jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:15:
Ik wil in mijn tuin/weiland een aantal panelen neerleggen. Mijn huis is grotendeels rietgedekt en gras heb ik genoeg. Tot zal mijn kapschuur aangepakt worden en daar kunnen dan nog een 20-30 panelen op, afhankelijk van het herontwerp. Ik heb sinds kort 2 elektrische auto's, dus ik wil veel leggen. Wie heeft er ervaring met leggen in de tuin en welke systemen daarvoor geschikt zijn?
Rond de 16000wp in oost west moet prima gaan op de omvormer (die heb ik al hangen, een TRIO 8.5), dus dat is wat mij betreft het uitgangspunt.
Mijn weiland (1.2hectare) is kadastraal " tuin ".
Ik heb mij systeem op een weiland liggen (10,4kWP) en heb hier best wel wat ervaring mee, ook met de gemeente.
Allereerst staat in het Kadaster niet dat het tuin is, dat staat in het bestemmingsplan. Kadaster is alleen wie eigenaar is.
Wat mogelijk is, is sterk afhankelijk van hoe het bestemmingsplan met zonnepanelen om gaat. Vooral kleinere gemeenten zijn de bestemmingplannen zo oud dat er zelfs niets in staat. Grotere gemeenten gebruiken vaak de "Constructieve zonneladder".
Hier staat een prioriteit in van dak woning, dak opstallen, tuin en landbouw grond.
Dak is (vrijwel) altijd vergunning vrij, hoewel je wel aan regels moet voldoen zoals afstand tot dakrand, monument en binnenstad.
Kan het niet op het dak dan is vrijwel altijd vergunning plichtig, maar tuin zal geen probleem zijn als je kan aantonen dat het dak niet mogelijk is bv riet gedekt.
Mogelijk stellen ze wat eisen aan de inpassing in de omgeving en je moet een verslag indienen van je gesprek met de buren.
Uit zicht werkt niet, want de gemeente gebruikt ook Google maps met luchtopname, vooral om illegale bouwsels op te sporen.
Ik heb de hele stelling zelf gemaakt. Gegalvaniseerde kokerprofielen op maat in de grond geslagen en een houten balk erop. Op de balk een montage rail en klaar. De hoek van de panelen is afhankelijk hoever je de profielen in de grond slaat.
Laagste punt PV paneel is bij mij 30 cm boven de grond, 35 graden hoek, Zuid. Ik dacht dat onder de 1.20 m vergunning vrij zou zijn maar dat is niet zo. Ik zou ze nu iets hoger zetten (60 cm) want da hoef je er niet zo vaak met de bosmaaier langs. Hoog gras geeft schaduw
Plantjes en beestje hoef je geen zorgen om te maken, Grond wordt te droog onder de panelen dus alles gaat toch dood. Wonen alleen muizen en mollen, en sinds kort veel graafsporen van dassen.
Boven de 10 kWP val je buiten de belastingregels voor forfataire aftrek en moet je BTW verrekenen met je energie maatschappij.
Voor meer vragen en details kun je even PM-en