Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.405 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:44
insomniac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:01:
[...]

Kijk eens naar een Fronius Primo, 1 fase en een 710v nominaal. Zelf zou ik geen 5kw+ zuid op een 3.6kw omvormer zetten.
Het nadeel van een fronius is de actieve koeling, voordeel heel makkelijk uitlezen met een api die je kan aanroepen binnen je eigen netwerk. (heeft namelijk een eigen webserver)
Die andere 5 panelen later gewoon op z'n eigen omvormer.
Het verlies van de 5kw op een 3.6kw omvormer is minimaal (1.6% uit mijn hoofd) volgens SunnyDesign.
Ook dacht ik dat meer dan 3.6 op 1 fase zetten niet helemaal volgens de regels was ;)
Bij een 16A groep dan he.

Andere optie is natuurlijk een 3 fase omvormer, is alleen een tikkie duurder

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:47
Kodess schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Het verlies van de 5kw op een 3.6kw omvormer is minimaal (1.6% uit mijn hoofd) volgens SunnyDesign.
Ook dacht ik dat meer dan 3.6 op 1 fase zetten niet helemaal volgens de regels was ;)
Bij een 16A groep dan he.

Andere optie is natuurlijk een 3 fase omvormer, is alleen een tikkie duurder
Ik heb voor de lol eens m'n systeem in sunnydesign gegooid, tenminste zonder de juiste omvormer. Heel gek dat je alleen maar SMA kan kiezen. :+

Met een 3.6 1 fase, zou het 4532kWh per jaar zijn, met een 5.0 3fase 5247kWh.
Toch een verschil van ong. 700kWh, een 15% extra.
Nu zit Sunny design er een stukkie naast, want ik wek 6000+kwh p/j op, maar dat terzijde.
Als je al een 3fase meterkast heb, zou ik er toch nog eens over nadenken.
SunnyBoy 3.6 1 fase €1139
SunnyBoy 5.0 3 fase €1289
Volgens sunnydesign best snel terugverdiend.
Als je je hele meterkast moet gaan ombouwen, wordt het een ander verhaal natuurlijk.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

onetime schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:11:
[...]

Dat is als het geen andere problemen voorkomt; één dag afschakelen door te hoge spanning voorkomen zou al genoeg kunnen zijn om het terug te verdienen. Ben jij niet degene die weet dat dit een héél kleine investering is die zomaar zou kunnen voorkomen dat er brand ontstaat? scherp gebogen draden vlakbij de aansluiting, micro scheuren die voor een hogere weerstand zorgen, met een klein kontaktvlak, ook weer hogere weerstand. En dus meer warmteopwekking. Bijna brand?
Er zit 0,9 Volt verschil tussen 2,5mm2 en 4mm2. Dat stukje van 10 meter zou ik me niet druk over maken want dan is er wel meer aan de hand.

NEN1010 stelt dat 2,5mm2 belast mag worden continue met 24A. Als ik deze belast met maar 16A zit je al een factor 2,25 minder Watt verliezen (kwadratisch).

Los van de extra kosten en milieu impact; het vervangen van de bestaande 2,5mm2 draad door 6mm2 in de bestaande buis zie ik niet gebeuren bij mij thuis :) Of kwam je helpen :P

(P.S.: Met 16mm2 heb je nog minder spanningsverlies en minder kans op uitschakeling ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:44
insomniac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Ik heb voor de lol eens m'n systeem in sunnydesign gegooid, tenminste zonder de juiste omvormer. Heel gek dat je alleen maar SMA kan kiezen. :+

Met een 3.6 1 fase, zou het 4532kWh per jaar zijn, met een 5.0 3fase 5247kWh.
Toch een verschil van ong. 700kWh, een 15% extra.
Nu zit Sunny design er een stukkie naast, want ik wek 6000+kwh p/j op, maar dat terzijde.
Als je al een 3fase meterkast heb, zou ik er toch nog eens over nadenken.
SunnyBoy 3.6 1 fase €1139
SunnyBoy 5.0 3 fase €1289
Volgens sunnydesign best snel terugverdiend.
Als je je hele meterkast moet gaan ombouwen, wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Ha, bij mij is het verschil een stuk kleiner (volgens SD). 1.8% (ongeveer 180kWh)

Ik gebruik Sunny Design alleen omdat het zo handig is, jammer dat ze alleen hun eigen omvormers promoten :+

Ik kijk dus bv naar GoodWe, en dan is het verschil 350 euro, tussen 1 fase 3.6 en 3 fase 5.0.
2 GoodWe 1 fases, zijn even duur als 1 3 fase 5.0

Ik denk dat ik toch inderdaad voor 3 fase ga, mijn meterkast is al 3 fase. Dan kan ik mijn 1e vlak op 1 tracker gooien en dan kan ik later mijn 5 platte dak zonnepanelen op de andere aansluiten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:09
Wij zijn ook met zonnepanelen bezig, maar heb nog een paar vraagjes.
Dus heb ik een eigen topic aangemaakt. Ik hoor graag wat de tweakers hier er van vinden!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2051830

I have no life, and therefore no signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kodess schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:25: In de toekomst is er een grote kans dat ik nog 5 panelen neer leg op een ander dakvlak (plat dak uitbouw)
Als je mee gaat doen met de KOR, koop ze dan dit jaar nog als je btw aftrek wilt gebruiken.
insomniac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:01:
Het nadeel van een fronius is de actieve koeling
Valt best wel mee mits je hem niet in de huiskamer of de slaapkamer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:47
jobr schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:45:

Valt best wel mee mits je hem niet in de huiskamer of de slaapkamer hangt.
Weet ik, ik heb er twee op de open zolder. Waarbij de 3 fase 5kw, een stuk stiller is dan de 1 fase 3.6

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:53
Ik kreeg vandaag mijn jaarafrekening. Blijkt dat ik circa 2300kwh verbruikt heb en iets van 250kwh heb opgebracht. De panelen zijn eind 2020 geïnstalleerd, vandaar.

Nu zie ik dat ik onderaan de streep 270 euro voor elektra betaal en de in vermindering gebrachte energiebelasting op stroom is 529euro. In 2021 wordt dit circa 400euro. Buitenom saldering gaat het wel lang duren om de investering terug te krijgen. Klopt dit? Had even niet door dat op deze manier de elektra wel erg goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:31
Graag zou ik na de garage nu ook nog een aantal zonnepanelen op mijn woonhuis willen leggen, maar dat zou betekenen dat ik boven de 10kw zal gaan uitkomen. Dacht dat ik ergens op het forum had gelezen dat er dan consequenties waren met btw aangifte of e.d.?

Kan iemand toevallig vertellen hoe dit nu precies zit? Of dat ik wellicht beter een paneel minder kan pakken om er net onder te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35

timovd

Voorsprong door techniek

@Kingsolo, het paneel kun je wel plaatsen, maar je kunt overwegen om de BTW van dat ene paneel niet terug te vragen. Lees ook wat ze er over zeggen in het BTW-topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@THxZ0NE De vermindering energiebelasting in 2021 wordt 559 euro en dus hoger, niet lager. Waarom denk je dat het omlaag gaat?

Ik weet niet hoeveel je hebt liggen, laat staan wat de verwachte opbrengst is. Maar als je nu precies op 0kWh stroomverbruik uitkomt dan krijg je volgend jaar dus 559 euro terug ipv dat je 270 moet betalen. Dat is dus een opbrengst van 829 euro. Dat is toch best de moeite waard?

Als je meer opwekt dan je verbruikt ligt het aan je energieleverancier hoeveel ze daar extra voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 14:32
Die "vermindering" is inderdaad een misleidende term. Het is een vast bedrag, je krijgt hem dus altijd, ook als je niks betaalt omdat je op 0 verbruik uitkomt. Leuker kunnen we het niet maken, maar wel makkelijker en vooral duidelijker :-)

[ Voor 20% gewijzigd door exroosje op 04-02-2021 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

skai21 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Tsja, daar kun je wat van vinden :P
Bij Windmolens en Biomassacentrales is dat geloof ik wel gegrond, en die moeten gewoon nergens in de buurt van iemand in welke provicie dan ook staan. Van bijvoorbeeld een windmolen kun je echt last hebben, slagschaduw en geluid. Biomassa stank/dampen.

Zonnenpanelen parken nemen behalve ruimte daarentegen niks weg, vind je het uiterlijk niet mooi dan plaats je maar een extra haagje. dat zal niet lukken bij die andere twee
ik heb vorige week n paar dagen aan t werk bij iemand die n (2MW) windmolen op zijn terrein heeft staan, daar stonden we op nog geen 100 meter vandaan, en ik hoorde de molen slechts af en toe als t geluid iets veranderde, als ie zich iets meer op de wind ging draaien. ik woon zelf onder een aanvlieg route van Schiphol, op een km of 30 afstand, en de overlast daarvan is n stuk meer dan van die molen. die mole hoorde ik maar heel af en toe, dat filter he zo weg. ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk bij zo'n molen hebben gestaan en er laat van hebben, volgens mij is t vooral napraten. ik zou er zo gaan bij wonen, zet m maar bij mij in de tuin!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Conrado schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:53:
[...]

Dank, ook @twain4me, voor jullie reacties.

Echter, ik kan ik het niet helemaal volgen. In-dak panelen worden ook gewoon op rails gemonteerd net als op-dak. Daarnaast als je op-dak bijvoorbeeld een 3x4 rijtje hebt liggen heb je dan ook een uitdaging als de vervanging afwijkt in de maatvoering.

Voorbeeld van een in-dak constructie:

[Afbeelding]
maar waarom zou je het doen? het geeft meer risico, en het is lelijker naar mijn idee. toch niet om E100,00 aan pannen te besparen?, en E300,00 extra aan manuren uut te geven.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pietje555 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:00:
Daarnaast zit ik in de bouw en veel bestaande daken zijn helemaal niet geschikt voor PV panelen. Ze kunnen het gewicht gewoon niet dragen.
ik kom niet veel daken tegen die het niet kunnen dragen, door de panelen oost West te leggen en er een lang profiel onder te leggen kan t op bijna elk dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:33:
[...] Er zit 0,9 Volt verschil tussen 2,5mm2 en 4mm2. Dat stukje van 10 meter zou ik me niet druk over maken want dan is er wel meer aan de hand.

NEN1010 stelt dat 2,5mm2 belast mag worden continue met 24A. Als ik deze belast met maar 16A zit je al een factor 2,25 minder Watt verliezen (kwadratisch).

Los van de extra kosten en milieu impact; het vervangen van de bestaande 2,5mm2 draad door 6mm2 in de bestaande buis zie ik niet gebeuren bij mij thuis :) Of kwam je helpen :P

(P.S.: Met 16mm2 heb je nog minder spanningsverlies en minder kans op uitschakeling ;))
Je gaat er aan voorbij dat het niet gaat om vervangen, maar bij eerste aanleg.
Dan neem je alleen iets dikkere draad of kabel en verder doe je het zelfde.
Nauwelijks extra kosten. Paar euro. Het verschil tussen de verschillende offertes is ordegrotes groter.

24A? Ik heb ergens 27A gezien.
En ik kom op zich graag helpen als het een beetje in de buurt is. 2,5 -> 4.
En moet ik even voor je kijken wat de diameter is van de dikke stukken draad die ik nog heb liggen?
Zou zomaar 16mm2 kunnen zijn. Lijkt 7x2,5=17.5... Die krijg je alleen niet voor niets >:)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Kodess
jobr schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:45:
Als je mee gaat doen met de KOR, koop ze dan dit jaar nog als je btw aftrek wilt gebruiken.
Maar KOR is een keuze. Kun je ook (nog) niet doen..
Kingsolo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:39:
Graag zou ik na de garage nu ook nog een aantal zonnepanelen op mijn woonhuis willen leggen, maar dat zou betekenen dat ik boven de 10.000kw zal gaan uitkomen. Dacht dat ik ergens op het forum had gelezen dat er dan consequenties waren met btw aangifte of e.d.?
10MW is dan ook wel een erg bijzonder installatie?

10kW is 'n grens voor wat zaken in België. Is dat relevant voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
Gwaihir schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:58:
@Kodess

[...]

10MW is dan ook wel een erg bijzonder installatie?

10kW is 'n grens voor wat zaken in België. Is dat relevant voor je?
Foutje m.b.t. de eenheden gemaakt. Gaat om 10kw.
Gaat om een standaard NL installatie

Boven de 10kw kun je niet makkelijk gebruik maken van de forfait tarieven en moet je de btw anders opgeven/berekenen. Via het btw topic ben ik weer wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 23:14
In de trant van, wellicht kan iemand helpen; heeft iemand een MC3 Minus/Male stekker liggen? Of weet waar ik dat kan vinden? Kabel eraan maakt niet uit. Beter waarschijnlijk zelfs, kan ik vandaar af solderen of andersinds werken. Ik heb geen krimpgereedschap voor MC3.

Het ding is, ik heb van mijn oude huis mijn installatie meegenomen en daar zaten oude Steca's bij. Een van de MC3 connector min stekkers is daar simpelweg afgebroken, als in de kabel is in de stekker afgebroken. Ik heb een losse stekker in mijn hand.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrimsonRider schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:43:
In de trant van, wellicht kan iemand helpen; heeft iemand een MC3 Minus/Male stekker liggen? Of weet waar ik dat kan vinden? Kabel eraan maakt niet uit. Beter waarschijnlijk zelfs, kan ik vandaar af solderen of andersinds werken. Ik heb geen krimpgereedschap voor MC3.

Het ding is, ik heb van mijn oude huis mijn installatie meegenomen en daar zaten oude Steca's bij. Een van de MC3 connector min stekkers is daar simpelweg afgebroken, als in de kabel is in de stekker afgebroken. Ik heb een losse stekker in mijn hand.
Is twee nieuwe mc4 niet makkelijker?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CrimsonRider schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:43:

misschien gewoon de gehele verbinding vervangen met krimptangloze weidmuellers of sunclixs

links zijn slechts voorbeelden, even zoeken voor de beste deals.

https://www.solarcable.nl...tick-set-male-female.html

https://www.groene-energi...sunclix-connectorset.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Bedankt voor de antwoorden. Maar op de Steca's zelf zitten MC3 connectoren. Die kan ik toch niet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Denk dat we komend weekend nog sneeuw van de panelen op het platdak moeten schuiven gezien de voorspelling van 30cm.

Hoeveel gewicht zouden panelen eigenlijk kunnen dragen?
30cm sneeuw is toch circa 60kg de m2.
Dus per paneel circa 110-120 kg extra belasting vermoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kingsolo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:39:
Graag zou ik na de garage nu ook nog een aantal zonnepanelen op mijn woonhuis willen leggen, maar dat zou betekenen dat ik boven de 10kw zal gaan uitkomen. Dacht dat ik ergens op het forum had gelezen dat er dan consequenties waren met btw aangifte of e.d.?

Kan iemand toevallig vertellen hoe dit nu precies zit? Of dat ik wellicht beter een paneel minder kan pakken om er net onder te blijven?
Je bedoeld boven de 10kWP (de hoeveelheid watt piek wat de panelen totaal hebben in de instalatie)
en het klopt dat je dan geen gebruik kan maken van de forfait bedragen en dat kan afhankelijk van de inspecteur een bak gezeur opleveren (ervarings deskundige) Ik heb ook het idee dat het toen (1,5 jaar geleden) nog zo weinig voorkwam dat de belastingdienst er geen werkwijze voor had en iedereen maar wat aan het doen was. Ik hoor tegenwoordig een stuk betere geluiden, al is e.e.a. met forfaitbedrag gewoon makkelijker. Ik zou er zeker niet je plannen door laten verpesten er is gewoon doorheen te komen, maar als je bv op 10.100 Wp uit komt zou ik persoonlijk overwegen 1 paneel niet op de factuur zetten om zo toch gebruik te kunnen maken van het forfait bedrag voor < 10.000 WP

Punt is wel dat je inmiddels verplicht bent om aangifte te doen (en eventueel gebruik te maken van de KOR) op het moment dat je electra aan het net leverd, dus je zou dit ook als de boel bedonderen kunnen zien, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kingsolo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:13:
Denk dat we komend weekend nog sneeuw van de panelen op het platdak moeten schuiven gezien de voorspelling van 30cm.

hang er vanaf hoe ze zijn gemonteerd, je kan e.e.a nakijken in de product data van je panelen :) daar staat als het goed is in hoeveel ze maximaal te belasten zijn bij de verschillende montage mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrimsonRider schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:06:
Bedankt voor de antwoorden. Maar op de Steca's zelf zitten MC3 connectoren. Die kan ik toch niet vervangen?
Weet je dat zeker?
Geen tyco?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
twain4me schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:16:
[...]

hang er vanaf hoe ze zijn gemonteerd, je kan e.e.a nakijken in de product data van je panelen :) daar staat als het goed is in hoeveel ze maximaal te belasten zijn bij de verschillende montage mogelijkheden.
Volgens mij wordt er door JA solar niets vermeld over de montage wijze met bijbehorende belastingen.

https://cdn.webshopapp.co...38669919/ja-solar-345.pdf

Of zou het de Maximum static load front zijn. 5400pa, = 550 kg/m2. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kingsolo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:27:
[...]

Volgens mij wordt er door JA solar niets vermeld over de montage wijze met bijbehorende belastingen.

https://cdn.webshopapp.co...38669919/ja-solar-345.pdf

Of zou het de Maximum static load front zijn. 5400pa, = 550 kg/m2. :)
Ja solar heeft dat volgens mij in de instalatiehandleiding staan, wat je daar hebt is het productblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:24:
[...]

Weet je dat zeker?
Geen tyco?
Ik denk het, dit zijn twee foto's die ik nam van de omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GFJK0vsHv89VgP4avUF1FaGPug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6NGSFLCdFXrrjFWG18SAPm8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFr6uVuvA6WFp6o2PamYOThHPUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNPD5HReB7EpGzkGI6AHqQcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrimsonRider schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Ik denk het, dit zijn twee foto's die ik nam van de omvormers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je heb gelijk, ik heb op al mijn steca die andere gehad. Zal morgen even in rommel bak kijken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:12:
[...]

Je heb gelijk, ik heb op al mijn steca die andere gehad. Zal morgen even in rommel bak kijken
Waardeer ik zeer. Bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kingsolo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:13:

Er zijn filmpjes van dat ze met een auto over een paneel rijden of bij montage gewoon over de panelen lopen dus sneeuw lijkt me niet zo'n issue. Als ik me al ergens zorgen over zou maken dan zou het het dak zelf zijn :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:14:
[...]

Als ik me al ergens zorgen over zou maken dan zou het het dak zelf zijn :P.
Ik zou ook niet met een auto over het dak rijden ;)

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 06-02-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:58:
Maar KOR is een keuze. Kun je ook (nog) niet doen..
De KOR is niet verplicht, maar BTW aangifte doen wel. De vraag is of je het risico wil lopen om dat niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CrimsonRider schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Waardeer ik zeer. Bedankt voor de moeite.
Als je me je adres mailt komt ie eraan, een vrouwtje he??

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:34:
[...]
De KOR is niet verplicht, maar BTW aangifte doen wel. De vraag is of je het risico wil lopen om dat niet te doen.
:? De KOR is niet verplicht, maar je kiest ervoor erin te stappen, per 1/1 van het volgende jaar. Dat kun je dus ook niet of nog niet doen. Reden met name dat je nog uit wilt breiden en daar de BTW van terug zien. Stap je in de KOR dan zit je daar een aantal jaar aan vast (3 of 5 meen ik).

Geen BTW aangifte doen wanneer dat wel moet is dom. Je krijgt één waarschuwing. Daarna voortaan direct een boete. De 'pakkans' is 100%. Dus.. lijkt me ook niet 'de vraag of..'.

Afijn.. meer hier, neem ik aan: Nieuws: Zonnepanelen en de btw (Let op: topic sinds 2013.. ondertussen veel duidelijk geworden én weer veranderd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Gwaihir schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:12:
:? De KOR is niet verplicht, maar je kiest ervoor erin te stappen, per 1/1 van het volgende jaar. Dat kun je dus ook niet of nog niet doen.
En dan betaal je dus elk jaar BTW. Is maar de vraag of dat voordeliger uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 18:14
Maken jullie met deze sneeuw de panelen vrij of laat je het gewoon liggen? Mijn installatie zou donderdag gelegd worden maar ze hebben al aangegeven dat ze even moeten kijken of dat te doen is met de kou :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
Ninjetsu NL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:23:
Maken jullie met deze sneeuw de panelen vrij of laat je het gewoon liggen? Mijn installatie zou donderdag gelegd worden maar ze hebben al aangegeven dat ze even moeten kijken of dat te doen is met de kou :+ >:)
Soms heb je mazzel. Onze panelen staan precies evenwijdig aan de wind, en er ligt dus helemaal geen sneeuw op. Vandaag netjes 8.5 kWh opgewekt (terwijl het de hele dag gesneeuwd heeft).
Sneeuwvrij maken is trouwens ook compleet onmogelijk gezien de hoogte waarop ze liggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik zag dat m'n westpanelen (plat dak) het niet deden dus ben even gaan kijken en die waren idd redelijk besneeuwd dus dat heb ik er even afgeveegd nu het ergste van de sneeuw wel geweest lijkt te zijn. Goede berg sneeuw ligt er wel tussen en om de panelen. Hopelijk houdt het dak het..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jobr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:08:
[...]

En dan betaal je dus elk jaar BTW. Is maar de vraag of dat voordeliger uitpakt.
Op langere termijn absoluut niet voordeliger. Of misschien als je Panasonic's met SMA met hellingshoek 60 graden op Noord gericht hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:37
Deze vraag is hier vast al gesteld, maar hoe verwijder ik het best de sneeuw van mijn zonnepanelen? Mijn panelen liggen op een afdakje waar ik makkelijk bij kan. Ik heb het meeste er af geveegd met een zachte bezem, maar er bleef wel een witte ijslaag over. Of zal dit met de eerste zon smelten ondanks de vorst? Ik zat zelf nog te denken aan spiritus verdunnen en er over sprayen. Echt krabben leek mij niet verstandig. Je moet toch wat te doen hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-09 14:50
Panasonic heeft aangekondigd om te stoppen met het zelf produceren van de huidige modellen zonnepanelen.
Panasonic announced today that it will cease the production of solar products at its Malaysian and Japanese factories, completely exiting the solar panel and wafer market by March 2022. Panasonic will continue selling Panasonic-branded modules but through a subcontracted manufacturer.
https://www.solarpowerwor...olar-panel-manufacturing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jammer. Weer een keuze en mogelijkheid minder

De chinese panelen zullen wel duurder worden.
Eerst alles kapot concurreren met gesubsidieerde produktie en dan prijsverhogen.

Massa is kassa.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie deze thread voor het eerst. Dank voor de heldere uitleg! De in de openingspost vermelde link http://dewiki.nl/index.ph...t_aanbieders_zonnepanelen werkt bij mij echter niet. Iemand een alternatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:42

Proton_

Team Welles

KoenVW76 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:48:
Deze vraag is hier vast al gesteld, maar hoe verwijder ik het best de sneeuw van mijn zonnepanelen?
Niet.
Je wil een eventuele coating niet bekrassen, oplossen of op een glibberig trapje je eigen leven wagen.
Op het moment dat de zon sterk genoeg is voor opwek die de moeite waard is, schuift en smelt het er vanzelf af.
(Mening :) )

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 11:49

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het enige wat je echt veilig kunt doen om te ontdooien is een föhn erop misschien. M.a.w. warme lucht, daar zullen ze niet van beschadigen. Tenzij je de flammenwerfer pakt natuurlijk...

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nou, ik heb gewoon een zachte bezem gepakt en net weer even wat panelen schoongeveegd aangezien het toch nog wat gesneeuwd had gisteren. Meteen nieuw vermogensrecord met 2143 W (het ligt sinds eind oktober) :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Sidenote: bifacial panelen houden van sneeuw :)
Ik haal nu 469 watt uit een array van 2.2 kWp in de schaduw.
Alles schittert en reflecteert en wordt opgevangen :*)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:37
Zachte bezem ging inderdaad prima, in combinatie met een beetje zon kon ik het er zo afschuiven zonder ijsresten. Van 24 watt naar 340 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Sneeuwvrij maken
Als je er goed bij kunt zou ik het zeker doen, het is de moeite aangezien het voorlopig blijft liggen.
Ik heb het geluk er vanaf de garage goed bij te kunnen. Ik had al een telescoop wasborstel gekocht en die kwam nu al van pas (zonder water ;) ).

Here we go, dit is West
Sorry voor de vage foto's, ik kreeg m niet scherp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ChHdaWaJBQKE7vSuVnVbfPY-gA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v2FoSOgQo9UtCflfdN4GmwLk.png?f=user_large
links 6 panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUOJ-DM7LXqXCK4HxH-U_JEHCKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sEIWnwXI3ahU92Jwu1fGkv1c.png?f=user_large
Rechts 6 panelen

Het is hier niet te zien maar zeker 20~30 centimeter sneeuw, de bezem verdween erin.
Enkel Oost (ook 12 panelen) draait dus mee en dat levert dit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nP52FlPOPV4zWAnl6Ck0QM32v4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8WQbJbo5VzV3g82UdYulw00G.jpg?f=user_large

Daarna schoonmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdaj_P2bnuTTx15g_cgawaNhDP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sp6lVOx3M6nHQQdbh2f2Gul1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xb8SA-MDK6UIcyfzaa9-E5MFoz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gb8rMy3TzLZyBEON5zuzOeDe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoT1UioU7i6X0AkUYS-a3fVxK3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VFRjjUc5wpkn6v8S2B862wHy.jpg?f=user_large
OK OK dit was een piekje maar 2000~2500 zit ie de hele tijd op zolang de zon doorkwam
_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADqDrfMRsZpvXXMVTdWitTRrd_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eVqlmWAo0uW9XaecXkeX8b2y.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 09-02-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:01:
Sneeuwvrij maken
Als je er goed bij kunt zou ik het zeker doen, het is de moeite aangezien het voorlopig blijft liggen.
Ik heb het geluk er vanaf de garage goed bij te kunnen. Ik had al een telescoop wasborstel gekocht en die kwam nu al van pas (zonder water ;) ).

Here we go, dit is West
Sorry voor de vage foto's, ik kreeg m niet scherp.
[Afbeelding]
links 6 panelen

[Afbeelding]
Rechts 6 panelen

Het is niet te zien maar zeker 20~30 centimeter sneeuw, de bezem verdween erin.
Enkel west draait dus mee en dat levert dit op:
[Afbeelding]

Daarna schoonmaken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
OK OK dit was een piekje maar 2000~2500 zit ie de hele tijd op zolang de zon doorkwam
_/-\o_

[Afbeelding]
Ik heb precies zo'n ding gekocht. Grote ladder erbij, en zo heb ik toch mooi het schuine dak schoon kunnen vegen. Mooi om te zien dat de opbrengst daarna omhoog springt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:32
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:01:
Jammer. Weer een keuze en mogelijkheid minder

De chinese panelen zullen wel duurder worden.
Eerst alles kapot concurreren met gesubsidieerde produktie en dan prijsverhogen.

Massa is kassa.
Mee eens.
En dan de prijs net op zo'n niveau houden dat een enkele niche-leverancier nog wel kunnen blijven bestaan, maar een grootschalige concurrent er niet meer tussen komt (en anders laten ze de prijs direct weer zakken tot die concurrent weer omvalt).
We zijn veel te naief in het Westen, al lijkt wel bij steeds meer mensen de ogen op te gaan. Vrees alleen dat het inmiddels al te laat is (niet alleen met zonnepanelen...).
En de grote opkoop na de Chinese griep moet nog beginnen...
Wel triest dat het land waar het vandaan komt, uiteindelijk fors van alle ellende gaat profiteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tja, wij misbruik(t)en ze voor goedkope arbeid en nu hebben zij een bepaalde positie verkregen. Lijkt me mild hypocriet om hier holier than thou over te gaan doen.

Het moet overigens maar blijken of ze die positie houden aangezien hun trucje natuurlijk ook kan worden herhaald door de nieuwe lagelonenlanden.

Verder was het wel een heel mooie dag met ruim hoger piekvermogen dan ik tot nu toe gezien heb. Zover ik weet staat de zon nu nog niet hoger dan eind oktober maar het verschil in temperatuur en de heldere lucht zal het wel veroorzaken (plus de aan/uit/aan/uit door de bewolking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 14:32
Las vandaag in de krant dat de chinezen proactief een fabriek bouwen voor polykristallijn silicium vanwege de energie transitie, mede gedreven door Joe Biden's beleid.

Dat soort industriepolitiek houdt hun natuurlijk wel op een voorsprong. De "markt" is veel te veel gericht op korte termijnwinst.

(Overigens zie ik tegenwoordig vooral mono domineren in het aanbod... Dus waarom dan toch weer poly)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:23
Ik heb vandaag 1 zonnepaneel weg laten halen om daar een dakraam te plaatsen. Dacht zet mijn paneel op de verkoop hoek maar dat valt tegen. Nu dacht ik wat kan ik met 1 paneel. Heb 1 zijde van mijn dak vol met panelen en daar is geen plek. Wellicht op de andere zijde? Maar dan is 1 paneel wellicht niet de moeite en weegt het niet op tegen de installatiekosten. Wat is jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:46
Tuintafel van maken, kun je er je tablet/telefoon mee opladen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
Haha, heb ik al op gezocht, dacht zet er een stekker op en leg hem op het platte dak van het schuurtje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:46
BektLekker schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:13:
Haha, heb ik al op gezocht, dacht zet er een stekker op en leg hem op het platte dak van het schuurtje
Dat kan ook ja, als je een kleine omvormer kunt vinden dan kun je hem in de schuur aansluiten wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nu maar hopen dat er niet iets veel slechters voor terug komt.

@BektLekker Goedkope microomvormer zoeken? 2e hands enphase of misschien APS.

[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 10-02-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BektLekker Enphase en APS kunnen dat zonder problemen, maar met een stekker voldoet het niet aan de laatste normen (insert 'norm is geen wet' discussie).

De makkelijkste oplossing is zoiets als dit:
MC4 naar USB-C
Afbeeldingslocatie: https://www.solarpowersupply.nl/media/catalog/product/cache/3/image/539x539/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/c/mc4-to-usb-c-65w-pd-output-adapter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
Proton_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:02:
@BektLekker Enphase en APS kunnen dat zonder problemen, maar met een stekker voldoet het niet aan de laatste normen (insert 'norm is geen wet' discussie).

De makkelijkste oplossing is zoiets als dit:
MC4 naar USB-C
[Afbeelding]
Dank voor je reactie, kan ik via die kabel en een standaard USB C stekker de stroom terugleveren aan het stroomnetwerk?
Op die wijze kan het paneel monteren op mijn schuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee, met die connector kan je alleen apparaten opladen die een usb-c ingang hebben (veel moderne telefoons, laptops, powerbanks). En alleen als de zon schijnt :)

Terugleveren aan het net kan alleen met een (micro)omvormer (en dus officieel met eigen groep cq onderverdeler).
Een paar jaar terug was 500W met een stekker nog geen probleem, tja...

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Afgelopen zaterdag zijn bij ons de zonnepanelen en een SolarEdge SE4000 HD Wave geïnstalleerd. De eerste paar dagen kon ik de SE webinterface bekijken door het IP adres te openen. Die locatie geeft de laatste dagen geen interface meer. Wel is het IP adres te pingen en zie ik 'm netjes online in de Unifi Controller. Ook het blauwe lampje op de SE brandt Gewoon en het groene lampje geeft aan dat er opgewekt wordt.

Van de installateur/SE heb ik nog geen login gegevens ontvangen, dit ligt nog binnen de termijn van maximaal 5 werkdagen, dus ik moet eigenlijk gewoon geduld hebben.

Wel vraag ik me af wat het kan betekenen dat ik de webinterface op IP adres eerst wel kon openen, en nu niet meer. Iemand ervaring?

• Gwaihir
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:51:
Wel vraag ik me af wat het kan betekenen dat ik de webinterface op IP adres eerst wel kon openen, en nu niet meer. Iemand ervaring?
Zoiets als 'eerste inregelen compleet, onveilige toegang niet meer nodig en dus nu gesloten'.

Véél meer in twee specifieke topics over logging / monitoring van SolarEdge systemen alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Afbouwen salderingsregeling controversieel verklaard. Weet nog niet of dat goed of slecht nieuws is?
Een volgend kabinet kan zomaar iets nog beroerders bedenken :O :z

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:56
Copitano schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 03:14:
Afbouwen salderingsregeling controversieel verklaard. Weet nog niet of dat goed of slecht nieuws is?
Van uitstel komt afstel...

2 vragen, mag ik mijn eigen topic even pluggen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met aftrekken btw bij niet btw-plichte zzp'ers? Wij zijn beide zelfstandige en allebei niet btw plechtig. Ik begreep dat ik dan een brief naar de inspecteur moet sturen met het verzoek om alsnog btw terug te vorderen. Klinkt omslachtig en wellicht is er een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[]
Daar moet je dus ook geen rekening mee houden, maar gewoon doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 01:52
Van alle partijen in 'Vak-K' was alleen de VVD voor het afschaffen. (als je de vorige verkiezingsprogramma's er bij haalt)
Dus als iedereen nou even niet op de VVD stemt ;) (heeft ook andere voordelen!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Noxa schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Van uitstel komt afstel...

2 vragen, mag ik mijn eigen topic even pluggen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met aftrekken btw bij niet btw-plichte zzp'ers? Wij zijn beide zelfstandige en allebei niet btw plechtig. Ik begreep dat ik dan een brief naar de inspecteur moet sturen met het verzoek om alsnog btw terug te vorderen. Klinkt omslachtig en wellicht is er een andere optie?
Nou, van afstel is geen sprake. Deze liggen er sinds juli vorig jaar. Wel even tijd genomen om uit te zoeken of het zo allemaal wel kon (gemeente, constructeur, installateur). Dak ligt op ruim 12 meter hoog. Nu even in het ijs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/focxrQ4j5hQyjQmPj4BnIXSLq2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWM8zfSXrmDbug6s7rN2L4PB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs-6TMZawrhA0Ho8CFhRZ_hnXmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K56TRoJIti5TRGPpTJFLmOsk.jpg?f=fotoalbum_large
Ook mooi te zien dat de zon kennelijk eerst de meest noordelijke panelen op oost ontdooit.
Dit was om 10:30 uur. Zal dus wel wat kWh'tjes schelen vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 12-02-2021 11:22 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJcpTYjiSJ6STLBorh6vxvx3OSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DuXAHCBSWe4rxww49IV80iQ5.png?f=user_large

Mooi om het schaduwgedrag van mijn Growatt 5000 MTL-S te zien. Hij heeft het westdak nodig om goed schaduwmanagement te kunnen doen, maar aangezien mijn westpanelen nog vol liggen met sneeuw lukt dat niet zo best.

Gelukkig begint de sneeuw langzaam te smelten en begint er wat meer licht op de westpanelen te komen. De piek was gister 11W op west.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikw
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:46
Vanmorgen na een beetje extra sneeuw zag ik dit. Iemand een verklaring voor deze nogal plaatselijke warmteontwikkeling in de vorm van mooie rechthoekige vakjes? Zit hier wellicht een micro omvormer o.i.d?
Zonnepanelen zijn van merk Trina Solar type WP275.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFOrshW9CH-8Ku9x6DydYeQeVSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOfk7TNMUopLttzkrutTJmLM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYhukj4pGCcMgyISQWcCXScRoaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryO1tSbELVGtSeWjLc0dPmNk.jpg?f=fotoalbum_large

Jorik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 12:59
Sjors81 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:55:
Nav dit topic: Hoe uit te breiden met zonnepanelen?

Mijn nieuwe installatie is vandaag in bedrijf gegaan. Waar het eerst de bedoeling was het garagedak uit te breiden, heb ik er toch voor gekozen de 4 jaar oude panelen te vervangen en het huidige dak uit te breiden. Kon een goede deal maken met een bedrijf die daarbij de oude panelen heeft ingekocht. Het was 18x280wp en is nu 31x330wp. Erg blij mee!

Oud:
[Afbeelding]

Situatie nieuw:
[Afbeelding]
Ff een vraagje. Ik zit mijn nieuwe installatie een beetje te monitoren en vroeg me het volgende af. Mijn 31 panelen, trini solar 330wp, zijn verdeeld over 2 omvormer. 20stuks op een sma 5.0 en 11 stuks op een sma 2.5. Met dit prachtige weer zie ik dat die wat aftopt. Dat is ook niet zo verwonderlijk maar ik zag in de data dat de 2.5 zoals verwacht aftopt op 2518w terwijl de 5.0 al aftopt op 47xxW. De 5.0 is nu circa 3,5 jaar oud. Kan dat van invloed zijn? Ik had eigenlijk gewoon 5000W verwacht. Al met al wel blij met mijn 38kwh gisteren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bXOk-QVKME5nugUvUfTRWLm5mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbuvdhxElIVrwSiLe2DJgZFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Sjors81 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Ff een vraagje. Ik zit mijn nieuwe installatie een beetje te monitoren en vroeg me het volgende af. Mijn 31 panelen, trini solar 330wp, zijn verdeeld over 2 omvormer. 20stuks op een sma 5.0 en 11 stuks op een sma 2.5. Met dit prachtige weer zie ik dat die wat aftopt. Dat is ook niet zo verwonderlijk maar ik zag in de data dat de 2.5 zoals verwacht aftopt op 2518w terwijl de 5.0 al aftopt op 47xxW. De 5.0 is nu circa 3,5 jaar oud. Kan dat van invloed zijn? Ik had eigenlijk gewoon 5000W verwacht. Al met al wel blij met mijn 38kwh gisteren :)
Zit het misschien in 1 string en heeft een tracker een lager max vermogen dan de omvormer als geheel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jorikw schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:32:
Vanmorgen na een beetje extra sneeuw zag ik dit. Iemand een verklaring voor deze nogal plaatselijke warmteontwikkeling in de vorm van mooie rechthoekige vakjes? Zit hier wellicht een micro omvormer o.i.d?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt vaker voor en is in de regel geen probleem.
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Termy schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Zit het misschien in 1 string en heeft een tracker een lager max vermogen dan de omvormer als geheel?
Dit snap ik niet. Hoe kan ik dat zien of checken (als ik überhaupt snap wat ik dan doe :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Ik ook niet, een tracker heeft geen apart vermogen anders dan de omvormer.
Wellicht in de war met de 2e omvormer maar die moet je uiteraard los zien.

Dat je de 5000 niet haalt zal door de lage zonnestand komen.
Hij is wel erg flatline daar bovenin maar dat ie echt aftopt zie ik niet snel gebeuren.
Was het vorig jaar in deze tijd wel zo?

20*330=6600WP
Bij een efficientie van 80% (haal je nu niet denk ik) zit je op 5280 watt.
Dus ik denk dat het ok is, maar ik hoor graag een mening van de anderen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Sjors81
Op welke landsnorm staat hij?
webinterface ->apparaat parameters -> netbewaking -> landnorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:57:
@Sjors81
Op welke landsnorm staat hij?
webinterface ->apparaat parameters -> netbewaking -> landnorm
Scherp gedacht, het zou VDE (Duits) kunnen zijn met 4600 W AC en 47xx W DC.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@busscherski Hij zal wel nog op default staan en is de installateur vergeten de installatiewizard te doorlopen.
Ik verwijs nog even naar mijn belgische vriendin. YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:21:
@busscherski Hij zal wel nog op default staan en is de installateur vergeten de installatiewizard te doorlopen.
Ik verwijs nog even naar mijn belgische vriendin. YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Ik zie via sunny portal dat die idd nog op 'sma default' staat. Installateur heeft zeker niet de installatiewizard doorlopen. Kan zo even niet mijn wachtwoord vinden om in te loggen op de wifi van de omvormer, maar daar kan ik de landnorm aanpassen en NL selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sjors81 Ik vrees enkel als je als installateur inlogt
Dan kan je de installatiewizzard starten rechtsboven.
En als je pech hebt, heb je ook nog een grid guard code nodig. (dan kan je het direct wijzigen als installateur naar nen50438.

Maar dat is dus de reden dat je vroegtijdig aftopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@AUijtdehaag waar kan ik die grid guard code normaal gesproken vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gman schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:36:
Ik ook niet, een tracker heeft geen apart vermogen anders dan de omvormer.
Wellicht in de war met de 2e omvormer maar die moet je uiteraard los zien.

Dat je de 5000 niet haalt zal door de lage zonnestand komen.
Hij is wel erg flatline daar bovenin maar dat ie echt aftopt zie ik niet snel gebeuren.
Was het vorig jaar in deze tijd wel zo?

20*330=6600WP
Bij een efficientie van 80% (haal je nu niet denk ik) zit je op 5280 watt.
Dus ik denk dat het ok is, maar ik hoor graag een mening van de anderen hier.
Nee ik ben niet in de war. Ik heb het idd over een max vermogen van een tracker waar hier op het forum al een paar keer sprake van is geweest. Ik weet zo snel even niet meer wie hier last van had en of dit wel een ding is bij SMA omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
@AUijtdehaag tnx... daar zijn dus ook kosten aan verbonden zie ik. Ga eerst kijken of het nodig is en anders spreek ik de installateur wel even aan. Dit had dan bij de installatie gelijk goed geregeld moeten worden. Bedankt voor de scherpe analyse. Ik laat even weten of het uiteindelijk gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hotspots?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Modbreak:Check je mail

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 13-02-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:10

Nakebod

Nope.

Net toch eens creatief met een lange stok en camera eraan gekeken op mijn dak.
Had al een vermoeden dat ze nog vol lagen met sneeuw, hele week al 0 kWh opgewekt :+ Zit deze maand tot nu toe op 10% van feb vorig jaar :X Normaal is mijn minimale hellingshoek niet echt een heel groot probleem, maar de sneeuw glijdt er nu niet vanaf.
Heb ook nog geen ladder die hoog genoeg is om er ook maar een beetje bij te komen om schoon te maken.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nakebod schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:56:
Had al een vermoeden dat ze nog vol lagen met sneeuw, hele week al 0 kWh opgewekt :+ Zit deze maand tot nu toe op 10% van feb vorig jaar :X Normaal is mijn minimale hellingshoek niet echt een heel groot probleem, maar de sneeuw glijdt er nu niet vanaf.
Heb ook nog geen ladder die hoog genoeg is om er ook maar een beetje bij te komen om schoon te maken.
Disclaimer: dit is geen advies :+

Als je iets donkers op de sneeuw krijgt zodat de zon dat opwarmt en van daaruit de sneeuw laat smelten dan zullen de panelen de rest doen zodra die vrij komen te liggen. Wat zand op het dak gooien of zo? Dat spoelt er dan later ook wel vanaf.

Maar goed, dit is dus geen advies, slechts een idee :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:10

Nakebod

Nope.

Slechts een idee of misschien een slecht idee ;-)
Als ik een goede ladder had waren ze al sneeuwvrij geweest :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nakebod schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:56:
waar zijn dan de beelden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nakebod schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:25:
Bij mij is onderste laagje sneeuw ijs geworden door de overdag dooi.
Die 3 cm ijs wil ik nu niet aan het schuiven hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nakebod schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:25:
Dat snap ik, maar zand kan je wel het dak op gooien. Of regel een sterke quadcopter en fabriceer een klauw om zand los te laten ;).

Misschien is een goede ladder regelen het beste idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Zijn er hier eigenlijk mensen, die hun PV-panelen verwarmen, door er stroom doorheen te sturen?
Als dan het onderste laagje van de sneeuw smelt, glijdt zo de hele zaak naar beneden.
Ik weet, dat dit opwarmen theoretisch moet kunnen (alleen in het donker?), maar zie dat eigenlijk nooit ergens toegepast.
Het is met name de controle over de stroom die door de panelen mag lopen, die denk ik het probleem is?
Welke regelapparatuur is er nodig?
Het gaat me niet alleen om de extra opbrengst, die nu met dit koude weer natuurlijk toch wel behoorlijk is, maar ook om het risico van een te groot pak sneeuw op mijn dak te beperken.
Uiteindelijk is elk dak natuurlijk wel ontworpen (als het goed is) voor een bepaalde sneeuwbelasting, alleen daarvan snoep ik natuurlijk een deel weg, door het gewicht van de PV-panelen.
Dus het is bedoeld als extra stukje zekerheid om overbelasting van het dak te voorkomen.
Er zullen (ook hier) ongetwijfeld weer mensen zijn die zeggen dat het allemaal niet nodig is. Prima, niet doen dan. Maar als ik me daar nu prettiger bij voel.....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Sjors81 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:49:
@AUijtdehaag tnx... daar zijn dus ook kosten aan verbonden zie ik. Ga eerst kijken of het nodig is en anders spreek ik de installateur wel even aan. Dit had dan bij de installatie gelijk goed geregeld moeten worden. Bedankt voor de scherpe analyse. Ik laat even weten of het uiteindelijk gelukt is.
Ja die kosten zijn voor de installateur, had ie meteen maar goed moeten doen :(
Het is echt een klusje van niks, wizard doorlopen > ik woon in Europa > Nederland
Ongeveer zoiets.
Na installatie van een SMA omvormer heb je, ik meen, 10 dagen de tijd om de instellingen goed te zetten, daarna worden de land/net-instellingen vastgezet en kom je op papierwerk uit om het vrij te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:39

Gerco-M

mijn tornado res.

Termy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Dat snap ik, maar zand kan je wel het dak op gooien. Of regel een sterke quadcopter en fabriceer een klauw om zand los te laten ;).

Misschien is een goede ladder regelen het beste idee.
Zand op mijn panelen gooien zou ik ook niet zo snel doen denk ik, maar als je er bij kan komen kan je het proberen met zwart plastic over de sneeuw heen te leggen. Ik heb zelf al even een proefje gedaan, met zwart plastic op de sneeuw te leggen en het wordt toch vrij snel heel warm.

Na een paar minuten al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtPNfXxx8x39KGFgw_0NE5WoSdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bwquo8Weys8Gxwujj700O1A9.jpg?f=user_large

Temperatuur van de sneeuw na een paar minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjIIe34pQspvJcDPhnAjEGm46Ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AHNlkX39mTt03DD9CaikmBPT.jpg?f=user_large

Ik heb het plastic na enkele minuten alweer even weggehaald om te zien of het daar onder opwarmt en dat is zeker wel het geval! Zie 2de foto.

Edit: heb al even weer gekeken of de sneeuw er onder al gesmolten is, maar dat gaat nog niet hard. Ik denk dat daar geduld voor nodig is en dat is het lastigste, dat kan ik niet maken :9~

Edit 2: Nog wat fotos van hoe het er uit ziet ervoor, en na enkele uren zon. Wel degelijk een boel sneeuw gesmolten!

Ervoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24hLWR8HmQFn6UerCGtA74APUko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZimHvnuJCqfZwxRrWVLjz5Bx.jpg?f=fotoalbum_large

Na een paar uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA9pgTLAdKMAGarvoDLYTJwdZLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsgXL2BtbT1QsXQUnzWMzpsk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Gerco-M op 13-02-2021 20:28 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zwerius schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:47:

Uiteindelijk is elk dak natuurlijk wel ontworpen (als het goed is) voor een bepaalde sneeuwbelasting, alleen daarvan snoep ik natuurlijk een deel weg, door het gewicht van de PV-panelen.
Dat lees ik vaker, maar dat is niet natuurlijk.
Om op de juiste manieren panelen te plaatsen voeg je eigengewicht toe en dat kan in veel gevallen op de overdimensionering. er wordt als het goed is niets van de verandelijke belasting afgesnoept
Als jij met eigen gewicht sneeuwbelasting hebt weg gesnoept ben je verkeerd bezig geweest en moet je idd eigenlijk gaan scheppen.

De waarheid is echter dat een dak waarschijnlijk "slechts" iets veder door zal buigen instorten gebeurd niet zo heel snel ;) de uitzondering zijn de echt krakkemikkige daken/dakkapelen, maar daar moet je dan ook geen panelen op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gerco-M schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Zand op mijn panelen gooien zou ik ook niet zo snel doen denk ik, maar als je er bij kan komen kan je het proberen met zwart plastic over de sneeuw heen te leggen. Ik heb zelf al even een proefje gedaan, met zwart plastic op de sneeuw te leggen en het wordt toch vrij snel heel warm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het plastic na enkele minuten alweer even weggehaald om te zien of het daar onder opwarmt en dat is zeker wel het geval! Zie 2de foto.

Edit: heb al even weer gekeken of de sneeuw er onder al gesmolten is, maar dat gaat nog niet hard. Ik denk dat daar geduld voor nodig is en dat is het lastigste, dat kan ik niet maken :9~
:*)

andersom kan ook

https://skiinformatie.nl/...-om-sneeuw-te-beschermen/
Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw