Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.794 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 21:07
Andrehj schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:19:
[...]

Ook bij Fallback for inverter kan ik niet hoger dan 8000W.
Wellicht kan dit trucje alleen bij de 3-6 kW omvormers?
Is niet onmogelijk maar lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn inverters zijn uit 2 zeer verschillende series en met 5 jaar ertussen gekocht. Heb je de laatste firmware?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
cville schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:20:
Is niet onmogelijk maar lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn inverters zijn uit 2 zeer verschillende series en met 5 jaar ertussen gekocht. Heb je de laatste firmware?
Yep. Zie in een vorige post (Firmware 3.10.11.R).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-06 23:38
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:12:
En wat ik daar nog niet genoemd zie worden: volgens mij wil je plus en min eigenlijk niet in dezelfde buis hebben. Mocht je een vlamboog krijgen, dan zou het kunnen dat die in stand blijft omdat de kabels zo dicht bij elkaar zitten. Eén buis voor de minnen en één buis voor de plussen is beter.
Ok bedankt voor de feedback allemaal, ik ga een mantel buis om de minnen en plussen leggen! Kan het aarde draad dan bij een van die er bij of die liever ook nog apart?

En ja er is nog een hoop dak beschikbaar maar de VvE wil minimaal 1 meter afstand tot de buren en 2 meter van de dakrand.... Dan was dit de meest efficiënte opstelling qua ruimtegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 11:48
Ik sta op het punt om mijn samengestelde set te bestellen bij solar-bouwmarkt. Tot ik zag dat mijn panelen (2.5cm per paneel) iets breder zijn dan die van de buurman. Uitdaging zit hem in de breedte, geheel moet geplaatst worden tussen 2 luchtpijpjes.

Er is ruimte zichtbaar tussen de panelen en de pijpjes maar moeilijk schatten of het voldoende is. In totaal gaat het om 10 cm.
Wat is jullie ervaring hiermee. Is het gemakkelijk dergelijk luchtpijpjes aan te passen of iets te verplaatsen? Of anders, hoe zou ik goed kunnen bepalen of het past? (meten is weten, maar het dak op is lastig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
vanputten80 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:49:
Ik sta op het punt om mijn samengestelde set te bestellen bij solar-bouwmarkt. Tot ik zag dat mijn panelen (2.5cm per paneel) iets breder zijn dan die van de buurman. Uitdaging zit hem in de breedte, geheel moet geplaatst worden tussen 2 luchtpijpjes.

Er is ruimte zichtbaar tussen de panelen en de pijpjes maar moeilijk schatten of het voldoende is. In totaal gaat het om 10 cm.
Wat is jullie ervaring hiermee. Is het gemakkelijk dergelijk luchtpijpjes aan te passen of iets te verplaatsen? Of anders, hoe zou ik goed kunnen bepalen of het past? (meten is weten, maar het dak op is lastig)
Kun je niet even vanuit een dakraam de werkende breedte van een dakpan meten (liefst 10 en dan middelen)? Dan tellen vanuit de tuin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26

Pixelmagic

Ubergeek

Even laten zien hoe je blijkbaar -niet- een zonnepark aan moet leggen:

https://www.bndestem.nl/m...rme-tegenvaller~a453eda8/

Een beetje sneeuw en een storm is genoeg om de zaak te vernielen. Gelukkig lijkt de schade terecht te komen waar hij hoort, de aannemer die het nog aan het aanleggen is. Als hij niet plotseling failliet gaat hierdoor....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Pixelmagic schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:09:
Even laten zien hoe je blijkbaar -niet- een zonnepark aan moet leggen:

https://www.bndestem.nl/m...rme-tegenvaller~a453eda8/

Een beetje sneeuw en een storm is genoeg om de zaak te vernielen. Gelukkig lijkt de schade terecht te komen waar hij hoort, de aannemer die het nog aan het aanleggen is. Als hij niet plotseling failliet gaat hierdoor....
Dat komt omdat men vertikt (of niet wil weten) dat als een bepaalde sneeuwhoogte 1x in de x jaar voorkomt, dat je daar dan in je ontwerp wel rekening mee moet houden. En hier vond men dat blijkbaar niet nodig.
Hier is gewoon een veel te zwakke constructie gekozen. (Of de opdrachtgever heeft alleen gekeken naar de prijs en niet naar wat ie daarvoor krijgt...)
Blij dat dit soort koekebakkers niet onze dijkhoogtes bepaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik wil mijn bestaande set zonnepanelen uitbreiden (A) én B op een golfplaten dak naast de schuur een extra op zichzelf staande set van 2 of 3 panelen leggen..

A. De huidige set betreft 11x 290 Wp, 11x P300, SolarEdge SE3000 HD Wave. Ik heb op het dak waar dit alles ligt nog ruimte voor 1 extra zonnepaneel, op de dakkapel. Oriëntatie is hetzelfde als de rest.
Mijn omvormer heeft volgens de specs een max DC vermogen van 4650Watt. Daar zit (en blijf) ik ruim onder met deze uitbreiding (waarbij ik zoek naar het paneel met het grootste vermogen beschikbaar en wat daar past):
1x 495Wp paneel: JA Solar JAM66S-30-495 Zwart - €193,-
1x P505 optimizer - €62,-
+ montage materiaal voor plaatsing op plat dak.
Wat ik niet weet is: kan ik dit zomaar opnemen tussen mijn bestaande P300's?
Kan ik de nieuwe optimizer zelf pairen met de inverter? Hoe krijg ik 'm in mijn SolarEdge app te zien?

B. Ik kan hier niet aansluiten op mijn bestaande SolarEdge installatie. Althans, het lijkt me dat 18 meter (kabel) afstand tussen schuur en dichtstbijzijnde bestaande paneel teveel is. (+ dat ik niet zo'n zin heb om de bekabeling daarnaartoe te leggen - maar als jullie manieren hebben om mij te overtuigen dat wel te doen, hoor ik ze graag).
Dat betekend dat de schuur een losse installatie krijgt met eigen omvormer. Daar dient zich ook meteen een probleem aan: Ik heb 2 groepen naar de schuur liggen. Beide groepen zijn gedeelde groepen met woonkamer / keuken. Dat ombouwen valt ook niet tot de mogelijkheden (lees: teveel moeite voor te weinig winst). Ik mag in de schuur daarom geen PV verdeler plaatsen . Een losse nieuwe groep naar de schuur leggen is ook geen mogelijkheid (teveel moeite voor te weinig winst).
Dus ik blijf, als ik het goed heb gezien, over met de mogelijkheid van een systeem welke je gewoon in het stopcontact kan steken, met een max vermogen van 600 W. (aldus regels die ik links en rechts op heb gegoogled).
Mijn vraag: klopt bovenstaande conclusie?
Zo ja: Klopt het dan ook dat die 600 W niet voor de panelen geldt (mag ik b.v. 2x 345Wp leggen)? Maar dat die 600 W geldt voor het max vermogen wat de inverter levert aan het net?
De hamvraag hierbij is dan: waar vind ik vandaag de dag nog zo'n omvormer die z'n limiet op 600 Watt heeft staan? (of instelbaar is op die limiet).

Voorheen was er de "Mastervolt soladin 600", wordt niet meer gemaakt / verkocht. Op marktplaats zijn ze nog wel te vinden, maar ik kijk bij voorkeur naar iets nieuws.
Een vervanger vind ik tot nu toe niet. Bij een webshop zie ik staan dat een Growatt 1000 S een vervanger is voor deze. Maar voldoe ik dan nog wel aan de regels (de max 600 Watt)?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:10
@remco_k de oudere datasheet opzoeken van de optimizers, p300 is een 60V output optimizer, zoals p370 en mag niet met een 85V output optimizer p505.
Pairen kan je zelf.
Toevoegen op portal via je oude installateur of SolarEdge NL vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Rouske Ah. Duidelijk. Ik snap 'm.
De P370 zou te klein zijn voor het paneel wat ik op het oog heb denk ik? De P401 of de P500, beide 60V output, zouden dan wel kunnen bij een 495 Wp paneel, in mijn SE netwerk?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:10
P370 of P401 mogen sowieso niet, want paneel is 495Wp. P500 zo mogen qua vermogen, maar niet met de stroom.
Dus alleen de p505 is geschikt voor het door jouw gekozen paneel, vanwege de max stroom (isc en imp).
Maar die mag niet i.c.m. je huidige optimizers, dus je moet op zoek naar een ander paneel, die bijv. wel aan de max stroom van de p500 voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 21:28

KRC

Iemand met Enphase wel eens de melding in de app gehad dat er een productie storing is?

Mijn mooie ochtend werd verstoord door mailtje vanuit heelt systeem dat er een productie storing is. Alle micro omvormers werken gelukkig goed en productie lijkt wel goed te gaan. Installateur zag na een snelle blik vandaag niks geks en alles produceert.

Enphase website geeft aan dat het ook aan weer zou kunnen liggen, maar vind ik best heftig om daar melding van te geven. Melding gaat ook niet weg uit de app.

Vraag mij daarom af wat het probleem kan zijn? Iemand een idee?

Installateur gaat volgende week even beter onderzoek doen maar ik dacht vraag het vast hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 14:45
psycho-tr schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:04:
Geen idee, kan zelf niks op google vinden.

Edit: merk die “snelle” montage systemen aanbiedt.
probeer het eens op "van der valk" ;)

https://www.valksolarsystems.com/nl

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:11

martijn v o

Certified by Enphase.

KRC schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:05:
Iemand met Enphase wel eens de melding in de app gehad dat er een productie storing is?

Mijn mooie ochtend werd verstoord door mailtje vanuit heelt systeem dat er een productie storing is. Alle micro omvormers werken gelukkig goed en productie lijkt wel goed te gaan. Installateur zag na een snelle blik vandaag niks geks en alles produceert.

Enphase website geeft aan dat het ook aan weer zou kunnen liggen, maar vind ik best heftig om daar melding van te geven. Melding gaat ook niet weg uit de app.

Vraag mij daarom af wat het probleem kan zijn? Iemand een idee?

Installateur gaat volgende week even beter onderzoek doen maar ik dacht vraag het vast hier :)
Zou kunnen dat er ingesteld staat dat als het systeem onder de 90% van estimate komt hij een melding geeft.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

martijn v o schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Zou kunnen dat er ingesteld staat dat als het systeem onder de 90% van estimate komt hij een melding geeft.
Aha, waar word dat gemiddelde/estimate op berekend? Weet jij dat toevallig?

Was vanmorgen erg bewolkt dus dat zou het kunnen verklaren.

Gaat die melding eigenlijk vanzelf weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:11

martijn v o

Certified by Enphase.

Staat in settings bij enlighten manager.
Gaat vanzelf weer weg als de productie weer toe gaat nemen.
Estimate kan hij automatisch uit PVwatts halen maar dan moeten het paneeltype, de orientatie, dakhelling, verliezen en totaal vermogen wel ingegeven worden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 19:17
pentaw1nz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:49:
Iemand hier ook ervaring met het vervangen van dakpannen en daarvoor tijdelijk verwijderen van zonnepanelen?

Hebben nu 1.5 jaar zonnepanelen op de zuidkant liggen.
Huis is van 73, dus de originele pannen zijn 47 jaar oud.
Op zich is het dak nog in prima staat. Enkele jaren geleden is het dak nog volledig gecoat. Dus zou er echt nog wel even tegenaan moeten kunnen.

Was enkel benieuwd hoe dit in zijn werk gaat, wat het kost, en of iemand er ervaring mee heeft als ik over een X aantal jaar toch de pannen zou willen vervangen.
Ik zit een beetje met een vergelijkbare vraag waar ik tot nu toe geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik wil graag zonnepanelen laten leggen maar ik vrees dat de huidige (beton) pannen de levensduur van die panelen niet meer gaan matchen.

Nu pannen vervangen lijkt echt niet opportuun omdat ik dat eigenlijk tzt een keer met de buren samen wil doen (doorlopend dak).

Is dit iets om mee te nemen in de overweging? Of zijn de panelen zo makkelijk weer (tijdelijk) te verwijderen dat dit een non issue is? ... Wat wellicht zou verklaren waarom ik er niks over kan vinden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik denk dat 't grootste probleem is dat 't verschillende expertises zijn. Denk dat je al snel een PV-er en een dakdekker samen op je dak wilt, zodat ze elkaars werk / noden respecteren. Zal ook uitmaken of je pannen simpelweg verwisseld worden, of ook de pannenlatten verplaatst moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:33
@Charly panelen verwijderen is natuurlijk mogelijk. Alleen is het waarschijnlijk handiger/goedkoper om eerst de pannen te doen. Ik doe even de aanname dat je het plaatsen/verwijderen laat uitvoeren.

Het nieuw plaatsen/aansluiten incl electra in huis kost ong. 1100 euro voor 12 panelen en 50 euro voor ieder extra paneel.
De kosten van verwijderen en herplaatsen zullen ook in die richting gaan, waarschijnlijk iets minder omdat de electra aanpassingen in je huis al gedaan zijn. Je betaald dan gewoon makkelijk tussen de €1600 en €2000,- voor het verwijderen en herplaatsen van 12 panelen.

Daarbij komt nog dat het nog wel eens moeilijk kan zijn om een installateur te vinden die dit wil doen.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

martijn v o schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:52:
Staat in settings bij enlighten manager.
Gaat vanzelf weer weg als de productie weer toe gaat nemen.
Estimate kan hij automatisch uit PVwatts halen maar dan moeten het paneeltype, de orientatie, dakhelling, verliezen en totaal vermogen wel ingegeven worden.
Dank je wel! Enlighten manager is de app van de installateur toch? Want ik zelf kan estimate niet inzien of aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Charly Wij hebben om die reden wel de dakpannen vervangen. De dakpannen wilde nog wel eens breken als je er over heen liep, dus wij zagen het niet zitten om daar veel panelen op te gaan plaatsen. Wij hadden de kans op breuk zo ingeschat dat het al snel goedkoper (en in ieder geval sneller) was om het hele dak te doen. Anders heb je half oud/half nieuw en dat zagen we ook niet echt zitten.

De dakpannen die wij hebben was geen probleem, die zijn nog te koop en hebben precies dezelfde maat. Bij de kantpannen was dit anders. Die kan je nog wel kopen, maar de maat is iets anders waardoor alle dakpannen zeg maar 2 centimeter op moesten schuiven. Bij de buurman moest daarom ook een klein stukje dak aangepast worden. Gelukkig vond hij het geen probleem om mee te betalen aan de dakpannen/materiaalkosten.

Wij hebben het dak zelf vervangen. Het is op zich niet moeilijk, maar wel veel werk. We waren wel heel blij met het liftje dat we hadden gehuurd. Behalve de dakpannen omlaag en omhoog hebben we die ook nog kunnen gebruiken om het grootste gedeelte van de panelen naar boven te krijgen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 19:17
Bedankt voor de reacties, ons dak is 4 hoog dus daar ga ik zelf inderdaad niet lopen hobbyen. :P

Als ik de kosten zo zie denk ik dat ik de gok gewoon neem. De terugverdientijd zullen de pannen nog wel houden verwacht ik en dan zien we daarna wel weer verder.... Misschien zijn die zonnecelpannen tegen die tijd wel rendabel genoeg en vervang ik de pannen direct daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Charly schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:56:
Bedankt voor de reacties, ons dak is 4 hoog dus daar ga ik zelf inderdaad niet lopen hobbyen. :P

Als ik de kosten zo zie denk ik dat ik de gok gewoon neem. De terugverdientijd zullen de pannen nog wel houden verwacht ik en dan zien we daarna wel weer verder.... Misschien zijn die zonnecelpannen tegen die tijd wel rendabel genoeg en vervang ik de pannen direct daarmee.
Als je genoeg panelen legt slijten je pannen minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 20:05

Gerco-M

mijn tornado res.

7o9 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Als je genoeg panelen legt slijten je pannen minder hard.
Dat is fijn! Heb mijn dak helemaal volliggen met panelen ;)
Ik heb ook overwegingen gemaakt voor mijn dak situatie voor het leggen van zonnepanelen aangezien onze dakpannen er ook al 50 jaar liggen. Die lijken nog in goede conditie, echter het "membraan" eronder is iets van papier of zo, was moet ik zeggen want het is nu praktisch weg. Dus vervangen is overwogen maar praktisch gezien waren de pannen dus nog in goede conditie en geen lekkage of wat dus maar gewoon laten liggen. Zonder dit membraan is er vast iets meer ventilatie denk ik?

Vanwege inbouw 3x velux ook nog genoeg reserve dakpannen dus als er wat is kan ik gewoon een dakpan vervangen. Bij aanleg van PV waren er maar 2 nodig.
Ook, hoe slijten dakpannen? Die van ons dus 50 jaar oud maar ik zou niet weten hoe ik kan zien wanneer ze "op" zijn. Maar wellicht als ze uit elkaar vallen en je hebt lekkage dan weet je het vanzelf?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:19
@Gerco-M Mijn betonpannen liggen er nu 40 jaar op en komt al meer gruis vanaf. De levensduur van die pannen is rond de 30 jaar dus hier in de wijk zie je langzaam 1 voor 1 de huizen de pannen vervangen. Als je ook soortgelijke pannen hebt zou ik ze na 50 jaar vervangen, zeker als ze ook aan het gruizen zijn. Hier kan ik 3 keer per jaar de goten leeghalen want wordt een harde klont die anders de boel verstopt.

Ik stond ook voor die keuze maar besloten om 2 grote dakkapellen te laten bouwen dit voorjaar. Is wel stuk duurder, maar scheelt weer pannen :+. Die dakkapellen bieden dan ruimte voor 2 rijtjes zonnepanelen straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Termy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Beste optie is om een apart topic te openen zodat je de precieze situatie kunt schetsen, mits zij het ok vindt dat je foto's van het dak plaatst en zo.
Ik heb toestemming en wat meer info/foto's gekregen dus ik heb je advies opgevolgd:
Advies zonnepanelen op plat dak + eventueel schuin dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

jongetje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:16:
@Gerco-M Mijn betonpannen liggen er nu 40 jaar op en komt al meer gruis vanaf. De levensduur van die pannen is rond de 30 jaar dus hier in de wijk zie je langzaam 1 voor 1 de huizen de pannen vervangen. Als je ook soortgelijke pannen hebt zou ik ze na 50 jaar vervangen, zeker als ze ook aan het gruizen zijn. Hier kan ik 3 keer per jaar de goten leeghalen want wordt een harde klont die anders de boel verstopt.

Ik stond ook voor die keuze maar besloten om 2 grote dakkapellen te laten bouwen dit voorjaar. Is wel stuk duurder, maar scheelt weer pannen :+. Die dakkapellen bieden dan ruimte voor 2 rijtjes zonnepanelen straks.
Ik denk niet dat ik betonpannen heb want ik heb geen enkele last van gruis nog. "Gewoon" steen pannen denk ik, of iets dergelijks. Dit is gebouwd als een vrij luxe villa dus ik kan me voorstellen dat ze wel een heel goede kwaliteit pannen gebruikt hebben.

Over 15 jaar als mijn PV setjes al wat ouder zijn en vervangen worden door dan het nieuwste type laat ik het dak en de pannen ook wel doen denk ik ;) Met de huidige besparing op stroom kan ik in elk geval al beginnen met sparen daarvoor :O

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Wanneer ik dit soort panelen ga gebruiken in een landscape (Zuid) opstelling,
kan ik dan op een bepaalde manier bepalen welke lengte verlengkabels ik nodig heb om deze allemaal aan te sluiten onderling?

https://solargarant.nl/pr...as-mono-perc-zonnepaneel/

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-06 21:46
uh, de lengte van de zonnepanelen, min de lengte van de kabels, plus een paar cm speling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

mcDavid schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:17:
uh, de lengte van de zonnepanelen, min de lengte van de kabels, plus een paar cm speling?
Kijk ik dan ergens over de kabellengte heen, want die zie ik nergens? :?

Ik heb de panelen nog niet in huis hé. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
Da_maniaC schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Kijk ik dan ergens over de kabellengte heen, want die zie ik nergens? :?

Ik heb de panelen nog niet in huis hé. :)
kijk even onder download op die pagina die je linkt, daar staat de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

insomniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:43:
[...]

kijk even onder download op die pagina die je linkt, daar staat de datasheet.
Dank voor de tip. Staat geen lengte bij helaas, maar ik zie al wel wanneer ik de panelen in portrait modus zou leggen ik ze kan doorverbinden zonder extra verlengkabels... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQp9y9lD_Jfh_hXh0o8ZEjn0ans=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Yjy0MANWnNOC5P8T0A5VbJd4.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
Da_maniaC schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Dank voor de tip. Staat geen lengte bij helaas, maar ik zie al wel wanneer ik de panelen in portrait modus zou leggen ik ze kan doorverbinden zonder extra verlengkabels... :)

[Afbeelding]
naast je plaatje uit de datasheet staat een tabel met specificatie, daar staat toch echt de kabellenggte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

insomniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:52:
[...]

naast je plaatje uit de datasheet staat een tabel met specificatie, daar staat toch echt de kabellenggte.
Bizar dat ik daar overheen gelezen heb. :?
Met 1,20m - 1,20m kan ik ze ook al aansluiten zonder extra verlengkabels. Toppie d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:53
Charly schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:56:

Ik reken ook een terugverdientijd van 6 a 7 jaar. Dat houden de pannen nog wel uit.
Tzt als ik echt de pannen moet vervangen, dan probeer ik een aannemer in de arm te nemen die het weghalen en later weer installeren van de panelen ook kan regelen.

Verwijderen van zon clickfit systeem is echt met een paar uur gedaan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdi_TDI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 01:51
Hoi allemaal,

Sinds vandaag ben ik ook trotse eigenaar van zonnepanelen. Vraagje: weet iemand welke waardes ik hier in kan vullen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OxKiUJj7jKnOn-jX-5BiRqLwRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYcWZPhwUVAovnK5k2AH6wrR.jpg?f=fotoalbum_large

18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 09:11
Vandaag een meneer over de vloer om een offerte op te stellen voor PV systeem. Even kort gediscussieerd over micro-omvormers of optimizers. Hij zei dat het goedkoper starten is met een Solar Edge systeem maar op termijn maakt het niks uit omdat de omvormer na 10/12 jaar vervangen moet worden en je dan net zo duur uit bent als met Enphase.

Vraag ik mij dan 2 dingen af:
1. Waarom dan überhaupt voor Solar Edge kiezen als Enphase eigenlijk gewoon beter is (uitgaande van delen met schaduw).
2. Of juist nu voor de goedkoopste kiezen en over 10 tot 15 jaar je hele systeem updaten. Want is het aannemelijk dat de techniek de komende 10 jaar zo goed verbeterd dat het loont om je oude panelen de deur uit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:53
Gerco-M schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:08:
[...]

Dat is fijn! Heb mijn dak helemaal volliggen met panelen ;)
Ik heb ook overwegingen gemaakt voor mijn dak situatie voor het leggen van zonnepanelen aangezien onze dakpannen er ook al 50 jaar liggen. Die lijken nog in goede conditie, echter het "membraan" eronder is iets van papier of zo, was moet ik zeggen want het is nu praktisch weg. Dus vervangen is overwogen maar praktisch gezien waren de pannen dus nog in goede conditie en geen lekkage of wat dus maar gewoon laten liggen. Zonder dit membraan is er vast iets meer ventilatie denk ik?

Vanwege inbouw 3x velux ook nog genoeg reserve dakpannen dus als er wat is kan ik gewoon een dakpan vervangen. Bij aanleg van PV waren er maar 2 nodig.
Ook, hoe slijten dakpannen? Die van ons dus 50 jaar oud maar ik zou niet weten hoe ik kan zien wanneer ze "op" zijn. Maar wellicht als ze uit elkaar vallen en je hebt lekkage dan weet je het vanzelf?
hier liggen ze dus ook 47 jaar, en tussentijds nog eens gecoat. "Gewoon stenen dakpannen" bestaat niet. Tis beton, of tis keramisch, of gebakken.

Google en je zie direct wat je voor soort hebt.

Hier in onze wijk is er ook bijna niemand die de pannen al vervangen heeft. Wel eens gereinigd en gecoat. Ik verwacht dat mijne ook nog wel zeker een jaar of wat meekunnen. Dan heb ik de PV wel terugverdiend en daarna zien we wel verder.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
"goedkoop starten"? Dat heb ik nog nooit gehoord over zo'n beetje het duurste systeem op de markt...

Wat is überhaupt de reden om voor optimisers/micro-omvormers te kiezen? Wat voor (en hoeveel) schaduw heb je mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

pentaw1nz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:35:
[...]

hier liggen ze dus ook 47 jaar, en tussentijds nog eens gecoat. "Gewoon stenen dakpannen" bestaat niet. Tis beton, of tis keramisch, of gebakken.

Google en je zie direct wat je voor soort hebt.

Hier in onze wijk is er ook bijna niemand die de pannen al vervangen heeft. Wel eens gereinigd en gecoat. Ik verwacht dat mijne ook nog wel zeker een jaar of wat meekunnen. Dan heb ik de PV wel terugverdiend en daarna zien we wel verder.
Ja goed punt, keramisch is het bij ons inderdaad. Ik zie online dat die gemiddeld een levensduur hebben van 50 jaar, tegenover 30 jaar voor beton pannen. Die 50 jaar hebben de onze gehad. Maar ze gaan soms 100 jaar mee, en ik heb genoeg reserve pannen dus ze houden het in elk geval nog wel uit zolang als de zonnepanelen meegaan ga ik van uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:27

vliegnerd

Nintendo fan.

Over ongeveer een jaar wordt mijn nieuwbouw huis opgeleverd. De bouwer legt er precies genoeg panelen op om EPC 0 te halen. Ik wil natuurlijk direct uitbreiden tot "zoveel er passen".

Op de uitbouw (platdak boven begane grond, ongeveer 2,0 m bruikbaar) wil ik ook panelen bijplaatsen. De achtergevel is richting ZW. Het dak is 5,7m breedt en 2,0 m diep.

Als ik panelen in landscape plaats dan passen er 3 op een rij. Dat is niet heel economisch, want vanwege de WAF (grenst aan slaapkamers) denk ik aan micro-omvormers. Technische ruimte en schuur oid is allemaal ver weg, geen ruimte voor een omvormer aan de muur. Maar voor 3 panelen is de overhead(prijs) van een control unit e.d. best hoog.

Als ik panelen in portrait plaats dan passen er 5 op een rij. Dat is veel aantrekkelijker. Maar het is passen en meten. Ze moeten even ver van de dakrand als ze hoog zijn (omgevingsvergunning). Maar ik wil ze liefst 11 graden oid, ivm eenvoudig betonschans zelf maken. Als ze plat liggen dan liggen de voorste cellen in de schaduw bij laagstaande zon. (Kan tot 30 graden zijn). Omdat de panelen in portrait liggen is er geen hulp van diodes.

Vraag: Als ik half-cut cell panelen neem met micro-omvormers, dan leveren de bovenste helften van de panelen nog als de onderste cellen in schaduw zijn. Het lijkt dat bijna alle opbrengst geleverd wordt met de zon boven de 30 graden. Hoewel je wel de "winter" maanden helemaal gaat missen.
Gaat het veel uitmaken als de onderste cellen in schaduw dakrand zitten? Moet ik het kost-wat-kost voorkomen?
Of moet ik mij niet druk maken om zo'n strookje schaduw?

Schets van paneel (met schaduwhoek) in doorsnede huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS3RX4mRhLQW1H08L3B-Z9Gx3cU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HsxPJKKNvUbMSLrrxs7Z353d.png?f=user_large

PS: Aan de muur vastmaken mag niet want dan is een omgevingsvergunning nodig...

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik denk (gevoelsmatig) dat je er niet heel veel last van zult krijgen. Bedenk dat je montage systeem ook een bepaalde hoogte heeft, de (bovenkant van de) onderrand van het paneel ligt dus zomaar 10cm boven het dakvlak. Eventueel zou je er zelfs nog een blokje onder kunnen leggen.
In de winter heb je toch al niet vaak directe instraling, en je kunt je ook afvragen hoeveel je nou werkelijk mist als de instralingshoek al groter dan 139 graden is.

Die 45 graden uit de dakrand hoef je je geen zorgen over te maken, of is dat aan de zijkant een issue? Evt kun je dan een paneel minder doen. Heb je er 4, past ook precies op één apc micro-omvormer (heb je dat probleem ook gelijk opgelost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 09:11
mcDavid schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:36:
"goedkoop starten"? Dat heb ik nog nooit gehoord over zo'n beetje het duurste systeem op de markt...

Wat is überhaupt de reden om voor optimisers/micro-omvormers te kiezen? Wat voor (en hoeveel) schaduw heb je mee te maken?
Panelen komen op diverser bij gebouwen te liggen. En het huis werpt in de ochtend schaduw op het eerste deel van de panelen. Dus het is in mijn geval zeker zinvol om te werken met degelijke systemen.

"Goedkoop starten" maak ik er zelf van. Het is goedkoper om solar edge systeem te nemen omdat de aanschaf prijs lager is. Maar op de lange termijn maakt het dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Net iemand over de vloer gehad voor uitbreiding van de panelen. Hij begon een beetje moeilijk te doen over bestaande panelen en nieuwe panelen op twee strings bij één omvormer. "Je kunt niet 8 panelen op een string en 5 op de andere string" en "er moet niet teveel verschil in vermogen zitten want de omvormer regelt naar het laagste vermogen".

Klopt dat? Maar dan nog, het zou bij mij gaan om 8*240 Wp (1920 Wp) die er al ligt en dan 5 of 6x360 Wp (1800 - 2160 Wp) erbij.
Gaat dat problemen geven met een omvormer met twee MPPT's?
De bestaande panelen hebben Vmp 30,32V en Voc 37,17 (x8 is 242,56 en 297,36)
En bijvoorbeeld Trina Solar 330 Wp Vmp 33,8V Voc 40,6 V (x6 is 202,8 en 243,6)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:39:
Net iemand over de vloer gehad voor uitbreiding van de panelen. Hij begon een beetje moeilijk te doen over bestaande panelen en nieuwe panelen op twee strings bij één omvormer. "Je kunt niet 8 panelen op een string en 5 op de andere string" en "er moet niet teveel verschil in vermogen zitten want de omvormer regelt naar het laagste vermogen".

Klopt dat? Maar dan nog, het zou bij mij gaan om 8*240 Wp (1920 Wp) die er al ligt en dan 5 of 6x360 Wp (1800 - 2160 Wp) erbij.
Hier zijn juist twee mpp voor ontworpen.
Wat ze er toch al niet voor over hebben om jou die ouwe weg te laten gooien...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maasluip schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:39:

Snel een ander iemand zoeken, deze is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ga bijna denken om alles in eigen beheer uit te breiden, maar ik ga toch echt niet zelf het dak op :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 12:44

Tacoos

i am i

reneeke1970 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Hier zijn juist twee mpp voor ontworpen.
Wat ze er toch al niet voor over hebben om jou die ouwe weg te laten gooien...
Die ouwe is misschien toch al stuk.
Mooie kans om een te zoeken die beter bij de huidige situatie past

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Maasluip schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:26:
Ik ga bijna denken om alles in eigen beheer uit te breiden, maar ik ga toch echt niet zelf het dak op :X
Dat kan toch prima, gewoon zoon dak acrobaat aanspreken als hij aan het werk is in de omgeving
koop je gewoon alles los en sluit je het zelf aan. Dan hoeft hij alleen die paar panelen boven te leggen.
Ik denk dat je er wel 1 zo gek krijgt. Ik zou wel eerst even proberen contact te krijgen en dan pas spullen gaan kopen.
Ik heb exact het zelfde gedaan, alleen op het laatste moment toch besloten ze zelf neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Noxa schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Panelen komen op diverser bij gebouwen te liggen. En het huis werpt in de ochtend schaduw op het eerste deel van de panelen. Dus het is in mijn geval zeker zinvol om te werken met degelijke systemen.

"Goedkoop starten" maak ik er zelf van. Het is goedkoper om solar edge systeem te nemen omdat de aanschaf prijs lager is. Maar op de lange termijn maakt het dus niet uit.
Ok... nog steeds erg vaag, en ik ben dus ook nog steeds niet overtuigd. Kun je niet gewoon 2 verschillende strings maken? Afhankelijk van de hoeveelheid panelen en de ligging is SE misschien wel helemaal niet handig.

En ben je bekend met APS micro-omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Noxa schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:34:
Zoals al eerder geschreven door mcDavid in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9" begrijp ik ook niet waarom jij denkt dat Solar Edge een goedkoop systeem is. Zo'n systeem is duurder dan een willekeurige string omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tacoos schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:34:
[...]

De oude omvormer ja. Ik denk dat @reneeke1970 doelt op de panelen, dat ze me proberen de oude panelen weg te doen en het hele dak vol nieuwe.
Daar heb ik ook geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:24
Ferdi_TDI schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:20:
Hoi allemaal,

Sinds vandaag ben ik ook trotse eigenaar van zonnepanelen. Vraagje: weet iemand welke waardes ik hier in kan vullen?

[Afbeelding]
Kijk even in je energiecontract wat het kale leveringstarief is wat je bij teruglevering krijgt. Zal iets van 4ct-11ct per kWh zijn. Maar eerlijk gezegd heb je niet zoveel aan die berekening doordat we in NL nog kunnen salderen. En het tarief wijzigt met elk energiecontract weer....

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tacoos schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Gaat mij om oude panelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 27-06 13:26
Ik lees sinds een tijdje mijn Fronius uit dmv Modbus, en dat geeft toch leuke grafieken in grafana met een interval van enkele seconden.

Wat mij opvalt is dat bij het opstarten mppt B dit "aan/uit" doet, en mppt A niet :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/48r2w3D.jpg

Iemand van jullie hier een uitleg bij :?

mppt A zitten 28 SF 175WP panelen, op mppt B zitten 12 stuks SF 175WP panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2021 12:32 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:32:
Ik lees sinds een tijdje mijn Fronius uit dmv Modbus, en dat geeft toch leuke grafieken in grafana met een interval van enkele seconden.

Wat mij opvalt is dat bij het opstarten mppt B dit "aan/uit" doet, en mppt A niet :?

[Afbeelding]

Is het niet een uitleesfout? Staan er geen errors in de log van je modbus-master? Ik heb iets dergelijk bij mijn WP: Daarvan lees ik via modbus de energieverbruiksmeter in de meterkast uit, en elke 12 minuten krijg ik daar een aantal errors, die dan vervolgens resulteren in een 0-waarde in mijn grafiek. Die errors staan dan netjes in de error-log van Domoticz.
Zie je deze schommeling ook in je AC-opwek? Wellicht even een meter in je meterkast plaatsen en met dezelfde frequentie uitlezen? En wat zegt je slimme meter?

Edit: Laat maar. Bovenstaande slaat nergens op. Dit is alleen bij het opstarten. Het lijkt alsof ie al bij een te lage spanning probeert te starten. Kun je die minimale startspanning niet opschroeven? Bij mijn SMA kan ik die waarde instellen.
Het lijkt wel alsof de minimale startspanning van MPT2 op 10V of zo staat, terwijl die bij MPT1 wel goed staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 16-03-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan zo'n soort instelling nergens vinden in de instellingen van mijn omvormer

Misschien (waarschijnlijk) is het ook helemaal niet erg, lijkt erop dat hij de minimale opstartspanning inderdaad niet bereikt. Ook wel logisch dat dit bij MPT2 later gebeurd, omdat deze ruim de helft minder aan panelen heeft tov MPT1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Ik hoop toch dat uurtje later de spanning nog hoger word?
Anders zitten ze beetje ongunstig aangesloten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Ik hoop toch dat uurtje later de spanning nog hoger word?
Anders zitten ze beetje ongunstig aangesloten....
Dit is tot 09.00

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SwzYQDs.jpg

Dit is tot nu toe

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HLuRy9W.jpg

Ik begrijp dus ff niet zo goed waarom ik dat aan/uit gedrag zie op MPTB
En waarom zakt de spanning tussen 07.00 en 07.45 zo hard in? Dat doet hij de rest van de dag niet.

Opstartperikelen?

Ik denk trouwens dat er 24 panelen op MPTA zitten en 16 op MPTB, die verhouding zie ik tenminste terug in de voltages.

Dus platte dak carport is 1 MPT (24 stuks) en de 2+2 op de dakkapellen, en de 12 op m'n veranda zitten op de andere MPT (16 stuks)

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Dit is tot 09.00

[Afbeelding]

Dit is tot nu toe

[Afbeelding]

En waarom zakt de spanning tussen 07.00 en 07.45 zo hard in? Dat doet hij de rest van de dag niet.

Opstartperikelen?

Ik denk trouwens dat er 24 panelen op MPTA zitten en 16 op MPTB, die verhouding zie ik tenminste terug in de voltages.

Dus platte dak carport is 1 MPT (24 stuks) en de 2+2 op de dakkapellen, en de 12 op m'n veranda zitten op de andere MPT (16 stuks)
Das betere spanning en stroom, is 4×6 en 4 ×4 aangesloten denk.
Smorgens is er wel spanning maar te weinig stroom om iets van te maken.
Mijne is dat tijdstip niet eens aan, oh jawel 07.20

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Das betere spanning en stroom, is 4×7 en 3×4 aangesloten denk.
Smorgens is er wel spanning maar te weinig stroom om iets van te maken.
Mijne is dat tijdstip niet eens aan
Ik woon ook in het oosten hé, daar komt de zon eerder op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Ik woon ook in het oosten hé, daar komt de zon eerder op :+
Niks om je druk om te maken, weer mooi voorbeeld dat lage opstart spanning geen ruk betekend als panelen nog geen ampère geven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Kan het zijn dat op de ene string schaduwmanagement aan staat en op de andere niet?

En die dip in spanning komt wellicht door schaduw op (een deel van) je panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mcDavid schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Kan het zijn dat op de ene string schaduwmanagement aan staat en op de andere niet?
Ik kan schaduwmanagement niet aan of uit zetten
En die dip in spanning komt wellicht door schaduw op (een deel van) je panelen?
Rond die tijdstippen zit alles nog in de schaduw zo ongeveer.

MPTB is pas vanaf 10.00 schaduwvrij, MPTA wel eerder.

Wat mij opvalt is dat zodra MPTB begint te leveren, de spanning op MPTA inzakt. Dit moet haast met elkaar te maken hebben.

Ik weet ook wel dat het allemaal geen kwaad kan, en erbij hoort, maar ik ben gewoon benieuwd waarom e.e.a. gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:52:
[...]

[...]

Wat mij opvalt is dat zodra MPTB begint te leveren, de spanning op MPTA inzakt. Dit moet haast met elkaar te maken hebben.

Ik weet ook wel dat het allemaal geen kwaad kan, en erbij hoort, maar ik ben gewoon benieuwd waarom e.e.a. gebeurd.
Misschien keertje wisselen voor de gein?
Misschien bijna kaduuk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 14:45
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:52:
[...]

[...]

zoals @reneeke1970 ook al zegt.
je hebt eigen 2 dingen nodig om een omvormer te laten werken.
een minimum aan V (dit is voor de Vmpp en de Voc zo.).
maar ook een minimum aan A (Ampp dus.).

krijgt de omvormer er wel een Vmpp/Voc uit, dan gaat hij proberen er een Ampp uit te halen.
dit lukt niet, klap uit en probeer nog eens, tot het lukt.
of te wel hij komt uit de schaduw en dan lukt het wel.
maar veel verlies, nop.
veel van weinig is nog steeds wienig.

(en ja het word nog wat ingewikkelder.
sommige van jouw panelen liggen op dak met schaduw, maar ook voor schaduw die je niet ziet.
zo werken panelen die hoger op een schaduw vrij dak liggen ook altijd net iets beter als panelen die lager op dak liggen. het vangt toch net iets minder licht. ;) )
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:59:
[...]

als we Grolsch nog even goed opnaaien dan wil die straks nog een nieuwe omvormer en panelen.
dan halen wij ze wel even gratis van zijn dak af, en zullen ze wel ergens laten verwerken. :+

(hoeveel plek heb jij nog op dak? >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:09:
[...]

krijgt de omvormer er wel een Vmpp/Voc uit, dan gaat hij proberen er een Ampp uit te halen.
maar veel verlies, nop.

sommige van jouw panelen liggen op dak met schaduw, maar ook voor schaduw die je niet ziet.
zo werken panelen die hoger op een schaduw vrij dak liggen ook altijd net iets beter als panelen die lager op dak liggen. het vangt toch net iets minder licht. ;) )

[...]

als we Grolsch nog even goed opnaaien dan wil die straks nog een nieuwe omvormer en panelen.
dan halen wij ze wel even gratis van zijn dak af, en zullen ze wel ergens laten verwerken. :+

Voor sience fiction maak ik plek haha.

Nee ik zit vol, automaten smelten bijna...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ik wil ze anders wel hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grolsch Valt "mij" op dat je niet een constante stroom van modbus gegevens hebt, waardoor er punten tussenuitvallen.
https://imgur.com/YQoD0RW
O-)
Edit: zet je hem op Group by Time (10sec) is het gedrag hetzelfde echter dus een raadsel nog steeds.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2021 16:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Ik ga niks wisselen, alles werkt toch perfect :?

Ik probeer alleen bepaald gedrag te begrijpen :P
migjes schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:09:
[...]

maar veel verlies, nop.

Tnx, dit maakt veel duidelijk.
[...]

Ik ben niet op te naaien, ik betaal per jaar -/- € 50,-- aan energiekosten, ik vind het goed :P 8) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:42:
[...]

Ik probeer alleen bepaald gedrag te begrijpen :P
Je hebt (S)oms (F)luctuerende panelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57

[Afbeelding]

Ik heb ook een Fronius en dit aan/uit zelf nog nooit gezien. Lees ook uit met modbus maar wel elke minuut dus misschien maakt dat het verschil.
Kijk ook eens in Solarweb (bij history) of je dat daar ook ziet. Zodat het niet aan jouw uitlezen ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 16-03-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jobr schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:34:
[...]

Ik heb ook een Fronius en dit aan/uit zelf nog nooit gezien. Lees ook uit met modbus maar wel elke minuut dus misschien maakt dat het verschil.
Kijk ook eens in Solarweb (bij history) of je dat daar ook ziet. Zodat het niet aan jouw uitlezen ligt.
Dat zal aan de interval liggen, die van solarweb is 5 minuten, dus daar is het niet te zien.

Ik lees de fronius elke 10 seconden uit dmv nodered, dus daar zal het aan liggen.

Het is ook niet alleen vandaag, maar eigenlijk altijd nu ik terug kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Iemand ervaring met solar vogelschroot of ook last van vogelnesten onder de panelen?
Heb hier een zeer fanatiek kraaien paartje wat een leuk nestje wil bouwen onder mijn panelen en ik hopelijk voorkomen heb maar we hebben hier direct naast een park en aan de rand van het dorp veel vogels altijd en andere huizen met zonnepanelen hebben ook last van nesten onder de panelen.

Dit vond ik onder mijn panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFudId0dWiw6N2KFIZukJlr2aFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzkQiKe0KVm0aGhatf3TYIcq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfdu6UpXDSaIR8X89hIUBLtCbBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QV9UqrRAfYMywXebCW5oLaeS.jpg?f=fotoalbum_large

Zit er over te denken om dit aan te laten brengen op ons dak, maar met 50 panelen op 2 daken wordt dat wel even een klusje. Die paar honderd euro aan materiaal is nog een ding eigenlijk. Ik hoop dat de installateur die volgende week komt om NW vol te leggen dit kan meenemen, maar zou graag weten of dit perfect gaat werken en geen nadelen gaat geven. Het enige wat ik kan bedenken is dat het de luchtstroming onder de panelen enigzins beperkt wat kan bijdragen aan opwarming van de panelen in de zon maar als dit 1% per jaar gaat kosten is het al veel waarschijnlijk.

Dit is het solar vogelschroot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cfSHMLfZ-MDY-fP98r_6-C321E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGqxpKQ1DWjNeQq6IZM3caOW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al een paar meter gekocht en geplaatst op waar de kraaien nu zaten, en op zich is het wel een mooi systeem. Ziet er uit als bovenstaand, en snel gemonteerd met een paar mooie clips op de achterkant van het paneel. Overal goed bij komen hoog op het dak kan de installateur hopelijk bij helpen.

Ik hoor graag wat de overwegingen of ervaringen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Gerco-M schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:08:
Iemand ervaring met solar vogelschroot of ook last van vogelnesten onder de panelen?
Heb hier een zeer fanatiek kraaien paartje wat een leuk nestje wil bouwen onder mijn panelen en ik hopelijk voorkomen heb maar we hebben hier direct naast een park en aan de rand van het dorp veel vogels altijd en andere huizen met zonnepanelen hebben ook last van nesten onder de panelen.

Dit vond ik onder mijn panelen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zit er over te denken om dit aan te laten brengen op ons dak, maar met 50 panelen op 2 daken wordt dat wel even een klusje. Die paar honderd euro aan materiaal is nog een ding eigenlijk. Ik hoop dat de installateur die volgende week komt om NW vol te leggen dit kan meenemen, maar zou graag weten of dit perfect gaat werken en geen nadelen gaat geven. Het enige wat ik kan bedenken is dat het de luchtstroming onder de panelen enigzins beperkt wat kan bijdragen aan opwarming van de panelen in de zon maar als dit 1% per jaar gaat kosten is het al veel waarschijnlijk.

Dit is het solar vogelschroot:

[Afbeelding]

Ik heb al een paar meter gekocht en geplaatst op waar de kraaien nu zaten, en op zich is het wel een mooi systeem. Ziet er uit als bovenstaand, en snel gemonteerd met een paar mooie clips op de achterkant van het paneel. Overal goed bij komen hoog op het dak kan de installateur hopelijk bij helpen.

Ik hoor graag wat de overwegingen of ervaringen zijn!
het probleem met kraaien en vooral kauwen is dat als ze er willen zitten dat vogelschroot ze niet tegen gaat houden. ze blijven net zo lang prutsen tot ze binnen zijn en dan kunnen ze fijn tegen je mooie vogelschroot hun nestje bouwen. :+
Kabels misschien iets beter ordenen zodat ze minder houwvast hebben? maar uiteindelijk hebben ze straks alleen maar gekookte eieren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

twain4me schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:21:
[...]

het probleem met kraaien en vooral kauwen is dat als ze er willen zitten dat vogelschroot ze niet tegen gaat houden. ze blijven net zo lang prutsen tot ze binnen zijn en dan kunnen ze fijn tegen je mooie vogelschroot hun nestje bouwen. :+
Kabels misschien iets beter ordenen zodat ze minder houwvast hebben? maar uiteindelijk hebben ze straks alleen maar gekookte eieren :+
Lol nou zover ik kon zien waren ze niet van plan om onder de panelen zich te gaan huisvesten, maar duwen ze takjes onder de rand totdat er iets blijft hangen en ze daarop kunnen bouwen? Dat lukte zowiezo al niet helemaal want alle takjes waren ver naar beneden ergens tussen paneel 2 en 3 blijven hangen. Inderdaad ergens tussen de kabels. Ja de installateur heeft het zo aangelegd, en ik dacht inderdaad wel, "werkt dat goed zo" maar vertrouwde er maar op. Ik weet ook niet of standaard elk kabeltje met een tierip vast moet zitten ergens.

Ja ik hoop ook op een paar zonnige dagen zodat het ze zowiezo te heet wordt onder de voeten! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

In het kader van gedrag proberen te begrijpen: mijn SolarEdge omvormer heeft een ingebouwde fan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNJdgW4NRRHu9rbNvREOKH1wdHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VirKchqBZCvOaNapWexjSjVe.jpg?f=fotoalbum_large

Nu valt mij het volgende gedrag op: elke dag wanneer de temperatuur van de sensor heatsink de 40 graden aantikt schiet deze fan aan. De temperatuur daalt dan snel naar 34 waarna de fan weer stopt.
De rest van de dag zie ik de fan niet meer aan gaan,
Herkent iemand dit gedrag, en wat is de toegevoegde waarde op deze manier :?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:22:
Herkent iemand dit gedrag, en wat is de toegevoegde waarde op deze manier :?
Wellicht wordt dit gebruikt als test of de fan nog werkt en voor verkoeling kan zorgen indien dit echt nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdi_TDI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 01:51
ThinkPadd schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Kijk even in je energiecontract wat het kale leveringstarief is wat je bij teruglevering krijgt. Zal iets van 4ct-11ct per kWh zijn. Maar eerlijk gezegd heb je niet zoveel aan die berekening doordat we in NL nog kunnen salderen. En het tarief wijzigt met elk energiecontract weer....
Bedankt voor je antwoord, stroom is wel duidelijk maar het ging me om de bomen, steenkool en co2 reductie. Iemand enig idee?

18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ferdi_TDI schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Bedankt voor je antwoord, stroom is wel duidelijk maar het ging me om de bomen, steenkool en co2 reductie. Iemand enig idee?
Steenkool weet ik niet maar in m'n webportal voor monitoring van APS omvormers zie ik dat mijn lifetime opgewekte 579.32 kWh schijnbaar 425.97 kg CO2 bespaard heeft (geen idee vanuit welke fossiele bron), het equivalent zou zijn van 21 bomen en 48 kg gas.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ferdi_TDI schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Op papier is dat ook afhankelijk van je leverancier, heb je 100% groene stroom (certificaten) is dat een ander verhaal dan waneer je een contract hebt met grijze stroom

Voor de stroom die uit het stopcontact komt zou je de mengeling moeten nemen van de stroom in nederland en dat deel kolen eruit filteren. dat is ongeveer 14% (0.14kWh)
met 1 kg kolen kan je ongeveer 7,5 kWh opwekken (0,13kg per kwh)
Dus voor 14% van 1kWh => 0,018 kg per kWh

Maargoed het blijft een beetje een veer in je eigen reet steken :+

co2 heeft iemand anders al berekend

https://wisenederland.nl/...rstapt-op-groene-energie/

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 17-03-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 07:20

timovd

Voorsprong door techniek

Koffie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:22:
In het kader van gedrag proberen te begrijpen: mijn SolarEdge omvormer heeft een ingebouwde fan:

[Afbeelding]
...
Heeft niets met jouw vraag te maken, maar waarom zijn L2 en L3 omgedraaid?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Op papier is dat ook afhankelijk van je leverancier, heb je 100% groene stroom (certificaten) is dat een ander verhaal dan waneer je een contract hebt met grijze stroom

Voor de stroom die uit het stopcontact komt zou je de mengeling moeten nemen van de stroom in nederland en dat deel kolen eruit filteren. dat is ongeveer 14% (0.14kWh)
met 1 kg kolen kan je ongeveer 7,5 kWh opwekken (0,13kg per kwh)
Dus voor 14% van 1kWh => 0,018 kg per kWh

Maargoed het blijft een beetje een veer in je eigen reet steken :+

co2 heeft iemand anders al berekend

https://wisenederland.nl/...rstapt-op-groene-energie/
Interessant. Kan hieruit dus ook uitrekenen hoeveel je moet opwekken om vliegen te compenseren :). Bv 4x per jaar binnen Europa vliegen staat blijkbaar gelijk aan 1831 kWh opwekken (500 km x 2 x 4 x 0.297 kg CO2/km vliegen). Valt me nog ruim mee eigenlijk. Mensen als @reneeke1970 kunnen met schoon geweten vliegwereldreizen maken denk ik zo ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Termy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Interessant. Kan hieruit dus ook uitrekenen hoeveel je moet opwekken om vliegen te compenseren :). Bv 4x per jaar binnen Europa vliegen staat blijkbaar gelijk aan 1831 kWh opwekken (500 km x 2 x 4 x 0.297 kg CO2/km vliegen). Valt me nog ruim mee eigenlijk. Mensen als @reneeke1970 kunnen met schoon geweten vliegwereldreizen maken denk ik zo ;).
ja daarom eet ik nog steeds vlees :P

Het is helaas waarschijnlijk niet te regelen maar ik zou wel een voorstander zijn van een soort co2 crediet.
houtstook, bbq, vliegen, auto rijden. etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:06
Ik heb al een apart topic voor mijn eigen offerte: Zonnepanelen - een goede offerte? en daarbij is de vraagstelling als volgt:

Vraagstelling: Wat is het meest rendabel om te doen wanneer je een bepaald budget hebt met de volgende situatie: dak op het zuiden zonder schaduw elementen, dus panelen komen volledig in de zon te liggen.

1. Binnen dat budget zoveel mogelijk zonnepanelen neerleggen, aangezien het verlies wat je hebt van je zwakste paneel wordt gecompenseerd door het aantal panelen wat je meer kunt leggen
2. Binnen dat budget zonnepanelen neerleggen met optimizers, aangezien anders het zwakste paneel bepaald hoe sterk je systeem is (door mindere werking van een paneel, vuiligheid, etc.)

Poll: Wat is het meest rendabel om te doen:
Zoveel mogelijk panelen
Panelen + optimizers
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403465&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:56:
Ik kan zo'n soort instelling nergens vinden in de instellingen van mijn omvormer

Misschien (waarschijnlijk) is het ook helemaal niet erg, lijkt erop dat hij de minimale opstartspanning inderdaad niet bereikt. Ook wel logisch dat dit bij MPT2 later gebeurd, omdat deze ruim de helft minder aan panelen heeft tov MPT1.
Zie voor de fronius mppt instellingen; YouTube: How to turn On or Off MPPT2 on a Fronius Primo or Symo inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

timovd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Heeft niets met jouw vraag te maken, maar waarom zijn L2 en L3 omgedraaid?
Ik heb werkelijk geen idee? Niet zelf geïnstalleerd.
Ik he eerlijk gezegd geen idee waar je het over hebt :+ Wat is er volgens jou op de foto (waar) omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Koffie Bruin is fase 1, zwart is 2 en grijs is 3. Zwart en grijs zitten omgedraaid. Een omvormer is gevoelig voor het draaiveld en aangezien je omvormer het doet, vermoed ik dat zwart en grijs ook ergens zijn omgedraaid. Als dat op de automaat is, is dat niet zo netjes gedaan door de installateur. Het kan ook zijn dat het onder de hoofdzekering verkeerd zit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gynnad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:55:
Ik heb al een apart topic voor mijn eigen offerte: Zonnepanelen - een goede offerte? en daarbij is de vraagstelling als volgt:

Vraagstelling: Wat is het meest rendabel om te doen wanneer je een bepaald budget hebt met de volgende situatie: dak op het zuiden zonder schaduw elementen, dus panelen komen volledig in de zon te liggen.

1. Binnen dat budget zoveel mogelijk zonnepanelen neerleggen, aangezien het verlies wat je hebt van je zwakste paneel wordt gecompenseerd door het aantal panelen wat je meer kunt leggen
2. Binnen dat budget zonnepanelen neerleggen met optimizers, aangezien anders het zwakste paneel bepaald hoe sterk je systeem is (door mindere werking van een paneel, vuiligheid, etc.)

Poll: Wat is het meest rendabel om te doen:
Zoveel mogelijk panelen
Panelen + optimizers
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik geef je het voordeel van de twijfel maar die vraagstelling, in dit topic, komt op mij over als trollbait :P.

@twain4me ook een goed doel idd ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
timovd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:18:
@Koffie Bruin is fase 1, zwart is 2 en grijs is 3. Zwart en grijs zitten omgedraaid. Een omvormer is gevoelig voor het draaiveld en aangezien je omvormer het doet, vermoed ik dat zwart en grijs ook ergens zijn omgedraaid. Als dat op de automaat is, is dat niet zo netjes gedaan door de installateur. Het kan ook zijn dat het onder de hoofdzekering verkeerd zit.
Een omvormer heeft toch niets te maken met het draaiveld? Althans zo heb ik het begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

GioStyle schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Een omvormer heeft toch niets te maken met het draaiveld? Althans zo heb ik het begrepen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/48399121
Volgens deze post wel.

Edit: maar bij SMA (https://manuals.sma.de/STPTL-30/nl-NL/391152011.html) staat
...Hierbij is de richting van het draaiveld van L1, L2 en L3 niet relevant.

[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 17-03-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

timovd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:18:
Ik heb even naar de groep in de meterkast gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KC79HMDVcyZzDG2ToxpYcUoGfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZVILYDNLCEw0xfnEI5G8UnY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9TpXBIYelnG10_ntPOGqPZ_-V4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HBiWs7SN244A8X9AVhCkVZi.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kan echter niet beoordelen of dit goed of fout is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In dat filmpje laten ze zien hoe je MPPT2 aan kunt zetten, maar dat was het probleem niet, die staat wel aan.

[edit]

Ik zie daar inderdaad wel een optie start voltage MPPT2 nu ik het filmpje goed bekijk! tnx, ik ga een keer m'n omvormer opzoeken ergens boven op zolder 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ga dit jaar op mijn schuur extra zonnepanelen leggen, enkelfase.

Ik ga een 3 fase aansluiting in de schuur aanleggen op een onderverdeler met hoofdschakelaar.
Vanuit de meterkast vertrekt en 3 fase vanuit 3 B16 automaten naar de schuur. Dus elke fase is op B16 gezekerd. Bekabeling naar de schuur is 5x 6mm² (lekker dik en dat heb ik nog liggen).

Dan is het in de schuur toch niet nodig om na de hoofdschakelaar nogmaals met B16 af te zekeren?
De inverter krijgt een eigen fase waarop hij gaat invoeden. De verlichting gaat ook over een eigen fase, dus er is geen sprake van verbruikers en opwekkers op 1 fase. In feite ga ik maar 2 fasen werkelijk gebruiken.

Ik ben er vrij zeker van dat het niet nodig is, maar vraag het toch voor de zekerheid.

Mijn PV onderverdeler voor mijn hoofd PV installatie heb ik wel dubbel met B16 gezekerd (dus met 6 B16 automaten), maar volgens mij is het eigenlijk dubbelop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Koffie boven de automaat (uitgaand) zie je bruin, zwart, grijs en blauw. Dat is de standaard volgorde. Onder de automaat is het allemaal bruin, dus daar kunnen we het niet aan beoordelen (en wellicht offtopic hier). Ik zou het voor nu lekker laten zitten, maar bij een wijziging in de groepenkast kritisch bekijken (en wellicht dan zwart en grijs aanpassen op de omvormer).
Ook offtopic hier; De drie bruine draden en het blauwe draad rechts op de (uitgezoomde) foto klemmen ergens (waarschijnlijk de kap?) en zorgen voor een beschadiging op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:56:
Even een domme vraag.

Ik ga dit jaar op mijn schuur zonnepanelen leggen, enkelfase.

Ik ga een 3 fase aansluiting in de schuur aanleggen op een onderverdeler met hoofdschakelaar.
Vanuit de meterkast vertrekt en 3 fase vanuit 3 B16 automaten naar de schuur. Dus elke fase is op B16 gezekerd. Bekabeling naar de schuur is 5x 6mm² (lekker dik en dat heb ik nog liggen).

Dan is het in de schuur toch niet nodig om na de hoofdschakelaar nogmaals met B16 af te zekeren?
De inverter krijgt een eigen fase waarop hij gaat invoeden. De verlichting gaat ook over een eigen fase, dus er is geen sprake van verbruikers en opwekkers op 1 fase. In feite ga ik maar 2 fasen werkelijk gebruiken.

Ik ben er vrij zeker van dat het niet nodig is, maar vraag het toch voor de zekerheid.

Mijn PV onderverdeler voor mijn hoofd PV installatie heb ik wel dubbel met B16 gezekerd (dus met 6 B16 automaten), maar volgens mij is het eigenlijk dubbelop...
Als je die 3 x B16 automaten separaat kunt uitschakelen binnen in de meterkast, zit je fout, er moet daar een 1 x 3 fase + N, B16 worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

timovd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:58:
@Koffie boven de automaat (uitgaand) zie je bruin, zwart, grijs en blauw. Dat is de standaard volgorde. Onder de automaat is het allemaal bruin, dus daar kunnen we het niet aan beoordelen (en wellicht offtopic hier). Ik zou het voor nu lekker laten zitten, maar bij een wijziging in de groepenkast kritisch bekijken (en wellicht dan zwart en grijs aanpassen op de omvormer).
Ook offtopic hier; De drie bruine draden en het blauwe draad rechts op de (uitgezoomde) foto klemmen ergens (waarschijnlijk de kap?) en zorgen voor een beschadiging op de kabel.
Dank voor de info :Y)

Morgen komt er nog een technische inspectie, dus ik zal dat not even aanstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:56:
Even een domme vraag.

Ik ga dit jaar op mijn schuur zonnepanelen leggen, enkelfase.

't kan, maar je schiet er in feite niets mee op en had het zelfde kunnen bereiken met een enkelfase kabel.

Ook moet je natuurlijk wel een aardlekschakelaar (of 3-fasen alamat) toepassen.

Verder wat @PClop zegt. En zie de topic warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PClop schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Als je die 3 x B16 automaten separaat kunt uitschakelen binnen in de meterkast, zit je fout, er moet daar een 1 x 3 fase + N, B16 worden geplaatst.
Nee, ik heb er zo'n beugeltje overheen. Dan nog kan je het 'cheaten', maar mijn meterkast heb ik als 3 fase model gekocht en dan zit zo'n groep er in, 3 losse automaten met een kapje erover. Als 1 groep uitklapt, gaat de rest overigens niet mee, want het is niet mechanisch verbonden, alleen het handmatig uitschakelen is gekoppeld.
mcDavid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:10:
[...]

't kan, maar je schiet er in feite niets mee op en had het zelfde kunnen bereiken met een enkelfase kabel.

Ook moet je natuurlijk wel een aardlekschakelaar (of 3-fasen alamat) toepassen.

Verder wat @PClop zegt. En zie de topic warning.
Inderdaad, verkeerde topic, excuus :$

Ik ga het daar vragen. Vergeet dit maar :)

[ Voor 42% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 12:47 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw