Toon posts:

Zonnepanelen zuidoost

Pagina: 1
Acties:
Hallo medetweakers!

Ik ben mij aan het oriënteren op het installeren van Zonnepanelen. Het betreft hier een dak op Zuidoost (noordwest zou misschien ook nog kunnen maar is niet wenselijk in verband met aanzicht, het oog wil ook wat ;-) )

Heb al het nodige onderzoek gedaan en zitten speuren met Sunny Design. Het is voor mij echter nog een groot bos waarin ik verdwaald in ben. Ik begrijp dat je naast de panelen ook een omvormer nodig hebt. Alleen hoe kom je terecht bij op dit moment de beste panelen met het meeste rendement. Er zijn dermate veel aanbieders dat je je afvraagt waar je goed aan doet.

Ik heb al zitten puzzelen met het dak op het Zuidoosten in Sunny Design en kwam met de volgende opstelling van zeven panelen die liggend geïnstalleerd moeten worden. Er zit namelijk een klein dakraampje.

7 x Solar Solutions GmbH (AEG) AS-M1322B-H-360
1 x SMA SB 2.0-1VL-40 (automatisch aangemaakt door Sunnyweb)

Dit is hoe de zon draait in de winter:

In de zomer hebben we zowel aan de voor als achterkant de hele dag zon:

Wat kan ik beter doen of wat zijn op dit moment de beste panelen en omvormers op de markt zodat er nog meer uit deze opstelling gehaald kan worden?

[Voor 3% gewijzigd door Boinkie op 01-02-2021 13:39]

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Ik vind zonnepanelen er meestal beter uitzien dan dakpannen, maar smaken kunnen verschillen.
Als je (op die manier) maar 7 panelen kwijt kunt zou ik kijken naar andere panelen, en/of een andere oriëntatie/opstelling. En zeker als je meer stroom gebruikt dan die panelen opwekken zou ik het hele dak(vlak) zo vol mogelijk leggen. En als die installateur weet wat hij doet weet hij ook dat het andere dakvlak erbij hoogstens een klein beetje groter omvormer nodig heeft, als dat al nodig is. Andere dakvlak is dus relatief goedkoop ook te benutten.
SMA schijnt goed zelf lokaal uit te lezen te zijn voor bv domotica en optimaliseren eigen verbruik op moment van opwek.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23:25
Hoeveel wil je opwekken, maximaal inclusief bovenste rand NW.
Of net genoeg en hoeveel is dat dan?'
Lijkt me dat je dat 8e paneel er ook op krijgt, door met alles te zakken.
En als je woning is met uitbouw, waarom die niet volgelegd.

[Voor 14% gewijzigd door Dapdodo op 01-02-2021 19:07]

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Het is wat lastiger om SunnyDesign, maar kun je een combinatie van portrait en landscape doen? Bijvoorbeeld 4 panelen portrait boven of onder het raam? Ik zit ook echt de voorkant volleggen, eventueel met strakke zwarte (sheet+frame) panelen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 26-09 11:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Kan je dat dakraam nog naar de andere kant verkassen als daar toch geen paneen komen? of aan de andere kant n groter raam plaatsen?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Dapdodo schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:06:
Hoeveel wil je opwekken, maximaal inclusief bovenste rand NW.
Of net genoeg en hoeveel is dat dan?'
Lijkt me dat je dat 8e paneel er ook op krijgt, door met alles te zakken.
En als je woning is met uitbouw, waarom die niet volgelegd.
Dit is een glazen uitbouw en die zit vast aan de schuur. De schuur zou een mogelijkheid kunnen zijn ware het niet dat deze de verkeerde kant afvlakt. Dan zou ik de panelen moeten verhogen aan de lagere kant van de schuur. En dan komt de amateur vraag weer om de hoek, zijn deze panelen dan nog eenvoudig aan te sluiten? Het gaat hier immers om max 2/3 panelen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Kun je een luchtfoto van je huis toevoegen?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

ThinkPad schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:28:
Kun je een luchtfoto van je huis toevoegen?
Op het rode gedeelte kan niets. Zie bijgevoegde foto's

Zag dat ik het ruitje verkeerd had ingetekend in m'n eerste probeersel met Sunny Design. Kom nu op acht panelen op het Zuidoost dak.

8x AS-M1202B-H-360 (05/2020)
1x SB3.0-1AV-41

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Is de schoorsteen in gebruik? O-)
Dakraampje zou ik weghalen en aan de andere kant een mooi grote Velux erin zetten.

Die twee objecten zitten best wel in de weg. Ik zou het hele dak volleggen, ziet er ook strakker uit :9

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2021 11:52]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

ThinkPad schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:50:
Is de schoorsteen in gebruik? O-)
Dakraampje zou ik weghalen en aan de andere kant een mooi grote Velux erin zetten.

Die twee objecten zitten best wel in de weg. Ik zou het hele dak volleggen, ziet er ook strakker uit :9
Haha nee, daar is een offerte opgevraagd voor het verwijderen ervan. Daar zouden eventueel nog 2 panelen bij kunnen dus. Echter het dakraampje moet blijven zitten aangezien het alleen vliering is voor opslag. Een velux heeft daar niet zoveel nut ;)

• sander.mol
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21-09 10:31
Boinkie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Haha nee, daar is een offerte opgevraagd voor het verwijderen ervan. Daar zouden eventueel nog 2 panelen bij kunnen dus. Echter het dakraampje moet blijven zitten aangezien het alleen vliering is voor opslag. Een velux heeft daar niet zoveel nut ;)
Als het alleen een vliering is voor opslag kan het raampje toch juist weg?
sander.mol schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Als het alleen een vliering is voor opslag kan het raampje toch juist weg?
Amateur hier, maar is die niet nodig voor enige ventilatie?

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:51

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

Raam is voor licht. Voor ventilatie heb je andere middelen. Maar ventilatie van een vliering van een wat ouder huis zou ik me niet heel druk om maken, tenzij je dak goed geïsoleerd is.

Metabo Combihamer te koop

Nivado schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:10:
Raam is voor licht. Voor ventilatie heb je andere middelen. Maar ventilatie van een vliering van een wat ouder huis zou ik me niet heel druk om maken, tenzij je dak goed geïsoleerd is.
Duidelijk, eventueel overheen leggen is geen optie denk ik?

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Boinkie, als het past (qua hoogte) is dat nog best leuk. Dan heb je overigens wel meer aan panelen met een zwarte witte sheet.

[Voor 5% gewijzigd door timovd op 22-02-2021 10:46]

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Thanks @timovd voor je antwoord! Is er ergens een database met keuzes uit verschillende panelen qua looks en opbrengst?

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:50
Boinkie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Behalve dat dit plastic koepeltje voor geen meter isoleert, en waarschijnlijk lek is voor 110% :)
Een ander raam Velux of namaak van Velux, hoeft niet duur te zijn en isoleert goed mede d.g.v HR++ glas.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Mooie offerte van solar bouwmarkt gekregen. Heb nu nog even gevraagd of ze meer panelen mee kunnen nemen indien er plek voor is zodat ze deze kunnen plaatsen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Boinkie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:41:
Mooie offerte van solar bouwmarkt gekregen. Heb nu nog even gevraagd of ze meer panelen mee kunnen nemen indien er plek voor is zodat ze deze kunnen plaatsen.
En ook een grotere omvormer?

Ik vraag me af waarom ze toch iedere keer weer Goodwe aanbieden.
Het ding is zelf niet fatsoenlijk uit te lezen zonder allemaal stunten toe te passen.
Als de chinese vuurmuur (firewall) aan de west kant wordt opgetrokken heb je geen data meer.
AUijtdehaag in "Zonnepanelen - Choices choices"

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2021 12:49]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:50
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Het ding is zelf niet fatsoenlijk uit te lezen zonder allemaal stunten toe te passen.
Als de chinese vuurmuur (firewall) aan de west kant wordt opgetrokken heb je geen data meer.
Meer oost dan zuidoost. Nauwelijks meer opbrengst met een grotere omvormer. Ook niet als er nog een paneel bij past.

Vanuit een Tweaker geredeneerd een goede vraag, over de logging.
Zelf uitlezen wil denk ik maar 1% van de Nederlanders. De laagste prijs is belangrijk voor veel meer mensen.
Op dit forum is het percentage mensen dat zelf wil uitlezen wel veel hoger natuurlijk.

Logging die ermee stopt vanwege grotere Chinese firewall is volgens mij nog niet gebeurt.
Faillissement van de fabrikant van de omvormer is voor veel mensen een groter probleem, maar volgens mij is dat ook met Omnik goed gekomen, als de gebruiker moeite doet.

Daarnaast heeft de Goodwe nog gewoon een display zodat je ook zonder app kunt zien of hij het doet. Dat heeft de SMA niet.
Gewoon op het scherm kijken is voor heel veel mensen (na 15 jaar) beter dan een app.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het allemaal onzin vinden.
Maar de leverancier en fabrikant vinden jou mening ook onzin als je geen bewijzen hebt, mocht er iets mis zijn.

Je geeft de chinezen wel veel macht zo.
1 foute firmware update en heel veel daken leveren niks meer op dan oud ijzer prijs.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:03:
Je kan het allemaal onzin vinden.
Maar de leverancier en fabrikant vinden jou mening ook onzin als je geen bewijzen hebt, mocht er iets mis zijn.

Je geeft de chinezen wel veel macht zo.
1 foute firmware update en heel veel daken leveren niks meer op dan oud ijzer prijs.
Ja dat klopt.

Als bijvoorbeeld de omvormers van Goodwe gebrickt worden door foute firmware en ze lossen het niet op (zou kunnen en als wereldoorlog 3 met China uitbreekt raadt ik aan je Chinese omvormer los te koppelen van internet), dan kunnen ze het bedrijf misschien beter opheffen. Dan koopt niemand meer wat bij ze.

SMA heeft zeker voordelen, maar ik begrijp dat het niet ieders keuze is.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vraag me toch af, waarom er geen Growatt of Goodwe te vinden is op duitse sites
https://www.photovoltaik4all.de/wechselrichter-
https://www.mg-solar-shop.com/solar-inverter/

Ach misschien ben ik wel te achterdochtig....en komt er geen WW3 en moeten we allemaal gewoon maar chinees gaan leren.

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:15:
Ik vraag me toch af, waarom er geen Growatt of Goodwe te vinden is op duitse sites
https://www.photovoltaik4all.de/wechselrichter-
https://www.mg-solar-shop.com/solar-inverter/

Ach misschien ben ik wel te achterdochtig....en komt er geen WW3 en moeten we allemaal gewoon maar chinees gaan leren.
In Duitsland is doe het zelven wat dit betreft veel minder gebruikelijk. (Solar bouwmarkt richt zich voor een deel op doe het zelvers)
Daarnaast vermoed ik dat made in Germany daar nog belangrijker is dan hier. Plus dat er 10 jaar geleden heel goede subsidies waren.

Ik heb Goodwe en Growatt wel gevonden in Duitsland. (komt daar inderdaad minder voor)
https://www.photovoltaik-shop.com/goodwe-wechselrichter.html
https://www.bau-tech.shop...att-1kw-3kw-1-phasig.html

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Kan je ook verklaren waarom de SMA's 150 euro te duur zijn bij die bouwmarkt?
Verkopen ze meer goodwe denk ik.

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:43:
@busscherski Kan je ook verklaren waarom de SMA's 150 euro te duur zijn bij die bouwmarkt?
Verkopen ze meer goodwe denk ik.
Mijn aannames zijn op voor vandaag :)

AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf Domoticz i.c.m. dashticz draaien op de Raspberry en zou ook graag dit gaan gebruiken voor de panelen. Welke omvormer zou je aanraden met goede uitleesmogelijkheden?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een SMA is prima zelf uit te lezen op diverse manieren.
Maar overpriced bij solar bouwmarkt.

AUijtdehaag schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:16:
Een SMA is prima zelf uit te lezen op diverse manieren.
Maar overpriced bij solar bouwmarkt.
Zou een SMA Sunny Boy 2.5 1VL40 Webconnect dan voldoende zijn? Volgens solar bouwmarkt zou deze max 3000 wP aankunnen. Terwijl de website van SMA zelf het volgende aangeeft:

Of het nu gaat om een klein zonnestroomsysteem met een vermogen van 1 tot 2 kW of een systeem met 6 kW

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
timovd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:46:
@Boinkie, als het past (qua hoogte) is dat nog best leuk. Dan heb je overigens wel meer aan panelen met een zwarte sheet.
Of bificial, dan kan je een stukje van het rest licht van de wietplantage recyclen :+

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
busscherski schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Vanuit een Tweaker geredeneerd een goede vraag, over de logging.
Zelf uitlezen wil denk ik maar 1% van de Nederlanders. De laagste prijs is belangrijk voor veel meer mensen.
Op dit forum is het percentage mensen dat zelf wil uitlezen wel veel hoger natuurlijk.

Daarnaast heeft de Goodwe nog gewoon een display zodat je ook zonder app kunt zien of hij het doet. Dat heeft de SMA niet.
Gewoon op het scherm kijken is voor heel veel mensen (na 15 jaar) beter dan een app.
Er zit een lampje op om te zien of hij het doet, wil je meer weten kan je met de browser gewoon naar het adres van de sma gaan. Of valt een browser tegenwoordig ook onder de noemer app?
Ik heb de display nog nooit gemist. De goodwe van familie is ongetwijfeld een prima apparaat, maar kleine dingen breken het gewoon op. Ik hoor niets anders dan geklaag over de app, daarnaast is de meting erg twijfachtig, op momenten dat er absolute geen opbrengst meer is, dit toch loggen. onduidelijkheid over specs, wat koop ik nu eigenlijk? (hoewel dat is verbeterd) relais is klikkeriger dan dat van sma.
En nog niet te bepalen maar wellicht een verschil in bouw kwaliteit.

lang verhaal kort, mijn familie vond het allemaal een paar honderd meer niet waard en ik wel, lekker belangrijk, maar stiekem moet ik wel elke keer grinneken als de goodwe app weer opspeeld :+
Denk dat ik er uit ben en ga voor 12 panelen Longhi LR4 360wp in combinatie met een SMA Sunny Boy 3.0. Mochten er minder panelen passen dan nemen ze de restanten mee en krijg ik die gecrediteerd. De Sunny boy zal ik dan met SBFspot aan domotica gaan koppelen :)
Iemand die mij nog even verder kan helpen. Ik twijfel tussen de Sunny Boy 2.0 en de 3.0.. Volgens mij kan de 2.0 ook 12 panelen aan van 360wp?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

12x360=4320Wp

2.0 doet 2500 watt
3.0 doet 5000 watt

Dus die 2.0 lijkt mij niet te passen :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
[quote]Boinkie schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:39:
Iemand die mij nog even verder kan helpen. Ik twijfel tussen de Sunny Boy 2.0 en de 3.0.. Volgens mij kan de 2.0 ook 12 panelen aan van 360wp?
[/quote]

Maak maar even een eigen topic en vermeld tenminste de helling en richting. Liefst nog een luchtfoto erbij.

Oeps sorry

Acties:
  • +1Henk 'm!
busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:58:
[...]

Maak maar even een eigen topic en vermeld tenminste de helling en richting. Liefst nog een luchtfoto erbij.
Ik zit in m'n eigen topic ;)
KRGT schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:54:
12x360=4320Wp

2.0 doet 2500 watt
3.0 doet 5000 watt

Dus die 2.0 lijkt mij niet te passen :?
Thanks! Dan heb ik een verkeerde berekening gebruikt!

• busscherski
Sorry voor mijn vorige post.

In de plaatjes die je plaatst passen er 8 panelen, hoe groot is de kans dat er 12 passen? (ik heb niet alles opnieuw gelezen)

Als alle panelen richting zuidoost met 45 graden helling komen zou ik in Nederland kiezen voor een omvormer van 85% van het aantal Wp.
Dat is bij 12 panelem dan een 3680 W omvormer.
Met 8 panelen zou ik dan het 2.5 kW model kiezen.
Dat was even puur geredeneerd qua opbrengst en bang/buck.
3 kW is dan een tussenweg

Als je veel aftoppen geen probleem vind mag je ook een 2.5 kW omvormer met 12*360=4320 Wp nemen. (2 kW mag van SMA niet want dat is meer dan een factor 2 verschil)

busscherski schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:10:
Sorry voor mijn vorige post.

In de plaatjes die je plaatst passen er 8 panelen, hoe groot is de kans dat er 12 passen? (ik heb niet alles opnieuw gelezen)

Als alle panelen richting zuidoost met 45 graden helling komen zou ik in Nederland kiezen voor een omvormer van 85% van het aantal Wp.
Dat is bij 12 panelem dan een 3680 W omvormer.
Met 8 panelen zou ik dan het 2.5 kW model kiezen.
Dat was even puur geredeneerd qua opbrengst en bang/buck.
3 kW is dan een tussenweg

Als je veel aftoppen geen probleem vind mag je ook een 2.5 kW omvormer met 12*360=4320 Wp nemen. (2 kW mag van SMA niet want dat is meer dan een factor 2 verschil)
Het zal eerder 8 worden en met hoge uitzondering 10. Er zit een dakraampje waar met een beetje geluk overheen gelegd kan worden. Het dak is 5.5 meter breed. 5500 / 1702 = 5,2. En dan 2 rijen. Ik denk dat ik dan in dit geval de SMA Sunny Boy SB 2.0 neem zelfs. Volgens de specheet van SMA zelf kan deze 4000 wP aan? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik beter een 2.5 kan nemen?

[Voor 3% gewijzigd door Boinkie op 02-03-2021 09:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Die 2 kW versie gaat met goede zon maximaal 2 kW leveren terwijl 10 panelen van 360 Wp op dat moment 3.6 kW hadden kunnen doen.
De sweet spot qua bang/buck ligt in jouw geval rond 85% van het aantal Wp.

Duidelijk! Dan zet ik hem vast op de 2.5

• busscherski
Als het 10 panelen worden gaat het tov het 3 kW model relatief veel aftoppen. Uit mijn hoofd gaat het om +/- 2.5% van de jaaropbrengst.
@AUijtdehaag kan dit beter uitleggen dan ik

Buiten het feit dat een SMA makkelijker uit te lezen is lokaal is er een reden om bijvoorbeeld niet voor een growatt te gaan? Scheelt bijna 300 euro en ik zie dat deze ook prima d.m.v. Domoticz is uit te lezen. Zou hier dan gaan om de Growatt 3000S omvormer of de Growatt MIN 3000 TL-XE omvormer?

• busscherski
Het enige dat ik kan bedenken is dat SMA Duits is en de rest bijna allemaal Chinees.

Ik ben zelf tevreden over Growatt

Acties:
  • +1Henk 'm!
Nog even nieuw leven inblazen.

Ik heb nu de precieze maten van het dak namelijk en zoek nog eenmaal bevestiging voor ik ga bestellen ;)

Het dak is van pan tot pan 5.49 meter breed en van onderpan tot aan de nok 4.20 meter hoog.

Als ik het goed bereken zou ik dus 2 panelen boven elkaar kunnen plaatsen (Longi Solar 360Wp all black, 1755 x 1038 x 35 mm, is dus 3,51 meter ) en er vijf naast elkaar (5,19 meter). Hiermee kom ik totaal op 10 panelen. Dit aangesloten op een Growatt MIN 3000 TL-XE omvormer die maximaal 3600 Wp aankan. Dat is het maximaal van deze panelen ook maar maximaal leveren doen ze zelden als ik het begreep. Dit is een enkel fase omvormer die op een 3-fase aansluiting zal aangesloten worden.

@busscherski en @AUijtdehaag jullie nog tijd om jullie (zon)licht hierop te schijnen? ;)

[Voor 5% gewijzigd door Boinkie op 21-05-2021 11:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze passen misschien ook nog wel dan
https://www.solar-outlet....ack-u-m1-400-bb-144h.html

Maar ik vind het prima wat je voorstelt. (ik ga niet alles weer doornemen)
Je zal wellicht wel ietsjes aftoppen met 3600 Wp op een 3000 watt omvormer. Maar heel erg is dat niet.
Een 3600 watt omvormer is ook nog toegestaan op een 3-fase aansluiting (16A)

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2021 11:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:36:
Deze passen misschien ook nog wel dan
https://www.solar-outlet....ack-u-m1-400-bb-144h.html

Maar ik vind het prima wat je voorstelt. (ik ga niet alles weer doornemen)
Je zal wellicht wel ietsjes aftoppen met 3600 Wp op een 3000 watt omvormer. Maar heel erg is dat niet.
Een 3600 watt omvormer is ook nog toegestaan op een 3-fase aansluiting (16A)
Wat zou in dit geval het voordeel van een 3-fase omvormer zijn die ook 300 euro duurder is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb het over een 1-fase omvormer.

10 panelen zou ik op een 1-fase omvormer houden.

Ga je meer leggen (andere kant ook vol) dan kan je een 3-fase omvormer overwegen.
Omdat je dan liever een grotere omvormer hebt dan 1-fase omvormer op 3600 watt
(om min-of-meer selectief te blijven met 25A hoofdzekering kun je een 3-fase omvormer zoeken op 3x16A)

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2021 11:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:44:
Ik heb het over een 1-fase omvormer.

10 panelen zou ik op een 1-fase omvormer houden.

Ga je meer leggen (andere kant ook vol) dan kan je een 3-fase omvormer overwegen.
Omdat je dan liever een grotere omvormer hebt dan 1-fase omvormer op 3600 watt
Ah duidelijk, verkeerd begrepen. Dan hou ik het bij deze aangezien we voor nu alleen de achterkant van het huis willen.

Dank voor je hulp!

• Buitenkamp
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 25-09 20:59

MHI SRK25ZSX-WT, daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee