Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 21:56
ivm de komst van een elektrische auto wil ik graag wat extra zonnepanelen plaatsen. Ik kom er alleen niet helemaal hoe ik dat wil. Zoals op onderstaande foto blijkt heb ik nog wel ruimte op mijn dak. De huidge panelen zijn niet meer te krijgen (alleen via secondsol voor 210 euro per paneel-280wp astronergy). Alternatief is de garage. Doel is om circa 3000wp bij te plaatsen. Liefst nog wat meer.

De wijziging vd KOR per 1 januari 2020 zorgt er voor dat btw-aftrek een kwestie van broekzak/vastzat is geworden zoek ik ook financieel gezien een betaalbare optie. Vanuit dat oogpunt lijkt garage volleggen meest voordelig maar voelt niet goed met nog zoveel ruimte op mijn dak. 8)7

Huidige panelen zijn 992x1658. Ik zat zelf te denken aan het verplaatsen van 2 panelen boven de dakkapel naar uiterst links en dan de hele onderste rij (plus de 2 boven dakkapel) voorzien van nieuwe panelen met een breedte van 99cm. Volgens mij zijn die nog wel te vinden. Ik zou er dan 9 bij kunnen plaatsen. Daar zouden nog evt 4 extra bij kunnen aan beide zijden van de dakkapel maar die pakken ook door de cv-pijp wel flink wat schaduw.

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie oplossingen of ideeën. Wat zouden jullie doen? Ervan uitgaande dat het ook optisch nog acceptabel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVhRgRJlDVLXY-Vqfw5TGh2R4eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmTZBt5t1oWqI96KqIHx7COR.jpg?f=fotoalbum_large

Links op het dak is nog ruimte voor een rij ernaast. Links van de dakkapel liggen er dus 8, een rij van 4 boven de dakkapel en dan nog een blok van 6 aan de andere kant van de dakkapel. 18 in totaal dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NeRi7sMuxNhFQQ4gpXBNmpB8qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvFyN4IDVwFZMwRh3cqcB5RF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Sjors81 op 02-08-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uitbreiden met een vergelijkbare maat paneel.
https://www.marktplaats.n...black-96-80-incl-btw.html
https://www.sun-solar.nl/...nelen-in-schaijk-project/

Is huidige panelen naar je garage verplaatsen een optie?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2020 21:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:16:
Uitbreiden met een vergelijkbare maat paneel.
https://www.marktplaats.n...black-96-80-incl-btw.html
https://www.sun-solar.nl/...nelen-in-schaijk-project/

Is huidige panelen naar je garage verplaatsen een optie?
Verplaatsen naar de garage heeft niet zoveel zin imo want deze is 8x3m en die kan ik efficiënter voorzien van panelen.

Vwb die panelen die jij aandraagt is qua breedte idd gelijk aan de huidige. In de lengte zijn ze een cm korter. Daarnaast zijn ze 35mm dik ipv 40mm van de huidige. Ik neem aan dat dit toch gaat opvallen, zeker als je ze er naast legt toch? Is verplaatsen zoals bij optie 1 of 2 dan niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
5 mm blokjes eronder?

Maar beter is verplaatsen inderdaad.
Ze zijn net wat anders als ik de fotos bekijk.

Edit: zo te zien heb je het oude clickfit systeem
https://www.jenm-zonnepan...clickfit-montagesystemen/

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:12:
5 mm blokjes eronder?

_/-\o_ ben zelf geen kenner maar knap dat je dat vanaf die foto kunt zien :)

Qua verplaatsen zal dan alleen de 2e variant een optie zijn denk ik dan toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Sjors81 op 02-08-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:00
om het erg simpel te houden kun je toch gewoon portrait een rij zwarte panelen van links naar recht op je dak leggen? Past net onder de dakkapel door denk ik. Maar dat kun je opmeten. Dan heb je er 16, of iig 15 vanwege het cv pijpje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:57
In mijn ogen wel een lastig dilemma, want dezelfde panelen vind je niet zomaar. Zelfs bij een nieuwe partij panelen heb je soms al kleurverschil.
Ik heb volgens mij precies dezelfde 280WP panelen op mijn garagedak liggen. Die heb ik een paar weken geleden verplaatst naar de voorkant van mijn woning, en op de garage nieuwe panelen gelegd (+ uitgebreid met 1 exemplaar :)) Die nieuwe panelen hebben in mijn geval 40WP extra, dat scheelt ook nog een beetje.

Ik zou denk ik alles van het dak halen proberen die panelen ergens anders te slijten. Verkoop of op een ander dak. Of lekker laten liggen en op het garagedak uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
No Hands schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:45:
om het erg simpel te houden kun je toch gewoon portrait een rij zwarte panelen van links naar recht op je dak leggen? Past net onder de dakkapel door denk ik. Maar dat kun je opmeten. Dan heb je er 16, of iig 15 vanwege het cv pijpje.
Dat past helaas niet in portrait en kan alleen in landscape en dat vind ik erg lelijk staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Enig idee wat deze set zou opleveren? 18 panelen=5040wp + sma 5.0. Kan ik eens even een rekensommetje maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:43
Sjors81 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:27:
Enig idee wat deze set zou opleveren? 18 panelen=5040wp + sma 5.0. Kan ik eens even een rekensommetje maken.
Dat kan je hier toch uitrekenen?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Is een optie maar vind het zonde van het vooraanzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:12:
5 mm blokjes eronder?

Stel dat ik de huidge panelen zou verkopen. Is het dan ook nodig dat het clickfitsysteem verwijderd moet worden en opnieuw geplaatst moet worden. Mits ik uiteraard panelen neem die een redelijk vergelijkbare maat hebben.
Wat zou dan de marge zijn qua afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je ze verkoopt, zou ik kijken naar een iets langer paneel, zodat je dak wat beter gevuld is van boven tot onder.

Dus dan kijken of je alles kan hergebruiken en verlengen.
Wellicht andere lengte schroeven nodig ivm paneeldikte
@Andre1973 ?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:46:
Als je ze verkoopt, zou ik kijken naar een iets langer paneel, zodat je dak wat beter gevuld is van boven tot onder.

@Andre1973 ?
Ok maar het is dus te simpel gedacht om te denken dat je het bestaande kunt laten zitten en daar op uit te breiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is afhankelijk van de maat van het paneel en de dikte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:46:

@Andre1973 ?
Hé, dat ben ik, lengte van schrijven van het originele clickfit is paneeldikte`+25mm. Dus een 35 mm dik paneel krijgt een 60 mm schroef.
Ook letten op de eindklemmen dat je de juiste hebt, CFA of CFB. meest voorkomende is volgens mij CFB.

Ik heb niet alles gelezen, maar je kan rails wellicht laten zitten, de breedte (lengte van de rails) ia afhankelijk van de breedte van het paneel, dus als je nieuwe paneel neet zo breed is al het oude, dan kan het.
Maar de laatste tijd worden de panelen iets breder over het algemeen, van 992 naar 1002 en nog breder, dus goed meten en opletten wat je koopt. Bij oude CF kan je er niet zomaar een stukje aan zetten, minimaal verlengen met sukkel van 1 meter of meer.
Kijk ook even naar hoeveel je over hebt buiten de eindklem. dat scheelt nog wel eens

[ Voor 31% gewijzigd door Andre1973 op 09-08-2020 22:30 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Ik blaas dit topic even weer wat nieuw leven in. Ik heb namelijk ondertussen een voorstel gekregen van een installateur die de huidige panelen wil inruilen en nieuwe panelen wil plaatsen. Hierbij behouden we het bestaande montagemateriaal, wat inderdaad Clickfit Basic is. Op deze manier kan hij een scherp aanbod neerleggen. Ik wil jullie een aantal dingen voorleggen.

1. In onderstaande plaatje kunnen jullie zien hoe de huidige panelen zijn geplaatst (zie ook foto in de TS), deze zijn genummerd van 1 tm 18 (betreft 280wp per paneel). De bedoeling is deze in ieder geval uit te breiden met negen stuks (genummerd 19 tm 27). nummers 19 tm 21 komen vrij dicht aan de rand te liggen. Er blijft circa 8cm over. Ik denk dat de meningen verdeeld zijn maar hoor graag nog even jullie mening hierover.

Ik zit nog te twijfelen of ik ook paneel 28 tm 31. De panelen komen dan op een cm of 15 van de dakkapel en het pijpje te liggen. De huidige 18 panelen zijn aangesloten op een sma 5.0 1fase omvormer. Voor de uitbreiding had ik een SMA 2.5 1fase omvormer gekocht. Ik had namelijk al in mijn hoofd de garage vol te leggen en daar kan niet meer dan 3000wp op. ik ben dus gebonden aan deze omvormers. anders wordt het financieel niet meer interessant om de huidige panelen te wisselen.

De bedoeling is de panelen uit te breiden met panelen van circa 330wp. Zou het zinvol zijn om de extra 4 panelen er bij te plaatsen? Wat zou jullie adviezen dan zijn voor wat betreft het verdelen van de panelen op de omvormers over de in totaal 3 ingangen (2 op de 5.0 en 1 op de 2.5)? Ik denk er zelf aan om de panelen 16/25/28/30/29/31/17/26 op 1 ingang van de 5.0 te zetten. Dit zijn namelijk de panelen die last van de schaduw hebben. De overige panelen liggen volledig in de zon. de ligging van de woning is zuid/zuid-west.

Ik maak mij niet zo druk over het overdimensioneren. Aangezien ik nu een elektrische auto heb wil ik gezien de afbouw van de salderingsregeling ook graag op de minder zonnige dagen wat meer opbrengst. Ik weet dat er zo'n tool beschikbaar is van sma maar dat kan ik zo niet achterhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ-0W0teu9y0xApiXlPnWsFcogw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTDWsnRFRQopEVQOUXozDNd3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
inmiddels de tool even ingevuld (hoop dat ik het goed heb gedaan)....:-).

optimaal is een combi van een 5.0 en 3.6= rendement 10204kwh (31 panelen)
beschikbare combi van 5.0 en 2.5 = rendement 10109 (panelen).

dus in geval van geen schaduw is het verschil in rendement minimaal en is dat geen belemmering voor het plaatsen van 4 extra. als ik weet welk paneel het daadwerkelijk wordt lijkt het me verstandig om het nog eens in te vullen want ik zie dat de spanning per string wat op het randje is icm de verdeling die ik er nu in heb staan.

blifjt nog wel staan of het gezien de schaduwval van de dakkapel interessant is. Met name dan ook de stringverdeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik begrijp niet zo goed wat je wilt.

Maar je hebt 30 31 panelen van 330 Wp (want de oude worden ingeruild?) Deze?
En een SMA 5.0 en een SMA 2.5
Dat is dan toch simpel: 10 + 10 + 11

SMA heeft shadefix en lost de schaduw voor je op.

(ik had een 3-fase omvormer opgehangen met 15 + 16 in dat geval. En de rest op MP)

Laad je de auto op, met 3-fase of 1-fase?

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:02:
Ik begrijp niet zo goed wat je wilt.

Maar je hebt 30 31 panelen van 330 Wp (want de oude worden ingeruild?) Deze?
En een SMA 5.0 en een SMA 2.5
Dat is dan toch simpel: 10 + 10 + 11

SMA heeft shadefix en lost de schaduw voor je op.

(ik had een 3-fase omvormer opgehangen met 15 + 16 in dat geval. En de rest op MP)

Laad je de auto op, met 3-fase of 1-fase?
Voor mij was de vraag wat de optimale stringverdeling is gezien de schaduwwerking van de dakkapel. Ik had niet door dat de shadefix zulke goede resultaten oplevert. Ik dacht dat je dan toch echt welke richting solar edge ging. Maar in dit geval is de stringverdeling inderdaad dan geen issue.

Overstap naar 3fase zal ik circa 1000 euro bij moeten leggen, heeft voor mij dan te weinig meerwaarde .

Welk paneel is nog even de vraag en hangt er vanaf welke voor de installateur prijstechnisch interessant zijn. Voorwaarde is minimaal 320wp en fullblack.

Wordt het nog een probleem als de panelen zo dicht langs de rand gaan (circa 8cm marge)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zolang de rails en panelen er maar niet buiten uitsteken.
Laat ze een extra haak zetten bij het uiteinde van de rail.

Shade fix werkt prima voor enkele panelen met harde schaduw. Verdeel ze dan ook over de twee of drie strings en niet alle schaduw in 1 string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ030_PhAZf3EpVO5SeL5zOHkkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9N6Van2RUOU1lW9gICI9pGD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrWHWp2-d1yX7gc9KVk2KU-i2Xw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKDflk7hVo3oGGogqMJtjQ7r.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1