jaco218 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:51:
Ik wil best een bugmelding doen bij SMA, weet alleen niet hoe dit hier kan. Voor zover ik kan zien op de site kunnen volgens mij enkel installateurs en distributeurs (service)meldingen maken.
Bij mij kloppen sinds vandaag de waarden weer op de webinterface van de omvormer. Zowel als ik niet inlog als wanneer ik inlog als user.
Alleen in het maandoverzicht klopt het verbruik van 29 maart niet, dat is veel te hoog.
Is dat bij jou en bij @
EWK ook zo?
EWK schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:03:
@
jaco218 je kunt ze mailen. Ik heb het zelfde probleem trouwens.
Ik heb een sma 5.0 en ik merk dat als ik inlog op de lokale site, ik de actuele opbrengst zie.
Als ik via sunny portal of sma energy kijk, loopt dit altijd uren achter. Zo had ik laatst volgens de app nog om 2000 uur dikke opbrengst.
De app van SMA is slechter dan slecht, zo kun je niet eens de momentane opbrengst zien, en loopt de grafiek inderdaad uren achter. Daar heb je echt helemaal niets aan.
De mobiele website van Sunny Portal is al iets beter. Daar is tenminste de momentane opbrengst te zien, maar de grafiek loopt vaak uren achter, en vaak is er geen verbinding (terwijl mijn omvormer gewoon op het bedrade netwerk zit). Enige voordeel van deze site is dat je de werkelijk behaalde waarden kunt vergelijken met de prognose.
De website in de omvormer zelf doet het echt veel beter. Dat ziet er tenminste netjes uit, maar werkt dus alleen als je op je thuisnetwerk zit (thuis, of via VPN). Hier is zeer veel info uit te halen, vooral als je inlogt.
Deze zelfde info is ook via modbus op te halen, en dan kun je in bijvoorbeeld Domoticz grafieken maken van de opbrengst per MPPT, de voltages, de interne temperatuur etc.
Over die interne temperatuur (modbus register 30953) gesproken: Die begint bij mij elke ochtend, als de omvormer aan gaat, op 29 of 30 graden. Dat kan nooit kloppen, want in mijn technische ruimte is het netjes 21 graden. Hebben meer mensen zo'n afwijking?
[
Voor 58% gewijzigd door
Andrehj op 31-03-2021 10:08
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.