Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.354 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Martin7182 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:54:
Dat is per situatie verschillend lijkt me. Als je zelf handig bent en het dak op kan, dan betaal je niet de hoofdprijs bij storingen. Het hangt er ook vanaf hoe lang je nog denkt te wonen in je huis. Als de volgende bewoners niets geven om zonnepanelen, komt het de prijs van je huis niet ten goede. Ik moet zelf nog laten leggen, maar ik ga bewust de installatie compact en simpel houden. Als ik het hele dak zou vol leggen, dan verdubbeld de terugverdientijd (schaduw!), terwijl de kans op storingen op het dak duidelijk hoger wordt. Bovendien kun je ook energie besparen i.p.v. kosten compenseren met. panelen.
Het dak vol moet je niet te letterlijk zien, het is zoveel mogelijk panelen op een dakvlak leggen binnen een bepaald budget. dure panelen door een beperkte opbrengst of duurdere oplossingen (micro's oid) heb je weinig aan als het gaat om overschot dan wordt het terug verdienen wellicht wat langdurig

praktijk voorbeeld: Is je jaargebruik af te dekken met 8 panelen , maar passen er zonder problemen 12, leg gewoon die 12 neer. nagenoeg niet duurder voor montage, meterkast en omvormer dat heeft doorgaans dan ook nagenoeg geen effect op de tvt, voor een "paar" honder euro heb je dan zomaar 1200kWh extra per jaar
Daarnaast higher lows (hoger eigen verbruik zonder er iets voor te hoeven doen)

wil je graag heel duur SE met LG panelen wordt het allemaal wat lastiger om een fatsoenlijke kosten per kWh te krijgen op basis van afschrijving en kosten. ;)

3 jaar geleden had je met oog op het na salderen 2 keuzes of meer dan jaarverbruik of minder beide opties waren legitiem, echter is inmiddels de verhouding van de kosten van een wp binnen een instalatie wat veranderd. daardoor is de optie minder dan het jaar verbruik eigenlijk nooit meer de beste optie als er makkelijk dak voor handen is om een grotere instalatie neer te leggen.

Wat beterft verkopen van het huis en mensen die liever geen panelen hebben en daardoor wellicht een huis niet zouden kopen die kopen een huis met 8 panelen netzogoed niet. mensen die wel panelen willen vinden het raar dat het dak maar half vol ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@Martin7182 als je het heel idealistisch voor de energie doet en niet voor het geld, dan geldt toch alleen maar nog meer dat je het beste je hele dal vol kunt leggen? Meer groene stroom is meer beter, ongeacht wie het gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 22:10
Graag wil ik de energiestromen in huis beter kunnen meten. Mijn idee is om dit te doen door het bij plaatsen van een SMA energie meter welke ik i.c.m. mijn Sunny Tripower 8.0 uit kan lezen in Sunnyportal. Op deze manier kan ik het mooi binnen één platform houden.

Wat ik bij SMA echter niet geheel duidelijk kan vinden is of hiervoor een SMA Energy meter 20 al voldoende is of dat ik dan gelijk de veel duurdere SMA Home Manager 2.0 moet gaan gebruiken (vindt deze laatste met zijn 6 a 700 euro wel zeer prijzig)? In principe wil ik alleen maar een compleet beeld krijgen van de energiestromen, ik hoef niet dynamisch apparatuur en/of laadpalen te kunnen schakelen.

Zijn er misschien mensen die ervaringen hebben met deze manier van meten en loggen? Zijn er pros en cons voor deze oplossing? Één nadeel is natuurlijk wel dat je afhankelijk bent van de Sunnyportal, wanneer SMA hier de stekker uittrekt of abonnementskosten voor gaat vragen, dan ben je het haasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:33
@jaco218
Ik gebruik een Iungo. https://www.iungo.nl/nl/
Is wel een eien platform, maar je kunt er zoveel energiemeters aan hangen als je wilt als je modbus gebruikt.
Daarnaast werkt het met Fibaro tussenstekker meters (ook tijdprogramma's voor in/uit schakelen), je P1 nuts meter, water en gasmeters en afname E-auto's.
Alles wordt netjes opgeslagen (lokaal) en kan worden weergegeven op lokale wifi of via een server extren. Je kunt dan alles in grafieken op je PC of telefoon zien.
Ik geloof ook dat er een koppeling met DemoticZ mogelijk is, maar dat gebruik ik niet.

Sunnyportal is veel te beperkt om in te investeren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jaco218 Als het alleen maar is om globaal een indruk te krijgen wat je verbruik is, dan kan je beter een homewizzard p1 meter nemen, mits je een slimme meter hebt.
Die heeft ook een api. (zelf uit te lezen)

De SMA kan je ook zelf uitlezen, mocht je dat willen. (Nuc, Odroid, Nas, pi - home assistant/node-red/influxdb/grafana)
Combineren van de data kan dan ook (als je handig bent).

Dan hou je nog steeds (veel) geld over ten opzichte van 1 SMA kWh meter.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2021 09:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:16:
Het dak vol moet je niet te letterlijk zien, het is zoveel mogelijk panelen op een dakvlak leggen binnen een bepaald budget. [..]

Is je jaargebruik af te dekken met 8 panelen , maar passen er zonder problemen 12, leg gewoon die 12 neer. nagenoeg niet duurder voor montage, meterkast en omvormer dat heeft doorgaans dan ook nagenoeg geen effect op de tvt, voor een "paar" honder euro heb je dan zomaar 1200kWh extra per jaar

wil je graag heel duur SE met LG panelen wordt het allemaal wat lastiger om een fatsoenlijke kosten per kWh te krijgen op basis van afschrijving en kosten. ;)
Toch wel richting letterlijk dus: de ruimte op je dak is best bepalend voor wat je legt. Je kunt immers je dak vol leggen, minder hoeft niet. Dus kun je gaan voor a) een lage prijs per kWp en vervolgens b) extra veel opbrengst. Maar meer dan je dak vol kan ook niet. Dus hier toch die SE met LG, want onvoldoende ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Ik denk dat de orientatie van je dak ook een belangrijke factor is voor je tactiek. Oost-West geeft een andere aanpak dan Zuid.
Zelf heb ik optimaal Zuid omdat ik mijn panelen zo snel mogelijk terug verdient wil hebben door te salderen. Het verbaast mij hoe weinig je maar verbruikt tijden het leveren van de PV panelen.
Ik wek 11.000 KWh per jaar op, gebruik direct 2.500 kWh tijdens opwek, saldeer 5.000 kWh en lever 3.500 kWh extra terug (à 10 ct/KWh) in het net. Ik stook op gas.
Zou ik naar electric gaan dan wordt het verbruik tijdens opwek wat hoger, maar wordt je veel afhankelijker van salderen, want `s winters leveren je panelen niet veel op terwijl daar 80% van je verbruik zit.
Als salderen eraf gaat krijgen de all-electric woningen dus te maken met een enorme energie kosten stijging omdat iedere kWh je dan 15 ct gaat kosten. Dit is nauwelijks te compenseren door extra panelen want deze kosten aan installatie veel geld en leveren in de winter (tijdens je piekverbruik) nauwelijks iets extra op.

Je zult dus heel anders met de investering in PV moeten omgaan als nu het geval is. Je moet gaan kijken naar de verhouding investering/opbrengst. Hoe kan ik ze zo snel mogelijk terug verdienen? En net voldoende plaatsen om de verbruik te compenseren.

Aan de gebruikerszijde moet ook wat gebeuren. De warmte opwekker moeten met een zo laag mogelijk vermogen de energievraag moeten bijhouden zodat je onder je opgewekte vermogen blijft. Pieken moeten vermeden worden (dus geen L-L warmtepompen en doorstroom apparaten) want iedere piek boven je opgewekte vermogen moet je aftikken tegen inkoop prijs.
Een andere tactiek is de panelen ZO-ZW opstellen onder 50 graden en dan je overproductie bufferen in grote watersystemen zodat je dit `s avonds kan aanspreken. Dit in combinatie met zonneboilers.

Ikzelf heb gekozen voor een zo kort mogelijke terugverdientijd door maximaal gebruik te maken van de salderingsregeling. Als de panelen terugverdient zijn is alles wat ze doen meegenomen als compensatie van de energie kosten.
Na de afschaf van de salderingsregeling en grillen van de overheid ga ik wel naar mijn warmteopwekking kijken. Tot dan is iedere keuze een gok die veel geld kan kosten.
Kijk naar Belgie waar vele nu het schip in gaan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pietje555 Je kan nu alvast beginnen met warm water maken.
Ik douche iedere dag gratis op de overtollige zon energie zonder een lekkende collector op het dak.
Gaat weer iets offtopic. Sorry.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 13:25
jaco218 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:14:
Graag wil ik de energiestromen in huis beter kunnen meten. Mijn idee is om dit te doen door het bij plaatsen van een SMA energie meter welke ik i.c.m. mijn Sunny Tripower 8.0 uit kan lezen in Sunnyportal. Op deze manier kan ik het mooi binnen één platform houden.

Wat ik bij SMA echter niet geheel duidelijk kan vinden is of hiervoor een SMA Energy meter 20 al voldoende is of dat ik dan gelijk de veel duurdere SMA Home Manager 2.0 moet gaan gebruiken (vindt deze laatste met zijn 6 a 700 euro wel zeer prijzig)? In principe wil ik alleen maar een compleet beeld krijgen van de energiestromen, ik hoef niet dynamisch apparatuur en/of laadpalen te kunnen schakelen.

Zijn er misschien mensen die ervaringen hebben met deze manier van meten en loggen? Zijn er pros en cons voor deze oplossing? Één nadeel is natuurlijk wel dat je afhankelijk bent van de Sunnyportal, wanneer SMA hier de stekker uittrekt of abonnementskosten voor gaat vragen, dan ben je het haasje.
Zelf heb ik dit opgeslost door mijn slimme meter uit te lezen via P1 poort, en mijn SMA via de modbus interface. Dit wordt gelogd naar een influxdb database, vanwaaruit ik in grafana de meest uitgebreide grafiekjes kan maken.

Hier zou je ok nog losse meters die bijvoorbeeld via REST uit te lezen zijn aan kunnen koppellen. Zolang je de data maar in de database kunt krijgen.

Dit vereist wel enige mate van uitzoek/configureer werk.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

AUijtdehaag schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:25:
@Pietje555 Je kan nu alvast beginnen met warm water maken.
Ik douche iedere dag gratis op de overtollige zon energie zonder een lekkende collector op het dak.
Gaat weer iets offtopic. Sorry.
Maar z'n punt is ook dat het nu nog (financieel) zinloos is vanwege de saldering. Tenzij hij met z'n overschot op gaskosten kan besparen (weet niet hoe dat uitkomt met COP=1 vs m3 gas).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Termy Vind het wel grappig.
Bij zonnecollectoren hoor je niemand over de vergelijking m3 gas.
Zet je de zonnestroom om naar warm water is het ineens wel een probleem en noemt men het cop=1.
Het is eigenlijk hetzelfde wat je doet. Zonne energie omzetten in warm water.
En dan ook nog eens "overtollige" zonne energie waar je verbruik al af is.
//einde offtopic

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Termy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Maar z'n punt is ook dat het nu nog (financieel) zinloos is vanwege de saldering. Tenzij hij met z'n overschot op gaskosten kan besparen (weet niet hoe dat uitkomt met COP=1 vs m3 gas).
cop 1 => 11cent * 8,5 = 93 cent
m3 gas kost iets van 70 cent

Maargoed de kennis is mij meer waard, dus ookal is het financieel zinloos.kan ik veel betere keuzes maken voor vervolgstappen. :) dus ik ben lekker cop1 aan het rommelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 15:25
Even een vraag over het aansluiten van zonnepanelen in de meterkast. Ik wil namelijk het volgende bestellen en zelf plaatsen op plat dak:
54 Muenchen Energie 450 W Mono half cells Black frame, MSMD450AS-72
Deze komen in oost west opstelling op 10 graden.
En als omvormer GoodWe GW17K G2, 3 fasen.
Nu kan dit net mijn 3x25A aansluiting. Maar zit ik dan met de selectiviteit van de aansluiting. Dat wil ik dan oplossen met de GoodWe Energiemeter GM3000. Zodat er nooit meer dan bijvoorbeeld 3x20A terug geleverd kan worden. De omvormer zelf komt dan achter een 3x25A 300mA aardlekautomaat.
Kan dit op deze manier?

Verder nog een vraag over het aansluiten van de panelen op de omvormer. Sunnydesign geeft als advies om per mpp 3 strings van 9 panelen te maken. Terwijl de leverancier als advies heeft om per mpp 2x14 en 2x13 panelen te zetten. Wat zou hier de beste keuze zijn?
En moeten die strings dan parallel aangesloten worden met bv een MC4 t-connector? Of hoe kan dat het beste gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Johnnygo
Heb je wel datasheets bekeken van de goodwe?
Die kan 22 amp aan per mppt ingang, dus drie stringen parallel kan niet.
De SMA kan 33 amp aan, dus daar kan het wel.
Maar 2x 14 en 2x 13 is dan geen probleem op de goodwe (en zelfs beter rendement qua Vmpp als je geen schaduw hebt)
Worden dan wel 14 oost/west en 13 oost/west per mppt ingang neem ik aan?

Een SMA kan je software matig begrenzen op capaciteit in de omvormer.
Waarom geen SMA? Dan kan je oost en west apart aansluiten en uitlezen/vergelijken met elkaar.
Die heeft 3x sunclix aansluitingen per mppt ingang.

Edit: is er geen andere opzet mogelijk met wat kleinere panelen?
16 per mppt ingang x2, dus 64 kleinere panelen bijvoorbeeld?

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2021 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42
Modbreak:Gezien de stormloop aan offerte-bespreek topics hebben we als moderators besloten om een sticky topic aan te maken, die bovenaan in DED staat: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Hierin staan tips/aandachtpunten om op te letten als men een topic opent om hun situatie te bespreken. Tips/opmerkingen mogen via een DM naar mij.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

AUijtdehaag schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:38:
@Termy Vind het wel grappig.
Bij zonnecollectoren hoor je niemand over de vergelijking m3 gas.
Zet je de zonnestroom om naar warm water is het ineens wel een probleem en noemt men het cop=1.
Het is eigenlijk hetzelfde wat je doet. Zonne energie omzetten in warm water.
En dan ook nog eens "overtollige" zonne energie waar je verbruik al af is.
//einde offtopic
Ik sneak hem er toch nog even in (het is tenslotte een elektriciteit-met-PV-vs-vergelijking O-)):
Zonnecollectoren gebruiken een groter deel van het zonnespectrum dan zonnepanelen dus die zijn sowieso efficiënter. Ik weet niet welke 'kleur' ze hebben, maar er zal weinig niet geabsorbeerd worden en dat geldt voor zonnepanelen zeker niet.
Maar als je 'zelfs' bij COP=1 geld bespaart dan is het ongeacht saldering nutig als je overschot hebt, ja. En minder gasverbruik, dat is natuurlijk ook al nuttig op zich.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:52
twain4me schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Het dak vol moet je niet te letterlijk zien, het is zoveel mogelijk panelen op een dakvlak leggen binnen een bepaald budget. dure panelen door een beperkte opbrengst of duurdere oplossingen (micro's oid) heb je weinig aan als het gaat om overschot dan wordt het terug verdienen wellicht wat langdurig

praktijk voorbeeld: Is je jaargebruik af te dekken met 8 panelen , maar passen er zonder problemen 12, leg gewoon die 12 neer. nagenoeg niet duurder voor montage, meterkast en omvormer dat heeft doorgaans dan ook nagenoeg geen effect op de tvt, voor een "paar" honder euro heb je dan zomaar 1200kWh extra per jaar

3 jaar geleden had je met oog op het na salderen 2 keuzes of meer dan jaarverbruik of minder beide opties waren legitiem, echter is inmiddels de verhouding van de kosten van een wp binnen een instalatie wat veranderd. daardoor is de optie minder dan het jaar verbruik eigenlijk nooit meer de beste optie als er makkelijk dak voor handen is om een grotere instalatie neer te leggen.

Wat beterft verkopen van het huis en mensen die liever geen panelen hebben en daardoor wellicht een huis niet zouden kopen die kopen een huis met 8 panelen netzogoed niet. mensen die wel panelen willen vinden het raar dat het dak maar half vol ligt ;)
Ik blijf erbij dat het afhangt van de situatie. Ik kan met 6 panelen met gemak mijn jaarverbruik opwekken. Die panelen kunnen op 1 rail naast elkaar gelegd worden, zonder schaduw. In principe kunnen er max. 6 panelen extra gelegd worden, maar alleen met optimisers/micro-omvormers. Dat wordt dan een hele lange terugverdientijd met veel grotere kans op storing die ik niet zelf zou kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Martin7182 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Ik blijf erbij dat het afhangt van de situatie. Ik kan met 6 panelen met gemak mijn jaarverbruik opwekken. Die panelen kunnen op 1 rail naast elkaar gelegd worden, zonder schaduw. In principe kunnen er max. 6 panelen extra gelegd worden, maar alleen met optimisers/micro-omvormers. Dat wordt dan een hele lange terugverdientijd met veel grotere kans op storing die ik niet zelf zou kunnen oplossen.
dat is exact wat ik zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Martin7182 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Hebben die 6 andere panelen dan zachte schaduw of waarom moet dat meteen met optimizers of micro's? Als het slechts een pijpje of een dakkapel is of zo dan is het ruim overdreven om te stellen dat je TVT omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
12 panelen gooi je toch sowieso meestal op 2 strings? Zelfs als ze zachte schaduw hebben hoef je daarvoor dus niet een radicaal andere installatie te nemen. Ja ze zullen ietsje minder goed renderen dan die eerste 6, maar gezien de geringe extra kosten waarschijnlijk nog steeds meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Laatst online: 24-09 15:25
AUijtdehaag schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:26:
@Johnnygo
Heb je wel datasheets bekeken van de goodwe?
Die kan 22 amp aan per mppt ingang, dus drie stringen parallel kan niet.
De SMA kan 33 amp aan, dus daar kan het wel.
Maar 2x 14 en 2x 13 is dan geen probleem op de goodwe (en zelfs beter rendement qua Vmpp als je geen schaduw hebt)
Worden dan wel 14 oost/west en 13 oost/west per mppt ingang neem ik aan?

Een SMA kan je software matig begrenzen op capaciteit in de omvormer.
Waarom geen SMA? Dan kan je oost en west apart aansluiten en uitlezen/vergelijken met elkaar.
Die heeft 3x sunclix aansluitingen per mppt ingang.

Edit: is er geen andere opzet mogelijk met wat kleinere panelen?
16 per mppt ingang x2, dus 64 kleinere panelen bijvoorbeeld?
Ok, dus eigenlijk zou dit een betere optie zijn (en dan eventueel met de STP15000TL-30, maar dat kan ik niet ingeven bij sunnydesign)? Dan kan ik de omvormer begrenzen zonder meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyHOCB8IBahiR9lLxAlAxGOlogA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DzF2zb5amgbj6pVU4chhqyjc.png?f=fotoalbum_large
Meer maar kleinere panelen maakt het weer een stuk duurder vanwege het extra benodigde montagemateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Johnnygo Lukt mij ook niet om er een 15000 TL-30 aan te knopen.
Vreemd.
Ik kan zo 1-2-3 niet een reden verzinnen @busscherski ?
Maar misschien is die toch wat aan de krappe kant

Dan maar een 20000 TL-30

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb recent een paar offertes opgevraagd, waaronder 1 via een gezamenlijke inkoopactie van Vereniging Eigen Huis. Het aanbod is inmiddels volgens eigen zeggen 3228 geaccepteerd.

Ik heb hier een lopend topic voor gemaakt (en hier een update geplaatst):

GustavSan in "Advies zonnepanelen"

Prijstechnisch lijkt het interessant. Ik kan alleen niet goed beoordelen of de meerprijs van de hogere rendement panelen de moeite waard zijn. Je zou zeggen van wel gezien we meer gebruiken dan die 15 panelen opleveren?

Input is welkom :)

[ Voor 69% gewijzigd door GustavSan op 22-03-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

GustavSan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:40:
Ik heb recent een paar offertes opgevraagd, waaronder 1 via een gezamenlijke inkoopactie van Vereniging Eigen Huis. Het aanbod is inmiddels volgens eigen zeggen 3228 geaccepteerd.

...

Hoe denken jullie hierover? Gewoon prima deal, of kleven er haken en ogen aan de route VEH -> Greenchoice?
Om te bepalen of dat een goed aanbod is hebben we uiteraard meer info nodig dan dit, en dan moet je ook een eigen topic aanmaken (zie topic warning). Ik vind het sowieso al wel opmerkelijk dat ze een micro willen inzetten omdat er wat schaduw valt op een klein deel. De prijs klinkt niet afgrijselijk, dus dat is iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

GustavSan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:40:

Ik heb hier een lopend topic voor gemaakt (en hier een update geplaatst):

GustavSan in "Advies zonnepanelen"

Prijstechnisch lijkt het interessant. Ik kan alleen niet goed beoordelen of de meerprijs van de hogere rendement panelen de moeite waard zijn. Je zou zeggen van wel gezien we meer gebruiken dan die 15 panelen opleveren?

Input is welkom :)
Wat ik heb begrepen is dat je bij string met een SMA omvormer ook gebruik kunt maken van shade-fix zoals AUijtdehaag hier beschrijft: AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Wellicht hebben andere merken iets vergelijkbaars, ik ben zelf ook nog het een en ander aan het uitzoeken

Edit: je hebt je post aangepast, het ging over het stukje met schaduw en dat je dan een micro-omvormer nodig hebt

[ Voor 5% gewijzigd door Markos op 22-03-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:47
@Johnnygo @AUijtdehaag
Als je 1 grote Chinese omvormer wilt zie ik de volgende opties:
1) Polystring aansluiting, dat betekent 14 oost en 14 west op input 1 en 13 oost en 13 west op input 2. (dit verliest op jaarbasis nog geen 0.2% efficientie)
2) een west string van 13 en nog een west string van 14 parallel op 1 input, en oost hetzelfde op de andere input (ik weet niet hoe inefficient dit precies is)

Of 2 kleinere omvormers (en als bonus krijg je er selectiviteit bij):
3) Bijvoorbeeld 2 10 kW omvormers, de ene omvormer 14 oost + 13 west en de andere 13 oost + 14 west. Dit kan uiteraard ook met 10 kW + 8 kW

Optie 3 kost niet veel minder dan een 20 kW SMA.
Ik denk dat ik voor optie 1 zou gaan. Polystring mag dan een beetje verlies hebben, je werkt wel met een gunstiger DC voltage waardoor dat weer gecompenseerd wordt.
De polystring oplossing doet ongeveer 178 kWh per jaar meer dan 3 strings parallel per input, is toch bijna een half paneel.

Ik ken overigens iemand die een 25 kW omvormer met meer dan 30 kWp richting zuid heeft aangesloten op een 3 x 25A aansluiting, met nauwelijks verbruik in het weekend. Dat kan kennelijk. Een 20 kW omvormer hoef je echt niet te begrenzen (het mag wel, kost weinig opbrengst)

Screenshot van 3x9 + 3x9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYKHJTHwp_7NpZdsh26y-wZ-z24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xba29BYhe0vXX3Nj2pGKQOt6.png?f=fotoalbum_large

Screenshot van polystring aansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4srvvMLFw4raxHlJiPrcV0xYgew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQDX2iUCNWYHMZQsFrCd6jc4.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Termy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:58:
[...]

Hebben die 6 andere panelen dan zachte schaduw of waarom moet dat meteen met optimizers of micro's? Als het slechts een pijpje of een dakkapel is of zo dan is het ruim overdreven om te stellen dat je TVT omhoog schiet.
Harde schaduw afwisselend van twee kanten en best wel een groot deel van de dag. Plus allemaal losse frames en verbindingen als ik het vol zou leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hoe zit dat eigenlijk bij SMA met shade-fix of andere merken met een equivalent. Niet elk paneel in een string is individueel aangesloten op de omvormer toch? In dit filmpje, YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven , laten ze wel zien "hoe het werkt" maar hoe werkt het echt? Hoe kan de omvormer aan het paneel vertellen welk gedeelte van het paneel gebruikt moet worden?

En stel je hebt 8 panelen in een string aangesloten en 7 panelen zitten volledig in de schaduw en 1 volledig in de zon. Dan lijkt mij dat 7 schaduwpanelen samen meer opbrengen dan 1 paneel zonder schaduw alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Markos schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:31:
Hoe zit dat eigenlijk bij SMA met shade-fix of andere merken met een equivalent. Niet elk paneel in een string is individueel aangesloten op de omvormer toch? In dit filmpje, YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven , laten ze wel zien "hoe het werkt" maar hoe werkt het echt? Hoe kan de omvormer aan het paneel vertellen welk gedeelte van het paneel gebruikt moet worden?

En stel je hebt 8 panelen in een string aangesloten en 7 panelen zitten volledig in de schaduw en 1 volledig in de zon. Dan lijkt mij dat 7 schaduwpanelen samen meer opbrengen dan 1 paneel zonder schaduw alleen?
Google op 'diodes zonnepanelen'.

Bij een enkelfase string omvormer kunnen de diodes delen van de panelen afsluiten tot er ongeveer 4 panelen over zijn, anders wordt het string voltage te laag. (+/- 7 panelen bij 3 fase)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

busscherski schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 00:07:
[...]

Google op 'diodes zonnepanelen'.
Dat van bypass diodes had ik inderdaad al gelezen, maar hoe communiceert de omvormer met deze panelen? Want die shade-fix kan aan- en uitgezet worden. Betekent shade-fix uit dat die bypass niet gebruikt wordt? Of wordt de bypass door de zonnepanelen zelf geregeld?
Bij een enkelfase string omvormer kunnen de diodes delen van de panelen afsluiten tot er ongeveer 4 panelen over zijn, anders wordt het string voltage te laag. (+/- 7 panelen bij 3 fase)
En bij een enkelfase string, in het voorbeeld dat 4 panelen over zijn. Moeten dit dan 4 "complete" panelen zijn? Of zou dit bijvoorbeeld ook 2 "complete" en 4 "halve" kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Markos schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 00:38:
[...]
Dat van bypass diodes had ik inderdaad al gelezen, maar hoe communiceert de omvormer met deze panelen? Want die shade-fix kan aan- en uitgezet worden. Betekent shade-fix uit dat die bypass niet gebruikt wordt? Of wordt de bypass door de zonnepanelen zelf geregeld?
By-pass diodes will not be of use unless panels are connected in series to produce a higher voltage. They are most likely to be of benefit where an MPPT Controller or String Inverter involves panels connected in series to produce voltages well above that items minimum input voltage.
Some solar panels are constructed with the cells divided into groups, each group having a built-in by-pass diode.
Shading of part of a panel may be cuased by a tree branch, debris, or snow.
bron: https://www.solar-facts.com/panels/panel-diodes.php

De MPPT stuurt de stroom aan waardoor het voltage ook gestuurd wordt en de diodes reageren daar op.
Er wordt dus niet direct gecommuniceerd.
De MPPT zal varieeren met de spanning en stroom tot de hoogste waarde is gevonden.
Als de spanning van het schaduw paneel onder een drempelwaarde zit zal die dus niet meer meedoen en zal er minder weerstand zijn in de string en dus minder verlies.

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 25-03-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Feitelijk past de MPPT zijn belasting op de panelen (impedantie) aan waardoor de spanning varieert. Je kunt het vergelijken met een bergwandeling in de mist waarbij je op zoek bent naar het hoogste punt; soms moet je even een dal door om hoger uit te komen, terwijl je geen overzicht over het gebied hebt. Het voordeel is wel dat je heel snel kunt "wandelen" :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik weet niet of mijn vraag nog ontopic is of offtopic en of mijn kennis niet voldoende is om het te begrijpen. Maar ik begrijp nog steeds niet echt hoe de omvormer de bypass kan triggeren of niet. Want als de MPPT de spanning aanpast dan geldt dat toch alleen voor het eerste paneel? Want de panelen erna hebben een opsomming van alle spanningen. Moet je de panelen met schaduw dan ook tactisch aansluiten in de string om het "schaduwbeleid" zo efficiënt mogelijk te maken?
En het variëren van de spanning, betekent dit ook dat de omvormer kijkt bij welke "instelling" de panelen het meest opleveren? Dus stel, 6 van de 8 panelen hebben schaduw. Kijkt hij dan "dom" naar de panelen met het hoogste voltage? Of kijkt hij "slim" naar wat meer oplevert. Dus 2 panelen zonder restricties of 8 panelen met restricties -> de optie met het meeste vermogen wordt gebruikt.

Ik weet niet of ik met mijn vraag te ver in de techniek probeer te gaan, maar als tweaker vind ik dit natuurlijk interessant om te weten. Maar ook omdat ik een onderbouwde afweging wil maken tussen string met shadefix of micro-omvormer/optimizers. Ik wil niet zomaar voor string kiezen omdat het waarschijnlijk wel goed komt of voor micro-omvormer/optimizers kiezen omdat dat een veilige keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Markos schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:07:
Ik weet niet of mijn vraag nog ontopic is of offtopic en of mijn kennis niet voldoende is om het te begrijpen. Maar ik begrijp nog steeds niet echt hoe de omvormer de bypass kan triggeren of niet. Want als de MPPT de spanning aanpast dan geldt dat toch alleen voor het eerste paneel? Want de panelen erna hebben een opsomming van alle spanningen. Moet je de panelen met schaduw dan ook tactisch aansluiten in de string om het "schaduwbeleid" zo efficiënt mogelijk te maken?
En het variëren van de spanning, betekent dit ook dat de omvormer kijkt bij welke "instelling" de panelen het meest opleveren? Dus stel, 6 van de 8 panelen hebben schaduw. Kijkt hij dan "dom" naar de panelen met het hoogste voltage? Of kijkt hij "slim" naar wat meer oplevert. Dus 2 panelen zonder restricties of 8 panelen met restricties -> de optie met het meeste vermogen wordt gebruikt.

Ik weet niet of ik met mijn vraag te ver in de techniek probeer te gaan, maar als tweaker vind ik dit natuurlijk interessant om te weten. Maar ook omdat ik een onderbouwde afweging wil maken tussen string met shadefix of micro-omvormer/optimizers. Ik wil niet zomaar voor string kiezen omdat het waarschijnlijk wel goed komt of voor micro-omvormer/optimizers kiezen omdat dat een veilige keuze is.
De mppt doet dat, die wil de maximale opbrengst, hoe exact zitten uiteraard per merk verschillen in maar de basis is gelijk

https://zonnepaneelkiezen.nl/mppt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Markos schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:07:

Voor zover ik het begrijp speelt de omvormer via de MPPT met de spanning en stroomsterkte en zoekt het maximale punt op. Dit onafhankelijk van elk afzonderlijk paneel. De omvormer ziet alleen de som van alle panelen.

Per paneel ziet dit paneel een stroomsterkte en een spanning binnenkomen. Afhankelijk van de instraling en eigen productie kiest dan dit paneel ervoor voor "ik doe mee" of "ik doe niet mee" en zet de bypass diodes in. Of een gedeelte van het paneel heeft maar schaduw en 2/3 van het paneel doet wel mee, en de rest gaat via bypassdiodes.

Dus de omvormer probeerd via de MPPT dat bij een bepaalde spanning / stroomsterkte er een bepaald vermogen uit komt en er dan bv 7 panelen actief zijn. Maar bij een iets lagere spanning doen opeens 10 panelen "ik doe mee" en komt er netto meer vermogen uit. Deze wordt het!

Correct me if I am wrong, maar volgensmij is dit zo ongeveer hoe het "teamwerk" van de omvormer en panelen in elkaar zit via MPPT tracking.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 20:11
Dit artikel legt het wel aardig uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:08
Nou, vandaag is bij mij eindelijk alles goed aangelegd en aangesloten.
Ik heb alles via solarbouwmarkt gedaan dus veel zelf gerekend etc.
Toen de elektricien weg ging zagen we samen dat er 200W werd opgewekt, het was 11:30.
Ik heb 13 panelen van 395Wp. Ik had het gevoel dat het niet klopte.
Dus ik door het menu van de GoodWe heen navigeren.
Zie ik dat Power Limiting aan staat op 2% 8)7
Uitgezet en meteen zat ik op meer dan 3kW.

Iemand anders ook meegemaakt dat Power Limiting gewoon aanstond bij hun nieuwe omvormer?
Zou niet weten waarom je dat aan zou zetten.. behalve als je zou moeten betalen voor terugleveren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42
@Kodess Is het wel een nieuwe omvormer? Heb je hem zelf besteld of heeft de elektricien hem meegenomen? Niet dat je een tweedehandsje hebt ofzo. Hoeveel kWh staat er op de totaalteller?

Wellicht even kijken of je hem kunt resetten naar factory defaults?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
ThinkPadd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:17:
@Kodess Is het wel een nieuwe omvormer? Heb je hem zelf besteld of heeft de elektricien hem meegenomen? Niet dat je een tweedehandsje hebt ofzo. Hoeveel kWh staat er op de totaalteller?

Wellicht even kijken of je hem kunt resetten naar factory defaults?
Ik heb hem besteld en hij is toen meegenomen door de elektricien.
De teller staat(stond) op 0 kWh toen we hem samen aansloten.
Alle onderdelen die bij de omvormer zaten zaten ook nog netjes in hun plastic zakjes.

Ik ga er dus van uit dat ie wel nieuw was.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:19
En is 'ie ook voor het Nederlandse elektriciteitsnetwerk geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
WackoH schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:30:
En is 'ie ook voor het Nederlandse elektriciteitsnetwerk geconfigureerd?
Jazeker, ik was erbij toen die voor het eerst aanging en toen moesten we Nederland kiezen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ik wist niet dat anderen er ook naar keken (totdat ik laatst zag dat ik al een paar maanden een PB had), maar mijn poging tot verzamelen van paneelprijzen doet het weer:
https://vpn.vanhaarst.net/~jvhaarst/?C=M;O=D
(garantie tot de deur, voor mijzelf is het inmiddels niet meer zo interessant, ons dak ligt vol)

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
@jvhaarst Dank! Ik heb er destijds veel aan gehad toen ik me aan het oriënteren was en heb door jouw vergelijk een hoop inzicht gekregen in paneelprijzen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 20:03
Vandaag installatie dag. Panelen nu op de berging achter de woonboerderij. Wat even schakelen voor ze, geen ruimte hoeven te zoeken maar 'doe daar maar ergens' :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQc6aigaqTxlKWBEgEhk13Z-jIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQOrum7WTkKIXLljBhZiqLlE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

the noise schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:03:
Vandaag installatie dag. Panelen nu op de berging achter de woonboerderij. Wat even schakelen voor ze, geen ruimte hoeven te zoeken maar 'doe daar maar ergens' :)

[Afbeelding]
Wel altijd liefst zo hoog mogelijk denk ik hoor. Daar zit echt een paar procent verschil in opbrengst. Ik kan het hier zien aan 2 identieke strings boven elkaar op een schaduwvrije wolkenloze dag. De bovenste zit altijd net iets hoger dan de onderste want die vangt toch altijd een tikje meer licht.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Gerco-M schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Wel altijd liefst zo hoog mogelijk denk ik hoor. Daar zit echt een paar procent verschil in opbrengst. Ik kan het hier zien aan 2 identieke strings boven elkaar op een schaduwvrije wolkenloze dag. De bovenste zit altijd net iets hoger dan de onderste want die vangt toch altijd een tikje meer licht.
Het dak lag snel dicht.
Aansluiten op het 3 fasenet niet De kabel van 1960 blijkt door een kleurenblinde aangesloten te zijn ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
the noise schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Het dak lag snel dicht.
Aansluiten op het 3 fasenet niet De kabel van 1960 blijkt door een kleurenblinde aangesloten te zijn ....
Dat is niet ongebruikelijk met electra (zeker van die tijd) :P

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
Zo.. hier zijn vandaag ook de PV panelen op het dak gelegd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6CFemej119fx9ib0AXtP8oBXRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZffmIdX6liIzbsaCFUeV4Ncy.jpg?f=fotoalbum_large
10 x Jinko 350Wp full black

(Nu alleen de Goodwe nog in Domoticz krijgen :X)

[ Voor 5% gewijzigd door skai21 op 25-03-2021 15:53 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
jvhaarst schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:52:
Ik wist niet dat anderen er ook naar keken (totdat ik laatst zag dat ik al een paar maanden een PB had), maar mijn poging tot verzamelen van paneelprijzen doet het weer:
https://vpn.vanhaarst.net/~jvhaarst/?C=M;O=D
(garantie tot de deur, voor mijzelf is het inmiddels niet meer zo interessant, ons dak ligt vol)
Thanks! ik heb er ook veel aan gehad. Ik heb nog gepoogd je terug te vinden maar is niet gelukt.
Die kan echt wel in de startpost! want zeer nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
redwing schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Dat is niet ongebruikelijk met electra (zeker van die tijd) :P
Veelal omdat de draairichting van de 3-fasen motoren dan verkeerd was en dan wisselde je gewoon twee fasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the noise
En we gaan linksaf :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j99Q15ziPy8oJTAz2mOPxetM8eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtyFzz1CnGE9JbYRJCD5Ajx6.jpg?f=fotoalbum_large
Het was even goed meten maar nu klopt de installatie.
Zojuist 4kw(schrijf ik dat goed?) continue om 16:45 en nu dus tijd om de Growatt op de Wifi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Pietje555 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Veelal omdat de draairichting van de 3-fasen motoren dan verkeerd was en dan wisselde je gewoon twee fasen.
Ja, sowieso werd er toen nog weinig naar kleuren gekeken, zeker bij 3-fase aansluitingen. Veelal werd er dan een kabel gepakt die genoeg aders had, aangesloten en inderdaad als de draairichting fout was wisselde je er een paar om :P En dat deed je meestal bij de aansluiting, omdat bij de motoren omwisselen meer werk was.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
redwing schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Ja, sowieso werd er toen nog weinig naar kleuren gekeken, zeker bij 3-fase aansluitingen. Veelal werd er dan een kabel gepakt die genoeg aders had, aangesloten en inderdaad als de draairichting fout was wisselde je er een paar om :P En dat deed je meestal bij de aansluiting, omdat bij de motoren omwisselen meer werk was.
Ik stond al klaar om het zaagblad om te draaien vanmiddag :+
Maar wat een dikke en eigenwijze stroomaders werden er in de jaren 60 gebruikt, meer was toen altijd beter lijkt het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 25-09 11:31
Datum geprikt: 22 juli worden de paneeltjes geïnstalleerd. 11520Wp Solar Edge. Minimaal 8500kWh op jaarbasis, hopelijk 9000kWh.

32 stuks 360 Wp Longi LR4-60HPB-360M. Op een SE10K.

[ Voor 70% gewijzigd door Noord27 op 25-03-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59

Pinobigbird

doesn't share food!

Noord27 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:15:
Datum geprikt: 22 juli worden de paneeltjes geïnstalleerd. 11520Wp Solar Edge.
Ik hoop niet op Noord, 27° hellingshoek }:O

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Pinobigbird schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Ik hoop niet op Noord, 27° hellingshoek }:O
😂

NO wordt nog anders ivm 2 te plaatsen dakramen. Focus ligt toch op ZW. Daarvan zal het meeste direct verbruikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBVEjFP23lipaxlADY_hxzLYtaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlPVyeSSLBfSZEyzk4BtvJ3h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 25-03-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Datum geprikt: 22 juli worden de paneeltjes geïnstalleerd. 11520Wp Solar Edge. Minimaal 8500kWh op jaarbasis, hopelijk 9000kWh.

32 stuks 360 Wp Longi LR4-60HPB-360M.
Wow, dat duurt nog ff! :o Hebben ze het zo druk?

Je kunt er nog een paar op de dakkapel gooien :P

Ik ga over 2 weken panelen leggen op het nieuwe huis van mijn broertje. Nu al zin in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@mcDavid Ze zouden half juni kunnen installeren. Maar de uitbouw is pas compleet gezet half juli en daarop komen ook panelen. Krijgen 1 juni de sleutel. 3 maanden tot installatie is momenteel redelijk standaard ivm drukte en schaarste.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 25-03-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

32 stuks 360 Wp Longi LR4-60HPB-360M. Op een SE10K.
Top! Maar waaromniet eerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Verwijderd Lees de post voor de jouwe. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Noord27 Let je wel even op, welke optimizers geleverd worden, voordat we je hier terugzien?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Ik weet verder niks van solaredge, maar wellicht hebben @Rouske of @busscherski nog tips.

En 11.520 Wp (>10.000 Wp) heb je vast ook al opgezocht qua belasting teruggave?
Weet ik ook niks van :+

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Noord27
Op momenten dat er geen bewolking is en de plat dak panelen schaduw hebben maar de 9 panelen op het schuine dak riching zuidwest wel zon zullen die 9 niet optimaal leveren met 60 V optimisers, zoals P401.
Maar ik denk dat dat alleen soms in het laatste uur van de dag voorkomt dus de meerprijs voor 85 V P505 lijkt me het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21
@Noord27 Ben je niet veel beter af met drie losse omvormers? Die 2 panelen tussen de huizen in doen amper wat op de dag. De panelen op de uitbouw hebben last van harde schaduw van je huis en doordat ze in portrait liggen heb je niks aan de diodes in de panelen. Waarom leg je er niet vier van de uitbouw juist op het dakkapel? Pakken ze veel meer zon.

Hier vandaag aan het klooien geweest met de APS ECU-R. Had de access points van controller gewijzigd. Hierdoor zat de ECU-R een tijdje zonder Wifi. Nadat ik Wifi weer verbonden had wilde hij met geen mogelijkheid verbinden met internet.

Wat blijkt, je moet op de EMA website aangeven dat de status van de ECU normal is. Daarna ging direct het internet lampje aan. Wie verzint dat :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Gaat zo'n Growatt in slaapstand? Ik dacht nog naar Wifi te kijken maar nu is alles uit lijkt het wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:32:
@Noord27 Let je wel even op, welke optimizers geleverd worden, voordat we je hier terugzien?
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Ik weet verder niks van solaredge, maar wellicht hebben @Rouske of @busscherski nog tips.

En 11.520 Wp (>10.000 Wp) heb je vast ook al opgezocht qua belasting teruggave?
Weet ik ook niks van :+
Dank je voor de tips.

Belasting teruggave regelt de installateur.

Optimizers zijn de P405 in de offerte. Schijnbaar kunnen die tot 85V regelen (geen 60V dus in je link). Minimale stringlengte is 13 panelen, maximaal 50: bij een 3 fase omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 25-03-2021 20:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
Noord27 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Dank je voor de tips.

Belasting teruggave regelt de installateur.

Optimizers zijn de P405 in de offerte. Schijnbaar kunnen die tot 85V regelen (geen 60V dus in je link). Minimale stringlengte is 13 panelen, maximaal 50: bij een 3 fase omvormer.
Die panelen hebben een maximale Isc van 11.2 A. Maar P405 mag maar maximaal tot Isc van 11 A. Die optimisers zijn dus niet compatible met die panelen.
De keuze is dus tussen P401 (60 V) of P505 (85 V maar duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 19:50
@the noise de oude growatt series gaan uit.

De nieuwe tl-xe series blijven in standby.

Hier blijft de wifi module gewoon werken.
Als je op het knopje drukt gaat het scherm weer aan.

Wifi instellen moet in de module. Niet in de omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door redbullwaning op 25-03-2021 20:26 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
busscherski schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Die panelen hebben een maximale Isc van 11.2 A. Maar P405 mag maar maximaal tot Isc van 11 A. Die optimisers zijn dus niet compatible met die panelen.
De keuze is dus tussen P401 (60 V) of P505 (85 V maar duur)
Amai..

Dit ga ik terug koppelen naar deze firma.

Thanks voor de heads-up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Nu niet meer dan? :/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 22:57
Voor mijn nieuwe woning ben ik mij aan het oriënteren wat ik nodig heb qua PV installatie. Na het doorlezen van dit topic blijf ik nog met een aantal vragen zitten.

Mijn installatie wordt een 3-fase met 3 x 25A hoofdzekering. Dat betekend dus dat ik voor de PV installatie 3 x 16A kan aansluiten. In de topicstart staat dat ik dan een maximaal vermogen per omvormer van 11.040 Wp mag hebben, maar het totaal aangesloten vermogen mag 17.250 W zijn. Wat is nu precies het verschil tussen die twee zijn? Is het zo dat als ik 1 omvormer aansluit ik max 11.040 Wp mag doen en als ik meerdere omvormers aansluit deze gezamenlijk max 17.25p W mogen doen?

Qua panelen zit ik te denken aan een 35 x 495Wp panelen, dus 17.325 Wp in een Oost-West opstelling. Aangezien er in de topicstart staat dat er geen beperking is op het aangesloten paneel vermogen lijkt mij dat geen probleem. Wel vraag ik mij af of dit efficient is en of ik het maximale vermogen kan benutten. Qua omvormer zou ik dan op SolarEdge SE17K uitkomen, maar mag ik deze dan aansluiten op mijn installatie uitgaande van bovenstaande maximaal vermogen per omvormer? Of moet ik dan (verplicht) kiezen voor een omvormer met een lager vermogen?

Hoe zit het precies met de overdimensionering van een omvormer en bovenstaande vermogens? Zo kan de SolarEdge SE15K bijvoorbeeld maximaal 20.250 W aan. Betekend dit dan ook dat (in de ideale omstandigheden) het vermogen ook echt geleverd kan worden aan het net, of is 15.000 W echt de grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Team Welles

KoBolD54 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:55:
Mijn installatie wordt een 3-fase met 3 x 25A hoofdzekering. Dat betekend dus dat ik voor de PV installatie 3 x 16A kan aansluiten. In de topicstart staat dat ik dan een maximaal vermogen per omvormer van 11.040 Wp mag hebben, maar het totaal aangesloten vermogen mag 17.250 W zijn. Wat is nu precies het verschil tussen die twee zijn? Is het zo dat als ik 1 omvormer aansluit ik max 11.040 W mag doen en als ik meerdere omvormers aansluit deze gezamenlijk max 17.25 kW mogen doen?
even wat eenheden gefixt
Inderdaad.
Een 11 kW en 6 kW omvormer samen op een aansluiting is legaal en, mits je lekker dicht bij de wijktrafo zit, geen probleem.
Qua panelen zit ik te denken aan een 35 x 495Wp panelen, dus 17.325 Wp in een Oost-West opstelling. Aangezien er in de topicstart staat dat er geen beperking is op het aangesloten paneel vermogen lijkt mij dat geen probleem. Wel vraag ik mij af of dit efficient is en of ik het maximale vermogen kan benutten. Qua omvormer zou ik dan op SolarEdge SE17K uitkomen, maar mag ik deze dan aansluiten op mijn installatie uitgaande van bovenstaande maximaal vermogen per omvormer? Of moet ik dan (verplicht) kiezen voor een omvormer met een lager vermogen?
Het ligt eraan :) Wil je maximale kWh/euro of wil je 99,99% van de tijd ongebruikt omvormervermogen?
Zeker met oost/west zal de zon nooit beide kanten op maximaal vermogen beschijnen. Afhankelijk van de hellingshoek kan je 17 kWp aan oost/west panelen prima op een 8 kW omvormer kwijt, met verwaarloosbaar opbrengstverlies. Het prijsverschil omzetten in panelen levert eigenlijk altijd meer kWh op dan een grotere omvormer :)
Nou is SolarEdge een beetje raar met dimensioneren, ik vind hun marketing dan ook beter dan hun techniek. Ze houden geen rekening met verschillende oriëntaties, terwijl dat juist vaak (terecht of onterecht) een reden is om voor SE te gaan.
Hoe zit het precies met de overdimensionering van een omvormer en bovenstaande vermogens? Zo kan de SolarEdge SE15K bijvoorbeeld maximaal 20.250 W aan. Betekend dit dan ook dat (in de ideale omstandigheden) het vermogen ook echt geleverd kan worden aan het net, of is 15.000 W echt de grens?
Hier bedoelen ze mee dat de SE15K niet stuk gaat als je er 20 kW aan panelen aan hangt. De invoeding is beperkt tot 15 kW, hier worden dus ook de zekeringen aan de AC kant op gekozen.
Gewone stringomvormers zijn simpeler, die hebben een spanning- en stroomgrens aan de paneelkant en zolang je daar binnen blijft gaat het goed. Daar kan je dus vaak 6 kWp aan een 2 kW omvormer hangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Voor mijn nieuwe woning ben ik mij aan het oriënteren wat ik nodig heb qua PV installatie. Na het doorlezen van dit topic blijf ik nog met een aantal vragen zitten.

Mijn installatie wordt een 3-fase met 3 x 25A hoofdzekering. Dat betekend dus dat ik voor de PV installatie 3 x 16A kan aansluiten. In de topicstart staat dat ik dan een maximaal vermogen per omvormer van 11.040 Wp mag hebben, maar het totaal aangesloten vermogen mag 17.250 W zijn. Wat is nu precies het verschil tussen die twee zijn? Is het zo dat als ik 1 omvormer aansluit ik max 11.040 Wp mag doen en als ik meerdere omvormers aansluit deze gezamenlijk max 17.25p W mogen doen?

Het 1 is wat de omvormer maximaal kan uitsturen (dus AC) en het ander is wat het maximaal accepteert (DC). Het is ook afhankelijk van hoe waarschijnlijk het is dat je panelen in de buurt van hun Wp komen. 35 graden helling op zuid is een heel ander verhaal dan 13 graden oost/west.

Als je wilt weten hoe groot je omvormer moet zijn kan je beter gewoon iets als sunnydesignweb.com gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
11040W is 3x16A, 17250W is 3x25A. Je mag het laatste terugleveren, maar met 16A zekeringen kan dat natuurlijk niet met 1 omvormer. Met een tweede omvormer op een aparte groep kan het wel, omdat een aparte groep per definitie andere zekeringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@KoBolD54 een omvormer van meer dan 11kW heb je in principe niets aan. Tenzij je gaat rommelen met de marges van wat er mag/kan in je groepenkast.

Je kunt hier zeker met een O/W opstelling wel flink meer panelen aan hangen dan 11kWp natuurlijk. Of er 17kWp op kan zal afhankelijk zijn van de opstelling en het merk/type omvormer.

Weet je zeker dat je zo'n grote installatie met SE wilt doen? In mijn ogen schaalt dat ontzettend slecht. Voor ieder paneel geef je 50-100 euro extra uit terwijl de kans dat in zo'n grote installatie ALLE panelen significant last hebben van schaduw eigenlijk nihil is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

skai21 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:46:
Zo.. hier zijn vandaag ook de PV panelen op het dak gelegd:[Afbeelding]
10 x Jinko 350Wp full black

FTFY ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xkq4rhNtOgMVR0NDF5LCPrn3thQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IHMD7yhnsIDrjiTYAioxFdS9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Haha ik dacht ook, dit is wel in contrast met mijn filosofie over zonnepanelen...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YBqyBt5.jpg

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik ben even aan het orienteren op een rij panelen op het dak van onze uitbouw. Dit platte dak steekt zo'n 1.5mtr de achtertuin in die exact gericht is op het zuidoosten. Het dak is ongeveer 3.5mtr breed.

We laten binnenkort op het dak vh huis panelen plaatsen, maar door dakraam en schoorsteen zijn het er mogelijk maar maximaal 15 en onze energievraag is nu al hoger en wordt wrs alleen maar groter wanneer we bv elektrisch gaan rijden.

Ben niet zo bezig met terugverdientijden dus wil vooral zoveel mogelijk panelen in 1 keer laten plaatsen.

Ik ben nog aan het wachten op aansluitende offertes, maar waar moet ik aan denken bij het plaatsen van panelen op een plat dak? Ik zou denken dat 2 rijen van 3 schuin geplaatste panelen wel moet passen. Meer rijen diep wellicht ook, maar dan duurt het langer eer de zon op alle panelen valt en ergens is met de stand op zuidoosten de zon ook weer weg (vanwege schaduw buren).

Prijs van panelen is op zich wel redelijk te schatten, maar wat komt er nog meer bij kijken? Is zo'n frame om ze op een dak te plaatsen anders/aanzienlijk duurder dan op/in het schuine dak? Qua bekabeling moet het dan langs de buitenmuur naar de zolder. Betekent dit gewoon een gat dwars door de zoldermuur aan de zijkant van de woning? Of kan dit ook mooier, slimmer, bijvoorbeeld door de houten schotten en dan gewoon net als de gewone panelen via het dak naar dezelfde locatie waar deze kabels de woning binnen komen?

Of valt er vaak al op voorhand wel te bepalen dat de meerkosten van extra panelen op een plat dak dermate hoog zijn dat we er beter vanaf kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

GustavSan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:27:
Ik ben even aan het orienteren op een rij panelen op het dak van onze uitbouw. Dit platte dak steekt zo'n 1.5mtr de achtertuin in die exact gericht is op het zuidoosten. Het dak is ongeveer 3.5mtr breed.

We laten binnenkort op het dak vh huis panelen plaatsen, maar door dakraam en schoorsteen zijn het er mogelijk maar maximaal 15 en onze energievraag is nu al hoger en wordt wrs alleen maar groter wanneer we bv elektrisch gaan rijden.

Ben niet zo bezig met terugverdientijden dus wil vooral zoveel mogelijk panelen in 1 keer laten plaatsen.

Ik ben nog aan het wachten op aansluitende offertes, maar waar moet ik aan denken bij het plaatsen van panelen op een plat dak? Ik zou denken dat 2 rijen van 3 schuin geplaatste panelen wel moet passen. Meer rijen diep wellicht ook, maar dan duurt het langer eer de zon op alle panelen valt en ergens is met de stand op zuidoosten de zon ook weer weg (vanwege schaduw buren).

Prijs van panelen is op zich wel redelijk te schatten, maar wat komt er nog meer bij kijken? Is zo'n frame om ze op een dak te plaatsen anders/aanzienlijk duurder dan op/in het schuine dak? Qua bekabeling moet het dan langs de buitenmuur naar de zolder. Betekent dit gewoon een gat dwars door de zoldermuur aan de zijkant van de woning? Of kan dit ook mooier, slimmer, bijvoorbeeld door de houten schotten en dan gewoon net als de gewone panelen via het dak naar dezelfde locatie waar deze kabels de woning binnen komen?

Of valt er vaak al op voorhand wel te bepalen dat de meerkosten van extra panelen op een plat dak dermate hoog zijn dat we er beter vanaf kunnen zien?
Hoewel het mag (want dubbel geisoleerd) zou ik solar kabels nooit gewoon door een leiding koker (ik ga er vanuit dat je dit met een houten schot bedoeld) trekken wat dan vaak meteen gebeurd mag formeel niet en dat is niet beugelen. ik zou het altijd netjes in een gelabeld buisje stoppen.
Maar je kan die paar panelen misschien wel veel beter op een APS stoppen? dan kan je gewoon met 230 naar binnen en naar de meterkast.

ik zie trouwens niet hoe je op 1,5 x 3,5 6 panelen kwijt kan laat staan meer

mischien is een eigen topic met tekeningen/foto's en maten wel handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En dan wel de 450Wp jinko ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:41

3raser

⚜️ Premium member

skai21 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:46:
Er zit een standaard device in Domoticz voor Goodwe zie ik. Dus dat moet niet heel lastig zijn lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
In principe doe je het op de motor aansluiting, maar ik heb hier ook veel oude aansluitingen en dan werd het in de stekker gedaan of zelfs in een lasdoos. Vooral de zwarte platte 3f contactdozen en stekkers zijn altijd wisselend hier.
Als het goed is aangelegd zijn alle kabels, contactdozen en stekker door het hele pand in de volgorde L1,L2,L3 zoals in de meterkast met bijbehorende kleuren en zit de fase verdraaiing pas op het apparaat.
Bij ons is dat dus niet meer het geval. Ik heb zelfs een grondkabel die met andere kleuren de grond in gaat dan dat hij boven de grond komt. Waarschijnlijk zit er ergens een las in de grond en was de kabel niet lang genoeg en hadden ze nog een ander stuk liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Is iemand hier bekend met 'dummy' panelen?

We overwegen om zonnepanelen te leggen op een dak met veel schuine randen, waar de panelen ook nog eens vrij zichtbaar zijn. Dat zou een flinke 'rafelrand' betekenen waar de panelen ophouden.

Kingspan heeft daar een oplossing voor voor hun Unidek Solarpower isolatiepanelen. Daar zijn voor de hoekjes ook stukken te krijgen die lijken op in-dak panelen, maar wel gewoon verzaagbaar zijn.

Nu is de dakisolatie hier prima op orde, en ik ben sowieso niet zo'n fan van in-dak systemen, dus ik ben eigenlijk benieuwd of er zoiets bestaat dat je naast een partijtje mooie all-black panelen kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Killing Time schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:18:
Is iemand hier bekend met 'dummy' panelen?

We overwegen om zonnepanelen te leggen op een dak met veel schuine randen, waar de panelen ook nog eens vrij zichtbaar zijn. Dat zou een flinke 'rafelrand' betekenen waar de panelen ophouden.

Kingspan heeft daar een oplossing voor voor hun Unidek Solarpower isolatiepanelen. Daar zijn voor de hoekjes ook stukken te krijgen die lijken op in-dak panelen, maar wel gewoon verzaagbaar zijn.

Nu is de dakisolatie hier prima op orde, en ik ben sowieso niet zo'n fan van in-dak systemen, dus ik ben eigenlijk benieuwd of er zoiets bestaat dat je naast een partijtje mooie all-black panelen kan leggen.
Als je toch geld gaat uitgeven aan rafelrandjes kan je dan niet beter driehoekige panelen kopen ?
En anders https://www.solarproducts.solar/Dummy-panelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
twain4me schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Als je toch geld gaat uitgeven aan rafelrandjes kan je dan niet beter driehoekige panelen kopen ?
En anders https://www.solarproducts.solar/Dummy-panelen/
Oh wow! Die driehoek panelen zijn nieuw voor mij. Daar kan ik waarschijnlijk wel wat mee. :)
Die nep panelen zijn voor de rare hoekjes misschien ook nog wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
Rol-Co schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:19:
[...]

En dan wel de 450Wp jinko ;)
Mehhh, dit is al meer dan ik verbruik.. en blijf hier toch geen jaren wonen.. snel naar iets met een weiland :)
Mijn vol op het zuiden 10 x Jinko 350 heeft vandaag tot nu toe al wel braaf 2.82857 kWh/kWp gedaan :D
3raser schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Er zit een standaard device in Domoticz voor Goodwe zie ik. Dus dat moet niet heel lastig zijn lijkt me?
Die blijkt dus niet meer te werken, met een custom plugin werkt het wel O-)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Killing Time schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:12:
[...]

Oh wow! Die driehoek panelen zijn nieuw voor mij. Daar kan ik waarschijnlijk wel wat mee. :)
Die nep panelen zijn voor de rare hoekjes misschien ook nog wel handig.
als je echt los wil gaan, er is een bedrijf wat panelen opmaat maakt

https://kameleonsolar.com/nl/maatwerk-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje555 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:20:
[...]

In principe doe je het op de motor aansluiting, maar ik heb hier ook veel oude aansluitingen en dan werd het in de stekker gedaan of zelfs in een lasdoos. Vooral de zwarte platte 3f contactdozen en stekkers zijn altijd wisselend hier.
Als het goed is aangelegd zijn alle kabels, contactdozen en stekker door het hele pand in de volgorde L1,L2,L3 zoals in de meterkast met bijbehorende kleuren en zit de fase verdraaiing pas op het apparaat.
Bij ons is dat dus niet meer het geval. Ik heb zelfs een grondkabel die met andere kleuren de grond in gaat dan dat hij boven de grond komt. Waarschijnlijk zit er ergens een las in de grond en was de kabel niet lang genoeg en hadden ze nog een ander stuk liggen.
Standaard zou moeten zijn bruin zwart grijs wat huidige kleuren aan gaat maar je kan nog oude panden hebben met andere kleuren of 2 zwarte waarvan 1 met een streep.
Die platte zwarte zijn ook wel heel oud, zie je alleen in boeren schuren nog, als de wcd fase altijd rechtsom draaien maakt het niet uit waar je de stekker in steekt of waar de kleuren zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 18:35
Hier vandaag ook panelen laten plaatsen, erg blij met het resultaat....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_3HN3uQ7ecASeDip8XgFX-fhcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOpNUoMc52NTbwUiLlMJJSBU.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat ik het rondom nog wel een beetje netter ga afwerken, frontplaat verhogen...zijkanten weet ik nog niet, mochten er mensen inspiratie hebben, hoor ik het graag...

[ Voor 0% gewijzigd door coldasice op 26-03-2021 22:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ophidian schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:55:
Hier vandaag aan het klooien geweest met de APS ECU-R. Had de access points van controller gewijzigd. Hierdoor zat de ECU-R een tijdje zonder Wifi. Nadat ik Wifi weer verbonden had wilde hij met geen mogelijkheid verbinden met internet.

Wat blijkt, je moet op de EMA website aangeven dat de status van de ECU normal is. Daarna ging direct het internet lampje aan. Wie verzint dat :/
Ok, dit klopt dus niet. Het viel mij op dat de EMA App op wifi ook niks meer deed. Blijkbaar staat de server van APS in China en stond GeoIP filtering iets te strak. Nu werkt het weer _O-

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

coldasice schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:08:

[Afbeelding]

Denk dat ik het rondom nog wel een beetje netter ga afwerken, frontplaat verhogen...zijkanten weet ik nog niet, mochten er mensen inspiratie hebben, hoor ik het graag...
Mooi! Zo'n tuinhuisje wat zichzelf terug verdiend wil ik ook wel! Okee ik kan met 49 panelen op het huis voorlopig al wel even verder, maar wel leuk voor in de toekomst denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid

[Afbeelding]

Goed bezig!

Als je een ideetje wilt kom je denk ik gauw uit op de dakgoot omtimmeren en ook een hoge lijst geven. Maar dat maakt het aangezicht mogelijk wel erg massief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Proton_ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:12:
Nou is SolarEdge een beetje raar met dimensioneren, ik vind hun marketing dan ook beter dan hun techniek. Ze houden geen rekening met verschillende oriëntaties, terwijl dat juist vaak (terecht of onterecht) een reden is om voor SE te gaan.
Jawel hoor, probeer SE designer maar eens uit.
Veel installateurs weten het niet maar SolarEdge designer berekent eerst een max DC vermogen. En daar gaat die 135% factor over (155% bij enkelfase).
Bij oost-west kun je dan de omvormer zover onder dimensioneren als je wilt. (tenzij je heel extreme plannen hebt)

Voor een grote opstelling met slechts 2 orientaties zie ik ook geen voordeel in SolarEdge overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024

[Afbeelding]

Voorzijde en achterzijde boeidelen verhogen en stevig maken en dan boeideel aan de zijkanten ertussen hangen en dat het water er onderdoor kan lopen. Zijkant boeidelen wel stijf maken door haakse hoek te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:10:
[...]

Voorzijde en achterzijde boeidelen verhogen en stevig maken en dan boeideel aan de zijkanten ertussen hangen en dat het water er onderdoor kan lopen. Zijkant boeidelen wel stijf maken door haakse hoek te maken.
Ik zou alleen die inkijk weg halen door van die vogel matten te plaatsen, oogt het stuk beter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Alleen de rail tipjes zwart maken en klaar, verder niets, is gewoon even wennen en dat er iets wind onderdoor kan is wel prettig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3meter
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 11:20
[quote]coldasice schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:08:

[Afbeelding]

Ik heb ze wat dichter op het dak gezet, staat ff mooier vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQZF6v9RdcrxUJQpuL_06emJr08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGHDOWvFU0G69WWwm38Tbqyw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afTXFlXCUHclKKSOa8oIaO6uTJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSzZfuNoVeP0ppeMe3Jr5a2v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:19
Ophidian schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:12:
[...]Ok, dit klopt dus niet. Het viel mij op dat de EMA App op wifi ook niks meer deed. Blijkbaar staat de server van APS in China en stond GeoIP filtering iets te strak. Nu werkt het weer _O-
Er stond gisteren een melding op de APS website dat er onderhoud gepleegd zou worden en daardoor de site enige tijd niet bereikbaar zou zijn.
Dat zal de storing verklaren.

Ik weet niet wat ze hebben veranderd, maar alles gaat nu ~2x zo snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

WackoH schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:51:
[...]

Er stond gisteren een melding op de APS website dat er onderhoud gepleegd zou worden en daardoor de site enige tijd niet bereikbaar zou zijn.

Absoluut! Het was een vrij tergend langzame website en nu is het prettig snappy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

3meter schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:30:
[quote]coldasice schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:08:

[Afbeelding]

Ik heb ze wat dichter op het dak gezet, staat ff mooier vind ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er ook mooi uit inderdaad!
Dichter op het dak is wel mooier, maar dit is wel een overweging kwa opbrengst vind ik. Want dan is er wel veel minder koeling van de panelen aan de onderkant waardoor je al snel een paar procent opbrengst verlies hebt. Het is maar een paar procent. Het oog wil ook wat... Tja misschien is het een WAF compromis, dan is het wel 100% winst in elk geval. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
WackoH schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:51:
[...]

Nee was echt de Geo blokkade. Op 4g werkte de APS app wel, op wifi niet. Na de China blokkade eraf werkte het direct :+

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw