacht te lezen dat iemand dat hier eerder gehad heeft, maar AI en Warmte en automatisch zijn nou niet de beste zoektermen, want daar gaat alles over hier... Dus, weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:45:
[...]

De warmtepomp zit op dit moment al op een aardlekautomaat, als ik die vervang word het sowieso weer een aardlekautomaat. Maar wat is koud en hoelang geleden is dat? Want als ik de informatie in homewizard kijk (die geïnstalleerd is vanaf 23 januari) dan is een piekje onder de 3000W zelfs het maximale.

Als ik dan wat verder kijk naar het historische verbruik in de app van greenchoice kijk zie ik geen dag waarop ik verwacht dat ik veel meer vermogen heb gebruikt op een bepaald moment.

De reden dat ik wil downgraden is eigenlijk omdat ik dan misschien met een extra PV verdeler een microomvormer voor zonnepanelen er bij op aan kan sluiten. Qua vermogen zou dat prima moeten kunnen, gaat dan om een setje van zo'n 1800W piekvermogen. Die zal vooral op dagen produceren dat de warmtepomp niets of niet zoveel doet.
:) zonnepanelen er ook op dat gaat als beide werken word direct gesaldeerd bijv zonnepanelen leveren 10A en WP verbruikt ook 10A dan gaat 0A over de automaat (situatie dan is ideaal is dan energie neutraal)
alleen terugleveren gaat,en alleen verbruiken met WP gaat ook maar dan moet de automaat zwaar genoeg zijn! (daar moet je dan een keuze in maken)

een andere mogelijk is eerst een alamat B20 (voor WP en omvormer) dan er achter een B16 normale automaat voor de zonnepanelen alleen (aftakking)....in feite in serie dan zijn beide selectief afgezekerd WP+omvormer

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 28-02-2025 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
wrak schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:37:
Waarom zou men zich niet aan de volgens de manual voorgeschreven zekering houden? De handleiding is hierin duidelijk. Vanwege de vereiste selectiviteit lijkt mij dat een 9 kW monofase dus niet past op een 3x25 amp nederlandse aansluiting.
Bij mij draaid de 7kW U44 versie op een 20 A alamat vanzelfsprekend zonder probleem[Afbeelding]
Helemaal mee eens. Alleen bestond destijds nog geen 3-fase 9kW en ik hoopte dat het wel los zou lopen. In de praktijk is dat ook wel zo, op incidentele triggers na dan. Ik heb het op deze wijze opgelost, en dat is is niet verboden. De andere optie om een dip switch in de WP om te zetten waarmee de stroom tot 17A wordt begrensd. bij 17A houden automaten het lang vol voordat ze aanspreken. Als ik nu de keuze had gehad had ik een drie-fase versie aangeschaft. Maar ja, achteraf, die koe ze kont toch.

[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 28-02-2025 10:26 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
kazemo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:04:
[...]

:) zonnepanelen er ook op dat gaat als beide werken word direct gesaldeerd bijv zonnepanelen leveren 10A en WP verbruikt ook 10A dan gaat 0A over de automaat (situatie dan is ideaal is dan energie neutraal)
alleen terugleveren gaat,en alleen verbruiken met WP gaat ook maar dan moet de automaat zwaar genoeg zijn! (daar moet je dan een keuze in maken)
Mag niet. In een notendop: probleem is dat bij onverhoopte kortsluiting in dat systeem de maximale stroom die kan optreden niet alleen die van de automaat is, maar daarbij opgeteld ook nog de stroom die het solar systeem op dat moment levert. En aangezien de bedrading daar niet voor is uitgelegd moet je dat niet doen. Het wordt inderdaad hier en daar wel gedaan, maar het is niet toegestaan en verhoogt in potentie het risico op brand.

9kW U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Misschien toch even verdiepen in installatie techniek en veiligheid van elektrische installaties? Een summiere inleiding vind je hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

In het kort, dit is op alle vlakken fout en met reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Misschien toch even verdiepen in installatie techniek en veiligheid van elektrische installaties? Een summiere inleiding vind je hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

:) voor alle duidelijkheid ik heb er over door gedacht het is dus niet mijn idee,maar @Antonl91 wil dat zo maken.....of dat dan goed is?? moet hij dan maar zelf beslissen

een opmerking van mij daarbij, bij hoofdzekeringen 3x25A gebeurd hetzelfde daar word ook direct gesaldeerd bijv 10A verbruik,teruglevering ook 10A.....nul Ampere over hoofdzekering....meter blijft stilstaan

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 28-02-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
gerlag schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Mag niet. In een notendop: probleem is dat bij onverhoopte kortsluiting in dat systeem de maximale stroom die kan optreden niet alleen die van de automaat is, maar daarbij opgeteld ook nog de stroom die het solar systeem op dat moment levert. En aangezien de bedrading daar niet voor is uitgelegd moet je dat niet doen. Het wordt inderdaad hier wel gedaan, maar het is niet toegestaan en verhoogt in potentie het risico op brand.
:) interne bedrading in meterkast is altijd 6mm2 als het goed gedaan is onderling tussen de componenten hoofdschakelaar,aardleks etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
kazemo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:55:
[...]
:) interne bedrading in meterkast is altijd 6mm2 als het goed gedaan is onderling tussen de componenten hoofdschakelaar,aardleks etc.
Het gaat toch niet om de bedrading in de meterkast? Die opgetelde stroom kan in de hele bedrading achter de groep optreden. Maar voor dit topic is dit verder off topic. Boodschap is helder, Geen solar aansluiten op een groep waar ook verbruikers op zitten.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
majoh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:52:
Ik heb een issue dat sinds een week of zo de instelling van AI automatisch op Warmte komt te staan.

Ik woon hier nu 9 maanden en stook alleen de vloerverwarming met de LG. De hele winter heeft hij netjes op AI gestaan, en was daar vrij tevreden over hoe hij het doet. Maar sinds vorige week of zo zag ik in mijn grafiekjes ineens ander gedrag, hoog energie verbruik voor een uur of zo. Bleek dat hij op Warmte staat. Terug gezet naar AI. Maar elke keer staat hij weer op Warmte, vanmorgen ook weer.

Ik dacht te lezen dat iemand dat hier eerder gehad heeft, maar AI en Warmte en automatisch zijn nou niet de beste zoektermen, want daar gaat alles over hier... Dus, weet iemand hoe dit kan?
:) goeie vraag,je kan proberen een power reset te doen,met werkschakelaar 10min spanning er af dan weer aan dan start hij weer op dan is het probleem misschien opgelost? zoniet alle instellingen controleren(kijken of er iets veranderd is)

instelling naar gebruikers menu naar funktie naar watertemp. kijken daar:waar staat dat op op hand of automatisch.....op automatisch zetten dan

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 28-02-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:45:
[...]

8)7 als je het een beetje gevolgt hebt dus niet doen,Pv op eigen automaat aansluiten salderen gebeurd even goed wel

zie hier:

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 28-02-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
BernieW schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb de discussie geprobeerd naar het elektro topic te brengen en ondanks dat ik hier wel reacties zag op verdere berichten waar ik niet bij betrokken was, kreeg ik daar helaas geen antwoord :9 Maar zoals aangegeven zie ik het probleem niet met een PV verdeler.
@gerlag @kazemo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Antonl91 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Ik heb de discussie geprobeerd naar het elektro topic te brengen en ondanks dat ik hier wel reacties zag op verdere berichten waar ik niet bij betrokken was, kreeg ik daar helaas geen antwoord :9 Maar zoals aangegeven zie ik het probleem niet met een PV verdeler.
@gerlag @kazemo
Ah, een PV-verdeler, dat had ik niet gelezen/begrepen. Dat is idd een optie als je solar niet te zwaar is en als je tevens aan de voorwaarde van één afnemer van de voedende groep voldoet.
Uitleg

Die discussie die je aldaar probeerde op te starten heb ik gemist. Ik denk dat ik daar geen melding van krijg. Nu gevonden

[ Voor 14% gewijzigd door gerlag op 01-03-2025 22:55 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
gerlag schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Ah, een PV-verdeler, dat had ik niet gelezen/begrepen. Dat is idd een optie als je solar niet te zwaar is en als je tevens aan de voorwaarde van één afnemer van de voedende groep voldoet.
Uitleg

Die discussie die je aldaar probeerde op te starten heb ik gemist. Ik denk dat ik daar geen melding van krijg. Nu gevonden
:) jaja, het kwartje is gevallen maar dan wel op de goede manier aan sluiten

ik heb het wel eens gedaan bij een bekende van mij met een 9kw Wp 1fase
deze had een 1fase net aansluiting van 25A deze laten verzwaren naar 35A
het werd dus hoofdzekering 35A smeltzekering (traag) naar>32A automaat (snel) in meterkast naar bijkeuken met aparte kabel 3x 4mm2 naar onderverdeler daarin een B20 aardlekautomaat voor de 9KW die staat direct buiten +- 2m>werkschakelaar> WP
dan weer door naar de garage met 3x4mm2 grondkabel naar weer een onderverdeler met 3 B16 automaten 1 voor de verlichting (belasting is niet veel) dan .......2 B16 automaten op 2 omvormers voor zonnepanelen in totaal 28 met 275 wattpiek vermogen....dus alles is selectief aangesloten ...dit gaat al 2jaar goed........eerst 25A hoofdzekering dit ging niet goed hoofdzakelijk door te veel teruglevering in de zomer gratis hoofdzekering laten verzwaren naar 35A......ik geef toe 3x25A zou beter geweest zijn maar dat wilde de bekende van mij niet.

de genoemde onderverdeling kan @Antonl91 natuurlijk ook direct in de meterkast maken ....is dan hetzelfde principe uiteindelijk....hoeft niet perse in een aparte kast.....de voorwaarde aparte automaat voor pv blijft natuurlijk (met 2 mogelijkheden wat aansluiten betreft)....beide op de aardlekaut. b20 moet hij dan zelf maar beslissen dat is de 3e mogelijkheid dan word er direct gesaldeerd daar ,als er ook teruglevering is als de verbruiker de WP loopt (dat is dan de optelsom ...levering-teruglevering )=nooit meer als de gebruiker kan trekken )

als je ook een P1 meter hebt kan je dat mooi zien....als ze het salderen gaan afschaffen is het beste de opgewekte energie direct ook verbruiken, iedere energie leverancier zegt dat ook (het hoofdnet word dan minder belast en ook de hoofdzekeringen in je huis)

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 02-03-2025 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:36
wrak schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:37:
Bij mij draaid de 7kW U44 versie op een 20 A alamat vanzelfsprekend zonder probleem[Afbeelding]
Selectiviteit is niet vereist, 25A automaat achter een 25A hoofdzekering mag dus gewoon. B20 automaat achter een C25 is overigens ook niet selectief.

3 fase model heeft natuurlijk zonder meer de voorkeur, dan hoef je eigenlijk nergens mee rekening te houden bij het aanpassen van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Oilman schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Selectiviteit is niet vereist, 25A automaat achter een 25A hoofdzekering mag dus gewoon. B20 automaat achter een C25 is overigens ook niet selectief.

3 fase model heeft natuurlijk zonder meer de voorkeur, dan hoef je eigenlijk nergens mee rekening te houden bij het aanpassen van de meterkast.
De selectiviteit maakt mij ook helemaal niet uit, belangrijkste is dat het veilig is. Tijdens het vervangen van de groepenkast heb ik expres de groepen zo bedraad dat alleen de warmtepomp + zonnepanelen op fase 3 zitten. De zonnepanelen zijn selectief (D25 tegenover B16) maar als de hoofdautomaat van fase 3 (en dan ook de warmtepomp) tript heb ik wel een groter probleem, want dan is er waarschijnlijk iets mis met de warmtepomp.

Automaat van fase 3 kan ik zo weer aanzetten.
https://i.ibb.co/fdGRpHW8/IMG-20250302-161709.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:22:
[...]

De selectiviteit maakt mij ook helemaal niet uit, belangrijkste is dat het veilig is. Tijdens het vervangen van de groepenkast heb ik expres de groepen zo bedraad dat alleen de warmtepomp + zonnepanelen op fase 3 zitten. De zonnepanelen zijn selectief (D25 tegenover B16) maar als de hoofdautomaat van fase 3 (en dan ook de warmtepomp) tript heb ik wel een groter probleem, want dan is er waarschijnlijk iets mis met de warmtepomp.

Automaat van fase 3 kan ik zo weer aanzetten.
https://i.ibb.co/fdGRpHW8/IMG-20250302-161709.jpg
:? wat is dan het probleem? zet de dan extra zonnepanelen op fase R of S met een B16
ik zelf heb meer als 50 panelen verdeeld over de 3 fase salderen gebeurd evengoed (dat maakt niet uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
kazemo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:30:
[...]

:? wat is dan het probleem? zet de dan extra zonnepanelen op fase R of S met een B16
ik zelf heb meer als 50 panelen verdeeld over de 3 fase salderen gebeurd evengoed (dat maakt niet uit)
Het enige probleem is de kabels die naar het dak gaan. Daar gaan twee kabels naartoe van 3x4mm2 :Y) Maar die zijn al in gebruik en dus moet ik met een creatieve oplossing komen om daar extra panelen bij te plaatsen. :9

Maar ik ga binnenkort eens kijken of ik een mooie PV verdeler kan vinden en dan moet het werken zoals in gedachten had.

[ Voor 10% gewijzigd door Antonl91 op 02-03-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Het enige probleem is de kabels die naar het dak gaan. Daar gaan twee kabels naartoe van 3x4mm2 :Y) Maar die zijn al in gebruik en dus moet ik met een creatieve oplossing komen om daar extra panelen bij te plaatsen. :9

Maar ik ga binnenkort eens kijken of ik een mooie PV verdeler kan vinden en dan moet het werken zoals in gedachten had.
:) succes ermee,het makkelijkste is een nieuwe kabel leggen voor evt. extra zonnepanelen dan heb je het volgens voorschrift.

edit: of zoals jij wilt aardlek aut B25 in meterkast>met 3x4mm2 naar boven onderverdeler daarin B20 automaat voor WP+B16 aut voor de extra zonnepanelen (bij de onderverdeler buiten moet deze waterdicht zijn) en er rekening mee houden niet meer als 5 a 6000wattpiek op 1fase (anders zonnepanelen verdelen over 2 fase bijv S en T

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 04-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
Hallo,

Ik wil graag profiteren van de overtollige gratis fotovoltaïsche energie van mijn installatie om de warmtepomp te laten werken en zoveel mogelijk warm water te maken en dit op te slaan in de accumulator om het geleidelijk te kunnen herdistribueren zodra de zonneproductie klaar is.

Het werkt vandaag heel goed, maar ik word geblokkeerd door 2 parameters:

Het maximaal mogelijke instelpunt als ik de warmwatermodus wil gebruiken is 58°C. Ik kan geen hoger instelpunt instellen.
Bij besturing via Modbus is het hetzelfde: ik kan niet hoger gaan dan 58°C.

In de verwarmingsmodus kan ik tot 65°C gaan, maar zodra ik bevestig en terugga naar de opslag, keert hij terug naar 50°C.

Iemand een idee?

Ik wil erop wijzen dat het begrip efficiëntie en COP hier niet echt van toepassing is en ik verwacht commentaar in die richting.

[ Voor 9% gewijzigd door jacko222 op 03-03-2025 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:23
@jacko222 heb je een elektrisch element in je boiler? Die kan je dan toch gewoon tot de gewenste temperatuur laten verwarmen zolang je terug levert? Doe dit zelf tot 75 graden maar heb ook maar een 50 liter boiler.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEJA
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-03 13:32
Ik had een vraag maar weer gewist omdat het niet relevant was.

[ Voor 83% gewijzigd door HEJA op 03-03-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:36
jacko222 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:55:
Hallo,

Ik wil graag profiteren van de overtollige gratis fotovoltaïsche energie van mijn installatie om de warmtepomp te laten werken en zoveel mogelijk warm water te maken en dit op te slaan in de accumulator om het geleidelijk te kunnen herdistribueren zodra de zonneproductie klaar is.

Het werkt vandaag heel goed, maar ik word geblokkeerd door 2 parameters:

Het maximaal mogelijke instelpunt als ik de warmwatermodus wil gebruiken is 58°C. Ik kan geen hoger instelpunt instellen.
Bij besturing via Modbus is het hetzelfde: ik kan niet hoger gaan dan 58°C.

In de verwarmingsmodus kan ik tot 65°C gaan, maar zodra ik bevestig en terugga naar de opslag, keert hij terug naar 50°C.

Iemand een idee?

Ik wil erop wijzen dat het begrip efficiëntie en COP hier niet echt van toepassing is en ik verwacht commentaar in die richting.
Wat voor maat vat hebben we het hierover? 2000 liter? Met 300 liter vat ben je vrij snel klaar met opwarmen, dat zet niet bepaald zoden dan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
jvanderkroon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:09:
@jacko222 heb je een elektrisch element in je boiler? Die kan je dan toch gewoon tot de gewenste temperatuur laten verwarmen zolang je terug levert? Doe dit zelf tot 75 graden maar heb ook maar een 50 liter boiler.
Hallo,
Nee, ik heb geen andere verwarmingselementen dan de uitwisseling van thermische zonnepanelen in een buffer van 1000 l.
Dit geeft me een reserve van 30 tot 40 kWh warmte voordat ik de warmtepomp weer inschakel, wat met een COP van 4 ongeveer tien kWh elektriciteit per dag zou besparen.
Maar ik word beperkt door het feit dat het me niet lukt om de temperatuur boven het instelpunt te krijgen (kun je het aan jouw kant wel omhoog krijgen of zit je ook vast?)

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jacko222 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Hallo,
Nee, ik heb geen andere verwarmingselementen dan de uitwisseling van thermische zonnepanelen in een buffer van 1000 l.
Dit geeft me een reserve van 30 tot 40 kWh warmte voordat ik de warmtepomp weer inschakel, wat met een COP van 4 ongeveer tien kWh elektriciteit per dag zou besparen.
Maar ik word beperkt door het feit dat het me niet lukt om de temperatuur boven het instelpunt te krijgen (kun je het aan jouw kant wel omhoog krijgen of zit je ook vast?)

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
bij mijn weten is een Lg daar in voorzien met een aparte set voor een zonnecollector op dak aan te sluiten op een buffervat dat word dan zo heet als de collector op het dak word verwarmt door de zon zo werkt een zonneboiler ook,staat alles omschreven in de installatie handleiding blz 147 zonnecollector moet tot 90gr kunnen (zonne collectorsysteem) activeren met dipswitch ?

[ Voor 29% gewijzigd door kazemo op 05-03-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
  • Laatst online: 23-09 22:21
Kan een LG therma V R290 ingesteld wordt wanneer die warm water mag maken?

Ik zie op het eerste zicht alleen instellingen hoe lang hij Sww mag maken en hoeveel tijd tussen SWW run.
Kan in instellen warm water enkel bv tussen 10u en 16u maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 23:42
majoh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:52:

Misschien even de calender checken of daar programma's staan.
Die zouden met een datum periode kunnen worden gestart. Das beetje gek, maar het kan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacko222
walter_321 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:26:
Kan een LG therma V R290 ingesteld wordt wanneer die warm water mag maken?

Ik zie op het eerste zicht alleen instellingen hoe lang hij Sww mag maken en hoeveel tijd tussen SWW run.
Kan in instellen warm water enkel bv tussen 10u en 16u maken?
Geen standaard, de LG kan dat niet, maar ik regel het via modbus en home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
@walter_321
jacko222 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:41:
[...]
Geen standaard, de LG kan dat niet, maar ik regel het via modbus en home assistant.
Ook niet met de functie roosters? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
JansenSE schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:44:
@walter_321

[...]

Ook niet met de functie roosters? Of begrijp ik het verkeerd?
@David

even de handleiding bekeken: je kan timers instellen maar die is dan niet duidelijk in timers waarvoor.
Iemand die het kan duiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
jacko222 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:41:
[...]

voor de duidelijkheid: Home Assistant via de modbus interface?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JansenSE
walter_321 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:30:
[...]

@David

even de handleiding bekeken: je kan timers instellen maar die is dan niet duidelijk in timers waarvoor.
Iemand die het kan duiden?
Je kunt een rooster instellen voor het verwarmen van je DHW. Volgens mij is dat wat je wil.
Dat zijn de tijden/momenten waarop het DHW verwarmt kan worden. Op die momenten wordt er gecheckt of het DHW opgewarmd moet worden.
Misschien dat je wat aan deze post hebt?: https://gathering.tweaker...message/81472924#81472924

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walter_321
JansenSE schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Je kunt een rooster instellen voor het verwarmen van je DHW. Volgens mij is dat wat je wil.
Dat zijn de tijden/momenten waarop het DHW verwarmt kan worden. Op die momenten wordt er gecheckt of het DHW opgewarmd moet worden.
Misschien dat je wat aan deze post hebt?: https://gathering.tweaker...message/81472924#81472924
bedankt! Lijkt idd wat ik wil.
Alleen bizar dat ik dat niet uit de handleidingen gelezen krijg. Ergens lijkt die handleiding niet zo duidelijk... (ligt het aan mijn?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markje90
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:55
Goeie dag,

Ik heb een vraagje, heb een 7kw buiten unit en een IWT binnen unit met daarin een externe verwarmings element. (Voor backup mocht het extreem koud worden)

Nu ging deze telkens aan met de DHW functie. Dat is nu voorbij (was een instelling pas na 58 graden springt het bij)

Nu omdat ik rond de 30 graden water temperatuur stook voor de cv (alleen vloerverwarming) springt de extra elektrische element bij tijdens elke ontdooi cyclus (+- 3 kWh voor +-5 min lang) Kan ik deze ook verlaten/uitzetten met een instelling? Of moet ik de element helemaal los koppelen van het stroom (met gevaar als het nodig is ik altijd te laat ben / handmatig moet inschakelen)

Ik kijk hier naar Zodat hij niet meer telkens bij springt als het niet nodig is. Scheelt weer stroom dus weer betere cop efficiëntie.
Ook graag jullie mening/uitleg als je er van overtuigd bent om de elektrische element te blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

interessante versie met installatie tekeningen

wat ik niet wist pagina 3 dat een goognest of andere 24v externe thermostaat moet worden aangesloten op het zg drycontact en dus niet op externe thermostaat aansluiting 230v ?
is dan dat vervelende grijs veld weg??

wat ik ook niet wist dat men 2 rmc,s kan aansluiten 1 op master (voor installateur voor instellingen) en een op slave(voor gebruiker als ruimtethermostaat)....of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 64% gewijzigd door kazemo op 07-03-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
Markje90 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:07:
...
Nu omdat ik rond de 30 graden water temperatuur stook voor de cv (alleen vloerverwarming) springt de extra elektrische element bij tijdens elke ontdooi cyclus (+- 3 kWh voor +-5 min lang) Kan ik deze ook verlaten/uitzetten met een instelling? Of moet ik de element helemaal los koppelen van het stroom (met gevaar als het nodig is ik altijd te laat ben / handmatig moet inschakelen)
...
@Markje90 Ik had ongeveer dezelfde vraag: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81260846#81260846
Conclusie van dat draadje was dat het verbruik in het jaar reuze meevalt. De defrost duurt namelijk vrij kort.

Desondanks ben ik ook wel benieuwd hoe de defrost nu precies werkt bij een IWT. En vooral of dat wezenlijk anders is dan bij een monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:42

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Markje90 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:07:
Goeie dag,

Ik heb een vraagje, heb een 7kw buiten unit en een IWT binnen unit met daarin een externe verwarmings element. (Voor backup mocht het extreem koud worden)

Nu ging deze telkens aan met de DHW functie. Dat is nu voorbij (was een instelling pas na 58 graden springt het bij)

Ik kijk hier naar Zodat hij niet meer telkens bij springt als het niet nodig is. Scheelt weer stroom dus weer betere cop efficiëntie.
Ook graag jullie mening/uitleg als je er van overtuigd bent om de elektrische element te blijven gebruiken.
Dat kun je instellen, voor Nederland is de standaard instelling -5 graden.
In de handleiding heet dat Kachel op temperatuur (Heater on temperature).

Bij mij heeft het de laatste vorstperiode niet gewerkt (wel een keer in december) :+

Het wordt ingeschakeld als de wp de temperatuur niet haalt,
door de backupheater (buh) stijgt bij mijn wp de aanvoer tot ongeveer 1,5 graad.
(Het verbruik is niet hoog, 3000W in 6 min is maar 300Wh)

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 07-03-2025 16:34 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:14:

interessante versie met installatie tekeningen

wat ik niet wist pagina 3 dat een goognest of andere 24v externe thermostaat moet worden aangesloten op het zg drycontact en dus niet op externe thermostaat aansluiting 230v ?
is dan dat vervelende grijs veld weg??

wat ik ook niet wist dat men 2 rmc,s kan aansluiten 1 op master (voor installateur voor instellingen) en een op slave(voor gebruiker als ruimtethermostaat)....of zie ik dat verkeerd?
Geen antwoord op je vraag, maar het zou ook met CN_EXT moeten kunnen (H4). Ik daar in het verleden eens kort mee geëxperimenteerd, maar kreeg het niet echt (stabiel) aan de gang.

Een alternatief is energiestatus gebruiken (ess1 uit mn hoofd). Dan bereik je wat je wil, maar dan is vorstbeveiliging niet actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar het zou ook met CN_EXT moeten kunnen (H4). Ik daar in het verleden eens kort mee geëxperimenteerd, maar kreeg het niet echt (stabiel) aan de gang.

Een alternatief is energiestatus gebruiken (ess1 uit mn hoofd). Dan bereik je wat je wil, maar dan is vorstbeveiliging niet actief
Bedankt voor het antwoord,maar veel wijzer ben ik er niet van geworden!

de aanleiding van mijn vraag was (de achterliggende gedachte) de storing CH 53
alles nagekeken de voeding spanning 230v komt aan op buitenunit (werkschakelaar is goed) dus dat is het niet!.....desondanks komt CH 53 terug af en toe?...de storings handleiding is daar ook niet duidelijk over?

volgens mij heeft het te maken met de snel wisselde buiten temp. nu op dit moment s,morgens 0gr s,middags bijv 18gr
om 7u start hij gewoon om 10 schakeld hij uit kamer is dan op temp 21gr
als ik hem dan s,middags op bijv 22gr zet start hij niet meer op dan krijg ik CH 53,de RMC blokkeerd dat?
ik denk dus dat te maken heeft met de stooklijn die begint bij 18gr (ik heb de stooklijn begin nu op 19gr gezet voor te testen).....als het buiten 19gr is hoef ik ook niet te verwarmen binnen

s,avonds als het weer afgekoeld is tot bijv 12gr buiten gaat CH 53 weer weg en start weer op tot de binnentemp weer bereikt is.....als eenmaal CH 53 daar is moet de buiten temp 4gr dalen onder die 18gr....dan eerst gaat CH53 weer weg

raar vind ik het wel dat de software zo werkt versie 3064 op de RMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 21:43
kazemo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:26:
[...]
Bedankt voor het antwoord,maar veel wijzer ben ik er niet van geworden!

de aanleiding van mijn vraag was (de achterliggende gedachte) de storing CH 53
alles nagekeken de voeding spanning 230v komt aan op buitenunit (werkschakelaar is goed) dus dat is het niet!.....desondanks komt CH 53 terug af en toe?...de storings handleiding is daar ook niet duidelijk over?

volgens mij heeft het te maken met de snel wisselde buiten temp. nu op dit moment s,morgens 0gr s,middags bijv 18gr
om 7u start hij gewoon om 10 schakeld hij uit kamer is dan op temp 21gr
als ik hem dan s,middags op bijv 22gr zet start hij niet meer op dan krijg ik CH 53,de RMC blokkeerd dat?
ik denk dus dat te maken heeft met de stooklijn die begint bij 18gr (ik heb de stooklijn begin nu op 19gr gezet voor te testen).....als het buiten 19gr is hoef ik ook niet te verwarmen binnen

s,avonds als het weer afgekoeld is tot bijv 12gr buiten gaat CH 53 weer weg en start weer op tot de binnentemp weer bereikt is.....als eenmaal CH 53 daar is moet de buiten temp 4gr dalen onder die 18gr....dan eerst gaat CH53 weer weg

raar vind ik het wel dat de software zo werkt versie 3064 op de RMC
Heb je nu al eens gekeken naar de bekabeling/connectoren tussen de indoor en outdoor PCB?
Je hebt het alleen gehad over de verbinding tussen de RMC en indoor PCB maar de foutmelding duidt op de verbinding tussen de indoor en outdoor PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Heb je nu al eens gekeken naar de bekabeling/connectoren tussen de indoor en outdoor PCB?
Je hebt het alleen gehad over de verbinding tussen de RMC en indoor PCB maar de foutmelding duidt op de verbinding tussen de indoor en outdoor PCB.
:? er is geen sprake van indoor en outdoor het is een monoblok daar zit alles in .....het enige wat indoor zit is de RMC en die verbinding is goed! rood/zwart +en min grnd 12v en geel signaal terug (bus ?)

of zit indoor en outdoor PCB beide buiten in het monoblok?...welke connectoren moet ik dan nakijken dat word dan moeilijk zoeken? vooral om dat de storing niet blijvend is! die lost vanzelf weer op...goed kijken kan geen kwaad maar veel verder rijkt mijn kennis niet wat elektronica printplaten betreft aan een connector is niets te zien,ik kan ze los maken en weer vast zetten meer kan ik dan niet!

[ Voor 25% gewijzigd door kazemo op 09-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
kazemo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:10:
[...]

:? er is geen sprake van indoor en outdoor het is een monoblok daar zit alles in .....het enige wat indoor zit is de RMC en die verbinding is goed! rood/zwart +en min grnd 12v en geel signaal terug (bus ?)

of zit indoor en outdoor PCB beide buiten in het monoblok?...welke connectoren moet ik dan nakijken dat word dan moeilijk zoeken? vooral om dat de storing niet blijvend is! die lost vanzelf weer op
Bij een monoblock zit de indoor unit en de outdoor unit in de WP. Hierdoor heb je dus twee main PCBs in de outdoor unit. Dat zijn ook de twee grootste PCBs in de WP. De verbinding tussen die twee zal af en toe niet goed zijn vermoedelijk.
In de handleiding zijn duidelijke afbeeldingen zichtbaar waar de indoor en outdoor PCB zitten. Maar uit mijn hoofd is de rechter PCB de indoor PCB.

Je kunt beginnen met een visuele inspectie van de kabels en connectoren tussen die twee PCBs.

[ Voor 5% gewijzigd door oxfordpelican op 09-03-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Bij een monoblock zit de indoor unit en de outdoor unit in de WP. Hierdoor heb je dus twee main PCBs in de outdoor unit. Dat zijn ook de twee grootste PCBs in de WP. De verbinding tussen die twee zal af en toe niet goed zijn vermoedelijk.
In de handleiding zijn duidelijke afbeeldingen zichtbaar waar de indoor en outdoor PCB zitten. Maar uit mijn hoofd is de rechter PCB de indoor PCB.
:) goed hartelijk bedankt is duidelijker geworden,ik ga een zicht controle doen op die connectoren !
los maken en misschien wat contactspray?.....uiteraard spannings vrij met werkschakelaar

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 09-03-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[@~oxfordpelican ik heb zicht controle gedaan er zit een main PCB (cycle) (links) ....en een main PCB hydro ( rechts) in
beide hebben een connector naar de hoofdvoeding 230v ....voor beide zit er nog een zekering tussen die zijn alle 2 goed
dus beide PCB,s krijgen goed 230v (connectors beweegt) niets verbrand zo te zien

verder zit er helemaal geen verbinding tussen de PCB,s (wat ik dan kan zien)....WP werkt overigens weer gewoon dus geen storing ik wacht het maar gewoon weer af

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcDDMhTuwl2-PUCBPstEMNQDF_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6r4AVyQXAcVAf13z3TQCNDLR.jpg?f=fotoalbum_large

het is monoblokS er zit een plaatstalen omkasting met isolatie om de compressor (die kan je dus niet zien)

[ Voor 33% gewijzigd door kazemo op 09-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:25:
[@~oxfordpelican ik heb zicht controle gedaan er zit een main PCB (cycle) (links) ....en een main PCB hydro ( rechts) in
beide hebben een connector naar de hoofdvoeding 230v ....voor beide zit er nog een zekering tussen die zijn alle 2 goed
dus beide PCB,s krijgen goed 230v (connectors beweegt) niets verbrand zo te zien

verder zit er helemaal geen verbinding tussen de PCB,s (wat ik dan kan zien)....WP werkt overigens weer gewoon dus geen storing ik wacht het maar gewoon weer af

[Afbeelding]

het is monoblokS er zit een plaatstalen omkasting met isolatie om de compressor (die kan je dus niet zien)
Maar die twee PCBs zijn toch op de eoa manier met elkaar verbonden… die moeten data/stuursignalen uitwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
kazemo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:25:

[Afbeelding]

Zoals @SalexSun al zegt, er moet communicatie zijn tussen de twee PCBs dus niet alleen power. Volg de kabels zou ik zeggen of kijk nog eens goed in de manual.
Ik zie op die ietwat wazige foto sowieso één lijntje lopen tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:02:
[...]

Zoals @SalexSun al zegt, er moet communicatie zijn tussen de twee PCBs dus niet alleen power. Volg de kabels zou ik zeggen of kijk nog eens goed in de manual.
Ik zie op die ietwat wazige foto sowieso één lijntje lopen tussen de twee.
:) schema nog eens bekeken inderdaad 1 draadje van main PCB cycle 4e connector van links op printplaat>naar main PCB hydro dat ga ik nog eens nakijken....niet goed gekeken ik dacht dat is aarde op de connector van main PCB hydro.....aarde zit op het chassis grnd

edit; nagekeken inderdaad 1 zwarte draad genaamd com. gaat tussen 2 pcb,s conectors losgehad contact spray erop resultaat twijfelachtig er zitten leds op beide PCB,s bij de hydro is deze groen....bij de andere cycle knipperend rood> groen (lijkt me niet goed)

maar weer afwachten?.....vanavond als het weer kouder word buiten nu op dit moment 18>19gr ik hoef nu ook niet te verwarmen!

het heeft er alle schijn van dat het ook niet aan die stekkers licht?....misschien wel aan de rmc zelf daar komt de communicatie vandaan?

[ Voor 29% gewijzigd door kazemo op 09-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
kazemo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:46:
[...]

:) schema nog eens bekeken inderdaad 1 draadje van main PCB cycle 4e connector van links op printplaat>naar main PCB hydro dat ga ik nog eens nakijken....niet goed gekeken ik dacht dat is aarde op de connector van main PCB hydro.....aarde zit op het chassis grnd

edit; nagekeken inderdaad 1 zwarte draad genaamd com. gaat tussen 2 pcb,s conectors losgehad contact spray erop resultaat twijfelachtig er zitten leds op beide PCB,s bij de hydro is deze groen....bij de andere cycle knipperend rood> groen (lijkt me niet goed)

maar weer afwachten?.....vanavond als het weer kouder word buiten nu op dit moment 18>19gr ik hoef nu ook niet te verwarmen!

het heeft er alle schijn van dat het ook niet aan die stekkers licht?
Dan zou ik inderdaad dat LED patroon van de cycle PCB opzoeken in de manual. Mogelijk zit er een probleem in die PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Dan zou ik inderdaad dat LED patroon van de cycle PCB opzoeken in de manual. Mogelijk zit er een probleem in die PCB.
:+ dat word dan als dat zo is een nieuwe print plaat,waar te koop ?...repareren lijkt me geen optie!

edit; daarnet nog door al dat geklungel nog weer CH53......nu een half uur later weer weg?

verder heb ik er niets anders op zitten....geen DHW,koeling,zonnecolector,ketel van derde (cv verbinding),secundaire pomp,backup heater ,modbus allemaal niet......alleen een externe thermostaat en 1 RMC,die ga ik dan nog onderzoeken of daar iets mee is?

[ Voor 33% gewijzigd door kazemo op 09-03-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
kazemo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:21:
[...]

:+ dat word dan als dat zo is een nieuwe print plaat,waar te koop ?...repareren lijkt me geen optie!

edit; daarnet nog door al dat geklungel nog weer CH53......nu een half uur later weer weg?
Het zou nu wel fijn zijn als je een LGMV of modbus aansluiting hebt zodat je alle waarden kunt uitlezen. Mogelijk geeft dat namelijk een hint waar het probleem zit. Misschien is het wel een sensor op de outdoor pcb die niet goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Het zou nu wel fijn zijn als je een LGMV of modbus aansluiting hebt zodat je alle waarden kunt uitlezen. Mogelijk geeft dat namelijk een hint waar het probleem zit. Misschien is het wel een sensor op de outdoor pcb die niet goed functioneert.
:? zou goed kunnen die buitentemp.sensor vertrouw ik niet,dat is die toch wat achter op de colector/verdamper zit?
of dipswitch 8 op sw2 uit en opnieuw weer in zetten (die is voor externe thermostaat 230v)...slecht contact misschien?

modbus daar heb de kennis niet voor!.....misschien kant en klaar plug en play?

_/-\o_ bedankt voor het meedenken

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 09-03-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 17:47
Hallo, hier bezig een LG Therma V R290 uit te breiden met een externe waterpomp. Kom niet uit de schema's. Referentie tekening geeft aan TB_EXT_POMP A2. Dit is nergens te vinden op het electrisch aansluitschema wel waterpomp C B en mix. Wie weet raad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSYWdv5NxKXlq64ICSXgUrci1mE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQ86OGZQtWKsNUQ4IkZWi00v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1gV3KWMaALy5Nmzud1fO-rXqYM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pqfnzThgUPYQT8mjfTWJhD77.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
erniee schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:45:
Hallo, hier bezig een LG Therma V R290 uit te breiden met een externe waterpomp. Kom niet uit de schema's. Referentie tekening geeft aan TB_EXT_POMP A2. Dit is nergens te vinden op het electrisch aansluitschema wel waterpomp C B en mix. Wie weet raad?[Afbeelding]

[Afbeelding]
:X bekeken eerst maar een vraag heb alles volgens tekening waterzijdig? er is sprake met de prachtige nederlandse vertaling ,, waterkrachtcentrale,, vandaar uit word een relais bestuurd die de pomp aan/uit zet
heb je dat allemaal ZO? ..binnen in huis

ik zou zeggen eerst maar een stopcontact maken 230v bij de pomp (net voeding)
die andere pomp aansluitingen zijn het volgens mij niet....die hebben een andere functie DHW,zonnecolector etc.
RS3= de RMC remotecontroller met ruimte thermostaat volgens mij
gestippelde lijnen zijn kabels/leidingen electro verbindingen

verder geen idee hoe dat moet gaan werken met buffervat,vw verder etc.....iemand anders misschien?

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 11-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:27
erniee schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:45:
Hallo, hier bezig een LG Therma V R290 uit te breiden met een externe waterpomp. Kom niet uit de schema's. Referentie tekening geeft aan TB_EXT_POMP A2. Dit is nergens te vinden op het electrisch aansluitschema wel waterpomp C B en mix. Wie weet raad?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit haal ik uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUaX_Bxs3Pe5IbULLdt5WPzM7JE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5mn7BmhxPOPLWct0SqBJ4WzG.png?f=fotoalbum_large

Als je goed kijkt op de foto, is dat dus de aansluiting Pomp C.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
vergelijkbaar schema op pagina 5 maar dan bij een therma v R32
zou misschien kunnen zonder magneetschakelaar (relais) ....maar dat word afgeraden!

[ Voor 36% gewijzigd door kazemo op 12-03-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:15:
vergelijkbaar schema op pagina 5 maar dan bij een therma v R32
zou misschien kunnen zonder magneetschakelaar (relais) ....maar dat word afgeraden!
Ik denk dat je bedoelt pagina 7.... :)

[ Voor 32% gewijzigd door tebogo op 12-03-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Ik denk dat je bedoelt pagina 7.... :)
:? nee @erniee heeft dit schema aangeven pag7+6 is weer anders,met 2 temperaturen radiators+vvw
ze maken het wel moeilijk,het kan ook gewoon met een wcd de pomp aansluiten het enige is dan de pomp loopt dan altijd/ 24/7 het hele jaar door ook als de wp uit staat s,zomers (dat is een keuze die je moet maken)
pag 7 heeft geen pomp!....pag 6 heeft 2pompen

en hij heeft de R290 dan is er sprake van een binnenunit met waarschijnlijk een PCB erin (indoor) daar moet hij dan de pomp aansluiten op CN pump A2 .> naar spoel van relais die de pomp aan/uit zet

[ Voor 60% gewijzigd door kazemo op 12-03-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Dit haal ik uit de handleiding:

[Afbeelding]

Als je goed kijkt op de foto, is dat dus de aansluiting Pomp C.
Als ik beide afbeeldingen vergelijk en tel van links naar rechts, dan zou ik zeggen op Terminal Blok 1, 7&8, waarbij staat Mix Pump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Als ik beide afbeeldingen vergelijk en tel van links naar rechts, dan zou ik zeggen op Terminal Blok 1, 7&8, waarbij staat Mix Pump.
een aanvulling,je gaat vergelijken je zelf hebt de 3fase thermo v R39 die heeft beide PCB,s in de buitenunit,is dan echt anders als bij de Thermo V R 290 die heeft een buitenunit+binnenunit
het enige schema wat bij jouw telt is het schema (sticker) wat binnen op de kast omplating staat van jouw WP
bij LG weet je nooit het veranderd steeds bij een nieuw model

ik heb dezelfde 9KW maar dan het 1fase model is dan iets anders wat schema betreft wat binnenin staat

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 12-03-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:09:
[...]
een aanvulling,je gaat vergelijken je zelf hebt de 3fase thermo v R39 die heeft beide PCB,s in de buitenunit,is dan echt anders als bij de Thermo V R 290 die heeft een buitenunit+binnenunit
het enige schema wat bij jouw telt is het schema (sticker) wat binnen op de kast omplating staat van jouw WP
bij LG weet je nooit het veranderd steeds bij een nieuw model

ik heb dezelfde 9KW maar dan het 1fase model is dan iets anders wat schema betreft wat binnenin staat
Nee, ik vergelijk de afbeelding die @erniee en de afbeelding die @Jojan265 uit de handleiding van de R290 plaatste. Heeft niks met mijn 9kW-3f te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Boys, ik denk dat ik een probleem heb.

De installateur heeft een "Dom" warmwater vat van 300L neergezet. De LG WP kan maar tot 50 graden verwarmen, dus ik heb geen Legionella oplossing, correct?

Wat is nu de beste aanpak om de oplossing Legionella proof te maken? Is er een truuk om het via de WP te doen, of moet ik nu echt een aparte (electro) spiraal ergens in zetten om naar de 60 graden te kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Nee, ik vergelijk de afbeelding die @erniee en de afbeelding die @Jojan265 uit de handleiding van de R290 plaatste. Heeft niks met mijn 9kW-3f te maken...
:P het zou fijn zijn als @erniee ook iets liet horen hij had een vraag (probleem) @Jojan265 heeft het juiste antwoord gegeven,probleem is misschien al op gelost bij hem,maar er komt geen respons reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
elbizarre schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:56:
Boys, ik denk dat ik een probleem heb.

De installateur heeft een "Dom" warmwater vat van 300L neergezet. De LG WP kan maar tot 50 graden verwarmen, dus ik heb geen Legionella oplossing, correct?

Wat is nu de beste aanpak om de oplossing Legionella proof te maken? Is er een truuk om het via de WP te doen, of moet ik nu echt een aparte (electro) spiraal ergens in zetten om naar de 60 graden te kunnen komen?
:) je geeft het antwoord zelf al,er moet dus een backup heater (e spiraal) in het vat,dat het vat 1x per week op 60gr kan brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
kazemo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:44:
[...]

:) je geeft het antwoord zelf al,er moet dus een backup heater (e spiraal) in het vat,dat het vat 1x per week op 60gr kan brengen
Getver. Kan dit op ieder vat? Ik zie nergens een "ingang" of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
elbizarre schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Getver. Kan dit op ieder vat? Ik zie nergens een "ingang" of iets dergelijks...
:X probleem bij die installateur neerleggen,op sanitair vat zijn normaliter daar 2 duims aansluitingen daar voor voorzien? onderin opzij ergens?

zo iets bijv.
https://www.groenehoedduurzaam.nl/mypv-dompelelement3kw.html

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 13-03-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
kazemo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:01:
[...]

:X probleem bij die installateur neerleggen,op sanitair vat zijn normaliter daar 2 duims aansluitingen daar voor voorzien? onderin opzij ergens?

zo iets bijv.
https://www.groenehoedduurzaam.nl/mypv-dompelelement3kw.html
Ha! Verstopt aan de achterzijde van het vat!
Wat voor soort ding moet hier in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeYIoaIr-hM7Gp3F02lM0gJiYRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zBuMIJssG5sBDUNirPz5zRD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
elbizarre schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Ha! Verstopt aan de achterzijde van het vat!
Wat voor soort ding moet hier in?

[Afbeelding]
:) ja die aansluiting
:) https://www.groenehoedduurzaam.nl/mypv-dompelelement3kw.html
of een andere moet je zelf maar kijken,of de loodgieter aansluiting laten meten kan ook 1,5 duims (6/4) zijn?

https://www.groenehoedduu...warmingselement-3-kw.html
https://www.groenehoedduu...t-3kw-160l-tot-1000l.html
https://www.groenehoedduurzaam.nl/fothermo-heater.html =direct op zonnestroom

https://www.amazon.nl/THE...trische/dp/B07ZJJJ3JG/ref

[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 14-03-2025 09:54 ]

Pagina: 1 ... 175 ... 182 Laatste