pagenotfound schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:58:
[...]
Helaas, die vlieger gaat niet op. Heb je een klassiek stringsysteem (zonder optimizers) en ligt er 1 paneel volledig in de schaduw dan werkt dat net zo ernstig negatief als bijvoorbeeld als 1 lege batterij die in serie ligt met volle batterijen in je Gameboy (of ander apparaat natuurlijk)...: het geheel presteert dan niet of zeer slecht. Dit wegens de weerstand in dat ene paneel...
Het totale verlies is dus niet 1/10e maar vele malen groter en hangt uiteindelijk van de soort schaduw af (volledig of gedeeltelijk), hoe deze op je paneel valt (horizontaal, verticaal, diagonaal, verspreid bijv. takken) en hoe dat paneel dan ligt (portrait of landscape).
De bypass diodes hebben enkel enigszins positief nut bij specifieke omstandigheden: bijvoorbeeld landscape geplaatst in rijen achter elkaar op plat dak. Als de zon heel laag staat kan er dan 1 vd 3 rijen aan cellen in je panelen zelf (onderste rij cellen) in de schaduw komen te liggen van de rij ervoor. In dat geval presteert dat paneel nog wel over de bovenste twee rijen cellen. Daarom bij plat dak zuidopstelling de onderlinge afstand nooit te klein maken. Dan presteren minder panelen met grotere tussenafstand mogelijk zelfs beter.
Wil niet eigenwijs zijn, wil juist leren. Maar mijn technische gevoel zegt het volgende (uitgaande van traditioneel systeem zonder optimizers):
Zonnepanelen in een string (serieschakeling) is eigenlijk een aaneenschakeling van stroombronnen, en ieder paneel levert een bepaalde spanning. Doordat je ze in serie zet is de spanning (van de string) gelijk aan het aantal panelen x spanning per paneel. De stroom blijft gelijk ongeacht het aantal panelen.
Als je het nauwkeriger beschouwd dan is een paneel weer een string in het klein. Want een zonnepaneel bestaat uit vele (bijvoorbeeld 60) zonnecellen. Al die cellen staan in serie. Iedere zonnecel is een stroombron. Hoe meer zonnecellen een paneel heeft (60/72) hoe hoger de spanning van het paneel, maar de stroom blijft onveranderd.
Een zonnepaneel heeft (doorgaans) drie "strings" van zeg 20 zonnecellen. Per sectie (bijv. 20 cellen) is een bypass diode aangebracht die parallel staat aan die 20 cellen.
Krijgt één sectie een schaduw, dan zal (populair gezegd) de bypass diode die parallel staat over die sectie , die sectie uitschakelen (eigenlijk kortsluiten via een pn overgang in de diode) waardoor het paneel niet 60 cellen in serie heeft maar bijvoorbeedl 40.
Als die 40 cellen evenveel zon krijgen als alle andere panelen dan is daalt alleen de spanning van de gehele string met een spanning die gelijk is aan de spanning die de uitgevallen sectie normaal gesproken opleverd. De stroom blijft wel gelijk en omdat vermogen = stroom x spanning en de spanning iets lager is geworden zal het vermogen van de gehele string iets lager worden (iets, pro rato).
Als één paneel compleet in de schaduw ligt, dan vallen drie secties (60 cellen) uit. Dus dan is de spanning flink lager (in mijn voorbeeld met 10 panelen 10%) dus het vermogen daalt dan ook met 10% (immers de stroom blijft gelijk, de spanning zakt met 10% en P=IxU.
Ik zie geen enkel verschil tussen het uitvallen van één of twee secties (20 of 40 cellen) in een paneel door schaduw of een heel paneel desnoods drie hele panelen. Het vermogen neemt gewoon evenredig af.
Opmerking: natuurlijk hebben de diodes een drempelspanning die zal wel 0,3 Volt zijn (hoop ik anders is het 0,7 Volt) maar dat zijn (op het vermogen van de hele string) verwaarloosbare verliezen.
Het gaat mij nu even om het principe. Dat een schaduw heel vervelend kan vallen (over de lange of korte kant) en wat voor consequenties dit heeft is belangrijk te realiseren maar is nu even niet relevant.
Ik wil gewoon weten of mijn gedachtegang correct is en wellicht zie ik iets over het hoofd (daarom stel ik de vraag juist).
Het gaat er mij uiteindelijk om of ik een string koop met 10 panelen die de hele dag in de zon liggen zonder schaduw, of de string iets langer maak en voor 12 panelen kies, maar op de laatste twee panelen tijdelijk een schaduw krijgen (gedurende bijvoorbeeld een uur), en dat die string van 12 panelen, gedurende dat uur, dan presteren gelijk aan een sting van 10 panelen. Of dat het significant minder is (maar dan begrijp ik dat technisch niet gezien de bypass diodes).
ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoop dat andere er ook wat aan hebben.