Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-09 17:52
Ik wil een 1 zonnepaneel op een platdak plaatsen ( uitbreiding van huidige installatie met Stecagrid 500 omvormer) van 210 cm X 104 cm, wat is een goede en voordelige montage frame ?
Iemand ervaring of info ?

Alvast bedankt
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
twain4me schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:33:
[...]

Dat lees ik vaker, maar dat is niet natuurlijk.
Om op de juiste manieren panelen te plaatsen voeg je eigengewicht toe en dat kan in veel gevallen op de overdimensionering. er wordt als het goed is niets van de verandelijke belasting afgesnoept
Als jij met eigen gewicht sneeuwbelasting hebt weg gesnoept ben je verkeerd bezig geweest en moet je idd eigenlijk gaan scheppen.

De waarheid is echter dat een dak waarschijnlijk "slechts" iets veder door zal buigen instorten gebeurd niet zo heel snel ;) de uitzondering zijn de echt krakkemikkige daken/dakkapelen, maar daar moet je dan ook geen panelen op leggen.
Ik was al een beetje bang, dat de discussie deze kant op zou gaan....
Met overdimensionering bedoel je waarschijnlijk de veiligheidsfactor die nog eens over het totale ontwerp wordt heen gedaan.
Maar die is er ook niet voor niets. Je bent dan dus gewoon je veiligheidsfactor aan het verminderen.
Zoals al gezegd, iedereen die dit wil doen, moet dat zelf weten. Maar ik wil dat liever niet.

Maar mijn vraag was dus: zijn jullie bekend met het verwarmen van PV-panelen door er een stroom doorheen te laten lopen? En zo ja, hoe doe je dat dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Zwerius op 13-02-2021 13:02 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zwerius schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Met overdimensionering bedoel je waarschijnlijk de veiligheidsfactor die nog eens over het totale ontwerp wordt heen gedaan.
Maar die is er ook niet voor niets. Je bent dan dus gewoon je veiligheidsfactor aan het verminderen.
Zoals al gezegd, iedereen die dit wil doen, moet dat zelf weten. Maar ik wil dat liever niet.
Nee dat zeg ik niet en dat bedoel ik niet, hout (en andere bouw producten) kan je het beste in handels maten krijgen
dus een dak wordt ontworpen en uit een berekening komt (na de veiligheidsfactor en belastingcombinaties) dan bv 202 mm dan zal er hout gebruikt worden van 225 je hebt dan overdimensionering. je balklaag kan binnen de regels (incl veiligheid factor) dus meer hebben dan de huidige situatie.

Vroeger hadden aannemers ook niet alle maten op voorraad en pakte ze dus een zwaardere balk dan nodig was. in de moderne bouw gebeurd dat niet meer, alle handelsmaten zijn ruim op voorraad bij leveranciers,
Het gebeurd nog wel om fouten op de bouw te voorkomen. 2 balken moeten om welke reden dan ook 250mm zijn en de rest eigenlijk 225 dan wil het nog wel eens gebeuren dat de hele balklaag 250 wordt gemaakt ivm makkelijker werken en minder kans op fouten.
Hoe dan ook allemaal voorbeelden van overdimensionering en dat staat altijd los van de veiligheidfactor.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-02-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gerco-M schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:20:

Zand op mijn panelen gooien zou ik ook niet zo snel doen denk ik, maar als je er bij kan komen kan je het proberen met zwart plastic over de sneeuw heen te leggen. Ik heb zelf al even een proefje gedaan, met zwart plastic op de sneeuw te leggen en het wordt toch vrij snel heel warm.

Ik heb het plastic na enkele minuten alweer even weggehaald om te zien of het daar onder opwarmt en dat is zeker wel het geval! Zie 2de foto.

Edit: heb al even weer gekeken of de sneeuw er onder al gesmolten is, maar dat gaat nog niet hard. Ik denk dat daar geduld voor nodig is en dat is het lastigste, dat kan ik niet maken :9~
Ach, zand komt er toch wel op dus dat spoelt er ook wel weer af. Hier wordt in de buurt nog gebouwd dus de keren dat ik op het dak ging kijken in de zomer toen het weinig geregend had waren ze nogal zanderig. Saharazand kan ook nog.

De gedachte is dat je gewoon een punt nodig hebt dat opwarmt in de zon en paneel bloot legt wat dan verder voor de rest zorgt. Sneeuw absorbeert erg weinig van het zonlicht (daarom is het ook wit :P) dus zonder zo'n donker object dat zonlicht wel absorbeert gaat het gewoon lang duren.

Maar goed, nu is het de moeite niet meer want morgen is de sneeuwpret weer over, hier in Utrecht althans.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpaulij
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 13:36
Ik heb net mijn zonnepanelen op het westen geplaatst en ik vroeg me af wat bijv. vandaag het top vermogen ongeveer zou moeten zijn. Ik kom met 12x345wp = 4140 op een max. vermogen rond half 4 van ruim 2100 watt.
Ik zou graag weten of dit conform verwachting is in februari op een zonnige dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasteless
  • Laatst online: 15:24
Vraagje: Op dit moment heb ik op West 10 panelen liggen met een vermogen van 260W. Nu will ik graag 8 panelen bijplaatsen op Oost (Jinko Tiger 380W).

Kan ik deze met een nieuwe omvormer met 2 mpp trackers probleemloos installeren?
Kan ik beter de Oost opstelling op een aparte omvormer zetten?
In sunnydesign kom ik op dit uit (let niet op de PV opstelling)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fATz2wzvwsZKwrg1GXHOTNbtWg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NKgJ38E1RjnC3DW6ixpgtXo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

hpaulij schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:23:
Ik heb net mijn zonnepanelen op het westen geplaatst en ik vroeg me af wat bijv. vandaag het top vermogen ongeveer zou moeten zijn. Ik kom met 12x345wp = 4140 op een max. vermogen rond half 4 van ruim 2100 watt.
Ik zou graag weten of dit conform verwachting is in februari op een zonnige dag :)
De helling is dan ook wel relevant :). Deze vraag is waarschijnlijk sneller beantwoordt in het jouw productie topic dan hier.

Voor half 4 met zoveel Wp klinkt 2100 W niet slecht, maar ik heb een heel ander systeem dus durf het verder niet te beantwoorden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpaulij
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 13:36
Termy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:35:
[...]

De helling is dan ook wel relevant :). Deze vraag is waarschijnlijk sneller beantwoordt in het jouw productie topic dan hier.

Voor half 4 met zoveel Wp klinkt 2100 W niet slecht, maar ik heb een heel ander systeem dus durf het verder niet te beantwoorden.
O ik wist niet dat er een speciaal forum voor was. Zal daar de vraag eens stellen. De helling is trouwens 45 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
Mijn 28 zonnepanelen leveren 0,0 op er ligt nog een flink pak sneeuw op het dak ondanks dat het zonnetje lekker schijnt voorlopig blijft de sneeuw nog wel een aantal dagen op liggen tot dat de dooi goed zijn werk doet.

Wat mij wel opvalt dat nul op de meter woningen en energie neutrale woningen de sneeuw veel langer op het dak blijft liggen dan woningen die minder zijn geïsoleerd daar ligt de daken al bijna of geheel sneeuw vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kun je er ook vanuit een dakraam niet bij? Helemaal perfect schoonvegen hoeft niet, je moet gewoon iets bloot kunnen leggen zodat het paneel opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Mooie dagen zo! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBfzZlI5rD0wWTUmtMluK7mTre0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ugi6luIiKcBwsr2CM3f9FNSR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ander topic :)

[ Voor 96% gewijzigd door Vorkie op 13-02-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Termy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:20:
Kun je er ook vanuit een dakraam niet bij? Helemaal perfect schoonvegen hoeft niet, je moet gewoon iets bloot kunnen leggen zodat het paneel opwarmt.
Kan er vanuit het dakraam wel bij maar heeft geen zin als het je maar bij 4 panelen bij kunt komen, de rij boven het dakraam wordt al lastig maar een paar panelen vrij maken levert het nog niets op ze werken niet onafhankelijk van elkaar.
De vorst maakt het ook nog eens moeilijker ja je kunt er met een ijskrabber ijsvrij maken ;) maar dat lijkt me niet bevorderlijk voor het behoud van je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:10
Hier sinds medio november panelen en deze week is nu al veruit de beste week geweest, ondanks enkele dagen 0 opbrengst door de sneeuw.

Vandaag 21 kWh op een 5120 Wp installatie.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:20:
Dat dacht ik ook, maar pakt hier helemaal niet door. Nu, dagen verder, nog flinke stukken sneeuw / ijs erop. Had verwacht dat 't zwart van het paneel een laatste hoek (vanochtend bijv. <25% van een paneel) zo weg zou werken, maar het gaat langzaam.

Vandaag 3,12kWh uit 5.250Wp ZZW 20 graden. Ook wat teveel schaduw, vrees ik.

Denk dat de PV stiekem toch vooral op lekwarmte uit de huizen ontdooit, wat @J.E. Weinor net ook al zegt. En deze liggen niet op 't huis..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 23:35
Sjors81 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:49:
@AUijtdehaag tnx... daar zijn dus ook kosten aan verbonden zie ik. Ga eerst kijken of het nodig is en anders spreek ik de installateur wel even aan. Dit had dan bij de installatie gelijk goed geregeld moeten worden. Bedankt voor de scherpe analyse. Ik laat even weten of het uiteindelijk gelukt is.
Heb contact gehad met de installateur die mijn nieuwe zonnepanelen heeft gelegd en die was wel bereid om het aan te passen ook al had hij deze omvormer niet geleverd. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:29:
[...]

Dat dacht ik ook, maar pakt hier helemaal niet door. Nu, dagen verder, nog flinke stukken sneeuw / ijs erop. Had verwacht dat 't zwart van het paneel een laatste hoek (vanochtend bijv. <25% van een paneel) zo weg zou werken, maar het gaat langzaam.

Vandaag 3,12kWh uit 5.250Wp ZZW 20 graden. Ook wat teveel schaduw, vrees ik.

Denk dat de PV stiekem toch vooral op lekwarmte uit de huizen ontdooit, wat @J.E. Weinor net ook al zegt. En deze liggen niet op 't huis..
ik zit wat stijler hier werkte het wel zo. ik heb hier ook geen verwarmde ruimte onder de panelen paar stukjes zwart waren zichtbaar en de volle zon zorgde voor aardig wat lek water en even later lag de hele boel op de grond. van mij had het wel iets gelijdelijker gemogen. :+

grappig is dat noord-oost nog steeds vol sneeuw ligt te wezen, maarje die ziet ook geen zon deze maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

J.E. Weinor schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:37:
[...]

Kan er vanuit het dakraam wel bij maar heeft geen zin als het je maar bij 4 panelen bij kunt komen, de rij boven het dakraam wordt al lastig maar een paar panelen vrij maken levert het nog niets op ze werken niet onafhankelijk van elkaar.
De vorst maakt het ook nog eens moeilijker ja je kunt er met een ijskrabber ijsvrij maken ;) maar dat lijkt me niet bevorderlijk voor het behoud van je panelen.
Hm, ik zou verwachten dat als je een aantal panelen vrij genoeg maakt om op te kunnen starten dan zal de rest in bypass gaan maar dus wel opwarmen omdat er stroom doorheen loopt en zo dus alles vrij krijgen. Er is natuurlijk wel een grens van hoe koud het mag zijn om toch nog te kunnen ontdooien. Was het bij jou erg koud?

Hier smolt het iig makkelijk zat op een plat dak installatie op nieuwbouw (dus geen lekwarmte). Ik had de 2e keer dat ik ging vegen na nog wat lichte sneeuw 1 paneel niet gedaan om te zien hoe lang het zou duren voordat dat paneel gelijk zou opwekken met de rest op west en dat duurde maar tot de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:39
Ik ben aan het kijken naar een SolarEdge SE6K omvormer met optimizers icm 17x JaSolar 365w panelen.

Alleen zou het kunnen dat de set in de toekomst nog uitgebreid wordt met 6 extra panelen op het garage dak. Is het verstandig om op voorhand een SE7K omvormer te monteren? Ik verwacht trouwens met de SE6K een maximale AC piek van ~ 5000-5500 watt vanwege de dakvlakken en de nodige schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@SmoothTweaker zoals wel vaker, is de tip: open een eigen topic, met foto's, oriëntatie :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
@SmoothTweaker SolarEdge neem je meestal niet als alle panelen op een dak zonder schaduw liggen.
Ik heb 10800 wattpeak op een SE8K en dat wordt zelfs tot 12750 wattpeak uitgebreid.

Maar ik heb echt panelen die hard in de schaduw van het huis liggen en dan kom je nooit heel veel over aangesloten vermogen. Mijn SE8K kan overigens 8400 Watt op de AC kant uitsturen, en daar zal het wel gaan clippen in de zomer,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn GoodWe 3600D-NS onthoudt de instelling voor "Power Factor Adjust" niet.
Elke dag staat deze standaard op "Leading 0.99".
Landcode staat trouwens op "Default 50Hz", omdat ik geen NL/Holland of NEN-EN-50438 instelling kan vinden.

Is dit een probleem? Waard om hier GoodWe support voor te benaderen?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Tasteless schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:24:
Vraagje: Op dit moment heb ik op West 10 panelen liggen met een vermogen van 260W. Nu will ik graag 8 panelen bijplaatsen op Oost (Jinko Tiger 380W).

Kan ik deze met een nieuwe omvormer met 2 mpp trackers probleemloos installeren?
Kan ik beter de Oost opstelling op een aparte omvormer zetten?
In sunnydesign kom ik op dit uit (let niet op de PV opstelling)

[Afbeelding]
Een nieuwe omvormer is het makkelijkst, dan hoef je geen extra kabel naar de meterkast te trekken, geen nieuwe groep in de meterkast en heb je alle opbrengst in 1 app.
Met oude panelen moet je er wel op letten of de min of plus of niets aan aarde moet. Dat kun je in de installatiehandleiding van de oude panelen vinden. Indien je huidige omvormer transformatorloos is is het geen probleem. Indien dat nodig is kun je beter je oude omvormer houden. Sunnydesign waarschuwt je hier ook voor indien de data van de panelen correct is ingevoerd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
SmoothTweaker schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:05:
Ik ben aan het kijken naar een SolarEdge SE6K omvormer met optimizers icm 17x JaSolar 365w panelen.

Alleen zou het kunnen dat de set in de toekomst nog uitgebreid wordt met 6 extra panelen op het garage dak. Is het verstandig om op voorhand een SE7K omvormer te monteren? Ik verwacht trouwens met de SE6K een maximale AC piek van ~ 5000-5500 watt vanwege de dakvlakken en de nodige schaduw.
17 panelen is een erg laag aantal voor SolarEdge 3 fase met de panelen in meerdere richtingen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Ik raad je aan om een duidelijk topic te maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
twain4me schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:43:
[...]

ik zit wat stijler hier werkte het wel zo. ik heb hier ook geen verwarmde ruimte onder de panelen paar stukjes zwart waren zichtbaar en de volle zon zorgde voor aardig wat lek water en even later lag de hele boel op de grond. van mij had het wel iets gelijdelijker gemogen. :+

grappig is dat noord-oost nog steeds vol sneeuw ligt te wezen, maarje die ziet ook geen zon deze maand
De 13 panelen op mijn westdak op 35° liggen nog altijd grotendeels vol met sneeuw. Er zijn nu pas ongeveer 2 panelen bijna helemaal vrij en een paar een beetje, maar de rest ligt nog onder een mooie laag van een paar cm. Het is dat het risico van de ladder plaatsen op/naast sneeuw en het dak opgaan niet opweegt tegen die paar centen aan opbrengst.

Heb nu wel een piekopbrengst van 199 watt west, tegen 1700 oost (met 2 panelen minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:23
Ongelofelijk wat een prutsers er op deze wereld rondlopen
https://www.installatie.nl/installatiefouten/luie-monteur/

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Dat ziet er niet best uit maar ik kan me ook best voorstellen dat de bewoner geen zin had in allerlei nieuwe leidingen boren/trekken en het wel een goed idee leek omdat die afvoer toch naar de juiste plaats ging. Dan nog had de monteur dat misschien niet moeten willen doen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Toch zijn het wel kundige mensen om zoiets te bedenken. Hahahahah

Maar uiteraard ongeoorloofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Laatst online: 28-09 11:25
Ik had de vraag al in mijn eigen topic gesteld > CryptoNL in "Advies gevraagd schuifpui + zonnepanelen"

Ik wil 12 panelen (schatting) op de achterkant van het huis of opgesplitst (deel voor, deel achter). Parallel systeem (micro omvormer is denk ik te duur voor nu).

Wij wonen er pas 6 maanden, dus wij kunnen niets zeggen over stroomverbruik op dit moment. Wel boven het gemiddelde, want thuiswerken etc. 2 -persoons huishouden.

Nu zie ik offertes langskomen van €3500 tot en met €7000. Wat is nu een beetje het bedrag waar je rekening mee moet houden? Mocht er iemand een goede partij kennen in het zuiden des lands dan hoor ik dat uiteraard graag.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-09 14:48
Ik heb in de tabel met omvormers de nieuwe Enphase IQ 7-serie toegevoegd:

Merk - typeLinkRichtprijs (incl. btw)AC powerCEC efficiency
AEconversion
- INV250
- INV350
Site
€ 252
€ 261

240W
330W

91.4%
91.8%
APS
- YC250
- YC500i
- YC1000
Site
€ 145
€ 184
€ 325

250W
2 x 275W
900W

95.5%
95.5%
95.5%
Enecsys
- Single
- Duo
Site
€ 170
/
€ 265
225W of 240W
450W of 360W

93,5%
Enphase IQ 7-serie:
- IQ 7A
- IQ 7+
- IQ 7
- IQ 7X
Site
€ 148
€ 109
€ 97
€ 112

349 W
290 W
240 W
315 W
96,5%
Involar MAC 250Site€ 114235W
%
Power-one Aurora micro (nu ABB)Site€190
€215
250W
300W
%
SMA micro omvormerSiten.b.240W%

@onetime voeg vooral toe aan de topic-start!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:31:
Ik had de vraag al in mijn eigen topic gesteld > CryptoNL in "Advies gevraagd schuifpui + zonnepanelen"

Ik wil 12 panelen (schatting) op de achterkant van het huis of opgesplitst (deel voor, deel achter). Parallel systeem (micro omvormer is denk ik te duur voor nu).

Wij wonen er pas 6 maanden, dus wij kunnen niets zeggen over stroomverbruik op dit moment. Wel boven het gemiddelde, want thuiswerken etc. 2 -persoons huishouden.

Nu zie ik offertes langskomen van €3500 tot en met €7000. Wat is nu een beetje het bedrag waar je rekening mee moet houden? Mocht er iemand een goede partij kennen in het zuiden des lands dan hoor ik dat uiteraard graag.
JenM solar zit in het zuiden, hoewel niet de snelste met reageren toch goed contact mee gehad
Solarbouwmarkt (green guys) komt door het hele land. ze rekenen wel wat extra reiskosten.

Van JenM heb ik alleen wat spullen gekocht, van Green guys heeft familie van mij hun instalatie gekocht en laten plaatsen, prima ervaringen met de persoon die langs kwam en de monteurs.

Qua prijs kan je het zo gek maken als je wil. er zijn oplossingen die veel kosten en oplossingen die weinig kosten.

Er zijn mensen die de vuistregel 1euo per WP als richtprijs aanhouden, maar ik ben daar persoonlijk geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
twain4me schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:08:
[...]

JenM solar zit in het zuiden, hoewel niet de snelste met reageren toch goed contact mee gehad
Solarbouwmarkt (green guys) komt door het hele land. ze rekenen wel wat extra reiskosten.

Van JenM heb ik alleen wat spullen gekocht, van Green guys heeft familie van mij hun instalatie gekocht en laten plaatsen, prima ervaringen met de persoon die langs kwam en de monteurs.

Qua prijs kan je het zo gek maken als je wil. er zijn oplossingen die veel kosten en oplossingen die weinig kosten.

Er zijn mensen die de vuistregel 1euo per WP als richtprijs aanhouden, maar ik ben daar persoonlijk geen fan van.
Parallel systeem met omvormer of micro 12 panelen. Wat zou dat mogen kosten?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:15:
[...]

de site van solar bouwmarkt kan je goed als leidraad aanhouden, gewoon daar invullen wat je wilt ook montage aanklikken en je hebt een richtbedrag voor de instalatie van jouw wensen. vaak is er wel een locale partij te vinden die voor ongeveer dat bedrag het zelfde wil leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Ik heb met bijna geen effort gewoon via het Regionaal Energieloket een systeem van 12 panelen met SolarEdge micro's voor net geen 5K. Zonder micro-omvormers moet dat nog voor duizend minder kunnen. En dan heb ik niet rondgeshopt voor aanbiedingen.

Als je wel bereid bent die moeite te doen, dan zou ik zeggen dat 12 panelen onder de 3,5K moet kunnen. (Natuurlijk nog veel minder als je zelf aan de slag gaat, maar dat is niet iedereen aan te raden)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Jeroenneman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Ik heb met bijna geen effort gewoon via het Regionaal Energieloket een systeem van 12 panelen met SolarEdge micro's voor net geen 5K. Zonder micro-omvormers moet dat nog voor duizend minder kunnen. En dan heb ik niet rondgeshopt voor aanbiedingen.

Als je wel bereid bent die moeite te doen, dan zou ik zeggen dat 12 panelen onder de 3,5K moet kunnen. (Natuurlijk nog veel minder als je zelf aan de slag gaat, maar dat is niet iedereen aan te raden)
Dat zou je denken 3,5K ;) Heb nu offertes allemaal vanaf 4.2K ex btw. Ga dalijk even bellen met Solar Bouwmarkt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Dat zou je denken 3,5K ;) Heb nu offertes allemaal vanaf 4.2K ex btw. Ga dalijk even bellen met Solar Bouwmarkt.
4,2K zonder BTW voor 12 panelen en geen micro-omvormers? Dat is prijzig. Of bedoel je 4.2K zonder dat je de BTW aftrek er al in rekent?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Jeroenneman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:33:
[...]

4,2K zonder BTW voor 12 panelen en geen micro-omvormers? Dat is prijzig. Of bedoel je 4.2K zonder dat je de BTW aftrek er al in rekent?
4.2K ex met micro en montage.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Offerte binnengekregen zie spoilertag. Is dit prima qua prijs?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:22
CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:51:

Het is vrij duidelijk over welke leverancier het hier gaat ;)

Ik heb een week geleden bij hen besteld. De Phono Solars die ze nu ook op=op hebben. Worden over een maand door ze gelegd.

Tja, prima prijs voor het geleverde materiaal dus. Ik vraag me af of je perse SolarEdge nodig hebt, want dat krikt hier de prijs behoorlijk op. Zit je dak op het zuiden? Heb je last van schaduw?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Kodess schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:22:
[...]

Het is vrij duidelijk over welke leverancier het hier gaat ;)

Ik heb een week geleden bij hen besteld. De Phono Solars die ze nu ook op=op hebben. Worden over een maand door ze gelegd.

Tja, prima prijs voor het geleverde materiaal dus. Ik vraag me af of je perse SolarEdge nodig hebt, want dat krikt hier de prijs behoorlijk op. Zit je dak op het zuiden? Heb je last van schaduw?
Dak heeft klein beetje schaduw en dit is wat hun aanraden dus ik heb geen idee. Ik ga er wel vanuit dat dit hetgene is wat ik nodig heb.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Dak heeft klein beetje schaduw en dit is wat hun aanraden dus ik heb geen idee. Ik ga er wel vanuit dat dit hetgene is wat ik nodig heb.
Maar wel op het zuiden? Goodwe en SMA hebben ook gewoon goede schaduwmanagement. Er zijn hier anderen die er veel meer vanaf weten, maar als het maar een klein beetje schaduw is en alleen als de zon laag hangt... dan zou ik gewoon een Goodwe of SMA omvormer doen en dus ook zonder optimizers.

Maar het hangt er dus wel vanaf over hoeveel van het dak schaduw komt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Kodess schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:26:
[...]

Maar wel op het zuiden? Goodwe en SMA hebben ook gewoon goede schaduwmanagement. Er zijn hier anderen die er veel meer vanaf weten, maar als het maar een klein beetje schaduw is en alleen als de zon laag hangt... dan zou ik gewoon een Goodwe of SMA omvormer doen en dus ook zonder optimizers.

Maar het hangt er dus wel vanaf over hoeveel van het dak schaduw komt.
Liefst heb ik wel optimizer, want dan heb ik geen omvormer in huis (gedoe). Of het dak op het zuiden is geen idee eigenlijk, hoe kom ik daarachter?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:51:

ook ik weet van wie dit de offerte is :P
Voor wat je krijgt waarschijnlijk prima, echter per WP vrij prijzig.

Je wilt als je geen omvormer wil nemen, micro's nemen, optimizers werken met een omvormer die meestal gewoon in huis hangt.

edit: Google maps is behoorlijk nauwkeurig, maar je kan ook een kompasapp downloaden

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 15-02-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Liefst heb ik wel optimizer, want dan heb ik geen omvormer in huis (gedoe). Of het dak op het zuiden is geen idee eigenlijk, hoe kom ik daarachter?
Met SolarEdge heb je, naast je optimizers, nog wel degelijk een aparte omvormer nodig.

Edit: wat ^ dus zegt :)

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 15-02-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
twain4me schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:33:
[...]

ook ik weet van wie dit de offerte is :P
Voor wat je krijgt waarschijnlijk prima, echter per WP vrij prijzig.

Je wilt als je geen omvormer wil nemen, micro's nemen, optimizers werken met een omvormer die meestal gewoon in huis hangt.
Maar micro omvormers zijn weer een stuk duurder lees ik. Wat zou een goede setup zijn maar voordeliger dan? 12 panelen met een goede opbrengst per paneel (full black).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Maar micro omvormers zijn weer een stuk duurder lees ik. Wat zou een goede setup zijn maar voordeliger dan? 12 panelen met een goede opbrengst per paneel (full black).
Je hebt 3 opties om zonnepaneel energie om te zetten:
- Een omvormer (die kan ook buiten hangen!)
- Een omvormer met optimizers per paneel (of 2 panelen)
- Micro omvormers achter de zonnepanelen (geen omvormer binnen)

Kwa aansluiten binnen zou ik me eerlijk gezegd geen zorgen maken. Zo'n omvormer is echt klein (30cm x 23cm x 11cm) . En die plaatsen ze ook gewoon als je het laat installeren.

Met jouw panelen zou je dus gewoon een 1 fase 3600 omvormer kunnen aanklikken. Goodwe, SMA, SolarEdge kan ook nog als je dat echt wilt :9

Ik heb dus ongeveer hetzelfde als jij, 13 panelen 395Wp. Portrait installatie, 2x5 en dan 1x3.
Ik heb een GoodWe 1 fase 3600 omvormer genomen. Ik zat op ongeveer 4000 euro.
(Vergeet niet als je het bij deze partij laat doen de installatie kortingscode in te voeren. Scheelt ook weer een beetje (ongeveer 80 piek))

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Kodess schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Je hebt 3 opties om zonnepaneel energie om te zetten:
- Een omvormer (die kan ook buiten hangen!)
- Een omvormer met optimizers per paneel (of 2 panelen)
- Micro omvormers achter de zonnepanelen (geen omvormer binnen)

Kwa aansluiten binnen zou ik me eerlijk gezegd geen zorgen maken. Zo'n omvormer is echt klein. En die plaatsen ze ook gewoon als je het laat installeren.

Met jouw panelen zou je dus gewoon een 1 fase 3600 omvormer kunnen aanklikken. Goodwe, SMA, SolarEdge kan ook nog als je dat echt wilt :9

Ik heb dus ongeveer hetzelfde als jij, 13 panelen 395Wp. Portrait installatie, 2x5 en dan 1x3.
Ik heb een GoodWe 1 fase 3600 omvormer genomen. Ik zat op ongeveer 4000 euro.
(Vergeet niet als je het bij deze partij laat doen de installatie kortingscode in te voeren. Scheelt ook weer een beetje (ongeveer 80 piek))
Zou je mij kunnen DM'en met die info inclusief code? Thanks alvast!

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Even een slag om de arm voor (grote) schaduw problemen.

Een string omvormer met schaduwmanagment. er zijn er meer die het kunnen, ik heb een persoonlijke voorkeur voor sma, maar bv ook goodwe kan prima zijn.
welke panelen op dit moment op de sweetspot zitten weet ik niet, maar bv longi's geven denk ik wel een mooie prijs kwaliteit verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 14:32
Morgen worden er bij mij 21 panelen geïnstalleerd, zijn er nog dingen om op te letten bij de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tammo2 Ik kan je topic niet vinden?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Zwerius schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:47:
Zijn er hier eigenlijk mensen, die hun PV-panelen verwarmen, door er stroom doorheen te sturen?
Als dan het onderste laagje van de sneeuw smelt, glijdt zo de hele zaak naar beneden.
Ik weet, dat dit opwarmen theoretisch moet kunnen (alleen in het donker?), maar zie dat eigenlijk nooit ergens toegepast.
Het is met name de controle over de stroom die door de panelen mag lopen, die denk ik het probleem is?
Welke regelapparatuur is er nodig?
Het gaat me niet alleen om de extra opbrengst, die nu met dit koude weer natuurlijk toch wel behoorlijk is, maar ook om het risico van een te groot pak sneeuw op mijn dak te beperken.
Uiteindelijk is elk dak natuurlijk wel ontworpen (als het goed is) voor een bepaalde sneeuwbelasting, alleen daarvan snoep ik natuurlijk een deel weg, door het gewicht van de PV-panelen.
Dus het is bedoeld als extra stukje zekerheid om overbelasting van het dak te voorkomen.
Er zullen (ook hier) ongetwijfeld weer mensen zijn die zeggen dat het allemaal niet nodig is. Prima, niet doen dan. Maar als ik me daar nu prettiger bij voel.....
Dat vroeg ik me vorige week ook af toen bij mij de sneeuw vrij lang is blijven liggen. Ik heb het volgende gevonden toen ik aan het googlen was: https://www.researchgate....Removal_from_Solar_Panels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGgAA6FiYlqLNhmBeF6euRvw1zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mhSPbqSBpbh9a4iHxFg5GxW2.png?f=user_large

Het is vooral gericht op solar farms, maar zou in het klein ook moeten kunnen. Essentie van het verhaal is dat er gewoon wisselstroom wordt gebruikt en door de diodes wordt de halve sinus op de ene set en de andere halve sinus door de andere set gestuurd.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Nieuwe offerte gekregen van Solar. 80 euro korting op een bedrag van ruim 5.000 euro ..... 8)7 8)7 * Ik gaf aan dat er kortingscodes waren en of ze daar wat mee konden doen. Zou gaan om 10% van de installatiekosten/factuurkosten en dan komen ze aan met 1% korting ;w

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

CryptoNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:46:
Nieuwe offerte gekregen van Solar. 80 euro korting op een bedrag van ruim 5.000 euro ..... 8)7 8)7 * Ik gaf aan dat er kortingscodes waren en of ze daar wat mee konden doen. Zou gaan om 10% van de installatiekosten/factuurkosten en dan komen ze aan met 1% korting ;w
Die jongens hebben het echt hardstikke druk tegenwoordig. "Graag of niet" kunnen ze heel goed mee weg komen nu in deze tijd.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Gerco-M schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Die jongens hebben het echt hardstikke druk tegenwoordig. "Graag of niet" kunnen ze heel goed mee weg komen nu in deze tijd.
Ik ook. Dan wachten we gewoon tot ze weer een code hebben (schijnen ze regelmatig te doen). Geen haast.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
CryptoNL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:31:

Probeer eens bij Powerstroom.nl
Zitten niet in het zuiden maar hebben ons een heel mooi aanbod met scherpe prijs gedaan. Ze laten alles installeren door een lokale partij, in ons geval Petec. Indien meer info gewenst, PM dan maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:30
Nice, ze zouden eigenlijk eind April mijn panelen komen plaatsen.
Nu 25 maart al :D
Kan ik toch mooi april nog meepikken

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
PentaClover schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Dat vroeg ik me vorige week ook af toen bij mij de sneeuw vrij lang is blijven liggen. Ik heb het volgende gevonden toen ik aan het googlen was: https://www.researchgate....Removal_from_Solar_Panels

[Afbeelding]

Het is vooral gericht op solar farms, maar zou in het klein ook moeten kunnen. Essentie van het verhaal is dat er gewoon wisselstroom wordt gebruikt en door de diodes wordt de halve sinus op de ene set en de andere halve sinus door de andere set gestuurd.
Dat ziet er interessant uit!.
Zou het dan zo eenvoudig zijn, om maar gewoon 230 V (enkelzijdig gelijkgericht) op een string te zetten?
Ik ben een beetje bang voor de stroom die kan gaan lopen, als deze niet op één of andere manier geregeld wordt. Anderzijds heb ik nu ook een stringspanning van 370 V. Maar dan wordt de stroom bepaald door de hoeveelheid licht.
Wat me uit het paper (waar je link naar verwijst) ook nog niet helemaal duidelijk wordt, is of je dit nu overdag moet doen (met licht) of juist 's nachts (in het donker).

Mocht je er nog meer over vinden, dan hou ik me aanbevolen.
Anders maar gewoon eens een proefje doen met een paar cellen. Zodat ik niet meteen een hele string panelen opblaas.... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09 12:25
Zwerius schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Dat ziet er interessant uit!.
Zou het dan zo eenvoudig zijn, om maar gewoon 230 V (enkelzijdig gelijkgericht) op een string te zetten?
Ik ben een beetje bang voor de stroom die kan gaan lopen, als deze niet op één of andere manier geregeld wordt.
Dat hangt natuurlijk ook erg af van de string grote, ik kan me voorstellen dat bij een grote string de stroom dusdanig laag word dat het niet meer helpt.

Dit is iets wat door de inverter fabrikanten opgepikt zou kunnen worden. Die kunnen het toevoegen in de omvormer en onder controle houden. Moet er alleen een snow sensor bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De AC spanning kan je begrenzen in stroom met een condensator. Daarna kan de gelijkrichting.
Maar VOC van de string moet onder 320V (230V* sqrt(2)) liggen, anders gebeurt er erg weinig. Een alternatief is geen brugschakeling maar een spanningsverdubbelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Zwerius schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:58:
[...]
Mocht je er nog meer over vinden, dan hou ik me aanbevolen.
Anders maar gewoon eens een proefje doen met een paar cellen. Zodat ik niet meteen een hele string panelen opblaas.... ;)
Ja er staat nergens iets over stroom begrenzen, of dat de interne weerstand van het paneel groot genoeg is. Beetje jammer om je panelen op te roken :Y

https://www.researchgate....on_systems_for_flat_roofs is er nog een, volgens mij komt daar het volgende uit voort in Noorwegen dat een commercieel product aanbied: https://www.pv-magazine.c...lar-panels-to-clear-snow/

En nog een commercieel product bij onze oosterburen: https://www.eulektra.de/p.../eulektra-solar-reverter/

[ Voor 7% gewijzigd door PentaClover op 16-02-2021 23:24 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Nou denk je eindelijk de sneeuw van je zonnepanelen er af wegens de dooi zijn een paar panelen defect waarvan 1 een barst in de plaat nou een echte barst kun je het niet noemen meer versplintering en 3 zonnepanelen de kabels betreft de verbindingen compleet er af gerukt.
Oorzaak door bevriezing sneeuw (ijsplaten) die beginnen te schuiven door de dooi waardoor een deel boven en onder op de platen terecht komt wat naar beneden glijd en terecht komt waar ook de kabel verbindingen zitten.
De kant van het defect aan de kant van het grote dakraam de panelen die daar boven zitten begint het ijs te dooien waardoor het hele zooitje met een rotgang naar beneden glijd het deel waar geen panelen zitten en raakt dan het deel weer onder het dakraam.
Maar kan wel ruim 6 weken duren voor het weer terecht is wegens corona en bestelling die plaats vind dit is weer flink balen.

Maar je zult maar op dat moment net naar buiten lopen komt er een ijs schots van het dak af glijden ook in nacht tijdens de dooi een hels kabaal bij de buren precies boven op de kliko en de container aan groeselementen.

Zijn er meer die een defect hebben aan hun zonnepanelen wegens de dooi betreft de huidige weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@PentaClover @Zwerius Gaaf dat 't kan, maar..

Die laatste link gelezen. Product levert volgens hen geen stroom op; volledige extra opbrengst door vroeg sneeuw eraf heb je al verbruikt voor het ontdooien. (En marketeers zijn dan meestal nog optimisten ook..)

Meerwaarde dan puur in niet al de dikke sneeuwlaag op 't dak opbouwen. Lijkt me niet zo'n Nederlands ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Gwaihir schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:35:
@PentaClover @Zwerius Gaaf dat 't kan, maar..

Die laatste link gelezen. Product levert volgens hen geen stroom op; volledige extra opbrengst door vroeg sneeuw eraf heb je al verbruikt voor het ontdooien. (En marketeers zijn dan meestal nog optimisten ook..)

Meerwaarde dan puur in niet al de dikke sneeuwlaag op 't dak opbouwen. Lijkt me niet zo'n Nederlands ding.
Hangt sterk af van de klimatologische condities. In Nederland zal de extra elektriciteitsopbrengst tegenvallen en misschien inderdaad zelfs negatief zijn. Maar er zijn ook landen waar het soms sneeuwt en waar de sneeuw weken kan blijven liggen terwijl er tussendoor heel mooi zonnig en helder vriesweer is. Denk aan wintersportgebieden. Daar kan het soms toch wel voor extra opbrengst zorgen lijkt me.
Ik zie trouwens op die site van Elektra nergens staan dat het geen meeropbrengst geeft. Zie ik iets over het hoofd?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

J.E. Weinor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:53:
Nou denk je eindelijk de sneeuw van je zonnepanelen er af wegens de dooi zijn een paar panelen defect waarvan 1 een barst in de plaat nou een echte barst kun je het niet noemen meer versplintering en 3 zonnepanelen de kabels betreft de verbindingen compleet er af gerukt.
Oorzaak door bevriezing sneeuw (ijsplaten) die beginnen te schuiven door de dooi waardoor een deel boven en onder op de platen terecht komt wat naar beneden glijd en terecht komt waar ook de kabel verbindingen zitten.
De kant van het defect aan de kant van het grote dakraam de panelen die daar boven zitten begint het ijs te dooien waardoor het hele zooitje met een rotgang naar beneden glijd het deel waar geen panelen zitten en raakt dan het deel weer onder het dakraam.
Maar kan wel ruim 6 weken duren voor het weer terecht is wegens corona en bestelling die plaats vind dit is weer flink balen.

Maar je zult maar op dat moment net naar buiten lopen komt er een ijs schots van het dak af glijden ook in nacht tijdens de dooi een hels kabaal bij de buren precies boven op de kliko en de container aan groeselementen.

Zijn er meer die een defect hebben aan hun zonnepanelen wegens de dooi betreft de huidige weersomstandigheden.
Vervelend!

Lessen:
* Zorg dat de sneeuw in de dakgoot eindigt, dus panelen moeten niet oversteken of te hoog gemonteerd zijn
* Kabels goed vastzetten aan de rails
* Dak helemaal vol, zodat er geen sneeuw plak boven de panelen kan ontstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
J.E. Weinor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:53:

Klote man!
Bij een vriend zijn flinke blokken ijs op de tuinstoelen gevallen, helemaal aan gort, dus ik kan me er wat bij voorstellen.

Gelukkig heb ik alles zelf gedaan en met kabelclips vastgezet en mijn panelen lopen van boven tot onder, ik zie het niet zo snel gebeuren bij mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Gman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Klote man!
Bij een vriend zijn flinke blokken ijs op de tuinstoelen gevallen, helemaal aan gort, dus ik kan me er wat bij voorstellen.

Gelukkig heb ik alles zelf gedaan en met kabelclips vastgezet, ik zie het niet zo snel gebeuren bij mijzelf.
Ja inderdaad klote ik heb ze zelf niet aangelegd en wat @Proton_ aangaf zal het beste wezen neem ik aan.
Maar mijn panelen liggen iets hoger dan de dakgoot rand lager kan niet want zit op max wegen de rail en verstelbare steun dikte paneel opgeteld komen ze boven de dakgoot rand uit.
Volledige oppervlakte als geheel kan ook niet ivm met het grote dakraam die er zit, de voorkant van de woning is wel helemaal gedekt met zonnepanelen die kant doet zich geen problemen voor
De kabelverbindingen die liggen gewoon los onder de panelen over de dakpannen die zitten ook niet vast of mooi weg gewerkt aan de rail.
Alle 22 woningen zijn op deze manier zo aangelegd waarvan 7 Nul op de meter woningen waarvan 15 woningen energie neutraal.
Heb nog geen ander melding gehoord van de bewoners of er ook panelen stuk zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J.E. Weinor schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:27:
[...]

Ja inderdaad klote ik heb ze zelf niet aangelegd en wat @Proton_ aangaf zal het beste wezen neem ik aan.
Maar mijn panelen liggen iets hoger dan de dakgoot rand lager kan niet want zit op max wegen de rail en verstelbare steun dikte paneel opgeteld komen ze boven de dakgoot rand uit.
Volledige oppervlakte als geheel kan ook niet ivm met het grote dakraam die er zit, de voorkant van de woning is wel helemaal gedekt met zonnepanelen die kant doet zich geen problemen voor
De kabelverbindingen die liggen gewoon los onder de panelen over de dakpannen die zitten ook niet vast of mooi weg gewerkt aan de rail.
Alle 22 woningen zijn op deze manier zo aangelegd waarvan 7 Nul op de meter woningen waarvan 15 woningen energie neutraal.
Heb nog geen ander melding gehoord van de bewoners of er ook panelen stuk zijn gegaan.
Kan installateur niet even de stekkers repareren?
Paneel met gebroken glas doet het nog wel, en anders af koppelen.
En anders in gebreke stellen vanwege losse kabels en nu zes weken geen opbrengst?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
reneeke1970 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:30:
[...]

Kan installateur niet even de stekkers repareren?
Paneel met gebroken glas doet het nog wel, en anders af koppelen.
En anders in gebreke stellen vanwege losse kabels en nu zes weken geen opbrengst?
Stekkers repareren zal kunnen maar de kabel heeft zelfs bij 1 paneel volledig uit de paneel er uit getrokken.
De installateur heeft de kabels uit de omvormer ontkoppelt.
Een ander probleem is ze kunnen er niet zo makkelijk er bij daar moeten eerst ander panelen voor verwijdert worden om er goed bij te kunnen komen.
In gebreke stellen wordt een lastige kwestie denk ik wegens 6 weken geen opbrengst voor alleen het ene dak helft wat nu niets opbrengt gaat om 14 panelen van in totaal 28.
Het zijn huurwoningen daar kun je niet zo veel mee en aangezien je alleen via de verhuurder moet regelen dan rechtstreeks (leverancier) en we met corona zitten in Lock down duurt het allemaal veel langer en aangezien dat de installateur bereid was om de volgende dag te komen kijken betreft de eerste melding.

Maar geen installateur of bedrijf die de panelen zelf heeft geplaats dat ging toen via de aannemer die het regelde.
Zo gaat dat met huurwoningen service en onderhoud word allemaal uitbesteed aan installaties van zonnepaneel tot aan de warmtepomp en daar onder zitten weer derde partijen die de werkzaamheden moeten uitvoeren.
Als huurder heb je geen directe verbinding dan alleen via de verhuurder hierdoor ontstaan veel communicatie problemen omdat er meer partijen onderling bij zijn betrokken een ramp soms.
A verhuurder B opdrachtgever en C uitvoerder. om het zo maar even te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
J.E. Weinor schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:06:
Het zijn huurwoningen daar kun je niet zo veel mee en aangezien je alleen via de verhuurder moet regelen dan rechtstreeks (leverancier) en we met corona zitten in Lock down duurt het allemaal veel langer en aangezien dat de installateur bereid was om de volgende dag te komen kijken betreft de eerste melding.
Dan heb je dat vast goed afgedekt in het contract met de verhuurder 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
CryptoNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Ik ook. Dan wachten we gewoon tot ze weer een code hebben (schijnen ze regelmatig te doen). Geen haast.
Ja klopt, ze hebben volgens mij nu al 2 jaar achter elkaar in de herfst een actie gehad met 10% korting op de installatiekosten. Bij 20 panelen heb je het dan over 150 euro korting.

Moet je wel wachten tot de herfst voor je je 70 euro extra korting hebt. Ondertussen wellicht zo`n 5000 kWh (tijdens salderingsregeling) misgelopen, ter waarde van zo`n 1000 euro. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J.E. Weinor schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:06:
[...]

Stekkers repareren zal kunnen maar de kabel heeft zelfs bij 1 paneel volledig uit de paneel er uit getrokken.
De installateur heeft de kabels uit de omvormer ontkoppelt.
Een ander probleem is ze kunnen er niet zo makkelijk er bij daar moeten eerst ander panelen voor verwijdert worden om er goed bij te kunnen komen.
In gebreke stellen wordt een lastige kwestie denk ik wegens 6 weken geen opbrengst voor alleen het ene dak helft wat nu niets opbrengt gaat om 14 panelen van in totaal 28.

Maar geen installateur of bedrijf die de panelen zelf heeft geplaats dat ging toen via de aannemer die het regelde.
Zo gaat dat met huurwoningen service en onderhoud word allemaal uitbesteed aan installaties van zonnepaneel tot aan de warmtepomp en daar onder zitten weer derde partijen die de werkzaamheden moeten uitvoeren.
Als huurder heb je geen directe verbinding dan alleen via de verhuurder hierdoor ontstaan veel communicatie problemen omdat er meer partijen onderling bij zijn betrokken een ramp soms.
A verhuurder B opdrachtgever en C uitvoerder. om het zo maar even te noemen.
Denk dat opstal verzekering het vergoed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

alsof we nog niet genoeg redenen hebben om dat te doen :D

@J.E. Weinor klote, hoppelijk is het allemaal nog een beetje verkrijgbaar, ik (of eigenlijk mij leverancier en de producent) had serieus problemen om een vergelijkbaar paneel (in uitelijk, formaat) te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 17-02-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
reneeke1970 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Denk dat opstal verzekering het vergoed
Hoe het geregeld is bij de verhuurder betreft de verzekering boeit mij eigenlijk niet zo veel het zal wel goed geregeld zijn neem ik maar aan, als het maar weer terecht komt vind ik veel belangrijker, de verhuurder is namelijk verplicht om het weer in orde te maken al zijn ze er voor niet tegen verzekerd voor deze incidenten.
Het kan niet zo zijn dat je verhuurder jouw met kapotte zonnepanelen laat zitten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Te leuk om niet te delen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOlXumKanUO04Ad-S6li7uT_f9E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EupnHKclkcG8eXXC8PaMaf5h.png?f=user_large

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• skai21
In maart komen ze bij mij 10 x Jinko 350Wp op mijn dak leggen.
Dat heeft de leverancier gekoppeld aan een Goodwe 3000d-ns, qua max input zit het wel ok dat is 3900W.
Maar de output is maar max 3000W en nominaal maar 2700W.

Levert dit problemen op, en ga ik hier heel veel verlies door leiden?
Of is die combi eigenlijk wel prima :P

Nu kan ik hem vermoedelijk nog wel aan laten passen naar een 3600d-ns

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
skai21 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:22:
Dat heeft de leverancier gekoppeld aan een Goodwe 3000d-ns, qua max input zit het wel ok dat is 3900W.

Prima lijkt me? Welke kant ligt je dakvlak op?
Ik ga op zuid 5000Wp leggen met de Goodwe 3600. Gaat me ~2% minder opleveren dan wat ze maximaal kunnen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• skai21
Kodess schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Prima lijkt me? Welke kant ligt je dakvlak op?
Ik ga op zuid 5000Wp leggen met de Goodwe 3600. Gaat me ~2% minder opleveren dan wat ze maximaal kunnen.
Vol op zuid, geen schaduw, 31 graden vandaar :P

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
skai21 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:22:

Ben nu ook bezig met offertes van 12 stuks x 350 op zuid. Deze gaan op een Goodwe 3600ns komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
skai21 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Vol op zuid, geen schaduw, 31 graden vandaar :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UmsTL03.png
Snel even in Sunny Design gegooid. Dit is dus ongeveer.
99.9%. Dus 0.1% verlies door de omvormer. Lijkt me prima. Je krijgt nooit de kosten van de duurdere omvormer eruit.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• skai21
Kodess schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]
99.9%. Dus 0.1% verlies door de omvormer. Lijkt me prima. Je krijgt nooit de kosten van de duurdere omvormer eruit.
thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Maar dat is dus alleen waar als je daadwerkelijk 3000 W kunt en niet op 2700 W gelimiteerd wordt. Ik neem aan dat er een max tijd is dat die Goodwe 3000 W kan uitsturen. Ik weet zo snel niet of er ook een 2.7 kW omvormer te kiezen is op sunnydesign maar dan kan je kijken hoe erg het maximaal kan zijn want dit lijkt me een overschatting, gezien de Goodwe specs.

[...]

[Afbeelding]
0.1 procent is dus 3/4 kWh per jaar, geloof je het zelf als panelen tot 4000 watt kunnen pieken op een 3000 watt omvormer.
Ik geloof die hele Sunny design niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou, vanaf vandaag mag ik dan ook hier meelezen :+

29 x Trina Solar 325 Wp
29 x SolarEdge optimisers
SolarEdge SE8K Omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjb7Ak39_6LWa5hSf-jNVb9YUPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkoD55UxVxA401mWcL3bvUGB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gglltncV-t9TxCYqS18G-LFFFyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpRbwnTYwlmrnvQauYq5duEU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYloGeuqh8EZfmfqwcxzK3Hcv0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VirKchqBZCvOaNapWexjSjVe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMliL9ZK7S-Wd19tFM61DTNpGwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa7Vzbo1jFGv97kEF9gjL8S4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYZ0RSUM4cI8uBwVER77EFjFH80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCWwvXUeyhyO3CzLGTpFSTZ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-Wbitv3vKewrXOae2fBakzRRqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cc92etTJPn86nFYflacCveG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWFKsIYyrZXYK5ffwBd6ZwcXS38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LU7FZNuW1zBm8YJL9p7eUIV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj5uRU0BtsdxWvr3Epplc72ZImA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhTxhrVN4oxjQ9Tkvgm2XblN.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb de SolarEdge al gekoppeld in Home Assistant via local API.
Morgen eens kijken wat het nou oplevert ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• J.E. Weinor
[...]

[Afbeelding]
Maar met 31 graden of zelfs hoger heeft invloed op je capaciteit per dag en hoe langere de dagen met deze temperaturen en warmer hoe minder opbrengst je panelen levert.
Dat heb ik afgelopen jaar wel ondervonden met die extreme temperaturen op bepaalde dagen dan slinkt de capaciteit aardig in.

• busscherski
reneeke1970 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:19:
[...]

0.1 procent is dus 3/4 kWh per jaar, geloof je het zelf als panelen tot 4000 watt kunnen pieken op een 3000 watt omvormer.
Ik geloof die hele Sunny design niet.
Het is trouwens 3.5 kWp, daar komt het slechts enkele minuten per jaar boven.
Geloof je dit wel?

Volgens deze data is het vermogen in geen uur in 2016 boven de 3000 W geweest.
De hoogste 2 uur zijn 2938 W en 2945 W geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxwOTgiYJ_UAGsexVQ3tJyNCArU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8gDTqg28P4I8YuKhwNtvGAxE.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
De Rijksadviseur en de wetenschap hebben het licht gezien en adviseren dat zonnepanelen op daken (en parkeerplaatsen zeg ik er zelf even bij), en niet in weilanden moeten komen.

'Stop met zonneparken en leg zonnepanelen op daken'

Nu de politiek nog ....

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

Koffie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:34:
Nou, vanaf vandaag mag ik dan ook hier meelezen :+

29 x Trina Solar 325 Wp
29 x SolarEdge optimisers
SolarEdge SE8K Omvormer

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Heb de SolarEdge al gekoppeld in Home Assistant via local API.
Morgen eens kijken wat het nou oplevert ;)
Mooi systeem! Mooie panelen ook. Ik heb 30 stuks Trina panelen op mijn dak en ben er ook blij mee!
Heb je solaredge vanwege monitoring of anders? Schaduw zie ik volgens mij niet heel veel of het moet vanwege de bomen zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:42

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gerco-M schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Mooi systeem! Mooie panelen ook. Ik heb 30 stuks Trina panelen op mijn dak en ben er ook blij mee!
Heb je solaredge vanwege monitoring of anders? Schaduw zie ik volgens mij niet heel veel of het moet vanwege de bomen zijn.
Ik ga geen last van schaduw hebben nee. De SolarEdege zat 'in het pakket' , heb niet zelf geschopt of samengesteld. Heb eerlijk gezegd nul kennis van zonnepanelen (wel wat van zonnematten :P )

Tijd voor een nieuwe sig..

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:16
Vraagje over 3 fasen omvormers.

Wij hebben nu 10 + 4 zonnepanelen op ons huis. Ik ben bezig om een bijgebouw te plaatsen waarop 24 zonnepanelen komen (later misschien nog meer), dus nu hebben we 14*350kWp, daar komt (minimaal) 24x350kWp bij = 8400kWp, en mogelijk later nog eens 12 panelen.
We hebben een 3x25A aansluiting.

Ik zat wat te browsen naar de benodigdheden, en zag de 3 faseomvormers. Heb daarover wat gelezen, en ik begrijp dat je in principe boven de 5kw opwekking (?) een 3 fasen omvormer moet gebruiken, maar ook dat wanneer je dan stroom opwekt op fase 3 en al je stroomverbruikers op fase 1 zitten je niet je eigen stroom verbruikt.

Is het dan zinvol om bepaalde gebruikers op een andere fase te zetten, afhankelijk van welke set panelen er op zit? Of zit ik helemaal verkeerd te denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Stefke Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

Financieel niet, en omdat het over de werking van de meter gaat, onafhankelijk van de salderingswetgeving.
Het eigenverbruik, dat het energiebedrijf niet ziet, is dus onafhankelijk van op welke fase er opgewekt of verbruikt wordt.

Technisch maakt het natuurlijk wel uit. Om opwek op fase 1 te gebruiken voor een gebruiker op fase 2 heb je een batterij nodig die op alle fasen is aangesloten.

[ Voor 42% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2021 22:22 ]

• Stefke
Dat zal ik eens gaan doornemen.

Mag die set van 24 panelen wel op 1 groep? Of moet ik die verdelen over 2 omvormers bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Stefke
Op een 3x25A aansluiting kan je een 11 kW omvormer kwijt op een 3x16A groep (oost/west met wat overboeking is dat 22 kWp aan panelen, ca 70 stuks dus) en dan is er ook nog ruimte voor een 6 kW omvormer op een 3*10A groep. 100 panelen lukt wel op je aansluiting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Stefke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:08:
Vraagje over 3 fasen omvormers.

Wij hebben nu 10 + 4 zonnepanelen op ons huis. Ik ben bezig om een bijgebouw te plaatsen waarop 24 zonnepanelen komen (later misschien nog meer), dus nu hebben we 14*350kWp, daar komt (minimaal) 24x350kWp bij = 8400kWp, en mogelijk later nog eens 12 panelen.
We hebben een 3x25A aansluiting.

Ik zat wat te browsen naar de benodigdheden, en zag de 3 faseomvormers. Heb daarover wat gelezen, en ik begrijp dat je in principe boven de 5kw opwekking (?) een 3 fasen omvormer moet gebruiken, maar ook dat wanneer je dan stroom opwekt op fase 3 en al je stroomverbruikers op fase 1 zitten je niet je eigen stroom verbruikt.

Is het dan zinvol om bepaalde gebruikers op een andere fase te zetten, afhankelijk van welke set panelen er op zit? Of zit ik helemaal verkeerd te denken
Simpelste is om de oude panelen mooi op de oude omvormer te laten en de nieuwe inderdaad op een 3 fase omvormer.

Als je de oude omvormer ook wilt vervangen hangt
het allemaal van de richting, helling van de panelen af. En het type. Kun je een eigen topic maken met een duidelijke luchtfoto en alle details?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Stefke ik lees je post nog eens door, en eigenlijk is het afhankelijk van welke omvormer je nu hebt (aantal panelen zijn niet interessant). Je moet niet over de 25A op 1 fase kunnen uitkomen, dus als je al een 3.6 kW (=16A) omvormer hebt, is er nog maar 9A vrij op die fase. Voor een driefase omvormer komt dat op 'slechts' 6 kW. Het kan zijn dat twee éénfase omvormers voor jou beter passen.

De beste oplossing is situatieafhankelijk (oriëntaties?) en dus voor een eigen topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik zal binnenkort een topic maken. Het bijgebouw ben ik nog aan t uitzoeken/bepalen qua exacte maten, vergunning en bouw(budget).
Momenteel twee sets: 4x 350 kWp op een Solaredge se1500m omvormer, ZO 27gr, en 10x350 op een Growatt 3000MTL-S op ZZW 48 graden, beide actief sinds begin 2020 (nieuw huis)
De 24 panelen zouden op ZO komen, +/- 40 gr (mogelijk later - als ik weer geld heb en een EV - nog 10-12 panelen aan de andere zijde NW 40gr)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 19-02-2021 08:15 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Pietje555
Pietje555 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:44:
Zoals eerder eens gemeld heb ik een handhavingsbrief ontvangen omdat ik 36 panelen in een weilandje achter mijn boerderij had gezet. Bestemming is weiland en daar mogen geen constructies op worden gezet.
Ik heb overleg gehad met een ambtenaar ruimtelijke ordening en conclusie was dat er een oplossing moest komen omdat de gemeente ook wil verduurzamen en de panelen eigenlijk weinig zichtbaar zijn en er tussen de panelen gewoon pony's lopen. De grond wordt nog al weiland gebruikt.
Dat leek de goede kant op te gaan. Ik moest een voorstel doen om ze nog meer uit het zicht te halen (wat struiken plaatsen) en een gespreksnotitie met de buren indienen. Alles gedaan, krijg ik me toch een mail terug;
Ik moest een landschapsarchitect een ontwerp laten maken om de panelen landschappelijk in te passen en ik moest als tegen prestatie aan natuurcompensatie doen. Het leek ze wel een goede gelegenheid om onze akker (2,5 ha) een natuurgebied te maken omdat het tegen een Natura2000 gebied ligt.
Ik geloof echt dat Corona ook hersencellen aantast. Ik was witheet.

Boze mail terug gestuurd dat dit erg op chantage lijkt en in geen verhouding staat met het vergrijp.
Natuur compensatie doe ik voldoende door 11 kWp te plaatsen terwijl ik maar 7kWu per jaar verbruik.
Afgesloten dat ze of akkoord geven dat ik wat struiken bij plaats, of ik haal alle panelen weg en bekijken ze het maar met hun duurzaamheidsdoelstellingen. Ik was er helemaal klaar mee.

`s avonds werd ik al terug gebeld dat het zo allemaal niet bedoelt was en dat de landschapsarchitect nogmaals naar mijn voorstel gaat kijken. Ik heb hem uitgenodigd om eens achter zijn bureau weg te komen en een te komen kijken. Dan ziet hij hoe het werkelijk opgesteld staat en dat we heel goed hierover nagedacht hebben. Een google earth foto is wel erg beperkt om op te besluiten.
We wachten dus maar weer af. Gelukkig zijn de panelen al 2 jaar operationeel en zolang ze staan produceren ze lekker. Pas als er een dwangsom op komt haal ik ze weg.en dat kan nog wel even duren.
Ben wel blij dat ik nog geen warmtepomp heb, zoals een paar huizen verder. Zij zitten met een zelfde installatie (48 panelen) en handhavingsverzoek. Als ze geen vergunning krijgen dan moeten ze van all-electric weer een gasaansluiting laten maken.
Gisteren kon de vlag uit. Dikke brief van de gemeente (lood zakte in mijn schoenen), maar het bleek goed nieuws. De gemeente was akkoord en de vergunning voor mijn PV panelen is verleend.
Heel verhaal over grondslag en at ik allemaal moest inleveren, maar na 8 kantjes de mededeling dat ik overal aan had voldaan en dat de vergunning verleend is.
Ik moet alleen nog een strookje van 5 meter inheemse struiken plaatsen en dan ben ik klaar. Er staan voldoende zaailingen in de slootkant dus die zal ik dan maar verplaatsen.
Wat feitjes van de installatie;
36 panelen in november 2018 geplaatst in het veld gericht op zuiden met 36 graden helling. Totaal 10,4 kWP.
Totale opbrengst 24,54 MWh. 17Ton CO2 reductie. Piek dit jaar op 13 februari 48,3 kWh !!!

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
Gefeliciteerd @Pietje555 !!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb de hele brief nog eens aandachtig gelezen, maar als je het goed leest is de vergunning voor de plaatsing geweigerd op grond van de regelgeving (Wabo), maar heeft het College (B&W) besloten toch toestemming te verlenen onder voorwaarden waar aan is voldaan.
Kortom, je moet volhouden om voorbij de ambtenaren te komen zodat je bij het College terecht komt. Waarschijnlijk zijn zij wel gevoelig voor transitiedoelstellingen om afwijkende besluiten te nemen.
Maar het is geen enkele garantie voor andere aanvragers. Ze voorkomen hiermee een precedent werking en beoordelen ieder geval apart.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw