Excuses voor de late reactie.
Nee, ik heb het geld niet direct liggen en zou het dus moeten lenen als het de zonnepanelen betreft. De lage rente van dit voorstel (0,75%) maken het wel interessant voor 15 jaar
De installateur is langs geweest en heeft nader bekeken wat de mogelijkheden zijn.
Er passen na wat meten 9 panelen van Jinko FB 380 op. Omdat het er meer worden wordt de omvormer een Solaredge 3000.
Mijn huis is 23 jaar oud en de complete meterkast qua electra wordt in dit voorstel ook vervangen (dat was de extra optiepost). Er zou zoveel aangepast moeten worden dat het eenvoudiger was om alles te vervangen.
Voor de bekabeling naar de meterkast kan de huidige groep van de wasmachine en droger op zolder gebruikt worden, dus geen extra gaten of draden die getrokken moeten worden. Er komt dan een nieuwe outlet achter de droger en waar deze apparaten dan ook weer op kunnen ? Ook komt daar dan de solaredge 300 op (in heb lan op zolder)
De kosten komen nu als volgt uit: PV installatie 3385,50, opties 800 (meterkast aanpassen), adm. kosten 178,50, 15 jaar onderhoud 1045,96.
Totaal excl. btw dus 5.410,26. De btw is terug te vragen, hoewel het de vraag is of het complete btw bedrag te vorderen is over het onderhoud.
Ik heb even op winkelman gekeken en zou daar voor de 9 panelen 1314 kwijt zijn en voor de solaredge 715, dus ruim 2000 euro voor de hardware zonder nieuwe meterkast en installatie.
Ik begrijp dat het goedkoper kan dan het voorstel via de gemeente Tilburg en de installatiepartner echter:
-ik heb het geld niet liggen
-ik ga niet zelf het dak op om te installeren en heb ook geen kennissen die dit even doen
-wil zo min mogelijk gedoe en zorgeloos gebruik maken van de voordelen van panelen (ook een stukje zelfvoorzienend zijn geeft me een prettig gevoel).
Iemand nog suggesties ?