Goodwe omvormer, instelling "Shadow MPPT OFF" ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26
Heren,

Ik heb al de handleiding gedownload maar heb toch nog een vraagje

Ik was even met de omvormer (Goodwe-GW4200D- NS) bezig deze morgen en kwam deze status tegen. Tijdens het installeren van de omvormer heb ik met de monteur gesproken over schaduw beheer en deze man zei tegen mij dat er geen beheer opzat.

Nu zie ik op de omvormer deze status; SHADOW MPPT OFF.

De handleiding geeft aan dat je deze moet aanzetten als je last van schaduw hebt maar geeft ook aan dat je deze echt alleen maar moet aanzetten als je last van schaduw hebt aangezien het overall kan leiden tot minder opbrengst.

Mijn vraag aan jullie is wanneer zet je deze aan. Bij heftige schaduw of ook al bij een half uurtje per dag in de winter ?

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2016 11:09 . Reden: Typenummer omvormer uit topictitel gehaald en in post gezet ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Harde schaduw kan er voor zorgen dat het maximum power point (MPP) een heel eind verplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://assets-cf.criticalpowersupplies.co.uk/images/originals/0000/1213/Solar_Power_Fig_2.png
(GMPP = global maximum power point, daar moet je omvormer werken, LMPP = Local maximum power point, dat is wat je omvormer niet voor het maximum moet aanzien hoewel het in de buurt wel degelijk de beste keus is).

De schaduw-geoptimaliseerde MPPT algoritme zal dus af en toe (elke minuut?) op z'n gemak het hele bereik afzoeken naar het globale MPP. Gedurende die scan kan de string dus niet het maximale vermogen opwekken, immers de omvormer gaat doelbewust uit het maximum power point :)

Het opbrengstverlies is dus erg afhankelijk van het algoritme: hoe lang duurt de scan en hoe vaak doet hij die.
Met een oscilloscoop is dat te zien.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
om te begrijpen wat dit doet, zoek op sma optitrack of powerone mppscanning of pvsweep.

werkt het: ja.
doet het veel: mwah, wel iets.
kost het iets: ja.

verder Proton_ is me voor, dus daar houw ik het ook maar bij. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Bedankt voor de info.

Aanname vanuit mijn kant. Alleen aanzetten als je lange tijd schaduw hebt? Om jullie een idee te geven. Ik heb alleen schaduw als de zon erg laag staat, lees deze tijd in het jaar, en dan alleen tussen 10.30 en 11.00. Voor de rest geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 11-11-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
backupdevice schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:50:
Bedankt voor de info.

Aanname vanuit mijn kant. Alleen aanzetten als je lange tijd schaduw hebt? Om jullie een idee te geven. Ik heb alleen schaduw als de zon erg laag staat, lees deze tijd in het jaar, en dan alleen tussen 10.30 en 11.00. Voor de rest geen probleem.
ik ben bang dat je erg weinig winst hebt als je het aan zet.
en ben bang dat je maar erg weinig verlies hebt als je het uit zet.

dus een erg persoonlijke keuze of je het wel of niet aanzet.
omslag punt om het wel of niet te doen, kunnen we niet vertellen.

ik heb het wel aan staan, maar stiekem best veel schaduw.
(oost: kerktoren + bomen.
west: bomen + flat)
helpt het, ben bang dat ik het net zo goed uit kan zetten.
het werkt wel, maar met veel(>50%) panelen in de schaduw dan stopt het ook weer.
met een enkel paneeltje met schaduw werkt het wel erg goed.
de scan staat bij mij ook om de 15 minuten, leuk maar naar 15minuten is er al zoveel schaduw geweizicht dat heeft ook niet veel zin.
ik kan er ook 5 minuten van maken als ik zou willen, maar dan gaat hij wel erg veel scannen.

eigenlijk is het meer een functie voor als je een dak hebt met een schoorsteen/lantarenpaal op zuid of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-11-2016 10:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Dat ben ik dus.

Ik heb 16 panelen en heb last van 2 schoorstenen van mijn buren. In de herfst en Winter heb ik last op 3 panelen van de schaduw van die schoorstenen , ongeveer 30 tot 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
backupdevice schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:12:
Dat ben ik dus.

Ik heb 16 panelen en heb last van 2 schoorstenen van mijn buren. In de herfst en Winter heb ik last op 3 panelen van de schaduw van die schoorstenen , ongeveer 30 tot 45 minuten.
ga maar experimenteren dan.

maar om te zien of het op jaar basis echt meer opbrengt?
ben bang dat het zo marginaal is dat je het niet echt kunt zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Ok thanks.

Panelen liggen pas een week of 2. Ik wacht maar eens een jaar af om data te verzamelen en zal dan eens kijken.

Moet ook wel dagen hebben met zon want op dit moment heb ik de zon als 3 dagen niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Topictitel verduidelijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

backupdevice schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:19:
Ok thanks.

Panelen liggen pas een week of 2. Ik wacht maar eens een jaar af om data te verzamelen en zal dan eens kijken.
Hoeft geen jaar te duren; als je een dag met strakblauwe lucht hebt moet je geen rare sprong in je opbrengst zien. Zie je die wel, dan kan je een volgende dag met strakblauwe lucht draaien met de instelling aan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Ik heb een paar dagen zon gehad met strakke lucht gehad en daar zag ik wel een dip rond 10.30 en 11 uur.

De schaduw valt op 2 a 3 panelen van de 16. Zal eens kijken wat er gebeurt. Als ik het goed begrijp zal het geen dramatische negatieve gevolgen hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door backupdevice op 11-11-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 520262

Hallo,

Een hele andere vraag.
Ik kon tot voor kort op Goodwe-power.com bij het tabblad "Shared stations" andere gebruikers zien.
Vandaag kwam ik erachter dat ik dit tabblad niet meer zie staan?

Hebben jullie dit ook?

Grt.

Sen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:57:
Ik heb een paar dagen zon gehad met strakke lucht gehad en daar zag ik wel een dip rond 10.30 en 11 uur.

De schaduw valt op 2 a 3 panelen van de 16. Zal eens kijken wat er gebeurt. Als ik het goed begrijp zal het geen dramatische negatieve gevolgen hebben.
Oude koeien uit de sloot. :)

Heb je al een vergelijking met Mppt shadow on/off ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Aah. Niet echt. De “opbouw” in de winter is wat vloeiender maar onder aan de streep geen winst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-06 20:48

Chielos

Inno Mini Cooper

Bij mij wel duidelijk verschil. 1 paneel kwam in de schaduw door een schoorsteen. Standaard trok dat de hele string naar beneden. Bij mppt on deed hij het stuk beter!

Edit
Ik zet overigens in de zomer de shadow mppt weer op off.

[ Voor 16% gewijzigd door Chielos op 03-06-2018 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb de eerste 2 1/2 uur per dag schaduw. Jammer dat er geen timer op deze functie zit zodat er buiten de schaduwuren niet onnodig gescand wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hieronder een test met Goodwe Shadowmanagement AAN en UIT op mijn Goodwe GW1500-NS gekoppeld aan 6x JA Solar 325 Wp Half Cell. Onder de kolom refer. staat een vergelijkbare installatie (bijna zelfde Wp en hoek op zuiden) hier in de buurt zonder schaduw op de getoonde tijdstippen.
Vanaf ca. 8.40 uur gaat de volledige schaduw om in deelschaduw tot ca. 9.30 uur. Met name van 8.40 tot 9.10 u heeft Goodwe Shadowmanagement een procentueel groot effect, maar aangezien het in het begin van de dag met nog weinig zonnekracht plaatsvindt over slechts een half uur is er in absolute termen niet veel winst.
Shadowmanagement heeft in de laatste 20 minuten niet zoveel effect meer, vermoedelijk helpt de half cell techniek van de panelen als sommige half in de schaduw liggen. Interessant zou zijn als mensen dit experiment doen die midden op de dag deelschaduw hebben.

Goodwe MPPT Shadowmanagement
__________UIT_______AAN_______UIT
__________18-04_____19-04_____20-04______refer.
08.35 uur___6,0 W_/___4,6 W_/___6,8 W__/__113 W
08.40 uur___3,0 W_/__52,6 W_/___7,2 W__/__140 W
08.45 uur___6,6 W_/__86,6 W_/___3,8 W__/__169 W
08.50 uur___6,6 W_/__86,6 W_/___3,6 W__/__201 W
08.55 uur___6,6 W_/__73,6 W_/___5,8 W__/__272 W
09.00 uur___6,6 W_/__78,6 W_/___5,6 W__/__272 W
09.05 uur___6,6 W_/__86,8 W_/___4,6 W__/__312 W
09.10 uur_104,2 W_/__93,6 W_/__79,8 W__/__354 W
09.20 uur_118,4 W_/_104,0 W_/_102,8 W__/__447 W
09.25 uur_264,8 W_/_305,0 W_/_283,8 W__/__497 W
09.30 uur_397,4 W_/_404,2 W_/_403,0 W__/__550 W
09.35 uur_428,6 W_/_436,4 W_/_436,2 W__/__605 W
09.40 uur_586,8 W_/_652,0 W_/_659,6 W__/__663 W
09.45 uur_731,2 W_/_757,0 W_/_738,3 W__/__723 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@backupdevice zo, nu een jaar of 2 en een half verder ;)

Heb je het nog verder getest? Ik zit nu in hetzelfde schuitje als jij.

's Ochtends een poos schaduw van een schoorsteen, en verder schaduwvrij. Persoonlijk zit ik te denken om 's avonds mppt aan te zetten en dan aan het eind van de ochtend weer uit te zetten. Maar ben wel benieuwd naar of jij er nog verdere ervaring mee hebt opgedaan.

Mijn panelen liggen op het zuidwesten (230) de schoorsteen staat op de hoek van het zuidoosten. Dus volgens mij een echt zomerschaduw.

[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-06-2019 13:57 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
ArthurMorgan schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:54:
@backupdevice zo, nu een jaar of 2 en een half verder ;)

Heb je het nog verder getest? Ik zit nu in hetzelfde schuitje als jij.

's Ochtends een poos schaduw van een schoorsteen, en verder schaduwvrij. Persoonlijk zit ik te denken om 's avonds mppt aan te zetten en dan aan het eind van de ochtend weer uit te zetten. Maar ben wel benieuwd naar of jij er nog verdere ervaring mee hebt opgedaan.

Mijn panelen liggen op het zuidwesten (230) de schoorsteen staat op de hoek van het zuidoosten. Dus volgens mij een echt zomerschaduw.
Aan of uit maakt niks uit bij mij. Met aan ziet de grafiek er wat vloeiender uit maar qua opbrengst is het verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dank je. Zal zelf ook eens wat gaan testen.

Heb een referentieset hier in de buurt, die een paar procent beter werkt dan de mijne. Heb nu 2 weken data met off, ga nu een poosje met aan werken en dan als ik die data heb ook nog wel met alleen dat aan als ik die schaduw heb. Zal dan wel nog eens kicken met die gegevens :)

/edit: anderhalve maand verder. geen significant verschil. Heb het verschil per dag met het referentiepunt gebruikt, elke dag opgeschreven wat het verschil was met het referentie punt, netjes uitgesplitst in off en on. Na bijna 7 weken zit er een verschil in van 0,9 kWh in totaal. Dat kan puur door de omstandigheden per dag gekomen zijn.
Ik laat hem verder nu wel op aan staan. als er een voordeel zit, dan in mijn geval waarschijnlijker bij aan dan bij uit.

[ Voor 41% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-08-2019 06:56 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Om een oud onderwerp nog maar eens een schopje te geven.

Ik heb sinds kort ook de GoodWe 4200 DNS. Ik merk dat die redelijk wat licht nodig heeft om op te starten. Meestal gaat hij van uit meteen naar een productie van 75-100W.

Op een grauwe dag als vandaag was hij om 9.30 uur nog niet aan. Vanmorgen de Shadow instelling eens omgezet en -toeval of niet- hij ging produceren, ca. 90W. Ik ga hem een tijdje zo laten draaien, kijken of hij wat eerder op gang wil komen bij dit grijze weer.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mddd Je hebt iedere dag een zonnetje in PVoutput, dus zo slecht is het niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:50:
@mddd Je hebt iedere dag een zonnetje in PVoutput, dus zo slecht is het niet... ;)
Wat is eigenlijk het criterium voor een zonnetje? Weet jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mddd
Je upload de resultaten handmatig?
Daar staat ook bij Conditions: fine / partly cloudy / mostly cloudy / etc.
Dat bepaalt het zonnetje volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:53:
@mddd
Je upload de resultaten handmatig?
Daar staat ook bij Conditions: fine / partly cloudy / mostly cloudy / etc.
Dat bepaalt het zonnetje volgens mij.
Ah dat verklaart het. Vroeger (oude huis) had ik de opwek upload geautomatiseerd en kwam het weer ook van een feed. Dus soms zonnetje soms niet. Ik dacht eigenlijk dat het zoiets was als “boven de estimate” maar nu zie ik dat dat idd niet zo is :)

Nu vul ik het volume idd dagelijks zelf in. Maar enkel dat getal, geen andere kenmerken. De Raspberry Pi ligt al klaar maar ik moet nog tijd vinden om wat te spelen en de nieuwe omvormer weer uit te lezen.

De Goodwe ga ik via RS485 lezen in plaats van de Omnik die ik eerder had, dat ging via WiFi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoetje81
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-02-2024
Allereerst excuus dat ik dit topic tot leven breng, maar ik heb hier veel aan gehad.

Vrienden van mij hebben sinds kort een nieuwe installatie op een plat dak. Omdat dit dak ook voorzien is van de nodig (ont)luchtpijpen valt er schaduw op de panelen. Deze schaduw zorgde ervoor dat vanaf 11:35 (rond 23-3) een grote dip in het vermogen kwam. De installatie ging met de helft aan vermogen onderuit. Met enkele kleine piekjes tussendoor bleef dit tot 14:00 hetzelfde beeld. Erg vervelend omdat dit doorgaans de beste uren zijn.

Na het lezen van dit topic is Shadow MPPT naar On gegaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de dip die begint om 11:35 terug springt om 12:15 naar vol vermogen. Eventjes later volgt er nog een klein dipje. Maar al met al zeer tevreden over deze functie. Aangezien 24 en 25 maart hetzelfde weerbeeld had, namelijk overal blauwe lucht, kon het verschil goed worden gezien. Van 13.3 kwh naar 14.8 kwh. Een winst van 1.5 kwh.

Wat mij nog wel opvalt is dat deze installatie erg laag blijft in vermogen. De panelen liggen op een plat dak met 2 strings 1x5 en 1x6 panelen. De panelen zijn Panasonic HIT 335 en de omvormer is een Goodwe GW 3600-DNS. Ze liggen rug aan rug in een OOZ - NNW ligging. De boog komt momenteel niet boven de 2100 uit. Dat lijkt mij aan de lage kant. Iemand enig idee of dit naar behoren werkt?

TLDR: Voor deze opstelling werkt Shadow MPPT fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
max piek in de zomer gok ik zo op 2600 watt, dus met 2100 watt voor een oost west installatie, dan is zo rond het middaguur 2100 watt een prima opbrengst hoor. Ik heb zelf een Goodwe2500NS met schaduw overal. Zonder shadow-MPPT bleef de installatie hangen in een lokaal optimum tussen 10:00 en 13:00 waarna deze in 1x omhoogschoot.
shadow-MPPT aan en de opbrengst ging omhoog. Het werkt in veel gevallen prima.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-05 01:37
Ik heb op mijn oost west dak bij zonsopgang en zonsondergang last van schaduw. Maar nu we in oktober zitten schijnt de zon nauwelijks.
Maar toch glipt deze af en toe erdoorheen. Is het ook in mijn sitiuatie handig om dit aan te zetten in mijn 3600D-NS model?
Wil hem aan de ene kant niet extra belasten waardoor deze eerder kapot kan gaan :). Misschien niet waard voor een paar kWs ;).

Ik wilde trouwens net in mijn Goodwe de shadow aanzetten maar zie dat de omvormer uitstaat. Er brand geen enkel lampje hij lijkt wel dood :).

Is dit altijd het geval als deze uitstaat? Kan je dan niets instellen? Check het voor het eerst na 4 dagen. Jaja hij is 4 dagen oud.

Mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2MPP14QHfgRMMQX_v49Ra7AgQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xcdr3Efo7ns7GMSDB240VAm0.jpg?f=fotoalbum_large

Twee pijpjes vanuit het westen 2 pijpjes vanuit het oosten. Nu ook een beetje last van schaduw door appartemen tegenover . Geen Tigo eronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AFlDDUclkouZ_Xt-d_pUZu-yEQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hgytc8Q5m2BkXCe65BfY025j.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door hoihoi66 op 29-10-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee mij lukt het ook niet om hem vanaf hier aan te zetten.

Gooi je panelen op pvoutput en vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:02
Volgens mij bedoelt hij of het normaal is dat je niks kunt instellen als hij uit staat. En de vraag achter de vraag: hoort-ie wel uitbrengt staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:59
hoihoi66 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:30:
Ik wilde trouwens net in mijn Goodwe de shadow aanzetten maar zie dat de omvormer uitstaat. Er brand geen enkel lampje hij lijkt wel dood :).

Is dit altijd het geval als deze uitstaat? Kan je dan niets instellen? Check het voor het eerst na 4 dagen. Jaja hij is 4 dagen oud.
Je kan op de Goodwe omvormers inderdaad niets aanpassen aan de instellingen als de panelen op dat moment niets opwekken.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
AUijtdehaag schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 05:52:
[...]

Nee mij lukt het ook niet om hem vanaf hier aan te zetten.

Gooi je panelen op pvoutput en vergelijk.
Mijn vraag was of het klopt dat je niet in de instellingen kan komen als dat ding uitstaat.

Mijn tweede vraag was of het ook voor mij zou schelen ivm die pijpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Gramser schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:44:
Volgens mij bedoelt hij of het normaal is dat je niks kunt instellen als hij uit staat. En de vraag achter de vraag: hoort-ie wel uitbrengt staan?
Iemand die doordenkt :)
Zo krom heb ik het ook niet verwoord dus een beetje vreemd vind ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotovoltaicus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-07-2021
Door omstandigheden heb ik twee Goodwe netgekoppelde invertoren:
een Goodwe 1000-NS en een Goodwe 1000-XS, elk heeft 8 panelen 36V open klem, 30V MPP beide zuidoost. Het was mij opgevallen dat een beetje schaduw (van een dichte spar) op een enkel paneel het vermogen met een factor 3-5 kon doen dalen. De functie shadow MPPT "ON" helpt niet echt. Dit was zo bij beide invertoren die er toch echt anders uitzien. De XS is recenter maar start te laat op (bij ca. 40W) en stopt te laat (-10W) aan de teller. Dit bewijst dat het ook niet dezelfde software is.
Maar dat is het probleem nog niet, wel de MPPT. Bij een beetje schaduw van een boom op één enkel van de panelen vermindert het vermogen enorm. Gezien er bypass diodes in zitten zou 1 paneel in gedeeltelijke schaduw hoogstens 15% minder totaal vermogen mogen opleveren. Volgens mij zit er het volgende algoritme in: "meet de open klemspanning en belast de string met ca. 20% minder spanning". Dat werkt inderdaad goed zonder schaduw. Ik deed de volgende eerste test, wanneer de zon geen schaduw geeft: Ik leg een dichte jute zak op een deel van een paneel: het geheel geeft ca. 20% minder, dat is nog OK. Dan een tweede test: ik leg een transparant wit nylon tuintafel tafellaken op een van de panelen, het totaal vermogen daalt met een factor 3. Dus een soortgelijke opmerking als met de schaduw van de schouw: veel meer reductie dan men verwacht. Blijkbaar is dit niet getest geweest, zit niet in normen of zijn er zoveel normen dat men er uiteindelijk genoeg van heeft?

[ Voor 0% gewijzigd door Fotovoltaicus op 16-04-2021 17:46 . Reden: emoticon op verkeerde plaats ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 11:28
Fotovoltaicus schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:45:
Ik deed de volgende eerste test, wanneer de zon geen schaduw geeft: Ik leg een dichte jute zak op een deel van een paneel: het geheel geeft ca. 20% minder, dat is nog OK. Dan een tweede test: ik leg een transparant wit nylon tuintafel tafellaken op een van de panelen, het totaal vermogen daalt met een factor 3.
Ik begrijp niet precies wat je nu doet? Geheel dicht jute op een deel van het paneel en deels lichtdoorlatend tafellaken op een volledig paneel. Nu heb je 2 parameters tegelijk veranderd toch? zowel lichtdoorlatendheid als oppervlakte bedekking. Dan weet je nog steeds niet waardoor het vermogen wordt verminderd.

Ik heb zelf een goodwe 2500XS en 8 panelen. Op 1 paneel valt in de ochtend schaduw van een schoorsteen. ook zonder shadow mppt lijken bij mij de bypass diodes hun werk te doen, maar ik heb nu shadow mppt aangezet en wacht op een wolkenloze dag om te kunnen vergelijken. In semsportal kun je vermogen (Pac) en voltage van je string Vpv1 gelijktijdig plotten in een grafiek in de rapportagesectie (kies curve ipv excel). Dan kun je volgens mij aan sprongen in voltage en vermogen zien of er bypassdiodes in werking gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Ik heb hier een document van GoodWe gevonden wat uitlegt hoe de Shadow MPPT werkt. De verloren hoeveelheid energie als je Shadow MPPT ON kiest en niet nodig hebt lijkt extreem beperkt (8Wh per string per uur in hun voorbeeld, als ik het goed begrijp) :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32
Interessant en bedankt!
From the 'Goodwe Solar academy'. Waauwwww >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:01
Met geupdate link naar document .

update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
Dus gebruiken we Shadow MPTT dan wel of niet?

Ik heb zelf 2 strings van 6 400wp panelen op een goodwe 4200 omvormer.

6 panelen op oost, en 6 panelen op zuid.
Niet echt last van schaduw, maar de 6 van oost gaan natuurlijk eerder in de schaduw dan de 6 op zuid.

Maar omdat ze beide op een eigen string zitten zou dit elkaar toch niet moeten beinvloeden?

Daarom heb ik zelf deze functie op uit laten staan.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:22
Ik heb die ook uit staan, ondanks schaduw van het dakkapel van de buren.
Ik heb het van de zomer uitgeprobeerd en het leek mij meer te kosten aan vermogen overal, dan wat het extra opleverde. Kan nu anders zijn (langer en meer schaduw), maar ik vind het wel goed zo. Het verschil kan bij mij nooit veel zijn. (Want net als optimizers, kan schaduwmanagement geen zon maken waar schaduw valt...)
Pagina: 1