Acties:
  • +192Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:28
Ik heb via de API van de "HomeWizard Wi-Fi P1 Meter" en Windows 10/11 programma gemaakt.

Deze opties bevat het programma:
- Popup, het programma laat een icoontje zien in je systray (systray zijn die icoontjes naast je klok rechts onderin), als je hier met je muis op gaat staan zonder te klikken laat hij een popup zien met de gegevens van je slimme meter.

- Metingen laat diversen grafieken zien met de waardes uit je slimme meter zoals:
  • Vermogen
  • Stroomsterkte (alleen als je slimme meter ook voltage door geef, meestal (D)SMR 4.2 of hoger)
  • Spanning (alleen als je slimme meter ook voltage door geeft, meestal (D)SMR 4.2 of hoger)
- Exporteren van data naar Excel (Excel werkt alleen als MS office op de PC is geïnstalleerd), CSV of SQLite database bestand.

Bij de eerste keer het programma opstarten moet je het IP adres op geven van het Homewizard P1 meter, weet je deze niet laat het programma dan automatisch zoeken.

Minimale eisen:
- Windows 10/11 64 bit
- Slimme meter met software versie (D/E)SMR 4 of hoger, DSMR 2.2 werkt niet goed.
- API moet aan staan in de Homewizard app.

Download versie 1.6.7
Download link setup HWS.zip
Download link source code HWSsource.zip (geschreven in AutoIT)

Als je het programma gebruikt laat het dan weten (een duimpje omhoog is ook al goed) dan weet ik waar ik het voor doet.

Popup

Metingen

Exporteren

Instellingen

Afzekering

[Voor 154% gewijzigd door Daveth op 21-01-2023 11:47]

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:10
Scannen werkt bij mij dus wel, de rest dus niet. Ik zie alleen een icoon en als ik er overheen hover dan komt het bovenstaande plaatje bij mij niet naar voren.

Kan het wellicht ook iets te maken hebben met het feit dat ik twee schermen heb?

• Daveth
@Akemi Zou kunnen maar ik heb zelf maar 1 groot scherm, kan je eens proberen met 1 scherm, wel dan even het programma herstarten.
Ik hoor het graag van je want als dat het geval is moet ik daar naar gaan kijken.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Daveth ik heb het even getest via een schone windows 10 boot direct vanaf de SSD partitie (weliswaar nog steeds op mac maar dus geen virtuele windows via Parallels).

Ik heb mijn mac direct verbonden met het netwerk waar ook de P1 meter op zit. Resultaat:

- De P1 meter wordt zonder problemen gevonden op het juiste IP adres, er verschijnt een melding dat ie gevonden is compleet met het serienr.
- De hover op het systray icon werkt nog steeds niet, zie screenshot. Je ziet wel dat het icoon oplicht, dus de windows hover actie vindt op zich wel plaats. De hover op andere iconen werkt wel prima, bijv bij hoveren over programma's in de taakbalk verschijnt er een preview van het window boven de taakbalk.
- Ik heb maar 1 (laptop) scherm. ;)

Misschien is het handig als er een mogelijkheid is om het scherm niet alleen via hover te tonen maar ook mbv een menu optie, zodat er een permanent scherm in beeld komt als je dat wenst? Nu is het programma onbruikbaar zodra de hover niet gaat zoals gehoopt. Volgens mij is het ook mogelijk om hover uit te schakelen in windows via de polici editor / advanced settings / registry (ik heb hier niet aan gesleuteld bij mijn windows, het is standaard). Een menukeuze voorkomt dat het programma voor sommigen onbruikbaar is.

[Voor 14% gewijzigd door Cap op 01-02-2021 15:34]

• Akemi
Cap schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:23:

Misschien is het handig als er een mogelijkheid is om het scherm niet alleen via hover te tonen maar ook mbv een menu optie, zodat er een permanent scherm in beeld komt als je dat wenst?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die hover optie ook niet helemaal begrijp.

• Cap
  • Niet online
Ik begrijp hem denk ik wel, het is handig om 'even snel' het huidige verbruik te checken zonder iets te hoeven starten of zelfs te hoeven klikken. Maar iets wat wel permanent in beeld kan is toch ook wel prettig. Ik zou de hover dus meer als een handige snelle extra zien dan als de enige manier waarop je iets kunt zien. ;)

[Voor 22% gewijzigd door Cap op 01-02-2021 15:48]

• Daveth
@Cap @Akemi deze hover functie is niet standaard Windows maar is zelf geprogrammeerd, Windows ondersteund dit soort popup niet.
Het is niets meer dan coördinaten van je muis vergelijken met coördinaten van je icoontje in je systray met een timer er op.
Als ik nog wat vind laat ik het weten, maar ik heb het hier op 3 Windows 10 64 Bits systemen getest en overal werkt het goed.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:31
Hij vindt de HW P1 meter niet automatisch.
Hij gaat ook zoeken in een IP-range buiten mijn netwerk.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Daveth
@Cap Dit is ooit voor een toekomstige versie maar nu moet het eerst bij iedereen werken.

• Daveth
@rimave Het programma pakt de huidige netwerk kaart en daar de range van, heb jij meerder netwerk kaarten o.i.d. die te gelijk actief zijn?

• Daveth
Kunnen gebruikers ook aangeven als het bij hun wel goed werkt, zo dat ik een idee kan krijgen of dat dit uitzonderingen zijn of dat het bij de meeste fout gaat?

• Cap
  • Niet online
@Daveth hier dus ook een kale Windows 10 (pro) 64-bits versie, maar het werkt dus niet.

• rimave
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:51:
@rimave Het programma pakt de huidige netwerk kaart en daar de range van, heb jij meerder netwerk kaarten o.i.d. die te gelijk actief zijn?
Check, nu wel gevonden idd. Raar want dat is een HyperV netwerkkaart.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Daveth
@rimave Werkt het programma bij jou wel goed?
Niet alleen de scan maar ook de popup als je er met je muis over hovert?

[Voor 44% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 16:22]

• Cap
  • Niet online
Update: nog even op een andere laptop getest met Windows 10 Home 64 bit, daar werkt het wel. d:)b

Maar als het nu van de geprobeerde c.a. 10 Windows 10 64-bit systemen op 2 systemen niet werkt dan vrees ik dat het wel vaker gaat voorkomen. ;)

• Daveth
@Cap

Maar dan is de vraag waarom bij de ene wel en bij de andere niet, wat is het verschil?
Ik heb V1.0.3. klaar gezet om te downloaden daar checkt het programma of GDI+ beschikbaar is, dit heb je nodig om de popup op te bouwen.
Wil je de laatste versie nog een keer testen op je PC waar hij niet werkte?

• rimave
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:21:
@rimave Werkt het programma bij jou wel goed?
Niet alleen de scan maar ook de popup als je er met je muis over hovert?
Ja hoor, dat werkt nu goed.

• Akemi
Versie 3 ook geprobeerd en die werkt bij mij ook niet. Nog niet kunnen proberen zonder twee schermen.

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:12
Bij mij werkt ie nu ook goed _/-\o_

Wat is het cijfer dat de pop up toont eigenlijk? Verbruik, of totaal verbruik / opbrengst (na zonnepanelen)?

• Daveth
@TigerXtrm Dat is het totale vermogen wat door je slimme meter gaat, dus paars wat je gebruikt in het totale huis, groen wat je terug levert aan het net.
Bijvoorbeeld je gebruikt in huis 1000w en je zonnepanelen leveren 600w op dan zal het in het paars 400w aangeven worden in het programma.
Leveren je zonnepanelen meer op dan je gebruik, dan is wat er over blijft word weergegeven in het groen.
Het zelfde als wat aan gegevens terug te vinden is op je slimme meter en in de app.

[Voor 35% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 16:51]

• Cap
  • Niet online
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:25:
@Cap

Maar dan is de vraag waarom bij de ene wel en bij de andere niet, wat is het verschil?
Ik heb V1.0.3. klaar gezet om te downloaden daar checkt het programma of GDI+ beschikbaar is, dit heb je nodig om de popup op te bouwen.
Wil je de laatste versie nog een keer testen op je PC waar hij niet werkte?
Oude versie verwijderd en nieuwe versie 1.03 geïnstalleerd, helaas geen verandering. GDIPlus.dll is aanwezig in de windows/system32 directory met een aanmaakdatum van vandaag, dus dat heeft de installer wel gedaan.

• Daveth
@cap Het is voor mij zo moeilijk te ontdekken waarom het programma niet bij iedereen werkt.
Als ik zelf een PC zou hebben waar het niet zal werken zal ik het door middel van het debuggen van de code zo gevonden hebben.

De installer installeert niet de GDI+ dll, deze word door Windows zelf geïnstalleerd, is een onderdeel van Windows.

[Voor 21% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 16:49]

• TigerXtrm
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:43:
@TigerXtrm Dat is het totale vermogen wat door je slimme meter gaat, dus paars wat je gebruikt in het totale huis, groen wat je terug levert aan het net.
Bijvoorbeeld je gebruikt in huis 1000w en je zonnepanelen leveren 600w op dan zal het in het paars 400w aangeven worden in het programma.
Leveren je zonnepanelen meer op dan je gebruik is wat er over blijf word weergegeven in het groen.
Het zelfde als wat aan gegevens terug te vinden is op je slimme meter en in de app
Duidelijk! Wordt opbrengst van zonnepanelen ook los weergegeven? Er is nu geen zon, dus kan het niet zien :+

• Daveth
@TigerXtrm nee dat weet de slimme meter niet en daardoor ook niet bekend bij dit programma.

• Daveth
Ik heb bijna in de zelfde style als dit programma ook zo'n programma gemaakt voor Enphase Envoy-S zonnepanelen gateway, als daar iemand interesse inheeft laat het dan weten.

• Cap
  • Niet online
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:48:
@cap Het is voor mij zo moeilijk te ontdekken waarom het programma niet bij iedereen werkt.
Als ik zelf een PC zou hebben waar het niet zal werken zal ik het door middel van het debuggen van de code zo gevonden hebben.

De installer installeert niet de GDI+ dll, deze word door Windows zelf geïnstalleerd, is een onderdeel van Windows.
Snap ik.

Toch is het heel opmerkelijk dat de aanmaakdatum van de GDI+ dll in de system32 map op dit systeem 1 februari 2021 is. ;)

• Akemi
Zou het er ook nog mee te maken kunnen hebben dat ik geen zonnepanelen heb? :)

• Daveth
@Akemi Nee want dan zal er bij de teller van terug levering 0 moeten staan, ik kan niet bedenken waarom het daardoor niet werkt.
Hoe dan ook bedankt voor het meedenken

• Akemi
Ik heb het probleem gevonden ! DPI staat bij mij op 125% Als ik die terugzet naar 100% werkt het wel.

• Daveth
@Akemi Top, ik ga kijken of ik daar een "work around" voor kan maken.
Thanks!

• Daveth
@Akemi @Cap Ik heb de DPI scaling opgelost, wil jij hem weer testen?
Versie 1.0.4.

[Voor 14% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 17:59]

• Cap
  • Niet online
Dank, versie 1.0.4. lost bij mij het probleem helaas niet op. Ik heb naast de native resolutie ook nog andere resolaties geprobeerd, helaas geen resultaat. Ook DPI scaling van 100% naar 125% gezet en weer terug, maar ik krijg met geen mogelijkheid het hover scherm te zien.

• Daveth
@cap test je dit met een emulator op een mac of met een Windows PC?
Met een emulator kan er zo veel verkeerd gaan vandaar deze vraag.

Tussen wisselen van DPI wel het programma volledig herstarten.

[Voor 19% gewijzigd door Daveth op 01-02-2021 18:41]

• Cap
  • Niet online
Zoals gezegd, niet op een emulator, niet virtueel via parallels. Een mac kan rechtstreeks windows draaien, ik start windows dus direct van de bootdrive, niet via macos. Er staat gewoon een Windows 10 partitie op mijn bootdrive. Een mac is óók een Windows pc. ;)

De DPI resolutie wordt net als alle andere instellingen direct aangepast, maar goed ik wil het nog wel eens proberen hoor, de uitkomst zal dan toch niet anders zijn. Het is elke keer sowieso een nieuwe windows boot, ik moet namelijk mijn macOS afsluiten, herstarten en dan de windows partitie kiezen in de EFI bootmanager.

Dan ga ik nu even voor de 10e keer herstarten. :)

Update: gedaan.

Windows opgestart in native resolutie én met 100% DPI, maar geen resultaat voor de hover.

[Voor 81% gewijzigd door Cap op 01-02-2021 20:28]

• Daveth
@Cap bedankt voor het testen, als ik nog iets ga vinden laat ik je het weten.

• Akemi
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:58:
@Akemi @Cap Ik heb de DPI scaling opgelost, wil jij hem weer testen?
Versie 1.0.4.
Zal ik vanavond even doen !

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:48
Hier gebruik een losse monitor en het laptop scherm. Hover functie werkt niet. Ook niet als ik m'n laptop dicht klap en alles op het losse scherm doe.

[Voor 51% gewijzigd door B-lex op 02-02-2021 13:41]

• wimsa
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-01 13:04
Helaas wil het programma (1.0.4) niet starten. Ik loop steeds tegen de volgende foutmelding aan:

• Daveth
@wimsa Ik heb gekeken waar deze fout vandaan komt maar iets met een WinAPI gaat er niet goed bij jou op je pc.
Dit zijn standaard routines van Windows waar ik geen invloed op heb, met andere woorden iets in je Windows is beschadigd.

EDIT: ik heb de routine waar het bij jou denk ik fout gaat er uit gehaald en het op een andere manier gemaakt, wil jij V1.0.5 testen of het bij jou nu wel werkt?

[Voor 25% gewijzigd door Daveth op 02-02-2021 16:51]

• Daveth
Als het bij een gebruiker het niet werkt, en daar bedoel ik mee dat de popup niet zichtbaar word en zeker weet dat deze persoon Windows 10 64 bit gebruikt en de taakbalk beneden aan het scherm heeft met mij wil verder testen stuur dan een persoonlijk bericht.
Ik ga het proberen te debuggen door een test versie te maken die stappen in een msgbox weergeeft en zo kan ik hopelijk zien waarom het bij een aantal gebruikers nog niet goed werkt.
Dit betekend dat deze persoon meerdere test versie gaat testen tot dat ik er achter ben wat het probleem kan zijn.

Ik wil dit graag oplossen.

• wimsa
Dank voor de snelle reactie, maar ook 1.0.5 geeft hetzelfde probleem; nu zit de fout in line 17728.
De bliksemschicht verschijnt wel in de taakbalk, doet niets met hooveren, geeft bij aanklikken "instellingen" en "uit".
Ik wil graag verder testen.

• wimsa
Ik heb 1.0..5 ook op een andere laptop geprobeerd en krijg daar hetzelfde probleem.
Op een tablet en een laptop hetzelfde Windows-probleem lijkt me onwaarschijnlijk.

• Cap
  • Niet online
Same here wat betreft de werking, er gebeurt gewoon niets bij hoveren. Maar de installatie verloopt zonder problemen / foutmeldingen / warnings.

Opmerkelijk. Wellicht omdat ik eerder al oudere versies geinstalleerd heb. Ik heb ze daarna wel weer via de installatiewizard verwijderd (programma verwijderen optie windows), en de applicatiemap verdwijnt dan ook, maar er blijft toch wat achter in de registry want bij een volgende installatie staat het IP adres alweer ingevuld in de instellingen.

[Voor 9% gewijzigd door Cap op 02-02-2021 19:52]

• Akemi
Ik weet niet wat je gedaan hebt met versie 5 maar nu werkt hij helemaal niet meer. Icon in de tray maar met hover geen resultaat.

Maakt niet uit welke dpi setting.

[Voor 12% gewijzigd door Akemi op 02-02-2021 20:28]

• Daveth
@Akemi om gek van te worden, maar ik ben bezig met Cap om te debuggen en hopelijk word dadelijk alles duidelijk.
Ik kom er nog op terug.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:34

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

wimsa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:11:
Helaas wil het programma (1.0.4) niet starten. Ik loop steeds tegen de volgende foutmelding aan:

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem Line 19182

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:45
Hoe werkt het automatisch zoeken precies? want deze zoekt in een IP range welke ik helemaal niet gebruik in mijn netwerk. Na het klikken op automatisch zoeken kan je deze ook niet meer beëindigen anders dan taakbeheer.

Wanneer ik mijn range handmatig invul en dan klik op automatisch zoeken klik, dan springt het terug naar de standaard ingevulde range 192.168.56.XX. Maar volgens mij is dit dan alleen voor het doel adres en opslaan.

Verder werkt de app na het invoeren direct en zoals verwacht, het enigste wat ik dacht is als ik op het icoon klik de popup naar voren komt en blijf staan op de voorgrond maar dit is niet zo.

• Akemi
prakka schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:38:
Hoe werkt het automatisch zoeken precies? want deze zoekt in een IP range welke ik helemaal niet gebruik in mijn netwerk. Na het klikken op automatisch zoeken kan je deze ook niet meer beëindigen anders dan taakbeheer.

Wanneer ik mijn range handmatig invul en dan klik op automatisch zoeken klik, dan springt het terug naar de standaard ingevulde range 192.168.56.XX. Maar volgens mij is dit dan alleen voor het doel adres en opslaan.

Verder werkt de app na het invoeren direct en zoals verwacht, het enigste wat ik dacht is als ik op het icoon klik de popup naar voren komt en blijf staan op de voorgrond maar dit is niet zo.
Bij automatisch zoeken kijkt hij volgens mij naar je ip adres van je machine. Daar pakt hij het subnet van en begint in die range te zoeken. Je kan ook handmatig je ip adres invoeren. Dan hoef je alleen op opslaan te klikken.

De vraag is natuurlijk wat doet hij als je twee netwerkkaarten in je pc heb hangen? En nog erger, op twee verschillende subnetten?

• yoda747
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-03 17:09
@Daveth
Hij zoek op het verkeerde subnet, bij mij komt dat omdat ik Virtualbox heb geïnstalleerd en die heeft een VirtualBox Host-Only Network adapter met subnet : 169.254.154.x
Die is momenteel niet actief trouwens.
Mijn eigen netwerk zit in de range: 192.168.168.x en die is momenteel actief, misschien heb je hier iets aan?

• prakka
yoda747 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:19:
@Daveth
Hij zoek op het verkeerde subnet, bij mij komt dat omdat ik Virtualbox heb geïnstalleerd en die heeft een VirtualBox Host-Only Network adapter met subnet : 169.254.154.x
Die is momenteel niet actief trouwens.
Mijn eigen netwerk zit in de range: 192.168.168.x en die is momenteel actief, misschien heb je hier iets aan?
Bij mij inderdaad precies hetzelfde probleem door Virtualbox. Mijn range is 10.0.0.X

Update klein foutje met terugleveren:

[Voor 18% gewijzigd door prakka op 04-02-2021 12:29]

• Daveth
@prakka Ik ga daar naar kijken, blijkbaar is de min niet weggehaald waar de w achter het nummer komt te staan, ik ga dit oppakken.
Bedankt voor het doorgeven.

Het automatisch zoeken word gedaan door het subnet van de hoofd netwerk kaart op te vragen en dan deze van 1 tot 255 door lopen en per verhoging testen.

Zodra Homewizard MDNS hebben geïmplementeerd (dat komt in een nieuwe firmware) dan heb je dit niet meer nodig en kan de software het device automatisch vinden.
Tot dan ga ik niet heel veel tijd aan die automatische zoek optie besteden want er zullen zeer weinig mensen zijn die met verschillende subnetten werken, dat zijn vooral de hobbyisten bij Tweakers :)

[Voor 107% gewijzigd door Daveth op 04-02-2021 17:36]

• Daveth
Versie 1.0.6 is gemaakt waarin een kleine bug gefixed is @prakka ontdekt heeft.
Ook is er een kleine aanpassing gedaan met het automatisch zoeken in combinatie met sub netten, hopelijk is het hiermee opgelost.
Ik kan dit niet testen omdat ik maar 1 netwerk heb zonder subnetten o.i.d.

@Cap heeft ontdekt wanneer je een Radeon videokaart drivers Intel chipset gebruikt, standaard de optie "superresolutie" aanstaat, in dit geval werkt de hover trigger niet en zal het programma niet goed werken.

• Meijeh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik heb het programma net ook geïnstalleerd. De bliksemschicht verschijnt wel in de taakbalk, maar de hover functie werkt hier ook niet. Ik maak ook gebruik van 2 monitoren (2 verschillende resoluties).

• Cap
  • Niet online
Het huidige downloadlinkje zegt nu versie 1.07 maar als ik hem download en installeer dan staat er in het instellingen menu nog steeds versie 1.06. Ik weet niet of dat de bedoeling is. ;)

• Daveth
@Cap je hebt gelijk het was 1.0.7 maar de versie nummer werd bij de instellingen niet goed weergegeven, ik heb dit gelijk aangepast.

• Cap
  • Niet online
Laatste versie 1.08 getest en... de hover werkt!

Resolutie aanpassen, DPI aanpassen, Superresolutie aanzetten in de Radeon drivers, het is nu allemaal geen probleem meer. Hover blijft gewoon werken, herstarten van Windows is niet nodig.

Het werkt nu zelfs als ik Windows virtueel opstart vanuit MacOS mbv Parallels.

Top! d:)b

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 06-02-2021 13:10]

• Akemi
Ook hier versie 1.08 getest. Hover werkt met alle dpi's.

• Daveth
Dank jullie allemaal voor het testen, maar nu alles lijkt te werken heb ik tijd om aanpassingen en verbetering door te voeren.
Hebben jullie nog ideeën of verbeteringen geef het dan door.

[Voor 46% gewijzigd door Daveth op 06-02-2021 22:07]

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:51
Ik zal mij hier ook maar als gebruiker van de P1 melden (heb 'm sinds begin januari) en heb vandaag de applicatie geïnstalleerd.
Werkt zo ver als ik kan zien goed zonder problemen, ook de install ging gewoon goed.
Zover ik kan zien wordt de data niet gelogd om die eventueel later te kunnen gebruiken voor eigen statistieken of zie ik het verkeerd?
Blijf het monitoren.

[Voor 27% gewijzigd door snah001 op 08-02-2021 10:52]

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V14.0.8.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• TigerXtrm
Daveth schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:46:
Dank jullie allemaal voor het testen, maar nu alles lijkt te werken heb ik tijd om aanpassingen en verbetering door te voeren.
Hebben jullie nog ideeën of verbeteringen geef het dan door.
Weet niet of het api technisch mogelijk is, maar zou dit uit te breiden zijn met de kwh meters van HomeWizard zodat die waardes apart getoond worden?

• prakka
TigerXtrm schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Weet niet of het api technisch mogelijk is, maar zou dit uit te breiden zijn met de kwh meters van HomeWizard zodat die waardes apart getoond worden?
De kWh meter heeft nog geen API. Zover ik nu weet.

• Akemi
Je gaan je eerder afvragen wat zit er in de api wat (nog) niet gebruikt wordt in de normale applicatie. (fasen belasting bijvoorbeeld)

• prakka
Akemi schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:34:
Je gaan je eerder afvragen wat zit er in de api wat (nog) niet gebruikt wordt in de normale applicatie. (fasen belasting bijvoorbeeld)
Fasen belasting zit in de applicatie onder het verbruik staat bij mij de 3 fase belasting.

Ligt het niet aan je slimme meter dat deze geen belasting per fase doorgeeft?

• Akemi
prakka schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Fasen belasting zit in de applicatie onder het verbruik staat bij mij de 3 fase belasting.

Ligt het niet aan je slimme meter dat deze geen belasting per fase doorgeeft?
Ja in de applicatie van dave zit het wel maar in de officiële applicatie niet. (belasting per fase he?)

• prakka
Akemi schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Ja in de applicatie van dave zit het wel maar in de officiële applicatie niet. (belasting per fase he?)
Nee daar niet, ik moet zeggen in de Windows versie maak ik er toch meer gebruik van dan gedacht. En hoop dat het ook in de officiële app komt.

Maar ik dacht dat je de Windows applicatie bedoelde omdat we in dit topic zitten, vandaar.

• Cap
  • Niet online
Ik snap de discussie niet zo goed over wat er wel of niet in de api zit, het is toch volledig duidelijk, zie hier.

Wat er dus in zit: wattage 1-fase / 3-fase (per fase), kWh stand afname en teruglevering van de 2 meters (standaardtarief en daltarief), m3 stand gas.

That's it.

Vraag uit in je browser via
http://{IP address}/api/v1/data

HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: application/json
Content-Length: 476

En je krijgt zoiets
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
    "smr_version": 50, 
    "meter_model": "ISKRA  2M550T-101",
    "wifi_ssid": "My Wi-Fi",
    "wifi_strength": 100,
    "total_power_import_t1_kwh": 10830.511,
    "total_power_import_t2_kwh": 2948.827,
    "total_power_export_t1_kwh": 1285.951,
    "total_power_export_t2_kwh": 2876.514,
    "active_power_w": -543,
    "active_power_l1_w": -676,
    "active_power_l2_w": 133,
    "active_power_l3_w": 0,
    "total_gas_m3": 2569.646,
    "gas_timestamp": 210606140010
}

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:46
super app die het hier echt goed doet.
ideeen:

* venster bij 1 x klikken vasthouden tot er op een kruisje gedrukt wordt ofzo.
* actuele gasverbruik van de dag in plaats van totaal ook inzichtelijk maken?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Daveth
@furian88

1x klikken en vast houden ga ik nog wel een keer naar kijken of het mogelijk is
Actuele gas verbruik per dag zit niet in de API en dus ook niet mogelijk.

• Daveth
@snah001 Er word niets gelogd want dat zal beteken dat je pc 24/7 aan moet staan.

• Daveth
@TigerXtrm Ik weet niet of daar een API voor is en ik heb niet zo'n apparaat waar door als er al een API voor is het ook niet kan maken.

• furian88
Daveth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:23:
@furian88

1x klikken en vast houden ga ik nog wel een keer naar kijken of het mogelijk is
Actuele gas verbruik per dag zit niet in de API en dus ook niet mogelijk.
top, voor het verbruik per dag is het niet bijvoorbeeld mogelijk om bv. een log file weg te schrijven (txt bestand ; gescheiden. stand;tijd) die elke 1 a 2 minuten het gasverbruik weg schrijft? vervolgens kan je er een code op los laten om de stand om te rekenen van huidige stand - verschil tussen huidige tijd/stand en stand om 00:00 snachts

het is maar een idee O-)

• Daveth
Nieuwe versie, deze heeft geen problemen meer met de positie van de taakbalk, DPI scalling en meerdere monitoren.
Zie de eerste post topic

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Laatste versie er net op gezet en het werkt als een speer....maar dat deed het met de oude versie ook al.
Eindelijk van dat gezeur met die Android emulator af :)

• prakka
RobAkm schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:39:
Laatste versie er net op gezet en het werkt als een speer....maar dat deed het met de oude versie ook al.
Eindelijk van dat gezeur met die Android emulator af :)
Precies hetzelfde wat ik had >:) Nieuwe versie werkt net zo goed als de voorgaande versies. Bedankt hiervoor.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:34

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

sideriusj schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:41:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem Line 19182
Bij mij werkt het nog steeds niet

• Daveth
@sideriusj wil je voor de zekerheid deze register key weggooien?
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Nend Software\HWstats]
Hiermee gooi je alle voorgaande instellingen weg en begin je opnieuw.
Controleer ook even of je ipadres die je ingevuld heb werkt, dit doe je door deze in te vullen in je browser.
Bijvoorbeeld http://192.168.0.146/api/v1/data
Waar 192.168.0.146 dit je eigen ipadres is.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:09:
Bij problemen zoveel mogelijk informatie geven zo dat het voor mij zo duidelijk mogelijk is wat er aan de hand kan zijn.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet
Allereerst: hulde! Mooi spul, met alle tekenen van een echte tweaker, dus ook gebruiksmak en niet te veel hoeven clicken. Heerlijk!

Nu draai ik Win10 64 bit met standaard 150% scaling en dan ziet het er niet lekker uit: wat gespeeld met de DPI instellingen (Compatibility options) en dit valt me op:
- DPI - Application: geen verbetering
- DPI -System of System Enhanced: tekst netjes geplaatst maar als de muis hovert boven het icoontje dan flikkert de popup van de applicatie, dus aan-uit-aan-uit etc. ipv. gewoon 'aan' (aan=zichtbaar)

• Daveth
@Boeryepes Ik zie het ook gebeuren op 150DPI, ik ga er naar kijken en hopelijk kan ik het fixen.
Bedankt voor het doorgeven.

• Boeryepes
  • Niet online
Daar gaat je zondag 😎

• Daveth
Wil er iemand een meting optie testen die ik in het programma verwerkt hebt?
Deze geeft extra informatie die uit de slimme meter komt, deze data word realtime weergegeven.

Zo ja stuur me dan een bericht en dan krijg je een link met de test versie.

• prakka
Daveth schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:06:
Deze geeft extra informatie die uit de slimme meter komt, deze data word realtime weergegeven.
[Afbeelding]
Ik kan het wel voor je testen

• Boeryepes
  • Niet online
Daveth schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:02:
Ik heb bijna in de zelfde style als dit programma ook zo'n programma gemaakt voor Enphase Envoy-S zonnepanelen gateway, als daar iemand interesse inheeft laat het dan weten.
[Afbeelding]
Jazeker!

• Boeryepes
  • Niet online
Werkt goed
[Afbeelding]

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:28
Bij mij geen weergave van vermogen en spanning etc. in de tray werkt wel goed.

Of moet er dan eerst een andere versie worden geïnstalleerd :) ?

[Voor 30% gewijzigd door Cees-JanH op 17-02-2021 09:38]

• Akemi
Werkt ook prima hier!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:02
[Afbeelding]
Nu wordt het heel interessant!
Ben benieuwd als je dit goed werkend hebt.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Daveth
@ron321 Ik denk wel dat ik het goed werkend heb maar dat niet alle slimme meters alle informatie mee geven.
Als er gebruikers zijn waar die meting optie niet goed werkt post dan even je telegram wat uit je slimme meter komt, dit kan je doen door deze link in je browser te zetten http://192.168.0.146/api/v1/telegram
Wel je eigen ipadres invullen.

Edit:
Als ik zo lees in de oude P1 telegram lijkt het er op dat spanning doorgeven via telegram pas in versie 4.3.0 en nieuwer zit, oudere slimme meters geven dit niet door zo ver ik dit kan zien.
Kunnen jullie dit ook aangeven als het niet werkt welke (D)SMR versie jullie hebben?

[Voor 29% gewijzigd door Daveth op 17-02-2021 17:14]

• RobAkm
Misschien kan je nog een versie ergens vermelden in de popup ?

[Voor 7% gewijzigd door RobAkm op 17-02-2021 19:15]

• Daveth
@RobAkm Dat is geen Telegram maar geformatteerde data die de home wizard door geeft.
Ik heb al van iemand anders een slimme meter telegram gehad en daar zie ik dat (D) SMR 4.2 geen spanning door geeft, ik denk dat je minimaal 4.3 moet hebben.

• RobAkm
@Daveth Ik heb toch SMR V5.0 of zie ik het niet goed ?

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:08
Bedankt voor dit mooie tooltje,

Ik heb alleen last van een gekke bug. Als ik laag verbruik heb. dan komt de metingen overeen met de hoover

Als ik hoger verbruik heb op 1 van de fases, dan komt dit niet meer overeen

Het verbruik zit dan ineens op een andere fase :?

• Daveth
@mcied Bedankt voor het door geven van deze bug, ik hoop binnenkort even een update uit te brengen en dan is dit gelijk opgelost.

• Daveth
@RobAkm Klopt jij hebt SMR 5.0 daarvoor vroeg ik me af waarom je er op reageerde, want mij vraag was om P1 telegram informatie door te geven wanneer het niet werkt en bij jou zal het gewoon moeten werken.

• RobAkm
@Daveth Het werkt als een speer en daar ben ik je erg dankbaar voor, scheelt me gekruip onder de trap en kijken op zo'n klein schermpje...ouderdom komt met gebreken hè :(

• furian88
ook ik wel wel testen voor je :)

• Daveth
@furian88 Je kan hem nu gewoon downloaden, deze versie staat in de eerste post.

• Daveth
V1.2.1. is uit hier is de bug verholpen die @mcied heeft aangegeven.

mDSN is toegevoegd, zodra het programma 1x het device gevonden heeft dan slaat het programma het serienummer op en volgens word het device gevonden door het serienummer en koppelt automatisch het IPadres er aan.
Het voordeel hier aan is als je DHCP ipadres veranderd het programma het ipadres automatisch mee veranderd.

Bij metingen zijn nu ook gegevens zichtbaar over de P1 HomeWizard device.

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:08
Dat is snel opgelost,

Alleen ik heb nu in het metingen tapje een nieuwe bug ontdekt

Het totaal vermogen klopt niet als er teruglevering is op fase 1

[Voor 13% gewijzigd door mcied op 20-02-2021 16:49]

• RobAkm
Mooi plaatje, wist niet eens dat dit erin zat :)

Mis alleen totaal kWh van de meter, laag en hoog verbruik.

[Voor 10% gewijzigd door RobAkm op 20-02-2021 17:17]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:02
Bij mij werkt het programma niet.
Ik druk op automatisch zoeken.
Daarna een melding met overzicht hij gevonden is.
Dan druk ik op opslaan en krijg dan een melding dat ip niet klopt.

Edit: ondanks de melding werkt het wel.

[Voor 10% gewijzigd door ron321 op 22-02-2021 12:44]

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee