• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 14:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Zou mijn omvormer van de zonnepanelen stuk zijn? Gisteren geen productie gehad en vandaag doet hij ook nog niks. Ik heb de string doorgemeten, die geeft zo'n 280 volt wat wel klopt, 8 panelen Voc 37,17 Volt.
De omvormer zelf staat aan, display doet het en ik kan in de menu's, maar werken, ho maar. Hoofdschakelaar van de omvormer staat aan, er zitten een paar zekeringen in die ik doorgemeten heb, allemaal ok en er is spanning van het net.
Er zijn zaterdag wel een paar blikseminslagen geweest. Niet heel erg in de buurt, maar er gaat bij mij heel snel een aardlek uit bij een inslag, en dat was zaterdag ook twee keer. En toen na 16:00 uur ook geen productie meer.

Omvormer is een Stecagrid 2010, geïnstalleerd 2012.
Kan ik nog meer controleren of is dit een kwestie van laten we hem maar vervangen en hopen dat dat het probleem is?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Overbodige vraag waarschijnlijk, maar heb je hem uit en weer aan gezet?

Ik had overigens een vergelijkbaar probleem, met een heel andere omvormer. Die deed het dan weer een paar dagen na even uitgeschakeld te zijn. Leverancier erbij gehaald, die heeft de firmware geüpdated. Toen werkte alles weer feilloos...

Cunning linguist.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ja, hoofdschakelaar uit- en aangezet (maar dat is alleen de PV string uitschakelen volgens mij want het display blijft dan aan) en ook de netspanning eraf gehaald (anders ga ik niet bij de 220V aan de zekeringen prutsen :D ).

Open Source landkaart

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Je omvormer heeft geloof ik twee trackers, wat als je de panelen op de andere tracker aansluit?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:24

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

In het menu heb je ook de pv spanning en netspanning? Display staat niet rood te knipperen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:24
Misschien even in de meterkast kijken of daar alles goed staat? Ik had laatst iets dergelijks waarbij ik even de groep van de panelen uit en aan heb gezet. Deed-ie het opeens weer.

OhSunnyDay

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-03 14:46
Een collega van mij kreeg problemen toen zijn buren ook panelen namen. Om terug te leveren moet de spanning aan de net kant verhoogd worden. Dus als jij 230 binnen krijgt gaan je panelen 233 leveren. Maar daar zit een limiet aan (mijn collega kon deze verhogen). Want als jij al 240 binnen krijgt kan het zijn dat je panelen niet meer hoger gaan en dus niet kunnen leveren.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
PeeVv schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:06:
Je omvormer heeft geloof ik twee trackers, wat als je de panelen op de andere tracker aansluit?
De twee trackers staan doorgeschakeld met een plug op de pluspool. Dus er komt één + uit de string en die gaat in een plug die op beide + inputs van de omvormer staat. Die plug krijg ik er niet uit, ik kan niet zien waar de lipjes zitten.
Gramser schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:49:
Misschien even in de meterkast kijken of daar alles goed staat? Ik had laatst iets dergelijks waarbij ik even de groep van de panelen uit en aan heb gezet. Deed-ie het opeens weer.
Ja, zekeringsautomaat staat aan en is ook al een paar keer aan en uit geweest. Ik heb ook gewoon 230 V AC bij de omvormer.
artificial_sun schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:55:
Een collega van mij kreeg problemen toen zijn buren ook panelen namen. Om terug te leveren moet de spanning aan de net kant verhoogd worden. Dus als jij 230 binnen krijgt gaan je panelen 233 leveren. Maar daar zit een limiet aan (mijn collega kon deze verhogen). Want als jij al 240 binnen krijgt kan het zijn dat je panelen niet meer hoger gaan en dus niet kunnen leveren.
Nee, dat is het echt niet. Sowieso kan een omvormer tot 253V gaan, maar de netspanning is zoals hij hier altijd is, 227-228 V.

Open Source landkaart

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Maasluip Kun je die omvormer ook bereiken op je eigen LAN / netwerk? Daar kun je meestal wel wat meer gerelateerde info vinden in de diverse logs en grafieken (mits je de inloggegevens hebt).

[Voor 5% gewijzigd door Will_M op 15-03-2021 13:09]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 12:45
artificial_sun schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:55:
Die limiet zou op 253 volt moeten staan en mag je daarboven ook echt niet verhogen.
Als je daar steevast aan komt is de rest van de installatie gewoon niet adequaat. Dit kan in huis zijn (lange, dunne kabels), maar ook buiten huis (wederom lange dunne kabels of een buurttransformator die mogelijk eens bijgesteld moet worden).

@Anoniem: 37297

Heb je iets van een werkschakelaar om de panelen los te koppelen van de omvormer? Dan zou je die eens uit kunnen zetten samen met de PV groep in de meterkast. Dan is de omvormer even helemaal stroomloos. Daarna alles weer inschakelen en kijken wat hij doet.

En zoals WIL_M al aangeeft. even inloggen op de webinterface (indien aanwezig) kan ook helpen

[Voor 18% gewijzigd door timberleek op 15-03-2021 13:08]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
PeeVv schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:06:
Ik heb de doorverbinding losgekregen en de twee trackers apart geprobeerd, maar ook weer niks.
Rol-Co schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:22:
In het menu heb je ook de pv spanning en netspanning? Display staat niet rood te knipperen?
Het menu laat alleen spanningen zien als de omvormer teruglevert. Zolang die dat niet doet staan daar geen spanningen. Er is een groen lampje dat groen is en niet rood knippert. Er zijn ook geen meldingen in het display.
Will_M schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:05:
@Maasluip Kun je die omvormer ook bereiken op je eigen LAN / netwerk? Daar kun je meestal wel wat meer gerelateerde info vinden in de diverse logs en grafieken (mits je de inloggegevens hebt).
Ja, ik kan hem bereiken maar helaas is dit een redelijk ouderwetse opbouw. Het standaard programma StecaGrid kan geen logs laten zien maar kan alleen de productie downloaden.
Er is een programma door een derde gemaakt die wel logs kan downloaden, die geeft meldingen uit van 15-03-2005 met tijden die wel overeenkomen met wat ik nu doe, daar staat DC/AC protection inverter, maar daar staan honderden van die meldingen met verschillende datums en tijden.

En de omvormer spanningsloos maken en werkschakelaar uitzetten is al een aantal keren gebeurd, zoals ik ook geschreven heb.

Open Source landkaart

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:12
9 jaar oud... Dan kunnen er zomaar condensatoren over hun levensduur heen zijn. Tijd voor een revisie of vervanging vrees ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 22:24

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Maasluip

Oh sorry, het is geen coolcept zie ik.

@DjAntoon
Dat is kort door de bocht, als 9 jaar de maatstaf is voor vervangen omvormers zou pv niet rendabel zijn. Kapot kan natuurlijk altijd, maar repareren dan ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:26:
@Maasluip

Inderdaad, types zijn een beetje verwarrend.
https://www.steca.com/index.php?StecaGrid-2010--en-35

5 jaar garantie, ik zie dat die tot 10 jaar verlengd kon worden, niet gedaan. Misschien valt het wel onder de inboedel met bliksemschade.

Open Source landkaart

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maasluip schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Inderdaad, types zijn een beetje verwarrend.
https://www.steca.com/index.php?StecaGrid-2010--en-35

5 jaar garantie, ik zie dat die tot 10 jaar verlengd kon worden, niet gedaan. Misschien valt het wel onder de inboedel met bliksemschade.
Als je op de één of andere manier aangetoond kunt krijgen dat er een blikseminslag in jouw buurt is geweest dan doet een béétje verzekeraar daar meestal niet al te moeilijk over. Aangezien je eerder hier in de OP al aangaf dat je regelmatig last hebt van een doorgeslagen aard-lek zouden ze er sowieso op moeten kunnen gaan acteren in samenwerking met een elektrotechnisch installatiebureau en de netbeheerder.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 08:00

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:12
Rol-Co schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:26:
@Maasluip

@DjAntoon
Dat is kort door de bocht, als 9 jaar de maatstaf is voor vervangen omvormers zou pv niet rendabel zijn. Kapot kan natuurlijk altijd, maar repareren dan ook.
Niet de maatstaf natuurlijk, maar er zijn weinig leveranciers van electronica die langer garantie geven als 10 jaar. Een en ander hangt erg af van het gebruik en de omgeving, hoge vochtigheid en of hoge temperatuur hebben geen goede invloed. Condensatoren hebben nu eenmaal een beperkte levensduur die sterk afhankelijk is van de omgevingstemperatuur.
Fabrikanten die 10 jaar garantie geven calculeren over het algemeen ook in dat ze service moeten verlenen in een aantal gevallen.
Repareren zou natuurlijk moeten kunnen, ik weet niet hoe dat met omvormers gaat. Maar probeer tegenwoordig maar eens iets anders te laten repareren vaak word het duurder als nieuw helaas.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik kan in het besturingsgedeelte ook niks overduidelijk defects zien. Geen brandsporen o.i.d. Het omvormer gedeelte heb ik nog niet open gehad en ik weet ook niet of dat makkelijk kan.

Open Source landkaart

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 08:00
Ik zou toch je verzekering gaan bellen hoor, ik had je de kaart doorgestuurd van het KNMI, als je (in de buurt van) een van die groene stippen woont is het afdoende aangetoond.
-inboedel /opstal vergoed eigenlijk altijd nieuwwaarde, geen dagwaarde.
-melden, zelf voorschieten nieuwe omvormer en dan declareren.

Van OHRA site:
Zonnepanelen verzekeren
Brand, bliksem, storm en hagelstenen... Zonnepanelen krijgen nogal wat te verduren en kunnen flink beschadigen. Bij OHRA zijn je zonnepanelen standaard meeverzekerd bij je opstalverzekering en we vragen hier geen extra premie voor.

Zonnepanelen en opstalverzekering
Onze opstalverzekering vergoedt 5 oorzaken van schade aan je zonnepanelen. En we vergoeden niet alleen de schade aan je zonnepanelen, maar ook het productieverlies dat je lijdt bij schade aan je panelen door:

hagel
brand
diefstal
blikseminslag
stormschade*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-03 16:34
Maasluip schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:40:
Ik kan in het besturingsgedeelte ook niks overduidelijk defects zien. Geen brandsporen o.i.d. Het omvormer gedeelte heb ik nog niet open gehad en ik weet ook niet of dat makkelijk kan.
als je een Voc uit de panelen krijgt dan weet je al voor 99% zeker dat die gewoon in orde zijn. ;)
nieuwe of gerepareerde omvormer en opgelost. (verzekering of niet)

bliksem als oorzaak, geen idee, heb ik nog nooit mee gemaakt dat daar echt 100% zeker het probleem zit.
je hoort het wel vaker, maar dan altijd als misschien of ongeveer.
(het kan natuurlijk wel gebeuren, alleen dan heb je vaak zoveel schade dat het wel 100% zeker is.)

meeste problemen met oudere omvormers die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
op 1, de varistor
vaak vervangbaar voor +/-2,5€

op 2, het relai.
schakelt in en uit, en doet toch een beetje trillen, na lange tijd kun je toch kleine scheurtje krijgen in de soldering op het moeder bord.
die weer vast solderen of vervangen heeft mij toch al een paar omvormers gered.

succes met zoeken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik heb er voor de gein maar eens een foto van gemaakt.

Onderin met de 6 witte zekeringen is het netgedeelte, er zit een stekker bij de onderste twee zekeringen, dat is 230V uit de omvormer, deze omvormer kan nog twee slaves aangekoppeld hebben, die komen daarboven.
Wat het gedeelte bovenin doet weet ik niet, maar de ethernetkaart zit daar en de aansluiting van het display.
De inverter zelf zit achter het zilveren vlak rechts, dat is niet zomaar open te maken.
230V is aanwezig maar de omvormer doet alsof er geen PV-spanning is, probeert nog niet eens te beginnen met terugleveren. Normaal begint hij te zoemen als er PV-spanning komt, ook al is dat te weinig om terug te leveren, maar hij is helemaal stil.

Open Source landkaart

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 13:01
Heb je een mogelijkheid om een andere omvormer aan te sluiten waarvan je weet dat deze werkt?
Hiermee wordt het direct duidelijk of het de omvormer of de panelen zelf zijn.

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee