Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.374 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
Pietje555 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:04:
Ik heb de hele brief nog eens aandachtig gelezen, maar als je het goed leest is de vergunning voor de plaatsing geweigerd op grond van de regelgeving (Wabo), maar heeft het College (B&W) besloten toch toestemming te verlenen onder voorwaarden waar aan is voldaan.
Kortom, je moet volhouden om voorbij de ambtenaren te komen zodat je bij het College terecht komt. Waarschijnlijk zijn zij wel gevoelig voor transitiedoelstellingen om afwijkende besluiten te nemen.
Maar het is geen enkele garantie voor andere aanvragers. Ze voorkomen hiermee een precedent werking en beoordelen ieder geval apart.
gefeliciteerd dat je alsnog toestemming is verleend het had ook anders kunnen aflopen.
Maar tussen ambtenarij en burger gaat het vaak niet zo lekker en de bureaucratie die er boven op komt dat kan een hele strijd opleveren.

Gemeentes willen verduurzamen windmolens en zonneparken maar er is steeds meer strijd en weerstand onder de bevolking gaande ze willen geen windmolens en zonneparken in hun naaste omgeving.

In mijn gemeente was een boer die zijn weiland beschikbaar stelde voor een zonnepark gemeente ging akkoord en moest een wijziging in het plan komen de lokale organisaties gingen aan het werk om het voor elkaar te krijgen, maar er was zo veel weerstand vanuit de omgevende bewoners dat op een gegeven moment de stekker er uit werd getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Misschien domme vraag maar wat moet ik bij de logging van mijn omvormer bij PV capaciteit invullen?
Totaal aantal PW van alle panelen. In elkaar? Of het omgerekende percentage kw? Ik heb nu totaal aantal PW bij elkaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4zmTU5BfcmjAY3mz3sabzpLMf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmNL1sN8mpDOWUAgeAmTSTa0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Roe!and op 19-02-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09 20:48
Roe!and schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:09:
Misschien domme vraag maar wat moet ik bij de logging van mijn omvormer bij PV capaciteit invullen?
Totaal aantal PW van alle panelen. In elkaar? Of het omgerekende percentage kw? Ik heb nu totaal aantal PW bij elkaar[Afbeelding]
Volgens mij aantal panelen x WP (350) dat moet je invullen.
Stel je hebt 20 panelen en per stuk van 350 WP dan is de uitkomst 7000

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 19-02-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecubes17
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05-2021
Edit - eigen topic -

[ Voor 96% gewijzigd door icecubes17 op 19-02-2021 22:17 . Reden: Eigen topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecubes17 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:53:
Dag allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van zonnepanelen. Ik heb mij al wel een beetje ingelezen en ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Ik heb een bedrijfspand met een plat dak en wil graag een tweedehands set kopen, ruimte op het platte dak is geen issue. Mijn hoofdzekering is 3x35 Ampere. Ik krijg alles zelf wel gemonteerd op het dak, het aansluiten in de meterkast laat ik wel aan een professional over.

- Trina 270WP (Poly) 45 stuks
- SMA Sunny Tripower 15.000TL omvormer
- Flatfix Fusion

De set zou ongeveer 3 jaar oud moeten zijn. Wat zou een redelijke prijs voor het geheel zijn? Kan ik verkeerd gokken op deze onderdelen/merken?

Ik zie het zelf als een mooi experiment om eens te kijken hoe zoiets nu bevalt, ik wil kijken of ik de kosten voor mijn energieverbruik zo een beetje kan beperken. Ik heb nog geen goede referentie wat ik verbruik i.v.m. alle corona perikelen.
3500 zou ik er voor geven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Roe!and schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:09:
Totaal aantal PW van alle panelen. In elkaar? Of het omgerekende percentage kw? Ik heb nu totaal aantal PW bij elkaar[Afbeelding]
Volgens je screenshot is de eenheid in kW.
Dus totaal Wp gedeeld door 1000.
De punt is daar het decimaalteken, dus je moet 6.345 invullen en hij laat dan 6.35 kW zien.
Nu lijkt het alsof je 6 megawatt hebt liggen :).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
@Proton_
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:34:
Nou, vanaf vandaag mag ik dan ook hier meelezen :+

29 x Trina Solar 325 Wp
29 x SolarEdge optimisers
SolarEdge SE8K Omvormer
Geen idee of dit het goede topic is, en of het een veelvoorkomend iets is .. maar here goes:

Direct na oplevering heb ik Home Assistant gekoppeld aan mijn omvormer middels de SolarEdge local API. Gewoon op local IP connecten en ik krijg alle data.
Ook kon ik gewoon op de locale web interface van de omvormer om zo allerhande info te bekijken, een user of password was niet nodig.

Zojuist viel mij op dat ik geen data meer binnenkreeg via HA. Ook is de lokale webinterface van de omvormer niet meer te benaderen.

- Omvormer volledig opnieuw opgestart
- Krijg netjes een IP van de DHCP server
- Reageert op een ping
- Middels de 'monteurs app' in view modus wel in te zien (ook zie ik dat er gewoon geproduceerd word
- Niet bij stilgestaan, maar ik heb géén account gegevens gekregen bij oplevering voor de cloud interface bij SolarEdge zelf, dit is bij mijn weten dus ook niet gekoppeld
- De communicatie is rond 13:00 gestopt, als ik terugkijk in de geschiedenis en hoe de oplevering is gegaan zou het mij niet verbazen als de omvormer het ligt zag afgelopen donderdag rond hetzelfde tijdstip

Iemand een idee in welke hoek ik dit zoeken moet?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Koffie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Geen idee of dit het goede topic is, en of het een veelvoorkomend iets is .. maar here goes:

Direct na oplevering heb ik Home Assistant gekoppeld aan mijn omvormer middels de SolarEdge local API. Gewoon op local IP connecten en ik krijg alle data.
Ook kon ik gewoon op de locale web interface van de omvormer om zo allerhande info te bekijken, een user of password was niet nodig.

Zojuist viel mij op dat ik geen data meer binnenkreeg via HA. Ook is de lokale webinterface van de omvormer niet meer te benaderen.

- Omvormer volledig opnieuw opgestart
- Krijg netjes een IP van de DHCP server
- Reageert op een ping
- Middels de 'monteurs app' in view modus wel in te zien (ook zie ik dat er gewoon geproduceerd word
- Niet bij stilgestaan, maar ik heb géén account gegevens gekregen bij oplevering voor de cloud interface bij SolarEdge zelf, dit is bij mijn weten dus ook niet gekoppeld
- De communicatie is rond 13:00 gestopt, als ik terugkijk in de geschiedenis en hoe de oplevering is gegaan zou het mij niet verbazen als de omvormer het ligt zag afgelopen donderdag rond hetzelfde tijdstip

Iemand een idee in welke hoek ik dit zoeken moet?
Je kan accountgegevens krijgen via je installateur. Die moet dit proces initiëren. Heel erg vreemd dat dit niet meteen is gedaan.

Ik gebruik ook de SE API, maar daar heb ik wel mijn accountgegevens voor nodig. Ik vraag me dus af wat jij gebruikt. Die SE API laat je slechts 1x per 5 min uitlezen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RoD schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Je kan accountgegevens krijgen via je installateur. Die moet dit proces initiëren. Heel erg vreemd dat dit niet meteen is gedaan.

Ik gebruik ook de SE API, maar daar heb ik wel mijn accountgegevens voor nodig. Ik vraag me dus af wat jij gebruikt. Die SE API laat je slechts 1x per 5 min uitlezen :(
Ik denk dat dit 'vergeten' is omdat ik direct nadat hij vertelde dat het werkte , ik achter mijn PC kroop om te kijken of ik er bij kon en daarna via HA te configgen.
Ik gebruik in HA deze config : https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge_local/

Maar van het ene op het andere moment is die locale interface en API niet meer beschikbaar :?

edit : Zou dit mijn issue zijn?
[SolarEdge] poort 80 en 8080 openzetten op het LAN netwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door Koffie op 20-02-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Koffie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat dit 'vergeten' is omdat ik direct nadat hij vertelde dat het werkte , ik achter mijn PC kroop om te kijken of ik er bij kon en daarna via HA te configgen.
Ik gebruik in HA deze config : https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge_local/

Maar van het ene op het andere moment is die locale interface en API niet meer beschikbaar :?

edit : Zou dit mijn issue zijn?
Het lokaal uitlezen lukt niet meer op de laatste generatie omvormers, dus ik ben verbaasd dat het bij jou wel lukte. Ik gebruik dus de cloud api (met account), met de bijbehorende limitaties.

Gemakkelijkste lijkt me dat de installateur gewoon een account aanmaakt. Maar als er toch een goede manier blijkt te zijn voor lokaal uitlezen zonder hack dan houd ik me aanbevolen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RoD schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Het lokaal uitlezen lukt niet meer op de laatste generatie omvormers, dus ik ben verbaasd dat het bij jou wel lukte. Ik gebruik dus de cloud api (met account), met de bijbehorende limitaties.

Gemakkelijkste lijkt me dat de installateur gewoon een account aanmaakt. Maar als er toch een goede manier blijkt te zijn voor lokaal uitlezen zonder hack dan houd ik me aanbevolen :P
Blegh 1 keer per 15 minuten :/
ik ga toch eens dat topic lezen, want als ik het goed begrijp moet het met die hack dus wel kunnen? Nadeel is dat ik met het view account geen CPU en firmware versie kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Koffie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Blegh 1 keer per 15 minuten :/
ik ga toch eens dat topic lezen, want als ik het goed begrijp moet het met die hack dus wel kunnen? Nadeel is dat ik met het view account geen CPU en firmware versie kan uitlezen.
Volgens mij is dat inmiddels gepatcht, maar heel zeker weet ik het niet. Ik ben er niet aan begonnen ivm mogelijk gedoe met garantie en dat je dan het monitoringplatform niet meer kan gebruiken.

Het blijft in ieder geval heel teleurstellend dat SE de boel dichttimmert.

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 20-02-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RoD schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Volgens mij is dat inmiddels gepatcht, maar heel zeker weet ik het niet. Ik ben er niet aan begonnen ivm mogelijk gedoe met garantie en dat je dan het monitoringplatform niet meer kan gebruiken.

Het blijft in ieder geval heel teleurstellend dat SE de boel dichttimmert.
Erg jammer ja, heel erg jammer.
Als ik de omvormer in deug stand zet en verbind met de wifi van de omvormer kom ik er wel bij en krijg ik exact dezelfde webinterface.
Ik weet nu iig dat ik op firmware 4.11.30 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Koffie
Spoiler alert >:)
Video

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:45
@Koffie Ik denk dat je omvormer nog een oude firmware had (waarin het lokaal uitlezen nog mogelijk was), maar nu zichzelf heeft bijgewerkt, waardoor de deur ‘op slot’ is gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 20-02-2021 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

haha

Heb het alweer aan de praat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQbTVtrke1PQAR_WrcJhCGb4aBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zpPJSuCAlEInIqwiwdirw31a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGNNVtfG-DX8y9rd_s6SwRwQkPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7OTISd5tYatYsUSVwKUpGmi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu even kijken hoe stabiel dit blijft:
- De rare aan/uit/program schakelaar 1 seconde naar links
- Verbind een PI met de nieuwe wifi accesspoint die in de lucht komt (wachtwoord staat op de zijkant van de omvormer), hang 'm bedraad in je LAN
- Installeer nginx op de pi
- Maak een reverse proxy aan naar 172.16.0.1
- Verwijs je HA sensor voor SolaerEdge naar het local IP van de PI.

[ Voor 41% gewijzigd door Koffie op 20-02-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Koffie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:10:
[...]

haha

Heb het alweer aan de praat :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Verbind een PI met de nieuwe wifi accesspoint die in de lucht komt (wachtwoord staat op de zijkant van de omvormer), hang 'm bedraad in je LAN
Ik ben ook benieuwd hoe lang dat stabiel blijft :Y Ik dacht dat het SE-netwerk zichzelf na een tijdje weer uitschakelde, maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:47:
@Koffie Ik denk dat je omvormer nog een oude firmware had (waarin het lokaal uitlezen nog mogelijk was), maar nu zichzelf heeft bijgewerkt, waardoor de deur ‘op slot’ is gegaan.
@RoD @Koffie Dat, of het staat sowieso nog open bij nieuwe installatie, om de installateur ook langs die weg te laten configureren?

Het is vaker gemeld dat het enkele dagen open stond en ergens wel wat vreemd; als die toegang echt onveilig is / blijkt, dan is enkele dagen véél te lang om het gehackt worden van nieuwe omvormers te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RoD schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:34:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe lang dat stabiel blijft :Y Ik dacht dat het SE-netwerk zichzelf na een tijdje weer uitschakelde, maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Hij gaat na enkele minuten geen data weer uit, de truuk is dus om dat ding in het leven te blijven houden.
Probeer het eens zou ik zeggen? Het enige wat je hoeft te doen is een tikkie tegen het piemeltje :+
Gwaihir schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:34:
[...]

@RoD @Koffie Dat, of het staat sowieso nog open bij nieuwe installatie, om de installateur ook langs die weg te laten configureren?

Het is vaker gemeld dat het enkele dagen open stond en ergens wel wat vreemd; als die toegang echt onveilig is / blijkt, dan is enkele dagen véél te lang om het gehackt worden van nieuwe omvormers te vermijden.
Ik begin meer en meer te vermoeden dat het exact 48 uur was. Zou impliceren dat het met elke omvormer zou moeten lukken?
So far blijf ik netjes data binnen krijgen.

@RoD loop ff naar je omvormeren en tik 1 seconde dat piemeltje naar links, als je nu een wifi AP op je telefoon erbij ziet komen, verbind daarmee (wachtwoord op de zijkant van je omvormer).
Als je verbonden bent, ga met een browser naar http://172.16.0.1 als je dan de web interface ziet, zou het bij jou ook moeten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 20-02-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Koffie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Hij gaat na enkele minuten geen data weer uit, de truuk is dus om dat ding in het leven te blijven houden.
Probeer het eens zou ik zeggen? Het enige wat je hoeft te doen is een tikkie tegen het piemeltje :+

[...]

Ik begin meer en meer te vermoeden dat het exact 48 uur was. Zou impliceren dat het met elke omvormer zou moeten lukken?

@RoD loop ff naar je omvormeren en tik 1 seconde dat piemeltje naar links, als je nu een wifi AP op je telefoon erbij ziet komen, verbind daarmee (wachtwoord op de zijkant van je omvormer).
Als je verbonden bent, ga met een browser naar http://172.16.0.1 als je dan de web interface ziet, zou het bij jou ook moeten werken.
Dat werkt bij mij wel, want dat heb ik al een aantal keer gedaan om de status van de omvormer / optimizers te bekijken. Dus als deze truc bij jou blijft werken, dan zal dat bij mij ook wel zo zijn.

Ik vermoed alleen wel dat ik dan de toegang tot het monitoringplatform verlies....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RoD schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Ik vermoed alleen wel dat ik dan de toegang tot het monitoringplatform verlies....
Dat betwijfel ik, want op het moment dat hij zelf AP is, is hij óók verbonden met wifi die al ingesteld was.
Tested en confirmed : als hij in AP modus draait, is hij ook pingbaar op het andere wifi netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-09 17:23
Koffie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:45:
[...]

[...]

Ik liep tegen hetzelfde issue aan als jij; ik heb het in de logging kunnen herleiden naar een paar minuten na het instellen van het SolarEdge monitoring platform. Mijn vermoeden is dus ook dat dat het laatste seintje richting de omvormer is dat de installatie definitief compleet is en de boel op slot kan.

Overigens, als je gebruik maakt van HomeAssistant is er via de Modbus ook nog een mooie manier om de boel live uit te lezen (iedere 5 sec): https://community.home-as...laredge-modbus-tcp/165625
Voordeel is ook dat het monitoring platform gewoon blijft werken, best of both worlds dus.

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wouzziew schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Ik liep tegen hetzelfde issue aan als jij; ik heb het in de logging kunnen herleiden naar een paar minuten na het instellen van het SolarEdge monitoring platform. Mijn vermoeden is dus ook dat dat het laatste seintje richting de omvormer is dat de installatie definitief compleet is en de boel op slot kan.

Overigens, als je gebruik maakt van HomeAssistant is er via de Modbus ook nog een mooie manier om de boel live uit te lezen (iedere 5 sec): https://community.home-as...laredge-modbus-tcp/165625
Voordeel is ook dat het monitoring platform gewoon blijft werken, best of both worlds dus.
Thanks, duik ik ook even in! :Y)
edit Modbus TCP enabled en via HACS 'SolarEdge Modbus' geïnstalleerd.
Morgen even kijken hoe de data er uit ziet.
Als dit goede info geeft, lijkt me dat een stuk minder rompslomp dan mijn wifi setup :+

[ Voor 11% gewijzigd door Koffie op 20-02-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Onze se omvormer is ook sinds 2 weken aangesloten. Kan je ook ergens status zien van de individuele optimizers? Of hoeveel elk paneel produceert? Die Se app is vrij waardeloos daarvoor :(

Hoeveel procent van de wattpeak mag je in dit weer verwachten? Als je alles op het zuid-west heb staan?

Ik heb hem 7Kwh (tussen 12-13 uur) aan zien tikken namelijk. We hebben 35x320wp.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:06

A13X

Dude

xoror schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:38:
Onze se omvormer is ook sinds 2 weken aangesloten. Kan je ook ergens status zien van de individuele optimizers? Of hoeveel elk paneel produceert? Die Se app is vrij waardeloos daarvoor :(

Hoeveel procent van de wattpeak mag je in dit weer verwachten? Als je alles op het zuid-west heb staan?

Ik heb hem 7Kwh (tussen 12-13 uur) aan zien tikken namelijk. We hebben 35x320wp.
Hoezo? Bovenaan in de app op het rechter "boom" teken drukken en dan zie je het overzicht van je panelen en wat ze individueel van elkaar hebben opgewekt?

Hoeveel je mag verwachten hangt teveel af van de lokale omstandigheden om daar wat zinnigs over te zeggen. Ik heb gisteren max 5kWh aangetikt met 25x325Wp, maar daarvan liggen er 10 op oost en de rest op zuid.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
A13X schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:12:
[...]

Hoezo? Bovenaan in de app op het rechter "boom" teken drukken en dan zie je het overzicht van je panelen en wat ze individueel van elkaar hebben opgewekt?

Hoeveel je mag verwachten hangt teveel af van de lokale omstandigheden om daar wat zinnigs over te zeggen. Ik heb gisteren max 5kWh aangetikt met 25x325Wp, maar daarvan liggen er 10 op oost en de rest op zuid.
Ik heb mysolaredge, daar zie ik geen boom icon. gebruiken jullie andere app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
@xoror in de 2e balk van het scherm in je app staat een structuur teken, daar op klikken

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
DeWâl schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:21:
@xoror in de 2e balk van het scherm in je app staat een structuur teken, daar op klikken
Oh ik zie bij screenshot wat je bedoelt, maar die balk heb ik niet in mijn app... raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12

Gerco-M

mijn tornado res.

xoror schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:38:

Dat ligt een beetje aan je dakhoek maar 7 kw klinkt heel normaal lijkt me, voor dat aantal panelen deze dagen.
Ik zat gisteren met mijn 30 panelen op ZO op een piek van 6700 watt

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco-M op 21-02-2021 11:46 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:47
Weet iemand of het mogelijk is om meer informatie uit een SolarEdge SE5k te krijgen? De app en website geven maar weinig en trage informatie. Ik zou graag realtime mijn opbrengst en stroom per fase bijvoorbeeld zien. Ik ben bekend met de QR code scannen van de omvormer maar dit geeft me alsnog niet veel extra info behalve dat die wel realtime is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Heijmenberg99 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:35:
Weet iemand of het mogelijk is om meer informatie uit een SolarEdge SE5k te krijgen? De app en website geven maar weinig en trage informatie. Ik zou graag realtime mijn opbrengst en stroom per fase bijvoorbeeld zien. Ik ben bekend met de QR code scannen van de omvormer maar dit geeft me alsnog niet veel extra info behalve dat die wel realtime is.
Is het vermogen of de stroom per fase dan niet gelijk?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heijmenberg99 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:35:
Kijk even naar modbus TCP, daar ben ik nu ook eve mee aan het spelen (in Home Assistant) ik krijg de volgende info binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMmLnT6nI6BNlgfEhdyB_3jOzdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuemSgQMVbc2XrR5vUAtODFt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:47
Koffie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Kijk even naar modbus TCP, daar ben ik nu ook eve mee aan het spelen (in Home Assistant) ik krijg de volgende info binnen:

[Afbeelding]
Oh wow, dit is top! Dit is precies wat ik ook wil. Ik zal me hier eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
:w This is not the topic you're looking for.

Of niet 't topic wat ik denk aan te klikken? Raak een beetje in de war zo..

Ook SolarEdge gebruiker en ook met monitoring in de weer (geweest). Dus ik kan je vertellen, hier zijn te betreffende topics:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 19:18
Ik ben nieuw in dit topic en ben de OP aan het doorlezen. Veel nuttige info!

@Paul C De link naar dewiki.nl is zo te zien kapot. Er komt een PHP-error met backtrace op het scherm. Laat even weten als je technische assistentie nodig hebt. Ondergetekende is PHP developer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
DeWâl schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:21:
ben nu bij huis met de pv, maar zie op een of andere manier geen balk om stats te bekijken. Moet dit evt door installateur aangezet worden? Jullie gebruiken ook my solar edge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:10:
[...]
So far is het stabiel met 1 grote maarrrrr hij is gisteren en vandaag 1 keer weggevallen, en ik weet vrij zeker de trigger - morgen is de dag om dit te bevestigen ;)

Op het moment dat er vrijwel geen energie meer opgewekt word, valt de AP weg.
vandaag heb ik het een beetje in de gaten gehouden, bij het wegvallen van het AP om 17:24 werd er nog 177 watt opgewekt, dit is in 20 minuten rap naar beneden gegaan tot een 0 watt om 17:44

Mogelijk dat ik eens een servotje bij ali besteld en een constructie maak die dan even aan het schakelaartje trekt :+

Sowieso ben ik helemaal in mijn sas met de opbrenst in de afgelopen dagen, ik had echt geen idee wat het me nou dagelijks zou opleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-L9zFnp4M0ZWar3PNl53MEQ3CE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MegVlYyG7HO4uOwqgXJyomFp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:45
Gwaihir schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:57:
:w This is not the topic you're looking for.

Of niet 't topic wat ik denk aan te klikken? Raak een beetje in de war zo..

Ook SolarEdge gebruiker en ook met monitoring in de weer (geweest). Dus ik kan je vertellen, hier zijn te betreffende topics:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Ja eens, de discussie neigt nu wel wat veel naar SolarEdge uitlees-posts :) Past beter in de genoemde topics inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
xoror schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:04:
[...]

ben nu bij huis met de pv, maar zie op een of andere manier geen balk om stats te bekijken. Moet dit evt door installateur aangezet worden? Jullie gebruiken ook my solar edge?
Dat denk ik wel, die zet ook je panelen in de juiste windrichting. Ook op je persoonlijke SE webpagina zie je dit niet?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
DeWâl schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:54:
[...]

Dat denk ik wel, die zet ook je panelen in de juiste windrichting. Ook op je persoonlijke SE webpagina zie je dit niet?
Ik denk dat de installateur geen layout heeft gemaakt... Daarom zie ik al die info niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30
xoror schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:15:
[...]

Ik denk dat de installateur geen layout heeft gemaakt... Daarom zie ik al die info niet.
Vaak ligt dit ook aan de rechten die je krijgt. Je kunt heel veel standaard uitlezen met SE, maar meestal krijg je alleen wat basisrechten. Nu zit de layout meestal wel bij die rechten, maar in principe zie je met de meest basic rechten alleen de opbrengst-pagina.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

xoror schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:15:
[...]

Neem dan even contact op met je installateur. De layout hoort er gewoon in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@redwing Ja ik heb denk ik meest basic rechten

@ApC_IcE Al gedaan. Eigenlijk moet ik gewoon admin rechten hebben om mijn installatie. Geloof dat je solaredge erom kan verzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30
xoror schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:22:

@ApC_IcE Al gedaan. Eigenlijk moet ik gewoon admin rechten hebben om mijn installatie. Geloof dat je solaredge erom kan verzoeken.
De installateur zou je die rechten ook moeten kunnen geven,maar van wat ik zo gehoord heb gaat het vaak sneller via SE zelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

xoror schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:22:

Zonder admin rechten zou je al een layout moeten hebben.
En iedereen zou admin rechten kunnen hebben op zijn Solar Edge. Maar wij dragen dan ook de verantwoordelijkheid over. Je kan in de portal de layout dusdanig veranderen dat er ook weer extra tijd nodig is om iets te fixen.
Als je handig genoeg denkt te zijn moet je dat vooral doen. Maar het begint bij het feit dat de installateur die portal maakt en dus ook de layout. Want onder elk paneel zit een optimizer en daar zit een QR code op die zij in een plattegrond hebben staan. als dat niet zo is moet alles er weer af om die layout (plattegrond) te maken.

Wat zei de installateur hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ApC_IcE schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Zonder admin rechten zou je al een layout moeten hebben.
En iedereen zou admin rechten kunnen hebben op zijn Solar Edge. Maar wij dragen dan ook de verantwoordelijkheid over. Je kan in de portal de layout dusdanig veranderen dat er ook weer extra tijd nodig is om iets te fixen.
Als je handig genoeg denkt te zijn moet je dat vooral doen. Maar het begint bij het feit dat de installateur die portal maakt en dus ook de layout. Want onder elk paneel zit een optimizer en daar zit een QR code op die zij in een plattegrond hebben staan. als dat niet zo is moet alles er weer af om die layout (plattegrond) te maken.

Wat zei de installateur hierover?
Heb nog geen antwoord gehad, in het weekend het verzoek gedaan. Even afwachten dus.
Maar ik heb dus geen layout, kan ik er vanuit gaan dat ze dat niet gemaakt hebben of niet aan mij qua rechten hebben gegeven. Als ik je antwoord leest, zou dat het 1e zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

xoror schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Heb nog geen antwoord gehad, in het weekend het verzoek gedaan. Even afwachten dus.
Maar ik heb dus geen layout, kan ik er vanuit gaan dat ze dat niet gemaakt hebben of niet aan mij qua rechten hebben gegeven. Als ik je antwoord leest, zou dat het 1e zijn.
Maar heb je die knop wel onderin of bovenin je app? In de MySolarEdge app op de iphone zie je helemaal onderin 2 knoppen. 1 is een rondje met een pijltje erin en de 2e lijkt op het tekentje van een LAN (paar computers).
Toon eens een screenshot?
Van internet gejat:

dat icoontje naast die auto:
Afbeeldingslocatie: https://image.winudf.com/v2/image1/Y29tLnNvbGFyZWRnZS5ob21lb3duZXJfc2NyZWVuXzBfMTU3NDIzMjg1N18wMzg/screen-0.jpg?fakeurl=1&type=.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ApC_IcE schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Maar heb je die knop wel onderin of bovenin je app? In de MySolarEdge app op de iphone zie je helemaal onderin 2 knoppen. 1 is een rondje met een pijltje erin en de 2e lijkt op het tekentje van een LAN (paar computers).
Toon eens een screenshot?
Van internet gejat:

dat icoontje naast die auto:
[Afbeelding]
Ik heb die icoontjes niet :( zie screenshot. Ik heb niet continu internet daar nog, dus vandaar dat huidge opbrengst 0 is, in werkelijkheid is hij gewoon aan het opwekken, maar er is nog geen permanente internet. Overigens had ik die icoontjes ook niet wanneer er internet was (even via mijn telefoon 4g hotspot)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 22-02-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dat is wellicht ook je probleem.
Geen/slecht internet en ze kunnen de optimizers niet pairen en dus ook niet de layout afmaken. Dat doen ze met installateurs account van afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Goede dag,

Welke APP gebruiken jullie voor de SMA sunnyboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Geen.
Sma maakt goede omvormers, maar hun app (apps) zijn IMHO verschrikkelijk.
Ik heb gewoon een browserwindow open naar de sunny Portal, wat/die prima werkt.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:32:
Goede dag,

Pvoutput dmv sbfspot
En webconnect in home assistant YouTube: SMA webconnect Home assistant (heb ik via node red aangeroepen en via mqtt verzonden)

Sunnyportal kijk ik nooit naar eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:44
Tromp.et schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:17:
Ik heb op mijn schuur dak 4 panelen hangen aan een APS QS1, inmiddels voor zo'n anderhalf jaar. Het zijn drie panelen van 325wp en nog een ouder paneel van 275wp.
Het is een oost-west opstelling, waarbij de hoek van het dak flink schuin is, het zal minstens zo'n 50 graden zijn. Maximaal wordt er door de QS1 zo'n 600W terug geleverd (gokje na aflezen slimme meter)

Ik heb op het huis ook nog wat panelen liggen en wil de boel eigenlijk vernieuwen en de 'oude' panelen op het huis leggen richting noord gericht, daar ligt nu nog niks.
Nu zou ik graag op het schuurdak nieuwe panelen leggen. Bijvoorbeeld deze van zo'n 385 WP.

Nu zit er naast de schuur nog een 'afdakje' wat een stuk minder schuin is. Hier past precies één paneel op. Ofwel, ik zou er 5 kwijt kunnen bij de schuur, maar er hangt maar één QS1 met 4 ingangen. Het idee zou dan zijn om twee schuine panelen (één oost en één west aan de sluiten via een Y-stekker op één ingang). Echter, gaat dat goed? De maximale stroomsterkte voor de QS1 is 12A op de DC zijde. Het paneel geeft aan Isc 11,53A en Impc 10,99A. Dat blijft er onder, maar twee panelen parallel dus niet >:)
Echter door de schuine oost-west opstelling zal het paneel nooit zijn maximale stroomsterkte geven. Kan iemand hier iets over zeggen? Zou dit goed gaan of is het vragen om problemen? Zoja, dan houd ik het gewoon bij 4 panelen.
Om een lang verhaal kort te maken; ik ga voor 450wp panelen, en dan nummer vijf op een losse Enphase omvormer. Voelt toch iets beter :)
Nog wel een andere vraag/aanvulling:
Op het dak naar het noorden kan ik nog meer panelen kwijt. Ik zou nog vier panelen kunnen aanschaffen en deze parallel kunnen plaatsen op een APS QS1, met vier zelfde panelen welke zuid gericht zijn. Hellingshoek zuid is zo’n 15 graden, noord 45.
Heeft dit zin? Iemand ervaring met een oost/west opstelling en een parallelle aansluiting op een qs1, of andere omvormer? Gaat dat goed met de maximale stroomsterkte?
Voor de noordpanelen wil ik geen nieuwe omvormer aanschaffen, daarvoor is het rendement mij te laag. Dan leg ik daar verder niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:33
Excuses, heb mijn vraag naar een eigen topic verplaatst.

[ Voor 150% gewijzigd door jongetje op 23-02-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tromp.et schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Om een lang verhaal kort te maken; ik ga voor 450wp panelen, en dan nummer vijf op een losse Enphase omvormer. Voelt toch iets beter :)
Nog wel een andere vraag/aanvulling:
Op het dak naar het noorden kan ik nog meer panelen kwijt. Ik zou nog vier panelen kunnen aanschaffen en deze parallel kunnen plaatsen op een APS QS1, met vier zelfde panelen welke zuid gericht zijn. Hellingshoek zuid is zo’n 15 graden, noord 45.
Heeft dit zin? Iemand ervaring met een oost/west opstelling en een parallelle aansluiting op een qs1, of andere omvormer? Gaat dat goed met de maximale stroomsterkte?
Voor de noordpanelen wil ik geen nieuwe omvormer aanschaffen, daarvoor is het rendement mij te laag. Dan leg ik daar verder niets bij.
Waarom geen 2 kW omvormer en dan noord zuid parallel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Laatst online: 21:44
reneeke1970 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Waarom geen 2 kW omvormer en dan noord zuid parallel?
Mijn eerste verhaal ging over de schuur. Daar kan ik 5 grote panelen op kwijt (2 W, 2O) onder een erg schuine hoek (60+ graden?), en een nog iets vlakker (oost, zo'n 20 graden). Ik wil hier grote panelen plaatsen van een dikke 400wp, volgens mij het meest opbrengst. Aansluiting dan op een QS1, en een losse Enphase. Veel schaduw, panelen gedeeltelijk in de schaduw etc.

Dan op het huis heb ik op dit moment 8 panelen (275WP) op een stringomvormer van 2KW. Alle panelen liggen zuid, maar vier hiervan liggen lager dan de andere 4, waardoor eigenlijk vanaf half April de hele string pas goed werkt. Daarnaast is ook hier veel schaduw van schoorstenen e.d. Ik wil dus de hele set vervangen voor nieuwe panelen van 300+WP, aangesloten op twee QS1 omvormers. Schaduw, of gedeeltelijke schaduw is dan geen probleem meer. De hele set van 8 panelen inclusief omvormer gooi ik dan op het dak naar het noorden (hellingshoek zo'n 45 graden). Opbrengst is dan minder, maar voor mij prima.
Ik heb dan nog plek voor zo'n 4 panelen richting het noorden. Ook met schaduw, en overweeg hier dus nog vier panelen extra op te hangen en parallel te koppelen met de QS1. Mits dit kan natuurlijk (en vandaar de vraag). Hier een extra omvormer voor aan te schaffen vind ik het niet waard.
Aansluiten op de omvormer welke nu op het noorden hangt is geen optie. Spanning loopt al richting de max, en verschillende soorten panelen door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
[knip] Moest een eigen topic maken: Plaatsing zonnepanelen: serre in de weg?

[ Voor 185% gewijzigd door Brent op 23-02-2021 14:40 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Adriaan71 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:32:
Goede dag,

SMA Energy

Die 360 app ervoor heb ik nooit aan de praat gekregen maar deze werkt best goed, niet altijd want soms geeft ie waardes aan die achterlopen of heeft ie geen data.
Als ik onderweg ben en even wil weten wat de opbrengst doet of wat de dagopbrengst is dan ben ik blij dat ik 'm heb.
Geschiedenis en stats zijn ook goed.

Maar heel eerlijk, mijn omvormer moet ik nog bekabelen en van de wifi afhalen, want thuis heb ik ook regelmatig geen directe verbinding (wifi sterkte is goed).

[ Voor 15% gewijzigd door Gman op 23-02-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Wordt er echt gek van. Account aangemaakt en als ook PIC en RID invoert ziet ie niks . Geen verbinding zegt is. Als in in omvormer kijk is de signaal perfect

Zulke goeie omvormers maar de APP is om te janken.,

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 23-02-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Account aangemaakt en ingelogd op https://www.sunnyportal.com ?
Daar (als ik het goed heb onthouden) ook je inverter invoeren.
Als je daar gegevens ziet (dus het werk) dan ook die account gegevens invoeren op de app.

Dat stukje van de installatie vind ik zelf nog vaag, er mag best een 1-2-3 stappenplan bij geleverd worden voor de DHZ'ers.
Maar eenmaal aan de praat hoef je er niet meer naar te kijken want dan werkt het.

Binnenkort ga ik er mogelijk 2 configureren from scratch, eens kijken of ik dan een guide kan maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Gman op 23-02-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Adriaan71 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:27:
Wordt er echt gek van. Account aangemaakt en als ook PIC en RID invoert ziet ie niks . Geen verbinding zegt is. Als in in omvormer kijk is de signaal perfect

Zulke goeie omvormers maar de APP is om te janken.,
Deze maand of in maart komt er een nieuwe release van de 360° app. Mogelijk is die beter.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:51

Tacoos

i am i

Welke omvormers zijn direct uit te lezen met bijv Home Assistant zonder tussenkomst van een app of portaal van de producent?
Er is best nogal wat gedoe met die apps als ik het zo lees en als zo'n producent omvalt of de app niet meer ondersteunt, kun je niks meer monitoren?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 16:37
Even een aardingsvraagje:

Ik heb momenteel 12 panelen op mijn platte dak liggen, die niet geaard zijn. Volgende week wil ik daar nog 8 panelen bij gaan leggen op een eigen omvormer. Dat is natuurlijk de uitgelezen kans om de boel ook qua aarding in orde te maken.

De extra panelen komen dus aan een eigen omvormer. Kan ik op het dak wel alle panelen aan 1 aardingskabel hangen, of moet ik die per omvormer aan een eigen aardingskabel hangen?

Als alles aan 1 kan, scheelt het wel een aantal meters kabel namelijk.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tacoos schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:19:
Welke omvormers zijn direct uit te lezen met bijv Home Assistant zonder tussenkomst van een app of portaal van de producent?
Er is best nogal wat gedoe met die apps als ik het zo lees en als zo'n producent omvalt of de app niet meer ondersteunt, kun je niks meer monitoren?
SMA webconnect is direkt via je eigen netwerk
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/
of via node-red of modbus TCP/IP of SBFspot

Of Fronius https://www.home-assistant.io/integrations/fronius/

Maar enphase met envoy-s of growatt modbus RTU (RS485) is ook lokaal mogelijk via node-red

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 13:38

WhySoSerious

Be the change.

Heerlijke dagen voor de panelen, zo van het dak direct de auto in & het net op. *O*
Dan dénk je toch niet eens meer aan aardse zaken zoals TVT etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:30
Bij aankoop van mijn huis, was de westzijde van het dak al voorzien van een zonnepanelen systeem op basis van:
• 8x Canadian Solar 250Wp panelen (garantie tot 2037);
• 1x Delta Solivia 2.5 TR omvormer (garantie tot 2022);
• 16A groep in de meterkast.

Ik zou dit systeem graag uitbreiden met max 13 panelen (~300Wp) aan de oostzijde van het dak. Deze zou ik in een (1) string willen aansluiten op de al aanwezige omvormer.

Ik denk dat dat zou moeten kunnen op basis van de info in de OP alhier, tig pagina’s doornemen/doorzoeken en boerenverstand. Als de oostzijde maximaal presteert, zal de westzijde het rustig aan doen, en andersom.

In offerteland wil men hier niet aan, argumentatie is: als de omvormer niet van ons is, passen wij het systeem van de conculega niet aan. Wat enkele partijen wél willen is de omvormer vervangen en vervolgens de 8 oude panelen op de nieuwe omvormer aansluiten. Ik snap dat men dat wil verkopen, maar, ik wil eigenlijk gewoon 13 panelen laten installeren, aansluiten op de omvormer en klaar.

Zie ik iets over het hoofd of wil men gewoon liever een volledig nieuw systeem verkopen?

Overig advies is natuurlijk ook welkom 😊

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@__Erik__ Die heeft maar 1 mppt tracker
https://energieanders.nl/delta-solivia-2.5-tr-g4-detail
Dus 8 en 13 parallel gaat hem niet worden ivm spanningsverschil

Zoek gewoon een leuke (nieuw model) SMA op markplaats met 2 mppt ingangen. (en geduld hebben)

In sunnydesignweb kan je het uitwerken (kies rode knop nieuw project, vul adres in en dan handmatig)

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:12
Sinds kort heb ik zonnepanelen en het is mij opgevallen dat de solaredge app andere waarden laat zien dan mijn energieleverancier.

Bijvoorbeeld terugleveren dinsdag volgens solardedge; 9,02kWh en volgens mijn energieleverancier 6,27kWh.

Waardoor komt dit verschil?

Energieleverancier heeft mijn gebruik nog niet afgetrokken van de teruglevering, dus dat verklaart het verschil niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:27
De energieleverancier weet niets over het vermogen dat jij genereert en direct gebruikt. Als je op een zeker moment 2 KW gebruikt en er wordt 1 KW geleverd door je panelen dan ziet de leverancier een gebruik van 1 KW. De leverancier ziet wanneer je een overschot hebt (totaal : 6,27 KWH) en wanneer je een tekort hebt (dat zou er dan nog moeten worden afgetrokken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:06:
Sinds kort heb ik zonnepanelen en het is mij opgevallen dat de solaredge app andere waarden laat zien dan mijn energieleverancier.

Bijvoorbeeld terugleveren dinsdag volgens solardedge; 9,02kWh en volgens mijn energieleverancier 6,27kWh.
Hoe weet SolarEdge wat jij teruglevert en hoe weet je energieleverancier wat je opwekt? (Verschil: direct eigen gebruik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
Gezien bij Dumpert:
Afbeeldingslocatie: https://media.dumpert.nl/foto/84faae89_D35E8377_136D_4FCE_B865_0C228CA0A159.jpeg.jpg

Wel een stuk simpeler dan al dat gesleep met betontegels.
LooneyTunes schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:08:
Gezien bij Dumpert:
[Afbeelding]

Prima oplossing als je er zand in kieper.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:41
@onetime

De link in de openingspost naar overzicht van aanbieders van PV werkt niet. Zou je dat eens na willen kijken?

Wil graag beginnen met het offerte stadium. 😉

@LooneyTunes men kiest niet voor niets standaard voor grof grind op dakbedekking. Zet niet uit bij bevriezing en waait niet weg.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 25-02-2021 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@LooneyTunes @reneeke1970 @Noord27 Dat goedkope plastic gaat ook hard achteruit in een paar jaar, vooral door de zon. Daarna vriezen ze zeker stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 19:06
DaLass schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:28:
Even een aardingsvraagje:

Ik heb momenteel 12 panelen op mijn platte dak liggen, die niet geaard zijn. Volgende week wil ik daar nog 8 panelen bij gaan leggen op een eigen omvormer. Dat is natuurlijk de uitgelezen kans om de boel ook qua aarding in orde te maken.

De extra panelen komen dus aan een eigen omvormer. Kan ik op het dak wel alle panelen aan 1 aardingskabel hangen, of moet ik die per omvormer aan een eigen aardingskabel hangen?

Als alles aan 1 kan, scheelt het wel een aantal meters kabel namelijk.
De aarding van mijn panelen loopt rechtstreeks naar de aardingsrail in de zekeringkast en heeft geen verbinding met de omvormer. De omvormer heeft vervolgens nog een eigen aarding van de behuizing rechtstreeks naar de rail en dan nog een aarding via de aansluitkabel (3G2,5).

1 aardingskabel voor de hele set panelen (of NL wetgeving moet daarin afwijken aan BE wetgeving) is dus geen enkel probleem :)

• timovd
  • Laatst online: 21:27

timovd

Voorsprong door techniek

LooneyTunes schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:08:
Gezien bij Dumpert:
[Afbeelding]

Ajeto! Welke verzekering gaat hier uitkeren als er iets mis gaat? Met een beetje wind liggen de panelen op de auto's of nog ergens anders. Dit is een grap hoop ik?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
Uit de comments maak ik op dat dit tijdelijk zou zijn.Als vaste opstelling zou ik ze toch met beton vullen ;)
(ik heb zelf ooit een beugel gemaakt en verzwaard met 2 20-liter emmers met beton er in, staat nog steeds)
Het lijkt er op dat het om dit huis zou gaan. (oude foto).

• timovd
  • Laatst online: 21:27

timovd

Voorsprong door techniek

@LooneyTunes, dat is een perfect huis om oost/west op te leggen. Je ziet op de foto al dat de rij voor het paneel voor schaduw zorgt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:30
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:02:
@__Erik__ Die heeft maar 1 mppt tracker
https://energieanders.nl/delta-solivia-2.5-tr-g4-detail
Dus 8 en 13 parallel gaat hem niet worden ivm spanningsverschil

Zoek gewoon een leuke (nieuw model) SMA op markplaats met 2 mppt ingangen. (en geduld hebben)

In sunnydesignweb kan je het uitwerken (kies rode knop nieuw project, vul adres in en dan handmatig)
Dank voor je reactie!

Is er een vuistregel voor max spanningsverschil tussen verschillende strings?

Ik zal op sunnyweb is gaan stoeien...

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• Civic09
  • Laatst online: 07:26
Vraagje: ik krijg 14 panelen op mijn dak in oost-west configuratie. Waarschijnlijk 6 om 8. Zijn 14 Jinko 350wpp panelen en de omvormer betreft een Growatt 3000. Ik zou denken dat de omvormer veel te licht is, heb ik gelijk of kan deze het prima doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Civic09 Welke dakhelling?

Je kan het prima zelf invullen in sunnydesignweb (kies rode knopje nieuw project, vul adres in en dan handmatig configuratie)

@__Erik__ vuistregel is 0 volt verschil. Misschien kan @migjes dat beter uitleggen.
(ik heb wel eens stout gedaan en met 1 paneel meer, parallel gezet)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 17:48 ]

• Civic09
Dakhelling is 43%

• Civic09
Moet daar eens induiken dan. Maar voor mijn beeld, mijn panelen zouden max. 4900 wp kunnen opleveren. Een oost west configuratie heeft natuurlijk verlies omdat beide kanten nooit tegelijk op vol vermogen werken.
Maar een 3000 wat omvormer is dan 60% ondergedimensioneerd toch? Nou kan onderdimensioneren gunstig zijn, maar daar zal een grens aan zitten.
__Erik__ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Dank voor je reactie!

In theorie vanaf 4 procent krijg je rendement verlies, en die heb je al snel door temperatuur verschil.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Civic09 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:16:
Moet daar eens induiken dan. Maar voor mijn beeld, mijn panelen zouden max. 4900 wp kunnen opleveren. Een oost west configuratie heeft natuurlijk verlies omdat beide kanten nooit tegelijk op vol vermogen werken.
Maar een 3000 wat omvormer is dan 60% ondergedimensioneerd toch? Nou kan onderdimensioneren gunstig zijn, maar daar zal een grens aan zitten.
Ik kom met 15 procent helling tot een gezamenlijk vermogen van 70 procent van het aantal wp.
Jij zit veel hoger in helling hoek dus je zult maar amper 60 procent halen denk ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gaat prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALwLikVnu5uA4jiTgIkP_gwl_o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mHdJvGT5z1Ywg81b49vXnJV.jpg?f=fotoalbum_large

Echter weet ik niet hoe het zit met de garantie als je 4900 Wp aansluit.
Growatt vermeld 4200 max DC
SMA vermeld 5500 max DC
https://cdn.webshopapp.co...5659/sb30-60-ds-nl-40.pdf
https://cdn.webshopapp.co.../growatt-xe-datasheet.pdf

Gewoon een SMA kiezen dus. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Growatt geeft een "Aanbevolen max." en geen harde limiet als ik het zo lees.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
__Erik__ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:10:

Kijk inderdaad maar eens wat sunnydesignweb zegt.

Beide strings hebben een ander MPP. Het is de vraag of de omvormer de juiste kan vinden. Dat kan dus resulteren in de de lage stringspanning van de 8 panelen of de hogere van de 13 panelen.
Als je afwijkt van het MPP gaat het vermogen naar beneden.

Een paneel heeft een bepaalde I-V curve. Dus bij een bepaalde V hoort een bepaalde I. V*I = power.
Door het grote verschil in aantal panelen til je de spanning per paneel flink omhoog of omlaag, afhankelijk van de gekozen MPP. In jouw geval dus een flink verschil. Hierdoor krijg je een bepaalde I per string waardoor je vermogen daalt t.o.v. de ideale situatie.
Als je de I-V curve hebt van je paneel zou je het uit kunnen rekenen.
Als je rechts van je MPP komt te zitten gaat de power snel naar beneden.

Ik zou dit in ieder geval niet doen bij zo'n groot verschil in aantal panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Volgens mij heb ik net een (dure?) denk/lees fout gemaakt, iemand hier die mijn gedachten kan bevestigen of ontkrachten?

Situatie: Growatt 3000 TL-XE, 2 strings
8x Trina 340 WP Honey op oost
6x Trina 340 WP Honey op west

Werkte prima. Er zijn een aantal bomen weg gehaald waarbij ik m'n expansiedrift niet kon beheersen, situatie nu:
12x Trina 340 WP Honey op oost.

Nu had ik bedacht dat het maximale DV voltage van 500V per tracker zou zijn, maar de omvormer wil niet starten met beide strings aangesloten en geeft een fout 409(02) op het display. Heb ik iets fout gedaan of ga ik hier mee over de tolerantie van de omvormer heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
@gastje01 12x Voc van het paneel en het is nu wat kouder dan de 25° zoals in de datasheet, dus dan is voltage nog iets hoger. Wat meet je met een multimeter op die string van 12?

Probeer het anders met alleen de string van 12, als die het dan nog niet doet is dat je probleem, met alleen die 6 string zal die vast starten.

[ Voor 28% gewijzigd door Rouske op 26-02-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
eventueel een polystring van 6x oost en 6x west maken, en de overige 6 oost panelen op string 2

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
@Deshmir Herstarten heb ik al gedaan, of t nu op Oost of West zit, met maar een string er aan werkt het prima. Met beide er aan wil de omvormer niet opstarten

@Rouske Rond de 455-460Vdc Oost en 235Vdc West

@Motorfret Bedoel je dan een 6s2p string op PV1/Oost en een 6s(1p) op PV2/west? Of dat ik Oost-west in serie zet? Want dan trek ik m'n opbrengst volgens mij flink naar beneden, maar mn voltage niet?

[ Voor 28% gewijzigd door gastje01 op 26-02-2021 14:57 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@gastje01 inderdaad
edit: verkeerd gelezen: nee, je schakelt 6x oost en 6x west in polystring.

[ Voor 64% gewijzigd door Motorfret op 26-02-2021 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
gastje01 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:53:

@Motorfret Bedoel je dan een 6s2p string op PV1/Oost en een 6s(1p) op PV2/west? Of dat ik Oost-west in serie zet? Want dan trek ik m'n opbrengst volgens mij flink naar beneden, maar mn voltage niet?
als je 2x 6 stuks van Oost parallel gaat zetten op 1 ingang, kan die ingang dan die max stroom wel aan?

Hier staat toch wat anders:
Motorfret schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:49:
eventueel een polystring van 6x oost en 6x west maken, en de overige 6 oost panelen op string 2
6 stuks van Oost parallel zetten met 6 stuks van West op PV1 en de resterende 6 van Oost op PV2.

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 26-02-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Rouske schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:47:
[...]

als je 2x 6 stuks van Oost parallel gaat zetten op 1 ingang, kan die ingang dan die max stroom wel aan?

Hier staat toch wat anders:

[...]

6 stuks van Oost parallel zetten met 6 stuks van West op PV1 en de resterende 6 van Oost op PV2.
Ik kan Max 10a per tracker hebben volgens de datasheet, lijkt me dat ik daar dan over heen ga, al twijfel ik daar wel over, oost en west hebben op verschillende momenten hun pieken. Ik lees/vind er echter verdacht weinig over. Dat maakt me (onterecht?) sceptisch.

Ik zou dan 6 oost en 6 west paralel op 1 string moeten zetten zoals ik t nu begrijp. Voltage zal elkaar niet veel ontlopen bij dezelfde panelen, wattage wel, dit zou de omvormer op 1 string de hele dag bezig houden.

[ Voor 14% gewijzigd door gastje01 op 26-02-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
verkeerd gelezen, post aangepast
ter controle eventueel even in de SMA sunny web designer zetten

Bij een polystring is een gelijk voltage de leidende waarde.

waardevolle info over een polystring:
https://www.sma-sunny.com...polystring-configuration/

[ Voor 97% gewijzigd door Motorfret op 26-02-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met zo'n steil oost-west dak zal Sunnydesign aangeven dat je aan 55 tot 60% van het totaal aantal Wp genoeg hebt. 0.6 * 14 * 350 Wp = 2940 W. Afronden naar boven 3000 W. Prima dus.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
gastje01 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:18:
Volgens mij heb ik net een (dure?) denk/lees fout gemaakt, iemand hier die mijn gedachten kan bevestigen of ontkrachten?

Situatie: Growatt 3000 TL-XE, 2 strings
8x Trina 340 WP Honey op oost

Werkte prima. Er zijn een aantal bomen weg gehaald waarbij ik m'n expansiedrift niet kon beheersen, situatie nu:
12x Trina 340 WP Honey op oost.

Nu had ik bedacht dat het maximale DV voltage van 500V per tracker zou zijn, maar de omvormer wil niet starten met beide strings aangesloten en geeft een fout 409(02) op het display. Heb ik iets fout gedaan of ga ik hier mee over de tolerantie van de omvormer heen?
Ik heb een enkelfase Growatt draaien met 13 panelen in 1 string. Werkt prima. Jouw opstelling zou gewoon moeten kunnen.

Voor de zekerheid vraag ik maar wel even hoeveel DC kabels er aangesloten zijn op de omvormer.
En is de boel geaard?
Plus en min goed?

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw