Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.905 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:56:
Ik ga dit jaar op mijn schuur extra zonnepanelen leggen, enkelfase.

Ik ga een 3 fase aansluiting in de schuur aanleggen op een onderverdeler met hoofdschakelaar.
Vanuit de meterkast vertrekt en 3 fase vanuit 3 B16 automaten naar de schuur. Dus elke fase is op B16 gezekerd. Bekabeling naar de schuur is 5x 6mm² (lekker dik en dat heb ik nog liggen).

Dan is het in de schuur toch niet nodig om na de hoofdschakelaar nogmaals met B16 af te zekeren?
De inverter krijgt een eigen fase waarop hij gaat invoeden. De verlichting gaat ook over een eigen fase, dus er is geen sprake van verbruikers en opwekkers op 1 fase. In feite ga ik maar 2 fasen werkelijk gebruiken.

Ik ben er vrij zeker van dat het niet nodig is, maar vraag het toch voor de zekerheid.

Mijn PV onderverdeler voor mijn hoofd PV installatie heb ik wel dubbel met B16 gezekerd (dus met 6 B16 automaten), maar volgens mij is het eigenlijk dubbelop...
Gewoon een eigen automaat. het is niet alleen makkelijker in gebruik (werk schakelaar) het is ook overzichtelijker
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat je er een 3 geleider afgeleide van een 5 geleider groep van maakt. dat is een rand geval met wat mag/ wenselijk is.
Ook de aardlek heeft in zoon geval (na de splitsing) aandacht nodig en de aardlek in de hoofdverdeler zou dan eigenlijk een selectief model moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Nee, ik heb er zo'n beugeltje overheen. Dan nog kan je het 'cheaten', maar mijn meterkast heb ik als 3 fase model gekocht en dan zit zo'n groep er in, 3 losse automaten met een kapje erover. Als 1 groep uitklapt, gaat de rest overigens niet mee, want het is niet mechanisch verbonden, alleen het handmatig uitschakelen is gekoppeld.

[...]

Inderdaad, verkeerde topic, excuus :$

Ik ga het daar vragen. Vergeet dit maar :)
Ik volg je even niet, de drie flippers zijn met elkaar verbonden met een beugeltje, maar niet mechanisch gekoppeld ? virtueel gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

PClop schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Ik volg je even niet, de drie flippers zijn met elkaar verbonden met een beugeltje, maar niet mechanisch gekoppeld ? virtueel gekoppeld?
Dat beugeltje zorgt er alleen voor dat bij uitschakelen ze allemaal naar beneden gaan, maar het houd me niet tegen om daarna 1 of 2 stuks los omhoog te doen, of er 1 uit te friemelen. Ook bij kortsluiting kan er 1 uit gaan, maar hoeven niet allemaal te gaan. Het is een soort dakje, maar de hendeltjes zitten dus niet muurvast aan elkaar zoals bij de hoofdschakelaar.

https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_krachtbrug_3-fase_1010.031.jpg

Zo'n is dat een brug die ik er op heb zitten. Ook de Nuldraden zijn doorverbonden.
twain4me schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:57:
[...]

Gewoon een eigen automaat. het is niet alleen makkelijker in gebruik (werk schakelaar) het is ook overzichtelijker
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat je er een 3 geleider afgeleide van een 5 geleider groep van maakt. dat is een rand geval met wat mag/ wenselijk is.
Ook de aardlek heeft in zoon geval (na de splitsing) aandacht nodig en de aardlek in de hoofdverdeler zou dan eigenlijk een selectief model moeten zijn.
5 geleider groep? De kabel die ik gebruik heeft 3x fase, Nul en aarde. Of bedoel je misschien een draaistroom aansluiting die ze voor motoren gebruiken (als ik het goed heb).

PS. Ik wil er graag over verder babbelen, maar dan beter naar het juiste topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Anders krijg ik er hier terecht last mee met de mods.

[ Voor 46% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 14:48
Kort vraagje: ik wil iemand een advies geven voor zijn situatie. Hij kan 7 panelen kwijt aan de Oost zijde en 7 West. Maar dan per oriëntatie wel twee hellingshoeken, namelijk 2 panelen op de dakkapel.

Kun je dan af met een stringomvormer (met twee strings) en optimizers op de panelen op de dakkapel ?

Kan natuurlijk Solar Edge adviseren alleen er is bijna geen sprake van schaduw.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

knights16 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:22:
Kort vraagje: ik wil iemand een advies geven voor zijn situatie. Hij kan 7 panelen kwijt aan de Oost zijde en 7 West. Maar dan per oriëntatie wel twee hellingshoeken, namelijk 2 panelen op de dakkapel.

Kun je dan af met een stringomvormer (met twee strings) en optimizers op de panelen op de dakkapel ?

Bij amper schaduw zou ik de optimizers achterwege laten, want die moet je ook terugverdienen.

Neem dan halfcell panelen, dan heb je ook minder last van schaduw.

Ik heb zelf een pallet van deze gekocht: https://hanseatic.nl/product/hcm60x9-hcbf/

Bevallen me uitermate goed!

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 17-03-2021 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als de hellingshoek (te) sterk afwijkt dan kun je ze niet in 1 string opnemen, nee, ongeacht of de oriëntatie gelijk is.

Als dat het geval is dan is het ook nog de vraag of het met SolarEdge wel werkt (string misschien te kort) maar daar durf ik geen verdere inhoudelijke uitspraak over te doen.

Micro's zullen altijd werken in dit geval, uiteraard.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Een alternatief zou kunnen zijn 5+5 op string omvormer

en 2+2 op APS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Grolsch schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:47:
Ik zie daar inderdaad wel een optie start voltage MPPT2 nu ik het filmpje goed bekijk! tnx, ik ga een keer m'n omvormer opzoeken ergens boven op zolder 8)
Start voltage van een Primo is 80V en een Symo 200V en daar zit je al ver boven.
Je kan het altijd ook even aan Fronius support vragen als je installateur het ook niet weet.

Mijn spanning van 1 string (280V) ligt overigens (ver) onder die van jouw. Ik heb een Symo.

Je zou ook eens kunnen proberen het uitlezen van modbus even tijdelijk op 5 en 15 sec te proberen om te kijken of je hetzelfde beeld blijft zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:25
Termy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Interessant. Kan hieruit dus ook uitrekenen hoeveel je moet opwekken om vliegen te compenseren :). Bv 4x per jaar binnen Europa vliegen staat blijkbaar gelijk aan 1831 kWh opwekken (500 km x 2 x 4 x 0.297 kg CO2/km vliegen). Valt me nog ruim mee eigenlijk. Mensen als @reneeke1970 kunnen met schoon geweten vliegwereldreizen maken denk ik zo ;).
Die vlieger gaat niet op natuurlijk ;-) Je mag alleen zonnestroom afzetten tegen energie die je anders zou gebruiken. Nog beter is het om sowieso minder energie te gebruiken. Zonnecellen vervuilen uiteindelijk ook in beperkte mate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
Termy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:56:
Als de hellingshoek (te) sterk afwijkt dan kun je ze niet in 1 string opnemen, nee, ongeacht of de oriëntatie gelijk is.

Als dat het geval is dan is het ook nog de vraag of het met SolarEdge wel werkt (string misschien te kort) maar daar durf ik geen verdere inhoudelijke uitspraak over te doen.

Micro's zullen altijd werken in dit geval, uiteraard.
Check thnx. Volgens mij kan ik met SE een string van veertien maken ? Iemand die hier het antwoord op heeft?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
jobr schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:39:
[...]

Start voltage van een Primo is 80V en een Symo 200V en daar zit je al ver boven.
Je kan het altijd ook even aan Fronius support vragen als je installateur het ook niet weet.

Mijn spanning van 1 string (280V) ligt overigens (ver) onder die van jouw. Ik heb een Symo.

Je zou ook eens kunnen proberen het uitlezen van modbus even tijdelijk op 5 en 15 sec te proberen om te kijken of je hetzelfde beeld blijft zien.
Ik heb de Poll rate aangepast naar 20 seconden (stond op 10), ik zal morgen mijn bevindingen delen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

knights16 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Check thnx. Volgens mij kan ik met SE een string van veertien maken ? Iemand die hier het antwoord op heeft?
Tuurlijk kan dat.
Ik geloof max 5800wp per string.

Dit is precies waar Solar Edge zijn ding doet.
5+5 op een string omvormer en 2+2 op een APS scheelt volgens mij geen bal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:35:
Die vlieger gaat niet op natuurlijk ;-) Je mag alleen zonnestroom afzetten tegen energie die je anders zou gebruiken. Nog beter is het om sowieso minder energie te gebruiken. Zonnecellen vervuilen uiteindelijk ook in beperkte mate.
Hoe bedoel je? Op zich stuur je CO2-vrije stroom het net in. Alleen: waarschijnlijk heb je er al een contract voor groene stroom bij, dus wordt jouw stroomoverschot ook al als CO2-vrij aan een ander verkocht? Dan tel je dubbel als je vind óók je eigen uitstoot van vliegen te compenseren. (Maar zit je mogelijk wel bij een leverancier met een hoge terugleververgoeding.)

Wellicht als je een erg vies, 'donker' grijs stroomcontract afsluit, dat die leverancier jouw overschot ook als grijs weer doorverkoopt? Dan zou je inderdaad één keer CO2 ermee compenseren: jouw vliegen. Maar dan geeft die vast ook maar 'n habbekrats voor je overschot. En het blijft koffiedik kijken; als zo'n leverancier toch best een aardig overschot geleverd krijgt (over alle klanten heen), dan verkopen ze dat vast netjes als groen door aan een andere leverancier (of eigen 'groene poot').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Natuurlijk gaat die vlieger op. Die kWhs worden gebruikt waardoor er ergens niet opgewekt hoeft te worden op andere manier. Dus of een groene bron vervangt ergens een grijze bron of ik vervang direct een grijze bron, hoe dan ook gaat die energie niet verloren (knoop het in je oren).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Termy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:51:
[...]

Natuurlijk gaat die vlieger op. Die kWhs worden gebruikt waardoor er ergens niet opgewekt hoeft te worden op andere manier. Dus of een groene bron vervangt ergens een grijze bron of ik vervang direct een grijze bron, hoe dan ook gaat die energie niet verloren (knoop het in je oren).
Dus als ik het goed begrijp, dan kunnen we de aarde volplempen met panelen en daarna onbeperkt vliegen, autorijden (plofmotor) en in jacuzzi's zitten. Alle co2 uitstoot van energie die we verbruiken is dan immers "gecompenseerd" met zonnepanelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:39:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, dan kunnen we de aarde volplempen met panelen en daarna onbeperkt vliegen, autorijden (plofmotor) en in jacuzzi's zitten. Alle co2 uitstoot van energie die we verbruiken is dan immers "gecompenseerd" met zonnepanelen 8)7
Als die elektra wordt gebruikt om mee te vliegen rijden (direct of voor synthese van brandstof), dan ja, zeker. De vraag is of er netto uitstoot is. Zonnepanelen zijn wat dat betreft trouwens al een tijdje negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58

Hier is SolarEdge goed voor geschikt. Alleen opletten dat je geen 3 fase model krijgt, want dat werkt niet goed met weinig panelen per richting.
Wat zijn de hellingen?
Type paneel?

@ApC_IcE bij enkelfase SE max 5700 W per string, bij oost-west kan dat afhankelijk van de hellingen wel 8000 Wp betekenen. Zie SE designer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
busscherski schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Hier is SolarEdge goed voor geschikt. Alleen opletten dat je geen 3 fase model krijgt, want dat werkt niet goed met weinig panelen per richting.
Wat zijn de hellingen?
Type paneel?

@ApC_IcE bij enkelfase SE max 5700 W per string, bij oost-west kan dat afhankelijk van de hellingen wel 8000 Wp betekenen. Zie SE designer.
5x 42 graden (weerszijden), en 2x10-15 graden (weerszijden). Ik dacht gewoon een lange string en een 3kw solaredge eraan. 504 optimizers?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
@Termy en @Martin7182
in theorie kun je:
met elektra water verwarmen, dan weer laten afkoelen en opvangen (destilleren).
daar na kun je met elektra water splitsen in zuurstof en waterstof. (elektrolyse)
waterstof vang je af, en meng je onder verhitting (met elektra) met CO2 (die je afvangt in een ander proces).
en je vormt een synthetische kerosine.
daar mee gaat de vlieger dus wel op. ;)

praktijk:
50% verlies met destilleren, 50% verlies met de elektrolyse, en 50% verlies met de omzetting naar kerosine.
en nu is de vlieger al snel 10X zo duur om te vliegen. (grofweg cijfers zullen wel iets anders zijn, maar gaan rap deze richting in.)
laat staan dat we genoeg windmolen/zonnepanelen hebben om iets van een deuk in ons elektra energie gebruik te doen. laat staan dat we 10X overproductie hebben voor synthetische brandstof. ;)

misschien toekomst, maar ik heb er nog een hard hoofd in of we ooit zover komen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 18-03-2021 10:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
migjes schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:21:
@Termy en @Martin7182
in theorie kun je:
met elektra water verwarmen, dan weer laten afkoelen en opvangen (destilleren).
daar na kun je met elektra water splitsen in zuurstof en waterstof. (elektrolyse)
waterstof vang je af, en meng je onder verhitting (met elektra) met CO2 (die je afvangt in een ander proces).
en je vormt een kerosine.
daar mee gaat de vlieger dus wel op. ;)

praktijk:
50% verlies met destilleren, 50% verlies met de elektrolyse, en 50% verlies met de omzetting naar kerosine.
en nu is de vlieger al snel 10X zo duur om te vliegen.
laat staan dat we genoeg windmolen/zonnepanelen hebben om iets van een deuk in ons elektra energie gebruik te doen. laat staan dat we 10X overproductie hebben voor synthetische brandstof. ;)

misschien toekomst, maar ik heb er nog een hard hoofd in of we ooit zover komen. ;)
In theorie kun je 'schoon' vliegen. In de praktijk zelfs ook al; elektrisch vliegen bestaat al, gewoon met een chemische accu. Er is ook al een experimenteel vliegtuig met zonnecellen erop. Maar op grote schaal zit het er voorlopig niet in. Maar je vakantievlucht compenseren met zonnecellen kan sowieso niet, want zonnecellen vervuilen ook. Groene energie vervuilt minder dan andere kleuren energie, maar het vervuilt nog steeds. Compenseren zit er nooit in. Minderen wel. Je ziet dezelfde discussie bij dierlijk/vegetarisch voedsel, even los van het dierenleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
knights16 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:53:
[...]

5x 42 graden (weerszijden), en 2x10-15 graden (weerszijden). Ik dacht gewoon een lange string en een 3kw solaredge eraan. 504 optimizers?
Her type optimiser hangt af van het paneel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:57
Martin7182 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:51:
[...]

In theorie kun je 'schoon' vliegen. In de praktijk zelfs ook al; elektrisch vliegen bestaat al, gewoon met een chemische accu. Er is ook al een experimenteel vliegtuig met zonnecellen erop. Maar op grote schaal zit het er voorlopig niet in. Maar je vakantievlucht compenseren met zonnecellen kan sowieso niet, want zonnecellen vervuilen ook. Groene energie vervuilt minder dan andere kleuren energie, maar het vervuilt nog steeds. Compenseren zit er nooit in. Minderen wel. Je ziet dezelfde discussie bij dierlijk/vegetarisch voedsel, even los van het dierenleed.
Ben het met je eens. Energie verbruik kost altijd linksom of rechtsom en gebruik kan nooit gecompenseerd worden. Niet gebruiken (niet vliegen) geeft alleen winst.

Simpel voorbeeld wat direct je beurs raakt:
De vraag naar comfort gaat omhoog. Daarom plaatsen we airco's om zomers te koelen. Ik gooi voldoende PV op het dak dus kost het niets.
Deze opvatting klopt ook niet, want als je dezelfde hoeveelheid PV op je dak legt en geen koeling gebruikt dan hou je 10 cent per kWh over. Ieder kWh dat je verbruikt kost dus 10 cent en is dus niet gratis. Voor het milieu geldt hetzelfde.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Martin7182
Pietje555 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:12:
Ben het met je eens. Energie verbruik kost altijd linksom of rechtsom en gebruik kan nooit gecompenseerd worden. Niet gebruiken (niet vliegen) geeft alleen winst.
Vind ik ook weer te kort door de bocht. Minderen gaat boven vergroenen, gaat boven compenseren, kun je denk ik beter zeggen. Net zoals Greenpeace ooit een rijtje reduce - reuse - recycle in het leven riep.

Compenseren kan slechts zo lang er ergens anders iemand weigert zelf te vergroenen wat prima groen kan. Jij regelt dan die vergroening voor hem/haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 29-06 19:13

Gerco-M

mijn tornado res.

Gwaihir schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:50:
@Martin7182

[...]

Vind ik ook weer te kort door de bocht. Minderen gaat boven vergroenen, gaat boven compenseren, kun je denk ik beter zeggen. Net zoals Greenpeace ooit een rijtje reduce - reuse - recycle in het leven riep.

Compenseren kan slechts zo lang er ergens anders iemand weigert zelf te vergroenen wat prima groen kan. Jij regelt dan die vergroening voor hem/haar.
Goed punt, net zoiets als dat de groenste meest economische elektrische auto nog steeds meer vervuild dan onze benzine auto van 13 jaar oud voor woon werk verkeer. Want wij werken vanuit huis. ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerco-M schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:39:
[...]

Goed punt, net zoiets als dat de groenste meest economische elektrische auto nog steeds meer vervuild dan onze benzine auto van 13 jaar oud voor woon werk verkeer. Want wij werken vanuit huis. ;)
Ik vertrek vanuit huis, is dat ook goed......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:57

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja als je maar niet terugkomt, want anders is dat zinloos had je net zo goed niet kunnen vertrekken. ;)
Dus inderdaad minderen gaat boven compenseren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Ik overweeg om mijn bestaande set te gaan uitbreiden. Ik ben destijds nog buiten de BTW regeling gevallen, maar heb wel subsidie gekregen. Ik zag dat je je nu kunt aanmelden bij de KOR en omdat ik daar nu niet ingeschreven sta kan ik dus voor de nieuw regeling daarvan gebruik maken. Een subsidie op de uitbreiding gaat zeker niet?

De 4-6 panelen komen op dezelfde inverter op een tweede string. Ze staan 90 graden anders t.o.v. de eerste groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:24
martijn v o schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:45:
Ja als je maar niet terugkomt, want anders is dat zinloos had je net zo goed niet kunnen vertrekken. ;)
Dus inderdaad minderen gaat boven compenseren.
Ik vind dit een geweldige discussie :)
...
voor de duurzame kroeg :+

Kunnen we hier weer lekker verder met zonnepanelen, inverters, optimizers en montagesystemen :*)

Sterker nog: nu ik even lees zie ik dat ze daar meer ontopic zijn qua PV onderwerpen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 18-03-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Poecillia schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:57:
Ik overweeg om mijn bestaande set te gaan uitbreiden. Ik ben destijds nog buiten de BTW regeling gevallen, maar heb wel subsidie gekregen. Ik zag dat je je nu kunt aanmelden bij de KOR en omdat ik daar nu niet ingeschreven sta kan ik dus voor de nieuw regeling daarvan gebruik maken. Een subsidie op de uitbreiding gaat zeker niet?

De 4-6 panelen komen op dezelfde inverter op een tweede string. Ze staan 90 graden anders t.o.v. de eerste groep.
Dat zal je bij je gemeente moeten navragen. Over het algemeen is er niet veel subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
knights16 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb het even voor je gesimuleerd in SolarEdge designer.
Met 12 360 Wp panelen kom je op 4.32 kWp. Maar doordat het oostwest is max 3.07 kW DC gelijktijdig.
Dus met deze panelen is een 3 kW SolarEdge omvormer al meer dan ruim genoeg. In ieder geval geen 3 fase omvormer nemen, dat werkt niet met een klein systeem.

85 V optimisers gaat wel beter zijn dan 60 V. Dus dan kom je op P404 of P505 optimisers. P404 kan alleen indien de panelen een Isc hebben die lager is dan 11 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Poecillia schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:57:
Ik overweeg om mijn bestaande set te gaan uitbreiden. Ik ben destijds nog buiten de BTW regeling gevallen, maar heb wel subsidie gekregen.
Ai, dan heb je het nieuws gemist dat je in 2018 alsnog de BTW kon terugvragen voor deze oude panelen. Sinds 2019 kan dat niet meer omdat de wetgeving toen is veranderd.

Voordeel is wel dat je nu met een uitbreiding dus wel de BTW kan terugvragen.
Uit welk jaar zijn je panelen en inverter? Als die "oud" zijn kan je ook overwegen om alles te vernieuwen met nieuwe panelen die meer opbrengen, omvormer die beter om kan gaan met verschillende strings etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Zo, vandaag alle 26 panelen er af en nieuwe er op. Zoals sommigen van jullie al opmerkten in mijn opleveringspost leken bepaalde panelen blauwer dan andere die zwart waren.
De leverancier was het daarmee eens dus vervangen ze alles met een nieuwe batch. Ik ben benieuwd B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
JeroenE schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:10:
[...]
Ai, dan heb je het nieuws gemist dat je in 2018 alsnog de BTW kon terugvragen voor deze oude panelen. Sinds 2019 kan dat niet meer omdat de wetgeving toen is veranderd.

Voordeel is wel dat je nu met een uitbreiding dus wel de BTW kan terugvragen.

[...]
Uit welk jaar zijn je panelen en inverter? Als die "oud" zijn kan je ook overwegen om alles te vernieuwen met nieuwe panelen die meer opbrengen, omvormer die beter om kan gaan met verschillende strings etc.
Ik heb nu 20 Suntech 255wp en een Delta Solivia 5.0 uit 2012. Met een WZW oriëntatie heb ik een opbrengst van ruim 4000 kwh tot dusverre ook ons jaarlijks verbruik. De installatie doet het nog prima, dus alles vervangen vind ik niet nodig. Misschien dat die inverter het ooit begeeft, maar dan vervang ik die gewoon.

Destijds heb ik wel subsidie gehad, maar zaten we net voor de periode dat die BTW regeling ging spelen. Dat kon volgens mij vanaf 2013. Achteraf terugvragen heb ik inderdaad gemist.

Ik overweeg nu 5 extra panelen die ik zelf wil aanleggen. Ik denk dat ik online bestel, maar de keuze is enorm. Ze komen waarschijnlijk op het ZZO op een schuur met dakpanplaten. Die dakpanplaten liggen op 5cm PIR plaat en zijn met lange schroeven in de balken daaronder vastgemaakt. Wat voor montagemateriaal zou ik daarvoor moeten gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Poecillia op 19-03-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Poecillia schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:52:
[...]

Ik heb nu 20 Suntech 255wp en een Delta Solivia 5.0 uit 2012. Met een WZW oriëntatie heb ik een opbrengst van ruim 4000 kwh tot dusverre ook ons jaarlijks verbruik. De installatie doet het nog prima, dus alles vervangen vind ik niet nodig. Misschien dat die inverter het ooit begeeft, maar dan vervang ik die gewoon.

Destijds heb ik wel subsidie gehad, maar zaten we net voor de periode dat die BTW regeling ging spelen. Dat kon volgens mij vanaf 2013. Achteraf terugvragen heb ik inderdaad gemist.

Ik overweeg nu 5 extra panelen die ik zelf wil aanleggen. Ik denk dat ik online bestel, maar de keuze is enorm. Ze komen waarschijnlijk op het ZZO op een schuur met dakpanplaten. Die dakpanplaten liggen op 5cm PIR plaat en zijn met lange schroeven in de balken daaronder vastgemaakt. Wat voor montagemateriaal zou ik daarvoor moeten gebruiken?
Eigen topic alsjeblieft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 23:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

timovd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:58:
@Koffie boven de automaat (uitgaand) zie je bruin, zwart, grijs en blauw. Dat is de standaard volgorde. Onder de automaat is het allemaal bruin, dus daar kunnen we het niet aan beoordelen (en wellicht offtopic hier). Ik zou het voor nu lekker laten zitten, maar bij een wijziging in de groepenkast kritisch bekijken (en wellicht dan zwart en grijs aanpassen op de omvormer).
Ook offtopic hier; De drie bruine draden en het blauwe draad rechts op de (uitgezoomde) foto klemmen ergens (waarschijnlijk de kap?) en zorgen voor een beschadiging op de kabel.
Gisteren was dus de technische keuring van de installatie.
Het omwisselen van L2 en L3 vond hij niet zo spannend, en er loopt ook geen rechtstreekse kabel van omvormer naar automaat, daar zitten 2 lasdozen tussen.
De automaat heeft hij afgekeurd. Deze heeft geen eigen aardlek.
Het enige wat ik er van weet is dat mij verteld is bij oplevering dat ze geen automaat geleverd hadden gekregen en dus een tijdelijke van hun zelf ertussen gezet hebben. Deze zouden ze nog vervangen. Maar daarna heb ik niets meer gehoord.
Hij heeft er iig een aantekening van gemaakt, want deze mag niet volgens de norm. Ze zullen nu vast snel komen vervangen gok ik :P

Verder is hij druk bezig geweest met alle bekabeling nalopen en bij de omvormer alles nameten (voor mij allemaal abracadabra).
Ook de panelen op het dak zijn gecontroleerd, kon ik mooi even mee het dak op om te kijken want ik had alleen wat whatsapp foto's van de installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBc6iWMff1cWNYHb2MS_HOsHUB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iN4ezTbYjBblQpNvyCoeaWeP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VXgxXhQJ7mOMhU984oXAM5j_0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgSjDkBjO6xRvC8gn0xZVAsD.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Koffie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Gisteren was dus de technische keuring van de installatie.
Het omwisselen van L2 en L3 vond hij niet zo spannend, en er loopt ook geen rechtstreekse kabel van omvormer naar automaat, daar zitten 2 lasdozen tussen.
De automaat heeft hij afgekeurd. Deze heeft geen eigen aardlek.
Het enige wat ik er van weet is dat mij verteld is bij oplevering dat ze geen automaat geleverd hadden gekregen en dus een tijdelijke van hun zelf ertussen gezet hebben. Deze zouden ze nog vervangen. Maar daarna heb ik niets meer gehoord.
Hij heeft er iig een aantekening van gemaakt, want deze mag niet volgens de norm. Ze zullen nu vast snel komen vervangen gok ik :P

Verder is hij druk bezig geweest met alle bekabeling nalopen en bij de omvormer alles nameten (voor mij allemaal abracadabra).
Ook de panelen op het dak zijn gecontroleerd, kon ik mooi even mee het dak op om te kijken want ik had alleen wat whatsapp foto's van de installateur.

[Afbeelding][Afbeelding]
Fraai hoor, maar m'n plattedakhart bloedt altijd een beetje bij een zuidopstelling ipv oost/west :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Termy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Fraai hoor, maar m'n plattedakhart bloedt altijd een beetje bij een zuidopstelling ipv oost/west :P.
Maar wat verwacht je nu precies te bereiken met zo'n reactie?
Het is overduidelijk dat ik geen kenner ben, en alles uit handen heb gegeven. Ook is overduidelijk dat er voor duizenden euro's op het dak ligt.
Ik geef wat info over wat er gisteren gebeurd is, en post wat foto's,

Wat verwacht je nu van me? Dat ik het dak op klim en eigenhandig die panelen los schroef om ze in een andere opstelling te plaatsen?
Beetje hetzelfde als "kijk, mijn nieuwe Ferrari. Vorige week gekocht" reactie: "Leuk, een Porsche is veel beter"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Koffie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Maar wat verwacht je nu precies te bereiken met zo'n reactie?
Het is overduidelijk dat ik geen kenner ben, en alles uit handen heb gegeven. Ook is overduidelijk dat er voor duizenden euro's op het dak ligt.

Wat verwacht je nu van me? Dat ik het dak op klim en eigenhandig die panelen los schroef om ze in een andere opstelling te plaatsen?
Beetje hetzelfde als "kijk, mijn nieuwe Ferrari. Vorige week gekocht" reactie: "Leuk, een Porsche is veel beter"
Je post hier op Tweakers dus ik neem aan dat je om advies gevraagd hebt en niet pas na het aanvaarden van een offerte. De vraag die ik hier dus eigenlijk stel is "waarom zuid en niet oost/west"? Er zijn prima legitieme redenen om voor zuid te kiezen en ik ben benieuwd waarom dat in dit geval zo is. Het 1 is niet per se beter dan het andere (zoals een Porsche ;)). Geen aanval of zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Koffie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:20:
[...]Het is overduidelijk dat ik geen kenner ben,
Nou ja, volgens je profiel ben je wel 'Karmakoning' op Zonne-energie _/-\o_
en alles uit handen heb gegeven. Ook is overduidelijk dat er voor duizenden euro's op het dak ligt.

Kom op zeg. Even chill. Of zijn het die dagen van de maand? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Koffie
Hoe kun je karmakoning zonne-energie zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zonne energie!=zonnepanelen :+
Die karma komt vanwege mijn vele posts in het zwembad topic omdat ik ~40 kuub water verwarm met 24 m2 epdm zonnematten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik heb bij winkelman de 410wp van ja solar op het oog. Mogen deze 2 meter panelen geplaatst worden op een normale dakrails? Of moet daar vanwege de grootte een 3e onder. Iemand nog andere suggesties? Looks maakt me niet zoveel uit..

Bedoeling is ze op de “trekker”schuur te leggen. 18 stuks op oost. West heb ik teveel schaduw. Dus ik verwacht op oost 70-80% te halen.. is dat realistisch? Volledig schaduwvrij (weiland)

Ik heb de tuin overwogen.. maar dat lijkt toch gezeur te geven vroeg of laat

[ Voor 6% gewijzigd door jantje112 op 20-03-2021 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jantje112 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:07:
Ik heb bij winkelman de 410wp van ja solar op het oog. Mogen deze 2 meter panelen geplaatst worden op een normale dakrails? Of moet daar vanwege de grootte een 3e onder. Iemand nog andere suggesties? Looks maakt me niet zoveel uit..

Bedoeling is ze op de “trekker”schuur te leggen. 18 stuks op oost. West heb ik teveel schaduw. Dus ik verwacht op oost 70-80% te halen.. is dat realistisch? Volledig schaduwvrij (weiland)

Gewoon 2 rails.
Het aantal dakhaken kun je berekenen met de website van de leverancier van bevestigingsmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jantje112 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:07:

Ik weet niet waar je woont maar heb er nog 8 voor minder, zijn 405.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Zal wel gewoon Clickfit worden. Of zijn er andere systemen aan te raden? Ik zal ff foto maken van de pannen/panlatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jantje112 Iets groter maar wel meer Wp
https://www.jenm-zonnepan...-frame-half-cut-perc.html
Daar hebben ze ook nog het "oude" clickfit (dunnere haken, pan minder omhoog)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 08:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vanmorgen gewekt door gerommel en gebonk vanaf mijn dak.
Heb het idee dat er kraaien/kauwen onder mijn panelen gaan nestelen.

Nu wat rond zoeken kwam ik gootborstels/gootegels tegen.
Deze kan je schijnbaar ook voor onder de zonnepanelen gebruiken.

Iemand deze wel eens toegepast?
Vraag mij af hoe ik deze bevestig en of deze ook kraai/kauw bestendig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Crxtreem schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:47:

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar heb hier op het forum wel eens mensen zien schrijven dat een kauw zich er niet zomaar door laat tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Crxtreem schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:47:

Er is "solar vogelschroot" wat inderdaad van die goot borstels zijn, maar dan plat en met clips zodat het direct klik klik vast zit op de onderkant van de zonnepanelen. Het systeem werkt erg mooi en dicht goed af.

Ik heb op het moment ook zeer fanatieke kraaien op een paneel links boven in de hoek en ik heb al vogelschroot aan de hele bovenkant maar op het hoekje blijven de kraaien fanatiek met takjes droppen en induwen :X :O

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

busscherski schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar heb hier op het forum wel eens mensen zien schrijven dat een kauw zich er niet zomaar door laat tegenhouden.
Dat klopt inderdaad! Maar ik ben fanatieker dan de kraaien en ga winnen hoor! >:)
Ga zo wel weer even de nok van het dak opzoeken en met wat meer plastic of tape of iets anders hun toegang verhinderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Gerco-M schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:57:
Dat klopt inderdaad! Maar ik ben fanatieker dan de kraaien en ga winnen hoor! >:)
Ga zo wel weer even de nok van het dak opzoeken en met wat meer plastic of tape of iets anders hun toegang verhinderen
Truc uit de landbouw, waar kraaien vaak plastic van maisbulten kapot maken:
Schiet een kraai af (of vangen hem en draai hem de nek om) en hang die er vlak naast. Dan komen ze op die plek niet meer terug.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Schiet een kraai af (of vangen hem en draai hem de nek om) en hang die er vlak naast. Dan komen ze op die plek niet meer terug.
Is dit niet diervriendelijker?
https://www.vogelverschrikker.nl/imitaties/gevederde-kraai/

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
[...]

Dit wilde ik schrijven maar wist niet of het geschikt was voor het forum.
Heb ik inderdaad uitgeprobeerd en het werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Dat zal mooi staan in de stad in een straat met rijtjes huizen hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:09
Goedemiddag,

Heeft één van jullie praktijk ervaring met een Goodwe omvormer i.c.m. Tigo ts4-a-0 optimizers?

Ikzelf heb namelijk een Goodwe GW3000-NS en sinds afgelopen dinsdag 5 stuks Tigo ts4-a-0 optimizers op de onderste rij zonnepanelen laten plaatsen i.v.m. schaduw van de dakkapel van de buren.
Echter zit er geen verschil in de opbrengst van zonne-energie vergeleken tussen zonder optimizers en met optimizers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bemT76ZJO-LUks9J97ufKUFfDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnpEl5GTF9wuQMZTRuW73vI3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is vandaag 20-3-21; bij de rode cirkel gaat de meeste schaduw van de zonnepanelen af, in de ochtend ligt er veel schaduw op de onderste rij panelen maar die brengen met optimizers toch de gehele string naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_4_148aT7OupFdIdCAZgHetQ_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DjKC7eTHOaI8Uq4s1IJvl1pr.png?f=fotoalbum_large

Dit is een zonnige dag maar dan zonder optimzers, gelijk waardig verloop in de ochtend kortom de hele string die leidt onder de schaduw en die stijgende lijn rond 13h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxscTxHw19Lp7ke3I69YJU-3HMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2XudOkLY9lJUVorzVXlnaS5R.png?f=fotoalbum_large

Mijn gedachten zijn dat het misschien ligt aan de oude firmware versie uit 2016 die momenteel nog actief is op de omvormer. v1.6.8.38. Ik heb een verzoek bij Goodwe support neergelegd om nieuwere versie aan te leveren.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten, wat het kan zijn dat de Tigo optimizers niet lijken te functioneren.

Groet,
René

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PSP123 Heb je shadow mppt wel aan staan van de goodwe?

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee gelukt hoop ik!
Voor de volledigheid, het voorste (linker) stuk solarschroot zit met clips onder het paneel, maar rechts zit een montage balk op de rand van het paneel dus kon ik daar de clips niet gebruiken, maar heb het met ductape gedaan. En het hoekstukje dus ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz7_N1t0gj8sua5QlRlkjf68er0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfFJ2pEuaX7NCbhj1SyPsGDO.jpg?f=fotoalbum_large

Nee niet de fraaiste oplossing en de ductape gaat het ook niet jaren volhouden, maar wel langer dan deze kraaien hoop ik! De tijd zal het leren...

Ik heb overigens nog 29 andere prachtige panelen aan deze kant maar ze blijven het proberen op deze plek om de een of andere reden. Is exact op de hoek van het dak, misschien dat dat het is. Maar ik hoop dat ze echt een ander plekje zoeken. In het bos hiernaast bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:59:
@PSP123 Heb je shadow mppt wel aan staan van de goodwe?
Nee die staat op off, maar dit staat toch los van de Tigo optimizers?
Ik ben in de veronderstelling dat die 'shadow mppt' een eigen schaduw optimalisatie is die in de omvormer zit door ééns in de zoveel tijd een signaaltje door de gehele string te sturen en zodoende te bepalen waar schaduw ligt. Of heb ik die optie 'shadow functie' verkeerd begrepen??

Ikzelf heb de GW3000-NS, afgaande op onderstaande afbeelding zal het signaal 1x per uur worden rond gestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suCoRZ43u5YjbylV9LwQmrXFYRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkbR36G5IIKrW07GY0U5ayA9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PSP123 Volgens mij moet je hem aan zetten? (ik heb geen goodwe)
Dan had je wellicht geen tigos hoeven te kopen....
Everybody in solar business shall know about MPPT or Maximum ... Shadow scan function is turned off as default setting on each inverter.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:11:
@PSP123 Volgens mij moet je hem aan zetten? (ik heb geen goodwe)
Dan had je wellicht geen tigos hoeven te kopen....
Ok, ik zal kijken wat het effect is door deze functie (shadow scan) aan te zetten, ik heb het resultaat voordat ik de Tigo's aanschafte bekeken echter was de opbrengst met deze functie aan helemaal waardeloos.
Volgens mij doordat dit type omvormer (NS) maar 1x per uur de string afscant waardoor hij een paneel terugschakelde als die om 11:05h in de schaduw lag echter als de schaduw om 11:15h van dat betreffende paneel af was deze niets opleverde tot de volgende scan plaatsvond om 12:05h.

Je kan weleens een punt hebben, afgaand op onderstaande wat ik heb gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhDWNI0ocENGSeu6gmreQ3wO2UM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdcdADhyBfC6KbAd5C9w7xVE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRNgx6HNcz6c5dDp55d9aoZSn54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzfSZ7MyblBW3DlihEYZe3JN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door PSP123 op 20-03-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PSP123 Het is inderdaad erg traag, gezien een SMA dat elke 360 sec doet (instelbaar)
Maar wie weet. Proberen kan geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PSP123
Mijn zwager had exact hetzelfde probleem, heeft dit opgelost door zo'n kattenverklikker een stukje onder de panelen te plaatsen en deze op standje 'vogels' te zetten.
https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s01?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 26-06 12:19
Ik heb eind September vorig jaar 13*335WP (4355WP*0.8 = 3484WP) Munchen Solars laten plaatsen. Ik vraag mij af of ze een beetje naar behoren presteren, ik lijk nooit echt boven de 2900KW te komen. Ligt dit nu aan de periode September 2020 - Maart 2020 en moet ik gewoon wachten tot de zonsterkte echt doorbreekt?

Ligging: ongeveer 15 graden lessenaarsdak op het zuidoosten. Geen bomen/schaduw.

Parabool/opbrengst vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQxcpbbC-PMLFbCS6Uf0GtYzkV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKtBkSgsSAjFUKHUM5xFQwL2.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst 20-09-2020 op een mooie zonnige dag in September.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2OYXY1xy12zNH0NBGd1mioLttw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4qtWEgK3gdJcRbOqUFiTYjh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrooch
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb een foldable zonnepaneeltje dat max +/-22V met 3A doet.
Nu ben ik op zoek naar een zo klein (goedkoop) mogelijke batterij maar die wel kan opladen met 22v*3a=66W

Waar moet ik op letten mij m'n zoektocht? Dien ik specifiek naar BMS specs kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
scrooch schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:14:
Nu ben ik op zoek naar een zo klein (goedkoop) mogelijke batterij maar die wel kan opladen met 22v*3a=66W

Waar moet ik op letten mij m'n zoektocht? Dien ik specifiek naar BMS specs kijken?
Wat is je " doel " ? Simpel opladertje van Alle en een oude autoaccu ergens opsnorren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:44:
@jantje112 Iets groter maar wel meer Wp
https://www.jenm-zonnepan...-frame-half-cut-perc.html
Daar hebben ze ook nog het "oude" clickfit (dunnere haken, pan minder omhoog)
Is er iets gebeurd met Clickfit? Zijn de " oude" beter (in ieder geval dunner zo te lezen..)

Op zich zouden deze ook prima voldoen idd. Even kijken hoe dit uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
@THxZ0NE De zon staat nu nog te laag denk ik, met jouw 15° opstelling zal hij het beter doen in de zomer lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
THxZ0NE schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:35:
Ik vraag mij af of ze een beetje naar behoren presteren, ik lijk nooit echt boven de 2900KW te komen.
Had ik maar zo'n opbrengst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:48:
[...]

Houd wel rekening mee dat je nu een duo versie hebt die twee panelen in serie zet. Voor optimaliseren is enkele versie dus beter. Ik zou vragen om de 400 of 350 versie, laatste is goedkoper, als je panelen niet groter zijn is het voldoende.
Kun je dit onderbouwen met een link of iets anders? Want ik kan nergens vinden dat de 2 panelen als geheel worden gezien. Eerder zinnen die suggereren dat ze individueel worden geoptimaliseerd.

https://webshop.cedel.nl/...C8Jp24H6jW6x95Uq6e7VN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chickendorp schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Kun je dit onderbouwen met een link of iets anders? Want ik kan nergens vinden dat de 2 panelen als geheel worden gezien. Eerder zinnen die suggereren dat ze individueel worden geoptimaliseerd.

https://webshop.cedel.nl/...C8Jp24H6jW6x95Uq6e7VN.pdf
Nee, ik sla niet alles op wat ik lees....
Maar de honeybee,huawei,hosola en tigo zijn allemaal in serie geschakeld indien je de duo versie hebt.

Lees de laatste zin van de product omschrijving maar, dat zegt genoeg

https://webshop.cedel.nl/Power-optimizer-HoneyBee-800

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 20-03-2021 19:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
scrooch schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:14:

Hangt van je doel af. Gaat de accu gebruikt worden om een motor te starten, als backup voeding of om elektronica voor langere tijd te voeden? In het laatste geval zou ik een deep-cycle gel accu nemen. En een simpele 10/20/30A solar-acculader van Aliexpress. Kost in totaal misschien 30 euro. BMS is meer voor lithium-accu's, maar die zijn doorgaans nogal duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrooch
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:58:
[...]

Hangt van je doel af. Gaat de accu gebruikt worden om een motor te starten, als backup voeding of om elektronica voor langere tijd te voeden? In het laatste geval zou ik een deep-cycle gel accu nemen. En een simpele 10/20/30A solar-acculader van Aliexpress. Kost in totaal misschien 30 euro. BMS is meer voor lithium-accu's, maar die zijn doorgaans nogal duur.
jantje112 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Wat is je " doel " ? Simpel opladertje van Alle en een oude autoaccu ergens opsnorren..
Doel is voornamelijk leren hoe een kleine solar setup in elkaar te zetten.

Er hangt een koelboxje (12v) en solar panel aan een MPPT charge controller; de batterij zal als 'ups' dienen. Koelboxje hoeft alleen tijdens zon-uren te werken; een passthrough oplossing (paneel, batterij, koelbox) heb ik nog niet kunnen vinden tenzij de charge controller dit (onverwacht) toch doet. Helaas is om onduidelijke reden de 12v output van de panel beperkt tot 35w, de 20v output doet 66watt.

[ Voor 19% gewijzigd door scrooch op 20-03-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
In dat geval geen startaccu dus. Ik heb zo'n goedkoop 10A ladertje van Ali en die voedt in combinatie met een 12V accu desgewenst een koelbox, totdat de accuspanning tot een instelbaar minimum voltage gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-06 17:36
Inmiddels gestart met het leggen van de 15 longi solar panelen ben ik vastgelopen met het samenstellen van 1 string richting de dak doorvoer.

Wie kan me helpen met een stringplan waarbij ik dicht bij de dak doorvoer uitkom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQWvMxHb1hEp3HWYlW_u9d5dkRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dn0QIvivibFDrVlbycgMRQz1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
mblokland2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:41:
Inmiddels gestart met het leggen van de 15 longi solar panelen ben ik vastgelopen met het samenstellen van 1 string richting de dak doorvoer.

Wie kan me helpen met een stringplan waarbij ik dicht bij de dak doorvoer uitkom?
[Afbeelding]
Is toch eenvoudig? Gewoon alles doorkoppelen en zorgen dat je geen inductielus maakt. Dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7gRCnVFQhMxK6iKsgDDvna-dj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xLdTdObcK2mMXL6qhDjGtvSB.png?f=fotoalbum_large
Vergeet verder niet om geen stekkers van verschillend fabrikaat met elkaar te verbinden. Dus waar je een lange draad gebruikt, moet je even de stekker van het paneel afknippen en daar een echte MC4 monteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 21-03-2021 10:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 12:10
scrooch schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:42:
[...]

[...]

Doel is voornamelijk leren hoe een kleine solar setup in elkaar te zetten.

Er hangt een koelboxje (12v) en solar panel aan een MPPT charge controller; de batterij zal als 'ups' dienen. Koelboxje hoeft alleen tijdens zon-uren te werken; een passthrough oplossing (paneel, batterij, koelbox) heb ik nog niet kunnen vinden tenzij de charge controller dit (onverwacht) toch doet. Helaas is om onduidelijke reden de 12v output van de panel beperkt tot 35w, de 20v output doet 66watt.
Voor Solar opslag nooit geen auto accu gebruiken die hebben een ander gebruik profiel enkel om een hoge stroom te leveren om de auto te starten, kijk bv. naar een AGM Beaut accu die zijn gesloten en vereisen verder geen onder houd en zijn geschikt hier geschikt voor.

Ik zou eerst maar eens testen wat dat koel boxje verbruikt en daar de Ah van de accu op aanpassen.
Maar vergis je niet in verbruik van deze koelboxjes, veelal zijn dat goedkope Absorptie boxjes en doen maar enkel graden lage koelen dan de omgeving, compressor koelboxjes zijn beter geschikt maar wel veel duurder, ieder geval succes

Wellicht is dit nog leuk om even te lezen..

[ Voor 4% gewijzigd door Habana op 21-03-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrooch
  • Niet online
Habana schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Voor Solar opslag nooit geen auto accu gebruiken die hebben een ander gebruik profiel enkel om een hoge stroom te leveren om de auto te starten, kijk bv. naar een AGM Beaut accu die zijn gesloten en vereisen verder geen onder houd en zijn geschikt hier geschikt voor.

Ik zou eerst maar eens testen wat dat koel boxje verbruikt en daar de Ah van de accu op aanpassen.
Maar vergis je niet in verbruik van deze koelboxjes, veelal zijn dat goedkope Absorptie boxjes en doen maar enkel graden lage koelen dan de omgeving, compressor koelboxjes zijn beter geschikt maar wel veel duurder, ieder geval succes

Wellicht is dit nog leuk om even te lezen..
Supergoede link, dank je wel! De tests* die op die site staan zijn precies de projectjes waar ik aan zat te denken voor komende zomer. Weer een hoop tijd en geld bespaard _/-\o_

*tests:
1. Zonnelader-koelbox-set Medium, voor tuinhuis / boot / camper / caravan
2. Kleine koelbox + zonnepaneel + accu, voor een tent
3. Zonnelader-koelkast-set Large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
Andrehj schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Is toch eenvoudig? Gewoon alles doorkoppelen en zorgen dat je geen inductielus maakt. Dus zoiets:
[Afbeelding]
Vergeet verder niet om geen stekkers van verschillend fabrikaat met elkaar te verbinden. Dus waar je een lange draad gebruikt, moet je even de stekker van het paneel afknippen en daar een echte MC4 monteren.
Helder, nog een laatste vraag, kan ik ervoor zorgen dat beide kabels welke naar de omvormer gaan boven uitkomen (nu komt er 1 onder uit waarvoor ik de benodigde kabellengte mis).?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Laatst online: 18:04
[...]

[Afbeelding]
Misschien nog een idee om de middelste serie panelen 180 graden te draaien?
Dan kun je alles doorlussen van begin tot einde.
Hoef je niet twee maal terug met de plus naar de volgende serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Kingsolo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Ik zou ze zelf nog net iets anders leggen dan heel de tweede rij om te keren. Je zal altijd met wat langere kabels blijven zitten doordat je een oneven aantal rijen hebt, maar denk dat dit 1 van de betere oplossingen is met een minimum aan verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIgN7O7chZsPY5GS00mM8NlLiZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KS43fg20a0QSdbcEyo6TPFQD.png?f=fotoalbum_large

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben iemand aan het helpen om zonnepanelen aan te schaffen en met het oog op de toekomst wil ik kijken of het slim is om meer panelen te plaatsen om (gedeeltelijk) van het gas af te gaan in de toekomst. Ze kookt al op inductie, het gas wordt alleen gebruikt voor de cv en warm water. De keuken heeft een elektrische boiler dus warm tapwater is vooral voor de douche. Op de beneden verdieping is vooral vloerverwarming (water) op een radiator in de keuken en garage na (mocht dat van belang zijn)
Het verbruik is zo'n 1900m3 gas per jaar. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan vertalen naar aantal kWh per jaar. De huidige CV is redelijk nieuw (2 jaar oud) dus die is eigenlijk nog niet aan vervanging toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Blokker_1999 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:08:
[...]

Ik zou ze zelf nog net iets anders leggen dan heel de tweede rij om te keren. Je zal altijd met wat langere kabels blijven zitten doordat je een oneven aantal rijen hebt, maar denk dat dit 1 van de betere oplossingen is met een minimum aan verlies.

[Afbeelding]
Nee, niet doen; dit veroorzaakt een flinke inductielus. Volg het plan van @Andrehj, dan heb je geen inductielus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Markos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:11:
Het verbruik is zo'n 1900m3 gas per jaar. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan vertalen naar aantal kWh per jaar.
Grofweg maal 10, dus 19.000 kWh/jaar.

Thermisch, uiteraard; de WP die je dan hopelijk aanschaft zal géén 19.000kWh/jaar elektriciteit verbruiken.

Edit: ok, dan doe ik dan aannames dat je aan je schatting niet te kort wilt komen én dat je een vuistregel zoekt; werkelijke range zal meer tussen 8,5 en 9,5 zitten. En da's bij een goed functionerende CV-installatie (aanname 3..), anders wordt 't nog wat minder.

[ Voor 26% gewijzigd door Gwaihir op 21-03-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
x2 lijkt me een beter passend advies
1900 m3 = 3800 kWh per jaar. (mits je verwarmt met een warmtepomp)

Maar dit staat los van de hoeveelheid Wattpiek wat je installeert.
Salderen gaat eraf, dus gewoon volknallen, zodat je in de winter ook nog maximaal je eigen opwek benut.
(winter is ruk, maar voor en najaar is weer prima uiteraard)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:24
Martin7182 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Nee, niet doen; dit veroorzaakt een flinke inductielus. Volg het plan van @Andrehj, dan heb je geen inductielus.
Dit idd. Je hebt het hier letterlijk over 3 meter (2 euro) kabel wat je wilt besparen. Niet lopen kloten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Kingsolo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Beter van niet, want dan maak je juist een inductielus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
mblokland2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Helder, nog een laatste vraag, kan ik ervoor zorgen dat beide kabels welke naar de omvormer gaan boven uitkomen (nu komt er 1 onder uit waarvoor ik de benodigde kabellengte mis).?
Nee. De extra kabellengte heb je sowieso nodig om een inductielus te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mblokland2
[...]

[Afbeelding]
Even een laatste check:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gSvIUFOZOT335flyousE12wcn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuSAkyds54eNnkyzLqrSQbCO.png?f=fotoalbum_large

Alle panelen met sticker omhoog aansluiten zoals Andrehj heeft getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:44:
Met alle respect: dat is een gevaarlijk advies, moet je echt niet geven. Het staat nl. bol van de ongedeelde (en m.i. optimistische) aannames.

Mijn antwoord geeft (bij redelijke benadering) de juiste hoeveelheid benodigde warmte. (Feit, kun je narekenen.) Én geeft aan dat de vrager nader moet bekijken hoe daar elektrisch in te voorzien. (Daar zijn evt. andere topics voor.) Dat kun je echt niet (verantwoord) over slaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:17
Gwaihir schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Met alle respect: dat is een gevaarlijk advies, moet je echt niet geven. Het staat nl. bol van de ongedeelde (en m.i. optimistische) aannames.

Mijn antwoord geeft (bij redelijke benadering) de juiste hoeveelheid benodigde warmte. (Feit, kun je narekenen.) Én geeft aan dat de vrager nader moet bekijken hoe daar elektrisch in te voorzien. (Daar zijn evt. andere topics voor.) Dat kun je echt niet (verantwoord) over slaan!
@Markos wat is je doel?
CV laten hangen en financieel gas compenseren met teveel kWh opbrengst tot 0 euro op de rekening?
De Uitenhage methode: All-Electric en dan alles elektrisch compenseren? Wat ik verwacht omdat het het op dit topic vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Beetje jammer dat die 10 netzogoed een aanname is
of weetje jij wel hoe goed de ketel gebruik maakt van de condensatie, ik namelijk niet.
in de praktijk is het vaker 8,5 of zelfs minder dan ook maar iets wat in de buurt komt van de 10
en dan kom ik toch op een heel ander getal, best raar dat narekenen, maargoed 10 X 1900 is idd 19000 ;)

maargoed zoals @AUijtdehaag al zei staat dit er los van, de motivatie hoe vol het dak te leggen komt uit een hele andere hoek. nl. budget en dakoppervak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Mag ik jullie er op wijzen dat er voor warmtepompen andere topics in dit subforum zijn? Dit topic is niet de plek om het te bespreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Dankjewel allemaal voor de input, ik ben aan het kijken hoeveel panelen verstandig is en ik lees verschillende adviezen daarover. De een zegt zoveel mogelijk panelen leggen en de andere zegt zoveel panelen als dat je nu (of in de nabije toekomst) nodig hebt.
Gwaihir schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Grofweg maal 10, dus 19.000 kWh/jaar.

Thermisch, uiteraard; de WP die je dan hopelijk aanschaft zal géén 19.000kWh/jaar elektriciteit verbruiken.
Ja ik weet dat je van m3 aardgas kunt berekenen hoeveel kWh dit is (8,8 kWh per m3 aardgas als het goed is?) Maar dat is natuurlijk niet hoe dit in een huishouden werkt wanneer je van gas wilt overstappen op iets anders
AUijtdehaag schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:44:

Maar dit staat los van de hoeveelheid Wattpiek wat je installeert.
Salderen gaat eraf, dus gewoon volknallen, zodat je in de winter ook nog maximaal je eigen opwek benut.
(winter is ruk, maar voor en najaar is weer prima uiteraard)
Dat begrijp ik niet helemaal, ik begrijp dat je in de winter meer panelen nodig hebt om dezelfde hoeveelheid elektriciteit op te wekken, maar wordt het door de hoeveelheid panelen niet minder economisch logisch om dat te doen? (tenzij je er nog héél veel jaar denkt te blijven wonen)
Juist doordat salderen eraf gaat ga je in veel maanden meer opwekken dan dat je nodig hebt wat je voor een minimaal tarief gaat terug leveren.
Dapdodo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:03:
[...]
@Markos wat is je doel?
CV laten hangen en financieel gas compenseren met teveel kWh opbrengst tot 0 euro op de rekening?
De Uitenhage methode: All-Electric en dan alles elektrisch compenseren? Wat ik verwacht omdat het het op dit topic vraagt.
Nee het hoeft niet tot 0 euro op de rekening, het is meer dat ik aan het kijken ben of ik moet kijken of er meer en hoeveel meer panelen er geplaatst moeten/kunnen worden. Zo is er bijvoorbeeld een gedeelte van het platte dak waar een groot gedeelte van de dag schaduw op komt maar waar ik in de huidige "planning" geen zonnepanelen wil plaatsen. (Hier bespreek in de situatie waar het om gaat, maar dit leek mij een algemene vraag die ik hier wel kon stellen voor meer ervaringen: Advies zonnepanelen op plat dak + eventueel schuin dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Markos Ik ben 100% electric en mijn verbruik is in de wintermaanden het hoogst.
Elke directe kWh die ik zelf opwek en verbruik is dan 22 ct waard ipv dat ik 22 ct moet afrekenen.

Dat ik dan in de zomer maar 6 ct meer krijg voor wat ik teruglever is ook gewoon mooi meegenomen en is geen last....

* de gebruikte cijfers zijn hier fictief

Ga je binnen de 6 jaar verhuizen, begin er dan gewoon niet aan.
De investering haal je er niet meer mee uit en dan is het niet meer dan een dure hobby geweest.
Kans is groot dat de nieuwe bewoners niet de 6 jaar oude panelen willen overnemen omdat de techniek alweer verouderd is tegenover de dan geldende techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mblokland2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Even een laatste check:[Afbeelding]

Alle panelen met sticker omhoog aansluiten zoals Andrehj heeft getekend.
Je moet wel de kabels parallel dicht bij elkaar laten lopen, anders heb je alsnog inductie.
Maar waarom geen Z-vorm? (alle panelen van middelste rij omdraaien en de rode retourdraad langs alle panelen laten lopen van linksboven tot rechtsonder), dan bespaar je volgens mij 4 stekkers. Niet dat dat qua geld veel uitmaakt, maar misschien wel qua betrouwbaarheid. @Andrehj wat denk jij ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Martin7182 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:25:
[...]

Je moet wel de kabels parallel dicht bij elkaar laten lopen, anders heb je alsnog inductie.
Maar waarom geen Z-vorm? (alle panelen van middelste rij omdraaien en de rode retourdraad langs alle panelen laten lopen van linksboven tot rechtsonder), dan bespaar je volgens mij 4 stekkers. Niet dat dat qua geld veel uitmaakt, maar misschien wel qua betrouwbaarheid. @Andrehj wat denk jij ervan?
Dat is zeker een goed idee. En ook minder werk. Maar dan moet je met de panelen wel goed opletten dat je de middelste rij omdraait, en dat kan alleen bij panelen waar de kabels in het midden (van de lange kant) uitkomen, en dan ook lang genoeg zijn om verticaal te kunnen doorverbinden.
En @mblokland2 let idd op de het dicht bij elkaar houden van de kabels, zoals ik het getekend had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Mijn aanname daarbij was inderdaad dat het panelen betreft met kabels van +/- 1 meter lang vanuit het midden. Bij te korte kabels heb je toch nog extra tussenstukjes nodig en maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
Andrehj schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:53:
[...]

Dat is zeker een goed idee. En ook minder werk. Maar dan moet je met de panelen wel goed opletten dat je de middelste rij omdraait, en dat kan alleen bij panelen waar de kabels in het midden (van de lange kant) uitkomen, en dan ook lang genoeg zijn om verticaal te kunnen doorverbinden.
En @mblokland2 let idd op de het dicht bij elkaar houden van de kabels, zoals ik het getekend had.
Helemaal helder nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:24
Markos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:53:
Dankjewel allemaal voor de input, ik ben aan het kijken hoeveel panelen verstandig is en ik lees verschillende adviezen daarover. De een zegt zoveel mogelijk panelen leggen en de andere zegt zoveel panelen als dat je nu (of in de nabije toekomst) nodig hebt
Hoe bepaal je dan hoeveel je "nodig" hebt? Ik vind dat nogal een vage definitie.

Je ziet nog steeds vaak dat mensen proberen ongeveer hun jaarverbruik te vereffenen, omdat dat belasting technisch (dankzij de salderingsregeling) een gunstig rendement geeft.

Maar met de prijzen van tegenwoordig maak je ook genoeg rendement zonder te salderen. En gezien een grotere installatie inherent goedkoper is, haal je uit een grotere installatie op de lange termijn altijd het meeste rendement. Komt nog eens bij dat de salderingsregeling toch wel eindig zal zijn, dus een hele relevante grootheid is dat jaarverbruik niet meer.

Wat zou je zelf beschouwen als "nodig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dat is per situatie verschillend lijkt me. Als je zelf handig bent en het dak op kan, dan betaal je niet de hoofdprijs bij storingen. Het hangt er ook vanaf hoe lang je nog denkt te wonen in je huis. Als de volgende bewoners niets geven om zonnepanelen, komt het de prijs van je huis niet ten goede. Ik moet zelf nog laten leggen, maar ik ga bewust de installatie compact en simpel houden. Als ik het hele dak zou vol leggen, dan verdubbeld de terugverdientijd (schaduw!), terwijl de kans op storingen op het dak duidelijk hoger wordt. Bovendien kun je ook energie besparen i.p.v. kosten compenseren met. panelen.
Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw