Dag Tweakers 
Ik ben inmiddels serieus aan het kijken naar de optie om zonnepanelen op het dak te leggen.
Maar omdat ik er zelf weinig verstand van heb, zou ik jullie wat vragen willen stellen.
Ons verbruik momenteel is 4500KWh per jaar en 1200 m3 gas.
Binnenkort wordt er airco aangelegd in de woonkamer en op de computerkamer, dus het verbruik zal dan toenemen, maar ik weet niet met hoeveel. Het betreft een systeem van Mitsubishi:
Multisplit 5,0 kw inverter buitendeel
Binnen unit srk 5,0 kw woonkamer
Binnen unit srk 2,0 kw computerkamer
De vragen:
1. Is het beter om een Oost-West opstelling te maken of maakt het niet uit om alles op de west kant te leggen. Maakt het bij een Oost-West opstelling nog uit hoe de verdeling tussen de panelen is?
De westkant is (bijna) schaduwvrij, de oostkant heeft 's ochtends schaduw van het dak van de buren.
2. Op de dakfoto is de afvoer van de cv-ketel omcirkeld. Gaat dat veel invloed hebben op de efficientie van de panelen? Ik weet niet hoe groot/hoog de afvoer is.
De huidige offerte die ik heb is als volgt:
Phonosolar 360Wp
Set heeft 5760Wp
Opbrengst ongeveer 4896 KWH
Merk
16 Zonnepanelen Phonosolar 360Wp
1 Omvormer SMA STP 5.0
Materiaal € 3,933.06
Installatie 1,5 jaar € 1,224.34
Totaal excl BTW € 5,157.40
Btw 21% € 1,083.05
Prijs incl BTW € 6,240.45
Ik heb zelf het idee dat er nog wel wat panelen bij mogen, nu ik toch bezig ben.
Het dak is ongeveer 12m lang en er zouden 2 panelen onder elkaar moeten passen.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden!
Op de eerste foto gaat het om het middelste huis, dus links naast het groene huis

Ik ben inmiddels serieus aan het kijken naar de optie om zonnepanelen op het dak te leggen.
Maar omdat ik er zelf weinig verstand van heb, zou ik jullie wat vragen willen stellen.
Ons verbruik momenteel is 4500KWh per jaar en 1200 m3 gas.
Binnenkort wordt er airco aangelegd in de woonkamer en op de computerkamer, dus het verbruik zal dan toenemen, maar ik weet niet met hoeveel. Het betreft een systeem van Mitsubishi:
Multisplit 5,0 kw inverter buitendeel
Binnen unit srk 5,0 kw woonkamer
Binnen unit srk 2,0 kw computerkamer
De vragen:
1. Is het beter om een Oost-West opstelling te maken of maakt het niet uit om alles op de west kant te leggen. Maakt het bij een Oost-West opstelling nog uit hoe de verdeling tussen de panelen is?
De westkant is (bijna) schaduwvrij, de oostkant heeft 's ochtends schaduw van het dak van de buren.
2. Op de dakfoto is de afvoer van de cv-ketel omcirkeld. Gaat dat veel invloed hebben op de efficientie van de panelen? Ik weet niet hoe groot/hoog de afvoer is.
De huidige offerte die ik heb is als volgt:
Phonosolar 360Wp
Set heeft 5760Wp
Opbrengst ongeveer 4896 KWH
Merk
16 Zonnepanelen Phonosolar 360Wp
1 Omvormer SMA STP 5.0
Materiaal € 3,933.06
Installatie 1,5 jaar € 1,224.34
Totaal excl BTW € 5,157.40
Btw 21% € 1,083.05
Prijs incl BTW € 6,240.45
Ik heb zelf het idee dat er nog wel wat panelen bij mogen, nu ik toch bezig ben.
Het dak is ongeveer 12m lang en er zouden 2 panelen onder elkaar moeten passen.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden!
Op de eerste foto gaat het om het middelste huis, dus links naast het groene huis
I have no life, and therefore no signature