Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 558.248 views

Acties:
  • 0Henk 'm!
BasvanS schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Is er een max.... damn.. Waarom stasat dat dan nergens. Maar goed 18x 375-380 WP is ook goed.

Nog steeds een voorkeur voor slechts 9 nieuwe panelen van 1650 lang..
Zul je toch genoegen moeten nemen met max 330wp.
Op marktplaats staan er zat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 17:20
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Zul je toch genoegen moeten nemen met max 330wp.
Op marktplaats staan er zat.
Waar (330wp)?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kwestie van dagelijks kijken want ze zijn meestal snel weg. Regelmatig nieuwe rest partijen van 300/330 wp ook full black. Meestal rond 100 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Kwestie van dagelijks kijken want ze zijn meestal snel weg. Regelmatig nieuwe rest partijen van 300/330 wp ook full black. Meestal rond 100 euro
Ga het in de gaten houden. Kom ik op ongeveer 5500 WP uit voor 1235 euro (met behoud van eigen panelen) en een 1 MPPT Growatt van 3kw.

Toch wel weer een stukje aantrekkelijker dan 6750WP voorEUR 2735. EUR 1500 voor 1250 WP duurt wel even (5 jaar) Maar is te doen.. Kan de oude panelen ook nog verkopen natuurlijk..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andrehj schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Dit schema is sowieso niet goed, want je hebt een enorme inductielus gecreëerd. Bedrading moet helemaal anders. Zoek in dit topic (of via Google) maar eens op inductielus.
Je had je beter van tevoren even in de materie kunnen verdiepen, had veel ellende gescheeld.
Valt mee als de bovenste op zijn kop liggen, dan zitten de junction boxen vlak bij elkaar.
Als je je huidige omvormer wilt behouden, is 1x7 en 1x8 uiteraard beter dan 1x6 en 1x9. Maar dat kun je zelf natuurlijk ook bedenken.

Toch zou ik dit heel anders hebben gedaan, want een string van 1x15 is een ideale string voor een 3-fasen omvormer, waarmee je ook gelijk geen potentiële problemen meer met overspanning hebt.
15 is ideaal voor een 3 fase inderdaad, maar kan ook veel werk zijn in een enkel fase huis. :)

De 15x40 vindt ik nog niet eens zorgwekkend eigenlijk, ligt een beetje aan de orientatie en zit aan de hoge kant, wel vind ik de AC zorgwekkend met 249V, die is hoog omdat die omvormer aftopt waarschijnlijk?

@Slappyjoez
Gaat ie niet uit op hoge AC ipv DC ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Ga het in de gaten houden. Kom ik op ongeveer 5500 WP uit voor 1235 euro (met behoud van eigen panelen) en een 1 MPPT Growatt van 3kw.

Toch wel weer een stukje aantrekkelijker dan 6750WP voorEUR 2735. EUR 1500 voor 1250 WP duurt wel even (5 jaar) Maar is te doen.. Kan de oude panelen ook nog verkopen natuurlijk..
Ik heb nog wel oude van 240 wp voor je, maar dan verlies je teveel wp denk. Anders stuur je maar mailtje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Ik heb nog wel oude van 240 wp voor je, maar dan verlies je teveel wp denk. Anders stuur je maar mailtje
Moet het Flatfix Fusion systeem van 750 euro ook nog terugverdienen, haha ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn er websites waar je paneelmaten goed kan vergelijken. De meeste webshops in Nederland hebben erg slechte websites om te filteren. Nieuwe set op een dak waar eigenlijk panelen van 196cm × 99cm zouden passen. Vroeger was dat een standaard maat, maar nu is alles groter geworden. Sterke voorkeur voor nieuwe zwarte panelen.

[Voor 9% gewijzigd door Dre op 08-05-2021 12:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Dre Bij winkelman kan je wel goed filteren
https://www.winkelman-zon...B%5D=743135&min=0&max=350

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Website ken ik. Winkelman heeft de minst slechte website zou ik eerder zeggen :P.
Zoek meer een filter zoals in de Pricewatch dat je niet 5 checkboxes hoeft aan de klikken. En door de filters scrollen bij winkelman loopt ook niet lekker. Kan aan mijn browser liggen. En een groter assortiment, over meerdere winkels/groothandels.

En winkelman verkoopt niet de panelen die ik zoek. Vroegah had je 1956×990×40mm (L×W×H).

[Voor 8% gewijzigd door Dre op 08-05-2021 12:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:18:
[...]

Moet het Flatfix Fusion systeem van 750 euro ook nog terugverdienen, haha ;)
Moet je die 9 oude van je perse verleggen dan?
Maar je gaat toch zeker geen 40 euro per paneel aan montage betalen..... Absurd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Moet je die 9 oude van je perse verleggen dan?
Maar je gaat toch zeker geen 40 euro per paneel aan montage betalen..... Absurd
Het is een plat dak, 9 meter hoog, van 580 x 740. Er kunnen er dus 18 op in Landscape, 3 x 175 = 5,25 en 3 dakjes met 50 cm loopruimte tussen de dakjes.

Mijn installateur moet het leggen, dus knutselen is niet echt een optie. Wel systeem dan wel, zonder dat ik meteen zwaardere balken in min HSB opbouw moet tillen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Het is een plat dak, 9 meter hoog, van 580 x 740. Er kunnen er dus 18 op in Landscape, 3 x 175 = 5,25 en 3 dakjes met 50 cm loopruimte tussen de dakjes.

Mijn installateur moet het leggen, dus knutselen is niet echt een optie. Wel systeem dan wel, zonder dat ik meteen zwaardere balken in min HSB opbouw moet tillen ;)
Geen idee, ik maak alles zelf, duurder dan 8 euro per paneel ben ik nog niet gekomen.
Behalve mijn Douglas overkapping van 50m2 die kostte 60 per paneel om ze omhoog te houden.

Ik zou het draaien, op die 740 kunnen er vier in portret , en dan 5 naast elkaar (op 5.80)is twintig stuks. Als je er dan één 250 wp paneel bij zoekt van degene die je al hebt, kun je voor de tien andere een afwijkende lengte nemen ,alleen breedte moet dan overeen komen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:53
@Dre Ergens in dit topic is een excel sheet gedeeld door een medetweaker.

Hij had een scraper gemaakt van verschillende shops met prijs en afmetingen (wp/m2).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Ik ben op zoek naar hoeveelweinig vermogen er nog uit een paneel komt pal Oost of West, 13 graden helling dat in de slagschaduw van een huis ligt in de wintermaanden.

Dit dan vergeleken met een paneel wat op zuid ligt onder 10 graden helling in de zon

Heeft iemand een idee?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:56:
Ik ben op zoek naar hoeveelweinig vermogen er nog uit een paneel komt pal Oost of West, 13 graden helling dat in de slagschaduw van een huis ligt in de wintermaanden.

Dit dan vergeleken met een paneel wat op zuid ligt onder 10 graden helling in de zon

Heeft iemand een idee?
Je bedoelt hoeveelheid energie per jaar?
Ik gok dertig procent minder, geen 110 maar 80 procent van totale wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:28
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:56:

Heeft iemand een idee?
Volgens startpost 93% zuid vs 88% oost in volle zon. Dan is alleen de vraag wat de slagschaduw doet.
Welke periode actief en voor hoelang?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Je bedoelt hoeveelheid energie per jaar?
Ik gok dertig procent minder, geen 110 maar 80 procent van totale wp
vanaf vroeg in de lente tot laat in de herfst zullen de oost-west panelen prima zon moeten vangen (Schets alhier: Zonnepanelen plat dak & garage)

Het gaat me dus om het worst-case verschil tussen de panelen op zuid in de zon en o-w in schaduw.
Factor 6: prima, factor 8 marginaal, factor 10 oops.

Hoe relevant het is hangt dan weer af of de zuid panelen in de zon 20, 50 of 100W kunnen maken in de winter

[Voor 9% gewijzigd door Ronald op 08-05-2021 14:13]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:11:
[...]

vanaf vroeg in de lente tot laat in de herfst zullen de oost-west panelen prima zon moeten vangen (Schets alhier: Zonnepanelen plat dak & garage)

Het gaat me dus om het worst-case verschil tussen de panelen op zuid in de zon en o-w in schaduw.
Factor 6: prima, factor 8 marginaal, factor 10 oops.
Ik heb er hier liggen onder vijf graden naar west, in de winter komt de zon er niet meer bij door huis buren. En s'morgens geen zon omdat dan mijn eigen dak ervoor staat. En die panelen doen 70 procent halen. Als panelen hoger zouden liggen zodat eigen dak geen schaduw geeft dan gok ik 80 procent. Mijn panelen krijgen nu vanaf elf uur pas zon, hele zomer door.

Panelen op zuid zonder schaduw doen makkelijk 110 procent, zitten er hier zat die met 1000 wp een 1100/1200 kWh binnen halen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Sorry ik ben nog steeds niet duidelijk genoeg. Gaat me niet om jaaropbrengst, dat zit echt wel goed...

Het gaat me echt om de momentopname grootste procentuele verschil tussen de beide groepen panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:19:
Sorry ik ben nog steeds niet duidelijk genoeg. Gaat me niet om jaaropbrengst, dat zit echt wel goed...

Het gaat me echt om de momentopname grootste procentuele verschil tussen de beide groepen panelen.
Dus je wilt weten hoeveel max(W/Wp) oost oplevert tov zuid (bewust geen Wh)?
Begrijp ik dat goed om je omvormer te bepalen. Maar dat geeft sunnydesign toch wel aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:19:

Nou een 330wp paneel naar zuid doet gemiddeld 300/310 leveren, wel hogere pieken maar niet continu.
Mijn 330 wp naar west doet max 270 watt en met schaduw nog 100 of minder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Dapdodo schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:23:
[...]

Dus je wilt weten hoeveel max(W/Wp) oost oplevert tov zuid (bewust geen Wh)?
Begrijp ik dat goed om je omvormer te bepalen. Maar dat geeft sunnydesign toch wel aan?
Yep gaat om omvormer bepalen. 2 omvormers is makkie:
O een string, W een string op 1 1 fase 2 mmpt omvormer met mooi laag minimum voltage.
Z een 2e omvormer en gas er op.

Helaas zit de fase waar ik op nu op zit puur hoog in voltage (ik heb al eens 247-250 gemeten... mijn voltmeter lijkt niet stabiel te meten) - dus aanvraag voor 3x25 is in gang gezet - de andere fasen zitten 5V lager (volgens de hele toffe heer van Liander die ik via de achterdeur gesproken heb)

2x 3 fase omvormer is kwa kosten een beetje een raar plan. 1x 3 fase SolarEdge zou kunnen... mits de zuid panelen voldoende mee doen - minimaal zo'n 12% van de panelen op zuid in de zon met 85v optimizers (daar heb ik een fantastische Excel voor vanaf het Fritts forum)

offtopic:
(2x chinees 1 fase... ik heb er ondanks de prima ervaringen overal geen heel goed gevoel over... gaat toch om 4-4.5k... sja... dan gaat het iets meer kosten en komt SE om de hoek als valide optie, MITS het werkt)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ronald
2050 Wp Oost-noord-oost, 10 graden helling, strak aan de gevel. Verschil tussen zon en schaduw is 1300 watt versus 90 watt. Maar: dit is bij zeldzame strak blauwe lucht.
Met enige sluierbewolking, vliegtuig strepen e.d. is het verschil veel minder.

En vorige week piekten ze boven hun STC waarde...

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
@Proton_ Zeldzaam strak blauwe lucht is precies de edge case die ik zoek... En dat is een factor 15 wat echt teveel voor 85v optimizers om op te vangen en zouden de zuid panelen zwaar in blocking gaan (behulpzaam dus).... Maar dat is April ;-) Heb je iets vergelijkbaars voor januari-februari, want April verwacht ik geen schaduw problemen meer.

Absolute maximum verschil is factor 9.

[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 08-05-2021 14:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:56:
@Proton_ Zeldzaam strak blauwe lucht is precies de edge case die ik zoek... En dat is een factor 15 wat echt teveel voor 85v optimizers om op te vangen en zouden de zuid panelen zwaar in blocking gaan (behulpzaam dus).... Maar dat is April ;-) Heb je iets vergelijkbaars voor januari-februari, want April verwacht ik geen schaduw problemen meer.

Absolute maximum verschil is factor 9.
Of je neemt bv tigo optimiser en dan kan alles op een gewone string omvormer en dan weet je zeker dat het werkt. En er zijn ook 3 fase omvormer van kostal pico met 3 mpp,dan zit je helemaal safe.
Maar twee string parallel is ook geen punt met tigo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ronald schaatsweer, 12 februari.

Een vergelijkbaar zuid-systeem met 40 graden helling had denk ik meer dan 1 kW gedaan...

Ik denk dat zonder zon, met een halve blauwe hemel (de andere helft gevuld met huis) een redelijk vlak gemonteerd paneel ongeacht jaargetijde of windrichting ca 5% van STC doet.

Maar winteropbrengst blijft weinig, ik zou daar niet teveel op optimaliseren.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
@Ronald Ik heb hier een aantal panelen 320Wp op APS QS1 richting NO en ZW liggen op het garage dak. Dit is een zonnige dag in Februari om 13.30 waarbij de rechter vier in de slagschaduw van het huis van de buren liggen. De linker vier liggen in dakjes van 10 graden op NO en ZW (bovenste NO, die daaronder ZW, NO, ZW)

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:06:
[...]
En er zijn ook 3 fase omvormer van kostal pico met 3 mpp,dan zit je helemaal safe.
Die Kostal omvormers was ik geheel nog niet tegengekomen... Helaas hebben ze 150V nodig om te starten, dus minimaal een paneel of 6 per ingang. Ik heb een optie in gedachten dat ik dat zou halen, dus ik ga er even mee aan de slag. Prijstechnisch zitten ze voldoende goed om tegen een meer gecompliceerd SE oplossing aan te concurreren.
Proton_ schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:11:

Maar winteropbrengst blijft weinig, ik zou daar niet teveel op optimaliseren.
Helemaal gelijk, ik weet liever vooraf, dan huilen achteraf. Gaat uiteindelijk wel om 3-4 maanden, dus helemaal negeren is ook geen goed plan. En het gaat ook om weten dat je de juiste beslissing neemt in het Zonnepaneel mijnenveld.
Ophidian schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:12:
@Ronald Ik heb hier een aantal panelen 320Wp op APS QS1 richting NO en ZW liggen op het garage dak. Dit is een zonnige dag in Februari om 13.30 waarbij de rechter vier in de slagschaduw van het huis van de buren liggen. De linker vier liggen in dakjes van 10 graden op NO en ZW (bovenste NO, die daaronder ZW, NO, ZW)

[Afbeelding]
Jij krijgt het biertje :9B

Max 60% van STP dus best case, tegen 10% STP worst case.
Ils ik de minimum waardes nog wat verder omlaag zet, zit er nog ruim voldoende marge in om de zuid panelen voluit te laten gaan.

Ik heb 360Wp panelen in gedachte, dus het ziet er goed uit:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:00
@Ronald dat Excel plaatje ziet er erg bekend uit.... :D
Maar zou je niet eerder kijken of oost of west het wel aankan als daar de zon staat, want daar heb je minder optimizers.

Edit:
Zie nu jouw eerdere post :) Ronald in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[Voor 26% gewijzigd door Rouske op 08-05-2021 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rouske schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:32:
@Ronald dat Excel plaatje ziet er erg bekend uit.... :D
Maar zou je niet eerder kijken of oost of west het wel aankan als daar de zon staat, want daar heb je minder optimizers.
Precies, en in zon lastige situatie met zo weinig panelen ging ik naar micro omvormers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Jij krijgt het biertje :9B

Max 60% van STP dus best case, tegen 10% STP worst case.
Ils ik de minimum waardes nog wat verder omlaag zet, zit er nog ruim voldoende marge in om de zuid panelen voluit te laten gaan.

Ik heb 360Wp panelen in gedachte, dus het ziet er goed uit:
[Afbeelding]
Bier is altijd goed :9

Heb nog een dag in december en in januari uitgezocht, maar dan zien de cijfers er heel anders uit:

Begin december:

Halverwege januari:

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Precies, en in zon lastige situatie met zo weinig panelen ging ik naar micro omvormers
Het antwoord op mijn situatie is eigenlijk 4x APS QT2... Misschien 8x DS3 (Maar dat zal iets meer kosten in totaal). Maar APS leid aan Nächste Woche syndroom wat betreft het daadwerkelijk op de markt zetten van die dingen (2020 werd 2021, en nog niks in zicht)

16x Enphase IQ7+ tikt wel heel aardig door, zeker samen met Envoy en Relay.... Werkt wel gegarandeerd
Ophidian schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Bier is altijd goed :9

Heb nog een dag in december en in januari uitgezocht, maar dan zien de cijfers er heel anders uit:

Begin december:
[Afbeelding]

Halverwege januari:
[Afbeelding]
Alleen die laatste is een probleem, zeldzaam dus en dan geld de opmerking van @Proton_ (y)
[bonusedit]Het valt hard mee; ik zou maar 100W afblocken van de 1050 potentieel... Daar maak ik me dan niet druk om[/bonusedit]

Ik heb in elk geval de antwoorden die ik zocht... Zal een en ander even samenvatten in in me eigen topic zetten.

[Voor 5% gewijzigd door Ronald op 08-05-2021 16:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 11:05

Trebbors

Failure is no option!

Is er iemand die de apk heeft van de oude Solar Man android app? De nieuwere Solarman Smart app werkt wel maar laat geen historische data zien.

Eigenlijk vreemd want de online portal, https://www.solarmanpv.com/portal/, heeft wel alle data beschikbaar.

Maakt die nieuwere app gebruik van een nieuwe database die pas gekoppeld wordt aan de omvormer na het aanmaken van een nieuw account? De oude portal wordt dan alsnog steeds gevoed met data.

Het betreft een Hosola omvormer.

[Voor 12% gewijzigd door Trebbors op 08-05-2021 17:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Geen idee, ik maak alles zelf, duurder dan 8 euro per paneel ben ik nog niet gekomen.
Behalve mijn Douglas overkapping van 50m2 die kostte 60 per paneel om ze omhoog te houden.

Ik zou het draaien, op die 740 kunnen er vier in portret , en dan 5 naast elkaar (op 5.80)is twintig stuks. Als je er dan één 250 wp paneel bij zoekt van degene die je al hebt, kun je voor de tien andere een afwijkende lengte nemen ,alleen breedte moet dan overeen komen
Portrait word al snel te hoog, krijg ik gezeik mee. Landscape is safe, ik zou een half dakje extra kunnen doen, kom ik op 21 panelen ;) Maar goedkoop materiaal wat mij installeur ook accepteerd ga ik niet vinden denk ik!

Acties:
  • 0Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Portrait word al snel te hoog, krijg ik gezeik mee. Landscape is save, ik zou een half dakje extra kunnen doen, kom ik op 21 panelen ;) Maar goedkoop materiaal wat mij installeur ook accepteerd ga ik niet vinden denk ik!
Onder tien graden stijg je 30 cm, als dat niet kan dan zou ik er helemaal mee stoppen.

Denk dat je beter die ouwe voor 50 kunt verpatsen en helemaal opnieuw beginnen met zon lastige installateur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:22:
[...]

Onder tien graden stijg je 30 cm, als dat niet kan dan zou ik er helemaal mee stoppen.

Denk dat je beter die ouwe voor 50 kunt verpatsen en helemaal opnieuw beginnen met zon lastige installateur
Het terug plaatsten van de oude set zit bij de offerte van de dakopbouw. Als ik nieuwe panelen wil, worden ze kosteloos geplaats, met omvormer, mits het qua tijd niet uit de hand loopt ;)

Beetje geven en nemen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
BasvanS schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:43:
[...]

Het terug plaatsten van de oude set zit bij de offerte van de dakopbouw. Als ik nieuwe panelen wil, worden ze kosteloos geplaats, met omvormer, mits het qua tijd niet uit de hand loopt ;)

Beetje geven en nemen :)
Aha vandaar de hoge offerte. Nou oude of nieuwe plaatsen gaat in dezelfde tijd. Behalve oude naar beneden halen dat is extra tijd.

Nou ik hoop dat je panelen vind

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:34
Trebbors schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:12:
Is er iemand die de apk heeft van de oude Solar Man android app? De nieuwere Solarman Smart app werkt wel maar laat geen historische data zien.

Eigenlijk vreemd want de online portal, https://www.solarmanpv.com/portal/, heeft wel alle data beschikbaar.

Maakt die nieuwere app gebruik van een nieuwe database die pas gekoppeld wordt aan de omvormer na het aanmaken van een nieuw account? De oude portal wordt dan alsnog steeds gevoed met data.

Het betreft een Hosola omvormer.
Er staat naast de solarman smart app ook nog de solarman app in de play store. Of bedoel je de nog oudere salarman app?

Oude APK inmiddels via DM gestuurd :)

[Voor 2% gewijzigd door ArjoK op 08-05-2021 20:09. Reden: Oude APK inmiddels via DM gestuurd]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:02:
[...]

Aha vandaar de hoge offerte. Nou oude of nieuwe plaatsen gaat in dezelfde tijd. Behalve oude naar beneden halen dat is extra tijd.

Nou ik hoop dat je panelen vind
Ze halen er 11 vanaf, die moeten naar beneden, daarna moeten er dus 18-21 terug. Als ik dan een bak alu en zelf tappaende schroeven regel krijg ik wel een extra factuurtje voor uren, regel ik valk pro of Flatfix fusion dan plaatsen ze er 10 extra terug voor niks.

Inc omvormer en DC bekabeling

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:26
Trebbors schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:12:
https://apkpure.com/solarman/com.igen.rrgf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

ArjoK schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Er staat naast de solarman smart app ook nog de solarman app in de play store. Of bedoel je de nog oudere salarman app?
De oudste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Dit is de versie die ik zoek ;)

De versies in de store laten de oude data niet zien..

[Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 08-05-2021 18:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:26
Trebbors schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Dit is de versie die ik zoek ;)

De versies in de store laten de oude data niet zien..

[Afbeelding]
Hier misschien: http://www.solarmanpv.com/en-us/mobileapp.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

De verwijzing daar gaat nergens meer naartoe. Ik heb van een andere Tweaker de juiste apk ontvangen. Vreemd dat de nieuwere apps een nieuw account verlangen en een nieuwe database aanleggen terwijl de oude tevens bijgewerkt blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mijn dak ligt al redelijk vol met zonnepanelen, maar ik heb nog een vrije muur op het zuiden.
Graag jullie tips in het volgende topic:

Zonnepanelen op zuidmuur

bedankt!

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:18
Hebben een nieuwbouw huis met platdak met eigenlijk alle ruimte voor zonnepanelen. Zou de panelen exact op zuid kunnen zetten. Maar vraag mij af, is het interessant(er) om ze op oost-west te zetten ivm einde saldering in de toekomst?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@iCrOn ik vind van wel.
Argument 1: panelen zijn harder in prijs gedaald dan omvormers. Waar je vroeger elke Wp van de panelen wilde gebruiken, is het nu gunstiger om elke W van je omvormer te benutten. Met oost/west doe je dat beter dan met zuid.
Argument 2: de dakbenutting is beter, je haalt meer kWh van hetzelfde oppervlak. En uiteindelijk gaat het om de kWhs :)
Argument 3: de gelijktijdigheid van gebruik en opwek zal groter zijn, zodat er minder dure kWhs uit het net worden gebruikt (na opheffing van de salderingsregeling). Hierdoor is er ook minder netcapaciteit en opslag nodig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Even een vraag;
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik zoveel mogelijk panelen op m'n platte garagedak kwijt kan. Dus ik was aan het kijken naar montagesystemen maar ik kan alleen systemen vinden met een hellingshoek tussen de 10 en 13 graden. Waarom niet richting de 20? Echt zonde van de efficiëntie zo...
Mocht iemand een systeem vinden van rond de 20 graden hoor ik het graag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Grompoe 10/13 graden montage heeft een hogere efficiëntie wanneer het oost/west gebruikt wordt.
Waarom je dat wil, in plaats van zuid 20°, staat in de post boven de jouwe :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 16:49
Zuid wil je ze ook niet op 20° hebben, geeft veel te veel schaduw waardoor de tussenafstand veel te groot zou worden.

Bovendien heeft het ook gewoon te maken met de hoeveelheid materiaal en ballast die flink toeneemt naarmate je de boel stijler zou leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grompoe
  • Nu online
Okee dat is duidelijk. Verklaart ook wel het een en ander dan :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:31
Is 0° (of een paar graden i.v.m. afwatering) niet gewoon het beste? Dan vang je toch precies net zoveel licht als de max. in een willekeurige orientatie, maar dan de hele dag door. Kost wel meer paneeloppervlak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:44
Martin7182 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:51:
Is 0° (of een paar graden i.v.m. afwatering) niet gewoon het beste? Dan vang je toch precies net zoveel licht als de max. in een willekeurige orientatie, maar dan de hele dag door. Kost wel meer paneeloppervlak.
even los van het schoonmaken voor je jaaropbrengst wel. voor ochten/avond dag spreiding niet. daarnaast heb je in de slechtere maanden heel erg weinig opbrengst. met salderen geen probleem, daarna wil je denk ik iets anders. tis maar wat je uitgangspunten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 13:31
O ja, volgens mij vergis ik me een factor van ongeveer wortel(2); als je op een vlak dak de panelen onder 45 graden zet, dan heb je juist 40% meer oppervlak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Instralingshoek voor de jaaropbrengst maakt niet eens zoveel uit bij oost/west:

Een hoek van 20° of 30° versus 10° zou net kunnen zorgen dat je een extra rij panelen op het dak kan plaatsen :) En een betere spreiding door de dag. Kleinere omvormer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
Grompoe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:43:
Even een vraag;
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik zoveel mogelijk panelen op m'n platte garagedak kwijt kan. Dus ik was aan het kijken naar montagesystemen maar ik kan alleen systemen vinden met een hellingshoek tussen de 10 en 13 graden. Waarom niet richting de 20? Echt zonde van de efficiëntie zo...
Dat wordt betonvoeten zelf gieten. O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dapdodo schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:10:
[...]

Dat wordt betonvoeten zelf gieten. O-)
Staan ook op marktplaats, firma de groot beton geloof ik, vanaf 28 euro.....
Maar zelf maken is inderdaad maar vijf euro per voetje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grompoe
  • Nu online
Ik zit echt precies op het zuiden.
Inmiddels ben ik zover dat ik een portrait layout nodig heb om 12 panelen kwijt te kunnen. (Het dak is net 20cm te smal om ze als landscape naast elkaar te zetten.) Als je dan inderdaad de hoek te groot maakt wordt het geheel ook wel erg hoog. Hierdoor kan ik ook wat grotere panelen kwijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48
Grompoe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:43:
:
Valkbox 3 doet 20%. Ook nog eens een relatief voordelige optie. Komt iets minder profi over maar hoor weinig negatieve geluiden. Heb ze zelf sinds 1 week liggen. Overigens kun je ook bredere panelen plaatsen dan de genoemde max. 1m door de beugels om te draaien (wel oppassen met ballast i.v.m. max windbelasting, en is dan niet volgens specs....).

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Grompoe
Hoe verhoudt zich de hoogte van het paneel tot de afstand tot de dakrand?
Voordat een boze buur gaat klagen..

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grompoe
  • Nu online
@AUijtdehaag Ik zal vanavond eens wat plaatjes schieten met Sunny Design enzo.
Als het goed is kan de buurvrouw ze amper zien. Haar garage staat er nog naast namelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
is het bij een oost/west opstelling met afstand tot dakrand van 25-40 cm aan te raden de dakjes dicht te maken? Gaat dus om een plat dak op 9-10 meter hoogte. in een straal van 1 KM geen hogere gebouwen te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53

Pinobigbird

doesn't share food!

BasvanS schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:20:
is het bij een oost/west opstelling met afstand tot dakrand van 25-40 cm aan te raden de dakjes dicht te maken? Gaat dus om een plat dak op 9-10 meter hoogte. in een straal van 1 KM geen hogere gebouwen te vinden.
Ja, in een van de designtools, ik dacht van Valk, kan je aangeven of je met of zonder zijplaten wil. De ballastberekening verschilde aanzienlijk.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Batilan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:05:
[...]

Valkbox 3 doet 20%. Ook nog eens een relatief voordelige optie. Komt iets minder profi over maar hoor weinig negatieve geluiden. Heb ze zelf sinds 1 week liggen. Overigens kun je ook bredere panelen plaatsen dan de genoemde max. 1m door de beugels om te draaien (wel oppassen met ballast i.v.m. max windbelasting, en is dan niet volgens specs....).
Westland solar maakt ook systemen op maat, en lijkt erg netjes geprijsd. Ik heb wat vraagjes bij ze ingeschoten voor een schans idee, ballast en zij/achterplaten zodat windbelasting wat minder wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noef
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-05 17:23
Heb vandaag de zonnepanelen laten installeren, maar de manier van installatie deden me toch even twijfelen. Zo werd de arbo niet echt in het nauw genomen, de monteurs waren bezig zonder enige vorm van zekering. Heb nog vanuit het zolderraampje gekeken en het blijkt dat de er best wel een grote wirwar van losse kabels onder de panelen liggen, volgens mij hoort dit niet? https://imgur.com/a/uENQhAu

Acties:
  • 0Henk 'm!
@noef
Op zich kunnen die kabels die zichtbaar zijn geen kwaad.
Ik zou me eerder storen dat de panelen niet in 1 vlak liggen.
Het rechterpaneel licht dieper. (zie de rand)
Het is me ook niet duidelijk hoe die vast zit aan een rail?

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2021 13:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noef
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-05 17:23
AUijtdehaag schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:17:
@noef
Op zich kunnen die kabels die zichtbaar zijn geen kwaad.
Ik zou me eerder storen dat de panelen niet in 1 vlak liggen.
Het rechterpaneel licht dieper. (zie de rand)
Het is me ook niet duidelijk hoe die vast zit aan een rail?
Het rechterpaneel is overdwars (horizontaal) gemonteerd, terwijl de panelen onder het raam verticaal zijn. Ze zitten dus ook op andere manieren vast aan de rails; dat zal denk ik ook de reden zijn waarom hij iets dieper ligt.

Maar in ieder geval goed om te horen dat die kabels geen probleem moet zijn. Ik dacht namelijk dat deze doorgaans weggewerkt worden of met tiewraps ergens aan vastgemaakt werden.

Acties:
  • 0Henk 'm!
noef schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Het rechterpaneel is overdwars (horizontaal) gemonteerd, terwijl de panelen onder het raam verticaal zijn. Ze zitten dus ook op andere manieren vast aan de rails; dat zal denk ik ook de reden zijn waarom hij iets dieper ligt.

Maar in ieder geval goed om te horen dat die kabels geen probleem moet zijn. Ik dacht namelijk dat deze doorgaans weggewerkt worden of met tiewraps ergens aan vastgemaakt werden.
Klopt, met wraps aan de rails, als er nu brok sneeuw onderdoor schuift trekt ie alles mee.
En vogels gebruiken het nu om te nesten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 08:56
Ronald schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:13:
[...]

Westland solar maakt ook systemen op maat, en lijkt erg netjes geprijsd. Ik heb wat vraagjes bij ze ingeschoten voor een schans idee, ballast en zij/achterplaten zodat windbelasting wat minder wordt.
Heb daar ook meerdere keren vragen uitgezet. Eind vorig jaar en begin dit jaar, maar helaas nooit reactie gekregen. Ook de reviews hier en daar waren niet al te best. Uiteindelijk het van der valk systeem zelf aangepast.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:21
Proton_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:58:
@iCrOn ik vind van wel.
Argument 1: panelen zijn harder in prijs gedaald dan omvormers. Waar je vroeger elke Wp van de panelen wilde gebruiken, is het nu gunstiger om elke W van je omvormer te benutten. Met oost/west doe je dat beter dan met zuid.
Argument 2: de dakbenutting is beter, je haalt meer kWh van hetzelfde oppervlak. En uiteindelijk gaat het om de kWhs :)
Argument 3: de gelijktijdigheid van gebruik en opwek zal groter zijn, zodat er minder dure kWhs uit het net worden gebruikt (na opheffing van de salderingsregeling). Hierdoor is er ook minder netcapaciteit en opslag nodig
Argument 4: minder kosten voor montagemateriaal per paneel
Argument 5: beter bestand tegen wind ivm dakjes ipv enorme windvangers achter
Argument 6: ziet er mooier uit

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@teacher Ik heb deel 10 aangemaakt, we zijn weer over de 10k berichten heen!

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee