Proton_ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:57:
@
Madshark
Het is gunstig dat je grote gelijktijdigheid hebt tussen aircogebruik en PV opbrengst, dus heb je geen grote accu nodig.
Je hoeft ook niet off-grid (weinig vastrecht?).
Een 410 Wp paneel van 2x1 meter kost ca €150 met montagemateriaal, daar kan je er zeker 3 of 4 van kwijt. Een Victron MultiPlus €800, MPPT laadregelaar €200, accu is dan niet zo spannend meer, voor €200 in het budget. De multiplus kan zorgen voor nul teruglevering en transparant wisselen tussen campingstroom en solar, waarbij die twee elkaar kunnen aanvullen.
Bonus: inductiekoken wordt dan mogelijk, minder warmteverlies, minder vocht en geen verbrandingsgassen in het hokje. Naast de gangbare voordelen van geen dure zware gasflessen wisselen, makkelijk schoonmaken, vlak werkoppervlak en snelle afkoeling.
@
reneeke1970 platen? Welkom in 2021 waar lithium accu's goedkoper zijn dan loodaccus.
Off-grid is niet nodig, ik betaal alleen voor verbruik per kw/h.
Thnxs voor de suggesties van de apparatuur, gaat op mijn lijst
Koken, lees de dagen dat BBQ'en echt onmogelijk is, doe ik al op inductie, heb zo'n 2200watt 1 pitter van de LIDL en werkt perfect. (hiernaast nog een rijstkoker en een frituurpan, meer hebben we niet nodig

)
Maar koken gaat voor bijna 95% van de tijd gewoon op de BBQ, en soms met wat rijst. Dus voor die inductie hoef ik geen rekening mee te houden betreft energiewinning.
Gerco-M schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:46:
[...]
Die airco is 800 watt piek misschien, maar als je die overdag gewoon laat draaien op thermostaat dan moduleerd die wel een stukje verder terug en gebruikt dan niet meer continu 800 watt toch? Dan kom je daar s avonds nog een stuk verder mee op een paar accu's. En als de airco overdag direct van de PV draaid dan maakt het vermogen minder uit, als je 4 grote panelen kan plaatsen. En kan je dan de AC een tandje koeler zetten zodat deze savonds ook minder hoeft te doen.
Ik denk dat je de caravan airco's ernstig overschat

Dat ding werkt binair, tis aan of uit, en de thermostaat bepaald hoevaak dat ding uit of aan gaat. En als hij staat te koelen, dan trekt hij 796 watt, aldus mijn Fibaro wallplug.
Maar het zou inderdaad veel schelen als de airco overdag kan gaan koelen, dan hoeft hij in de avond niet of nauwelijks nog aan.
Pietje555 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:15:
[...]
Waarom ondersteund de camping geen teruglevering? Volgens mij kun je altijd terugleveren alleen krijg je er niets voor. Stroom gaat gewoon van hoge spanning naar lage spanning.
Een off grid installatie werkt natuurlijk niet (als je accu een paar dagen niet is opgeladen heb je geen stroom) dus je moet gewoon een omvormer geschikt voor het maximaal aantal panelen op je dak hebben. Alles wat de PV opwekt hoef je niet in te kopen van de camping, terwijl je altijd je maximale vermogen tot je beschikking hebt (zekering van de campingpaal is tevens wat je maximaal aan Amperes terug kan leveren.
Maar ik zou eerst eens meten bij een zonnige dag hoeveel volt er op de paal staat want campings hebben ook vaak zelf zonnepanelen en het energie net kan nog wel eens krap zijn. Is de spanning te hoog dan klapt je omvormer er steeds uit.
Overigens ben ik niet voor panelen op een (sta) caravan ivm brandgevaar. Sandwichpanelen fikken wel erg goed en de panelen liggen toch op een aluminium doos waar makkelijk een vlamboog op komt.
De exacte reden weet ik niet, alleen dat hun 'systeem' een eventuele teruglevering als verbruik noteer, ofwel, betalen voor wat je weggeeft.
Wat voor systeem ze precies gebruiken, geen idee, het is wel iets moderns, want ze kunnen van iedere campingplaats (en dat zijn er meer dan 1000), via een webpagina, in realtime het huidig verbruik en de volledige verbruik historie per minuut over maanden/jaren terug zien.
Stroomvoorziening is voor camping begrippen eigenlijk top geregeld. Je hebt een 16A aansluiting die je kortstondig mag overbelasten tot 20A, en de voltage is totzover ik heb kunnen loggen altijd netjes op 230volt gebleven. Al moet de grote drukte nog komen denk ik.
Brandgevaar heb ik nog niet zo over nagedacht, is dat echt een dingetje ? De caravan is inderdaad van aluminium, maar het risico is alleen overdag neem ik aan ?
Proton_ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:14:
@
Pietje555 een camping die per kWh afrekent heeft wellicht meters die geen onderscheid maken tussen opwek en verbruik. Betalen voor opwek is vast niet de bedoeling.
Maar @
Madshark kan wellicht een gewone omvormer met tussenmeter gebruiken, zonder accu. Fronius, SMA en anderen kunnen dan zo ingesteld worden dat ze alleen eigenverbruik compenseren en niet terugleveren. Gezien de grote gelijktijdigheid tussen airco en PV is dat ongetwijfeld de meest kosteneffectieve oplossing, dan ben je voor ~
€460 panelen, 600 omvormer, €300 meter klaar.
Een vergelijkbare setup met Chinese omvormer zal de helft kosten, maar kan ik niet vinden.
Met 3x410Wp zal de opwek overdag praktisch altijd voldoende zijn

Natuurlijk is de overproductie zonde, maar de meerkosten om ze te benutten staan eigenlijk niet in verhouding tot de opbrengsten.
Thnxs voor de info !
Ik neem aan dat je goed inzicht hebt van wat je kunt opwekken en wat je daadwerkelijk verbruikt ? Is dat via een bepaalde interface realtime uit te lezen ?
Want dam zou nog een overweging kunnen zijn dat ik iets in elkaar gaat scripten, dat op dagen dat we er niet zijn, het overtollig energie kan worden opgestookt door de gamePC door er een miner op te draaien
Ding heeft een RTX2080S kaart, en met de huidige koers (in Nicehash) is dat zeer rendabel, zeker als de energie toch 'op' moet.