PV: Vragen over plaatsing op meerdere dakdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
Ik vond een tekening/diagram/weergave van hoe de plaatsing van panelen wordt beïnvloed door de ligging ten opzichte van het zuiden. Misschien kan iemand de aannames die ik heb gedaan op basis daarvan van feedback voorzien voor me, want ik ben echt zoekende en er zijn nogal veel variabelen. ;)

Situatie dakdelen:
• Achterzijde huis (51º hellingshoek) op ±10º van zuid (richting west) . Daar heb ik effectief 11x2,75m beschikbaar.
Dan hebben we een schuur, die ligt minder gunstig:
• Dakdeel met schuine zijde (±30º HH) op ±310º (West). Hier kan ik zo'n 6x2,7m gebruiken zonder echt last van schaduw te krijgen.
• Dakdeel met schuine zijde (±30º HH) op ±130º (Oost). Hier kan ik minstens 8,5x2,7m gebruiken zonder last van de schaduw te krijgen.

Dak op de schuur en het huis hebben beide de 'knik' op het kortste deel, wellicht helpt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyh8hdmmI2RPfK-EbJh0-5GlcFg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cmKkgBRKmHa43nYru2Dei1Be.png?f=fotoalbum_medium

Op de achterzijde van het huis
- Portrait: 10 panelen als meer dan 1m breed (1.05 zie ik?), bij 1m dus 11 :P
- Landscape: 12 panelen, 2 rijen van 6. (onder ±1.57m lengte worden dat er 14)
In theorie zou ik mix&match kunnen doen: een rij portrait en een rij landscape erbij. Maar ik vermoed dat de welstandscommissie dat niet goed gaat keuren. Zouden wel minstens 16 panelen zijn, met het juiste formaat zelfs 18.

Op de schuur aan WNW zijde:
- Portrait: 5-6 panelen
- Landscape: 6 panelen (2*3)

Op de schuur aan OZO zijde:
- Portrait: 7 panelen
- Landscape: 8 panelen, 2x4 (of met een beetje schaduwkans: 10, 2x5)

Nu verwacht ik op WNW hooguit 65% rendement te behalen, op de OZO schijnt dat ±80% te zijn. Op het huis in ZZW ergens 95-100%.

1. Oost lijkt mij nog redelijk okay, 10 panelen is best serieus ook. Is 80% nog goed zat?
2. West lijkt me redelijk poep, die 60-65% zit me een beetje dwars daar. Is dat terecht?
3. Vanwege beschermd dorpsgezicht moeten we zo zwart mogelijk, passend bij het dak. Dat zijn gelukkig de meest efficiënte modellen. Omdat er zoveel panelen zijn.. Is er goed efficiënt bij minder dan 1m55 lengte? Zeg 360Wp of meer? (Ik dacht te zien dat de sweetspot daar een beetje ligt momenteel..)

Onwijs bedankt :)

Heb heel even een batterij voor thuis overwogen, maar bedacht dat dan toch wel moeten kijken naar minstens 20kWh en dat is nogal aan de prijs, gaan we denk ik niet terugverdienen :)

Bericht hierboven

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:05
Ik zou WNW en OZO samen op 1 tracker gooien, dus 6 panelen per kant met beide strings samenkomend bij de omvormer via Y stekkers.
De tweede tracker van de omvormer pakt dan 10 panelen op zuid.
Reken even met Longi 360, dan zit je op 3600 watt zuid, 2160 op oost en 2160 op west.

Ik zou dit op een dual tracker omvormer gooien van 4200 watt. Heb je geen schaduw dan is growatt de beste bang voor de buck. Heb je een beetje schaduw dan goodwe. Heb je redelijk veel schaduw dan zou ik een SMA 4 omvormer pakken.
Eventueel kan een 3 fasen omvormer ook, maar dat is optioneel.

Rare exotische buitenmaten kosten meer dan het oplevert. Ik zou voor simple and sweet gaan.Ja, je topt wat af, maar je verspreid mooi je opbrengst over de dag, voldoet aan beschermd stadsgezicht voorwaarden en al met al voor 80 cent per watt ex btw inclusief installtie kun je je geen bult vallen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@Floor-is
wat een kant van het huis oplevert.

zoek op waar je huis staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
(hier mag nog een 10% bijgeteld worden, dit zijn zon uren, geen opbrengsten.
verder komt toevallig wel aardig leuk uit.)

en dan neem je de afwijking van deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
en dan weet je grofweg wat je opbrengst zal zijn. ;)

maar WNW + OZO, daar kun je leuk gerbuik van maken.
zie mijn set met voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jep beide kanten halen op een ander moment hun top.
dus ik heb al 6430Wp op maar een 4000W omvormer en die is goedkoper als een 6000W omvormer.
(zoals @Lardman je ook al verteld. ;) )

een batterij hoeft helemaal niet zo groot te zijn, een kleinere geeft ook erg leuke effecten.
je levert achter de meter, dus leveren je panelen 1000W, en gebruikt de ijskast 1000W, dan ziet de meter 0W.
dit noemen we eigen of rechstreeks gebruik, daar heb je al geen accu voor nodig, dit is ongeveer bij de meeste mensen een 20% van hun jaar opbrengst.
met een kleine accu doe je die al snel erg veel verhogen, grofweg een accu die 80% van je dag gebruik in kwh kan opslaan, verhoogt dit getal al naar boven de 50%.
maar doe die accu nog maar niet, is allemaal veel te duur, misschien ooit in de toekomst, maart dat zal ver na 2030 zijn word het wel aardig om naar te kijken, en dan zijn er zoveel regels weer veranderd dat alles anders kan zijn. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
In theorie zou ik mix&match kunnen doen: een rij portrait en een rij landscape erbij. Maar ik vermoed dat de welstandscommissie dat niet goed gaat keuren.
Tenzij het een monument of beschermd stadsgezicht is is het vergunningsvrij. Of is het nieuwbouw?
Als het full black is kun je heel mooi 3 landscape en 5 portrait leggen. 3 landscape en 5 portrait is namelijk even breed.
Het zouden dan wel vrij korte panelen worden. Hoeveel ruimte heb je dan nog over tot de nok en de dakgoot?

https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html

Kun je je favoriete legplan eens netjes in een bovenaanzicht tekenen waar het noorden boven is? Liefst een luchtfoto.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Mijn vorige post was iets te snel

Voorbeeld van 5 portrait 3 landscape verhouding.
kije1988 in "Advies samenstellen zonnepanelen"

Alternatief is om panelen van 2 meter lang en 1 meter breed te gebruiken. Dat is ook een manier om meer Wp op je dak te krijgen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/400-wp-full-black.html
1. Oost lijkt mij nog redelijk okay, 10 panelen is best serieus ook. Is 80% nog goed zat?
2. West lijkt me redelijk poep, die 60-65% zit me een beetje dwars daar. Is dat terecht?
Als je het in 1x laat aanleggen en het produceert op jaarbasis niet veel meer dan je verbruik dan kun je ook prima genoegen nemen met 60%. Want de laatste paar extra panelen zijn in aanschaf veel goedkoper dan de eersten omdat de installatiekosten niet veel toenemen.
3. Vanwege beschermd dorpsgezicht moeten we zo zwart mogelijk, passend bij het dak. Dat zijn gelukkig de meest efficiënte modellen. Omdat er zoveel panelen zijn.. Is er goed efficiënt bij minder dan 1m55 lengte? Zeg 360Wp of meer? (Ik dacht te zien dat de sweetspot daar een beetje ligt momenteel..)
Hoezo 1.55 m?

Panasonics zijn 1.59 maar relatief duur en niet veel installateurs bieden het aan https://www.winkelman-zon...o-series-335wp-zwart.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Lardman schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:49:
Ik zou WNW en OZO samen op 1 tracker gooien, dus 6 panelen per kant met beide strings samenkomend bij de omvormer via Y stekkers.
De tweede tracker van de omvormer pakt dan 10 panelen op zuid.
Reken even met Longi 360, dan zit je op 3600 watt zuid, 2160 op oost en 2160 op west.
Dat is minder panelen dan ik in gedachten had. Maar ik zal daar dadelijk eens mee rekenen!
Ik zou dit op een dual tracker omvormer gooien van 4200 watt. Heb je geen schaduw dan is growatt de beste bang voor de buck. Heb je een beetje schaduw dan goodwe. Heb je redelijk veel schaduw dan zou ik een SMA 4 omvormer pakken.
Eventueel kan een 3 fasen omvormer ook, maar dat is optioneel.
Ik heb drie fasen, ging er van uit dat je dan ook een 3-fasen omvormer zou moeten hebben. Mik niet op panelen met veel schaduw :)
Rare exotische buitenmaten kosten meer dan het oplevert. Ik zou voor simple and sweet gaan.Ja, je topt wat af, maar je verspreid mooi je opbrengst over de dag, voldoet aan beschermd stadsgezicht voorwaarden en al met al voor 80 cent per watt ex btw inclusief installtie kun je je geen bult vallen.
Exoten moet je denk ik sowieso proberen te voorkomen. Tenzij je een buitenkans hebt op een 430Wp paneel ofzo misschien.

Thanks!
migjes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:01:
@Floor-is
wat een kant van het huis oplevert.

zoek op waar je huis staat:
[Afbeelding]
(hier mag nog een 10% bijgeteld worden, dit zijn zon uren, geen opbrengsten.
verder komt toevallig wel aardig leuk uit.)
Precies op het randje 1070 naar 1066 :)
en dan neem je de afwijking van deze tabel:
[Afbeelding]
en dan weet je grofweg wat je opbrengst zal zijn. ;)
Zuid is dan zeg 98%
West ergens 75-79% zeg 70%
Oost ergens 83-85% zeg 80%

Daar kan ik wel mee rekenen denk ik!
maar WNW + OZO, daar kun je leuk gerbuik van maken.
zie mijn set met voorbeeld dag:
[Afbeelding]
jep beide kanten halen op een ander moment hun top.
dus ik heb al 6430Wp op maar een 4000W omvormer en die is goedkoper als een 6000W omvormer.
(zoals @Lardman je ook al verteld. ;) )
Door de verdeling wanneer er zon op het dak valt kan je met een lichtere omvormer uit. Had ik niet bij stilgestaan :)
Omdat ik óók nog een zuid-deel heb, haal ik daar nagenoeg heel de dag flink vermogen uit. Dat moet gezamenlijk leuk optellen me dunkt. :)

een batterij hoeft helemaal niet zo groot te zijn, een kleinere geeft ook erg leuke effecten.
je levert achter de meter, dus leveren je panelen 1000W, en gebruikt de ijskast 1000W, dan ziet de meter 0W.
dit noemen we eigen of rechstreeks gebruik, daar heb je al geen accu voor nodig, dit is ongeveer bij de meeste mensen een 20% van hun jaar opbrengst.
met een kleine accu doe je die al snel erg veel verhogen, grofweg een accu die 80% van je dag gebruik in kwh kan opslaan, verhoogt dit getal al naar boven de 50%.
maar doe die accu nog maar niet, is allemaal veel te duur, misschien ooit in de toekomst, maart dat zal ver na 2030 zijn word het wel aardig om naar te kijken, en dan zijn er zoveel regels weer veranderd dat alles anders kan zijn. ;)
Voor wat betreft een accu keek ik naar een Powerwall en wat die me maximaal per jaar zou kunnen opleveren. Elke dag dat ding 100% volladen met de PVs, helemaal leegmaken zodat ik 365 dagen per jaar de volle 13,5kWh niet hoef af te tikken bij de energiemaatschappij. Dan haal ik, uitgaande van dit absurde voorbeeld, een voordeel van €980 per jaar.
Op de Belgische site van engie lees ik:
Wat kost een thuisbatterij Powerwall?
In Europa kost een Tesla Powerwall 8.240 € (excl. btw). In die prijs zit de batterij, de omvormer en de ondersteunende hardware. Daar komt nog eens tussen 1.100 € en 3.300 € bovenop voor de installatie.
€10k aanschaf en nog eens zeg €2.000 voor de installatie, hoewel ik die installatie echt bizar duur vind. We gaan een nieuwe meterkast plaatsen, dus dat moet echt wel goedkoper kunnen ;) Anyway: 12k aanschaf en dus is de terugverdientijd minstens 12 jaar. Ik weet niet of dat ding überhaupt 12 jaar meegaat, dat zouden meer dan 4.350 full discharges zijn, mijn ervaring leert dat 21700 en 16650 cellen na 1000 cycles het wel een beetje genoeg vinden en serieus lading verlies hebben ;)

enphase rekent €1.800 voor 1,2kWh, dat zie ik ook niet echt snel rendabel worden..
busscherski schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:57:
[...]

Tenzij het een monument of beschermd stadsgezicht is is het vergunningsvrij. Of is het nieuwbouw?
Als het full black is kun je heel mooi 3 landscape en 5 portrait leggen. 3 landscape en 5 portrait is namelijk even breed.
Het zouden dan wel vrij korte panelen worden. Hoeveel ruimte heb je dan nog over tot de nok en de dakgoot?
Op zuid heb ik een dakkapel waar ze boven zouden komen. Daar heb ik ±3.3m van het dak van de dakkapel naar de nok. In de breedte heb ik 12m dak.
Volgens de welstandscommissie moet ik 0,5m tot de nok en zijden aanhouden, dus ik kwam op ±2,75m effectief uit voor de hoogte en 11m voor de breedte. :)
Op de schuur heb ik iets minder last van deze regels. De schuur is 12x5,4m binnenzijde. Deze staat echter naast m'n huis dus vandaar heb ik op de westzijde minder meters beschikbaar en omdat ik aan de oostzijde buren heb, heb ik daar ook niet de volledige lengte (schaduwvrij) ter beschikking.

Ter illustratie een bovenaanzicht (wel iets gedraaid, sorry). Op het dak aan de achterzijde komt dus een dakkapel over de gehele breedte, mits de welstandscommissie hier akkoord mee gaat dan..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re0E1vPkKzGD-xQ4-xqaLryUHrg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9yzpYVmYXBi0yvAYBI2Cq5J.jpg?f=fotoalbum_medium
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html

Kun je je favoriete legplan eens netjes in een bovenaanzicht tekenen waar het noorden boven is? Liefst een luchtfoto.
Een legplan is een tikkie lastiger, ik heb nog geen tooltje gevonden die dat fijn voor me doet. Ik probeer het nog eens in woorden okay?

Uitgaande van Longi 360Wp panelen kan ik:

- Dak van huis, zuidkant.
> Landscape 6 naast elkaar
> Twee rijen hoog
= 12 panelen

- Schuur, huiszijde, westkant
> Landscape 4 naast elkaar
> Twee rijen hoog
= 8 panelen

- Schuur, oostzijde
> Landscape 5 naast elkaar
> Twee rijen hoog
= 10 panelen

Alternatief kan ik:
- Dak van huis, zuidkant
> Portrait 10 naast elkaar
= 10 panelen (2 minder dan landscape)

- Schuur, huiszijde, westkant
> Portrait 6 panelen
= 6 panelen (2 minder dan landscape)

- Schuur, oostkant
> Portrait 8 panelen
= 8 panelen (2 minder dan landscape)

Mocht de welstandscommissie het goedkeuren dat ik dichter op de nok kom, dan kan ik:
- Op het huis drie rijen hoog in landscape, waardoor ik dan naar 18 panelen kan.
- Op de schuur drie rijen plaatsen: west 12, oost 15.

Ik weet niet wat ik met 45 panelen zou moeten, maar het idee is leuk ;)
busscherski schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:27:
Mijn vorige post was iets te snel

Voorbeeld van 5 portrait 3 landscape verhouding.
kije1988 in "Advies samenstellen zonnepanelen"
Denk dat als ik me net niet aan de voorschriften houdt, precies 2x zo'n setup op het huis zou kunnen plaatsen. Dat is 10 in portrait, 6 in landscape: 16 panelen.
Alternatief is om panelen van 2 meter lang en 1 meter breed te gebruiken. Dat is ook een manier om meer Wp op je dak te krijgen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/400-wp-full-black.html
Dat scheelt qua m2 echt weinig natuurlijk, maar is wel gemakkelijk rekenen.
In landscape kan ik er dan 5 kwijt, twee rijen hoog: 10 stuks. 4.000Wp

Versus 12x360Wp = 4.320Wp
[...]

Als je het in 1x laat aanleggen en het produceert op jaarbasis niet veel meer dan je verbruik dan kun je ook prima genoegen nemen met 60%. Want de laatste paar extra panelen zijn in aanschaf veel goedkoper dan de eersten omdat de installatiekosten niet veel toenemen.
Ik ga het inderdaad in één keer laten neerleggen. Scheelt in de installatiekosten en als je toch bezig bent :)

Van Wp naar kWh heb ik de gegevens van @migjes voor. De omvormers en dat soort spul heeft een verlies van 5% lees ik overal, dus ik reken met 10% :P

Dan reken ik grof met:
Aantal panelen * Wp * rendement * 0,85

Huis:
12 * 360 * 98% * 90% = 3.800
Schuur, west
8 * 360 * 80% * 90% = 2.050
Schuur, oost
10 * 360 * 70% * 0,90% = 2.250

Met deze berekening kom ik In theorie in totaal dus 8.100kWh per jaar. Ons verwachtte verbruik ligt ergens tussen 8.000 en 9.000 kWh per jaar, dit wekken we alleen overdag op en overdag is de energiebehoefte weliswaar aanwezig, maar zal de warmtepomp minder draaien dan in de avond- en nachtelijke uren verwacht ik. Conclusie: ik heb meer ruimte dan behoefte :)
Dan kan ik goedkopere panelen, of minder dakruimte gebruiken. Eens rustig over nadenken :)
[...]

Hoezo 1.55 m?

Panasonics zijn 1.59 maar relatief duur en niet veel installateurs bieden het aan https://www.winkelman-zon...o-series-335wp-zwart.html
Ik was een beetje door de bomen de weg kwijt. Zie nu vooral panelen van 1m70-1m80 in die ~360Wp range.

De panelen van LG zijn stevig aan de prijs, terwijl JA, Trina en Hyundai weer een stuk goedkoper zijn. (Longi ook, maar ken dat al helemaal niet).
Als ik rond 360Wp wil blijven, dan valt Trina af, maar Hyundai levert dan weer een 390Wp paneel dat prima zou passen (wel 1m14 breed..)

Pfoe, stel ik ga voor die Hyundai panelen, dan kan ik er nog wat minder plaatsen op zich..

Nu alles rondom de omvormers en optimizers en weet ik wat nog een keer helder krijgen.
Als je daar overbemeet, heeft dat heftig effect, behalve op het budget? Dus stel je pakt een Goodwe 3-fase GW12KN, heb je dan relatief meer verlies ofzo?

En optimizers: behalve voor monitoring heb ik al een opzet gekozen die niet tot nauwelijks schaduw zal kennen, heb ik die dan wel nodig?

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een legplan is een tikkie lastiger, ik heb nog geen tooltje gevonden die dat fijn voor me doet. Ik probeer het nog eens in woorden okay?
Ik gebruik vaak Powerpoint voor zulke schetsen.

Maar ik snap je legplan. Zo`n luchtfoto is een stuk helderder dan de plattegrond.

Ik schat in dat je op het dak van de schuur (prima ligging hoor) 8+10 360 Wp panelen kwijt kunt op een 3680 W enkelfase string omvormer. Hoeveel het precies gaat aftoppen kan tzt nog gesimuleerd worden. Indien je er nog een rijtje landscape aan toevoegt zou de schuur een 3 fase stringomvormer van 6 kW krijgen.
8 panelen is erg weinig voor een 3 fase stringomvormer, dat doe je liever op enkelfase, als het er per richting meer zijn kan het ook op 3 fase.

De 12 panelen van het huis krijgen dan een eigen 3.68 kW stingomvormer (topt niet veel af)
Als je daar overbemeet, heeft dat heftig effect, behalve op het budget? Dus stel je pakt een Goodwe 3-fase GW12KN, heb je dan relatief meer verlies ofzo?
Het verlies zit vooral in de aanschafkosten.

Als het met 2 enkelfase omvormers van 3.68 kW kan zou ik dat denk ik aanraden. Dan hoef je ook geen lange DC kabels te trekken.
Een 3 fase omvormer in deze vermogenklasse heeft namelijk maar 2 mppt's. Dat werkt niet zomaar met 3 vlakken. Het kan wel werken maar dan moet je een gelijk aantal panelen op oost en west nemen. Maar een 3 fase stringomvormer kun je beter meer dan 8 panelen per string geven.
En optimizers: behalve voor monitoring heb ik al een opzet gekozen die niet tot nauwelijks schaduw zal kennen, heb ik die dan wel nodig?
Nee, stringomvormers hebben ook schaduwmanagement.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het is overigens ook geen situatie waar SolarEdge 3 fasen goed werkt. Te weinig panelen per richting. Tenzij je kiest voor 45 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@Floor-is
jep, een kleinere omvormer is goed mogenlijk met flink wat meer richtingen.
maar zie de tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
niet als west doet maar 80% W geven van de Wp.
dat is niet zo, oost en west geven gewoon 100% de W van de Wp.
dus hang je 1000Wp op west dan geeft die ook 1000W.
de tabel gaat over jaar opbrengst, niet over vermogen. ;)

oke 1070 naar 1066, oke ik woon in een 1010 gebied.
de beste set die ik heb aangelegd die levert 1095kWh/kWp (dit betekend 1,095kWh per Wp of 109,5%.)
dus die 10% hoef je niet aan te houden, die zit er dan al in. ;)

pas wel op, om een goede set te leggen, heb je wel een minimaal aantal panelen nodig.
zie grafiek van de omvormer zijn rendement (1 fase TL omvormer als voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
om de omvormer op het hoogste rendement te laten draaien, heb je dus 350Vmpp nodig.
met goedkope panelen heb je dus 33Vmpp per paneel.
dus 12 panelen geeft 33x12=396Vmpp.
is het dan warmer buiten dan zakt de Vmpp en heb je +/-350V.
helaas kun je niet zomaar minder panelen gebruiken.

accu, ach in belgie word nu gedacht aan kwartier piek vermogen = netbeheerder kosten.
lage lastige berekening, maar simpel gezegd, als je 2,5kW voor 15 minuten gebruikt, dan betaal je allen het basis tarief.
gebruik je 3,5kW voor 15 minuten, dan word het basis tarief verhoogt met 50€ per jaar.
met een kleine accu kun je dan piekschaving doen.
door allen die paar momenten van de dag dat je even meer als 2,5kW gebruikt de accu te laten leveren.
hier heb je echt geen grote accu nodig, meeste mensen komen al een heel eind met een 2kWh accu.
als je dan hier mee 100€ per jaar bespaart en dit voor 10 jaar, dan heb je toch al weer 1000€ extra terug verdiend.
en dit is boven op de besparing van de kWh's die je met de accu doet.
het is net een stapje wat weer in de richting helpt.
maar nog veel onduidelijk, en lastig te schatten, dus daar zou ik nog maar mee wachten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3 mppt en 3-fase omvormer en 1 batterij?
https://www.europe-solarstore.com/lg-ess-home-10.html
(zie datasheet)

Moet je alleen zorgen voor voldoende Vmpp
https://www.jenm-zonnepan...epanelen/panasonic-solar/

Alles kan.
Koffie kan,
Wim kan (oh nee die niet meer)
:+

Zelf heb ik 3x 1-fase omvormer en zal de batterij me nog even een worst wezen met huidige saldering in NL.
Ik sla het nu op in warm water (ook dagelijks nodig) ;)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2021 11:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
busscherski schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:10:
[...]

Ik gebruik vaak Powerpoint voor zulke schetsen.

Maar ik snap je legplan. Zo`n luchtfoto is een stuk helderder dan de plattegrond.
Heb ik niet en gelukkig :)
Ik schat in dat je op het dak van de schuur (prima ligging hoor) 8+10 360 Wp panelen kwijt kunt op een 3680 W enkelfase string omvormer. Hoeveel het precies gaat aftoppen kan tzt nog gesimuleerd worden. Indien je er nog een rijtje landscape aan toevoegt zou de schuur een 3 fase stringomvormer van 6 kW krijgen.
Als we mikken op 26-30 panelen, dan hebben we onze gehele energiebehoefte gedekt. Gaan we zelfs misschien overheen.
8 panelen is erg weinig voor een 3 fase stringomvormer, dat doe je liever op enkelfase, als het er per richting meer zijn kan het ook op 3 fase.

De 12 panelen van het huis krijgen dan een eigen 3.68 kW stringomvormer (topt niet veel af)

[...]

Het verlies zit vooral in de aanschafkosten.

Als het met 2 enkelfase omvormers van 3.68 kW kan zou ik dat denk ik aanraden. Dan hoef je ook geen lange DC kabels te trekken.
Een 3 fase omvormer in deze vermogenklasse heeft namelijk maar 2 mppt's. Dat werkt niet zomaar met 3 vlakken. Het kan wel werken maar dan moet je een gelijk aantal panelen op oost en west nemen. Maar een 3 fase stringomvormer kun je beter meer dan 8 panelen per string geven.
Ik was al een beetje aan het kijken wat voor omvormers ik dan bij zou uitkomen.
Als ik het goed heb begrepen moet ik qua omvormers het voornamelijk zoeken bij:
• Goodwe
• Solaredge
• Growatt

In een opzet met twee stuks (huis en schuur), is het te adviseren om op de schuur aan beide zijden een gelijk aantal te plaatsen. Helder. Dan zou ik op de schuur 2x6 plaatsen, op het huis 12-16, afhankelijk van de mogelijkheden die ik heb binnen het welstandsgeneuzel. Kom ik op 24-28 panelen.

Monitoring heb ik nog niet zo heel hard over nagedacht moet ik zeggen, als ik de schuur in z'n geheel op 1 string weet te plaatsen, dan heb ik zeg 12 panelen op die string. Opdelen lijkt niet nuttig omdat er dan strings van 6 zijn?

Ik kwam nu een beetje uit op deze van Goodwe: https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000-xs-wifi.html
Die van Solaredge zijn €700+, Huawei 900+ en Growatt is weer goedkoper.
Daar moet ik vast weer inleveren op monitoring ofzo, heb ik nog allemaal niet bekeken.
[...]

Nee, stringomvormers hebben ook schaduwmanagement.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Zit een beetje met de twijfel of nog meer panelen op de schuur wel nuttig zal zijn. Ik kan er met schaduw-management weliswaar nog meer toevoegen, maar omdat de opbrengst wellicht al meer dan de productie is, is de vraag of het nuttig zal zijn. Zeker als de salderingsregeling zoals verwacht telkens verder zal worden uitgekleed.

Stel dat ik op de schuur 2x8 panelen plaats, dan is schaduwmanagement noodzakelijk. Beide op een eigen string kan dan. En op zich is de meerprijs voor die 2 panelen relatief klein.. Ga ik toch nog twijfelen. 8)7
busscherski schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:54:
Het is overigens ook geen situatie waar SolarEdge 3 fasen goed werkt. Te weinig panelen per richting. Tenzij je kiest voor 45 panelen.
Nah, heeft geen zin. Zoveel panelen wil ik niet, kan ik wellicht niet kwijt en het verbruik is er ook niet naar.
migjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:33:
@Floor-is
jep, een kleinere omvormer is goed mogenlijk met flink wat meer richtingen.
maar zie de tabel:
[Afbeelding]
niet als west doet maar 80% W geven van de Wp.
dat is niet zo, oost en west geven gewoon 100% de W van de Wp.
dus hang je 1000Wp op west dan geeft die ook 1000W.
de tabel gaat over jaar opbrengst, niet over vermogen. ;)

oke 1070 naar 1066, oke ik woon in een 1010 gebied.
de beste set die ik heb aangelegd die levert 1095kWh/kWp (dit betekend 1,095kWh per Wp of 109,5%.)
dus die 10% hoef je niet aan te houden, die zit er dan al in. ;)
Ik doe m'n berekening weer tekort!
Maar alsnog: ik reken liever mijzelf arm dan rijk. ;)
pas wel op, om een goede set te leggen, heb je wel een minimaal aantal panelen nodig.
zie grafiek van de omvormer zijn rendement (1 fase TL omvormer als voorbeeld):
[Afbeelding]
om de omvormer op het hoogste rendement te laten draaien, heb je dus 350Vmpp nodig.
met goedkope panelen heb je dus 33Vmpp per paneel.
dus 12 panelen geeft 33x12=396Vmpp.
is het dan warmer buiten dan zakt de Vmpp en heb je +/-350V.
helaas kun je niet zomaar minder panelen gebruiken.
Ja kanonne, maak het nog ingewikkelder :D

Dus ik wil een minimaal aantal panelen op een string om het voltage hoog genoeg te houden, is dat een TL;DR waarmee je het eens kunt zijn?
accu, ach in belgie word nu gedacht aan kwartier piek vermogen = netbeheerder kosten.
lage lastige berekening, maar simpel gezegd, als je 2,5kW voor 15 minuten gebruikt, dan betaal je allen het basis tarief.
gebruik je 3,5kW voor 15 minuten, dan word het basis tarief verhoogt met 50€ per jaar.
met een kleine accu kun je dan piekschaving doen.
door allen die paar momenten van de dag dat je even meer als 2,5kW gebruikt de accu te laten leveren.
hier heb je echt geen grote accu nodig, meeste mensen komen al een heel eind met een 2kWh accu.
als je dan hier mee 100€ per jaar bespaart en dit voor 10 jaar, dan heb je toch al weer 1000€ extra terug verdiend.
en dit is boven op de besparing van de kWh's die je met de accu doet.
het is net een stapje wat weer in de richting helpt.
maar nog veel onduidelijk, en lastig te schatten, dus daar zou ik nog maar mee wachten. ;)
De accu heb ik al out-of-scope gezet hoor in m'n hoofd ;)
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:17:
3 mppt en 3-fase omvormer en 1 batterij?
https://www.europe-solarstore.com/lg-ess-home-10.html
(zie datasheet)

Moet je alleen zorgen voor voldoende Vmpp
https://www.jenm-zonnepan...epanelen/panasonic-solar/

Alles kan.
Koffie kan,
Wim kan (oh nee die niet meer)
:+

Zelf heb ik 3x 1-fase omvormer en zal de batterij me nog even een worst wezen met huidige saldering in NL.
Ik sla het nu op in warm water (ook dagelijks nodig) ;)
HOLD UP

Dit is weliswaar 3-fase, maar met accu? Voor €3600? En dan heb je 9,3 kWh?
Dus in plaats van 2 omvormers van zeg 600/st betaal je €2400 extra en kan je wel die accu inzetten?
En drie strings?

Argh, dat is wel weer interessant. Want zeg €2500 voor 9kWh is iets dat we snel genoeg terugverdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 02-04-2021 15:48 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Ik heb de hele bende eens bij elkaar geklikt in de website van solar-bouwmarkt.
28 panelen: Hyundai 390Wp
Montagespulletjes voor landscape plaatsing
Omvormers van Growatt + monitoring module gebeuren (Growatt MIN 4200TL-XE)
Volledige installatie door Green Guys Installaties

Totale kosten: ±€9.900, laten we het afronden op 10k.

Verwachtte opbrengst: ±9.250kWh, bij €0,20/kWh is dat €1.850

Terugverdientijd schijnt dan ongeveer 5,5 jaar te zijn. Dat is een puike deal in mijn boekje!

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als we mikken op 26-30 panelen, dan hebben we onze gehele energiebehoefte gedekt. Gaan we zelfs misschien overheen.
Ik zou er zeker overheen gaan :)
Ik was al een beetje aan het kijken wat voor omvormers ik dan bij zou uitkomen.
Als ik het goed heb begrepen moet ik qua omvormers het voornamelijk zoeken bij:
• Goodwe
• Solaredge
• Growatt
Er zijn allerlei merken.
Ik deel het liever in in types.
1) Stringomvormers (Goodwe, Growatt, SMA, Fronius etc.)
2) Micro omvormers (AP systems, Enphase)
3) SolarEdge (dat zit soort van tussen 1 en 2 in)

Veel bedrijven zullen je 3 fase SolarEdge willen aansmeren maar dat gaan sochtends en savonds niet goed werken met slechts 8 panelen per richting.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
In een opzet met twee stuks (huis en schuur), is het te adviseren om op de schuur aan beide zijden een gelijk aantal te plaatsen. Helder. Dan zou ik op de schuur 2x6 plaatsen, op het huis 12-16, afhankelijk van de mogelijkheden die ik heb binnen het welstandsgeneuzel. Kom ik op 24-28 panelen.
Een gelijk aantal panelen per dakvlak is alleen nodig indien je beide dakvlakken parallel op 1 input van een stringomvormer wilt aansluiten. Een optie als je alles op een grote 3 fase stringomvormer wilt aansluiten. Maar dan is 8 panelen per dakvlak net iets te weinig.
Ik zou dus liever 2 enkelfase stringomvormers kiezen, zoals in mijn post hierboven beschreven.

Heb je dat winkelwagentje ook als screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:36:
[...]

HOLD UP

Dit is weliswaar 3-fase, maar met accu? Voor €3600? En dan heb je 9,3 kWh?
Dus in plaats van 2 omvormers van zeg 600/st betaal je €2400 extra en kan je wel die accu inzetten?
En drie strings?

Argh, dat is wel weer interessant. Want zeg €2500 voor 9kWh is iets dat we snel genoeg terugverdienen.
Komt dan nog een accu bij denk ik. Is alleen de omvormer.
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/lg-ess-home-10

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
@AUijtdehaag laat maar dan :D

@busscherski
Winkelwagentje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX2m4_PsRl3R1xRucu6KhG3JQ3E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FWaUkwkYW1wmA6GxjoZqTPYC.png?f=fotoalbum_medium

Let wel, ik heb nog geen kabels, omdat dat bij de installatie in lijkt te zitten:
Wat doen de Installateurs allemaal:
- Montage van de zonnepanelen op het dak
- Ophangen en aansluiten van de omvormer, of het monteren van micro-omvormers
- Aanleggen van alle benodigde bekabeling (maximale kabellengte van dak tot meterkast: 25 meter)
- Aansluiten van de hele installatie incl. het plaatsen van een aparte groep incl. aardlekbeveiliging in de meterkast, conform de huidige norm
- Bij een Solaredge- of Enphase installatie wordt de monitoring van A tot Z voor u geregeld en werkend opgeleverd

Welke materialen zijn inbegrepen:
- Alle bekabeling en pluggen van het dak t/m de meterkast met een maximum van 25 meter
- Aardlekbeveiliging en automaat in de groepenkast
- Indien geen ruimte in de groepenkast: een losse automatenkast in de meterkast
- Alle kleine materialen zoals buizen, klemmen e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 02-04-2021 19:42 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ziet er goed uit.

Nog wel even uitzoeken of die panelen geschikt zijn om in landscape te leggen met horizontale rails.

https://solarshop.baywa-r...2iCXm1qEQ-tRvOzI&_xt=.pdf

Het lijkt me dat je verticale rails nodig gaat hebben.

Passen er geen 30 van deze panelen? Met de enkelfase omvormers hoef je geen gelijk aantal panelen op je schuur.

Als je selectief wilt afzekeren achter een 3 x 25A aansluiting moet je kiezen voor 3680 W omvormers. Wat mij betreft is selectief afzekeren in geval van omvormers niet noodzakelijk maar de andere 50% van de mensen hier vind van wel.
(zoek op selectiviteit, ik wil hier niet opnieuw een enorme discussie over veroorzaken)

Growatt ShineLink is toch alleen als je geen Wifi in de schuur hebt? Het beste is uiteraard om te kiezen voor LAN als dat kan.

De kabels zijn inderdaad inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
busscherski schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:32:
Ziet er goed uit.

Nog wel even uitzoeken of die panelen geschikt zijn om in landscape te leggen met horizontale rails.

https://solarshop.baywa-r...2iCXm1qEQ-tRvOzI&_xt=.pdf

Het lijkt me dat je verticale rails nodig gaat hebben.

Passen er geen 30 van deze panelen? Met de enkelfase omvormers hoef je geen gelijk aantal panelen op je schuur.

Als je selectief wilt afzekeren achter een 3 x 25A aansluiting moet je kiezen voor 3680 W omvormers. Wat mij betreft is selectief afzekeren in geval van omvormers niet noodzakelijk maar de andere 50% van de mensen hier vind van wel.
(zoek op selectiviteit, ik wil hier niet opnieuw een enorme discussie over veroorzaken)

Growatt ShineLink is toch alleen als je geen Wifi in de schuur hebt? Het beste is uiteraard om te kiezen voor LAN als dat kan.

De kabels zijn inderdaad inbegrepen.
De Growatt zou letterlijk binnen anderhalve meter van het patchpaneel komen, dus ik heb het niet nodig inderdaad. Scheelt weer €50 ofzo ;)

Ik denk ook dat ik voor een ander paneel ga. De 390Wp Hyundai is €169, een 365Wp JA Solar is kleiner en €128.

Uitgaande van mix/match in portrait/landscape kom ik op een theoretisch max van:
Huis: 11m * ±2,85m -> 10 in portrait, 6 in landscape
Oostzijde schuur: 5,5mx3m zonder schaduw -> 5 in portrait + 3 in landscape
Oostzijde schuur, met beetje schaduw: 7x3m -> 6 in portrait + 4 in landscape
Westzijde schuur, zonder schaduw: 9mx3m -> 8 in portrait + 5 in landscape
Westzijde schuur, met minimaal schaduw: 11,25mx3m -> 10 in portrait + 6 in landscape

In theorie kan ik dus:
16 op zuid
10 op oost
16 op west

Ik zou niet weten waarom ik 42 panelen nodig heb, maar het kan. Dan zou ik nét geen 13.000Wp halen trouwens.

Ik denk dat de combinatie landscape/portrait niet gepikt wordt en ik daarom alles in landscape of portrait moet gaan doen. Portrait levert me dan de meeste panelen op:

Huis: 12 in landscape
Oostzijde schuur: 8 in landscape
Westzijde schuur: 12 in landscape

32 panelen is niet bepaald een schande ;) Die 9900Wp ook niet ;)

Bij Winkelman ben ik dan voor 32 panelen met 2 stuks SMA omvormer (3.6 en 5.0) naar schatting 10k armer. Volgens de SMA/Sunny configurator mag ik dan grofweg rekenen op 10.850kWh opbrengst overigens, op basis van 933kWh/kWp.
(Met Growatt ben ik ±€800 goedkoper uit trouwens!)

Als ik over 10 jaar die omvormers nog een keer moet kopen is dat grofweg €2.000. Dat maakt over een tijdspanne van 20 jaar de investering €12.000
In die tijdspanne zou ik 200kWh moeten kunnen produceren. Dat brengt de kWh prijs op €0,06 cent :)

Nu mag ik nivelleren, dus wat ik inbreng, dat hoef ik niet te betalen. En voor overproductie krijg ik over de eerste 1.500kWh €0,1052, voor meer krijg ik "een terugleververgoeding die gelijk is aan het bedrag dat je betaalt". En dat is in dal 0,06253/kWh en in piek € 0,07679. Op zich houdt dat niet over, maar ik verlies er niks op zal ik maar zeggen.
Omdat saldering zal zakken, is de bedoeling wel dat ik in ieder geval een lagere kostprijs behoudt dan de laagste verkoopprijs aan mijn leverancier. (Want effectief ben ik dan gewoon aan het salderen tegen 30% ofzo)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je hebt wel 2 van deze nodig.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-ethernet-kit.html

9900 Wp is een mooi aantal inderdaad, ook handig voor het BTW terugvragen (boven 10000 Wp is dat lastiger).

Kun je screenshots delen van je Sunnydesign simulaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
busscherski schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:21:

9900 Wp is een mooi aantal inderdaad, ook handig voor het BTW terugvragen (boven 10000 Wp is dat lastiger).

Nu even niet, hopelijk morgen :)

Als ik voor Growatt zou kiezen komt er nog een whopping €12 per omvormer bij. Woop-woop 😋

Vraagje:
Die BTW teruggaaf is dat over de gehele installatie of alleen voor de panelen eigenlijk? Ik heb er in mijn berekeningen nog geen rekening mee gehouden namelijk.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De BTW teruggave is over het geheel, ook de installatiekosten.
Geldt overigens niet indien je ondernemer bent met een jaaromzet meer dan 20000. In dat geval eventueel op naam van je partner, wel even het energiecontract overzetten op diens naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Floor-is schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:25:
[...]

Nu even niet, hopelijk morgen :)

Als ik voor Growatt zou kiezen komt er nog een whopping €12 per omvormer bij. Woop-woop 😋
Voordat je op de bestel knop ramt.....
AUijtdehaag in "Vraag over optimizers voor mijn pv installatie"

Als je naderhand optimizers en uitlezing erbij moet kopen omdat het niet lekker werkt dan is goedkoop = duurkoop

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag
Schaduwmanagement van Growatt is vooral slecht bij korte strings en veel schaduw.

Met 12+8+12 panelen zijn er 2 lange strings en een gemiddelde.

Onder jouw post wordt dat geïllustreerd door iemand met een string van 12 (perfect schaduwmanagement) en eentje van 6 (geen werkend schaduwmanagement).

Maar volgens mij heeft TS de panelen die schaduw krijgen (west schuur) gewoon weg gelaten. Dus is er überhaupt geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
busscherski schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:21:

Deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pMHvwDiFiQsLpGUpRoboNhlB2E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/b5PhyvruLHbH0gZtOGmNhHcA.png?f=fotoalbum_medium
busscherski schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:32:
De BTW teruggave is over het geheel, ook de installatiekosten.
Geldt overigens niet indien je ondernemer bent met een jaaromzet meer dan 20000. In dat geval eventueel op naam van je partner, wel even het energiecontract overzetten op diens naam.
Beter!
AUijtdehaag schreef op zondag 4 april 2021 @ 07:44:
[...]

Voordat je op de bestel knop ramt.....
AUijtdehaag in "Vraag over optimizers voor mijn pv installatie"

Als je naderhand optimizers en uitlezing erbij moet kopen omdat het niet lekker werkt dan is goedkoop = duurkoop
Alles gaat in één keer en ik heb geen schaduw voor wat ik nu heb bedacht.
Ik kan met schaduw gaan werken hoor, no problem. Maar ik verwacht een dermate negatief effect dat ik het liever niet doe ;)
busscherski schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:54:
@AUijtdehaag
Schaduwmanagement van Growatt is vooral slecht bij korte strings en veel schaduw.

Met 12+8+12 panelen zijn er 2 lange strings en een gemiddelde.

Onder jouw post wordt dat geïllustreerd door iemand met een string van 12 (perfect schaduwmanagement) en eentje van 6 (geen werkend schaduwmanagement).

Maar volgens mij heeft TS de panelen die schaduw krijgen (west schuur) gewoon weg gelaten. Dus is er überhaupt geen issue.
De lengte van de strings kunnen we nog mee spelen ook als we zouden willen, maar ik vind het zo wel best :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik bedoelde zoiets maar in jouw screenshot zie ik een Energy usability van 100%. Dat betekent dat de omvormer wel een maatje kleiner kan.
Vooral zo`n 5 kW omvormer bij een 3 fase aansluiting is niet heel elegant.
Kun je de jaaropbrengst van de 5 kW omvormer eens vergelijken met een 4 kW en een 3.68 kW versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
busscherski schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:14:
Ik bedoelde zoiets maar in jouw screenshot zie ik een Energy usability van 100%. Dat betekent dat de omvormer wel een maatje kleiner kan.
Vooral zo`n 5 kW omvormer bij een 3 fase aansluiting is niet heel elegant.
Kun je de jaaropbrengst van de 5 kW omvormer eens vergelijken met een 4 kW en een 3.68 kW versie?
Euhm ik zit te klooien. Hier alvast de setup, wellicht dat je het zelf leuk vind om mee te rommelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19nwkbch0nYf3hNqB-H0kTcJXHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hrewtuogzb7QvPH5S2DAxgXo.png?f=user_large

3.6 en 5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLkPJUD86-T8yPkHwkysbkD1Tx8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/itR98wgRooGMMwEktNJoGlnf.png?f=fotoalbum_medium

3.6 en 4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1MJvSE82ttm7KFg_GQrYsIMPFs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/gtbRKmSPaMMr1NKiSld6DkaQ.png?f=fotoalbum_medium

Als ik van de schuur 2x8 pak op elk een eigen string. Dan moet ik met een 3 uitkunnen denk ik. (2920 per zijde immers en overlap zal er niet/nauwelijks zijn).
Het huis heeft 4380Wp op zuid en zou nog 4x365 van west erbij krijgen. Dat is 5840, meer dan de 5250 die de omvormer aangeeft te kunnen. En hier raak je me dus een beetje kwijt. Want de hoek zal voor beide invloed hebben.

Een string van 4 lijkt me een issue ook, dus ik weet niet zo goed hoe ik de indeling dan moet gaan maken.

[ Voor 74% gewijzigd door Floor-is op 04-04-2021 18:58 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 3-fase SMA 8.0 kan
2 strings van 12 aan op mppt1 (polystring)
1 string van 8 aan op mppt 2

pdf

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
AUijtdehaag schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:01:
Een 3-fase SMA 8.0 kan
2 strings van 12 aan op mppt1 (polystring)
1 string van 8 aan op mppt 2

pdf
Eén Tripower 8 is goedkoper ook.. Hmm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTwAnHneHOfgvVpiWZ2znJNn218=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YPUjYKUBy8ZmI9XEpgCH9oFs.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 04-04-2021 19:13 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Klik even op "Switch to detailed planning". Ik denk dat je een gekke stringindeling hebt.

Ik kom met de string indeling die mij handig lijkt overigens ook op het 5 kW enkelfase model voor de schuur. Jammer dan voor de selectiviteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqP0UxKe8fQQhShvY3mi-EkoRqs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EtW3uTCcIkCZhQB4HosVQHpv.png?f=fotoalbum_large

Omdat ik het toch al in Sunnydesign heb gestopt ook de oplossing van @AUijtdehaag even gesimuleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN6okEXSlfzYTFeAUOKLm_1AaUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KFA3ZOj8nXNQM22iSEdfprDt.png?f=fotoalbum_large

Dit is wel selectief achter een 3 x 25A aansluiting. Maar je bent wel iets meer met DC kabels aan het trekken. En die oplossing kan alleen met een SMA omdat de kortsluitstroom teveel is voor Chinese omvormers in deze klasse.

disclaimer: polystring doe je normaal met oost en west. Zuid en oost heb ik nog niet eerder aangeraden, weet ik niets van.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 04-04-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Ik heb dan op de eerste input inderdaad wel >16A. Maar technisch kan ik dat oplossen met een 25A krachtgroep. Voor de EV lader (de auto is er niet meer, de lader heb ik nog) heb ik ook zo iets gedaan :)

Tenzij ik iets compleet over het hoofd zie: 11.000kWh lijkt me méér dan genoeg en deze opzet is goedkoper ook. Misschien wel de beste keuze?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ook qua (eigen) logging :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Stt0qouB_GFgikSzhpRVoD172zw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojuKUItBGokGlYyWsX2Vtadg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfW_6HiEbuIla7sOW80Fa52G4Lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5gujVHm8sQSbGEYS9fMCM1d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWzb76anmROXsspk0mELzZjmt9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOAv9nf5GaPR0Almekkh6okm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Ik zie een fout in mijn PV setup trouwens, kelerig. Ik heb natuurlijk meer panelen aan de andere kant van de schuur..

Denk dat dit overigens alleen maar beter uitkomt, iets meer output :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNiiBiSKzPtZt5r-SqjYbrK5KLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MLuffIypxinyoYeVqi4u6RzC.png?f=user_large

Mag ik overigens toevoegen dat ik het echt onwijs tof vind dat jullie zo meedenken?

[ Voor 11% gewijzigd door Floor-is op 04-04-2021 19:36 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Floor-is schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:21:
Ik heb dan op de eerste input inderdaad wel >16A. Maar technisch kan ik dat oplossen met een 25A krachtgroep. Voor de EV lader (de auto is er niet meer, de lader heb ik nog) heb ik ook zo iets gedaan :)
16A AC is het maximale dat selectief is achter een 25A hoofdzekering.
Aan de DC kant meer dan 16A heeft niets te maken met AC. Wel opletten dat de omvormer het aan kan (gaat goed met een SMA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Dan snap ik de selectiviteit niet denk ik :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een omvormer heeft een DC kant en een AC kant.

De vuistregel voor selectiviteit is dat je achter een 25A hoofdzekering in principe maximaal een 16A zekering hangt. Het idee is dat indien er overbelasting of kortsluiting in die 16A groep onstaat dat de kans dat de 25A hoofdzekering er ook door gaat wat kleiner is. (omvormers zouden volgens mij ook selectief afgezekerd moeten worden maar dat voegt denk ik niet veel toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
busscherski schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:24:
Een omvormer heeft een DC kant en een AC kant.

De vuistregel voor selectiviteit is dat je achter een 25A hoofdzekering in principe maximaal een 16A zekering hangt. Het idee is dat indien er overbelasting of kortsluiting in die 16A groep onstaat dat de kans dat de 25A hoofdzekering er ook door gaat wat kleiner is. (omvormers zouden volgens mij ook selectief afgezekerd moeten worden maar dat voegt denk ik niet veel toe)
DC vs AC snap ik. Dat die heel anders werken snap ik ook.

Wat ik probeer te begrijpen is waarom we elkaar niet begrijpen ;) Het is een 3-fase omvormer met een max output van 3x12,1A, dus dat past perfect achter een 3x16A automaat en dan heb ik toch helemaal geen last van selectiviteit? (De grotere SMA 10 heeft een output van 3x14,5A, ook dat past dus nog.)
Oh wacht even, die selectiviteit gaat nog over de SMA5!

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja inderdaad, max 3680 W bij enkelfase.

Pagina: 1