Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 00:31
Ik hoop dat ik hier terecht kan met mijn vraag: welke autorisaties c.q. menu opties voor het SolarEdge monitoring portal behoor je als systeemeigenaar te krijgen van je leverancier?

Mijn vader heeft recentelijk een PV-installatie met SolarEdge omvormer aangeschaft. Hij ziet in het monitoring portal enkel de menu's Dashboard en Lay-out.

Mijn schoonbroer heeft een vergelijkbare PV-installatie via een andere, inmiddels failliete, leverancier. Hij ziet in het monitoring portal álle menu's: Dashboard, Lay-out, Grafieken, Rapporten, Alerts en Admin.

Dat laatste menu is praktisch als je een API-key wilt genereren. Mijn vader heeft die key via de leverancier verkregen t.b.v. gebruik in Domoticz, maar kan die i.t.t. mijn schoonbroer niet zelf genereren. Dat is niet handig mocht de leverancier ooit failliet gaan.

Inmiddels heb ik bij dezelfde leverancier als mijn vader een bestelling geplaatst. Ik heb aangegeven graag over autorisaties voor álle menu's te beschikken. Ben nl. van mening dat het niet moet uitmaken waar je e.e.a. bestelt om van alle opties gebruik te kunnen maken (je koopt de installatie, huurt hem niet en er wordt ook geen SLA bij geleverd). Nu doet de leverancier een beetje moeilijk; ik zou dingen "stuk" kunnen maken in die andere menu's, wat m.i. nonsens is.

Nu las ik zojuist in een ander topic dat je jezelf als installateur van je eigen installatie kunt registreren en dan alsnog alle opties krijgt te zien. Is dat inderdaad zo en kan ik dat zomaar alsnog achteraf doen, bijv. voor die installatie van mijn vader? Of moet de installateur gewoon niet moeilijk doen en alle opties vrijgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat de installateur doet is normaal bij solaredge.

Als je volle menu's wilt, dan moet je inderdaad als installateur aanmelden. Dat kan inderdaad via solaredge. Ook voor het systeem van je pa.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
prein2 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:15:
Wat de installateur doet is normaal bij solaredge.
Ok, dat is goed te vernemen. Dan deed die, inmiddels failliete, leverancier van mijn schoonbroer dus gewoon iets wat niet hoorde...
Als je volle menu's wilt, dan moet je inderdaad als installateur aanmelden. Dat kan inderdaad via solaredge. Ook voor het systeem van je pa.
Ok, dat is legaal om te doen als particulier? Zie nl. dat je naast het serienummer (wat uiteraard bekend is) ook de naam van een distributeur moet vermelden. Dat is niet de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook gewoon je omvormer NIET aan het internet hangen. Dan kun je zelf de logging uitlezen (is hier nog een mooi topic over...) en heb je volledige controle over wat er met je aanschafte product gebeurt....

Installateur keek een beetje vreemd toen ik zei dat hij mijn omvormer niet aan het internet hoefde te koppelen, maar vond het verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@ocaj wat kan je bijvoorbeeld dan wel wat je via de monitor tool of api niet kan?

Be fast .... Be furious....

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 21:24

Corn

Raar jongetje

SE portal

Zoiets :)

Ik heb destijds een administrator-account aangemaakt omdat ik ongeduldig was en niet wilde wachten op de installateur om de boel op te voeren. Hij heeft zichzelf later bij SolarEdge aangemeld als installer en mij als sub-installer (of vice versa).

Zie ook tweede post hier

Geloof niet echt dat het vanuit SolarEdge echt de bedoeling is om als eigenaar admin-access te hebben, wat opzich natuurlijk een interessante kwestie is.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

timothee schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:18:

Ok, dat is legaal om te doen als particulier? Zie nl. dat je naast het serienummer (wat uiteraard bekend is) ook de naam van een distributeur moet vermelden. Dat is niet de installateur.
Legaal... je wordt echt niet opgepakt of zo.
Het is niet de intentie van Solaredge om het zo te doen. Maar ze werken wel zelf mee aan het regelen. Dus als je het wilt wordt er niemand heel boos of zo..

PVoutput

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik begreep dat als je installateur als admin staat, de garantie claims ook via hun verlopen. Zijn staan als geregistreerd partner.
Als je hier je eigen naam in gaat vullen worden bij garantie gevallen misschien wel de panelen vergoed, maar installatie mag je dan zelf gaan doen.

Daarnaast kun je je api key ook altijd opvragen via SolarEdge zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door Roadrunnertoao op 24-08-2017 09:19 ]

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Roadrunnertoao

Ja vast! Je hebt nog zoiets als consumentenrecht. Lijkt mij nogal stug dat ze zeggen oh omvormer kapot (want solar edge is van de omvormers niet van de panelen) hier heb je een nieuwe. Zoek maar uit hoe je hem monteert..

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 16:31
timothee schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 21:24:
Ik hoop dat ik hier terecht kan met mijn vraag: welke autorisaties c.q. menu opties voor het SolarEdge monitoring portal behoor je als systeemeigenaar te krijgen van je leverancier?

Mijn vader heeft recentelijk een PV-installatie met SolarEdge omvormer aangeschaft. Hij ziet in het monitoring portal enkel de menu's Dashboard en Lay-out.

Mijn schoonbroer heeft een vergelijkbare PV-installatie via een andere, inmiddels failliete, leverancier. Hij ziet in het monitoring portal álle menu's: Dashboard, Lay-out, Grafieken, Rapporten, Alerts en Admin.
De menu opties die jij krijgt zijn normaal, je schoonbroer heeft eigenlijk te veel rechten gekregen. Nu mag elke leverancier het voor zichzelf beslissen, maar ik snap best dat de meeste het op deze manier doen. Ik zou er ook niet om staan te springen om een belletje na een half jaar te krijgen of ik het een an ander kan rechtzetten omdat de eigenaar heeft liggen spelen in de instellingen.
Je hebt toch ook niet het wachtwoord gekregen van het menu in de omvormer zelf?
Dat laatste menu is praktisch als je een API-key wilt genereren. Mijn vader heeft die key via de leverancier verkregen t.b.v. gebruik in Domoticz, maar kan die i.t.t. mijn schoonbroer niet zelf genereren. Dat is niet handig mocht de leverancier ooit failliet gaan.
Die API-key kan de leverancier gewoon aanzetten en met je delen, kost ze 5 minuten werk.
Inmiddels heb ik bij dezelfde leverancier als mijn vader een bestelling geplaatst. Ik heb aangegeven graag over autorisaties voor álle menu's te beschikken. Ben nl. van mening dat het niet moet uitmaken waar je e.e.a. bestelt om van alle opties gebruik te kunnen maken (je koopt de installatie, huurt hem niet en er wordt ook geen SLA bij geleverd). Nu doet de leverancier een beetje moeilijk; ik zou dingen "stuk" kunnen maken in die andere menu's, wat m.i. nonsens is.
Je kan inderdaad een aantal instellingen doen in het admin menu, uit mijn hoofd hebben deze betrekking tot de gridcode (landcode). Je sloopt er de omvormer niet mee maar zoals ik al zei snap ik dat de leverancier er niet om staat te springen om dit recht te trekken na X tijd.
Daarnaast worden de systemen gekoppeld onder de leverancier, dit heeft voor de leverancier ook voordelen. (referenties, en aantoonbare installaties bij solaredge)
SLA's worden misschien niet geleverd maar wel opbrengst garantie en alerting vanuit de leverancier?
Nu las ik zojuist in een ander topic dat je jezelf als installateur van je eigen installatie kunt registreren en dan alsnog alle opties krijgt te zien. Is dat inderdaad zo en kan ik dat zomaar alsnog achteraf doen, bijv. voor die installatie van mijn vader? Of moet de installateur gewoon niet moeilijk doen en alle opties vrijgeven?
Je bent uiteindelijk de eigenaar (jij hebt immers de boel gekocht onder de voorwaarde dat je geen lease constructie hebt gedaan?). Je kan solaredge gewoon aangeven dat ze het systeem moeten overzetten naar jouw account.

Als leverancier zou ik persoonlijk mijn handen dan overal vanaf halen en alleen nog maar garantie geven op de producten zelf en geen active monitoring meer leveren. Beetje het zelfde als met computers, iets stuk en het zit in de software\portal? Dan moet je betalen voor herstel. Is het hardware dan valt het onder garantie.

Als laatste: Ik snap dat het wellicht een principe kwestie is (ik heb het gekocht dus ik ben eigenaar) maar je hebt er weinig tot niets aan om eigenaarsrechten te hebben.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Bl4ckviper schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:50:
@Roadrunnertoao

Ja vast! Je hebt nog zoiets als consumentenrecht. Lijkt mij nogal stug dat ze zeggen oh omvormer kapot (want solar edge is van de omvormers niet van de panelen) hier heb je een nieuwe. Zoek maar uit hoe je hem monteert..
Excuus, gaat idd om de omvormer.
Just what i heard...

Er zijn overigens meerdere rechten mogelijk; van standaard gebruiker, admin, maar ook een "tussen maatje" waardoor je Grafieken, Rapporten en Alert ook kan zien (heb ik ook), maar bv niet zelf de api key kan genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 16:31
Roadrunnertoao schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:46:
[...]

Excuus, gaat idd om de omvormer.
Just what i heard...

Er zijn overigens meerdere rechten mogelijk; van standaard gebruiker, admin, maar ook een "tussen maatje" waardoor je Grafieken, Rapporten en Alert ook kan zien (heb ik ook), maar bv niet zelf de api key kan genereren.
Net even gekeken bij een willekeurige installatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iQfgMTW.png

Dit zijn de 3 smaken die je kan aanmaken. De installateur zou je volledige toegang kunnen geven zonder de eigenaars rechten weg te geven. Nogmaals, ik zou er niet om staan te springen bij 600+ installaties ;) dan heb je elke week wel iemand aan de lijn.

@Bl4ckviper De installateur krijgt een vergoeding van Solaredge om de omvormer om te ruilen die zal dus niet zo snel aangeven dat je het maar moet uitzoeken. Anders kan je ook bellen met Solaredge en sturen ze een andere monteur langs van een ander bedrijf ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Axewi op 24-08-2017 12:08 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Axewi
Nee precies. Vandaar dat er ook staat "Lijkt mij nogal stug ...." ;)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
@Axewi
"Je hebt toch ook niet het wachtwoord gekregen van het menu in de omvormer zelf?"
Uhm, het default password staat in de wifi handleiding O-)

En toch kan ik, vanuit de webportal met de rechten die ik daar nu heb, niks aanpassen qua config op de omvormer.
Info uit de ontvangen mail:
Site name: xxxxx
User name: xxxxx
User email: xxxxx
User role: Volledige toegang
Site ownership: Granted

De API kan ik zelf genereren, echter het aanpassen van de layout gaat niet, de kWh prijs van de opbrengst kan ik ook aanpassen (is wel zo handig als je overstapt van energie leverancier ;) )

Daarvoor had ik ook alleen User role: Dashboard & Layout, Site ownership: Revoked, maar na een belletje met de installateur was dat in een paar minuten aangepast.

[ Voor 18% gewijzigd door Rouske op 24-08-2017 13:23 ]

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Rouske schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:18:
knip

De API kan ik zelf genereren, echter het aanpassen van de layout gaat niet, de kWh prijs van de opbrengst kan ik ook aanpassen (is wel zo handig als je overstapt van energie leverancier ;) )

knip
Dat zou ik ook wel willen! Die prijs die er nu staat is echt belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:15:
@ocaj wat kan je bijvoorbeeld dan wel wat je via de monitor tool of api niet kan?
Ok, als je hem niet aan internet hangt, dan kun je natuurlijk helemaal niks met de monitor tool of API doen.

Ik heb er WEL volledige controle over wat er met mijn omvormer gebeurt: Geen ongevraagde firmware-updates, geen enkele hack-mogelijkheid. En mocht solaredge failliet gaan of de portal crashen, dan heeft dat voor mij geen enkel effect.

Logging doe ik zelf, en vooruit, je krijgt nog extra informatie dan via de portal ook: De temperatuur van de optimizers. Wat ik begrepen heb (heb er dus zelf geen ervaring mee) kun je de optimizer-temperatuur nergens terugvinden in de monitorings-portal. Maar hij zit wel in de data die opgestuurd wordt.

En als je alle data in je eigen database hebt, dan kun je ook de visualisaties/grafieken etc. maken zoals je ze zelf wil hebben (bedenk een query en ik maak er een grafiek bij...).

Misschien ben ik een control-freak, maar ik bepaal graag zelf wat er met mijn spullen gebeurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 16:29
Geen antwoord op je vraag maar zoals @ocaj hiervoor al aangeeft, verzin een query en je kunt het weergeven. zoals dit soort grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RKa5eQM62ALH6FECvlF4I3Jx/full.jpg
inmiddels uitgebreid met nog meer data :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Sow, meer reacties op mijn vraag dan verwacht :)

Ik weet dat ik ervoor kan kiezen om mijn omvormer niet aan internet te hangen en alles zelf op te slaan in een MySQL db. Misschien doe ik dat laatste ook wel zodra ik de omvormer heb, maar dan náást het uploaden naar het SolarEdge portal. Ik wil die toegang gewoon krijgen, incl. gebruik van de App.

Een collega van mij heeft afgelopen weekend zijn PV-installatie geplaatst gekregen en vandaag toegang tot het portal (via een andere leverancier, die ik ook overwogen heb). Hij kreeg zonder problemen alle autorisaties toen hij erom vroeg. Daarop heb ik mijn leverancier gemaild dat ik ervan uit ga dat ik dat ook krijg (mijn installatie wordt eind komende maand geplaatst).

Het is inderdaad een principe kwestie. Ik schaf het systeem aan en ben dus eigenaar. Ik neem géén onderhoudscontract af en mijn leverancier geeft geen opbrengstgarantie. Hij monitort ook niet actief, want daar heb ik eerder al naar gevraagd. Dus m.i. is er geen enkele reden om mij die rechten níet te geven.

Mocht het alsnog niet lukken via de leverancier, meld ik mij wel aan als installateur van mijn eigen installatie zodat ik de diverse menu's alsnog te zien kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:33
timothee schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:53:
Sow, meer reacties op mijn vraag dan verwacht :)

Ik weet dat ik ervoor kan kiezen om mijn omvormer niet aan internet te hangen en alles zelf op te slaan in een MySQL db. Misschien doe ik dat laatste ook wel zodra ik de omvormer heb, maar dan náást het uploaden naar het SolarEdge portal. Ik wil die toegang gewoon krijgen, incl. gebruik van de App.

Een collega van mij heeft afgelopen weekend zijn PV-installatie geplaatst gekregen en vandaag toegang tot het portal (via een andere leverancier, die ik ook overwogen heb). Hij kreeg zonder problemen alle autorisaties toen hij erom vroeg. Daarop heb ik mijn leverancier gemaild dat ik ervan uit ga dat ik dat ook krijg (mijn installatie wordt eind komende maand geplaatst).

Het is inderdaad een principe kwestie. Ik schaf het systeem aan en ben dus eigenaar. Ik neem géén onderhoudscontract af en mijn leverancier geeft geen opbrengstgarantie. Hij monitort ook niet actief, want daar heb ik eerder al naar gevraagd. Dus m.i. is er geen enkele reden om mij die rechten níet te geven.

Mocht het alsnog niet lukken via de leverancier, meld ik mij wel aan als installateur van mijn eigen installatie zodat ik de diverse menu's alsnog te zien kan krijgen.
toon volledige bericht
Ik zou me idd gewoon aanmelden als installateur bij SolarEdge. Er is geen reden om dat niet te doen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Inmiddels is mijn installatie medio vorige week geplaatst :)

Ik heb van de leverancier rol "Volledige toegang" toegekend gekregen, dus ik zie nu als extra de menu's "Grafieken", "Rapporten" en "Alerts". Menu "Admin" zie ik echter nog steeds niet. Ik vermoed dat je daarvoor installateur moet zijn, hoewel een collega dat menu wél gekregen heeft...

Wat ik ook mis, is het bespaarde bedrag dat kan worden getoond in blokje "Totale energie". Mijn vader heeft dat wel in beeld, ik niet (en die collega ook niet). Hoe/waar kan dit worden ingesteld? En waar geef je dan de kWh prijs in die je betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@timothee Wat staat er in de mail die je van SolarEdge gekregen hebt?

Ik zie het menu "Admin" en ook het blokje met "Totale inkomen" op het dashboard dit alles met onderstaande toewijzingen in de SolarEdge mail:

In het Admin menu heb je een tab "Opbrengst" en daar kan je de kWh prijs instellen en vanaf welke datum die dan geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Rouske schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:43:
@timothee Wat staat er in de mail die je van SolarEdge gekregen hebt?

Ik zie het menu "Admin" en ook het blokje met "Totale inkomen" op het dashboard dit alles met onderstaande toewijzingen in de SolarEdge mail:

In het Admin menu heb je een tab "Opbrengst" en daar kan je de kWh prijs instellen en vanaf welke datum die dan geldt.
Bij mij stond dit in de mail:

Site ownership: Revoked

Het verschil zal hem dan zitten in het site ownership, dat mijn installateur mij niet heeft gegeven.

Mijn vader heeft enkel Dashboard & Lay-out, maar wél het Totale inkomen blokje :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timothee
Ik heb inmiddels Site ownership en zie dus nu ook het Admin menu. Ik kan ook de opbrengst configureren zodat ik een bedrag zie in het dashboard.

Ze waren nog een vinkje vergeten te zetten bij de leverancier, maar alles werkt nu zoals gewenst :)

[ Voor 45% gewijzigd door timothee op 27-09-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-03 19:59
Ik heb hetzelfde. Onlangs zonnepanelen laten plaatsen met een SolarEdge omvormer.

Nu had ik eerst alleen de Dashboard en de Admin pagina. Inmiddels heb ik ook de Layout pagina erbij toen ik daar om vroeg. Maar ik heb alleen een logische layout, en geen fysieke layout.

Die wil ik wel graag omdat dat prettiger afleest, en ik vind het leuk om te zien welk paneel het beste presteert en waar die fysiek op het dak ligt.

Moet ik daarvoor volledige toegang krijgen om die layout zelf te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 22:40
Inmiddels ben ik ook aangelopen tegen het issue van 'weigerende installateur'. Ik heb alleen maar de Dashboard en Layout knoppen, en mijn vraag om 'meer' wordt tegen gehouden met het argument "ja maar dan kun je zaken stuk maken".

Echter, in de handleiding van Solaredge zelf
(https://www.solaredge.com...d_managing_an_account.pdf) zijn veel meer details te vinden.

De belangrijkste voor dit topic: er zijn 4 niveaus van 'access"
- Account Manager, dit is de volwaardig admin rol, mag alles
- Account watcher, deze rol heeft dezelfde rechten als de Manager, *behalve* schrijfrechten op het admin stuk (!)
- Account Engineer, deze rol heeft dezelfde rechten als de Watcher, behalve de admin-lees rechten. Dus alleen rechten op Dashboard, Layout, Charts, Reports en Alerts
- Account Sites viewer. Deze rol heeft alleen rechten op dashboard en Layout.

Ikzelf heb dus de laagste rol (Sites viewer) gekregen; en een verzoek om 'Engineer' access wordt afgewimpeld met een argument dat hoort bij een verzoek om complete admin access.

Kortom, dit snijdt geen hout. Ik ga nog even verder met de discussie; want bottom-line ben ik toch ook van mening dat het mijn zonnepanelen, mijn omvormer, en dus mijn gegevens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:24

BlueTooth76

Let the sun shine!

BartS12 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:07:
Inmiddels ben ik ook aangelopen tegen het issue van 'weigerende installateur'. Ik heb alleen maar de Dashboard en Layout knoppen, en mijn vraag om 'meer' wordt tegen gehouden met het argument "ja maar dan kun je zaken stuk maken".

Echter, in de handleiding van Solaredge zelf
(https://www.solaredge.com...d_managing_an_account.pdf) zijn veel meer details te vinden.

De belangrijkste voor dit topic: er zijn 4 niveaus van 'access"
- Account Manager, dit is de volwaardig admin rol, mag alles
- Account watcher, deze rol heeft dezelfde rechten als de Manager, *behalve* schrijfrechten op het admin stuk (!)
- Account Engineer, deze rol heeft dezelfde rechten als de Watcher, behalve de admin-lees rechten. Dus alleen rechten op Dashboard, Layout, Charts, Reports en Alerts
- Account Sites viewer. Deze rol heeft alleen rechten op dashboard en Layout.

Ikzelf heb dus de laagste rol (Sites viewer) gekregen; en een verzoek om 'Engineer' access wordt afgewimpeld met een argument dat hoort bij een verzoek om complete admin access.

Kortom, dit snijdt geen hout. Ik ga nog even verder met de discussie; want bottom-line ben ik toch ook van mening dat het mijn zonnepanelen, mijn omvormer, en dus mijn gegevens zijn.
toon volledige bericht
Ik ben het volledig met je eens, ik heb mijn omvormers gewoon zelf mogen registreren, mijn installateur deed daar volstrekt niet moeilijk over. En als je ze al zou kunnen slopen met een instelling (ik zou niet weten welke) dan is dat mijn risico ;)

Misschien beter contact opnemen met SolarEdge en vragen of je omvormer omgezet kan worden naar je eigen account (eerst aanmaken). Alle gegevens (foto van sticker met serienummer, etc) meesturen in de mail zodat je aannemelijk kan nemen dat jij de eigenaar bent.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-05-2019 12:19 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 18:20
Ik heb gisteren de installatie opgeleverd gekregen en vandaag een mail gehad via mijn installateur van Solaredge:

Gebruikersrol: Volledige toegang
De gebruiker is is de eigenaar van de site

Ik zie nu dashboard, de layout, grafieken, reports en alerts en Admin.

Helaas is lay-out 1 groot zwart vlak, kan ik dit zelf aanpassen? In 6 panelen, en ligging richting etc.?

Klopt het ook dat in de app alleen Dashboard & Lay-out kan zien en de rest niet?

En wanneer zou ik de 1e data mogen zien? Nu staat alles nog op 0. Terwijl in de meterkast kan zien dat er wordt teruggeleverd :-)

[ Voor 65% gewijzigd door Cruzer op 05-06-2019 13:38 ]

When the pink is snookered, Go for the brown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@Cruzer: Ik heb admin rechten (indertijd zelf geïnstalleerd). Als ik inlog met de PC of laptop krijg ik het oderstaande scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5ZwXVVBDrmSbvYZ4yacdngTk/full.png

Op de iPad mis je de Alerts en Admin button:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WeFo9RcWMiV2TFztbmZsJLDC/full.png

Wat ik me herinner is het mogelijk om in de Admin -> Layout-pagina je omvormer en optimizer serienummers opgeven. Maar misschien dat anderen die dit werk dagelijks doen dit kunnen bevstigen.

Volgens mij moet je na een kwartier of zo al de eerste data in de portal voorbij moeten zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzer
Top thanks ik zie hetzelfde wat jij ook hebt alleen geen data alles staat op 0 bij mij maar ik zie wel status installatie groen vinkje
.

Ik kan alleen niet via Admin -> Layout mijn omvormer en optimizer serienummers opgeven :-(
Bij Admin zie ik alleen Site Site gegevens, Site Toegang, Site Opbrengst..

Maar ik heb dus niet zoals jou zelf geïnstalleerd... dat is denk ik het verschil dat ik misschien geen optimizers bij layout kan toevoegen. Volgens mij moet mijn installateur dit doen dan..

Overigens hoe kan ik zelf het WIFI veranderen stel ik zou overstappen naar een andere internet provider?

[ Voor 4% gewijzigd door Cruzer op 07-06-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Cruzer schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:41:
Top thanks ik zie hetzelfde wat jij ook hebt alleen geen data alles staat op 0 bij mij maar ik zie wel status installatie groen vinkje
.

Ik kan alleen niet via Admin -> Layout mijn omvormer en optimizer serienummers opgeven :-(
Bij Admin zie ik alleen Site Site gegevens, Site Toegang, Site Opbrengst..

Maar ik heb dus niet zoals jou zelf geïnstalleerd... dat is denk ik het verschil dat ik misschien geen optimizers bij layout kan toevoegen. Volgens mij moet mijn installateur dit doen dan..

Overigens hoe kan ik zelf het WIFI veranderen stel ik zou overstappen naar een andere internet provider?
Klopt, je hebt de maximale rechten als consument, alleen met installateurs rechten kan je de layout aanpassen en optimizers/omvormers toevoegen. Dit moet de installateur dus voor je doen, die heeft als het goed is ook genoteerd welke optimiuzer waar op het dak ligt.

Een nieuw wifi netwerk moet je lokaal aanpassen op de omvormer, als je een omvormer hebt met display dan met de knoppen op de omvormer (zie handleiding). Een omvormer zonder display dan met de SetApp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzer
Rouske schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:05:
[...]

Klopt, je hebt de maximale rechten als consument, alleen met installateurs rechten kan je de layout aanpassen en optimizers/omvormers toevoegen. Dit moet de installateur dus voor je doen, die heeft als het goed is ook genoteerd welke optimiuzer waar op het dak ligt.

Een nieuw wifi netwerk moet je lokaal aanpassen op de omvormer, als je een omvormer hebt met display dan met de knoppen op de omvormer (zie handleiding). Een omvormer zonder display dan met de SetApp.
Inmiddels werkt het, en kan ik de monitoring volgen via de app en site. Bleek een intelling van het serienummer niet goed te staan.
Ik heb een Solar edge omvormer zonder display, met de set-up app welke inloggevens moet ik hiervoor gebruiken om het WIFI netwerk te wijzigen? Volgens mij is dit voor installateurs die set-up app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Cruzer schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:28:
[...]
Inmiddels werkt het, en kan ik de monitoring volgen via de app en site. Bleek een intelling van het serienummer niet goed te staan.
Ik heb een Solar edge omvormer zonder display, met de set-up app welke inloggevens moet ik hiervoor gebruiken om het WIFI netwerk te wijzigen? Volgens mij is dit voor installateurs die set-up app.
Lijkt mij sterk dat alleen een installateur de Wifi settings op de omvormer voor je lokale netwerk kan wijzigen, dus er zal vast een manier zijn. Handleiding?
Wellicht via de webbrowser naar het IP van je omvormer gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
[quote]BartS12 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:07:
Inmiddels ben ik ook aangelopen tegen het issue van 'weigerende installateur'.

Als gebruiker kan de installatuer je "volledige rechten" geven. (Dat je hier iets stuk kan maken is ronduit Bullshit.)
Je hebt dan alle knoppen, behalve de "admin" rechten.

Om wel alle functies te krijgen kan de installateur je onderaannemer maken, maar veel installateurs weigeren dit.

De statussen die jij in je vorige mail opsomt zijn niet van toepassing voor eindklanten, maar voor verschillende gebruikers van het installateursaccount, en dat is een andere laag in de portal dan voor eindgebruikers.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
Wellicht via de webbrowser naar het IP van je omvormer gaan?
Yep, zonder login kom je dan in het omvormer menu dat je ook ziet als je de SetApp gebruikt.
Daar zit ook de WiFi instellingen.

Afgelopen vrijdag is mijn installatie opgeleverd. Ik heb mezelf ook aangemeld als installateur en mijn installatie (serienummer) doorgegeven.
Die 72 uur zijn inmiddels al voorbij (gistermiddag) maar heb nog steeds geen bevestigingsmail gehad.

Heeft iemand een indicatie hoe lang dat, normaal gesproken, duurt? :?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdhulst
  • Laatst online: 11-05 22:53
Ik heb dit weekend mijn PV installatie met SolarEdge omvormer geïnstalleerd, samen met mijn zwager, een volleerd en gecertificeerd elektricien met genoeg ervaring in het installeren van zonnepalen.
Hij werkt alleen op dit moment niet meer voor een installatiebedrijf en dus wil ik mijzelf bij SolarEdge aanmelden als installateur om de registratie en aanmelding bij het portal zelf te kunnen regelen.
Ik kreeg van SolarEdge vrij snel een reactie waarbij ik moest aangeven of ik installateur ben en zoja wat de bedrijfsnaam is. Daarop netjes geantwoord dat ik geen installateur ben, maar krijg daar nu het antwoord op dat ik toch via mijn installateur een login moet regelen..
Iemand hier (positieve) ervaring mee om dit als consument toch zelf te kunnen regelen bij SolarEdge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdhulst
Afgelopen vrijdag is mijn installatie opgeleverd. Ik heb mezelf ook aangemeld als installateur en mijn installatie (serienummer) doorgegeven.
Die 72 uur zijn inmiddels al voorbij (gistermiddag) maar heb nog steeds geen bevestigingsmail gehad.

Ik heb zaterdagavond een installateurs-account aangevraagd, had zondag een (geautomatiseerd?) mailtje binnen waarin werd gevraagd om meer informatie over mijn bedrijf, en had vanochtend binnen 20 minuten een (afwijzende :-( ) reactie op mijn antwoord daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvdhulst
Na een paar telefoontjes met SolarEgde Nederland (in het menu wel kiezen voor installateur, als particulier wordt je op dit moment niet te woord gestaan), is mijn installateurs-account geactiveerd.
In eerste instantie wilde de persoon die ik sprak hier echter helemaal niet aan mee werken en werd ik bot geweigerd.
Even later stond diezelfde medewerker echter op mijn voicemail met excuses; hij had over het hoofd gezien dat er wel een mogelijkheid is voor self-installers.
'Self-installer' blijkt dan ook het toverwoord te zijn; na nogmaals te hebben gebeld met SolarEgde is er een mailtje gestuurd aan het hoofdkantoor (kreeg zelf een CC) met het verzoek om mijn registratieaanvraag even op te zoeken en goed te keuren. Aan half uur later had ik dan ook toegang tot het portal en kon ik zelf mijn site toevoegen.

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 20:37
Kees-Jan schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:23:
[...]

Yep, zonder login kom je dan in het omvormer menu dat je ook ziet als je de SetApp gebruikt.
Daar zit ook de WiFi instellingen.

Hmmm Ik krijg dan een pagina met "internal server error" (SE4000H Solaredge HD omvormer zonder display met SetApp)

Als ik het goed begrijp hoor je hier dus een bepaalde pagina te kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messi_93
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 11:34
Aegle schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:10:
@Cruzer: Ik heb admin rechten (indertijd zelf geïnstalleerd). Als ik inlog met de PC of laptop krijg ik het oderstaande scherm:

[Afbeelding]
Vraagje. Als je op Admin klikt; Site toegang;Toegang tot Tabel met prestatieverhoudingen door gebruikers van de installatie..
Is het bij jou ook zo dat je het vakje wel kan aanvinken, maar niet kan opslaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VmY9cv7Xq67QZb8V62UrGN3Kkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JxLDyKaFYujFkYWRtUwmCV3I.png?f=fotoalbum_large

Pls let me know :) Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@Messi_93 :

Bij mij blijft het vinkje gewoon staan. Moet er wel aan toevoegen dat ik sinds februari ben verhuist en geen toegang meer tot de omvormer. De nieuwe bewoners hebben de omvormer blijkbaar nog niet aan het internet hangen. Ik weet net of dat wat uitmaakt

Pagina: 1