Toon posts:

Advies: indeling/offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:12
Zoals velen ben ik ook bezig met de aanschaf van zonnepanelen op mijn (voor mij) nieuwe woning, en graag hoor ik jullie advies/andere inzichten tov het leggingsplan/offertes.

Wat basisinformatie:
Zadeldak op Oost (-98graden) / West (82 graden
Dakhelling van: 35graden
1x35A aansluiting
Regio Nijmegen.

Het dak zelf is ongeveer 6.3m x 4.6m (Buitenwerkse maat) met 2 dakramen aan de westkant:

En 1 klein dakraam aan de oostkant:

Foto's zijn 2 weken geleden (26 februari) genomen om 12:30.

Qua schaduw lijk ik gedurende de dag nergens last van te hebben, wellicht alleen savonds net voor zonsondergang, maar dat lijkt mij ook minimaal.

Uitzicht uit dakraam aan de oostkant

Uitzicht uit dakraam aan de westkant.

Gezien ik nog maar recent in deze woning woon heb ik nog geen super goede inschatting van wat mijn jaarverbruik zal zijn.

Ik zit momenteel op een 10KWh/dag uitgelezen van via de slimme meter, wat dan op een totaal 3650KWh uit zou komen.

Nu is dit vrij veel voor iemand alleen (zachtjes uitgedrukt) echter zit hier per dag een goede 2.5KWh ivm thuiswerken bij (wat hopelijk ooit minder word) en een 1.5KWh elektrische comfort vloerverwarming op de badkamer wat het hoge verbruik in ieder geval verklaarbaar maakt.

Zelf zat ik met de volgende vragen:
  • Bij alle offertes die ik aangevraagd heb zeggen ze dat het het beste is zo dichtmogelijk (of zelfs net onder) het jaarverbruik te zitten ivm de salderingsregeling die in de toekomst wellicht aangepast gaat worden.
    Maar mij lijkt dat als je ook nadat het salderen aangepast is je juist dan "zoveel" mogelijk gedurende een (slechte) dag wil opwekken wat je tegelijk kan verbruiken, omdat je dan een slechte dag niet meer met een goede dag kan compenseren, dus zou het logischer zijn juist zo veel als mogelijk is op het dak/de groep aan te sluiten.
  • Bijna alle offertes raden of microomvormers aan of optimizers, mij lijkt echter dat gezien het gebrek aan schaduw een stringomvormer met 2 mppt's ook gewoon moet werken? (1 iemand rade dat zelfs af omdat ook al zou je 2 mppt's hebben de ene string zou de andere toch naar beneden trekken als er minder opbrengst zou zijn?)
Ter referentie het legplan van 1 v/d aanbieders:

west.

oost.

En een aantal van de offertes:
https://tweakers.net/i/vld5aoYkn9YdaSmn1Io7hW5XXGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zEV2rEqHPmMckuRd7MTEetkV.png?f=fotoalbum_large

Zelf zat ik evt. aan de volgende opstelling te denken:

Ik zou hier aan de westzijde eventueel nog in portretmode tussen de nog 1 kwijt kunnen en aan de oostzijde zou ik er eventueel nog 2 kwijt kunnen.

Dat zou in sunnydesign dat het volgende voorstel opleveren:

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:56

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja veel panelen leggen is aan te raden, zodat je ook na saldering nog een leuke opbrengst hebt en een lage energierekening!

Volgens mij kan op je westkant er nog best een paneel bij, in verlengde van de dakramen zeg maar (in portret) Dan heb je op beide kanten 8 panelen wat volgens mij heel leuk kan werken op een "gewone" string omvormer. Als je iets meer puzzelt met de panelen in portret opstelling kan je er misschien nog wel een paar meer kwijt ook. Maar misschien dat dit te krap wordt en niet lukt.

Met een stringomvormer en zoveel mogelijk panelen krijg je een prachtige setup die hier heel leuk gaat werken en ook zeer rendabel is lijkt me! Een goede dakhoek ook dus dat helpt ook.

Ik snap toch niet waarom die zonnepaneel aanbieders aanraden om "niet meer te leggen dan je eigen gebruik" Want dat is na salderen echt te weinig. En ook, willen ze niet meer zonnepanelen verkopen om gewoon je dak vol te leggen?? 8) Maar goed het is niet mijn business en ik snap hem niet.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Eens met bovenstaand. En ter aanvulling, een gewone string omvormer hoeft maar 60 procent van het totale wp groot te zijn.
Dus 5000 wp panelen is een 3 kW omvormer. Zon schijnt niet aan twee kanten tegelijk, dit maakt de installatie goedkoper.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je met deze maat het dak niet mooier vol krijgen?
1622mm x 1068mm Panelen in portrait.
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/

Heb je afmetingen?
Pannen tellen en enkele opmeten via je dakraam (ernaast meten)
Heb je 1 of 3-fase in huis?
Eventueel pas je een verlaagde klober ventilatiepan toe.

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2021 17:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puc van S.
Gerco-M schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:41:

Ik snap toch niet waarom die zonnepaneel aanbieders aanraden om "niet meer te leggen dan je eigen gebruik" Want dat is na salderen echt te weinig. En ook, willen ze niet meer zonnepanelen verkopen om gewoon je dak vol te leggen?? 8) Maar goed het is niet mijn business en ik snap hem niet.
Toevallig vandaag een bedrijf over de vloer gehad waar ik dus deze vraag aan gesteld heb.. en kennelijk stel niemand die vraag want ik was een van de eerste die daar over begon..

Zelf kwamen ze ermee dat tegen die tijd batterijen zo goedkoop zouden zijn dat je daarmee mbv je overproductie het tekort als er geen productie is zou kunnen opvangen, dit icm "slimme" apparatuur die alleen werkt als er over productie is zou een overschot aan panelen overbodig maken/voor de meeste mensen die puur op de huidige terugverdientijd mikken niet interessant.
AUijtdehaag schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:47:
Kun je met deze maat het dak niet mooier vol krijgen?
1622mm x 1068mm Panelen in portrait.
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/

Heb je afmetingen?
Pannen tellen en enkele opmeten via je dakraam (ernaast meten)
Heb je 1 of 3-fase in huis?
Eventueel pas je een verlaagde klober ventilatiepan toe.
Ik heb een 1x35A aansluiting in huis, en zal eens kijken naar zo'n ventilatiepan :)

Het dak zelf is trouwens 6.20m breed en 4.60m lang, dat geeft met de 5.5/6 pannen (*cm per pan) onder het raam zo'n +- 180cm aan ruimte onder het dakraam.

Dat zou betekenen dat ik onder de dakramen aan beide kanten 5 panelen kwijt kan en dan aan de oostkant er 3 in portret boven (of 4 als ik de ventilatie van de MV door zo'n ventilatiepan vervang) en eventueel 3 in landscape daar weer boven.

Aan de westkant zou het dan 5 onder de ramen zijn, 2 tussen de ramen en 3 in landscape erboven.

West

Oost

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:56

Gerco-M

mijn tornado res.

Wow dat is een boel meer panelen! 10 west en 12 oost is een mooi aantal. Dat puzzelen was zeker de moeite waard dus. Naast dat de opbrengst per jaar natuurlijk hoger is werkt de omvormer ook iets efficienter en start iets eerder op wat de meerwaarde nog verhoogt. De extra kosten van extra panelen is weinig voor een bestaande offerte dus het is goede winst. Goed bezig! 👍

Wel even opletten met marges aan de randen van het dak, verschillende installateurs hebben daar verschillende marges voor en soms past het dan op die manier net niet.

Batterijen worden zo goedkoop dat meer panelen leggen niet nodig is? Dan weten die vast meer over de toekomst dan ik ;) En in de winter helpen accu's dan nog steeds niet trouwens dus ik geloof daar niet in eigenlijk. Ook kan je je overproductie altijd nog verkopen en dat verdiend zichzelf alweer terug dus dat is ook al winst. Dus ja waarom ze wel SolarEdge willen verkopen en niet meer panelen is een beetje scheef. Zou het met winst marges te maken hebben? :F

[Voor 29% gewijzigd door Gerco-M op 08-03-2021 21:29]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-03 15:44
Hmm. Technisch gezien mag je met één omvormer maar tot 20A gaan voeden op een 1x35A aansluiting. Dat komt neer op een omvormer van ongeveer 4.6kW.

Wil je je dat maximaal gaan produceren, kijk dan voor 2 omvormers die 16A uitgangsvermogen hebben.

Ik ben zelf groot voorstander van micro omvormers trouwens, dan heb je ook geen apparaat binnen (is de dakverdieping leefomgeving?) én kun je de zonnepanelen zelf volgen. Daar kun je dan 2 series van maken van 16A.

Let op, in al deze gevallen moeten er dus ook 2 kabels omhoog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04 14:52
@Puc van S.
12x3??Wp + 10x3??Wp, nice.
zo goed als perfecte Vmpp voor 1fase TL omvormers.
goedkoop en erg effectief. ;)

mijn dak:

oost en west halen op een ander moment hun top.
zo heb ik nu 6,42kWp op een 4kW omvormer, zonder dat ik aftop.
zelfs 8,4kWp kan nog wel op een 4kW omvormer dan met een beetje aftopping maar dat is pinda's. ;)

neem je erg stevige Wp panelen zoals de 385Wp's of meer, dan kan ik een 5kW omvormer wel begrijpen dat je dat wil.
maar <350Wp kan gewoon op 4kW.
in ieder geval W omvormer heeft niks te maken met Wp. ;)

@drboneym
je kunt niet zeggen op 1x35A kan maar 20A of 4,5kW.
sommige 1x35A kunnen makkelijk 7KW terug leveren andere weer max 5kW.
het hangt erg af van het bouwjaar en methode waar in de netbeheerder(zijn uitvoerder) het heeft aangelegd.
die 20A is altijd mogenlijk, maar vaak ook meer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
@migjes
Thanks voor de reactie. Mijn opmerking gaat meer over wat er mag in de meterkast, niet zozeer wat fijn is aan de zonnepanelen kant. Natuurkundig en financieel gezien kun je makkelijk 34.999A terugleveren op een 35A hoofdzekering. (Sterker nog, als je maar goed blijft verbruiken kun je ook meer opwekken dan 35A ;) ) Zoals ik het begrijp uit de voorschriften moet je rekening houden met selectiviteit van zekeringswaardes. Daarvoor kun je een factor 1.6 aanhouden of er 2 trappen tussen zetten. Dat is in dit geval 20A.

Of zie je dit anders?

[Voor 8% gewijzigd door drboneym op 09-03-2021 14:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
@drboneym
een 1x35A, is uitgevoerd met een smelt draad van 35A.
een stukje draad wat smelt als er meer als 35A door heen gaat.
de kabel die er achter zit kan gewoon 40A hebben.
en de smelt draait van 35A kun je laten vervangen voor een gewone groep van 40A. (door de netbeheerder)

een 40A groep, knalt er niet uit bij 40,0001A.
daar heb je weer deze grafiek voor:

we zullen maar even een B aanhouden. (een smelt draad is nog veel langzamer als een C. ;) )
zolang je minder als 100minuten minder als factor 1,13 door de groep gooit gaat hij niet over.
(100minuten betekend in dit geval oneindig voor de duidelijkheid)
dus daar kun je met gemak 45A door terug leveren of een 9-10kW.
(ik raad geen 10kW aan door een 1x35A, maar het kan wel als je die laat vervangen voor een 40A.
de groep houd je niet tegen. >:) )

selectiviteit is niet van toepassing.
dat gaat over het volgende:
1x35A groep -> 4x16A groepen = selectief.
1x35A groep -> 8x16A groepen = selectief.
(een hele maffe die je ook wel eens ziet:
1x35A -> 1x35A -> 8x16A = selectief. jep dit kan ook. )
etc etc....
dit gaat er dus over dat je 8x16A=128A aan groepen op een 1x35A aansluiten.
maar leveren is niet gebruiken, en dit kun je niet omdraaien.
doe je dit wel dan zou je 8x 3,6kW omvormer kunnen ophangen op een 1x35A, lol zo werkt het niet. ;)

maar er zijn wel grenzen:
ik heb 1x35A net zo als mijn moeder.
zo krijgt mijn straat een 5x6mm kabel en die takt af naar mijn huis met 3x4mm kabel.
dit beperkt mij tot 5,4kW. (dit is een 3x gesplitste 3x35A net.)
mijn moeder krijgt 5x10mm kabel in huis binnen en daar kan ook een 3x63A van gemaakt worden als ze dat zou willen of een 1x63A.
haar grens zit eerder rond de +/-9kW wat max kan op 1fase.
en dan heb je nog oude netten die eigenlijk omgebouwde 1x25A netten zijn (of 3x gesplitsten 3x25A netten).
en dan pas zit je ongeveer op de 20A of 4,6kW als max, hier komt die 20A dus van, niet selectiviteit. ;)
(in het noorden van het land schijn je nog oudere netten te hebben die dit ook niet kunnen, maar heb ik zelf nog nooit gezien.)

ik draai zelf trouwens een 4kVA omvormer op een 16A groep.
is veiliger als een 20A groep en gaat al jaren zonder problemen. ;)

wel opletten trouwens, veel moderne busboard's van meter kasten kunnen per busboard maar 40A aan.
(heb zelf 3 busboards, maar alle 3 in gebruik met 9x16A, is eigenlijk een 3fase kast die naar 1fase is omgebouwd.)
dus dit kan lastig zijn als je ook 40A wil terugleveren met je meterkast.
het is dus zeker niet zomaar doen, maar alle stapjes doorlopen wat er mogenlijk is.
de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. ;)
(ik omzeil het busboard, door rechtstreeks op de hoofdschakelaar terug te leveren. ;)
is niet nodig met mijn 17,8A, maar ach heb de spullen dus waarom niet, netter/beter werken mag altijd. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
@migjes
Wow, nou dit hou ik allemaal nog net bij in de bovenkamer, maar heeft volgens mij niet veel met NEN 1010 richtlijnen te maken. Je kan ook 100A door een 4mm2 hoofddraad heen duwen maar dat heeft dan volgens mij wandverwarming...

@Puc van S.
Ik zou een prijs opvragen voor het opwekken van je eigen verbruik (circa 3500kWh zei je toch?), en vragen voor een prijs voor dak vol te leggen. Dan heb je zelf een idee wat zo'n meerstap kost, en waar ze technisch gezien mee op de proppen komen qua micros, optimizers, mppt's etc. Daarnaast heb ik meer vertrouwen in partijen die komen kijken dan offertes op afstand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
@drboneym
ik schrijf in nen1010, maar waar jij het over hebt is waarschijnlijk de NPR5310. ;)
de Nederlandse praktijk richtlijnen, die van uit de nen1010 voorkomen.
maar daar staat nog zoveel niet in wat ook kan, is een versimpelde nen1010. ;)
en daar ontstaat veel verwarring door.

je kunt beter zeggen, op 1x35A kan in ieder geval voor 99% zeker 20A/4,6kW op terug geleverd worden als maximaal.
maar voor 99% kan het maximaal ook meer zijn tot zelfs 35A/8kW afhankelijk van de situatie. ;)
(voor veel installatie PV cowboy's is het helemaal niet stom om gewoon maar de 20A aan te houden.
echte kennis is bij die mensen soms ver te zoeken.
maar we zitten hier op tweakers, niet op een brei clubje. ;) )

edit
100A door 4mm kabel, het kan wel maar.
je moet de kabel ook nog koppelen aan je hoofdschakelaar en dan word het toch erg erg lastig.
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, en dat is de koppeling in dit geval.
en de beperking die je dan ook nog hebt op je kabel lengte, maakt dat echt te veel word.
hoe langer de kabel hoe dikker hij moet zijn, heeft niks met veiligheid te maken maar met verliezen. ;)

[Voor 22% gewijzigd door migjes op 09-03-2021 15:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drboneym
@migjes
Ik heb enkel praktijkervaring met gezonde interesse in theorie en dagelijks contact met een collega electricien, dus vat dat maar samen als de NPR ;)

Ik heb ooit met Enexis (netbeheerder Limburg) gebeld over maximale PV invoeding op verschillende hoofdaansluitingen. Daar hadden ze heel stellig antwoord op:
1x35A: 5000W
3x25A: 17250W
3x35A: 24150W
3x50A: 34500W
Al zal dat misschien meer te maken hebben met marges marges marges om ervoor te zorgen dat ze niet heel Limburg open hoeven te maken.

Al denk ik dat als men nog goeie brei clubjes zoekt de netbeheerders misschien wel de juiste plek zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
@drboneym
5000W = 21,7A ongeveer.
maar dat zal wel 5400W of 5600W moeten zijn. (marge marge, marge of zo.)
dan heb je een 3fase gesplitst net, dus je buren krijgen de 2 andere fase.
zo kun je 3fase verdelen over de huizen.
of 3x5600W = 16800W of te wel grofweg 3x25A.
het zal dan ook wel een 3x25A zijn die gesplitst word als uitgang punt.
(is wel de meest voorkomende situatie in Nederland als je 1x35A hebt.)

maar ja, ze gaan echt niet even in de database kijken wat de werkelijke situatie is.
zoals mijn moeder echt 5x10mm kabel binnen krijgt in huis.
en dat is eigenlijk meer als voldoende voor een 3x50A of een 1x50A.
en dan kun je toch echt op 1x35A gewoon 8kW terug leveren.
toch een andere situatie. ;)

maar voor @Puc van S. is een 1fase 5kW omvormer ruim voldoende voor zijn maar magere 22panelen. :P
(ik heb er al 28, lol ;) )

en laat hem maar lekker teveel terug leveren. ;)
grof weg is het nog kosten effectief om het te verkopen als je rond de 2x teveel opwekt.
of schaf een warmtepomp aan en ga je huis elektrische verwarmen, geen elektra rekening geen gas rekening = kassa.
of een elektra auto = geen benzine etc etc...
(zo lekker om te veel kWh te hebben, opmaken is vele malen makkelijker als opwekken. ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Die 5000 W komt omdat je maximaal 5000W onbalans tussen de fasen mag invoeden.

In werkelijkheid kun je vaak meer invoeden, als je geen last krijgt van hoog netvoltage tenminste.

Maar die 5000 W is officieel het maximum bij enkelfase.
(zou ook 5000 VA kunnen zijn)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Puc van S.
@migjes/@drboneym

Bedankt voor de uitgebreide technische informatie over wat er allemaal aangesloten kan worden :P

@drboneym Er is gisteren al een partij langs geweest die een offerte gaat maken voor zowel mijn verbruik als het dak zo vol mogelijk. (met als het goed is een string omvormer met 2 mppt's)

Deze krijg ik als het goed is morgen doorgestuurd, ik zou op basis daarvan ook de andere partijen nog om een bijgewerkte offerte kunnen vragen.

Een electrische auto heb ik al (lease) echter gaat een laadpaal op mijn eigen stroomaansluiting het waarschijnlijk niet worden, gezien er geen weg voor of achter het huis loopt :) (alleen voetpad)

[Voor 17% gewijzigd door Puc van S. op 09-03-2021 16:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee