Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.339 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enige waar ik sunnyportal nog gebruik is om in 1 oogopslag te zien of alle SMAs nog produceren.
Er zijn toch vele andere manieren om te loggen met een SMA?
Is ook handig om niet afhankelijk te zijn van maar 1 cloud opslag. Mijn data staat ook op pvoutput sinds 2013

@Kristof
Is de installatiewizzard doorlopen en staat de landsnorm op c10/c11 ipv default?
Anders vroegtijdig aftoppen.

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2021 06:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Iemand ervaring met de 'mySolarEdge' app? Hiervoor werkte ik met Sem's portal en daar kon ik ook mijn kwh prijs invoeren. Die optie zie ik hier nergens?

Kan dit alleen gedaan worden door de installateur? Er staat wel een opbrengst, maar ik weet niet met welke kwh prijs deze rekent?

[ Voor 16% gewijzigd door Mystikal op 02-04-2021 08:37 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:03
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:03:
Enige waar ik sunnyportal nog gebruik is om in 1 oogopslag te zien of alle SMAs nog produceren.
Er zijn toch vele andere manieren om te loggen met een SMA?
Is ook handig om niet afhankelijk te zijn van maar 1 cloud opslag. Mijn data staat ook op pvoutput sinds 2013

@Kristof
Is de installatiewizzard doorlopen en staat de landsnorm op c10/c11 ipv default?
Anders vroegtijdig aftoppen.
Van wat ik tot nu toe kan beoordelen zijn die mogelijkheden erg beperkt. Ik kan CSV bestanden exporteren met de dag-gegevens op kwartier intervallen. Verder is er geen API zichtbaar en lijk ik volledig afhankelijk van hun Webconnect functionaliteit dmv de Sunnyportal. Zal wellicht aan mijn technische onkunde liggen, ik lees over mogelijkheden tot activatie van de Modbus maar geen idee waar ik moet beginnen om daarna iets aan elkaar te knutselen zonder handleiding of verdere uitleg.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Slappyjoez
- https://flows.nodered.org...ed-contrib-sma-webconnect
YouTube: SMA webconnect Home assistant
Zit ook al in home-assistant verwerkt
- SBFspot (google ff), zit ook al in domoticz verwerkt, doet ook pvoutput.
- Modbus TCP/IP (node-red)

Via die 3 mogelijkheden, kan je doen met de data wat je wilt.
Via node-red naar pvoutput, influxdb en grafana, home assistant en domoticz.

Ja, je hebt iets extra nodig om het te loggen.
Maar toch wel de meeste mogelijkheden van alle vergelijkbare omvormers.
En het is "lokaal" op te vragen, dus direkt uit de omvormer. Je hebt sunnyportal niet nodig.

Ik kan je meer info geven via DM eventueel om dit topic niet te vervuilen.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09
Mystikal schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:36:
Iemand ervaring met de 'mySolarEdge' app? Hiervoor werkte ik met Sem's portal en daar kon ik ook mijn kwh prijs invoeren. Die optie zie ik hier nergens?

Kan dit alleen gedaan worden door de installateur? Er staat wel een opbrengst, maar ik weet niet met welke kwh prijs deze rekent?
als je je data gewoon naar pvoutput pusht, kan je dat allemaal zelf instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:03
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:38:
@Slappyjoez
- https://flows.nodered.org...ed-contrib-sma-webconnect
YouTube: SMA webconnect Home assistant
Zit ook al in home-assistant verwerkt
- SBFspot (google ff), zit ook al in domoticz verwerkt, doet ook pvoutput.
- Modbus TCP/IP (node-red)

Via die 3 mogelijkheden, kan je doen met de data wat je wilt.
Via node-red naar pvoutput, influxdb en grafana, home assistant en domoticz.

Ja, je hebt iets extra nodig om het te loggen.
Maar toch wel de meeste mogelijkheden van alle vergelijkbare omvormers.
En het is "lokaal" op te vragen, dus direkt uit de omvormer. Je hebt sunnyportal niet nodig.

Ik kan je meer info geven via DM eventueel om dit topic niet te vervuilen.
Ik denk dat ik maar eens Raspberry Pi ga aanschaffen, mijn werklaptop is hier niet voor geschikt en heb verder geen vaste PC standaard meer draaien. Ik beschik toch over enige basiskennis met betrekking tot programmeren en de interesse is er altijd wel geweest. Dit is een mooie use-case om mij er verder in te verdiepen. Bedankt voor deze verzamelde informatie, zal over een tijd eens een update schrijven over wat ik geknutseld heb.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slappyjoez schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat ik maar eens Raspberry Pi ga aanschaffen, mijn werklaptop is hier niet voor geschikt en heb verder geen vaste PC standaard meer draaien. Ik beschik toch over enige basiskennis met betrekking tot programmeren en de interesse is er altijd wel geweest. Dit is een mooie use-case om mij er verder in te verdiepen. Bedankt voor deze verzamelde informatie, zal over een tijd eens een update schrijven over wat ik geknutseld heb.
Odroid met Emmc lijkt me beter met al die data die elke (1 of 10 of 60) sec geschreven wordt..
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."
Bovenstaande info draait al bij mij, dus je hoeft niet alles opnieuw te verzinnen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil 29 panelen gaan voorzien van vogelwering, 40 meter lengte. We wonen tegen het bos aan met als voordeel heel veel vogels in de tuin O+ .

De standaard oplossingen die worden aangeboden maken het nogal prijzig. Ik heb even teruggezocht maar kon niets vinden, is er hier iemand geweest die zelf een niet officiele vogelwering heeft geplaatst?

Volieregaas voldoet denk ik ook prima, iemand ervaring met een soortgelijke aanpak?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/282988/files/283493406/650x750x2/dtz-bird-fence-19-x-19mm-12mm-100cm-x-10m-black.jpg

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
Dit heb ik aan de bovenzijde van m'n panelen gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UiBVfMnahSZ7iLVvYMDt8BnqkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WC35sS0Xn4IE8IRy6jzg7ken.png?f=fotoalbum_large
Rolletjes van (zwartgespoten) PVC gecoat metaalgaas gemaakt die ik tussen panelen en de nok heb geklemd. Primair tegen bladeren, maar vogels hebben ook geen kans.
Plastic gaas heb ik eerst geprobeerd, maar dat wat ik had was te slap en bleef niet zitten.

Het zit er nu bijna een jaar op: Ze zijn niet met de stormen niet weggewaaid en niet met bladeren verstopt geraakt dus ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
--Erik-- schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:32:
Ik wil 29 panelen gaan voorzien van vogelwering, 40 meter lengte. We wonen tegen het bos aan met als voordeel heel veel vogels in de tuin O+ .

De standaard oplossingen die worden aangeboden maken het nogal prijzig. Ik heb even teruggezocht maar kon niets vinden, is er hier iemand geweest die zelf een niet officiele vogelwering heeft geplaatst?

Volieregaas voldoet denk ik ook prima, iemand ervaring met een soortgelijke aanpak?

[Afbeelding]
Je woont bij een bos, dan zou ik het ook maar marterproof maken, of zitten die in jouw contreien niet? Ik had er een paar dagen geleden eentje onder mijn panelen zitten, vandaag of morgen maar eens checken of er knaagschade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:25
--Erik-- schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:32:

[Afbeelding]
Heb zelf deze vogelschroot besteld.
https://dakgemak.nl/Solar...tZonnepanelen1000mm(20st)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou er niet teveel in investeren als je er geen last van hebt, erg veel vogels hier, en niemand die onder een paneel wil zitten, het is eerder de laatste plek waar ze gaan zitten dan de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:37
Mystikal schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:36:

In de app niet, op het monitoring portal wel, mits je de Admin tab ziet.
Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik had een vraag en ik denk dat deze het beste hier thuis hoort. Thuis heb ik een zonne-energie systeem met Victron MPPT laadregelaars. Nu heb ik er een extra paneel bij gekocht (zwart). Ik twijfel heel erg hoe ik hem ga aansluiten en ik hoop dat iemand met mij mee kan denken. De rode opstelling zit vol en ik wil het zwarte paneel eigenlijk bij roze of groen aansluiten. Nu zit roze op de westkant en groen heeft een andere hellingshoek. Ik moet de panelen in parallel aansluiten omdat het voltage anders te hoog word. Nu zou ik de 100/15 evt kunnen omwisselen voor een zwaarder exemplaar omdat deze niet duur zijn.

Paneel:
Panasonic HIT N335
Vmpp 59.9
Wattpiek 335
Voc 71.5

Huidige opstelling:
1xMPPT 250/85 (rood)
1xMPPT 100/15 (groen)
1xMPPT 100/15 (roze)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8PN7J00zFxh8FjbI6eoEHAXMFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/katPMMkb50o4p0VMAJRWuXHx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31DhJrSOCKBXxR5aszr4QpvhimA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KPD1dzNmXeQn3MSXI5yGit39.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-SimJoc- schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:04:
Ik had een vraag en ik denk dat deze het beste hier thuis hoort. Thuis heb ik een zonne-energie systeem met Victron MPPT laadregelaars. Nu heb ik er een extra paneel bij gekocht (zwart). Ik twijfel heel erg hoe ik hem ga aansluiten en ik hoop dat iemand met mij mee kan denken. De rode opstelling zit vol en ik wil het zwarte paneel eigenlijk bij roze of groen aansluiten. Nu zit roze op de westkant en groen heeft een andere hellingshoek. Ik moet de panelen in parallel aansluiten omdat het voltage anders te hoog word. Nu zou ik de 100/15 evt kunnen omwisselen voor een zwaarder exemplaar omdat deze niet duur zijn.

Paneel:
Panasonic HIT N335
Vmpp 59.9
Wattpiek 335
Voc 71.5

Huidige opstelling:
1xMPPT 250/85 (rood)
1xMPPT 100/15 (groen)
1xMPPT 100/15 (roze)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij kan alleen bij roze of groen als de bestaande panelen dezelfde spanning van 59.5 volt hebben. Anders mag het niet parallel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:17:
[...]

Hij kan alleen bij roze of groen als de bestaande panelen dezelfde spanning van 59.5 volt hebben. Anders mag het niet parallel
Ja was ik vergeten er bij te zetten, alle panelen zijn identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Team Welles

Dan kan het :)
Waar twijfelde je over?
Bij roze erbij geeft de hoogste opbrengst. Ik zou er geen nieuwe MPPT voor kopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:32:
Dan kan het :)
Waar twijfelde je over?
Bij roze erbij geeft de hoogste opbrengst. Ik zou er geen nieuwe MPPT voor kopen.
Meer over de keuze bij welk van de twee ik het paneel het beste kon aansluiten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Geregeld komt het probleem van een uitschakelende omvormer door een te hoge netspanning voorbij.

Ik kwam toevallige een website van Netbeheer Nederland over metingen van spanningskwaliteit. Hierop worden "spanningskwaliteitsmetingen weergegeven die zijn uitgevoerd voor het project Spanningskwaliteit in Nederland". Zegt mij verder niet veel.

Sinds 2013 wordt bijgehouden waar (postcode) een meetactie is geweest en of de spanning binnen de eisen viel. Het resultaat is onder 'Meer informatie' als een rapportje in te zien.
Het is me niet duidelijk of dit (ook) metingen op verzoek van particulieren bij zitten, of dat de netbeheerder de locaties aanwijst (er zitten ook midden- en hoogspanningsmetingen bij).

Ik heb er even ruim 10 bekeken en maar 1 gevonden waar niet aan kwaliteitscriteria werd voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:52:
Ik zou er niet teveel in investeren als je er geen last van hebt, erg veel vogels hier, en niemand die onder een paneel wil zitten, het is eerder de laatste plek waar ze gaan zitten dan de eerste.
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik had er twee jaar geleden een kauwennest onder zitten. Wát een lawaai maken die beesten zeg! Weggehaald natuurlijk, maar dat is nog best een werk. Die beesten stouwen de hele boel vol takken. Dus moesten we de panelen losmaken; takken verwijderen en daarna weer vastmaken...

Inderdaad: Rolletjes kippengaas is een prima oplossing tegen dit probleem. De kauwen zijn een paar blokken verderop neergestreken. :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52
Ik zit even met een dilemma, ik heb hier 12x330WP als "bonuspanelen" er liggen al 2x 16x330WP op oost en west. Deze 12 komen op de platte daken.

Ik zit even met de rijafstanden in de calculator
Standaard is 1700mm afstand
Mogelijk is ook om 1320 of 1500 te hanteren.
Nou kom ik met de 1320 rijafstand perfect uit op 1 dak, ik kan er dan 6 kwijt(?), 6 rijen van 1 paneel zeg maar, dus allemaal achter elkaar, op zuid.
5 panelen x 1320 en de laatste 1194mm, dan kom ik op totaal 7794mm, dat zou perfect passen maar klopt dit? Gek genoeg kom ik nooit een rijafstand tegen met 1320 na wat googlen, is daar een reden voor?

Indien bovenstaande kan/klopt dan kan ik op beide platte daken in totaal de 12 panelen kwijt, kan iemand dat bevestigen?

[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 03-04-2021 14:53 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Op dezelfde site kwam ik het Convenant Zon Betaalbaar op het Net tussen Netbeheer Nederland en Holland Solar (belangen organisatie) van november 2020.

Dit is vooral voor grote PV installaties van belang, maar toch wel aardig om te bekijken.

Belangrijkste afspraken:
  • Bij nieuwe PV wordt om een aansluiting met een aansluitcapaciteit van maximaal 70% van het piekvermogen verzocht. (Hiermee heeft Liander meer dan z'n zin gekregen,zie Liander wil maar 75% van piek zonneparken transporteren)
  • Beide partijen doen hun best om pieken op het net te voorkomen, o.a. door PV-installaties vanaf een bepaalde grootte stuurbaar en schakelbaar maken, en door uitgestelde levering (opslag, conversie,
  • direct verbruik en andere oplossingen)
  • PV installaties moeten minstens een levensduur van 20 jaar (zodat de uitbreiding van het net enigszins rendeert t.o.v. tenminste 40 jaar levensduur infrastructuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zo natuurlijk is dat niet, het opzettelijk vernielen van een nest is dan ook strafbaar. dus hopelijk heb je gewacht tot de beestjes zelf weg waren ;)

Ik denk eerder dat het een teken is aan de wand dat er teweinig goede broed plekken zijn. zodra ze keus hebben gaan ze er echt niet zomaar zitten, uiteraard zijn er uitzonderingen. maargoed denk vooral niet dat een kauw zich laat tegen houden door wat van die plastic vogelschrootjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43

Termy

valt er nog wat te fragge?

Appie Heijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:51:
Ik zit even met een dilemma, ik heb hier 12x330WP als "bonuspanelen" er liggen al 2x 16x330WP op oost en west. Deze 12 komen op de platte daken.

Standaard is 1700mm afstand
Mogelijk is ook om 1320 of 1500 te hanteren.
Nou kom ik met de 1320 rijafstand perfect uit op 1 dak, ik kan er dan 6 kwijt(?), 6 rijen van 1 paneel zeg maar, dus allemaal achter elkaar, op zuid.
5 panelen x 1320 en de laatste 1194mm, dan kom ik op totaal 7794mm, dat zou perfect passen maar klopt dit? Gek genoeg kom ik nooit een rijafstand tegen met 1320 na wat googlen, is daar een reden voor?

Indien bovenstaande kan/klopt dan kan ik op beide platte daken in totaal de 12 panelen kwijt, kan iemand dat bevestigen?
Waarom niet oost/west? Je hebt de panelen blijkbaar toch al dus dan is het toch vooral een kwestie van zoveel mogelijk er op zien te persen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:43
twain4me schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:52:
Dat zij mijn instalateur ook, maar vorig voorjaar bezoek gekregen van familie duif, kreeg isolatiefoutmeldingen op mijn omvormer :( . In januari drie nesten laten weghalen en nu alle randen met Volieregaas. Materiaal kost nauwelijks iets dus waarom dit niet als standaardvoorzorg wordt aanbevolen. Ik ben er voor nu vanaf maar de duifen zijn verhuisd naar de woningen aan de overkant van de straat.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

Ik heb een vraag waar ik via Google geen antwoord op kan vinden. Waarschijnlijk omdat die te voor de hand liggen is.

Komende week wil ik in het huis een extra aansluiting maken op het stroomnet voor een stopcontact. De groep waar dit stopcontact onderdeel van wordt is een andere dan de groep van de zonnepanelen. Als ik nu deze groep uitzet in de meterkast, kan ik dan veilig werken aan deze aansluiting? Of zetten de zonnepanelen alles alsnog onder stroom?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
antipode schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:15:
Ik heb een vraag waar ik via Google geen antwoord op kan vinden. Waarschijnlijk omdat die te voor de hand liggen is.

Komende week wil ik in het huis een extra aansluiting maken op het stroomnet voor een stopcontact. De groep waar dit stopcontact onderdeel van wordt is een andere dan de groep van de zonnepanelen. Als ik nu deze groep uitzet in de meterkast, kan ik dan veilig werken aan deze aansluiting? Of zetten de zonnepanelen alles alsnog onder stroom?

Dermate voor de hand liggend dat ik denk dat je het aanleggen van dat stopcontact beter kunt uitbesteden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WackoH schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:35:
Geregeld komt het probleem van een uitschakelende omvormer door een te hoge netspanning voorbij.

Ik kwam toevallige een website van Netbeheer Nederland over metingen van spanningskwaliteit. Hierop worden "spanningskwaliteitsmetingen weergegeven die zijn uitgevoerd voor het project Spanningskwaliteit in Nederland". Zegt mij verder niet veel.

Sinds 2013 wordt bijgehouden waar (postcode) een meetactie is geweest en of de spanning binnen de eisen viel. Het resultaat is onder 'Meer informatie' als een rapportje in te zien.
Het is me niet duidelijk of dit (ook) metingen op verzoek van particulieren bij zitten, of dat de netbeheerder de locaties aanwijst (er zitten ook midden- en hoogspanningsmetingen bij).

Ik heb er even ruim 10 bekeken en maar 1 gevonden waar niet aan kwaliteitscriteria werd voldaan.
Ik heb in ieder geval wel een melding neergelegd bij Enexis. Sinds februari dit jaar is de netspanning ineens met 7V verhoogd. Als er geen zon is, is 237V geen probleem, maar de hele straat hier heeft zonnepanelen. Hierdoor komt bij flink zonnig weer de netspanning tot boven de 250V. Zelfs als ik op dat moment niets teruglever (omdat ik bijvoorbeeld mijn auto aan het laden ben) knalt de omvormer er uit.
https://twitter.com/antonboonstra/status/1374324979081302019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfYgKbiPmLlRf6JngDg0ksYjHJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PAxbQZ4Vfej8GWSKvSjXymGu.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 03-04-2021 18:32 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

busscherski schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:30:
[...]

Dermate voor de hand liggend dat ik denk dat je het aanleggen van dat stopcontact beter kunt uitbesteden.
Ik ben niet onhandig en al veel zaken zelf aangelegd voordat ik zonnepanelen had. Heb alleen een pretpakket op school gehad waardoor ik sommige basiskennis ontbeer. Als je me niet wil helpen prima. Dan heb ik liever dat je helemaal niet reageert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Team Welles

@antipode het is niet lullig bedoeld.
Als je niet begrijpt wat een automaat doet (L+N onderbreken) of de consequentie daarvan kan beredeneren (circuit is compleet geïsoleerd) is het onwaarschijnlijk dat je weet waar je op moet letten bij het klussen aan je installatie (altijd nameten dat het inderdaad spanningsloos is) :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Termy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:33:
[...]

Waarom niet oost/west? Je hebt de panelen blijkbaar toch al dus dan is het toch vooral een kwestie van zoveel mogelijk er op zien te persen?
Omdat het eigenlijk niet past en het huis dan zowieso west behoorlijk schaduw gaat geven. Ik heb nog 1 MPP vrij zou ik daar 6 om 6(O-W) op aansluiten dan zit ie ook niet lekker in het bereik. Het is een 10kW omvormer waar al 2x5280WP op de MPP1 is aangesloten (O-W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ArjoK schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:00:
[...]

Dat zij mijn instalateur ook, maar vorig voorjaar bezoek gekregen van familie duif, kreeg isolatiefoutmeldingen op mijn omvormer :( . In januari drie nesten laten weghalen en nu alle randen met Volieregaas. Materiaal kost nauwelijks iets dus waarom dit niet als standaardvoorzorg wordt aanbevolen. Ik ben er voor nu vanaf maar de duifen zijn verhuisd naar de woningen aan de overkant van de straat.
Heb je toevallig een foto van hoe je het volieregaas hebt bevestigd aan de panelen?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
--Erik-- schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:04:
[...]

Heb je toevallig een foto van hoe je het volieregaas hebt bevestigd aan de panelen?
Nee helaas heb ik er geen foto van, Ik het door mijn installateur laten doen omdat ook mijn storing moest worden opgespoord. Vanaf de straat is het nauwelijks zichtbaar, volgens mij is het gaas met tiewraps aan de leggers vastgezet.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Je kan ook deze nemen en op maat knippen kwa omtrek en dunnen rolletjes maken en tussen je panelen en dakvlak schuiven en vastzetten

https://www.sleiderink.nl...KHUg0-_3XbXRoCfD4QAvD_BwE

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 04-04-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
of vogelweringborstels https://www.vogelweringborstel.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Krijg zojuist de volgende mail.
As Omnik has gone bankrupt and is not able to provide service in the future, we are sorry to inform you that this platform will be closed at the end of April.

With the purpose of providing continuous service for you, all data at Omnik platform will be migrated to SOLARMAN platform from 9 a.m. on 19th April, 2021 (UTC+8).

You could log in SOLARMAN platform using your current account and password. SOLARMAN will provide one-month free trial for your Omnik devices. During this period, you will be able to use all the functions at the new platform. When the free trial period is expired, you will need to pay 6 EUR/year for each device, otherwise the access to the device and data will be restricted.
Zou het zin hebben om te klagen bij mijn installateur? Die heeft anderhalf jaar terug de originele omvormer vervangen door een Omnik welke ik straks dus niet meer gratis kan uitlezen.
Of gaat het voordelen hebben, wel makkelijk te exporteren naar het tweakers team bv?
(krijg de mail net, nog niet naar dat Solarman platform gekeken.)

[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 04-04-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
antipode schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:15:

Ja, want de stroom, of die nu van het net komt of van je eigen panelen, is volledig afgesloten zodra je de groep uitschakelt. Zelfs als het gaat om de groep waarop je panelen zitten omdat een omvormer uitschakelt (lees: zou moeten uitschakelen, dus altijd controleren) zodra deze geen netspanning meer meet. In het laatste geval voor extra veiligheid sowieso de omvormer handmatig uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hjs schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:52:
Krijg zojuist de volgende mail.

Zou het zin hebben om te klagen bij mijn installateur? Die heeft anderhalf jaar terug de originele omvormer vervangen door een Omnik
klagen kan altijd, maar als je gaat kijken wat je rechten/plichten zijn.
Het heeft alleen zin als je het vermoeden (en daarna bewijs) hebt dat de instalateur ervan wist en de info achter heeft gehouden (dwaling)
volgns mij was er voor de wereld 1,5 jaar geleden nog niet veel aan de hand met omnik het begon in feb-april 2020 als ik mij niet vergis

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 04-04-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:51:
Het heeft alleen zin als je het vermoeden (en daarna bewijs) hebt dat de instalateur ervan wist en de info achter heeft gehouden (dwaling)
Hmm.. ligt eraan wat de installateur je verkocht heeft, wellicht. Als de omvormer je nogal expliciet incl. monitoring is verkocht, is het na slechts 1,5 jaar geheel normaal die nog altijd te verwachten. En het is aan de installateur daarvoor te zorgen; je kocht van hem dus hij staat voor de (wettelijke) garantie. Zeker als een platform redelijkerwijs voorhanden is - je vraagt niet het onmogelijke van 'm - is dat wellicht vette pech voor hem. Hopelijk kan hij 't dan afkopen voor al z'n omvormers ineens?

Maar @hjs, wellicht is 't meer des tweakers te kijken hoe je zelf, zonder zo'n platform kunt uitlezen?

En zou een collectief van installateurs zich in zo'n geval met hun gezamenlijk omvangrijke (potentiële) schade bij de curator kunnen melden en ervoor zorgen dat zo'n API open gegooid wordt, i.p.v. voor een habbekrats verkocht aan een nieuwe partij die 'm te gelde maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Set is alweer zes jaar oud, de Omnik is dus onder garantie geplaatst toen de eerste omvormer de geest gaf @Gwaihir Heb nooit zo de behoefte gehad om iets op de te hangen, dat weer stroom verbruikt, om het zelf bij te houden.

De prijs is wel zo gekozen dat je wel overstapt (50 cent pm)

[ Voor 12% gewijzigd door hjs op 04-04-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:10:
[...]

Hmm.. ligt eraan wat de installateur je verkocht heeft, wellicht. Als de omvormer je nogal expliciet incl. monitoring is verkocht, is het na slechts 1,5 jaar geheel normaal die nog altijd te verwachten. voor hem. Hopelijk kan hij 't dan afkopen voor al z'n omvormers ineens?
Failliet van de fabrikant heeft gevolgen voor de verkoper en ook voor wat hij redelijkerwijs nog kan leveren
hij kan het platform niet leveren. dat is het zelfde als hij geen onderdelen meer kan leveren omdat ze niet meer gemaakt worden. hij heeft dan echt niet de verplichting om die zelf te gaan staan fabrieken.
Maargoed daar zal een weging tussen gemaakt worden ik denk in het voordeel van de leverancier. en dan blijft eventuele dwaling over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
twain4me schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:21:
Failliet van de fabrikant heeft gevolgen voor de verkoper en ook voor wat hij redelijkerwijs nog kan leveren
hij kan het platform niet leveren. dat is het zelfde als hij geen onderdelen meer kan leveren omdat ze niet meer gemaakt worden. hij heeft dan echt niet de verplichting om die zelf te gaan staan fabrieken.
Maargoed daar zal een weging tussen gemaakt worden ik denk in het voordeel van de leverancier. en dan blijft eventuele dwaling over
Ik denk dat je daar te licht over denkt - daarom reageerde ik ook. Een verkoper die je iets verkoopt kan zich niet achter bijster veel verschuilen (en m.i. terecht). Hij moet in principe gewoon z'n verkoopcontract nakomen. Hij zou een omvormer bijv. kunnen omruilen voor een van een ander merk, dus zelf fabrieken lijkt me nooit nodig. Dan zal er wellicht een weging gemaakt moeten worden of zo'n wissel redelijk is, of niet in verhouding staat tot het anders ervaren gemis (en dan zou 't ook niet 'klaar' zijn, maar de vraag wat dan wel een redelijke oplossing is, bijv. een compensatie). Hier lijkt me dat niet echt 't geval, want:

@hjs Ah, dat was EUR 6 per jaar. (Scheef gelezen |:(.) Ja, da's zo'n bedragje, dan denk je 'klaar'. Maar goed, dat kan je leverancier dus ook denken (en kan hij vast afkopen voor tig klanten tegelijk). Ik kan jouw geval niet beoordelen. Lijkt me al snel dat je voor zo'n bedragje 't sowieso laat, tenzij je geen goedertrouw vermoedt.

Maar ik zie zeker ook bedrijven de monitoring zo prominent naar voren schuiven, dat ik dan ook zou denken dat ze 't dan toch maar gewoon waar moeten maken, ondanks zo'n lichte handicap. Dat schrijf ik dan met dit voorbeeld vers in herinnering. Voor dat actief monitoren, waar ze zich op voorstaan, zul je simpelweg moeten kunnen monitoren 8)7. Daar moet je dan je merkkeuzes maar mede op baseren (en hopelijk hebben ze dat gedaan, want ik kwam op die pagina terecht doordat ik las dat ik er een klein stukje financier van ben geworden :P.)

Afijn: ik haak hier vooral op in omdat ik 't onderdeel van een interessant vraagstuk vind: PV wordt verkocht met vele jaren garantie. Wat houdt die praktisch gezien in, o.a. ook onder dit soort omstandigheden?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 04-04-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
hjs schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:52:
Zou het zin hebben om te klagen bij mijn installateur? Die heeft anderhalf jaar terug de originele omvormer vervangen door een Omnik welke ik straks dus niet meer gratis kan uitlezen.
Voor die 6 euro per jaar ?
ik denk dat je blij moet zijn dat er een alternatief wordt geboden.
Zul je ook wel geen firmware upgrades meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

jobr schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:55:
[...]

Voor die 6 euro per jaar ?
ik denk dat je blij moet zijn dat er een alternatief wordt geboden.
Zul je ook wel geen firmware upgrades meer krijgen.
Das ook weer zo.
Firmware upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ja, de software van de Omnik.
Mijn Fronius krijgt een aantal keren per jaar updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

jobr schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:10:
[...]

ja, de software van de Omnik.
Mijn Fronius krijgt een aantal keren per jaar updates.
Geloof ik nog nooit gezien, en ik ben wel iemand die dat in de gaten houdt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Om even advocaat van de duivel te spelen:
Was het platform van Omnik essentieel voor de werking?
Vermoedelijk niet en werkt die prima zonder dat platform.
En als de omvormer een display heeft, kun je de opbrengst ook daar op aflezen.
Dus het platform is alleen voor comfort.

Dus ook al zal Solarman dit aanbod niet op humane gronden doen maar gewoon om geld te verdienen, het is toch wel een redelijk aanbod. Zij hebben er tenslotte kosten van zonder dat daar opbrengsten tegenover staan.
Ze hadden ook 50 Euro per jaar kunnen vragen, want je hebt geen alternatief (behalve als je zelf gaat hobbyen).

Je bent al (minstens) de tweede die in de 6 Euro een maandbedrag leest :+
Ze hadden beter 0.50 per maand kunnen schrijven :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:21
Fijn dat ik niet de enige was die het als maandbedrag las :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 04:04
WackoH schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:40:
Om even advocaat van de duivel te spelen:
Was het platform van Omnik essentieel voor de werking?
Vermoedelijk niet en werkt die prima zonder dat platform.
Klopt. Het vermogen komt keurig van het dak naar het net.
En als de omvormer een display heeft, kun je de opbrengst ook daar op aflezen.
Dus het platform is alleen voor comfort.
Alleen dagelijkse opbrengst (dan moet je dus snel, voor dat-ie uitschakelt, net na de zonsondergang op de knop drukken) en de totaalopbrengst.
Dus ook al zal Solarman dit aanbod niet op humane gronden doen maar gewoon om geld te verdienen, het is toch wel een redelijk aanbod. Zij hebben er tenslotte kosten van zonder dat daar opbrengsten tegenover staan.
Maar ze deden dat al.
Mijn data loggen ze al sinds 2013 ;). (het is dat ik in 2014 een ander serienummer van mijn 'wifi-kit' kreeg dat ze 2e helft 2014 - mei 2020 de data niet hebben)

Maar tot op heden nog niets vernomen in de mail dat het geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

LooneyTunes schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:23:
Maar ze deden dat al.
Mijn data loggen ze al sinds 2013 ;).
Oh, dus dat kan nu ook al. Gaan we dat maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
-SimJoc- schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:04:

Paneel:
Panasonic HIT N335
Vmpp 59.9
Wattpiek 335
Voc 71.5

Huidige opstelling:
1xMPPT 250/85 (rood)
1xMPPT 100/15 (groen)
1xMPPT 100/15 (roze)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is mijn aanname juist dat je een off grid opstelling hebt? Ik zou denken dat je dan " overdag " geregeld volle accu's hebt en dus teveel opbrengst hebt? Ik zou dan juist het paneel op West plaatsen (dan heb je later op de dag nog opbrengst en meer verspreid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hjs schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:26:
[...]

Word al jaren door solar man gedaan want mijn omvormer lees ik daar al jaren uit. Omnik heeft zelf helemaal geen servers gehad. Daarom best raar dat het nu geld kost

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

reneeke1970 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:17:
[...]

Word al jaren door solar man gedaan want mijn omvormer lees ik daar al jaren uit. Omnik heeft zelf helemaal geen servers gehad. Daarom best raar dat het nu geld kost
Had blijkbaar al een account daar, geen idee meer. (er was vorig jaar wel een storing bij Omnik, misschien toen een poging gedaan?)
De aanmelding nu wel gelukt van de omvormer, benieuwd of het nu goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:51:

Standaard is 1700mm echter is het ook mogelijk om 1320 of 1500 te hanteren.

Kickje...
Concreet:
is 1320 als rij-afstand toepasbaar met Flatfix zonder al te grote nadelen?
Klopt mijn berekening qua benodigde ruimte? 5 panelen x 1320 en de laatste 1194mm

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 05-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:17:
[...]

Ik neem aan dat Omnik voorheen periodiek aan Solarman betaalde om een portal aan z'n klanten ter beschikking te stellen. Die inkomsten zijn er niet meer.
De echte kosten zullen wel een stuk lager zijn dan de abonnementsprijs. Maar ja, de Omnik-bezitters hebben (nauwelijks) alternatief.
De technische levensduur van een stringomvormer is ~12 jaar. Zonder indexering gaat het dan om 72 Euro, 1~3% van de kosten van een gemiddelde PV installatie?

Het heeft ook wel voordelen dat het portal door een 3de partij werd verzorgd. Want zoals nu bij Omnik blijkt, blijft het portal tenminste bestaan als omvormerfabrikant failliet gaat.

Zijn er nog meer omvormermerken die logging aan Solarman hebben uitbesteed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
WackoH schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:49:
[...]
Ik neem aan dat Omnik voorheen periodiek aan Solarman betaalde om een portal aan z'n klanten ter beschikking te stellen. Die inkomsten zijn er niet meer.
De echte kosten zullen wel een stuk lager zijn dan de abonnementsprijs. Maar ja, de Omnik-bezitters hebben (nauwelijks) alternatief.
De technische levensduur van een stringomvormer is ~12 jaar. Zonder indexering gaat het dan om 72 Euro, 1~3% van de kosten van een gemiddelde PV installatie?

Het heeft ook wel voordelen dat het portal door een 3de partij werd verzorgd. Want zoals nu bij Omnik blijkt, blijft het portal tenminste bestaan als omvormerfabrikant failliet gaat.

Zijn er nog meer omvormermerken die logging aan Solarman hebben uitbesteed?
Ook Hosola zit op Solarman. Solarman heeft overigens meerdere portals. Mijn data gaat naar een oudere portal/server en sinds maart 2019 gaat mijn data ook naar hun nieuwe portal/server. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGHIP3nXkHlbmyLgfC9TcrO7kqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ffd8hbYZrc2YitBzGeESaeoH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ArjoK op 05-04-2021 11:29 . Reden: schermprint oude en nieuwe portal Solarman toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ik wil zelf een MC4 tang aanschaffen, ik zie ze op amazon tussen de 15 en een veelvoud aan euro's. Bij Elektramat hebben ze er eentje voor 45 euro.

Welke is goed en kan ik de rest van mijn leven gebruiken (oftewel, max 100 stekkers mee monteren..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:14
Soortgelijk is de Paron JX-1601-2546. Met een "6" bitje erbij kun je ook adereindhulzen crimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jantje112 Ik heb deze:
https://webshop.cedel.nl/MC4-connector-krimptang
(vergelijkbaar met ali denk ik, alleen sneller in huis)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 04:04
hjs schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:26:
Ik had me nog nooit daar bewust aangemeld. Blijkbaar is daar een 'schaduw account' van Omnik gemaakt bij het aanmelden van mijn wifi-kit.
Als ik dat had geweten, had ik bij Solarman mijn serienummer wel aangepast in 2014 ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Termy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:33:
[...]

Je opmerking zette mij overigens nog wel aan het denken, noord-zuid (6 om 6) zou wel kunnen, en zou qua plaatsing ook erg mooi uitkomen. Kost 300kWh per jaar t.o.v. 12 op zuid verteld sunnydesign mij. Dat valt mij reuze mee.

En het scheelt nog 300 euro t.o.v. al die losse panelen (6 rijen van 1 + 2 rijen van 3) en een behoorlijk aantal kilo's aan ballast.

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 05-04-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 13:10
mcDavid schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:08:
@Noppesnada Heb je geen eigen vermogen (~3-4K euro) beschikbaar om te investeren? Zo wel is het natuurlijk sowieso gekkenwerk hier een lening voor af te sluiten. Nog even los van dat de kosten wat hoog zijn.
Excuses voor de late reactie.

Nee, ik heb het geld niet direct liggen en zou het dus moeten lenen als het de zonnepanelen betreft. De lage rente van dit voorstel (0,75%) maken het wel interessant voor 15 jaar

De installateur is langs geweest en heeft nader bekeken wat de mogelijkheden zijn.

Er passen na wat meten 9 panelen van Jinko FB 380 op. Omdat het er meer worden wordt de omvormer een Solaredge 3000.

Mijn huis is 23 jaar oud en de complete meterkast qua electra wordt in dit voorstel ook vervangen (dat was de extra optiepost). Er zou zoveel aangepast moeten worden dat het eenvoudiger was om alles te vervangen.

Voor de bekabeling naar de meterkast kan de huidige groep van de wasmachine en droger op zolder gebruikt worden, dus geen extra gaten of draden die getrokken moeten worden. Er komt dan een nieuwe outlet achter de droger en waar deze apparaten dan ook weer op kunnen ? Ook komt daar dan de solaredge 300 op (in heb lan op zolder)

De kosten komen nu als volgt uit: PV installatie 3385,50, opties 800 (meterkast aanpassen), adm. kosten 178,50, 15 jaar onderhoud 1045,96.

Totaal excl. btw dus 5.410,26. De btw is terug te vragen, hoewel het de vraag is of het complete btw bedrag te vorderen is over het onderhoud.

Ik heb even op winkelman gekeken en zou daar voor de 9 panelen 1314 kwijt zijn en voor de solaredge 715, dus ruim 2000 euro voor de hardware zonder nieuwe meterkast en installatie.

Ik begrijp dat het goedkoper kan dan het voorstel via de gemeente Tilburg en de installatiepartner echter:

-ik heb het geld niet liggen
-ik ga niet zelf het dak op om te installeren en heb ook geen kennissen die dit even doen
-wil zo min mogelijk gedoe en zorgeloos gebruik maken van de voordelen van panelen (ook een stukje zelfvoorzienend zijn geeft me een prettig gevoel).

Iemand nog suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 20:26
Iemand nog suggesties ?
JA, verspil geen geld aan "onderhoud"
En waarvoor die admin kosten? als dat is omdat zij de BTW afhandeling doen, dan kan je dat ook best zelf, wordt elders op dit forum uitgebreid besproken en wordt je hiermee geholpen.
Onderhoud kan je niet aftrekken, en admin ook niet, maar meterkast aanpassingen wèl.

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 05-04-2021 16:39 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:30
Een hele domme vraag: ik heb een Goodwe GW4200D-NS, die bekabeld aan ons netwerk hangt. Kan ik de data ook automatisch koppelen zodat deze op pvoutput.org worden opgeslagen? Wat heb ik daarvoor nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Noppesnada schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:31:
[...]

Nee, ik heb het geld niet direct liggen en zou het dus moeten lenen als het de zonnepanelen betreft. De lage rente van dit voorstel (0,75%) maken het wel interessant voor 15 jaar

De installateur is langs geweest en heeft nader bekeken wat de mogelijkheden zijn.

Er passen na wat meten 9 panelen van Jinko FB 380 op. Omdat het er meer worden wordt de omvormer een Solaredge 3000.

Mijn huis is 23 jaar oud en de complete meterkast qua electra wordt in dit voorstel ook vervangen (dat was de extra optiepost). Er zou zoveel aangepast moeten worden dat het eenvoudiger was om alles te vervangen.

Voor de bekabeling naar de meterkast kan de huidige groep van de wasmachine en droger op zolder gebruikt worden, dus geen extra gaten of draden die getrokken moeten worden. Er komt dan een nieuwe outlet achter de droger en waar deze apparaten dan ook weer op kunnen ? Ook komt daar dan de solaredge 300 op (in heb lan op zolder)

De kosten komen nu als volgt uit: PV installatie 3385,50, opties 800 (meterkast aanpassen), adm. kosten 178,50, 15 jaar onderhoud 1045,96.

Totaal excl. btw dus 5.410,26. De btw is terug te vragen, hoewel het de vraag is of het complete btw bedrag te vorderen is over het onderhoud.

Ik heb even op winkelman gekeken en zou daar voor de 9 panelen 1314 kwijt zijn en voor de solaredge 715, dus ruim 200 euro voor de hardware zonder nieuwe meterkast en installatie.

Ik begrijp dat het goedkoper kan dan het voorstel via de gemeente Tilburg en de installatiepartner echter:

-ik ga niet zelf het dak op om te installeren en heb ook geen kennissen die dit even doen
-wil zo min mogelijk gedoe en zorgeloos gebruik maken van de voordelen van panelen (ook een stukje zelfvoorzienend zijn geeft me een prettig gevoel).

Iemand nog suggesties ?
Een andere installateur zoeken die veel goedkoper is(bv winkel man zelf ). En neem een pl bij je bank en betaal die terug in jaartje of 3 met de kosten die je bespaart op je energie rekening

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BGFG schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:44:
Een hele domme vraag: ik heb een Goodwe GW4200D-NS, die bekabeld aan ons netwerk hangt. Kan ik de data ook automatisch koppelen zodat deze op pvoutput.org worden opgeslagen? Wat heb ik daarvoor nodig?
Volgens mij een kWh meter en een youless? :o
@ThinkPad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 20:26
AUijtdehaag schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:04:
[...]

Volgens mij een kWh meter en een youless? :o
@ThinkPad ?
Daarmee kan je het op je eigen PC opslaan, maar niet zonder extra ingrepen, waarvan jij alles weet, naar pvoutput
Dacht ik... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Naalroc Die upload toch wel direkt naar pvoutput met de juiste firmware?
https://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput-fw144.html

Moet je alleen oppassen voor de kWh meter, dat die ook geen verbruik (standbyverbruik) meet van de omvormer. Dus niet die chinese meter van de youless website nemen, want dat is niet gewenst.
Heb hier nog 2x finder 7E.23.8.230.0010 liggen die hebben dat probleem niet (geven s0 puls in 1 richting)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Weet iemand of je de Total Production ook in kWh kan krijgen ipv MWh?
Er staat nu 2,86 MWh in de Solarman app terwijl ik liever het heb zoals in de Omnik app, daar staat 2863,40 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:30
AUijtdehaag schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:14:
@Naalroc Die upload toch wel direkt naar pvoutput met de juiste firmware?
https://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput-fw144.html

Moet je alleen oppassen voor de kWh meter, dat die ook geen verbruik (standbyverbruik) meet van de omvormer. Dus niet die chinese meter van de youless website nemen, want dat is niet gewenst.
Heb hier nog 2x finder 7E.23.8.230.0010 liggen die hebben dat probleem niet (geven s0 puls in 1 richting)
Dus ik heb wel extra hardware nodig? Ik dacht dat het mogelijk moest zijn om de data zoals deze op de serve4 van Goodwe worden opgeslagen ook te koppelen aan mijn pvoutput-account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@BGFG @Naalroc @twain4me Youless kan inderdaad rechtstreeks naar PVOutput uploaden, mits je de juiste firmware erop zet. Je hebt wel alleen Watt/kWh dan. Voor string voltage e.d. zul je een andere mogelijkheid (minder betrouwbaar naar mijn mening) moeten gebruiken zoals ‘gw2pvo’.

Een speciale tussenmeter die maar één kant op telt is niet nodig. De Goodwe schakelt uit bij zonsondergang en gebruikt dan geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In dit topic komt regelmatig deze grafiek voorbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large/
Geldt deze net zo voor 3 fase omvormers of hoort daar een andere (/en welke) grafiek bij?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
fsfikke schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:01:
In dit topic komt regelmatig deze grafiek voorbij:
[Afbeelding]
Geldt deze net zo voor 3 fase omvormers of hoort daar een andere (/en welke) grafiek bij?
Staat in de handleiding.. maar bij mijn 3fase ligt het rond de 600-700

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Noppesnada schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:31:
[...]

Ik heb even op winkelman gekeken en zou daar voor de 9 panelen 1314 kwijt zijn en voor de solaredge 715, dus ruim 200 euro voor de hardware zonder nieuwe meterkast en installatie.

Iemand nog suggesties ?
Gewoon zelf regelen ook de lening, dat kan bv via duurzaamheids lening (svn) (moet je waarschijnlijk nog wel iets ander duurzaams doen, maar je kan het ook gewoon vragen aan de gemeente, ik wil de lening maar een andere instalateur. ) Of wellicht een pl zoals @reneeke1970 zegt maar daar heb ik de kosten niet van op mijn netvlies. de duurzaamheids lening is lekker goedkoop qua afsluiten, rente en je mag versneld aflossen.

En dan gewoon lekker zelf iets uitzoeken wat bij je situatie past en dan zonder dat er rare voorwaarde of kosten aan zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Komen ze elke 2 weken je panelen schoonmaken ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jobr schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:29:
[...]

Komen ze elke 2 weken je panelen schoonmaken ?
Denk dat ze een uurtje per jaar controleren of de panelen het nog doen.
Kun je tenslotte niet zelf....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
AUijtdehaag schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:14:
Je liet me even schrikken met dat standby-verbruik. :X

Maar het blijkt mee te vallen. Van de 3 typen omvormers die ik heb APS-QS1, Growatt 3000-S en Goodwe GW3000D-NS, is het opgegeven nachtverbruik resp. 0.03, <0.5 en <1 W.
Bij Growatt staat nog een standby verbruik van <5 W. Dat is misschien als de omvormer al wel 'wakker' is , maar nog geen stroom aan het net levert. Dit staat al sinds langere tijd niet meer in het datasheet.

[Edit: Ik had verbruiken in de verkeerde volgorde staan. Nu gecorrigeerd. Ook die 5W standby verbruik van Growatt staat niet meer in recentere datasheets (wel uit 2015, niet uit bv. 2019)]

[ Voor 17% gewijzigd door WackoH op 06-04-2021 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:36:
[...]

Denk dat ze een uurtje per jaar controleren of de panelen het nog doen.
Kun je tenslotte niet zelf....
Ronduit bizar dat de gemeente tilburg hier zijn naam aan durft te verbinden.
Shit aansmeren voor veel teveel geld bij mensen die niet begrijpen dat ze het niet nodig hebben, het is op zijn minst ethisch discutabel. De link met gemeente tilburg om de twijfelaars over de grens te trekken.. echt om van te walgen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:51:
[...]

Shit aansmeren voor veel teveel geld bij mensen die niet begrijpen dat ze het niet nodig hebben, het is op zijn minst ethisch discutabel. De link met gemeente tilburg om de twijfelaars over de grens te trekken.. echt om van te walgen dit.
Misschien krijgt Tilburg wel een percentage.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:57:
[...]

Misschien krijgt Tilburg wel een percentage.....
En dan te bedenken dat het zonder dat al een zwaar discutabele constructie is :+

ik heb ze daar in tilburg maar eens een vraag gestuurd, ik ben benieuwd.
edit ik heb geloof ik zelf het antwoord al gevonden @Noppesnada
gewoon hiermee aan de gang gaan.

https://www.aandeslagmetj...ering/stimuleringslening/

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 05-04-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
@Noppesnada 5400 euro EXCLUSIEF BTW voor een installatie van 3400Wp? Dat is € 1,57 /Wp. Ik zou bijna aanbieden het zelf te komen doen voor de helft van de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Appie Heijn schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:27:
[...]

Je opmerking zette mij overigens nog wel aan het denken, noord-zuid (6 om 6) zou wel kunnen, en zou qua plaatsing ook erg mooi uitkomen. Kost 300kWh per jaar t.o.v. 12 op zuid verteld sunnydesign mij. Dat valt mij reuze mee.

En het scheelt nog 300 euro t.o.v. al die losse panelen (6 rijen van 1 + 2 rijen van 3) en een behoorlijk aantal kilo's aan ballast.
Noord/zuid is even goed als oost/west wat jaaropbrengst betreft (bij geen schaduw en zo, uiteraard) dus als dat beter past dan kan je dat ook zeker wat schelen qua montage/ballast.

Ik vraag me alleen af hoe je 12 op zuid kan laten passen als 6/6 noord/zuid 'mooi' past. Ik zou verwachten dat je dan of veel ruimte over houdt met noord/zuid of dat puur zuid eigenlijk niet kan zonder paneel-op-paneelschaduw.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
mcDavid schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:45:
@Noppesnada 5400 euro EXCLUSIEF BTW voor een installatie van 3400Wp? Dat is € 1,57 /Wp. Ik zou bijna aanbieden het zelf te komen doen voor de helft van de prijs...
Das idd een stuk meer dan de € 0,66/Wp die ik afgelopen week betaald heb :+
Zonder subsidie van de gemeente was het € 0,81/Wp.. nog steeds aanzienlijk lager dan 1,57

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mcDavid
Afgelopen weekend overigens panelen gelegd op het dak van mijn broertje. We hebben gebruik gemaakt van Longi LR4-450WP panelen, opgesteld op solarstell connect portrait. 2 strings: 7 op zuid en 5 op west.

Eerst begonnen met de west-string. Dat ligt er al gauw mooi bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-6j5uNrw2m0QZtgGLeZae3BA9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTDvEEiu7S11GtwoxFnBpnVQ.jpg?f=fotoalbum_large

het is wel even kloten met het solarstell systeem. De ballastbakken passen nét niet lekker op de basisprofielen met onze maat panelen. En de gaten van de zijpanelen lijnen niet op met de montagepunten. We laten ons er niet door tegenhouden, maar vragen ons wel af hoe moeilijk het is gewoon te zorgen dat je onderdelen op elkaar passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drTyjJoVmNe9a-QK7hKPUVZNif4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dabhVgQyjsgWHghYQRACITMi.jpg?f=fotoalbum_large

Een buurman die een paar huizen verder ook bezig is met zijn zonnepanelen vraagt zich verwonderd af waarom we de panelen naar het westen leggen. Als we uitgelegd hebben dat we zo veel meer panelen kwijt kunnen en minder last hebben van de schaduw van de zolderverdieping, krabt hij nog eens op zijn achterhoofd en gaat weer verder met de 3 paneeltjes die hij daar zelf op zuid neerlegt :+

Dan het hoge dak! Hier had ik mijn broertje geadviseerd 5 panelen links, en 2 panelen rechts van de schoorsteen te leggen. "Measure once, cut twice" zeggen ze wel eens toch? :X Dat bleek dus niet te passen... Ik had de breedte van de basisprofielen en klemmen onderschat. Gelukkig konden we door één profiel een stukje af te zagen, het hele zaakje net achter de schoorsteen langs leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ftizndpRZBV_OKGG4rgtwpF6cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5hT1HszO1ZhtZFJR3dmqFlC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPa_Ke3NGZUQESERvrRRNbcT6B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe1F8ieA5h1GoBpP02lG2bZX.jpg?f=fotoalbum_large

Gekozen voor een goodwe omvormer, aangezien die (hopelijk) met schaduwmanagement kan zorgen dat hij niet teveel last heeft van het schoorsteentje. Als dat tegenvalt, steken we er nog een keer een paar Tigo's tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNTZY-TtB4tZGY_6t0trpDGNCGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrXKpJxt9sF1CKmh2AvUxnRN.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels was het avond en wouden we nog gauw zien of de boel werkte, vandaar dat de kabels er nog wat rommelig bij hangen.

Vandaag kreeg ik de eerste screenshots van de opbrengst. De omvormer stond gelijk af te toppen tussen de sneeuwbuien door :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5zIg6eDTEiw5EIXlkh76OgrO5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qfQSQN6oc9j509feqKO63NB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 05-04-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Termy schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:42:
[...]

Noord/zuid is even goed als oost/west wat jaaropbrengst betreft (bij geen schaduw en zo, uiteraard) dus als dat beter past dan kan je dat ook zeker wat schelen qua montage/ballast.

Ik vraag me alleen af hoe je 12 op zuid kan laten passen als 6/6 noord/zuid 'mooi' past. Ik zou verwachten dat je dan of veel ruimte over houdt met noord/zuid of dat puur zuid eigenlijk niet kan zonder paneel-op-paneelschaduw.
Ik heb op het platte dak van de woning 780x200cm aan lengte beschikbaar, daar kunnen exact 6 rijen van 1 paneel met flatfix fusion rijafstand 1320mm als ik het goed heb. De overige 6 kunnen dan op het tuinhuis platdak(zelfde oriëntatie).

Met N-Z hou ik idd ruimte over, overigens niet genoeg om er nog een "dakje" van 2 panelen extra bij te plaatsen, sowieso komt dat hier niet door de WAF commissie, 44 stuks waren net niet veto waardig 8).

Oost-west op plat huis dak is niet handig voor panelen/glazen wassen (geen loopruimte meer omdat je de volle 200cm gebruikt) en op het platte tuinhuis dak worden ze dan ook een stuk meer zichtbaar (de minst mooie zijkanten van de panelen/montagesysteem) vanuit de tuin.

Schaduw heb ik overigens pas na 18.00 ongeveer, dan staat het huis in de weg. Voor mij geen probleem omdat er nog 16x330WP op het schuine west dak liggen.

Ben trouwens wel benieuwd of het geluid van de warmtepomp nu ook anders gaat weerkaatsen, N-Z betekend dat de schuine zijde (geluid weerkaatst schuin naar boven) "voor" de warmtepomp komt ipv de rechte zijde (achterplaat) van de flatfix (geluid kaatst mogelijk terug ri buren)

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 05-04-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:45:
heb je er ook een lening bij? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

mcDavid schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:05:

.... En de gaten van de zijpanelen lijnen niet op met de montagepunten. We laten ons er niet door tegenhouden, maar vragen ons wel af hoe moeilijk het is gewoon te zorgen dat je onderdelen op elkaar passen?
Wat bedoel je hier precies? Ik heb gisteren m'n buren geholpen hetzelfde neer te leggen als wij in oktober gedaan hebben (maar dan voor dezelfde prijs 375 Wp LONGi's :+) en dat lijnde prima uit. Je moet alleen wel de staander zo positioneren dat het uitlijnt, dus niet eerst de klemmen vastschroeven voor je de platen monteert. Ook Solarstell, wel landscape, maar het systeem lijkt me hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb al gespeeld met Sunny Design maar ik wilde ook eens kijken bij de SolarEdge designer tool, maar klopt het dat je dat alleen als bedrijf kunt gebruiken? Ik zag dat deze gratis was maar bij het registreren moet ik allerlei bedrijfsgegevens opgeven (zelfs als ik zelf-installateur opgeef)

Ik zag net dat Goodwe ook een designer heeft (EzDesigner2) daar heb ik nog niet naar gekeken. (andere opties zijn ook welkom, vooral iets voor een niet rechthoekig plat dak)

Ik probeer te bekijken hoeveel panelen op het platte dak passen (het is een soort afgetopte driehoek) maar met sunnydesign krijg ik het niet lekker voor elkaar en ik wil mijn handberekening controleren (plus makkelijk met het veranderen van panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Markos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:15:
Ik heb al gespeeld met Sunny Design maar ik wilde ook eens kijken bij de SolarEdge designer tool, maar klopt het dat je dat alleen als bedrijf kunt gebruiken? Ik zag dat deze gratis was maar bij het registreren moet ik allerlei bedrijfsgegevens opgeven (zelfs als ik zelf-installateur opgeef)

Ik zag net dat Goodwe ook een designer heeft (EzDesigner2) daar heb ik nog niet naar gekeken. (andere opties zijn ook welkom, vooral iets voor een niet rechthoekig plat dak)

Ik probeer te bekijken hoeveel panelen op het platte dak passen (het is een soort afgetopte driehoek) maar met sunnydesign krijg ik het niet lekker voor elkaar en ik wil mijn handberekening controleren (plus makkelijk met het veranderen van panelen)
voor dat soort dingen zou ik persoonlijk gewoon autocad (of gelijkwaardigs) pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Termy schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:49:
[...]

Wat bedoel je hier precies? Ik heb gisteren m'n buren geholpen hetzelfde neer te leggen als wij in oktober gedaan hebben (maar dan voor dezelfde prijs 375 Wp LONGi's :+) en dat lijnde prima uit. Je moet alleen wel de staander zo positioneren dat het uitlijnt, dus niet eerst de klemmen vastschroeven voor je de platen monteert. Ook Solarstell, wel landscape, maar het systeem lijkt me hetzelfde.
De portrait basiselementen hebben een extra pootje in het midden. Hiervan was het schroefgat met geen mogelijkheid uit te lijnen met het zijpaneel. Het zat echt minimaal 2 cm voorbij de uiterste stand van het pootje. Daar hebben we dus een extra gaatje naast moeten boren.

Edit: en in de ballast bakken zitten sleuven waarmee ze over een lipje in het basisprofiel vallen. Die sleuven waren gewoon te kort, waardoor we steeds aan één kant de lipjes om moesten buigen.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 06-04-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:05

timovd

Voorsprong door techniek

twain4me schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:51:
[...]

@Noppesnada Inmiddels hier al veel dit soort terechte(!) reacties gezien. Dit soort constructies zijn voor mensen die niet willen nadenken en hopen goed bezig te zijn. Begin hier niet aan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@mcDavid Niet vergeten om shadow management even aan te zetten in het menu van de omvormer. Standaard staat het uit namelijk. En volgens mij staat er ergens een verkeerd tarief ingesteld in de portal, €300 op één dag is wel flink :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:42:
@mcDavid Niet vergeten om shadow management even aan te zetten in het menu van de omvormer. Standaard staat het uit namelijk. En volgens mij staat er ergens een verkeerd tarief ingesteld in de portal, €300 op één dag is wel flink :9
Dat eerste moet inderdaad nog gebeuren. De portal lijkt geen stroomtarieven lager dan 1 euro/kWh te snappen dus dat werkt alweer lekker :7 Zijn er mensen met ervaring met goodwe die dit wel goed ingesteld hebben gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 22:12
mcDavid schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:47:
[...]

Dat eerste moet inderdaad nog gebeuren. De portal lijkt geen stroomtarieven lager dan 1 euro/kWh te snappen dus dat werkt alweer lekker :7 Zijn er mensen met ervaring met goodwe die dit wel goed ingesteld hebben gekregen?
Punt gebruiken i.p.v. komma?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZpVcrTewyYg3sJJme3ZyOjsnAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61YVlKkRTzn9D5bLYvyxbC9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ah ik denk dat mijn broertje het alleen in de app geprobeerd heeft, zal 'm eens naar de website sturen :+1:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:05

timovd

Voorsprong door techniek

Meer mensen issues met de monitoring van SolarEdge? Ik heb een 6 jaar oude omvormer (1-fase, geen HD) met klein schermpje. De netwerkkabel is goed volgens mijn ethernet kabeltester en mijn managed switch. Op het schermje geeft 'ie bij Status LAN aan: 11110001 <OK>
server 1 en 2 ping failed. Worden niet alle aders gebruikt van de netwerkkabel?
Ligt het aan mij(n omvormer)? Ik mis nu de laatste paar dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 06-04-2021 10:06 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

mcDavid schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:12:
[...]

De portrait basiselementen hebben een extra pootje in het midden. Hiervan was het schroefgat met geen mogelijkheid uit te lijnen met het zijpaneel. Het zat echt minimaal 2 cm voorbij de uiterste stand van het pootje. Daar hebben we dus een extra gaatje naast moeten boren.

Edit: en in de ballast bakken zitten sleuven waarmee ze over een lipje in het basisprofiel vallen. Die sleuven waren gewoon te kort, waardoor we steeds aan één kant de lipjes om moesten buigen.
Hm, weet je zeker dat je de goede passende delen hebt? Toen ik het bestelde moest ik ook specifiek oppassen dat het de juiste versies van de platen en ballastbakken waren. Ik heb toen ook gebeld om te checken of het ging passen met m'n panelen. Jullie hebben nog grotere panelen dus misschien dat het gewoon niet past, eigenlijk? Hebben jullie gecheckt dat het zou moeten kunnen?

Zo ja, dan SolarStell gewoon laten weten dat ze gefaald hebben :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
WackoH schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:47:
[...]

Je liet me even schrikken met dat standby-verbruik. :X

Maar het blijkt mee te vallen. Van de 3 typen omvormers die ik heb, Growatt 3000-S, Goodwe GW3000D-NS en APS-QS1, is het opgegeven nachtverbruik resp. 0.03, <0.5 en <1 W.
Bij Growatt staat nog een standby verbruik van <5 W. Dat is misschien als de omvormer al wel 'wakker' is , maar nog geen stroom aan het net levert.
Ik heb kWh meters die beide richtingen apart meten, en voor elke dag en omvormer is het anders en ook erg weinig. Over een heel jaar ~0.3 kWh voor de kleine omvormer en ~2kWh voor de grotere. Details van het gebruik het afgelopen jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7UOHqpGIwUt0bc6LQhiR6-RGpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mwW0WDqlrLIfF4YUlPCc64z6.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 13:10
timovd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:33:
[...]

@Noppesnada Inmiddels hier al veel dit soort terechte(!) reacties gezien. Dit soort constructies zijn voor mensen die niet willen nadenken en hopen goed bezig te zijn. Begin hier niet aan.
Allemaal bedankt, Jullie hebben goede input gegeven.

Ik ga nog eens een aantal offertes opvragen. Iemand nog suggesties voor omgeving Tilburg ?
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw