Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.371 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
plaspvd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:16:
Graag wil ik morgen mijn kleine 2e hands stringomvormer ophangen, kom ik er achter dat er een stekkerverbinding mist. Voor mij zijn dit de eerste panelen en omvormer die op het huis komen om kennis te maken met het aansluiten van PV panelen. Dit is een stekker die mij niet direct bekend voorkomt. Het gaat om deze aansluiting op de omvormer;

Omvormer is een Solis 700 4g.

[Afbeelding]

Na een google ronde leek dit mij de goede stekker, klopt dit?

Koppeling RST® CLASSIC Serie 230 V 3-polig Wieland 99.449.6046.6
https://www.conrad.nl/p/k...tm_campaign=shopping-feed

[Afbeelding]
Moet je teleurstellen, die is het niet.
En om het nog erger te maken, je gaat hem ook niet meer vinden.
Ik heb hier ook zon omvormer en ik ga de chassis stekker er een keertje uit slopen voor normale aansluiting.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@reneeke1970 dat is behoorlijk vervelend! Weet je toevallig wat voor een stekker het is? Welke stekker had jij in gedachte of raad je aan voor een nieuwe aansluiting? Ik ga de omvormer zo open schroeven om te kijken hoe het aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
mblokland2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]

De exacte kenmerken van de kabel.
6 mm2 zou wel bruikbaar kunnen zijn, afhankelijk van de lengte

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mblokland2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 17:07
busscherski schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:46:
[...]

6 mm2 zou wel bruikbaar kunnen zijn, afhankelijk van de lengte
De lengte is ongeveer 15m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

plaspvd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:16:
Graag wil ik morgen mijn kleine 2e hands stringomvormer ophangen, kom ik er achter dat er een stekkerverbinding mist. Voor mij zijn dit de eerste panelen en omvormer die op het huis komen om kennis te maken met het aansluiten van PV panelen. Dit is een stekker die mij niet direct bekend voorkomt. Het gaat om deze aansluiting op de omvormer;

Omvormer is een Solis 700 4g.

[Afbeelding]

Na een google ronde leek dit mij de goede stekker, klopt dit?

Koppeling RST® CLASSIC Serie 230 V 3-polig Wieland 99.449.6046.6
https://www.conrad.nl/p/k...tm_campaign=shopping-feed

[Afbeelding]
Als je bij Farnell kan bestellen kan je een bijna identiek setje vinden, dan wel ff de plug in de behuizing ook veranderen.
Heb ik gedaan voor een Steca 4k2
item
1618949
https://nl.farnell.com/wi...25/dp/1618949?ost=1618949
en
1618940
https://nl.farnell.com/wi...mm/dp/1618940?ost=1618940

samen voor minder dan E25 in de BTW.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
plaspvd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:38:
@reneeke1970 dat is behoorlijk vervelend! Weet je toevallig wat voor een stekker het is? Welke stekker had jij in gedachte of raad je aan voor een nieuwe aansluiting? Ik ga de omvormer zo open schroeven om te kijken hoe het aangesloten zit.
Ben de naam even kwijt, geheugen word slecht haha, zal straks even zoeken.
Maar ik moet hem ook nog open maken om te kijken wat er past, ik hoop er eigenlijk gewoon een vaste kabel aan vast te kunnen maken, vanaf die chassis plug lopen ook kabels naar een print of iets dergelijks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Andre1973 Helaas heb ik bij Farnell geen account, ga kijken of ze deze bij conrad of reichelt oid hebben. Bedankt voor het mee zoeken.

Heb de omvormer open geschroeft, het is deze aansluiting; RST25I3S, is dat dezelfde als een RST25I3 (zonder S)?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nqQ6SWB.jpg

zou deze dan kunnen passen? Anders ga ik inderdaad voor de optie van Andre1973.

https://www.amazon.nl/dri...5I3&qid=1614852223&sr=8-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
JohnW1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:33:
[...]

Dank u en alle andere voor de reacties.
Mijn huidige energiecontract is as we speak afgelopen dus dan kan ik deze mooi gaan aanpassen. Is de naam leidend en kan ik wel hetzelfde rekeningnummer hanteren of dit beter van niet?
Hou er rekening mee dat misschien gedeeltelijk je ontvangen BTW van je oude set moet terugbetalen. Die onderneming stopt namelijk als je geen zelf energiecontract meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:23
jobr schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:20:
[...]

Hou er rekening mee dat misschien gedeeltelijk je ontvangen BTW van je oude set moet terugbetalen. Die onderneming stopt namelijk als je geen zelf energiecontract meer hebt.
Yeah right......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:20:
En dan mag de nieuwe BTW-ondernemer die 'de zaak' heeft overgenomen die BTW weer aftrekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:17
Is dat serieus de makkelijkste manier?
KOR opzeggen, nieuwe installatie declareren en weer KOR aanvragen kan niet?
(3 jaar lang aangifte doen, hoeveel werk is dat nou?)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Geen idee... zou zo niet weten wat 't verbiedt, dat betekent niet meteen dat 't ook echt kan / mag / makkelijk goed gaat.. Sowieso niet bijster competent gebleken die BD PV afdeling, dus tja..

KOR kun je pas opzeggen na X jaar (3 dacht ik?) erin en dan per eerstvolgende 1/1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 23:46
Ik zat vandaag eens naar de grafieken te kijken van mijn SMA Tripower, en het viel mij op dat de omvormer eerst 'aan' gaat (lees, hij gaat gegevens produceren). Voordat er stroom wordt omgevormd naar de AC kant, wordt de DC kant eerst 'opgewarmd' van ~480 naar ~550V. Zodra er stroom wordt omgevormd, zakt de DC kant in naar ~420V, waarna deze weer langzaam doorstijgt naar ~500V.

Is dit normaal gedrag, en weet iemand misschien wat meer details over hoe dit werkt? Ben benieuwd naar de engineering hierachter :D

Hier de output van vandaag (grijze dag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQp1-O9nffjlJKCoYj5bSQCX_nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qVXRNuq6umnH1L8lQs03wyGt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Afkoeltijd van 3jaar inderdaad wat ik zo begrepen heb. De andere kant op ook schijnbaar, dus 3jaar wachten tot je weer aan kan vragen.

Mijn panelen op ZW zijn in 2017 gelegd, maar wil nu ook NO vol leggen en in mijn zoektocht kwam ik dit tegen.

Als je de route kiest van andere naam op de energienota, moet dat ook kloppen met de factuur van de nieuwe installatie uiteraard.
Scheelt wel weer aangifte doen voor 3 jaar lang.
Is misschien in het begin wat gedoe, maar dan ben je ook klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ernste schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:22:
Ik zat vandaag eens naar de grafieken te kijken van mijn SMA Tripower, en het viel mij op dat de omvormer eerst 'aan' gaat (lees, hij gaat gegevens produceren). Voordat er stroom wordt omgevormd naar de AC kant, wordt de DC kant eerst 'opgewarmd' van ~480 naar ~550V. Zodra er stroom wordt omgevormd, zakt de DC kant in naar ~420V, waarna deze weer langzaam doorstijgt naar ~500V.

Is dit normaal gedrag, en weet iemand misschien wat meer details over hoe dit werkt? Ben benieuwd naar de engineering hierachter :D

[Afbeelding]
De hogere spanning VOORdat de omvormer start is de Voc spanning.
Als de omvormer dan werkelijk gaat leveren, zakt het voltage in, en dat noemt men de Vmpp spanning.
Hier gaat de omvormer regelen, en zal hij steeds een optimaal mpp punt zoeken.
Vooral met schaduw kan dit voordelen opleveren met shade-fix aan
https://www.sma-benelux.c.../SMAShadeFix-TI-nl-10.pdf

Maar misschien kan @migjes of @Proton_ je hier beter meer kennis over bijspijkeren.
Ik ben al blij dat het werkt ;)

Edit: hier staan wat grafiekjes als je schaduw hebt.
Shade-fix trekt dan de DCspanning verder naar beneden, zodat de diodes in het paneel ingrijpen, reageren en zelf de beschaduwde delen op het paneel gaan bypassen, zodat de stroom door kan blijven lopen.

Edit2: die dalende piekjes telkens in de DC spanning is de mppt tracker die telkens scant.
Dat kost ietsjes opwek als je geen schaduw hebt.
Die tijd staat standaard op 360 sec en zou je groter kunnen maken als je weinig schaduw hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2021 21:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ernste schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:22:

[Afbeelding]
Dit is normaal, onbelast geeft een paneel een hogere spanning. Dit kan je terugvinden in de datasheet, in de I/V curve en bij het verschil tussen Voc en Vmpp.
Met weinig instraling is er wel spanning, maar kan er onvoldoende stroom lopen om zinvolle opwek te doen. Vermogen is immers stroom en spanning vermenigvuldigd. De omvormer checkt dit af en toe, en gaat pas stroom trekken als de opwek groter is dan het verbruik van de vermogenselektronica. Dan daalt de spanning dus een beetje.

Edit: voorbeeld curve
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1XzZwh4JyyABgAK_Lndtz2RIIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7013JwjGDNvQZAuAMMJS8LW9.png?f=fotoalbum_large
Je ziet hier op de x-as de spanning. De spanning bij 0 A stroom is niet erg sterk afhankelijk van de instraling, alle kleurtjes eindigen zo'n beetje tussen 45 en 50V.
Maar de linkergrafiek laat zien dat het maximale vermogen bij een iets lagere spanning van ca. 40V te halen is.
Dus zodra er stroom getrokken wordt en de MPPT de top van de grafiek vindt, daalt de spanning.
Op het midden van de dag wordt de instraling hoger en stijgt de spanning dus ook een beetje.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 04-03-2021 21:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Afgelopen weekend druk bezig geweest, met het volgende resultaat (mede dankzij de hulp alhier) ;

Motorfret in "Solar virus, uitbreiding op plat dak."

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Ook hier zijn de panelen op het dak gelegd! Nogmaals dank voor alle hulp die men daar heeft gegeven en ook alle informatie die hier te raadplegen valt. Mochten mensen op zoek zijn naar aanbieders in Limburg dan kan ik waarschijnlijk wel helpen aangezien ik er veel te veel heb aangeschreven en op bezoek heb gehad O-)

Ninjetsu in "Advies dak grotendeels vol leggen met zonnepanelen"

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0x1QIj1-wgFfs9VYyvMjdWLg84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLzf6swX1XxaEkYulbA3yYKv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ziet er strak uit :). Is het kleurverschil een optische illusie of zijn er echt blauwige en meer zwarte panelen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Termy schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Ziet er strak uit :). Is het kleurverschil een optische illusie of zijn er echt blauwige en meer zwarte panelen?
Nee het klopt dat er kleurverschil is, dat is al doorgegeven en daar gaan ze mee aan de slag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12

Gerco-M

mijn tornado res.

Mooi gelukt!! Netjes vol gelegd ook, ziet er heel goed uit. d:)b

Flinke bak opbrengst denk ik ook met zoveel panelen. Ik heb je nog helpen tellen hoeveel er zouden passen maar ik weet zo niet meer hoeveel, maar het is wel de moeite waard :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Gerco-M schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:59:
Mooi gelukt!! Netjes vol gelegd ook, ziet er heel goed uit. d:)b

Flinke bak opbrengst denk ik ook met zoveel panelen. Ik heb je nog helpen tellen hoeveel er zouden passen maar ik weet zo niet meer hoeveel, maar het is wel de moeite waard :P
Thanks! Ik had dit niet zelf gekund of gedaan, daar twijfelde ik eerst nog over :+

26 x 360 Longi panelen op een 10K SolarEdge omvormer. Blij dat ik dat gedaan heb want er zit wel wat schaduwwerking rond de dakkapel en achter de airco unit. Daarnaast kan ik nu ook zien dat er verschil zit in opbrengst tussen de dakvlakken ivm de verschillende dakhelling, dat lost SolarEdge ook netjes op :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:28
Ik was aan het rond kijken op het forum m.b.t. het mogelijk verplicht vervangen van je ferraris meter is daar al wat over bekend. Zal wel ergens besproken zijn/worden kan het alleen niet vinden.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:36

twain4me

Snarfie31 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:20:
Ik was aan het rond kijken op het forum m.b.t. het mogelijk verplicht vervangen van je ferraris meter is daar al wat over bekend. Zal wel ergens besproken zijn/worden kan het alleen niet vinden.
Nog niet, maar mochten ze ooit iets gaan doen aan salderen wordt dit meegenomen in de wet.
op dit moment staat de wet die het zou regelen in de ijskast ivm demissionaire regering, e.e.a. is dus afhankelijk van de verkeizingen :)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-03-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Heel veel gelezen maar kan niet het antwoord vinden, daarom deze vraag:

Stel je hebt 10 panelen van 340Wp in serie, die in de volle zon liggen.
Stel dat ze (op een bepaald moment) 300 W per stuk leveren, samen dus 3000 Watt.

Stel dat één paneel (tijdelijk) compleet in de schaduw komt te liggen, levert dan de string 9x300=2700 Watt? Of is het lager?

Ik denk namelijk: de bypass diodes zitter en niet voor niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@rokas De bypassdiodes dissiperen een paar watt, dus het totaal ligt iets onder 2700W.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 06:30
Afgelopen dinsdag kwamen ze eindelijk langs nadat de eerste afspraak ik verzet ivm de sneeuw val :)
Het gaat om een installatie met 24x360Wp panelen op een solaredge systeem met 7Kw 3F omvormer.

Gekozen voor een Solaredge systeem vanwege enkele objecten zoals 3 bomen die lichtjes schaduw veroorzaken.

Alles is gemonteerd op een flatfix montage systeem in een 8X3 opstelling.

https://pvoutput.org/list.jsp?sid=81795

Flatfix gemonteerd en ballast toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dW07CfOtGl2mNMkECa_KibSDcA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi1CFgYHHwzviF5WlnlLdsWJ.jpg?f=fotoalbum_small

Eerste panelen zitten gemonteerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJUFLQzZ27LaDQkcr4SoVqgyULE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi2lAKsXTs7gQ2rnkL1x106G.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha7xj9lzLfdB1eDSkIQ9u95rPC8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUWunS97U89WxdOIbeIpclkM.jpg?f=fotoalbum_small

complete array vanaf zolder dakkapel gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JW0S91Mf8zHuAu0XB_QC-kXmqE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqNYkrM10nv1EASDd9kc5JSU.jpg?f=fotoalbum_small

Omvormer op zolder in de "technische ruimte" waar ook alle netwerk apparatuur komt te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lrhs6dETx4IowrKe7hTQXYOcX2I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byNNmSsxsKtmx9NpYhApf7vY.jpg?f=fotoalbum_small

Op of aanmerkingen hoor ik graag ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
BertusB404 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:52:
(3 jaar lang aangifte doen, hoeveel werk is dat nou?)
Het probleem is niet het doen van de aangifte, dat is niet veel werk inderdaad.
Maar daarna volgt de aanslag die je moet betalen :)

[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 05-03-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
jobr schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:28:
[...]

Het probleem is niet het doen van de aangifte, dat is niet veel werk inderdaad.
Maar daarna volgt de aanslag die je moet betalen :)
Boel op naam van de vrouw zetten dus, check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagenotfound
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10-2021
rokas schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:56:
Heel veel gelezen maar kan niet het antwoord vinden, daarom deze vraag:

Stel je hebt 10 panelen van 340Wp in serie, die in de volle zon liggen.
Stel dat ze (op een bepaald moment) 300 W per stuk leveren, samen dus 3000 Watt.

Stel dat één paneel (tijdelijk) compleet in de schaduw komt te liggen, levert dan de string 9x300=2700 Watt? Of is het lager?

Ik denk namelijk: de bypass diodes zitter en niet voor niets in.
Helaas, die vlieger gaat niet op. Heb je een klassiek stringsysteem (zonder optimizers) en ligt er 1 paneel volledig in de schaduw dan werkt dat net zo ernstig negatief als bijvoorbeeld als 1 lege batterij die in serie ligt met volle batterijen in je Gameboy (of ander apparaat natuurlijk)...: het geheel presteert dan niet of zeer slecht. Dit wegens de weerstand in dat ene paneel...

Het totale verlies is dus niet 1/10e maar vele malen groter en hangt uiteindelijk van de soort schaduw af (volledig of gedeeltelijk), hoe deze op je paneel valt (horizontaal, verticaal, diagonaal, verspreid bijv. takken) en hoe dat paneel dan ligt (portrait of landscape).

De bypass diodes hebben enkel enigszins positief nut bij specifieke omstandigheden: bijvoorbeeld landscape geplaatst in rijen achter elkaar op plat dak. Als de zon heel laag staat kan er dan 1 vd 3 rijen aan cellen in je panelen zelf (onderste rij cellen) in de schaduw komen te liggen van de rij ervoor. In dat geval presteert dat paneel nog wel over de bovenste twee rijen cellen. Daarom bij plat dak zuidopstelling de onderlinge afstand nooit te klein maken. Dan presteren minder panelen met grotere tussenafstand mogelijk zelfs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagenotfound
tolunaygul12 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:14:
Afgelopen dinsdag kwamen ze eindelijk langs nadat de eerste afspraak ik verzet ivm de sneeuw val :)
Het gaat om een installatie met 24x360Wp panelen op een solaredge systeem met 7Kw 3F omvormer.

Gekozen voor een Solaredge systeem vanwege enkele objecten zoals 3 bomen die lichtjes schaduw veroorzaken.

Op of aanmerkingen hoor ik graag ! 8)
Ziet er netjes uit, je hebt de ruimte optimaal benut ;) Schoonmaken wordt wel een uitdaging zo, zonder tussenruimte tussen de rijen.

Ligt alles nu in 1 string (zo lijkt het op de foto?!)
Het lijkt of je omvormer wel twee ingangen heeft...
Gezien de hoeveelheid panelen verbaast mij dan wel dat het allemaal op 1 string zit. Één string apart voor oost en één string apart voor west georiënteerde panelen is dan toch fijner lijkt mij.

Maar hoe ernstig is die schaduw? Mosterd na de maaltijd hoor; mogelijk was je iets goedkoper uit met een dual string systeem (met een SMA of Goodwe) inclusief Tigo optimizers op enkel de panelen die significant last hebben van de schaduw (dus niet enkel op momenten dat er toch amper vermogen uit komt zoals bij zeer laagstaande zon hartje winter... immers is verlies op een paar wattjes op jaarbasis gezien natuurlijk 0,0 verlies...) :*)

[ Voor 13% gewijzigd door pagenotfound op 05-03-2021 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
pagenotfound schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:58:
[...]

Helaas, die vlieger gaat niet op. Heb je een klassiek stringsysteem (zonder optimizers) en ligt er 1 paneel volledig in de schaduw dan werkt dat net zo ernstig negatief als bijvoorbeeld als 1 lege batterij die in serie ligt met volle batterijen in je Gameboy (of ander apparaat natuurlijk)...: het geheel presteert dan niet of zeer slecht. Dit wegens de weerstand in dat ene paneel...

Het totale verlies is dus niet 1/10e maar vele malen groter en hangt uiteindelijk van de soort schaduw af (volledig of gedeeltelijk), hoe deze op je paneel valt (horizontaal, verticaal, diagonaal, verspreid bijv. takken) en hoe dat paneel dan ligt (portrait of landscape).

De bypass diodes hebben enkel enigszins positief nut bij specifieke omstandigheden: bijvoorbeeld landscape geplaatst in rijen achter elkaar op plat dak. Als de zon heel laag staat kan er dan 1 vd 3 rijen aan cellen in je panelen zelf (onderste rij cellen) in de schaduw komen te liggen van de rij ervoor. In dat geval presteert dat paneel nog wel over de bovenste twee rijen cellen. Daarom bij plat dak zuidopstelling de onderlinge afstand nooit te klein maken. Dan presteren minder panelen met grotere tussenafstand mogelijk zelfs beter.
Wil niet eigenwijs zijn, wil juist leren. Maar mijn technische gevoel zegt het volgende (uitgaande van traditioneel systeem zonder optimizers):

Zonnepanelen in een string (serieschakeling) is eigenlijk een aaneenschakeling van stroombronnen, en ieder paneel levert een bepaalde spanning. Doordat je ze in serie zet is de spanning (van de string) gelijk aan het aantal panelen x spanning per paneel. De stroom blijft gelijk ongeacht het aantal panelen.

Als je het nauwkeriger beschouwd dan is een paneel weer een string in het klein. Want een zonnepaneel bestaat uit vele (bijvoorbeeld 60) zonnecellen. Al die cellen staan in serie. Iedere zonnecel is een stroombron. Hoe meer zonnecellen een paneel heeft (60/72) hoe hoger de spanning van het paneel, maar de stroom blijft onveranderd.

Een zonnepaneel heeft (doorgaans) drie "strings" van zeg 20 zonnecellen. Per sectie (bijv. 20 cellen) is een bypass diode aangebracht die parallel staat aan die 20 cellen.

Krijgt één sectie een schaduw, dan zal (populair gezegd) de bypass diode die parallel staat over die sectie , die sectie uitschakelen (eigenlijk kortsluiten via een pn overgang in de diode) waardoor het paneel niet 60 cellen in serie heeft maar bijvoorbeedl 40.

Als die 40 cellen evenveel zon krijgen als alle andere panelen dan is daalt alleen de spanning van de gehele string met een spanning die gelijk is aan de spanning die de uitgevallen sectie normaal gesproken opleverd. De stroom blijft wel gelijk en omdat vermogen = stroom x spanning en de spanning iets lager is geworden zal het vermogen van de gehele string iets lager worden (iets, pro rato).

Als één paneel compleet in de schaduw ligt, dan vallen drie secties (60 cellen) uit. Dus dan is de spanning flink lager (in mijn voorbeeld met 10 panelen 10%) dus het vermogen daalt dan ook met 10% (immers de stroom blijft gelijk, de spanning zakt met 10% en P=IxU.

Ik zie geen enkel verschil tussen het uitvallen van één of twee secties (20 of 40 cellen) in een paneel door schaduw of een heel paneel desnoods drie hele panelen. Het vermogen neemt gewoon evenredig af.

Opmerking: natuurlijk hebben de diodes een drempelspanning die zal wel 0,3 Volt zijn (hoop ik anders is het 0,7 Volt) maar dat zijn (op het vermogen van de hele string) verwaarloosbare verliezen.

Het gaat mij nu even om het principe. Dat een schaduw heel vervelend kan vallen (over de lange of korte kant) en wat voor consequenties dit heeft is belangrijk te realiseren maar is nu even niet relevant.

Ik wil gewoon weten of mijn gedachtegang correct is en wellicht zie ik iets over het hoofd (daarom stel ik de vraag juist).

Het gaat er mij uiteindelijk om of ik een string koop met 10 panelen die de hele dag in de zon liggen zonder schaduw, of de string iets langer maak en voor 12 panelen kies, maar op de laatste twee panelen tijdelijk een schaduw krijgen (gedurende bijvoorbeeld een uur), en dat die string van 12 panelen, gedurende dat uur, dan presteren gelijk aan een sting van 10 panelen. Of dat het significant minder is (maar dan begrijp ik dat technisch niet gezien de bypass diodes).

ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoop dat andere er ook wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Laatst online: 26-09 06:30
pagenotfound schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:09:
Ziet er netjes uit, je hebt de ruimte optimaal benut ;) Schoonmaken wordt wel een uitdaging zo, zonder tussenruimte tussen de rijen.
je kan er redelijk goed bij vanaf links en rechts, zacht borsteltje op een lange stok en poetsen maar :P
Ligt alles nu in 1 string (zo lijkt het op de foto?!)
Het lijkt of je omvormer wel twee ingangen heeft...
Gezien de hoeveelheid panelen verbaast mij dan wel dat het allemaal op 1 string zit. Één string apart voor oost en één string apart voor west georiënteerde panelen is dan toch fijner lijkt mij.
het is inderdaad 1 string aangesloten op de omvormer 2 ingangen heeft.
Geeft het nog extra voordelen dat ze apart aangesloten zouden zitten ?
Maar hoe ernstig is die schaduw? Mosterd na de maaltijd hoor; mogelijk was je iets goedkoper uit met een dual string systeem (met een SMA of Goodwe) inclusief Tigo optimizers op enkel de panelen die significant last hebben van de schaduw (dus niet enkel op momenten dat er toch amper vermogen uit komt zoals bij zeer laagstaande zon hartje winter... immers is verlies op een paar wattjes op jaarbasis gezien natuurlijk 0,0 verlies...) :*)
De 4 panelen helemaal links werken volgens de monitoring ietsje minder als de rest, Ik verwacht dat dat lager gaat worden als er bladeren gaan groeien aan de boom. Vandaar de keuze voor dit systeem ( deels op advies van installateur )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:19
Proton_ schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:52:
@rokas De bypassdiodes dissiperen een paar watt, dus het totaal ligt iets onder 2700W.
Ongeveer 6W minder als je 3 bypass diodes per paneel hebt. In totaal 1V verlies bij 6A.

@rokas, je redenering klopt, behalve dan dat het vervangingsschema voor een zonnecel naast stroombron en interne weerstanden ook nog een parallele diode bevat die de open spanning beperkt tot zo'n 0.75V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12

Gerco-M

mijn tornado res.

rokas schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Wil niet eigenwijs zijn, wil juist leren. Maar mijn technische gevoel zegt het volgende (uitgaande van traditioneel systeem zonder optimizers):

Zonnepanelen in een string (serieschakeling) is eigenlijk een aaneenschakeling van stroombronnen, en ieder paneel levert een bepaalde spanning. Doordat je ze in serie zet is de spanning (van de string) gelijk aan het aantal panelen x spanning per paneel. De stroom blijft gelijk ongeacht het aantal panelen.

Als je het nauwkeriger beschouwd dan is een paneel weer een string in het klein. Want een zonnepaneel bestaat uit vele (bijvoorbeeld 60) zonnecellen. Al die cellen staan in serie. Iedere zonnecel is een stroombron. Hoe meer zonnecellen een paneel heeft (60/72) hoe hoger de spanning van het paneel, maar de stroom blijft onveranderd.

Een zonnepaneel heeft (doorgaans) drie "strings" van zeg 20 zonnecellen. Per sectie (bijv. 20 cellen) is een bypass diode aangebracht die parallel staat aan die 20 cellen.

Krijgt één sectie een schaduw, dan zal (populair gezegd) de bypass diode die parallel staat over die sectie , die sectie uitschakelen (eigenlijk kortsluiten via een pn overgang in de diode) waardoor het paneel niet 60 cellen in serie heeft maar bijvoorbeedl 40.

Als die 40 cellen evenveel zon krijgen als alle andere panelen dan is daalt alleen de spanning van de gehele string met een spanning die gelijk is aan de spanning die de uitgevallen sectie normaal gesproken opleverd. De stroom blijft wel gelijk en omdat vermogen = stroom x spanning en de spanning iets lager is geworden zal het vermogen van de gehele string iets lager worden (iets, pro rato).

Als één paneel compleet in de schaduw ligt, dan vallen drie secties (60 cellen) uit. Dus dan is de spanning flink lager (in mijn voorbeeld met 10 panelen 10%) dus het vermogen daalt dan ook met 10% (immers de stroom blijft gelijk, de spanning zakt met 10% en P=IxU.

Ik zie geen enkel verschil tussen het uitvallen van één of twee secties (20 of 40 cellen) in een paneel door schaduw of een heel paneel desnoods drie hele panelen. Het vermogen neemt gewoon evenredig af.

Opmerking: natuurlijk hebben de diodes een drempelspanning die zal wel 0,3 Volt zijn (hoop ik anders is het 0,7 Volt) maar dat zijn (op het vermogen van de hele string) verwaarloosbare verliezen.

Het gaat mij nu even om het principe. Dat een schaduw heel vervelend kan vallen (over de lange of korte kant) en wat voor consequenties dit heeft is belangrijk te realiseren maar is nu even niet relevant.

Ik wil gewoon weten of mijn gedachtegang correct is en wellicht zie ik iets over het hoofd (daarom stel ik de vraag juist).

Het gaat er mij uiteindelijk om of ik een string koop met 10 panelen die de hele dag in de zon liggen zonder schaduw, of de string iets langer maak en voor 12 panelen kies, maar op de laatste twee panelen tijdelijk een schaduw krijgen (gedurende bijvoorbeeld een uur), en dat die string van 12 panelen, gedurende dat uur, dan presteren gelijk aan een sting van 10 panelen. Of dat het significant minder is (maar dan begrijp ik dat technisch niet gezien de bypass diodes).

Naar mijn ervaring werken de bypass diodes in de panelen heel goed tegenwoordig. En kunnen heel goed detecteren of ze moeten "meedoen" in de string of dat ze zeggen "ik doe even niet mee". Ik heb op mijn dak 2 strings van 15 panelen elk (zelfde dakhoek) en had in de winter soms een paneel of meer in de schaduw en kon perfect zien dat de rest van de string kwa vermogen precies overeenkomt met "totaal minus schaduwpanelen". En ik heb dit gezien bij zeer lage vermogen van 200 watt, maar ook een hoog vermogen van 7000 watt. Ik had nog plek over voor een paneel wat vaak schaduw gaat krijgen (dakkapel) maar ga die toch erbij leggen want de string gaat er niet onder lijden denk ik.

Wellicht dat oudere panelen minder minder slimme bypassdiodes hadden, of zelfs geen, maar ik zie in elk geval bij mijn systeem dat het tegenwoordig heel goed werkt. Of het binnen een paneel ook goed werkt dat een gedeelte ook afgeschakeld wordt vind ik al niet eens boeiend. Schaduw is immers schaduw en bypassdiodes (of Solaredge!) kunnen daar geen zon van maken.

Maar het zou dus best kunnen dat dit wel verschild per paneel, of per omvormer. Die moet ook maar net met MPPT tracker de bypass diodes aanzetten om uit te schakelen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagenotfound
tolunaygul12 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:17:
[...]
je kan er redelijk goed bij vanaf links en rechts, zacht borsteltje op een lange stok en poetsen maar :P

[...]
het is inderdaad 1 string aangesloten op de omvormer 2 ingangen heeft.
Geeft het nog extra voordelen dat ze apart aangesloten zouden zitten ?

[...]
De 4 panelen helemaal links werken volgens de monitoring ietsje minder als de rest, Ik verwacht dat dat lager gaat worden als er bladeren gaan groeien aan de boom. Vandaar de keuze voor dit systeem ( deels op advies van installateur )
Nice! Ja, met zo'n el cheapo borstel van de toolsta****. Werkt prima. Dezelfde verkopen ze geloof ik bij de act*** Geen schoonmaakmiddelen gebruiken, gewoon water (liefst gedemineraliseerd). Kraanwater gebruikt? Dan ff stok met een doek erover om ze te drogen o.i.d.
Één keer per jaar doen, in maart. Met zwakke hellingshoek blijft er onderaan op onderste rij cellen toch wat zooi achter die zich ophoopt, is mijn ervaring (ook flatfix fusion, 13 graden).

1 string kan wel zie ik nu. Is zelfs optimaal qua DC voltage. Nominaal DC voltage van je 3 fase omvormer is 750 volt (maximaal 900 volt). Met jouw 24 panelen zit je zo goed als exact aan die 750, is de zgn. sweet spot. Omvormer presteert dan meest efficiënt. Ga je twee strings maken dan kun je oost en west splitsen... Wat het voordeel is? Denk eigenlijk geen. DC voltage per string is dan lager, de vraag is wat dat met efficiëntie doet. Niet heel spannend denk ik. Je kunt dan misschien wel mooi prestaties per ligging monitoren, qua grafieken enzo (als je dat leuk vindt). Ik heb geen ervaring met Solar Edge, weet niet hoe feilloos optimizers werken als oost en west op dezelfde string zitten. Als het werkt zoals ze adverteren dan zit je prima op 1 string.

Lekker zo laten dus :) (ik heb niets gezegd in vorige post haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Wat is trouwens de idealen hoek om panelen op het zuiden te leggen op een plaat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagenotfound
Adriaan71 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:38:
Wat is trouwens de idealen hoek om panelen op het zuiden te leggen op een plaat dak?
Google eens op "tabel van hespul" :)

N.b.: maar hoe groter de hoek, hoe groter de te hanteren rijafstand om verlies door schaduw van de voorliggende rij panelen zoveel mogelijk te voorkomen... Om die reden kan oost/west opstelling interessant zijn, mocht je platte dak niet groot genoeg zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door pagenotfound op 05-03-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of @Adriaan71 leest dat stukje van de startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagenotfound
rokas schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Van leren word je ook eigenwijs hoor ;)
Zonder dollen: een heldere uitleg over het effect van schaduw op een stringsysteem en wat de diodes dan voor effect hebben, kun je hier vinden (vanaf "deel 2"): https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

Ja, ook het merk omvormer doet ertoe. Schaduw management ja of nee? SMA (of Goodwe). Die stoppen niet met hun mppt sweep bij de eerste beste "bult" maar kijken verder dan bv. een Trannergy, Omnik, Growatt (of die moeten inmiddelss ook schaduw management optie in hun mppt hebben, weet ik niet). Maar zelfs dan zou ik "significante" schaduw bij een stringsysteem zonder optimizers mijden.

Met de wijsheid van die uitleg, vervolgens kijkend naar jouw duidelijke "waar het mij om gaat", zou ik persoonlijk zonder twijfel kiezen voor 10 panelen zonder schaduw i.p.v. 12 w.v. 2 schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eventjes iets anders dan je huis-tuin-en-keuken PV. Een inkijkje in een hoogvermogens zonneweide en de omvormer ervan, omdat er een fase uitgebrand is.

Video is in het duits.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:08
pagenotfound schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:25:
[...]Wat het voordeel is? Denk eigenlijk geen. DC voltage per string is dan lager, de vraag is wat dat met efficiëntie doet. Niet heel spannend denk ik. Je kunt dan misschien wel mooi prestaties per ligging monitoren, qua grafieken enzo (als je dat leuk vindt). Ik heb geen ervaring met Solar Edge, weet niet hoe feilloos optimizers werken als oost en west op dezelfde string zitten. Als het werkt zoals ze adverteren dan zit je prima op 1 string.

Lekker zo laten dus :) (ik heb niets gezegd in vorige post haha)
Dat blijkt :F want de spanning van de panelen heeft bij SolarEdge helemaal niks met de benodigde 750V stringspanning (3-fase omvormer) te maken....

@tolunaygul12 minimaal aantal optimizers in 1 string bij een 3-fase SolarEdge is 14 of 16 stuks (afhankelijk van type optimizer), dus 2 stringen kan niet, alle 24 in 1 string is dus goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 06-03-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pagenotfound schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:03:
[...]

Met de wijsheid van die uitleg, vervolgens kijkend naar jouw duidelijke "waar het mij om gaat", zou ik persoonlijk zonder twijfel kiezen voor 10 panelen zonder schaduw i.p.v. 12 w.v. 2 schaduw.
Toch wel het domste advies wat ik hier in tijden heb gezien....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rokas houd gewoon vast aan je eigen gedachtengang want je zit op het juiste pad. Mocht het toch verkeerd uitpakken is het met een paar tientjes opgelost door twee optimiser te plaatsen of desnoods die twee op eigen micro omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

De Trina Vertex van 395Wp en 400Wp zijn binnenkort leverbaar bij J en M zonnepanelen. Dat zijn (volgens mij) de eerste [edit: betaalbare] panelen van dit vermogen met een lengte onder de 1,80m, namelijk 1754mm.

Ik dacht dat die wel interessant zouden zijn, zeker gezien de prijs van €136,00 voor de 400Wp, voor m'n oostwestopstelling die ik voor ogen heb. Maar daar waar de lengte goed is, gaat het mis bij de breedte (of voor landscape: hoogte). Deze is namelijk maar liefst 1096mm. Dat is ruim 5cm groter dan menig ander paneel.

Door deze extra breedte passen ze niet in de het oostwestsysteem dat ik wil, Solarstell Connect Project OW 500155: maximaal 1055mm. Jammer, want dit systeem heeft een hart-op-hartafstand van slechts 2080mm. Terug naar de tekentafel dus om te zien of deze panelen wel met een ander systeem op m'n dak passen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:08
@Pinobigbird de 1e betaalbare 400Wp onder die lengte bedoel je dan zeker? Deze Sunpower maxeon3 400Wp bestaan al een tijdje en zijn 1,69m lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

Rouske schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:12:
@Pinobigbird de 1e betaalbare 400Wp onder die lengte bedoel je dan zeker? Deze Sunpower maxeon3 400Wp bestaan al een tijdje en zijn 1,69m lang.
True. Ik kende die al wel, maar met een prijs van €379 bijna driemaal zo duur en daarom totaal niet interessant voor de meesten.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:26:
[...]

Inderdaad.
Dit topic vanochtend teruglezend dacht ik even dat we weer in 2015 waren.

Met de tegenwoordige stringomvormers met schaduw management (vrijwel alle en zeker alle goedkope chinese) is het hebben van een paar af en toe beschaduwde panelen geen enkel probleem meer.

De diodes op de panelen zijn op zich niet slim geworden (het blijven diodes), dat is de omvormer.

En ja je kunt allerlei theoretische verhandelingen houden over dat je hier en daar nog een procentje laat liggen, om die er uit te halen zijn de oplossingen direct een stuk duurder, zodat dit vrijwel nooit uit kan.

Een extra paneel plaatsen ondanks partiele schaduw kan meestal ook gewoon uit, omdat een extra paneel los relatief weinig kost. De meeste schaduw is op de momenten dat de zon laag staat en daar moet je het toch niet van hebben. Schaduw management van de omvormer zorgt er vervolgens voor dat de rest van de string zijn werk ten alle tijde onverstoord kan doen.

Waar in 2015 optimizers nog een goede aanvulling waren voor schaduw op panelen, zijn ze tegenwoordig alleen nog maar nodig voor speciale gevallen, bv verschillende oriëntatie, monitoring etc.

(Het argument aangehaald in de link hierboven van de kleine verschillen in panelen heeft ook een enorme baard van onzin , je kunt prima panelen die een beetje van elkaar verschillen in dezelfde string hebben, als ze maar ongeveer hetzelfde aantal amperes leveren bij dezelfde instraling. En dan komt het niet op het laatste procentje. Ze hebben dan wel een optimaal punt, met een 1% lagere stroom en 1% hoger voltage of omgekeerd leveren ze nog steeds vrijwel even veel. Pas als dat significant meer uit elkaar gaat lopen ga je wat verliezen.)

Enige echte issue wat er is met die diodes is of ze daadwerkelijk 25 jaar in en uitschakelen gaan overleven... Maar goed, dag geldt ook voor een optimizer... Of een omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
Momentele opbrengst 25% hoger dan gisteren bij staalblauwe hemel!

Ik zie nu iets heel bijzonders. Gisteren was het hier de hele dag strakblauw, met bijbehorende hoge opbrengst. Om 11 uur schommelde die toen rond de 6200 W.
Momenteel is het licht bewolkt, en ik verwachtte dus ook een wat lagere opbrengst. Maar die is nu maar liefst 7800 W. :o
Die extra opbrengst komt voor het grootste deel van het dakvlak in de schaduw (westzijde), die door de lichte bewolking toch nog 1500 W (68W per paneel van 315 Wp) opbrengt. Nooit verwacht dat een dakvlak in de schaduw nog zo'n hoge opbrengst zou kunnen hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Strooilicht ftw :). Ik zie hier ook duidelijk dat met diffuus licht de oriëntatie en zelfs partiële schaduw niet meer uitmaakt en alles evenveel opwekt op m'n platte oost/west opstelling. Vooralsnog heb ik niet gezien dat ze meer doen dan bij heldere lucht, echter. Maar goed, ik zit maar op 13 graden helling dus het is niet alsof west nu niks doet bij heldere hemel (wel veel minder, uiteraard).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kleine kantteken over de wondere wereld van de bypase diodes, je komt het nog steeds wel eens als voorwaarde tegen in de garantie bepalingen van de paneelfabrikanten ze zien het als fout systeem ontwerp om zeg maar te ontwerpen op de bypasediode, dus voor mensen die heel blij worden van garantie is het niet echt een optie ;) aan de andere kant er zijn ook panelen waar de bypase diode by default buiten de garantie valt.
Maar ook daar is een verschuiving
volgens mij was het longi die geen beperkingen meeer had een jaar geleden was dat nog uitzondelijk, waarschijnlijk zijn er nu meer.

harde eigenlijk min of meer voorspelbare schaduw kan je prima oplossen met schaduwmanagment en bypasediodes. dakkapelen schoorstenen etc, in mijn geval was het een steiger, en het werkt allemaal prima. je string moet alleen niet met hangen en wurgen de minimale mppt spanning halen.

[ Voor 35% gewijzigd door twain4me op 06-03-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:41
Snelle vraag tussendoor....
Zonnepanelen sinds afgelopen augustus, echter mijn contract loopt tot 1 mei.
Als ik een naar een nieuwe leverancier gaat per 1 mei heeft het bepaalde invloed voor mijn saldering? Ik dacht ooit gelezen hebben dat salderen mag alleen 1 keer per jaar....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagenotfound
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:26:
[...]

Jongen toch... Alles wat afwijkt van jouw mening of idee is direct "dom"? Jij bent werkzaam in de branche en denkt dat dit forum alleen is voor mensen die de wijsheid in pacht hebben? Ik heb geen advies gegeven. Daarnaast heb je vast ook deze woorden van rokas gemist: "(uitgaande van traditioneel systeem zonder optimizers)"

Even goed lezen vriend, en nadenken voordat je zo lomp reageert |:(

[ Voor 16% gewijzigd door pagenotfound op 06-03-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:19
Andere kanttekening; bypass diodes en schaduwmanagement hebben natuurlijk ook hun beperkingen. Een diode per 20 cellen gaat pas geleiden als de omkeerspanning over de slechte cellen boven de resterende opwekspanning uitkomt. En je moet de diode in geleiding houden. Met alle 20 cellen in de schaduw gaat dat veel sneller dan met enkele cellen in de schaduw. Een optimiser doet dat per paneel, maar met schaduwmanagement gaat dat over alle panelen tegelijk; dat kan niet even goed werken. Het feit dat je er doorgaans weinig last van hebt, komt denk ik omdat schaduw meestal optreedt als de zon toch al niet sterk is. Het verschil tussen 10% opwek en minder a.g.v. schaduw is hooguit 10% :-)

Maak je over het schakelen van diodes geen zorgen; ze schakelen met gemak miljarden keren terwijl er per dag misschien 1 of 2 keer wat schaduw voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
Andrehj schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:17:

Ik zie nu iets heel bijzonders. Gisteren was het hier de hele dag strakblauw, met bijbehorende hoge opbrengst. Om 11 uur schommelde die toen rond de 6200 W.
Momenteel is het licht bewolkt, en ik verwachtte dus ook een wat lagere opbrengst. Maar die is nu maar liefst 7800 W. :o
Die extra opbrengst komt voor het grootste deel van het dakvlak in de schaduw (westzijde), die door de lichte bewolking toch nog 1500 W (68W per paneel van 315 Wp) opbrengt. Nooit verwacht dat een dakvlak in de schaduw nog zo'n hoge opbrengst zou kunnen hebben.
Toevallig kwam ik dit artikeltje afgelopen week tegen, lijkt aardig te kloppen dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Batilan schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Toevallig kwam ik dit artikeltje afgelopen week tegen, lijkt aardig te kloppen dus :-)
Dat verhaal klopt zeker, ik heb veel verschillende richtingen en helling hoeken en met beetje bewolking doe ik het verhoudingsgewijs veel beter dan de prachtige zuid setjes die het van directe zon moeten hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

chulin schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:38:
Als ik een naar een nieuwe leverancier gaat per 1 mei heeft het bepaalde invloed voor mijn saldering? Ik dacht ooit gelezen hebben dat salderen mag alleen 1 keer per jaar....
Nee. Salderen gaat automatisch bij elke afrekening en is geen proces dat maar een keer per jaar gedan wordt. Het moment van afrekenen kan wel van belang zijn.

Je krijgt van elke leverancier een nota. Normaal na een jaar, maar als je overstapt krijg je op dat moment een nota. Het kan dan natuurlijk zijn dat je op een bepaald moment netto meer teruggeleverd hebt. Dat wordt maar tegen een laag tarief vergoed (7 cent of zo).

Dus op 1 mei stap je over, dan moet je je standen van 1 mei doorgeven en dat verbruik wordt afgerekend.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06

timovd

Voorsprong door techniek

In jouw geval waarschijnlijk niet relevant omdat je nu alleen nog de wintermaanden te pakken hebt, maar als je overproductie hebt, kan het zijn om even te wachten met overstappen. Soms krijg je maar 7 cent per kWh.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Andere kant van het verhaal is, als je geen overschot hebt, betaal je belasting over het netto geleverd. Daarom uitstellen tot je net voldoende hebt teruggeleverd als verbruikt, Die paar kWh voor 7 ct zou ik dan op de koop toe nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:56:
[...]

Andere kant van het verhaal is, als je geen overschot hebt, betaal je belasting over het netto geleverd. Daarom uitstellen tot je net voldoende hebt teruggeleverd als verbruikt, Die paar kWh voor 7 ct zou ik dan op de koop toe nemen.
Da's lekker mikken en gedoe.. voor geld wat je anders 't jaar startend 1 mei als nog bespaard.

@chulin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Gwaihir schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Da's lekker mikken en gedoe.. voor geld wat je anders 't jaar startend 1 mei als nog bespaard.

@chulin
Misschien dat het lukt om bij je nieuwe energieleverancier de betaalde belasting terug te krijgen (ODE enz.), als je op jaarbasis netto teruglevert. Maar ik zou er niet op gokken ;-). Al genoeg moeite moeten doen bij de vorige leverancier om het elk jaar alsnog terug te krijgen. Omdat 1 sept tot 31dec levering was en van 1jan tot 31 aug teruglevering. Vonden ze het nodig om van 1 sept tot 1 dec toch ODE belasting te rekenen.

Toen ze vorig jaar op de vingers zijn getikt door ...... zijn ze alsnog alles gaan corrigeren. Bij mij dus dubbel, maar volgens hen klopte dat..... Ik heb het maar daarbij gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:13:
Misschien dat het lukt om bij je nieuwe energieleverancier de betaalde belasting terug te krijgen (ODE enz.), als je op jaarbasis netto teruglevert. Maar ik zou er niet op gokken ;-).
Ah, daar komt de aap uit de mouw! Ja, dan maakt het uit. @chulin, is dat bij jou het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Heeft iemand ervaring om met meerdere bewoners in de straat samen/tegelijk zonnepanelen te laten leggen?

Over twee weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en van de huidige bewoners te horen gekregen dat meerdere mensen in de straat panelen willen en of er animo is om dit gezamenlijk op te gaan pakken (zelf waren we al van plan panelen te gaan plaatsen).

Maar ik vroeg me af of het nog prijsvoordeel kan opleveren als de halve straat bij de zelfde partij panelen laat leggen.

Het betreft overigens sedumdaken die onder een kleine hoek (10 graden ongeveer gok ik) op het noorden liggen. Dus ik ben benieuwd met wat voor oplossingen ze komen.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:07
@Arm1n Laat je geen zand in de ogen strooien, laat sowieso nog 2-3 andere partijen offertes opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
@Arm1n ik weet niet in wat voor omgeving je woont maar in dit topic zijn al eerder streefbedragen excl. BTW per WP genoemd waar je naar zou kunnen kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

ThinkPadd schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:10:
@Arm1n Laat je geen zand in de ogen strooien, laat sowieso nog 2-3 andere partijen offertes opstellen.
Ja dat lijkt me sowieso geen slecht plan. Anders laten we iedereen in de straat een offerte opvragen, met de opmerking "krijg we nog korting als er nog 6 buren het zelfde afnemen?" En dan kijken wie met de beste offerte aan komt zetten.
Ninjetsu NL schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:15:
@Arm1n ik weet niet in wat voor omgeving je woont maar in dit topic zijn al eerder streefbedragen excl. BTW per WP genoemd waar je naar zou kunnen kijken!
Ja ik heb inmiddels (na veel lezen) al wel een redelijk beeld van wat het moet kosten. Alleen het sedumdak waar (voor zover ik heb meegekregen) een aanvullende constructie op moet komen kan mogelijk nog voor wat extra kosten zorgen. Moeten ook even zien of alle partijen dit aan kunnen bieden.

Verderop in de wijk zijn er ook de zelfde huizen met panelen er op dus het kan wel gewoon. Maar als tweaker wil je natuurlijk een zo optimaal mogelijke opstelling ;)

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:48

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik wil mijn dak vol gaan leggen, maar zit nog even te puzzelen met het type omvormer. Het plan is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ1ue7EnnuTGpSVsc1UM9vI5W4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSJZVZnul2p0sp5URgaivmxZ.png?f=fotoalbum_large
Totaal dus 7665Wp.

Zou een Goodwe GW5000D-NS (5kW omvormer) hier passen? Sunny design geeft aan dat een 5kW omvormer beperkt compatibel is, maar zover ik kan zien valt de maximum stringspannning netjes binnen de limieten van de Goodwe omvormer. Ik heb helaas te weinig ervaring met SDweb om te achterhalen of deze omvormer gaat passen of vervroegd z'n magic smoke vrijlaat ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8B7i98sOCWpmWPQuyIro_eQQFmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blIARhqRT8uJtBMczwWFnoYq.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!!

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ethnocentrix valt dit onder Eigen offertes / specifieke situaties, die in een eigen topic horen? :)
De meeste 'snelle vragen' leveren namelijk vervolgvragen op, wat het in dit grote topic al snel een zooitje maakt. Het is mij bijvoorbeeld een raadsel waarom je een SMA tool gebruikt om een Goodwe omvormer te dimensioneren, als Goodwe ook een https://ezdesigner2.semsportal.com/ heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:48

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ah, ik wist niet dat goodwe een eigen tool had. Ik zal er een eigen topic van maken.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die van SMA werkt wel lekkerder, maar als je wil weten of een Goodwe omvormer geschikt is, gaat hij je dat niet vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Een vriend van mij heeft 8*440watt panelen gekocht zonder omvormer.
Hij kan nu een Solar edge SE5000H omvormer kopen.
Nu lees ik dat je die omvormer moet aansluiten met power optimizers.
Kan deze zonder die omvormer zonder die power optomizers werken, of gaat dat niet, of zijn hier nadelen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mongkut schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:28:
Nu lees ik dat je die omvormer moet aansluiten met power optimizers.
Kan deze zonder die omvormer zonder die power optomizers werken, of gaat dat niet, of zijn hier nadelen aan?
Absoluut onmogelijk zonder optimiser,eigenlijk zijn dat de omvormers

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:17:

En dan staan er nog mensen verbaasd te kijken dat ik panelen op noord heb liggen.
Als zuid het af laat weten (bewolking) maakt noord het weer goed.
In ieder geval tussen april en oktober.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2021 03:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
timovd schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:50:
[...]

In jouw geval waarschijnlijk niet relevant omdat je nu alleen nog de wintermaanden te pakken hebt, maar als je overproductie hebt, kan het zijn om even te wachten met overstappen. Soms krijg je maar 7 cent per kWh.
Bedankt heren....
Dus als ik het goed begrip mag ik op zoek naar een nieuwe leverancier vanaf 1 mei omdat geen overproductie heb ( minder terug geleverd dan gebruikt), klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:48
Met behulp van dit topic heb ik een lijstje samengesteld van wat ik wil gaan aanschaffen.

Ik kijk naar 11 Longi (LR460HPB) met P401 optimizers. Daarbij een omvormer van Goodwe (GW4200D-NS).
Nu zijn er 2 varianten, 1 met ingebouwde Tigo CCA en 1 zonder.

Ik begrijp niet zo goed waar de ingebouwde Tigo voor dient. Is het nodig om de omvormer aan te schaffen met Tigo wanneer ik optimizers plaats? Of maakt de ingebouwde Tigo de losse optimizers overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
chulin schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:19:
Dus als ik het goed begrip mag ik op zoek naar een nieuwe leverancier vanaf 1 mei omdat geen overproductie heb ( minder terug geleverd dan gebruikt), klopt dat?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Arm1n schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:59:
Maar ik vroeg me af of het nog prijsvoordeel kan opleveren als de halve straat bij de zelfde partij panelen laat leggen.
Vaak wel. Tenslotte:
- Minder verkoopwerk dan 7x los
- Zelfde of vrijwel zelfde plan x7 scheelt daar ook tijd / moeite
- Uitvoering ook al snel wat efficiënter: je kunt zonder reistijd door, even aanbellen als je een halve dag in-/uitloopt, ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mongkut schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:28:
En hij heeft een 1x 35A aansluiting?
(Of 3x 35A of groter, maar da's ongebruikelijk)

Hmm wacht.. hij hangt er vooralsnog maar 3.520W panelen aan. Geen idee eigenlijk of zo'n onderbenutting voor SE nog uitmaakt. En of je die omvormer een harde grens op 16A AC mee kunt geven..

[ Voor 23% gewijzigd door Gwaihir op 07-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

vanputten80 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:47:
Met behulp van dit topic heb ik een lijstje samengesteld van wat ik wil gaan aanschaffen.

Ik kijk naar 11 Longi (LR460HPB) met P401 optimizers. Daarbij een omvormer van Goodwe (GW4200D-NS).

Ik begrijp niet zo goed waar de ingebouwde Tigo voor dient. Is het nodig om de omvormer aan te schaffen met Tigo wanneer ik optimizers plaats? Of maakt de ingebouwde Tigo de losse optimizers overbodig?
P401 is een SolarEdge optimizer dus dan moet je ook een SolarEdge omvormer gebruiken. Waarom wil je uberhaupt optimizers?

Maar dit ruikt naar een specifieke situatie dus eigen topic ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:52
Arm1n schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:59:
Heeft iemand ervaring om met meerdere bewoners in de straat samen/tegelijk zonnepanelen te laten leggen?

Over twee weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en van de huidige bewoners te horen gekregen dat meerdere mensen in de straat panelen willen en of er animo is om dit gezamenlijk op te gaan pakken (zelf waren we al van plan panelen te gaan plaatsen).

Het betreft overigens sedumdaken die onder een kleine hoek (10 graden ongeveer gok ik) op het noorden liggen. Dus ik ben benieuwd met wat voor oplossingen ze komen.
Afgelopen jaar heb ik met mijn buren (identieke huizen) een goede poging ondernomen, resultaat is dat ik als enige een set heb liggen nu. Maar neemt niet weg dat je het kunt proberen.
Wat geleerde lessen: er zullen verschillende meningen zijn, de een vindt pv per definitie lelijk, de ander ‘zit binnen en ziet t toch niet’. Ook ons verbruik liep erg uiteen, van 2800 tot 6000 kWh per jaar, dat maakt één aanbod/oplossing erg lastig. De een wil zo goedkoop mogelijk, de ander zoveel mogelijk garanties. En probeer maar eens een momentje te vinden waarop een potentiële installateur langs kan komen... Burenkortingen liepen trouwens uiteen van 75€ tot 10%.
Op een gegeven moment was bij mij een buur met wie ik samen de kartrekker was, en de rest ‘volgers’. Dat maakte de besluitvorming veel makkelijker, alleen jammer dat hij moest afhaken door financiële dingen (Corona...). Uiteindelijke offerte hebben we daarna met iedereen gedeeld en gezegd ‘als je mee wil doen kun je zelf de installateur contacten’.
Overigens waren het leuke gesprekken met de buren, ook een goede reden om elkaar eens wat intensiever te spreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

memorynl schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Ook ons verbruik liep erg uiteen, van 2800 tot 6000 kWh per jaar, dat maakt één aanbod/oplossing erg lastig.
een vol dakvlak is een vol dakvlak en staat los van het verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Termy schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:58:
[...]

P401 is een SolarEdge optimizer dus dan moet je ook een SolarEdge omvormer gebruiken. Waarom wil je uberhaupt optimizers?

Maar dit ruikt naar een specifieke situatie dus eigen topic ;).
Bij de omschrijving van Goodwe staat dit als advies " een bijpassende Solaredge Optimizers: P401 - P730 (Vanaf 16K Omvormer)". Vandaar dat ik dat overneem (ik ben me nog aan het verdiepen in de mogelijkheden).

Beide buren hebben hun panelen voorzien van optimizers. Ik heb dat eigenlijk gewoon overgenomen. Maar nu enig twijfel. Geschakelde woning, de daken liggen vrij en richting het zuidwesten. Het enige wat schaduw veroorzaakt zijn 2 zwarte pijpjes van het ventilatiesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

vanputten80 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:11:
Bij de omschrijving van Goodwe staat dit als advies " een bijpassende Solaredge Optimizers: P401 - P730 (Vanaf 16K Omvormer)". Vandaar dat ik dat overneem (ik ben me nog aan het verdiepen in de mogelijkheden).

Beide buren hebben hun panelen voorzien van optimizers. Ik heb dat eigenlijk gewoon overgenomen. Maar nu enig twijfel. Geschakelde woning, de daken liggen vrij en richting het zuidwesten. Het enige wat schaduw veroorzaakt zijn 2 zwarte pijpjes van het ventilatiesysteem.
Oh, apart, nog niet eerder tegengekomen dat andere omvormers dan die van SolarEdge zelf werken met de optimizers van SolarEdge, maar wellicht dat iemand anders met meer kennis hierover iets kan zeggen.

Als je geen schaduw hebt behalve wat harde schaduw van pijpjes zijn optimizers het sowieso niet waard, mits je een omvormer hebt met shadefix en panelen met goede diodes (geen idee of er slechte zijn, maar ik zag laatst dat de Longi panelen niet meer moeilijk doen over garantie wanneer de diodes stelselmatig worden aangesproken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
Termy schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Oh, apart, nog niet eerder tegengekomen dat andere omvormers dan die van SolarEdge zelf werken met de optimizers van SolarEdge, maar wellicht dat iemand anders met meer kennis hierover iets kan zeggen.
Je hebt gelijk. Het advies staat niet bij de omvormer maar bij de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
@Gwaihir
Kort maar krachtig, bedankt 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vanputten80 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Beide buren hebben hun panelen voorzien van optimizers. Ik heb dat eigenlijk gewoon overgenomen. Maar nu enig twijfel.
nergens over twijfelen, bij geen noemenswaardige schaduw of heel veel verschillende orientaties geen solaredge
of je moet persee de monitoring willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
vanputten80 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:47:

Ik ben nog wel benieuwd naar wat een ingebouwde Tigo CCA voor functie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
vanputten80 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Ik ben nog wel benieuwd naar wat een ingebouwde Tigo CCA voor functie heeft?
Daarmee kun je Tigo optimisers monitoren.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html

Je hebt er uiteraard alleen iets aan als je Tigo's neemt. En je kunt ook een apart kastje kopen voor het monitoren van je Tigo's.
https://www.solar-bouwmar...-incl-gateway-indoor.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik ben van plan om binnenkort extra panelen aan te gaan schaffen.
Ik zat eigenlijk te kijken naar:
8 x AEG AS-M1202G Mono Zwart Frame Glas - Glas half cel 330Wp

Ik heb momenteel al 4 x SolarWorld Sunmodule Plus SW 285 Mono Black op dak liggen.
De panelen zijn zo'n 3 jaar oud, liggen op Zuid (platdak) en doen zo'n ~900 Watt/h (soms een enkele korte uitschieters naar ~1035W peak).

Ik wil deze echter combineren op 1 omvormer (1 fase). Dat zou net moeten gaan.
Ik heb alleen moeite met het kiezen van een omvormer. Zou ik een Sunny Boy 3.0 goed kunnen benutten? Of is er een ander merk wat prijs/efficiëntie erg wordt aangeraden hier?

Momenteel heb ik een Omnik omvormer (1200 W max.) en hier zit een relais in wat nogal hard klikt bij het inschakelen. Mijn technische ruimte is op de 1e etage in het midden van de woning en ik stoor mij echt onwijs aan dit geluid. Wordt er soms gewoon wakker van 's ochtends wanneer de panelen inschakelen.
Dus dit wil ik bij een nieuwe omvormer toch zeker voorkomen!

[ Voor 22% gewijzigd door Da_maniaC op 07-03-2021 18:52 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 08:04
Ik wil in mijn tuin/weiland een aantal panelen neerleggen. Mijn huis is grotendeels rietgedekt en gras heb ik genoeg. Tot zal mijn kapschuur aangepakt worden en daar kunnen dan nog een 20-30 panelen op, afhankelijk van het herontwerp. Ik heb sinds kort 2 elektrische auto's, dus ik wil veel leggen. Wie heeft er ervaring met leggen in de tuin en welke systemen daarvoor geschikt zijn?

Rond de 16000wp in oost west moet prima gaan op de omvormer (die heb ik al hangen, een TRIO 8.5), dus dat is wat mij betreft het uitgangspunt.

Mijn weiland (1.2hectare) is kadastraal " tuin ".

[ Voor 20% gewijzigd door jantje112 op 07-03-2021 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10
@jantje : Ik zou het ecologisch verantwoord aanleggen. Panelen niet tegen elkaar aan maar zorgen dat er ruimte blijft om licht onder de panelen te laten komen. En ook niet te laag. Liever op 70 cm dan op 30. Daarmee kan je zorgen dat onder de panelen nog een mooie kruidrijke begroeiing ontstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
Heb je vergunning om het in je "tuin" te leggen?
Zie de ellende van een andere forummer hier, die hemel en aarde moest bewegen om het niet te hoeven af te breken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
bvdbos schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:36:
@jantje : Ik zou het ecologisch verantwoord aanleggen. Panelen niet tegen elkaar aan maar zorgen dat er ruimte blijft om licht onder de panelen te laten komen. En ook niet te laag. Liever op 70 cm dan op 30. Daarmee kan je zorgen dat onder de panelen nog een mooie kruidrijke begroeiing ontstaat.
Mijn ervaring is dat alleen onkruid groeit op zulke plekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Naalroc schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:36:
Heb je vergunning om het in je "tuin" te leggen?
Zie de ellende van een andere forummer hier, die hemel en aarde moest bewegen om het niet te hoeven af te breken.
Volgens mij legde hij in een weiland, mijn grond is kadastraal “tuin”. Maar als iemand weet hoe t zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:40:
[...]

En laat dat nou heel belangrijk zijn voor het insecten leven

Ik zou oude steiger pijpen ritselen en stelling van in de grond meppen. Gebruikte panelen erop, en als gemeente moeilijk gaat doen kost het je zo zeer weinig als je moet verwijderen en weer verkopen

[ Voor 29% gewijzigd door reneeke1970 op 07-03-2021 20:44 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:40:
[...]
De definitie van een onkruid is een kruid wat ergens groeit waar je het niet wil. Dus per definitie kan kruid groeien onder panelen zonder dat het een onkruid is... Maar serieus : de kruiden mogen natuurlijk niet boven de panelen uitkomen, verder is het alleen maar goed voor bodemleven en insecten als er onkruid groeit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:15:
Rond de 16000wp in oost west moet prima gaan op de omvormer (die heb ik al hangen, een TRIO 8.5), dus dat is wat mij betreft het uitgangspunt.
Ik denk dat dat teveel vermogen is voor een weilandsysteem op oost-west. Onder een hoek van 45° zal dat misschien net gaan, maar meestal worden die weilandsystemen veel vlakker gelegd. Dan zul je al snel meer dan 8.5 kW opwekken.
(ik heb hier 14 kWp op een 8 kW omvormer, dak onder 45°, en zie in mei/juni ook geregeld een omvormer op max vermogen.)

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 07-03-2021 21:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Volgens mij legde hij in een weiland, mijn grond is kadastraal “tuin”. Maar als iemand weet hoe t zit..
Kan zijn, maar voor zover mij bekend is, mag je in (alle?) gemeentes alleen maar vergunningvrij leggen op een bestaand dakvlak, al het andere is vergunningplichtig.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:04
Heeft iemand ervaring met de apps voor een Huawei omvormer? Ik heb sinds deze week een sun2000-3.86ktl-l1 van Huawei hangen maar ik krijg de app maar niet gekoppeld aan de omvormer. Je moet een QR code scannen maar mijn telefoon loopt elke keer vast na het scannen. Het is ook erg onduidelijk welke app je nou precies moet gebruiken want je hebt Fusionhome, Fusionsolar en Sun2000...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:15:
Ik wil in mijn tuin/weiland een aantal panelen neerleggen. Mijn huis is grotendeels rietgedekt en gras heb ik genoeg. Tot zal mijn kapschuur aangepakt worden en daar kunnen dan nog een 20-30 panelen op, afhankelijk van het herontwerp. Ik heb sinds kort 2 elektrische auto's, dus ik wil veel leggen. Wie heeft er ervaring met leggen in de tuin en welke systemen daarvoor geschikt zijn?

Mijn weiland (1.2hectare) is kadastraal " tuin ".
Het kadaster kan van alles vinden maar het gaat toch echt om wat er in het bestemmingsplan staat wat door de gemeente wordt geregeld.

En ook in je tuin mag je niet zomaar alles.

Toch maar even dit doorlopen
https://www.omgevingsloket.nl/

Dikke kans dat je een omgevingsvergunning moet hebben.
Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw