Toon posts:

Zonnepanalen plaatsen op dakkapellen O/W of Z opstelling?

Pagina: 1
Acties:

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31
Misschien is de vraag al voorbij gekomen maar kon het zo snel niet vinden.

Dit jaar voor de zomer komen er 2 dakkapellen over de lengte van mijn huis van 9 meter elk. Hiermee krijg ik ook ruimte om zonnepanelen te plaatsen. Nu is mijn vraag hoe jullie dat zouden doen.
- Het ene bedrijf zegt, alles vol op het zuiden zo vang je de meeste energie
- Een ander bedrijf zegt zet de helft oost en de andere helft west om zo optimaal te spreiden en zelf de meeste energie van de panelen te gebruiken

Wat vinden jullie

(en kent iemand eventueel een goed(koop) bedrijf in (of rond) Den Haag)?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:44

Gerco-M

mijn tornado res.

Met het einde van de saldering die er aan komt is spreiding inderdaad belangrijk en is een mooie oost / west opstelling toch het beste lijkt me hoor. Dan heb je zelf gedurende de dag een mooie spreiding van opbrengst, en volgens mij ook iets meer seizoenspreiding om in de voor en najaar wat meer opbrengst te hebben.

Niemand zit te wachten op een enorm hoge piek midden op de dag en midden in het jaar, dus spreiding is altijd beter.

Ligt denk ik ook een beetje aan de orientatie van je huis, ligt die pal op zuid? Dan kan je precies oost / west doen inderdaad

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• jongetje
Mijn huis staat Noord (voorkant) en Zuid (achterkant) met straks in het midden een rij (nok)pannen en dan aan beide kanten (Oost en West) een lang dakkapel.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:44

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee mooi als je genoeg plek hebt!
Als je wat maten kan geven en een foto zijn er hier vast genoeg mensen die willen meehelpen puzzelen om een optimale opstelling te krijgen ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 17:24
@jongetje
jep oost west maakt meer spreiding over de dag zie mijn setup:

begint vroeger en eindigt later, en je hebt een minder zware(goedkoper) omvormer nodig.

maar om nu te zeggen daarom moet je oost-west voor zuid nemen, nee zo veel is het niet.

belangrijker = gewoon te veel Wp op dak leggen.
panelen zijn nu belachelijk goedkoop, over productie is geen probleem meer.
ik heb nu zelfs panelen op de schuur.
dat is noord, laag (dus veel schaduw), achter een boompje op een te kleine omvormer (500W met 4x190Wp).
en nog scoor ik heel redelijk.

het hele vreemde aan zonnepanelen is: zuid-noord doet het nog beter als oost-west.
jammer dat mensen zo allergisch reageren op noord.
als je de juiste setup kunt maken dan is zuid-noord leuk om te doen.
(heeft vooral te maken of je de juiste Vmpp op de omvormer kunt krijgen voor niet te gekke kosten.
en dan voldoende Wp te hebben.
daarna maakt de richting die de panelen op kijken niet veel meer uit. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Leg ze gewoon zuid / noord op dual betonvoeten.
Dan vang je ook geen wind.

10 zuid en 10 noord
(2x5 + 2x 5)

https://www.sun-solar.nl/...-e8640-incl-btw-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

+/- 8m40 x 2 mtr
jongetje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:00:
Mijn huis staat Noord (voorkant) en Zuid (achterkant) met straks in het midden een rij (nok)pannen en dan aan beide kanten (Oost en West) een lang dakkapel.
Is het huis in de lengte dus oost/west gericht :?
Dan leg je alles oost/west ipv zuid/noord

2x 2850 Wp (mppt1 en mppt2)
Op een SMA 3.6

Het goed(koopst)e is dat je het zelf even installeert

[Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2021 11:49]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jongetje
Ik weet niet hoe eenvoudig het is om zelf te installeren. Als ik die prijzen voorbij zie komen tov installateurs dan lijkt dan een enorm korte terugverdien tijd te geven. Hier voor het overzicht mijn (toekomstige) dak:

In het midden loopt een rij pannen aan beide zijdes met een nokvorst in het midden.

Mijn verbruik ik tussen de 3000 en 3500kWh. per jaar. Dus 20 panelen lijkt me een enorme overkill.

[Voor 12% gewijzigd door jongetje op 23-02-2021 12:48]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 17:24
@jongetje
het installeren is niet moeilijk, maar wel boven op dak.
lijkt meer op lego/mekano als een raket bouwen.
een paneel kan 2x1m zijn, en dat is wel de grote van een deur, durf je daar mee het dak op te gaan dan kun je het gerust zelf doen.
moet je alleen zelf even inschatten of je het durft.
(de eerste keer is vaak wel wat spannend, maar daar na denk je appeltje eitje. ;) )

kijk eens op utube voorbeelden genoeg om een idee te krijgen hoe het moet.

2x10x285Wp=5700Wp wat met gemak een 4500kWh oplevert, nop is niet te veel is net te weinig zelfs.
3000-3500kWh gebruik je nu, maar straks wil je er nog een warmtepomp bij hebben, zodat je ook geen gas meer nodig hebt.
en daar wil je ook wel een +/-2000kWh voor hebben, grofweg.

een elektra rekening van 0kWh is leuk een energie rekening van 0kWh + 0m3 gas is wat je wil. >:)
(oke, dit is wel vreemd maar zo werkt je energie rekening.
als je 0kWh en 0m3 gas gebruikt of beter geen gas aansluiting meer hebben.
dan is je energie rekking geen 0€ maar een grofweg -225€.
jep in theorie word je betaald om een elektra kabel je huis in te hebben lopen.
mocht je daar na nog wat kWh over hebben, dan lekker verkopen, no prob.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jongetje
Ik snap niet zo goed waarom @AUijtdehaag mij Zuid-Noord adviseerd, dan kan ik toch beter alles Zuid OF O/W leggen? Oost west lijkt mij het meest praktisch vanwege betere spreiding + makkelijker installeren. Dan kan ik 2 rijen van 5 aan beide zijden tegen die pannenrand aanleggen.

Vraag:
- Bij 2 rijen op verschillende orientate, zou ik dan ook 2 strings moeten maken ivm vermogens verschillen? En hoe weet ik of de omvormer dit aankan?
- Of is het veel beter om een 5 X 2 opstelling op ZUID te maken (5 rijen van 2 panelen achter elkaar) vanwege de omvormer en meer efficiëntie?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik dacht dat je dak van oost naar west liep, maar het loopt van zuid naar noord.
Dan alles op oost/west inderdaad met 2x 5 aan beide zijden en op betonvoeten.
Het is handig je plaatjes te draaien met noord naar boven (zoals google dat ook doet)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jongetje
Het dak is er nu ook echt :)

Het oppervlak is iets groter geworden.

Nu is de offerte:
6 links (op oost) en 4 rechts (op west). 5 om 5 gaat niet aansluitend vanwege de rook-ventilatiekanalen/doorvoeren aan de rechterkant.

Zonnepanelen: 10x Longi 375Wp
Omvormer: Goodwe 3000D-NS
Verwachte kWh/jaar opbrengst: 3375

kosten 4100euro (incl installatie)

Lijkt mij een goed aanbod, wat is jullie mening?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Kijk even of 4 longi bij warm weer ook binnen mppt bereik van de DNS blijft.
4 x NOCT voor longi 375 is 4 x 31,8volt is 127,8 volt.
Nieuwe DNS serie heeft MPPT bereik van 80 tot 550 volt.
Conclusie, het kan yay!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hebben ze ook een legplan meegegeven?

Op dual betonvoeten kwam ik op 10 panelen en jij hebt het over “maar” 6

Dual betonvoeten wordt misschien krap op 2mtr, maar je kan panelen ook portrait leggen ipv landscape.
Op 9 mtr passen er dan toch meer dan 6 ?
Voor de duidelijkheid heb ik het over 1 dakzijde

Edit: met wat schaduw op de 4 panelen van de pijpjes is de omvormer zo uit denk ik.
Ik zou het nog even overwegen of het niet anders kan. Ik ben iets minder enthousiast als @Lardman

[Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2021 10:10]

• jongetje
Er komen 2 rijen: 1 rij van 6 op oost en 1 rij van 4 op west. Zijn 2 verschillende rijen op verschillende dagdelen.

Er komt geen schaduw van de pijpjes van dat komt aan de kant waar geen panelen liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het praat wat makkelijker als je wat fotos zou plaatsen.
Op een of andere manier begrijpen wij elkaar niet.

Dus men plaatst alles landscape (?), 6 aan de ene kant en 4 aan de andere kant.
Je kan ze ook portrait leggen, dan passen er meer.

Ik zou niet met ze in zee gaan.
Ruim 1600 euro voor alleen al het plaatsen klinkt als een flinke rip-off.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Het is inderdaad een flink dure offerte en wat @AUijtdehaag zegt, er past meer op de dakvlakken dan in het plan staat. Dat in ogenschouw nemende zou ik even verder kijken

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• jongetje
Ik de offerte kosten die panelen 150euro (ex btw). Dat is idd al een heel verschil.

De plaatsing is al in portret, dus lange kanten tegen elkaar.

Ik heb ook een offerte van een ander bedrijf voor 14 panelen (en dan ligt het helemaal vol). Maar die rekenen 7100euro met dmegc panelen. Maar dan ben ik dus nog duurder uit.

[Voor 10% gewijzigd door jongetje op 31-07-2021 14:29]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lijkt me dat je bij de verkeerde bedrijven aan het informeren bent dan?

• jongetje
Als jij een bedrijf in (regio) Den Haag kent wat het goed en veel goedkoper doet dan hoor ik dat graag. Ik krijg elke keer hogere offertes ipv lagere.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:34:
Het dak is er nu ook echt :)

Het oppervlak is iets groter geworden.

Nu is de offerte:
6 links (op oost) en 4 rechts (op west). 5 om 5 gaat niet aansluitend vanwege de rook-ventilatiekanalen/doorvoeren aan de rechterkant.

Zonnepanelen: 10x Longi 375Wp
Omvormer: Goodwe 3000D-NS
Verwachte kWh/jaar opbrengst: 3375

kosten 4100euro (incl installatie)

Lijkt mij een goed aanbod, wat is jullie mening?
Is dat inclusief of ex btw?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• jongetje
Backpacker schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Is dat inclusief of ex btw?
Inclusief BTW (welk ik terug kan vragen begrijp ik)

• AUijtdehaag
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:34:
Als jij een bedrijf in (regio) Den Haag kent wat het goed en veel goedkoper doet dan hoor ik dat graag. Ik krijg elke keer hogere offertes ipv lagere.
Kan ik je niet verder mee helpen omdat ik alles zelf aansluit.
(nee ik kom niet uitdenhaag)

Maar informeer eens bij Patrick van Zonnekompas utrecht (veel meer ken ik er ook niet)

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-07-2021 14:47]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:07:
@jongetje
jep oost west maakt meer spreiding over de dag zie mijn setup:
[Afbeelding]
begint vroeger en eindigt later, en je hebt een minder zware(goedkoper) omvormer nodig.

maar om nu te zeggen daarom moet je oost-west voor zuid nemen, nee zo veel is het niet.

belangrijker = gewoon te veel Wp op dak leggen.
panelen zijn nu belachelijk goedkoop, over productie is geen probleem meer.
ik heb nu zelfs panelen op de schuur.
dat is noord, laag (dus veel schaduw), achter een boompje op een te kleine omvormer (500W met 4x190Wp).
en nog scoor ik heel redelijk.

het hele vreemde aan zonnepanelen is: zuid-noord doet het nog beter als oost-west.
jammer dat mensen zo allergisch reageren op noord.
als je de juiste setup kunt maken dan is zuid-noord leuk om te doen.
(heeft vooral te maken of je de juiste Vmpp op de omvormer kunt krijgen voor niet te gekke kosten.
en dan voldoende Wp te hebben.
daarna maakt de richting die de panelen op kijken niet veel meer uit. ;) )
En je moet ze op 15 graden kunnen plaatsen - heb wel een dak op noorden, maar dan 50 graden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:19
Kees_frl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:04:
[...]

En je moet ze op 15 graden kunnen plaatsen - heb wel een dak op noorden, maar dan 50 graden.
hangt er echt vanaf als je ze gratis op de "zuid" omvormer kan bijprikken kosten ze nog steeds een appel en een ei. ja ze wekken minder op dan 15 graden maar genoeg om zichzelf terug te verdienen.maar belangrijker het geeft toch een leuk stuk higher lows wat weer helpt voor het percentage eigenverbruik.

~40% tov zuid is beter dan geen opbrengst :+

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:34:
Zie privé bericht 😊

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee