Toon posts:

Advies zonnepanelen op plat dak + eventueel schuin dak

Pagina: 1
Acties:

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-03 07:31

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik help iemand die graag zonnepanelen op haar platte dak wil hebben + eventueel ook op het schuine dak en ik hoor graag jullie advies/inzichten t.o.v. de opties die er zijn.

Basis informatie dak:
Ik zal eerst even wat dak gegevens plaatsen. Er is een plat dak en twee schuine daken. Het platte dak heeft gedeeltelijk veel zon en het schuine dak ligt op het zuidwesten en noordoosten.

Dit is het platte dak met de afmetingen en waar het zuiden is.

Hier een foto van hoe de schaduw loopt. Dit is het moment dat de schaduw het grootst is in begin maart dus met een zon die laag staat. De rode lijn is de schaduw op dat moment en de blauwe lijn was op een later moment, dat geeft wellicht een indicatie hoe de schaduw loopt. Naarmate de zon hoger komt te staan (zomer) wordt de schaduw ook kleiner natuurlijk.
Edit: nog een tweede foto toegevoegd van een foto op een later moment en een beter beeld van het dak

Bij Essent is een offerte aangevraagd en daarbij werd o.a. voorgesteld om 9 of 15 panelen te plaatsen. Hieronder een foto hoe ze 15 panelen geplaatste hebben. De buren hebben al zonnepanelen op het dak liggen maar die hebben aan de voorkant geen dakraam (twee onder een kap). Het huis waar de zonnepanelen op moeten heeft op beide kanten van het schuine dak 2 (kantel)dakramen die op dezelfde plaats zitten.

En bij zonatlas kon ik de dak potentie bekijken maar de uitbouw van de garage staat niet op dit plaatje, maar wellicht is het plaatje toch nog nuttig:

Verbruik:
Het jaarlijkse verbruik is 4500 kWh

Offertes:
Er zijn meerdere offertes aangevraagd maar ik heb op dit moment alleen de offertes van Essent waarbij twee verschillende offertes zijn gemaakt. Alleen het platte dak en het platte dak + schuine dak.

Omvormers:
Gezien de gedeeltelijke schaduw lijkt mij het gebruik van stringomvormers niet aan te raden. Dan blijven micro-omvormers en optimizers over. Maar als ik het goed begrijp zijn micro-omvormers door de dalende prijzen nu gunstiger om te nemen i.v.m. een beter rendement met schaduw t.o.v. optimizers? Ook las ik iets van semi-micro-omvormers zoals de APsystems QS1 welke met 1 omvormer (tot?) 4 panelen kan aansturen?

Salderingsregeling:
Is het nou juist aan te raden om onder je eigen verbruik te zitten of juist meer? Ik las namelijk dat je door de saldering beter meer kunt nemen maar het is mij (nog) niet helemaal duidelijk waarom

Schaduw:
Afhankelijk van de mijn vraag hierboven bij de salderingsregeling, is het handig/verstandig om ook panelen op het noordoosten en schaduwgedeelte van het platte dak te leggen? Want hier komt een gedeelte van de dag wel zon op en ik las dat schaduwpanelen ook nog best wat opleveren.

Garantie:
Er worden bij verschillende offertes verschillende garanties aangeboden. Wat is hierin verstandig? Ik kan me voorstellen dat als zonnepanelen 3 jaar goed werken dat extra garantie dan niet echt meer noodzakelijk is omdat problemen die dan kunnen voorkomen wellicht niet meer onder de garantie vallen?

Montage:
De panelen op het platte dak worden blijkbaar geplaatst op stellingen die met tegels op zijn plaats worden gehouden. Dit klinkt niet ingewikkeld en als Tweaker kunnen we natuurlijk een hoop dingen zelf aansluiten. De plaatsing van de panelen zelf doen lijkt mij dus iets wat goed te doen is of zie ik hier iets over het hoofd?

Het dak is wellicht wat lastiger maar een vriend van mij heeft dit ook zelf gedaan dus misschien valt dit ook nog wel mee?

Hetzelfde geldt voor de bekabeling naar de meterkast. Ik doe dit liever zelf netjes en mooi weggewerkt ipv dat een monteur dit makkelijk en snel doet.

In de meterkast is het waarschijnlijk een ander verhaal. Dit kan ik denk ik beter laten doen. Of valt dit in de praktijk ook wel mee?

En tot slot, heeft het zelf monteren van panelen invloed op de garantie en/of verzekering van je huis?

Meterkast:
De meterkast heeft alleen een 1-fase aansluiting, zorgt dit voor beperkingen? Ook heeft de keuken inductiekookplaat mocht dit ook ergens invloed hebben.

Ik denk dat dit de basisvragen zijn die ik eerst moet behandelen voordat ik naar specifieke panelen ga kijken. Als er meer nuttige info is die ik kan geven dan doe ik dat graag, maar ik kon zo niets bedenken wat ik nog meer kon plaatsen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een beetje schaduw kan een SMA wel mee overweg:
Bedenk dat de panelen zuidwest liggen en pas lekker opwekken als de zon ook bijna zuid staat.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Ik zou alles op een 1-fase SMA 5.0 plaatsen.
9x 365 Wp - Platdak op ingang B
6x 365 Wp - zuidwest schuindak polystring ingang A
6x 365 Wp - noordoost schuindak polystring ingang A

Je kan ook zelf even puzzelen.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Kies knopje nieuw project, lokatie gegevens invullen en dan handmatige planning.

Groepenkast heb ik ook zelf vervangen (maar ik heb elektrotechniek "gestudeerd") :+

Of de verzekering uitkeert bij prutswerk, is maar de vraag...

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2021 18:05]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:54
Omvormers:
Gezien de gedeeltelijke schaduw lijkt mij het gebruik van stringomvormers niet aan te raden. Dan blijven micro-omvormers en optimizers over. Maar als ik het goed begrijp zijn micro-omvormers door de dalende prijzen nu gunstiger om te nemen i.v.m. een beter rendement met schaduw t.o.v. optimizers? Ook las ik iets van semi-micro-omvormers zoals de APsystems QS1 welke met 1 omvormer (tot?) 4 panelen kan aansturen?
De oplossing van @AUijtdehaag vind ik wel aardig. Hij stopt zoveel mogelijk Wp op een 5 kW enkelfase omvormer. (5 kW is het maximale dat je op een enkelfase huisaansluiting mag aansluiten).
Ik ben het met hem eens dat de meerwaarde van SolarEdge beperkt is. Misschien een half procent meer opbrengst. Maar met SolarEdge lever je betrouwbaarheid in (meer onderdelen die kapot kunnen) en SolarEdge is denk ik iets duurder.
Met micro omvormers kun je maximaal 16 micro's van 300 W aansluiten op je netconnectie. Met de SMA stringomvormer of SolarEdge kom je met gemak op 21 panelen.
Het is overigens wel belangrijk dat het een SMA is, omdat er veel stroom op de ene input komt.
APS QS1 is geen semi-micro. Het is een behuizing met 4 micro's.
Salderingsregeling:
Is het nou juist aan te raden om onder je eigen verbruik te zitten of juist meer? Ik las namelijk dat je door de saldering beter meer kunt nemen maar het is mij (nog) niet helemaal duidelijk waarom
Ik zou meteen zoveel leggen als je over 5 jaar mogelijk nodig hebt. En dan per dakvlak waar je aan begint meteen vol leggen.
Later te weinig hebben of later laten uitbreiden is duurder.
Garantie:
Er worden bij verschillende offertes verschillende garanties aangeboden. Wat is hierin verstandig? Ik kan me voorstellen dat als zonnepanelen 3 jaar goed werken dat extra garantie dan niet echt meer noodzakelijk is omdat problemen die dan kunnen voorkomen wellicht niet meer onder de garantie vallen?
Zonnepanelen gaan niet vaak kapot

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 00:05:
[...]

Ik ben het met hem eens dat de meerwaarde van SolarEdge beperkt is. Misschien een half procent meer opbrengst. Maar met SolarEdge lever je betrouwbaarheid in (meer onderdelen die kapot kunnen) en SolarEdge is denk ik iets duurder.

Sterker nog.
De noordpanelen zijn gratis door geen SE of Enphase te kiezen, maar een SMA.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:02:
Een beetje schaduw kan een SMA wel mee overweg:
Bedenk dat de panelen zuidwest liggen en pas lekker opwekken als de zon ook bijna zuid staat.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Ik heb de reacties na jouw post in het hoofdtopic gelezen. Ik maak me (waarschijnlijk onterecht) toch nog wat zorgen om de shaduw. Gezien schaduw eigenlijk dé reden is om micro-omvormers te gebruiken. Je hebt het over shade-fix wat gebruikt maakt van MPPT. Maar als ik de OP van het hoofdtopic bekijk staat er:
Soms, als de MPPT ook goed schaduwmanagement bevat, is de tracker in staat het optimum van 5A uit het eerdere voorbeeld te vinden. De bypass diodes zullen dan het beschaduwde paneel "uitschakelen" en de rest van de string op vol vermogen (600W) doorlaten. Een eventueel 2e beschaduwd paneel is zo theoretisch ook nog gedeeltelijk op te vangen. Een derde niet.
Als ik op de foto zie hoe de schaduw loopt bij het dak (die rode/blauwe lijn maar de punt van het schaduwdak begint eerder op de dag natuurlijk meer links) dan zullen meer dan 2 panelen last hebben van schaduw. Maar als ik dan naar jouw foto's kijk met de schoorsteen en dakkapel, dan hebben meerdere panelen last van schaduw, dus dan werkt het wel? Ook lijkt het mij dat wanneer panelen worden uitgeschakeld in de schaduw dat je hiermee erg inlevert op de opbrengst en dat een micro-omvormer hier zichzelf mee terug verdient. (nogmaals, misschien maak ik me onterecht zorgen hierover. Mijn kennis is beperkt)
Ik zou alles op een 1-fase SMA 5.0 plaatsen.
Is het aanleggen van een 3-fase misschien een goede optie? Ze wil in de toekomst een elektrische auto kopen en die zullen daar waarschijnlijk steeds vaker voordeel van hebben (niet alle elektrische auto's kunnen nu 3-fase gebruiken als het goed is) Het zal dan waarschijnlijk wel een compacte auto zijn (formaat Nissan Leaf, misschien ietsjes groter). Ik weet alleen niet wat de kosten van deze 3-fase aansluiting zijn. Ik lees dat dit tussen de 740 en 1100 euro kost tenzij je er al een aansluiting is. Dit is wat er nu in zit:

(ik ben nog niet ter plaatse geweest dus ik moet het doen met de foto's die ik krijg)
9x 365 Wp - Platdak op ingang B
6x 365 Wp - zuidwest schuindak polystring ingang A
6x 365 Wp - noordoost schuindak polystring ingang A

[Afbeelding]

Je kan ook zelf even puzzelen.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Kies knopje nieuw project, lokatie gegevens invullen en dan handmatige planning.
Dankjewel! Dit ziet er interessant uit. Ik zal het zelf ook eens proberen te maken. Maakt de site ook een schatting wat het maximale vermogen is in deze opstelling? Want die theoretische 7,67 kW haalt hij natuurlijk nooit. Maar het blijft dan wel onder de max van 5kW?

Heeft het nut om te proberen om de panelen op het platte dak naar het zuiden te richting? Ik heb de foto van Essent aangepast bij het dak en de panelen naar mijn idee wat gunstiger gelegd qua aantal maar ook qua richting denk ik (Z-ZO als de oriëntatie van de Essent foto zo is dat het zuiden van de foto ook echt het zuiden is) Op de site zou het dan -13° zijn volgens mij (zuid is daar 0°)

Doet de sunnydesignweb pagina ook iets met deze richting? Je kunt het wel opgeven zie ik maar ik zie bijvoorbeeld geen verschil tussen het dak noordoost en zuidwest.
Groepenkast heb ik ook zelf vervangen (maar ik heb elektrotechniek "gestudeerd") :+
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Of de verzekering uitkeert bij prutswerk, is maar de vraag...
Ik ga hier zelf maar niet aan beginnen (al zou ik het misschien wel kunnen). Ik zal eens bij mijn vrienden vragen of iemand hier ervaring mee heeft en kijken wat het kost om het te laten doen.
busscherski schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 00:05:
[...]

De oplossing van @AUijtdehaag vind ik wel aardig. Hij stopt zoveel mogelijk Wp op een 5 kW enkelfase omvormer. (5 kW is het maximale dat je op een enkelfase huisaansluiting mag aansluiten).
Met micro omvormers kun je maximaal 16 micro's van 300 W aansluiten op je netconnectie. Met de SMA stringomvormer of SolarEdge kom je met gemak op 21 panelen.
Het is overigens wel belangrijk dat het een SMA is, omdat er veel stroom op de ene input komt.
APS QS1 is geen semi-micro. Het is een behuizing met 4 micro's.
SMA is toch een merk? Of is SMA (ook) een type?

Ah oké een vriend van mij heeft APS QS1 en die zei dat het een semi-micro was. Ik zal hem eens corrigeren :9
[...]

Ik zou meteen zoveel leggen als je over 5 jaar mogelijk nodig hebt. En dan per dakvlak waar je aan begint meteen vol leggen.
Later te weinig hebben of later laten uitbreiden is duurder.
Ze wil in de (nabije?) toekomst elektrisch gaan rijden. En ze heeft nu nog een gas aansluiting, ik weet niet of het ook verstandig is om een elektrische CV en een elektrische auto mee te nemen in de beslissing. Ik weet alleen van beide niet wat voor kWh ik daar aan moet hangen. Ik weet alleen dat ze zo'n 7500 km per jaar rijdt (ik zal het gasverbruik eens navragen) en zo'n 1900 m2 gas.
[...]

Dus de meerwaarde van veel langere garantie is niet echt van belang toch? En een langere garantie zou dan vooral nut hebben bij grotere leveranciers (zoals Essent) ipv kleinere (lokale) bedrijven waarvan je niet weet of ze lang zullen blijven bestaan.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 06:07:
[...]

Sterker nog.
De noordpanelen zijn gratis door geen SE of Enphase te kiezen, maar een SMA.
Je bedoelt met het geld wat je bespaart door geen SE of Enphase te kiezen?

Edit: ze heeft overigens nog geen slimme meter. Het huis komt ui 1993. Dit heeft voordelen met de salderingsregeling toch? Of zullen ze de meter aanpassen wanneer er zonnepanelen geplaatst worden (kan je dat weigeren?)

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Markos schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:33:
Dit heeft voordelen met de salderingsregeling toch? Of zullen ze de meter aanpassen wanneer er zonnepanelen geplaatst worden (kan je dat weigeren?)
Een terugdraai ferraris meter had vroeger zeker voordelen omdat dan "automatisch" gesaldeerd werd en je geen gedoe had met energieleveranciers die niets van salderen snappen. Dat is volgens mij al een tijdje niet meer zo. Let op dat er ook ferraris meters zijn waar het terugdraaien is geblokkeerd.

Binnen een paar jaar krijgt iedereen toch vanzelf een digitale meter dus daar zou ik me niet heel erg druk over maken om die te weigeren (zie ook rvk in "Slimme energiemeter, weigeren??" )

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-03 17:34
[...]
Edit: ze heeft overigens nog geen slimme meter. Het huis komt ui 1993. Dit heeft voordelen met de salderingsregeling toch? Of zullen ze de meter aanpassen wanneer er zonnepanelen geplaatst worden (kan je dat weigeren?)
het heeft geen voor of nadelen om een slimme of feraris meter te hebben.
(alle problemen zijn aardig opgelost en iedereen word op de zelfde manier behandeld op dit moment.)

in 1 januari 2023 gaan we salderen afschaffen in kleine stapjes tot aan 2030.
dan gaat een slimme meter wel nadelig worden, die heeft 4 telwerken.
(hoog/laag tarief gebruiken, en hoog/laag tarief leveren.)
en kan dus een verschil maken tussen gebruik en levering, een feraris kan dit niet.

zonnepanelen zitten achter de meter, dus leveren je zonnepanelen 1000W en gebruikt je ijskast 1000W.
dan gaat de gehele opbrengst eerst naar de ijskast en meet je slimme meter (en feraris) 0W.
dit noemen we rechtstreeks gebruik, wat voor veel mensen stiekem 20+% is van het jaar levering.
die 20+% blijft dus ook na 2030 het volle pont opleveren.
het gaat dus alleen over de andere 80-% van je jaar opbrengst. ;)

(om je een beetje het idee te geven, in 2022 krijg je 0,22€/kWh met salderen.
in 2030 zal dit rond de gemiddelde van 0,13-0,14€/kWh zitten, maar dit is glazen bol werk kan veel veranderen in 9 jaar. ;) )

om geen verschil te krijgen in feraris en slimme meter afrekeningen.
(tja iedereen is gelijk voor de wet, je mag geen verschil hebben daar in.)
gaat minister wibes een wet verandering doen zodat iedereen een slimme meter (of digitale met 4 telwerken) moet hebben als hij zonnepanelen heeft.

o, maar nu hebben we de toeslagen affaire, en is meneer wibes opgestapt.
hij heeft geen nieuwe wet meer ingediend.
de deadline voor de wet die ons zou moeten verplichten een slimme(of digitale) meter te hebben is in juni/juli.
dat moet omdat eerst 130+ verschillende energie leveranciers hun software moeten kunnen aanpassen.
en alle netbeheerders tijd nodig hebben om ons van slimme meters te voorzien.
die nieuwe wet kan pas gemaakt worden na ons stemmen, als er een nieuwe minister is.
(en wie weet waar voor we stemmen, misschien word dan salderen helemaal niet afgeschaft.)
stel dat de formatie van het nieuwe kabinet een beetje uit loopt, dan is er gewoon weg niet genoeg tijd voor aanpassing van de wet.
en schaffen we misschien helemaal het salderen niet af in 2023. :?

of te wel: zo duidelijk is de toekomst. 8)7
(maar ook zonder salderen blijven zonnepanelen leuk, alleen iets minder leuk.
eigenlijk zijn zonnepanelen nu zo goedkoop dat we ook wel zonder salderen kunnen, maar salderen blijft leuk.
alleen die onduidelijkheid is minder leuk.
en de betrouwbaarheid van de regering is wel wat betwijfelbaar.
je hoeft niet te denken dat dit iets nieuws is, het zwaard van Damocles hangt altijd boven het hoofd van de zonnepanelen bezitter. ik ken het niet anders. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Markos
Ah nieuwe info:
3-fase.
Dat veranderd de zaak.

Dan gaat het verhaal niet op met de SMA 5.0, 1-fase omvormer.
Ik vind invoeden op 1 fase met 5000 watt en hoofdzekering van 25A en de overige 2 fases niet, niets.
Zeker niet met 3-fase autoladen. (onbalans)

Bovendien heb je aan 6 panelen in 1 string, niets op een 3-fase omvormer, tenzij je overal Panasonic weg legt van 59 Vmpp per stuk om het string voltage op te krikken

Als je naar 3-fase gaat, dan worden het 2x 1-fase stringomvormers. en dan wordt het financieel voordeel weer wat minder tov enphase en solaredge.

Maar 3-fase solaredge is dan ook een slecht idee, je moet minimaal aantal panelen in de zon hebben.
Blijft er alleen nog Enphase over, of SMA met panasonic. Of 2 kleinere 1-fase string omvormers. (markplaats in de gaten houden?)

Omzetten van 1 naar 3-fase kost maar een paar honderd euro aan de netbeheerder. (men draait er 2 zekeringen bij en plaatst een nieuwe meter)
https://mijnaansluiting.nl/home
Wel moet je groepenkast geschikt zijn (gemaakt) voor 3-fase (met 3-fase hoofdschakelaar)

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2021 16:56]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:43:
@Markos
Ah nieuwe info:
3-fase.
Dat veranderd de zaak.

Dan gaat het verhaal niet op met de SMA 5.0, 1-fase omvormer.
Ik vind invoeden op 1 fase met 5000 watt en hoofdzekering van 25A en de overige 2 fases niet, niets.
Zeker niet met 3-fase autoladen. (onbalans)

Bovendien heb je aan 6 panelen in 1 string, niets op een 3-fase omvormer, tenzij je overal Panasonic weg legt van 59 Vmpp per stuk om het string voltage op te krikken

Als je naar 3-fase gaat, dan worden het 2x 1-fase stringomvormers. en dan wordt het financieel voordeel weer wat minder tov enphase en solaredge.

Maar 3-fase solaredge is dan ook een slecht idee, je moet minimaal aantal panelen in de zon hebben.
Blijft er alleen nog Enphase over, of SMA met panasonic. Of 2 kleinere 1-fase string omvormers. (markplaats in de gaten houden?)

Omzetten van 1 naar 3-fase kost maar een paar honderd euro aan de netbeheerder. (men draait er 2 zekeringen bij en plaatst een nieuwe meter)
https://mijnaansluiting.nl/home
Wel moet je groepenkast geschikt zijn (gemaakt) voor 3-fase (met 3-fase hoofdschakelaar)
Sorry ik begrijp je verhaal niet helemaal denk ik. Zeg je dat het beter is om gewoon bij 1-fase te blijven? 3-fase hoeft niet, ik dacht dat dat misschien voordelen zou hebben.

@JeroenE @migjes Oké ik dacht dat de situatie met een oude meter misschien gunstig zou zijn met salderen maar dat valt dus mee :9

[Voor 4% gewijzigd door Markos op 16-03-2021 17:38]

• busscherski
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Iedere stringomvormer heeft een soorgelijke vorm van schaduwbeheer maar die van SMA lijkt beter te werken dan goedkopere merken.

SMA is het bekendste merk stringomvormers
Markos schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:21:
[...]

Sorry ik begrijp je verhaal niet helemaal denk ik. Zeg je dat het beter is om gewoon bij 1-fase te blijven? 3-fase hoeft niet, ik dacht dat dat misschien voordelen zou hebben.

@JeroenE @migjes Oké ik dacht dat de situatie met een oude meter misschien gunstig zou zijn met salderen maar dat valt dus mee :9
Ja je zou ook gewoon op 1 fase kunnen blijven.
3 fase laden van een auto is alleen nodig als je erg veel rijdt. Een enkelfase lader op 3000 of 3680 W krijgt de accu ook wel vol, duurt alleen iets langer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Na een hoop gelezen te hebben blijf ik toch nog met een paar dingen zitten waar ik het antwoord niet helemaal op weet.

@AUijtdehaag kan je op sunnydesignweb ook nog iets berekenen qua schaduw of opbrengst? Ik heb alles ingevuld maar ik zie niets qua geschatte opbrengst. En gezien de hoek van het paneel en de richting opgegeven moet worden inclusief locatie ga ik er vanuit dat er wel iets te berekenen zal zijn. Maar ik zie dat zo snel niet.
Dat is wel handig om te kijken of de omvormer het vermogen aan kan. Want wellicht moet er voor de SMA Sunny Boy SB6.0 gegaan worden als er meer panelen geplaatst worden?
En het is wel interessant om te zien wat de opbrengst van de noordoost panelen zijn om te laten zien wat het nut van die panelen is.

Wat ik begrepen heb is dit mogelijk niet slim door de "no-go zone". Heeft iemand hier toevallig meer kijk op? Want ik las ook dat je dichter bij de rand kunt zitten wanneer je meer ballast toevoegt maar dat houdt natuurlijk ook een keer op. In de OP staan de afmetingen van het platte dak, dat is blijkbaar belangrijk om de no-go zone te bepalen. Voor het platte dak had ik de Flatfix eco in gedachte.
Ze wil in de (nabije?) toekomst elektrisch gaan rijden. En ze heeft nu nog een gas aansluiting, ik weet niet of het ook verstandig is om een elektrische CV en een elektrische auto mee te nemen in de beslissing. Ik weet alleen van beide niet wat voor kWh ik daar aan moet hangen. Ik weet alleen dat ze zo'n 7500 km per jaar rijdt (ik zal het gasverbruik eens navragen) en zo'n 1900 m2 gas.
Een Nissan Leaf gebruikt zo'n 1500 kWh bij 7500 km volgens deze pagina: https://zerauto.nl/hoevee...03.300%20kWh%20per%20jaar.
Dus dat kan ik vrij handig toevoegen. Maar als ze in de toekomst wil stoppen met gas, kan ik dan ook berekenen hoeveel kWh ze hiervoor nodig heeft? Alleen de CV gebruikt nu gas en dat is 1900 m2 gas per jaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De 1-fase sma 6.0 mag niet gebruikt worden volgens mij in NL

11 panelen op platdak
6 +6 schuindak
1-fase SMA 6.0

11 panelen op platdak
6 + 6 schuindak
1-fase SMA 5.0

11 panelen op platdak
6 schuindak
1-fase SMA 5.0

• AUijtdehaag
  • Niet online
Qua schaduw kan ik niks berekenen hoeveel verlies dat geeft.

Er zijn verschillende maten panelen als je te dicht op de rand komt he?

• busscherski
Beide voorstellen met de 5 kW enkelfase omvormer die @AUijtdehaag voorstelt vind ik wel goed.

Overgaan naar bijvoorbeeld 6 kW driefase zorgt er voor dat 6 gewone panelen op het schuine dak niet voldoende is. Je zou er dan een paar bij kunnen plaatsen als dat past of daar panelen hangen met hoog voltage (Panasonic of Sunpower Maxeon, relatief duur en weinig installateurs leveren ze). Naast dat een 3 fase omvormer duurder is zit je dan dus mogelijk ook met duurdere panelen.
Dan is het verstandiger om gewoon de 2% opbrengstverlies te accepteren.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:44:
De 1-fase sma 6.0 mag niet gebruikt worden volgens mij in NL
Ah ja dat was ik vergeten. De hoofdzekering is 40A dus SMA 5.0 zou dan moeten werken. Ik zag in een ander topic dit staan:
ik snap de stap 3fase, maar verstandig is:
1 fase = 6-12 panelen per mpp.
3 fase = 10-20 panelen per mpp.
optimaal is:
1 fase = 12 panelen per mpp.
3 fase = 18 panelen per mpp.
Alle Sunny Boys hebben 2 MPP's toch wat ik zie in de pdf? Dus dan is 1x 5 kW goed toch of kan ik dan beter kijken naar 2x 2.5 kW (of 2x 3 kW)?
11 panelen op platdak
6 +6 schuindak
1-fase SMA 6.0
[Afbeelding]

11 panelen op platdak
6 + 6 schuindak
1-fase SMA 5.0
[Afbeelding]

11 panelen op platdak
6 schuindak
1-fase SMA 5.0
[Afbeelding]
Ah dom van mij, ik had natuurlijk gewoon wat kunnen weglaten om zuidwest en noordoost met elkaar te vergelijken

De panelen noordoost leveren dus 69% van wat ze zuidwest leveren. Is dit dan nog steeds een verstandige aanschaf? Of is dit sowieso verstandig om een hogere efficiëntie te krijgen met de omvormer?

Dat specifieke schaduw (niet t.o.v. de stand van de zon maar van obstakels) niet meegenomen kan worden begrijp ik. Maar kan ik ook zien wat het geschatte maximale vermogen is van deze opstelling? Want het totale theoretische piekvermogen 7.67/8.40 kWp is natuurlijk te veel voor de omvormer maar geeft de site ook een schatting wat het piekvermogen in deze opstelling zal zijn? Want als ik bijvoorbeeld kijk naar andere panelen (bijvoorbeeld de JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF) dan is het wel handig om te zien of ik daarmee niet de grens voorbij ga (bij die 410 Wp panelen zou het theoretische piekvermogen 8.61 kWp zijn bij 11+6+6) of dat ik juist moet kijken naar panelen met een lagere Wp.
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:45:
Er zijn verschillende maten panelen als je te dicht op de rand komt he?
Dat begrijp ik, maar dan moet ik nog steeds bepalen hoe dicht de panelen bij de rand kunnen staan om te zien hoe groot de panelen kunnen zijn.
Naast het platte dak zit een berging die iets lager zit (rood) en een gang (blauw) wat waarschijnlijk invloed heeft op de no-go zone?
https://tweakers.net/i/atIn-Puewx-N0xqBZTiDJD6ULW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1B5PNvFLUJwFy2IC3j88X7l.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst zou ik ze zo dicht mogelijk tegen de rand zetten (ik dok dat het zo'n 10 a 20cm zal zijn tussen de buitenmuur en het begin van het platte dak)

En wat zou ongeveer het verschil in opbrengst kunnen zijn tussen de panelen in originele opstelling en de gedraaide?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan je het inmiddels zelf invullen in sunnydesignweb?

De no-go zone lijkt me alleen belangrijk als de buren kunnen klagen over het uitzicht.
Hoogte paneel = minimale afstand tot de rand.

Je blurt ook alle omgeving weg.
Als er veel bomen staan wordt alles anders, maar dat kan ik niet zien.
Het hele plaatje is belangrijk.

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 08:33]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:27:
Kan je het inmiddels zelf invullen in sunnydesignweb?
Dat heb in gedaan in mijn screenshot hierboven? Ik zie alleen niet of de site ook een piekvermogen berekend wat de maximale belasting van de omvormer kan zijn. Het berekent een vermogen per jaar dus ik denk (?) dat hij ook berekent wat het opgewekte vermogen is gedurende de dag.
De no-go zone lijkt me alleen belangrijk als de buren kunnen klagen over het uitzicht.
Hoogte paneel = minimale afstand tot de rand.
Ik las dat je dichter bij de rand kunt zitten als je het ballast verhoogt maar ik kan helaas niets vinden hoe ik dat kan berekenen. Want dichter bij de rand zou je (significant) meer last hebben van wervelwinden maar die zijn dan weer afhankelijk van de hoogte van de muur t.o.v. de breedte.
Je blurt ook alle omgeving weg.
Als er veel bomen staan wordt alles anders, maar dat kan ik niet zien.
Het hele plaatje is belangrijk.
Ik zal een foto regelen zonder blur maar er staan geen bomen in de buurt

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Bij deze een update met een betere foto vanaf de buren genomen:

Volgens de verkoper bij winkelman kan je in een woonwijk gewoon dicht tegen de rand plaatsen wanneer je gebruik maakt van Flatfix Fusion (zuid) omdat deze dicht is. Deze is wel maar 13° helling met het dak.

Het verschil tussen een helling van 13° en 30° is volgens dit schema ~6%. Is dat de moeite waard om een andere montage voor te zoeken (met een eventuele meerprijs). Want platte dak zal ongeveer 3000 kWh opleveren, 6% daarvan is 180 kWh en met €0,22 per kWh is dat zo'n 40 euro per jaar. Lijkt mij niet de moeite waard tenzij ik ergens een rekenfout maak.

Ik heb een ruwe schatting van het verloop van de schaduw op het platte dak in deze week (maart) dus richting zomer zal dit met een hogere zon minder zijn. De tijden staan er bij, om 15:00 zou er geen schaduw meer zijn.

Zou een optimizer op elk paneel hier aan te raden zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Het verschil tussen een helling van 13° en 30° is volgens dit schema ~6%. Is dat de moeite waard om een andere montage voor te zoeken (met een eventuele meerprijs).
Als de panelen steiler staan moeten ze verder uit elkaar, dan passen er minder panelen op het dak. Daarnaast heb je dan ook per paneel meer ballast nodig.
Zou een optimizer op elk paneel hier aan te raden zijn?
Bij harde schaduw zoals hier zie ik te weinig meerwaarde. Aan de andere kant hebben mensen met veel minder schaduw gekozen voor SolarEdge.
Van mij mag het allebei.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik ben inmiddels zelf op het dak geweest en een paar wijzigingen. Het dak is iets groter dan ik hierboven schetste a.d.h.v. de bouwtekening gezien de carport daar niet bij was meegenomen. Dat betekent dat bijvoorbeeld de tekening hierboven van de schaduw iets vertekend is, die moet in de hoogte iets meer uitgerekt worden.
Dit zijn de afmetingen van het vlakke gedeelte van het dak (dus zonder de opstaande rand)

Als ik via deze site de afstand bereken tussen de panelen met een Flatfix Fusion montage (welke als het goed is ~13 graden is t.o.v. het dak) dan kom ik bijvoorbeeld met deze JA Solar 365Wp panelen (1776x1052x35mm) uit op een onderlinge afstand van 1920mm ofwel de afstand tussen de montagedelen zelf is dan 895mm. Maar als ik dan kijk naar offertes die gemaakt zijn dan krijg ik dat niet passend. Bijvoorbeeld deze van Essent die dezelfde panelen gebruikt:

Als ik 5 panelen achter elkaar wil plaatsen op die 8m dan kom ik op een onderlinge afstand van 718mm (en dan gebruik ik meer ruimte van het dak dan in het foto voorbeeld van Essent) en ik kan me niet voorstellen dat ze een plattere montage gebruiken.

Hoe kan ik een voordelige onderlinge afstand berekenen voor panelen? De site die ik hierboven noem heeft een onderlinge afstand die minimaal 25% groter is dan die Essent en andere offertes suggereren.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Oké andere vraag, als ik nu alles in een string leg en later merk dat de schaduw op het platte dak een te grote rol speelt en dat ik daarvoor optimizers wil kopen. Welke opties heb ik dan? Ik zie alleen Tigo en Huawei voorbij komen? Of zijn er ook andere alternatieven?

Als ik voor tigo ga:
Ik las dat je in principe alleen een Tigo Optimizer nodig hebt, maar na het lezen van deze post:
Rol-Co schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:29:
[...]

Ik heb de TS4-A-O en gaat prima nu, tigo support heeft alles opgelost. Werkt hier met een steca coolcept omvormer.
Maar zonder CCA zou ik er niet aan beginnen, je hebt dan geen idee wat er gebeurd, ik zag gewoon dagelijks panelen niet opstarten. Zonder CCA en tap kan je dat niet zien.
Vraag ik me af of ik dat slim is. En of het überhaupt slim is wanneer de betrouwbaarheid van Tigo zo slecht is. Het maakt het systeem tevens ook een stuk duurder dat ik dan wellicht net zo goed kan gaan kijken voor een systeem met SolarEdge met optimizers. Want een Cloud Connect Advanced + Tap kost samen zo'n 270 euro.
Wat ik begrijp is die Tap sowieso nodig, dus zonder de CCA zou het dus 69 euro voor de Tab zijn en 49 euro per paneel voor de optimizer. Dat lijkt me wel oké.
Ook zag ik hier, https://www.stralendgroen...d-kit-incl-gateway-indoor, staan dat sommige SMA omvormers een CCA ingebouwd hebben. Ik zie alleen niet welke omvormers dit zijn. Ik zit zelf te denken aan de SMA SB5.0

Als ik voor een Huawei optimizer ga:
Heb je dan alleen een optimizer nodig en eventueel een Safety box (soort Tigo CCA)? En/of ook een soort Tap van Huawei?
Want als ik deze pagina, https://www.sun-solar.nl/...-btw-op-voorraad-sunsolar, bekijk dan heb je alleen de Optimizer nodig en eventueel de Safetybox voor monitoring. Ik zie verder niets over een access point van Huawei.
Volgens mij zijn de prijzen van Huawei en Tigo optimizers ongeveer even duur, afhankelijk van de winkel. Maar het verschil tussen de CCA+Tap en Safetybox is best groot.
Is de Tigo beter dan de Huawei of andersom? Over de Tigo zag ik wat posts met problemen maar over de Huawei zie ik vrijwel geen post. Dus ik kan het lastig inschatten.

TLDR;
Tigo:
- Kan je alleen de Tigo optimizer gebruiken of heb je de CCA+Tap ook nodig?
- Welke SMA omvormers hebben CCA ingebouwd?

Huawei:
- Kan je alleen de Huawei optimizer gebruiken of heb je de Safetybox ook nodig?
- Is de Tigo beter dan de Huawei of andersom?

Alternatieven
Zijn er andere alternatieven dan Tigo en Huawei optimizers (geen SolarEdge want dan moet ik voor elk paneel een optimizer kopen)?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Markos schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:33:

Alternatieven
Zijn er andere alternatieven dan Tigo en Huawei optimizers (geen SolarEdge want dan moet ik voor elk paneel een optimizer kopen)?
https://webshop.cedel.nl/Power-optimizer-HoneyBee-400

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
Ik heb zelf geen optimisers maar volgens mij is het basisstation optioneel.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03:08

Er zijn tegenwoordig ook prima “short string” 3 fase omvormers van SolarEdge. (Minimaal 8 of 9 panelen totaal op aansluiten, maar alles kan vervolgens bij elkaar in een string zodat de panelen in verschillende orientaties elkaar wat “kunnen helpen” )

Bij het combineren van orientaties is het soms ook prima mogelijk om meer dan 6000 wattpiek op een 1 fase SE-3680 aan te sluiten. Dan kan soms ook wmb de beste keuze zijn. (SE Designer software gebruiken noodzakelijk)

De elektrameter verrekend niet per fase apart. Dus voor je eigen rekening hoef je de duurdere 3 fase omvormer niet te kiezen.

Op het platte dak lijkt er best war schaduw te zijn (Vrij bomen omheen, Oost? Buiten elke huidige foto?) zonder het in het echt te zien lijkt mij dit een prima dakplan waar SolarEdge toegevoegde waarde heeft!

[Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 08-04-2021 23:18]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• busscherski
@Stef87
Er zijn tegenwoordig ook prima “short string” 3 fase omvormers van SolarEdge.
Welke?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Markos
Ik heb me pas verdiept in Enphase en ook aangeschaft. Doorslaggevend was bij mij dat Enphase heel veel vrijheid in het leggen en uitbreiden geeft, bijvoorbeeld om nu panelen te leggen voldoende voor je verbruik en later aan het einde van de saldering enkele erbij te leggen of een sommigen andere hoek te geven voor optimale spreiding over dag.
Je hoeft namelijk de bestaande strings niet te onderbreken, je kunt gewoon nieuwe kabel leggen. Of je onderbreekt ze wel door eigen splitsing kabel te maken op de AC.

Kost ongeveer ~135 euro per paneel. SolarEdge zit op ~110 per paneel.

• Stef87
Het gaat om de zogenaamde ''Short string'' modellen, wat mij betreft is het is een mooie aanvulling! (Short string is dus ook gewoon tot max. 25 panelen bij deze omvormers)

Zelf zou ik in de meeste gevallen waarschijnlijk nog steeds kiezen voor een 1-fase omvormer van SolarEdge, deze is efficiënter, stiller (ventilatorloos) en de 1-fase is wat goedkoper.

(Zo een edit, ff uit cloud plukken)

Deze drie, het gaat om de SE-3k, SE-4K en de SE-5K @busscherski

Enige nadeel is dat de efficiëntie DC --> AC wat lager is dan de ''normale'' 1 en 3 fase omvormers van SE.

[Voor 69% gewijzigd door Stef87 op 09-04-2021 00:01]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Dankjewel, ik zal ook daar eens naar kijken
Stef87 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:13:
[...]

Er zijn tegenwoordig ook prima “short string” 3 fase omvormers van SolarEdge. (Minimaal 8 of 9 panelen totaal op aansluiten, maar alles kan vervolgens bij elkaar in een string zodat de panelen in verschillende orientaties elkaar wat “kunnen helpen” )
Maar als je nog geen 3-fase hebt is het (in mijn geval) gunstiger om gewoon bij 1-fase te blijven toch?
Bij het combineren van orientaties is het soms ook prima mogelijk om meer dan 6000 wattpiek op een 1 fase SE-3680 aan te sluiten. Dan kan soms ook wmb de beste keuze zijn. (SE Designer software gebruiken noodzakelijk)
Kan ik dan niet beter de SE5000H pakken? Of is minder verstandiger omdat je het grootste gedeelte van de tijd niet bij die wattpiek uitkomt?
De elektrameter verrekend niet per fase apart. Dus voor je eigen rekening hoef je de duurdere 3 fase omvormer niet te kiezen.

Op het platte dak lijkt er best war schaduw te zijn (Vrij bomen omheen, Oost? Buiten elke huidige foto?) zonder het in het echt te zien lijkt mij dit een prima dakplan waar SolarEdge toegevoegde waarde heeft!
Op het platte dak is geen schaduw van de bomen, alleen schaduw van het huis zelf zoals in deze foto:

Alleen klopt die tekening niet helemaal (carport was niet meegenomen) dus het in verticaal iets meer uitgerekt. Maar de verhouding is een goede indicatie. Rond 14:00~15:00 is er (in maart) geen schaduw meer, richting de zomer zal deze schaduw minder zijn met een hogere zon.
jeroen3 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:20:
[...]

Ik heb me pas verdiept in Enphase en ook aangeschaft. Doorslaggevend was bij mij dat Enphase heel veel vrijheid in het leggen en uitbreiden geeft, bijvoorbeeld om nu panelen te leggen voldoende voor je verbruik en later aan het einde van de saldering enkele erbij te leggen of een sommigen andere hoek te geven voor optimale spreiding over dag.
Je hoeft namelijk de bestaande strings niet te onderbreken, je kunt gewoon nieuwe kabel leggen. Of je onderbreekt ze wel door eigen splitsing kabel te maken op de AC.

Kost ongeveer ~135 euro per paneel. SolarEdge zit op ~110 per paneel.
Ik ga morgen even een overzicht maken van de verschillende opties en de totale kosten ervan. Ik zal Enphase daarbij meenemen. Dat zal dan de volgende omvormers worden:
- SMA + eventueel optimizers
- SolarEdge + optimizers
- Enphase + optmizers
- APS micro-omvormers
- Goodwe + eventueel optimizers
Ik denk dat dit de meest interessante opties zijn dan?

Qua panelen heb ik nog zitten klooien qua ruimte op het dak. Ik dacht Longi Solar 450Wp qua formaat en €/Wp/m2 wel interessant zou zijn maar krijg het toch niet lekker passend. Als ik dan verder kijk naar leverbaarheid, €/Wp/m2 en €/Wp dan kom ik toch uit op (volgens mij ook een van de meest populaire panelen nu?) de JA Solar 365Wp. Dan maak ik ook redelijk maximaal gebruik van de ruimte die er is.

• Stef87
Markos schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:46:
[...]

Maar als je nog geen 3-fase hebt is het (in mijn geval) gunstiger om gewoon bij 1-fase te blijven toch?

[...]
Kan ik dan niet beter de SE5000H pakken? Of is minder verstandiger omdat je het grootste gedeelte van de tijd niet bij die wattpiek uitkomt?
Zonder aanvullende hardware (bijvoorbeeld de SolarEdge energiemonitor hardware, met meetspoelen om hoofdzekeringen e.d. ) mag je officieel geen zwaardere omvormer ophangen dan 16Ampere (de se-3680) op 3x25A.

Zolang je bij 1 fase (1x35/40) blijft is een SE-5000HD dus nu toegestaan, maar wil je ooit overstappen naar 3-fasen, moet je i.v.m. selectiviteit (elektraregels) rekening houden. Ik ga in mijn advies vaak uit dat je een grote kans hebt dat je ooit moet/wilt overstappen.

Een SE-5000HD + energiemonitor mag dan weer wel op een 3x25A aansluiting, want dan heb je een extra apparaat die in de gaten kan houden hoe zwaar je elke fase belast.

Heb je geen aanvullende energiemonitor dan ga ik waar het kan (weinig aftoppen) uit van een SE-3680 omvormer (16ampere max) zodat de omvormer mag blijven hangen als je ooit overstapt naar 3x25A thuis.

[Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 08-04-2021 23:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@Stef87
Leuk nieuwtje inderdaad, die kende ik nog niet.
SolarEdge heeft het string DC voltage gehalveerd voor deze variant, het max vermogen per string is ook gehalveerd dus daar wel op letten bij het ontwerp. Ik heb er al vaker aan gedacht dat SolarEdge deze variant zou moeten gaan maken.
Het kan leuk zijn voor oost west opstellingen die net te groot zijn voor enkelfase 3680 W.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
busscherski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:03:
@Stef87
Leuk nieuwtje inderdaad, die kende ik nog niet.
SolarEdge heeft het string DC voltage gehalveerd voor deze variant, het max vermogen per string is ook gehalveerd dus daar wel op letten bij het ontwerp. Ik heb er al vaker aan gedacht dat SolarEdge deze variant zou moeten gaan maken.
Het kan leuk zijn voor oost west opstellingen die net te groot zijn voor enkelfase 3680 W.
Ja het is inderdaad een leuke aanvulling. Als iemand een 3x25A aansluiting heeft maar tussen de 14-20 panelen wilt hebben was het soms wat moeilijker om tot een goed design te komen i.v.m. de designregels.

Hier toch ook even een leuk voorbeeld waar een 1-fase SE-3500HD bijna 6 kWp heeft:

Dak voorkant woning is 55 graden helling, achter 35 graden.

Feitelijk gezien kon hier zelfs nog voor een SE-3000 gekozen worden maar dan zou die soms een beetje gaan aftoppen. (nu slechts 0.01%)

Helaas komt het te vaak voor dat een slechte adviseur hier bij hetzelfde plan een 3-fase omvormer (oude type) op papier zou zetten, want ik heb het idee dat SE-designer het liefst zo min mogelijk wordt gebruikt.

• busscherski
Stef87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:14:
[...]

Ja het is inderdaad een leuke aanvulling. Als iemand een 3x25A aansluiting heeft maar tussen de 14-20 panelen wilt hebben was het soms wat moeilijker om tot een goed design te komen i.v.m. de designregels.

Hier toch ook even een leuk voorbeeld waar een 1-fase SE-3500HD bijna 6 kWp heeft:

[Afbeelding]

Feitelijk gezien kon hier zelfs nog voor een SE-3000 gekozen worden maar dan zou die soms een beetje gaan aftoppen. (nu slechts 0.01%)

Helaas komt het te vaak voor dat een slechte adviseur hier bij hetzelfde plan een 3-fase omvormer (oude type) op papier zou zetten, want ik heb het idee dat SE-designer het liefst zo min mogelijk wordt gebruikt.
Helemaal waar. In 80% van de probleem gevallen die ik hier zie, bijna allemaal oostwest, is een 5 kW 3 fase omvormer gebruikt terwijl een 3680 W enkelfase model ook prima had gekund. Vaak topt de omvormer zelfs dan nog nauwelijks af.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Markos schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:46:
[...]

Qua panelen heb ik nog zitten klooien qua ruimte op het dak. Ik dacht Longi Solar 450Wp qua formaat en €/Wp/m2 wel interessant zou zijn maar krijg het toch niet lekker passend. Als ik dan verder kijk naar leverbaarheid, €/Wp/m2 en €/Wp dan kom ik toch uit op (volgens mij ook een van de meest populaire panelen nu?) de JA Solar 365Wp. Dan maak ik ook redelijk maximaal gebruik van de ruimte die er is.
Ik ga zelf binnenkort waarschijnlijk deze panelen bestellen: Trina Vertex S 400 Wp.
https://static.trinasolar...rtexS_DE09.08_202102A.pdf

Misschien ook een optie voor jou?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

[Afbeelding]

Ik snap de sport van zo laag mogelijk dimensioneren. Maar wat zijn behalve enkel de hogere investeringskosten redenen om bijv. in dit geval een SE-3000 te kiezen? Of sowieso een 1-fase ipv een 3-fase omvormer. Ik wil bijv 13 van de Trina’s op zuid leggen aan een SMA 3-fase. Dan roept iedereen hier meteen dat het met een 3kW 1-fase ook prima kan, maar als het enkel een financieel voordeel is overtuigd me dat niet :p

[Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 09-04-2021 01:04]

• busscherski
@fsfikke
Het 3 kW model is te klein voor 13 * 400 Wp. Dat zou erg veel aftoppen.
Kies minimaal een 3680 W model.
Voer het maar eens in in Sunnydesign en vergelijk de jaaropbrengst.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

busscherski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 05:55:
@fsfikke
Het 3 kW model is te klein voor 13 * 400 Wp. Dat zou erg veel aftoppen.
Kies minimaal een 3680 W model.
Voer het maar eens in in Sunnydesign en vergelijk de jaaropbrengst.
Ik chargeerde een beetje, maar zonder het topic te willen hijacken (denk dat het voor de TS ook interessant is)
Als je die situatie vergelijkt in Sunnyweb krijg je vrijwel geen verschil in opbrengst:

Dus is de voorkeur van velen voor een 1-fase omvormer dan puur financieel gemotiveerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@fsfikke
Dus is de voorkeur van velen voor een 1-fase omvormer dan puur financieel gemotiveerd?
Bij gebrek aan voordelen voor 3 fase is het financiële het enige verschil.

Bij 5200 Wp is een 3 fase omvormer wat mij betreft een beetje een twijfelgeval. Ik snap de keuze voor 3 fase dan wel.
Als het bijvoorbeeld kleiner dan 4600 Wp is dan voldoet enkelfase 3680 W ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
busscherski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:21:
@fsfikke

[...]

Bij gebrek aan voordelen voor 3 fase is het financiële het enige verschil.

Bij 5200 Wp is een 3 fase omvormer wat mij betreft een beetje een twijfelgeval. Ik snap de keuze voor 3 fase dan wel.
Als het bijvoorbeeld kleiner dan 4600 Wp is dan voldoet enkelfase 3680 W ook.
Bij alles op zuid met 5200wp kom je wel vlot op 3 f. inderdaad.

Het is een beetje afhankelijk van het type omvormer maar vaak is een 1 fase omvormer efficiënter, stiller en hij heeft ook vaak langer garantie (en kleinere kans dat die stuk gaat, de 1 fase omvormer)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Hoe werkt dit dan? Ik zie in de grafiek max nog net geen 3.5kW maar je noemt 5,85kWp
fsfikke schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:56:
[...]

Ik ga zelf binnenkort waarschijnlijk deze panelen bestellen: Trina Vertex S 400 Wp.
https://static.trinasolar...rtexS_DE09.08_202102A.pdf

Misschien ook een optie voor jou?
Wat ik zo snel zie is dit ook wel interessant, ik zal eens wat beter naar dit paneel gaan kijken straks.

• Stef87
Markos schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:50:
[...]

Hoe werkt dit dan? Ik zie in de grafiek max nog net geen 3.5kW maar je noemt 5,85kWp
Als je de panelen in tegengestelde oriëntaties zou plaatsen, verdeel je de opbrengst beter gedurende de dag: Eerder in de ochtend al eigen zonnestroom en late erin avond nog steeds tot zo laat mogelijk eigen stroom.

Dus zelfs met 6.000wp zal het piekvermogen niet vaak boven de 3500w komen (zoals in de grafiek). Dit is i.v.m. de oriëntatie en hellingshoek. Ik ben dan ook zelf groot fan van een oost-west oriëntatie indien dit mogelijk is, want zo verhoog je automatisch je eigen verbruik (gunstig na salderen af gaat lopen)

Staar je ook niet blind op ''400wp'' panelen, want deze zijn in de regel groter dan een ''normaal' paneel en neemt dus meer ruimte in.

LG 360/380wp heeft een formaat van slechts 101,6cm x 170cm bijvoorbeeld en is daarom per m2/cel efficiënter dan ''een 400wp'' paneel. Dit kan je doortrekken naar elk ander merk (Deze LG panelen worden binnenkort ook iets groter)

[Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 09-04-2021 13:06]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Stef87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:05:
[...]

Als je de panelen in tegengestelde oriëntaties zou plaatsen, verdeel je de opbrengst beter gedurende de dag: Eerder in de ochtend al eigen zonnestroom en late erin avond nog steeds tot zo laat mogelijk eigen stroom.

Dus zelfs met 6.000wp zal het piekvermogen niet vaak boven de 3500w komen (zoals in de grafiek). Dit is i.v.m. de oriëntatie en hellingshoek. Ik ben dan ook zelf groot fan van een oost-west oriëntatie indien dit mogelijk is, want zo verhoog je automatisch je eigen verbruik (gunstig na salderen af gaat lopen)

Staar je ook niet blind op ''400wp'' panelen, want deze zijn in de regel groter dan een ''normaal' paneel en neemt dus meer ruimte in.

LG 360/380wp heeft een formaat van slechts 101,6cm x 170cm bijvoorbeeld en is daarom per m2/cel efficiënter dan ''een 400wp'' paneel. Dit kan je doortrekken naar elk ander merk (Deze LG panelen worden binnenkort ook iets groter)
Ah wel gewoon zo.
Ik heb een excel file gemaakt met een aantal interessante panelen met daarin de afmetingen (en de afmeting horizontaal onder een bepaalde hoek bij montage voor het platte dak) maar ook de €/Wp/m2 en €/Wp
Ik kom op 21 panelen (6x noordoost 42° helling, 6x zuidwest 42° helling en 9x platdak zuidwest op ~13° helling) Met 365Wp zou ik uitkomen op theoretisch 7,67 kWp

Wel met de melding:
Systeem beperkt compatibel
PV-generator en type omvormer zijn slechts beperkt compatibel, omdat het maximale vermogen van de PV-generator van de omvormer is overschreden. Bij de aanwezige installatieconfiguratie worden echter nog beperkte opbrengstverliezen verwacht.

Oplossingen
  1. Verminder het aantal PV-panelen.
  2. Kies een omvormer met meer vermogen.
De schaduw op het platte dak is uiteraard hierin niet meegenomen. Zou de SB5.0 hier een goede keuze voor zijn?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stef87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:05:
[...]

Dat geldt natuurlijk niet tot het einde der tijden. Ook de 'normale' pannelen gaan richting de 400Wp. De genoemde Trina's zijn 1754 x 1096 x 35 mm groot, vergelijkbaar met de LG's van 1700 x 1016 x 40. (en dat voor de helft van de prijs) Natuurlijk altijd even kijken of het past in jouw situatie, maar dit zijn niet opeens 2m xxl panelen (die richting 500Wp gaan).

[Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 09-04-2021 15:02]

• Stef87
fsfikke schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:56:
[...]

Dat geldt natuurlijk niet tot het einde der tijden. Ook de 'normale' pannelen gaan richting de 400Wp. De genoemde Trina's zijn 1754 x 1096 x 35 mm groot, vergelijkbaar met de LG's van 1700 x 1016 x 40. (en dat voor de helft van de prijs) Natuurlijk altijd even kijken of het past in jouw situatie, maar dit zijn niet opeens 2m xxl panelen (die richting 500Wp gaan).
Heb het eigenlijk al gezegd. Maar reken het maar is om naar wp per m2, die 400wp is vaak meer marketing dan nuttig.

(Naar LG zijn er óók andere merken, Lg was gewoon een praktisch voorbeeld. Maar ook dat stond er al)

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Stef87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:25:
[...]

Heb het eigenlijk al gezegd. Maar reken het maar is om naar wp per m2, die 400wp is vaak meer marketing dan nuttig.

(Naar LG zijn er óók andere merken, Lg was gewoon een praktisch voorbeeld. Maar ook dat stond er al)
Het begint een beetje offtopic te raken maar die Trina Solar 400Wp is:
€/Wp/m2: 0.181
€/Wp: 0.349
Wp/m2: 208

In vergelijking met de JA Solar 365Wp:
€/Wp/m2: 0.187
€/Wp: 0.351
Wp/m2: 195

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk naar de efficiency van een paneel en je weet genoeg.
Heb hier sunpowers X22-360 staan en die zijn 22,1 % efficiency. (Dat komt overeen met Wp/m2)

Nog hoger dan een LG en ze zijn al een tijdje op de markt. (maar ook wel prijzig)

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 15:38]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:37:
Heb hier sunpowers X22-360 staan en die zijn 22,1 % efficiency. (Dat komt overeen met Wp/m2)

Nog hoger dan een LG en ze zijn al een tijdje op de markt. (maar ook wel prijzig)
De twee hierboven zijn 20.8% en 19.5%

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze draai ik mee met de zon, als ik thuis ben.
Dat gaat als een raket.

22,1%

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stef87 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:25:
[...]

Nu alleen nog een manier vinden om daken per m2 vol te leggen ipv per paneel ;)
(en een rechtvaardiging om het dubbele te betalen/Wp)

[Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 09-04-2021 15:53]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Markos schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:35:
[...]

Ah wel gewoon zo.
Ik heb een excel file gemaakt met een aantal interessante panelen met daarin de afmetingen (en de afmeting horizontaal onder een bepaalde hoek bij montage voor het platte dak) maar ook de €/Wp/m2 en €/Wp
Ik kom op 21 panelen (6x noordoost 42° helling, 6x zuidwest 42° helling en 9x platdak zuidwest op ~13° helling) Met 365Wp zou ik uitkomen op theoretisch 7,67 kWp
[Afbeelding]
Wel met de melding:

[...]

De schaduw op het platte dak is uiteraard hierin niet meegenomen. Zou de SB5.0 hier een goede keuze voor zijn?
Misschien naast de m2 discussie ook een advies over de SB 5.0 met 21 panelen zoals hierboven genoemd?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Markos schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:53:
[...]

Misschien naast de m2 discussie ook een advies over de SB 5.0 met 21 panelen zoals hierboven genoemd?
Dat advies is als 2 druppels water wat ik al eerder geadviseerd heb, dus heb je al besteld?
Je mist opbrengst met wachten ;)

• Stef87
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:37:
Niet persé. Hyundai (shingled) paneel is een voorbeeld waarbij dit niet zo is. Die stapelen de cellen als dakpannen over elkaar en kunnen per m2 dan weer meer opwekken, ondanks dat de efficiëntie per cel niet bij de top behoort.

Die stapelen de cellen op elkaar ipv ruimte tussen de cellen over te laten.
fsfikke schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:52:
[...]

Nu alleen nog een manier vinden om daken per m2 vol te leggen ipv per paneel ;)
(en een rechtvaardiging om het dubbele te betalen/Wp)
Ook hier is geen discussie nodig. Iedereen heeft persoonlijke voorkeuren.

Appels kan je alleen met appels vergelijken. Peren met peren. Op de lange termijn (en op de totaalprijs) panelen plaatsen is altijd mijn persoonlijke voorkeur. Dakpannen plaats je ook niet voor paar een “paar jaar”

Net als met een auto: Niet iedereen heeft graag een Landwind of een Dacia.

Dacia is wmb niet slecht, maar ik kiest toch niet graag voor Dacia.
Markos schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:33:
[...]

Het begint een beetje offtopic te raken maar die Trina Solar 400Wp is:
€/Wp/m2: 0.181
€/Wp: 0.349
Wp/m2: 208

In vergelijking met de JA Solar 365Wp:
€/Wp/m2: 0.187
€/Wp: 0.351
Wp/m2: 195
Het ging om LG vs Willekeurig ander merk. (Een Praktisch voorbeeld, had net zo goed Sunpower kunnen zijn)

Wp per paneel zegt gewoon niet alles. Ook zal niet iedereen het er mee eens zijn dat de goedkoopste panelen alleen maar de enige keuze is. Kwaliteit en goede (opbrengst) garantie is ook wat waard.

Lange termijn hoeft een duurder paneel ook niet duurder te zijn, als deze 2x zo lang mee gaat. Maar die discussie ga ik niet weer voeren.

Iedereen moet vooral kopen wat hij zelf wilt :)

[Voor 26% gewijzigd door Stef87 op 09-04-2021 16:19]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:00:
[...]

Dat advies is als 2 druppels water wat ik al eerder geadviseerd heb, dus heb je al besteld?
Je mist opbrengst met wachten ;)
Dat klopt, hij is ook berust op jouw advies. Ik ben slechts "adviseur", ik hak de knoop niet door. Dus het duurt allemaal iets langer.

Ik denk dat de noordoost kant niet veel toevoegt. Als ik op Sunny Design kijk dan levert het noordoosten 1300kWh per jaar op en dat is bovenop het eigen verbruik. Dus met terugleververgoeding van €0,055 per kWh is dat €71,50 per jaar. Als ik alleen de panelen en montage reken (JA Solar 365 en 2x 1rij3panelen clickfit evo) is dat 6x128=768 euro + 2x156=312 euro -> 1080 euro. Dan is de terug verdien tijd 1080 / 71,50 = 15 jaar
Klopt dit? Dan kan ik die kant beter zo lang laten voor wat het is.

Als dit hierboven klopt zijn de enige knopen die doorgehakt moeten worden de positie van de panelen op het platte dak en het type zonnepanelen. En dan checken of de SB5.0 nog steeds de beste keuze is.

Wat denken jullie dat beter is? (voor het platte dak)
Optie A:

Platdakpanelen ~50° t.o.v. het zuiden
(met 365Wp of 400Wp panelen)

Optie B:

Platdakpanelen ~-13° t.o.v. het zuiden
(met 450Wp panelen)

Het verschil tussen optie A 365Wp en optie B 450Wp is volgens Sunny Design ~380 kWh per jaar
Het verschil tussen optie A 400Wp en optie B 450Wp is volgens Sunny Design ~80 kWh per jaar
Het is denk ik vooral de vraag welke opstelling het gunstigste is met hoe de schaduw verloopt

Dit is in maart, richting de zomer wordt dit minder met een hogere zon:

(afmetingen kloppen niet helemaal omdat de carport in deze afbeelding niet is meegenomen. De verticale afstand van 6300 is eigenlijk 8000)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk niet dat de berekening klopt.

Alles wat je smorgens aanzet in huis kost je 22 ct per kWh als je geen noordoost panelen hebt.
En niet “levert maar 5,5 ct” op, als je ze wel hebt.
Ik kijk dan naar de tijd dat salderen is afgebouwd.

Dan heb ik het aantal dagen dat het bewolkt is, niet eens meegenomen, waar noordoost evenveel doet dan zuidwest.

Het is dus iets conplexer dan jaar overschot weg rekenen tegen de laagste vergoeding.

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2021 03:38]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 19 april 2021 @ 02:48:
Ik denk niet dat de berekening klopt.

Alles wat je smorgens aanzet in huis kost je 22 ct per kWh als je geen noordoost panelen hebt.
En niet “levert maar 5,5 ct” op, als je ze wel hebt.
Ik kijk dan naar de tijd dat salderen is afgebouwd.

Dan heb ik het aantal dagen dat het bewolkt is, niet eens meegenomen, waar noordoost evenveel doet dan zuidwest.

Het is dus iets conplexer dan jaar overschot weg rekenen tegen de laagste vergoeding.
Maar ik ga nu voorlopig uit van de situatie met saldering dus dan maakt de mindere opbrengst in de ochtend wat minder uit als het onder de streep maar klopt toch? Het lijkt mij slimmer om tegen de tijd dat de saldering (een heel eind) afgebouwd is pas naar extra panelen op het noordoosten te kijken, maar als ik hier een fout in maak hoor ik dat graag.

Want het jaarverbruik is nu 4500 kWh en de opstelling met het platte dak en schuine dak zuidwest levert volgens Sunny Design tussen de 5110 en 5602 kWh op per jaar (afhankelijk van de panelen). Respectievelijk 113,5% en 124,5% van de jaarlijkse behoefte. Of is dat een te kleine marge?

• busscherski
@Markos
Die 2 dakvlakken vind ik al prima.
Noordwest zou ik je nu alleen aanraden als het verbruik spoedig flink gaat toenemen.

Aan de andere kant, achteraf uitbreiden is duurder dan nu erbij aanleggen.
En te weinig opbrengst kan ook duurder zijn.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
@busscherski wat is er precies duurder aan achteraf uitbreiden? Want volgens mij blijft de omvormer gelijk wanneer ik noordwest later toevoeg (als ik Sunny Design goed begrijp) Waarschijnlijk omdat de piek van de opbrengst is wanneer noordoost niet meer zoveel doet.

Welke indeling zou jij doen? Optie A of optie B?

• busscherski
Als je later uitbreidt rekent je installateur daarvoor om te beginnen 1000 euro installatiekosten. Verdeeld over 6 panelen is dat relatief veel.

Zeker als de uitbreiding over een paar jaar komt gaat je installateur wel een reden bedenken waarom je toch een nieuwe omvormer moet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
@busscherski ik had erbij moeten vermelden dat ik het zelf wil aanleggen

• busscherski
Als je zelf installeert heb je die issues niet nee.
Indien die eventuele NW panelen Multistring aangesloten worden moeten ze natuurlijk wel ongeveer hetzelfde type zijn, maar dat moet lukken.

Ik weet niet of A of B beter is. Vind ze allebei wel goed.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik had winkelman gebeld over de beschikbaarheid van de onderdelen en een paar vragen, maar blijkbaar kan je op de SMA niet met 3 oriëntaties werken. Ik wilde voor de SMA SB5.0 gaan met alleen het platte dak en het schuine dak zuidwest en dan later eventueel uitbreiden met noordoost erbij. Dus plat op A1, zuidwest op B1 en dan noordoost op B2 (polystring) maar dat kan dus blijkbaar niet, of ik moet optimizers toevoegen. Het heeft me inmiddels dan ook veel meer tijd gekost dan ik wilde dus er worden wat knopen doorgehakt.

Ik ga dan ook maar voor of SolarEdge met optimizers of Enphase IQ7+ met Envoy S. Omdat ik alles bij winkelman wil bestellen gaat optie B ook niet meer door, dus het wordt optie A:

Het schuine dak worden JA Solar 365Wp, het platte dak ook of iets met meer opbrengst en ongeveer dezelfde afmeting. Ik kom dan tot nu toe uit op Trina Solar 395Wp (mocht je een ander paneel weten wat te koop is bij winkelman met ongeveer dezelfde afmeting maar een hogere opbrengst dan is dat altijd welkom)

Montage op het platte dak wordt Flatfix Fusion (zuid) op het schuine dak denk ik Clickfit EVO.

Iemand die advies kan geven over de keuze tussen SolarEdge en Enphase? Wat zijn de voordelen/nadelen t.o.v. elkaar?
Enphase kan je natuurlijk "oneindig" uitbreiden terwijl je met de SolarEdge SE5000H aan de 5000 max zit, maar ik verwacht niet dat dat een probleem zal zijn met de beperkte ruimte voor zonnepanelen. (Alleen noordoost kan nog als uitbreiding gebruikt worden)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gaf winkelman ook aan waarom 3 orientaties niet kon op een SMA?
Ik zie het namelijk hier ook gewoon kunnen:
Appie Heijn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Waarom zou je 700 euro meer betalen voor een systeem met Enphase voor 6 panelen minder dan met een SMA?
Wat brengt meer op, voor minder geld denk je?

Ieder zijn keuze hoor.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:30:
Gaf winkelman ook aan waarom 3 orientaties niet kon op een SMA?
Ik zie het namelijk hier ook gewoon kunnen:
Appie Heijn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Waarom zou je 700 euro meer betalen voor een systeem met Enphase voor 6 panelen minder dan met een SMA?
Wat brengt meer op, voor minder geld denk je?
[Afbeelding][Afbeelding]

Ieder zijn keuze hoor.
Oké, bizar. Dan ga ik morgen maar weer eens bellen. Ik had de situatie uitgelegd en toen zei hij dat het niet kon. Ik had nog een keer extra gevraagd of hij het zeker wist maar dat kon niet. De reden weet ik niet meer, moet ik thuis bij m'n notities even kijken (ben niet thuis vandaag). Ik had eerder SMA al gemaild met dezelfde vraag maar die gaven meerdere keren geen antwoord en verwezen mij door naar een installateur.

Volgens mij was met 17 panelen de meerprijs van SolarEdge ~700 euro met p401 optimizers en ~900 euro met p505 optimizers. Enphase met iQ7+ was ook ~900 euro (heb m'n data sheet niet bij de hand, typ dit op mijn mobiel. 17 panelen was met 5 panelen portrait en 3 landscape op schuin dak maar dat past uiteindelijk net niet dus het blijft dan toch 15 panelen)

Een hoop geld meer maar ik was redelijk teleurgesteld en klaar ermee toen ik hoorde dat SMA volgens Winkelman niet kon. Wel een voordeel van SolarEdge en Enphase is wel dat de mogelijke effecten van de schaduw opgevangen worden.
(Waarom heb je trouwens ook de IQ7A gepakt? Ik dacht dat de IQ7+ voldoende was bij zowel 365Wp als 400Wp panelen?)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Winkelman denkt dat je alle 2x 6 panelen in serie wil zetten.
En dat kan niet inderdaad, omdat ze niet dezelfde orientatie hebben

Maar als je ze als polystring aansluit, dus 2x 6 parallel op 1 ingang, dan kan het wel gewoon en dan maakt orientatie niets meer uit, omdat ze elkaar niet beinvloeden. (daarom heet het parallel en niet in serie)

Met alle respect....
Ik heb het duidelijk proberen te maken dat dit gewoon werkt, maar als je wat anders wilt, mij prima.
Ik respecteer verder je keuzes.

Maar wat er bij mij niet in gaat, is dat je 6 panelen minder gaat plaatsen voor meer geld.
Dat verschil ga je nooit meer terugverdienen met micro omvormers of SE optimizers.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2021 15:26]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:20:
Winkelman denkt dat je alle 2x 6 panelen in serie wil zetten.
En dat kan niet inderdaad, omdat ze niet dezelfde orientatie hebben

Maar als je ze als polystring aansluit, dus 2x 6 parallel op 1 ingang, dan kan het wel gewoon en dan maakt orientatie niets meer uit, omdat ze elkaar niet beinvloeden. (daarom heet het parallel en niet in serie)
Nee ik heb ze duidelijk uitgelegd dat ik ze als aparte string op dezelfde MPP wil aansluiten, dus als polystring.
Met alle respect....
Ik heb het duidelijk proberen te maken dat dit gewoon werkt, maar als je wat anders wilt, mij prima.
Ik respecteer verder je keuzes.

Maar wat er bij mij niet in gaat, is dat je 6 panelen minder gaat plaatsen voor meer geld.
Dat verschil ga je nooit meer terugverdienen met micro omvormers of SE optimizers.
Dat wil ik niet maar als SMA niet kan met toekomstige uitbreiding mogelijkheden zonder een extra omvormer te hoeven kopen dan kom ik bij Enphase of SolarEdge uit

• busscherski
Indien je Winkelman wel gelooft en @AUijtdehaag en mij niet. Geloof je het ontwerp programma van SMA dan wel?
Die laat netjes zien dat het allemaal toelaatbaar is.
Winkelman weet denk ik niet wat polystring is.

Nadeel van de polystring aansluiting is wel dat je vrijwel dezelfde typen panelen en hetzelfde aantal op beide schuine daken moet hebben.
Wat dat betreft biedt SE of Enphase meer vrijheid.
Met Enphase zit je overigens aan maximaal 16 IQ7+ op een enkelfase aansluiting omdat je anders in theorie meer dan 5 kW onbalans tussen de fasen in het net kunt injecteren.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:37:
Indien je Winkelman wel gelooft en @AUijtdehaag en mij niet. Geloof je het ontwerp programma van SMA dan wel?
Die laat netjes zien dat het allemaal toelaatbaar is.
Winkelman weet denk ik niet wat polystring is.
Nou ja wat het is, ik had aan de telefoon de situatie in detail uitgelegd en gezegd dat er meerdere mensen dit gedaan hebben en toch bleef hij volhouden dat dit niet kon. En uiteindelijk dacht ik, misschien moet ik niet eigenwijs zijn en hem maar geloven op z'n woord en heb ik misschien iets over het hoofd gezien bij wat jullie zeiden. Ik heb tenslotte alleen kennis van wat ik gelezen heb, zij hebben ook praktijk ervaring. Daarom meld ik het ook hier om te zien wat eventuele reacties zijn.
Mijn Sunny design geeft verder ook geen meldingen maar ik kon me nog wel voorstellen dat je daar misschien niet blind op moet vertrouwen.
Nadeel van de polystring aansluiting is wel dat je vrijwel dezelfde typen panelen en hetzelfde aantal op beide schuine daken moet hebben.
Dat is geen probleem want die zijn vrijwel identiek aan beschikbare ruimte.
Wat dat betreft biedt SE of Enphase meer vrijheid.
Met Enphase zit je overigens aan maximaal 16 IQ7+ op een enkelfase aansluiting omdat je anders in theorie meer dan 5 kW onbalans tussen de fasen in het net kunt injecteren.
Ow zo ver was ik nog niet met het uitzoeken

• busscherski
Als Winkelman wel gelijk heeft meld zich hier wel iemand om hun verhaal te bevestigen.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Waarom moet het aantal panelen in de strings op dezelfde MPP eigenlijk gelijk zijn? Want het gaat toch eigenlijk vooral omdat de spanning en stroomsterkte? En zodra er iets van een schaduw is (icm shadfix) dan is de spanning en stroomsterkte toch al niet meer gelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
Ik heb je topic vluchtig doorgelezen.

De SMA SB 5.0 zou volgens mij prima kunnen, sunny design is wat dat aangaat best betrouwbaar. En SMA gaat over het algemeen ook prima met schaduw om.

Ik heb hier 16x330WP op Oost en 16x330WP op West als polystring op MPP A
Daarnaast heb ik nog 12x 330WP op Zuid op MPP B.
Oftewel 14.520WP op 10KW omvormer.

Wanneer je lang schaduw hebt op 1 of meer panelen zou ik Tigo's overwegen, mijn 12 panelen op zuid hebben bijvoorbeeld best veel schaduw aan het einde van de dag, die wil je niet in een polystring hebben.
Ik heb geen Tigo's genomen omdat ik waarschijnlijk/hopelijk meer opwek dan ik überhaupt ga verbruiken

De installatie gaat als een malle, hele lichte aftopping op dagen zoals vandaag.
In Mei had ik 110kWh/kWp

Kortom ik heb ook in grote lijnen ook het advies van @AUijtdehaag gevolgd.

[Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 07-06-2021 17:02]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
@Appie Heijn Dankjewel voor je input. Ik zag dat jij Tigo's had gevonden waar je 2 panelen op kunt aansluiten. Ik vind alleen de "standaard" Tigo optimizers maar kan geen prijzen vinden over dual optimizers. En weet jij of het klopt dat je bij de huidige SMA omvormers geen CCA nodig hebt omdat deze al ingebouwd is, maar wel een TAP?

Ik was er even mee gestopt met het uitzoeken omdat ik er geen tijd voor had. Ik ga het ook niet meer zelf installeren (geen tijd dus :) )

Ik heb inmiddels wel een aantal offertes en vraag me af wat de slimste keuze is:

Bijvoorbeeld met zonnepanelen:
Optie 1:
8x Longi Solar 450Wp op het platte dak
8x Longi Solar 360Wp op het schuine dak

Optie 2:
16x Hyundai HiE-S395VG

Die Hyundai panelen zijn wat duurder maar die zijn wel 240cells? Zijn ze daarmee ook (een stuk) beter? Wat zou de betere optie zijn? De adviseur zei ook dat Hyundai Tier 1 is en Longi Tier 2.

En qua omvormers verschillen de offertes tussen:
Optie 1:
1x SMA SB5.0

Optie 2:
8x Enphase IQ7A (plat dak 450Wp)
8x Enphase IQ7+ (schuin dak)

Optie 3:
16x Enphase IQ7A

Optie 4:
16x Enphase IQ7+

En ik heb nagevraagd wat de meerprijs is van 8x Tigo optimizers voor het platte dak of 16x optimizers voor platte en schuine dak. Zodat ik kan kijken of ik dat nu of in de toekomst wil uitbreiden als de schaduw toch te veel invloed blijkt te hebben.

De offertes klopte niet helemaal dus de precieze prijs weet ik nog niet maar het is ongeveer dit:
SMA + 8x 450Wp + 8x 360Wp = 5400,- excl btw
SMA + 16x 395Wp = 5750,- excl btw
8x Enphase IQ7A + 8x Enphase IQ7+ 8x 450Wp + 8x 360Wp = 6650,- excl. btw
16x Enphase IQ7A + 8x 450Wp + 8x 360Wp = 6700,- excl. btw
16x Enphase IQ7+ + 8x 450Wp + 8x 360Wp = 6491,- excl. btw

Ik denk dat IQ7A voor de 450Wp en IQ7+ voor de 360Wp een prima keuze is. Economisch gezien is IQ7+ voor zowel 450Wp en 360Wp denk ik zelfs een betere keuze al heb je dan wel regelmatig aftopping (maar de terugverdientijd is dan wel korter)

De Tigo optimizer zou volgens de datasheet tot 375W gaan als het goed is wat daarmee ook meteen hoger is dan de IQ7A welke tot 340W (of 366W?) gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het topic niet opnieuw gelezen.

Icm laten installeren ben ik geen fan van grote aantallen Tigo's.
Als een string omvormer niet kan, beter iets kiezen waar veel installateurs comfortabel mee zijn. SolarEdge (ik heb niet gecontroleerd of dat hier mogelijk is) of micro omvormers dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
Wat @busscherski zegt, klopt wel.

Waar ik zelf rekening mee heb gehouden: panelen gaan zelden kapot, optimizers of micro omvormers daarentegen kunnen wel degelijk kapot gaan, ga je voor een all inclusive installatie? In dat geval zou ik er niet wakker van liggen, maar wanneer je materiaal en installatie los van elkaar “inkoopt” dan is het jou probleem als er wat kapot gaat. Is dat op een makkelijk te bereiken plek(lees platdak) dan is dat niet erg, maar is het op de bovenste rij op een schuin dak dan wordt je niet blij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:59:
Ik heb het topic niet opnieuw gelezen.

Icm laten installeren ben ik geen fan van grote aantallen Tigo's.
Als een string omvormer niet kan, beter iets kiezen waar veel installateurs comfortabel mee zijn. SolarEdge (ik heb niet gecontroleerd of dat hier mogelijk is) of micro omvormers dus.
Ze kwamen zelf met de optie serieschakeling met een GoodWe omvormer (zonder optimizers), "parallel" met SolarEdge maar dat raadde ze zelf niet aan of micro-omvormers van Enphase. Dus eigenlijk vooral serie met GoodWe omvormer of parallel met Enphase micro-omvormers.
Ik zelf heb toen gevraagd naar de mogelijkheid van SMA ipv GoodWe ivm een kortere interval voor de (ook betere?) shadefix (bij SMA instelbaar vanaf 6 minuten, bij GoodWe fixed op 60 minuten)

Ik heb toen zelf ook nog gevraagd voor de opties van Tigo optimizers mocht de schaduw toch tegenvallen. Dit kunnen zij ook later nog doen, prijs hiervoor moet ik nog krijgen. In overleg mag ik dit ook zelf doen met behoud van garantie.
Appie Heijn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:51:
Wat @busscherski zegt, klopt wel.

Waar ik zelf rekening mee heb gehouden: panelen gaan zelden kapot, optimizers of micro omvormers daarentegen kunnen wel degelijk kapot gaan, ga je voor een all inclusive installatie? In dat geval zou ik er niet wakker van liggen, maar wanneer je materiaal en installatie los van elkaar “inkoopt” dan is het jou probleem als er wat kapot gaat. Is dat op een makkelijk te bereiken plek(lees platdak) dan is dat niet erg, maar is het op de bovenste rij op een schuin dak dan wordt je niet blij.
Het is een all-in installatie met standaard 7 jaar servicegarantie zonnesysteem en 12 jaar productgarantie zonnepanelen. Voor €484 euro uitbreidbaar naar een pluspakket met 25 jaar servicegarantie, 25 jaar vermogensgarantie en 10 jaar opbrengstgarantie (5 jaar standaard).

Het platte dak is super eenvoudig bereikbaar. Het schuine dak is natuurlijk iets lastiger maar stel dat dat bijvoorbeeld 4x gebeurt in 15 jaar dat vind ik dat nog wel te overzien. (zowel een lange ladder aanwezig als ruime dakramen om het dak op te gaan. Ook een steiger maar die is voor het fijne eigenlijk net niet hoog genoeg)

Hetgeen waar ik mee zit is vooral de twijfel in hoeverre de SMA voldoende goed werkt met de schaduw. Ik weet niet in hoeverre ik dit kan verhalen op de installateur wanneer de opbrengst tegenvalt. Stel SMA zonder optimizers werkt goed, dan is dat de voorkeur natuurlijk. Veel goedkoper. Zijn er toch optimizers nodig, dan is afhankelijk van de meerprijs van de Tigo's en hoeveel Tigo's er nodig zijn dat het wellicht beter is om meteen voor micro-omvormers te gaan. Prijsverschil tussen SMA en micro-omvormers is behoorlijk met €1250 euro excl. btw (~1500 incl. btw)

Edit: Dit staat er over opbrengstgarantie:
Opbrengstgarantie: Maandelijks krijgt u een opbrengstrapportage toegestuurd. Om de vijf jaar wordt
gekeken of deze berekening overeen is gekomen met de werkelijkheid. Mocht u in vijf jaar minder
energie opgewekt hebben dan beloofd dan krijgt u van ons het verschil terug.
Dit is 10 jaar als ik het pluspakket van 484 euro pak

[Voor 7% gewijzigd door Markos op 08-06-2021 12:36]

• busscherski
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven
SMA optitrac werkt all vanaf enkele panelen in de zon.
Goodwe zonder optimisers kan ook maar ik verwacht wel dat SMA een klein beetje meer opwekt.

484 euro voor een pluspakket. Als je daar voor kiest ben je 484 euro lichter en nog maar afwachten of je er iets aan hebt en of je installateur dan nog bestaat.
Zelf een klein beetje in de gaten houden en aan de bel trekken als er iets niet goed werkt kost minder.

• Appie Heijn
Ik zou lekker zo basic mogelijk gaan, lage(re) instapkosten en bij SMA heb je tegenwoordig 10 jaar garantie.
Panelen gaan zelden/nooit kapot is mijn beleving.
Ik heb bij mijn vorige installatie 7 jaar er niet naar om gekeken (ok wel naar opbrengst), nul onderhoud, nul kosten.

Gisteren heb ik even voor je gekeken wat SMA met de schaduw doet:
19:12
De 12 panelen op zuid, oftewel de zon staat haaks op de panelen
5 panelen liggen vol in de schaduw
2 panelen liggen voor <1/3e in de schaduw
5 liggen in de zon
476W (182V/2,6A)
Dat werkt dus prima

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee