Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.368 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:05

Gerco-M

mijn tornado res.

KoenVW76 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:05:
Heeft iemand ervaring met de apps voor een Huawei omvormer? Ik heb sinds deze week een sun2000-3.86ktl-l1 van Huawei hangen maar ik krijg de app maar niet gekoppeld aan de omvormer. Je moet een QR code scannen maar mijn telefoon loopt elke keer vast na het scannen. Het is ook erg onduidelijk welke app je nou precies moet gebruiken want je hebt Fusionhome, Fusionsolar en Sun2000...
Fusion Solar moet je hebben voor monitoring. De Fusion Home is voor installatie doeleinden, en werkt volgens mij alleen binnen Wifi bereik van de omvormer. Of direct gekoppeld als mogelijk.
Ik heb een Huawei SUN2000 8KTL-M0 omvormer.

Dus voor het scannen van de omvormer zou je de Fusion Home app moeten hebben. Aangezien die direct werkt op de omvormer. De Fusion Solar werkt via hun cloud, dus pas als de setup compleet is en de werking / monitoring werkt.
Bij mij heeft de installateur de volledige setup gedaan dus daar kan ik je niet precies mee helpen. En ja, dat vastlopen af en toe ligt niet aan jou. Maar aan de software, die is "nog niet ideaal" :-(

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Naalroc schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:01:
[...]

Kan zijn, maar voor zover mij bekend is, mag je in (alle?) gemeentes alleen maar vergunningvrij leggen op een bestaand dakvlak, al het andere is vergunningplichtig.
Dat blijkt inderdaad zo te zijn.. eerst maar eens plannen maken en dan de gemeente berichten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Dat blijkt inderdaad zo te zijn.. eerst maar eens plannen maken en dan de gemeente berichten
Als het vanaf de straat niet zichtbaar is klaagt er denk ik niemand over als je het doet zonder te vragen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Da_maniaC schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:51:
Ik ben van plan om binnenkort extra panelen aan te gaan schaffen.
Ik zat eigenlijk te kijken naar:
8 x AEG AS-M1202G Mono Zwart Frame Glas - Glas half cel 330Wp

Ik heb momenteel al 4 x SolarWorld Sunmodule Plus SW 285 Mono Black op dak liggen.
De panelen zijn zo'n 3 jaar oud, liggen op Zuid (platdak) en doen zo'n ~900 Watt/h (soms een enkele korte uitschieters naar ~1035W peak).

Ik wil deze echter combineren op 1 omvormer (1 fase). Dat zou net moeten gaan.
Ik heb alleen moeite met het kiezen van een omvormer. Zou ik een Sunny Boy 3.0 goed kunnen benutten? Of is er een ander merk wat prijs/efficiëntie erg wordt aangeraden hier?

Momenteel heb ik een Omnik omvormer (1200 W max.) en hier zit een relais in wat nogal hard klikt bij het inschakelen. Mijn technische ruimte is op de 1e etage in het midden van de woning en ik stoor mij echt onwijs aan dit geluid. Wordt er soms gewoon wakker van 's ochtends wanneer de panelen inschakelen.
Dus dit wil ik bij een nieuwe omvormer toch zeker voorkomen!
Allemaal richting zuid?
Dan zou ik meestal minstens 85% van het totaal aantal Wp aanhouden als het nauwelijks mag aftoppen.
3 kW kan ook wel

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Kalentum schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:09:
[...]
En ook in je tuin mag je niet zomaar alles.
Klopt. In onze gemeente is bv. een zonneschans in de tuin vergunningsplichtig (vertelde een ambtenaar me over de telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:15:
Ik wil in mijn tuin/weiland een aantal panelen neerleggen. Mijn huis is grotendeels rietgedekt en gras heb ik genoeg. Tot zal mijn kapschuur aangepakt worden en daar kunnen dan nog een 20-30 panelen op, afhankelijk van het herontwerp. Ik heb sinds kort 2 elektrische auto's, dus ik wil veel leggen. Wie heeft er ervaring met leggen in de tuin en welke systemen daarvoor geschikt zijn?
Ik ben tevreden over het framewerk van Terratechs. Zal in jouw geval ook eenvoudig weer weg te halen zijn. Heeft verder geen voorkeur voor welke panelen erop gaan. Hier zijn 't LG NeONs.

Zal waarschijnlijk vergunningplichtig zijn. Er zijn voor tuin enkele uitzonderingen voor echt lage bouwwerken, maar ik meen dat dat ergens bij een meter hoog en een klein oppervlak al ophoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Martin7182 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:24:
Andere kanttekening; bypass diodes en schaduwmanagement hebben natuurlijk ook hun beperkingen. Een diode per 20 cellen gaat pas geleiden als de omkeerspanning over de slechte cellen boven de resterende opwekspanning uitkomt. En je moet de diode in geleiding houden. Met alle 20 cellen in de schaduw gaat dat veel sneller dan met enkele cellen in de schaduw. Een optimiser doet dat per paneel, maar met schaduwmanagement gaat dat over alle panelen tegelijk; dat kan niet even goed werken. Het feit dat je er doorgaans weinig last van hebt, komt denk ik omdat schaduw meestal optreedt als de zon toch al niet sterk is. Het verschil tussen 10% opwek en minder a.g.v. schaduw is hooguit 10% :-)

Maak je over het schakelen van diodes geen zorgen; ze schakelen met gemak miljarden keren terwijl er per dag misschien 1 of 2 keer wat schaduw voorbij komt.
Een optimiser werkt dan wel per paneel, maar ook deze moet werken met de beperking dat de 60 of 72 (of whatever) cellen in het paneel zelf ook weer een string vormen en ook voor de optimiser geldt dus dat deze bij harde schaduw alleen meer uit het paneel kan trekken als hij de bypass diodes weet te triggeren van het deel wat in de schaduw ligt.
1 uitzondering: bij halfcell panelen kan een optimiser een paneel wat voor de (juiste) helft in de schaduw ligt de 50% opbrengst laten leveren bij de halve stroom, terwijl een string omvormer dat alleen kan door de hele string op 50% stroom te laten werken (die zal dat niet willen en dus ook in dat geval de bypass diodes activeren en het hele paneeel uitschakelen als dit voor precies 1 paneel geldt.).
Voorbeeldje : 10 panelen met schaduw op enkele cellen aan 1 kant van 1 paneel
Stringomvormer met schaduw management : 1-3 diodes worden bypassed, op 1 paneel, opbrengstverlies 3-10%
Met optimiser: Indien optimiser diodes weet te triggeren opbrengstverlies 3-10%, zo niet dan altijd 9-10%
Halfcell panelen zonder optimiser : 1-3 diode word gebypassed, opbrengstverlies 3-10%
Halfcell panelen met optimiser: Opbrengstverlies 5% zonder bypass van diodes.
(Dit zijn voorbeelden met harde schaduw, een optimiser is wel van voordeel bij bv schaduw van een boom.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:10:
[...]

Als het vanaf de straat niet zichtbaar is klaagt er denk ik niemand over als je het doet zonder te vragen.
pas daar mee op als bouwvollumes wezelijk anders worden.
steeds meer gemeentes vergelijken hoogte kaarten. illegale bouw is daarop te zien. en volgens mij gaat het inmiddels automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haw
  • Laatst online: 21-03 19:57

haw

Ik heb net de rails van mijn Clickfit Evo moeten draaien (noodgedwongen omdat de panlatten rond de schoorsteen en dakkapel niet netjes op één lijn zaten). dus nu met vertikale rails monteren. Dan moet je per rail, 1x de rails borgen met zo'n plaatschroef.

Nu viel me al op dat die plaatschroef, zelfs met minder dan 4Nm koppel op de schroefmachine, veel kracht zet op het clipje van de dakhaak en deze met gemak helemaal ombuigt tot tegen de rails aan.

Volgens mijn leverancier is net vast, vast genoeg. Maar <4Nm is echt heel weinig en dan buig ik de clip van de dakhaak, waar de schroef doorheen moet, dus al helemaal tegen de rails aan.

Nu zal het niet volgens mij uitmaken. Losjes aandraaien is genoeg om naar beneden schuiven van de rails tegen te gaan. En echt vast draaien zorgt er zeker voor dat de rails niet uit de dakhaak kan.

Iemand ervaring met Clickfit Evo rails vertikaal monteren en hoe hebben jullie dat gedaan met de borgschroef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45

RvV

twain4me schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:36:
[...]

pas daar mee op als bouwvollumes wezelijk anders worden.
steeds meer gemeentes vergelijken hoogte kaarten. illegale bouw is daarop te zien. en volgens mij gaat het inmiddels automatisch.
Bij mij stond een mini groentenkasje voor de aardbeien van 2m x 2m x 40cm hoog al netjes met een vierkantje er omheen als "bouwwerk" in de pdokviewer. Dus ja, het gaat allemaal automatisch. (het is op geen enkele manier zichtbaar vanaf de openbare weg)

[ Voor 5% gewijzigd door RvV op 08-03-2021 12:51 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wil iemand helpen met het aanschaffen van zonnepanelen. Ze wilde in eerste instantie via Essent zonnepanelen aanschaffen maar ik kan me niet voorstellen dat dit de meest voordelige optie is. Ik heb de startpost al gelezen maar weet nog steeds niet echt waar ik moet beginnen met het uitzoeken. Het gaat om een plat dak waarvan een deel (vrijwel) geen schaduw heeft en een deel afhankelijk van de dag. Dus een string omvormer zou alleen werken wanneer alleen een deel van het dak belegd zou worden (wat misschien al genoeg kan zijn) of gezien hier genoemd wordt dat ook in de schaduw nog redelijk wat opbrengt toch het hele platte dak.
Wat is de beste manier van aanpak om tot een goed systeem te komen? Het jaarlijkse verbruik is zo'n 4500kWh. Ik vind voornamelijk sites met info die zelf panelen verkopen dus die zullen voornamelijk aanprijzen wat ze zelf hebben.

Edit: mocht het helpen om mij een duwtje in de juiste richting te geven, dit is het platte dak waar het om gaat. Links van de rode lijn is altijd zon, rechts afhankelijk van de dag. De schaduw van het dak beweegt langs de rode lijn. In de ochtend/avond is volgens mij volledige zon, in de middag staat er in het puntje van de rode lijn schaduw van het dak (dus niet het hele gebied rechts is tegelijkertijd vol met schaduw, maar daar beweegt de schaduw langs)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twHEQCtyCKuiPiadoV8La6lZojg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/myaU9A5tfxyRQjcXmfQTZvSs.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Markos op 08-03-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:03
Kan het kwaad als ik zonnepanelen naast een warmtepomp leg? Op de aanbouw van ons dak komen 2 warmtepompen (airco boven en LW beneden) maar daarnaast is ruimte zat voor een rijtje panelen. Kan ik die zonder problemen naar elkaar leggen of gaat dat elkaar in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

Markos schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:03:
Ik wil iemand helpen met het aanschaffen van zonnepanelen. Ze wilde in eerste instantie via Essent zonnepanelen aanschaffen maar ik kan me niet voorstellen dat dit de meest voordelige optie is. Ik heb de startpost al gelezen maar weet nog steeds niet echt waar ik moet beginnen met het uitzoeken. Het gaat om een plat dak waarvan een deel (vrijwel) geen schaduw heeft en een deel afhankelijk van de dag. Dus een string omvormer zou alleen werken wanneer alleen een deel van het dak belegd zou worden (wat misschien al genoeg kan zijn) of gezien hier genoemd wordt dat ook in de schaduw nog redelijk wat opbrengt toch het hele platte dak.
Wat is de beste manier van aanpak om tot een goed systeem te komen? Het jaarlijkse verbruik is zo'n 4500kWh. Ik vind voornamelijk sites met info die zelf panelen verkopen dus die zullen voornamelijk aanprijzen wat ze zelf hebben.

Edit: mocht het helpen om mij een duwtje in de juiste richting te geven, dit is het platte dak waar het om gaat. Links van de rode lijn is altijd zon, rechts afhankelijk van de dag. De schaduw van het dak beweegt langs de rode lijn. In de ochtend/avond is volgens mij volledige zon, in de middag staat er in het puntje van de rode lijn schaduw van het dak (dus niet het hele gebied rechts is tegelijkertijd vol met schaduw, maar daar beweegt de schaduw langs)
[Afbeelding]
Beste optie is om een apart topic te openen zodat je de precieze situatie kunt schetsen, mits zij het ok vindt dat je foto's van het dak plaatst en zo.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Noxa schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:31:
Kan ik die zonder problemen naar elkaar leggen of gaat dat elkaar in de weg zitten?
In principe kan dat gewoon naast elkaar. Wel handig om het zo te plaatsen dat de panelen niet in de schaduw van de WP zitten. Ik zou ook even kijken of je dan wel genoeg ruimte hebt om bij de WP te kunnen komen, mocht dat een keer nodig zijn voor onderhoud etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 21:03
JeroenE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:57:
[...]
In principe kan dat gewoon naast elkaar. Wel handig om het zo te plaatsen dat de panelen niet in de schaduw van de WP zitten. Ik zou ook even kijken of je dan wel genoeg ruimte hebt om bij de WP te kunnen komen, mocht dat een keer nodig zijn voor onderhoud etc.
Dat laatste is inderdaad een gedachte die nog niet bij me opgekomen was. Maar ik denk dat dat wel moet gaan lukken. Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Laatst online: 27-09 22:38
Mocht iemand nog tips/advies voor mij hebben, het is altijd welkom natuurlijk O-)

Advies: indeling/offerte zonnepanelen

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:28

Pixelmagic

Ubergeek

Ik kreeg de volgende link via ZelfEnergieProduceren aangeleverd:

https://www.zelfenergiepr...pdate-70&utm_medium=email

Korte kwoot

Certificaat voor zonnepanelen straks ook écht verplicht
| 24 februari 2021 – ZEP Nieuws door Arnold Stadjer |
Autoriteit Consument en Markt (ACM) kondigde afgelopen week aan dat particuliere zonnepaneelbezitters straks ook echt een certificaat moet kunnen tonen van hun zonnepanelen. Dit certificaat voor zonnepanelen bewijst dan dat de set voldoet aan de “nieuwe” Europese aansluiteisen.

Iemand enig idee wat dit betekent voor mensen die al panelen hebben liggen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Pixelmagic schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:26:
Ik kreeg de volgende link via ZelfEnergieProduceren aangeleverd:

https://www.zelfenergiepr...pdate-70&utm_medium=email

Korte kwoot

Certificaat voor zonnepanelen straks ook écht verplicht
| 24 februari 2021 – ZEP Nieuws door Arnold Stadjer |
Autoriteit Consument en Markt (ACM) kondigde afgelopen week aan dat particuliere zonnepaneelbezitters straks ook echt een certificaat moet kunnen tonen van hun zonnepanelen. Dit certificaat voor zonnepanelen bewijst dan dat de set voldoet aan de “nieuwe” Europese aansluiteisen.

Volgens mij heeft dat vooral te maken met de omvormer. Die is ook aangesloten aan het net. Mijn omvormer (Fronius Symo) heeft bijv al zo'n certificaat. Daarom zijn een tijdje geleden (2019) verschillende type omvormers van de markt verdwenen. Deze konden niet voldoen aan de eisen.

Lijkt mij alleen van toepassing op nieuwe aansluitingen. Gaat ook over nieuwe aansluiteisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:26:
Dat als je omvormer sneuvelt je geen nieuwe op mag hangen, die niet voldoet aan de RfG certificering?

https://www.sma-benelux.c...-op-de-sma-omvormers.html
(zal wel loslopen denk ik voor de mensen met maar een paar panelen...)
Edit:
https://solarmagazine.nl/...d-het-is-work-in-progress

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2021 06:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Vraagje:
Wanneer of hoe bepaal je nu eigenlijk of je 1 of 2 mpp trackers van je omvormer het beste kunt gebruiken?
Is daar een richtlijn / rekenmodule of zo voor? Of denk ik nu wellicht te moeilijk? Ander dakvlak of oriëntatie kan ik nog begrijpen.

Ik zit te kijken om mijn woonhuis met 12 panelen te voorzien (allemaal zelfde oriëntatie en schuinte) en aan te sluiten op een Goodwee omvormer type GW3600D-NS. Dit kan dan met 1 x12 of 2x 6 panelen? Heeft het een nog voordelen t.o.v. de andere gedurende het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kingsolo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:27:
Vraagje:
Wanneer of hoe bepaal je nu eigenlijk of je 1 of 2 mpp trackers van je omvormer het beste kunt gebruiken?
Is daar een richtlijn / rekenmodule of zo voor? Of denk ik nu wellicht te moeilijk? Ander dakvlak of oriëntatie kan ik nog begrijpen.

Ik zit te kijken om mijn woonhuis met 12 panelen te voorzien (allemaal zelfde oriëntatie en schuinte) en aan te sluiten op een Goodwee omvormer type GW3600D-NS. Dit kan dan met 1 x12 of 2x 6 panelen? Heeft het een nog voordelen t.o.v. de andere gedurende het jaar?
Je kunt Sunnydesign gebruiken.
Binnen 1 string moet alle panelen dezelfde kant op kijken.
Bij een enkelfase omvormer is het meest efficiente aantal panelen +/- 11 stuks.
Hoger is beter dan lager. 12 stuks is dus efficienter dan 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:57
Adviseer dan op zijn minst om de GoodWe designer te gebruiken.
Geen idee hoe goed/slecht die is t.o.v. SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rouske schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:33:
Adviseer dan op zijn minst om de GoodWe designer te gebruiken.
Geen idee hoe goed/slecht die is t.o.v. SMA.
Sunnydesign vind ik gebruiksvriendelijker.

Het verschil tussen SMA en Goodwe zit vooral in de max stroom per input maar dat doet er hier niet toe. Onderhuids werken ze hetzelfde. Het optimale voltage is hetzelfde etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 15:38
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:15:
Ik wil in mijn tuin/weiland een aantal panelen neerleggen. Mijn huis is grotendeels rietgedekt en gras heb ik genoeg. Tot zal mijn kapschuur aangepakt worden en daar kunnen dan nog een 20-30 panelen op, afhankelijk van het herontwerp. Ik heb sinds kort 2 elektrische auto's, dus ik wil veel leggen. Wie heeft er ervaring met leggen in de tuin en welke systemen daarvoor geschikt zijn?

Rond de 16000wp in oost west moet prima gaan op de omvormer (die heb ik al hangen, een TRIO 8.5), dus dat is wat mij betreft het uitgangspunt.

Mijn weiland (1.2hectare) is kadastraal " tuin ".
Ik heb mij systeem op een weiland liggen (10,4kWP) en heb hier best wel wat ervaring mee, ook met de gemeente.
Allereerst staat in het Kadaster niet dat het tuin is, dat staat in het bestemmingsplan. Kadaster is alleen wie eigenaar is.
Wat mogelijk is, is sterk afhankelijk van hoe het bestemmingsplan met zonnepanelen om gaat. Vooral kleinere gemeenten zijn de bestemmingplannen zo oud dat er zelfs niets in staat. Grotere gemeenten gebruiken vaak de "Constructieve zonneladder".
Hier staat een prioriteit in van dak woning, dak opstallen, tuin en landbouw grond.
Dak is (vrijwel) altijd vergunning vrij, hoewel je wel aan regels moet voldoen zoals afstand tot dakrand, monument en binnenstad.
Kan het niet op het dak dan is vrijwel altijd vergunning plichtig, maar tuin zal geen probleem zijn als je kan aantonen dat het dak niet mogelijk is bv riet gedekt.
Mogelijk stellen ze wat eisen aan de inpassing in de omgeving en je moet een verslag indienen van je gesprek met de buren.
Uit zicht werkt niet, want de gemeente gebruikt ook Google maps met luchtopname, vooral om illegale bouwsels op te sporen.
Ik heb de hele stelling zelf gemaakt. Gegalvaniseerde kokerprofielen op maat in de grond geslagen en een houten balk erop. Op de balk een montage rail en klaar. De hoek van de panelen is afhankelijk hoever je de profielen in de grond slaat.
Laagste punt PV paneel is bij mij 30 cm boven de grond, 35 graden hoek, Zuid. Ik dacht dat onder de 1.20 m vergunning vrij zou zijn maar dat is niet zo. Ik zou ze nu iets hoger zetten (60 cm) want da hoef je er niet zo vaak met de bosmaaier langs. Hoog gras geeft schaduw :)
Plantjes en beestje hoef je geen zorgen om te maken, Grond wordt te droog onder de panelen dus alles gaat toch dood. Wonen alleen muizen en mollen, en sinds kort veel graafsporen van dassen.
Boven de 10 kWP val je buiten de belastingregels voor forfataire aftrek en moet je BTW verrekenen met je energie maatschappij.
Voor meer vragen en details kun je even PM-en

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 09:50
exroosje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Een optimiser werkt dan wel per paneel, maar ook deze moet werken met de beperking dat de 60 of 72 (of whatever) cellen in het paneel zelf ook weer een string vormen en ook voor de optimiser geldt dus dat deze bij harde schaduw alleen meer uit het paneel kan trekken als hij de bypass diodes weet te triggeren van het deel wat in de schaduw ligt.
1 uitzondering: bij halfcell panelen kan een optimiser een paneel wat voor de (juiste) helft in de schaduw ligt de 50% opbrengst laten leveren bij de halve stroom, terwijl een string omvormer dat alleen kan door de hele string op 50% stroom te laten werken (die zal dat niet willen en dus ook in dat geval de bypass diodes activeren en het hele paneeel uitschakelen als dit voor precies 1 paneel geldt.).
Voorbeeldje : 10 panelen met schaduw op enkele cellen aan 1 kant van 1 paneel
Stringomvormer met schaduw management : 1-3 diodes worden bypassed, op 1 paneel, opbrengstverlies 3-10%
Met optimiser: Indien optimiser diodes weet te triggeren opbrengstverlies 3-10%, zo niet dan altijd 9-10%
Halfcell panelen zonder optimiser : 1-3 diode word gebypassed, opbrengstverlies 3-10%
Halfcell panelen met optimiser: Opbrengstverlies 5% zonder bypass van diodes.
(Dit zijn voorbeelden met harde schaduw, een optimiser is wel van voordeel bij bv schaduw van een boom.)
Maar wat is nou de essentie van je verhaal? Mijn stelling was alleen dat je met optimisers er doorgaans meer uit haalt dan zonder optimisers (evt. met schaduwmanagement). Bij gunstige schaduw op 1 paneel maakt het niks uit, maar dat is niet 'doorgaans'. Btw, diodes worden niet ge-bypassed, maar bypassen juist zelf een deel van de cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:42:
[...]

Sunnydesign vind ik gebruiksvriendelijker.

Het verschil tussen SMA en Goodwe zit vooral in de max stroom per input maar dat doet er hier niet toe. Onderhuids werken ze hetzelfde. Het optimale voltage is hetzelfde etc.
Lokaal uitlezen gaat wat makkelijker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Heeft er hier iemand ervaring met de Solis 3K-4G Enkelfase omvormer? Heeft deze ook relais, die hard klikken tijdens het inschakelen? (3 dagen geleden al een leverancier gemailed, maar heb nog altijd geen antwoord).

Ik ben van plan om deze omvormer te gaan gebruiken met 4 x 285 wp (bestaande) en 8 x 330wp panelen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Martin7182 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Maar wat is nou de essentie van je verhaal? Mijn stelling was alleen dat je met optimisers er doorgaans meer uit haalt dan zonder optimisers (evt. met schaduwmanagement). Bij gunstige schaduw op 1 paneel maakt het niks uit, maar dat is niet 'doorgaans'. Btw, diodes worden niet ge-bypassed, maar bypassen juist zelf een deel van de cellen.
Dat een optimiser het in een aantal gevallen het helemaal niet beter doet als een omvormer met schaduw management,
De diodes bypassen niet altijd vanzelf, die moeten soms getriggered worden door een tracker die actief het voltage verlaagt. Dat doet een omvormer met schaduw management dus. Een optimiser lost vooral het schaduw probleem op door een bypass te maken buiten het paneel om zodat de andere panelen ongehinderd doordraaien. Maar als de diodes in het paneel niet zelf gaan bypassen zou dat kunnen betekenen dat het schaduw paneel helemaal niets meer opbrengt. Ook niet het deel wat nog wel zon ontvangt..
Concreet heb ik met Hosola optimisers gezien dat deze bij een schaduw die in een hoek begint al vlot het hele paneel nauwelijks iets meer opbrengt (te zien aan een soepele maar snelle voltage drop van vrijwel 30V waarbij de amperages op nivo blijven)
Met de Goodwe schaduw functie zag ik gedurende een periode de productie even terugvalt, er dan ca 10V af gaat en de amperes zich herstellen en dat 3 keer achter elkaar (door de uitbreiding van de schaduw op dit paneel) .
Mijn conclusie was dat in elk geval Hosola optimisers zelf niet tracker optimalisatie doen op het aangesloten paneel. Daameej sparen ze weliswaar de diodes, maar laten ze potentieel ook opbrengst liggen.
Ik weet natuurlijk niet wat Tigo en SE optimisers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ok bedankt, op die fiets. Ja, er zijn natuurlijk optimisers te vinden die het slecht doen. Maar in het algemeen (en theoretisch) is het optimaliseren per paneel beter dan over alle panelen heen. Even niet gelet op de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-09 22:31
Ben ik helemaal met je eens, optimalisatie per paneel is beter, een omvormer per paneel natuurlijk nog beter.

Bypass diodes zijn niet bedoelt als actief schakelend element, en dat is eigenlijk zo goed als het het enige dat echt kapot kan en kapot gaat in een zonnepaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Akkoord, maar ze zullen toch niet van die paar keer schakelen kapot gaan? Qua dissipatie krijgen ze natuurlijk wel wat te verwerken; urenlang 10A bij warm weer is al snel 5W per diode continuevernogen wat je kwijt moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Even een vraagje tussendoor, wat is een redelijke installatieprijs voor het uitsluitend monteren van 6 panelen in 1 string met Clickfit EVO frame, portrait naast elkaar en aansluiten op voorbedraade dakdoorvoer waar alleen nog even de stekkers aangeknepen moeten worden? Pannendak 35 graden, werkhoogte +/- 8m.
Ik ga dit binnenkort laten plaatsen, maar heb geen idee van wat een normale prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
Da_maniaC schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:59:
Heeft er hier iemand ervaring met de Solis 3K-4G Enkelfase omvormer? Heeft deze ook relais, die hard klikken tijdens het inschakelen? (3 dagen geleden al een leverancier gemailed, maar heb nog altijd geen antwoord).

Ik ben van plan om deze omvormer te gaan gebruiken met 4 x 285 wp (bestaande) en 8 x 330wp panelen.
Is stil genoeg, recent eentje aangezet en natuurlijk hoor je een klein klikje bij het schakelen, maar het is niet enorm storend in mijn optiek. het is een zachte klik en geen harde KLIK.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 14:17
Is er hier iemand die een paneel heeft aangesloten op biede mppts van een YC600?

Ik wil namelijk op NO panelen leggen welke ook nog schaduw zullen krijgen van de dakkapel, en aangezien daar ook panelen op moeten komen zit ik al aardig snel vast aan micro-omvormers. (of is SolarEdge ook mogelijk met 8 panelen op NO onder 39graden en 2 panelen onder 7 a 10graden?)

Ik heb JA Solar panelen op het ook van 385WP, nu verwacht ik niet dat die 1 mppt gaan voltrekken met deze orientatie, dus die zouden allemaal netjes op een QS1 of YC600 kunnen.

Maar dan heb ik voor de schuur 2 maal JA Solar 495 WP op het oog, en dat lijkt me dan weer een beetje overdreven om op 1 aansluiting aan te sluiten. Bij mij Hosola omvormer geeft ie netjes parallel aan als ik de twee strings samenkoppel en vervolgens parallel aansluit, maar of een APS omvormer dat ook meteen slikt weet ik niet.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-09 22:31
@Martin7182
Goeie opmerking, lijkt me inderdaad dat de enige 2 oorzaken voor defect warmte door dissipatie naast het repetitief schakelen zijn. Uit ervaring weet ik dat er soms wel een infant mortality rate mogelijk kan zijn van modules van meer dan 0.5% gewijt aan diodes.

Het schakelen van de diodes bij 'schaduw' door plotse vervuiling is inderdaad niet veel beweging, maar ik denk dat als er vaak schaduw wordt verwacht, en dat hoeft echt niet alleen pijpje naast het paneel te zijn maar kan ook bomen of dakkapel op afstand zijn, dat de diode toch wel flink aan het werk wordt gezet over de levensduur omdat die dagelijks moet schakelen.

Prijs zal ongeveer € 1500 - 2000 ex BTW zijn schat ik, let op dat het iets lastiger wordt de BTW terug te krijgen als je al ooit PV hebt laten leggen en gebruik hebt gemaakt van de KOR. Je kan misschien iets zonder factuur regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 01:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

BertusB404 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:38:
Is er hier iemand die een paneel heeft aangesloten op biede mppts van een YC600?

Ik wil namelijk op NO panelen leggen welke ook nog schaduw zullen krijgen van de dakkapel, en aangezien daar ook panelen op moeten komen zit ik al aardig snel vast aan micro-omvormers. (of is SolarEdge ook mogelijk met 8 panelen op NO onder 39graden en 2 panelen onder 7 a 10graden?)

Ik heb JA Solar panelen op het ook van 385WP, nu verwacht ik niet dat die 1 mppt gaan voltrekken met deze orientatie, dus die zouden allemaal netjes op een QS1 of YC600 kunnen.

Maar dan heb ik voor de schuur 2 maal JA Solar 495 WP op het oog, en dat lijkt me dan weer een beetje overdreven om op 1 aansluiting aan te sluiten. Bij mij Hosola omvormer geeft ie netjes parallel aan als ik de twee strings samenkoppel en vervolgens parallel aansluit, maar of een APS omvormer dat ook meteen slikt weet ik niet.
Kwestie van kijken of je beoogde opstelling en gebruikte panelen niet over de specs van de omvormer heen gaan (Isc en Voc). Als het heel plat ligt kom je wellicht wel weg met die 495 Wp op een YC600 maar als dat niet zo is (kun je simuleren door die panelen en oriëntatie/helling in te voeren op bv sunnydesignweb in dezelfde verhouding omvormervermogen/Wp als je van plan bent), zou je ook enphase omvormers kunnen overwegen voor die 2 panelen. Daar zijn versies van die een hoger uitgangsvermogen hebben. Op een moment zouden er nieuwe DS3 omvormers van APS beschikbaar moeten zijn die makkelijk met die panelen overweg kunnen maar geen idee of/wanneer die er zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
drboneym schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:55:
@Martin7182
Goeie opmerking, lijkt me inderdaad dat de enige 2 oorzaken voor defect warmte door dissipatie naast het repetitief schakelen zijn. Uit ervaring weet ik dat er soms wel een infant mortality rate mogelijk kan zijn van modules van meer dan 0.5% gewijt aan diodes.
Een diode zal van die paar keer schakelen in zonnepanelen niet defect gaan. Het is tenslotte geen mechanisch apparaat. Anders zouden veel apparaten het maar heel kort uithouden, want in een eenvoudige voeding moeten ze 50x per seconde aan de bak, en in een schakelende voeding zelfs tienduizenden keren.

Warmte heeft wel een sterke invloed op veroudering van elektronica. Hoe dat met bypass diodes zit, is bv. al in 1985 door de NASA onderzocht.

Daarnaast hebben diodes een bepaalde maximale spanning. Die kan door inductie als gevolg van blikseminslag worden overschreden.

Tenslotte heb ik de indruk dat diodes vroeger vrij in een doosje op de achterkant van het paneel zaten, terwijl ze tegenwoordig meestal met een hars bedekt. Of dit is vanwege vocht (corrosie) of beter warmteafvoer, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:30

Proton_

Team Welles

@BertusB404
Het paneel is deze?
https://www.jbsolar.nl/wp...021/02/ja-solar-490wp.pdf

In alle APS documentatie kan ik hier niets over vinden.
Dat er iets stuk gaat is onwaarschijnlijk, de ingangen zijn galvanisch gescheiden en op zich blijft het paneel binnen de belangrijke specs van Voc en Isc (net).
Ik neem aan dat de omvormer zichzelf beschermt qua Impp, want die is wel te hoog.

Dan is het overgebleven risico dat de twee MPPTs elkaar bevechten en de opbrengst niet optimaal is. Dat lijkt me wel waarschijnlijk :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 14:17
Proton_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:59:
@BertusB404
Het paneel is deze?
https://www.jbsolar.nl/wp...021/02/ja-solar-490wp.pdf

In alle APS documentatie kan ik hier niets over vinden.
Dat er iets stuk gaat is onwaarschijnlijk, de ingangen zijn galvanisch gescheiden en op zich blijft het paneel binnen de belangrijke specs van Voc en Isc (net).
Ik neem aan dat de omvormer zichzelf beschermt qua Impp, want die is wel te hoog.

Dan is het overgebleven risico dat de twee MPPTs elkaar bevechten en de opbrengst niet optimaal is. Dat lijkt me wel waarschijnlijk :)
https://www.winkelman-zon...-perc-zwart-frame-ha.html

Het zijn die, volgens mij zelfde paneel. Impp kun je halveren als je het over twee ingangen verdeeld.
Enphase omvormers voor deze panelen zou ook kunnen, Q7A misschien?

Als ik ze selecteer in pvsol premium dan pakt ie eigenlijk alleen de YC600 of QS1 en geen Enphase.

Knokken van de MPPTs doet mijn hosola niet, die pakt meteen parallel, zonder ook maar een instelling te wijzigen. Ik zal APS eens mailen.

[ Voor 8% gewijzigd door BertusB404 op 10-03-2021 15:27 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
drboneym schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:55:
Prijs zal ongeveer € 1500 - 2000 ex BTW zijn schat ik, let op dat het iets lastiger wordt de BTW terug te krijgen als je al ooit PV hebt laten leggen en gebruik hebt gemaakt van de KOR. Je kan misschien iets zonder factuur regelen?
Alleen voor de montage? Mijn post was misschien niet duidelijk, net even aangepast. Het gaat dus niet om de materialen of het binnenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Ophidian ik ga schaamteloos je idee stelen met de stapelblokken, ziet er deftig uit. Heb je ze uiteindelijk bevestigd met een chemisch anker of RVS houtdraadbout met pluggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:24
@plaspvd Heb Fischer pluggen gebruikt met rvs schroeven. Zit goed stevig vast.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Meer mensen hier ervaring met bestellen bij: https://www.photovoltaik-shop.com/ ?

Ze bieden de AEG Glas-Glas panelen aan voor een zeer scherpe prijs (levertijd wel op aanvraag).
Ik heb ze een e-mail gestuurd. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:11
Vanochtend iets raars. Viel me opeens op dat de panelen helemaal niks deden, maar de monitoringapp van SolarEdge heeft wel vaker kuren.

Echter, de P1-meter liet nog geen teruglevering zien, dus er was echt wat mis. Dus even naar de garage gelopen waar de omvormer (SE2200 HD-Wave, dus zonder display). Alle lampjes brandden, dus rood groen en blauw. Groen en blauw is prima, maar rood hoort niet! Dus heb ik eerst maar eens de werkschakelaar en de omvormer een paar minuten uit gezet. Dat bood geen soelaas. Dan maar even de meterkast in. Stond alles nog goed, maar toch maar eens de testknop gebruikt. Sloeg netjes af. Weer aangezet en hee! De boel deed het weer.

Raar. Herkenbaar voor iemand? Wat kan dit veroorzaakt hebben? En wat wás het überhaupt?

Ik hou het maar even in de gaten maar all systems zijn weer "go".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De storm van vandaag leidt weer tot flink wat schade aan zonnepanelen.

Zoals hier in Berkel en Rodenrijs

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EwMIIFfXMAIdTBJ?format=jpg&name=4096x4096
https://twitter.com/112La...tatus/1369947651463073793

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:22:
Vanochtend iets raars. Viel me opeens op dat de panelen helemaal niks deden, maar de monitoringapp van SolarEdge heeft wel vaker kuren.

Echter, de P1-meter liet nog geen teruglevering zien, dus er was echt wat mis. Dus even naar de garage gelopen waar de omvormer (SE2200 HD-Wave, dus zonder display). Alle lampjes brandden, dus rood groen en blauw. Groen en blauw is prima, maar rood hoort niet! Dus heb ik eerst maar eens de werkschakelaar en de omvormer een paar minuten uit gezet. Dat bood geen soelaas. Dan maar even de meterkast in. Stond alles nog goed, maar toch maar eens de testknop gebruikt. Sloeg netjes af. Weer aangezet en hee! De boel deed het weer.

Raar. Herkenbaar voor iemand? Wat kan dit veroorzaakt hebben? En wat wás het überhaupt?

Ik hou het maar even in de gaten maar all systems zijn weer "go".
Even een open deur intrappen, heeft je omvormer geen event logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
twain4me schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Goeie. Waarschijnlijk wel maar waarschijnlijk niet voor mij benaderbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Da_maniaC schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:15:
Meer mensen hier ervaring met bestellen bij: https://www.photovoltaik-shop.com/ ?

Ze bieden de AEG Glas-Glas panelen aan voor een zeer scherpe prijs (levertijd wel op aanvraag).
Ik heb ze een e-mail gestuurd. :)
Geen ervaring met deze webshop. Ik zie die glas-glas panelen overigens niet staan. En je weet dat AEG Solar niets met oorspronkelijke Duitse industrieconglomeraat te maken heeft (het is een groothandel die de gelicenseerde naam op panelen van een onbekende fabrikant plakt).

Hier staan (bifacial) glas-glas panelen voor een mooie prijs te koop (139 Euro voor 410 Wp). Ze zijn alleen niet zwart en tussen de cellen niet doorzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Gramser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Goeie. Waarschijnlijk wel maar waarschijnlijk niet voor mij benaderbaar.
Die log is er inderdaad, maar alleen als je daar de rechten voor hebt gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVTr8lI5PAJUmJV0d0dfVpd1aME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bBq2Gp4LXgAr4FjmOLxLRK4T.png?f=user_large

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 09:42
Net viel de groep uit van mijn 5000watt omvormer. Ik lees overal dat je beter geen 30mA aardlekbeveiliging kan hebben omdat dat te gevoelig is. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad maar zou dat een oorzaak kunnen zijn? Klopt het dat ik een 30mA aardlek automaat heb? Gaat om de middelste

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOXGgoo786L6eSmDQbGRHy_CZwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WT8AKZnpmZKyqnRiQ6ZEGYQ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Penait1 op 11-03-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Penait1 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:52:
Net viel de groep uit van mijn 5000watt omvormer. Ik lees overal dat je beter geen 30mA aardlekbeveiliging kan hebben omdat dat te gevoelig is. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad maar zou dat een oorzaak kunnen zijn? Klopt het dat ik een 30mA aardlek automaat heb?

[Afbeelding]
Kun je het zelf lezen? Wij ook niet....

zou kunnen dat dit inderdaad de oorzaak is. Maar als het niet te vaak voorkomt zou ik het lekker laten, hoe lager de max lekstroom hoe veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
twain4me schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Ik heb mijn leverancier even benaderd, en die kwam supersnel terug met een antwoord, namelijk:

De omvormer heeft inderdaad een foutmelding aangemaakt. Het betreft een V-L1 Min1-melding, wat zich vertaalt in een te lage AC-spanning. Daardoor is deze niet in productie gegaan. Helaas biedt het "logboek" mij te weinig informatie om te zien waar dit vandaan komt en lijkt de AC-spanning op het genoemde moment prima binnen de waarden tussen 207 - 253V te liggen. Bijzonder, maar een harde verklaring heb ik er jiet voor.

Ik stel voor dat je dit even in de gaten houdt, komt het vaker voor dan moeten we even verder schakelen. Ik zelf controleer over een dikke week nogmaals je omvormer op fouten. Komt daar niets uit, dan hoor je ook niets van mij. Zie ik wel wat, dan zal ik je binnen 2 weken verder informeren hierover!

Nou, we wachten maar even af dan. Als het mis gaat merk ik het gauw genoeg. Geen idee waarom die lage AC-spanning is ontstaan, vanochtend. Morgenochtend maar weer checken. Denk dat dat het cruciale moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
mcDavid schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Kun je het zelf lezen? Wij ook niet....

zou kunnen dat dit inderdaad de oorzaak is. Maar als het niet te vaak voorkomt zou ik het lekker laten, hoe lager de max lekstroom hoe veiliger.
Sorry ben bezig met een andere foto want dat had ik natuurlijk door, minder uitgerekt was het te lezen. Wel gelijk lekker direct hoor op de morgen

Weet jij toevallig of de lekstroom afhangt van hoeveel stroom erdoorheen loopt? Als in; in de lente, gaat dit meer voorkomen dan nu? Of hangt de lekstroom van een omvormer van iets anders af

[ Voor 55% gewijzigd door Penait1 op 11-03-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Penait1 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Sorry ben bezig met een andere foto want dat had ik natuurlijk door, minder uitgerekt was het te lezen. Wel gelijk lekker direct hoor op de morgen

Weet jij toevallig of de lekstroom afhangt van hoeveel stroom erdoorheen loopt? Als in; in de lente, gaat dit meer voorkomen dan nu? Of hangt de lekstroom van een omvormer van iets anders af
Da's beter idd. Het is idd een 30mA exemplaar.

En de lekstroom is waarschijnlijk vooral afhankelijk van de spanning en van mogelijke aardfouten (bijvoorbeeld door een natte stekker). Wat opwaaiend vocht zou dat best veroorzaakt kunnen hebben. Misschien niet onverstandig om even op je dak te kijken of alles nog goed ligt, als de storm weer een beetje over is.

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 11-03-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 09:02

timovd

Voorsprong door techniek

Penait1 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:52:
Net viel de groep uit van mijn 5000watt omvormer. Ik lees overal dat je beter geen 30mA aardlekbeveiliging kan hebben omdat dat te gevoelig is. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad maar zou dat een oorzaak kunnen zijn? Klopt het dat ik een 30mA aardlek automaat heb? Gaat om de middelste

[Afbeelding]
Is er verschil in kleur wanneer je de testknop indrukt of de hendel naar beneden drukt? Vaak is het een gele kleur als de aarlek uit is gegaan en anders heeft er ergens een overbelasting plaatsgevonden.
Persoonlijk vind ik het een vereiste op een alamat dat je het verschil moet kunnen zien.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

WackoH schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:34:
[...]
Geen ervaring met deze webshop. Ik zie die glas-glas panelen overigens niet staan. En je weet dat AEG Solar niets met oorspronkelijke Duitse industrieconglomeraat te maken heeft (het is een groothandel die de gelicenseerde naam op panelen van een onbekende fabrikant plakt).

Hier staan (bifacial) glas-glas panelen voor een mooie prijs te koop (139 Euro voor 410 Wp). Ze zijn alleen niet zwart en tussen de cellen niet doorzichtig.
Mits dat een respectabel merk is (sorry, ik ben er nog niet zo in thuis). Is dat prijs/performance inderdaad wel een stuk gunstiger. De afbeelding bij het artikel in de webshop zijn 2 van deze panelen aan elkaar gemonteerd neem ik aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 01:38

Aapje

Opel-beun
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Die log is er inderdaad, maar alleen als je daar de rechten voor hebt gekregen.
[Afbeelding]
Wat bepaald eigenlijk dat je wel of niet rechten daarop krijgt... ik volg niet geheel waarom mijn installateur die rechten wel heeft op mijn gekochte installatie en ik niet. Zit dat in de garantievoorwaarden ergens verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Aapje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Wat bepaald eigenlijk dat je wel of niet rechten daarop krijgt... ik volg niet geheel waarom mijn installateur die rechten wel heeft op mijn gekochte installatie en ik niet. Zit dat in de garantievoorwaarden ergens verstopt?
De installateur maakt het account aan en krijgt daarmee de admin rechten. Die admin rechten blijven in de meeste gevallen bij de installateur liggen. En als de installateur jou alleen de basic-rechten geeft (wat de meeste doen) dan kun je alleen de opbrengst monitoren en niet veel meer.

Oftewel degene die het account aanmaakt bepaalt welke rechten je hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
mcDavid schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Da's beter idd. Het is idd een 30mA exemplaar.

En de lekstroom is waarschijnlijk vooral afhankelijk van de spanning en van mogelijke aardfouten (bijvoorbeeld door een natte stekker). Wat opwaaiend vocht zou dat best veroorzaakt kunnen hebben. Misschien niet onverstandig om even op je dak te kijken of alles nog goed ligt, als de storm weer een beetje over is.
Helaas nu het flink regent valt de groep er constant uit dus iets gaat niet helemaal goed. Installateur komt vanmiddag terug om te kijken. Ze hebben twee weken geleden de panelen losgetrokken ivm kapotte dakpan vervangen onder de dakhaak dus misschien hebben ze dat niet netjes achtergelaten. Horen ter hoogte daarvan nu ook de hele tijd een tik door de wind, alsof er iets niet helemaal goed vastzit
timovd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:04:
[...]
Is er verschil in kleur wanneer je de testknop indrukt of de hendel naar beneden drukt? Vaak is het een gele kleur als de aarlek uit is gegaan en anders heeft er ergens een overbelasting plaatsgevonden.
Persoonlijk vind ik het een vereiste op een alamat dat je het verschil moet kunnen zien.
Geen kleur verschil helaas; groen/rood

[ Voor 12% gewijzigd door Penait1 op 11-03-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
[...]

Precies de reden waarom ik zelf een omvormer heb gekocht. Ben ik gewoon zelf baas over de eigen spullen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
[...]

In mijn geval was het verhaal als volgt: je krijgt die rechten niet omdat ze dan niet kunnen zien wie er iets heeft aangepast in settings e.d. Dat kan garantiegedoe bemoeilijken. Ik heb overigens wel heel even die rechten gehad, gewoon opgevraagd bij Solar Edge omdat ik eigenaar van mijn susteem ben. En niet de leverancier.

Uiteindelijk zelf weer terug laten draaien na dat verhaal van de leverancier. Ik mis het ook niet echt en als de leverancier gewoon snel reageert zoals vandaag: helemaal prima. Maar ergens is en blijft het geleuter.

Ik zou ook niet gauw meer deze route van zonnepanelen aanschaf en installatie kiezen, maar daar heb ik al genoeg over uitgeweid in andere topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Gramser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:27:
[...]
In mijn geval was het verhaal als volgt: je krijgt die rechten niet omdat ze dan niet kunnen zien wie er iets heeft aangepast in settings e.d. Dat kan garantiegedoe bemoeilijken. Ik heb overigens wel heel even die rechten gehad, gewoon opgevraagd bij Solar Edge omdat ik eigenaar van mijn susteem ben. En niet de leverancier.

Uiteindelijk zelf weer terug laten draaien na dat verhaal van de leverancier. Ik mis het ook niet echt en als de leverancier gewoon snel reageert zoals vandaag: helemaal prima. Maar ergens is en blijft het geleuter.

Ik zou ook niet gauw meer deze route van zonnepanelen aanschaf en installatie kiezen, maar daar heb ik al genoeg over uitgeweid in andere topics.
En toch is dit onzin. Als je naar mijn screenshot kijkt zie je dat ik de admin knop mis en dus geen admin-rechten heb. Wel kan ik alle errormeldingen zien en allerlei waardes uitlezen/in een grafiek zetten (spanning per optimizer, spanning van de fases, stroom en vermogen per paneel etc.)

Maar de instellingen van mijn systeem zelf kan ik niet aanpassen, ik kan b.v. ook niet de layout veranderen (ik zou ze b.v. het liefste zo willen zetten dat de lig-richting klopt). Je kunt dus prima heel veel rechten hebben zonder daadwerkelijk de systeem-settings te kunnen veranderen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:38:
[...]

En toch is dit onzin. Als je naar mijn screenshot kijkt zie je dat ik de admin knop mis en dus geen admin-rechten heb. Wel kan ik alle errormeldingen zien en allerlei waardes uitlezen/in een grafiek zetten (spanning per optimizer, spanning van de fases, stroom en vermogen per paneel etc.)

Maar de instellingen van mijn systeem zelf kan ik niet aanpassen, ik kan b.v. ook niet de layout veranderen (ik zou ze b.v. het liefste zo willen zetten dat de lig-richting klopt). Je kunt dus prima heel veel rechten hebben zonder daadwerkelijk de systeem-settings te kunnen veranderen.
Dat zeg ik toch ook, dat het onzin is? Als ik me niet vergis heb je zelfs verschillende levels in rechten, en ik had dus even jouw situatie. Maar ik was nieuw in de materie en heb het dus weer terug laten veranderen. Ik wilde geen gedoe bij garantiegevallen - alsof ik een heldere glazen bol had, want ik heb toch een paar flinke kwesties aan de hand gehad, die ik uiteindelijk allemaal heb "gewonnen" (zo moet ik het helaas noemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 01:38

Aapje

Opel-beun
Gramser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:27:
[...]
Mwa, installatie en installateur heb ik niks over te klagen. Het is alleen vreemd dat je iets geïnstalleerd krijgt, wat je eigen eigendom is. En dan niet volle rechten krijgt. Wat ik kan voorstellen is dat de leverancier/installateur verzoekt om altijd rechten te behouden om het systeem in te zien. Maar als jij "mot" krijgt met zo'n installateur moet het toch niet zo zijn dat zij 't systeem kunnen deactiveren.

Maargoed, ik begrijp uit een andere reactie dat SolarEdge je evt. wel toegang kan verlenen over je eigen systeem. Dus Tja waar hebben we 't over... Enige balen aan het SolarEdge systeem vind ik de API's/Interval van updates. Heb intussen zelf een ESP8266 met ADS1115 + CT Clamp om m'n omvormer AC lijn zitten om te meten hoeveel daardoorheen komt (op een 5sec interval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Aapje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Mwa, installatie en installateur heb ik niks over te klagen. Het is alleen vreemd dat je iets geïnstalleerd krijgt, wat je eigen eigendom is. En dan niet volle rechten krijgt. Wat ik kan voorstellen is dat de leverancier/installateur verzoekt om altijd rechten te behouden om het systeem in te zien. Maar als jij "mot" krijgt met zo'n installateur moet het toch niet zo zijn dat zij 't systeem kunnen deactiveren.

Maargoed, ik begrijp uit een andere reactie dat SolarEdge je evt. wel toegang kan verlenen over je eigen systeem. Dus Tja waar hebben we 't over... Enige balen aan het SolarEdge systeem vind ik de API's/Interval van updates. Heb intussen zelf een ESP8266 met ADS1115 + CT Clamp om m'n omvormer AC lijn zitten om te meten hoeveel daardoorheen komt (op een 5sec interval).
SolarEdge gaf mij toen wel gewoon direct de toegang die ik wilde hebben. Hoefde niet eens bewijs aan te leveren anders dan mijn site-ID. Dus dat ging vlotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:57
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb de admin knop wel, maar toch kan ik de layout zelf niet aanpassen, dus er zijn nog meer gradaties 8)
Wel kan ik zelf de API-key aanpassen of mijn eigen kWh prijs ingeven en eventueel de gegevens van het systeem openbaar maken.

Maar als de lig-richting onjuist is bij jouw, dan kan de installateur dat toch gewoon goed zetten voor jouw?
Zo kunnen ze ook de telling mooi opvolgend zetten i.p.v. kriskras door elkaar, Was na een berichtje sturen bij mij zo door ze aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rouske schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Ik heb de admin knop wel, maar toch kan ik de layout zelf niet aanpassen, dus er zijn nog meer gradaties 8)
Wel kan ik zelf de API-key aanpassen of mijn eigen kWh prijs ingeven en eventueel de gegevens van het systeem openbaar maken.
Klopt, ik heb gezien hoe ze het toen aan hebben gezet en dat waren heel veel gradaties/vinkjes die je kon zetten.
Maar als de lig-richting onjuist is bij jouw, dan kan de installateur dat toch gewoon goed zetten voor jouw?
Zo kunnen ze ook de telling mooi opvolgend zetten i.p.v. kriskras door elkaar, Was na een berichtje sturen bij mij zo door ze aangepast.
Kan ook wel, maar echt storend is het niet. Zou ik het zelf kunnen doen had ik het al gedaan, maar een mailtje sturen om het te melden is me eigenlijk teveel werk O-)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Gramser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:42:
[...]

Dat zeg ik toch ook, dat het onzin is? Als ik me niet vergis heb je zelfs verschillende levels in rechten, en ik had dus even jouw situatie. Maar ik was nieuw in de materie en heb het dus weer terug laten veranderen. Ik wilde geen gedoe bij garantiegevallen - alsof ik een heldere glazen bol had, want ik heb toch een paar flinke kwesties aan de hand gehad, die ik uiteindelijk allemaal heb "gewonnen" (zo moet ik het helaas noemen).
Garantie is natuurlijk ook onzin, want in de logs kun je direct zien wie wat gewijzigd heeft en of dat een gevolg heeft voor de installatie waardoor hij stuk gaat. Overigens is dit nauwelijks mogelijk, verkeerde instellingen geven alleen eerder storingen en wijken mogelijk af van nationale regelgeving (zoals max spanning).
Enig doel is je afhankelijk maken van hun zodat ze in contact met je kunnen blijven.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:04
Afgelopen weekend 14 jinko solar 360 watt panelen op het dak van mijn bedrijf geïnstalleerd! Super blij er mee, kijkende naar al het lege dakoppervlak op de daken om mij heen hoop ik dat het een inspirerende werking heeft op de bedrijven om ons heen. De buurman had in ieder geval al interesse :)

Ik heb nog een vraagje, de kabels liggen nu nog los op het dak, ik heb ze wel gefixeerd door een tegel met rubbers er onder halverwege te leggen zodat ze niet heen en weer waaien. Is dat voldoende? Ik lees ook dat sommige mensen er een mantelbuis omheen doen ofzoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJM2VLzPUaugJUxYu2vqvZKT5MU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BK09l9G5lGZFPlDPqRamKUK1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Ik zou tegels neerleggen, buisklemmen op vastkitten en dan buizen er in klikken en kabels er door heen. Zorg wel dat één kant hoger is zodat eventueel water gewoon weg kan sijpelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@KoenVW76
leuk! ik ken die plek
Lees ook even de posts vanaf hier: Motorfret in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:01
En wat ik daar nog niet genoemd zie worden: volgens mij wil je plus en min eigenlijk niet in dezelfde buis hebben. Mocht je een vlamboog krijgen, dan zou het kunnen dat die in stand blijft omdat de kabels zo dicht bij elkaar zitten. Eén buis voor de minnen en één buis voor de plussen is beter.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Ik heb de kabels in slagvaste buis. Die buis heb ik rechtstreeks op betonklinkers gelijmd.
+ en - gescheiden uiteraard.
Dit naar aanleiding van advies alhier.
Nog net te zien op de foto:
Motorfret in "Solar virus, uitbreiding op plat dak."

[ Voor 6% gewijzigd door Motorfret op 12-03-2021 11:24 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
KoenVW76 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:49:
Afgelopen weekend 14 jinko solar 360 watt panelen op het dak van mijn bedrijf geïnstalleerd! Super blij er mee, kijkende naar al het lege dakoppervlak op de daken om mij heen hoop ik dat het een inspirerende werking heeft op de bedrijven om ons heen. De buurman had in ieder geval al interesse :)

Ik heb nog een vraagje, de kabels liggen nu nog los op het dak, ik heb ze wel gefixeerd door een tegel met rubbers er onder halverwege te leggen zodat ze niet heen en weer waaien. Is dat voldoende? Ik lees ook dat sommige mensen er een mantelbuis omheen doen ofzoiets.

[Afbeelding]
Nice, mooi setje! Ruimte voor meer zou ik zeggen :P

Maar idd denk dat het wel verstandig is om de kabels door een buisje te leiden, of misschien een kabelgootje oid te leggen waar je ze aan vast tie-wrapt. Dan liggen ze iig niet in een plas als het regent. En liggen idd de rode- en zwarte kabels niet tegen elkaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freakystyle
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 17:55
Systeem geüpgraded naar 9 x 450 wp, van der valk montage en Solaredge ivm dakterras burenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K4sIwBI_dnpqx6L3KVHEAUXHy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ill3sF7HDlsxrzrT4dp9zv5h.jpg?f=fotoalbum_large

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
en schaduw van de voorste ramp. Je ziet dat de onderste panelen van de 2e ramp in de schaduw komen door de hoogte van de 1e. Liggen eigenlijk te dicht achter elkaar of de voorste had vlakker moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 27-09 13:05

Gerco-M

mijn tornado res.

Freakystyle schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:14:
Systeem geüpgraded naar 9 x 450 wp, van der valk montage en Solaredge ivm dakterras buren[Afbeelding]
Ziet er netjes en zeer efficient uit! Ik heb de foto even doorgestuurd (zonder naam) naar mijn zus die ook een leuk plat dak hebben op hun uitbouw en daar ook een leuke PV set op kwijt kunnen en misschien wat inspiratie hiervoor nodig zijn ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakystyle
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 17:55
Pietje555 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:30:
[...]

en schaduw van de voorste ramp. Je ziet dat de onderste panelen van de 2e ramp in de schaduw komen door de hoogte van de 1e. Liggen eigenlijk te dicht achter elkaar of de voorste had vlakker moeten liggen.
Dat ook inderdaad. Je moet toch wat als de ruimte beperkt is. De panelen zijn overigens behoorlijk uit de kluiten gewassen exemplaren.

Ik verwacht dat ik mijn verbruik nu zo een beetje heb afgedekt. Ik kwam van 10 x 200wp met circa 85% rendement.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Laatst online: 27-09 17:23
November vorig jaar zijn er bij ons op het dak 24 LG Neon2 340Wp panelen geplaatst i.c.m. een SMA Sunny Tripower 8.0 omvormer.

Totaal ligt er dus 24 x 340W = 8160Wp op het dak.

Heel af en toe zie ik het systeem echt pieken wanneer de panelen bijvoorbeeld nog koel zijn en de zon in eens achter een wolk vandaan komt. Wat mij opvalt is dat deze pieken niet boven de 7987W uitkomen.

Deze waarde van 7987W heb ik meerdere keren gezien, dus het lijkt me geen toeval dat de zon dan net elke keer precies even veel licht op de panelen werpt. Theoretisch zouden de panelen 8160W op moeten kunnen wekken. Zie ik met deze 7987W dan het maximum van de omvormer omdat het een 8kW is, of is hier mogelijk softwarematig een limiet ingesteld? De 8kW omvormer moet in principe toch kunnen overdimensioneren en dus iets meer dan 100% leveren, of begrijp ik het dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
jaco218 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:11:
November vorig jaar zijn er bij ons op het dak 24 LG Neon2 340Wp panelen geplaatst i.c.m. een SMA Sunny Tripower 8.0 omvormer.

Totaal ligt er dus 24 x 340W = 8160Wp op het dak.

Heel af en toe zie ik het systeem echt pieken wanneer de panelen bijvoorbeeld nog koel zijn en de zon in eens achter een wolk vandaan komt. Wat mij opvalt is dat deze pieken niet boven de 7987W uitkomen.

Deze waarde van 7987W heb ik meerdere keren gezien, dus het lijkt me geen toeval dat de zon dan net elke keer precies even veel licht op de panelen werpt. Theoretisch zouden de panelen 8160W op moeten kunnen wekken. Zie ik met deze 7987W dan het maximum van de omvormer omdat het een 8kW is, of is hier mogelijk softwarematig een limiet ingesteld? De 8kW omvormer moet in principe toch kunnen overdimensioneren en dus iets meer dan 100% leveren, of begrijp ik het dan verkeerd?
Je kunt "maximum active power input" instellen. In het interface van je inverter zie je wat de maximale waarde is. Je zult dan iets boven de 8000W uitkomen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
KoenVW76 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:49:

[Afbeelding]
Volgens mij is een groot gedeelte van dat lege dakoppervlak nog van je eigen bedrijf ofniet. >:)

Zonder gekheid. Ziet er goed uit en liggen er keurig bij. Lijkt een beetje op mijn 12 panelen op m'n overkapping.
Kabels zou ik in ieder geval wel los van het dak leggen en wat beter fixeren. In een buis is ivm slijtage door zonlicht denk ik ook veel beter. Maar denk dat het lastig is de kabels nu nog in een buisje te krijgen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
cville schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Je kunt "maximum active power input" instellen. In het interface van je inverter zie je wat de maximale waarde is. Je zult dan iets boven de 8000W uitkomen.
Bedoel je dan deze setting en mag deze zomaar omhoog geschroefd worden? Wanneer ik op "Edit parameters" klik, dan kan ik overigens in deze velden niets wijzigen. Heeft dit mogelijk met rechten te maken en moet ik dat geval dan even de installateur vragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTdPQ1HjR4q1XnFx0shZzzdEu9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkSVALqqxj5vxlnDP0EA6Qrj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jaco218 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Bedoel je dan deze setting en mag deze zomaar omhoog geschroefd worden? Wanneer ik op "Edit parameters" klik, dan kan ik overigens in deze velden niets wijzigen. Heeft dit mogelijk met rechten te maken en moet ik dat geval dan even de installateur vragen?

[Afbeelding]
Ga naar Device parameters/Inverter/maximum active power output. Je moet eerst 2 dingen doen: inloggen als installer en daarna in het genoemde scherm op edit klikken. Je kunt niet te ver gaan want dat staat de inverter niet toe. Hij laat precies zien wat de max waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
cville schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Ga naar Device parameters/Inverter/maximum active power output. Je moet eerst 2 dingen doen: inloggen als installer en daarna in het genoemde scherm op edit klikken. Je kunt niet te ver gaan want dat staat de inverter niet toe. Hij laat precies zien wat de max waarde is.
Top, bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik eerst even contact opnemen met de installateur, heb namelijk zelf het installer wachtwoord niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jaco218 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Top, bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik eerst even contact opnemen met de installateur, heb namelijk zelf het installer wachtwoord niet.
Zorg dat je zelf het installer wachtwoord krijgt anders wordt alles nodeloos moeizaam. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
cville schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:51:
[...]

Zorg dat je zelf het installer wachtwoord krijgt anders wordt alles nodeloos moeizaam. Succes!
Goede tip, heb ze zojuist al gevraagd om het wachtwoord.

Het hoger dan 100% instellen van de output op de omvormer, heeft dit verder geen andere consequenties waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jaco218 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Goede tip, heb ze zojuist al gevraagd om het wachtwoord.

Het hoger dan 100% instellen van de output op de omvormer, heeft dit verder geen andere consequenties waar ik rekening mee moet houden?
Niet dat ik weet; het gaat maar om een zeer kleine verhoging - bij mij van 6000W naar 6050W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jaco218
Kijk dan meteen even waar de landsnorm op staat.
Die hoort op nen-en50438 te staan voor nederland en niet op default.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaco218
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:39:
@jaco218
Kijk dan meteen even waar de landsnorm op staat.
Die hoort op nen-en50438 te staan voor nederland en niet op default.
De country standard (onder "Grid monitoring") staat inderdaad ingesteld op [NL] NEN-EN50438:2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
cville schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:12:
[...]

Niet dat ik weet; het gaat maar om een zeer kleine verhoging - bij mij van 6000W naar 6050W.
Dat is inderdaad maar vrij weinig. Ik dacht dat zoiets bijvoorbeeld echt op 110% ofzo gezet zou kunnen worden.

Dus als ik het goed begrijp heeft overdimensioneren dus eigenlijk alleen betrekking op het meer Wp aan panelen plaatsen t.o.v. het vermogen van de omvormer en niet op het vermogen van de omvormer zelf?
In mijn eigen voorbeeld: 8160Wp plaatsen en er vanuit gaan dat bijvoorbeeld door de niet ideale ligging, verlies door oplopende paneel temperatuur, etc. deze 8160W in de praktijk niet gehaald kan worden en dat dus een 8kW omvormer voldoende is voor deze installatie. Ik ging er vanuit dat ook de omvormer "overgedimensioneerd" zou kunnen draaien op bijvoorbeeld 110% en dat dit, omdat het maar kortstondig is, geen wezelijke impact heeft op de levensduur ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
jaco218 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:06:
[...]

Dat is inderdaad maar vrij weinig. Ik dacht dat zoiets bijvoorbeeld echt op 110% ofzo gezet zou kunnen worden.

Dus als ik het goed begrijp heeft overdimensioneren dus eigenlijk alleen betrekking op het meer Wp aan panelen plaatsen t.o.v. het vermogen van de omvormer en niet op het vermogen van de omvormer zelf?
In mijn eigen voorbeeld: 8160Wp plaatsen en er vanuit gaan dat bijvoorbeeld door de niet ideale ligging, verlies door oplopende paneel temperatuur, etc. deze 8160W in de praktijk niet gehaald kan worden en dat dus een 8kW omvormer voldoende is voor deze installatie. Ik ging er vanuit dat ook de omvormer "overgedimensioneerd" zou kunnen draaien op bijvoorbeeld 110% en dat dit, omdat het maar kortstondig is, geen wezelijke impact heeft op de levensduur ervan.
Overdimensioneren gaat inderdaad normaal gesproken vooral over meer Wp op je dak leggen dan de piek van je omvormer. Ik he hier b.v. 7.8kWp op het dak liggen op een 6k omvormer. Omdat ik een O-W opstelling heb gaat dat prima en kom ik niet eens aan die 6k. In principe zou hier een 5k omvormer ook prima werken met alleen op heel zonnige dagen een beetje afvlakking.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12-2022
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben een offerte ontvangen voor zonnepanelen, die na opdracht van mijn zwager is opgesteld. Die bij desbetreffende installateur zonder enige research zijn dak van 18panelen heeft laten volplanten.

Ik heb wat dingen opgezocht, door middel van de informatie die op de 1ste pagina vermeld staat. Zo staat er bij desbetreffende merk omvormer (?) “schaduwmanagement?”. Refereert de vraagteken dat dat type specifiek is?

Offerte lijkt mij heel laag en vraag mij af of 5 panelen wat gaat opleveren als ik het goed geïnterpreteerd heb.

Ik zou het op prijs stellen als er aangegeven kan worden of dit wat efficiëntie gaat opleveren en het kwalitatief in orde is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wMwz1mY8sPcn0d3J0BWHAGbqXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zzIGLkaTOEyILKmiXmnhUsh0.jpg?f=user_large

[ Voor 198% gewijzigd door psycho-tr op 12-03-2021 19:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:01
@psycho-tr Je geeft veel te weinig informatie. Als je een zinnig antwoord wil, dan graag een eigen topic openen (zie ook de topicwarning....) Bekijk dan eerst even wat andere offerte topics zodat je goed beslagen ten ijs komt als je zelf een topic opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is Van der Walk montagemateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:56:
@psycho-tr [mbr]Je geeft veel te weinig informatie. Als je een zinnig antwoord wil, dan graag een eigen topic openen (zie ook de topicwarning....) Bekijk dan eerst even wat andere offerte topics zodat je goed beslagen ten ijs komt als je zelf een topic opent.[/mbr]
Dat snap ik, echter heb ik niet meer informatie. Mijn ouders zijn 65+ en willen akkoord geven terwijl ze geen idee hebben wat ze evt. kunnen besparen. Ik zal een eigen topic aanmaken.
timovd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:01:
Wat is Van der Walk montagemateriaal?
Geen idee, kan zelf niks op google vinden.

Edit: merk die “snelle” montage systemen aanbiedt.

[ Voor 13% gewijzigd door psycho-tr op 12-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

psycho-tr schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:04:
[...]

Dat snap ik, echter heb ik niet meer informatie. Mijn ouders zijn 65+ en willen akkoord geven terwijl ze geen idee hebben wat ze evt. kunnen besparen. Ik zal een eigen topic aanmaken.
[...]

Geen idee, kan zelf niks op google vinden.

Edit: merk die “snelle” montage systemen aanbiedt.
Heel kort door de bocht en achterop een bierviltje (uitgaande van een min of meer zuid gerichte instalatie)

5x400 = 2000 Wp => 2100kWh => 2100 *0,21 => zolang salderen nog bestaat een opbrengst van ~450 euro.

voor zoon kleine instalatie is de prijs/wp, gewoon goed ik denk dat je zwager ofwel heel veel geluk heeft gehad of niet het achterste van zijn tong laat zien qua onderzoek ;)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 12-03-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
twain4me schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:20:
[...]

Heel kort door de bocht en achterop een bierviltje (uitgaande van een min of meer zuid gerichte instalatie)

5x400 = 2000 Wp => 2100kWh => 2100 *0,21 => zolang salderen nog bestaat een opbrengst van ~450 euro.

voor zoon kleine instalatie is de prijs/wp, gewoon goed ik denk dat je zwager ofwel heel veel geluk heeft gehad of niet het achterste van zijn tong laat zien qua onderzoek ;)
Bedankt en proost!

Panelen zijn inderdaad volledig zuid gericht.

Ik heb geen idee wat mijn zwager betaald heeft voor zijn panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
cville schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:47:
Dat is een hele leuke tip, en ik had via Modbus ook al wat registers gevonden waarmee ik wat kon manipuleren (maar kan nog niet via Modbus schrijven, alleen lezen).
Helaas werkt de tip niet. Ik kan ingelogd als Installer op mijn STP 8.0 niets hoger dan 8000 instellen:
(Device STP8.0-3AV-40 174, Firmware 3.10.11.R)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb0TjIXoH-MGj0AOCSDbfEw3Ql4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP8eAlSUtY5ud6zfqhRgldJA.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Wel eindelijk de RCD adjustment voor 30 mA gevonden! :) Die zit in dit menu. Niet dat het nodig is, want de unit draait al 3/4 jaar zonder enig probleem op een 30 mA alamat. Maar wel mooi dat ik nu weet waar ik dit in kan stellen mocht het ooit een probleem worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 12-03-2021 21:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Andrehj schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:02:
[...]

Dat is een hele leuke tip, en ik had via Modbus ook al wat registers gevonden waarmee ik wat kon manipuleren (maar kan nog niet via Modbus schrijven, alleen lezen).
Helaas werkt de tip niet. Ik kan niets hoger dan 8000 instellen:
[Afbeelding]
Dat is vreemd; ik heb 2 SMA inverters (zie signature) en bij allebei kan ik dit instellen. Bij mijn 6000W inverter laat hij bij die instelling "(0 W...6,050 W)" zien. Er is ook nog "Fallback for inverter" "Maximum active power output". Daar kun je dezelfde instelling veranderen. Ik heb dit 7 jaar geleden voor het eerst gedaan en kan me vaag herinneren dat er bij mij ook enige onduidelijkheid was omdat je het op 2 plaatsen kunt/moet veranderen. Ik kan verder niets verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
cville schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:14:
Dat is vreemd; ik heb 2 SMA inverters (zie signature) en bij allebei kan ik dit instellen. Bij mijn 6000W inverter laat hij bij die instelling "(0 W...6,050 W)" zien. Er is ook nog "Fallback for inverter" "Maximum active power output". Daar kun je dezelfde instelling veranderen. Ik heb dit 7 jaar geleden voor het eerst gedaan en kan me vaag herinneren dat er bij mij ook enige onduidelijkheid was omdat je het op 2 plaatsen kunt/moet veranderen. Ik kan verder niets verzinnen.
Ook bij Fallback for inverter kan ik niet hoger dan 8000W.
Wellicht kan dit trucje alleen bij de 3-6 kW omvormers?

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw