Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.332 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:02:
[...]

Hoe weet je dat de omvormer de beperkende factor is?
Omdat er in de handleiding en op het stickertje van de omvormer Max 5000W staat. Ik lees namelijk in de handleiding 4999W for AS4777/4600W for VDE4105

Ik neem aan dat de VDE4105 in Nederland geldt, dus het maximum 4600 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
medu80 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:53:
Ik heb 20 x qCell 310 panelen. Dus 6200 wp. De omvormer is een Solax X1 5000. Maar ik zie deze nooit de 5000 aantikken, deze topt af rond de 4600 watt.

Is er iets dat ik moet aanpassen om toch 5000 watt te kunnen genereren?
Zover ik weet haalt de X1 5000T 5000W en de X1 5000 (het oude model dat ik heb) 4600 W.
VDE (Verein Deutsche Elektriker) is Duits. In Duitsland mag je maximaal 4600 W onbelans tussen de fasen veroorzaken met injectie.
In Nederland is dat max 5000 W.
Je zult de landinstelling dus op NEN moeten zetten, ik verwacht dat de omvormer dan wel 5000 W haalt. (Als het de X1 5000T is)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29

timovd

Voorsprong door techniek

Wie heeft ervaring met tekenprogramma's voor zonnepanelen?
In SunnyDesign lukt het volgende mij niet; ik wil een mix van portrait en landscape panelen om zo het dak maximaal vol te leggen.
En de ESDEC calculator is echt een draad om mee te werken (in ieder geval in Chrome).

[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 12-04-2021 10:28 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

M'n schoonpa viel op dat er rare streepjes op z'n zonnepanelen zitten (op praktisch alle, een setup van zo'n 40 panelen in het vrije veld)

Het lijken me microcracks, maar productie van het systeem lijkt nog keurig te zijn, geen substantiele terugloop vast te stellen. Kunnen er problemen verwacht worden in de toekomst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwkn4ReMDXS72WadYD5pCbhZJhQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPqCxnaHXIgrQdlZs0yzK18k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmfX2EhJvFkyj7ZvCX6p7JuhySA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anB61fofPG7NrZOwMp6h8rhs.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Corn schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:50:
M'n schoonpa viel op dat er rare streepjes op z'n zonnepanelen zitten (op praktisch alle, een setup van zo'n 40 panelen in het vrije veld)

Het lijken me microcracks, maar productie van het systeem lijkt nog keurig te zijn, geen substantiele terugloop vast te stellen. Kunnen er problemen verwacht worden in de toekomst?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou hier toch enigszins proberen garantie te claimen, lijkt mij niet gezond dat de toplaag loslaat en zo vocht en alles in de panelen kan komen (corrosie?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

[Afbeelding][Afbeelding]
Welk merk / type is dit? Dit hoeft misschien niet perse een probleem te zijn, maar ik vind het wel dusdanig verdacht om even de verkoper er naar te vragen, kwa garantie of iets dergelijks. Want het is niet normaal volgens mij. Is dit recent geplaatst of al wat ouder?

Zo op het eerste oog lijkt het voor mij op delaminatie in de lagen. Wel een productie fout denk ik, kwa onzuiverheden in de materialen oid. Geen idee of dit tot problemen zal gaan leiden maar ik zou er niet op gokken als er nog garantie op zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco-M op 12-04-2021 13:56 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:37

[Afbeelding][Afbeelding]
Google ff op 'Snail trails'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
Ik heb een probleem met mn SMA omvormer die ervoor zorgde dat mijn aardlek omsloeg tijdens de sneeuwmomenten afgelopen week. Vorige week wel iets van 6 keer op 1 dag.

Vanuit de (nieuw)bouw is de omvormer (SMA 3.6) aangesloten op een eigen groep achter een gedeelde aardlek (30mA). Het afgelopen jaar is het 2x eerder (op dezelfde dag) voorgekomen dat deze aardlek ook afsloeg tijdens een regenachtige dag. Daarna voor een half jaar niet meer voorgekomen, ook met met enorme regenbuien of de sneeuwperiode paar maanden terug, waarbij de panelen zeer ruim bedolven lagen onder de sneeuw.

Vorige week had ik de optie 30mA in de SMA omvormer aangegeven, maar ook daarna gebeurde het nog. Echter vandaag is die al een paar keer uitgeslagen (weer alleen tijdens de enorme natte sneeuwbuien van vandaag), echter niet de aardlek maar ik zie dat de omvormer zelf uitslaat en de aardlek met rust laat (dus ook de andere groepen erachter). Misschien dat deze 30mA setting pas echt zijn werk doet na een harde restart.

De vraag, wat nu te doen? Logische antwoord is, de groep aanpassen en omvormer op een aardlekautomaat van 100mA of 300mA hangen. Moet ik wel de kabels opnieuw trekken, aardlekautomaat aanschaffen en is misschien niet nodig.

Overige details:
- Naast 8 panelen op garage liggen er ook nog 5 panelen op het dak. Dit is vanuit de nieuwbouw geschakeld met de panelen van de buren, ook 5 stuks.
- Zowel panelen op garage (betonvoeten) als panelen op dak (van der valk) zijn niet geaard.
- Gisteren met regen is er niets gebeurd, lijkt wel als het alleen met de sneeuwbuien gebeurt als de wind vanuit noord komt en heel eenvoudig ook onder de panelen kan komen.
- Op de schuur liggen 16 panelen aan GoodWe omvormer op een eigen aardlekautomaat 100mA. Dit blijft prima doordraaien

Nou vraag ik mij het volgende af, vorige week was 1 paneel uit de rails gegleden. Panelen liggen op garage en ik kijk er zo op, en ik zag gelukkig op tijd dat 1 paneel net uit de klem was gegleden (na relatieve storm). Gelukkig bleven de middelste klemmen het paneel vasthouden en is deze niet weggewaaid. Gelijk dak op gegaan om het paneel op zijn plek te leggen en gelijk alle klemmen vaster gedraaid. Gaat om betonvoeten (sunsolar) en praktisch alle bouten kon ik een stuk vaster schroeven.
Los van dit probleem, een uur nadat ik deze had gefixed sloeg de aardlek er uit. De volgende dag weer met enorme sneeuwbuien was het achter elkaar dat deze afsloeg. Ik heb de kabels en stekkers gecontroleerd maar dat ligt allemaal van de grond en netjes weggewerkt. Echter, de sneeuw waait eenvoudig achter/onder de panelen, misschien dat dit het opnieuw bevestigen gewoon toeval is.

Bonus: de lekstroom wordt door de SMA gemonitord. Ik heb gelijk middels een scraper deze data gelogd zodat ik kan zien wat de waardes zijn. Standaard is de lekstroom 10mA, is dat gebruikelijk? Gisteren toen het ging regenen gebeurde er niets. Vandaag met de natte sneeuwbuien knalde die direct naar 50mA en ging de omvormer zelf uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz4RP2KuJyxZOhHgO9Z7SIoJfuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uzi4U97n7kl6hNiYtOvW1KGN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

Vorkie schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:52:
[...]
Ik zou hier toch enigszins proberen garantie te claimen, lijkt mij niet gezond dat de toplaag loslaat en zo vocht en alles in de panelen kan komen (corrosie?)
Opzich valt het in principe mee hoeveel corrosie er kan optreden, het gaat om de cel zelf; de glasplaat is nog intact. Garantie was ik in eerste instantie ook voor...
[message=668 85306,noline]Gerco-M schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:55[/message]:
[...]

Welk merk / type is dit? Dit hoeft misschien niet perse een probleem te zijn, maar ik vind het wel dusdanig verdacht om even de verkoper er naar te vragen, kwa garantie of iets dergelijks. Want het is niet normaal volgens mij. Is dit recent geplaatst of al wat ouder?

Zo op het eerste oog lijkt het voor mij op delaminatie in de lagen. Wel een productie fout denk ik, kwa onzuiverheden in de materialen oid. Geen idee of dit tot problemen zal gaan leiden maar ik zou er niet op gokken als er nog garantie op zit.
IBC Solar, panelen zullen iets van 8 jaar oud zijn gok ik. Zoals in de link van Rouske stond: "very usual of plants ageing and the performance ratios dipping year on year." Waarschijnlijk dus 'acceptabel', gezien de leeftijd van de panelen, en de 'okay' productie van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFrSaJYz37xHydTmxMUOD6tlCAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5rlIR95uqMfB4ZG9H8InPGu.jpg?f=fotoalbum_tile
Rouske schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:29:
[...]
Google ff op 'Snail trails'
Money. Exact waar het hier om gaat. Hier nog een foto van eenzelfde 'crack' over de volledige breedte van een cel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS71KlCj4wvcOi40PO29r097ta4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0TaqA1pNSHU03RUaL2D9vHQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn takeaway is: 'normale' degradatie zolang er geen substantieel verlies van vermorgen is... Niet onmogelijk dat er in een later stadium hotspots ontstaan waardoor het een scheur kan worden over de hele dikte van een cel.

Voor reference als andere mensen hetzelfde zien op hun zonnepanelen Lees dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@padoempats
Je geeft het antwoord zelf al en de omvormer laat het ook zien.
Aparte aardlekautomaat (moet je altijd doen) en 100 mA proberen
Die uitschieters is zeker niet goed, maar dat zit hem in je panelen (of bedrading).
Kun je de goodwe omwisselen met de SMA en kijken of je nog problemen hebt?

Is dat via modbus tcp/ip, die aardlekwaarde in grafana? :P

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 15:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
10 tegen 1 dat gewoon ergens een brakke verbinding op het dak hebt.

voor een paar panelen is imho 10mA met mooi weer vrij hoog (ik zit met 48 panelen op 4 mA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik 1 mA lager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzVq4-pDzNUtvPgf319frzfRB4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC1dfJQ9dedfmEOrvwk29ywX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik vandaag ook, morgen ochtend staat hij weer op 0,004 A :+ wisselt er een beetje tussen.. ik denk dat ik ergens rond de 0,0035 A zit ofzo. tis altijd stuivertje wisselen.
met 32 panelen stond hij wel nagenoeg altijd op 0.003 heel mistig wordt het wel eens 5ma hier de 30ma aardlekautomaat is er in iedergeval nog nooit uit gevlogen.

De aanbevolen 100ma en 300ma aardlek automaten in veel omvormer handleidingen worden dan ook alleen maar voorgeschreven om brakke verbindingen en eventueel brakke panelen op te vangen, imho nergens voor nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 12-04-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:20:
@padoempats
Je geeft het antwoord zelf al en de omvormer laat het ook zien.
Aparte aardlekautomaat (moet je altijd doen) en 100 mA proberen
Die uitschieters is zeker niet goed, maar dat zit hem in je panelen (of bedrading).
Kun je de goodwe omwisselen met de SMA en kijken of je nog problemen hebt?

Is dat via modbus tcp/ip, die aardlekwaarde in grafana? :P
Ik kan de goodwe niet omwisselen. Dat is 3 fase, en meet overigens geen lekstroom, dus ik weet niet zo goed wat ik dan win.

Ik gebruik https://github.com/martijndierckx/sunnyboy-influxdb om elke seconde de json te scrapen en heb deze even uitgebreid om ook de lekstroom in influxdb te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
twain4me schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:30:
[...]

10 tegen 1 dat gewoon ergens een brakke verbinding op het dak hebt.

voor een paar panelen is imho 10mA met mooi weer vrij hoog (ik zit met 48 panelen op 4 mA)
Ok interessant, ik kan in ieder geval beginnen met het testen van de 2 strings apart en kijken wat het verschil is tussen deze 2.
Hoe herken ik een brakke verbinding? Ik heb een 2e string / panelen zelf op garage erbij gelegd, verlengkabels met mc4 stekkers er al aan gemonteerd gekocht, en de sunclix of hoe heet dat bij de omvormer zelf aangesloten, maar dat is binnen. Verder hangen de stekkers boven de grond onder de panelen en de kabels liggen wel los over de kiezels.

Gaat hier om 8 jasolar 410 wp op betonvoeten, 7graden. Met nat weer ligt er wel altijd en plasje water op in de rand vd paneel onder

[ Voor 8% gewijzigd door padoempats op 12-04-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik heb al enkele jaren een systeem extra op mijn schuurdak, O-W op 10 graden met 2x3 panelen 360Wp 72 cells mono. Dit parallel aangesloten op een Solax mini 1.5-> dit werkt prima. Zo gedaan vanuit tips hier.

Normaalgezien zou je denken dat dit parallel het dubbele van de stroom oplevert met gelijke spanning als 3x een paneel. Dat is echter niet zo, vanuit het principe dat dit O-W is en ze elkaar daarin in zekere zin in balans houden en wellicht ook dat de omvormer met zijn MPP dit ook terug regelt? Even mijn simpele voorstelling van zaken.

Ik probeer te begrijpen waarom dit bij een vrijwel identiek systeem dat ik heb gemaakt nu niet goed gaat. Verschil is wel een NW-ZO ligging, maar verder ook 10 graden op schuurdak, zes panelen met in dit geval wel een iets hogere maximum stroom bij STC (10,89A), omvormer is eruit geklapt. Dan toch maar beter alle zes panelen in één string zetten? Omvormer heeft een max. DC stroom van 10A, gaat het daar mis? Als ik in mijn omvormer kijk, komt hij daar ook regelmatig tegenaan, maar wordt hij er op begrenst.

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 12-04-2021 17:02 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Wat gek, ik heb getest waarbij ik de string van de 8 panelen op garagedak los gehaald en alleen 5 panelen op huisdak aangesloten gehad. Kwam ook uit op 10mA. Daarna gewisseld, maar met andere string kwam ik ook uit op 10mA. Het maakt dus niet uit. Wat kan ik hieruit concluderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

padoempats schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:26:
[...]

Ok interessant, ik kan in ieder geval beginnen met het testen van de 2 strings apart en kijken wat het verschil is tussen deze 2.
Hoe herken ik een brakke verbinding? Ik heb een 2e string / panelen zelf op garage erbij gelegd, verlengkabels met mc4 stekkers er al aan gemonteerd gekocht, en de sunclix of hoe heet dat bij de omvormer zelf aangesloten, maar dat is binnen. Verder hangen de stekkers boven de grond onder de panelen en de kabels liggen wel los over de kiezels.

Gaat hier om 8 jasolar 410 wp op betonvoeten, 7graden. Met nat weer ligt er wel altijd en plasje water op in de rand vd paneel onder
ik zou eerst kijken of het heel erg veel uitmaakt welke string je aan de omvormer hebt hangen even 1 voor 1 testen dus als daar iets uit komt bv 3 ma en 7 ma is dat alvast stap 1 met zoeken:) kan het water via het snoer tegen de connector lopen? of hangen de connectoren op het hoogste punt zodat water wat de kabel volgt eigenlijk nooit een connector tegen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
padoempats schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:23:
[...]
en heb deze even uitgebreid om ook de lekstroom in influxdb te zetten.
Welk getalletje is dat dan, als ik zo brutaal mag zijn?
6102_40254E00 werkt hier niet (ik gebruik node-red webconnect)
Maar wellicht komt dat omdat je als "gebruiker" geen toegang hebt tot die info en als "installateur" wel.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[Afbeelding][Afbeelding]
dat lijken mij geen microcracks maar een snail trail, ik zou de leverancier er hoe dan ook even bij betrekken.

https://www.avisolar.com/...-or-a-performance-limiter

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 12-04-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:36
Hoi, ik heb even een kort vraagje, ik heb 14x 360 watt panelen in een oost west opstelling, op een Huawei 1 fase omvormer. Ik zat vandaag te kijken en het lijkt dat het systeem nu al aan het aftoppen is. Had ik beter voor een 3 fase omvormer moeten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWQQJ_vvmEWAd8ySaU_efnk1-6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CfRIwCz6m9JtAp8hWjAiVjwi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
KoenVW76 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:36:
Hoi, ik heb even een kort vraagje, ik heb 14x 360 watt panelen in een oost west opstelling, op een Huawei 1 fase omvormer. Ik zat vandaag te kijken en het lijkt dat het systeem nu al aan het aftoppen is. Had ik beter voor een 3 fase omvormer moeten gaan?

[Afbeelding]
Vergeet niet dat deze dagen top zijn, lage temperaturen en zon, heerlijk voor de panelen.

Van de zomer zal je opbrengst per paneel minder worden en zal je hoogstwaarschijnlijk minder aftoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
KoenVW76 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:36:

[Afbeelding]
Volstrekt normaal in april. Hierbij mijn plaatje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sb-UGkgvcVA0BKp1QwDddMdpyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qjv51Q4VZwVGK9lIxz1cjp7P.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Team Welles

@KoenVW76 wat is meer zonde: 1% van de tijd ongebruikt paneel vermogen of 99% van de tijd ongebruikt omvormer vermogen?
Ik weet wel wat meer kost :)
Voorbeeld:
€150 geeft je een paneel op deze omvormer erbij óf deze panelen op een grotere omvormer.
Het paneel erbij (dus nog verder onderdimensioneren!) levert meer kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Proton_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:40:
@KoenVW76 wat is meer zonde: 1% van de tijd ongebruikt paneel vermogen of 99% van de tijd ongebruikt omvormer vermogen?
Ik weet wel wat meer kost :)
Voorbeeld:
€150 geeft je een paneel op deze omvormer erbij óf deze panelen op een grotere omvormer.
Het paneel erbij (dus nog verder onderdimensioneren!) levert meer kWh.
Alsof ook maar iemand minder panelen neemt om daarvoor een grotere omvormer te nemen :p Weet je wat nog meer kWh geeft? Meer panelen en een niet aftoppende omvormer ;)

Want die grotere omvormer is, net zoals dat extra paneel, een kwestie van €100.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 12-04-2021 20:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nou ja, vaak is budget één van de beperkende factoren :)
En dan is een beetje aftoppen accepteren beter dan het geld in een onnodig grote omvormer stoppen.

In het ergste geval spaar je vast wat voor als het pv-virus toeslaat en je opeens een tuinhuisje met een maagdelijk dak ziet ;)
Of dat de schutting toch ook wel veel zon vangt.
Of dat de tuintafel toch wel vaak leeg staat.
Of dat een afdakje boven de voordeur toch wel fijn zou zijn.

We hebben hier wel gekkere dingen gezien :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Luiaard schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:56:
Ik heb al enkele jaren een systeem extra op mijn schuurdak, O-W op 10 graden met 2x3 panelen 360Wp 72 cells mono. Dit parallel aangesloten op een Solax mini 1.5-> dit werkt prima. Zo gedaan vanuit tips hier.

Normaalgezien zou je denken dat dit parallel het dubbele van de stroom oplevert met gelijke spanning als 3x een paneel. Dat is echter niet zo, vanuit het principe dat dit O-W is en ze elkaar daarin in zekere zin in balans houden en wellicht ook dat de omvormer met zijn MPP dit ook terug regelt? Even mijn simpele voorstelling van zaken.

Ik probeer te begrijpen waarom dit bij een vrijwel identiek systeem dat ik heb gemaakt nu niet goed gaat. Verschil is wel een NW-ZO ligging, maar verder ook 10 graden op schuurdak, zes panelen met in dit geval wel een iets hogere maximum stroom bij STC (10,89A), omvormer is eruit geklapt. Dan toch maar beter alle zes panelen in één string zetten? Omvormer heeft een max. DC stroom van 10A, gaat het daar mis? Als ik in mijn omvormer kijk, komt hij daar ook regelmatig tegenaan, maar wordt hij er op begrenst.
Ja voer de situatie maar eens in in Sunnydesign. De max kortsluitstroom zal te hoog zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
twain4me schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:07:
[...]

ik zou eerst kijken of het heel erg veel uitmaakt welke string je aan de omvormer hebt hangen even 1 voor 1 testen dus als daar iets uit komt bv 3 ma en 7 ma is dat alvast stap 1 met zoeken:) kan het water via het snoer tegen de connector lopen? of hangen de connectoren op het hoogste punt zodat water wat de kabel volgt eigenlijk nooit een connector tegen komt?
Dat heb ik dus gedaan, maar elke string apart geeft omvormer aan 10mA, en beide ook 10mA. Wat kan ik hieruit opmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:56:
[...]

Welk getalletje is dat dan, als ik zo brutaal mag zijn?
6102_40254E00 werkt hier niet (ik gebruik node-red webconnect)
Maar wellicht komt dat omdat je als "gebruiker" geen toegang hebt tot die info en als "installateur" wel.
Klopt, het is inderdaad key 6102_40254E00 met value in mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

padoempats schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:33:
[...]

Dat heb ik dus gedaan, maar elke string apart geeft omvormer aan 10mA, en beide ook 10mA. Wat kan ik hieruit opmaken?
Die had ik niet verwacht, hoe ziet je Insulation resistance eruit? ik neem aan dat je de boel los hebt gehad en de omvormer daarbij opnieuw hebt opgestart? (uit en aan gezet) en dan even wachten ik heb het idee dat hij niet altijd echt meet. en soms gewoon een oude waarde pakt, maar dat kan ik heel erg mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
twain4me schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:56:
[...]

Die had ik niet verwacht, hoe ziet je Insulation resistance eruit? ik neem aan dat je de boel los hebt gehad en de omvormer daarbij opnieuw hebt opgestart? (uit en aan gezet) en dan even wachten ik heb het idee dat hij niet altijd echt meet. en soms gewoon een oude waarde pakt, maar dat kan ik heel erg mis hebben.
Ik had de DC uitgeschakeld, stekkers van 1 string eruit, DC aan. waarde checken. DC uit, stekkers erin, andere eruit, DC aan, waarde checken (±10 mins steeds). Morgen even zowel DC als AC (groep) uit /aan zetten om hem echt uit te hebben. En probeer ik ook de andere groepen achter dezelfde aardlek uit te zetten, misschien meet die daar wel een lek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:36
Ha bedankt, toch even gerustgesteld dat ik geen verkeerde keuzes heb gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
busscherski schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:32:
[...]

Ja voer de situatie maar eens in in Sunnydesign. De max kortsluitstroom zal te hoog zijn.
Ik zie inderdaad dat Sunnydesign de mogelijkheid heeft om twee strings op één aansluiting te zetten (polystring) en dan krijg ik een melding van te hoge kortsluitstroom. Om het systeem aan te passen zou ik naar optimizers en dan alles op 1 string kunnen kijken. Ik zag dat Solaredge speciale omvormer+optimizer heeft voor kleine sets tot 8 panelen. Dit is misschien makkelijker dan proberen een omvormer te vinden met voldoende kortsluitstroom (is dan altijd veel te groot).

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Laatst online: 23-09 15:31
Ik wil ook zonnepanelen op mijn dak. Ik heb nu 3 offertes binnen maar weet niet wat wijsheid is. Een String, micro omvormers of solaredge met een oost, zuid en west opstelling.

Heb een eigen topic gemaakt:
Advies zonnepanelen oost, zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Luiaard schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:42:
[...]

Ik zie inderdaad dat Sunnydesign de mogelijkheid heeft om twee strings op één aansluiting te zetten (polystring) en dan krijg ik een melding van te hoge kortsluitstroom. Om het systeem aan te passen zou ik naar optimizers en dan alles op 1 string kunnen kijken. Ik zag dat Solaredge speciale omvormer+optimizer heeft voor kleine sets tot 8 panelen. Dit is misschien makkelijker dan proberen een omvormer te vinden met voldoende kortsluitstroom (is dan altijd veel te groot).
3 panelen oost plus 3 west? Dan is het voltage ook gewoon te laag voor een string omvormer.

Opties:
1) Alle panelen dezelfde richting op laten kijken en dan in 1 string.

2) Micro's
Die SolarEdge micro's kunnen denk ik, maar Tweakers kiezen bij zelfbouw meestal AP Systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
busscherski schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:12:
[...]

3 panelen oost plus 3 west? Dan is het voltage ook gewoon te laag voor een string omvormer.

Opties:
1) Alle panelen dezelfde richting op laten kijken en dan in 1 string.

2) Micro's
Die SolarEdge micro's kunnen denk ik, maar Tweakers kiezen bij zelfbouw meestal AP Systems.
De huidige omvormer start op vanaf 75V, geen probleem. Ik heb zelf ook een vergelijkbaar systeem draaien, maar met net iets lagere kortsluitstroom wat dus wel werkt parallel. Alles in één string zes panelen gaat dan >200V geven, optimizers erop en het zou gewoon moeten draaien. Ik ga het nog wel even in diverse designtools narekenen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Luiaard schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:36:
[...]

De huidige omvormer start op vanaf 75V, geen probleem. Ik heb zelf ook een vergelijkbaar systeem draaien, maar met net iets lagere kortsluitstroom wat dus wel werkt parallel. Alles in één string zes panelen gaat dan >200V geven, optimizers erop en het zou gewoon moeten draaien. Ik ga het nog wel even in diverse designtools narekenen.
Omvormers kunnen rond zonsopgang erg met het relais gaan klapperen indien het DC voltage laag is. Geluidsoverlast als die naast je slaapkamer hangt. Het is een schuurtje dus dan hoor je het inderdaad niet.
Als de nieuwe panelen 60 cells zijn en je oude 72 cells dan is het voltage bij dit nieuwe systeem iets lager.

Bedoel je 6 Tigo, Honeybee of Huawei optimisers? Ik denk dat dat ook een optie is als je de panelen in 1 string zet. Heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
busscherski schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:45:
[...]

Omvormers kunnen rond zonsopgang erg met het relais gaan klapperen indien het DC voltage laag is. Geluidsoverlast als die naast je slaapkamer hangt. Het is een schuurtje dus dan hoor je het inderdaad niet.
Als de nieuwe panelen 60 cells zijn en je oude 72 cells dan is het voltage bij dit nieuwe systeem iets lager.

Bedoel je 6 Tigo, Honeybee of Huawei optimisers? Ik denk dat dat ook een optie is als je de panelen in 1 string zet. Heb er zelf geen ervaring mee.
Mijn systeem is 72-cells, dit andere systeem dat ik voor een kennis heb gelegd is 60 (nou ja 120 half-cut dat is effectief hetzelfde).
Ik ga nog wel even puzzelen. Panelen en montagespul ligt er mooi op. Erg jammer dat het niet werkt met de omvormer, maar ik zal er een oplossing voor moeten vinden.You win some, you lose some.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 11:18
Korte vraag:

Gisteren kreeg ik tot 3x toe een foutmelding op de Growatt app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUtRg8aDk9wpAnTJ-x78VRW1dNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aJmNW6YVnsOPHygHl4RYMfZw.png?f=fotoalbum_large

Na een beetje research in dit topic lijkt mijn conclusie te zijn dat de netspanning te hoog is waardoor de omvormer er mee stopt. Hij start gelukkig wel gelijk zelf weer op dus, maar dit lijkt me niet ideaal.

Kan ik hier zelf nog iets aan doen om de situatie te verbeteren, of is dit een kwestie van de netbeheerder inschakelen?

Zou het kunnen komen doordat de zon achter de wolken vandaan komt op deze koude en zonnige dagen, het lijkt vooral dan te gebeuren?

Mijn systeem bestaat uit het onderstaande (de foutmelding komt enkel voor bij de eerste set-up):

- 12x JA Solar 310WP
- 1x Growatt TL-XE
- Eigen groep / eigen fase

- 6x JA Solar 325
- 1x Growatt 1500s
- Eigen groep / eigen fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Sanderb1990 Meet op dat moment alle drie de fasen, vooral die derde die je niet gebruikt. Wellicht kun je 'm makkelijk over zetten naar een fase met lagere spanning.

Vergelijk bij voorkeur ook de voltages in de meterkast met die bij je omvormers. (Dat moet je dan doen wanneer hij net weer ingeschakeld is.) Is 't verschil (te) groot, dan zou een dikkere kabel helpen. (Flink meer detail daarover is in dit topic te vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Sanderb1990 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:20:

Zou het kunnen komen doordat de zon achter de wolken vandaan komt op deze koude en zonnige dagen, het lijkt vooral dan te gebeuren?
Dan is de temperatuur van de panelen laag en de zonneinstraling groot (maximaal) en dus inderdaad een hoog vermogen. Niet alleen bij jou, maar bij al je buren. Dan stijgt de spanning. Wellicht is ie altijd al hoog? Of zijn het grote pieken (die alleen in het voorjaar voorkomen) die niet snel genoeg door het net kunnen worden opgevangen.

Als je slimme meter kunt uitlezen dan kun je de spanning per fase aflezen. Als daar een verschil in zit (ook over de tijd) dan kun je de installatie met het grootste vermogen op de fase met (gemiddeld) laagste spanning zetten.

Dat kun je zelf (letterlijk een aansluitdraad verplaatsen in je meterkast) of is makkelijk/goedkoop door een elektricien te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 13-04-2021 09:26 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
@vliegnerd @Gwaihir bedankt voor de snelle reacties, ik zat zelf ook al een beetje in die richting te denken.

Iemand een suggestie voor het makkelijk kunnen uitlezen van de slimme meter (spanning per fase), heb er nu wel een plugwise ingeprikt maar die meet volgens mij niets van de netspanning op de fases..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
padoempats schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:58:
Wat gek, ik heb getest waarbij ik de string van de 8 panelen op garagedak los gehaald en alleen 5 panelen op huisdak aangesloten gehad. Kwam ook uit op 10mA. Daarna gewisseld, maar met andere string kwam ik ook uit op 10mA. Het maakt dus niet uit. Wat kan ik hieruit concluderen?
Gokje: alles onder de 10 mA wordt afgerond naar 10 mA? Die kleine stroompjes zijn lastig te meten en normaal gesproken irrelevant.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sanderb1990 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:01:
@vliegnerd @Gwaihir bedankt voor de snelle reacties, ik zat zelf ook al een beetje in die richting te denken.

Iemand een suggestie voor het makkelijk kunnen uitlezen van de slimme meter (spanning per fase), heb er nu wel een plugwise ingeprikt maar die meet volgens mij niets van de netspanning op de fases..
Ik gebruik P1 Monitor van ZTATZ. Werkt fantastisch! https://www.ztatz.nl/

Werkt supersimpel via een kant en klare image.
Je hebt een raspberry PI nodig, liefst een 3 of 4, maar ik heb het ook op een 2 werkende gehad zonder problemen.

Je hebt een P1 naar USB kabeltje nodig en je moet even de seriele instellingen een keer instellen en dan is in principe het belangrijkste qua instellen gedaan.

Voor wattage, ampere en voltage zijn er meters en tevens ook historische gegevens op te vragen.

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 13-04-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@padoempats
Ik zal de aardlekstroom en isolatieweerstand ook eens loggen nu.
https://snapshot.raintank...RgAykzqcCwEcdkksPWjMq1yix
Ik laat wat weten als er afwijkingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
AquaPlanning schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:08:
[...]

Gokje: alles onder de 10 mA wordt afgerond naar 10 mA? Die kleine stroompjes zijn lastig te meten en normaal gesproken irrelevant.
Nee, ik heb enkele metingen van 4,6,9 en 11 mA maar blijft hoofdzakelijk (95% vd tijd) op 10mA uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:15:
@padoempats
Ja die log ik ook, staat altijd op 2.95M ohm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sanderb1990 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:01:

Homewizard P1 energy

Ik heb een node-red flow gemaakt, die heel het P1 telegram uitleest via de api en verstuurd naar waar je het maar wilt hebben. Dus ook netspanning per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:15:
@padoempats
ze staan ook in de excell die je kan exporteren vanuit de portal in de sma

Acties:
  • +1 Henk 'm!
twain4me schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:28:
[...]

ze staan ook in de excell die je kan exporteren vanuit de portal in de sma
Wat ouderwets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:02
Ik zit voor een 1 persoonshuishouden in de kennissenkring even te zoeken naar een PV oplossing.
De panelen worden waarschijnlijk: Trina Vertex S Mono PERC 385 W panelen (120halfcel).
3 panelen op Oost en 3 op West is het mooiste denk ik. Echter zit je met de omvormer. Je komt volgens mij standaard uit op micro omvormers.

2310WP totaal
Wat is wijsheid qua micro omvormers?
3x YC600 (1800W DC omvormervermogen totaal)
2x QS1 (2400W DC omvormervermogen totaal)
6x IQ7+ (met Envoy S wel een wat duurdere optie.

Schaduwvorming is nul

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 13-04-2021 10:42 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn
Wijsheid is misschien even wachten (al is dat lastig, met het aankomende weer)
https://solarmagazine.nl/...panelen-lancering-in-2021
Kan je ze niet op zuid leggen op een kleine stringomvormer zoals een growatt?
https://static.trinasolar...ertexS_DE09.05_2021_A.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@AUijtdehaag Helaas, geen zuiddak, alleen een oost-west dak 40gr. En wachten doet ze waarschijnlijk ook niet. Ben er nu toch maar eens mee aan de slag gegaan nadat ze mij meerdere keren vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

je kan wel in de getallen van voor vandaag kijken, dat kan je met je hippe logging shizzel lekker nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:47:
@AUijtdehaag Helaas, geen zuiddak, alleen een oost-west dak 40gr. En wachten doet ze waarschijnlijk ook niet. Ben er nu toch maar eens mee aan de slag gegaan nadat ze mij meerdere keren vroeg.
Oh een schuin dak op 40 graden.

Ik vraag me af wat er gebeurt als je ze 3+3 parallel zet op 1 mppt.
Die kan 13A aan lees ik
https://solarclarity.nl/w...-MIC-750_3300TL-X-002.pdf
https://static.trinasolar...ertexS_DE09.05_2021_A.pdf

@migjes oost/west op 1 mppt? Ken dat? :>

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2021 11:03 . Reden: Ik zou de gok wagen, die omvormers kosten geen drol. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:57:
[...]

Oh een schuin dak op 40 graden.

Ik vraag me af wat er gebeurt als je ze 3+3 parallel zet op 1 mppt.
Die kan 13A aan lees ik
https://solarclarity.nl/w...-MIC-750_3300TL-X-002.pdf
https://solargroup.co.nz/...f-Cell-Vertex_DE09.08.pdf

@migjes oost/west op 1 mppt? Ken dat? :>
Ja dat kin prima ;) ik heb 16x330WP op oost en 16x330WP op west op 1 MPP (SMA 10.0) dat gaat prima. Lekker volle MPP's per oriëntatie dus dat helpt mee.

Voor deze kleine installatie lijkt het mij niet heel gunstig.
Had alleen bij SMA gekeken voor zo'n polystring, die had alleen drama opbrengst
1732kWh SB1.5 uit 2300WP
1722kWh SB2.0 uit 2300WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn De SMA 1.5/2.5 hebben een veel hogere Vmpp voltage nodig.
De growatt (volgens de datasheet) al vanaf 50 V

Een MIC 1000 TL-X is mischien al genoeg (het is oost west 40 graden he?)
Gokje hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@AUijtdehaag en @Appie Heijn
oost-west op 1 mpp, dat is geen probleem in theorie, praktijk wel lastig.
je moet dan 2 Stringen parallel maken.
(dit doe ik ook op oost met 2x7x245Wp en verschillende hoeken. werkt ook gewoon met volledig oost-west)

voordeel oost-west = kleinere omvormer als totale Wp.
maar met die kleine setjes word dit erg lastig.

dan heb je ook nog de maximale kortsluit A die een omvormer kan hebben officieel.
(onofficieel is die wel breekbaar, maar niet op mijn risico, die moet je dan zelf nemen.
het kan dus wel als je een beetje lef hebt. ;) )

gekozen paneel is wel een ruime 9-10Ampp, die 2x parallel moet je een 1 tot 1,5kW omvormer hebben die 20A aan kan.
succes, maar ben bang dat die duur of zelfs niet bestaan.

oplossing kan zijn:
gebruik 2x3x330Wp panasonic.
dit geeft maar 2x6Ampp=12Ampp met 3x55Vmpp=155Vmpp.
hier kan een goedkope TL omvormer op. (denk aan sma/goodwe/growatt/solix etc etc...)
dit geeft wel minder Wp, maar levert wel een 8% meer kWh per Wp.
(en nog wel meer want die micro's zijn niet speciaal erg effectief, kan nog een +/-2% extra opleveren door gewoon een TL omvormer te gebruiken.)

verstandig is de 2 opties naast elkaar te leggen, en niet zomaar de duurdere prijs van panasonic weg te zetten als dom. verder kijken als de neus lang is, is verstandig. ;)

edit:
@AUijtdehaag
die growatt mic.
die is wel leuk ja, daar 2x3x330Wp Panasonic op, zal het erg goed doen. 8)
maar je blijft aan de 180Vmpp zitten, die je zelfs met Panasonic niet haalt.
(maar dat is maar een klein probleempje, het werkt wel.)

@Appie Heijn
heb je ook al gekeken naar solaredge.
die hebben een hybride systeem wat tussen een solaredge en een gewone string omvormer in zit.
de compact range:
https://www.winkelman-zon...d-with-m2640-optimis.html
ik weet er niet elke in en out van, maar zeker de moeite waard van uit zoeken. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 13-04-2021 13:22 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@migjes en @AUijtdehaag thanks!

@migjes denk idd dat het beperkte aantal panelen in totaal en dus per string nogal nadelig werkt in polyconfiguratie.

Ik zit met het materiaal alleen (dus zonder montage) op ongeveer TVT van een 4,2 jaar, ik ga de panasonic oplossing zo eens ernaast zetten, gaat mevrouw toch om de centjes denk ik.
Ik kom met de Panasonic's 700 euro duurder uit, 250kWh minder opbrengst volgens SunnyDesign.

Mijn nergens op gebaseerde inschatting was dat ik toch wel een 2000kWh moet kunnen opwekken met 2300WP op oost/west op die micro's... of zit ik er dan ver naast?

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 13-04-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn Voor 1/3 van de prijs van enphase zou ik toch een growatt ophangen.
Als die sneuvelt is het jammer en weer een ervaring rijker. (maar ik ben tweaker he)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Appie Heijn
je moet zeker panasonic + die growatt mic naast de andere opties zetten.
die mag +/- 5 tot 10% duurder zijn om effectief te zijn.
alleen erg lastig te zeggen, wanneer wel en wanneer niet.
uiteindelijk is het een beetje de keuze, en laten we niet te moeilijk doen, het zijn maar 6 panelen, een beetje extra geld is niet dat je er meteen arm van word. (anders moet je het gewoon helemaal niet doen, geen enkel systeem. ;) )
ben zelf zeker voorstander van de Panasonic optie met een gewone TL omvormer (zoals de growatt mic.)
maar sta open voor alles, dat is nooit dom.

2000kWh met 2300Wp, :?
aangezien je een zelfde hoek als ik gebruik kun je mijn cijfers gebruiken.
hier mijn lang lopende kWh/kWp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
(sorry heb even geen grote verzie van de grafiek problemen provider, dus helaas maar even aan nemen wat ik zeg klopt. :-( )
mijn oude systeem draaide redelijk rond de 750kWh/kWp/jaar.
(dipje is problemen met een paar panelen, die zijn vervangen.)
2300Wp x 0,750 (kWh/kWp) = 1725kWh per jaar.

de zwiep omhoog is de 50% vervanging voor panasonic.
daar haalde ik ineens een 850kWh/kWp op het zelfde dak.
2x3x330Wp=1980Wp
1980Wp x 0,850 = 1683kWh per jaar.

maar van de 1725kWh moet nog iets af, omdat het iets meer niet een optimale set is.
en dan zit je eigenlijk al weer aardig het zelfde.
(sunnydesign is een slechte opbrengst berekennaar, zou er geen cent voor geven. ;) )

(kun je vreemd doen, met het dak.
zoals 2 of 3 verschillende panasonic panelen mixen in 1 string.
de 250Wp of 300Wp of 330Wp kunnen gemixt worden in 1 string, maar hebben allemaal een andere maat.
misschien passen 4x250Wp = 4x 80cm + 1x330Wp = 106cm wel op het dak. :?
dit kan het allemaal erg leuk maken, of juist niet.
het gaat vaak om de kleine details. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Appie Heijn
even een betere grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large

de blauw lijn is het schuurtje, dat zijn de foute panelen van het dipje. ;)

vergeet ook de solaredge oplossing niet, soms is dat ook leuk.
(uiteindelijk kleine setjes zijn altijd duurder als grote helaas. :-( )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 13-04-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 00:11
@Sanderb1990 Heb je al in de logging van de omvormer gekeken wat de spanning voorafgaand aan de uitval was? (houdt er wel rekening mee dat dat een moment opname was met een interval van ~5 min; de spanning kan dus kort voor uitvallen verder opgelopen zijn. Maar je hebt al drie 'events' om te checken).
Staat de omvormer goed ingesteld (dus op Nederland s met ene max. toegestane spanning van 253V)?
'Out of the box' stond die van mij verkeerd. Je kan dit met de juiste rechten (installateursaccount) ook via het portal inzien en wijzigen (tenminste, voor de oudere serie zoals je 1500S). En anders waarschijnlijk via de omvormer zelf of installatie app (hebben de nieuwe Growatt's dat?)
Of je installateur vragen te bevestigen dat de landeninstelling correct is en de max. spanning op 253V staat.

Pas daarna zou ik fasen gaan meten en overwegen de omvormer op een andere fase over te (laten) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
WackoH schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:54:
@Sanderb1990 Heb je al in de logging van de omvormer gekeken wat de spanning voorafgaand aan de uitval was? Wat was die spanning (houdt er wel rekening mee dat dat een moment opname was met een interval van ~5 min; de spanning kan dus kort voor uitvallen verder opgelopen zijn. Maar je hebt al drie 'events' om te checken).
Staat de omvormer goed ingesteld (dus op Nederland s met ene max. toegestane spanning van 253V)?
'Out of the box' stond die van mij verkeerd. Je kan dit met de juiste rechten (installateursaccount) ook via het portal inzien en wijzigen (tenminste, voor de oudere serie zoals je 1500S). En anders waarschijnlijk via de omvormer zelf of installatie app (hebben de nieuwe Growatt's dat?)
Of je installateur vragen te bevestigen dat de landeninstelling correct is en de max. spanning op 253V staat.

Pas daarna zou ik fasen gaan meten en overwegen de omvormer op een andere fase over te (laten) zetten.
Heb even gekeken:

Error 1 : 13:47

13:45 = 251.1
13:50 = 246.4

Error 2 : 14:17

14:15 = 250.6
14:20 = 246.9

Error 3 : 13:47

13:45 = 251.1
13:50 = 246.4

Dus inderdaad ergens in het interval van 5 minuten zal die over de 253 zijn geschoten wellicht.

Ik ga eens onderzoeken hoe ik dat het beste kan gaan meten (@AUijtdehaag & @Fairy bedankt voor de tips op dat gebied)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Zonet mijn eerste rapport van mijn energieleverancier gekregen, 730 kWh teruglevering en SolarEdge laat ca. 900 kWh opwek zien, dat verschil zal dan het directe gebruik zijn. Best tevreden voor een eerste maand! 8)

Daar houdt het vervolgens op met het optimisme aangezien ik voor de nieuwsgierigheid even ging kijken naar de terugleververgoeding... 5.5 cent... 8)7 Na een korte zoekslag op de daarvoor bedoelde vergelijkingswebsites gezien dat er legio mogelijkheden zijn om dat te verbeteren.
Aangezien de jaarrekening er aan komt nog even salderen tegen het volle tarief maar blijven met 9360 WP op het dak bij een verbruik van 4500 kWh per jaar maakt me een dief van m'n eigen portemonnee! :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sanderb1990 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:05:
[...]

Ik ga eens onderzoeken hoe ik dat het beste kan gaan meten (@AUijtdehaag & @Fairy bedankt voor de tips op dat gebied)
Met homewizard stats zou je het al eenvoudig kunnen zien direct
https://imgur.com/a/7YcNkWm
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Je kan het ook zelf loggen uiteraard met de api, node-red en influxdb/grafana.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05
Vanaf 12:00u heb ik mijn drie omvormers uitgezet en log ik de voltage op de drie fasen. Eind van de dag maak ik een mooie grafiek met de meetwaarden. Wat me nu al opvalt is dat de fase waarop mijn installatie problemen geeft ook zonder mijn installatie al geregeld op de 248V komt (op momenten dat de zon schijnt). De anderen fasen lijken meer ruimte te geven. Wordt vervolgd :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@Sanderb1990 Tja, het feit dat er meerdere keren 251V is geregistreerd, geeft aan dat de max. spanning dan wel op 253V zal staan.
Dan is de volgende stap inderdaad een andere fase of een dikkere kabel (om het spanningsverlies tussen omvormer en meterkast te verlagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

ephymerous schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:53:
Vanaf 12:00u heb ik mijn drie omvormers uitgezet en log ik de voltage op de drie fasen. Eind van de dag maak ik een mooie grafiek met de meetwaarden. Wat me nu al opvalt is dat de fase waarop mijn installatie problemen geeft ook zonder mijn installatie al geregeld op de 248V komt (op momenten dat de zon schijnt). De anderen fasen lijken meer ruimte te geven. Wordt vervolgd :)
Als de spanning zonder jouw omvormer al op 248V komt dan kan je denk ik beter je net beheerder hierover raadplegen want dan heb je denk ik al veel te weinig marge om nog maar iets met een dikkere kabel of andere settings wat te kunnen bereiken, op termijn.
Als er inderdaad nog wel veel meer marge zit op de andere fases kan dat wel de oplossing zijn natuurlijk, in elk geval voor nu.

Ik heb die van mij ook even gecheckt net bij 10kw vermogen, maar dat zit nog netjes op 236V hoewel ik soms ook wel 242V heb gezien. Maar dat is nog hardstikke normaal denk ik. Ik heb 3 fase omvormers dus dat scheelt ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 13-04-2021 14:14 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
@Appie Heijn @migjes @AUijtdehaag
3+3 panelen parallel situatie heb ik toevallig net een paar posts eerder genoemd, ik heb er zelf eentje die werkt en onlangs eentje die niet meer werkt nu, je moet dus wel heel erg op je maximale kortsluitstroom letten. Dit gaat met moderne panelen niet per se goed.

Er zijn alternatieven zoals micro-omvormers, of één string met optimizers. Ook Solaredge heeft iets speciaal voor kleine daken, de compact: https://www.solaredge.com...rooftops_solutions_nl.pdf

Helaas krijg ik continu een foutmelding bij het proberen aan te maken van een account voor hun designer site om te kunnen kijken of dit gaat werken :(

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 15:53
Dit is wellicht een optie?
60v, 2mppt

https://www.budget-solar.nl/solis-1p-25k-s5.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:48:
Daar houdt het vervolgens op met het optimisme aangezien ik voor de nieuwsgierigheid even ging kijken naar de terugleververgoeding... 5.5 cent... 8)7 Na een korte zoekslag op de daarvoor bedoelde vergelijkingswebsites gezien dat er legio mogelijkheden zijn om dat te verbeteren.
Powerpeers is nog 1 van de zeer weinigen die nog 11 cent terugleververgoeding geeft. En daar kun je een flink negatief termijnbedrag nemen (kan ook niet overal) zodat je geen of weinig risico loopt bij failliet gaan.

Mocht je naar Powerpeers willen gaan dan kan ik je nog aan een extra korting van 75 euro helpen. PM me dan maar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ephymerous
Zoals gezegd heb ik vanmiddag mijn omvormers uitgeschakeld. Uiteindelijk had ik rond 16:30u genoeg gezien en heb ik daarna fase 1 en fase 3 omgedraaid. Onderstaand de grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/g5ijHGJXw2DCRZbxiL9uyRen.png

FaseGemiddeldeModus
1243V245V
2239V240V
2238V238V

Na het omwisselen bleef het voltage met 2.200 watt significant lager op fase 3 dan in gelijke omstandigheden op fase 1. Ik ben heel benieuwd of het de komende dagen beter gaat. Bedankt voor alle tips zover :)
Gerco-M schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:13:
[...]

Als de spanning zonder jouw omvormer al op 248V komt dan kan je denk ik beter je net beheerder hierover raadplegen want dan heb je denk ik al veel te weinig marge om nog maar iets met een dikkere kabel of andere settings wat te kunnen bereiken, op termijn.
Als er inderdaad nog wel veel meer marge zit op de andere fases kan dat wel de oplossing zijn natuurlijk, in elk geval voor nu.

Ik heb die van mij ook even gecheckt net bij 10kw vermogen, maar dat zit nog netjes op 236V hoewel ik soms ook wel 242V heb gezien. Maar dat is nog hardstikke normaal denk ik. Ik heb 3 fase omvormers dus dat scheelt ook.
Ik heb vanmiddag gebeld met Enexis. De situatie uitgelegd en toen kreeg ik een heel verhaal maar het kwam er op neer dat ik de installateur moest inschakelen die de omvormer heeft geplaatst. Die moest alles maar meten en de bevindingen delen. Op mijn antwoord dat ik de installateur was moest ze hard lachen en verbond ze mij alsnog door. Ik word binnen 3 dagen teruggebeld :)

[ Voor 41% gewijzigd door ephymerous op 13-04-2021 21:07 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:41
Proton_ schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:25:
Nou ja, vaak is budget één van de beperkende factoren :)
En dan is een beetje aftoppen accepteren beter dan het geld in een onnodig grote omvormer stoppen.
Wat volgens mij nog wel speelt is dat een overgedimensioneerde omvormer een hoger rendement heeft en langer meegaat.

Bij een omvormer van Ali moet je sowieso de specs delen door twee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Martin7182 ken je een onderzoek, zodat we daar een getal aan kunnen hangen? Een 15% overgedimensioneerde omvormer gaat X jaar langer mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Martin7182 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:58:
[...]

Wat volgens mij nog wel speelt is dat een overgedimensioneerde omvormer een hoger rendement heeft en langer meegaat.
Uh, nee andersom juist. Een ondergedimensioneerde omvormer heeft over het algemeen een hoger rendement (of beter gezegd: werkt vaker op zijn optimale werkpunt).

Qua levensduur is vooral bepalend hoe warm de omvormer wordt en voor hoe lang. Wat dat betreft is een overgedimensioneerde omvormer waarschijnlijk in het voordeel, maar eea ligt vooral aan de behuizing (die is vaak het zelfde voor een hele range omvormers) en waar deze hangt. Dit is zéker niet zo universeel dat je er zo'n algemene stelling over kunt innemen.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 14-04-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

We hebben een plat dak met bitumen (17 jaar oud) en willen er zonnepanelen op leggen. Via de via de vereniging eigen huis een offerte via de inkoop actie. Dit is inclusief dakinspectie, ze geven zelf al aan dat als je dak ouder dan 15 jaar is dat er mogelijk onderhoud nodig is. Ze doen dus wel inspectie maar dit gaat via foto's..de vraag is of dat voldoende is.
We zijn ook aan het kijken of we het via een dakdekker panelen kunnen laten leggen. Om zo garantie te krijgen dat het dak echt goed is en ze bij het installeren ook geen schade aanrichten.Schijnt dat sommige zonnepaneel leveranciers ook inspecties doen via een onderaannemer. Zijn hier mensen met ervaringen met oudere (bitumen) daken en zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:44
Mr_gadget schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:02:
We hebben een plat dak met bitumen (17 jaar oud) en willen er zonnepanelen op leggen. Via de via de vereniging eigen huis een offerte via de inkoop actie. Dit is inclusief dakinspectie, ze geven zelf al aan dat als je dak ouder dan 15 jaar is dat er mogelijk onderhoud nodig is. Ze doen dus wel inspectie maar dit gaat via foto's..de vraag is of dat voldoende is.
We zijn ook aan het kijken of we het via een dakdekker panelen kunnen laten leggen. Om zo garantie te krijgen dat het dak echt goed is en ze bij het installeren ook geen schade aanrichten.Schijnt dat sommige zonnepaneel leveranciers ook inspecties doen via een onderaannemer. Zijn hier mensen met ervaringen met oudere (bitumen) daken en zonnepanelen?
Ik heb bijna 3 jaar geleden, op mijn vorige huis met plat dak, panelen laten leggen. Dak was ook bitumen, en destijd al 18 jaar oud. Ik had het, toen ik het kocht, laten keuren, en daar was de conclusie dat het zou kunnen dat er in de volgende 10 jaar onderhoud nodig was. Maar tegelijkertijd werd ook geconstateerd dat het dak in goede conditie was. Ik heb gewoon de gok genomen en er panelen opgelegd, nooit problemen mee gehad, maar YMMV ;)

Ik zou trouwens, als ik jou was, wat verder kijken dan alleen het aanbod van VEH, ik heb hen ook overwogen, maar vond de offerte niet heel scherp, en absoluut niet flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 07:43

Tacoos

i am i

Ik heb pas op een plat dak een nieuwe laag bitumen laten leggen en de trim vernieuwd. Dakleer is over bestaande gelegd en kosten waren circa 30 euro/m2. Daarmee kan het er weer heel wat jaartjes tegen.
Wil je voor dat bedrag het risico nemen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03:48
Alvorens er bij mij op de beide dakkapellen een paar paneeltjes werden gelegd heb ik beide daken met twee lagen grijze twee componenten pu coating behandeld. Dit zou het dak weer voor 15 jaar beschermen volgens de instructies. Het zit al weer drie jaar en ziet er nog goed uit. Tevens blijft het nu koeler op zolder en zouden de panelen wat meer op moeten brengen door de weerkaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@ephymerous Interessant om die metingen te zien en goede actie om de fase aan te passen. Niet helemaal verrassend is fase 1 duidelijk verhoogd; zit de hele straat daar op ;)

Wat wil je nu nog met Enexis bespreken? Jouw probleem is (vermoedelijk) opgelost door de goede actie te doen, nl. door jouw PV op de minst belaste fase te zetten.
Het feit dat fase 1 verhoogd, is vermoedelijk door (de PV installateurs van) de buren veroorzaakt, niet door de infrastructuur van Enexis.

Of is er 's nachts ook een onbalans in fasen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

WackoH schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:21:
@ephymerous Interessant om die metingen te zien en goede actie om de fase aan te passen. Niet helemaal verrassend is fase 1 duidelijk verhoogd; zit de hele straat daar op ;)

Wat wil je nu nog met Enexis bespreken? Jouw probleem is (vermoedelijk) opgelost door de goede actie te doen, nl. door jouw PV op de minst belaste fase te zetten.
Het feit dat fase 1 verhoogd, is vermoedelijk door (de PV installateurs van) de buren veroorzaakt, niet door de infrastructuur van Enexis.

Netbeheerders komen om die reden ook gewoon meten. de fases moeten tehoog zijn voordat ze iets gaan doen. als ik mij niet vergis moet je dan vaak ook een deel van de kosten van de meting betalen.uit mijn hoofd lag de grens bij 243v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous

's nachts is de onbalans niet zo hoog, maar alsnog hoog met 235/236V. Ik wil graag wat meer panelen bijplaatsen en ik ben bang dat dat toekomstig voor problemen gaat zorgen. Ik hoop dan ook dat Enexis een tandje wil terugschroeven :)

Ik ben me ervan bewust dat het ijdele hoop is hoor, maar wie niet waagt...

/edit

Kleine tussenstand, vooralsnog is het voltage op L3 niet hoger geweest dan 245V. De omvormer is niet afgeschakeld en heeft een paar keer het maximum vermogen van 4 kW aangetikt. So far so good :)

[ Voor 9% gewijzigd door ephymerous op 14-04-2021 11:57 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Mijn advies: wegblijven bij die VEH zonnepanelen deal.
Ik vond het echt niet interessant (toen ik vorig jaar keek). Eenheidsworst deal en tevens niet echt scherp geprijsd.
Er is dus geen maatwerk, je moet alles vantevoren invullen, logisch, en dan krijg je een aanbieding.
tot zover prima-ish.
Maar pas als je die accepteerd komt er iemand kijken.
Waarom niet eerst iemand kijken en dan pas een aanbieding?
Of op z'n minst een telefonisch orienterend gesprek.

Maar je kan gerust invullen en kijken wat je aangeboden krijgt.
Ik heb net gekeken en de hardware is minder beroerd als 1 a 2 jaar terug.
Je krijgt daarna wel de hele tijd mailtjes dat de aanbieding bijna verlopen is en dat je moet opschieten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Neemt natuurlijk niet weg dat Enexis verantwoordelijk is dat de spanning die zij leveren, gewoon conform de norm is. Het probleem is dat de norm pas overschreden wordt bij 253V en dat zal in de praktijk nooit gebeuren want dan zijn alle omvormers in de buurt al lang afgeschakeld.

Waar je je dan misschien nog op zou kunnen beroepen is dat je je aansluiting niet nominaal kunt belasten bij deze spanning. En dat je dus niet geleverd krijgt waarvoor je betaalt. Geen idee hoe vruchtbaar dat is though.

@twain4me alle fasen horen gewoon aan de norm te voldoen. Als er één fase afwijkt (of er is een te grote onbalans) dan dient de netbeheerder daar wel degelijk iets aan te doen.

Of ze dat oplossen door jou of je buren van fase te wisselen, door dikkere kabels in te graven of door de wijktrafo te upgraden... dat moeten ze zelf weten. Het zal vallen of staan bij het hard maken dat er idd een probleem is ondanks dat de spanning an sich niet normoverschrijdend is.

@ephymerous dat de spanning ook 's nachts aan de hoge kant is (ruim boven de 230V) is wel opvallend. Dat heeft niets met invoeding op jouw wijktrafo te maken, dus dan zou je zeggen dat die gewoon op een te hoge tap staat.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 14-04-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:26:
Netbeheerders komen om die reden ook gewoon meten. alle fases moeten tehoog zijn voordat ze iets gaan doen. als ik mij niet vergis moet je dan vaak ook een deel van de kosten van de meting betalen.uit mijn hoofd lag de grens bij 243v
Oh? Wat kan ik daar mee met mijn 3-fase omvormer met één fase ruim 7V boven de volgende (nu op 248V)? Hopelijk gaat dat specifiek over de reactie op een 1-fase omvormer met dit probleem, of moet ik voor de netbeheerder 't lokale net beheren? :?

Waarom komen ze eigenlijk meten? Elke PV bezitter heeft toch een op afstand uitleesbare slimme meter die dit al meet? Ze kunnen toch min of meer kosteloos logging aanzetten, met mijn toestemming? (Mijn waarde is nu van de omvormer, omdat ik de meter momenteel nog niet uitlees. Wanneer ik daar ook waarden van heb, ga ik denk ik toch maar 'ns bellen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Gwaihir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:06:
[...]

Oh? Wat kan ik daar mee met mijn 3-fase omvormer met één fase ruim 7V boven de volgende (nu op 248V)? Hopelijk gaat dat specifiek over de reactie op een 1-fase omvormer met dit probleem, of moet ik voor de netbeheerder 't lokale net beheren? :?

Waarom komen ze eigenlijk meten? Elke PV bezitter heeft toch een op afstand uitleesbare slimme meter die dit al meet? Ze kunnen toch min of meer kosteloos logging aanzetten, met mijn toestemming? (Mijn waarde is nu van de omvormer, omdat ik de meter momenteel nog niet uitlees. Wanneer ik daar ook waarden van heb, ga ik denk ik toch maar 'ns bellen..)
niet wat ik bedoel.

ik zeg dat de grens 243v (?) is. zit je daar onder doen ze niets en mag je voor het onderzoek betalen de maximale afwijking zit daar ruim boven.

en met 248 zit je er dus boven en als de klachten groot genoeg zijn gaan ze iets doen en je hoeft niet te betalen voor het onderzoek. ;)

mijn woordkeuze was/is iets wat onhandig, dat klopt :9

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Gwaihir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:06:

geen idee waarom ze dat doen, de laatste keer dat ik dit van dichtbij zag is er een log apparaat in de meterkast geplaatst (weet eerlijk gezegt niet meer of er een slimme meter hing)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 14-04-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:55:
ik zeg toch dat de grens 243v is. zit je daar onder doen ze niets en mag je voor het onderzoek betalen de maximale afwijking zit daar ruim boven.

en met 248 zit je er dus boven en als de klachten groot genoeg zijn gaan ze iets doen en je hoeft niet te betalen voor het onderzoek. ;)

mijn woordkeuze was iets wat onhandig, dat klopt :9
Ja, ik pakte er uit op dat ik 3x minstens 243V moet zien. Bedoelde je dat?

Daar heb ik met (ook nu weer) 248V - 241V - 238V nl. niets aan, want die onderste beweegt nauwelijks. Zou ik op 't piek-moment kijken, dan verwacht ik 253, 244, 239 te zien.

(En overigens geen intenties om de boodschapper af te schieten, ook al vind ik de boodschap wellicht belachelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

borft schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:09:
[...]

Ik zou trouwens, als ik jou was, wat verder kijken dan alleen het aanbod van VEH, ik heb hen ook overwogen, maar vond de offerte niet heel scherp, en absoluut niet flexibel.
Vond hun aanbod ook duur. Plus hoge meerprijzen voor meer gangbare panelen (365 vs 325W) en optimisers. En ze kwamen niet fysiek schouwen. Plus dat de standaardpanelen van die aluminiumkleurige randen hadden. Vind ik niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Gwaihir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:04:
[...]

Ja, ik pakte er uit op dat ik 3x minstens 243V moet zien. Bedoelde je dat?

Daar heb ik met (ook nu weer) 248V - 241V - 238V nl. niets aan, want die onderste beweegt nauwelijks. Zou ik op 't piek-moment kijken, dan verwacht ik 253, 244, 239 te zien.

(En overigens geen intenties om de boodschapper af te schieten, ook al vind ik de boodschap wellicht belachelijk.)
Nee dat bedoelde ik niet 1 moet boven de 243 (? weet die grens niet meer 100% zeker) anders verhaalde ze de kosten. :+

En ze gingen pas iets doen bij klachten van uitval van omvormers |:( dus de hoge spanning van 247 ofzo was opzichzelf nog niet genoeg er moest ook iemand klagen, naja dat waren "wij" zelf dan, dus dat was snel opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 08:53

greatgonzo

schit-te-rend!

Wel benieuwd naar jullie input.

Onlangs is een serie extra panelen toegevoegd aan onze installatie. Daardoor zijn we van 4,9 kW naar 6,47 gegaan.

Uit kostenoverweging is de Solaredge 5000 niet vervangen, anders had me dat denk ik zo'n €1000 extra gekost.

Wel merk ik op een zonnige dag dat de omvormer de piek drukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LbsEDKJoW25ilcePsCRKdp4Zqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcpEnXN5C0fCmsZlf4L5RPLH.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de grafiek doortrek, zie ik dat ik zo'n 3 uur geremd wordt, en daardoor niet de 6,47 haal. Oftewel, ik mis in theorie 3x1.47= 4,41 kWh. Dat zal in de praktijk minder zijn, maar ik zal zeker 2 kWh missen.
Is dat iets om je druk over te maken? Ik denk dat het 5% opbrengst scheelt, ruwweg.

Of kun je de Solaredge instellen dat hij voor die 3 uur wel een iets hogere piek mag omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

greatgonzo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:23:

Onlangs is een serie extra panelen toegevoegd aan onze installatie. Daardoor zijn we van 4,9 kW naar 6,47 gegaan.

Uit kostenoverweging is de Solaredge 5000 niet vervangen, anders had me dat denk ik zo'n €1000 extra gekost.

[Afbeelding]

Als ik de grafiek doortrek, zie ik dat ik zo'n 3 uur geremd wordt, en daardoor niet de 6,47 haal. Oftewel, ik mis in theorie 3x1.47= 4,41 kWh. Dat zal in de praktijk minder zijn, maar ik zal zeker 2 kWh missen.
Is dat iets om je druk over te maken? Ik denk dat het 5% opbrengst scheelt, ruwweg.

Of kun je de Solaredge instellen dat hij voor die 3 uur wel een iets hogere piek mag omzetten?
nee dat kan niet ;) alles op zuid? en onder welke hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 08:53

greatgonzo

schit-te-rend!

twain4me schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:30:
[...]

nee dat kan niet ;) alles op zuid? en onder welke hoek?
op zuid-west (226.9) en 22.1 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:44
greatgonzo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:23:

[Afbeelding]

ik denk dat het minder dan 5% scheelt. Je stelt zelf dat je denkt dat het 2 kWh scheelt op 37, en dat is op een zonnige, koude (dus ideale omstandigheden) dag. that said, bij saldering is 2kWh ongeveer 0.44 euro. Als je dat dus elke dag zou mislopen (en dat is zeer onwaarschijnlijk), dan zou het meer dan 8.5 jaar duren voordat je die 1000 euro terug verdiend hebt. Ik zou me dus niet druk maken als ik jou was ;)

Overigens snap ik niet hoe je dat verschil berekent ;) Het feit dat je 6.47kWp hebt liggen, betekent niet dat die panelen dat per definitie gaan genereren als de zon schijnt. Dat gaan ze alleen doen als de zon loodrecht boven de panelen staat, en 1000W/m2 uitstraalt en je panelen 25 graden zijn. Oftewel, onder ideale omstandigheden.

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 14-04-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@greatgonzo
Dakhelling 22.1 graden.
Als je nu al aftopt, dan vrees ik voor de hogere zonstand.

Koop gewoon een SE 6K
Je hebt 3-fase in huis.
Je huidige omvormer en zekeringautomaat is niet selectief (1x 25A) tov de hoofdzekeringautomaten (3x 25A)

Gelukkig kan je ze zelf terug in zetten als het fout gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2021 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

greatgonzo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:31:
[...]

op zuid-west (226.9) en 22.1 graden
Dat is waarschijnlijk onder de 1 %

in de zomer is je max 99% van de tijd rond de 80% (wellicht kan je dat zelf nakijken in je logging) 0,8X 6,47 =5,1kW ik ben geen SE specialist (verre van) maar ik dacht dat die omvormers nog iets hoger gingen dan hun naam doet vermoeden @busscherski weet dat vast beter

De kleinere omvormer met meer panelen wint het in kosten baten,zeker als je die al hebt hangen, je moet alleen tegen die platte lijntjes kunnen en sommige mensen waaronder de meeste tweakers kunnen dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yloW4pdZA4nRTlKzXVh848xlNsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBseHtn0aJ5fCT4faswpgJCO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 14-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zie 10.65 kW op mijn SE10k omvormer. Ik dacht dat die dingen op 10kW af gingen toppen. Prettig verrastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4ww-ifOXDcYbQ_YGMN2ePTCg8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o2hiTd991KzLL2Il9g43hxCT.jpg?f=user_large

Of niet natuurlijk, dwz dat ik nu al aan het aftoppen ben :/ Ik heb 11.2k wp. Of ik begrijp het misschien verkeerd. Er kan zo te zien max 13.5kW op de ingang, maar er komt ws max 10kW uit. Dat laatste lijkt logisch, ik zie 9.45kW max op de grafiek, nog geen aftop te zien in de grafieken.

[ Voor 78% gewijzigd door xoror op 14-04-2021 14:30 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:37:
@greatgonzo
Dakhelling 22.1 graden.
Als je nu al aftopt, dan vrees ik voor de hogere zonstand.
Hoezo? Zo te zien in dit topic heeft zo'n beetje iedereen op het moment last van extreem hoge pieken omdat het koud is en (tussen de wolken door) extreem zonnig.

De winst die we (hopelijk) in de mooie dagen rond Mei nog gaan halen is dat de daglichtperiode langer wordt, niet dat de peak power hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook wel zo inderdaad.
Naarmate het warmer wordt, kakt de boel verder in.

Ik zat ook al aan de max. met maar 2275 Wp op een 2.5K ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gva_Qlk46Bd3mHERa_els-Pu80E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B1ETRIXt8Q2U4ETDeemgUC1.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw