Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 589.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 15:51

Gerco-M

mijn tornado res.

Madshark schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:47:
Nou,dat vind ik eigenlijk nog niet eens tegenvallen.
Met 3 accu's is dat (max) 4.5uur airco, dat zou voor 90% van de dagen al ruim voldoende moeten zijn. Maar ook tijdens de extreme warme dagen haal ik daar dan toch nog een aardige besparing mee.
De vraag is dan alleen, heb ik voldoende oppervlakte om dit te kunnen laden (en voeden).
Die airco is 800 watt piek misschien, maar als je die overdag gewoon laat draaien op thermostaat dan moduleerd die wel een stukje verder terug en gebruikt dan niet meer continu 800 watt toch? Dan kom je daar s avonds nog een stuk verder mee op een paar accu's. En als de airco overdag direct van de PV draaid dan maakt het vermogen minder uit, als je 4 grote panelen kan plaatsen. En kan je dan de AC een tandje koeler zetten zodat deze savonds ook minder hoeft te doen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@bvdbos lithium is in aanschaf duurder, maar gaat veel langer mee bij diepere ontlading. TCO en betrouwbaarheid is dus gunstiger :) ik zou dus niet voor lood kiezen.
Een MPPT lader laat (vaak) hogere ingangsspanning toe waardoor je betere en goedkopere panelen kan gebruiken. Voorbeeld.

Voor het inductiekoken (10A uit de paal, 6A uit de accu, of andersom afhankelijk van de camping) heb je inderdaad wel groter/ duurder spul nodig dan voor de airco :)
Edit: 12V wil je sowieso niet, de keuze is 24 of 48V :)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 06-05-2021 19:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:29
Dre schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:14:
[...]Klopt, mijn Effekta 5000 heeft 6 stuks APT50GN60BG. Een IGBT inderdaad. 1 voor elke boostconverter en 4 voor de H-brug.

Effekta 2200 heeft iets lichtere IGBT's erin zitten voor de H-brug, de APT30GN60BG. De boostconverter is wel de APT50.
Het was een mooi rapport waarvan je de link doorstuurde. Heel veel details, tot op welke componenten ze gebruiken aan toe.

Je roemt de Duitse kwaliteit (mee eens hoor) en het merk 'Effekta'. Maar het rapport is opgesteld voor:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdWuExLHdbFpSASIDUf_FK4ejoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OnX1BnfIw5k17a7hlQzna4c9.png?f=user_large
Dat is een productielocatie van het Taiwanese Alberex.

Op de labels die ik op foto's op internet zie, staat wel een Duits adres, maar geen 'Made in Germany'.
Dus mijn indruk dat het een ge-rebrand apparaat is. Deze omvormers is schijnbaar ook vermarkt onder de labels Sunny Roo en Sunna in Australië, en Enersolis.

Als ik op de Effekta ES5000 zoek, zie ik toch wel redelijk veel plaatjes van de binnenzijde, wat vaak een teken is dat er veel defecten zijn. Ook al omdat een aantal daarvan ontplofte componenten en zwarte plekken. Zoek je op bv. Growatt of Goodwe, toch ook Chinezen, zie je dat minder.
Onderdelen kunnen natuurlijk ook per productieperiode verschillen :) Net wat leverbaar is of in de aanbieding :P
Inderdaad. Ze noemen in het rapport voor de IGBT die er 5x in zit, 6 types van 4 fabrikanten.
Overigens zijn IGBT lang niet zo efficiënt als MOSFETs. De StecaGrid 4200 gebruikt dan ook MOSFETs.
Dat hangt van de applicatie af. Een IGBT (Insulated-gate bipolar transistor) is "n-kanaal-MOSFET en een bipolaire pnp-transistor op één chip" met vaak nog een diode erbij. IGBT's zijn zelfs duurder, begrijp ik.
MOSFETs heeft voorkeur bij bij lagere vermogens (< ~500W), lagere temperaturen, en hoge schakelfrequenties (> ~100 kHz), IGBT's bij hoge vermogen (>5kW), hoge voltages (>1000V), hoge temperaturen en relatief lage frequenties (<20 kHz). Daartussen is het de voorkeur van de ontwerper.

Edit: Ik zie dat je in deze post ook zelf al schrijft dat het Taiwanees is ;) Optimizers ipv omvormer: minder geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@WackoH
I know, SunnyRoo, General Electric en Effekta. Allemaal hetzelfde ding gemaakt door Alberex met een andere sticker. Dat "Duitse kwaliteit" was meer als grap, een smilie had ik moeten plaatsen.

Effekta's waren een jaar of 8 geleden tweedehands goedkoop uit Ebay Duitsland. Toen waren nieuwe omvormers nog prijzig. Ik denk inderdaad dat toen der tijd vele preventief zijn vervangen vanwege defecten. Er zijn ook wat revisies. Service van Effekta Duitsland is mij goed bevallen. De reparatie wordt gratis uitgevoerd, en daarna geen problemen meer met de omvormer. (afkloppen). Het rapport toont inderdaad erg handige schema's voor de toekomst. Allemaal klassiek THT componenten.

IGBT's hebben zeker hun toepassing. Echter IGBT's hebben altijd een spanningsval tussen collector en emitter. De APT50GN60B al 1,7 Volt onder bepaalde condities. De Stecagrid (3600) gebruikt bij elke poot van de H-brug 3 stuks STB42N65M5 parallel. Versus 1× APT50GN60BG in de Effekta 5000. Die MOSFETs zullen vast wel een bijdragen leveren aan de efficiency van >98% :) Jammer dat er na 10+ jaar nog geen efficiëntere kleine omvormer is dan de StecaGrid 3000/3600/4200.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 06-05-2021 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:59
Dre schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Interessante data. Wat voor hellingshoeken hebben je daken?

En valt er nu nog te berekenen hoeveel kWh je zou verliezen als je naar een 3 kW omvormer zou gaan in plaats van 3,6 kW?
1375wp ZO op 10 graden
3280wp ZW op 7 graden (deels schaduw tot 10:30)
Totaal 4655wp, opbrengst afgelopen 365 dagen is 4260kWh

Wat queries gedraaid. Als ik een 3000w omvormer zou hebben, zou ik voor over een jaar 365 uur afgetopt worden en had ik dus 3000 watt gedaan ipv gemiddeld 3427 watt. Ik zou dus 0.427 * 365 =~ 156 kWh / 34 euro extra mislopen (3,6%), dus 156 + 48 = 204 kWh totaal. Verschil in prijs tussen deze omvormers is 85 euro, dus dat heb je 2,5 jaar terugverdiend.

Dus overzicht:
Een 5000w omvormer zou 0 kWh mislopen (0%) met 93% dimensionering
Een 3680w omvormer zou 48 kWh mislopen (1.1%) - aanname, met 126% dimensionering
Een 3000w omvormer zou 204 kWh mislopen (4.8%), met 155% dimensionering
Een 2500w omvormer zou 403 kWh mislopen (9.5%) met 186% dimensionering
Een 2000w omvormer zou 760 kWh mislopen (17.8%) met 233% dimensionering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:29
Dre schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:19:
@WackoH
I know, SunnyRoo, General Electric en Effekta. Allemaal hetzelfde ding gemaakt door Alberex met een andere sticker. Dat "Duitse kwaliteit" was meer als grap, een smilie had ik moeten plaatsen.
Ach so! Ik geloofde je direct toen je schreef dat Effekta Duits kwaliteit was :9 Toch weer e.e.a. bijgeleerd.
IGBT's hebben zeker hun toepassing. Echter IGBT's hebben altijd een spanningsval tussen collector en emitter. De APT50GN60B al 1,7 Volt onder bepaalde condities. De Stecagrid (3600) gebruikt bij elke poot van de H-brug 3 stuks STB42N65M5 parallel. Versus 1× APT50GN60BG in de Effekta 5000. Die MOSFETs zullen vast wel een bijdragen leveren aan de efficiency van >98% :) Jammer dat er na 10+ jaar nog geen efficiëntere kleine omvormer is dan de StecaGrid 3000/3600/4200.
Klopt. Ik zie dat de spannigsval van die MOSFET die je noemt ~1 V minder is dan bij IGBT.
Zo kan het inderdaad zijn dat 3 parallelle MOSFET's efficiënter zijn dan 1 IGBT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:41
Madshark schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:36:
Ik zit hier met een idee, wellicht iemand hier mij op de goede weg kan wijzen.

Het vakantiepark ondersteund geen teruglevering, dus ik moet het gaan opslaan als ik het maximale eruit zou willen halen.
Waarom ondersteund de camping geen teruglevering? Volgens mij kun je altijd terugleveren alleen krijg je er niets voor. Stroom gaat gewoon van hoge spanning naar lage spanning.
Een off grid installatie werkt natuurlijk niet (als je accu een paar dagen niet is opgeladen heb je geen stroom) dus je moet gewoon een omvormer geschikt voor het maximaal aantal panelen op je dak hebben. Alles wat de PV opwekt hoef je niet in te kopen van de camping, terwijl je altijd je maximale vermogen tot je beschikking hebt (zekering van de campingpaal is tevens wat je maximaal aan Amperes terug kan leveren.

Maar ik zou eerst eens meten bij een zonnige dag hoeveel volt er op de paal staat want campings hebben ook vaak zelf zonnepanelen en het energie net kan nog wel eens krap zijn. Is de spanning te hoog dan klapt je omvormer er steeds uit.

Overigens ben ik niet voor panelen op een (sta) caravan ivm brandgevaar. Sandwichpanelen fikken wel erg goed en de panelen liggen toch op een aluminium doos waar makkelijk een vlamboog op komt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Pietje555 een camping die per kWh afrekent heeft wellicht meters die geen onderscheid maken tussen opwek en verbruik. Betalen voor opwek is vast niet de bedoeling.
Maar @Madshark kan wellicht een gewone omvormer met tussenmeter gebruiken, zonder accu. Fronius, SMA en anderen kunnen dan zo ingesteld worden dat ze alleen eigenverbruik compenseren en niet terugleveren. Gezien de grote gelijktijdigheid tussen airco en PV is dat ongetwijfeld de meest kosteneffectieve oplossing, dan ben je voor ~€460 panelen, 600 omvormer, €300 meter klaar.
Een vergelijkbare setup met Chinese omvormer zal de helft kosten, maar kan ik niet vinden.
Met 3x410Wp zal de opwek overdag praktisch altijd voldoende zijn :)
Natuurlijk is de overproductie zonde, maar de meerkosten om ze te benutten staan eigenlijk niet in verhouding tot de opbrengsten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:57:
@Madshark
Het is gunstig dat je grote gelijktijdigheid hebt tussen aircogebruik en PV opbrengst, dus heb je geen grote accu nodig.
Je hoeft ook niet off-grid (weinig vastrecht?).
Een 410 Wp paneel van 2x1 meter kost ca €150 met montagemateriaal, daar kan je er zeker 3 of 4 van kwijt. Een Victron MultiPlus €800, MPPT laadregelaar €200, accu is dan niet zo spannend meer, voor €200 in het budget. De multiplus kan zorgen voor nul teruglevering en transparant wisselen tussen campingstroom en solar, waarbij die twee elkaar kunnen aanvullen.
Bonus: inductiekoken wordt dan mogelijk, minder warmteverlies, minder vocht en geen verbrandingsgassen in het hokje. Naast de gangbare voordelen van geen dure zware gasflessen wisselen, makkelijk schoonmaken, vlak werkoppervlak en snelle afkoeling.
@reneeke1970 platen? Welkom in 2021 waar lithium accu's goedkoper zijn dan loodaccus.
Off-grid is niet nodig, ik betaal alleen voor verbruik per kw/h.
Thnxs voor de suggesties van de apparatuur, gaat op mijn lijst _/-\o_
Koken, lees de dagen dat BBQ'en echt onmogelijk is, doe ik al op inductie, heb zo'n 2200watt 1 pitter van de LIDL en werkt perfect. (hiernaast nog een rijstkoker en een frituurpan, meer hebben we niet nodig ;) )
Maar koken gaat voor bijna 95% van de tijd gewoon op de BBQ, en soms met wat rijst. Dus voor die inductie hoef ik geen rekening mee te houden betreft energiewinning.
Gerco-M schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:46:
[...]

Die airco is 800 watt piek misschien, maar als je die overdag gewoon laat draaien op thermostaat dan moduleerd die wel een stukje verder terug en gebruikt dan niet meer continu 800 watt toch? Dan kom je daar s avonds nog een stuk verder mee op een paar accu's. En als de airco overdag direct van de PV draaid dan maakt het vermogen minder uit, als je 4 grote panelen kan plaatsen. En kan je dan de AC een tandje koeler zetten zodat deze savonds ook minder hoeft te doen.
Ik denk dat je de caravan airco's ernstig overschat ;) Dat ding werkt binair, tis aan of uit, en de thermostaat bepaald hoevaak dat ding uit of aan gaat. En als hij staat te koelen, dan trekt hij 796 watt, aldus mijn Fibaro wallplug.
Maar het zou inderdaad veel schelen als de airco overdag kan gaan koelen, dan hoeft hij in de avond niet of nauwelijks nog aan.
Pietje555 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Waarom ondersteund de camping geen teruglevering? Volgens mij kun je altijd terugleveren alleen krijg je er niets voor. Stroom gaat gewoon van hoge spanning naar lage spanning.
Een off grid installatie werkt natuurlijk niet (als je accu een paar dagen niet is opgeladen heb je geen stroom) dus je moet gewoon een omvormer geschikt voor het maximaal aantal panelen op je dak hebben. Alles wat de PV opwekt hoef je niet in te kopen van de camping, terwijl je altijd je maximale vermogen tot je beschikking hebt (zekering van de campingpaal is tevens wat je maximaal aan Amperes terug kan leveren.

Maar ik zou eerst eens meten bij een zonnige dag hoeveel volt er op de paal staat want campings hebben ook vaak zelf zonnepanelen en het energie net kan nog wel eens krap zijn. Is de spanning te hoog dan klapt je omvormer er steeds uit.

Overigens ben ik niet voor panelen op een (sta) caravan ivm brandgevaar. Sandwichpanelen fikken wel erg goed en de panelen liggen toch op een aluminium doos waar makkelijk een vlamboog op komt.
De exacte reden weet ik niet, alleen dat hun 'systeem' een eventuele teruglevering als verbruik noteer, ofwel, betalen voor wat je weggeeft.
Wat voor systeem ze precies gebruiken, geen idee, het is wel iets moderns, want ze kunnen van iedere campingplaats (en dat zijn er meer dan 1000), via een webpagina, in realtime het huidig verbruik en de volledige verbruik historie per minuut over maanden/jaren terug zien.
Stroomvoorziening is voor camping begrippen eigenlijk top geregeld. Je hebt een 16A aansluiting die je kortstondig mag overbelasten tot 20A, en de voltage is totzover ik heb kunnen loggen altijd netjes op 230volt gebleven. Al moet de grote drukte nog komen denk ik.

Brandgevaar heb ik nog niet zo over nagedacht, is dat echt een dingetje ? De caravan is inderdaad van aluminium, maar het risico is alleen overdag neem ik aan ?
Proton_ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:14:
@Pietje555 een camping die per kWh afrekent heeft wellicht meters die geen onderscheid maken tussen opwek en verbruik. Betalen voor opwek is vast niet de bedoeling.
Maar @Madshark kan wellicht een gewone omvormer met tussenmeter gebruiken, zonder accu. Fronius, SMA en anderen kunnen dan zo ingesteld worden dat ze alleen eigenverbruik compenseren en niet terugleveren. Gezien de grote gelijktijdigheid tussen airco en PV is dat ongetwijfeld de meest kosteneffectieve oplossing, dan ben je voor ~€460 panelen, 600 omvormer, €300 meter klaar.
Een vergelijkbare setup met Chinese omvormer zal de helft kosten, maar kan ik niet vinden.
Met 3x410Wp zal de opwek overdag praktisch altijd voldoende zijn :)
Natuurlijk is de overproductie zonde, maar de meerkosten om ze te benutten staan eigenlijk niet in verhouding tot de opbrengsten.
Thnxs voor de info !
Ik neem aan dat je goed inzicht hebt van wat je kunt opwekken en wat je daadwerkelijk verbruikt ? Is dat via een bepaalde interface realtime uit te lezen ?
Want dam zou nog een overweging kunnen zijn dat ik iets in elkaar gaat scripten, dat op dagen dat we er niet zijn, het overtollig energie kan worden opgestookt door de gamePC door er een miner op te draaien >:)
Ding heeft een RTX2080S kaart, en met de huidige koers (in Nicehash) is dat zeer rendabel, zeker als de energie toch 'op' moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Madshark als je het concreet wil maken, kun je het best een nieuw topic openen :)
Hier gaat de discussie alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:36

Freak187

geen

Ik heb op dit moment 8x250Wp (2000 in totaal dus) op een SMA Sunnyboy1600 omvormer.

Ik wil dit uitbreiden met 4 panelen, wattage moet ik nog bepalen.

Nu is mijn Sunnyboy omvormer een 'single string' volgens de datasheet. Dus wat gebeurt er als ik 4 extra panelen van bijvoorbeeld 300Wp op dezelfde string aansluit?

En tevens is de Sunnyboy 1600 tot max 1700W belastbaar. Dus in theorie zou ik naar 2000 (8x250) + 1200 (4x300) = 3200Wp vermogen gaan. Kan mijn Sunnyboy dit aan? Ik had ergens gelezen dat SMA garandeert dat hun omvormers tot 200% capacteit aankunnen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:51
@Freak187 je kunt verschillende panelen in één string zetten, zolang de stroom maar een beetje overeen komt. De laagste stroom is namelijk bepalend voor je hele string. Een kleine mismatch kan niet zoveel kwaad maar een grote mismatch kan misschien tot gevolg hebben dat panelen in bypass gaan of erger, hotspots krijgen e.d.

Ik heb geen idee of/hoever je een SMA kunt "overbelasten" maar mijn gevoel zegt dat het niet erg effectief zal zijn om hem zóver over te belasten. Dat gaat wel erg veel opbrengst kosten. Als je dan toch bezig gaat, lijkt het me verstandiger gewoon ook ff die 300 euro voor een extra omvormertje uit te geven. Ben je ook gelijk 100% flexibel in welke panelen (en welke orientatie) je kiest.

Je kunt ook proberen de SMA te verkopen en vervangen door één wat grotere dual-MPPT omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-04 17:16
Durft iemand hier iets te zeggen over de correlatie tussen wisselend weer (bewolking/zon/regen) en de DC openklemspanning (Voc) van de panelen?

De installatie bestaat uit 15 x 325Wp Astronergy panelen (daadwerkelijke prestatie gemeten per paneel ligt tussen de 327 en 329 Wp) en een SMA SB4.0-1AV-41 303 omvormer (4 kW). De openklemspanning (Voc) per paneel ligt rond de 40,62 V. De panelen zijn op 1 string serie geschakeld.

De omvormer heeft een maximale DC ingangsspanning van 600 V. Op een dag met volle zon zonder afwisseling ligt deze spanning rond de 550 V. Bij wisselend weer schiet hij voorbij een waarde van 600 V waarna de omvormer automatisch kortstondig afschakelt. De keren dat dit is gebeurd zijn sinds de installatie (eind maart) op één hand te tellen.

Momentane waarde bij volle zon (vol vermogen):
  • DC 545,12 V
  • Vermogen DC 4.059 W
  • AC 249,53 V
  • Vermogen AC 3.996 W
  • Begrenzing werkelijk vermogen P 4.000 W
Vraag 1 is: Kan dit kwaad? Ik ga er vanuit dat de omvormer afschakelt als preventie om schade te voorkomen en hierbij wel tegen een stootje kan bij een kleine overbelasting.
Vraag 2: Kan iemand mij uitleggen wat de correlatie is tussen het wisselende weer en de spike in DC spanning, terwijl bij volle belasting de DC spanning blijft hangen rond de 550 V? Heeft dat te maken met het fenomeen koude panelen (achter de wolken) en ineens volle belasting door de zon?

Ik wil voorkomen dat ik opnieuw het dak op moet om een extra string aan te sluiten of 1 paneel los te koppelen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
Slappyjoez schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:27:
Durft iemand hier iets te zeggen over de correlatie tussen wisselend weer (bewolking/zon/regen) en de DC openklemspanning (Voc) van de panelen?

De installatie bestaat uit 15 x 325Wp Astronergy panelen (daadwerkelijke prestatie gemeten per paneel ligt tussen de 327 en 329 Wp) en een SMA SB4.0-1AV-41 303 omvormer (4 kW). De openklemspanning (Voc) per paneel ligt rond de 40,62 V. De panelen zijn op 1 string serie geschakeld.

De omvormer heeft een maximale DC ingangsspanning van 600 V. Op een dag met volle zon zonder afwisseling ligt deze spanning rond de 550 V. Bij wisselend weer schiet hij voorbij een waarde van 600 V waarna de omvormer automatisch kortstondig afschakelt. De keren dat dit is gebeurd zijn sinds de installatie (eind maart) op één hand te tellen.

Momentane waarde bij volle zon (vol vermogen):
  • DC 545,12 V
  • Vermogen DC 4.059 W
  • AC 249,53 V
  • Vermogen AC 3.996 W
  • Begrenzing werkelijk vermogen P 4.000 W
Vraag 1 is: Kan dit kwaad? Ik ga er vanuit dat de omvormer afschakelt als preventie om schade te voorkomen en hierbij wel tegen een stootje kan bij een kleine overbelasting.
Vraag 2: Kan iemand mij uitleggen wat de correlatie is tussen het wisselende weer en de spike in DC spanning, terwijl bij volle belasting de DC spanning blijft hangen rond de 550 V? Heeft dat te maken met het fenomeen koude panelen (achter de wolken) en ineens volle belasting door de zon?

Ik wil voorkomen dat ik opnieuw het dak op moet om een extra string aan te sluiten of 1 paneel los te koppelen.
Heb je deze configuratie al eens in SunnyDesignWeb gebouwd? Want dat gaat je een groot rood kruis opleveren. Als je bij deze (milde) buitentemperaturen al te hoog zit qua spanning, wat is je open klemspanning bij -10 en zonnig weer dan wel niet? Ik denk dat je zeker 1, maar misschien wel twee panelen uit de string moet halen om veilig te zitten.

Edit: Je moet er wel twee panelen uithalen, want met je MPP-spanning moet je onder de 500V blijven. Die is nu 550 V, dus met 1 paneel minder ben je er nog niet.

Wie heeft deze configuratie verzonnen? Zelf bedacht of zo geleverd door een installateur?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Slappyjoez hmm, die opstelling is niet door een Tweakerstopic verzonnen :)
Of door de SMA ontwerptool gehaald.
Het zijn zeker twee panelen teveel, 's winters met ijzel op de panelen kan de spanning nog verder oplopen.
Doorgaans reken je met Voc+10%, maar jij gaat er met STC al overheen.
Je zal er twee strings van moeten maken.

Over vraag 1 is discussie mogelijk. Van een SMA verwacht ik dat hij goed beveiligd is en wat engineeringmarge heeft, maar het is nooit aan te raden die marge regelmatig te gebruiken.
Vraag 2 heb je zelf al goed :)

Je hebt geen nieuwe spullen nodig, de panelen en omvormer passen prima bij elkaar, als je het maar in twee strings (op twee MPPTs) aansluit.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 07-05-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 17:08
Ik zit in een vergelijkbare situatie, alleen heb ik wat oudere panelen en maar 14, zodat het bij mij goed gaat. Echter als ik er een paneel bijplaats gaat het denk ik niet meer goed en zal de omvormer af en toe afschakelen. (Goodwe 4200DNS) net als vroeger af en toe gebeurde met 13 panelen op een 3000NS.

Maar als ik dan de string moet opdelen, is het dan verstandig om hem simpelweg doormidden te delen of juist 1 string zo effiicient mogelijk te maken (dicht bij de optimale 400V en de andere korter (maar wel zodanig dat ie boven de minimale 80V uitkomt . Ruwweg 7-8 panelen per string of 11 en 4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@exroosje gewoon in tweeën doen (7-8) is het meest handig om praktische redenen: inklemmen bij problemen is makkelijker, beide strings kunnen wat harde schaduw compenseren, maar hoogste rendement heb je als zoveel mogelijk panelen rond die 400V zitten : 10*97% + 5 * 95% > 15* 96%. Ik denk trouwens niet dat het verschil meetbaar gaat zijn; een vogelpoepje heeft meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-04 17:16
Andrehj schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:39:
[...]

Heb je deze configuratie al eens in SunnyDesignWeb gebouwd? Want dat gaat je een groot rood kruis opleveren.

[...]

Wie heeft deze configuratie verzonnen? Zelf bedacht of zo geleverd door een installateur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYwHkFP7LM6aAMf7njMv0Rq2Nyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zikjTpiBa6JRgQr9rtiGkLB7.png?f=user_large

Fijn, dit had van tevoren wel even bekeken moeten worden. Installatie is ingekocht bij een technische groothandel die dit hadden voorgerekend, echter zijn we voorbij gegaan aan het feit dat het niet op 1 string ging passen.
Proton_ schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:40:
@Slappyjoez hmm, die opstelling is niet door een Tweakerstopic verzonnen :)
Of door de SMA ontwerptool gehaald.
Het zijn zeker twee panelen teveel, 's winters met ijzel op de panelen kan de spanning nog verder oplopen.
Doorgaans reken je met Voc+10%, maar jij gaat er met STC al overheen.
Je zal er twee strings van moeten maken.

Over vraag 1 is discussie mogelijk. Van een SMA verwacht ik dat hij goed beveiligd is en wat engineeringmarge heeft, maar het is nooit aan te raden die marge regelmatig te gebruiken.
Vraag 2 heb je zelf al goed :)

Je hebt geen nieuwe spullen nodig, de panelen en omvormer passen prima bij elkaar, als je het maar in twee strings (op twee MPPTs) aansluit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISD4ii7sgh-4p5PWmR_E4uHXqHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JdiaNN0Fz7DvKmwPdZIDIQFU.png?f=user_large

Makkelijkste optie zal zijn 1x6 en 1x9 panelen qua loskoppelen en bereikbaarheid (tussen paneel 6 en 7 loskoppelen). Zou dat een optimale verdeling opleveren of zou 1x7 en 1x8 beter zijn?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Slappyjoez zie de post boven je :)

Het is een beetje lood om oud ijzer; pak de connector waar je het makkelijkst bij kan. Of dat tussen 5 en 6 is, of tussen 6 en 7 of zelfs 4 en 5 maakt niet veel uit (4 is wel het minimum: 120V begint de MPPT).
Zorg wel dat de connectors droog opgehangen kunnen worden (aan de rails tywrappen)

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 07-05-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Slappyjoez schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:46:

[Afbeelding]

Makkelijkste optie zal zijn 1x6 en 1x9 panelen qua loskoppelen en bereikbaarheid (tussen paneel 6 en 7 loskoppelen). Zou dat een optimale verdeling opleveren of zou 1x7 en 1x8 beter zijn?
Zit het echt zo? Is dat geen enorme inductielus?

@chulin jazeker: independer.nl ;)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
Slappyjoez schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:46:

[Afbeelding]

Dit schema is sowieso niet goed, want je hebt een enorme inductielus gecreëerd. Bedrading moet helemaal anders. Zoek in dit topic (of via Google) maar eens op inductielus.
Je had je beter van tevoren even in de materie kunnen verdiepen, had veel ellende gescheeld.

Als je je huidige omvormer wilt behouden, is 1x7 en 1x8 uiteraard beter dan 1x6 en 1x9. Maar dat kun je zelf natuurlijk ook bedenken.

Toch zou ik dit heel anders hebben gedaan, want een string van 1x15 is een ideale string voor een 3-fasen omvormer, waarmee je ook gelijk geen potentiële problemen meer met overspanning hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:33
Verplaatst naar chulin in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" en hier opgeruimd

[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 07-05-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
Man man man, ik kom er niet uit. Bij winkelman heb ik nu een setjes van 18 x Trina van 395WP in mijn winkelmandje met Flatfix Fusion oost/west.

Maar ik blijf het zonde vinden op mijn Yingli Panda van 6 jaar oud de deur uit te doen. Deze hebben helaas een voor moderne begrippen nogal Exotische maat: 1650*990*40

Stel nou dat ik deze op West wil leggen.. binnen welke maten moet ik dan dan mijn panelen op oost kopen om nog samen dakjes te kunnen vormen?

Heb het idee dat met name die 1650 gelijkt moet zijn en dat de 990 nog best wl eens 980 of 1000 mag zijn. Klopt dit?

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 07-05-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 17:20

timovd

Voorsprong door techniek

@BasvanS in landscape maakt de breedte van de panelen niet heel veel uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
timovd schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:59:
@BasvanS in landscape maakt de breedte van de panelen niet heel veel uit.
Viel me bij het bestellen al op dat er 5-10 cm zit tussen de verschillende opties qua breedte.

Maar die 1650 is dus wel fixed.

Drie keer raden welke maat panelen je echt nergens meer vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als het een paar mm scheelt kun je dat waarschijnlijk wel overbruggen met de klemmen. Maar ja het meeste gaat richting de 1700 tegenwoordig of nog langer.

Misschien kun je dan beter juist portrait montage gebruiken? Of anders de dakjes niet koppelen. Heb je alleen wat meer ballast nodig misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

Pinobigbird

doesn't share food!

BasvanS schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:36:
Man man man, ik kom er niet uit. Bij winkelman heb ik nu een setjes van 18 x Trina van 395WP in mijn winkelmandje met Flatfix Fusion oost/west.
[...]
De Trina Vortex is 1096 breed. Flatfix Fusion met extensie heeft een maximale breedte van 1050. Lijkt me niet te passen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Pinobigbird schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:55:
[...]

De Trina Vortex is 1096 breed. Flatfix Fusion met extensie heeft een maximale breedte van 1050. Lijkt me niet te passen.
Is er een max.... damn.. Waarom stasat dat dan nergens. Maar goed 18x 375-380 WP is ook goed.

Nog steeds een voorkeur voor slechts 9 nieuwe panelen van 1650 lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Is er een max.... damn.. Waarom stasat dat dan nergens. Maar goed 18x 375-380 WP is ook goed.

Nog steeds een voorkeur voor slechts 9 nieuwe panelen van 1650 lang..
Zul je toch genoegen moeten nemen met max 330wp.
Op marktplaats staan er zat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Zul je toch genoegen moeten nemen met max 330wp.
Op marktplaats staan er zat.
Waar (330wp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwestie van dagelijks kijken want ze zijn meestal snel weg. Regelmatig nieuwe rest partijen van 300/330 wp ook full black. Meestal rond 100 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Kwestie van dagelijks kijken want ze zijn meestal snel weg. Regelmatig nieuwe rest partijen van 300/330 wp ook full black. Meestal rond 100 euro
Ga het in de gaten houden. Kom ik op ongeveer 5500 WP uit voor 1235 euro (met behoud van eigen panelen) en een 1 MPPT Growatt van 3kw.

Toch wel weer een stukje aantrekkelijker dan 6750WP voorEUR 2735. EUR 1500 voor 1250 WP duurt wel even (5 jaar) Maar is te doen.. Kan de oude panelen ook nog verkopen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andrehj schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Dit schema is sowieso niet goed, want je hebt een enorme inductielus gecreëerd. Bedrading moet helemaal anders. Zoek in dit topic (of via Google) maar eens op inductielus.
Je had je beter van tevoren even in de materie kunnen verdiepen, had veel ellende gescheeld.
Valt mee als de bovenste op zijn kop liggen, dan zitten de junction boxen vlak bij elkaar.
Als je je huidige omvormer wilt behouden, is 1x7 en 1x8 uiteraard beter dan 1x6 en 1x9. Maar dat kun je zelf natuurlijk ook bedenken.

Toch zou ik dit heel anders hebben gedaan, want een string van 1x15 is een ideale string voor een 3-fasen omvormer, waarmee je ook gelijk geen potentiële problemen meer met overspanning hebt.
15 is ideaal voor een 3 fase inderdaad, maar kan ook veel werk zijn in een enkel fase huis. :)

De 15x40 vindt ik nog niet eens zorgwekkend eigenlijk, ligt een beetje aan de orientatie en zit aan de hoge kant, wel vind ik de AC zorgwekkend met 249V, die is hoog omdat die omvormer aftopt waarschijnlijk?

@Slappyjoez
Gaat ie niet uit op hoge AC ipv DC ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Ga het in de gaten houden. Kom ik op ongeveer 5500 WP uit voor 1235 euro (met behoud van eigen panelen) en een 1 MPPT Growatt van 3kw.

Toch wel weer een stukje aantrekkelijker dan 6750WP voorEUR 2735. EUR 1500 voor 1250 WP duurt wel even (5 jaar) Maar is te doen.. Kan de oude panelen ook nog verkopen natuurlijk..
Ik heb nog wel oude van 240 wp voor je, maar dan verlies je teveel wp denk. Anders stuur je maar mailtje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Ik heb nog wel oude van 240 wp voor je, maar dan verlies je teveel wp denk. Anders stuur je maar mailtje
Moet het Flatfix Fusion systeem van 750 euro ook nog terugverdienen, haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zijn er websites waar je paneelmaten goed kan vergelijken. De meeste webshops in Nederland hebben erg slechte websites om te filteren. Nieuwe set op een dak waar eigenlijk panelen van 196cm × 99cm zouden passen. Vroeger was dat een standaard maat, maar nu is alles groter geworden. Sterke voorkeur voor nieuwe zwarte panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 08-05-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dre Bij winkelman kan je wel goed filteren
https://www.winkelman-zon...B%5D=743135&min=0&max=350

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Website ken ik. Winkelman heeft de minst slechte website zou ik eerder zeggen :P.
Zoek meer een filter zoals in de Pricewatch dat je niet 5 checkboxes hoeft aan de klikken. En door de filters scrollen bij winkelman loopt ook niet lekker. Kan aan mijn browser liggen. En een groter assortiment, over meerdere winkels/groothandels.

En winkelman verkoopt niet de panelen die ik zoek. Vroegah had je 1956×990×40mm (L×W×H).

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 08-05-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:18:
[...]

Moet het Flatfix Fusion systeem van 750 euro ook nog terugverdienen, haha ;)
Moet je die 9 oude van je perse verleggen dan?
Maar je gaat toch zeker geen 40 euro per paneel aan montage betalen..... Absurd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Moet je die 9 oude van je perse verleggen dan?
Maar je gaat toch zeker geen 40 euro per paneel aan montage betalen..... Absurd
Het is een plat dak, 9 meter hoog, van 580 x 740. Er kunnen er dus 18 op in Landscape, 3 x 175 = 5,25 en 3 dakjes met 50 cm loopruimte tussen de dakjes.

Mijn installateur moet het leggen, dus knutselen is niet echt een optie. Wel systeem dan wel, zonder dat ik meteen zwaardere balken in min HSB opbouw moet tillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Het is een plat dak, 9 meter hoog, van 580 x 740. Er kunnen er dus 18 op in Landscape, 3 x 175 = 5,25 en 3 dakjes met 50 cm loopruimte tussen de dakjes.

Mijn installateur moet het leggen, dus knutselen is niet echt een optie. Wel systeem dan wel, zonder dat ik meteen zwaardere balken in min HSB opbouw moet tillen ;)
Geen idee, ik maak alles zelf, duurder dan 8 euro per paneel ben ik nog niet gekomen.
Behalve mijn Douglas overkapping van 50m2 die kostte 60 per paneel om ze omhoog te houden.

Ik zou het draaien, op die 740 kunnen er vier in portret , en dan 5 naast elkaar (op 5.80)is twintig stuks. Als je er dan één 250 wp paneel bij zoekt van degene die je al hebt, kun je voor de tien andere een afwijkende lengte nemen ,alleen breedte moet dan overeen komen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:11
@Dre Ergens in dit topic is een excel sheet gedeeld door een medetweaker.

Hij had een scraper gemaakt van verschillende shops met prijs en afmetingen (wp/m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Ik ben op zoek naar hoeveelweinig vermogen er nog uit een paneel komt pal Oost of West, 13 graden helling dat in de slagschaduw van een huis ligt in de wintermaanden.

Dit dan vergeleken met een paneel wat op zuid ligt onder 10 graden helling in de zon

Heeft iemand een idee?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:56:
Ik ben op zoek naar hoeveelweinig vermogen er nog uit een paneel komt pal Oost of West, 13 graden helling dat in de slagschaduw van een huis ligt in de wintermaanden.

Dit dan vergeleken met een paneel wat op zuid ligt onder 10 graden helling in de zon

Heeft iemand een idee?
Je bedoelt hoeveelheid energie per jaar?
Ik gok dertig procent minder, geen 110 maar 80 procent van totale wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:51
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:56:

Heeft iemand een idee?
Volgens startpost 93% zuid vs 88% oost in volle zon. Dan is alleen de vraag wat de slagschaduw doet.
Welke periode actief en voor hoelang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Je bedoelt hoeveelheid energie per jaar?
Ik gok dertig procent minder, geen 110 maar 80 procent van totale wp
vanaf vroeg in de lente tot laat in de herfst zullen de oost-west panelen prima zon moeten vangen (Schets alhier: Zonnepanelen plat dak & garage)

Het gaat me dus om het worst-case verschil tussen de panelen op zuid in de zon en o-w in schaduw.
Factor 6: prima, factor 8 marginaal, factor 10 oops.

Hoe relevant het is hangt dan weer af of de zuid panelen in de zon 20, 50 of 100W kunnen maken in de winter

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 08-05-2021 14:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:11:
[...]

vanaf vroeg in de lente tot laat in de herfst zullen de oost-west panelen prima zon moeten vangen (Schets alhier: Zonnepanelen plat dak & garage)

Het gaat me dus om het worst-case verschil tussen de panelen op zuid in de zon en o-w in schaduw.
Factor 6: prima, factor 8 marginaal, factor 10 oops.
Ik heb er hier liggen onder vijf graden naar west, in de winter komt de zon er niet meer bij door huis buren. En s'morgens geen zon omdat dan mijn eigen dak ervoor staat. En die panelen doen 70 procent halen. Als panelen hoger zouden liggen zodat eigen dak geen schaduw geeft dan gok ik 80 procent. Mijn panelen krijgen nu vanaf elf uur pas zon, hele zomer door.

Panelen op zuid zonder schaduw doen makkelijk 110 procent, zitten er hier zat die met 1000 wp een 1100/1200 kWh binnen halen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Sorry ik ben nog steeds niet duidelijk genoeg. Gaat me niet om jaaropbrengst, dat zit echt wel goed...

Het gaat me echt om de momentopname grootste procentuele verschil tussen de beide groepen panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:19:
Sorry ik ben nog steeds niet duidelijk genoeg. Gaat me niet om jaaropbrengst, dat zit echt wel goed...

Het gaat me echt om de momentopname grootste procentuele verschil tussen de beide groepen panelen.
Dus je wilt weten hoeveel max(W/Wp) oost oplevert tov zuid (bewust geen Wh)?
Begrijp ik dat goed om je omvormer te bepalen. Maar dat geeft sunnydesign toch wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:19:

Nou een 330wp paneel naar zuid doet gemiddeld 300/310 leveren, wel hogere pieken maar niet continu.
Mijn 330 wp naar west doet max 270 watt en met schaduw nog 100 of minder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dapdodo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:23:
[...]

Dus je wilt weten hoeveel max(W/Wp) oost oplevert tov zuid (bewust geen Wh)?
Begrijp ik dat goed om je omvormer te bepalen. Maar dat geeft sunnydesign toch wel aan?
Yep gaat om omvormer bepalen. 2 omvormers is makkie:
O een string, W een string op 1 1 fase 2 mmpt omvormer met mooi laag minimum voltage.
Z een 2e omvormer en gas er op.

Helaas zit de fase waar ik op nu op zit puur hoog in voltage (ik heb al eens 247-250 gemeten... mijn voltmeter lijkt niet stabiel te meten) - dus aanvraag voor 3x25 is in gang gezet - de andere fasen zitten 5V lager (volgens de hele toffe heer van Liander die ik via de achterdeur gesproken heb)

2x 3 fase omvormer is kwa kosten een beetje een raar plan. 1x 3 fase SolarEdge zou kunnen... mits de zuid panelen voldoende mee doen - minimaal zo'n 12% van de panelen op zuid in de zon met 85v optimizers (daar heb ik een fantastische Excel voor vanaf het Fritts forum)

offtopic:
(2x chinees 1 fase... ik heb er ondanks de prima ervaringen overal geen heel goed gevoel over... gaat toch om 4-4.5k... sja... dan gaat het iets meer kosten en komt SE om de hoek als valide optie, MITS het werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ronald
2050 Wp Oost-noord-oost, 10 graden helling, strak aan de gevel. Verschil tussen zon en schaduw is 1300 watt versus 90 watt. Maar: dit is bij zeldzame strak blauwe lucht.
Met enige sluierbewolking, vliegtuig strepen e.d. is het verschil veel minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWdKu0JKhIirUkcztmwxW2VzMGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYTwQqpg3RuJc6TFAZGPObLe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5MW8BAl3UIYjNTJsT29N2V1QJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkf4DEIisZGf6B5I8RZT3BII.jpg?f=fotoalbum_large

En vorige week piekten ze boven hun STC waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Proton_ Zeldzaam strak blauwe lucht is precies de edge case die ik zoek... En dat is een factor 15 wat echt teveel voor 85v optimizers om op te vangen en zouden de zuid panelen zwaar in blocking gaan (behulpzaam dus).... Maar dat is April ;-) Heb je iets vergelijkbaars voor januari-februari, want April verwacht ik geen schaduw problemen meer.

Absolute maximum verschil is factor 9.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 08-05-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:56:
@Proton_ Zeldzaam strak blauwe lucht is precies de edge case die ik zoek... En dat is een factor 15 wat echt teveel voor 85v optimizers om op te vangen en zouden de zuid panelen zwaar in blocking gaan (behulpzaam dus).... Maar dat is April ;-) Heb je iets vergelijkbaars voor januari-februari, want April verwacht ik geen schaduw problemen meer.

Absolute maximum verschil is factor 9.
Of je neemt bv tigo optimiser en dan kan alles op een gewone string omvormer en dan weet je zeker dat het werkt. En er zijn ook 3 fase omvormer van kostal pico met 3 mpp,dan zit je helemaal safe.
Maar twee string parallel is ook geen punt met tigo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ronald schaatsweer, 12 februari.

Een vergelijkbaar zuid-systeem met 40 graden helling had denk ik meer dan 1 kW gedaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOlH4ZKAR4IbH864NbY3KYVX078=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxM179vsjvXJVzIVxcVm9VQi.png?f=fotoalbum_large
Ik denk dat zonder zon, met een halve blauwe hemel (de andere helft gevuld met huis) een redelijk vlak gemonteerd paneel ongeacht jaargetijde of windrichting ca 5% van STC doet.

Maar winteropbrengst blijft weinig, ik zou daar niet teveel op optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12
@Ronald Ik heb hier een aantal panelen 320Wp op APS QS1 richting NO en ZW liggen op het garage dak. Dit is een zonnige dag in Februari om 13.30 waarbij de rechter vier in de slagschaduw van het huis van de buren liggen. De linker vier liggen in dakjes van 10 graden op NO en ZW (bovenste NO, die daaronder ZW, NO, ZW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxzQDzwfrvJiHDeph6uK6BjTAxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aGlWXceDTQU7m4mLQz5h8u88.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:06:
[...]
En er zijn ook 3 fase omvormer van kostal pico met 3 mpp,dan zit je helemaal safe.
Die Kostal omvormers was ik geheel nog niet tegengekomen... Helaas hebben ze 150V nodig om te starten, dus minimaal een paneel of 6 per ingang. Ik heb een optie in gedachten dat ik dat zou halen, dus ik ga er even mee aan de slag. Prijstechnisch zitten ze voldoende goed om tegen een meer gecompliceerd SE oplossing aan te concurreren.
Proton_ schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:11:

Maar winteropbrengst blijft weinig, ik zou daar niet teveel op optimaliseren.
Helemaal gelijk, ik weet liever vooraf, dan huilen achteraf. Gaat uiteindelijk wel om 3-4 maanden, dus helemaal negeren is ook geen goed plan. En het gaat ook om weten dat je de juiste beslissing neemt in het Zonnepaneel mijnenveld.
Ophidian schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:12:
@Ronald Ik heb hier een aantal panelen 320Wp op APS QS1 richting NO en ZW liggen op het garage dak. Dit is een zonnige dag in Februari om 13.30 waarbij de rechter vier in de slagschaduw van het huis van de buren liggen. De linker vier liggen in dakjes van 10 graden op NO en ZW (bovenste NO, die daaronder ZW, NO, ZW)

[Afbeelding]
Jij krijgt het biertje :9B

Max 60% van STP dus best case, tegen 10% STP worst case.
Ils ik de minimum waardes nog wat verder omlaag zet, zit er nog ruim voldoende marge in om de zuid panelen voluit te laten gaan.

Ik heb 360Wp panelen in gedachte, dus het ziet er goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnUUJM3GZljfRidzML43Lvkmb2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VAnmBhTAQ3PNu8XwdyqwY31V.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:26
@Ronald dat Excel plaatje ziet er erg bekend uit.... :D
Maar zou je niet eerder kijken of oost of west het wel aankan als daar de zon staat, want daar heb je minder optimizers.

Edit:
Zie nu jouw eerdere post :) Ronald in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 26% gewijzigd door Rouske op 08-05-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouske schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:32:
@Ronald dat Excel plaatje ziet er erg bekend uit.... :D
Maar zou je niet eerder kijken of oost of west het wel aankan als daar de zon staat, want daar heb je minder optimizers.
Precies, en in zon lastige situatie met zo weinig panelen ging ik naar micro omvormers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:12
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Jij krijgt het biertje :9B

Max 60% van STP dus best case, tegen 10% STP worst case.
Ils ik de minimum waardes nog wat verder omlaag zet, zit er nog ruim voldoende marge in om de zuid panelen voluit te laten gaan.

Ik heb 360Wp panelen in gedachte, dus het ziet er goed uit:
[Afbeelding]
Bier is altijd goed :9

Heb nog een dag in december en in januari uitgezocht, maar dan zien de cijfers er heel anders uit:

Begin december:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AK2W8gRHKFYyBOLK8S66HECTGBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RRBeqHK2q02ifyVjNqFfNMbh.jpg?f=user_large

Halverwege januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4PvBM3TSvZ7jGjDiWhN-7fEusE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PGlUm3rJriYT34jPWnzcDYvm.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Precies, en in zon lastige situatie met zo weinig panelen ging ik naar micro omvormers
Het antwoord op mijn situatie is eigenlijk 4x APS QT2... Misschien 8x DS3 (Maar dat zal iets meer kosten in totaal). Maar APS leid aan Nächste Woche syndroom wat betreft het daadwerkelijk op de markt zetten van die dingen (2020 werd 2021, en nog niks in zicht)

16x Enphase IQ7+ tikt wel heel aardig door, zeker samen met Envoy en Relay.... Werkt wel gegarandeerd
Ophidian schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Bier is altijd goed :9

Heb nog een dag in december en in januari uitgezocht, maar dan zien de cijfers er heel anders uit:

Begin december:
[Afbeelding]

Halverwege januari:
[Afbeelding]
Alleen die laatste is een probleem, zeldzaam dus en dan geld de opmerking van @Proton_ (y)
[bonusedit]Het valt hard mee; ik zou maar 100W afblocken van de 1050 potentieel... Daar maak ik me dan niet druk om[/bonusedit]

Ik heb in elk geval de antwoorden die ik zocht... Zal een en ander even samenvatten in in me eigen topic zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 08-05-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Trebbors

Failure is no option!

Is er iemand die de apk heeft van de oude Solar Man android app? De nieuwere Solarman Smart app werkt wel maar laat geen historische data zien.

Eigenlijk vreemd want de online portal, https://www.solarmanpv.com/portal/, heeft wel alle data beschikbaar.

Maakt die nieuwere app gebruik van een nieuwe database die pas gekoppeld wordt aan de omvormer na het aanmaken van een nieuw account? De oude portal wordt dan alsnog steeds gevoed met data.

Het betreft een Hosola omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door Trebbors op 08-05-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Geen idee, ik maak alles zelf, duurder dan 8 euro per paneel ben ik nog niet gekomen.
Behalve mijn Douglas overkapping van 50m2 die kostte 60 per paneel om ze omhoog te houden.

Ik zou het draaien, op die 740 kunnen er vier in portret , en dan 5 naast elkaar (op 5.80)is twintig stuks. Als je er dan één 250 wp paneel bij zoekt van degene die je al hebt, kun je voor de tien andere een afwijkende lengte nemen ,alleen breedte moet dan overeen komen
Portrait word al snel te hoog, krijg ik gezeik mee. Landscape is safe, ik zou een half dakje extra kunnen doen, kom ik op 21 panelen ;) Maar goedkoop materiaal wat mij installeur ook accepteerd ga ik niet vinden denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Portrait word al snel te hoog, krijg ik gezeik mee. Landscape is save, ik zou een half dakje extra kunnen doen, kom ik op 21 panelen ;) Maar goedkoop materiaal wat mij installeur ook accepteerd ga ik niet vinden denk ik!
Onder tien graden stijg je 30 cm, als dat niet kan dan zou ik er helemaal mee stoppen.

Denk dat je beter die ouwe voor 50 kunt verpatsen en helemaal opnieuw beginnen met zon lastige installateur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:22:
[...]

Onder tien graden stijg je 30 cm, als dat niet kan dan zou ik er helemaal mee stoppen.

Denk dat je beter die ouwe voor 50 kunt verpatsen en helemaal opnieuw beginnen met zon lastige installateur
Het terug plaatsten van de oude set zit bij de offerte van de dakopbouw. Als ik nieuwe panelen wil, worden ze kosteloos geplaats, met omvormer, mits het qua tijd niet uit de hand loopt ;)

Beetje geven en nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:43:
[...]

Het terug plaatsten van de oude set zit bij de offerte van de dakopbouw. Als ik nieuwe panelen wil, worden ze kosteloos geplaats, met omvormer, mits het qua tijd niet uit de hand loopt ;)

Beetje geven en nemen :)
Aha vandaar de hoge offerte. Nou oude of nieuwe plaatsen gaat in dezelfde tijd. Behalve oude naar beneden halen dat is extra tijd.

Nou ik hoop dat je panelen vind

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:18
Trebbors schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:12:
Is er iemand die de apk heeft van de oude Solar Man android app? De nieuwere Solarman Smart app werkt wel maar laat geen historische data zien.

Eigenlijk vreemd want de online portal, https://www.solarmanpv.com/portal/, heeft wel alle data beschikbaar.

Maakt die nieuwere app gebruik van een nieuwe database die pas gekoppeld wordt aan de omvormer na het aanmaken van een nieuw account? De oude portal wordt dan alsnog steeds gevoed met data.

Het betreft een Hosola omvormer.
Er staat naast de solarman smart app ook nog de solarman app in de play store. Of bedoel je de nog oudere salarman app?

Oude APK inmiddels via DM gestuurd :)

[ Voor 2% gewijzigd door ArjoK op 08-05-2021 20:09 . Reden: Oude APK inmiddels via DM gestuurd ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:02:
[...]

Aha vandaar de hoge offerte. Nou oude of nieuwe plaatsen gaat in dezelfde tijd. Behalve oude naar beneden halen dat is extra tijd.

Nou ik hoop dat je panelen vind
Ze halen er 11 vanaf, die moeten naar beneden, daarna moeten er dus 18-21 terug. Als ik dan een bak alu en zelf tappaende schroeven regel krijg ik wel een extra factuurtje voor uren, regel ik valk pro of Flatfix fusion dan plaatsen ze er 10 extra terug voor niks.

Inc omvormer en DC bekabeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
Trebbors schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:12:
https://apkpure.com/solarman/com.igen.rrgf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

ArjoK schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Er staat naast de solarman smart app ook nog de solarman app in de play store. Of bedoel je de nog oudere salarman app?
De oudste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Dit is de versie die ik zoek ;)

De versies in de store laten de oude data niet zien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyGaPByzwe-dddh4M42Yu_2bE_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Bp6HeQzffKGKHsrvj6nmddn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 08-05-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
Trebbors schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Dit is de versie die ik zoek ;)

De versies in de store laten de oude data niet zien..

[Afbeelding]
Hier misschien: http://www.solarmanpv.com/en-us/mobileapp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

De verwijzing daar gaat nergens meer naartoe. Ik heb van een andere Tweaker de juiste apk ontvangen. Vreemd dat de nieuwere apps een nieuw account verlangen en een nieuwe database aanleggen terwijl de oude tevens bijgewerkt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:22
Mijn dak ligt al redelijk vol met zonnepanelen, maar ik heb nog een vrije muur op het zuiden.
Graag jullie tips in het volgende topic:

Zonnepanelen op zuidmuur

bedankt!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 10:09
Hebben een nieuwbouw huis met platdak met eigenlijk alle ruimte voor zonnepanelen. Zou de panelen exact op zuid kunnen zetten. Maar vraag mij af, is het interessant(er) om ze op oost-west te zetten ivm einde saldering in de toekomst?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@iCrOn ik vind van wel.
Argument 1: panelen zijn harder in prijs gedaald dan omvormers. Waar je vroeger elke Wp van de panelen wilde gebruiken, is het nu gunstiger om elke W van je omvormer te benutten. Met oost/west doe je dat beter dan met zuid.
Argument 2: de dakbenutting is beter, je haalt meer kWh van hetzelfde oppervlak. En uiteindelijk gaat het om de kWhs :)
Argument 3: de gelijktijdigheid van gebruik en opwek zal groter zijn, zodat er minder dure kWhs uit het net worden gebruikt (na opheffing van de salderingsregeling). Hierdoor is er ook minder netcapaciteit en opslag nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
Even een vraag;
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik zoveel mogelijk panelen op m'n platte garagedak kwijt kan. Dus ik was aan het kijken naar montagesystemen maar ik kan alleen systemen vinden met een hellingshoek tussen de 10 en 13 graden. Waarom niet richting de 20? Echt zonde van de efficiëntie zo...
Mocht iemand een systeem vinden van rond de 20 graden hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Grompoe 10/13 graden montage heeft een hogere efficiëntie wanneer het oost/west gebruikt wordt.
Waarom je dat wil, in plaats van zuid 20°, staat in de post boven de jouwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Zuid wil je ze ook niet op 20° hebben, geeft veel te veel schaduw waardoor de tussenafstand veel te groot zou worden.

Bovendien heeft het ook gewoon te maken met de hoeveelheid materiaal en ballast die flink toeneemt naarmate je de boel stijler zou leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
Okee dat is duidelijk. Verklaart ook wel het een en ander dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Is 0° (of een paar graden i.v.m. afwatering) niet gewoon het beste? Dan vang je toch precies net zoveel licht als de max. in een willekeurige orientatie, maar dan de hele dag door. Kost wel meer paneeloppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47

twain4me

Martin7182 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:51:
Is 0° (of een paar graden i.v.m. afwatering) niet gewoon het beste? Dan vang je toch precies net zoveel licht als de max. in een willekeurige orientatie, maar dan de hele dag door. Kost wel meer paneeloppervlak.
even los van het schoonmaken voor je jaaropbrengst wel. voor ochten/avond dag spreiding niet. daarnaast heb je in de slechtere maanden heel erg weinig opbrengst. met salderen geen probleem, daarna wil je denk ik iets anders. tis maar wat je uitgangspunten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
O ja, volgens mij vergis ik me een factor van ongeveer wortel(2); als je op een vlak dak de panelen onder 45 graden zet, dan heb je juist 40% meer oppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Instralingshoek voor de jaaropbrengst maakt niet eens zoveel uit bij oost/west:

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2008/articles/4xzonpaneel_instralingsdiagram.jpg

Een hoek van 20° of 30° versus 10° zou net kunnen zorgen dat je een extra rij panelen op het dak kan plaatsen :) En een betere spreiding door de dag. Kleinere omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Grompoe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:43:
Even een vraag;
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik zoveel mogelijk panelen op m'n platte garagedak kwijt kan. Dus ik was aan het kijken naar montagesystemen maar ik kan alleen systemen vinden met een hellingshoek tussen de 10 en 13 graden. Waarom niet richting de 20? Echt zonde van de efficiëntie zo...
Dat wordt betonvoeten zelf gieten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dapdodo schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:10:
[...]

Dat wordt betonvoeten zelf gieten. O-)
Staan ook op marktplaats, firma de groot beton geloof ik, vanaf 28 euro.....
Maar zelf maken is inderdaad maar vijf euro per voetje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
Ik zit echt precies op het zuiden.
Inmiddels ben ik zover dat ik een portrait layout nodig heb om 12 panelen kwijt te kunnen. (Het dak is net 20cm te smal om ze als landscape naast elkaar te zetten.) Als je dan inderdaad de hoek te groot maakt wordt het geheel ook wel erg hoog. Hierdoor kan ik ook wat grotere panelen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
Grompoe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:43:
:
Valkbox 3 doet 20%. Ook nog eens een relatief voordelige optie. Komt iets minder profi over maar hoor weinig negatieve geluiden. Heb ze zelf sinds 1 week liggen. Overigens kun je ook bredere panelen plaatsen dan de genoemde max. 1m door de beugels om te draaien (wel oppassen met ballast i.v.m. max windbelasting, en is dan niet volgens specs....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grompoe
Hoe verhoudt zich de hoogte van het paneel tot de afstand tot de dakrand?
Voordat een boze buur gaat klagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
@AUijtdehaag Ik zal vanavond eens wat plaatjes schieten met Sunny Design enzo.
Als het goed is kan de buurvrouw ze amper zien. Haar garage staat er nog naast namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
is het bij een oost/west opstelling met afstand tot dakrand van 25-40 cm aan te raden de dakjes dicht te maken? Gaat dus om een plat dak op 9-10 meter hoogte. in een straal van 1 KM geen hogere gebouwen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

Pinobigbird

doesn't share food!

BasvanS schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:20:
is het bij een oost/west opstelling met afstand tot dakrand van 25-40 cm aan te raden de dakjes dicht te maken? Gaat dus om een plat dak op 9-10 meter hoogte. in een straal van 1 KM geen hogere gebouwen te vinden.
Ja, in een van de designtools, ik dacht van Valk, kan je aangeven of je met of zonder zijplaten wil. De ballastberekening verschilde aanzienlijk.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Batilan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:05:
[...]

Valkbox 3 doet 20%. Ook nog eens een relatief voordelige optie. Komt iets minder profi over maar hoor weinig negatieve geluiden. Heb ze zelf sinds 1 week liggen. Overigens kun je ook bredere panelen plaatsen dan de genoemde max. 1m door de beugels om te draaien (wel oppassen met ballast i.v.m. max windbelasting, en is dan niet volgens specs....).
Westland solar maakt ook systemen op maat, en lijkt erg netjes geprijsd. Ik heb wat vraagjes bij ze ingeschoten voor een schans idee, ballast en zij/achterplaten zodat windbelasting wat minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noef
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-04 16:24
Heb vandaag de zonnepanelen laten installeren, maar de manier van installatie deden me toch even twijfelen. Zo werd de arbo niet echt in het nauw genomen, de monteurs waren bezig zonder enige vorm van zekering. Heb nog vanuit het zolderraampje gekeken en het blijkt dat de er best wel een grote wirwar van losse kabels onder de panelen liggen, volgens mij hoort dit niet? https://imgur.com/a/uENQhAu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@noef
Op zich kunnen die kabels die zichtbaar zijn geen kwaad.
Ik zou me eerder storen dat de panelen niet in 1 vlak liggen.
Het rechterpaneel licht dieper. (zie de rand)
Het is me ook niet duidelijk hoe die vast zit aan een rail?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noef
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-04 16:24
AUijtdehaag schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:17:
@noef
Op zich kunnen die kabels die zichtbaar zijn geen kwaad.
Ik zou me eerder storen dat de panelen niet in 1 vlak liggen.
Het rechterpaneel licht dieper. (zie de rand)
Het is me ook niet duidelijk hoe die vast zit aan een rail?
Het rechterpaneel is overdwars (horizontaal) gemonteerd, terwijl de panelen onder het raam verticaal zijn. Ze zitten dus ook op andere manieren vast aan de rails; dat zal denk ik ook de reden zijn waarom hij iets dieper ligt.

Maar in ieder geval goed om te horen dat die kabels geen probleem moet zijn. Ik dacht namelijk dat deze doorgaans weggewerkt worden of met tiewraps ergens aan vastgemaakt werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noef schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Het rechterpaneel is overdwars (horizontaal) gemonteerd, terwijl de panelen onder het raam verticaal zijn. Ze zitten dus ook op andere manieren vast aan de rails; dat zal denk ik ook de reden zijn waarom hij iets dieper ligt.

Maar in ieder geval goed om te horen dat die kabels geen probleem moet zijn. Ik dacht namelijk dat deze doorgaans weggewerkt worden of met tiewraps ergens aan vastgemaakt werden.
Klopt, met wraps aan de rails, als er nu brok sneeuw onderdoor schuift trekt ie alles mee.
En vogels gebruiken het nu om te nesten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 22:57
Ronald schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:13:
[...]

Westland solar maakt ook systemen op maat, en lijkt erg netjes geprijsd. Ik heb wat vraagjes bij ze ingeschoten voor een schans idee, ballast en zij/achterplaten zodat windbelasting wat minder wordt.
Heb daar ook meerdere keren vragen uitgezet. Eind vorig jaar en begin dit jaar, maar helaas nooit reactie gekregen. Ook de reviews hier en daar waren niet al te best. Uiteindelijk het van der valk systeem zelf aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:59
Proton_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:58:
@iCrOn ik vind van wel.
Argument 1: panelen zijn harder in prijs gedaald dan omvormers. Waar je vroeger elke Wp van de panelen wilde gebruiken, is het nu gunstiger om elke W van je omvormer te benutten. Met oost/west doe je dat beter dan met zuid.
Argument 2: de dakbenutting is beter, je haalt meer kWh van hetzelfde oppervlak. En uiteindelijk gaat het om de kWhs :)
Argument 3: de gelijktijdigheid van gebruik en opwek zal groter zijn, zodat er minder dure kWhs uit het net worden gebruikt (na opheffing van de salderingsregeling). Hierdoor is er ook minder netcapaciteit en opslag nodig
Argument 4: minder kosten voor montagemateriaal per paneel
Argument 5: beter bestand tegen wind ivm dakjes ipv enorme windvangers achter
Argument 6: ziet er mooier uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@teacher Ik heb deel 10 aangemaakt, we zijn weer over de 10k berichten heen!

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw