Markos schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:41:
Ik heb 4 algemene vragen:
1. Klopt het dat de SolarEdge omvormer alleen (goed) werkt met optimizers? Ik wil 3 daken beleggen, schuin dak noord, schuin dak zuid en plat. En ik denk dat alleen het platte dak (gedeeltelijk) optimizers nodig heeft.
niet alleen niet goed, maar gewoon niet.
elk paneel optimizer nodig met SE.
(in de omvormer zelf zit geen mpp, die zitten in de optimizers, die zorgen dat je altijd 350V voor 1fase en 720V voor 3fase hebt. voor de rest werkt het net als een gewone TL omvormer, maar wel iets meer beperkingen.)
2. Een omvormer, de SMA SB5.0 als voorbeeld, heeft 2 MPP-ingangen (A en B ) en kan 2 strings per MPP-ingang (dus 2 strings op A en 2 op B ). Kan ik op bijvoorbeeld ingang A 2 aparte strings toevoegen die beide aan de andere kant van een schuin dak (noord en zuid) zitten en daardoor een verschillende manier schaduw hebben? Of kan 1 MPP met 2 strings alleen strings gebruiken met eenzelfde soort schaduw? (dezelfde hoeveelheid schaduw op hetzelfde tijdstip)
ja per mpp kun je meerdere stringen parallel maken.
standaard is 2 stringen parallel, maar met breakout box (met diodes) kun je nog meer stringen parallel maken.
nadeel: elke parallel string moet ongeveer de zelfde hoeveelheid Vmpp leveren.
dit komt neer op, de zelfde hoeveelheid cellen per parallel string.
wat vaak weer betekend zelfde hoeveelheid panelen.
alleen als je 2 parallel strings maakt van b.v. 7x32Vmpp en 10Ampp = 7x320Wp = 2240Wp.
dan heb je 7x32Vmpp=224Vmpp
en 2x10Ampp=20Ampp.
7x32Vmpp = 224Vmpp x 20Ampp = 4480Wp
dan moet je wel even kijken wat je omvormer aan kan, vaak doen dit soort omvormers maar 11 of 15A verwerken.
en stoppen ze gewoon als dat word bereikt.
7x32Vmpp=224Vmpp x 15Ampp = 3360W en verder gaat de omvormer niet.
(oke niet helemaal waar, de Vmpp zal marginaal stijgen, dus ik gok dat het stopt met +/-3500W.)
dan heb je nog een grens, de maximale kortsluitstroom.
een 10Ampp paneel, heeft vaak een +/-11A kortsluitstroom.
een omvormer die 15Ampp aan kan, heeft een grens van 20A kortsluitstroom.
dus dit kan volgens de fabrikant niet.
(word hier door een aantal met ruime voeten getreden, na jaren nog geen klachten over gehoord.
dus breekbare grens, maar snap dit wel als je het wil doen.

)
oplossing kan zijn: panasonic panelen gebruiken.
met 320Wp leveren die geen 32Vmpp, maar 55Vmpp en maar 5,5Ampp.
dit geeft met 2x parallel ook maar 13A kortsluit, ruim binnen de marges.
en 7x55Vmpp = +/- 350Vmpp.
en dat vinden omvormers van het 1fase TL type erg prettig.
zie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
levert je dus een +/-1-2% extra rendement op, en panasonic doet +/-8% meer kWh geven per Wp.
dit maakt soms de meer prijs van Panasonic wel weer goed.
(een paneel + optimizer is ook niet goedkoop en doet niet de 10% extra.

)
3. Moet ik per omvormer of per MPP-ingang dezelfde panelen gebruiken? Of zou je in principe 4 strings (de SB5.0 als voorbeeld) met verschillende type panelen kunnen gebruiken? Dus stel, de SB5.0, ingang A string 1: paneel 325 Wp 6 stuks, ingang A string 2: paneel 365 Wp 8 stuks, ingang B string 1: paneel 400 Wp 11 stuks. (Niet dat ik dit zo van plan ben maar ik probeer te begrijpen wat de beperkingen zijn)
per seriele string: ja.
per parallel string die uit 2 seriële strings bestaat: ja.
(maar er is wel wat marge, een canadian en longi mixen kan wel als ze niet te veel afwijken.

)
voorbeeld met panasonic (omdat het kan.)
die heb je in 3 varianten, 250Wp 300Wp en 330Wp.
maar elk paneel heeft een andere hoeveelheid cellen en maat.
daar mee kun je: 3x330Wp + 1x 250Wp gewoon serieel zetten.
wil je daar weer een parallel string op zetten, dan moet die ook: 3x330Wp + 1x 250Wp zijn.
(zijn meer merken die dit kunnen, maar is altijd lastig te vinden.)
4. Volgens het plaatje uit de OP
[
Afbeelding]
zit ik te bedenken wat de invloeden zijn van de hoek t.o.v. de zon en het dak.
[
Afbeelding]
Wat zal het verschil in opbrengst zijn tussen origineel (50° zon en 20° montage dak) en nieuw (13° zon en 13° montage dak)
Volgens het plaatje hierboven is dat 93% vs ~93% dus dat zou vrijwel niets moeten uitmaken. Terwijl ik aanvankelijk dacht dat dit best veel zou schelen. Of is het de moeite waard om te kijken of ik een steilere montage kan vinden voor de nieuwe formatie (13° zon)
je moet voor dit verhaal het plaatje niet gebruiken, die gaat over jaar opbrengst.
panelen op oost doe 110% van hun vermogen geven net zo als zuid.
alleen je hebt dan wel dit:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
oost en west doen op andere momenten hun opbrengst geven.
een beetje simpel gesteld (maar aardig kloppend): een paneel levert zijn Vmpp of hij nu in de schaduw ligt, bewolkt is of de zon er schuin op schijnt.
de Ampp, die word meer als de zon er op schijnt en hij uit de schaduw komt.
hoe rechter de zon er op staat, de meer Ampp je krijgt.
je montage en of dat steiler moet, dat is eigen topic waardig.
alle gegevens netjes bij elkaar is dan wel zo handig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)