Gewoon een eigen automaat. het is niet alleen makkelijker in gebruik (werk schakelaar) het is ook overzichtelijkerFairy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:56:
Ik ga dit jaar op mijn schuur extra zonnepanelen leggen, enkelfase.
Ik ga een 3 fase aansluiting in de schuur aanleggen op een onderverdeler met hoofdschakelaar.
Vanuit de meterkast vertrekt en 3 fase vanuit 3 B16 automaten naar de schuur. Dus elke fase is op B16 gezekerd. Bekabeling naar de schuur is 5x 6mm² (lekker dik en dat heb ik nog liggen).
Dan is het in de schuur toch niet nodig om na de hoofdschakelaar nogmaals met B16 af te zekeren?
De inverter krijgt een eigen fase waarop hij gaat invoeden. De verlichting gaat ook over een eigen fase, dus er is geen sprake van verbruikers en opwekkers op 1 fase. In feite ga ik maar 2 fasen werkelijk gebruiken.
Ik ben er vrij zeker van dat het niet nodig is, maar vraag het toch voor de zekerheid.
Mijn PV onderverdeler voor mijn hoofd PV installatie heb ik wel dubbel met B16 gezekerd (dus met 6 B16 automaten), maar volgens mij is het eigenlijk dubbelop...
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat je er een 3 geleider afgeleide van een 5 geleider groep van maakt. dat is een rand geval met wat mag/ wenselijk is.
Ook de aardlek heeft in zoon geval (na de splitsing) aandacht nodig en de aardlek in de hoofdverdeler zou dan eigenlijk een selectief model moeten zijn.