Het dak vol moet je niet te letterlijk zien, het is zoveel mogelijk panelen op een dakvlak leggen binnen een bepaald budget. dure panelen door een beperkte opbrengst of duurdere oplossingen (micro's oid) heb je weinig aan als het gaat om overschot dan wordt het terug verdienen wellicht wat langdurigMartin7182 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:54:
Dat is per situatie verschillend lijkt me. Als je zelf handig bent en het dak op kan, dan betaal je niet de hoofdprijs bij storingen. Het hangt er ook vanaf hoe lang je nog denkt te wonen in je huis. Als de volgende bewoners niets geven om zonnepanelen, komt het de prijs van je huis niet ten goede. Ik moet zelf nog laten leggen, maar ik ga bewust de installatie compact en simpel houden. Als ik het hele dak zou vol leggen, dan verdubbeld de terugverdientijd (schaduw!), terwijl de kans op storingen op het dak duidelijk hoger wordt. Bovendien kun je ook energie besparen i.p.v. kosten compenseren met. panelen.
praktijk voorbeeld: Is je jaargebruik af te dekken met 8 panelen , maar passen er zonder problemen 12, leg gewoon die 12 neer. nagenoeg niet duurder voor montage, meterkast en omvormer dat heeft doorgaans dan ook nagenoeg geen effect op de tvt, voor een "paar" honder euro heb je dan zomaar 1200kWh extra per jaar
Daarnaast higher lows (hoger eigen verbruik zonder er iets voor te hoeven doen)
wil je graag heel duur SE met LG panelen wordt het allemaal wat lastiger om een fatsoenlijke kosten per kWh te krijgen op basis van afschrijving en kosten.
3 jaar geleden had je met oog op het na salderen 2 keuzes of meer dan jaarverbruik of minder beide opties waren legitiem, echter is inmiddels de verhouding van de kosten van een wp binnen een instalatie wat veranderd. daardoor is de optie minder dan het jaar verbruik eigenlijk nooit meer de beste optie als er makkelijk dak voor handen is om een grotere instalatie neer te leggen.
Wat beterft verkopen van het huis en mensen die liever geen panelen hebben en daardoor wellicht een huis niet zouden kopen die kopen een huis met 8 panelen netzogoed niet. mensen die wel panelen willen vinden het raar dat het dak maar half vol ligt