Toon posts:

Zonnepanelen: West of Oost-West?

Pagina: 1
Acties:

• pwvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:55
Dag Tweakers :)

Ik ben inmiddels serieus aan het kijken naar de optie om zonnepanelen op het dak te leggen.
Maar omdat ik er zelf weinig verstand van heb, zou ik jullie wat vragen willen stellen.
Ons verbruik momenteel is 4500KWh per jaar en 1200 m3 gas.
Binnenkort wordt er airco aangelegd in de woonkamer en op de computerkamer, dus het verbruik zal dan toenemen, maar ik weet niet met hoeveel. Het betreft een systeem van Mitsubishi:
Multisplit 5,0 kw inverter buitendeel
Binnen unit srk 5,0 kw woonkamer
Binnen unit srk 2,0 kw computerkamer

De vragen:
1. Is het beter om een Oost-West opstelling te maken of maakt het niet uit om alles op de west kant te leggen. Maakt het bij een Oost-West opstelling nog uit hoe de verdeling tussen de panelen is?
De westkant is (bijna) schaduwvrij, de oostkant heeft 's ochtends schaduw van het dak van de buren.

2. Op de dakfoto is de afvoer van de cv-ketel omcirkeld. Gaat dat veel invloed hebben op de efficientie van de panelen? Ik weet niet hoe groot/hoog de afvoer is.

De huidige offerte die ik heb is als volgt:
Phonosolar 360Wp
Set heeft 5760Wp
Opbrengst ongeveer 4896 KWH

Merk
16 Zonnepanelen Phonosolar 360Wp
1 Omvormer SMA STP 5.0

Materiaal € 3,933.06
Installatie 1,5 jaar € 1,224.34

Totaal excl BTW € 5,157.40
Btw 21% € 1,083.05
Prijs incl BTW € 6,240.45

Ik heb zelf het idee dat er nog wel wat panelen bij mogen, nu ik toch bezig ben.
Het dak is ongeveer 12m lang en er zouden 2 panelen onder elkaar moeten passen.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Op de eerste foto gaat het om het middelste huis, dus links naast het groene huis

I have no life, and therefore no signature

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-06 20:15

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja ik zou beide kanten gewoon volleggen hoor. Ik weet niet of dit dure panelen zijn, maar je kan een iets goedkoper type nemen en dan gewoon zoveel mogelijk. Oost en west. Wp = winst! ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt ook 3-fase in huis?
Want wat ze voorstellen kan prima op een 1-fase omvormer. (bij oost/west)

Maar als er meer panelen passen?
2x 6 in landscape op oost en 22 portrait op west? (dan wel op een 3-fase omvormer)

Ken je sunnydesignweb al?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (beetje traag vandaag)
Kies nieuw project (rode knopje)
Intekenen is niet nodig, vul gewoon een adres in. en dan kies handmatig.

[Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2021 17:13]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• pwvliet
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:09:
Je hebt ook 3-fase in huis?
Want wat ze voorstellen kan prima op een 1-fase omvormer. (bij oost/west)

Maar als er meer panelen passen?
2x 6 in landscape per kant?
3 fase is aanwezig inderdaad.
Is er nog verschil tussen landscape en portrait orientatie?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Qua horizontale schaduw lijkt me landscape net wat beter,
Maar voor "half cell" panelen komt het niet zo nauw geloof ik in portrait. Omdat deze uit 2 helften bestaan

Schaduw van een pijpje lost shadefix wel op.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2021 17:16]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 18:55
12m lang en hoeveel hoog? Kan je twee rijen landscape boven elkaar kwijt of twee rijen portrait?

Heb t idee dat ook de prijs nog wat lager kan qua offerte, je zit nu rond de 0.9 per WP ex btw

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ninjetsu NL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:54:
12m lang en hoeveel hoog? Kan je twee rijen landscape boven elkaar kwijt of twee rijen portrait?

Heb t idee dat ook de prijs nog wat lager kan qua offerte, je zit nu rond de 0.9 per WP ex btw
Stoeptegels tellen; twee keer portret gaat denk niet lukken.

1 rij portret, 1 rij landscape denk wel.

Dan portret langs de nok, heb je ook geen probleem met de nokvorsten.

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 18:55
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Stoeptegels tellen; twee keer portret gaat denk niet lukken.

1 rij portret, 1 rij landscape denk wel.

Dan portret langs de nok, heb je ook geen probleem met de nokvorsten.
Wat ik zie 10 dakpannen maal ca 34 cm dan zit je met 2 keer portrait idd te krap.

Nokvorsten was bij mij (9 pannen) wel een ding want gemetseld, maar wellicht kom je er hier inderdaad mee weg! Dan 6 landscape en 10 portrait heb je een esthetisch mooi vlak als we t hebben over ca. 170x100 panelen :)

• pwvliet
Dank voor alle informatie.
Volgens de adviseur die is komen kijken zouden er 2 panelen in portrait onder elkaar moeten kunnen, maar dat moeten we dan nog maar even nagaan voor de zekerheid.
Maakt het verder nog veel uit voor de opbrengst om de panelen oost-west te leggen of alles op west?
Stel dat we 20 panelen nemen (prijs per Wp wordt dan ~€0,83 ex btw) en die verdelen, dan komen we toe met een "mindere" omvormer, omdat het piekvermogen minder is, maar heeft het verder nog voordelen? Het verbruik in de ochtend wordt dan al sneller gecompenseerd natuurlijk, maar ik heb geen zicht op de verschillen in opbrengst tussen 10-10 oost west en 20 west (als dat past) bijvoorbeeld.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:10

Zenix

BOE!

Ik zou sowieso beiden daken doen, want dan heb je een gelijkmatiger opwek over de dag en daardoor meer eigen verbruik. Dat gaat bij het afschaffen van het salderen een rol spelen.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
West is belangrijker dan oost in eigenverbruik bij 9/10 huishoudens. Ik zou west hoe dan ook volleggen.
en oost bijleggen als er nog budget is. Maar hier in iedergeval al vanuit gaan bij het selecteren van de omvormer. zodat dit over een paar jaar (maand of weken ;) ) nog kan.
toekomst gericht is het voorstel (als het past} van @AUijtdehaag verreweg het beste
Een dakvlak deels volleggen (dus slechts 10 panelen op het westdak) is het laatste wat ik zou doen, daar krijg je waarschijnlijk alleen maar spijt van.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-06 20:15

Gerco-M

mijn tornado res.

Je noemt een prijs per paneel maar als je bv van 20 naar 30 totaal gaat is de prijs voor die extra 10 waarschijnlijk heel gunstig en de opbrengst van bv 30 op oost - west ben je wel nodig met het huidige gebruik + airco's en zeker na salderen.

Je kan ook gewoon doen zoals ik en beide kanten volleggen zodat je voor salderen nog wat overhebt voor groeiend verbruik en na salderen een mooie gespreidde dag opbrengst hebt en heel fijn veel van je eigen stroom direct kan opwekken. Het verdiend zichzelf wel terug in elk geval!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee