Zoals velen ben ik ook bezig met de aanschaf van zonnepanelen op mijn (voor mij) nieuwe woning, en graag hoor ik jullie advies/andere inzichten tov het leggingsplan/offertes.
Wat basisinformatie:
Zadeldak op Oost (-98graden) / West (82 graden
Dakhelling van: 35graden
1x35A aansluiting
Regio Nijmegen.
Het dak zelf is ongeveer 6.3m x 4.6m (Buitenwerkse maat) met 2 dakramen aan de westkant:
En 1 klein dakraam aan de oostkant:
Foto's zijn 2 weken geleden (26 februari) genomen om 12:30.
Qua schaduw lijk ik gedurende de dag nergens last van te hebben, wellicht alleen savonds net voor zonsondergang, maar dat lijkt mij ook minimaal.
Uitzicht uit dakraam aan de oostkant
Uitzicht uit dakraam aan de westkant.
Gezien ik nog maar recent in deze woning woon heb ik nog geen super goede inschatting van wat mijn jaarverbruik zal zijn.
Ik zit momenteel op een 10KWh/dag uitgelezen van via de slimme meter, wat dan op een totaal 3650KWh uit zou komen.
Nu is dit vrij veel voor iemand alleen (zachtjes uitgedrukt) echter zit hier per dag een goede 2.5KWh ivm thuiswerken bij (wat hopelijk ooit minder word) en een 1.5KWh elektrische comfort vloerverwarming op de badkamer wat het hoge verbruik in ieder geval verklaarbaar maakt.
Zelf zat ik met de volgende vragen:
west.
oost.
En een aantal van de offertes:
/f/image/zEV2rEqHPmMckuRd7MTEetkV.png?f=fotoalbum_large)
Zelf zat ik evt. aan de volgende opstelling te denken:
Ik zou hier aan de westzijde eventueel nog in portretmode tussen de nog 1 kwijt kunnen en aan de oostzijde zou ik er eventueel nog 2 kwijt kunnen.
Dat zou in sunnydesign dat het volgende voorstel opleveren:
Wat basisinformatie:
Zadeldak op Oost (-98graden) / West (82 graden
Dakhelling van: 35graden
1x35A aansluiting
Regio Nijmegen.
Het dak zelf is ongeveer 6.3m x 4.6m (Buitenwerkse maat) met 2 dakramen aan de westkant:
En 1 klein dakraam aan de oostkant:
Foto's zijn 2 weken geleden (26 februari) genomen om 12:30.
Qua schaduw lijk ik gedurende de dag nergens last van te hebben, wellicht alleen savonds net voor zonsondergang, maar dat lijkt mij ook minimaal.
Uitzicht uit dakraam aan de oostkant
Uitzicht uit dakraam aan de westkant.
Gezien ik nog maar recent in deze woning woon heb ik nog geen super goede inschatting van wat mijn jaarverbruik zal zijn.
Ik zit momenteel op een 10KWh/dag uitgelezen van via de slimme meter, wat dan op een totaal 3650KWh uit zou komen.
Nu is dit vrij veel voor iemand alleen (zachtjes uitgedrukt) echter zit hier per dag een goede 2.5KWh ivm thuiswerken bij (wat hopelijk ooit minder word) en een 1.5KWh elektrische comfort vloerverwarming op de badkamer wat het hoge verbruik in ieder geval verklaarbaar maakt.
Zelf zat ik met de volgende vragen:
- Bij alle offertes die ik aangevraagd heb zeggen ze dat het het beste is zo dichtmogelijk (of zelfs net onder) het jaarverbruik te zitten ivm de salderingsregeling die in de toekomst wellicht aangepast gaat worden.
Maar mij lijkt dat als je ook nadat het salderen aangepast is je juist dan "zoveel" mogelijk gedurende een (slechte) dag wil opwekken wat je tegelijk kan verbruiken, omdat je dan een slechte dag niet meer met een goede dag kan compenseren, dus zou het logischer zijn juist zo veel als mogelijk is op het dak/de groep aan te sluiten. - Bijna alle offertes raden of microomvormers aan of optimizers, mij lijkt echter dat gezien het gebrek aan schaduw een stringomvormer met 2 mppt's ook gewoon moet werken? (1 iemand rade dat zelfs af omdat ook al zou je 2 mppt's hebben de ene string zou de andere toch naar beneden trekken als er minder opbrengst zou zijn?)
west.
oost.
En een aantal van de offertes:
/f/image/zEV2rEqHPmMckuRd7MTEetkV.png?f=fotoalbum_large)
Zelf zat ik evt. aan de volgende opstelling te denken:
Ik zou hier aan de westzijde eventueel nog in portretmode tussen de nog 1 kwijt kunnen en aan de oostzijde zou ik er eventueel nog 2 kwijt kunnen.
Dat zou in sunnydesign dat het volgende voorstel opleveren: