Ik heb op dit moment geen licentie voor zo'n programma en "handmatig" (excel) berekenen leek mij sneller dan een nieuw programma uitzoeken en proberen. Maar het lijkt mij dat die dedicated PV tools handiger/sneller werken gezien ze er voor gemaakt zijn.twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:24:
[...]
voor dat soort dingen zou ik persoonlijk gewoon autocad (of gelijkwaardigs) pakken.
Mijn ervaring is dat ze dat erg slecht doen en redelijk beperkt of nodeloos ingewikkeld zijn het blijft doorgaans allemaal erg ortagonaal en schematisch. ze zijn dan natuurlijk vooral bedoeld om de opbrengst e.d. te berekenen de extra's van de layout tekenen is nog "nieuw" en die van de fabrikanten voor montage materiaal is met name om de ballast te bereken, maargoed dat is slechts mijn mening.Markos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:27:
[...]
Ik heb op dit moment geen licentie voor zo'n programma en "handmatig" (excel) berekenen leek mij sneller dan een nieuw programma uitzoeken en proberen. Maar het lijkt mij dat die dedicated PV tools handiger/sneller werken gezien ze er voor gemaakt zijn.
ik wil je nanocad (erg vergelijkbaar met autocad) en sketchup nog als mogelijkheden meegeven.
Wat is een goede manier om de onderlinge afstand van de panelen te berekenen? Ik gebruikte hier deze site voor maar ik kom hiermee op een grotere afstand dan er gebruikt worden in de offertes die er zijn aangevraagd. Dus ik ben benieuwd hoe jullie deze afstand bepalen.
(iets meer gedetailleerde info is hier te lezen: Advies zonnepanelen op plat dak + eventueel schuin dak)
(iets meer gedetailleerde info is hier te lezen: Advies zonnepanelen op plat dak + eventueel schuin dak)
@PentaClover Mooi om dat 'fact-based' overzicht te zien. Het verlies aan standby verbruik is dus slechts paar honderste procent (~0.01% voor de 3000-S met 1 MPPT en ~0.04% voor MTL-S met 2 MPPT).
Wel opvallend dat die MTL-S meer verbruikt. In het datasheet staat daar ook dat het standby verbruik <0.5 Wh is.
Ik zie dat ik in mijn oorspronkelijk post de volgorde van het nachtverbruik verkeerd had. Zal dat corrigeren
Dit moet zijn:
APS QS1: 0.03 W
Growatt 3000-S (5000MTL-S) : <0.5 W
Goodwe: <1W
Wel opvallend dat die MTL-S meer verbruikt. In het datasheet staat daar ook dat het standby verbruik <0.5 Wh is.
Ik zie dat ik in mijn oorspronkelijk post de volgorde van het nachtverbruik verkeerd had. Zal dat corrigeren
Dit moet zijn:
APS QS1: 0.03 W
Growatt 3000-S (5000MTL-S) : <0.5 W
Goodwe: <1W
Net als jij gewoon kijken wat het te verwachte verlies is van het dichterbij zetten. en dan dat afwegen tegen de extra rij die je kwijt kan. En bepalen of dat verlies wel een probleem is, dit aangezien het toch met name is als de zon laag staatMarkos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:55:
Wat is een goede manier om de onderlinge afstand van de panelen te berekenen? Ik gebruikte hier deze site voor maar ik kom hiermee op een grotere afstand dan er gebruikt worden in de offertes die er zijn aangevraagd. Dus ik ben benieuwd hoe jullie deze afstand bepalen.
In bijna alle gevallen is het geheel gewoon vol leggen alsof het oost west is en dan op 10 graden ofzo helemaal geen slecht idee.
Ik lift even mee op deze vraag. Ik heb namelijk sinds 24 feb 2021 een installatie met zonnepanelen op mijn dak met een Goodwe 3600D-NS inverter en krijg de kosten/kWh ook niet goed ingesteld. Alles al geprobeerd, punt, komma, x1000, /1000 etc zowel via de app als via de web portal, maar geen succes.theredone51 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:56:
[...]
Punt gebruiken i.p.v. komma?
[Afbeelding]
Volgens SEMSportal heb ik in de laatste 5/6 weken al een kleine 9k€ bespaard - lijkt me sterk met 12 paneeltjes

Dus hoop dat iemand weet hoe ik dit goed ingesteld krijg.
Ik heb als test de opbrengst op 1000 Eur/kWh gezet.
Het bedrag staat er wel, maar de dagopbrengst loopt nog steeds met maar 0.22 Eur/kWh op.
De taal staat bij mij op Engels (wist geen eens dat in het in Nederlands kon. Heb dat nu gedaan)
Er lijkt dus iets mis met het portal te zijn.
Het bedrag staat er wel, maar de dagopbrengst loopt nog steeds met maar 0.22 Eur/kWh op.
De taal staat bij mij op Engels (wist geen eens dat in het in Nederlands kon. Heb dat nu gedaan)
Er lijkt dus iets mis met het portal te zijn.
Vreemd. Bij mij staat ie ook exact zo en werkt prima. Die settings mbt aantal bomen etc is op de webpagina ook leeg, maar in de app toont ie wel de goed waardes, hoewel ik niet weet wat goed is in deze context....chrisholstege schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:57:
Zo heb ik het staan, vergeet onderaan niet te klikken op wijzigingen opslaan. Zelf raak ik de overige settings steeds kwijt zoals te zien is
Bij mij in de app is het pakweg elke 19 kWh een boom.
Volgens mij kun je 19 kg co2 besparing wel per boom rekenen, maar 1 kWh staat niet gelijk aan 1kg co2.
Ik vermoed dat de installateur of Goodwe dat verkeerd ingesteld hebben op een plek waar ik geen rechten voor heb.
Volgens mij kun je 19 kg co2 besparing wel per boom rekenen, maar 1 kWh staat niet gelijk aan 1kg co2.
Ik vermoed dat de installateur of Goodwe dat verkeerd ingesteld hebben op een plek waar ik geen rechten voor heb.
5.940 Wp ZO/NW, Goodwe 3.6, Nunspeet
pvoutput.org maakt dit er van:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YBGUPglnx7iYgZJyc2ptLun1.png?f=user_large)
https://pvoutput.org/list.jsp?id=92936&sid=82091
:fill(white):strip_exif()/f/image/YBGUPglnx7iYgZJyc2ptLun1.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 06-04-2021 18:09 ]
1kWh hangt af van hoe de mix (groene stroom / kerncentrales / aardgascentrales / ...) in het net hoeveel kg CO2 dat is. Hier in BE is het 0,23 kg CO2 per kWh.chrisholstege schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:06:
Bij mij in de app is het pakweg elke 19 kWh een boom.
Dat komt redelijk in de buurt wat sems app bij mij aangeeft.Vorkie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:09:
pvoutput.org maakt dit er van:
[Afbeelding]
/f/image/OoKUyNv1tkxhazUcOxfZk2jM.png?f=fotoalbum_large)
5.940 Wp ZO/NW, Goodwe 3.6, Nunspeet
Ja je aanname klopt. Het paneel komt op zuid-west omdat daar de enige plek is waar ik (onverwacht) nog ruimte heb. De vraag was meer bij welk paneel ik deze parallel het beste kon aansluiten.jantje112 schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:45:
[...]
Is mijn aanname juist dat je een off grid opstelling hebt? Ik zou denken dat je dan " overdag " geregeld volle accu's hebt en dus teveel opbrengst hebt? Ik zou dan juist het paneel op West plaatsen (dan heb je later op de dag nog opbrengst en meer verspreid)
Ik heb 22kw aan opslag stroom en 1300liter aan water waar ik stroom en warmte in kan opslaan. Ik hoop dat ik met mijn 9 panelen alles zelf kan gaan gebruiken.
22kW is een vermogen, niet een hoeveelheid aan energie. Bedoel je soms 22kWh (in dat geval, is het een beste accu, nice!)? Hoe sla je stroom op in water?-SimJoc- schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:25:
[...]
Ik heb 22kw aan opslag stroom en 1300liter aan water waar ik stroom en warmte in kan opslaan. Ik hoop dat ik met mijn 9 panelen alles zelf kan gaan gebruiken.
Ja, zeker opvallend, het is wel zo dat ik aan de 3000-S, 12 (300 Wp) panelen in een string heb zitten, en de 5000 MTL-S, 10 (320 Wp) panelen per string, misschien dat dat een gedeelte verklaard.WackoH schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:37:
@PentaClover Mooi om dat 'fact-based' overzicht te zien. Het verlies aan standby verbruik is dus slechts paar honderste procent (~0.01% voor de 3000-S met 1 MPPT en ~0.04% voor MTL-S met 2 MPPT).
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Thanks. Ik heb het ook exact zo ingesteld en vervolgens opgeslagen maar helaas zonder succes. Overigens is SEMSportal ook bij mij in het Engels. Niet dat ik dit erg vind maar wellicht het testen waard (misschien een bug?) door de taal in te stellen naar het Nederlands om te bepalen of het probleem daarmee is opgelost. Ik kan alleen zo niet zien waar ik de taal kan wijzigen naar het Nederlands...chrisholstege schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:57:
[Afbeelding]
Zo heb ik het staan, vergeet onderaan niet te klikken op wijzigingen opslaan. Zelf raak ik de overige settings steeds kwijt zoals te zien is
Denk dat ik toch maar even ga bellen met de installateur...
Wijzigen van de taal op het Goodwe portal kan op inlogscherm (optie rechtsboven).
Zowel met Engels- als Nederlandstalige instelling bleef de dagelijkse opbrengst met 0.22 Euro/kWh toenemen nadat ik het bedrag een paar uur lang op 1000 Euro/kWh had gezet.
Misschien is er maar eens per dag een update, maar het lijkt erop dat er iets met het portal niet in orde is.
Zowel met Engels- als Nederlandstalige instelling bleef de dagelijkse opbrengst met 0.22 Euro/kWh toenemen nadat ik het bedrag een paar uur lang op 1000 Euro/kWh had gezet.
Misschien is er maar eens per dag een update, maar het lijkt erop dat er iets met het portal niet in orde is.
Daarnaast lijkt 22kWh me een aardige mismatch met 9 panelen (=~3,1kWp?). Aangezien je in de winter op een goede dag toch heel je accu vol wilt krijgen....borft schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:14:
[...]
22kW is een vermogen, niet een hoeveelheid aan energie. Bedoel je soms 22kWh (in dat geval, is het een beste accu, nice!)? Hoe sla je stroom op in water?
Als ik kijk naar mijn eigen set (27panelen, 9.5kWp, pal zuid 40gr) wat die in de winter opbrengt, zou ik je eerder adviseren 10-20kWp te leggen.
@-SimJoc- gebruik je wel een WP om dat vat te 'vullen'? Want op COP1 kom je helemaal vermogen te kort.
[ Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-04-2021 12:44 ]
knipperdeknip, geen aanbod op het forum
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 07-04-2021 17:28 ]
Het is mij gelukt om de prijs juist in te stellen en de opbrengst wordt nu ook correct weergegeven.WackoH schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:02:
Wijzigen van de taal op het Goodwe portal kan op inlogscherm (optie rechtsboven).
Kreeg het alleen goed ingesteld via de app op mijn iPhone (notepad aanklikken in rechter bovenhoek van het scherm en daar de EUR/kWh aanpassen), via de webportal werkt deze optie bij mij iig niet.
Naderhand via de webportal inloggen laat overigens nog steeds de verkeerde EUR/kWh instelling zien maar de dag/totale opbrengst op het dashboard is wel correct. Blijf het vreemd vinden....
Overigens is de oplossing reeds vermeld op het forum en hier te vinden:
Goodwe Sem Portal app problemen
Beste medetweakers, na lang meegelezen te hebben in verschillende topics wil ik toch graag de volgende vraag stellen.
Wat zijn een paar betrouwbare (liefst niet te dure) partijen om offertes aan te vragen?
De wiki pagina kan ik niet openen (foutmeldingen..).
Ik heb zelf een offerte lopen via zonneplan maar krijg toch wel de indruk dat dit fors aan de prijs gaat zijn. Eventueel een PM mag ook..?
Winkelman lijkt een goeie maar installeert hier niet. Meer dan een uur rijden. (Ik kom uit Groningen)
Excuses als dit niet de juiste plaats is..
Wat zijn een paar betrouwbare (liefst niet te dure) partijen om offertes aan te vragen?
Ik heb zelf een offerte lopen via zonneplan maar krijg toch wel de indruk dat dit fors aan de prijs gaat zijn. Eventueel een PM mag ook..?
Winkelman lijkt een goeie maar installeert hier niet. Meer dan een uur rijden. (Ik kom uit Groningen)
solar-bouwmarkt (green-guys) je kan het ook gewoon zelf bij elkaar klikken op de de solarbouwmarkt websiteNileZ_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:49:
Beste medetweakers, na lang meegelezen te hebben in verschillende topics wil ik toch graag de volgende vraag stellen.
waarschijnlijk niet de aller goedkoopste maar zeker ook niet de duurste gewoon een mooie benchmark hun prijs moet eigenlijk altijd te doen zijn door een lokale instalateur. en eigenlijk altijd goedkoper dan de "grote" jongens (coolblue VEH zonneplan)
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 07-04-2021 18:25 ]
Ja daar heb ik ook even zitten rondneuzen maar ik zou graag 2 of 3 offertes aanvragen om een beetje een startpunt te hebben.twain4me schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:09:
[...]
solar-bouwmarkt (green-guys) je kan het ook gewoon zelf bij elkaar klikken op de de solarbouwmarkt website
waarschijnlijk niet de aller goedkoopste maar zeker ook niet de duurste gewoon een mooie benchmark hun prijs moet eigenlijk altijd te doen zijn door een lokale instalateur. en eigenlijk altijd goedkoper dan de "grote" jongens (coolblue VEH zonneplan)
2 jaar geleden heb ik mij hier heel erg in verdiept voor onze vorige woning echter heb ik er toen van afgezien omdat we het huis gingen verkopen. Nu wordt ons nieuwbouwhuis bijna opgeleverd en heb ik het weer opgestart. De 'grote jongens' en de dozenschuivers knallen er natuurlijk uit, maar ik probeerde de wiki maar die doet het dus niet.
Vandaar dat ik hier eens wilde vragen aangezien hier gewoon wat meer kennis is..
je hebt zonneplan.. leg die van solar bouw markt er naast en je hebt er toch 2?NileZ_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:52:
[...]
Ja daar heb ik ook even zitten rondneuzen maar ik zou graag 2 of 3 offertes aanvragen om een beetje een startpunt te hebben.
2 jaar geleden heb ik mij hier heel erg in verdiept voor onze vorige woning echter heb ik er toen van afgezien omdat we het huis gingen verkopen. Nu wordt ons nieuwbouwhuis bijna opgeleverd en heb ik het weer opgestart. De 'grote jongens' en de dozenschuivers knallen er natuurlijk uit, maar ik probeerde de wiki maar die doet het dus niet.
Vandaar dat ik hier eens wilde vragen aangezien hier gewoon wat meer kennis is..
En dan ga je gewoon in je eigen buurt rondneuzen en een paar locale jongens langs laten komen.
En dan vis je de "oplichters" er zo uit. die zijn of veel te duur of smeren je meuk aan die je niet nodig hebt.
Verwijderd
Probeer apsolar.nl eens, komt bij jou uit de buurt en biedt kwaliteit.NileZ_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:49:
Thanks! Ga gelijk even kijken.Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:18:
[...]
Probeer apsolar.nl eens, komt bij jou uit de buurt en biedt kwaliteit.
Ja ik had mijn bericht op de telefoon gemaakt. Het moet inderdaad kWh zijn en het is ongeveer 21. Ik bedoelde dat ik er voor kan kiezen op zonnige dagen warmte met de warmtepomp kan maken en kan opslaanborft schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:14:
[...]
22kW is een vermogen, niet een hoeveelheid aan energie. Bedoel je soms 22kWh (in dat geval, is het een beste accu, nice!)? Hoe sla je stroom op in water?
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt. In dit geval is de accu zelf gemaakt en hoe groter je de accu maakt hoe goedkoper het word. Het gaat er mij niet om om mijn accu zo vol mogelijk te krijgen, maar vooral om zo efficiënt mogelijk met de energie om te gaan. In mijn huis word de verlichting en een groot deel van de apparatuur gevoed via laagspanning.bbbrumbrum schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:38:
[...]
Daarnaast lijkt 22kWh me een aardige mismatch met 9 panelen (=~3,1kWp?). Aangezien je in de winter op een goede dag toch heel je accu vol wilt krijgen....
Als ik kijk naar mijn eigen set (27panelen, 9.5kWp, pal zuid 40gr) wat die in de winter opbrengt, zou ik je eerder adviseren 10-20kWp te leggen.
@-SimJoc- gebruik je wel een WP om dat vat te 'vullen'? Want op COP1 kom je helemaal vermogen te kort.
Laagspanning is vaak juist ongunstig i.v.m. koperverliezen. Maar als je dc-ac-dc conversies kunt uitsparen, dan scheelt dat natuurlijk wel. 21 kWh is een flinke accu, hoeveel cellen zitten daar wel niet in? Ik zou mijn huis daarmee 4 dagen draaiende kunnen houden (niet voor warmwater/koken).
Is nu ook doorgedrongen tot nationaal nieuws:bvdbos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:44:
Welke fabrikanten maken panelen in Europa? Ik wil niet China's onderdrukking ondersteunen...
https://www.nytimes.com/2...orced-labor-xinjiang.html
https://nos.nl/artikel/23...oute-chinese-panelen.html
Ik heb mijn panelen bij Exasun laten bestellen, was voor de installateur ook nieuw dat iemand persé geen chinese panelen wilde... Ik heb geen gespecificeerde offerte (want moesten nog allerlei dingen meer gedaan worden in en rond huis) maar zal mijn installateur eens vragen om een procentueel verschil aan te geven.. Panelen worden in juni gelegd maar mijn kapotte omvormer voor de bestaande panelen is wel al vervangen vooruitlopend hierop.
Nobel initiatief. In ieder geval geen uitbuiting bij de assemblage. Maar waar komen de cellen en andere componenten vandaan?bvdbos schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:10:
[...]
Is nu ook doorgedrongen tot nationaal nieuws:
https://nos.nl/artikel/23...oute-chinese-panelen.html
Ik heb mijn panelen bij Exasun laten bestellen, was voor de installateur ook nieuw dat iemand persé geen chinese panelen wilde... Ik heb geen gespecificeerde offerte (want moesten nog allerlei dingen meer gedaan worden in en rond huis) maar zal mijn installateur eens vragen om een procentueel verschil aan te geven.. Panelen worden in juni gelegd maar mijn kapotte omvormer voor de bestaande panelen is wel al vervangen vooruitlopend hierop.
Heeft Sunpower Maxeon (niet de budget lijn!) misschien de productie van de cellen buiten China?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Naar aanleiding van het artikel over foute panelen.. weet iemand waar LG-panelen worden gemaakt?
Trouwens Hanwa (die club achter Qcells) maakt sinds begin dit jaar geen clusterbommen meer. Dus voor hen die dit als een probleem zagen: dat is ook opgelost. Geen idee of ze ook Chinese materialen gebruiken. Die panelen worden dacht ik in z-korea gemaakt
Goeie vraag, ik haal uit het artikel de uitbuiting bij de delving van grondstoffen. Waar de westerse producenten hun grondstoffen vandaan halen zie ik dan weer nergens.busscherski schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:21:
[...]
Nobel initiatief. In ieder geval geen uitbuiting bij de assemblage. Maar waar komen de cellen en andere componenten vandaan?
Heeft Sunpower Maxeon (niet de budget lijn!) misschien de productie van de cellen buiten China?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
22 kWh accu, zelf gemaakt. Huis (of deel ervan?) off-grid. Anderzijds toch ook met 3100 Wp de winter door. Ik wordt wel heel nieuwsgierig. Heb je ergens uitgebreider info gedeeld?-SimJoc- schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:52:
[...]
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je het bekijkt. In dit geval is de accu zelf gemaakt en hoe groter je de accu maakt hoe goedkoper het word. Het gaat er mij niet om om mijn accu zo vol mogelijk te krijgen, maar vooral om zo efficiënt mogelijk met de energie om te gaan. In mijn huis word de verlichting en een groot deel van de apparatuur gevoed via laagspanning.
Zover ik weet heeft Qcells in beide landen fabrieken.tijmeng schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:01:
Trouwens Hanwa (die club achter Qcells) maakt sinds begin dit jaar geen clusterbommen meer. Dus voor hen die dit als een probleem zagen: dat is ook opgelost. Geen idee of ze ook Chinese materialen gebruiken. Die panelen worden dacht ik in z-korea gemaakt
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Intressante discussie. Ik wil zonnepanelen hebben, en had er helemaal niet aan gedacht om ook eens te kijken of er 'eerlijkere' zijn. Exasun klinkt als een interessant bedrijf. Zouden er nog andere panelen uit Europa zijn?
Of aanraders van bedrijven die enigszins ok bekend staan (feit dat Q-cells inmiddels is gestopt, waarschijnlijk mede op basis van negatieve berichtgeving, betekent niet dat ik nu vooraan in de rij sta om zo'n bedrfijf te steunen).
Is iemand bekend met deze Litouwse vrienden:
https://im.solar/nl/
klinkt allemaal mooi, maar is het dat ook? Iemand ervaring?
Ook nog een vraagje. Ik wil panelen leggen op het Zuidoosten en Noordwesten (huis staat niet gunstig en we hebbben een vervelend 'puntje' aan de zuidkant, dus beperkte ruimte. Verder op het zuiden niet heel veel schaduw (mogelijk een of twee schoorstenen). Wat voor soort omvormer is hier handig: Micro omvormers (of van die Tigo dingen), of een gewone met 2mptt (zo ja, welke merken zouden hier goed mee om kunnen gaan?)
Of aanraders van bedrijven die enigszins ok bekend staan (feit dat Q-cells inmiddels is gestopt, waarschijnlijk mede op basis van negatieve berichtgeving, betekent niet dat ik nu vooraan in de rij sta om zo'n bedrfijf te steunen).
Is iemand bekend met deze Litouwse vrienden:
https://im.solar/nl/
klinkt allemaal mooi, maar is het dat ook? Iemand ervaring?
Ook nog een vraagje. Ik wil panelen leggen op het Zuidoosten en Noordwesten (huis staat niet gunstig en we hebbben een vervelend 'puntje' aan de zuidkant, dus beperkte ruimte. Verder op het zuiden niet heel veel schaduw (mogelijk een of twee schoorstenen). Wat voor soort omvormer is hier handig: Micro omvormers (of van die Tigo dingen), of een gewone met 2mptt (zo ja, welke merken zouden hier goed mee om kunnen gaan?)
[ Voor 38% gewijzigd door pascoa341 op 08-04-2021 16:27 ]
Gisteren is mijn slimme meter opgehangen. Ik heb nu een negatief verbruik van 500 watt (800wp zonnepanelen). Mijn terugleverstanden zijn nog steeds 0 (zowel hoog als laag).
Kan het zijn dat teruglevering geblokkeerd staat in de meter? De opwek is minimaal, maar ik zou toch denken dat er wel een kilowattje moet staan ondertussen.
Kan het zijn dat teruglevering geblokkeerd staat in de meter? De opwek is minimaal, maar ik zou toch denken dat er wel een kilowattje moet staan ondertussen.
Zou even gaan bellen, krijg je gelijk software update, had ik hier ookjantje112 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:58:
Gisteren is mijn slimme meter opgehangen. Ik heb nu een negatief verbruik van 500 watt (800wp zonnepanelen). Mijn terugleverstanden zijn nog steeds 0 (zowel hoog als laag).
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.elsun.nl/ is er ook een uit Nederland...pascoa341 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:52:
Intressante discussie. Ik wil zonnepanelen hebben, en had er helemaal niet aan gedacht om ook eens te kijken of er 'eerlijkere' zijn. Exasun klinkt als een interessant bedrijf. Zouden er nog andere panelen uit Europa zijn?
Ik merk de laatste tijd dat de omvormer soms in de beveiligingsmodus springt wanneer het bewolkt is en er daarna ineens veel zonsterkte is. Is dit normaal, of kan dit een probleem van de omvormer of installatie zijn?
Ik heb een Solax X1 Boost 5.0 met 2 strings van 8 x 320Wp elk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| Foutcode 2 Fouttype 1 Foutnaam Grid Volt Fault Fout spanning R(V) 244.1 Fout spanning T(V) 0 Interne temperatuur(℃) 43 PV1-spanning(V) 329.2 PV2-spanning(V) 328.2 Fout frequentie R(Hz) 50.02 Storingsfrequentie S(Hz) 0 Fout frequentie T(Hz) 0 Foutstroom R(mA) 21 Foutstroom S(mA) 0 Foutstroom T(mA) 0 Rapporttijd 2021-04-08 14:50:47.0 |
Hoe is de netspanning ingesteld? Mogelijk schakelt het allemaal te traag terug en kom je boven de drempelwaarde (en schakelt de omvormer zich uit)TwiSteD1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:01:
Ik merk de laatste tijd dat de omvormer soms in de beveiligingsmodus springt wanneer het bewolkt is en er daarna ineens veel zonsterkte is. Is dit normaal, of kan dit een probleem van de omvormer of installatie zijn?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Foutcode 2 Fouttype 1 Foutnaam Grid Volt Fault Fout spanning R(V) 244.1 Fout spanning T(V) 0 Interne temperatuur(℃) 43 PV1-spanning(V) 329.2 PV2-spanning(V) 328.2 Fout frequentie R(Hz) 50.02 Storingsfrequentie S(Hz) 0 Fout frequentie T(Hz) 0 Foutstroom R(mA) 21 Foutstroom S(mA) 0 Foutstroom T(mA) 0 Rapporttijd 2021-04-08 14:50:47.0
Foutnaam
Grid Volt Fault
Fout spanning R(V)
244.1
Vac upper: 253Vorkie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:02:
[...]
Hoe is de netspanning ingesteld? Mogelijk schakelt het allemaal te traag terug en kom je boven de drempelwaarde (en schakelt de omvormer zich uit)
[...]
Vac upper slow: 253
Vac lower: 184
Vac lower slow: 184
Vac 10M Avg: 253
Fac upper: 51.00
Fac upper slow: 51.00
Fac lower: 48.00
Fac lower slow: 48.00
Freq setpoint: 50.20
Freq droprate: 2%
Zou ik een van de ranges kunnen aanpassen zodat hij niet uitschakelt? GridVoltFault betekent: The voltage on AC side is not in the range. Maar 244 volt lijkt me een prima waarde, of kan het zijn dat hij net de piek niet meet wanneer alle omvormers in de buurt tegelijk veel meer gaan leveren?
Edit: Ik zie dat de gemeten waarde 5 minuten later (na het opnieuw opstarten) 251.4 V is, dus dan is het vast door de Vac upper limit van 253 gegaan.
[ Voor 8% gewijzigd door TwiSteD1 op 08-04-2021 15:54 ]
Ik heb een GW3600D-NS met de laattste firmware 1.17.10 en ik kan niet direct naar PVOutput loggen.BGFG schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:44:
Een hele domme vraag: ik heb een Goodwe GW4200D-NS, die bekabeld aan ons netwerk hangt. Kan ik de data ook automatisch koppelen zodat deze op pvoutput.org worden opgeslagen? Wat heb ik daarvoor nodig?
Alleen naar SEMS (cloud platform van Goodwe kan dat met een Wifi of LAN kit.
Ik heb een custom logging kitje geprobeerd, maar dat kreeg ik niet aan de praat. Ik log nu succesvol naar PVOutput met een Youless op de Bruto Productie Meter.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Bovenstaande instellingen lijken mij OK.TwiSteD1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:34:
[...]
Vac upper: 253
Zou ik een van de ranges kunnen aanpassen zodat hij niet uitschakelt? GridVoltFault betekent: The voltage on AC side is not in the range. Maar 244 volt lijkt me een prima waarde, of kan het zijn dat hij net de piek niet meet wanneer alle omvormers in de buurt tegelijk veel meer gaan leveren?
Edit: Ik zie dat de gemeten waarde 5 minuten later (na het opnieuw opstarten) 251.4 V is, dus dan is het vast door de Vac upper limit van 253 gegaan.
Heeft je olvormer een HVRT (High-Voltage Ride-Through) instelling? Als je dat inschakelt dan valt de omvormer mogelijk niet in de foutmodus bij hoge voltages op de AC-zijde (zolang het hoge voltage maar niet te lang aanhoudt).
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Ik heb het opgelost met een python script dat om de zoveel tijd SEMS polled, en de data daarvan scrapet en naar pvoutput pusht (samen met oa data van mijn slimme meter)BGFG schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:44:
Een hele domme vraag: ik heb een Goodwe GW4200D-NS, die bekabeld aan ons netwerk hangt. Kan ik de data ook automatisch koppelen zodat deze op pvoutput.org worden opgeslagen? Wat heb ik daarvoor nodig?
Direct kan dus niet.
Nee, die instelling zie ik niet in de handleiding of op de omvormer, wel bij een ander model, maar daar lijkt het onderdeel van een veiligheidsnorm. Ik zal het maar zo laten denk ik, het treed maar heel sporadisch op. Ik zal enexis nog eens vragen of ze dikkere kabels willen gaan leggen.Kets_One schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:59:
[...]
Bovenstaande instellingen lijken mij OK.
Heeft je olvormer een HVRT (High-Voltage Ride-Through) instelling? Als je dat inschakelt dan valt de omvormer mogelijk niet in de foutmodus bij hoge voltages op de AC-zijde (zolang het hoge voltage maar niet te lang aanhoudt).
Een 5kW 1-fase omvormer, wat heb je zelf aan kabeldikte van meterkast naar de omvormer liggen en de lengte er van en heb je 3x25A of 1x35A als net aansluiting?TwiSteD1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:32:
[...]
Nee, die instelling zie ik niet in de handleiding of op de omvormer, wel bij een ander model, maar daar lijkt het onderdeel van een veiligheidsnorm. Ik zal het maar zo laten denk ik, het treed maar heel sporadisch op. Ik zal enexis nog eens vragen of ze dikkere kabels willen gaan leggen.
Ook al eens gemeten in de meterkast wat je daar dan als spanning meet bij zo een piek?
van de niet chinees panelen is panasonic altijd wel een idee, maar die gaan binnen een jaar de fabriek "sluiten" 
en de productie van zonnepanelen gaan ze uitbesteden aan productie partners .... dus daar valt straks ook geen touw meer aan vast te knopen waar wat is gemaakt en wat je nu eigenlijk koopt.
https://solarmagazine.nl/...nelen-van-derden-verkopen
en de productie van zonnepanelen gaan ze uitbesteden aan productie partners .... dus daar valt straks ook geen touw meer aan vast te knopen waar wat is gemaakt en wat je nu eigenlijk koopt.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-04-2021 18:59 ]
Ik had waarschijnlijk een stageloper aan de lijn. " het was ook slecht weer de laatste dagen" ..reneeke1970 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:14:
[...]
Zou even gaan bellen, krijg je gelijk software update, had ik hier ook
Zal morgen even de app vergelijk met de meter.
Dat zal gegarandeerd het probleem zijn. Hiervoor is maar één goede oplossing (al het andere is lapwerk): Je omvormer op 3 fasen aansluiten. Nadeel van die methode is wel dat je een andere omvormer moet kopen....TwiSteD1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:34:
[...]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nu hopen dat je dure pana's niet kapot gaantwain4me schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:57:
van de niet chinees panelen is panasonic altijd wel een idee, maar die gaan binnen een jaar de fabriek "sluiten"
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die van nu gaan gewoon niet kapot, althans er zit een sticker op met 25 jaar garantie, dus ik neem aan dat het dan 25 jaar werkt. dus ik raad het je aan om de dag dat de garantie afloopt in je agenda te zetten, want het is wel handig als je iets nieuws hebt om op het dak te leggen. Jammer dat ik geen pana's heb, ik moet het doen met 10 of 12 jaar (geen idee meer hoeveel, ik heb het verdrongen)Rol-Co schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:21:
[...]
Nu hopen dat je dure pana's niet kapot gaaner zijn straks geen vervangers.

Edit: Nu ik er overnadenk, is het niet beter om die garantie stickers van de panelen af te halen?
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 08-04-2021 19:30 ]
Dank, ook @Kets_One, ik ga kijken wat we gaan doen.borft schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:03:
[...]
Ik heb het opgelost met een python script dat om de zoveel tijd SEMS polled, en de data daarvan scrapet en naar pvoutput pusht (samen met oa data van mijn slimme meter)
Direct kan dus niet.
Het is 4 mm2, 1-fase, de lengte is een krappe 20 meter via de gevel. Enexis heeft de aansluiting al verplaatst naar een fase waarvan het voltage iets minder hoog lag, maar dat helpt dus ook niet echt (zie ook andere posts). Het voltage bij de meterkast is ook best hoog, zo'n 247, met een lange kabel komt daar nog wat bij, waardoor het bij de omvormer te hoog wordt. Ik dacht dat dit een ander probleem was, bij bewolking, maar het blijkt dus hetzelfde probleem te zijn. Jammer dat ik geen koof heb naar de meterkast, dat zou meer dan de helft schelen aan lengte van de AC kabel.Rouske schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:42:
[...]
Een 5kW 1-fase omvormer, wat heb je zelf aan kabeldikte van meterkast naar de omvormer liggen en de lengte er van en heb je 3x25A of 1x35A als net aansluiting?
Ook al eens gemeten in de meterkast wat je daar dan als spanning meet bij zo een piek?
[ Voor 11% gewijzigd door TwiSteD1 op 08-04-2021 20:21 ]
Oh je hebt je om laten lullen, tja dat lukte ze bij mij niet.jantje112 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:15:
[...]
Ik had waarschijnlijk een stageloper aan de lijn. " het was ook slecht weer de laatste dagen" ..
Als er -vermogen op de teller staat, moet terug leveren oplopen. Zo simpel is het.
Duurt normaal één of twee uur voor hij mee gaat tellen, maar de volgende dag toch zeker.
1 PVoutput . Dongen NB
lolz, slecht weer ja.. maar wel met pieken tegen de max..jantje112 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:15:
[...]
Ik had waarschijnlijk een stageloper aan de lijn. " het was ook slecht weer de laatste dagen" ..
Waarschijnlijk heeft je wijk meerdere 1- of 3-fase inverters waarbij de 1-fase inverters op dezelfde fase zitten per huishouden. Wat je het beste kan doen is je energiemaatschappij (niet een eneco of oxxio) vragen om per huisnummer fasedraaiingen aan te brengen, hiervoor moeten ze wel bij mensen in de meterkast zijn.TwiSteD1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:34:
[...]
Westland Infra in Delft heeft het initiatief genomen na mijn melding en aangeleverde data (heb ze ook toegang gegeven tot pvoutput e.d.), daarop hebben zij op diverse punten metingen verricht in de wijk en hebben ze enkele weken later de fases gedraaid per huisnummer met verschillende schema's , zij zagen dit als pilot en ik zie behoorlijke verbeteringen. Ik kreeg ook een rondleiding in een tussenstation met de trafo's, best leuk.
In April/Mei heb je flinke pieken omdat je panelen "afkoelen" bij bewolking en volop werken als de zon er even goed doorheen komt. Bij diverse buren was de LED tuinverlichting gesneuveld door de te hoge spanning >253V. Je inverter heeft een ingebouwd protectie op 253V om dan uit te gaan (wat goed is). Hier hebben meerdere mensen in je wijk last van, maar sommige zien het simpelweg niet.
Heb zelf nog geen zonnepanelen, maar toch maar direct eens wat monitoring opgezet om te kijken of ik er hier in de wijk ook last van ga krijgen. Inderdaad mooi om te zien dat er een bijna 1:1 relatie is tussen de lichtsterkte (meet ik met een HUE bewegingsdetector) en een toename van de spanning op de gebruikte fase (meet ik via de P1 poort). Gelukkig blijf alles nog binnen veilige grenzen (van 233V naar 242V tussen 11:00 en 13:00 vandaag).zenith schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:56:
[...]
:
In April/Mei heb je flinke pieken omdat je panelen "afkoelen" bij bewolking en volop werken als de zon er even goed doorheen komt. Bij diverse buren was de LED tuinverlichting gesneuveld door de te hoge spanning >253V. Je inverter heeft een ingebouwd protectie op 253V om dan uit te gaan (wat goed is). Hier hebben meerdere mensen in je wijk last van, maar sommige zien het simpelweg niet.
Naar aanleiding van een artikel op de Tweakers voorpagina:
Handige tip voor mensen die zich aan het oriënteren zijn op zonnepanelen.
Als je wil weten wat de helling van je dak is, hoef je dat niet meer uit te rekenen of op te meten.
Je kunt het simpelweg opvragen via 3D BAG. (Beschikbaar voor alle NL adressen)
- Ga naar 3DBAG.nl
- Vul het adres in
- Klik op het dakvlak waarvan je de hoek wil weten
- Op het geselecteerde dakvlak verschijnt een pijl
- Linksonder in beeld staat de hoek van dit dakvlak in graden.
Kleine test heeft uitgewezen dat de hoek doorgaans behoorlijk nauwkeurig is (zeker nauwkeurig genoeg voor een PV berekening!)
Als je wil weten wat de helling van je dak is, hoef je dat niet meer uit te rekenen of op te meten.
- Ga naar 3DBAG.nl
- Vul het adres in
Kleine test heeft uitgewezen dat de hoek doorgaans behoorlijk nauwkeurig is (zeker nauwkeurig genoeg voor een PV berekening!)
:fill(white):strip_exif()/f/image/G2hfI0pRphKUCUNlYafXeEEf.png?f=user_large)
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Geen idee of dit het juiste topic voor mijn probleem is, maar bij deze.
Ik heb een Zeversolar - Zeverlution 1500s omvormer thuis en vandaag, prima dag geweest zou je zeggen.
Echter geeft de omvormer al de hele dag aan dat hij maar 28/29 Watt omvormt.. (of hoe zegt je dat?)
Omvormer al uit en aangezet, komt weer terug op dezelfde waarde.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Is er wat stuk?
Ik heb een Zeversolar - Zeverlution 1500s omvormer thuis en vandaag, prima dag geweest zou je zeggen.
Echter geeft de omvormer al de hele dag aan dat hij maar 28/29 Watt omvormt.. (of hoe zegt je dat?)
kan je niet meer info uitlezen? voltage, error log's etcwebgangster schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:04:
Inmiddels jullie tips ter harte genomen (een deel hadden we natuurlijk ook al bedacht), de luiffel van het tuinhuisje ingekort waardoor de frontplaat mooi aansluit en de dakgoot wat gekanteld voor een beter optisch effect.coldasice schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:08:
Hier vandaag ook panelen laten plaatsen, erg blij met het resultaat....
Denk dat ik het rondom nog wel een beetje netter ga afwerken, frontplaat verhogen...zijkanten weet ik nog niet, mochten er mensen inspiratie hebben, hoor ik het graag...
:strip_exif()/f/image/Tg8Nx9RUkW1cUlKfjLfxlzT9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ao42pPjxAfWKENcj4rQa3Eoa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOn7ZmXPc9Gd7zLJRhcQk6VY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y6N0i96o21iDOaIMdXeW2NHd.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg tevreden over het resultaat
Nee het is allemaal vrij karig, niets te vinden in de webinterface en met de druktoetsen op de omvormer zelf.twain4me schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:14:
[...]
kan je niet meer info uitlezen? voltage, error log's etc
Mooi man, opzich is dit niet wat ik normaal bedoel met: "je kan ook het dak afstemmen op de maat van de panelen."coldasice schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:15:
[...]
Inmiddels jullie tips ter harte genomen (een deel hadden we natuurlijk ook al bedacht), de luiffel van het tuinhuisje ingekort waardoor de frontplaat mooi aansluit en de dakgoot wat gekanteld voor een beter optisch effect.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg tevreden over het resultaat![]()

Verwijderd
Dank voor de tip! Bij mij klopt het ook goed, 1 graad verschil...kaasmakert schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:39:
Naar aanleiding van een artikel op de Tweakers voorpagina:
- Ga naar 3DBAG.nl
- Vul het adres in
[Afbeelding]
@kaasmakert Goede tip. Bij ons huis kloppen de dakvlakken ook binnen 1 graad nauwkeurig, of het nu 60o of vlak dak (geeft 0.6 graden aan). TU Delft altijd
Paar jaar rondgelopen afentoe is het ook best wel

bij mij snapt de computtert niet hoe hij de meetpunten moet verbinden dus heeft er een zooitje van gemaakt, wat wel goed is klopt idd.
:strip_exif()/f/image/tLzm8p6OsU2ZASLZl1xlIfbL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 09-04-2021 20:19 ]
Ik heb het er prima naar m'n zin gehadtwain4me schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:14:
[...]Paar jaar rondgelopen afentoe is het ook best wel
Bij mij werd een rare driehoek getrokken bij het ornament aan de voorzijde dat ~0.5 m omhoog steekt. Dat zit overigens de panelen op het platte dak daarachter, in de winter ook wat in de weg (schaduw). Dus zo bekeken klopt het wel weer.bij mij snapt de computtert niet hoe hij de meetpunten moet verbinden dus heeft er een zooitje van gemaakt, wat wel goed is klopt idd.
[Afbeelding]
Kan een gecorrodeerde connector zijn, maar ook iets anders.webgangster schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:04:
Als je een hoge spanning ziet, maar lage stroom, zou dat het kunnen zijn.
Zonder logging kom je daar niet makkelijk achter.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Vanaf 1-4-2021 gratis 5 jaar extra garantie bij SMA (10 jaar totaal dus!)
Vanaf 1-4-2021 gratis 5 jaar extra garantie bij SMA (10 jaar totaal dus!)
Okay,jobr schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:44:
[...]
Ik zou heel hard wegrennen voor dat bedrag.
Ik weet niet of je perse een lening wilt maar anders kun je ook eens bijv bij Zonneplan informeren. Zag een tijdje geleden een offerte van ze en die was helemaal niet zo gek. Die geven dacht ik 10 jaar garantie, ook op installatie. Verder geen ervaring mee.
En BTW aangifte is zo makkelijk dat kun je best zelf.
Heb een offerte van Zonneplan binnen (waarom doen bedrijven dat in een html presentatie ? Ik wil gewoon een PDF).
Er worden me nu 10 panelen aangeboden van 325WP, type DM325G1-60HBB icm een Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave.
Totaal netto all-in excl btw € 4030,00.
Iemand ervaring met deze aanbieder ?
Heb ook een aanvraag lopen via Vereniging eigen huis voor offertes.
Ik ben tevreden over zonneplan.Noppesnada schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:08:
[...]
Okay,
Heb een offerte van Zonneplan binnen (waarom doen bedrijven dat in een html presentatie ? Ik wil gewoon een PDF).
Er worden me nu 10 panelen aangeboden van 325WP, type DM325G1-60HBB icm een Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave.
Had nu toch wel verwacht dat ze hoger vermogen panelen zouden aanbieden.
Ik heb 1,5 jaar geleden 320W panelen afgenomen.
Hun prijzen worden ook niet bepaald scherper, in tegenstelling.
[ Voor 4% gewijzigd door ron321 op 10-04-2021 12:15 ]
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
@Noppesnada Waarom maak je niet even een eigen topic aan?
Voor tips zie:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Voor tips zie:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Zelf zit ik al een tijdje rond te snuffelen in dit topic
, maar denk er nu bijna uit te zijn wat ik wil gaan bestellen. Ik wil graag 8 panelen plaatsen op het plat dak van mijn garage (5x7) wat praktisch op het zuiden ligt. Het idee zou zijn om 4 rijen van 2 panelen neer te leggen. Qua schaduw zou het moeten meevallen, er is in de ochtend en de eind van de middag enige schaduw te zien van het huis aan de oostkant, en richting de avond die van de westkant.
Ik dacht hierbij aan de volgende opstelling:
8x Trina Solar Vertex TSM 395Wp
https://www.winkelman-zon...908-395wp-zwart-fram.html
3kW Goodwe omvormer
https://www.winkelman-zon...ppt-incl-wifi-dc-swi.html
Flatfix Fusion Zuid 4 rijen van 2 panelen
https://www.winkelman-zon...anelen-landscape-cop.html
Hierover heb ik nog de volgende vragen:
1. Growatt of Goodwe? Ik weet dat de GoodWe schaduw management heeft, maar is dit in mijn geval van waarde? Of is dit meer van toepassing bij een opstelling waarvan de grootste gedeelte van de dag een deel van de panelen in de schaduw liggen?
2. Het totaal vermogen is 3160Wp, is het beter om een 2,5kW of een 3kW omvormer te pakken?
3. De zonnepanelen hebben een afmeting van 1754 x 1096 x 30mm. Volgende de Flatfix Fusion handleiding mag de breedte/hoogte van de zonnepanelen maximaal 1050mm zijn. Echter snap ik niet waar dit vanaf komt, als ik montagevideo bekijk zou ik zeggen dat deze zonnepanelen simpelweg 5cm extra oversteken. Iemand ervaring hiermee?
YouTube: FlatFix Fusion Flat Roof 2020 - Netherlands
https://cdn.webshopapp.co...latfixfusion-zuid-933.pdf
Tips etc. zijn natuurlijk altijd welkom
Thx
3kW Goodwe omvormer
https://www.winkelman-zon...ppt-incl-wifi-dc-swi.html
Flatfix Fusion Zuid 4 rijen van 2 panelen
https://www.winkelman-zon...anelen-landscape-cop.html
Hierover heb ik nog de volgende vragen:
1. Growatt of Goodwe? Ik weet dat de GoodWe schaduw management heeft, maar is dit in mijn geval van waarde? Of is dit meer van toepassing bij een opstelling waarvan de grootste gedeelte van de dag een deel van de panelen in de schaduw liggen?
2. Het totaal vermogen is 3160Wp, is het beter om een 2,5kW of een 3kW omvormer te pakken?
3. De zonnepanelen hebben een afmeting van 1754 x 1096 x 30mm. Volgende de Flatfix Fusion handleiding mag de breedte/hoogte van de zonnepanelen maximaal 1050mm zijn. Echter snap ik niet waar dit vanaf komt, als ik montagevideo bekijk zou ik zeggen dat deze zonnepanelen simpelweg 5cm extra oversteken. Iemand ervaring hiermee?
YouTube: FlatFix Fusion Flat Roof 2020 - Netherlands
https://cdn.webshopapp.co...latfixfusion-zuid-933.pdf
Tips etc. zijn natuurlijk altijd welkom
Waarom niet voor €3 meer de 400Wp versie? https://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-vertex-400wp-tsm-400-de0908.htmlRadioX schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:33:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
@RadioX het voornaamste wat ik me afvraag is: Waarom zo weinig panelen op zo'n groot dak?
Verder denk ik dat de omvormer voor een zuid-opstelling goed is. Voor een oost/west opstelling kun je er meer panelen op kwijt of met een kleinere omvormer af.
Ik denk idd dat je die breedte panelen idd gewoon met flatfix fusion kunt installeren maar heb er geen ervaring mee. Als je oost/west legt is het misschien wel een issue gezien ze dan mogelijk tegen elkaar komen.
Verder denk ik dat de omvormer voor een zuid-opstelling goed is. Voor een oost/west opstelling kun je er meer panelen op kwijt of met een kleinere omvormer af.
Ik denk idd dat je die breedte panelen idd gewoon met flatfix fusion kunt installeren maar heb er geen ervaring mee. Als je oost/west legt is het misschien wel een issue gezien ze dan mogelijk tegen elkaar komen.
@RadioX
Je kan er ook een oost/west van maken op dual betonvoeten?
16x 345 Wp = 5520 Wp
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
2 stringen van 8
Beste is even een eigen topic maken.
16x 345 Wp = 5520 Wp
2 stringen van 8
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2021 12:45 ]
Bedankt voor de snelle reacties! ik heb even een apart topic aangemaakt.
Overigens heb ik een eigen topic aangemaakt met wat meer details
Thx voor de info, ik ga dit meenemenfsfikke schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:44:
[...]
Waarom niet voor €3 meer de 400Wp versie? https://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-vertex-400wp-tsm-400-de0908.html
Op het moment is mijn verbruik (2700kWh) ongeveer gelijk aan 8 panelen. Over oost-west heb ik eigenlijk niet verder nagedacht omdat ik ervanuit ging dat zuid de meest logische opstelling zou zijn. Zie mijn topic voor details.mcDavid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:44:
@RadioX het voornaamste wat ik me afvraag is: Waarom zo weinig panelen op zo'n groot dak?
Dit ziet er inderdaad wel interresant uit. Is de hoek (7 graden) echter niet erg laag?AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:45:
@RadioX
16x 345 Wp = 5520 Wp
2 stringen van 8
Overigens heb ik een eigen topic aangemaakt met wat meer details
Is dat inclusief installatie en optimizers? Waar ben je precies naar opzoek?Noppesnada schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:08:
[...]
Okay,
Iemand enig idee waarom bij de SMA 1.5, 2 en 2.5 omvormers het MPP voltage bereik zo hoog is?? Bv bij de 2.5 is dit van 260 tot 500V.
Ik heb al een SB 3kw (oost west 4,5kwp) op het huis en die begint op 110V ipv 260v!
Ik wil op de schuur nog panelen. passen er 8 op. En er is wat schaduw van bomen aanwezig. Maar dan ga ik het mpp bereik van die 2.5 net halen qua voltage. Wil graag bij SMA blijven, maar een goodwe begint al bv bij 50v en de zwaardere sma's dus ook een stuk lager.
Ik heb al een SB 3kw (oost west 4,5kwp) op het huis en die begint op 110V ipv 260v!
Ik wil op de schuur nog panelen. passen er 8 op. En er is wat schaduw van bomen aanwezig. Maar dan ga ik het mpp bereik van die 2.5 net halen qua voltage. Wil graag bij SMA blijven, maar een goodwe begint al bv bij 50v en de zwaardere sma's dus ook een stuk lager.
Ik wist dat deze langspeelplaat jouw antwoord zou zijn ;-)AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:49:
@tijmeng Panasonic nemen met 59 Vmpp
https://www.winkelman-zon...l/zonnepanelen/panasonic/
Ga er even goed over nadenken. Maar als ik het goed begrijp zullen ook zaken als shadefix afhankelijk zijn van deze 260v.
Vind het in verhouding met de rest van hun portfolio gewoon een erg hoge waarde.
In navolging op de tips hier vanwege het te hoge voltage heb ik vanochtend alle bekabeling vervangen voor 6mm2. Ik was bang dat het flink zou tegenvallen om de kabel door de mantelbuis naar de schuur vervangen maar het viel uiteindelijk flink mee. Die dikke kabel is wel een stuk lastiger te verwerken zeg 
Nu nog even een zonnige dag afwachten om te zien of het probleem weg is.
Nu nog even een zonnige dag afwachten om te zien of het probleem weg is.
[ Voor 10% gewijzigd door ephymerous op 11-04-2021 12:42 ]
XXXVI
Morgen dus
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
of afhankelijk van waar je woond nu, maar zwolle is een stuk grijzer denk ik
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PkU5kGdhl4LqMl4tp1P8OSD8.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-04-2021 13:10 ]
Onverwacht is vanmiddag toch de zon gaan schijnen en zag ik dat de opbrengst terugviel naar 0 watt. Helaas piekt het voltage nog steeds tegen de 252V aan de omvormerkant, de slimme meter geeft 248V. Het spanningsverschil is dus aardig teruggelopen. Ook lijkt het erop dat het minder frequent en bij hogere opbrengst voorkomt.
Aangezien de omvormer 252V meet ligt het aan het net en niet aan de omvormer zelf, klopt dat?
Is de volgende stap om een andere fase te proberen of kan ik nog wat anders doen?
Aangezien de omvormer 252V meet ligt het aan het net en niet aan de omvormer zelf, klopt dat?
Is de volgende stap om een andere fase te proberen of kan ik nog wat anders doen?
XXXVI
De totale weerstand tot het transformatorhuisje is gewoon te groot.ephymerous schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:26:
Onverwacht is vanmiddag toch de zon gaan schijnen en zag ik dat de opbrengst terugviel naar 0 watt. Helaas piekt het voltage nog steeds tegen de 252V aan de omvormerkant, de slimme meter geeft 248V. Het spanningsverschil is dus aardig teruggelopen. Ook lijkt het erop dat het minder frequent en bij hogere opbrengst voorkomt.
Makkelijk: Zet je omvormer uit en meet even de spanning op alle fasen. Als je een slimme meter hebt en een beetje handig bent, kun je die ook loggen m.b.v. Domoticz, een P1-kabel en een Raspberry Pi. Dan heb je wat data over een langere termijn.
Als je met de omvormer uit nog steeds veel boven de 240V zit op alle fasen, kun je proberen te klagen bij de netbeheerder. Die kan dan evt. de spanning wat verlagen.
Maar aangezien je blijkbaar de keuze tussen verschillende fasen hebt: Ik zou serieus overwegen om de omvormer op Marktplaats te zetten en een 3-fasen omvormer te kopen. Dan ben je van dit hele gezeik af.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het probleem is dat ik op drie plekken zonnepanelen heb. Op de zolder (1800wp, nog ruimte voor 12 panelen en dat willen we tzt ook ivm elektrische auto, op de bijkeuken (de 1650 wp) en in de tuin op de schuur/overkapping (5800 wp OW). Kan ik dan die omvormer zomaar vervangen en de andere 2 omvormers laten zitten? En dan later een van die 2 omvormers vervangen voor nog een 3 fase aansluiting? Een andere optie is om met DC kabels van 15 en 30 meter te werken.Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:59:
[...]
De totale weerstand tot het transformatorhuisje is gewoon te groot.
Makkelijk: Zet je omvormer uit en meet even de spanning op alle fasen. Als je een slimme meter hebt en een beetje handig bent, kun je die ook loggen m.b.v. Domoticz, een P1-kabel en een Raspberry Pi. Dan heb je wat data over een langere termijn.
Als je met de omvormer uit nog steeds veel boven de 240V zit op alle fasen, kun je proberen te klagen bij de netbeheerder. Die kan dan evt. de spanning wat verlagen.
Maar aangezien je blijkbaar de keuze tussen verschillende fasen hebt: Ik zou serieus overwegen om de omvormer op Marktplaats te zetten en een 3-fasen omvormer te kopen. Dan ben je van dit hele gezeik af.
XXXVI
237V en 239V als piekmomenten.AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:12:
@ephymerous
Hoeveel meet je op de andere fases dan?
248 Vac bij de slimme meter is al erg hoog, dat is gedoemd om mis te gaan.
XXXVI
edit ik snap hem
[ Voor 30% gewijzigd door twain4me op 11-04-2021 17:40 ]
Die 248V was toch gemeten met de omvormer aan? @ephymerous moet alle fasespanningen meten als de omvormer uit is, maar wel midden overdag. Dus liefst op een moment dat de omvormer net door overspanning uitgeschakeld is.AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:27:
@ephymerous Dan zou ik wel proberen de huidige omvormer om te wisselen naar een andere fase.
Ik heb 20 x qCell 310 panelen. Dus 6200 wp. De omvormer is een Solax X1 5000. Maar ik zie deze nooit de 5000 aantikken, deze topt af rond de 4600 watt.
Is er iets dat ik moet aanpassen om toch 5000 watt te kunnen genereren?
@medu80 De zon hoger zetten??
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoe weet je dat de omvormer de beperkende factor is?medu80 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:53:
Ik heb 20 x qCell 310 panelen. Dus 6200 wp. De omvormer is een Solax X1 5000. Maar ik zie deze nooit de 5000 aantikken, deze topt af rond de 4600 watt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je kunt ook verhuizen naar de Sahara en daar je zonnepanelen installeren. Dat werkt ook goed.medu80 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:53:
Maar serieus, is dit een harde aftopping met een vlakke lijn of alleen maar korte piekjes? Wat voor maximum je ziet hangt af van veel factoren zoals dakhoek, weer, temperatuur, zonne instraling en eventueel schaduw of licht beperking.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw