Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.405 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:39

Gerco-M

mijn tornado res.

ThinkPadd schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:11:
@Gerco-M Ook wel aan gedacht, maar in de zomer wordt hij toch best wel warm dus leek mij niet bevorderlijk voor de levensduur.

@AUijtdehaag Heb er 3360Wp aan hangen, recht op het zuiden. Denk dat 2,5kW gaat aftoppen?
Ik denk dat dat enorm gaat meevallen. Een dikke oude server produceerd een hele bak warmte waar zo'n omvormer helemaal niet bij in de buurt gaat komen. 2700 watt met een 95% rendement (op zijn slechtst) is ook maar 135 watt aan warmte en met een beetje kast en een paar 120 mm fans op zeer lage toeren al makkelijk af te voeren lijkt me. Met een paar temperatuur sensors weet je snel meer en de meeste omvormers hebben passieve koeling, dus een paar fans verbeteren zelfs al snel de warmte afvoer.

Ook, als ie dan breekt ga je op zoek naar een betere, en probleem ook opgelost! >:)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Toch nog een keer de bestaande groep situatie. Wat mag nou ook alweer wel en niet. Omvormer met stekker in stopcontact mag niet meer. Dat had ik onthouden. Maar omvormer op een minigroepenkast mocht wel?

Ik wil namelijk PV leggen op mijn schuur. Een nieuwe bekabeling er naartoe is niet grappig. Er zit wel een buitenstopcontact in de buurt. Die wil ik graag gebruiken. Er is plek voor max. 2 à 3 panelen, dus max. 1000Wp.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:34
CurlyMo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:42:
Toch nog een keer de bestaande groep situatie. Wat mag nou ook alweer wel en niet. Omvormer met stekker in stopcontact mag niet meer. Dat had ik onthouden. Maar omvormer op een minigroepenkast mocht wel?

Ik wil namelijk PV leggen op mijn schuur. Een nieuwe bekabeling er naartoe is niet grappig. Er zit wel een buitenstopcontact in de buurt. Die wil ik graag gebruiken. Er is plek voor max. 2 à 3 panelen, dus max. 1000Wp.
Als buitenstopcontact direct op een groep zit, zonder verdeling naar andere stopcontacten mag het met miniverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Wij moeten zo'n 5400 Kwh per jaar opwekken en hebben ruimte voor zo'n 15/20 panelen op onze schuine zadeldak (gericht op het zuiden/zuidoosten).

Mijn zwager is Duitser en is eigenaar van een afbouwbedrijf. Hij kan in Duitsland fors goedkoper aan alle onderdelen voor een pv-installatie komen.

Is het realistisch/haalbaar om alle benodigheden (panelen, omvormer etc) allemaal via hem te kopen en vervolgens hier in NL een paneelplaatser/installateur in te schakelen voor het daadwerkelijke plaatsen? Dit hebben wij wel vaker gedaan en bevalt altijd goed (bv alle stenen etc voor de achtertuin zelf ergens besteld en los een hovenier/klusbedrijf ingeschakeld voor de bouw ervan, keuken via keukenboer, maar alle onderdelen zelf geregeld en door een losse installateur onder garantie ingebouwd).

Of is het meer gebruikelijk om dan bv meteen via de firma waar hij de benodigdheden regelt een installatie te laten verzorgen (dus door een Duits installatiebedrijf)?

Of moet ik gebruik maken van een Nederlands installatiebedrijf i.v.m. zaken als garantie en fiscale voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:32
Incolumis schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:51:
Wij zitten er aan te denken om zonnepanelen te nemen, maar door al dat nieuws van de laatste tijd twijfel ik of het nog financieel te verantwoorden is. Wat is jullie mening hierover?
In dit topic zal niemand zeggen dat je het niet moet doen.

Ik persoonlijk vind dit artikel van Milieu Centraal wel goed https://www.milieucentraa...n-opbrengst-zonnepanelen/
En ook https://fritts.nl/rendement-zonnepanelen-eerlijke-verhaal/

Over het algemeen gezegd is het financieel te verantwoorden. Met de afbouw salderingsregeling wordt het minder interessant maar nog steeds wel goed. Zeker als je je direct verbruik omhoog kan krijgen (bv wasmachine aan als de zon schijnt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@GustavSan ik denk dat je het beste even kunt bellen met wat lokale installateurs om die vraag te beantwoorden? Kan me wel voorstellen dat ze wat hogere installatiekosten rekenen als ze niet het materiaal mogen leveren.

Zelf installeren of die Duitse partij vragen kan net zo goed. Zolang je maar een deugdelijke installatie neerlegt ben je helemaal vrij in hoe je dat realiseert.

@Kalentum "financieel te verantwoorden" is een understatement. Het is financieel niet te verantwoorden om géén zonnepanelen te hebben als je dak er geschikt voor is.

@CurlyMo zo'n minigroepenkast (ook wel PV-verdeler) is een optie als het een groep betreft waar verder (vóór de verdeler) geen verbruikers opzitten. Vaak zit een buitenstopcontact of schuurtje wel op een eigen groep, dan kan het dus. Als deze bijvoorbeeld op de groep van de woonkamer zit, wordt het een lastig verhaal.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 31-01-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Tot 3000 W AC mag je aansluiten op een PV verdeler.
Dus de direct aankomende kabel uit de MK op een hoofdschakelaar laten uitkomen, dan daar een automaat achter zetten voor de PV, en een B16/ 0,03 ALA voor de rest. In de MK een B16/0,1 of 0,3 plaatsen, dan is de kabel goed beschermd en heeft de omvormer meteen de juiste AL waarde.

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 31-01-2021 17:46 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
mcDavid schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:31:
@Kalentum "financieel te verantwoorden" is een understatement. Het is financieel niet te verantwoorden om géén zonnepanelen te hebben als je dak er geschikt voor is.
Ik heb 4 000 euro uitgegeven en bespaar zo'n 550 euro per jaar (dit jaar bijna 600 maar het loopt elk jaar terug). Dus als dat twintig jaar zo blijft gaan: 20 * 550 = 11 000 . Dus 4000 euro levert mij 11000 op. Dat is 5,19% per jaar rendement.

En dan ga ik ervanuit dat ik geen nieuwe omvormer hoef te kopen of andere kosten te maken.
En dit is ook nog eens onder de aanname dat de salderingsregeling blijft zoals 'ie is.
En dat de prijs van een kWh niet omlaag gaat.
En dat ik niet ga verhuizen en mijn panelen dus laat liggen.

Dat is leuk maar je kan ook andere dingen met je geld doen die meer opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Kalentum schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Ik heb 4 000 euro uitgegeven en bespaar zo'n 550 euro per jaar (dit jaar bijna 600 maar het loopt elk jaar terug). Dus als dat twintig jaar zo blijft gaan: 20 * 550 = 11 000 . Dus 4000 euro levert mij 11000 op. Dat is 5,19% per jaar rendement.

En dan ga ik ervanuit dat ik geen nieuwe omvormer hoef te kopen of andere kosten te maken.
En dit is ook nog eens onder de aanname dat de salderingsregeling blijft zoals 'ie is.
En dat de prijs van een kWh niet omlaag gaat.
En dat ik niet ga verhuizen en mijn panelen dus laat liggen.

Dat is leuk maar je kan ook andere dingen met je geld doen die meer opleveren.
waarom bespaar je maar 550 per jaar? met E4000,00 uitgegeven neem ik aan dat je ook 4000 Wp heb liggen, dat zou bij redelij optimale plaatsing (80% bij oost west) toch zo'n E672,00 opleveren per jaar. bij zuid ruim over de E800.-

Maar ook 5% rendement zonder veel inspanning jaar na jaar is voor n hoop mensen prima

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 31-01-2021 17:51 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik wou zeggen, voor ~3500 euro gaan we bij mijn broertje binnenkort 5400Wp installeren. Dat levert voorlopig rond de 700 euro per jaar op. Zonder salderen nog altijd meer dan 500 euro per jaar. Ik kan geen andere investeringsmogelijkheid verzinnen waarbij je zoveel rendement krijgt met een gelijkwaardig risico.

Edit: de reden dat ie geen 1000 euro per jaar zal verdienen is dat zijn eigen gebruik lang geen 5400kWh is. Mocht'ie een elektrische auto gaan leasen of zo, gaat het financieel rendement dus nog flink omhoog.

[ Voor 25% gewijzigd door mcDavid op 31-01-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:46
mb1 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Lijkt toch op interne warmteproductie in het paneel (cel) wellicht is de cel intern kortgesloten.
Mogelijk toch een paneel wat ik wat minder prettig zou vinden op m'n dak....
Het kan natuurlijk dat een cel slechter is en daardoor warmte genereert. Lijkt mij wel heel erg toevallig dat het bij beide panelen die in de onderhoek is waar de panelen ook wat vuil zijn.

Ik heb nog eens gekeken naar het andere paneel, die cel ziet er aan de buitenkant en onderkant normaal uit, geen hot spot zichtbaar in ieder geval. Ook toen hij vol in de zon lag voelde de cel aan de boven of onderkant niet warmer aan dan die er naast. Het lijkt mij dat als 1 cel uit gevallen zou zijn of kortsluiting zou maken, ik dit in het voltage terug zou moeten zien, maar het voltage is niet anders dan de panelen er naast of er boven. Dus vooralsnog kijk ik het nog wel even aan en kan ik de voltages in de gaten houden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Dapdodo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Als buitenstopcontact direct op een groep zit, zonder verdeling naar andere stopcontacten mag het met miniverdeler.
@mcDavid

Nope, geen eigen groep. Vandaar dat ik het toch nog even vraag :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
CurlyMo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:33:
[...]

@mcDavid

Nope, geen eigen groep. Vandaar dat ik het toch nog even vraag :)
Ik ken natuurlijk de situatie niet, maar wellicht kun je de kabel bij je gevel opvissen en via je kruipruimte alsnog op een eigen groep aansluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
GustavSan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:01:
Of moet ik gebruik maken van een Nederlands installatiebedrijf i.v.m. zaken als garantie en fiscale voordelen?
Je kan (zover ik weet) niet zomaar de in DLD betaalde BTW aftrekken. Die moet dan mogelijk verlegd worden.
Bel de belastingdienst daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Andre1973 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:50:
[...]

waarom bespaar je maar 550 per jaar? met E4000,00 uitgegeven neem ik aan dat je ook 4000 Wp heb liggen, dat zou bij redelij optimale plaatsing (80% bij oost west) toch zo'n E672,00 opleveren per jaar. bij zuid ruim over de E800.-

Maar ook 5% rendement zonder veel inspanning jaar na jaar is voor n hoop mensen prima
Ik heb 3520 liggen en het is ZO/NW dus suboptimaal. Ik ga waarschijnlijk op 2800 kWh uitkomen = 0,8 kWh/kWp op jaarbasis. Dus dat is iets minder dan de veelgebruikte 0,85 factor. Ik zou dan rond de 640 euro / jaar uitkomen.

Dus dan ga je richting de 6%...

Maar als die salderingsregeling wordt afgebouwd dan stort dat rendement wel hard in...

BV 2800 kWh per jaar opbrengst van de panelen en een teruglevering van bv 2000 kWh levert dan op:
- 800 kWh * 23 cent/kWh = 184 euro
- 2000 kWh * 7 cent/kWh = 140 euro
Dan zit je opeens op 324 euro per jaar opbrengst. En dan kijk je opeens 2 of 3% rendement per jaar.

Voor de mensen die de afgelopen paar jaar panelen hebben gekocht of dat nog willen doen zal het effectieve rendement weliswaar dat van een spaarrekening overtreffen maar niet die van een defensief profiel bij een lagekosten beleggingsrekening.

Het hangt er een beetje op hoe goedkoop je (euro/Wp) gaan aankopen/installeren (zelf doen helpt enorm). En wat er precies met die salderingsregeling gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Toch nog een keer de bestaande groep situatie. Wat mag nou ook alweer wel en niet. Omvormer met stekker in stopcontact mag niet
/Snip/

Er is plek voor max. 2 à 3 panelen, dus max. 1000Wp.
Als je een 700 watt omvormer koopt en je maakt daar een soepele kabel met stekker aan en je stopt die in het stopcontact voldoe je nog steeds aan de geest van de nen1010, je hebt een lastscheider bij de omvormer en er loopt in uitzonderlijke situaties hooguit 18 ampère en dat gaat prima.

Growatt Mini 700 of goodwe xs700 Starten bij 50 volt, gaat prima met 3 panelen.

Allicht niet helemaal legaal maar zolang je het bij 1 houdt kraait er echt geen haan naar. Je zult niet zomaar controle krijgen hoor.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
Kalentum schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:09:
[...]
BV 2800 kWh per jaar opbrengst van de panelen en een teruglevering van bv 2000 kWh levert dan op:
Dan zit je opeens op 324 euro per jaar opbrengst. En dan kijk je opeens 2 of 3% rendement per jaar.
Ik denk dat een afschrijvingstermijn van 20 jaar te lang is. Normaliter schrijf je een technische installatie in 10 jaar af, alles wat iets langer meegaat is dan mooi meegenomen.
Dus je investering van 4500 euro kost dan al 450 euro per jaar aan afschrijving.

Overigens reken jij nog goed. Ik heb er hier ook velen voorbij zien komen die gewoon de opbrengst van de panelen (in euro) delen door de investering....
(en dan dus even vergeten dat ze de installatie ook nog af moeten schrijven 8)7 )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Lardman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Als je een 700 watt omvormer koopt en je maakt daar een soepele kabel met stekker aan en je stopt die in het stopcontact voldoe je nog steeds aan de geest van de nen1010, je hebt een lastscheider bij de omvormer en er loopt in uitzonderlijke situaties hooguit 18 ampère en dat gaat prima.

Growatt Mini 700 of goodwe xs700 Starten bij 50 volt, gaat prima met 3 panelen.

Allicht niet helemaal legaal maar zolang je het bij 1 houdt kraait er echt geen haan naar. Je zult niet zomaar controle krijgen hoor.
Er bestaat niet zoiets als een "legale installatie". Dat impliceert dat er wettelijke eisen zouden zijn en die zijn er niet. Een veilige installatie maak je 1. Om te voorkomen dat je huis afbrandt, en 2. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dat je opstalverzekering nog wat uitkeert.

Ik ken nen1010 niet uit mijn hoofd maar terugleveren op een verbruikersgroep schijnt een grijs gebied te zijn. Natuurlijk kun je het sowieso gewoon doen, ik zou me er zelf niet prettig bij voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik heb 3520 liggen en het is ZO/NW dus suboptimaal. Ik ga waarschijnlijk op 2800 kWh uitkomen = 0,8 kWh/kWp op jaarbasis. Dus dat is iets minder dan de veelgebruikte 0,85 factor. Ik zou dan rond de 640 euro / jaar uitkomen.

Dus dan ga je richting de 6%...

Maar als die salderingsregeling wordt afgebouwd dan stort dat rendement wel hard in...

Voor de mensen die de afgelopen paar jaar panelen hebben gekocht of dat nog willen doen zal het effectieve rendement weliswaar dat van een spaarrekening overtreffen maar niet die van een defensief profiel bij een lagekosten beleggingsrekening.

Het hangt er een beetje op hoe goedkoop je (euro/Wp) gaan aankopen/installeren (zelf doen helpt enorm). En wat er precies met die salderingsregeling gaat gebeuren.
Je moet ook juist de 740 besparing in aandelen stoppen, dubbele win win

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 23:56
Pietje555 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:07:
@FireSheep Ik had al eens foto's bijgeplaatst. Maar het Natura2000 verhaal staat gewoon helemaal buiten het vergunnen van PV panelen of niet. Ze geven geen stikstofbelasting.
Aangezien de gemeente de Constructieve zonneladder gebruiken moeten ze ook meewerken aan minder gebruikelijke opstellingen, o.a. als de bestemming het niet direct toelaat. Maar ze mogen niet kwartetten.
[Afbeelding]

Schuilhokken zijn hier ook niet toegestaan evenals wieltjes onder je panelen. Daar trappen ze niet meer in.
Wij dachten dat we geen vergunning nodig hadden omdat ze lager dan 1.20 m zijn. Het blijkt dat dit alleen voor hekwerken en afrasteringen geldt. Als ik ze op de perceelsgrens als afscheiding plaats kunnen ze er waarschijnlijk niet veel tegen doen.

Via de media hou ik niet zo van. Eerlijk gezegd heb ik niet eens Facebook. Ik denk ook dat het averechts werkt omdat ze altijd wel meer kunnen vinden als ze gaan zoeken. Boerderij staat al 107 jaar dus er zal best wel iets zijn waar geen vergunning voor is.
of je graaft ze in
https://evo-energie.nl/gr...di-met-24-zonnepanelen-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
Mooie oplossing, maar er staat nu al water op mijn weiland. Volgens mij gaat dat niet goed als de panelen onder water staan.
Maar serieus, dit zijn allemaal extra kosten waardoor je terugverdien tijd omhoog schiet. Ik ben geen filantroop waar het milieu los van de kosten staat.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
reneeke1970 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Je moet ook juist de 740 besparing in aandelen stoppen, dubbele win win
Dus dan geef je 4000 euro uit om jaarlijks voor 740 euro aandelen te kopen?

Dan kun je beter die 4000 euro direct in aandelen stoppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Andrehj schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:47:
[...]

Ik denk dat een afschrijvingstermijn van 20 jaar te lang is. Normaliter schrijf je een technische installatie in 10 jaar af, alles wat iets langer meegaat is dan mooi meegenomen.
Dus je investering van 4500 euro kost dan al 450 euro per jaar aan afschrijving.

Overigens reken jij nog goed. Ik heb er hier ook velen voorbij zien komen die gewoon de opbrengst van de panelen (in euro) delen door de investering....
(en dan dus even vergeten dat ze de installatie ook nog af moeten schrijven 8)7 )
Nou ja in principe zouden die panelen wel 20 jaar moeten blijven werken.
De omvormer zal het eerder begeven dus je moet eigenlijk nog 900 euro extra rekenen.

En ja, er zijn mensen die denken dat ze 20% rendement per jaar behalen terwijl ze bedoelen dat ze in 5 jaar hun uitgave terugverdiend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

mcDavid schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Er bestaat niet zoiets als een "legale installatie". Dat impliceert dat er wettelijke eisen zouden zijn en die zijn er niet. Een veilige installatie maak je 1. Om te voorkomen dat je huis afbrandt, en 2. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dat je opstalverzekering nog wat uitkeert.

Ik ken nen1010 niet uit mijn hoofd maar terugleveren op een verbruikersgroep schijnt een grijs gebied te zijn. Natuurlijk kun je het sowieso gewoon doen, ik zou me er zelf niet prettig bij voelen.
die eisen zijn r dus wel, sinds 1-1-2017 mag je niet meer terug leveren op n vefbruikersgroep, voor die tijd mocht je 2,25 A terug leveren. de bekende setjes met n soladin 600 of n steca 500 / 300. er zijn dus nog n hoop van die sets die draaien en die mogen dus uitsterven. de wet stelt dat je je aan de regels moet houden en dat die regels o.a. in de nen 1010 staan. dat zal je verzekering ook aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:22
Kalentum schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:52:
[...]
Dus dan geef je 4000 euro uit om jaarlijks voor 740 euro aandelen te kopen?

Dan kun je beter die 4000 euro direct in aandelen stoppen...
Met dat verschil dat je na 4000/740=5.5 jaar die 740 euro extra in kunt leggen. Aangezien een systeem 15-20 jaar mee moet gaan, geldt dat dus voor 10-15 jaar (7.4k-11k extra).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:10:
[...] In dit topic zal niemand zeggen dat je het niet moet doen.

Ik persoonlijk vind dit artikel van Milieu Centraal wel goed https://www.milieucentraa...n-opbrengst-zonnepanelen/
En ook https://fritts.nl/rendement-zonnepanelen-eerlijke-verhaal/

Over het algemeen gezegd is het financieel te verantwoorden. Met de afbouw salderingsregeling wordt het minder interessant maar nog steeds wel goed. Zeker als je je direct verbruik omhoog kan krijgen (bv wasmachine aan als de zon schijnt).
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:43
Even voor mijn berekeningen. Hoe berekenen we de prijs per wp? Over de totale offerte som en dan in of ex btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
AUijtdehaag schreef op zondag 31 januari 2021 @ 03:20:
@Bart-k ik draai alles op een odroid c4 met home-assistant. Op emmc geheugen. (Odroid N2+ kan ook)
P1 met p1-kabeltje op usb, modbus rtu met usb modbus adapter (voor de mitsu warmtepomp) en modbus tcp/ip (SMA) via het netwerk, MBus (meterbus) met usb adapter voor de kamstrup. Json voor de aton power to heat via de CMI. Verder een zigbee (conbee II stick) netwerk

Onderliggende software, naast HA is node-red, influxdb en grafana.
Heb zelf een ander merk omvormer , maar misschien https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge/ ?
Niet echt live met 15 minuten maar SE blijft lastig zonder volledige controle op installateurs nivo. Heb daar verder geen kennis over....

Oh en https://play.google.com/s...anion.android&hl=nl&gl=US
Dank en @Ophidian, ik ben geen diehard tweaker dus bovenstaand verhaal wordt mij te technisch. Ik heb eerst maar eens een Raspberry besteld en ga hier eens mee spelen. Met ztatz.nl of domoticz zijn duidelijke handleidingen te vinden, hier moet ik vast uitkomen.. Dan kan ik eerst zien of ik nog wat sluimer verbruik kan aanpakken in de 12500kwh die we jaarlijks verbruiken. Daarna ben ik vast wat wijzer :D

Overzichtelijk en simpel in één app het actuele verbruik en wat de zonnepanelen doen + terug leveren.. Ik heb niet het idee dat hier een overzichtelijke app voor is met SolarEdge.. Of ik zie door de vele bomen deze over het hoofd. Mocht iemand de gouden tip hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Noxa schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:47:
Even voor mijn berekeningen. Hoe berekenen we de prijs per wp? Over de totale offerte som en dan in of ex btw?
Net wat je zelf wilt? Als je de BTW gaat (laten) terugvragen maakt het waarschijnlijk meer sense om met de ex BTW prijs (evt + forfait) te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 30-09 10:06
Bart-k schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:15:
[...]

Dank en @Ophidian, ik ben geen diehard tweaker dus bovenstaand verhaal wordt mij te technisch. Ik heb eerst maar eens een Raspberry besteld en ga hier eens mee spelen. Met ztatz.nl of domoticz zijn duidelijke handleidingen te vinden, hier moet ik vast uitkomen.. Dan kan ik eerst zien of ik nog wat sluimer verbruik kan aanpakken in de 12500kwh die we jaarlijks verbruiken. Daarna ben ik vast wat wijzer :D

Overzichtelijk en simpel in één app het actuele verbruik en wat de zonnepanelen doen + terug leveren.. Ik heb niet het idee dat hier een overzichtelijke app voor is met SolarEdge.. Of ik zie door de vele bomen deze over het hoofd. Mocht iemand de gouden tip hebben dan hoor ik het graag.
Idd begin eens met de p1 naar USB en lees die uit met domoticz. Dat geeft al best leuke stats, en kan ook leuke grafieken maken. Verder kun je in domoticz ook je kosten voor GWE instellen, waardoor je ook je kosten kunt managen.
Enige wat je niet kunt zien dan is je opgewekte stroom die je direct op maakt, dat komt namelijk nooit bij je meter. Wat je zou kunnen doen is je omvormer toevoegen en met een rekensommetje aan de gang gaan O-)
Ik reken zo ieder uur mijn kWh/kWp uit met domoticz in lua

Je zou ook een systeem met klamps kunnen gebruiken, dan zet je een klamp om de fase draad van de omvormer en een om je fase

[ Voor 15% gewijzigd door skai21 op 31-01-2021 23:20 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:43
mcDavid schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:25:
[...]

Net wat je zelf wilt? Als je de BTW gaat (laten) terugvragen maakt het waarschijnlijk meer sense om met de ex BTW prijs (evt + forfait) te rekenen.
Was mij meer te doen om mijn offertes te kunnen meten aan de hier genoemde euro per wp prijs. Want vooralsnog kom ik niet aan die 0,90 per wp,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Noxa schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Was mij meer te doen om mijn offertes te kunnen meten aan de hier genoemde euro per wp prijs. Want vooralsnog kom ik niet aan die 0,90 per wp,
Ga uit van Ex. omdat je meestal de BTW terug kan vragen.
Hoe kleiner de installatie hoe lastiger het is om laag uit te komen gezien de overhead niet navenant kleiner wordt.
Daarnaast gaan er hier n hoop voor een zo laag mogelijke E/Wp, maar je kan ook voor bovengemiddelde kwaliteit gaan, en daar betaal je gewoon voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-

[ Voor 100% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2021 04:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 18:14
Noxa schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Ex btw heb ik gedaan omdat dat uiteindelijk is wat je daadwerkelijk kwijt bent geweest aan de installatie. Dan kom ik (realistisch gezien) uit rond de 0.75 - 0.80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
[...]

.
Onder het huidige plan gaat dit niet zo snel gebeuren... als je ze nu legt heb je dus nog drie twee volle jaren om volledig te salderen. Daarna wordt wat je terug het net op voedt procentueel vermindert en hou je over wat je nog mag salderen... rendement is dus nog steeds prima!

[ Voor 0% gewijzigd door Ninjetsu NL op 01-02-2021 09:17 . Reden: Gwaihir heeft gelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Ninjetsu NL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:47:
[...]

Onder het huidige plan gaat dit niet zo snel gebeuren... als je ze nu legt heb je dus nog drie volle jaren om volledig te salderen. Daarna wordt wat je terug het net op voedt procentueel vermindert en hou je over wat je nog mag salderen... rendement is dus nog steeds prima!
Zeker. Alleen het is wel nuttig om het rendement van zonnepanelen in perspectief te zien ten opzichte van bv een defensief beleggingsprofiel bij een beleggingsrekening of andere mogelijkheden. Of te kwantificeren wat 'een prima rendement' betekent. Maar dat het een spaarrekening overtreft, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ninjetsu NL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:47:
Onder het huidige plan gaat dit niet zo snel gebeuren... als je ze nu legt heb je dus nog drie volle jaren om volledig te salderen.
Ik tel nog 23 maanden, krap twee jaar dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Gwaihir schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Ik tel nog 23 maanden, krap twee jaar dus.
Je hebt helemaal gelijk!
Kalentum schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Zeker. Alleen het is wel nuttig om het rendement van zonnepanelen in perspectief te zien ten opzichte van bv een defensief beleggingsprofiel bij een beleggingsrekening of andere mogelijkheden. Of te kwantificeren wat 'een prima rendement' betekent. Maar dat het een spaarrekening overtreft, dat is wel duidelijk.
Prima betekent in deze dat je dus nog twee jaar hebt om volledig te salderen :)

Daarna gaat het er een beetje vanaf hangen wat je op het dak hebt liggen qua hoeveelheid. Dek je net je verbruik af dan zal je je verbruik moeten verschuiven naar de momenten waarop je opwekt. Heb je (flink) wat overschot op je dak liggen dan is dit anders. Wanneer je de Memorie van Toelichting leest op het huidige voorstel dan wordt het percentage gereduceerd op de hoeveelheid die je het net in voedt. Verbruik je 3000W direct en je voedt 2500W terug dan zal daar het percentage op in mindering worden gebracht. Mocht je dan dus 1500W indirect gebruiken dan zal het nog even duren voordat je ook onder die 1500W grens gaat komen qua salderen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-09 12:38
En wellicht dat de salderingsregeling iets langer blijft. https://solarmagazine.nl/...-controversieel-verklaren

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Gelukkig, m'n Goodwe doet het weer :) Goodwe omvormer gebricked na firmware update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik merk dat ik niet zo goed ben in het simpelweg opvragen van wat offertes zonder voldoende technische kennis. Ik heb de TS doorgelezen en me verdiept in de technische kant van het verhaal mbt plaatsen panelen, maar ergens voelt het alsof ik door de bomen het bos niet meer zien kan.

Ik heb een stroombehoefte van zo'n 5400kwh per jaar. Ik heb ruimte voor max 20 panelen aan de zuidoostzijde van het zadeldak (waar geen noemenswaardige schaduwen zijn en 1x 90x140cm dakraam in het midden).

Ik zie veel merken van panelen (met daarbinnen ook weer variatie in afmeting, kleur, opbrengst etc). Hetzelfde geldt voor omvormers. Ik wil graag een A-merk, maar kom er niet uit welke dat zijn en of dit eigenlijk wel relevant is bij panelen. Is een A-merk bv beter in de opbrengst of bv qua duurzaamheid? Ik kom er maar moeilijk uit.

Als ik nu een lading offertes opvraag zal het vooral een aantal x prijs + installatie zijn. Althans, mijn buren hebben eigenlijk niet eens het merk, type enzo in hun offertes staan. Pas na plaatsen kregen ze allerlei details van wat er geplaatst was (bonnen, brochures etc).

Hebben jullie tips waar ik verder moet zijn voor een beter beeld van de mogelijkheden? Is wat ik voor ogen heb simpelweg (nog) niet aan de orde bij het laten plaatsen van panelen? Moet ik eerst een heel offertetraject door met een leverancier/installatiebedrijf eer ik precies weet wat ik krijg (en loop ik dan niet het risico dat de offerte alleen standaardspul betreft en ik vervolgens voor 'beter' ook steeds meer betaal?).

Dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@GustavSan Als je ook nog gas verbruikt en je het kunt betalen, gewoon het dak vol. Mooiste. Minste installatie kosten, relatief het goedkoopst. Heb je wat over voor warmtepomp(boiler) keukenboiler of quooker.
Of E-auto / motor / scooter / fiets.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

GustavSan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:46:
Ik merk dat ik niet zo goed ben in het simpelweg opvragen van wat offertes zonder voldoende technische kennis. Ik heb de TS doorgelezen en me verdiept in de technische kant van het verhaal mbt plaatsen panelen, maar ergens voelt het alsof ik door de bomen het bos niet meer zien kan.

Ik heb een stroombehoefte van zo'n 5400kwh per jaar. Ik heb ruimte voor max 20 panelen aan de zuidoostzijde van het zadeldak (waar geen noemenswaardige schaduwen zijn en 1x 90x140cm dakraam in het midden).

Ik zie veel merken van panelen (met daarbinnen ook weer variatie in afmeting, kleur, opbrengst etc). Hetzelfde geldt voor omvormers. Ik wil graag een A-merk, maar kom er niet uit welke dat zijn en of dit eigenlijk wel relevant is bij panelen. Is een A-merk bv beter in de opbrengst of bv qua duurzaamheid? Ik kom er maar moeilijk uit.

Als ik nu een lading offertes opvraag zal het vooral een aantal x prijs + installatie zijn. Althans, mijn buren hebben eigenlijk niet eens het merk, type enzo in hun offertes staan. Pas na plaatsen kregen ze allerlei details van wat er geplaatst was (bonnen, brochures etc).

Hebben jullie tips waar ik verder moet zijn voor een beter beeld van de mogelijkheden? Is wat ik voor ogen heb simpelweg (nog) niet aan de orde bij het laten plaatsen van panelen? Moet ik eerst een heel offertetraject door met een leverancier/installatiebedrijf eer ik precies weet wat ik krijg (en loop ik dan niet het risico dat de offerte alleen standaardspul betreft en ik vervolgens voor 'beter' ook steeds meer betaal?).

Kwa opbrengst zit er volgens mij niet super veel verschil tussen de panelen, en gaat het veel meer om welke look je wilt kwa panelen, all black of mono of poly. En welke maten op je dak passen. En of je een economisch goede offerte wilt, of gewoon vooral A merken voor een iets hogere prijs. Ik hecht zelf veel aan A merken, maar omdat de panelen tegenwoordig gewoon zo weinig verschillen kwa prestaties en ook looks heb ik kwa componenten gewoon de economisch beste genomen (lage tvt) met wel installatie door een goede installateur waar ik een goed gevoel bij heb.

Prestaties van omvormers verschilt ook niet superveel volgens mij, hoewel de een iets beter is in schaduwmanagement dan de ander, maar dan gaat het al om kleine percentages volgens mij. Omvormers verschillen vooral in wat je zelf wilt aan uitlezing kwa data, en natuurlijk wel vermogen, en of je 1 fase of 3 fase nodig hebt.

Als je offertes opvraagt, zeker wel weten welke merken je gaat krijgen! Dan kan je al een beetje inlezen in de looks en de mogelijkheden. En welke garanties de installateurs bieden. En verder, ja dak gewoon volleggen inderdaad! Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco-M op 01-02-2021 14:03 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjetsu NL

DikkieD, goed dat je jezelf al in hebt proberen te lezen. Zoals je schrijft is het je al opgevallen dat je heel veel verschillende merken hebt die ook nog eens allemaal te krijgen zijn met verschillen in wattpiek (hoeveel het paneel ongeveer maximaal op kan brengen), afmetingen en technologie. Wat ik je aan kan raden is om eens te gaan puzzelen met wat jij mooi vindt, wat je aan veel genoemde merken ziet en wat er dan op je dak past.

Zoals @onetime al aangeeft kan het het meest economisch zijn om direct je hele dak vol te leggen, daar heb ik ook voor gekozen als streefpunt omdat mijn dak vrij hoog is, het een mansardedak is en ik niet de gelegenheid ga krijgen om het zelf in een keer vol te leggen. Dus als dan al iemand komt, dan wil ik van die persoon weten wat deze aanbieder aanraadt, waarom dat zo is en wat de prijs per watt gaat zijn ex btw (omdat dit de uiteindelijke prijs is de je betaalt nadat je de btw terugkrijgt, gemakshalve ga ik er even van uit dat je geen ZZP ofzo bent). Ik wil in ieder geval weten wat voor panelen en wat voor omvormer aangezien je dan niet overgeleverd bent aan de aanbieder en wat deze net op dat moment goedkoop kan krijgen. Onzinverhalen die haal je er dan al snel uit wanneer je goed ingelezen bent.

Ikzelf heb veel te veel offertes opgevraagd, al heeft het me wel inzicht gegeven in de markt. Ook heb ik hier via Tweakers al opmerkingen gekregen van mensen die er verstand van hadden toen ik mijn eigen topic opende. Zo kon ik ook kijken wat de aanbieders met mijn input deden en of ze die wellicht weerlegden met gedegen argumentatie.
Uiteindelijk blijf je dan over met een handvol aanbieders waarvan je het idee hebt dat je geen beunhazen binnen haalt en die een goed verhaal hebben met een leuke prijs. Dan zou je genoeg moeten hebben om te gaan kiezen.

Mocht je voor je dak al echt de diepte in willen gaan van wat zou kunnen en bepaalde opties slim zouden zijn dan raad ik je aan je eigen topic te openen, fotp's van je dak te uploaden en maten te vermelden etc. Dan kunnen we hier kijken hoe we je kunnen helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10

Behalve wat andere tweakers hierover zojuist gezegd hebben nog het volgende:
1. probeer een prijs van 0.75-1.00 EUR/Wp EX BTW te realiseren
2. denk ook aan logging mogelijkheden. SMA logt heel gemakkelijk maar er zijn ook inverters waarbij je afhankelijk bent van externe - vaak Chinese - web services. Daar ben ik geen voorstander van.

Succes!

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 30-09 21:56
Ik ben ook flink aan het oriënteren op de zonnepanelen. Aangezien ik er nog niet woon, is het aanvragen van offertes wel mogelijk of komen al die aanbieders langs of pakken ze data online?

Mijn topic wat ik ga aanvullen:
Zonnepanelen zuidoost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:22
Boinkie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:25:
Ik ben ook flink aan het oriënteren op de zonnepanelen. Aangezien ik er nog niet woon, is het aanvragen van offertes wel mogelijk of komen al die aanbieders langs of pakken ze data online?

Mijn topic wat ik ga aanvullen:
Zonnepanelen zuidoost
Veelal pakken ze data online, al zitten er ook partijen tussen die wel langs willen komen. Maar ook dan kun je veelal aangeven om welk huis het gaat en waar je de zonnepanelen wilt plaatsen. Dus in beide gevallen kun je al goede offertes krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Ophidian schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:57:
@Bart-k Je kan via de P1 poort niet je verbruik zien als je teruglevert. Dat zal je op een andere manier moeten gaan meten. Ik heb DSMR reader op een Pi staan. Deze waarden kan ik via Home Assistent in de app ook zien.
Heb je de DSMR reader op de SD kaart staan, of heb je je storage op USB of elders staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@onetime
Ik heb nog eens zitten rekenen aan 2,5mm2 versus 4mm2 bij een 4410 Wp installatie op een 3600 Watt omvormer met 10 meter installatiedraad. Winst 3,6 kWh per jaar.

Ik kom op een terugverdientijd van 22,7 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 21:46
Vraagje over enphase enlighten. Installateur heeft systeem geinstalleerd en geconfigureerd. Er is een array ingesteld e.d., maar daar kan je als gebruiker zelf alleen naar kijken, niks aanpassen. Is het mogelijk om jezelf als doe het zelver of installateur te registeren en toegang te geven tot je eigen systeem?

Of moet je dit via de oorspronkelijke installateur regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:46
skai21 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:56:
[...]

Heb je de DSMR reader op de SD kaart staan, of heb je je storage op USB of elders staan?
Via USB3 op een M2 SSD.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:00
Ik ben bezig een nieuw huis te ontwerpen, met logischerwijs zonnepanelen. Mede door (wat) schaduwwerking wordt dat met SolarEdge of Enphase, waarbij ik een voorkeur heb voor het laatste.
Echter, ik ben op zoek naar goede informatie over in-dak oplossing, van standaard panelen en niet van de solar dakpannen.

Mijn architect begon direct te stuiteren, want brandgevaarlijk en zo. Nu las ik dat met bv Enphase de kans op brand nihil is, bv door individuele afschakeling en omdat vlambogen niet kunnen optreden. Maar is dat ook zo? Wie weet hoe dat zit en wie weet waar ik goed advies over de constructieve aspecten voor de montage kan vinden?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

Tacoos

i am i

Wat is jullie ervaringen met klagen bij de gemeente als beplanting op gemeente grond voor schaduw op en verminderde opbrengst van je zonnepanelen zorgt?
Doen ze wat of heb je dan pech?

Wij overwegen zonnepanelen.
Schuin dak op zuiden, maar een boom recht voor het huis op gemeente grond.
Voor nu schat ik in dat het weinig effect heeft omdat de boom nu nog niet hoog genoeg is om in de zomer voor schaduw te zorgen.
Nu, bij lage zon, zie ik al schaduw van wat hoge takken op het dak.
Wat als die boom over een paar jaar hoger is geworden? Maak ik dan kans als ik klaag?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Tacoos schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:42:
Wat is jullie ervaringen met klagen bij de gemeente als beplanting op gemeente grond voor schaduw op en verminderde opbrengst van je zonnepanelen zorgt?

Voor nu schat ik in dat het weinig effect heeft omdat de boom nu nog niet hoog genoeg is om in de zomer voor schaduw te zorgen.
Wat als die boom over een paar jaar hoger is geworden? Maak ik dan kans als ik klaag?
Je hebt vaak vooral pech vrees ik. Ik heb recent wel de gemeente zover gekregen om een boom die direct naast ons perceel staat over een tijd weg te halen, maar dit was al een vrij grote en stervende boom. Ik heb een klacht ingediend over algehele overlast vanwege dode vallende takken en omval risico (op mijn huis!) en de gemeente heeft dus besloten om die boom weg te halen. Wel wordt er een nieuwe boom voor weergeplant, die minder hoog zou worden, en met wat geluk een maximale hoogte heeft nog net onder waar onze zonnepanelen beginnen.

Dus je kan klagen over overlast van die boom, of een andere reden, maar zonnepanelen alleen denk ik niet dat ze daar wat mee doen. Als je een idee hebt om ergens anders meer bomen te planten of een andere "groene vervanging" heb je meer kans van slagen. De vriendelijke gemeente ambtenaren die ik hier sprak noemden dat als een boom verwijderd wordt er ook weer een boom voor weer geplant moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 09:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Conrado schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:17:
Ik ben bezig een nieuw huis te ontwerpen, met logischerwijs zonnepanelen. Mede door (wat) schaduwwerking wordt dat met SolarEdge of Enphase, waarbij ik een voorkeur heb voor het laatste.
Echter, ik ben op zoek naar goede informatie over in-dak oplossing, van standaard panelen en niet van de solar dakpannen.

Mijn architect begon direct te stuiteren, want brandgevaarlijk en zo. Nu las ik dat met bv Enphase de kans op brand nihil is, bv door individuele afschakeling en omdat vlambogen niet kunnen optreden. Maar is dat ook zo? Wie weet hoe dat zit en wie weet waar ik goed advies over de constructieve aspecten voor de montage kan vinden?
Hoewel indak mooier kan zijn heeft het grote nadelen.

1 minder ombrengst
2 minder btw teruggave
3 bij bepaalde systemen meer brand gevaar
4 maatvoering panelen veranderd best veel als er onverhoopt iets is met de panelen gebeurd of je wil ze om een andere reden vervangen dan ben je over 10 jaar waarschijnlijk zuur en moet je een nieuw systeem kopen of je bent extreem beperkt in de keuze voor je panelen.

Ik heb zelf mijn panelen op een stalen damwand sandwich paneel gelegd om al die nadelen niet of minder te hebben. randen worden afgewerkt met pannen etc. dus het heeft eigenlijk he uiterlijk met indak maar is opdak
Het "normale" indaksysteem teken ik alleen als een klant het echt heel graag wil. maar die heb ik al bijna 2 jaar niet meer gehad.

Mijn advies verzin of een goed altenatief zonder de nadelen of pak gewoon een mooi opdak systeem. op een strak nieuw dak ziet het er doorgaans prima uit. door een cowboy op zaterdag ochtend op het dak gemieterd op 40 jaar oude scheef liggende pannen ziet er vaak niet zo goed uit, daar ben ik het mee eens.

De keus waarom ik wel indak heb
  1. veel minder pannen die ik (zelf naar boven moet sjouwen) en dus minder gewicht voor de stok oude constructie
  2. iets mooier uiterlijk
  3. icm de sandwichpanelen goede en voordelige keuze voor mijn verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Gerco-M schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:48:
[...]

Je hebt vaak vooral pech vrees ik. Ik heb recent wel de gemeente zover gekregen om een boom die direct naast ons perceel staat over een tijd weg te halen, maar dit was al een vrij grote en stervende boom. Ik heb een klacht ingediend over algehele overlast vanwege dode vallende takken en omval risico (op mijn huis!) en de gemeente heeft dus besloten om die boom weg te halen. Wel wordt er een nieuwe boom voor weergeplant, die minder hoog zou worden, en met wat geluk een maximale hoogte heeft nog net onder waar onze zonnepanelen beginnen.

Dus je kan klagen over overlast van die boom, of een andere reden, maar zonnepanelen alleen denk ik niet dat ze daar wat mee doen. Als je een idee hebt om ergens anders meer bomen te planten of een andere "groene vervanging" heb je meer kans van slagen. De vriendelijke gemeente ambtenaren die ik hier sprak noemden dat als een boom verwijderd wordt er ook weer een boom voor weer geplant moet worden.
Eerlijk gezegd heb ik ook lage verwachtingen wat betreft positieve reacties ;)

Uit ervaring weet ik dat de gemeente niet gevoelig is voor argumenten als overlast (plakkende substantie die auto's vervuilt of kastanje/bladeren die in onze tuinen en opritten terecht komen).
Wanneer veilgheid in het geding is, reageren ze wel snel.

Vroeg me af of een gemeente die groene stroom en zonnepanelen promoot wel gevoelig is voor argument verminderde opbrengst.
Overigens zou ie van mij niet weg hoeven, als ze em maar naar beneden snoeien (waarbij ik niet weet of dat zomaar kan bij een wilekeurige boomsoort :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 09:14

twain4me

Tacoos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik ook lage verwachtingen wat betreft positieve reacties ;)

Uit ervaring weet ik dat de gemeente niet gevoelig is voor argumenten als overlast (plakkende substantie die auto's vervuilt of kastanje/bladeren die in onze tuinen en opritten terecht komen).
Wanneer veilgheid in het geding is, reageren ze wel snel.

Vroeg me af of een gemeente die groene stroom en zonnepanelen promoot wel gevoelig is voor argument verminderde opbrengst.
Overigens zou ie van mij niet weg hoeven, als ze em maar naar beneden snoeien (waarbij ik niet weet of dat zomaar kan bij een wilekeurige boomsoort :9 )
Vragen kan natuurlijk altijd met het idee: Nee heb je ,klap voor je kop aan je krijgen.
Maar pas als de overlast onrechtmatig is heb je een poot om op te staan.
En of een gemeente te bewegen is om met millieu argumenten bomen te gaan kappen of extreem te snoeien dat denk ik niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Cavalera125 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:00:
Vraagje over enphase enlighten. Installateur heeft systeem geinstalleerd en geconfigureerd. Er is een array ingesteld e.d., maar daar kan je als gebruiker zelf alleen naar kijken, niks aanpassen. Is het mogelijk om jezelf als doe het zelver of installateur te registeren en toegang te geven tot je eigen systeem?

Of moet je dit via de oorspronkelijke installateur regelen?
Volgens mij moet je wel een paar training / goedkeuringen door.
Maar het zou moeten kunnen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Conrado schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:17:

Helemaal eens met @twain4me dat heb ik in het verleden ook wel aangeraden (op sandwich leggen).
Een dak van een (ook nieuwbouw) huis is zelden stak genoeg om echt mooi panleen op te leggen met indak.
De maat van panelen veranderd zo'n beetje elk jaar, als niet vaker.
Dus een upgrade van je dak naar n ander paneel of bij schade is een heel stuk lastiger bij indak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Tacoos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:42:
[...]

Interesseert ze weinig. Is een andere afdeling.
Ze gaan steeds meer voorwaarden aan het plaatsen van PV panelen verbinden.
Een collega van me wilde panelen op de straatkant van zijn dak. Gemeente kwam met de tegeneis dat hij dan wel zijn bestrating uit de voortuin haalde omdat het beleid is dat je zoveel mogelijk regenwater moet afvoeren op eigen terrein.
Het wordt steeds meer koehandel.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kom op.. je kan toch ook geen bomen gaan hakken omdat dat zo groen is? :?

Wij hebben ook flinke bomen in onze tuin. Plaatsing van de panelen door onszelf en twee buren houdt daar rekening mee. Een derde buur heeft gemeld dat we ze maar even om moeten halen. Lijkt 't nog te menen ook. Afijn, gemeentelijk beleid maakt van dat soort insteek volstrekt gehakt, gelukkig. Zou echt geen kapvergunning voor afgegeven worden.

Wat dat betreft denk ik dat we momenteel her en der in het land ook wat doorschieten met zonneparken aanleggen op landbouwgrond. Onzin: we hebben echt nog dakoppervlak (en bermen e.d.) zat. Leg maar vol die boerenschuren, winkelcentra, bedrijfshallen, stations en perronoverkappingen. Denk niet dat we plek te kort komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Tacoos schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:42:

Je hebt dan pech. Overigens, als je nu last heb van "wat schaduw", dan zou het zomaar kunnen dat je daar niet of nauwelijks minder opbrengst van hebt. Optimaliseren voor de winter heeft eigenlijk geen zin. Mijn opbrengst in januari was nog geen 2% van mijn jaaropbrengst

Heb je tussen maart en oktober er ook nog last van? En wellicht is dit een situatie waar micro omvormers nuttig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 02-02-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Gwaihir schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:56:

Wij hebben ook flinke bomen in onze tuin. Plaatsing van de panelen door onszelf en twee buren houdt daar rekening mee. Een derde buur heeft gemeld dat we ze maar even om moeten halen. Lijkt 't nog te menen ook. Afijn, gemeentelijk beleid maakt van dat soort insteek volstrekt gehakt, gelukkig. Zou echt geen kapvergunning voor afgegeven worden.

Wat dat betreft denk ik dat we momenteel her en der in het land ook wat doorschieten met zonneparken aanleggen op landbouwgrond. Onzin: we hebben echt nog dakoppervlak (en bermen e.d.) zat. Leg maar vol die boerenschuren, winkelcentra, bedrijfshallen, stations en perronoverkappingen. Denk niet dat we plek te kort komen.
Volgens mij heb je het nu over 2 verschillende dingen. Een boom omzagen zodat een huisinstallatie meer opwerkt, lijkt me idd wat gortig. Stroom opwekken blijft toch altijd een secundaire functie van een huisdak. Maar zonneparken moeten gewoon gebouwd worden. We hebben die energie keihard nodig. Dat betekent niet dat (geschikte) daken overgeslagen moeten worden, maar alléén op daken installeren gaat gewoon niet snel genoeg en zet niet genoeg zoden aan de dijk.

Het is het zelfde met de mensen die zeggen "laat ze die windmolens maar in de noordzee plaatsen". Natuurlijk is dat een goed idee, maar dat betekent niet dat we daarom minder windmolens op land moeten bouwen. We moeten overal zoveel mogelijk windmolens bouwen. Zelfde geldt voor zonnepanelen.

Lege daken zijn helaas lang niet altijd geschikt. Ze kunnen te zwak zijn, of binnen nu en 15 jaar aan groot onderhoud of zelfs sloop toe zijn. Vaak staan er allerlei installaties op (luchtbehandeling, glazenwasserslift, etc). Er zijn vaak lastige constructies van eigenaren en huurders, waarbij beiden vaak kunnen wisselen en niet perse gebaat zijn bij een langetermijn investering. Kortom het is lastiger dan het lijkt.

Landbouwgrond is meestal goedkoop en levert weinig op. Het is makkelijk te beheren en je zit niet met allerlei constraints van andere gebruikers. Dat werkt dus een stuk sneller en efficiënter. Bovendien, wat is precies je argument om níét op landbouwgrond te bouwen? Voor de biodiversiteit is een zonnepark waarschijnlijk beter dan het zoveelste maaiveld. Je kunt het lelijk vinden, maar dat is al snel opgelost met een rijtje struiken ervoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
mcDavid schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:13:
Bovendien, wat is precies je argument om níét op landbouwgrond te bouwen? Voor de biodiversiteit is een zonnepark waarschijnlijk beter dan het zoveelste maaiveld. Je kunt het lelijk vinden, maar dat is al snel opgelost met een rijtje struiken ervoor.
Jij wilt toch ook graag elke dag eten? Het is misschien nieuw voor je, maar (de grondstof voor) dat eten komt niet uit een fabriek, maar wordt door boeren verbouwd. En dat doen we nergens zo efficiënt en met zo weinig bestrijdingsmiddelen als in Nederland. En daarvoor heb je grond nodig. Bij voorkeur goed vruchtbare landbouwgrond op een plek met de juiste infrastructuur qua verwerking, watervoorziening, opleidingsniveau van boeren etc. En dat heb je in Nederland.
Het is dus eeuwig zonde om de meest efficiënte landbouwgrond die we op de wereld hebben op te offeren voor zonnepanelen die je ook elders kunt plaatsen. Bijvoorbeeld boven snelwegen, parkeerterreinen of op daken.
Dat zijn nog meer dan genoeg vierkante meters om de komende jaren vooruit te kunnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 11:14
twain4me schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:26:
[...]Hoewel indak mooier kan zijn heeft het grote nadelen.
[...]
1 minder ombrengst
Volgens een onderzoek aan een een Belgische Hogeschool viel dat reuze mee (2.7% minder)
2 minder btw teruggave
Klopt. je krijgt maar 1/3 terug omdat de zonepanelen 2 functies kunnen vervullen
3 bij bepaalde systemen meer brand gevaar
Als is de basis-oorzaak een slechte installatie (slecht passende connectoren), niet de indak-montage an-sich.
4 maatvoering panelen veranderd best veel als er onverhoopt iets is met de panelen gebeurd of je wil ze om een andere reden vervangen dan ben je over 10 jaar waarschijnlijk zuur en moet je een nieuw systeem kopen of je bent extreem beperkt in de keuze voor je panelen.
Een keuze voor systeem zou voor meer dan 10 jaar moeten zijn.
Ik heb zelf mijn panelen op een stalen damwand sandwich paneel gelegd om al die nadelen niet of minder te hebben. randen worden afgewerkt met pannen etc. dus het heeft eigenlijk he uiterlijk met indak maar is opdak
Zo heb ik het ook opgelost. Heb je als het ware een brandscherm tussen de panelen (connectoren...) en de brandbare delen van het dak. Bovendien zou een aardlek aan moeten spreken waardoor je erop wordt geattendeerd dat er iets niet goed is.
[..]De keus waarom ik wel indak heb
• veel minder pannen die ik (zelf naar boven moet sjouwen) en dus minder gewicht voor de stok oude constructie
• iets mooier uiterlijk
• icm de sandwichpanelen goede en voordelige keuze voor mijn verbouwing
Ik vond de prijs van damwandplaat (op traditioneel dak) nog tegenvallen (is maar voor deel van dak). Nauwelijks goedkoper dan de dakpannen die ik voor de rest van de garage had. Zo'n semi-indak systeem was uiteindelijk wel veel meer werk...Maar ach, het is ook hobby, nietwaar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 11:14
[...]Lege daken zijn helaas lang niet altijd geschikt. Ze kunnen te zwak zijn, of binnen nu en 15 jaar aan groot onderhoud of zelfs sloop toe zijn. Vaak staan er allerlei installaties op (luchtbehandeling, glazenwasserslift, etc). Er zijn vaak lastige constructies van eigenaren en huurders, waarbij beiden vaak kunnen wisselen en niet perse gebaat zijn bij een langetermijn investering. Kortom het is lastiger dan het lijkt.

Landbouwgrond is meestal goedkoop en levert weinig op. Het is makkelijk te beheren en je zit niet met allerlei constraints van andere gebruikers. Dat werkt dus een stuk sneller en efficiënter. Bovendien, wat is precies je argument om níét op landbouwgrond te bouwen? Voor de biodiversiteit is een zonnepark waarschijnlijk beter dan het zoveelste maaiveld. Je kunt het lelijk vinden, maar dat is al snel opgelost met een rijtje struiken ervoor.
Op het platteland is de landbouw (en veeteelt) de ruggengraat van de samenleving waar veel andere banen van zijn afgeleid. Dat het in jouw ogen te weinig oplevert is omdat we er aan gewend zijn geraakt (en dat landbouwproducten belachelijk goedkoop zijn. Het is van de zotte dat een liter melk nauwelijks duurder is dan een liter mineraalwater...

Zonnepanelen op een dak is eigenlijk al raar in Nederland, maar zonneparken is helemaal kolder. Het kan alleen maar uit door de subsidie (en die miljarden verdwijnen vervolgens naar het buitenland...). In Zuid Europa brengt eenzelfde paneel al 50% meer op, aan de andere kant van de Middellandse zee het dubbele...

Ik geloof er niets van dat er in die schaduw zoveel leven is. Zeker bij een Oost-West zoals recent in de omgeving is gebouwd, is het zo donker onder de panelen helemaal niets groeit.

Zonne-energie op huizen en andere daken: Prima. De ruimte is toch al in gebruikt enm alle beetjes helpen.

Maar zonneparken op het platteland: Weg ermee! Ga eerst de stad maar eens volleggen en ophouden om datacenters van Google en Microsoft een groen stempel te geven ten koste van ons landschap en onze samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
WackoH schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Op het platteland is de landbouw (en veeteelt) de ruggengraat van de samenleving waar veel andere banen van zijn afgeleid. Dat het in jouw ogen te weinig oplevert is omdat we er aan gewend zijn geraakt (en dat landbouwproducten belachelijk goedkoop zijn. Het is van de zotte dat een liter melk nauwelijks duurder is dan een liter mineraalwater...

Zonnepanelen op een dak is eigenlijk al raar in Nederland, maar zonneparken is helemaal kolder. Het kan alleen maar uit door de subsidie (en die miljarden verdwijnen vervolgens naar het buitenland...). In Zuid Europa brengt eenzelfde paneel al 50% meer op, aan de andere kant van de Middellandse zee het dubbele...
En ondertussen exporteren we het leeuwendeel van onze landbouwproducten, en importeren we stroom. Als je bang bent dat de balans verstoord raakt kun je dus beter zoveel mogelijk landbouwgrond zo snel mogelijk ombouwen tot energiecentrale, wordt het alleen maar beter van.
Zonne-energie op huizen en andere daken: Prima. De ruimte is toch al in gebruikt enm alle beetjes helpen.

Maar zonneparken op het platteland: Weg ermee! Ga eerst de stad maar eens volleggen en ophouden om datacenters van Google en Microsoft een groen stempel te geven ten koste van ons landschap en onze samenleving.
Ja daar heb je 'm weer... "ga eerst maar eens X of Y" Natuurlijk moeten datacenters aan banden gelegd en natuurlijk moeten daken volgelegd worden, maar nog liever dan dat we dat éérst doen, doen we gewoon alles tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Gwaihir schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:56:

Wij hebben ook flinke bomen in onze tuin. Plaatsing van de panelen door onszelf en twee... snip...
Hoho, niemand zei omhakken; ik dacht aan wat terugsnoeien. Een tak die hinderlijk hangt voor verkeer bijvoorbeeld gaat er immers ook af :+
Kalentum schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:09:
[...]

Je hebt dan pech. Overigens, als je nu last heb van "wat schaduw", dan zou het zomaar kunnen dat je daar niet of nauwelijks minder opbrengst van hebt. Optimaliseren voor de winter heeft eigenlijk geen zin. Mijn opbrengst in januari was nog geen 2% van mijn jaaropbrengst

Heb je tussen maart en oktober er ook nog last van? En wellicht is dit een situatie waar micro omvormers nuttig zijn.
Maart tot oktober weet ik niet, ik oriënteer me pas sinds kort op zonnepanelen, maar als de zon een beetje hoger komt heb ik er voorlopig geen last van.
Misschien dat mijn buurman al data heeft trouwens, die heeft al een aantal maanden panelen en ook zo'n zelfde boom voor het huis.

Eerst gaan we een dakkapel zetten en die zal sowieso een deel van de dag schaduw geven op een of twee panelen. Totaal denk ik dat er 11 komen.
Daarom dacht ik aan solaredge. Maar als er meer panelen met schaduw te maken krijgen zijn micro omvormers misschien efficienter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
zonneparken moeten gewoon gebouwd worden. We hebben die energie keihard nodig. Dat betekent niet dat (geschikte) daken overgeslagen moeten worden, maar alléén op daken installeren gaat gewoon niet snel genoeg en zet niet genoeg zoden aan de dijk.

Het is het zelfde met de mensen die zeggen "laat ze die windmolens maar in de noordzee plaatsen". Natuurlijk is dat een goed idee, maar dat betekent niet dat we daarom minder windmolens op land moeten bouwen. We moeten overal zoveel mogelijk windmolens bouwen. Zelfde geldt voor zonnepanelen.

Lege daken zijn helaas lang niet altijd geschikt. Ze kunnen te zwak zijn, of binnen nu en 15 jaar aan groot onderhoud of zelfs sloop toe zijn. Vaak staan er allerlei installaties op (luchtbehandeling, glazenwasserslift, etc). Er zijn vaak lastige constructies van eigenaren en huurders, waarbij beiden vaak kunnen wisselen en niet perse gebaat zijn bij een langetermijn investering. Kortom het is lastiger dan het lijkt.

Landbouwgrond is meestal goedkoop en levert weinig op. Het is makkelijk te beheren en je zit niet met allerlei constraints van andere gebruikers. Dat werkt dus een stuk sneller en efficiënter. Bovendien, wat is precies je argument om níét op landbouwgrond te bouwen? Voor de biodiversiteit is een zonnepark waarschijnlijk beter dan het zoveelste maaiveld.
Landbouwgrond is zo goedkoop, qua aanschafprijs, omdat je er geen andere dingen mee mag doen dan land- of bosbouw. Daar lijkt in deze mee gesmokkeld te worden..

En daarmee is m.i. de stimulans om die horden die je noemt te nemen te klein. Waarom valt zo'n dak niet eerder te versterken / onderhouden / vernieuwen? Waarom zou je er niet uit kunnen komen met de eigenaar / gebruikers onder je? - Dat meervoudig gebruik en evt. meervoudig eigendom geldt voor elk appartementencomplex, met en zonder winkels op de begane grond.

Kennelijk moeten we nog even aan 't idee wennen, maar komt dat eenmaal op gang dan kunnen we (in exponentieel groeiend tempo) al die daken veroveren. Voor de zonneparken geldt het omgekeerde: het lijkt nu even een snelle oplossing, maar het wordt nu al lastig goede plekken te vinden (exponentieel lastiger?). Dus zelfs al zouden die vergunningen expliciet voor 25 jaar afgegeven worden, met de verplichting tot dan weer opdoeken, dan blijft het m.i. beperkt effectief, omdat je nu het noodzakelijke nemen van die genoemde horden vertraagt.

En omdat daarnaast tal van andere duurzame oplossingen óók een beroep doen op landbouwgrond. Die loop je dan nodeloos voor de voeten. Ethanol door de brandstof? Moet uit een gewas komen. Biomassa stoken? Moet ergens groeien. Etc. En op al die vlakken willen we net zo goed snel meters maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tacoos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Hoho, niemand zei omhakken; ik dacht aan wat terugsnoeien. Een tak die hinderlijk hangt voor verkeer bijvoorbeeld gaat er immers ook af :+
Wellicht. Ik hoop dat je reëel in je inschatting daaromtrent bent. Iemand had het ook over groter groeien en ja.. dat doen bomen. En doorgaans laten we ze dat op natuurlijke wijze doen, dus niet zoals de coniferenhaag die altijd even groot blijft. (En een conifeer kan dat hebben..)

En misschien trigger ik scheef; buurvrouw had het over 'toppen'. Waarmee ze bedoelde dat van bomen van 30+ jaar oud de bovenste 60% maar af zou moeten. Waanzin.. als dat overlevingskans heeft ziet het er niet uit en maakt het een onderhoudsnachtmerrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Gwaihir schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Landbouwgrond is zo goedkoop, qua aanschafprijs, omdat je er geen andere dingen mee mag doen dan land- of bosbouw. Daar lijkt in deze mee gesmokkeld te worden..

En daarmee is m.i. de stimulans om die horden die je noemt te nemen te klein. Waarom valt zo'n dak niet eerder te versterken / onderhouden / vernieuwen? Waarom zou je er niet uit kunnen komen met de eigenaar / gebruikers onder je? - Dat meervoudig gebruik en evt. meervoudig eigendom geldt voor elk appartementencomplex, met en zonder winkels op de begane grond.
Ja, natuurlijk kun je altijd naar mogelijkheden zoeken, maar ook dat kost tijd. Ik wil enkel aangeven dat er goede redenen zijn waarom het volleggen van daken niet zo snel gaat als we idealiter zouden willen, en dat zonnecentrales in het vrije veld daarom een belangrijke aanvulling zijn.
Kennelijk moeten we nog even aan 't idee wennen, maar komt dat eenmaal op gang dan kunnen we (in exponentieel groeiend tempo) al die daken veroveren. Voor de zonneparken geldt het omgekeerde: het lijkt nu even een snelle oplossing, maar het wordt nu al lastig goede plekken te vinden (exponentieel lastiger?). Dus zelfs als zouden die vergunningen expliciet voor 25 jaar afgegeven worden, met de verplichting tot dan weer opdoeken, dan blijft het m.i. beperkt effectief, omdat je nu het noodzakelijke nemen van die genoemde horden vertraagt.

En omdat daarnaast tal van andere duurzame oplossingen óók een beroep doen op landbouwgrond. Die loop je dan nodeloos voor de voeten. Ethanol door de brandstof? Moet uit een gewas komen. Biomassa stoken? Moet ergens groeien. Etc. En op al die vlakken willen we net zo goed snel meters maken..
Dat valt ook wel weer mee. Niemand gaat zonnepanelen leggen op vruchtbare akkers waar je lekker lijnzaad op kunt verbouwen. Die zijn veel te duur. Deze komen over het algemeen op grasland terecht wat hooguit ten koste gaat van een stukje veeteelt, waar we sowieso al veel te veel van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisholstege
  • Laatst online: 05-01-2024
Ja voor alleen ons eigen land is de veeteelt te groot. Maar we zijn niet alleen op de wereld, of ga jij zonder koffie, sinaasappels, katoen etc verder leven?

Het gebruik van land door een Nederlander is zo veel, dat Nederland zelf niet groot genoeg is om al dat landgebruik af te dekken.

Ander punt, Nederlandse landbouw heeft een van de laagste, zo niet laagste co2 footprint ter wereld.
Dan kunnen ze beter de landbouw hier uitvoeren, en de panelen leggen op plekken waar de zon meer doet dan hier. Daar verlaag je de wereldwijde co2 uitstoot meer mee dan hier minder veeteelt/landbouw en elders ter wereld de helft meer co2 gaan uitstoten. Om over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen nog maar te zwijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisholstege op 02-02-2021 21:06 ]

5.940 Wp ZO/NW, Goodwe 3.6, Nunspeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
chrisholstege schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:04:
Ja voor alleen ons eigen land is de veeteelt te groot. Maar we zijn niet alleen op de wereld, of ga jij zonder koffie, sinaasappels, katoen etc verder leven?

Het gebruik van land door een Nederlander is zo veel, dat Nederland zelf niet groot genoeg is om al dat landgebruik af te dekken.

Ander punt, Nederlandse landbouw heeft een van de laagste, zo niet laagste co2 footprint ter wereld.
Dan kunnen ze beter de landbouw hier uitvoeren, en de panelen leggen op plekken waar de zon meer doet dan hier. Daar verlaag je de wereldwijde co2 uitstoot meer mee dan hier minder veeteelt/landbouw en elders ter wereld de helft meer co2 gaan uitstoten. Om over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen nog maar te zwijgen.
Helaas is de regeldruk in Nederland al dusdanig dat we een salderingsregeling voorruit blijven schuiven, (groene) plannen op Europees niveau ook moeilijk blijken of in ieder geval niet in elke lidstaat de handen op elkaar kunnen krijgen en dan hebben we het nog niet gehad over 'wereldse' regelingen, die uitermate goed zouden werken, but alas...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55

Proton_

Team Welles

In AWM zijn topics waar deze (waardevolle) discussie beter past.
Energie - crisis & actualiteit
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

inderdaad, we gaan weer terug naar de scope van dit topic; opwekken met pv (op eigen dak)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 11:00
Andre1973 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:27:
[...]
Helemaal eens met @twain4me dat heb ik in het verleden ook wel aangeraden (op sandwich leggen).
Een dak van een (ook nieuwbouw) huis is zelden stak genoeg om echt mooi panleen op te leggen met indak.
De maat van panelen veranderd zo'n beetje elk jaar, als niet vaker.
Dank, ook @twain4me, voor jullie reacties.

Echter, ik kan ik het niet helemaal volgen. In-dak panelen worden ook gewoon op rails gemonteerd net als op-dak. Daarnaast als je op-dak bijvoorbeeld een 3x4 rijtje hebt liggen heb je dan ook een uitdaging als de vervanging afwijkt in de maatvoering.

Voorbeeld van een in-dak constructie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKSHaBUAYfdYyzjy9H2kU0YHTLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxbFDOUueR76QsB2gOMjiREe.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
[...]

Volgens mij heb je het nu over 2 verschillende dingen. Een boom omzagen zodat een huisinstallatie meer opwerkt, lijkt me idd wat gortig. Stroom opwekken blijft toch altijd een secundaire functie van een huisdak. Maar zonneparken moeten gewoon gebouwd worden. We hebben die energie keihard nodig. Dat betekent niet dat (geschikte) daken overgeslagen moeten worden, maar alléén op daken installeren gaat gewoon niet snel genoeg en zet niet genoeg zoden aan de dijk.

Nog beter wij hebben ons eigen datacenter, en hebben onze eigen zonnepanelen veld.
Dit hebben we op zeer vervuilde grond staan, waar anders nooit iets mee zou gebeuren. Omdat onze installatie niet meer dan x CM de grond in gaat niet hoeven saneren. En ons DC voorzien we nu 60% van de tijd van eigen stroom. Dus de impact op de algehele infra is minder. Winwin :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
[...]

Ik vind ook dat die windmolens, biomassacentrales en zonneparken niet in de buurt van Amsterdam geplaatst moeten worden, want dat is heel vervelend voor al die groenlinks yuppen in yburg. ;)
Beter is het om ze in de buurt van plattelandsdorpjes te plaatsen. ;)
Terecht dat groenlinksers nu pas bezwaren gaan maken tegen biomassacentrales en windmolens bij Amsterdam, want het moet niet te dicht bij hen komen, maar bij anderen(lees, de provincie). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
doggy1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:13:
[...]

Ik vind ook dat die windmolens, biomassacentrales en zonneparken niet in de buurt van Amsterdam geplaatst moeten worden, want dat is heel vervelend voor al die groenlinks yuppen in yburg. ;)
Beter is het om ze in de buurt van plattelandsdorpjes te plaatsen. ;)
Terecht dat groenlinksers nu pas bezwaren gaan maken tegen biomassacentrales en windmolens bij Amsterdam, want het moet niet te dicht bij hen komen, maar bij anderen(lees, de provincie). ;)
Tsja, daar kun je wat van vinden :P
Bij Windmolens en Biomassacentrales is dat geloof ik wel gegrond, en die moeten gewoon nergens in de buurt van iemand in welke provicie dan ook staan. Van bijvoorbeeld een windmolen kun je echt last hebben, slagschaduw en geluid. Biomassa stank/dampen.

Zonnenpanelen parken nemen behalve ruimte daarentegen niks weg, vind je het uiterlijk niet mooi dan plaats je maar een extra haagje. dat zal niet lukken bij die andere twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik woon toevallig in het Brabantse platteland, maar om ons heen ligt gewoon verschrikkelijk veel land braak. De percelen zijn te klein om goed te boeren en de boeren zelf hebben veel last van vergrijzing en stoppen met boeren.
Soms staan er twee koeien tussen de brandnetels, bramen en distels en dat noemen ze natuur beheer.
Daarnaast zit ik in de bouw en veel bestaande daken zijn helemaal niet geschikt voor PV panelen. Ze kunnen het gewicht gewoon niet dragen. Ook het type dakbedekking en isolatie speelt een rol.
Daarnaast is de brandverzekering direct een veelvoud als er panelen op komen te liggen.
Dus op het oog is het allemaal makkelijk om te bepalen wat een ander moet doen zonder de achtergrond te kennen.

Maar het is makkelijk praten als je het over het geld van een ander hebt om de daken aan te passen en de panelen aan te schaffen. Investeringen moeten gewoon terug verdiend worden of door de samenleving worden betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
Pietje555 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:00:
I.....................
Daarnaast is de brandverzekering direct een veelvoud als er panelen op komen te liggen.
.....................
Dàt argument heb ik nog nooit eerder gehoord. Is dat zo?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Naalroc schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Dat zal zeker kloppen. Heb zelfs gehoord van een distributiecentrum dat de hele zonne-installatie van het dak verwijderd heeft nadat deze brand veroorzaakt had en ze met miljoenen schade zaten. Dat is niet bepaald goed voor het imago van zonne-energie. En ik ken de specifieke oorzaak niet, maar je kunt best beargumenteren dat dat dak (blijkbaar) ivm het hoge risico gewoon niet geschikt was voor zonne-energie.

Dus ja ik blijf het zeggen: Alle daken volleggen is een goed streven maar makkelijker gezegd dan gedaan. Van mij mag er best een vorm van dwang komen om nieuwe (bedrijfs-)panden te voorzien van zoveel mogelijk zonnepanelen, maar alle bestaande daken volleggen met panelen is (iig op korte termijn) gewoon onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Thialfstadion zit ook met dit probleem.
Voor je omgevingsvergunning moet een nieuw kantoor of bedrijf al voorzien zijn van (een aantal) PV panelen om aan de EPU te voldoen, maar ik heb inderdaad al verschillende gebouwen welke hier vanaf zien en op een andere manier aan hun norm komen in verband met de brandverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Naalroc schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Voor woonhuizen lijkt dit niet te kloppen na een snelle Google opdracht... althans, Interpolis stelt dat ze automatisch meeverzekerd worden in de Woonhuis verzekering... Hoe dat bij bedrijven zit heb ik geen idee van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
https://www.destentor.nl/...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Ben zelf met 2 distributie centra bezig (65.000 m² dak) en die overwegen ook alle plannen voor PV panelen uit te stellen/annuleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Pietje555 op 03-02-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Pietje555 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:32:
Thialfstadion zit ook met dit probleem.
Voor je omgevingsvergunning moet een nieuw kantoor of bedrijf al voorzien zijn van (een aantal) PV panelen om aan de EPU te voldoen, maar ik heb inderdaad al verschillende gebouwen welke hier vanaf zien en op een andere manier aan hun norm komen in verband met de brandverzekering.
WMB is dat voor nieuwbouw een zwak argument. Dan maak je je dak maar gewoon goed brandveilig.

Da's wat anders dan bestaande bouw waar je wellicht met houten daken zit met brandbare isolatiematerialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
Ninjetsu NL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Voor woonhuizen lijkt dit niet te kloppen na een snelle Google opdracht... althans, Interpolis stelt dat ze automatisch meeverzekerd worden in de Woonhuis verzekering... Hoe dat bij bedrijven zit heb ik geen idee van...
Precies, mijn verzekering dekt het ook zonder verdere navraag.
Met het Thialf geval ben ik bekend, maar was dat niet een geval van teveel dakbelasting?
Wat betreft een distributiecentrum, daarbij denk ik aan een bitumen dak met daaronder piepschuim isolatie, beden brandbaar.
Maar de meeste woonhuizen hebben toch gewoon pannen daken die onbrandbaar zijn?
En mijn situatie, ik betaal al zo'n beetje de dubbele premie, maar dat ligt aan mijn rieten dak, niet aan de PV panelen; die panelen liggen op de golfplaat gedekte schuur >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Naalroc schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:41:
Met het Thialf geval ben ik bekend, maar was dat niet een geval van teveel dakbelasting?
Nee, de niet brandveilige (isolatie) laag die eronder zit.
Ze zijn nu aan het kijken naar een coating op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-09 16:29
Tweakers,

zouden jullie met de volgende situatie willen meedenken. Ik zit zonnepanelen te overwegen maar ben bang dat de beperkte ruimte ervoor gaat zorgen dat ik weinig zonnepanelen kan plaatsen (en daarmee een lager rendement).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNSPk_Drb0PJv4FZWWABVIUBro8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LJhl2Uq6YWF0dSIMLlQl3tk2.png?f=user_large

De hoekhuis links is van mij. De voorkant (onderkant) staat op het zuiden, de achterzijde op het noorden. Zowel voor als achter heb ik een dakkapel.

1. De afmeting van het dakgoot tot dakkapel is 2.19m, de breedte van het dak is ~5.10m.

2. Als ik kijk naar de buren, rekening houd met minimaal 20cm van de dakgoot zouden er voor het dakkapel 5 zonnepanelen passen.

3. Dakkapel zelf heeft een houten constructie en is niet verstevigd. Als ik het goed heb gelezen wordt het dan afgeraden om daar panelen te plaatsen. Rechts naast het dakkapel begint de dak van de buren. Hier kan ik dus helaas niets plaatsen.

4. Links van het dakkapel zouden er nog wellicht 2 zonnepanelen passen, echter zouden deze een groot deel van de dag van de schaduw genieten.

Ons verbruik ligt rond de 3.600kwh. Met 5 panelen van rond de 365W zouden we de helft van ons verbruik afdekken. De grootste kosten van zonnepanelen liggen hem in verhouding in het leggen. Ik ben helaas niet vakkundig genoeg om dit zelf te doen en kan deze kosten dus niet weg bezuinigen. Een kleine rekensom brengt mij erop dat de terugverdientijd al gauw naar de 10 jaar gaat.

Kortom: zie ik iets over het hoofd waardoor het alsnog waard is om zonnepanelen te leggen/zouden er meer zonnepanelen op het dak passen dan dat ik denk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:34

timovd

Voorsprong door techniek

@Mr Bald Duck op beide dakkapellen oost/west neerleggen, zodat je weinig ballast nodig hebt.
Maar eigenlijk hoort dat in een eigen topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedeavond,

Sinds eergisteren heb ik zonnepanelen laten plaatsen.
Zonnepanelen liggen keurig op 2 daken (oost/west 10/6 verhouding)
Zijn 330w zonnepanelen met een solaredge 4000w omvormer.
Ook is elke paneel aangesloten op een optimizer.

Mijn opwekking aan de oostzijde lijkt prima te zijn voor een bewolkte dag..
Echter de panelen aan de westzijde lijken vrijwel niets te doen.
Hebben jullie hier een verklaring voor?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeZFQrJ3BaX7Gju1aC6Q0tokXQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LZ0q9luyA5WZ5EcZFPiAxx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 21:53
Welk type optimizer is er gebruikt?
Zijn het 1 of 2 strings aan de omvormer?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:05:
Goedeavond,

Hebben jullie hier een verklaring voor?[Afbeelding]
Ik denk dat het twee aparte string zijn en dat de verkeerde optimiser is gebruikt, en dat daardoor die string niet start met weinig licht.
Er is ergens een apart topic voor solar edge met tegenvallende resultaten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:05:
Goedeavond,

Hebben jullie hier een verklaring voor?[Afbeelding]
Ik ben nog maar even gaan zoeken en dit is het SolarEdge topic waar ik (en hier reneeke1970) het over had.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Ik denk dat het twee aparte string zijn en dat de verkeerde optimiser is gebruikt, en dat daardoor die string niet start met weinig licht.
Er is ergens een apart topic voor solar edge met tegenvallende resultaten
Dankjullie wel. Ik zal in het nieuwe forum reageren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dre schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:59:
@onetime
Ik heb nog eens zitten rekenen aan 2,5mm2 versus 4mm2 bij een 4410 Wp installatie op een 3600 Watt omvormer met 10 meter installatiedraad. Winst 3,6 kWh per jaar.

Ik kom op een terugverdientijd van 22,7 jaar :+
Dat is als het geen andere problemen voorkomt; één dag afschakelen door te hoge spanning voorkomen zou al genoeg kunnen zijn om het terug te verdienen. Ben jij niet degene die weet dat dit een héél kleine investering is die zomaar zou kunnen voorkomen dat er brand ontstaat? scherp gebogen draden vlakbij de aansluiting, micro scheuren die voor een hogere weerstand zorgen, met een klein kontaktvlak, ook weer hogere weerstand. En dus meer warmteopwekking. Bijna brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:21
Ik heb al een keer advies gevraagd in een eigen topic, en ben nu eindelijk bij het bestellen aanbeland :P
Ik zit nog met 1 dingetje.

Ik ga 13 395WP panelen nemen op Zuid (schuin dak). In de toekomst is er een grote kans dat ik nog 5 panelen neer leg op een ander dakvlak (plat dak uitbouw)
Wat is dan wijsheid kwa omvormer?

Ik weet dat ik met mijn initiele panelen prima een 1 fase omvormer van 3.6 kan pakken.
Maar stel ik wil daarna die 5 aansluiten. Doe ik dan een extra omvormer?
Of dan nu al een omvormer die ook om kan gaan met nog 5 panelen.
Lijkt me niet slim om 2 verschillende dakvlakken en hoeken in 1 MPP te zetten...
En die 13 van het ene vlak op 1 MPP gaat bij 1 fase wat lastig, het is 700V DC input en een SMA en Goodwe doen maximaal 600V

SunnyDesign geeft aan dat een 3fase 5KW het beste idee is

[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 03-02-2021 23:58 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vraag, ik kan nog 4 panelen kwijt oost west, die 4 kunnen wel 2x1m zijn dus 72 cel 420wp per stuk.
Ik heb nog één aansluiting over op mijn omvormer, dus kan ik niet twee aparte stringen maken ook niet vanwege het opstartvoltage.

Nu moet ik met optimizers (tigo) gaan werken, maar moeten die nu op twee panelen (oost) of op alle vier de panelen?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Supertip schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:56:
Vraag, ik kan nog 4 panelen kwijt oost west, die 4 kunnen wel 2x1m zijn dus 72 cel 420wp per stuk.
Ik heb nog één aansluiting over op mijn omvormer, dus kan ik niet twee aparte stringen maken ook niet vanwege het opstartvoltage.

Nu moet ik met optimizers (tigo) gaan werken, maar moeten die nu op twee panelen (oost) of op alle vier de panelen?
Alle vier, houd er rekening mee dat je string spanning zakt dus kan wel eens te laag worden voor je omvormer. Waarom geen aps op die vier?
Als je toch optimiser plaatst zou ik trouwens voor de Honey bee 800 gaan twee stuks.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
Kodess schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:25:
En die 13 van het ene vlak op 1 MPP gaat bij 1 fase wat lastig, het is 700V DC input en een SMA en Goodwe doen maximaal 600V

SunnyDesign geeft aan dat een 3fase 5KW het beste idee is
Kijk eens naar een Fronius Primo, 1 fase en een 710v nominaal. Zelf zou ik geen 5kw+ zuid op een 3.6kw omvormer zetten.
Het nadeel van een fronius is de actieve koeling, voordeel heel makkelijk uitlezen met een api die je kan aanroepen binnen je eigen netwerk. (heeft namelijk een eigen webserver)
Die andere 5 panelen later gewoon op z'n eigen omvormer.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw