Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.373 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
busscherski schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:02:
[...]

Ik heb een enkelfase Growatt draaien met 13 panelen in 1 string. Werkt prima. Jouw opstelling zou gewoon moeten kunnen.

Voor de zekerheid vraag ik maar wel even hoeveel DC kabels er aangesloten zijn op de omvormer.
En is de boel geaard?
Plus en min goed?
Alles net nog eens losgehaald en nagemeten, nu start ie wel (pv1 en pv2 mogelijk gewisseld). Morgen eens zien of met wat meer zon starten wil, nu doet t niet zo veel meer.

Heb 4 DC kabels, + en - van oost (string van 12 stuks 340 wp) en hetzelfde maar dan 6 stuks op west. Boel is uiteraard geaard, ook op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:19
Hier is de installatie inmiddels geplaatst. 6 panelen oost en 8 west (350 wpp) in twee strings met de Growatt 3000 omvormer. Fijn dat dit ook wat jullie betreft een deugdelijke combinatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-09 22:17
Via mijn gemeente kan ik gebruik maken van een regeling om zonnepanelen te kopen met financiering en onderhoud gedurende 15 jaar. Aangezien ik er weinig verstand van heb en hier de experts zitten wil ik de offerte even met jullie delen en hoor ik graag jullie bevindingen:

Merk SolarEdge 2200
Vermogen 2660Wp
Type Jinko FB 380, 380 Wp, 7 optimizers

Kosten van de Totale installatie bedraagt € 5354.76 incl btw. In dit bedrag zit een optiebedrag van € 800,00, administratiekosten van 178.50 en 15 jaar onderhoud van 813.52. Alles wordt geregeld via de gemeente en een lokale installateur.

De overeenkomst ga ik aan met de gemeente.

Ik ga per maand gedurende 15 jaar € 31,46 betalen op basis van een vaste rente van 0.75 %

Bijgaand de link naar de voorwaarden:

https://www.aandeslagmetj...nanciering/zon-op-je-dak/

Is dit een goede deal en zijn dit degelijke panelen en optimizers ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:20
Te duur en zonnepanelen zijn onderhoudsarm. Dat betekent dus extra geld opstrijken voor niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Noppesnada schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:30:
Via mijn gemeente kan ik gebruik maken van een regeling om zonnepanelen te kopen met financiering en onderhoud gedurende 15 jaar. Aangezien ik er weinig verstand van heb en hier de experts zitten wil ik de offerte even met jullie delen en hoor ik graag jullie bevindingen:

Merk SolarEdge 2200
Vermogen 2660Wp

Kosten van de Totale installatie bedraagt € 5354.76 incl btw. In dit bedrag zit een optiebedrag van € 800,00, administratiekosten van 178.50 en 15 jaar onderhoud van 813.52. Alles wordt geregeld via de gemeente en een lokale installateur.

Ik ga per maand gedurende 15 jaar € 31,46 betalen op basis van een vaste rente van 0.75 %

5662,80 ga je dus betalen in totaal voor 7 panelen a 380Wp. Dat is 2,12 per Wp. 2x zoveel als bij andere aanbieders. Slechte deal dus.

Ik was bij meerdere een gemiddelde prijs per Wp ongeveer 1,43 kwijt inclusief installatie.

De goedkoopste, met Enphase, was voor mij 1,26 per Wp.

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 27-02-2021 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Vorkie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:35:
[...]

5662,80 ga je dus betalen in totaal voor 7 panelen a 380Wp. Dat is 2,12 per Wp. 2x zoveel als bij andere aanbieders. Slechte deal dus.

Ik was bij meerdere een gemiddelde prijs per Wp ongeveer 1,43 kwijt inclusief installatie.

De goedkoopste, met Enphase, was voor mij 1,26 per Wp.
Momenteel liggen gangbare prijzen voor woonhuisinstallaties hier (in Twente) ongeveer op € 0,90 - €0,95/Wp (ex. BTW). Dat betreft dan wel installaties met een stringomvormer.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Noppesnada Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkAJuQV5YmYYuMsgykOgNSGzshQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIkW5SUputI9MgqBWXOitjJm.jpg?f=fotoalbum_large

Maar je kan beter even een eigen topic starten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Merk SolarEdge 2200
Vermogen 2660Wp

lijkt mij dat een partij een soort svn lening voor je gaat regelen en daarvoor in de plaats krijg je een hele dure instalatie. ze doen net alsof ze samen werken met de gemeente, maar daar zal wel weer niets van kloppen.
dat zou ook hele rare situaties opleveren die allemaal niet mogen van de wet.

Gewoon zelf doen. mocht je het geld niet hebben, maar het toch willen, kan je naar de gemeente "lopen" en vragen om een duurzaamheids stimulerings regeling voor zonnepanelen. en dan krijg je vanzelf de voorwaarde te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-09 22:17
twain4me schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:34:
[...]

lijkt mij dat een partij een soort svn lening voor je gaat regelen en daarvoor in de plaats krijg je een hele dure instalatie. ze doen net alsof ze samen werken met de gemeente, maar daar zal wel weer niets van kloppen.
dat zou ook hele rare situaties opleveren die allemaal niet mogen van de wet.

Gewoon zelf doen. mocht je het geld niet hebben, maar het toch willen naar de gemeente lopen en vragen om een duurzaamheids stimulerings regeling voor zonnepanelen. en dan krijg je vanzelf de voorwaarde te horen.
Alles loopt via de gemeente en ik ga in dit voorstel een overeenkomst met hen aan.

Even knip en plak van de site:

service en onderhoud:

Met de service van xxx wordt je zoveel mogelijk ontzorgd:

ze regelen de aansluiting van je installatie op het elektriciteitsnet;
ze helpen je bij de btw-teruggave van de aanschaf van je panelen;
zo nodig verzorgen ze een aanpassing van de meterkast (de kosten daarvoor kun je laten meefinancieren in de lening).
Na de aanleg van je installatie zorgt xxx 15 jaar lang voor het onderhoud:

maandelijks houden ze in de gaten of jouw panelen voldoende opleveren;
elke 5 jaar komen ze langs voor een preventieve check van je installatie;
ze maken jouw panelen 1 maal schoon;
ze zorgen voor reparatie of vervanging van onderdelen (ook de omvormer) als de installatie niet goed werkt;
er is een storingsdienst die je 7 dagen per week kunt bellen bij problemen.
Na 15 jaar stopt het onderhoud, maar heb je nog jarenlang voordeel van je zonnepanelen.

Financieel:

Je gaat een overeenkomst aan met de gemeente Tilburg voor een lening met een looptijd van 15 jaar. Hiermee verplicht je jezelf tot maandelijkse afbetaling. De maandelijkse termijnen berekent xxx bij de offerte. Voor de maandelijkse termijnen geef je de gemeente een doorlopende incassomachtiging. De aflossing wordt dan telkens automatisch afgeschreven van je bankrekening.

(naam van installateur even vervangen door xxx)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Noppesnada schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Alles loopt via de gemeente en ik ga in dit voorstel een overeenkomst met hen aan.

service en onderhoud:

zo nodig verzorgen ze een aanpassing van de meterkast (de kosten daarvoor kun je laten meefinancieren in de lening).

ze zorgen voor reparatie of vervanging van onderdelen (ook de omvormer) als de installatie niet goed werkt;
Na 15 jaar stopt het onderhoud, maar heb je nog jarenlang voordeel van je zonnepanelen.

Financieel:

Je gaat een overeenkomst aan met de gemeente Tilburg voor een lening met een looptijd van 15 jaar. Hiermee verplicht je jezelf tot maandelijkse afbetaling. De maandelijkse termijnen berekent xxx bij de offerte. Voor de maandelijkse termijnen geef je de gemeente een doorlopende incassomachtiging. De aflossing wordt dan telkens automatisch afgeschreven van je bankrekening.

whois is idd van de gemeente tilburg 8)7

Dat is dan een hele rare regeling, maargoed dat is een discussie voor een ander monent.
Nog steeds kan je het gewoon zelf regelen, en nog steeds zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Noppesnada Ik voeg graag nog even toe aan wat @AUijtdehaag meldt:

- SolarEdge met optimizers is een wat duurder systeem, bedoeld om goed met schaduwen om te gaan. Een schaduw op een deel van één paneel zal nl. bij PV vaak hard op de gehele opbrengst inhakken. Kan dus meerwaarde hebben, afhankelijk van je situatie
- Garantie op de SMA-omvormer in dat mandje is vermoedelijk géén 15+ jaar. Voor compleet vergelijk garantie bijkopen aanklikken dus.
- Levensduur van omvormers wordt / werd nog wel 'ns op een jaar of 12 gehouden. Dan zou je er in eerlijk vergelijk twee moeten tellen + installatiekosten. Diverse merken trekken dat inmiddels naar 25 jaar (waaronder SolarEdge, ben te lui om SMA voor je op te zoeken, weet wel dat 't ook gewoon een A-merk is).
- PV installateurs komen en gaan best wel. Fabrikanten ook hier en daar. Gemeentes niet. Daar koop je dus ook wel wat zekerheid, qua garantie / service.

Desondanks, dat je 't hier komt checken geeft al aan dat je waarschijnlijk liever wat moeite doet om wat geld op zak te houden, dan deze volledige ontzorging in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Noppesnada schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:43:
[...]

service en onderhoud:

Financieel:

Ik heb vorige week panelen laten plaatsen, en ben ook compleet ontzorgd door de installateur: Ze plaatsen alles op het dak, de omvormer wordt netje opgehangen, de meterkast aangepast en als er prob;lemen zijn kan ik ze zo bellen.
Denk dat dat bij de meeste installateurs wel zo werkt. Heb ook 12 jaar garantie op de omvormer, en 25 jaar op de optimizers

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arrien En bij wie klop je aan als de installateur er niet meer is?

Een nieuwe installateur heeft geen interesse in jouw installatie.
Daar al eens over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:48:
@Noppesnada Ik voeg graag nog even toe aan wat @AUijtdehaag meldt:

- SolarEdge met optimizers is een wat duurder systeem, bedoeld om goed met schaduwen om te gaan. Een schaduw op een deel van één paneel zal nl. bij PV vaak hard op de gehele opbrengst inhakken. Kan dus meerwaarde hebben, afhankelijk van je situatie
- Garantie op de SMA-omvormer in dat mandje is vermoedelijk géén 15+ jaar. Voor compleet vergelijk garantie bijkopen aanklikken dus.
- Levensduur van omvormers wordt / werd nog wel 'ns op een jaar of 12 gehouden. Dan zou je er in eerlijk vergelijk twee moeten tellen + installatiekosten. Diverse merken trekken dat inmiddels naar 25 jaar (waaronder SolarEdge, ben te lui om SMA voor je op te zoeken, weet wel dat 't ook gewoon een A-merk is).
- PV installateurs komen en gaan best wel. Fabrikanten ook hier en daar. Gemeentes niet. Daar koop je dus ook wel wat zekerheid, qua garantie / service.

Desondanks, dat je 't hier komt checken geeft al aan dat je waarschijnlijk liever wat moeite doet om wat geld op zak te houden, dan deze volledige ontzorging in te stappen.
De gemeente geeft je alleen een lening en verwijst voor de rest naar de installateur. Die gaan je niet helpen als je installateur failliet gaat. Dus die vlieger gaat niet op.
Dus je koopt nergens extra zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32
Zwerius schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Momenteel liggen gangbare prijzen voor woonhuisinstallaties hier (in Twente) ongeveer op € 0,90 - €0,95/Wp (ex. BTW). Dat betreft dan wel installaties met een stringomvormer.
Ik heb alles zelf gedaan en met optimizers en uitgekomen op € 0,53 per wp. Daarbij heb ik OW op een plat dat dus qua montage vrij duur. Het vier dubbele is ondanks de garantie en onderhoud (:+) inderdaad behoorlijk duur.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vorkie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:58:
De gemeente geeft je alleen een lening en verwijst voor de rest naar de installateur. Die gaan je niet helpen als je installateur failliet gaat. Dus die vlieger gaat niet op.
Dus je koopt nergens extra zekerheid.
Waaruit maak je dat op?

Zelf tot nu toe alleen maar gemeentes tegengekomen die er zich erg bewust van zijn dat ze aan hun (geschreven) woord gehouden worden. Die zouden dit m.i. niet schrijven indien niet waar:
De gemeente biedt een voordelig alles-in-1 pakket met de financiering, de installatie én 15 jaar onderhoud van de panelen. We regelen alles voor je en hebben al een betrouwbare leverancier geselecteerd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:58:
@Arrien En bij wie klop je aan als de installateur er niet meer is?

Een nieuwe installateur heeft geen interesse in jouw installatie.
Daar al eens over nagedacht?
Het bedrijf bestaal al tientallen jaren, dus heb daar wel vertrouwen in. Bovendien is dat bij de gemeente Tilburg hetzelfde toch? Die installateur kan ook failliet gaan.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arrien Klopt.
Daarom klim ik zelf het dak op.
Die 1000 euro heb ik al terugverdiend.
Maar niet iedereen is er handig genoeg voor en heeft een technische achtergrond.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 15:42
ephymerous schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Ik heb alles zelf gedaan en met optimizers en uitgekomen op € 0,53 per wp. Daarbij heb ik OW op een plat dat dus qua montage vrij duur. Het vier dubbele is ondanks de garantie en onderhoud (:+) inderdaad behoorlijk duur.
Da's een hele mooie €/Wp ratio (na BTW aftrek neem ik aan?). _/-\o_
Heb je ook een lijstje van materialen met merk, type en leverancier? (panelen, optimizers, omvormer, kabels, steunen, overige materialen), dan weet ik waar ik terecht kan :+

Plat dak zie ik inderdaad zelf ook wel zitten, pannendak weet ik nog niet (ben er nog niet ingedoken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-09 11:20
Mijn eerste ‘zuid’ offertes lopen ten einde en donderdag heb ik nog een offerte gekregen van een ‘oost-west’ opstelling. De prijs per Wp is bij oost-west duurder maar ik weet niet zo goed hoe ik het nu aan moet vliegen. Wat is jullie advies? Hier is mijn topic:

Smal en lang platdak - PV installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Batilan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Heb je ook een lijstje van materialen met merk, type en leverancier? (panelen, optimizers, omvormer, kabels, steunen, overige materialen), dan weet ik waar ik terecht kan :+

Plat dak zie ik inderdaad zelf ook wel zitten, pannendak weet ik nog niet (ben er nog niet ingedoken)
welke toko het goedkoopste is hang af wat je er koopt
dus gewoon niet alles op dezelfde plek kopen en vooral korting vragen.
grote hoeveelheid helpt, ik zat bijna 2 jaar geleden al onder de 50cent/WP excl montage excl btw (wel ander bevestiging)

inmiddels zal het wel elders het goedkoopst zijn, maar nogsteeds heeft een brutaal persoon de halve wereld, dus gewoon vragen.

solarchamp: panelen plus montage materiaal
MG solar: omvormer (sma was daar stuk goedkoper, inmiddels is de prijs van winkelman ook wel ok)
Winkelman: aarde draad (was de plek waar ik soepel per meter kon kopen :+ )
electramat: kabel (ook solar) + Alamat

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 27-02-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:13:
[...]

Waaruit maak je dat op?

Zelf tot nu toe alleen maar gemeentes tegengekomen die er zich erg bewust van zijn dat ze aan hun (geschreven) woord gehouden worden. Die zouden dit m.i. niet schrijven indien niet waar:

[...]
Hoppenbrouwers is diegene waar jij een intake en offerte van gaat ontvangen.
De lening staat daar dan weer los van. Hij is best sterk benoemd ook (vervolgens betaal je de gemeente terug in 15 jaar)

Maar je hebt gelijk verder hoor, gemeente geeft het in dit geval duidelijk aan :-)
Inschrijving geopend
De inschrijving is begin 2021 geopend. In de eerste week hebben zich al ruim 150 Tilburgers aangemeld. Hoppenbrouwers neemt zo snel mogelijk contact op. Een adviseur komt bij je langs om de mogelijkheden te bespreken. Uiteraard gebeurt dat corona-proof. De intake en offerte zijn geheel vrijblijvend. Pas daarna beslis je of je meedoet. Vervolgens betaal je maandelijks in 15 jaar de kosten terug aan de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40

Vermogen 2660Wp
Kosten van de Totale installatie bedraagt € 5354.76 incl btw.
Ik zou heel hard wegrennen voor dat bedrag.

Ik weet niet of je perse een lening wilt maar anders kun je ook eens bijv bij Zonneplan informeren. Zag een tijdje geleden een offerte van ze en die was helemaal niet zo gek. Die geven dacht ik 10 jaar garantie, ook op installatie. Verder geen ervaring mee.
En BTW aangifte is zo makkelijk dat kun je best zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 27-02-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@Noppesnada Heb je geen eigen vermogen (~3-4K euro) beschikbaar om te investeren? Zo wel is het natuurlijk sowieso gekkenwerk hier een lening voor af te sluiten. Nog even los van dat de kosten wat hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:44:
En BTW aangifte is zo makkelijk dat kun je best zelf.
Het is wel de Belastingdienst, hoor..

Bij ons hebben ze 't flink verklooid: aanbetaling in 2019, geplaatst in 2020. Dus voor BTW netjes in '19 gemeld en pas voor KOR opgegeven per 1/1/'21. Dát konden ze uiteindelijk telefonisch bevestigen. (Je bent dan inmiddels door een normale telefonische wachttijd van 75 minuten tot aan die persoon die tenminste iets ervan weet.) Maar de wettelijk verplichte aangifte over 2020 mogen doen, nog steeds ho maar.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48
Puur uit interesse;

Mijn ouders hebben sinds kort een solis 4.6k 4g omvormer met daarop 12x 360wp panelen.
Nu ben ik middels een Ginlong scraper script de data van deze omvormer aan het loggen in influxdb.

Iets wat mij opviel is dat deze omvormer elke ochtend opstart en dan al een daily generation van 0.5kwh heeft
Dat klopt van geen kant en ik vroeg mij af of dit bij meerdere Solis eigenaren zo is.

Nu weet ik dat de chinezen altijd wat vreemd met cijfertjes om gaan (beurs, covid etc etc) :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Daannn1987 Die van mij begint gewoon op 0.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vBkwgbE.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KccuW92.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:19:
Puur uit interesse;

Mijn ouders hebben sinds kort een solis 4.6k 4g omvormer met daarop 12x 360wp panelen.
Nu ben ik middels een Ginlong scraper script de data van deze omvormer aan het loggen in influxdb.

Iets wat mij opviel is dat deze omvormer elke ochtend opstart en dan al een daily generation van 0.5kwh heeft
Dat klopt van geen kant en ik vroeg mij af of dit bij meerdere Solis eigenaren zo is.

Nu weet ik dat de chinezen altijd wat vreemd met cijfertjes om gaan (beurs, covid etc etc) :+
Wat ik gezien heb bij dit type omvormers is dat ze afronden op een halve of soms 1 als ze groter zijn, "bewaren" soms ook een stukje van de vorige dag waardoor ze snel op die halve zitten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48
Dank
Rol-Co schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Wat ik gezien heb bij dit type omvormers is dat ze afronden op een halve of soms 1 als ze groter zijn, "bewaren" soms ook een stukje van de vorige dag waardoor ze snel op die halve zitten.
Zoiets zou het kunnen zijn..
Heb mn pa ff geapped of de tijd wel klopt op de omvormer.
Maar die de schijnt ook niet juist te zijn.. Dit kan er uiteraard ook iets mee van doen hebben.
Zal dat even goed zetten als ik weer op visite kom :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Laatst online: 27-09 10:18

Thyzz

-=leeg=-

3/4 jaar terug heb ik wat advies gevraagd over combinatie panelen en omvormer.
(zie: Thyzz in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9") En een aantal tips hierop gekregen (Nogmaals dank daarvoor)
Nu blijken die panelen niet meer geleverd te kunnen worden (Panasonic levert ze niet meer in EU)
Ik heb er nog 4 in bestelling staan bij @Zoncomfort maar die reageert niet meer op email en neemt de telefoon niet meer op... Dus ik heb de hoop op gegeven dat die ooit nog komen. (Nu m'n geld nog terug :| )

Maar ik wil eigenlijk m'n golfplaten dakje (306x230cm) nog wel benutten.
Zou ik daar als ik de breedte volledig benut 3x JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF (201.5x99.6) panelen op kwijt kunnen in portait? 3 x 99.6 + klemmen blijf ik net wel/net niet binnen de 306cm. Of maak ik het dan een beetje te gek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR0pczOLHBVb2ghkTtlp0BZxTQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6su0bPE3qg2GARTzUj1EEDoH.png?f=user_large

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 17:07
Heb advies nodig over uitbreiding maar zie door de bomen het bos niet meer. Heb 20 ja solar 300wp panelen met P300 optimizers liggen aangesloten op een SE7K 3 fasen omvormer. Is het toegestaan om de huidige string (20 panelen) uit te breiden met 6 (nieuwe panelen 370wp longi solar) met een p500 optimizer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
mblokland2 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:55:
Heb advies nodig over uitbreiding maar zie door de bomen het bos niet meer. Heb 20 ja solar 300wp panelen met P300 optimizers liggen aangesloten op een SE7K 3 fasen omvormer. Is het toegestaan om de huidige string (20 panelen) uit te breiden met 6 (nieuwe panelen 370wp longi solar) met een p500 optimizer?
Dat hangt er vanaf welke optimisers je nu al hebt, die moeten compatible zijn.
Ik vind het overzichtelijker als je in je eigen topic blijft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Thyzz schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:45:
3/4 jaar terug heb ik wat advies gevraagd over combinatie panelen en omvormer.
(zie: Thyzz in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9") En een aantal tips hierop gekregen (Nogmaals dank daarvoor)
Nu blijken die panelen niet meer geleverd te kunnen worden (Panasonic levert ze niet meer in EU)
Ik heb er nog 4 in bestelling staan bij @Zoncomfort maar die reageert niet meer op email en neemt de telefoon niet meer op... Dus ik heb de hoop op gegeven dat die ooit nog komen. (Nu m'n geld nog terug :| )

Maar ik wil eigenlijk m'n golfplaten dakje (306x230cm) nog wel benutten.
Zou ik daar als ik de breedte volledig benut 3x JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF (201.5x99.6) panelen op kwijt kunnen in portait? 3 x 99.6 + klemmen blijf ik net wel/net niet binnen de 306cm. Of maak ik het dan een beetje te gek?
[Afbeelding]
Als je het zelf aanlegt en het niet bij de buren op het dak uitsteekt denk ik niet dat iemand je wat doet als het 1 cm uitsteekt..

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
Een p300 mag samen met een p500 in dezelfde string (zie onderaan de optimizer datasheet)
Op de SE7K mag je 9450Wp aansluiten (zie datasheet omvormer), daar blijf je dan onder.
De extra 6 panelen in dezelfde string zeg je, moet kunnen de max is 50.
Komen ze dezelfde kant op of is de richting totaal anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
Rouske schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:32:
[...]

Een p300 mag samen met een p500 in dezelfde string (zie onderaan de optimizer datasheet)
Op de SE7K mag je 9450Wp aansluiten (zie datasheet omvormer), daar blijf je dan onder.
De extra 6 panelen in dezelfde string zeg je, moet kunnen de max is 50.
Komen ze dezelfde kant op of is de richting totaal anders?
Ze komen exact dezelfde kant op, in dit geval zuid.

Meende ergens gelezen te hebben dat panelen bij uitbreiding exact dezelfde dienen te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
mblokland2 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Ze komen exact dezelfde kant op, in dit geval zuid.

Meende ergens gelezen te hebben dat panelen bij uitbreiding exact dezelfde dienen te zijn.
Bij een string omvormer inderdaad, helemaal exact volgens mij niet, als de stroom maar overeenkomt (dacht ik).
Bij SolarEdge maakt het paneel niet uit, uiteraard moet optimizer en paneel matchen. En de type optimizers die volgens de datasheet samen mogen in 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
Batilan schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Thanks, dat is inderdaad inclusief de BTW aftrek :) De omvormer (SE4000H) en optimzers (P370) heb ik particulier nieuw in doos op Marktplaats gekocht. De panelen zijn 365 wp van Longi (365 MN BW LR4-60HIH) en die heb ik gemonteerd in portrait op een systeem van van der Valk. Panelen, montage en bekabeling heb ik aangeschaft bij de Technische Unie via mijn werkaccount :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
Ik had dit in het belasting topic gevraagd, maar hier zit mogelijk meer kennis:

In juni 2020 zonnepanelen aangeschaft, aangemeld voor de KOR en rekeningnummer via belastingdienst zakelijk ingevuld.

Ik had verwacht dat ik vanaf nu omzet belasting kan doen om de BTW voor de panelen terug te krijgen, maar er staat nog steeds niet. Doe ik iets verkeerd?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Beneveerg schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:59:

In juni 2020 zonnepanelen aangeschaft, aangemeld voor de KOR en rekeningnummer via belastingdienst zakelijk ingevuld.

Ik had verwacht dat ik vanaf nu omzet belasting kan doen om de BTW voor de panelen terug te krijgen, maar er staat nog steeds niet. Doe ik iets verkeerd?
Je bedoeld neem ik aan dat je de BTW nog niet hebt teruggekregen omdat je nog geen uitnodiging hebt gehad voor doen van aangifte na aanschaf en aanmelding?
Dat had je in het volgende kwartaal al moeten krijgen.
Bel ze even dan kunnen ze je aanvraag wel zien.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 01-03-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
P500 is overigens niet compatible (te hoge Isc) met de panelen die je wilt. Dan moet je P505 hebben en die mag juist weer niet in een string met P300.

https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:28:
[...]

P500 is overigens niet compatible (te hoge Isc) met de panelen die je wilt. Dan moet je P505 hebben en die mag juist weer niet in een string met P300.

https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf
Heb je een advies voor een vervangend paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
mblokland2 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:46:
[...]

Heb je een advies voor een vervangend paneel?
Iets dat compatible is met P401 (90% van de panelen die minder dan 400 Wp zijn)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/375-wp-perc.html

Maar als je toch bezig bent, waarom niet gewoon die 15 panelen van 450 Wp? Die kunnen gewoon op een eigen string of een eigen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:59

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Beneveerg schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:59:

Je zegt "aangemeld voor de KOR". Ik ga er van uit dat je Opgaaf Zonnepaneelhouders hebt opgestuurd?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 20:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Even een algemene vraag: hoeveel nut heeft het om (best fors) meer op te wekken dan je verbruik?

Mijn nieuwbouw woning is zo goed als klaar. Krijg over een maand de sleutel.
Op deze woning komen 22 panelen (6, oost, 6 west en 10 op zuid (laatste op platdak van garage).
Kortom 22 panelen met een theoretische opbrengst van zo'n 6000-6500kWh/jaar.

Woning heeft een warmtepomp en mijn eigen verbruik ligt relatief hoog, zit nu rond de 4000kWh met 2 personen. Kortom ik zal mijn eigen verbruik niet volledig kunnen coveren met de panelen verwacht ik.

Nu heb ik een offerte gevraagd om mijn tuinhuis / veranda (60M² totaal) vol te leggen. Kunnen er 30 op: 10,800Wp, ~8.500 kWh in "werkelijkheid"?.

Verwacht straks een verbruik van rond de 8000kWh te hebben (warmtepomp, grote tuin etc) en zal in dit scenario dus zo'n 6500kWh aan energie over hebben. Is het slim dit nu te doen? kunt nog minstens een paar jaar volledig salderen maar de opbrengsten voor terugleveren zijn beperkt (~10c/kWh bij de betere leveranciers).

Misschien slimmer om de helft vol te leggen en zo redelijk bij mijn eigen verbruik te blijven? Mocht er een elektrische auto komen er zo wat bijgelegd...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tortelli schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:16:
Even een algemene vraag: hoeveel nut heeft het om (best fors) meer op te wekken dan je verbruik?

Op deze woning komen 22 panelen (6, oost, 6 west en 10 op zuid (laatste op platdak van garage).

Woning heeft een warmtepomp en mijn eigen verbruik ligt relatief hoog, zit nu rond de 4000kWh met 2 personen. Kortom ik zal mijn eigen verbruik niet volledig kunnen coveren met de panelen verwacht ik.

Nu heb ik een offerte gevraagd om mijn tuinhuis / veranda (60M² totaal) vol te leggen. Kunnen er 30 op: 10,800Wp, ~8.500 kWh in "werkelijkheid"?.

Verwacht straks een verbruik van rond de 8000kWh te hebben (warmtepomp, grote tuin etc) en zal in dit scenario dus zo'n 6500kWh aan energie over hebben. Is het slim dit nu te doen? kunt nog minstens een paar jaar volledig salderen maar de opbrengsten voor terugleveren zijn beperkt (~10c/kWh bij de betere leveranciers).

Misschien slimmer om de helft vol te leggen en zo redelijk bij mijn eigen verbruik te blijven? Mocht er een elektrische auto komen er zo wat bijgelegd...?
Waar je voorkeur ligt, het is en blijft voor een deel koffie dik kijken, 10 cent is trouwens niet weinig maar juist erg veel de verwachting is dat het 5-7 gaat worden. als je de koste laag weet te houden kan het een leuk zakcentje opleveren voor een beperkte meerprijs (grotere instalatie is goedkoper) dus je zal het gewoon moeten uitrekenen hoe en wat je dan wil. Wat ik wel altijd zou doen is een dakvlak afmaken en volleggen. een paar panelen bij laten leggen kost een klein vermogen

Voordeel van meteen doen is dat ze meeliften op een kortere tvt vanwegen het salderen.
al met al heeft opwek afgemeten op verbruik het voordeel van een hoger rendement maar meer opwekken dan je verbruikt geeft de hogere payday.

Mijn idee was zoveel mogelijk neerleggen, en terugverdienen voordat de regelingen minder gunstig zijn. om dan dus veel meer te hebben liggen wat helpt om een hoger eigen verbruik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:02

En je weet zeker dat die 4000 voor 2 personen ook in je nieuwbouw huis zal gelden? Het komt niet door je huidige huis? Of zijn het energieslurpende hobbies?
Ik zit in een nieuwbouw huis en we gebruikten initieel met zijn 2'en 1700kwh. Server gehobby heeft dat wel naar 2500kwh gebracht. (+ een kleine).

Als je ook aan de toekomst denkt in de vorm van elektrische auto dan zijn die panelen alleen maar fijn. Bij mij worden panelen gelegd die 2x zoveel opbrengen als ik verbruik. Ik heb het er nog steeds als het goed is binnen 5 jaar uit, en zo niet dan is het ook niet zo'n hele grote bak geld die het gekost heeft. Ja je kan er ook mee wachten en dan, waarschijnlijk goedkopere, panelen leggen zodra er een auto bij komt. Maar nu is er nog die hoge terugleverbonus....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 20:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

twain4me schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:35:
[...]

Waar je voorkeur ligt, het is en blijft voor een deel koffie dik kijken, 10 cent is trouwens niet weinig maar juist erg veel de verwachting is dat het 5-7 gaat worden. als je de koste laag weet te houden kan het een leuk zakcentje opleveren voor een beperkte meerprijs (grotere instalatie is goedkoper) dus je zal het gewoon moeten uitrekenen hoe en wat je dan wil. Wat ik wel altijd zou doen is een dakvlak afmaken en volleggen. een paar panelen bij laten leggen kost een klein vermogen

Voordeel van meteen doen is dat ze meeliften op een kortere tvt vanwegen het salderen.
al met al heeft opwek afgemeten op verbruik het voordeel van een hoger rendement maar meer opwekken dan je verbruikt geeft de hogere payday.

Mijn idee was zoveel mogelijk neerleggen, en terugverdienen voordat de regelingen minder gunstig zijn. om dan dus veel meer te hebben liggen wat helpt om een hoger eigen verbruik te hebben.
Kosten komen op een dikke €8k ex btw (eerste aanbieding die ik binnen krijg). Schat dat een installatie van de helft zeker niet de helft zal kosten dus wat dat punt betreft is het vol leggen misschien wel slim.

Eea staat ~15 meter ten oosten van mijn woning zonder echt gebouwen in de weg. Kortom behoefte voor solaredge is er niet. Dus perfect om een leuk rendement op te maken wat dat betreft.
Kodess schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:39:
[...]

En je weet zeker dat die 4000 voor 2 personen ook in je nieuwbouw huis zal gelden? Het komt niet door je huidige huis? Of zijn het energieslurpende hobbies?
Ik zit in een nieuwbouw huis en we gebruikten initieel met zijn 2'en 1700kwh. Server gehobby heeft dat wel naar 2500kwh gebracht. (+ een kleine).

Als je ook aan de toekomst denkt in de vorm van elektrische auto dan zijn die panelen alleen maar fijn. Bij mij worden panelen gelegd die 2x zoveel opbrengen als ik verbruik. Ik heb het er nog steeds als het goed is binnen 5 jaar uit, en zo niet dan is het ook niet zo'n hele grote bak geld die het gekost heeft. Ja je kan er ook mee wachten en dan, waarschijnlijk goedkopere, panelen leggen zodra er een auto bij komt. Maar nu is er nog die hoge terugleverbonus....
Yep die 4000 zal een heel eind kloppen. Forse NAS die 24/7 aanstaan, eea aan domotica en TV / reciever, gaming pc en vriendin die specialist is om lampen aan te laten staan. Komen straks ook wel wat zaken bij als waterpompen etc.

Qua rendement is een terugverdientijd van een jaar of 7-8 op zich prima natuurlijk. Denk dat ik een excel sheetje moet gaan maken om eea door te rekenen.

[ Voor 42% gewijzigd door Tortelli op 01-03-2021 21:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Tortelli schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:50:
en vriendin die specialist is om lampen aan te laten staan.
Dat zijn ze bijna allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:03

Ik ben verre van een specialist maar zit wel een beetje in het zelfde schuitje. Mijn gut feeling zegt dat je, als je er de centen voor hebt, je dak zo vol mogelijk moet leggen.
  1. Nu kun je je installatie nog terug verdienen met salderen.
  2. Je verbruik gaat toe nemen met je o.a. je warmtepomp. Maar je schrijft ook dat je met zijn 2en bent, Wellicht kinderen op komst? Dan gaat die wasmachine en droger dag en nacht draaien.
  3. De toekomst van de auto is elektrisch. Vroeg of laat heeft iedereen er 1 op de oprit. Daar kun je wel wat kWh in kwijt.
  4. De energie transitie gaat o.a. leunen op stroom die opgewekt wordt met zonnepanelen. Het salderen gaat er dan wellicht af maar daar komt iets voor terug. Stroom die je zelf opwekt en verbruikt is pure winst, stroom die je overhoudt gaat vast een oplossing voor komen, daar twijfel ik niet aan. Of er gaat geconcurreerd worden met de teruglever-vergoeding of de opslag gaat goedkoper worden.
Mijn 2 cent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12

Gerco-M

mijn tornado res.

Kortom gewoon volleggen dus. Het kan zijn dat je het er niet binnen 5 jaar uit hebt, maar het 6 of 7 jaar duurd. Maar dan nog. Daarna heb je alsnog winst. Erop verliezen gaat niet lukken denk ik, en ook heb je meer opwek gedurende dat je het nodig hebt dus dat is ook altijd fijn, als salderen afgebouwd is. Vooral op de mindere dagen en in najaar / voorjaar / winter. Dat is dus de meerderheid van de tijd dat jij gewoon genoeg stroom zelf hebt.

Het terugbetalen begint vrijwel direct, en een bak geld krijgen van het energiebedrijf is altijd leuk! Ik ga er ook voor, kost mij wel 50 panelen om meer op te wekken dan wij verbruiken (12Mwh) maar het gaat lukken!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Iets dat compatible is met P401 (90% van de panelen die minder dan 400 Wp zijn)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/375-wp-perc.html

Maar als je toch bezig bent, waarom niet gewoon die 15 panelen van 450 Wp? Die kunnen gewoon op een eigen string of een eigen omvormer.
Eens, lees ook veel berichten dat je geen twee omvormers op dezelfde groep mag aansluiten, of geldt dat alleen bij 1fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mblokland2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:45:
[...]

Eens, lees ook veel berichten dat je geen twee omvormers op dezelfde groep mag aansluiten, of geldt dat alleen bij 1fase aansluiting?
Dat kan en mag gewoon bij zowel 1 als 3 fase
de netbeheerders willen alleen liever niet dat je onbelans verooraakt, dus er zit een grens aan. en gezien je bij 1 fase zelf de onbelans niet kan opheffen heb je daar de grootste beperkingen.

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 02-03-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
[...]

Wat voor kabel is er nu van de oude omvormer naar de meterkast? En hoe is die afgezekerd?

Is een extra kabel lastig aan te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Heel kort door de bocht: dan mogen micro omvormers ook niet meer toegepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 00:16
Nav een tip in het volgende topic om meer offertes op te vragen;
Wie heeft er aanbevelingen voor zonnepanelen-adviseurs/-installateurs in midden Nederland?

Goed advies, service en kwaliteit gaat boven prijs.
Gerco-M in "Advies zonnepanelen op plat dak in beboste omgeving."

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
jobr schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:21:
[...]

Je bedoeld neem ik aan dat je de BTW nog niet hebt teruggekregen omdat je nog geen uitnodiging hebt gehad voor doen van aangifte na aanschaf en aanmelding?
Dat had je in het volgende kwartaal al moeten krijgen.
Bel ze even dan kunnen ze je aanvraag wel zien.
Rimco schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:51:
[...]

Je zegt "aangemeld voor de KOR". Ik ga er van uit dat je Opgaaf Zonnepaneelhouders hebt opgestuurd?
Ik had inderdaad een formulier opgestuurd en daar alleen een brief met een nummer op terug gekregen. Zojuist even gebeld met de Belastingdienst. Er is een papieren opgave verstuurd, maar helaas heb ik die nooit ontvangen. Ze gaan een nieuwe papieren opgave sturen die ik dan alsnog kan indienen.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 11:54
Weet iemand of je bij een SMA Sunny Tripower (in mijn geval de 5.0) de input van de afzonderlijke strings kunt monitoren?

Edit: laat maar, al gevonden

[ Voor 11% gewijzigd door El_BingO op 02-03-2021 14:39 . Reden: Antwoord zelf al gevonden ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
busscherski schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:57:
[...]

Wat voor kabel is er nu van de oude omvormer naar de meterkast? En hoe is die afgezekerd?

Is een extra kabel lastig aan te leggen?
De omvormer hangt achter een schakelkast (op een eigen 'groep') in de schuur, deze is verbonden met een grondkabel (12 meter) verbonden met de groepenkast in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEoMUqdd_QwK4aHv-6HZb-5Nq5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hBicpjhBj2JhuXYJiOPYUQV.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van groepenkast in schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkEbm04P41LJNTuXLcqTPU_4I44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHEhO6N8NWh6qmzMOyYDMccD.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van omvormer op groepenkast in schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cnQYdTEdowUQ1CZnhHl2kYLbdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGhwyMyLXE3pNTg8iAo1xxU6.jpg?f=fotoalbum_large
Aansluiting grondkabel op groepenkast in huis.

Een tweede kabel is niet eenvoudig te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door mblokland2 op 02-03-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
El_BingO schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:34:
Weet iemand of je bij een SMA Sunny Tripower (in mijn geval de 5.0) de input van de afzonderlijke strings kunt monitoren?

Edit: laat maar, al gevonden
Ik vroeg me net hetzelfde af (maar dan voor een enkelfase SB 5.0)
Maar heb het antwoord nog niet gevonden... 🙄

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
mblokland2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:45:
[...]

De omvormer hangt achter een schakelkast (op een eigen 'groep') in de schuur, deze is verbonden met een grondkabel (12 meter) verbonden met de groepenkast in huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is de doorsnede van de kabel die van het groepenkastje in de schuur naar de meterkast gaat? Er staat iets op geprint als ymvk 5x6 mm2 oid. Wat precies?
En hoe is het in de meterkast afgezekerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 12:56
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:26:
Nav een tip in het volgende topic om meer offertes op te vragen;
Wie heeft er aanbevelingen voor zonnepanelen-adviseurs/-installateurs in midden Nederland?

Goed advies, service en kwaliteit gaat boven prijs.
Gerco-M in "Advies zonnepanelen op plat dak in beboste omgeving."
Zelf heb ik erg goede ervaring met Patrick van Zonnekompas (https://www.zonnekompas.nl/) Let wel zijn website is hopeloos verouderd, je moet hem gewoon bellen en bespreken wat je wil. Patrick zit in de buurt van Utrecht en gaf super service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 16:08
Ik vraag mij af of het zin heeft een Tigo optimizer aan te schaffen voor 1 van mijn zonnepanelen dat 's-ochtends schaduw heeft van een schoorsteen. Meer informatie staat in mijn eigen topic. Reactie wordt zeer op prijs gesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 07:39
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben ze de omvormer met een perilex stekker aangesloten? Als in, die kan je eruit trekken als je zou willen? Volgens mij is dat niet de bedoeling en hoort de omvormer met een vaste kabel op de automaat in de meterkast aangesloten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
Motorfret schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Ik vroeg me net hetzelfde af (maar dan voor een enkelfase SB 5.0)
Maar heb het antwoord nog niet gevonden... 🙄
Ik heb het kunnen bekijken als ik met de SMA Energy app rechtstreeks verbinding maak met de omvormer via de QR code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 10:48
El_BingO schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Ik heb het kunnen bekijken als ik met de SMA Energy app rechtstreeks verbinding maak met de omvormer via de QR code.
Die app heb je bij nieuwe omvormers niet eens nodig. In die omvormers zit een webserver. Dus gewoon met je browser naar het IP-adres van de omvormer en je kunt alle data zien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
Niek_ schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Hebben ze de omvormer met een perilex stekker aangesloten? Als in, die kan je eruit trekken als je zou willen? Volgens mij is dat niet de bedoeling en hoort de omvormer met een vaste kabel op de automaat in de meterkast aangesloten te zijn.
Ja klopt via een perilex stekker, heb nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
busscherski schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Wat is de doorsnede van de kabel die van het groepenkastje in de schuur naar de meterkast gaat? Er staat iets op geprint als ymvk 5x6 mm2 oid. Wat precies?
En hoe is het in de meterkast afgezekerd?
Een dikke grond kabel met 5 draden meen ik ongeveer 1cm dik. Staat kema keur op geprint waar zie je de ymvk tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
mblokland2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Een dikke grond kabel met 5 draden meen ik ongeveer 1cm dik. Staat kema keur op geprint waar zie je de ymvk tekst?
Er bestaat geen 5 aderige grondkabel van 1 cm dik, 5 aderig is veel dikker.
Staat de tekst niet een meter verderop oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
Niek_ schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:50:
Volgens mij is dat niet de bedoeling en hoort de omvormer met een vaste kabel op de automaat in de meterkast aangesloten te zijn.
Ik heb 'm hier met een CEE steker gekoppeld en een mooi stuk rubber kabel van 2,52 naar de steker op de omvormer.
De oorspronkelijke installateur had geprobeerd de ymvk kabel netjes (veel te kort) te monteren.(de aarde was reeds losgeschoten)
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7217a2e218e7698f21e0124806c0acc4/6/0/601-236-jpg.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7217a2e218e7698f21e0124806c0acc4/6/3/630-136-jpg.gif
Heb je meteen ook een ""werkschakelaar"" om de handel op locatie spanningsloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27

timovd

Voorsprong door techniek

wlmpie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:31:
Ik vraag mij af of het zin heeft een Tigo optimizer aan te schaffen voor 1 van mijn zonnepanelen dat 's-ochtends schaduw heeft van een schoorsteen. Meer informatie staat in mijn eigen topic. Reactie wordt zeer op prijs gesteld.
Was een oost/west-opstelling niet beter geweest, ook qua schaduw?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Hallo,

Ik kan me voorstellen dat deze in een ander topic hoort, echter wist ik het niet zeker.
In April '19 zijn er bij mij als particulier 24 Zonnepanelen gelegd. Daar heb ik destijds bij de belastingdienst een teruggave van de BTW voor aangevraagd.

Nu wil ik er 11 bijleggen, kan ik hier opnieuw de BTW van terugvragen?
Ik heb nog een meter die terugdraait.

Kan iemand mij hierin helpen? Persoonlijk begrijp ik de KOR niet helemaal wat hierin staat.

[ Voor 4% gewijzigd door JohnW1 op 03-03-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
Andrehj schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Die app heb je bij nieuwe omvormers niet eens nodig. In die omvormers zit een webserver. Dus gewoon met je browser naar het IP-adres van de omvormer en je kunt alle data zien.
Ah goeie tip, thanks! (ik heb hem sinds maandag ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Kan je dan ook de opbrengst per string zien? Dan moet ik toch de firmware eens updaten.. ik zie alleen het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 16:08
timovd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:21:
[...]

Was een oost/west-opstelling niet beter geweest, ook qua schaduw?
Qua maatvoering van mijn dak was een oost-west opstelling onhandiger en dan had ik nog veel meer last gehad van de schaduw van de panelen van de buren. Hun leverancier heeft hun portrait panelen onder een hoek van 20 graden gezet omdat ze ook nog twee landscape panelen hebben op 20 graden op een soort aanbouw. Maar daardoor staan hun portrait panelen best ver omhoog en staat hun tweede rij panelen in de schaduw van de eerste en heb ik weer last van de schaduw van hun tweede rij. Gelukkig staan hun panelen wel zover mogelijk van de erfgrens anders had ik zelfs in de zomer last gehad van hun schaduw. Nu, begin maart, gaat het goed en is er alleen 's-ochtends nog even een paar cm schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 10:48
twain4me schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:52:
[...]
Kan je dan ook de opbrengst per string zien? Dan moet ik toch de firmware eens updaten.. ik zie alleen het totaal.
Je kunt wel de momentane opbrengst per string zien (in V, A en Watt), maar v.z.i.w. niet de totale hoeveelheid (in kWh).Dat kan alleen als je extern iets doet via Modbus en Domoticz of HA oid.

En even inloggen op de omvormer is sowieso verstandig, dan kun je van de omvormer (zijn eigen wifi accesspoint uitschakelen (scheelt weer vervuiling in de wifi-ether) en daarna ook de hele wifi (mits bedraad aangesloten).

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2021 10:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

JohnW1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:38:
Hallo,

Ik kan me voorstellen dat deze in een ander topic hoort, echter wist ik het niet zeker.
In April '19 zijn er bij mij als particulier 24 Zonnepanelen gelegd. Daar heb ik destijds bij de belastingdienst een teruggave van de BTW voor aangevraagd.

Kan iemand mij hierin helpen? Persoonlijk begrijp ik de KOR niet helemaal wat hierin staat.
BTW kun je pas na 3 jaar weer terugvragen. Dus nog even wachten of de BTW voor lief nemen. Of afmelden voor de KOR en jaarlijks per kwartaal aangifte doen. Omdat je panelen van voor 2020 zijn is het antwoord wat ingewikkelder. Maar via onderstaande link kun je alle info vinden.
https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

[ Voor 24% gewijzigd door Copitano op 03-03-2021 10:21 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie dat je een extra fan op de koelvinnen van je omvormer hebt gezet.
Wat is de toegevoegde waarde van extra koeling? Ik heb nog maar net zonnepanelen, mijn omvormer word rond de 50+ graden op het hoogste punt van de dag.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Je kunt wel de momentane opbrengst per string zien (in V, A en Watt), maar v.z.i.w. niet de totale hoeveelheid (in kWh).Dat kan alleen als je extern iets doet via Modbus en Domoticz of HA oid.

En even inloggen op de omvormer is sowieso verstandig, dan kun je van de omvormer (zijn eigen wifi accesspoint uitschakelen (scheelt weer vervuiling in de wifi-ether) en daarna ook de hele wifi (mits bedraad aangesloten).
ah, ik dacht dat dat de oorspronkelijk de vraag was van @El_BingO ik zou het nu anders lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
twain4me schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:52:
[...]

Je moet wel naar de DC data kijken; AC is per fase en niet per string.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Hallo,

Copitano schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:05:
[...]

BTW kun je pas na 3 jaar weer terugvragen. Dus nog even wachten of de BTW voor lief nemen. Of afmelden voor de KOR en jaarlijks per kwartaal aangifte doen. Omdat je panelen van voor 2020 zijn is het antwoord wat ingewikkelder. Maar via onderstaande link kun je alle info vinden.
https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen
of de energie rekening op naam van de vrouw/man/partner zetten en die weer BTW laten terug vragen. ;)
Koffie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Wat is de toegevoegde waarde van extra koeling? Ik heb nog maar net zonnepanelen, mijn omvormer word rond de 50+ graden op het hoogste punt van de dag.
elektronica gaat langer mee als het niet te warm word.
(maar is ook erg onzinnig om te koelen, als het goed is kan je omvormer wel meer temperatuur aan.
mijn 4kW omvormer heeft 6,43kWp er aan hangen en oost-west, en dan merk je wel dat die lang en veel moet werken, koelen is nog niet nodig omdat het in een open ruimte op zolder hangt, maar doe je dat in een kast dan gaat het hard met de temperatuur en is soms koelen wel nodig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

migjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:19:
maar doe je dat in een kast dan gaat het hard met de temperatuur en is soms koelen wel nodig.)
Ventilatortje in de kastdeur om je warmtepomp te helpen op dit soort dagen ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

migjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:19:
[...]

elektronica gaat langer mee als het niet te warm word.
(maar is ook erg onzinnig om te koelen, als het goed is kan je omvormer wel meer temperatuur aan.
mijn 4kW omvormer heeft 6,43kWp er aan hangen en oost-west, en dan merk je wel dat die lang en veel moet werken, koelen is nog niet nodig omdat het in een open ruimte op zolder hangt, maar doe je dat in een kast dan gaat het hard met de temperatuur en is soms koelen wel nodig.)
Maar wanneer is hard nodig? Wat is zwaar hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Koffie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Maar wanneer is hard nodig? Wat is zwaar hebben?
mijn omvormer heeft het zwaar met 6,43Wp oost-west op maar een 4kW omvormer.
ik trap hem dus aardig op zijn staart (had hij maar geen omvormer moeten worden. >:) ), er zijn dagen dat hij de 64 graden haalt. (65 graden is intern de max die je wil met mijn omvormer.)
maar voor die 4 dagen per jaar ga ik geen 24x7x52 uren een ventilator laten draaien, onzinnige energie verspilling in mijn ogen. ;)

het helle koel verhaal is, meer in de ogen van de eigenaar waar als werkelijk waar.
(maar je hebt "preciezoos"(zuurpieten) die elke graad te veel vinden en graag willen koelen.)
omvormers kunnen best veel hebben.
en gewoon erg afhankelijk van de situatie waar de omvormer hangt.
in een kleine afgesloten ruimte moet je eerder koelen als op een grote zolder, b.v..

(eigenlijk hebben onze 4 berichten al meer energie verspilt als koeling oplost. :X
maak je er gewoon niet te druk over, is het niet waard.
check van de zomer gewoon even de temperatuur als hij aardig wat uren heeft moeten werken die dag, is die lager als 65 graden, niks aan de hand. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

migjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:50:
[...]

maar voor die 4 dagen per jaar ga ik geen 24x7x52 uren een ventilator laten draaien, onzinnige energie verspilling in mijn ogen. ;)
Dat is ook nergens voor nodig, we zijn toch tweakers :P

Mijn omvormer heeft het ook zwaar 15kWp op 10kW en kon zijn warmte niet kwijt en ging serieus vreemde geluiden maken, het koellichaam was gewoon niet leuk warm meer, ik zal er dit jaar eens een foto van maken met de flir, gebruik ik dat ding ook nog eens nuttig :+ . aantal weken in het jaar ventiflapper met tijd schakelaar is wat ik heb, De tweaker oplossing zou natuurlijk zijn een temp schakelaar. :+

Hopelijk als alle ventilatie etc is opgelost en het hok 2 keer zo groot is hij zijn warmte wel kwijt kan. :+

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 03-03-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
twain4me schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Dat is ook nergens voor nodig, we zijn toch tweakers :P

Mijn omvormer heeft het ook zwaar 15kWp op 10kW en kon zijn warmte niet kwijt en ging serieus vreemde geluiden maken, het koellichaam was gewoon niet leuk warm meer, ik zal er dit jaar eens een foto van maken met de flir, gebruik ik dat ding ook nog eens nuttig :+ . aantal weken in het jaar ventiflapper met tijd schakelaar is wat ik heb, De tweaker oplossing zou natuurlijk zijn een temp schakelaar. :+

Hopelijk als alle ventilatie etc is opgelost en het hok 2 keer zo groot is hij zijn warmte wel kwijt kan. :+
een echte tweaker scoort gewoon een paar heatpipes en wat koel lichaam.
en maakt zo zijn koeling passief beter. ;)

(een slimme tweaker check eerst of het wel nodig is voor zijn omvormer. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-03-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

migjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:08:
[...]

een echte tweaker scoort gewoon een paar heatpipes en wat koel lichaam.
en maakt zo zijn koeling passief beter. ;)
ja dat kan ook.. ik hang hem wel gewoon bij het afzuig punt van de instalatie ruimte :+ klein beetje airflow doet wonderen bij koellichamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

migjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:08:
(een slimme tweaker check eerst of het wel nodig is voor zijn omvormer. ;) )
het klonk alsof de sma de kat van de buren aan het villen was. :+ met een beetje airflow was het weer stil, meer indicatie heb ik niet nodig :>

is het niet voor de omvormer, dan wel voor de waf O-)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 03-03-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik zit er toch echt aan te denken om mijn Hosola omvormer, 2500W AC, eens te swappen met een SMA. De 8 panelen 2480Wp liggen best plat (hoekje van max 7 a 8 graden) en sommige panelen hebben snail trails. In het vroege voorjaar en najaar wat momenten schaduw van hoge bomen nog zonder bladeren, afhankelijk dus van het uur. Toch een leuk experiment dacht ik eens om te zien of er iets mee te behalen is. Ik kom nu nog niet ver boven de 1000W op het beste moment.

De SMA krengen zijn lastig te vinden 2e hands. Dus misschien een nieuwe kopen en de slechtst presterende weer verkopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Trebbors op 03-03-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

migjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:50:
[...]

mijn omvormer heeft het zwaar met 6,43Wp oost-west op maar een 4kW omvormer.
ik trap hem dus aardig op zijn staart (had hij maar geen omvormer moeten worden. >:) ), er zijn dagen dat hij de 64 graden haalt. (65 graden is intern de max die je wil met mijn omvormer.)

het helle koel verhaal is, meer in de ogen van de eigenaar waar als werkelijk waar.
(maar je hebt "preciezoos"(zuurpieten) die elke graad te veel vinden en graag willen koelen.)
omvormers kunnen best veel hebben.
en gewoon erg afhankelijk van de situatie waar de omvormer hangt.
in een kleine afgesloten ruimte moet je eerder koelen als op een grote zolder, b.v..

(eigenlijk hebben onze 4 berichten al meer energie verspilt als koeling oplost. :X
maak je er gewoon niet te druk over, is het niet waard.
check van de zomer gewoon even de temperatuur als hij aardig wat uren heeft moeten werken die dag, is die lager als 65 graden, niks aan de hand. ;) )
Check.Voorlopig weinig aan de hand, maar richting de zomer dus eens in de gaten gaan houden :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKhsjQ9vyZGLSYJNHJMTifJKYrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sa3PsgkXTUDs3se9qvZMmA5o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 17:42
Trebbors schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:19:
Ik zit er toch echt aan te denken om mijn Hosola omvormer, 2500W AC, eens te swappen met een SMA. De 8 panelen 2480Wp liggen best plat (hoekje van max 7 a 8 graden) en sommige panelen hebben snail trails. In het vroege voorjaar en najaar wat momenten schaduw van hoge bomen nog zonder bladeren, afhankelijk dus van het uur. Toch een leuk experiment dacht ik eens om te zien of er iets mee te behalen is. Ik kom nu nog niet ver boven de 1000W op het beste moment.

De SMA krengen zijn lastig te vinden 2e hands. Dus misschien een nieuwe kopen en de slechtst presterende weer verkopen.
Of tijd voor andere panelen....

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

de schompen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Of tijd voor andere panelen....
Helaas, daar ben ik met 6 jaar oude panelen en 11226kWh verder nog niet aan toe.

Dat is 1871 kWh per jaar, 75% van Wp. Misschien nog niet eens heel slecht voor bijna plat.

[ Voor 30% gewijzigd door Trebbors op 03-03-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
Koffie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Was voor een test om te kijken of hiermee de temperatuur verlaagd kan worden, hetgeen idd zo maar 10 graden kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Hallo,

Ik zou je energie contract op andere naam zetten als waar hij stond bij de vorige BTW terug gave van de vorige panelen... heb ik ook gedaan zijn speciale formulieren voor bij de energie maatschappijen. En dan op die naam btw terug vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Wat koeling van de omvormer betreft, ik heb twee oude 80mm fans en een 12V adapter van een oude router gepakt en uit China een 'W1701 thermostat' besteld. Die op 40°C ofzo ingesteld en de temperatuurvoeler tussen de koelribben geklemd. Werkt prima. Je hebt die thermostaatjes ook wel met LED-display en drukknopjes.

Of het echt nodig is: mwah ik betwijfel het (in Australië hangt het spul met 45°C ook gewoon buiten). Ben ik een Tweaker die het maximale rendement eruit wil persen: ja >:)

Bij mij hangt hij op zolder, dus met zo'n bloedhete zomer is het daar ook al 30+ graden.

@Trebbors SMA is roofgoed tweedehands. Ben vorige maand ook een poosje op zoek geweest, zelfs met notificatie op Marktplaats zoekopdracht ben je er vaak al te laat bij is mijn ervaring :X En valt mij nog vies tegen hoe waardevast die dingen zijn. Een 250 - 300 euro voor een omvormer (2-3kW) van 8 jaar(!) oud is helemaal niet raar heb ik gemerkt. Daarnaast zijn ze loeizwaar (25-30kg) dus wil men ook niet opsturen.

Ik heb uiteindelijk een jong gebruikte (8 mnd.) Goodwe gevonden voor een hele scherpe prijs, afkomstig van een nieuwbouwwoning waar ze na oplevering het aantal panelen x2 hebben gedaan. Maar mijn motivatie was ook anders, ik had niet perse een SMA nodig dus had al meer om uit te kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnW1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Roe!and schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Ik zou je energie contract op andere naam zetten als waar hij stond bij de vorige BTW terug gave van de vorige panelen... heb ik ook gedaan zijn speciale formulieren voor bij de energie maatschappijen. En dan op die naam btw terug vragen....
Dank u en alle andere voor de reacties.
Mijn huidige energiecontract is as we speak afgelopen dus dan kan ik deze mooi gaan aanpassen. Is de naam leidend en kan ik wel hetzelfde rekeningnummer hanteren of dit beter van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:37
Roe!and schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Volgens mij gaat dat niet bij alle maatschappijen zo eenvoudig. Ik was net een nieuw jaarcontract aangegaan bij Oxxio en daar moet je dan echt een nieuw contract aangaan. In mijn geval 100 EUR afkoop kosten en andere tarieven die hoger zijn (+150 op jaarbasis). Dan nog eenmaal forfait betalen obv van wp van de totale installatie (160/180) in mijn geval. Uiteindelijk houd ik dan nog iets van 200 EUR over om terug te krijgen (en dan moet ik ook eerst contract omzetten, dan pas de factuur, dus als ik nu meteen terug ga leveren zou ik dat er ook nog af kunnen halen. En dan nog hopen dat de belastingdienst toch niet moeilijk zou gaan doen. Ik heb besloten om het maar te laten voor wat het is. Volgende keer "beter" opletten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Dat was in mijn geval ook zo dus over gezet op de naam van mijn vrouw. Naam van energie contract en die van de factuur van de zonnepanelen moeten het zelfde zijn..... rekening nummer heb ik niet anders gedaan was een en of rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
ThinkPadd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:25:
Wat koeling van de omvormer betreft, ik heb twee oude 80mm fans en een 12V adapter van een oude router gepakt en uit China een 'W1701 thermostat' besteld.
Goeie tip dit, heb er 3 besteld (ook een paar voor de radiatoren beneden ;-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mblokland2
busscherski schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Er bestaat geen 5 aderige grondkabel van 1 cm dik, 5 aderig is veel dikker.
Staat de tekst niet een meter verderop oid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U43400nVp5UNAD4QP-O3_VqCgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYja7088TxTTcPv9Hx8Zrw2N.jpg?f=fotoalbum_large

De exacte kenmerken van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Graag wil ik morgen mijn kleine 2e hands stringomvormer ophangen, kom ik er achter dat er een stekkerverbinding mist. Voor mij zijn dit de eerste panelen en omvormer die op het huis komen om kennis te maken met het aansluiten van PV panelen. Dit is een stekker die mij niet direct bekend voorkomt. Het gaat om deze aansluiting op de omvormer;

Omvormer is een Solis 700 4g.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FQqhiOH.jpg

Na een google ronde leek dit mij de goede stekker, klopt dit?

Koppeling RST® CLASSIC Serie 230 V 3-polig Wieland 99.449.6046.6
https://www.conrad.nl/p/k...tm_campaign=shopping-feed

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/001517031PI00/image.jpg
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw