Optimizers ipv omvormer: minder geluid?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• haaswijk1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-12-2023
Hallo allen,

ik overweeg een installatie van 10 zonnepanelen op mijn schuine dak. Alhoewel optimizers niet echt nodig zijn vanwege weinig schaduw wil ik graag weten of een SolarEdge omvormer + optimizers minder geluid maken dan een standaard string-omvormer (Solax X1 Boost 3.0-T) zonder optimizers.

Kan iemand iets zeggen over het geluidsniveau van beide opties?

Thanks!

Beste antwoord (via haaswijk1 op 20-09-2020 15:54)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Technisch is een SE stringinverter niet anders dan een normale stringinverter. Dus geluid is hetzelfde. Hooguit zal de boostconverter ontbreken, maar die maakt geen geluid.
Belangrijk is dat de relais maar 1x per ochtend schakelen in plaats van soms wel 10× zoals bij het duitse Effekta. Al hoe wel duits, volgens mij is de fabrikant Ablerex Electronics Co., Ltd. ;)

Mijn advies is om eens te luisteren bij iemand met een stringomvormer. Als je geen geluid wilt moet je microomvormers nemen, maar mijn Effekta hoor ik behalve bij het opstarten (relais) nauwelijks.

@Rol-Co De ventilator in de StecaGrid 4200 maakt hier best veel geluid. Effekta is veel stiller bij volle zon. Alleen opstarten doet de Effekta echt heel slecht met het relais schakelen telkens weer. Effekta 2200 doet het opstarten vreemd genoeg veel beter dan de 4200/5000. Zelfde firmware, maar toch ander gedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 19-09-2020 21:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 13:30
Mijn omvormer (Zeversolar 3kW) maakt geen geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 08:10
De relais in de omvormer klikken best stevig bij in en uitschakelen. Die zou ik niet op mijn slaapkamer plaatsen. Optimisers zijn geruisloos!

De omvormer zelf zoemt of piept niet en is erg stil

[ Voor 16% gewijzigd door Sven2912 op 19-09-2020 17:56 ]

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

• haaswijk1
Sven2912 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:55:
De relais in de omvormer klikken best stevig bij in en uitschakelen. Die zou ik niet op mijn slaapkamer plaatsen. Optimisers zijn geruisloos!

De omvormer zelf zoemt of piept niet en is erg stil
De omvormer komt op zolder met de slaapkamer er direct onder. Bedoel je dat een omvormer die werkt met optimizers ook geruisloos zijn?

Edit: de SolarEdge dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 08:10
De optimisers maken geen geluid. Echter schakelt de omvormer (SE) in de ochtend in en in de avond uit. Dit gaat samen met wat behoorlijke klikken door het inschakelen van relais. Vergelijk het met een knipperlicht in de auto maar dan enkele keren en iets luider.

Bij wisselend bewolkt weer hoor je ze vaker op de dag klikken.

Volgens mij heeft elke omvormer hier last van. Micro-omvormers wellicht niet!

[ Voor 10% gewijzigd door Sven2912 op 19-09-2020 18:01 ]

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

haaswijk1 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:58:
[...]

De omvormer komt op zolder met de slaapkamer er direct onder. Bedoel je dat een omvormer die werkt met optimizers ook geruisloos zijn?

Edit: de SolarEdge dus
Beide maken evenveel geluid, zowel SE als een gewone string omvormer, enige is dat sma iets minder geluid maakt dan een chinese effekta bijvoorbeeld. Wil je geen geluid, wat slechts licht tikken is bij de start en stop, kan je nog overwegen om micro omvormers te nemen zoals enphase, daar ligt alles op dak.

Dus tussen jouw 2 voorbeelden zit geen verschil.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• haaswijk1
Rol-Co schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:38:
[...]

Beide maken evenveel geluid, zowel SE als een gewone string omvormer, enige is dat sma iets minder geluid maakt dan een chinese effekta bijvoorbeeld. Wil je geen geluid, wat slechts licht tikken is bij de start en stop, kan je nog overwegen om micro omvormers te nemen zoals enphase, daar ligt alles op dak.

Dus tussen jouw 2 voorbeelden zit geen verschil.
Dan ga ik eens kijken naar micro omvormers. Is een normale omvormer trouwens hoorbaar indien deze op zolder hangt en je slaapkamer daar direct onder? Houten vloeren, geen steen/beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36
Mijn dochter slaapt recht onder onze omvormer en ik heb nog nooit wat gehoord door het houten plafond heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
haaswijk1 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:52:
[...]

Dan ga ik eens kijken naar micro omvormers. Is een normale omvormer trouwens hoorbaar indien deze op zolder hangt en je slaapkamer daar direct onder? Houten vloeren, geen steen/beton.
Als je je oor op de sma (10.0 ) legt hoor je bij hoge lasten (dus op piek uren, aka midden op de dag) bij mij wel iets een brom 2 meter er vandaan hoor je nog maar weinig de tik van het relais is eigenlijk niet echt te horen door een (kartonnen) deur heen. en als je instalatie goed is ontworpen blijft het bij 1 tik smorgens en 1 tik s'avonds. Ik zou hem persoonlijk nooit in een leefruimte hangen , Maar een voorzolder, gang etc is goed te doen, garage is nog beter. Je mag ze trouwens ook gewoon buiten hangen :)
Bij mij ligt er een ventiflapper bij die wel te horen is op piek momenten , maar dat is met name omdat vanwege de ruimte waar hij hangt hij zijn warmte slecht kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik heb de omvormer (Fronius) ook op zolder met open trap en hangt naast het trap gat. Slaapkamer deur open.
Ik en anderen worden niet wakker van het klikken. Ik zou daar geen andere omvormer voor kopen.
Als ik deze zo ver mogelijk van het trapgat zou ophangen dan zou ik het klikken denk ik niet echt meer horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
De meerste moderne string omvormers produceren hooguit wat klikjes van relais bij opstarten en stoppen.
Met een SolarEdge ligt de hardware voor DC/DC omzetting (Maximum Power Tracker Tracker) weliswaar in x-voud op het dak, maar het deel dat de gelijkspanning naar wisselspaning omzet, hangt nog steeds binnen. Dus daarmee elimineer je het geluidsrisico niet.

Als je het risico helemaal uit wil sluiten kun je het beste micro-omvormers nemen. Enphase of PAS (iets goed koper)

Of, wat in Nederland maar weinig lijkt te gebeuren, de omvormer op een beschutte plek buiten hangen. Bij de meeste stringomvormers kan dat gewoon (IP klasse checken).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Technisch is een SE stringinverter niet anders dan een normale stringinverter. Dus geluid is hetzelfde. Hooguit zal de boostconverter ontbreken, maar die maakt geen geluid.
Belangrijk is dat de relais maar 1x per ochtend schakelen in plaats van soms wel 10× zoals bij het duitse Effekta. Al hoe wel duits, volgens mij is de fabrikant Ablerex Electronics Co., Ltd. ;)

Mijn advies is om eens te luisteren bij iemand met een stringomvormer. Als je geen geluid wilt moet je microomvormers nemen, maar mijn Effekta hoor ik behalve bij het opstarten (relais) nauwelijks.

@Rol-Co De ventilator in de StecaGrid 4200 maakt hier best veel geluid. Effekta is veel stiller bij volle zon. Alleen opstarten doet de Effekta echt heel slecht met het relais schakelen telkens weer. Effekta 2200 doet het opstarten vreemd genoeg veel beter dan de 4200/5000. Zelfde firmware, maar toch ander gedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 19-09-2020 21:26 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Dre
Ventilatoren gaan hier zelden aan. De omvormer is overbemeten dus heel af en toe een beetje fluisteren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1