Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3meter schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:30:
[quote]coldasice schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:08:
Hier vandaag ook panelen laten plaatsen, erg blij met het resultaat....

[Afbeelding]

Ik heb ze wat dichter op het dak gezet, staat ff mooier vind ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er mooi uit, ik heb hier nog soort gelijke steunen liggen maar die zijn zes cm hoog, dit lijkt eerder maar 2 cm?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

3meter schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:30:
[quote]coldasice schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:08:
Hier vandaag ook panelen laten plaatsen, erg blij met het resultaat....

[Afbeelding]

Ik heb ze wat dichter op het dak gezet, staat ff mooier vind ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben toch benieuwd hoe heet het wordt bij de shingles.
Voor een euro weet je het ;)
https://nl.aliexpress.com...CEI4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 20:23

tijmeng

Panasonic 7J

Begin april komen hier de panelen op het dak icm een SMA 3000w 1 fase omvormer.

Dankzij de modbus loadbalancing module van mijn nieuwe Wallbox paal heb ik nu detail inzicht in wat er op alle 3 binnenkomende fases gebeurt.

T valt me op dat fase 1 structureel een hoger voltage heeft. Als t bewolkt is lijkt de afwijking lager te zijn:

Zonnig:
F1 244V
F2 233V
F3 228V

Bewolkt:
F1 238V
F2 230V
F3 229V

Er ligt hier in de wijk best wat PV op de daken. En allicht zit dit bij de meesten op 1 fase aangesloten. Ik neem aan dat ik er goed aan doe mijn omvormer op fase 2 of 3 aan te sluiten? Zo kapt deze iig niet af als het voltage in de toekomst op het net te hoog is.

Klopt dit of maakt t geen klap uit en maak ik me druk om niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3meter
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 11:20
reneeke1970 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Dat ziet er mooi uit, ik heb hier nog soort gelijke steunen liggen maar die zijn zes cm hoog, dit lijkt eerder maar 2 cm?
https://webshop.cedel.nl/...tageprofiel-Portrait.html die gebruikt.
Deze 5 panelen staan op west gericht, ( heb er 10 op oost, 10 op west en 10 plat op de uitbouw) merk geen verschil met de andere, en er kan nog wel lucht onderdoor voor de ventilatie, ze liggen net een cm boven het dak. Dit huisje heb ik alweer bijna 2 jaar geleden gemaakt, panelen gaan nog steeds prima :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

tijmeng schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:53:
Begin april komen hier de panelen op het dak icm een SMA 3000w 1 fase omvormer.

Dankzij de modbus loadbalancing module van mijn nieuwe Wallbox paal heb ik nu detail inzicht in wat er op alle 3 binnenkomende fases gebeurt.

T valt me op dat fase 1 structureel een hoger voltage heeft. Als t bewolkt is lijkt de afwijking lager te zijn:

Zonnig:
F1 244V
F2 233V
F3 228V

Bewolkt:
F1 238V
F2 230V
F3 229V

Er ligt hier in de wijk best wat PV op de daken. En allicht zit dit bij de meesten op 1 fase aangesloten. Ik neem aan dat ik er goed aan doe mijn omvormer op fase 2 of 3 aan te sluiten? Zo kapt deze iig niet af als het voltage in de toekomst op het net te hoog is.

Klopt dit of maakt t geen klap uit en maak ik me druk om niks?
Als je in Liander-gebied woont, Liander heeft een handige 'op welke fase moet ik mijn 1-fase omvormer aansluiten' tooltje wat werkt op postcode en huisnummer om zo een goede verdeling in de straat te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 21:50
noo schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Als je in Liander-gebied woont, Liander heeft een handige 'op welke fase moet ik mijn 1-fase omvormer aansluiten' tooltje wat werkt op postcode en huisnummer om zo een goede verdeling in de straat te krijgen
Ja dat wilde ik schrijven. Maar als uit die tool fase 1 komt zou ik dat negeren :)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Mocht iemand met Clickfit Evo aan de slag willen, ik heb nog wat over: 16 Clickfit Evo rails 5,11m

Kon geen passende categorie in V&A vinden, dus dan maar op marktplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door Rimco op 27-03-2021 22:02 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3meter schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:55:
[...]

https://webshop.cedel.nl/...tageprofiel-Portrait.html die gebruikt.
Deze 5 panelen staan op west gericht, ( heb er 10 op oost, 10 op west en 10 plat op de uitbouw) merk geen verschil met de andere, en er kan nog wel lucht onderdoor voor de ventilatie, ze liggen net een cm boven het dak. Dit huisje heb ik alweer bijna 2 jaar geleden gemaakt, panelen gaan nog steeds prima :*)
Dan zal de temperatuur best wel mee vallen, ziet er keurig uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28
Ophidian schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:12:
[...]Nee was echt de Geo blokkade. Op 4g werkte de APS app wel, op wifi niet. Na de China blokkade eraf werkte het direct :+
Ik heb wel eens naar de locatie van de servers van Growatt/Goodwe/APS gekeken. Een van deze zat toen in Singapore of HongKong, meen ik. Dat zal dan APS zijn geweest die nu naar China is verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
noo schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:07:
[...]Als je in Liander-gebied woont, Liander heeft een handige 'op welke fase moet ik mijn 1-fase omvormer aansluiten' tooltje wat werkt op postcode en huisnummer om zo een goede verdeling in de straat te krijgen
Het is volgens mij niet alleen Liander gebied, maar een algemeen rekenregeltje.
Enduris (Zeeland) heeft de fasulator op internet gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AODSp6b7T3UIruFAts6v1AvykNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VoIg8VdIPt3FRvRGzUv3h7yu.png?f=user_large

Van de website van Enduris
Vuistregel
Deze vuistregel geldt alleen voor driefasen-aansluitingen. Op basis van het huisnummer kan uitgerekend worden op welke fase de zonnepanelen aangesloten dienen te worden. Als iedereen deze vuistregel hanteert, neemt de kans op ernstige asymmetrie in het elektriciteitsnet sterk af. De vuistregel is als volgt:

Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting;
Neem de toevoeging aan het huisnummer en zet deze om naar een cijfer (geen toevoeging=0, A=1, B=2, C=3, D=4, enz.);
Tel het huisnummer en de omgerekende toevoeging bij elkaar op;
Deel de uitkomst door drie;
Bepaal de rest;
Is de rest gelijk aan 1? Dan dienen de zonnepanelen op fase 1 aangesloten te worden;
Is de rest gelijk aan 2? Dan dienen de zonnepanelen op fase 2 aangesloten te worden;
Is de rest gelijk aan 0? Dan dienen de zonnepanelen op fase 3 aangesloten te worden.

Interessante opmerking onderaan die pagina (al snap ik 'm niet wat er dan anders is geworden):
Per 1 januari 2019 realiseert Enduris in nieuwe situaties alleen nog maar 3 fasen aansluitingen.

Eén van de voordelen is dat Enduris hierdoor maatregelen kan nemen om problemen in het elektriciteitsnet te beperken.

De Fasulator hoeft bij aansluitingen die na 2018 gerealiseerd zijn daarom niet meer toegepast te worden bij het aansluiten van zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:16
jvhaarst schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:52:
Ik wist niet dat anderen er ook naar keken (totdat ik laatst zag dat ik al een paar maanden een PB had), maar mijn poging tot verzamelen van paneelprijzen doet het weer:
https://vpn.vanhaarst.net/~jvhaarst/?C=M;O=D
(garantie tot de deur, voor mijzelf is het inmiddels niet meer zo interessant, ons dak ligt vol)
Heel erg nuttig! Alleen lijkt er nog iets mis te gaan met de linkjes naar de webshops.

@onetime kan deze in de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Heronimo schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Heel erg nuttig! Alleen lijkt er nog iets mis te gaan met de linkjes naar de webshops.

@onetime kan deze in de TS?
Ja, er gaat iets mis in het omzetten van de URLS.
Ze komen goed binnen, maar ergens gaat er iets mis, ik denk dat de library die ik gebruik op dit punt stuk is, en het ziet er naar uit dat het niet gerepareerd gaat worden..

Ik zal het van de week ook ergens in een git repo zetten.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 20:23

tijmeng

Panasonic 7J

Dank voor de reacties. Zit bij stedin. Die heeft geen mooi tooltje. Het wordt fase 2. En op fase 3 komt van de zomer nog een SMA 2500w op de schuur. Dan laat ik fase 1 met rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:16
jvhaarst schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Ze komen goed binnen, maar ergens gaat er iets mis, ik denk dat de library die ik gebruik op dit punt stuk is, en het ziet er naar uit dat het niet gerepareerd gaat worden..

Zou je de scraper ook toe kunnen passen op omvormers? Lijkt me ook wel interessant om daarvan te zien wat de prijzen zijn bij verschillende vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 18:35
[...]

Super bedankt voor dit overzicht, ik zocht 400 Wp panelen en had binnen no time de beste opties gevonden. Ze liggen er inmiddels op, in samenwerking met een installateur...

Het vreemde is dat een oudere versie het gewoon doet: https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-08-17.csv.xz.html

ik heb even door de html zitten akkeren maar kan zo geen rare dingen ontdekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:58
busscherski schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Ja dat wilde ik schrijven. Maar als uit die tool fase 1 komt zou ik dat negeren :)
Waarom is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Fase 1 heeft het hoogste voltage. Als je de omvormer daar op aansluit heb je de grootste kans dat het netvoltage 253 V bereikt. 253 V is het voltage waar de omvormer moet afschakelen of het vermogen moet terugschroeven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
WackoH schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:35:
Enduris (Zeeland) heeft de fasulator op internet gezet:
[Afbeelding]
Hmm.. leuk geprobeerd, maar aangezien kennelijk niemand er naar kijkt vrij nutteloos.

Dit kijkt nl. niet naar de toestand van het net, maar telt gewoon 1-2-3 1-2-3 etc. (Je hoeft immers ook je postcode niet op te geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21
WackoH schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:51:
[...]

Er stond gisteren een melding op de APS website dat er onderhoud gepleegd zou worden en daardoor de site enige tijd niet bereikbaar zou zijn.
Dat zal de storing verklaren.

Ik weet niet wat ze hebben veranderd, maar alles gaat nu ~2x zo snel :)
Update lijkt ook iets met de API gedaan te hebben. Mijn APS to PVoutput python script werkt niet meer :(

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gwaihir schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:09:
[...]

Hmm.. leuk geprobeerd, maar aangezien kennelijk niemand er naar kijkt vrij nutteloos.

Dit kijkt nl. niet naar de toestand van het net, maar telt gewoon 1-2-3 1-2-3 etc. (Je hoeft immers ook je postcode niet op te geven.)
Ja ik meen dat er laatst een bericht langs kwam waar het leek of een heel nieuwbouwproject alle panelen op dezelfde fase had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
WackoH schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Interessante opmerking onderaan die pagina (al snap ik 'm niet wat er dan anders is geworden):
Per 1 januari 2019 realiseert Enduris in nieuwe situaties alleen nog maar 3 fasen aansluitingen.

Eén van de voordelen is dat Enduris hierdoor maatregelen kan nemen om problemen in het elektriciteitsnet te beperken.

De Fasulator hoeft bij aansluitingen die na 2018 gerealiseerd zijn daarom niet meer toegepast te worden bij het aansluiten van zonnepanelen.
ze wisselen volgens mij nu de fases per woning.

dus

123 231 312 123 231 312 etc dus als je in de straat van de nieuwbouw de verdeler redelijk gelijk inricht gebeurd het mixen vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@twain4me Je hebt gelijk. Het staat hier:
"Door in de aansluitkast de drie fasen cyclisch door te verwisselen wordt gewaarborgd dat de fasen gelijkmatig belast worden.

Hierdoor vervalt per 1 januari 2019 het gebruik van de fasulator voor nieuwe aansluitingen.

Voor het aansluiten van zonnepanelen achter een bestaande drie fasen aansluiting dient de fasulator wel gebruik te worden voor het berekenen van de fase waarop de PV moet worden aangesloten."

@Gwaihir Het feit dat installateurs het niet doen(?) is nog geen reden om het zelf niet doen.

Beste strategie lijkt me eerst met de fasulator te kijken wat de voorkeursfase is, en dan op een zonnige dag te meten of de spanning op deze fase niet extra hoog is (desnoods paar keer herhalen).
Dan heb je als particulier het maximale gedaan om het net gelijkmatig te belasten, lijkt me. En mogelijk bespaar je jezelf en je buren in de toekomst hopelijk ook problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door WackoH op 27-03-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
In de komende maanden wordt op een paar honderd meter van ons huis een parkeerplaats met zonnepanelen overdekt. Prima initiatief.

Maar ik maak me wel zorgen om overbelasting van het lokale elektriciteitsnet met het gevolg dat mijn omvomers gaan uitvallen. Volgens een inventarisatie van Liander is het nl. al ene gebied waar het net aan z'n grenzen zit.

Het gaat nl. om 2700 (!) panelen, dus zal rond 1 MW Wp zijn.

Overigens heb ik gisteren ook de vergunning voor mijn eigen parkeerplaats-overdekking (zonnecarport) gekregen. Dus ik ga ook nog een kleine 0.005 MWp toevoegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Is een 4.0 SMA-omvormer of een 4KW omvormer van een ander merk zo in te stellen dat hij maximaal 3680W aan de AC zijde levert? Het maximum van een 16A groep is de bovengenoemde 3680W. (dat zou dan 92% van de originele 4KW zijn)

Als dat zou kunnen dan past het zonder aanpassing aan de meterkast...

[ Voor 14% gewijzigd door Chickendorp op 28-03-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@Chickendorp kun je in dat geval niet beter gewoon een 3,6kW model nemen?

Ik meen overigens dat het met een SMA idd moet kunnen, andere merken geen idee (zie datasheet/manual zou ik zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06
Chickendorp schreef op zondag 28 maart 2021 @ 00:24:
Is een 4.0 SMA-omvormer of een 4KW omvormer van een ander merk zo in te stellen dat hij maximaal 3680W aan de AC zijde levert? Het maximum van een 16A groep is de bovengenoemde 3680W. (dat zou dan 92% van de originele 4KW zijn)

Ja, dat kan volgens mij elke omvormer. Een SMA zeker. Overigens is de spanning op de omvormer bij dergelijke vermogens over 1 fase dan zeker 240V, en waarschijnlijk nog hoger, dus dat betekent dat je zeker 16x240 = 3840 W kan terugleveren als je binnen de 16 A wilt blijven.
Maar er zijn er hier ook genoeg die een 4 kW omvormer zonder beperking aansluiten op een 16A groep en daarmee wegkomen, omdat een 16A groep er niet gelijk bij 16.1 A uit gaat. Ze kunnen sowieso al 13% meer aan waardoor 4 kW haalbaar is, zie deze curves.
Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg
De vraag is wel of je dat moet willen, een automaat permanent op volle belasting gebruiken. In ieder geval zou ik in zo'n geval een automaat van een A-merk willen (Hager, ABB of Eaton), maar mijn voorkeur zou altijd zijn om een 3-fasen omvormer te gebruiken. Dan heb je ook nooit meer problemen met overspanning (spanning op de omvormer boven de 253V waardoor deze uitschakelt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
WackoH schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:37:
In de komende maanden wordt op een paar honderd meter van ons huis een parkeerplaats met zonnepanelen overdekt. Prima initiatief.

Maar ik maak me wel zorgen om overbelasting van het lokale elektriciteitsnet met het gevolg dat mijn omvomers gaan uitvallen. Volgens een inventarisatie van Liander is het nl. al ene gebied waar het net aan z'n grenzen zit.

Het gaat nl. om 2700 (!) panelen, dus zal rond 1 MW Wp zijn.

Overigens heb ik gisteren ook de vergunning voor mijn eigen parkeerplaats-overdekking (zonnecarport) gekregen. Dus ik ga ook nog een kleine 0.005 MWp toevoegen ;)
Tot 200 kW omvormer vermogen past het nog op 3 x 250 A (dikste laagspanning aansluiting die ik ken).
Een grotere teruglever aansluiting op laagspanning dan dat is zover ik weet vaak niet gemakkelijk te krijgen.
Voor 1 MWp zou je dan al 3 of 4 van die kabels nodig hebben. Tenzij er erg veel over is in het lokale trafo huisje verwacht ik dat dit project een eigen trafo naar middenspanning krijgt.
Dan merk je weinig qua netvoltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

opzich kan dat, maar waarom zou je dat doen, koop dan gewoon een 3680 ;)
voor de benelux heeft sma voor luie mensen zoals ik een vuistregel je kan zolang kortsluitstroom etc goed zijn 200% wp op elke sma aansluiten een 3680 mag dus 7360WP
wil je nog meer of een ander merk omvormer zal je moeten gaan rekenen (of aan @migjes vragen :P )

Het kan natuurlijk zijn dat de situatie tijdelijk is. bv de mogelijkheid voor een zwaardere kabel als volgend jaar de badkamer wordt verbouwd, maar veder zie ik geen voordelen van een 4kW begrenzen tov een 3,6 of 3,68 te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20

jep, genoeg merken die dit kunnen, lees de handleiding voor meer info.

heb zelf een power-one(abb) PVI 3.6.
die levert 4000VA en kan gelimiteerd worden.
maar heb dit op een 16A groep hangen zonder de limitering, gewoon omdat het kan.

(maar eerlijk zijn, dit lukte mij niet met 3x2,5mm kabel, knetter geluidjes uit de meter kast zijn niet leuk. ;)
en dan moet je ook niet denken dat bij 4000VA er een probleem was, maar juist rond de 600-800W was er een probleem, het limiteren is dus ook geen oplossing voor dit probleem.
de omvormer heeft een soort van redding mode, krijgt hij niet genoeg van de panelen dan gaat hij soms Hz overslaan, door b.v. op maar 25Hz te leveren(versimpeld gezegd is wat ingewikkelder), hier door ontstaat een soort van resonantie in de kabel, die vreemde effecten geeft.
een 2,5mm kabel heeft daar geen problemen mee, maar elke kabel moet ook op iets worden vast gemaakt.
in de meter kast heb ik een extra kWh meter hangen, die nog ouderwetse schroef koppelingen heeft.
en ja die koppelingen hebben gewoon een dikkere kabel nodig om genoeg oppervlakte te hebben om geen last te hebben van de resonantie.
dus boven de 16A heb je al snel een dikkere kabel als de standaard 3x2,5mm nodig. ;)
(had ook een Frankenstein meter kast er van kunnen maken door het laatste stukje kabel eerst dikker te maken voor de kWh meter, maar liever netjes werken, blijft gewoon veel power ;) .))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
busscherski schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:09:
[...]Tot 200 kW omvormer vermogen past het nog op 3 x 250 A (dikste laagspanning aansluiting die ik ken).
Een grotere teruglever aansluiting op laagspanning dan dat is zover ik weet vaak niet gemakkelijk te krijgen.
Voor 1 MWp zou je dan al 3 of 4 van die kabels nodig hebben. Tenzij er erg veel over is in het lokale trafo huisje verwacht ik dat dit project een eigen trafo naar middenspanning krijgt.
Dan merk je weinig qua netvoltage.
De verlening van de vergunning heeft een jaar geduurd, en rond die periode is er een rapport van Liander met als titel 'Congestiegebied [woonplaats]' en waarbij een van de hoofdstukken "Vooraankondiging capaciteitsproblemen bij verbruik en teruglevering voor [woonplaats]" heet.
Klinkt dus wat onheilspellend. De laatste updates waren twee weken voordat de vergunning werd verleend. Toevallig >:)

Ik heb het rapport nog eens gelezen en het blijkt dat juist bij de middenspanning het grootste probleem zit: "Daarnaast wordt dit congestiegebied gekenmerkt door spanningsproblemen in het middenspanningsnet."
maar gelukkig ook "tussentijdse oplossing [...] door een nieuw 10kV distributienet aan te leggen"
dat zou begin 2022 klaar moeten zijn. In 2025 wordt dan het verdeelstation vergroot.

Interessant om zo'n rapport door te kijken. Er staat bv een grafiek over 2020 in waar je kunt zien dat er tussen april en september regelmatig 3~4 MW wordt teruggeleverd (capaciteit station is 13.4 MW). Voor 2022 verwachten ze dat teruglevering van >5 MW (er is nl. nog voor 1.91 MW aan teruglevering vergund).

Interessante problematiek. Ik had me bv. nooit gerealiseerd dat het hoogspanningnet wel op tweerichtingsverkeer is ingericht, maar het middenspanningsnet niet. Maar dat gaat we erg Off-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
WackoH schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:24:
@Gwaihir Het feit dat installateurs het niet doen(?) is nog geen reden om het zelf niet doen.

Beste strategie lijkt me eerst met de fasulator te kijken wat de voorkeursfase is, en dan op een zonnige dag te meten of de spanning op deze fase niet extra hoog is (desnoods paar keer herhalen).
Dan heb je als particulier het maximale gedaan om het net gelijkmatig te belasten, lijkt me. En mogelijk bespaar je jezelf en je buren in de toekomst hopelijk ook problemen.
Verwacht je van de installateur dat hij op een zonnige dag terug komt hiervoor? Verwacht je van elke particulier dat hij/zij zelf op zo'n dag gaat meten en eraan sleutelen? Is dat verantwoord? Of dat jij / ik met (krap aan voldoende) kennis van zaken welkom is om te sleutelen als we breed onze buurt in trekken?

Ik snap je punt niet zo. Het lijkt mij evident dat door eerder genoemde zaken een goede verdeling in de praktijk lang niet altijd tot stand komt. De lezers van dit topic met 1-fase PV in een 3-fase huis maken er ongetwijfeld het beste van. Maar een 3-fase installatie doe je qua afschakelen altijd mee met de 'slechtste' fase en moet de verbetering dus van je buren komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Veel mensen in dit topic hebben de PV installatie zelf aangelegd, of hebben er in ieder geval affiniteit mee (we zitten tenslotte op een Tweakers en niet dat van Kassa of zo forum 8) ).
Met die gedachte heb ik mijn reactie geschreven. Dat is volgens mij ook wel duidelijk uit mijn eerste zin.

Zelf wist ik bv. niet dat er een vuistregeltje was om de voorkeursfase te bepalen maar kwam dat toevallig een keer tegen. Vandaar dat ik mede-Tweakers hiermee op weg wil helpen.
En degene die dan toch al zelf aan de gang gaat in de meterkast, kan dan ook daar (of in stopcontacten) ook de spanning meten. Maar dat heeft alleen zin op een zonnige dag (in mijn geval heeft een fase met PV nu 226 V aan, maar die heb ik ook op 247 V gezien).

Ik begreep niet zo goed waarom je er 3-fase omvormers bij haalt. Lijkt me nogal logisch dat bij een 3 fase omvormer er weinig te kiezen valt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:48:
[...]

opzich kan dat, maar waarom zou je dat doen, koop dan gewoon een 3680 ;)
Ik kan goedkoop een 4.0KW omvormer overnemen. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:58:
Veel mensen in dit topic hebben de PV installatie zelf aangelegd, of hebben er in ieder geval affiniteit mee (we zitten tenslotte op een Tweakers en niet dat van Kassa of zo forum 8) ).
Met die gedachte heb ik mijn reactie geschreven. Dat is volgens mij ook wel duidelijk uit mijn eerste zin.

Zelf wist ik bv. niet dat er een vuistregeltje was om de voorkeursfase te bepalen maar kwam dat toevallig een keer tegen. Vandaar dat ik mede-Tweakers hiermee op weg wil helpen.
En degene die dan toch al zelf aan de gang gaat in de meterkast, kan dan ook daar (of in stopcontacten) ook de spanning meten. Maar dat heeft alleen zin op een zonnige dag (in mijn geval heeft een fase met PV nu 226 V aan, maar die heb ik ook op 247 V gezien).

Ik begreep niet zo goed waarom je er 3-fase omvormers bij haalt. Lijkt me nogal logisch dat bij een 3 fase omvormer er weinig te kiezen valt...
Het voordeel van die "vuistregel" is dat het volgens de wet van de grotegetallen werkt. zelfs een fase die vandaag de hoogste is kan over 3 jaar als de rest van de straat pv heeft exact de juiste zijn.
maarja moet wel iedereen hem gebruiken, anders werkt het voor geen meter. en moet een leverancier dus eigenlijk idd gewoon meten, bij de schouw een apparaatje plaatsen wat de spanning kan loggen en een week later ophalen. ik zie daar het probleem niet in, het grootste probleem is gewoon dat de branche vol zit met totale nitwits, dombo's en oplichters. regels/wetten/richtlijnen volgen en kwaliteit is bij de zonnepanelen brache niet het eerste waar ik aan denk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 09:54
KoenVW76 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:05:
Heeft iemand ervaring met de apps voor een Huawei omvormer? Ik heb sinds deze week een sun2000-3.86ktl-l1 van Huawei hangen maar ik krijg de app maar niet gekoppeld aan de omvormer. Je moet een QR code scannen maar mijn telefoon loopt elke keer vast na het scannen. Het is ook erg onduidelijk welke app je nou precies moet gebruiken want je hebt Fusionhome, Fusionsolar en Sun2000...
Je kan eerst het wifi netwerk van de omvormer kiezen op je telefoon.
De omvormer wifi heet "SUN2000-"serienummer". Wel even je telefoon vertellen dat hij verbonden moet blijven als hij daar om vraagt omdat hij geen internet verbinding heeft.
Het standaard wachtwoord van de omvormer is "Changeme". Dat is een goed advies overigens.
Met de fusion home app kun je inloggen als user of als installer met standaard password "00000a"
Pas op, als installer kun je diverse zaken wijzigen die niet gewijzigd mogen worden.
Voor het in de cloud volgen van je panelen is er de fusionsolar app. Hiervoor dient er een gebruikersnaam en password aangevraagd te worden. Dit heeft de installateur voor mij gedaan. Voor Android gebruikers is deze niet in de Google play store aanwezig. Ik heb hiervoor de Huawei store geïnstalleerd.
Bij mij onthoud hij de gebruikersnaam/password niet, ondanks dat dit is aangevinkt om te onthouden.
Je kan ook monitoren via de website https://eu5.fusionsolar.h...Flogin%2Fcas&locale=nl_NL
De website werkt dan weer slecht op een mobile browser, en je kan in Chrome mobile dan beter de desktop site opvragen.
Qua software is het al bij al niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
WackoH schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:58:
Zie dat ik die eerder nog niet expliciet genoemd had. Maar goed, ik kijk dus naar de buurt als geheel en speculeer over een oplossing daarvoor. Mede omdat dat ook mijn eigen context is: als bezitter van een 3-fase omvormer, ben ik afhankelijk van hoe (sub)optimaal al mijn buren met de fasen om gaan.

@twain4me Iedereen die fasulator gebruiken werkt helaas dus al niet: want als 't ding zegt 'fase 2' kun je door al dat gedraaid aansluiten niet vaststellen wat fase 2 dan is. Alvast loggen tussen schouw en plaatsen vind ik wel 'n tof idee. Zie wel haken en ogen, zo is schouw vaak in het offerte stadium, helpt zo'n tijdje loggen in herfst / winter waarschijnlijk ook nog niet veel, en schouwt niet iedereen. Maar, het zou zeker weer 'n manier zijn voor de betere installateurs om betere installateur te zijn en blijven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
twain4me schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:50:
[...]... ik zie daar het probleem niet in, het grootste probleem is gewoon dat de branche vol zit met totale nitwits, dombo's en oplichters. regels/wetten/richtlijnen volgen en kwaliteit is bij de zonnepanelen brache niet het eerste waar ik aan denk ;)
Je schrijft het nog wat harder op dan ik het zou verwoorden, maar ik heb ook de indruk dat er in deze branche aardig wat cowboys zijn gesprongen nu het booming is.

Ik kwam vanochtend nog een document tegen: Opleveringsrapport Photovoltaïsche-installaties (pv) (voor installaties van maximaal 3 keer 25 Ampère). Dit is een formulier dat door Holland Solar en Techniek Nederland is ontwikkeld.
Ik denk dat ik dit voor de aardigheid voor m'n eigen PV's in ga vullen (voor zover mogelijk natuurlijk). Dan staat alles mooi bij elkaar.

Er is ook een Opnameformulier Photovoltaïsche-installaties (pv).
Misschien aardig omdat aan de sticky voor openen van topic voor PV installaties toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Gwaihir schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:18:
[...]Zie dat ik die eerder nog niet expliciet genoemd had. Maar goed, ik kijk dus naar de buurt als geheel en speculeer over een oplossing daarvoor.
Wat is je oplossing dan?
Mede omdat dat ook mijn eigen context is: als bezitter van een 3-fase omvormer, ben ik afhankelijk van hoe (sub)optimaal al mijn buren met de fasen om gaan.
Klopt. Je bent zelfs extra kwetsbaar want al 1 v/d 3 fasen te hoog is, ligt je hele omvormer stil.
@twain4me Iedereen die fasulator gebruiken werkt helaas dus al niet: want als 't ding zegt 'fase 2' kun je door al dat gedraaid aansluiten niet vaststellen wat fase 2 dan is.
Waarom deze opmerking / slag in de lucht?
Die vuistregel voor lastspreiding heb ik niet bedacht, maar is een advies van de netbeheerders. Schijnbaar is dit het regeltje wat altijd al werd gebruikt om te bepalen welke fase in een huis met een 1 fase aansluiting zou worden gebruikt.

Maar, ze hebben blijkbaar ook vastgesteld dat het onvoldoende werkt omdat regelmatige bij (projectmatige?) nieuwbouwwoningen bv. in ieder huis de PV op fase 1 en de warmtepomp op fase 2 wordt aangesloten. Zal door lage kennisniveau of laksheid van installateurs komen.

Dat zal de reden zijn dat netbeheerders het naar zichzelf hebben toegetrokken (ze hebben tenslotte ook veel gedoe van overspanning) door vanaf 2019 de fases die uit de grond komen, bewust 'verkeerd' aan te sluiten.

Maar bij woningen voor die tijd zou fase 1 dus ook fase 1 in de wijkcentrale moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Zie dat ik die eerder nog niet expliciet genoemd had. Maar goed, ik kijk dus naar de buurt als geheel. Mede omdat dat ook mijn eigen context is: als bezitter van een 3-fase omvormer, ben ik afhankelijk van hoe (sub)optimaal al mijn buren met de fasen om gaan.

@twain4me Iedereen die fasulator gebruiken werkt helaas dus al niet: want als 't ding zegt 'fase 2' kun je door al dat gedraaid aansluiten niet vaststellen wat fase 2 dan is. Alvast loggen tussen schouw en plaatsen vind ik wel 'n tof idee. Zie wel haken en ogen, zo is schouw vaak in het offerte stadium, helpt zo'n tijdje loggen in herfst / winter waarschijnlijk ook nog niet veel, en schouwt niet iedereen. Maar, het zou zeker weer 'n manier zijn voor de betere installateurs om beter installateur te zijn en blijven :).
iets met oorzaak en gevolg
omdat het niet werkte zijn ze gaan gedraaid aanlsuiten, dus hadden ze niet gedraaid hoeven instaleren als de instalateurs zich netjes aan de richtlijnen en regels zouden houden. ;)
icm met warmtepompen en laadpalen zal huizen gedraaid aansluiten over de gehele linie beter uitpakken.
buisje voor de omvormer in nieuwbouw zit immers bij de gehele straat aan dezelfde kant van de verdeler, ook de warmtepomp en de laadpaal komen op dezelfde plek binnen en zullen door de meeste instalateurs dus op de zelfde plek worden aangesloten.

opzich wil ik de instalateurs van nieuwbouw nog wel een klein beetje tegemoet komen, die hebben niet altijd even makkelijk toegang tot de huisnummers. om bouwfouten te voorkomen worden die zo laat mogelijk gecomuniceerd door de hoofdaannemer, die doen doorgaans alles zo lang mogelijk op bouwnummer bij projectbouw.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 28-03-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 19:38
Ophidian schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:22:
[...]

Update lijkt ook iets met de API gedaan te hebben. Mijn APS to PVoutput python script werkt niet meer :(
Je bent niet de enige, hier werkt dat script ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik schakel de collectieve slimmigheid van een groep tweakers in om 'ns uit te vinden of er eentje is. :?
bv. in ieder huis de PV op fase 1 en de warmtepomp op fase 2 wordt aangesloten.
Helemaal super jammer natuurlijk, maar verbazen zou 't me zelfs dat niet, inderdaad.

Ik zet er voor mijzelf hier een punt achter. Ik vind dit geen prettig gesprek; ik ervaar je als nogal aanvallend, waarvoor ik de aanleiding niet zie.

En inhoudelijk lijkt dit ruim klaar: we zien 't probleem, betreuren dat de doorsnee PV-installateur 't zich niet wat meer aantrekt, redden uiteraard eigen 1-fase PV-installaties ervan, en staan verder met lege handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Gwaihir We zijn het gelukkig eens, inclusief het aanvallende deel, maar dan omgekeerd ;)
Alles is wel gezegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

[...]
Code staat hier : https://github.com/jvhaarst/panelscrape
Laatste versie van de output staat nu hier : https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
om een lang verhaal wat korter te houden, door een verandering in het bestaande PV systeem heb ik een Goodwe GW2000 "over".
Daarnaast heb ik nog een plat dak van de zij uitbouw met effectief 5.80 en 2.75 meter ruimte "over" (zuid-west oriëntatie en geen alleen even schaduw van de woning zelf, daarna niet meer)

Ipv die Goodwe op Marktplaats te gooien zat ik erover te denken om hier dan een aantal (goedkope, al dan niet via marktplaats) panelen op te gooien, echter had ik geschat dat ik er meer kwijt op kon (tot ik het ging op meten), dus dat plan viel een beetje in duigen.

Het idee is nu dan 5 panelen in staande stand te monteren die +450wp per stuk hebben, deze zijn vaak iets groter, maar die ruimte heb ik volgens mij prima, en met kleinere panelen kan ik er toch niet meer kwijt.

Het vermogen zal dan sowieso beter passen bij de omvormer, en daarnaast komt deze toch in de schuur te hangen, dus niemand zal daar last van hebben.
Enige lastige puntje is dat ik een nieuwe kabel van de meterkast naar de schuur moet trekken (en mijn kruipruimte daar niet onder komt, die komt alleen onder de hoofdwoning), maargoed, daar moet vast wel iets op te verzinnen zijn.

En volgens mij kan ik ook gezien de vorige PV installatie uit 2016 is opnieuw BTW terug vragen voor wat ik er nu bij doe.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23
Zijn er hier mensen met een Growatt die lijkt af te toppen? Ik heb een Growatt MIN 5000 TL-XE omvormer en hij lijkt exact op 5kW af te toppen. Is dat normaal? Ik heb 5760Wp op het dak liggen.. Ik heb dit wel vaker gezien.

Volgens de app:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J7KZmGr/Growatt-app.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@ID-College Als ik de specs opzoek dan is het max. AC-vermogen 5000W, dus ja dat klopt.
Is het erg? Denk dat het meevalt qua extra opbrengst wat je misloopt. Een zwaardere omvormer was duurder geweest en starten over het algemeen ook wat later op/stoppen eerder.

Maar voor de echte Tweaker is zo'n afgeplatte parabool wel pijnlijk om te zien ;) >:)

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23
ThinkPadd schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:30:
@ID-College Als ik de specs opzoek dan is het max. AC-vermogen 5000W, dus ja dat klopt.
Is het erg? Denk dat het meevalt qua extra opbrengst wat je misloopt. Een zwaardere omvormer was duurder geweest en starten over het algemeen ook wat later op/stoppen eerder.

Maar voor de echte Tweaker is zo'n afgeplatte parabool wel pijnlijk om te zien ;) >:)
Naja erg :P De goede dagen moeten nog komen voor mijn gevoel dus ik houd het ff in de gaten..
Ik had niet verwacht dat hij zo extreem ging aftoppen maar dat ie nog wel wat meer marge had gehouden.. Dat ie er nog wel wat bij snoepte oid ipv een schamele 5 watt :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De zon komt nog hoger te staan, maar aan de andere kant: met hoge(re) buitentemperatuur zakt de efficiëntie van de panelen ook weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 22:57
Bedankt voor de info allemaal.
Proton_ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:12:
[...]

even wat eenheden gefixt
Inderdaad.
Een 11 kW en 6 kW omvormer samen op een aansluiting is legaal en, mits je lekker dicht bij de wijktrafo zit, geen probleem.

[...]

Hier bedoelen ze mee dat de SE15K niet stuk gaat als je er 20 kW aan panelen aan hangt. De invoeding is beperkt tot 15 kW, hier worden dus ook de zekeringen aan de AC kant op gekozen.
Gewone stringomvormers zijn simpeler, die hebben een spanning- en stroomgrens aan de paneelkant en zolang je daar binnen blijft gaat het goed. Daar kan je dus vaak 6 kWp aan een 2 kW omvormer hangen.
Het is mij dus duidelijk dat als als ik die 17 kW wil halen ik zal moeten gaan werken met 2 omvormers achter 2 aparte groepen (3x16 A).
Termy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Het 1 is wat de omvormer maximaal kan uitsturen (dus AC) en het ander is wat het maximaal accepteert (DC). Het is ook afhankelijk van hoe waarschijnlijk het is dat je panelen in de buurt van hun Wp komen. 35 graden helling op zuid is een heel ander verhaal dan 13 graden oost/west.

Als je wilt weten hoe groot je omvormer moet zijn kan je beter gewoon iets als sunnydesignweb.com gebruiken.
mcDavid schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:28:
@KoBolD54 een omvormer van meer dan 11kW heb je in principe niets aan. Tenzij je gaat rommelen met de marges van wat er mag/kan in je groepenkast.

Je kunt hier zeker met een O/W opstelling wel flink meer panelen aan hangen dan 11kWp natuurlijk. Of er 17kWp op kan zal afhankelijk zijn van de opstelling en het merk/type omvormer.

Weet je zeker dat je zo'n grote installatie met SE wilt doen? In mijn ogen schaalt dat ontzettend slecht. Voor ieder paneel geef je 50-100 euro extra uit terwijl de kans dat in zo'n grote installatie ALLE panelen significant last hebben van schaduw eigenlijk nihil is.
De reden waarom ik voor SE wil gaan is dat ik daar goede en fijne ervaring mee heb. Ook ligt een klein deel van de omvormers net achter een schuin dak wat schaduw veroorzaakt.

Wat betreft de overdimensionering geven jullie aan dat ik met een kleine omvormer waarschijnlijk wel uit de voeten zou moeten kunnen. Echter kom ik dan wel over de max overdimensionering heen die SE aangeeft. Of is dit limiet het max vermogen in. Dus stel ik gebruik de SE10K omvormer (max 13.5 kW input) en hang daar 17 kWp panelen aan, maar deze panelen zullen nooit tegelijkertijd meer dan 13.5 kW leveren, dan is er geen enkel probleem?

Naar aanleiding van jullie feedback lijkt de keuze voor een SE10K omvormer op dit moment het maximale te zijn (zonder te kiezen voor een 2e omvormer). Wat betreft de O/W opstelling zit ik te denken aan een hoek van 13 graden. Is er een rekenhulp / vuistregel om de geschatte maximale piekwattage is voor een dergelijke opstelling te berekenen daar alle panelen tegelijk nooit in de buurt van hun Wp zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 14:26
Ik zit er aan te denken om nog wat extra zonnepanelen te plaatsen op het noorden.
Situatie nu is 16x300WP (4800WP) op zuid zonder schaduw met een SMA Tripower 5.0

Hoeveel panelen zou ik hier nog bij op aan kunnen sluiten op noord zonder dat ik een andere omvormer hoef te kopen?
Ik zat aan deze panelen te denken: https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@KoBolD54
oost-west
zie mijn dak: 2x10x190Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
en dan later met op oost ook nog 15 graden extra parallel er bij.
2x7x245Wp + 10x300Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

grofweg voor oost west, neem je bij 45 graden dus op 50% er extra bij aan Wp bij.
dus een 3kW omvormer kan dan met gemak 4500Wp aan.

maar zonnepanelen werken goed, maar halen niet vaak hun maximum, dus kun je ook nog onder dimensioneren, dit is ongeveer 30%.
een paneel van 350Wp kan een 370W leveren, maar dat is maar zeldzaam en bijna alleen een paar momenten in de lente.
en als ze goed heet liggen te bakken in de zon, dan kunnen ze ook zakken naar 250W (vaak 30%).
hier heb je dus nog schuif waardes.
een 3kW omvormer kan dus met gemak als er 2x45 graden hoek is een 6000Wp hebben, zonder dat je veel verliest.

jij wil een kleinere hoek, dus ik zou iets minder onderdimensioneren als ik kan met 45 graden.
die kun je nu wel grofweg berekenen, probeer maar. ;)
(helaas is solaredge daar erg lastig in, snap wel waarom het is gewoon geen echt flexibel systeem. ;) )

@Idanue
met het gekozen paneel kun je niet veel verder gaan als 20 panelen per string. ;)
20x41Voc+10% temperatuur = <1000V = 20 panelen als max.
(preciezer berekenen van de temperatuur coëfficiënt geeft misschien 21 of 22 panelen.
maar 20 is al genoeg denk ik, zo niet kijken we wel verder. ;) )

de omvormer kan gewoon 2x20x310Wp op vol zuid aan, geen probleem. ;)
(oke dit geeft natuurlijk erg veel aftopping, hij zal dan vaak de 5000W max halen, maar dat is niet erg.
liever aftoppen als geen opbrengst.
het glas is 5/6 vol, en totaal niet leeg. :P )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 29-03-2021 11:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
@migjes Dank, ik ga even shoppen. d:)b

[ Voor 70% gewijzigd door Idanue op 29-03-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Idanue schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:31:
@migjes Het zijn nu 2 strings van 8 en dat gaat dus 1x16 worden.
Het is dus geen probleem om daar nog 8 of 16 bij te leggen op noord?
mmm, 2x8 even oppassen, normaal kan dit omgezet worden naar 1x16 met moderne panelen.
maar oudere setjes en oudere panelen, het kan een vreemd paneeltje zijn die dit niet kan. :?
wat zijn de huidige Voc van de 2 stringen op dit moment?
(Voc te moeilijk wat is de Vmpp en staat er zon op, op moment van meting?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
migjes schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:35:
[...]

mmm, 2x8 even oppassen, normaal kan dit omgezet worden naar 1x16 met moderne panelen.
maar oudere setjes en oudere panelen, het kan een vreemd paneeltje zijn die dit niet kan. :?
wat zijn de huidige Voc van de 2 stringen op dit moment?
(Voc te moeilijk wat is de Vmpp en staat er zon op, op moment van meting?)
Het zijn trina 300wp full black panelen, zonder zon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foj8y_wCa4oNZDBwKRj7NU7dY14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z110Pwxx8OA2lJGVQ6JO3CRH.jpg?f=user_large

Met zon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx9E4fjFmfa_qpRdVt-SA5ddaTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p167SceYmRaHp7ouOI9UMr6O.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Idanue op 29-03-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Idanue Waarom is dat geen 1 string van 16 (zoals het hoort)
De SMA wil graag 590 Vmpp, Je zit niet eens op de helft daarvan.
Liggen de panelen niet in hetzelfde vlak? Wat is de dakhelling?

Hoeveel panelen kan je kwijt op noord?
Wat is de dakhelling?

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 12:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
AUijtdehaag schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:19:
@Idanue Waarom is dat geen 1 string van 16 (zoals het hoort)
De SMA wil graag 590 Vmpp, Je zit niet eens op de helft daarvan.
Liggen de panelen niet in hetzelfde vlak?
Geen idee waarom het 2x8 is, destijds zo besloten.
Ze liggen allemaal op hetzelfde vlak, schuin dak op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Idanue Nou omvormer uitschakelen (dc switch) en er 1 string van maken.
Dan presteert die "nog" beter.

Het is wel een "blauwe" he? :o

Edit:
Een beetje avond schaduw dus.
Idanue in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Moet geen problemen opleveren met 1 string van 16 normaal gezien.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
AUijtdehaag schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:23:
@Idanue Nou omvormer uitschakelen (dc switch) en er 1 string van maken.
Dan presteert die "nog" beter.

Het is wel een "blauwe" he? :o

Edit:
Een beetje avond schaduw dus.
Idanue in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Moet geen problemen opleveren met 1 string van 16 normaal gezien.
Beter? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Uuxn2mVq4vUnHc_iPvm7jYB1Nw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lFEAsM38vSoUXny9xDRZVgND.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja. Alleen de zon is weg.

Edit: dat pvoutput is nooit een succes geworden he? :P

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Klopt, beetje jammer maar de betere tijden komen er weer aan. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 22:57
migjes schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:20:
@KoBolD54
oost-west
zie mijn dak: 2x10x190Wp
[Afbeelding]
en dan later met op oost ook nog 15 graden extra parallel er bij.
2x7x245Wp + 10x300Wp
[Afbeelding]

grofweg voor oost west, neem je bij 45 graden dus op 50% er extra bij aan Wp bij.
dus een 3kW omvormer kan dan met gemak 4500Wp aan.

maar zonnepanelen werken goed, maar halen niet vaak hun maximum, dus kun je ook nog onder dimensioneren, dit is ongeveer 30%.
een paneel van 350Wp kan een 370W leveren, maar dat is maar zeldzaam en bijna alleen een paar momenten in de lente.
en als ze goed heet liggen te bakken in de zon, dan kunnen ze ook zakken naar 250W (vaak 30%).
hier heb je dus nog schuif waardes.
een 3kW omvormer kan dus met gemak als er 2x45 graden hoek is een 6000Wp hebben, zonder dat je veel verliest.

jij wil een kleinere hoek, dus ik zou iets minder onderdimensioneren als ik kan met 45 graden.
die kun je nu wel grofweg berekenen, probeer maar. ;)
(helaas is solaredge daar erg lastig in, snap wel waarom het is gewoon geen echt flexibel systeem. ;) )
Bedankt voor deze informatie en de grafieken. Wat voor systeem zou jij bij voorkeur kiezen i.p.v. SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idanue schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:47:
[...]

Klopt, beetje jammer maar de betere tijden komen er weer aan. *O*
Ik heb nog wel een odroid C4 liggen als je weer wilt gaan loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
AUijtdehaag schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb nog wel een odroid C4 liggen als je weer wilt gaan loggen.
Ik zal er even over nadenken, mijn RPi's zijn ondertussen beiden al gesneuveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Idanue Naast pvoutput, heb je ook influxdb en grafana en home-assistant (of domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Ja. Alleen de zon is weg.

Edit: dat pvoutput is nooit een succes geworden he? :P
daar hebben meer (mensen met) blauwe sma's last van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
KoBolD54 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Bedankt voor deze informatie en de grafieken. Wat voor systeem zou jij bij voorkeur kiezen i.p.v. SE?
alles eerder als SE (maar soms is het wel gaaf of zelfs nodig.) gewoon omdat het best duur is.
(het voegt bij een 120€ paneel als snel een 40€ extra toe, dat is een flinke slok op een borrel.)

als je een beetje groot wil gaan, dan is een 3fase de weg, die hebben 2x een mpp.
(die maximaal tot de 1000Voc gaan, en dan 10% minder voor temperatuur, omvormers die tot de 1500Voc gaan zijn echt nog te duur.)
per mpp kun je dan 18-22 panelen er op aansluiten, zolang de voc ook in de winter maar onder de 1000V blijft.
(veel van die omvormers kunnen per mpp ook 2 stringen parallel hebben, dus 2x2x18x330Wp is mogenlijk)
hoeveel W de omvormer heeft is eigenlijk niet interessant.
gaat alleen maar over aftoppen, maar 30% meer Wp als W omvormer is geen probleem.
(eigenlijk is zelfs 50% meer Wp ook geen probleem, maar ergens gaat de bloeddruk te hoog stijgen van de gebruiker. ;)

veel van die omvormers kunnen per mpp ook 2 stringen parallel hebben, dus 2x2x18x330Wp is mogenlijk.
en er zijn zelfs 5kW omvormers die dit aan kunnen. ;)
maar die leveren dan nooit meer als 5kW, en dat is wel wat te gek met 23kWp er aan. ;) )

is het dan voor het geld of voor de kWh, dat is een groter verschil.
wil je voor het geld gaan, doe maar flink meer Wp als W omvormer (>30%).
wil je voor de kWh gaan, doe maar niet een te groot verschil (<30%).

uit eindelijk sma/fronius/goodwe/growatt etc etc het maakt allemaal bijna niks uit.
verschillen zijn zo klein, dat is geneuzel in de marge. ;)

probeer wel zo goed mogenlijk bij de juiste Vmpp voor de omvormer te komen.
dus iets hoger als zijn optimum, zodat als het heet is de Vmpp zakt en juist op het optimum zit.
meeste 3fase omvormers hebben hun optimum Vmpp rond de 600-720V zitten. (en dit is met SE niet anders. ;) )

@AUijtdehaag en @Idanue d:)b
he baaaa,
een 3fase met 2 mpp's die veel te weinig Vmpp heeft.
snel 1x16 van maken, heb je al meer opbrengst. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:19:
[...]

daar hebben meer (mensen met) blauwe sma's last van :P
Daarom heb ik 3 rooie opgehangen ;)

@migjes je wordt wat traag..
(misschien door de wat lange teksten d:)b )
Het is inmiddels 16...

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ID-College schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:23:
Zijn er hier mensen met een Growatt die lijkt af te toppen? Ik heb een Growatt MIN 5000 TL-XE omvormer en hij lijkt exact op 5kW af te toppen. Is dat normaal? Ik heb 5760Wp op het dak liggen.. Ik heb dit wel vaker gezien.

Volgens de app:
[Afbeelding]
Dat is toch het hele idee van een 5 kW omvormer? Dat ie max 5 kW doet? :? Als je dat niet wilt, moet je een grotere omvormer kopen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 14:27
migjes schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:04:
[...]

jep, genoeg merken die dit kunnen, lees de handleiding voor meer info.

heb zelf een power-one(abb) PVI 3.6.
die levert 4000VA en kan gelimiteerd worden.
maar heb dit op een 16A groep hangen zonder de limitering, gewoon omdat het kan.

(maar eerlijk zijn, dit lukte mij niet met 3x2,5mm kabel, knetter geluidjes uit de meter kast zijn niet leuk. ;)
en dan moet je ook niet denken dat bij 4000VA er een probleem was, maar juist rond de 600-800W was er een probleem, het limiteren is dus ook geen oplossing voor dit probleem.
de omvormer heeft een soort van redding mode, krijgt hij niet genoeg van de panelen dan gaat hij soms Hz overslaan, door b.v. op maar 25Hz te leveren(versimpeld gezegd is wat ingewikkelder), hier door ontstaat een soort van resonantie in de kabel, die vreemde effecten geeft.
een 2,5mm kabel heeft daar geen problemen mee, maar elke kabel moet ook op iets worden vast gemaakt.
in de meter kast heb ik een extra kWh meter hangen, die nog ouderwetse schroef koppelingen heeft.
en ja die koppelingen hebben gewoon een dikkere kabel nodig om genoeg oppervlakte te hebben om geen last te hebben van de resonantie.
dus boven de 16A heb je al snel een dikkere kabel als de standaard 3x2,5mm nodig. ;)
(had ook een Frankenstein meter kast er van kunnen maken door het laatste stukje kabel eerst dikker te maken voor de kWh meter, maar liever netjes werken, blijft gewoon veel power ;) .))
Ik heb mijn Goodwe 4200DNS op een 2.5mm kabel en 16A alamat zitten. Ik heb er inmiddels ook 4200Wp aan panelen aan zitten en heb de omvormer / kabel /groep in de gaten gehouden met een infrarood thermometer of ik deze niet moest begrenzen ivm warmte en de alamat. Nee dus. Ik zie heel soms een korte piek van 17A in de logging, geen issue met de kabel, ook niet dat ie te warm wordt. Enige wat ik heb gezien is waar ik lasklemmen had gebruikt , die moderne waar je makkelijk kabels in en uithaalt worden behoorlijk warm, de ouderwetse lasdoppen waar je de kabels in elkaar draait een stuk minder. Dat verlaagde ook mijn meterkast spanning nog ietsje. De alamat heb ik op de hoek geplaatst zodat ie z'n warmte goed kwijt kan.
Het gedrag mbt kabel knetteren herken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51

Pinobigbird

doesn't share food!

migjes schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:23:
[...]

[...]
is het dan voor het geld of voor de kWh, dat is een groter verschil.
wil je voor het geld gaan, doe maar flink meer Wp als W omvormer (>30%).
wil je voor de kWh gaan, doe maar niet een te groot verschil (<30%).
[...]
Wat is eigenlijk de reden dat men een stringomvormer beter kan onderdimensioneren, anders dan dat een grotere omvormer duurder is in aanschaf?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een kleinere omvormer beter presteert dan een grotere omvormer bij niet-optimale instraling. Is dat zo, en zo ja, hoe kan dat dan?

Ik ben van plan een 6,55 kWp in ZO+NW-opstelling 13° hellingshoek te plaatsen op een plat dak. Als ik dat in Sunnydesignweb invoer is de jaaropbrengst met een SMA STP4.0 lager dan met een SMA STP5.0. (5.766,32 kWh vs.5.854,66 kWh). Niet wat ik verwacht had. Mijn gevoel zegt dat een 4kW voldoende moet zijn, maar waarom zou ik geen 5kW omvormer kiezen?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinvdg
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-04-2021
Ik ben offertes aan het ophalen voor zonnepanelen. Maar dit is geen vraag over de offertes maar meer over de verschillende adviezen die ik krijg. Namelijk tussen Glas-Glas en Glas-folie.

Ik woon zo'n 2 kilometer van het strand. Nu zegt de ene leverancier dat Glas-glas het beste is vanwege de invloeden van strand en zee (zout). De andere leverancier zegt juist dat glas-glas daar alleen bij helpt als je direct op of aan het strand woont. Welke spreekt nu de waarheid?

In principe zou ik glas-folie prima vinden, tenzij dat echt af te raden is. Ik ga voor ongeveer 9 a 10 panelen op een schuin dak richting het zuidwest.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 24-09 20:38
Pinobigbird schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Wat is eigenlijk de reden dat men een stringomvormer beter kan onderdimensioneren, anders dan dat een grotere omvormer duurder is in aanschaf?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat een kleinere omvormer beter presteert dan een grotere omvormer bij niet-optimale instraling. Is dat zo, en zo ja, hoe kan dat dan?

Ik ben van plan een 6,55 kWp in ZO+NW-opstelling 13° hellingshoek te plaatsen op een plat dak. Als ik dat in Sunnydesignweb invoer is de jaaropbrengst met een SMA STP4.0 lager dan met een SMA STP5.0. (5.766,32 kWh vs.5.854,66 kWh). Niet wat ik verwacht had. Mijn gevoel zegt dat een 4kW voldoende moet zijn, maar waarom zou ik geen 5kW omvormer kiezen?
Terugverdientijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwinvdg Glas folie
En over 10 jaar nieuwe, omdat de techniek dan al hopeloos achterloopt tegenover de techniek van dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pinobigbird schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:31:
[...]

je hoeft niks te onderdimensioneren, je mag. ;)
(maar ga je voor een flinke overproductie en wil je het nog terugverdienen met overproductie, dan moet je wel op de laatste centen letten. zoveel geld krijg je niet voor de over productie.
grofweg: wil je 3000kWh zonder over procuctie, neem dan een 3000W omvormer, maar hang er 6000Wp aan, over productie is nu in eens lonend. ;) )
ja, nee, en ongeveer.

het rendement van een gewone 1fase TL omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
heb je last van bewolking, dan heb je uit 3000Wp met 3000W omvormer nog ongeveer 500W.
en ja dan zit je wel wat laag op de grafiek ergens rond de 16%.
heb je 6000Wp dan zit je op de 1000W en dat is toch de lijn van 33%.

maar je moet ook zorgen dat je Vmpp een beetje in het leuke gebied zit.
met 32Vmpp panelen heb je dat pas bij 12 stuks (iets hoger gaan zitten voor als het warm is en de Vmpp zakt.)
12x330Wp=3300Wp, maar dit soort omvormers hebben 2 mpp's, dus 2x12x330W=6600Wp.
en dan mag je kiezen neem ik een 3kW of een 6kW 1fase TL omvormer. ;)
ZO+NW-opstelling is niet zo heftig als oost-west opstelling, dan heb je meer spreiding over de dag.
en ook maar 13 graden hoek, dat is vrij plat.
platte setjes, die doen het beter in de zomer als het warm is, steiler doet het beter in de lente als het kouder is.
geen probleem, maar plat mag dus wel iets meer onder gedimensioneerd worden als steiler. ;)
(als ik zou moeten kiezen zou ik voor een 4,5kW omvormer gaan, dat komt mooi uit.
maar 4kW of 5kW is ook leuk, eigenlijk is het simpel het kan allemaal. ;) )

@edwinvdg
ga gewoon voor glas-folie, geen probleem.
(lekker verkoopverhaal doet het goed een beetje angst. ;) )

maar de kust, en de zee.
dat is vaak ook in de zomer een stuk koelere lucht langs de panelen, daar doen ze het beter mee. ;)
probeer niet te veel verschil te hebben in W omvormer en Wp.
dat is aan de kust erg zonde. ;)
(de kust kan ongeveer 20% meer kWh opleveren als je het goed doet als wat we dieper in het binnen land zien. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 29-03-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Team Welles

KoBolD54 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:59:

Wat betreft de overdimensionering geven jullie aan dat ik met een kleine omvormer waarschijnlijk wel uit de voeten zou moeten kunnen. Echter kom ik dan wel over de max overdimensionering heen die SE aangeeft. Of is dit limiet het max vermogen in. Dus stel ik gebruik de SE10K omvormer (max 13.5 kW input) en hang daar 17 kWp panelen aan, maar deze panelen zullen nooit tegelijkertijd meer dan 13.5 kW leveren, dan is er geen enkel probleem?
Ga een avondje spelen met de SE Designer tool, en open dan een topic met het resultaat :)

Ik heb vorige week geleerd dat daar resultaten uit kunnen komen die de grenzen van de datasheet een beetje buigen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
twain4me schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Hoewel het mag (want dubbel geisoleerd) zou ik solar kabels nooit gewoon door een leiding koker (ik ga er vanuit dat je dit met een houten schot bedoeld) trekken wat dan vaak meteen gebeurd mag formeel niet en dat is niet beugelen. ik zou het altijd netjes in een gelabeld buisje stoppen.
Maar je kan die paar panelen misschien wel veel beter op een APS stoppen? dan kan je gewoon met 230 naar binnen en naar de meterkast.

ik zie trouwens niet hoe je op 1,5 x 3,5 6 panelen kwijt kan laat staan meer

mischien is een eigen topic met tekeningen/foto's en maten wel handig ;)
Hoi. Het hele dak is 10.5 x 3.5 mtr, maar die laatste 1,5 meter steekt uit waardoor de voorste rij panelen maximaal zon pakken. De panelen erachter minder vanwege muur in de ochtend (gericht op het zuiden/zuidoosten). Ik begin inmiddels de indruk te krijgen dat het qua kosten niet echt lonend is om hier ook een paar panelen te plaatsen.

Wat bedoel je met 'APS'? Stel ik koop ooit een batterij voor aan de muur. Dan zou deze in de berging hangen, wat pal onder dat dak zit. Maw. ik zou daar een directe lijn naar beneden kunnen trekken vanaf die extra panelen. Kan je deze leiding ook direct aan die batterij koppelen? Zo ja, dan is dat goed nieuws want dan wacht ik met eventueel extra panelen tot we die batterij (betaalbaar) kunnen laten plaatsen.

Dan ga ik nu voor 15-18 panelen op het dak en zien we het later nog wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

GustavSan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Hoi. Het hele dak is 10.5 x 3.5 mtr, maar die laatste 1,5 meter steekt uit waardoor de voorste rij panelen maximaal zon pakken. De panelen erachter minder vanwege muur in de ochtend (gericht op het zuiden/zuidoosten). Ik begin inmiddels de indruk te krijgen dat het qua kosten niet echt lonend is om hier ook een paar panelen te plaatsen.

Wat bedoel je met 'APS'? Stel ik koop ooit een batterij voor aan de muur. Dan zou deze in de berging hangen, wat pal onder dat dak zit. Maw. ik zou daar een directe lijn naar beneden kunnen trekken vanaf die extra panelen. Kan je deze leiding ook direct aan die batterij koppelen? Zo ja, dan is dat goed nieuws want dan wacht ik met eventueel extra panelen tot we die batterij (betaalbaar) kunnen laten plaatsen.

Dan ga ik nu voor 15-18 panelen op het dak en zien we het later nog wel een keer.
Door je "bijzondere" manier van maatvoeren zette je mij op het verkeerde been. Een aps is een omvormer welke geschikt is voor een paar panelen, waarschijnlijk zijn er betere opties bij je opeens gegroeide dak :P
Het is meestal prima lonend om wel panelen te plaatsen , zeker bij daken waar je met je neus bij kan (3meter hoog en plat) montage materiaal is iets duurder dan op schuin , maar montage is vaak iets goedkoper kosten per WP zijn vergelijkbaar

Persoonlijk zou ik toch even een eigen topic maken met foto's tekeningen, maatvoering etc. dat voorkomt babelonische spraakverwarringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinvdg
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-04-2021
@migjes @AUijtdehaag top dank mannen. Jullie bevestigen mijn vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
twain4me schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Door je "bijzondere" manier van maatvoeren zette je mij op het verkeerde been. Een aps is een omvormer welke geschikt is voor een paar panelen, waarschijnlijk zijn er betere opties bij je opeens gegroeide dak :P
Het is meestal prima lonend om wel panelen te plaatsen , zeker bij daken waar je met je neus bij kan (3meter hoog en plat) montage materiaal is iets duurder dan op schuin , maar montage is vaak iets goedkoper kosten per WP zijn vergelijkbaar

Persoonlijk zou ik toch even een eigen topic maken met foto's tekeningen, maatvoering etc. dat voorkomt babelonische spraakverwarringen.
Yes. Had ik al eens gemaakt :). Ook nog wat geupdate recent. Nu net de openingstopic herschreven nu we al wat verder zijn. Ook wat foto's erbij:

GustavSan in "Advies zonnepanelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:38
Afgelopen zaterdag stopte mijn Growatt er opeens mee. Er was niets vreemds aan te zien, behalve dan dat het vermogen net onder nul zat. In de logging kan ik ook niks vinden. Nadat ik de zekering uit en aan had gedaan startte de omvormer gewoon op en ging verder met stroom leveren. Heeft iemand een idee wat er mis ging?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Heb je de logging van de omvormer op de Growatt website bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:38
WackoH schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:54:
Heb je de logging van de omvormer op de Growatt website bekeken?
Yep. Kan er niks over terugvinden. Ik denk aan overspanning, maar had eigenlijk wel verwacht dat er wel een melding van gemaakt zou worden ofzo. De spanning bleef redelijk stabiel rond de 240, maar met 5 minuten logging interval weet je niks zeker.

Voorlopig blijf ik het maar in de gaten houden, misschien dat ik volgende keer wat dieper kan graven. Nu lijkt alles weer normaal te werken.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb 4 algemene vragen:

1. Klopt het dat de SolarEdge omvormer alleen (goed) werkt met optimizers? Ik wil 3 daken beleggen, schuin dak noord, schuin dak zuid en plat. En ik denk dat alleen het platte dak (gedeeltelijk) optimizers nodig heeft.

2. Een omvormer, de SMA SB5.0 als voorbeeld, heeft 2 MPP-ingangen (A en B ) en kan 2 strings per MPP-ingang (dus 2 strings op A en 2 op B ). Kan ik op bijvoorbeeld ingang A 2 aparte strings toevoegen die beide aan de andere kant van een schuin dak (noord en zuid) zitten en daardoor een verschillende manier schaduw hebben? Of kan 1 MPP met 2 strings alleen strings gebruiken met eenzelfde soort schaduw? (dezelfde hoeveelheid schaduw op hetzelfde tijdstip)

3. Moet ik per omvormer of per MPP-ingang dezelfde panelen gebruiken? Of zou je in principe 4 strings (de SB5.0 als voorbeeld) met verschillende type panelen kunnen gebruiken? Dus stel, de SB5.0, ingang A string 1: paneel 325 Wp 6 stuks, ingang A string 2: paneel 365 Wp 8 stuks, ingang B string 1: paneel 400 Wp 11 stuks. (Niet dat ik dit zo van plan ben maar ik probeer te begrijpen wat de beperkingen zijn)

4. Volgens het plaatje uit de OP
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
zit ik te bedenken wat de invloeden zijn van de hoek t.o.v. de zon en het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VMvbobVhgQ_JUKJ3Selb9ngBwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dBIE3KokZhw9vb1FuWmKnt5f.jpg?f=user_large
Wat zal het verschil in opbrengst zijn tussen origineel (50° zon en 20° montage dak) en nieuw (13° zon en 13° montage dak)
Volgens het plaatje hierboven is dat 93% vs ~93% dus dat zou vrijwel niets moeten uitmaken. Terwijl ik aanvankelijk dacht dat dit best veel zou schelen. Of is het de moeite waard om te kijken of ik een steilere montage kan vinden voor de nieuwe formatie (13° zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Rol-Co schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:10:
[...]

Schijnt van sma te zijn ;)

Het is een ramp alphons, ze geven 15m afstand op maar met 1 muurtje er tussen is dat signaal al gehalveerd dus gevolg, geen communicatie dus stopt het paneel, heb je dat met een paar panelen is je voltage te laag en stopt ook je omvormer, dit had ik dus met de sma en 10 panelen de eerste dagen.
Dus de tap (gateway) onder de panelen gebouwd en een 2e tap aangeschaft voor de zuidkant van het huis, kabel getrokken om hem te verbinden (is een soort canbus).
Kortom, communicatie is nu goed, al zie je nog grote verschillen op korte afstand vind ik maar alle gele streepjes blijven.
Toch heb ik al 2x gehad dat er 1 gewoon niet mee doet, schakelt het paneel uit en de volgende dag niets aan de hand, heb je geen cca zal hij het paneel misschien niet uitschakelen maar ook niet werken.

Tigo support is dan wel weer goed en snel, heb al div mails en als het goed is gaan ze de shutdown functie uitschakelen, ik heb de papieren daarvoor al ingevuld.

Zie hier waar de taps liggen en hoe sterk het signaal is.

[Afbeelding]
Hoe is inmiddels jouw ervaring met de Tigo's? Ik ben aan het kijken voor een SMA omvormer (SB5.0) en niet alle panelen hebben een optimizer nodig. (Maar sta ook open voor andere omvormers, heb nu vooral de SMA als voorbeeld genomen omdat die geadviseerd werd)
En jij hebt de TS4-A-O? TS4-R-O? Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Markos schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:03:
[...]

Hoe is inmiddels jouw ervaring met de Tigo's? Ik ben aan het kijken voor een SMA omvormer (SB5.0) en niet alle panelen hebben een optimizer nodig. (Maar sta ook open voor andere omvormers, heb nu vooral de SMA als voorbeeld genomen omdat die geadviseerd werd)
En jij hebt de TS4-A-O? TS4-R-O? Of iets anders?
Ik heb de TS4-A-O en gaat prima nu, tigo support heeft alles opgelost. Werkt hier met een steca coolcept omvormer.
Maar zonder CCA zou ik er niet aan beginnen, je hebt dan geen idee wat er gebeurd, ik zag gewoon dagelijks panelen niet opstarten. Zonder CCA en tap kan je dat niet zien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 22:10
Sinds afgelopen weekend (denk dat het met de shift van de zomertijd heeft te maken) zie ik iets vreemds bij mijn SMA omvormer (Tripower 8.0).

Wanneer ik lokaal inlog op de omvormer en het hoofd dashbord open, dan zien de waarden van de opbrengsten er normaal uit. Echter als ik niets doe, dan zie ik de opbrengsten naar ca. 1 of 2 minuten spontaan verspringen.

Bijvoorbeeld, de totale opbrengst voor gisteren was 50,22kWh (wat correct is), na een minuut of 1 a 2 zie ik deze waarde dan spontaan naar 70,02kWh springen. De actuele opbrengst voor vandaag zie ik nu (nog) niet verspringen van waarde, maar ook daar zat gisteren verschil in. De totale opbrengst van de omvormer sinds installatie zie ik dan weer niet verspringen. Dit fenomeen zie ik gebeuren zowel in de browser van mijn laptop als in de browser van mijn mobiel.

Heeft iemand van jullie dit ook weleens gezien? Zou een herstart van de omvormer mogelijk een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:35
Vorig weekend heb ik een viertal oude PV panelen uit 2002 van het dak getrokken. In de plaats is er een installatie voor terug gekomen van 15 stuks 330 Wp panelen en een SMA Sunny Boy 4.0 omvormer. Gisteren al een mooie 30 kWh geproduceerd!

Ik zit nog wat te rommelen met de WLAN instellingen omdat de verbinding enorm instabiel lijkt. Via de Sunnyportal staat er bij 'Installatiebewaking' dat er contact is met de omvormer zoals verwacht.
Gegevensontvangst van de installatie zoals verwacht
Laatste contact 4 minuten geleden Details «
Echter is het actuele PV vermogen en de daggrafiek vaak niet actueel, vanochtend was de laatste informatie 17 uur lang niet bijgewerkt. Op dit moment is het actuele vermogen wel zichtbaar maar is de daggrafiek van gisteren nog niet volledig bijgewerkt en die vandaag nog niet zichtbaar.

Weten jullie hoe vaak data-overdracht voor de webconnect/Sunnyportal plaats vindt? Ik kan de data terug zien in intervallen van kwartieren maar ik weet niet hoe vaak die data-uitwisseling is.

Edit: Deze melding zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juIg-4quj6l7D6POaC6Lo6LYf3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUe8d6kdtKWgBBZ7Mi8U75e3.png?f=user_large

Update 30-03 11:43:
Intussen zie ik dat de data weer is bijgewerkt van gisteren en t/m vandaag 11:00u. Heb ik te hoge verwachtingen dat dit per kwartier/uur bijgewerkt zou moeten worden?

[ Voor 16% gewijzigd door Slappyjoez op 30-03-2021 11:44 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Markos schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:41:
Ik heb 4 algemene vragen:

1. Klopt het dat de SolarEdge omvormer alleen (goed) werkt met optimizers? Ik wil 3 daken beleggen, schuin dak noord, schuin dak zuid en plat. En ik denk dat alleen het platte dak (gedeeltelijk) optimizers nodig heeft.
niet alleen niet goed, maar gewoon niet.
elk paneel optimizer nodig met SE.
(in de omvormer zelf zit geen mpp, die zitten in de optimizers, die zorgen dat je altijd 350V voor 1fase en 720V voor 3fase hebt. voor de rest werkt het net als een gewone TL omvormer, maar wel iets meer beperkingen.)
2. Een omvormer, de SMA SB5.0 als voorbeeld, heeft 2 MPP-ingangen (A en B ) en kan 2 strings per MPP-ingang (dus 2 strings op A en 2 op B ). Kan ik op bijvoorbeeld ingang A 2 aparte strings toevoegen die beide aan de andere kant van een schuin dak (noord en zuid) zitten en daardoor een verschillende manier schaduw hebben? Of kan 1 MPP met 2 strings alleen strings gebruiken met eenzelfde soort schaduw? (dezelfde hoeveelheid schaduw op hetzelfde tijdstip)
ja per mpp kun je meerdere stringen parallel maken.
standaard is 2 stringen parallel, maar met breakout box (met diodes) kun je nog meer stringen parallel maken.
nadeel: elke parallel string moet ongeveer de zelfde hoeveelheid Vmpp leveren.
dit komt neer op, de zelfde hoeveelheid cellen per parallel string.
wat vaak weer betekend zelfde hoeveelheid panelen.

alleen als je 2 parallel strings maakt van b.v. 7x32Vmpp en 10Ampp = 7x320Wp = 2240Wp.
dan heb je 7x32Vmpp=224Vmpp
en 2x10Ampp=20Ampp.
7x32Vmpp = 224Vmpp x 20Ampp = 4480Wp

dan moet je wel even kijken wat je omvormer aan kan, vaak doen dit soort omvormers maar 11 of 15A verwerken.
en stoppen ze gewoon als dat word bereikt.
7x32Vmpp=224Vmpp x 15Ampp = 3360W en verder gaat de omvormer niet.
(oke niet helemaal waar, de Vmpp zal marginaal stijgen, dus ik gok dat het stopt met +/-3500W.)

dan heb je nog een grens, de maximale kortsluitstroom.
een 10Ampp paneel, heeft vaak een +/-11A kortsluitstroom.
een omvormer die 15Ampp aan kan, heeft een grens van 20A kortsluitstroom.
dus dit kan volgens de fabrikant niet.
(word hier door een aantal met ruime voeten getreden, na jaren nog geen klachten over gehoord.
dus breekbare grens, maar snap dit wel als je het wil doen. ;) )

oplossing kan zijn: panasonic panelen gebruiken.
met 320Wp leveren die geen 32Vmpp, maar 55Vmpp en maar 5,5Ampp.
dit geeft met 2x parallel ook maar 13A kortsluit, ruim binnen de marges.
en 7x55Vmpp = +/- 350Vmpp.
en dat vinden omvormers van het 1fase TL type erg prettig.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
levert je dus een +/-1-2% extra rendement op, en panasonic doet +/-8% meer kWh geven per Wp.
dit maakt soms de meer prijs van Panasonic wel weer goed. ;)
(een paneel + optimizer is ook niet goedkoop en doet niet de 10% extra. ;) )
3. Moet ik per omvormer of per MPP-ingang dezelfde panelen gebruiken? Of zou je in principe 4 strings (de SB5.0 als voorbeeld) met verschillende type panelen kunnen gebruiken? Dus stel, de SB5.0, ingang A string 1: paneel 325 Wp 6 stuks, ingang A string 2: paneel 365 Wp 8 stuks, ingang B string 1: paneel 400 Wp 11 stuks. (Niet dat ik dit zo van plan ben maar ik probeer te begrijpen wat de beperkingen zijn)
per seriele string: ja.
per parallel string die uit 2 seriële strings bestaat: ja.
(maar er is wel wat marge, een canadian en longi mixen kan wel als ze niet te veel afwijken. ;) )

voorbeeld met panasonic (omdat het kan.)
die heb je in 3 varianten, 250Wp 300Wp en 330Wp.
maar elk paneel heeft een andere hoeveelheid cellen en maat.
daar mee kun je: 3x330Wp + 1x 250Wp gewoon serieel zetten.
wil je daar weer een parallel string op zetten, dan moet die ook: 3x330Wp + 1x 250Wp zijn.
(zijn meer merken die dit kunnen, maar is altijd lastig te vinden.)
4. Volgens het plaatje uit de OP
[Afbeelding]
zit ik te bedenken wat de invloeden zijn van de hoek t.o.v. de zon en het dak.
[Afbeelding]
Wat zal het verschil in opbrengst zijn tussen origineel (50° zon en 20° montage dak) en nieuw (13° zon en 13° montage dak)
Volgens het plaatje hierboven is dat 93% vs ~93% dus dat zou vrijwel niets moeten uitmaken. Terwijl ik aanvankelijk dacht dat dit best veel zou schelen. Of is het de moeite waard om te kijken of ik een steilere montage kan vinden voor de nieuwe formatie (13° zon)
je moet voor dit verhaal het plaatje niet gebruiken, die gaat over jaar opbrengst.
panelen op oost doe 110% van hun vermogen geven net zo als zuid. ;)
alleen je hebt dan wel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west doen op andere momenten hun opbrengst geven. ;)

een beetje simpel gesteld (maar aardig kloppend): een paneel levert zijn Vmpp of hij nu in de schaduw ligt, bewolkt is of de zon er schuin op schijnt.
de Ampp, die word meer als de zon er op schijnt en hij uit de schaduw komt.
hoe rechter de zon er op staat, de meer Ampp je krijgt. ;)

je montage en of dat steiler moet, dat is eigen topic waardig. ;)
alle gegevens netjes bij elkaar is dan wel zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
busscherski schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Die panelen hebben een maximale Isc van 11.2 A. Maar P405 mag maar maximaal tot Isc van 11 A. Die optimisers zijn dus niet compatible met die panelen.
De keuze is dus tussen P401 (60 V) of P505 (85 V maar duur)
Optimizers worden de P505 (niet de P405), zonder extra kosten.Thnx voor de heads-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:39
Ik denk dat ik een probleem heb met mijn installatie. Sinds de kerstvakantie heb ik 16x365wp (5840 wp) in oostwest-ish met een SolarEdge Optimizer P370 aangesloten op een SolarEdge SE4000h (zonder schermpje). Vandaag en gisteren zijn uiteraard super mooie dagen voor de opbrengst.

Helaas valt de de opbrengst zo nu en dan terug naar 0 watt. Ondanks dat de zon onveranderd blijft schijnen. Het blauwe en groene lampje knipperen dan op de omvormer, je hoort een relais schakelen en vervolgens start het opwekken weer op. Overigens geeft het monitoringportaal op de website geen alerts (ik heb een installateurs account).

Ook lees ik de P1 poort uit, qua voltage meet ik op de fase waarop de SE is aangesloten max 246V. Op de andere fasen heb ik respectievelijk 1.800 wp zuidoost en 1.600 wp zuid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYduhu0LdTt1Rn0AXCw0pADsNNk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oj6hWbXEYJdqWsFMZkpAgZyA.jpg?f=fotoalbum_medium

Bovenstaande patroon ontstaat vandaag weer. Ook in de looptijd weinig mooie ronde grafieken.

Nu werd destijds aangegeven door de partij die mijn omvormer heeft geleverd dat 2,5mm2 kabels voldoende zijn. De installatie ligt in/op de schuur/overkapping in de achtertuin. De bekabeling is daarom ook 20-25 meter lang. Kan bovenstaande komen door te dunne bekabeling en moet ik toch gaan vervangen voor 4mm2? Of kan dit nog ergens anders door komen?

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 30-03-2021 12:10 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
ephymerous schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:03:
Ik denk dat ik een probleem heb met mijn installatie. Sinds de kerstvakantie heb ik 16x365wp (5840 wp) in oostwest-ish met een SolarEdge Optimizer P370 aangesloten op een SolarEdge SE4000h (zonder schermpje). Vandaag en gisteren zijn uiteraard super mooie dagen voor de opbrengst.

Helaas valt de de opbrengst zo nu en dan terug naar 0 watt. Ondanks dat de zon onveranderd blijft schijnen. Het blauwe en groene lampje knipperen dan op de omvormer, je hoort een relais schakelen en vervolgens start het opwekken weer op. Overigens geeft het monitoringportaal op de website geen alerts (ik heb een installateurs account).

Ook lees ik de P1 poort uit, qua voltage meet ik op de fase waarop de SE is aangesloten max 246V. Op de andere fasen heb ik respectievelijk 1.800 wp zuidoost en 1.600 wp zuid.

[Afbeelding]

Bovenstaande patroon ontstaat vandaag weer. Ook in de looptijd weinig mooie ronde grafieken.

Nu werd destijds aangegeven door de partij die mijn omvormer heeft geleverd dat 2,5mm2 kabels voldoende zijn. De installatie ligt in/op de schuur/overkapping in de achtertuin. De bekabeling is daarom ook 20-25 meter lang. Kan bovenstaande komen door te dunne bekabeling en moet ik toch gaan vervangen voor 4mm2? Of kan dit nog ergens anders door komen?
geen idee of de kabel het probleem is. (denk het niet, maar wie weet.)
dan moet je in de logging kijken naar de Vac. of het voltage van de AC kant bij de omvormer.
die moet onder de 253V blijven anders moet de omvormer stoppen met werken. ;)
dus is die hoog (normaal is een 230-240V, maar kan erg variabel zijn.) dan heb je het probleem in de kabel.
(of een multimeter ergens in het stopcontact steken, helpt ook.)

kun je tijdelijk even oplossen door b.v. als het wat krapjes is, een elektrische oven aan te zetten, door een +/-3kW gebruik zakt vaak de V een beetje.
dan weet je nog meer zeker. ;)

edit:
lol een edit, zie het nu.
op de slimme meter een 246V, mmm en dan 20 meter kabel.
kom je wel aardig in de buurt uit van de grens. :?
al het verlies berekend voor de kabel?
(met b.v. sunnydesing, of gewoon hand matig.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 30-03-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:25
@ephymerous dan heb je ook de Analyse tab in de portal, daar dus even de AC grafiek van de omvormer checken, dan weet je het meteen wat de omvormer ziet, dat je in de meter 246V ziet wil nog niet zeggen dat de omvormer dat ook meet.

Wat voor hoofdaansluiting heb je 1x40A of 3x25A?

[ Voor 22% gewijzigd door Rouske op 30-03-2021 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
migjes schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:16:
[...]

edit:
Nee niet berekend, goed van vertrouwen in de verkopende partij 8)7
Rouske schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:22:
@ephymerous dan heb je ook de Analyse tab in de portal, daar dus even de AC grafiek van de omvormer checken, dan weet je het meteen wat de omvormer ziet, dat je in de meter 246V ziet wil nog niet zeggen dat de omvormer dat ook meet.

Wat voor hoofdaansluiting heb je 1x40A of 3x25A?
Daar direct maar eens gekeken. Volgens mij de bevestiging van een te dunne kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HrLgVpnRRnY3mut6YRzoy-JCrs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/L3BIyLurJquMoCVcLKWGr07v.png?f=fotoalbum_medium

De SolarEdge meet bijna 253V. Das dus bijna 8V spanningsverlies door de kabel.

/edit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMelDjEMZypifZxTWLicfldGveA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATwt2PTioZV7D9pJIHa14uMQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Mooier plaatje met ook de teruglevering.

[ Voor 46% gewijzigd door ephymerous op 30-03-2021 13:22 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@ephymerous
jep de 253V grens, duidelijk.
een dikkere kabel maakt dat je minder hoog gaat in de V, en daar door valt jouw set later uit als die van de buren.
dus het helpt, maar de hulp kan tijdelijk zijn (of je buren gooien er ook een dikkere kabel in.)

probeer ook even een zwaar apparaat aan te zetten, dan kan de V ook dalen misschien net genoeg.
zakt het dan niet, dan moet toch de netbeheerder er naar gaan kijken. :)

(heb even een snelle berekening gedaan met 20m 2,5mm kabel, spanning val is dan 4,8V.
gebruik ik 4mm dan is het nog 3V, pas bij 6mm is het minder als 2V en dat is wel oke.
maar ik heb wel veel moeten gokken, dus neem met korreltje +/- 1kilo zout.
dit zelf beter doen dus. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jaco218 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:25:
Sinds afgelopen weekend (denk dat het met de shift van de zomertijd heeft te maken) zie ik iets vreemds bij mijn SMA omvormer (Tripower 8.0).

Wanneer ik lokaal inlog op de omvormer en het hoofd dashbord open, dan zien de waarden van de opbrengsten er normaal uit. Echter als ik niets doe, dan zie ik de opbrengsten naar ca. 1 of 2 minuten spontaan verspringen.

Bijvoorbeeld, de totale opbrengst voor gisteren was 50,22kWh (wat correct is), na een minuut of 1 a 2 zie ik deze waarde dan spontaan naar 70,02kWh springen. De actuele opbrengst voor vandaag zie ik nu (nog) niet verspringen van waarde, maar ook daar zat gisteren verschil in. De totale opbrengst van de omvormer sinds installatie zie ik dan weer niet verspringen. Dit fenomeen zie ik gebeuren zowel in de browser van mijn laptop als in de browser van mijn mobiel.

Heeft iemand van jullie dit ook weleens gezien? Zou een herstart van de omvormer mogelijk een oplossing kunnen zijn?
Ik had gisteren iets vergelijkbaars op de webinterface van de omvormer (ook STP 8.0). Zonder inlog stonden er bij de opwek (in kWh) veel te hoge waarden. Volgens mij was een groot deel van de dag ervoor er nog bij opgeteld. Na inloggen als user klopten de waarden wel, en stond ook de grafiek normaal. Ook nu staat er bij "yesterday" nog een veel te hoge waarde. En ook nu klopt de waarde na inloggen als user wel. Ook de waarden die ik gemaild krijg door "sunny portal info report"kloppen wel.

Ik heb zoiets al eens eerder gehad, maar weet niet meer of dat bij het einde van de zomertijd was.

Edit: correctie. Direct na het inloggen als user kloppen de waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9y3vxQjH5dP_8JfOAfHsaKbfa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2y4J2UxmKcD0ij2Qtt7Zacdh.png?f=fotoalbum_large
Maar na een minuutje staat er dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/562Huur5UxHwDm7ogQByAlzIbMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJON4KW7tsZuKHHhOLqlBpaE.png?f=fotoalbum_large
Bijzonder. Ga jij bij SMA een bugmelding doen?
ephymerous schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:05:
[...]

De SolarEdge meet bijna 253V. Das dus bijna 8V spanningsverlies door de kabel.
Die conclusie kun je pas trekken als je tegelijkertijd ook de spanning op de meter meet.
Hoe dik is je binnenkomende kabel? Want vergeet niet dat je vanaf meterkast tot trafo-huisje ook nog spanningsval hebt.
Dit soort vermogens moet je gewoon niet op een enkele fase willen terugvoeden. Daar zijn 3-fasen omvormers voor uitgevonden. Hier wordt er zonder problemen 8 kW het net ingedrukt, terwijl de spanning niet boven de 242 V komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 30-03-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
migjes schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:29:
@ephymerous
jep de 253V grens, duidelijk.
een dikkere kabel maakt dat je minder hoog gaat in de V, en daar door valt jouw set later uit als die van de buren.
dus het helpt, maar de hulp kan tijdelijk zijn (of je buren gooien er ook een dikkere kabel in.)

probeer ook even een zwaar apparaat aan te zetten, dan kan de V ook dalen misschien net genoeg.
zakt het dan niet, dan moet toch de netbeheerder er naar gaan kijken. :)

(heb even een snelle berekening gedaan met 20m 2,5mm kabel, spanning val is dan 4,8V.
gebruik ik 4mm dan is het nog 3V, pas bij 6mm is het minder als 2V en dat is wel oke.
maar ik heb wel veel moeten gokken, dus neem met korreltje +/- 1kilo zout.
dit zelf beter doen dus. ;) )
Ai, ik zal eens kijken waar en hoe ik dat beter zelf moet berekenen, dank in ieder geval :)

6mm2 kabel is wel echt een uitdaging, verkeerde besparing om maar een mantelbuis van 48mm te leggen. Daar liggen nu 3x 3x2,5m22 YMVK door en 2 UTP kabels. Want ik vermoed dat volgens de NEN VD draad niet mag en het YMVK moet zijn, ook dat wil ik nog even uitzoeken.
Andrehj schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Die conclusie kun je pas trekken als je tegelijkertijd ook de spanning op de meter meet.
Hoe dik is je binnenkomende kabel? Want vergeet niet dat je vanaf meterkast tot trafo-huisje ook nog spanningsval hebt.
Dit soort vermogens moet je gewoon niet op een enkele fase willen terugvoeden. Daar zijn 3-fasen omvormers voor uitgevonden. Hier wordt er zonder problemen 8 kW het net ingedrukt, terwijl de spanning niet boven de 242 V komt.
Mij is altijd verteld dat een onbelans van 5000wp de bovengrens is. Mijn omvormer is 4000 wp en op de andere fasen heb ik ook nog omvormers. Ik zou dan een nieuwe omvormer moeten aanschaffen. Ook is het praktisch lastig want ik heb mijn panelen op drie verschillende plekken liggen en daarom drie omvormers. Of zou de OW opstellen op de drie fasen aangesloten kunnen worden en bij 2 fasen nog eens een omvormer van circa 1500 wp?

[ Voor 29% gewijzigd door ephymerous op 30-03-2021 13:40 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 22:10
Andrehj schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Ik had gisteren iets vergelijkbaars op de webinterface van de omvormer (ook STP 8.0). Zonder inlog stonden er bij de opwek (in kWh) veel te hoge waarden. Volgens mij was een groot deel van de dag ervoor er nog bij opgeteld. Na inloggen als user klopten de waarden wel, en stond ook de grafiek normaal. Ook nu staat er bij "yesterday" nog een veel te hoge waarde. En ook nu klopt de waarde na inloggen als user wel. Ook de waarden die ik gemaild krijg door "sunny portal info report"kloppen wel.

Ik heb zoiets al eens eerder gehad, maar weet niet meer of dat bij het einde van de zomertijd was.
De waarden in de "sunny portal info report" mailtjes kloppen bij mij inderdaad ook. Wanneer je inlogt op de omvormer als user, dan geeft hij inderdaad in eerste instantie de waarden juist aan. Het vreemde is dat ze dus na 1~2 minuten op de verkeerde waarden springen. Wanneer je vervolgens een refresh van de pagina doet, dan worden de waarden weer juist aangegeven om vervolgens na 1 a 2 minuten weer verkeerd te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ephymerous schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Ai, ik zal eens kijken waar en hoe ik dat beter zelf moet berekenen, dank in ieder geval :)

6mm2 kabel is wel echt een uitdaging, verkeerde besparing om maar een mantelbuis van 48mm te leggen. Daar liggen nu 3x 3x2,5m22 YMVK door en 2 UTP kabels. Want ik vermoed dat volgens de NEN VD draad niet mag en het YMVK moet zijn, ook dat wil ik nog even uitzoeken.

[...]

Mij is altijd verteld dat een onbelans van 5000wp de bovengrens is. Mijn omvormer is 4000 wp en op de andere fasen heb ik ook nog omvormers. Ik zou dan een nieuwe omvormer moeten aanschaffen. Ook is het praktisch lastig want ik heb mijn panelen op drie verschillende plekken liggen en daarom drie omvormers. Of zou de OW opstellen op de drie fasen aangesloten kunnen worden en bij 2 fasen nog eens een omvormer van circa 1500 wp?
Pin me er niet op vast, maar mij heeft altijd bijgestaan dat je nooit meer dan 1 stroomgroep of 1 krachtgroep door 1 buis mag laten lopen en al zeker geen UTP naast stroom....

Blijkbaar mag YMVK wel, maar installatiedraad niet...

Ik leg zelf ook 5x 6mm² aan naar mijn schuur, maar ik kies hier bewust voor glas qua netwerk ipv UTP, dat is ook niet storingsgevoelig.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 30-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 09:31

timovd

Voorsprong door techniek

@Fairy het gaat hier om (YMvK-)kabels. Die mogen prima door één mantelbuis. Wat je niet moet willen is los installatiedraad met verschillende groepen door de zelfde buis.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[b]ephymerous in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"ephymerous schreef op dinsdag 30 maart 2021 @

edit:
bij 20 meter en 21A

Met 2,5mm2= 6,4V
Met 4mm2= 4 V
Met 6mm2 = 2,6V

uiteraard zit er ook nog iets in de verbindingen. dus bij 246 uit knallen is zeer plausible

met 4mm2 heb je trouwens ongeveer 0,4% minder opbrengst verlies meer opbrengst per jaar

[ Voor 63% gewijzigd door twain4me op 30-03-2021 16:24 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw