Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.343 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
twain4me schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:21:
[...]

bij 20 meter en 21A

Met 2,5mm2= 6,4V
Met 4mm2= 4 V
Met 6mm2 = 2,6V

uiteraard zit er ook nog iets in de verbindingen. dus bij 246 uit knallen is zeer plausible

met 4mm2 heb je trouwens ongeveer 0,4% minder opbrengst verlies meer opbrengst per jaar
De omvormer geeft max 18,5A aldus de specsheet. Wat adviseren jullie hier, direct 6mm2 of zou 4mm2 echt voldoende zijn?

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:01
ephymerous schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:33:
[...]

De omvormer geeft max 18,5A aldus de specsheet. Wat adviseren jullie hier, direct 6mm2 of zou 4mm2 echt voldoende zijn?
Als je toch een nieuwe draad moet leggen zou ik voor 6mm2 gaan. 4mm2 is voor nu misschien net voldoende, maar als er ook maar iets gebeurt zit je weer in hetzelfde schuitje. Ik zou dus zorgen dat je wat meer marge hebt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

mijn berekening was bij 230V in werkelijkheid ligt het voltage iets hoger en het amperage iets lager

5000W geeft een verlies van 2,65% * 253 = 6,7 Volt daar wordt het alleen maar meer van ;)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 30-03-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

heb je op een andere fase meer ruimte of heb je maar 1 fase in huis?

In het geval van het laatste zou ik denk ik paaseieren voor mijn geld kiezen en voor 6mm2 gaan als het past en je het voor een redelijk bedrag kan kopen.

[ Voor 69% gewijzigd door twain4me op 30-03-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:08
twain4me schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:43:
[...]

heb je op een andere fase meer ruimte of heb je maar 1 fase in huis?

In het geval van het laatste zou ik denk ik paaseieren voor mijn geld kiezen en voor 6mm2 gaan als het past en je het voor een redelijk bedrag kan kopen.
Ik heb drie fasen; maar op iedere fasen een omvormer. Ik ga voor 6mm2. Binnenkort de kruipruimte weer in, fijn :o

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ephymerous schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Ik heb drie fasen; maar op iedere fasen een omvormer.
opzich zou het nog steeds kunnen dat wisselen nuttig is.
bv een fase waar het voltage lager is en de kabel korter of de omvormer kleiner.

ik hoop dat je uit kan komen met een normale YMVK ik heb hier een 6mm2 grondkabel, dat is een beste jongen en niet leuk om te verslepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Bijzonder. Ga jij bij SMA een bugmelding doen?
Tijd om te loggen via node-red of iets dergelijks ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:16

Pinobigbird

doesn't share food!

Weer een brand met in-dak-zonnepanelen in een nieuwbouwwijk:
Zonnepanelen zetten dak in Zoeterwoude volledig in brand Afbeeldingslocatie: https://www.unity.nu/Frontend/Images/Content/Large/82B56B67AA226D0326B02E0232F288AD_950_0.jpg

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Je zou ook nog even kunnen kijken of je de zwaarste omvormer ook op de fase hebt zitten met de laatste spanning. Maar een week later kan dat weer de hoogste zijn als je pech hebt.
Of de omvormer dichter bij de meterkast brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pinobigbird schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:31:

[...]
Dit kan bijna overal gebeuren waar zonnepanelen liggen.

Alleen in dak zit wel direct op je constructie, terwijl standaard je nog je pannen er tussen hebt.

En de buren willen gelijk geen zonnepanelen meer :+

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 30-03-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:40
Pinobigbird schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:31:

[...]
Je stelt het zo dat de kans groter op brand is met in dak zonnepanelen dan wanneer ze op dakpannen liggen. Kan mij voorstellen als er brand is dat er beter dakpannen tussen kunnen liggen, maar is daardoor de kans op brand ook kleiner?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

timovd

Voorsprong door techniek

@Gynnad, in-dak panelen worden warmte, omdat de warmte niet gemakkelijk kwijt kan. Die de kans is zeker groter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Gynnad schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Je stelt het zo dat de kans groter op brand is met in dak zonnepanelen dan wanneer ze op dakpannen liggen.
Is ook zo, https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Je stelt het zo dat de kans groter op brand is met in dak zonnepanelen dan wanneer ze op dakpannen liggen. Kan mij voorstellen als er brand is dat er beter dakpannen tussen kunnen liggen, maar is daardoor de kans op brand ook kleiner?
ja een spetterende connector op een (beton) dakpan geeft in 99,9% van de gevallen hooguit een bergje gesmolten connector
een spetterende connector naast brandbare indak onderdelen isolatie houtwerk etc. geeft bovenstaand effect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
[...]

Ja. Is heel simpel.
Want als die connector op je dakpan smelt krijg je geen brand.
En als die connector op je brandbare isolatie smelt krijg je wel brand.
Beste is uiteraard om dat smelten van die connectoren te voorkomen (door geen connectoren van verschillende merken met elkaar te verbinden en deugdelijke krimpverbindingen te maken). En idealiter combineer je dat dan weer met een op-dak systeem, zodat de kans op brand helemaal naar nul gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:15:
[...]

Ja. Is heel simpel. Want als die connector op je dakpan smelt krijg je geen brand. Als die connector op je brandbare isolatie smelt krijg je wel brand.
Beste is uiteraard om dat smelten van die connectoren te voorkomen (door geen connectoren van verschillende merken met elkaar te verbinden en deugdelijke krimpverbindingen te maken). En idealiter combineer je dat dan weer met een op-dak systeem, zodat de kans op brand helemaal naar nul gaat.
En de instalatie braaf doormeten voor ingebruikname, dan haal je die net niet passende, verkeerd ingeduwde, etc stekkers er gewoon uit in bijna alle gevallen.. maarja, dat kost tijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Laatst online: 24-09 22:10
[...]

Ik wil best een bugmelding doen bij SMA, weet alleen niet hoe dit hier kan. Voor zover ik kan zien op de site kunnen volgens mij enkel installateurs en distributeurs (service)meldingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U-niek
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-03-2021
jerh schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Je bent niet de enige, hier werkt dat script ook niet meer.
Hier nog een slachtoffer:(
Heeft iemand al een oplossing gevonden om de gegevens op te halen bij APSystems?
Het zou mij niet verbazen als er een beveiliging is toegevoegd.
Op de Web site schrijft APsystems:

"The API is only available for certain installers. The API calls currently available include five system level calls. Access to the API will require a unique user name and password provided by APsystems on a case-by-case basis and a yearly paid subscription is required. Contact your APsystems representative for more information. Current calls are as follows:
• Current Power
• Daily Production
• Monthly Production
• Yearly Production
• Lifetime Production"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

@jaco218 je kunt ze mailen. Ik heb het zelfde probleem trouwens.

Ik heb een sma 5.0 en ik merk dat als ik inlog op de lokale site, ik de actuele opbrengst zie.
Als ik via synny portal of sma energy kijk, loopt dit altijd uren achter. Zo had ik laatst volgens de app nog om 2000 uur dikke opbrengst.
Contact opgenomen met sma, maar daar word ik niet echt geholpen.
Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 9% gewijzigd door EWK op 31-03-2021 08:04 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jaco218 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:51:
Ik wil best een bugmelding doen bij SMA, weet alleen niet hoe dit hier kan. Voor zover ik kan zien op de site kunnen volgens mij enkel installateurs en distributeurs (service)meldingen maken.
Bij mij kloppen sinds vandaag de waarden weer op de webinterface van de omvormer. Zowel als ik niet inlog als wanneer ik inlog als user.
Alleen in het maandoverzicht klopt het verbruik van 29 maart niet, dat is veel te hoog.

Is dat bij jou en bij @EWK ook zo?
EWK schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:03:
@jaco218 je kunt ze mailen. Ik heb het zelfde probleem trouwens.
Ik heb een sma 5.0 en ik merk dat als ik inlog op de lokale site, ik de actuele opbrengst zie.
Als ik via sunny portal of sma energy kijk, loopt dit altijd uren achter. Zo had ik laatst volgens de app nog om 2000 uur dikke opbrengst.
De app van SMA is slechter dan slecht, zo kun je niet eens de momentane opbrengst zien, en loopt de grafiek inderdaad uren achter. Daar heb je echt helemaal niets aan.
De mobiele website van Sunny Portal is al iets beter. Daar is tenminste de momentane opbrengst te zien, maar de grafiek loopt vaak uren achter, en vaak is er geen verbinding (terwijl mijn omvormer gewoon op het bedrade netwerk zit). Enige voordeel van deze site is dat je de werkelijk behaalde waarden kunt vergelijken met de prognose.
De website in de omvormer zelf doet het echt veel beter. Dat ziet er tenminste netjes uit, maar werkt dus alleen als je op je thuisnetwerk zit (thuis, of via VPN). Hier is zeer veel info uit te halen, vooral als je inlogt.
Deze zelfde info is ook via modbus op te halen, en dan kun je in bijvoorbeeld Domoticz grafieken maken van de opbrengst per MPPT, de voltages, de interne temperatuur etc.

Over die interne temperatuur (modbus register 30953) gesproken: Die begint bij mij elke ochtend, als de omvormer aan gaat, op 29 of 30 graden. Dat kan nooit kloppen, want in mijn technische ruimte is het netjes 21 graden. Hebben meer mensen zo'n afwijking?

[ Voor 58% gewijzigd door Andrehj op 31-03-2021 10:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Andrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Bij mij kloppen sinds vandaag de waarden weer op de webinterface van de omvormer. Zowel als ik niet inlog als wanneer ik inlog als user.
Alleen in het maandoverzicht klopt het verbruik van 29 maart niet, dat is veel te hoog.

Ja, hier ook. Ongeveer 50% te hoog.
[...]

De app van SMA is slechter dan slecht, zo kun je niet eens de momentane opbrengst zien, en loopt de grafiek inderdaad uren achter. Daar heb je echt helemaal niets aan.
De mobiele website van Sunny Portal is al iets beter. Daar is tenminste de momentane opbrengst te zien, maar de grafiek loopt vaak uren achter, en vaak is er geen verbinding (terwijl mijn omvormer gewoon op het bedrade netwerk zit). Enige voordeel van deze site is dat je de werkelijk behaalde waarden kunt vergelijken met de prognose.
De website in de omvormer zelf doet het echt veel beter. Dat ziet er tenminste netjes uit, maar werkt dus alleen als je op je thuisnetwerk zit (thuis, of via VPN). Hier is zeer veel info uit te halen, vooral als je inlogt.
Deze zelfde info is ook via modbus op te halen, en dan kun je in bijvoorbeeld Domoticz grafieken maken van de opbrengst per MPPT, de voltages, de interne temperatuur etc.

Over die interne temperatuur (modbus register 30953) gesproken: Die begint bij mij elke ochtend, als de omvormer aan gaat, op 29 of 30 graden. Dat kan nooit kloppen, want in mijn technische ruimte is het netjes 21 graden. Hebben meer mensen zo'n afwijking?
- sunny portal is ontworpen door het designteam van windows 3.11 en loopt uren achter
- SMA Energy ziet er al een stuk moderner uit, maar loopt ook uren achter
- op de omvormer zelf (lokaal) prima, en zie je actuele opbrengst die niet achter loopt. Dit kan dus alleen vanuit huis (of vpn). Helaas prutsen ze met het certificaat, waardoor je via chrome nog (na een waarschuwing) kunt inloggen, en het via Firefox al helemaal niet meer lukt. Zelf zien ze bij de klantenservice geen enkel probleem en geen noodzaak het certificaat voor mekaar te maken. Het certificaat hoeft niet geldig te zijn omdat het een intern netwerk is, en daarmee is voor hun de kous af. Gebruiksvriendelijkheid boeit ze niet.
Ik hoop maar dat het een degelijke machine is, want SMA komt er hier niet meer in. Tot zover mijn ervaring :+ .

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 10:55

greatgonzo

schit-te-rend!

Zo.. gisteren is de uitbreiding erbij gelegd.. nu 17x290 en 5x335, samen goed voor 6,6 kWp.
Laat het zonnetje maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
Andrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Hier precies hetzelfde, de opbrengst van 29 maart is bij mij ook niet goed (met 70,021kWh ca. 20kWh teveel)

Het probleem met het verspringen van de waarden na 1~2 minuten lijkt hier ook niet meer te gebeuren.

Wel zie ik dat de omvormer afgelopen nacht een firmware update naar versie 3.10.15.R door heeft gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
EWK schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:23:
- SMA Energy ziet er al een stuk moderner uit, maar loopt ook uren achter
Die app is toch vooral voor als je zo'n SMA energy meter hebt? Voor alleen PV lijkt me die niet interessant. Of zit ik daar naast?
Helaas prutsen ze met het certificaat, waardoor je via chrome nog (na een waarschuwing) kunt inloggen, en het via Firefox al helemaal niet meer lukt.
Ik gebruik hier uitsluitend Firefox, en heb geen problemen met het certificaat. Heel soms moet je even door een waarschuwing heen klikken, maar ik kom er altijd in.
jaco218 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:12:
Wel zie ik dat de omvormer afgelopen nacht een firmware update naar versie 3.10.15.R door heeft gevoerd.
Bijzonder idd. De mijne staat sinds 12:26:02 AM (bijzondere tijdsaanduiding trouwens) ook op versie 3.10.15.R. Die is trouwens hier handmatig te downloaden:
https://files.sma.de/downloads/FW3-10-15-R_STP100-3AV-40.zip
Helaas is die update al van 22 februari, en de changelog van 1 maart. Hierin staat niets beschreven over de zomertijd bug, dus ik heb er weinig vertrouwen in dat die opgelost is.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 31-03-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Andrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Die app is toch vooral voor als je zo'n SMA energy meter hebt? Voor alleen PV lijkt me die niet interessant. Of zit ik daar naast?
Met PV ook prima. Beter dan Sunny iig.
[...]

Ik gebruik hier uitsluitend Firefox, en heb geen problemen met het certificaat. Heel soms moet je even door een waarschuwing heen klikken, maar ik kom er altijd in.
Misschien heb ik de beveiliging wat hoger staan? Even kijken,
[...]

Bijzonder idd. De mijne staat sinds 12:26:02 AM (bijzondere tijdsaanduiding trouwens) ook op versie 3.10.15.R. Die is trouwens hier handmatig te downloaden:
https://files.sma.de/downloads/FW3-10-15-R_STP100-3AV-40.zip
Helaas is die update al van 22 februari, en de changelog van 1 maart. Hierin staat niets beschreven over de zomertijd bug, dus ik heb er weinig vertrouwen in dat die opgelost is.
Ik zit op Firmwareversie: 3.10.16.R, zonder zelf iets gedaan te hebben.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
EWK schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:50:

[...]

Ik zit op Firmwareversie: 3.10.16.R, zonder zelf iets gedaan te hebben.
Dat kan, dan heb je een SUNNY TRIPOWER 3.0 / 4.0 / 5.0 / 6.0 omvormer, voor deze serie is 3.10.16.R de laatste versie volgens de SMA website.

Voor een SUNNY TRIPOWER 8.0 / 10.0 is versie 3.10.15 R de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:12
Krijg net een mailtje dat Omnik failliet is, en dat de data logging naar SOLARMAN gaat.
1 maand trail, dan 6 euro per maand...

Momenteel lees ik hem lokaal uit, hoop dat dit wel blijft werken. 72 euro per jaar is best prijzig.....

heb 10 jaar garantie via de leverancier (eneco) dus daar maak ik me minder zorgen over :+

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 31-03-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-09 22:07
Hier staat ook een officiële mededeling
Dat Omnik failliet (leek te zijn) speelde ~1 jaar geleden. Ik meen dat toen Solarman als gunst het Omnik platform (dat al bij Solarman draaide?) in de lucht heeft gehouden.
Blijkbaar houden ze daar in april mee op en maken er 1 systeem van.

Het bedrag dat wordt genoemd is overigens een stuk lager:
"When the free trial period is expired, you will need to pay 6 EUR/year for each device, otherwise the access to the device and data will be restricted."

Dus wel raar dat jij 72 Euro/jaar in rekening gebracht zou krijgen, tenzij je 12 'devices' hebt natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 31-03-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
WackoH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:35:
Hier staat ook een officiële mededeling
Dat Omnik failliet (leek te zijn) speelde ~1 jaar geleden. Ik meen dat toen Solarman als gunst het Omnik platform (dat al bij Solarman draaide?) in de lucht heeft gehouden.
Blijkbaar houden ze daar in april mee op en maken er 1 systeem van.

Het bedrag dat wordt genoemd is overigens een stuk lager:
"When the free trial period is expired, you will need to pay 6 EUR/year for each device, otherwise the access to the device and data will be restricted."

Dus wel raar dat jij 72 Euro/jaar in rekening gebracht zou krijgen, tenzij je 12 'devices' hebt natuurlijk.
My bad, lezen is een kunst O-) ik dacht 6 euro per maand te lezen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 24-09 22:07
De migratie duurt 72 uur. Waarschijnlijk iets te diagonaal gelezen ;)
6 Euro/jr is nog wel een fair bedrag, zo lang Solarman de data niet gaat verkopen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:47
Waah schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:
Krijg net een mailtje dat Omnik failliet is, en dat de data logging naar SOLARMAN gaat.

Momenteel lees ik hem lokaal uit, hoop dat dit wel blijft werken. 72 euro per jaar is best prijzig.....

heb 10 jaar garantie via de leverancier (eneco) dus daar maak ik me minder zorgen over :+
Lekker dan...... :(

Ik had juist de Omnik gekozen omdat deze makkelijk was uit te lezen. Maar daar moet je dus nu voor gaan betalen. Ik denk dat ik de installateur maar eens een mailtje ga sturen dan. Kijken hoe ze daar op reageren. Installatie ligt net een jaar op het dak.

Of toch maar eens verdiepen hoe ik de omnik zelf uit kan lezen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Highfive95 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Lekker dan...... :(

Ik had juist de Omnik gekozen omdat deze makkelijk was uit te lezen. Maar daar moet je dus nu voor gaan betalen. Ik denk dat ik de installateur maar eens een mailtje ga sturen dan. Kijken hoe ze daar op reageren. Installatie ligt net een jaar op het dak.

Of toch maar eens verdiepen hoe ik de omnik zelf uit kan lezen. :9
Ik gebruik zelf Home Assistant. Zijn 2 plugins voor waarmee je de panelen kan uitlezen.

Maar misschien kan je 60-6=54 euro van de installateur krijgen :+ aangezien je waarschijnlijk 10 jaar garantie hebt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb inmiddels een offerte voor 17x 350Wp panelen waar ik mij wel in kan vinden.

Echter, na de voorschouw krijg ik een definitieve offerte met hierin het advies om niet voor een serieel systeem te gaan (met Growatt) maar voor micro-omvormers van Enphase IQ7+.

De meerprijs is €115 per paneel = €1955

Het argument dat wordt gegeven is dat micro-omvormers op lange termijn beter zijn. Dat ze 'meer kunnen' en dat het eventueel uitbreiden (op het platte dak van de uitbouw) of toevoegen van een PowerWall batterij in de toekomst makkelijker en goedkoper zal zijn.

Ik neig ernaar om gewoon voor de Growatt in serie te gaan. Hierbij ga ik ervan uit dat

1) Salderen vast nog wel tot na 2023 door zal gaan
2) Het aansluiten van een serieel systeem op een Powerwall batterij vast wel mogelijk moet zijn op een later moment.
3) Er vast nog wel eea verbeterd de komende jaren wat betreft mogelijkheden.

Mijn 17 x 350Pw panelen leveren in elk geval net iets meer op dan ons huidige jaarlijkse verbruik. Ergens heb ik het idee dat het vooral upsellen van de offerte is, maar ik ben niet technisch voldoende onderlegd om te beoordelen of de persoon waarmee ik sprak wel degelijk een goed punt heeft.

Iemand een 'soort van' advies of ik wel/niet voor micro-omvormers met een meerprijs van €1955 moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:47
Waah schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Ik gebruik zelf Home Assistant. Zijn 2 plugins voor waarmee je de panelen kan uitlezen.

Maar misschien kan je 60-6=54 euro van de installateur krijgen :+ aangezien je waarschijnlijk 10 jaar garantie hebt O-)
Gebruik zelf domoticz en zag dat hiervoor ook het e.e.a. beschikbaar is.

Installateur biedt een omvormer aan welke op afstand uit te lezen is. Hiervoor hoef je niet extra te betalen. Op basis van die gegevens maak je een keuze. Had achteraf wellicht beter voor SMA kunnen gaan, maar dat terzijde. In principe leveren ze dus niet wat is afgesproken. Vraag mij wel af of je hier nog iets mee kunt.

Nadeel van geen monitoring meer is dat ik storingen niet meteen kan zien. Laatst ook storing en na resetten van de installatie werkte het weer. Nu moet je dus eigenlijk iedere dag gaan kijken of nog alles goed gaat. Doe je dat niet loop je potentieel een hoop euro's mis.

Dus je wordt eigenlijk verplicht om €6,00 te betalen. Het gaat mij niet zozeer om die paar euro, maar het is een principe dingetje. Installateur verkoopt iets en na 1 jaar is het al niet meer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 13:25
[...]

Ik had gisteren iets vergelijkbaars op de webinterface van de omvormer (ook STP 8.0). Zonder inlog stonden er bij de opwek (in kWh) veel te hoge waarden. Volgens mij was een groot deel van de dag ervoor er nog bij opgeteld. Na inloggen als user klopten de waarden wel, en stond ook de grafiek normaal. Ook nu staat er bij "yesterday" nog een veel te hoge waarde. En ook nu klopt de waarde na inloggen als user wel. Ook de waarden die ik gemaild krijg door "sunny portal info report"kloppen wel.

Ik heb zoiets al eens eerder gehad, maar weet niet meer of dat bij het einde van de zomertijd was.

Edit: correctie. Direct na het inloggen als user kloppen de waarden:
[Afbeelding]
Maar na een minuutje staat er dit:
[Afbeelding]
Ik heb hier hetzelfde gezien. De waardes in Modbus kloppen wel, maar de waardes op de webinterface tellen (volgens mij) de waarde van de dag ervoor er bij op. Zou idd met zomer/wintertijd overgang te maken kunnen hebbben (Btw, ik heb een SunnyBoy 3.6 hangen).

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 22:13

Nox

Noxiuz

Waah schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:

Hier ook mailtje gehad, vermoed dat ik die heb gehad omdat ik ooit de zonnepanelen van iemand anders uitlas. Als dit verkocht is 'inclusief uitlezen' dan hoort Eneco die functie over te nemen als je het mij vraagt, zou die eens gaan informeren dat hun product niet meer conform leveringsspecificaties zijn.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04:02
Mijn Goodwe (GW3000D-NS) heeft er na krap 5 jaar geen zin meer in. Is nog wel bereikbaar en meet DC spanning maar maakt nauwelijks meer AC stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/096XmxvdNlRKMBbvSJsBuDr9dOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kz2pCM74KBRZ1FC9VoP87e4w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-7A45R1Nx8Ws6tUNOs_9BQC3YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6m3GgDQbLmGPJXlGQdUwpRF.png?f=fotoalbum_large

Bongo Solar die de installatie destijds heeft aangelegd komt de omvormer morgenochtend kosteloos vervangen. Nette en snelle service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:13
Ik heb sinds een paar weken 30 panelen op het dak liggen icm een Solaredge omvormer.

Wat me opvalt is dat 1 paneel (1.1.16) redelijk ver achter blijft ten opzichte van de andere panelen. Er is geen schaduw val op dit paneel.

Is dit normaal (binnen de marges) of is er iets aan de hand met dit paneel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWZQ6MWwtMgQc2E752bv0NlWl1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7nVwxW6ne3FelAMFfexiWgx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54
misteriks schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:46:
Ik heb sinds een paar weken 30 panelen op het dak liggen icm een Solaredge omvormer.

Wat me opvalt is dat 1 paneel (1.1.16) redelijk ver achter blijft ten opzichte van de andere panelen. Er is geen schaduw val op dit paneel.

Is dit normaal (binnen de marges) of is er iets aan de hand met dit paneel?

[Afbeelding]
Als je alle panelen selecteert en dan op de "i" van info klikken, wat zie je dan bij dat paneel aan paneel spanning t.o.v. de rest? Of plaats een screenshot van de tabel die je dan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
Paneel 1.1.16 + de panelen die er direct eromheen liggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2iBPAHTPHVSpYeMO0GKK_5VLsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wp0aIJ1L7dxpWpIJApzS4BvU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:45
misteriks schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:56:
Paneel 1.1.16 + de panelen die er direct eromheen liggen

[Afbeelding]
Geen antwoord op je vraag, maar hoe open je dit overzicht als ik vragen mag? 8)7

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@misteriks
De paneelspanning is hetzelfde als de rest, er is dus geen diode defect.
Het gehele dak is schaduw vrij? Niet dat ze per ongeluk een optimizer verwisseld hebben van plek.

Enige andere wat ik dan nog kan bedenken is dat meerdere communicaties van die optimizer niet aangekomen zijn. Als je de Analyse tab hebt in de portal zou je dat kunnen checken door in 1 van de grafieken van de optimizers te checken of daar elke 5 minuten een datapunt staat.

@Xrypta Dat staat in de post er boven...(wel alleen op een laptop/PC volgens mij).

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 31-03-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:45
Rouske schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:04:
..

@Xrypta Dat staat in de post er boven...(wel alleen op een laptop/PC volgens mij).
:+ Kats over het meerdere selecteren heen gelezen, thanks!

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
Het hele dak is inderdaad schaduw vrij.

De analyse tab heb ik niet.
Ik zal de installateur eens vragen of ik meer gegevens te zien kan krijgen dan wat ik nu zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wat laat de playback zien? Is dat paneel continue laag, want wat er in dit laatste overzicht staat ziet er naar mijn idee gewoon goed uit. Niet een hoekpaneel dat begint met langere schaduw of zo? Het kan natuurlijk zijn dat ze in de layout een paneel op de verkeerde plek hebben gezet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
Wellicht dat idd het paneel niet juist is ingetekend. Rechts boven vangt in de ochtend wel wat schaduw volgens mij van een schoorsteen op mijn dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-H5JxjNkAP6gpuBF1f_RfzNUdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/dvRAadMGJrY0IRHPAfm2Ja9y.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
misteriks schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:38:
Wellicht dat idd het paneel niet juist is ingetekend. Rechts boven vangt in de ochtend wel wat schaduw volgens mij van een schoorsteen op mijn dak.

[Afbeelding]
Dan denk ik dat dat het probleem is. Er is uiteindelijk maar 1 paneel dat 's morgens achterblijft en die ligt in je layout niet rechtsboven ;)

En anders 's morgens even op het dak kijken waar er schaduw is, dan weet je het 100% zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 31-03-2021 14:45 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
voor de SE eigenaren hier: Ik ben inmiddels admin, en zie nu de logische layout van de zonnepanelen. Ik kan echter geen eigen design maken. Weten jullie hoe dit moet of kan de installateur dit alleen ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

[Afbeelding]
Bedek tijdelijk een paneel met een doek en je weet het direct!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

SniperGuy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Of een stuk plastic of een stuk karton op maat van een paneel, bevestigd aan een stok zoals ik het gedaan heb. Afhankelijk van hoe je er bij kan. Vaak niet goed, zonnepanelen hoog op een dak... ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske

[Afbeelding]
Ah, dus toch wel schoorsteen schaduw :X
Maar met welke is die dan verwisseld, erg handig dit :(
Maar ook een (eigen veroorzaakt) probleem voor de installateur indien er een keer echt wat aan de hand is, want klopt de rest dan wel met de plek waar het ingetekend staat.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 18:14
Rouske schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Ah, dus toch wel schoorsteen schaduw :X
Maar met welke is die dan verwisseld, erg handig dit :(
Maar ook een (eigen veroorzaakt) probleem voor de installateur indien er een keer echt wat aan de hand is, want klopt de rest dan wel met de plek waar het ingetekend staat.... 8)7
waarschijnlijk niet, bij de helft van de installaties dat ik achteraf een wijziging moet doen blijkt er dat ze de optis willekeurig toegewezen hebben..

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
xoror schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:53:
voor de SE eigenaren hier: Ik ben inmiddels admin, en zie nu de logische layout van de zonnepanelen. Ik kan echter geen eigen design maken. Weten jullie hoe dit moet of kan de installateur dit alleen ?
De Virtuele layout kan alleen de installateur maken (Installateurs account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
SniperGuy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Ja, dacht ik ook al aan. Probleem is dat het zeer lastig is om er bij te komen.

Wellicht mijn drone (dji Mavic air) erboven hangen, maar betwijfel of dat genoeg schaduw geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
connos schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:40:
Mijn Goodwe (GW3000D-NS) heeft er na krap 5 jaar geen zin meer in. Is nog wel bereikbaar en meet DC spanning maar maakt nauwelijks meer AC stroom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bongo Solar die de installatie destijds heeft aangelegd komt de omvormer morgenochtend kosteloos vervangen. Nette en snelle service!
Weet je zeker dat de omvormer het probleem is? Het zou ook een slecht contact in een connector kunnen zijn.
Hoeveel strings heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
Andrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Weet je zeker dat de omvormer het probleem is? Het zou ook een slecht contact in een connector kunnen zijn.
Hoeveel strings heb je?
Goed punt! Daar ga ik morgenochtend achter komen ;-) GoodWe heeft ingelogd op mijn omvormer en besloot gelijk het ding te vervangen. Ik weet 't niet zeker, maar volgens onderstaand plaatje lijkt het erop dat ik 2 strings heb. Toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-7A45R1Nx8Ws6tUNOs_9BQC3YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6m3GgDQbLmGPJXlGQdUwpRF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
connos schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Goed punt! Daar ga ik morgenochtend achter komen ;-) GoodWe heeft ingelogd op mijn omvormer en besloot gelijk het ding te vervangen. Ik weet 't niet zeker, maar volgens onderstaand plaatje lijkt het erop dat ik 2 strings heb. Toch?
[Afbeelding]
Je hebt gelijk. Je hebt twee strings. En een storing tegelijk in beide strings is vast erg zeldzaam, dus 99% kans dat het idd de omvormer is. En als Goodwe heeft ingelogd is dat al helemaal duidelijk. Mooi dat ie onder garantie vervangen wordt. Hoe lang zit daar eigenlijk garantie op?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 31-03-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Highfive95 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Gebruik zelf domoticz en zag dat hiervoor ook het e.e.a. beschikbaar is.

Installateur biedt een omvormer aan welke op afstand uit te lezen is. Hiervoor hoef je niet extra te betalen. Op basis van die gegevens maak je een keuze. Had achteraf wellicht beter voor SMA kunnen gaan, maar dat terzijde. In principe leveren ze dus niet wat is afgesproken. Vraag mij wel af of je hier nog iets mee kunt.

Nadeel van geen monitoring meer is dat ik storingen niet meteen kan zien. Laatst ook storing en na resetten van de installatie werkte het weer. Nu moet je dus eigenlijk iedere dag gaan kijken of nog alles goed gaat. Doe je dat niet loop je potentieel een hoop euro's mis.

Dus je wordt eigenlijk verplicht om €6,00 te betalen. Het gaat mij niet zozeer om die paar euro, maar het is een principe dingetje. Installateur verkoopt iets en na 1 jaar is het al niet meer te gebruiken.
Kun je dan toch in Domoticz of PVoutput doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vanavond ging de tuinverlichting aan door de bewegingsmelder. Ik zag de regelmatig terugkerende bezoeker die normaal in de nachtelijke uren komt opdagen, een steenmarter, door mijn tuin rennen en dezelfde route kiezen als vorige keren. Via de schutting op het garage pannendak en deze keer niet over mijn panelen, maar eronder. Ik vrees dat ik op een dag opeens een storing heb als ik geen actie onderneem. Iemand hier op het forum die een eenvoudige oplossing heeft? Zolang je nog geen schade hebt is er weinig prikkel om maatregelen te ondernemen, maar je baalt als het eenmaal zo ver is, want dan denk je 'had ik maar...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Megalodon_67 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:41:
Vanavond ging de tuinverlichting aan door de bewegingsmelder. Ik zag de regelmatig terugkerende bezoeker die normaal in de nachtelijke uren komt opdagen, een steenmarter, door mijn tuin rennen en dezelfde route kiezen als vorige keren. Via de schutting op het garage pannendak en deze keer niet over mijn panelen, maar eronder. Ik vrees dat ik op een dag opeens een storing heb als ik geen actie onderneem. Iemand hier op het forum die een eenvoudige oplossing heeft? Zolang je nog geen schade hebt is er weinig prikkel om maatregelen te ondernemen, maar je baalt als het eenmaal zo ver is, want dan denk je 'had ik maar...'
Kan je het eerder in de route niet bemoeilijken? (bij de schutting bv) ik dacht dat die beesten graag kauwen op kabels. ik zou ze liever zo ver mogelijk bij de panelen weg hebben.
misschien in combi met zoon hoge toon verjager. succes, wat een maf probleem om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

jvhaarst schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:52:
Ik wist niet dat anderen er ook naar keken (totdat ik laatst zag dat ik al een paar maanden een PB had), maar mijn poging tot verzamelen van paneelprijzen doet het weer:
https://vpn.vanhaarst.net/~jvhaarst/?C=M;O=D
(garantie tot de deur, voor mijzelf is het inmiddels niet meer zo interessant, ons dak ligt vol)
Dit is wel ideaal! Er staat niet heel toevallig een grafiek met €/Wp/m² in de planning? :9

Is er toevallig ook ergens een site waarbij ik specificaties van panelen met elkaar kan vergelijken? (bijvoorbeeld de afmetingen en Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Excuseer, ik zie dat ik dit in een eigen topic moet doen. Die heb ik maar even aangemaakt dan.. PV: Vragen over plaatsing op meerdere dakdelen

[ Voor 113% gewijzigd door Floor-is op 01-04-2021 01:47 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 04:04

Iemand enig idee wat die restricties zijn?
Mijn omnikportal.com-versie had ik al omgezet naar de solarmanpv.com versie. (daar kijk ik dus nu regelmatig op)
En daar zie ik niets staan dat daar iets gaat wijzigen (of iets gaat kosten). Dat zie ik alleen bij omnikportal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
stedin gaat binnenkort in de straat onderhoud doen aan het elektranet. Daarvoor gaat de stroom een paar uur plat. Hoe zit het eigenlijk met teruglevering tijdens die uren?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
Die is er dan niet. Omvormers schakelen af zodra de netspanning weg is. Anti-eilandbedrijf om de mensen die aan elektra werken te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Niet helemaal zeker of dit hier hoort.
Ik heb rechtstreeks bij SolarEdge een case geopend om admin toegang te krijgen. Dat hebben ze afgewezen, want de installateur moet dat doen.
Vervolgens die gebeld en admin toegang gevraagd.

Uiteindelijk kreeg ik we admin erbij, maar veel meer dan een API key aanmaken zit daar niet in.
Wel kreeg ik de volgende mail:
Goedemorgen,

Zoals zojuist besproken stuur ik je de API Key toe:

API sleutel: xxx
Installatie-ID: xxx

Daarnaast vroeg je om volledige toegang tot analyses en rapporten. Een collega kan je deze rechten verlenen, echter vervallen dan de garanties en support bij eventuele gebreken.

Hopende voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er nog vragen zijn vernemen wij ze graag.
Uiteraard ben ik het niet eens met die opmerking mbt garantie. Ik heb niets schokkends erbij gekregen wat destructief zou kunnen zijn als ik er mee pruts.
Kan iemand helpen een beetje goed antwoord terug te sturen op deze mail?

Voor de volledigheid wat screenshots van het admin gedeelte. Bij mijn weten zijn er nog steeds veel meer rechten uit te delen als installateur op het SE platform.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWJw29wdi2Y2tDQkfqPtEYkfgRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72E7bLNgwuiEtgjl8Cc8pDV3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvgyOpDBLtQJFvgZxW6Cvf8TZls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqcB8Tx9ONqNKFQD3bGTwllx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_mUiHd_stFJPcrjsc_sfUzjlew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxJmd79vv33Frqc1zwcsEcUI.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Het lijkt er op wanneer je daadwerkelijk de hoogste tier toegang krijgt dat ze dan de garantie laten vervallen, geen idee waarom eigenlijk... De toegang die je nu hebt gekregen heb ik standaard 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Puur vanuit consumentenrecht gekeken is het natuurlijk bullshit. Garantie is een wettelijk recht, daar komen ze niet onderuit. Als jij in de instellingen iets dusdanig verprutst dat dat tot schade aan het systeem leidt dan is dat uiteraard voor eigen rekening, maar dat is iets anders dan volledig afstand doen van elk recht op garantie.

In de praktijk is het natuurlijk zo dat op het moment dat je hier ruzie over krijgt, de kans groot is dat het de energie niet waard is om het aan te vechten, en daar maakt de leverancier mooi misbruik van.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze geen (gratis) support willen leveren wanneer je zo'n beheeraccount gaat gebruiken. Maar dat is ook weer iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mcDavid schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:49:
Puur vanuit consumentenrecht gekeken is het natuurlijk bullshit. Garantie is een wettelijk recht, daar komen ze niet onderuit. Als jij in de instellingen iets dusdanig verprutst dat dat tot schade aan het systeem leidt dan is dat uiteraard voor eigen rekening, maar dat is iets anders dan volledig afstand doen van elk recht op garantie.

In de praktijk is het natuurlijk zo dat op het moment dat je hier ruzie over krijgt, de kans groot is dat het de energie niet waard is om het aan te vechten, en daar maakt de leverancier mooi misbruik van.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze geen (gratis) support willen leveren wanneer je zo'n beheeraccount gaat gebruiken. Maar dat is ook weer iets anders.
Bullshit? Ik krijg van mijn auto ook geen toegang tot het motor management, dan vervalt ook garantie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• connos
Andrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:13:
[...]
Je hebt gelijk. Je hebt twee strings. En een storing tegelijk in beide strings is vast erg zeldzaam, dus 99% kans dat het idd de omvormer is. En als Goodwe heeft ingelogd is dat al helemaal duidelijk. Mooi dat ie onder garantie vervangen wordt. Hoe lang zit daar eigenlijk garantie op?
12 jaar garantie. Zojuist is door Bongo Solar kosteloos de Goodwe omvormer (GW3000D-NS) vervangen :)
Vreemd fenomeen: op de 2 strings werd er niets gemeten met een multimeter. Maar na aansluiten op de omvormer werkte alles perfect. Wordt er soms een stuursignaal gegeven vanuit de omvormer voordat de panelen 'aan' gaan?
FWIW: Monteur merktte nog op dat Goodwe omvormers minder storingen geven dan SolarEdge.

[ Voor 7% gewijzigd door connos op 01-04-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:15
Koffie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:16:
Niet helemaal zeker of dit hier hoort.
Ik heb rechtstreeks bij SolarEdge een case geopend om admin toegang te krijgen. Dat hebben ze afgewezen, want de installateur moet dat doen.
Vervolgens die gebeld en admin toegang gevraagd.

Uiteindelijk kreeg ik we admin erbij, maar veel meer dan een API key aanmaken zit daar niet in.
Wel kreeg ik de volgende mail:

[...]

Uiteraard ben ik het niet eens met die opmerking mbt garantie. Ik heb niets schokkends erbij gekregen wat destructief zou kunnen zijn als ik er mee pruts.
Kan iemand helpen een beetje goed antwoord terug te sturen op deze mail?

Voor de volledigheid wat screenshots van het admin gedeelte. Bij mijn weten zijn er nog steeds veel meer rechten uit te delen als installateur op het SE platform.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou die API-key op de tweede foto even opnieuw genereren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Galukon schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:34:
[...]

Ik zou die API-key op de tweede foto even opnieuw genereren ;)
Shit .. dacht dat ik die weggehaald had. Thanks :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Powermage schreef op maandag 29 maart 2021 @ 00:41:
om een lang verhaal wat korter te houden, door een verandering in het bestaande PV systeem heb ik een Goodwe GW2000 "over".
Daarnaast heb ik nog een plat dak van de zij uitbouw met effectief 5.80 en 2.75 meter ruimte "over" (zuid-west oriëntatie en geen alleen even schaduw van de woning zelf, daarna niet meer)

Ipv die Goodwe op Marktplaats te gooien zat ik erover te denken om hier dan een aantal (goedkope, al dan niet via marktplaats) panelen op te gooien, echter had ik geschat dat ik er meer kwijt op kon (tot ik het ging op meten), dus dat plan viel een beetje in duigen.

Het idee is nu dan 5 panelen in staande stand te monteren die +450wp per stuk hebben, deze zijn vaak iets groter, maar die ruimte heb ik volgens mij prima, en met kleinere panelen kan ik er toch niet meer kwijt.

Het vermogen zal dan sowieso beter passen bij de omvormer, en daarnaast komt deze toch in de schuur te hangen, dus niemand zal daar last van hebben.
Enige lastige puntje is dat ik een nieuwe kabel van de meterkast naar de schuur moet trekken (en mijn kruipruimte daar niet onder komt, die komt alleen onder de hoofdwoning), maargoed, daar moet vast wel iets op te verzinnen zijn.

En volgens mij kan ik ook gezien de vorige PV installatie uit 2016 is opnieuw BTW terug vragen voor wat ik er nu bij doe.
Ik heb wat verder rondgezocht en een offerte aangevraagd (in combinatie met de benodigde montage set).
Vanuit 1 leverancier krijg ik als alternatief ipv 5x een 495 WP (portret stand) om 6x 385Wp in Landscape stand (met een valk dakschans double) te plaatsen.
het heeft iets minder WP (165 in totaal) maar is ook weer iets goedkoper (1164 versus 1295)
Maar zijn er eigenlijk nog andere voor/nadelen om te kiezen voor portrait of landscape opstelling in deze situatie?

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
reneeke1970 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:17:
[...]

Bullshit? Ik krijg van mijn auto ook geen toegang tot het motor management, dan vervalt ook garantie
Je kunt prima toegang geven tot het grootste gedeelte van de app, zonder dat je toegang geeft tot het 'motor management' . Schijnbaar vinden veel installateurs dat lastig of zo? Want ook in dit geval geven ze juist de rechten tot het 'motor management' terwijl de analyse/grafieken tabs er nog niet zijn. Andersom was veel logischer geweest. Dan kan je alles bekijken en evt. nog je layout veranderen, maar de belangrijke instellingen van je panelen kun je dan alleen maar bekijken en niet instellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Ik krijg toegang tot het *zien* van de data die het motor management uitspuugt, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Nee zo werkt dat niet.

Als jij wel toegang hebt tot het motormanagement, maar je ruitenwisser breekt af, dan heb je nog steeds gewoon recht op een nieuwe ruitenwisser. Daar is gewoon jurisprudentie over sinds Apple probeerde bij voorbaat alle garantieclaims af te ketsen als "waterschade" ondanks dat de betreffende schade niets met water te maken had.

Als je motor in de soep loopt omdat je timings hebt zitten verkloten is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mcDavid schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:18:
[...]

Nee zo werkt dat niet.

Als jij wel toegang hebt tot het motormanagement, maar je ruitenwisser breekt af, dan heb je nog steeds gewoon recht op een nieuwe ruitenwisser. Daar is gewoon jurisprudentie over sinds Apple probeerde bij voorbaat alle garantieclaims af te ketsen als "waterschade" ondanks dat de betreffende schade niets met water te maken had.
Volgens mij verwissel je Apple met Dynafix of andere non-OEM smartphone reparatietoko’s ;)

Maar behalve de garantievraag blijft de vraag hoe veel toegang een bedrijf zijn klanten moet geven. Moeten alle interne diagnose-, test-, en ontwikkelstools openbaar gemaakt worden als de klant daar om vraagt?

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 01-04-2021 11:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
[...]

Het vergelijk gaat mank. Ten eerste heb je wel degelijk - net als de dealer - toegang tot het motor management voor het uitlezen en restten van de foutcodes. Daarmee wordt door de EU voorkomen dat je aan één (merk)dealer gebonden bent.
Een beter vergelijk is dat je op je auto, en ook niet op je CV, een hangslot om de motorkap zit.

Het aantal installatie-wachtwoorden neemt rap toe: het alarm, de warmtepomp, de afzuiging en de PV-inverter. Wat ik niet wil is dat ik gebonden wordt aan één installateur. Dat dek ik in het contract af en heb ik keurig de wachtwoorden gekregen.

Garantie is een recht, non-conformiteit is een plicht. Als je geen garantie krijgt zul je bij problemen moeten aantonen dat het de schuld van de leverancier is.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
connos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:19:

Vreemd fenomeen: op de 2 strings werd er niets gemeten met een multimeter. Maar na aansluiten op de omvormer werkte alles perfect. Wordt er soms een stuursignaal gegeven vanuit de omvormer voordat de panelen 'aan' gaan?
FWIW: Monteur merktte nog op dat Goodwe omvormers minder storingen geven dan SolarEdge.
Dat er geen spanning gemeten werd is heel gek. Want je zou dan in zo'n geval de open string spanning moeten meten. Ik denk dat die monteur iets fout gedaan heeft bij zijn meting.
En dat Solar Edge meer storingen heeft is logisch. Zo'n systeem is met al die optimizers onder de panelen en twee x zoveel connecties is ook veel complexer. Daarmee kun je statistisch nooit op de betrouwbaarheid van een stringomvormer komen. En dan heb ik het nog niet eens over de omstandigheden waarin die optimizers hun werk moeten doen (zeer hoge temperaturen overdag, en 's nachts 100% luchtvochtigheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
Powermage schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:40:
[...]
Maar zijn er eigenlijk nog andere voor/nadelen om te kiezen voor portrait of landscape opstelling in deze situatie?
De werking van diodes bij schaduw. Dat werkt (beter) als de panelen in landscape liggen.
Ligt wel aan of er schaduw is en in wat voor vorm deze over de panelen valt natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:18:
[...]

Nee zo werkt dat niet.

Als je motor in de soep loopt omdat je timings hebt zitten verkloten is het natuurlijk een ander verhaal.
Punt is natuurlijk dat er weinig extra onderdelen zoals "ruitenwissers" zitten aan een omvormer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Rouske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:28:
P370 of P401 mogen sowieso niet, want paneel is 495Wp. P500 zo mogen qua vermogen, maar niet met de stroom.
Dus alleen de p505 is geschikt voor het door jouw gekozen paneel, vanwege de max stroom (isc en imp).
Maar die mag niet i.c.m. je huidige optimizers, dus je moet op zoek naar een ander paneel, die bijv. wel aan de max stroom van de p500 voldoet.
Ik wil hier nog even op terugkomen. Dit is nu het plan:
Bestaande situatie: SolarEdge SE3000H / 11x 290 Wp / 11x P300 (=3190Wp)

Wil ik uitbreiden met 1 paneel en optimizer.
Het max DC vermogen van mijn SE3000H is 4650W. Dus daar zit genoeg ruimte in.

Heb dit zonnepaneel nu op het oog:
JA Solar JAM72S-10-415-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 415Wp
https://www.winkelman-zon...ono-perc-z-120028466.html
Samen met P370 power optimizer

Ik heb de volgende zaken gecheckt: de P370 kan in een string met P300 (output voltage 60V).
De maximale kortsluitstroom (lsc) voor de P370 is 11A, van het zonnepaneel 10.51A.
Maximale ingansspanning van de P370 is 60V, van het paneel is de uitgangs spanning max 50,41V.
Tot zover lijkt mij alles prima in orde.
De enige spec die afwijkt, is dat SolarEdge bij de P370 spreekt van 60/72 cells panelen, het paneel wat ik op het oog heb heeft er 144 (ik neem aan per 2 stuks parallel en dan 72 daarvan in serie). Aan overige specs is niet te zien dat het niet zou kunnen.

Volgens mij kan ik dit opnemen in mijn bestaande string, maar ik check het graag even.
Enige 'nadeel' is dat op een optimale dag de top misschien wordt afgevlakt op het max output vermogen van de SE3000H. Maar dat weegt M.I. niet op tegen de winst op alle andere dagen en dagdelen.

Bronnen:
Paneel: https://cdn.webshopapp.co...20global-en-20190926a.pdf
P300 en P370: https://d1c96hlcey6qkb.cl...r-Id=APKAI33AGAEAYCXFBDTA
SE3000H: https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-aus.pdf

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:11:
[...]

En dat Solar Edge meer storingen heeft is logisch. Zo'n systeem met al die optimizers onder de panelen en twee x zoveel connecties is ook veel complexer. Daarmee kun je statistisch nooit op de betrouwbaarheid van een stringomvormer komen. En dan heb ik het nog niet eens over de omstandigheden waarin die optimizers hun werk moeten doen (zeer hoge temperaturen overdag, en 's nachts 100% luchtvochtigheid)
Als je de ac-connectors op de trunk-kabel meetelt zijn het zelfs drie keer zoveel connecties. Het scheelt wel dat de panelen en opmizers niet in serie staan, vanuit dat oogpunt is het wel robuuster. Maar daar heb je alleen voordeel van tot aan de reparatie (die je toch wel gaat doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
ThinkPadd schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:15:
[...]

De werking van diodes bij schaduw. Dat werkt (beter) als de panelen in landscape liggen.
Ligt wel aan of er schaduw is en in wat voor vorm deze over de panelen valt natuurlijk.
Schaduw verwacht ik niet al te veel last mee te hebben eigenlijk
Dit is het zijdak waar het om gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ-sCUkZv6vvlFnbNjxIY4SeFgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwlW68wfdBMCPiGMeSpfUTNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKU6yA2OowwUbHY66ZSXGW5iHyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjbLBdu5k3ubqkWgsXZssQs2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Powermage op 01-04-2021 13:04 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Powermage schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:40:
Landscape blijft beter uit het zicht? (Portrait op een plat dakje herken ik dermate niet dat ik me afvraag op welke manier we langs elkaar praten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Gwaihir schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:17:
[...]

Landscape blijft beter uit het zicht? (Portrait op een plat dakje herken ik dermate niet dat ik me afvraag op welke manier we langs elkaar praten..)
In landscape zou het 2 rijen van 3 panelen zijn, de panelen komen in dat geval op een schans, dus beide achter elkaar (ik heb niet de ruimte om ze uit elkaar te zetten), dit zou dan een afmeting hebben van 5,38 meter breed en 2,1 meter hoog.

En in portrait 1 rij van 5 panelen, maar de panelen zijn dus wat groter.
in beide gevallen zal er een redelijk gelijkend vlak zijn, en de hellingshoek zal niet perse schelen denk ik?
Deze zou dan als afmeting 5,67 meter bij 2,1 meter hebben.

in beide gevallen zou de hellingshoek die optimaal is gelijk zijn denk ik en in beide gevallen zou het zichtbaar zijn?

Join the club

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
connos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:19:
[...]

12 jaar garantie. Zojuist is door Bongo Solar kosteloos de Goodwe omvormer (GW3000D-NS) vervangen :)
Heeft de monteur dan verkeerd gemeten, de + van string 1 met de - van string 2 ofzo, dat zou dan betekenen dat het nu gemixt aangesloten zit, maar grote kans dat intern in de omvormer beide - aan elkaar hangen.

@remco_k
Een 415Wp paneel mag niet op een p370!
Staat ook in de datasheet die je erbij post.
Je mag er een 370Wp (of lager) paneel aan hangen die +5% tolerantie heeft (spec van het paneel zelf).

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 01-04-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
Rouske schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:41:
[...]

Heeft de monteur dan verkeerd gemeten, de + van string 1 met de - van string 2 ofzo, dat zou dan betekenen dat het nu gemixt aangesloten zit, maar grote kans dat intern in de omvormer beide - aan elkaar hangen.
Precies hetzelfde vroeg ik aan de monteur. Maar die verzekerde mij van niet. Enfin, het werkt nu allemaal weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Kan het eigenlijk gevaar of schade als je al panelen op je dak neerlegt en doorkoppelt. Maar deze nog niet aansluit op je omvormer?

Het dak is namelijk klaar bij de werkzaamheden maar waar de omvormer komt te hangen nog niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Rouske schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:41:
[...]
@remco_k
Een 415Wp paneel mag niet op een p370!
Staat ook in de datasheet die je erbij post.
Je mag er een 370Wp paneel aan hangen die +5% tolerantie heeft (spec van het paneel zelf).
:| Ik voel me nu echt dom dat ik dát niet (in)gezien heb. Zo achterlijk ben ik normaal niet. 8)7 Stom zeg.

Volgende poging:
Phono Solar Mono All Black Half Cut PERC 395Wp: https://cdn.webshopapp.co...17972/phono-solar-390.pdf
Op een P401: https://d1c96hlcey6qkb.cl...r-Id=APKAI33AGAEAYCXFBDTA

P401 (met bovenstaande 395Wp):
Max vermogen: 400Wp: Check
Lsc: 11,75A: Check
Max uitgangsspanning: 60V - Check
Max ingangsspanning: 60V - Check
Kan een P401 in een string van P300's: Onduidelijk in de docs (er staat niet dat het niet kan). Ik vermoed van wel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@remco_k
Hier de tabel van de SolarEdge site.

https://sparc.canto.globa...fcu1u6f3krvi4u&suffix=pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Rouske Thx! P401 kan dus met P300. Mooi. Dan kan de beschreven combinatie. Thx!

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:05:
Kan het eigenlijk gevaar of schade als je al panelen op je dak neerlegt en doorkoppelt. Maar deze nog niet aansluit op je omvormer?

Het dak is namelijk klaar bij de werkzaamheden maar waar de omvormer komt te hangen nog niet namelijk.
Nee dat kan geen kwaad.
Meet nog wel even de DC spanning voordat je de steiger weghaalt.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2021 17:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:54:
[...]

Nee dat kan geen kwaad.
Meet nog wel even de DC spanning voordat je de steiger weghaalt.
En wel zorgen dat je de + en - kabel niet bij elkaar in de buurt komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Laatst online: 16-09 19:58

Kristof

is een Belgisch product

jaco218 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:25:
Sinds afgelopen weekend (denk dat het met de shift van de zomertijd heeft te maken) zie ik iets vreemds bij mijn SMA omvormer (Tripower 8.0).
Ik had gisteren iets vergelijkbaars op de webinterface van de omvormer (ook STP 8.0). Zonder inlog stonden er bij de opwek (in kWh) veel te hoge waarden. Volgens mij was een groot deel van de dag ervoor er nog bij opgeteld. Na inloggen als user klopten de waarden wel, en stond ook de grafiek normaal. Ook nu staat er bij "yesterday" nog een veel te hoge waarde. En ook nu klopt de waarde na inloggen als user wel. Ook de waarden die ik gemaild krijg door "sunny portal info report"kloppen wel.
Ik had/heb hetzelfde probleem voor. En inderdaad ook op 29 maart.

Nu heb ik sindsdien ook nog een ander probleem:
Als ik via het menu-item DATA de gegevens probeer te exporteren, via:
"Daily Values", daarna 2 datums selecteer en op de knop "Export Data" klik, gebeurt er niets meer.
Tot enkele weken geleden lukte dat perfect.

Kunnen jullie dit ook eens testen of dit bij jullie nog lukt?

Ik had al geprobeerd om de omvormer te herstarten (zowel de knop van de omvormer omgedraaid, zekering afgezet en alles terug op), maar dat gaf geen verschil. Noch voor het export data probleem, noch voor de verkeerde meting).

Ik heb daarna onze installateur gecontacteerd en hij had nog mensen gehad die hem gecontacteerd hadden hiervoor. Bij sommigen was het de dagen nadien "vanzelf" terug in orde. Maar hier bij mij tot op heden nog steeds niet.

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Powermage schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:37:
[...]

In landscape zou het 2 rijen van 3 panelen zijn, de panelen komen in dat geval op een schans, dus beide achter elkaar (ik heb niet de ruimte om ze uit elkaar te zetten), dit zou dan een afmeting hebben van 5,38 meter breed en 2,1 meter hoog.

En in portrait 1 rij van 5 panelen, maar de panelen zijn dus wat groter.
in beide gevallen zal er een redelijk gelijkend vlak zijn, en de hellingshoek zal niet perse schelen denk ik?
Deze zou dan als afmeting 5,67 meter bij 2,1 meter hebben.

in beide gevallen zou de hellingshoek die optimaal is gelijk zijn denk ik en in beide gevallen zou het zichtbaar zijn?
Voor het platte dak van mijn broertje zijn we voor portrait opstelling gegaan. Was echt een stuk voordeliger qua montage materiaal, en qua opbrengst kwam het grofweg op het zelfde neer (5 grote VS 6 "normale" panelen).

Kan je zaterdagavond vertellen hoe het bevalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
Kristof schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:15:
[...]

[...]

Ik had/heb hetzelfde probleem voor. En inderdaad ook op 29 maart.

Nu heb ik sindsdien ook nog een ander probleem:
Als ik via het menu-item DATA de gegevens probeer te exporteren, via:
"Daily Values", daarna 2 datums selecteer en op de knop "Export Data" klik, gebeurt er niets meer.
Tot enkele weken geleden lukte dat perfect.

Kunnen jullie dit ook eens testen of dit bij jullie nog lukt?

Ik had al geprobeerd om de omvormer te herstarten (zowel de knop van de omvormer omgedraaid, zekering afgezet en alles terug op), maar dat gaf geen verschil. Noch voor het export data probleem, noch voor de verkeerde meting).

Ik heb daarna onze installateur gecontacteerd en hij had nog mensen gehad die hem gecontacteerd hadden hiervoor. Bij sommigen was het de dagen nadien "vanzelf" terug in orde. Maar hier bij mij tot op heden nog steeds niet.
Export data zoals je beschrijft werkt hier wel gewoon Hij download een Excel file met een 5-tal informatie kolommen (B tm F) waar enkel in kolom B waarden zijn ingevuld. Kolom A geeft de dagen. Wel worden hier de "te hoge" waarden weergegeven van het eerder beschreven probleem.

Wat ik ook zie is het volgende: In Sunnyportal lijken wel de juiste waarden gelogd, enkel lijkt alles 1 dag verschoven t.o.v. de lokale gegevens, Is dat bij jullie ook zo (wanneer je de dagobrengsten vergelijkt in de beide maandoverzichten van de lokale portal en de Sunnyportal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Laatst online: 16-09 19:58

Kristof

is een Belgisch product

Van Sunnyportal kan ik weinig zeggen. Die heb ik pas 3 dagen geleden geconfigureerd.
Dus veel is daar niet in te zien. Maar op eerste zicht klopt de data van de laatste 2 dagen wel :)
Is er een manier om de historiek vanuit SMA in die sunny portal te forceren?

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Markos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:26:
[...]

Dit is wel ideaal! Er staat niet heel toevallig een grafiek met €/Wp/m² in de planning? :9

Is er toevallig ook ergens een site waarbij ik specificaties van panelen met elkaar kan vergelijken? (bijvoorbeeld de afmetingen en Wp)
Hier staan ze volgens mij wel ongeveer allemaal in: https://www.photovoltaikforum.com/mdb/

Ik zat wat te zoeken naar verschillende winkels voor zonnepanelen etc. en kwam xxlzonnepanelen.nl tegen. Ziet er op het eerste gezicht niet heel fris uit (erg goedkoop, alleen vooruitbetalen, verschillende adressen aangegeven (Velp, Arnhem, Huissen), KVK nummer van MDG Solar, verder niets over te vinden op het net). Iemand bekend met deze winkel?
Nah, is gewoon een scam site.

[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 02-04-2021 00:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Kristof schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:49:
Van Sunnyportal kan ik weinig zeggen. Die heb ik pas 3 dagen geleden geconfigureerd.
Dus veel is daar niet in te zien. Maar op eerste zicht klopt de data van de laatste 2 dagen wel :)
Is er een manier om de historiek vanuit SMA in die sunny portal te forceren?
Hoevaak worden de gegevens in jouw sunnyportal bijgewerkt? Bij mij lijkt dat maar 3 a 4 keer per dag te verversen...

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw