Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-09 11:20
Graag hoor ik jullie input voor een PV oplossing op het smalle lange platte dak van onze woning.
Het dak van de woning is 12.6 meter lang en 2.40/2.34 meter breed. Verder is er nog een dakkapel die vlak ligt met het platte dak en gericht is op het noorden.
Het pijpje van de afvoer van het toilet kan wat ons betreft wel weg, deze is voor de wc op de verdieping en heeft enkel een 'natuurlijke' trek.Het andere pijpje is voor de afzuigkap en hier zijn we helaas aan gebonden, deze gaat namelijk via de muren omhoog en kunnen we dus niet verleggen. Ik heb deze oplossing gevonden maar weet niet of die past op de bestaande buis maar misschien hebben we hier ook wel geen last van :)

We verbruiken op dit moment zo'n 2000kWh maar geschat is dat dit op gaat lopen tot 2500/3000kWh.
Nog geen mee verbruikende kinderen (2jaar) en toekomst is graag op inductie koken.

In de meterkast hebben we op dit moment 1x 25A icm een slimme meter, een elektricien met zegelrecht kan er dus 3x25 van maken mochten we daarvoor kiezen. foute gedachte en terecht gewezen hierop ;)

Ik vroeg mij voornamelijk af of we moeten kiezen voor oost/west opstelling of een pure zuid opstelling.
Ik lees hier namelijk wel vaker terug dat dat 'beter' is voor de toekomst maar of dat ook zo is 8)7
Op deze site heb ik al zitten zoeken naar vergelijkbare platte daken topics maar kon er geen vinden, kennelijk is een dak met helling populairder onder de woningbouwers/kopers :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qLzCEUiUKCI3ep6L6uR8osuCq4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/s4gvbyY33lCluZNmKXDnFkrF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvXMycpfOlX2Z1UAQJ9A6eQA2oc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tXIrGHSWNp3a481idh9uQwA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnNcDiTuXyJ9t2TqthcgMyeTZn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqdugbHW3kqkoRgZnh1GeKFy.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb 3 offertes opgevraagd en op dit moment 1 reactie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLnnc9kL-63SG9_sqKFCzvz4dqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yiDn9lTgfVwOdkiviNfrYvgh.png?f=user_large
Ik kom uit op €0,73 per wattpiek

Zodra ik de andere offertes binnen hebben dan zal ik de openingspost aanpassen.

---------------------------------------------------------------------

Offerte 2 is binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pVyKt_cM-g5hetSYUQ89PwWGj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AidivSrqyDKlzqazlXasjbAa.png?f=user_large

3990WP = €0,65 per wattpiek (incl. BTW) 3500kWh/ jaar = €2621,66
4830WP = €0,54 per wattpiek (incl. BTW) 4300kWh/ jaar = €2829,36

3990WP = €0,54 per wattpiek (excl. BTW) 3500kWh/ jaar = €2166,66
4830WP = €0,48 per wattpiek (excl. BTW) 4300kWh/ jaar = €2338,31

Offerte 3 is ook binnen. Deze partij gaat voor safe en kiest Solaredge op basis van potrait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj1hp4FkUOOraGVfh89JgSJNESg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k29Ig2Xe54t0LHpXQ0KzU6EJ.png?f=fotoalbum_large

4125WP = €0,82 per wattpiek incl. BTW
4125WP = €0,68 per wattpiek excl. BTW

[ Voor 16% gewijzigd door JL-IP(!) op 18-12-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Met een oost-west opstelling is de opwekking wat meer verspreid over de dag. Dit is gunstig als het salderen wordt afgebouwd, want meer eigenverbruik.
Als je door oost-west maar 10 panelen kwijt kan en met zuid 14 (even als voorbeeld) is het natuurlijk interessanter om gewoon zuid te nemen.
Verder is door de hellingshoek van de panelen op het platte dak, de oriëntatie minder belangrijk.

Persoonlijk zou ik gewoon kijken, hoe krijg je de meeste panelen op het dak. Eventueel oost-west en zuid combineren. Zoek even de afmetingen van het paneel die je wilt op en kijk wat er past.

[ Voor 6% gewijzigd door jorbit op 09-12-2020 16:20 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

JL-IP(!) schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:50:
In de meterkast hebben we op dit moment 1x 25A icm een slimme meter, een elektricien met zegelrecht kan er dus 3x25 van maken mochten we daarvoor kiezen.
Nope, dat gaat toch echt altijd via je netbeheerder (in NL in ieder geval). Dat kost je ergens tussen de 300 en 400 euro gok ik zo.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou de panelen naar het zuiden richten en op dual betonvoeten plaatsen.
Zie onderaan: https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan deze panelen bijvoorbeeld:
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

Deze passen misschien ook "net" maar ik durf de gok niet te nemen. (panelen op de 1e foto)
https://www.sun-solar.nl/...9-euro-incl-btw-sunsolar/

Bovenste rij 6 stuks, onderste rij 5 stuks (even kijken hoe het pijpje uitkomt en anders daar geen paneel dus)

Afzuiging wc zou ik behouden anders gaat het stinken.

SMA 4.0 1-fase of een 4.0 tripower (net wat je wilt) met de 370 Wp panelen
SMA 5.0 1-fase of een 5.0 tripower (net wat je wilt) met de 470 Wp panelen
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/omvormers/sma/

Die kan je makkelijk ook zelf uitlezen en ben je niet afhankelijk van een (chinese) webportal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Ben geen fan van de qcells sinds ze in china gemaakt worden.
Deze zien er (optisch) slecht uit vind ik.

Plat dak oost/west of zuid maakt niet zo veel uit. Enkel op de hoogzomer dagen heb je ietsjes betere spreiding.
Ik zou er voor kiezen om het op zuid te leggen. (meer opwek in de mindere dagen)

Als je naar 3-fase gaat, moet er een andere slimme meter geplaatst worden.
Dit kost eenmalig 260 euro?
https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_3_3
En dan plaatsen ze 2 extra zekeringen uiteraard. (dat mag je elektricien niet)

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2020 16:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Er zijn zeker wel voorbeelden te vinden van zonnepanelen op platte daken :). Over het algemeen kan je meer panelen kwijt in oost/west op een plat dak maar als je zo'n smal, lang dak hebt zodat je toch niet veel achter elkaar zou doen op zuid dan is dat misschien wel beter. Kwestie van passen en meten en PVGIS of zo gebruiken om te simuleren hoeveel het zou opwekken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
@AUijtdehaag @Hooglander1 @jorbit @Termy

Allereerst hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Ik heb dan de installateur van de slimme meter verkeerd begrepen, ik meende dat hij zei dat hij het voorbereid had zodat de elektricien... naja, komt dan wel goed via Liander ;)

Ik ga even een strakkere tekening maken met de panelen ingetekend en doornemen met PVGIS. Panelen gericht op het zuiden in landschap wordt dus de zoektocht en uitvraag. Is het een idee om het dak gelijk vol te leggen of kun je op de sma omvormer ook uitbreiden?

Grafiekjes via Grafana ben ik gek op 😎

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@JL-IP(!)
oke even tijd, maar ik begrijp dat je wil zelf bouwen (cool.)
goed te doen met zo een dak, niks moeilijks aan. ;)

3fase, voor de omvormer/panelen, nee ik zie niet waarom?
misschien wil je later nog eens 3 fase hebben, maar daar kan ook gewoon een 25A omvormer aan hangen.
voor verrekening maakt het geen bal uit of je 1 of 3 fase terug levert/gebruikt.

3fase omvormers, tja die wil je het liefst 600+Vmpp geven, en dan heb je 18 panelen nodig.
en die hebben allemaal 2x een mpp, dus 2x18 panelen.
1fase omvormers, die heb je met 1 mpp en met 2 mpp's.
per mpp wil je die het liefst 350Vmpp geven, dus een paneel of 12 per mpp, of 24 per omvormer.

1x25A, die zie je niet veel, is dat echt geen 1x35A?
maar ik ga even uit van een max van 25A. voor het gemak. ;)
(en als je later nog naar 3x25A wil, ben je daar op voorbereid.)

op een 25A kun je gewoon een 5kW omvormer hangen.
zoals:
https://www.winkelman-zon...0-xe-1-fase-omvormer.html
maar een SMA mag ook. (geen voorkeur, maar vind SMA niet zo speciaal dat ik er de premium voor zou betalen.)

deze omvormer werkt het beste met 350Vmpp.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
een paneel levert vaak een 33Vmpp.
die 12x geeft 12x33=396Vmpp.
klinkt hoog, maar als panelen warm worden dan zakt de Vmpp, en dat zijn net de momenten dat de zon schijnt.
dus dan zakt de Vmpp mooi naar de 350Vmpp en zit je lekker in de volle zon max te produceren.
(dit is niet super belangrijk, een 200Vmpp tot 400Vmpp dan zit je eigenlijk al goed genoeg.
dus een paneel of 6 tot 12.)

deze omvormer kan dus gewoon 2x12x3??Wp op aangesloten worden.
heeft hij geen problemen mee, als hij de 5000W haalt, dan topt hij misschien wel een beetje af.
maar dat heeft meer met bloeddruk te maken als met echt verlies. ;)
dus Wp =! W omvormer. ;)

een omvormer met 2x een mpp, heeft er ook geen problemen mee om maar 1 mpp met wat panelen te hebben. werkt gewoon.
hij kan dus goed hinkelen op 1 mpp. ;)

dan kijk ik naar je dak:
ik stel voor:
12 panelen (of 10 als je de grote van 2m wil gebruiken.)
gewoon plat op je dak neer te leggen.
(weet ik een simpele methode voor die erg goedkoop is.)
zoveel mogenlijk op het deel zuid van je dak.
dit levert je waarschijnlijk al een 3000kWh op per jaar.

hier geniet je een jaar of 2 a 3 van.
en dan neem je de overige ruimte onderhanden.
hier doe je dan panelen met een zo groot mogelijke hoek.
(lastig op een plat dak, maar soms zie je wel eens 20 tot 25 graden setjes.)
door het hoek verschil, leveren die panelen meer op in de lente en de herfst.
en de platte meer in de zomer.
(misschien is een 4kW omvormer al genoeg voor je, kan ik niet schatten met huidige gegevens.)

(pas wel op: je mag maar 1x per 3 jaar de BTW terug vragen.
maar dit jaar doe jij dat, dan zet je de energie rekening op naam van vrouw, en doet die dat het jaar er op.
beetje creatief zijn soms. >:) )

speel eens met het idee, of dit niet een leuke weg is voor je. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 20:23

tijmeng

Panasonic 7J

Voor wat t waard is, of t je iets boeit:

De fabrikant van qcells maakt ook clusterbommen. Niet heel toffe club dus. Even ander paneel kiezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Daar gaan we weer ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik mis wat pijpjes? Rioolontspanning? CV uitlaag :? Geen MV?

Prefab montagemateriaal O-W voor platdak is veel goedkoper dan puur op Zuid. Bij meerdere rijen kun je de hoogte beperkter houden / minder verlies tussen rijen. Bijna altijd kun je met O-W meer panelen kwijt dan op Z.
tijmeng schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:23:

De fabrikant van qcells maakt ook clusterbommen. Niet heel toffe club dus. Even ander paneel kiezen....
Clusterbommen zijn ideaal om op een snelle manier dingen als landingsbanen buiten gebruik te stellen met een miniem aantal vluchten. Een soort van milieuvriendelijke manier van mollen [no pun] dus. ;)

Enige reden dat het imago zo giftig is wat verouderde types waar te veel blindgangers in zitten die dan na x tijd alsnog ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
tijmeng schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:23:

We wachten eerst gewoon de offertes en adviezen af ;)
Ik weet niet waar je op reageert maar ga er gemakshalve van uit over de post boven je :)
kabeltjekabel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:43:
Ik mis wat pijpjes? Rioolontspanning? CV uitlaag :? Geen MV?

Prefab montagemateriaal O-W voor platdak is veel goedkoper dan puur op Zuid. Bij meerdere rijen kun je de hoogte beperkter houden / minder verlies tussen rijen. Bijna altijd kun je met O-W meer panelen kwijt dan op Z.

[...]

Clusterbommen zijn ideaal om op een snelle manier dingen als landingsbanen buiten gebruik te stellen met een miniem aantal vluchten. Een soort van milieuvriendelijke manier van mollen [no pun] dus. ;)

Enige reden dat het imago zo giftig is wat verouderde types waar te veel blindgangers in zitten die dan na x tijd alsnog ontploffen.
Rioolontspanning geen idee, misschien hebben ze die wegmoffelt onder de pannen.
CV pijpjes komen uit de zijkant van de muur, ketel hangt beneden.
MV afzuiging komt uit in de loggia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JL-IP(!)
eigenlijk heb je een best wel een "schone" dakbedekking.
(niet zo schoon dat ik er van wil eten, maar geen grind en zand er in en zo.)
dus je kunt panelen gewoon plat leggen.

dan denk ik aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf9xSUEyjo1GQM1I3ywuOhSx62c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zNMingcT9Ihsww0rYVtOmAeM.png?f=fotoalbum_large
voor het rode vlak, daar kun je met gemak 1,6x1m panelen gebruiken, of 2x1m panelen.
en die leg je gewoon plat. (met een beetje verhoging er onder om over die 8cm buren grens te komen.)
je hebt 12,8m, dus je kunt daar met gemak 10 panelen leggen, en nog genoeg afstand te hebben tot de afvoer afzuigkap, no prob.
als je dan 2x1m panelen gebruikt heb je een 1fase omvormer zijn mpp perfect gevuld. ;)
(en dan heb je al 3000kWh per jaar)

dan heb je nog een mpp over, en daar gebruik je het groene vlak voor.
alleen die probeer je dan een zo steil mogelijke hoek.
op plat dak is dat niet echt makkelijk maar een 15 tot 20 graden is wel mogenlijk.
maak er dan minimaal 6 panelen van 1,6x1m van. (liever meer richting de 12)
dan heb je er ook een leuke set.

dus eigenlijk is dit allemaal zo simpel en erg makkelijk.
zit geen uitdaging in om eerlijk te zijn. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
migjes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:54:
@JL-IP(!)
oke even tijd, maar ik begrijp dat je wil zelf bouwen (cool.)
goed te doen met zo een dak, niks moeilijks aan. ;)

3fase, voor de omvormer/panelen, nee ik zie niet waarom?
misschien wil je later nog eens 3 fase hebben, maar daar kan ook gewoon een 25A omvormer aan hangen.
voor verrekening maakt het geen bal uit of je 1 of 3 fase terug levert/gebruikt.

3fase omvormers, tja die wil je het liefst 600+Vmpp geven, en dan heb je 18 panelen nodig.
en die hebben allemaal 2x een mpp, dus 2x18 panelen.
1fase omvormers, die heb je met 1 mpp en met 2 mpp's.
per mpp wil je die het liefst 350Vmpp geven, dus een paneel of 12 per mpp, of 24 per omvormer.

1x25A, die zie je niet veel, is dat echt geen 1x35A?
maar ik ga even uit van een max van 25A. voor het gemak. ;)
(en als je later nog naar 3x25A wil, ben je daar op voorbereid.)

op een 25A kun je gewoon een 5kW omvormer hangen.
zoals:
maar een SMA mag ook. (geen voorkeur, maar vind SMA niet zo speciaal dat ik er de premium voor zou betalen.)

deze omvormer werkt het beste met 350Vmpp.
zie ook:
[Afbeelding]
een paneel levert vaak een 33Vmpp.
die 12x geeft 12x33=396Vmpp.
klinkt hoog, maar als panelen warm worden dan zakt de Vmpp, en dat zijn net de momenten dat de zon schijnt.
dus dan zakt de Vmpp mooi naar de 350Vmpp en zit je lekker in de volle zon max te produceren.
(dit is niet super belangrijk, een 200Vmpp tot 400Vmpp dan zit je eigenlijk al goed genoeg.
dus een paneel of 6 tot 12.)

deze omvormer kan dus gewoon 2x12x3??Wp op aangesloten worden.
heeft hij geen problemen mee, als hij de 5000W haalt, dan topt hij misschien wel een beetje af.
maar dat heeft meer met bloeddruk te maken als met echt verlies. ;)
dus Wp =! W omvormer. ;)

een omvormer met 2x een mpp, heeft er ook geen problemen mee om maar 1 mpp met wat panelen te hebben. werkt gewoon.
hij kan dus goed hinkelen op 1 mpp. ;)

dan kijk ik naar je dak:
ik stel voor:
12 panelen (of 10 als je de grote van 2m wil gebruiken.)
gewoon plat op je dak neer te leggen.
(weet ik een simpele methode voor die erg goedkoop is.)
zoveel mogenlijk op het deel zuid van je dak.
dit levert je waarschijnlijk al een 3000kWh op per jaar.

hier geniet je een jaar of 2 a 3 van.
en dan neem je de overige ruimte onderhanden.
hier doe je dan panelen met een zo groot mogelijke hoek.
(lastig op een plat dak, maar soms zie je wel eens 20 tot 25 graden setjes.)
door het hoek verschil, leveren die panelen meer op in de lente en de herfst.
en de platte meer in de zomer.
(misschien is een 4kW omvormer al genoeg voor je, kan ik niet schatten met huidige gegevens.)

(pas wel op: je mag maar 1x per 3 jaar de BTW terug vragen.
maar dit jaar doe jij dat, dan zet je de energie rekening op naam van vrouw, en doet die dat het jaar er op.
beetje creatief zijn soms. >:) )

speel eens met het idee, of dit niet een leuke weg is voor je. ;)
Dank voor je uitgebreide reactie. We proberen zoveel mogelijk in huis te realiseren, maar ik ontkomt er niet aan om voor sommige zaken info op te vragen bij diegenen die er meer kennis van hebben ;).
Vind ik ook niet erg, leren we allemaal van.

Ik ga gebruik maken van een eigen (1fase) stopcontact die oorspronkelijk bedoeld was voor een boiler dus ik ga voor een 1fase omvormer en een Growatt omvormer mag van mij uiteraard ook, ben niet gebonden met merken maar vind uitlezen altijd prettig.

Aangezien ik nog niet alle offertes binnen heb maar wel vaker nu gehoord heb dat 10/12 panelen het advies zou zijn dan zal ik mij daar op focussen in de detail tekening. Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar je 'simpele doch goedkope methode' 8)

Zoals je op de foto kan zien heb ik ook nog een garage gericht op het zuiden. Zodra we tzt nog meer stroom gaan verbruiken met een auto of verwarmen dan kan die garage ook nog vol. Maar dan zijn we al een aantal jaar verder.

3000kWh voor eigen verbruik op het platte dak opwekken moet zeker mogelijk zijn.
Al kan ik natuurlijk ook de stoute schoenen aantrekken en er dikke panelen op gooien aangezien het salderen pas over 2 jaar echt afgebouwd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JL-IP(!) schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:17:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. We proberen zoveel mogelijk in huis te realiseren, maar ik ontkomt er niet aan om voor sommige zaken info op te vragen bij diegenen die er meer kennis van hebben ;).
Vind ik ook niet erg, leren we allemaal van.
snap ik, had ik eigenlijk ook met de eerste set.
gewoon nog te weinig kennis om een goede keuze te maken. ;)
(maak je nog wel meer duidelijk.)
Ik ga gebruik maken van een eigen (1fase) stopcontact die oorspronkelijk bedoeld was voor een boiler dus ik ga voor een 1fase omvormer en een Growatt omvormer mag van mij uiteraard ook, ben niet gebonden met merken maar vind uitlezen altijd prettig.
als maar duidelijk is dat ik geen voorkeur heb, en eigenlijk bijna alle omvormers goed vind.
(heb wel voorkeuren als het om speciale functies gaat van een omvormer.
soms heb je gewoon een speciaal merk/model nodig voor de situatie. ;) )

maar de groep/kabel van de boiler?
moet ik er dan van uit gaan dat het max 16A is?
(dit is meestal zo, conform dit even, dan gebruik ik dat als basis. ;) )
Aangezien ik nog niet alle offertes binnen heb maar wel vaker nu gehoord heb dat 10/12 panelen het advies zou zijn dan zal ik mij daar op focussen in de detail tekening. Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar je 'simpele doch goedkope methode' 8)

Zoals je op de foto kan zien heb ik ook nog een garage gericht op het zuiden. Zodra we tzt nog meer stroom gaan verbruiken met een auto of verwarmen dan kan die garage ook nog vol. Maar dan zijn we al een aantal jaar verder.

3000kWh voor eigen verbruik op het platte dak opwekken moet zeker mogelijk zijn.
Al kan ik natuurlijk ook de stoute schoenen aantrekken en er dikke panelen op gooien aangezien het salderen pas over 2 jaar echt afgebouwd gaat worden.
sommige negatievelingen zeuren gewoon over het afbouwen van salderen.
(snap het wel, maar dat gezeur vind ik niet nodig)
als ik nu naar de prijzen voor zelfbouwers kijk, dan is het voor die groep al zo goedkoop.
dat je eigenlijk heel dat salderen niet meer nodig hebt.
dus gewoon lekker in overproductie gaan. ;)
(of iets beter, plan vooruit, neem omvormer met 2x een mpp, vul 1 mpp nu.
verdien terug, en vul de 2de mpp na een jaar of 3. * )

*) lol, wat ben ik gemeen.
ik kan je nu al voor spellen, die 2de mpp is gevuld binnen een half jaar.
begin toch niet aan PV, het is verslavend.
je wil straks toch meer Wp ondanks dat je al meer als genoeg kWh hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
migjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:29:
[...]

snap ik, had ik eigenlijk ook met de eerste set.
gewoon nog te weinig kennis om een goede keuze te maken. ;)
(maak je nog wel meer duidelijk.)

[...]

als maar duidelijk is dat ik geen voorkeur heb, en eigenlijk bijna alle omvormers goed vind.
(heb wel voorkeuren als het om speciale functies gaat van een omvormer.
soms heb je gewoon een speciaal merk/model nodig voor de situatie. ;) )

maar de groep/kabel van de boiler?
moet ik er dan van uit gaan dat het max 16A is?
(dit is meestal zo, conform dit even, dan gebruik ik dat als basis. ;) )

[...]

sommige negatievelingen zeuren gewoon over het afbouwen van salderen.
(snap het wel, maar dat gezeur vind ik niet nodig)
als ik nu naar de prijzen voor zelfbouwers kijk, dan is het voor die groep al zo goedkoop.
dat je eigenlijk heel dat salderen niet meer nodig hebt.
dus gewoon lekker in overproductie gaan. ;)
(of iets beter, plan vooruit, neem omvormer met 2x een mpp, vul 1 mpp nu.
verdien terug, en vul de 2de mpp na een jaar of 3. * )

*) lol, wat ben ik gemeen.
ik kan je nu al voor spellen, die 2de mpp is gevuld binnen een half jaar.
begin toch niet aan PV, het is verslavend.
je wil straks toch meer Wp ondanks dat je al meer als genoeg kWh hebt. ;)
Er loopt nu een 3x2.5 naar de wcd, in mijn meterkast heb ik alleen maar aardlekautomaten B16.
Mocht het nodig zijn dan kan ik via de schuine kanten een weg vinden tot boven de meterkast zodat ik een nieuwe kabel kan trekken, boel werk dus als het niet hoeft dan niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JL-IP(!) schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:02:
[...]

Er loopt nu een 3x2.5 naar de wcd, in mijn meterkast heb ik alleen maar aardlekautomaten B16.
Mocht het nodig zijn dan kan ik via de schuine kanten een weg vinden tot boven de meterkast zodat ik een nieuwe kabel kan trekken, boel werk dus als het niet hoeft dan niet :9
oke een 16A dus als max.
dit ga je wel aardig redden denk ik, misschien niet 100% optimaal, maar 99,9% is goed genoeg.

oke ik heb een power-one PVI 3.6, die levert 4000VA.
wat ongeveer 17,5A is.
en dit hangt weer op een 16A groep in de meterkast.
tja een 16A groep, als die 16,0001A krijgt dan reageert die nog niet.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
na 3 seconde kun je nog 3x16A door een 16A groep gooien.
na 100 minuten, kun je nog 1,12x16A er door heen gooien zonder problemen, dus grof weg net iets minder als 18A of rond de 4000VA.

los van boven staand verhaal, reken ik verder in 3600-3850VA of gewoon 16A omvormer.
zo iets:
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
of:

bij dit soort omvormers hoort deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
horizontaal staat de Vmpp.
je neemt misschien straks 10 panelen, die ieder 33Vmpp leveren.
dan heb je 10x33Vmpp=330Vmpp, en dan kun je de rendement daar van vinden.
of je nu 200Vmpp of 400Vmpp op de omvormer zet, het maakt niet veel uit, ga je er buiten, pas op dan gaat het hard.

maar de Vmpp, dat is geen vast gegeven.
worden panelen warmer, dan zakt de Vmpp, worden ze kouder dan stijgt de Vmpp.
normaal warde panelen aan gegeven bij 25graden, maar in de zon kunnen ze ruim warmer worden als 110 graden.
die kun je helemaal berekenen als je wil.
simpel: tel een 10% er bij en 10% er af, dan weet je ongeveer je max en min Vmpp.

(als het kan, dan wil je eigen lijk 350Vmpp + 10%, dat is perfectie. ;)
maar perfectie hoeft niet, grofweg in de buurd is goed genoeg.)

ik kies even een random paneel:
https://www.winkelman-zon...o-zilver-frame-355wp.html
(moet iets hebben als voorbeeld, mmm leuk voorbeeldje trouwens. :*) )
laten we zeggen die gebruik je 10x plat (rode vlak)
10x33,15Vmpp=331,5Vmpp +10% - 10%, alles is oke. redelijk perfect.
je hebt nu 1 mpp gevuld van de omvormer.

de andere mpp, kun je ook zo vullen.
(in theorie kan je dus 2x12x355Wp op een omvormer van 16A hangen.
dit geeft een beetje af topping op sommige momenten.
maar maak je daar niet te druk over.
het 355Wp paneel levert maar heel soms ook echt 355W, er is nog een waarde waar je naar moet kijken de NOCT en die is 264W.
dus die panelen met erg warm weer leveren dan maar 264Wx10=2640W.
dus er is een hoop marge.
het leuk vinden van aftoppen heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt verlies. ;) )

aan de andere kant, met 33Vmpp panelen, ga liever niet lager als 6 stuks per mpp. ;)

oke zover het vullen van een mpp.
vragen er over?
stel ze. dan ga is straks verder met het "bevestigen" op het dak. ;)

edit:
heb je nog niet verteld over de Voc.
dat is de V als de mpp er nog geen stroom uit trekt.
die heeft ook last van de temperatuur dus ook daar een 10% extra bij doen.

voorbeeld:
10x42Voc=420V0c + 10% = moet lager zijn als de max van de mpp van de omvormer.
in voorbeelden sma en goodwe is dat 550 tot 600V.
dus pas boven de 12 panelen per mpp kom je daar mee in de problemen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 11-12-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
migjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:30:
[...]

oke een 16A dus als max.
dit ga je wel aardig redden denk ik, misschien niet 100% optimaal, maar 99,9% is goed genoeg.

oke ik heb een power-one PVI 3.6, die levert 4000VA.
wat ongeveer 17,5A is.
en dit hangt weer op een 16A groep in de meterkast.
tja een 16A groep, als die 16,0001A krijgt dan reageert die nog niet.
zie ook:
[Afbeelding]
na 3 seconde kun je nog 3x16A door een 16A groep gooien.
na 100 minuten, kun je nog 1,12x16A er door heen gooien zonder problemen, dus grof weg net iets minder als 18A of rond de 4000VA.

los van boven staand verhaal, reken ik verder in 3600-3850VA of gewoon 16A omvormer.
zo iets:
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
of:

bij dit soort omvormers hoort deze grafiek:
[Afbeelding]
horizontaal staat de Vmpp.
je neemt misschien straks 10 panelen, die ieder 33Vmpp leveren.
dan heb je 10x33Vmpp=330Vmpp, en dan kun je de rendement daar van vinden.
of je nu 200Vmpp of 400Vmpp op de omvormer zet, het maakt niet veel uit, ga je er buiten, pas op dan gaat het hard.

maar de Vmpp, dat is geen vast gegeven.
worden panelen warmer, dan zakt de Vmpp, worden ze kouder dan stijgt de Vmpp.
normaal warde panelen aan gegeven bij 25graden, maar in de zon kunnen ze ruim warmer worden als 110 graden.
die kun je helemaal berekenen als je wil.
simpel: tel een 10% er bij en 10% er af, dan weet je ongeveer je max en min Vmpp.

(als het kan, dan wil je eigen lijk 350Vmpp + 10%, dat is perfectie. ;)
maar perfectie hoeft niet, grofweg in de buurd is goed genoeg.)

ik kies even een random paneel:
https://www.winkelman-zon...o-zilver-frame-355wp.html
(moet iets hebben als voorbeeld, mmm leuk voorbeeldje trouwens. :*) )
laten we zeggen die gebruik je 10x plat (rode vlak)
10x33,15Vmpp=331,5Vmpp +10% - 10%, alles is oke. redelijk perfect.
je hebt nu 1 mpp gevuld van de omvormer.

de andere mpp, kun je ook zo vullen.
(in theorie kan je dus 2x12x355Wp op een omvormer van 16A hangen.
dit geeft een beetje af topping op sommige momenten.
maar maak je daar niet te druk over.
het 355Wp paneel levert maar heel soms ook echt 355W, er is nog een waarde waar je naar moet kijken de NOCT en die is 264W.
dus die panelen met erg warm weer leveren dan maar 264Wx10=2640W.
dus er is een hoop marge.
het leuk vinden van aftoppen heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt verlies. ;) )

aan de andere kant, met 33Vmpp panelen, ga liever niet lager als 6 stuks per mpp. ;)

oke zover het vullen van een mpp.
vragen er over?
stel ze. dan ga is straks verder met het "bevestigen" op het dak. ;)

edit:
heb je nog niet verteld over de Voc.
dat is de V als de mpp er nog geen stroom uit trekt.
die heeft ook last van de temperatuur dus ook daar een 10% extra bij doen.

voorbeeld:
10x42Voc=420V0c + 10% = moet lager zijn als de max van de mpp van de omvormer.
in voorbeelden sma en goodwe is dat 550 tot 600V.
dus pas boven de 12 panelen per mpp kom je daar mee in de problemen. ;)
Ik begin te snappen als mensen tegen mij zeggen dat ik niet in nullen en enen moet praten maar in mensentaal 8)7 :)
Ik begin er steeds meer hout van te snijden en heb alvast even wat panelen ingetekend. Dank voor je tijd hierin.

2x1 meter panelen landscape
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD3gzx2fojYSMP1i0KGf53lC-qM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7u0EzJQl6KGaYRdRB64BT6j.png?f=fotoalbum_large

2x1 meter panelen in portrait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOa2HhFf2HsVOdEhxZuFcf97aQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEQvrV24rbhlHOvPsnzWMeKs.png?f=fotoalbum_large

1.69x1.02 panelen in landscape
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH09GG3tiCgJtGfINSyNpr0FBsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HNnkXGFOURarBD3o2TfgR1P.png?f=fotoalbum_large

1.69x1.02 panelen in potrait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFl2A5bpzNtAX4QmdgDiF3mVHfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kX7a5tpD6Nv3H3Pf5jjwKbj4.png?f=fotoalbum_large

Wat is dus even mis hier in deze plaatjes is de ruimte om de 2e mpp te vullen, ja ik kan nog een paar panelen kwijt maar zijn dat genoeg om de juiste aantal Vmmp te bemachtigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
JL-IP(!) schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:22:
[...]

Ik begin te snappen als mensen tegen mij zeggen dat ik niet in nullen en enen moet praten maar in mensentaal 8)7 :)
Ik begin er steeds meer hout van te snijden en heb alvast even wat panelen ingetekend. Dank voor je tijd hierin.
no prob.
in het begin is het lastig, maar als je de slag te pakken hebt, dan stelt het eigenlijk niks meer voor.

maar voor de duidelijkheid mijn jaar opbrengsten per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
tja, december en januari, het levert geen bal op.
je hoeft nog geen haast te maken met het project, verlies nu is veel van weinig.
dus kunt nog rustig een planning maken.
2x1 meter panelen landscape
[Afbeelding]

2x1 meter panelen in portrait
[Afbeelding]

1.69x1.02 panelen in landscape
[Afbeelding]

1.69x1.02 panelen in potrait
[Afbeelding]

Wat is dus even mis hier in deze plaatjes is de ruimte om de 2e mpp te vullen, ja ik kan nog een paar panelen kwijt maar zijn dat genoeg om de juiste aantal Vmmp te bemachtigen?
he bahaa, dit zijn geen tweakers waardige planningen.
dit kan veel beter. ;)

maar dat als ik even tijd heb, schrijf ik wel wat meer info er over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
migjes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:54:
Bij 3x25? Alleen met overtreding van de netcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Offerte 2 is ondertussen binnen. Ik heb de OP aangepast en zal hem hieronder nog even plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pVyKt_cM-g5hetSYUQ89PwWGj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AidivSrqyDKlzqazlXasjbAa.png?f=user_large

3990WP = €0,65 per wattpiek (incl. BTW) 3500kWh/ jaar = €2621,66
4830WP = €0,54 per wattpiek (incl. BTW) 4300kWh/ jaar = €2829,36

[ Voor 22% gewijzigd door JL-IP(!) op 14-12-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een SMA kunnen ze ook gewoon leveren. (al geven ze dat in 1e instantie niet toe ;) )
Je installeert zelf? Dan kan je hem zelf ook aanschaffen via winkelman of https://www.mg-solar-shop.com/solar-inverter/sma/

Afhankelijk van je budget kun je ook voor de 345 Wp gaan op een 1 of 3-fase omvormer (meterkast aanpassen)

Ik zou geen emat aardlekautomaat laten plaatsen maar een fatsoenlijk merk, zoals ABB of EATON
Die kan zijn warmte makkelijker kwijt.

Is het geen 2x 7 landscape -1 paneel voor het pijpje?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
AUijtdehaag schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:32:
[...]
Is het geen 2x 7 landscape -1 paneel voor het pijpje?
Dat klopt, met 7x 345WP kom ik op 11.3 meter, aangezien het pijpje van de afzuigkap aan de lage kant van het paneel zit moet er één tussenuit of ik moet kijken of de afstand van het afzuigkap pijpje en de rand van het dak/begin dakkapel groter is dan 2 meter. De rij zou dan achter het pijpje langs kunnen al zitten we dan misschien wel met een schaduw puntje op één van de panelen.

Als ik zie dat 840WP extra 'maar' netto €171 kost dan moeten we gewoon voor de Yinli 345WP gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Ik heb inmiddels offerte 3 binnen en wacht nog op één offerte. Deze partij heeft aangegeven de panelen in portrait te adviseren en gaan voor safe met de Solaredge oplossing. Ik heb nog op een detail tekening gevraagd hoe hij ze dan zou positioneren maar nog geen reactie gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj1hp4FkUOOraGVfh89JgSJNESg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k29Ig2Xe54t0LHpXQ0KzU6EJ.png?f=fotoalbum_large

4125WP = €0,82 per wattpiek incl. BTW
4125WP = €0,68 per wattpiek excl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXyr1iYdZvnRHH6xNZEtuaM2BJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fml6q9iyMDKQStr4IQKFTlaG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vroeg mij af of deze betonvoeten wel geschikt zijn voor mijn constructie voor het platte dak.

De balklaag is 3.8x14 cm CLS maar zijn HOH 61cm geplaatst, is dat niet wat aan de zuinige kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
*nvm

[ Voor 93% gewijzigd door JL-IP(!) op 26-02-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Even foei lelijk mijn eigen topic vervuilen met wederom een nieuwe offerte van een lokale installateur.

Ik hoor graag jullie mening :)

Offerte tekst
12 panelen á 365 wp halfcell Canadian solar als oost-west op plat dak woning = 4380Wp
SAJ 4k omvormer 2 mppt
Flatfix fusion oost-west
Voor € 3250 excl btw = €0,74 per wattpiek

Incl aanpassen meterkast
Incl aanmelden netbeheerder
Incl montage (met hulp van mij)

Aanzienlijk duurder dan enkel zuid bij offerte 1 maar in deze offerte zit ook aanpassing meterkast en wat montage bij inbegrepen, de andere offertes hebben dat niet dus het is niet echt eerlijk vergelijken.
Oost-west is duurder vanwege de Flatfix fusion oplossing in tegenstelling tot de betonschansen van Sun-Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Allemaal wel goedkoop en technisch ziet het er goed uit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JL-IP(!) schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:35:
[...]
Grafiekjes via Grafana ben ik gek op 😎
Ik zou dan niet voor een omvormer zoals 'SAJ' (?) gaan. Ben zelf ook gek op grafiekjes, maar met mijn Goodwe omvormer blijkt het bijv. een drama om hem lokaal uit te lezen. De data is versleuteld namelijk. Je zit dan al vast aan de portal/app van de fabrikant. Nu is het bij andere merken wellicht niet versleuteld, maar is lastig inschatten vooraf.

Hoe handig ben je? Zeker met zo'n platdak kun je er goed bij en kun je rustig de tijd nemen om e.e.a. op te bouwen zonder in moeilijke/gevaarlijke houdingen te moeten werken. De panelen bevestig je op de steunen en kun je onderling gewoon doorverbinden (connectoren in elkaar klikken) met de al aanwezige snoeren/connectoren op de panelen. Naar de omvormer toe en tussen de verschillende setjes zul je wel een custom lengte DC-kabel moeten maken, maar dat valt ook wel op lengte te bestellen en dat zij de connectoren er al voor je op knijpen. Daarna in de omvormer prikken. Risico op een DC optater is er dan eigenlijk niet. Met een enkelfase omvormer is het aansluiten van de omvormer op 230V eigenlijk ook niet veel ingewikkelder dan een lamp aansluiten, zeker als je aangeeft dat er al een eigen groep aanwezig is (waardoor je in de meterkast dus geen werkzaamheden hoeft uit te voeren?).

Op die manier kun je waarschijnlijk een nog veel scherpere €/Wp prijs krijgen en kun je van de besparing een toffe omvormer kopen die lokaal goed is uit te lezen (SMA bijv.). Je zit dan ook niet vast aan één partij, maar kunt voor het bevestigingsmateriaal de beste prijs zoeken, voor de panelen en ook voor de omvormer.
SolarEdge met optimizers is onzin, volgens mij heb je geen/nauwelijks schaduw. Leg voor die meerprijs van SolarEdge dan liever gewoon extra panelen, dat levert meer op.

Met een vriend erbij om de panelen en steunen het dak op te tillen heb je het in één zaterdag met mooi weer klaar. De pro's doen met z'n tweeën een schuin dak met 10-12 panelen in een halve dag. Als je dan zaterdagmiddag de schakelaar om zet en de eerste kWh's binnen stromen dan kun je voldaan een biertje opentrekken :9

En als het salderen dan anders wordt weet jij al hoe het technisch werkt en draai je de boel van een Z naar een O/W opstelling :*)

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2021 20:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JL-IP(!)
12x 365Wp achter een 4K omvormer op ValkPro+ L10 Oost-West 8) á €0,65 per wattpiek

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PhvXWwv/IMG-8921.jpg

Let it shine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Even laten zien hoe het met een zonnige warme dag, maar toch best wel bewolkt het er aan toe gaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VCvbRyQ/Totaal.png

Paar dagen geleden op een zonnige dag 3900Watt aangetikt .

Ja, het is verslavend en het zuidelijke dak op de garage is nog zo leeg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ziet er goed uit :).

Is die 0.65 ct/Wp trouwens Ex BTW en zo? Ik heb een bijna even groot systeem maar dan met APS micro's en heb ook 0.65 ct/Wp (Ex BTW) betaald. Scheelt nog minder dan ik dacht met een stringomvormer dan ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:44:

Ja, het is verslavend en het zuidelijke dak op de garage is nog zo leeg O-)
Heb je daar al de maatvoeringen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:38:
[...]

Heb je daar al de maatvoeringen van?
Ja :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms2ZgRdyW3lOLMK25kLrYG4Qh8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/505IOkfiWSlmcKb1ejRPuJfP.jpg?f=fotoalbum_large

Er loopt een 5x2,5 mm² á +/- 60 meter naartoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat wordt een yingli of panasonic in landscape
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/ (3x 6 = 1x 18 op een 3-fase omvormer)
https://www.jenm-zonnepan...epanelen/panasonic-solar/ (3x 6 = 2x9 op een 3-fase omvormer)

of portrait
https://www.solar-outlet....o-400-all-black-copy.html
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a-x8A8sRHAjv_kFfSYFtHuacYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nK7Swe45USPceQ7UWdq8hki1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT86wVVI1Rs3ROJclL1UiaTlKPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuS7afBg9j0acPC78gjp1vsq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTQDYUGVIu4AMhJ3dQlx5jUavY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi2NyKqyu78NrklRZxCkvM4y.jpg?f=fotoalbum_tile

Jaloers...boer zoekt dak

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2021 20:34 ]

Pagina: 1