Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 15:39
Ik heb groen licht gekregen voor zonnepanelen en ben me er in aan het verdiepen als leek. Er is veel keuze 😬

Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen voor onze 2-onder-1 kap woning. Ik schat dat er 20 panelen op kunnen als ik vergelijk met buren in de straat. Ik heb het volgende in elkaar geknutseld.

Bij mij zijn de hoeken van dakvlakken trouwens op oost en west 39° en op zuid 52°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWWNYiL7CZdT3xjxN3s7NYPbJwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5OFStLMz0rgHcbu0Xuy5hpr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsxVbcvRLShudW0bCLNswPsbDqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pdbp5f4NBiDw7CrazOBWX0p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvOvs9m10ah0ybPpOHfBBB7XWtk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUaNwGluX1Dpj9sbbk8I9X0S.jpg?f=fotoalbum_tile

Vergeet even de 3 omvormers, ging puur om de panelen op de 3 zijdes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1h0qoVKwPJv6qK1yRb-hddSxOWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0iViaEeI12AAhKEk4WPSOYC.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 3 offertes
1
prijs aantal totaal
Trina solar 385kw. 105 20 €2100
Montage kosten panelen 43 20 €860
Onderconstuctie tbv panelen 30 20 €600
Aansluiten meterkast inclusief bekabeling en 3F Aardlekautomaat 490 1 €490
APS micro omvormers 3f YC 1000 250 6 €1500
APS kabel 2mtr. 17 5 €85
APS kabel 4mtr. 27 1 €27

subtotaal € 5662
btw € 1189,02
totaal € 6851,02
watt piek € 0,7353246753
2
AANTAL OMSCHRIJVING PRIJS
20 Q-Cells Q.PEAK DUO BLK-G9 340 Wp
1 Solaredge SE6K
20 P404 Optimizer
1 Clickfit Evo montagesysteem
1 Klim- en veiligheidsmateriaal Arbo standaard toeslag
1 Montage, bekabeling, aansluiten meterkast en transport 20
panelen
Totaal excl. BTW € 7.051 ,86
BTW 21% € 1.480,89
Totaal incl. BTW € 8.532,76
Watt piek: € 1.0370382352
3
AANTAL OMSCHRIJVING PRIJS
20 Q-Cells Q.PEAK DUO BLK-G9 340 Wp
1 Growatt MOD 6000TL3-X
1 Clickfit Evo montagesysteem
1 Klim- en veiligheidsmateriaal Arbo standaard toeslag
1 Montage, bekabeling, aansluiten meterkast en transport 20
panelen
Totaal excl. BTW € 5.847,54
BTW 21% € 1.227,98
Totaal incl. BTW € 7.075,53
Watt piek € 0.8599323529
Eerste offerte is het beste omdat deze ook het meest transparant is en beste prijs.

Wat ik zelf denk is dat hoe meer apparatuur er op het dak ligt hoe meer er kapot kan.

Ik neig naar panelen met een zo hoog mogelijke vermogen en neig meer naar SMA en Enphase omdat deze toch een langere levensduur hebben.

Ik wil me dak zoveel mogelijk vol leggen.
Budget maximaal € 6000 ex. BTW.
Jaarverbruik is zo'n 3000kWh.
En ik ga het niet zelf leggen 😏
Locatie is in Helmond (Noord-Brabant)

Ik heb nu een 1 x 40 Ampère aansluiting en wil dan naar 3 x 25 Ampère gaan.

Ik lees hier dat SolarEdge best vaak uitvalt (2%)
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Verder bij APS ook geen goede indruk maar sta ik nog wel voor open
omvormers PV:slechte ervaring kwaliteit/service

Ben benieuwd wat men hier adviseert. Zeker omdat het 3 zijdes zijn en soms een zijde geen zon heeft in de loop van de dag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nr 1, daar zou ik de nieuwe aps omvormers voor nemen die nog niet op de markt zijn, vanwege het hoge vermogen van de panelen.
Nr. 2, Ilsc = 10,1 A van de P404 en van de Qcell 340 is dat 10,46, dus verkeerde optimizers
Nr 3, wat die van plan is weet ik niet, maar die omvormer is niet geschikt met 3 orientaties.

Wat wel kan, maar dat willen de meeste niet horen, is een polystring van panasonic panelen
2x 6 parallel op mppt 1
1x 8 op mppt 2
SMA 1 of 3 fase omvormer.

Maar dan red je het niet met je budget vrees ik :)

Gezien de situatie, 3 orientaties, 3-fase en 2 dakkappelen, lijkt me de keuze voor micro omvomers het meest voor de hand liggend.

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2021 08:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:36:
Nr 1, daar zou ik de nieuwe aps omvormers voor nemen die nog niet op de markt zijn, vanwege het hoge vermogen van de panelen.
Nr. 2, Ilsc = 10,1 A van de P404 en van de Qcell 340 is dat 10,46, dus verkeerde optimizers
Nr 3, wat die van plan is weet ik niet, maar die omvormer is niet geschikt met 3 orientaties.

Wat wel kan, maar dat willen de meeste niet horen, is een polystring van panasonic panelen
2x 6 parallel op mppt 1
1x 8 op mppt 2
SMA 1 of 3 fase omvormer.

Maar dan red je het niet met je budget vrees ik :)

Gezien de situatie, 3 orientaties, 3-fase en 2 dakkappelen, lijkt me de keuze voor micro omvomers het meest voor de hand liggend.
Bedankt voor je info. 👍🏻

Ik zal eens navragen bij partij 1 of de nieuwe omvormers aan te komen zijn, dat lijkt me een goed idee.

Offerte 2 en 3 zijn trouwens van dezelfde aanbieder.

Wat betreft nr2, ik lees dat de lsc van de P404 van 10,1 naar 11A is gegaan,
Zie deze datasheet: https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben geen SE expert (verre van), maar het viel me op vandaar. (op de 1e beste google P404 datasheet stond 10,1)
Dan zal het wel goed zijn.
Echter moet je dan alsnog waken voor: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Maar @busscherski kan dat wellicht invoeren in solaredge designer?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Ja ik wil denk ik geen SolarEdge systeem, te veel onderdelen en inderdaad soms tegenvallende performance.

De opvolger van de APS YC1000 de QT2 komt pas in oktober op de markt in plaats van binnenkort dus dat is helaas geen optie.

Wat ik wel kan doen is een extra APS YC1000 op de zijde met 8 panelen zodat de micro omvormers het minder zwaar krijgen. Dan hebben alle 7 de omvormers minimaal 1 aansluiting vrij. Dat lijkt me voor de levensduur en stabiliteit beter.

Als ik naar panelen kijk dan is het beter om naar wattpiek per vierkante meter te kijken. Zodat ik meer panelen kwijt kan. Dus daar moet ik ook rekening mee houden. Daarnaast weet ik ook niet of het nuttig is om panelen met 385kw te gebruiken, dat kun je in Nederland nooit halen in ideale omstandigheden. Of heeft het wel nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Nou het belangrijkste is zoals je zelf zegt het vermogen per vierkante meter, en wat het beste op je dak past. Als je iets grotere panelen met meer vermogen ook kan plaatsen op je dak is dat natuurlijk beter. Kwa montage materiaal is het ook efficienter dus zelfs bij een kleine meerprijs (als hogere prijs per zelfde vermogen) is het nog steeds rendabel.

Het paneel vermogen als 385 Wp (wat je bedoeld denk ik) is gewoon een heel goede vergelijking. Het is een gestandaardiseerd vermogen wat bij alle panelen gemeten is bij zelfde omstandigheden. Dus het staat eigenlijk los van of je dat gaat halen in NL want grotere panelen hebben nou eenmaal een hoger vermogen. Meer zon is meer opbrengst, bij kleine panelen, en ook bij grotere panelen ;)

Wel kan je er bij de dimensionering van de omvormers rekening mee houden, en iets onderdimensionering is nog wel okee. Overdimensionering zoals jij volgens mij hebt in je lijstje is eigenlijk een beetje zonde van het geld want dat vermogen gebruik je maar 0.01% van de tijd (praktisch nooit in NL) terwijl er wel kosten aan zitten. Dimensionering van de omvormers tussen 80 en 100% wordt vaak gedaan, en 90% is vaak al ruim voldoende. Ligt ook een beetje aan wat handig is kwa kosten en welke omvormers een beetje in de buurt komen van je paneel Wp vermogen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Gerco-M schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:52:
Nou het belangrijkste is zoals je zelf zegt het vermogen per vierkante meter, en wat het beste op je dak past. Als je iets grotere panelen met meer vermogen ook kan plaatsen op je dak is dat natuurlijk beter. Kwa montage materiaal is het ook efficienter dus zelfs bij een kleine meerprijs (als hogere prijs per zelfde vermogen) is het nog steeds rendabel.

Het paneel vermogen als 385 Wp (wat je bedoeld denk ik) is gewoon een heel goede vergelijking. Het is een gestandaardiseerd vermogen wat bij alle panelen gemeten is bij zelfde omstandigheden. Dus het staat eigenlijk los van of je dat gaat halen in NL want grotere panelen hebben nou eenmaal een hoger vermogen. Meer zon is meer opbrengst, bij kleine panelen, en ook bij grotere panelen ;)

Wel kan je er bij de dimensionering van de omvormers rekening mee houden, en iets onderdimensionering is nog wel okee. Overdimensionering zoals jij volgens mij hebt in je lijstje is eigenlijk een beetje zonde van het geld want dat vermogen gebruik je maar 0.01% van de tijd (praktisch nooit in NL) terwijl er wel kosten aan zitten. Dimensionering van de omvormers tussen 80 en 100% wordt vaak gedaan, en 90% is vaak al ruim voldoende. Ligt ook een beetje aan wat handig is kwa kosten en welke omvormers een beetje in de buurt komen van je paneel Wp vermogen.
Wat zou jij in mijn situatie dan doen wat betreft de omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb zelf hier Huawei omvormers, door mijn installateur aangeraden en hoewel ze wel goed werken is de app monitoring toch niet heel goed. Dat zijn 3 fase omvormers, maar in jouw geval is een aantal 1 fase omvormers toch beter gezien het aantal panelen per MPPT lijkt me. 2 stuks een SMA met vermogen wat in de 90% ca zit kwa Wp vermogen moet goed zijn denk ik, met 2 MPPT per stuk, dan kan je dus 4 dak vlakken doen, en voor nu in elk geval dus de 3 en later nog ergens wat anders bv.

Ik ben niet helemaal thuis in de materie wat betreft omvormers dus misschien dat de experts hier nog betere specifieke suggesties hebben.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
Een optie is een SolarEdge enkelfase 5 kW omvormer.
Als het goed ontworpen is dan is er geen sprake van tegenvallende opbrengst.
Is er een specifieke reden dat je 3 fase wilt?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Ja bij eerste offerte kwam ik op een max van 7700kw uit. Dat is teveel voor 1 fase of kan dat gewoon met een 1x 40a?

Die APS YC1000 zijn ook 3 fase micro omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
inTIMidate schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:59:
Ja bij eerste offerte kwam ik op een max van 7700kw uit. Dat is teveel voor 1 fase of kan dat gewoon met een 1x 40a?

Die APS YC1000 zijn ook 3 fase micro omvormers.
7700 WP kan bij jouw dak zeker op een 5 kW enkelfase omvormer, de zon staat immers niet overal tegelijk haaks op.
Als ik tijd heb zal ik het inderdaad eens invoeren in SolarEdge designer. Dan kan ik zien hoeveel dat aftopt. (als het al aftopt)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Hierbij de beloofde simulatie.
Volgens Solaredge designer topt het helemaal niet af. 5 kW is prima. Je 7700 Wp is totaal geen reden om over te stappen naar 3 fase.

Een normale 3 fase SolarEdge omvormer gaat in de goede helft van het jaar vooral aan het eind van de dag opbrengst missen omdat de zon dan op slechts 6 panelen schijnt. In de slechte helft van het jaar heb je misschien zelfs midden overdag optimiser clipping. Dat is teleurstellende performance.
Nu bestaat er een laag voltage 3 fase 5 kW Solaredge omvormer uitvoering. Maar die zie ik in Nederland nog nergens leverbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX_4ab8BbkF_bWBkQeH3pfE8x9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ozCcpSdcc3N6LRx1eKKhfe6b.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_ULKvQTsbz_xevbCsBMRpO2sAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOshQNvMTdUmxx4LWU03FpeP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kC6yDGXb3B8Ey6wCucqzz-Lb9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wfIy0NLXM9edY04NEw557Sf7.png?f=fotoalbum_large

Bij SolarEdge zit je met die Trina vertex S panelen wel vast aan P505 optimisers (de duursten).
Wat betreft optimiser kosten kun je beter een ander paneel kiezen.
Het paneel heeft namelijk een Isc van 12.07 A, P401 komt maar tot 11.75 A. Bijna alle andere panelen kunnen wel met P401.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
@busscherski Heel erg bedankt voor deze nuttige informatie! Ik weet echt nog niet of ik nu voor Micro omvormers moet gaan of voor SolarEdge.

De tweede offerte die ik heb gekregen is met SolarEdge, maar is dat zoveel duurder dan de mirco-omvormers van APS of is deze aanbieder nu zo duur?

Als ik P401 zou willen gebruiken dan moet ik dus panelen hebben die net onder 11.75A zitten? Nog suggesties hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
SolarEdge zou denk ik net iets goedkoper moeten zijn dan micro's.
Maar goed, verschil in marge kan dat weer opheffen.
Bijna alles onder 400 Wp is compatibel met P401. Je hebt een van de weinige uitzonderingen gevonden met die 385 Wp Trina's.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html bijvoorbeeld.

In dit geval is het voordeel van SolarEdge dat je zeker niet over de 5 kW AC komt.
20 panelen aangesloten op micro's moeten denk ik officieel op 3 fase.

Heb je nog een andere reden om 3 fase te willen? In dat geval worden micro's weer eleganter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Ik heb geen andere reden om naar 3 fasen te gaan, als dat niet nodig is dat scheelt dat weer in kosten. Eerste aanbieder kwam hier mee aan zetten daarom dat ik dat melde. Maar als het niet nodig is zou dat beter zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een kennis van me heeft oost/west/zuid op 1 stringomvormer zitten. De omvormer heeft maar 2 MPPT. Oost en west zitten parallel. Zuid heeft echter vrijwel dezelfde spanning als oost/west. Dat betekend dat zuid ook gewoon parallel zou kunnen op een omvormer met 1 MPPT. Opbrengst is super goed. Dus waarom niet alles op 1 MPPT :)

Dus even out-of-the-box denken:
  • 3×6 parallel op een omvormer met 1 MPPT
  • 1×2 op een APS YC600
[Edit]
En 3-fase is voor PV nergens voor nodig.

[Edit2]
Of wat @AUijtdehaag voorstelt is nog beter. 2 MPPT en 2×6 en 1×8 is perfect.

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 14-04-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Dan zou ik dus met een SMA Sunny Boy 5.0 uit de voeten kunnen want die heeft twee MPPT ingangen.
Die zit op 7500Wp en is gewoon 1 fase :)

Dan heb ik minder apparatuur op het dak, dan kan het oosten ( 8 ) op MPPT A en zuid (6) en west (6) samen op MPPT B.

Dat scheelt ook nog in prijs €847,93 ipv €1500 (6 x APS).

Ik zag wel dat ik wat schaduw heb op 't zuiden maar daar gaat SMA toch goed mee om?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8KkecTT_GMf7Wi499oTT7CesWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knzzeZTzO5kLdNWycSv78zVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Polystring aansluiten bij een SMA kan denk ik ook (niet bij een Chinees merk), kost ongeveer 0.5% van de jaaropbrengst. Wel goed opletten dat de Isc niet te hoog wordt.
Een installateur vinden die het op die manier wil aansluiten is helaas wel een stuk lastiger dan de SE oplossing.

Edit: schaduwmanagement wordt bij een string omvormer wel wat lastiger als het een polystring is.

[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 14-04-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

busscherski schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:12:
Polystring aansluiten bij een SMA kan denk ik ook (niet bij een Chinees merk), kost ongeveer 0.5% van de jaaropbrengst. Wel goed opletten dat de Isc niet te hoog wordt.
Een installateur vinden die het op die manier wil aansluiten is helaas wel een stuk lastiger dan de SE oplossing.

Edit: schaduwmanagement wordt bij een string omvormer wel wat lastiger als het een polystring is.
Polystring werkt met een Chinees ook hartstikke goed hoor. Effekta 5000 (oud modelletje) heeft er zelfs aansluitingen voor.

Isc c.q. Idc wordt begrenst door de omvormer. Piekverliezen zal wel meevallen met de steile hellingshoeken van TS.

@inTIMidate
Schaduw is wel een dingetje. 1 streep schaduw en het paneel doet niet meer mee. Of 1/3 of 2/3 van het paneel. De by-pass diodes gaan in werking. Ook optimizers kunnen van schaduw geen zon maken. Solar Frontier had panelen gebaseerd op een andere techniek waardoor ze goed met dergelijke schaduw om konden gaan, maar helaas niet meer te koop.
Pijpjes kan je vaak vervangen door dakpan versies, maar voor dubbelwandige CV ken ik geen alternatief.

Wou je de panelen strak tegen de dakkapel aanleggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 14-04-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Dre
Het laatste plan lijkt een polystring met zuid en west gecombineerd. Dan krijg je een Isc die veel hoger is dan een Chinees merk omvormer mag hebben (zeker met die 385 Wp Trina's ga je er +/- 50% overheen). Als hij daarvan kapot gaat zou je geen garantie moeten krijgen.

Polystring hoort zover ik weet sowieso met oost en west, niet met west en zuid overigens.

Als de plannen wat verder gevorderd zijn even invoeren in Sunnydesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Bij mij zijn de hoeken van dakvlakken trouwens op oost en west 39° en op zuid 52°.

De eerste aanbieder is net langs geweest en stelde het volgende voor:
Oost 8 panelen
Zuid 6 panelen
West 7 panelen

En dan 6x een APS YC1000 omvormer dus bijna exact wat ze op afstand aanboden.

Het moest wel echt op 3 fasen omdat het vermogen van alle panelen bij elkaar opgeteld te hoog is.
Ook al haal je dat vermogen in de praktijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja met micro's moet je in jouw geval 3 fase. Je komt namelijk boven de 5000 W output. (met 5 kW enkelfase SolarEdge heb je dat probleem niet)
3 fase micro's of enkelfase micro's verdeelt over 2 of 3 fasen, dat maakt niet uit. YC1000 zie ik niet vaak bij woningen, had die niet slechts 1 mppt?

Komen er op oost dan 4 panelen van 385 Wp op 1 YC1000? (1130 W output, kan prima maar je gaat het aftoppen wel opmerken, ik schat dat het 1% van de jaaropbrengst aftopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Ja 4 panelen van 385wp op een YC1000 gaven ze aan. Maar in de datasheet van de YC1000 staat het volgende:
Aanbevolen vermogensbereik (STC) PV-module Tot 310 Wp (configuratie met 4 modules)
Tot 360 Wp (configuratie met 3 modules)
Spanningsbereik MPPT
Dat is dan best vreemd toch?

[ Voor 41% gewijzigd door inTIMidate op 17-04-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat aanbevolen vermogensbereik is maar een advies. Er is geen vermogenlimiet zolang de stroom en spanning kloppen.

Vooral als het niet naar het zuiden ligt kan er wel iets meer Wp op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Vandaag weer een offerte binnengekregen voor een systeem met solaredge met 7300wp. Verwachte opbrengst: 6341kWH.
20x JA Solar 365Wp All Black Half-Cell (JAM60S21-365/MR)
20x SolarEdge P401 optimizers
SolarEdge HD-Wave 6000-H omvormer
SolarStell, voor montage op een pannen dak door middel van tussen- en eindklemmen.
Totaal: 6.840,00
€ / WP: 0.937
Is dat een goede prijs? Is in ieder geval onder de 1 € / WP. Maar zou denk ik scherper kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die 6000 W enkelfase omvormer voldoet niet aan de maximaal 5000 W injectie onbalans richtlijn. Daarnaast moet je die met meer dan 25A afzekeren.
Daarnaast is het niet nodig, ik heb hierboven gesimuleerd dat een 5000 W enkelfase SolarEdge omvormer voldoende is voor 7700 Wp op jouw dak.

Stuur die simulatie maar door, vraag 150 euro korting omdat de 5 kW versie goedkoper is en dan vind ik het wel een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
@busscherski Bedankt voor je reactie, echt super behulpzaam! 💪🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inTIMidate
Vandaag weer iemand op bezoek gehad en die rade Solaredge aan met Longhi 360 panelen aan en 401 power optimizers. Dat kwam op 5800 met 15 panelen. Dus € / WP: 1,29962963.

Maar Tigos deden ze ook wel maar waren ze geen fan van omdat die al een paar keer failliet waren gegaan en die kun je niet monitoren. En een string omvormer was oude techniek. Daarnaast Trina Solar had veel kleur verschil afgelopen 2 jaar dus waren ze mee gestopt ook omdat Trina Solar gelinkt wordt aan de uitbuiting van de oeigoeren in China.

APS had hij nooit van gehoord.

Daarnaast rade hij me aan om juist niet mijn dak vol te leggen maar alleen iets meer dan mijn jaarverbruik van 3000.

Niet zo'n goed gevoel bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Is het volgende ook slim om te doen?

6x 395Wp op zuid met een GW2000-XS (zal op hele ideale dagen misschien iets aftoppen).
8x 395Wp oost en 6x 395Wp op west op een GW3000D-NS (2 trackers)

Op west heb ik wel wat schaduw van het dakkkapel maar gaat Goodwe daar goed mee om?

Het is prijstechnisch wel interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfpOtO0mhYLC_pCtwNjA5_JLKBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YqyNwuLLMuLLyO5bs7EIL4iM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je het ingevoerd in Sunnydesign?
Kun je de screenshots delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Ik had nog niks in Sunny Design ingevoerd, als ik dat doe dan kom ik hier op uit, want een 3kW inverter is te weinig volgens Sunny design.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t40K5I8X23vFu5gPQvhqpD9dmiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6tD2YfEWwvaM57r4Ohr3GALf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door inTIMidate op 23-04-2021 14:40 . Reden: juiste graden van de dakvlakken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oké ziet er goed uit, nu even een maat kleinere omvormer forceren en een nieuw screenshot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Zal ik doen, helaas ligt Sunny design er uit sinds gisteravond (kan niet inloggen).

Met een 3kW omvormer bedoel je toch? of 3,6kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hoeft niet in te loggen, kies knopje nieuw project
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Klopt maar dan moet ik alles opnieuw intekenen, terwijl ik alleen een omvormer wil wisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
inTIMidate schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:02:
Zal ik doen, helaas ligt Sunny design er uit sinds gisteravond (kan niet inloggen).

Met een 3kW omvormer bedoel je toch? of 3,6kW?
Laat allebei maar zien. Zolang de energierendementsfactor boven de 99 tot 99.7% is (afhankelijk van je smaak) is de omvormer niet te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Als het zonde dat ik tegen het limiet van 1 fase aan loop dan kan ik wel overwegen om naar 3x 25A te gaan.
Dat zal me zo'n €450 extra kosten, ( enexis & aanpassing meterkast) Maar ik hoef dan niet per se een 3 fase omvormer.

2x een 1 fase omvormer zou ook kunnen. Maar hoe worden 2 losse omvormers dan aangesloten op de meterkast? Ik heb nu stopcontact wat een losse groep is op zolder welke direct in de meterkast uit komt, was ooit voor een wasmachine. Die leiding kan hergebruikt worden.

@busscherski hierbij de screenshots

met een 3.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69A5Ee_BRPhg_dTg8a1YrC6wczc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rE1rdLle9U0bIzT3coinTao8.png?f=fotoalbum_tile
met een 3.6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2guI1cOmOjfi7u_8MnKKcueZyw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DDBHt9bHB26glPyHvyMzySz2.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door inTIMidate op 26-04-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja dit zijn precies de screenshots die ik bedoel.

Je ziet dat er jaarlijks 42.2 kWh verschil zit tussen het 3 kW en het 3.6 kW model. Dat is nog geen 10 euro per jaar, kun je eigenlijk niet zoveel voor investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Ja de keuze maken is heel lastig, ik neig naar 3 strings zoals in de screenshots.

Worden waarschijnlijk Trina panelen van 385 of 390 afhankelijk van de beschikbaarheid.

Ik zou kunnen kiezen uit het volgende:

Goodwe: GW2000-XS + GW3000D-NS (2 mppt)
Growatt: MIC 2000TL-X + MIN 3600TL-XE (2 mppt)
SMA: SB2.0 + SB3.6 (2 mppt)

Er zit zo'n €575 verschil tussen de Goodwe/Growatt en SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wel even opletten of die nieuwe panelen niet een te hoge stroom hebben voor de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Ik heb nog 3 offertes ontvangen.
Aanbieder 5
€ / WP 0,77469015
Is ook langs geweest op lokatie en denkt erg mee. Heeft goede ervaringen met Huawei omvormers. Maar staat open om met Goodwe te werken ookal heeft hij daar geen ervaring mee. Hij plaatst ook nog een Tigo bij een paneel net naast het dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lKemwViIaCyeCEyZ45iFMhxiUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3BUoHLxnN0AqwaEslQFnkvYM.png?f=user_large
Aanbieder 6
€ / WP 1,006076389
Niet langs geweest maar fijn mee gesproken en waarschuwen dat eventueel met een string omvormer de ombrengst een stuk minder kan zijn. Geboden oplossing best prijzig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD2xrBXTar_1cDgQuXeucjJBcuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TnY9NTZ9CEYpPymrS3zQiJ6b.png?f=fotoalbum_large
Aanbieder 7
€ / WP 1,015625
Wel langs geweest en wederom een Solaredge systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC37ok6HclixQTecIkkUBalshYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Athj9cZVCTjgH7edt2tlAiuA.png?f=user_large

Ik wacht nog op 2 offertes met stringomvormers en morgen komt nog een andere lokale partij kijken.

Bij een aanbieder 1 uit de openingspost kan ik zelf aangeven met wat voor omvormers ik zou willen werken, dit is een installateur die in opdracht van veel andere partijen de installatie doet. Daar mis ik wel een beetje het advies. Daar heb ik nu een vraag voor een offerte open staan met:
6x panelen op zuid (zijkant) op een GW2000-XS
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw2000-xs-wifi.html

6x panelen op oost (achterzijde)
8x panelen op west (voorzijde)
op een https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html aangesloten

En dan met 385 of 390 Trina Vertex S panelen (afhankelijk van beschikbaarheid)
https://www.estg.eu/nl-nl...d/file/4756/product/4242/

En variant maken met:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/mic-2000tl-x.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/min-3600tl-xe.html
Hij kan de Trina Solar Vertex S 385WP voor €105 leveren en de 390WP voor €109.

Een snelle berekening met Goodwe en 7700WP zou komen op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJGQyAAX5xgSAcdsD2Wuc0LjTc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xP7scUcxJNJoF2UWVb4nAQqh.png?f=user_large

Een snelle berekening met SMA en 7700WP zou komen op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-vrTWOaDqQAkfoUvMQVNdxFPNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i87D44IIEiIECiJvZDICrfcH.png?f=user_large

Dus ik twijfel tussen aanbieder 5 (met Huawei/Goodwe) en 1, bij 1 is het dan slim om voor Goodwe of SMA te gaan? Is een verschil van €420,20.

Daarnaast nog steeds de vraag met 20 panelen naar 3 fasen?
Aanbieder 5 zegt het dat nog niet nodig is. Maar wil als het lukt 5x 2,5mm2 door een 19mm loze leiding leggen. Dan ik later altijd nog op twee verschillende fases aansluiten mocht ik naar 3 fase gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Aanbieder 5 is zeker de beste deal!
Lagere opbrengst met een string omvormer is niet noemenswaardig veel, en al zeker niet de meerprijs waard dus dat zou ik nooit doen.

20 panelen op 1 fase lijkt mij ook wat veel. 3 fase is dan beter, voor je fase spreiding en ook voor eventuele overspannings problemen die toch wel steeds vaker voorkomen. Dat je omvormer er mee stopt als deze 253V ziet op het net.

Ik heb Huawei omvormers en die werken op zich perfect. Monitoring via de app was wat slecht, maar lijkt op het moment veel beter te worden. SMA schijnt beter te zijn als je deze zelf wilt uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb zelf 4x SMA omvormers zitten/hangen (eigenlijk 3 vast aangesloten, 1 dient als terras pv als probeersel met 1x 96 cell paneel, ze werken dus al vanaf 50 Vmpp)
En die zijn gemakkelijk uit te lezen (met een odroid of iets dergelijks)
https://snapshot.raintank...5zbWYelP4mKeQk871?orgId=2
En heb 3-fase aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FicQnL9lS7-47V_tIHgDBY7qhZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SfppOUuRgFmNwFHIV9PNEbY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWzb76anmROXsspk0mELzZjmt9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOAv9nf5GaPR0Almekkh6okm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Zojuist nog een offerte ontvangen van aanbieder 1:

€ / WP : 0,653896104

Dit is met Goodwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgt9O5ilpz7Dmn7XUWJu2vEx5j0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oplL2pySJMzVoGtbzC3SvErK.png?f=fotoalbum_large

Deze installateur zit wat verder weg en installateur 5 zit om de hoek, 5 is iets duurder maar geeft wel goed advies.

[ Voor 12% gewijzigd door inTIMidate op 01-05-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
Het is uiteindelijk Offerte 5 geworden met de 21 panelen van Ja solar en 2 Huawei sun2000 omvormers. Worden 21 mei geïnstalleerd. 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Welk type omvormer precies?
Huawei noemt ze allemaal Sun2000

https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/huawei/1-fase/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
Dat zijn Huawei SUN2000-2KTL-L0 en 3KTL-L0 omvormers.
Pagina: 1