Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.405 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:25:
[...]

en hoeveel watt aan warmte ben je kwijt door het vaker open doen van de deur, Het extra bakje koffie om weer warm te worden etc :+
Ja hij is scherp....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
Zoals eerder eens gemeld heb ik een handhavingsbrief ontvangen omdat ik 36 panelen in een weilandje achter mijn boerderij had gezet. Bestemming is weiland en daar mogen geen constructies op worden gezet.
Ik heb overleg gehad met een ambtenaar ruimtelijke ordening en conclusie was dat er een oplossing moest komen omdat de gemeente ook wil verduurzamen en de panelen eigenlijk weinig zichtbaar zijn en er tussen de panelen gewoon pony's lopen. De grond wordt nog al weiland gebruikt.
Dat leek de goede kant op te gaan. Ik moest een voorstel doen om ze nog meer uit het zicht te halen (wat struiken plaatsen) en een gespreksnotitie met de buren indienen. Alles gedaan, krijg ik me toch een mail terug;
Ik moest een landschapsarchitect een ontwerp laten maken om de panelen landschappelijk in te passen en ik moest als tegen prestatie aan natuurcompensatie doen. Het leek ze wel een goede gelegenheid om onze akker (2,5 ha) een natuurgebied te maken omdat het tegen een Natura2000 gebied ligt.
Ik geloof echt dat Corona ook hersencellen aantast. Ik was witheet.

Boze mail terug gestuurd dat dit erg op chantage lijkt en in geen verhouding staat met het vergrijp.
Natuur compensatie doe ik voldoende door 11 kWp te plaatsen terwijl ik maar 7kWu per jaar verbruik.
Afgesloten dat ze of akkoord geven dat ik wat struiken bij plaats, of ik haal alle panelen weg en bekijken ze het maar met hun duurzaamheidsdoelstellingen. Ik was er helemaal klaar mee.

`s avonds werd ik al terug gebeld dat het zo allemaal niet bedoelt was en dat de landschapsarchitect nogmaals naar mijn voorstel gaat kijken. Ik heb hem uitgenodigd om eens achter zijn bureau weg te komen en een te komen kijken. Dan ziet hij hoe het werkelijk opgesteld staat en dat we heel goed hierover nagedacht hebben. Een google earth foto is wel erg beperkt om op te besluiten.
We wachten dus maar weer af. Gelukkig zijn de panelen al 2 jaar operationeel en zolang ze staan produceren ze lekker. Pas als er een dwangsom op komt haal ik ze weg.en dat kan nog wel even duren.
Ben wel blij dat ik nog geen warmtepomp heb, zoals een paar huizen verder. Zij zitten met een zelfde installatie (48 panelen) en handhavingsverzoek. Als ze geen vergunning krijgen dan moeten ze van all-electric weer een gasaansluiting laten maken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@Pietje555 Ik denk dat als je de media hierover informeert en deze hier aandacht aan besteden het meer uitwerking gaat hebben op overijverige ambtenaren dan wanneer je de officiële wegen bewandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 23:56
Pietje555 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:44:
Zoals eerder eens gemeld heb ik een handhavingsbrief ontvangen omdat ik 36 panelen in een weilandje achter mijn boerderij had gezet. Bestemming is weiland en daar mogen geen constructies op worden gezet.
Ik heb overleg gehad met een ambtenaar ruimtelijke ordening en conclusie was dat er een oplossing moest komen omdat de gemeente ook wil verduurzamen en de panelen eigenlijk weinig zichtbaar zijn en er tussen de panelen gewoon pony's lopen. De grond wordt nog al weiland gebruikt.
Dat leek de goede kant op te gaan. Ik moest een voorstel doen om ze nog meer uit het zicht te halen (wat struiken plaatsen) en een gespreksnotitie met de buren indienen. Alles gedaan, krijg ik me toch een mail terug;
Ik moest een landschapsarchitect een ontwerp laten maken om de panelen landschappelijk in te passen en ik moest als tegen prestatie aan natuurcompensatie doen. Het leek ze wel een goede gelegenheid om onze akker (2,5 ha) een natuurgebied te maken omdat het tegen een Natura2000 gebied ligt.
Ik geloof echt dat Corona ook hersencellen aantast. Ik was witheet.

Boze mail terug gestuurd dat dit erg op chantage lijkt en in geen verhouding staat met het vergrijp.
Natuur compensatie doe ik voldoende door 11 kWp te plaatsen terwijl ik maar 7kWu per jaar verbruik.
Afgesloten dat ze of akkoord geven dat ik wat struiken bij plaats, of ik haal alle panelen weg en bekijken ze het maar met hun duurzaamheidsdoelstellingen. Ik was er helemaal klaar mee.

`s avonds werd ik al terug gebeld dat het zo allemaal niet bedoelt was en dat de landschapsarchitect nogmaals naar mijn voorstel gaat kijken. Ik heb hem uitgenodigd om eens achter zijn bureau weg te komen en een te komen kijken. Dan ziet hij hoe het werkelijk opgesteld staat en dat we heel goed hierover nagedacht hebben. Een google earth foto is wel erg beperkt om op te besluiten.
We wachten dus maar weer af. Gelukkig zijn de panelen al 2 jaar operationeel en zolang ze staan produceren ze lekker. Pas als er een dwangsom op komt haal ik ze weg.en dat kan nog wel even duren.
Ben wel blij dat ik nog geen warmtepomp heb, zoals een paar huizen verder. Zij zitten met een zelfde installatie (48 panelen) en handhavingsverzoek. Als ze geen vergunning krijgen dan moeten ze van all-electric weer een gasaansluiting laten maken.
ik wil geen azijnpisser zijn, maar ik zie graag foto's van de weg uit meerdere hoeken om hier een beeld bij te hebben. nu lees ik een verhaal zonder uberhaupt foto's te zien. ik snap je frustratie maar ik hou mijn mening neutraal hoewel door het lezen je zowat gedwongen bent om een kant te kiezen. welke natura2000 gebeid welke regels hanteert jou gemeente, welke gebied en inderdaad als het een constructie bevat dan gelden daar inderdaad regels aan, hoe goed je ook bezig bent. het is lullig maar waar er zijn richtlijnen om zuid amerikaanse sloppen wijken/ghetto's tegen te gaan. het is ook net hoe de wind waait en ja wat is mooi allemaal relatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
@Pietje555 als je deconstructie zo maakt, of dat is het mogelijk al, dat je er een "schuilhut" voor je pony's van maakt dan mag het weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Boschkabouter schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:22:
@Pietje555 als je deconstructie zo maakt, of dat is het mogelijk al, dat je er een "schuilhut" voor je pony's van maakt dan mag het weer wel.
Dat is precies wat ik aan dacht, een soort carport constructie die schuilhut voor t vee, zowel voor regen als zon. Volgens mij had soloroof daar wat moois voor, maar je kan natuurlijk ook zelf wat fabrieken, het hoeft niet 100% lekdicht te zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Pietje555 Hier een rij panelen bovenop een haag door vergunningstraject heen getrokken. Dat terwijl iedere lelijke carport / pergola gewoon is toegestaan, maar "dat is duidelijk niet het (hoofd)doel van uw constructie, meneer". Dus vertel me niet van azijnpissers :(.

Maar, bij een buur van mijn ouders staan die panelen gewoon vol in het zicht in z'n weiland. De truc? Ze staan op verrijdbare rekken. Da's zeg maar dezelfde grap als waarom zoveel reclameborden langs de wegen op een aanhangertje staan: zoiets mag je vrijelijk op je terrein parkeren.

Heb je je pony's trouwens uitgelegd dat ze zich aan die dingen beter niet kunnen schuren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:49:
@Pietje555 Ik denk dat als je de media hierover informeert en deze hier aandacht aan besteden het meer uitwerking gaat hebben op overijverige ambtenaren dan wanneer je de officiële wegen bewandeld.
Klopt, dan hoef je ze niet van de gemeente weg te halen omdat het dievengilde dat al gedaan heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Klopt, dan hoef je ze niet van de gemeente weg te halen omdat het dievengilde dat al gedaan heeft :+
Je kan een schakeling maken dat zodra het circuit wordt onderbroken (panelen worden losgekoppeld) de aarding wordt vervangen door 230 Volt. Of je laat een waakhond het terrein bewaken, pony's lopen er al had ik begrepen. Of je traint één of meerdere pony's tot waakpony. :+

@Gwaihir Jij hebt blijkbaar meer compassie met het dievengilde dan ik ('terechte gevolgen').
Om het juridisch in orde te maken kan je er een bordje bij plaatsen dat de panelen onder stroom kunnen staan en niet zonder toestemming van de eigenaar aangeraakt / verwijderd mogen worden. Uiteraard zoals dat altijd gaat met voorwaarden: klein lettertype gebruiken. 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Megalodon_67 op 24-01-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Megalodon_67 Lol! Die eerste oplossing houdt je wel in het nieuws!
(En zorgt er door terechte gevolgen ook wel voor dat jij je er niet meer mee bezig hoeft te houden..)

Mag je een waakpony nog wel knuffelen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Pietje555 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:44:
offtopic:
Een warmtepomp doet het ook prima op offshore windenergie uit het netwerk hoor

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:21:
Zojuist een beperkte hoeveelheid sneeuw van m'n 1,95 kW systeem verwijderd, vermogen schoot omhoog van ca. 530 Watt naar 1130 Watt. Toch handig zo'n garagedak waar je makkelijk bij kan komen.

@twain4me. Het was een experiment, ik wilde weten hoeveel verschil het nou maakt dat beetje sneeuw. Meer dan ik dacht en de maand januari wordt al een slechte voor de totaalproductie dus met deze minuscule ingreep toch weer iets van de schade beperkt, haha. ;)

@reneeke1970 Experiment is geslaagd, bij zonnig weer levert sneeuw verwijderen van mijn garage-pannendak een aardige winst op. De ladder staat in 1 minuut tegen de zijkant, de sneeuw is binnen 2-3 minuten weg. Een volgende keer weer dus.
Dagproductie zo goed als ten einde, behaalde efficiency: 1,28. De gemiddelde efficiency van 3 vergelijkbare systemen in de omgeving: 0,238. In de wijk ligt nog sneeuw op andere systemen. Kortom, sneeuw verwijderen is rendabel als je er makkelijk bij kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
@FireSheep Ik had al eens foto's bijgeplaatst. Maar het Natura2000 verhaal staat gewoon helemaal buiten het vergunnen van PV panelen of niet. Ze geven geen stikstofbelasting.
Aangezien de gemeente de Constructieve zonneladder gebruiken moeten ze ook meewerken aan minder gebruikelijke opstellingen, o.a. als de bestemming het niet direct toelaat. Maar ze mogen niet kwartetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gr75zNmPMJ4F61N9NBxbBPLZlN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtswBCvegOIkelNOHME7i4fk.png?f=fotoalbum_large

Schuilhokken zijn hier ook niet toegestaan evenals wieltjes onder je panelen. Daar trappen ze niet meer in.
Wij dachten dat we geen vergunning nodig hadden omdat ze lager dan 1.20 m zijn. Het blijkt dat dit alleen voor hekwerken en afrasteringen geldt. Als ik ze op de perceelsgrens als afscheiding plaats kunnen ze er waarschijnlijk niet veel tegen doen.

Via de media hou ik niet zo van. Eerlijk gezegd heb ik niet eens Facebook. Ik denk ook dat het averechts werkt omdat ze altijd wel meer kunnen vinden als ze gaan zoeken. Boerderij staat al 107 jaar dus er zal best wel iets zijn waar geen vergunning voor is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSheep
dit is wel erg ver gezocht. dit lijkt meer op misgunnerij van de buren, ambtenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FireSheep
Je snapt mijn punt.
Onze akker achter de PV panelen staat normaal 3 meter hoog mais.
Rechts van ons zijn de paardenbakken en stallen zelfs in de ecologische hoofdstructuur (buffer voor Natura2000) aangelegd.
En de camping tegenover ons is na 15 jaar illegale uitbreidingen totaal gelegaliseerd.
Ik vol me dus inderdaad behoorlijk het pispaaltje van de klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
Pietje555 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:41:
@FireSheep
Je snapt mijn punt.
Onze akker achter de PV panelen staat normaal 3 meter hoog mais.
Rechts van ons zijn de paardenbakken en stallen zelfs in de ecologische hoofdstructuur (buffer voor Natura2000) aangelegd.
En de camping tegenover ons is na 15 jaar illegale uitbreidingen totaal gelegaliseerd.
Ik vol me dus inderdaad behoorlijk het pispaaltje van de klas.
dit gaat wat om 300 meter van de hoofdweg, als het nou aan een drukke weg weerspiegeling veroorzaakt fair enough maar dit. 8)7 8)7 ach ja regels zijn regels dan maar gelijk de hele weg op vergunningen en regels controleren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach, mensen (bewoners en gemeentes) zijn toch allemaal hetzelfde: standaard NJET!

In een naburig dorp wordt een kas gebouwd wat volgens de buurt geen kas wordt maar zonnepanelen (3 meter boven de grond, dus als het ware op het dak van de kas).
De buurt heeft geen probleem met een kas maar wel met zonnepanelen die op dezelfde constructie als een kas stan. :F Wat is het verschil man.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 20:41
Moet ik mij zorgen maken om de ene cel in de schaduw waar de vorst al van ontdooid is?
De panelen zijn alle 6 in een string opgenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqiInfg_iZk9rZCFR5IwCyjMjG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3o5i3xfnaqmOl40FGndRD4I.jpg?f=fotoalbum_large

edit: foto verduidelijkt

[ Voor 18% gewijzigd door pimNH op 25-01-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:02
pimNH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:44:
Moet ik mij zorgen maken om de ene cel in de schaduw waar de vorst al van ontdooid is?
Welke zorgen heb je?
zit er een luchtafvoer onder?

[ Voor 5% gewijzigd door insomniac op 25-01-2021 11:03 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
Dat de cel slecht raakt en daardoor warmte gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@pimNH Ik moet zeggen dat ik de foto niet heel duidelijk vind, wat is nu precies de schaduw en welk paneel is volgens jou nu "spontaan" ontdooit?

Ik denk wel te zien dat er rechts, ongeveer de vierde dakpan van beneden ook een dakpan of 4 is wat ontdooit lijkt terwijl de rest er om heen nog aangevroren lijkt.

Mijn ervaring uit het verleden is wel dat als een stuk zonnepaneel ontdooit is door de zon dat de rest van het paneel meestal vrij snel volgt, ook al zit dat stuk dan nog niet helemaal in de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
pimNH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Dat de cel slecht raakt en daardoor warmte gaat ontwikkelen.
Ik heb dat jaren geleden ook eens bij mijn installatie gezien, maar heeft nooit merkbaar
voor uitval of minder opbrengst gezorgd.
Hier waren het 5 panelen van toen 15 of 17 panelen waar een hotspot voor kwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0ezYzLArxMTkXjUh9m-EYmQDXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypkiefQW7WpZaRS6CzRKCviv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV6P07A9UsPFVuXu9X-DT3z7D7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpSrdMRzbqSXf1prTnGfJ1V9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JeroenE schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:00:
@pimNH Ik moet zeggen dat ik de foto niet heel duidelijk vind, wat is nu precies de schaduw en welk paneel is volgens jou nu "spontaan" ontdooit?

Ik denk wel te zien dat er rechts, ongeveer de vierde dakpan van beneden ook een dakpan of 4 is wat ontdooit lijkt terwijl de rest er om heen nog aangevroren lijkt.

Mijn ervaring uit het verleden is wel dat als een stuk zonnepaneel ontdooit is door de zon dat de rest van het paneel meestal vrij snel volgt, ook al zit dat stuk dan nog niet helemaal in de zon.
hij bedoeld deze cell

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L49m0wRt3UTDcQHig5uIgnJ2WXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcOXFrrlnI2lWxjcIce3SACt.jpg?f=fotoalbum_large

De gedachte van @pimNH dat die eerder ontdooit wil zeggen dat hij warmer is, hij is warmer omdat hij minder licht krijgt door een vogelpoepje of omdat hij wellicht stuk is.

Ik zou het gewoon in de gaten houden. wellicht op een ander moment controleren met een warmtebeeld camera. maar zoals ik al zei het kan ook prima een vogelpoepje oid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimNH
JeroenE schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:00:

Heb de foto geupdate, het deel dat ontdooit is bij de dakpannen komt door een ventilatierooster onder de dakpannen. Ik bedoel de cel waar de cirkel omheen staat die ontdooit is terwijl hij in de schaduw ligt.
twain4me schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:51:
[...]

hij bedoeld deze cell
De gedachte van @pimNH dat die eerder ontdooit wil zeggen dat hij warmer is, hij is warmer omdat hij minder licht krijgt door een vogelpoepje of omdat hij wellicht stuk is.

Ik zou het gewoon in de gaten houden. wellicht op een ander moment controleren met een warmtebeeld camera. maar zoals ik al zei het kan ook prima een vogelpoepje oid zijn.
Vogelpoepje lijkt mij weinig uitmaken in dit geval gezien het paneel nog in de schaduw ligt. maar ik zal het in de gaten gaan houden.
PClop schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Ik heb dat jaren geleden ook eens bij mijn installatie gezien, maar heeft nooit merkbaar
voor uitval of minder opbrengst gezorgd.
Hier waren het 5 panelen van toen 15 of 17 panelen waar een hotspot voor kwam.
O dat is goed nieuws.

[ Voor 10% gewijzigd door pimNH op 25-01-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 20:31
Bij voorbaat excuses als mijn vraag te specifiek voor mijn situatie is; ik heb hem ook gesteld in mijn eigen topic maar er daar geen antwoord op gekregen.

Wat is in het kader van schaduw en inschakeling van bypass-diodes een betere orientatie voor panelen (portrait of landscape)? Er zijn een aantal pijpjes op mijn dak die ongetwijfeld schaduw gaan werpen op mijn (toekomstige) PV-installatie. Wil de panelen op mijn dak in oost-west opstelling zetten, maar dan gaan de pijpjes sowieso voor (een beetje) schaduw zorgen. Van wat ik er over heb opgedaan schakelen bypass-diodes een deel van het paneel (aan de lange zijdes) uit als er schaduw op valt. Werkt dit beter in landscape of portrait orientatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w67gGxZJOXFpNQfyoSZqte3G6og=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qmYeu5jD5mdyfjLvh64xVJBw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHXHWegvSKtWpbto3Cq-Hedy2F4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hyCavK9lmHHCR7jNFNpEz55.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 23:09

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hayo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:47:
Bij voorbaat excuses als mijn vraag te specifiek voor mijn situatie is; ik heb hem ook gesteld in mijn eigen topic maar er daar geen antwoord op gekregen.

Wat is in het kader van schaduw en inschakeling van bypass-diodes een betere orientatie voor panelen (portrait of landscape)? Er zijn een aantal pijpjes op mijn dak die ongetwijfeld schaduw gaan werpen op mijn (toekomstige) PV-installatie. Wil de panelen op mijn dak in oost-west opstelling zetten, maar dan gaan de pijpjes sowieso voor (een beetje) schaduw zorgen. Van wat ik er over heb opgedaan schakelen bypass-diodes een deel van het paneel (aan de lange zijdes) uit als er schaduw op valt. Werkt dit beter in landscape of portrait orientatie?

[Afbeelding][Afbeelding]
De diodes zitten zover ik weet in de lengte en delen het paneel in 3en. Dus als je horizontale schaduw verwacht dan kunnen ze het beste in landscape liggen zodat je niet elk deel in de schaduw hebt. Als het verticale schaduw is is portret beter.

Als je half-cut panelen hebt dan is het niet in 3en maar in 6en gedeeld (door het midden tov gewoon paneel) dus dan ben je redelijk flexibel met hoe je ze neerlegt. Ik heb zelf half-cut panelen en een pijp die een heel paneel in de breedte schaduw geeft en dat kost me zover ik kan oordelen op z'n ergst 30-40% van het naburige paneel zonder schaduw (ik heb microomvormers).

Ik durf niet te zeggen of het met een stringomvormer meer verlies zou zijn (ik neem iig maar even aan dat het nooit minder kan zijn), maar een omvormer met shadefix zou dan wel aan te raden zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hayo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:47:

[Afbeelding][Afbeelding]
Landschap is beter voor de schaduw van de panelen onderling. De diode doet helemaal niks aan de slag schaduw van die pijpjes. Dan heb je echt schaduw management van de omvormer nodig. Maar zijn die pijpjes zo hoog dan? Kunt ook panelen verhogen of zo plaatsen dat ze over de ingekorte pijpjes vallen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij halfcell panelen wordt een paneel inderdaad in zes substrings verdeeld, maar qua schaduw zijn er twee opties voor de MPPT bij schaduw op een substring:
* Stroom (bijna) halveren: bypassdiodes niet actief, elk paneel in de string geeft minder stroom.
Dit is gunstig als elk paneel dezelfde schaduw over de korte zijde heeft en/of de schaduw niet heel hard is (sluierbewolking, boom).
* Spanning verminderen: heeft geen impact op de rest van de string, maar is alles of niets voor de substring.

Ik zie dit bij mij zonneveranda op ONO die aan het huis vast zit: de schaduw van de dakgoot van het huis erboven komt ca 10:35 op alle vijf de panelen, de stroom halveert en de spanning blijft hetzelfde.
Met full cell panelen had ik dus geen opbrengst meer gehad, tenzij ik ze landscape had gelegd, maar dan had de spanning buiten het MPP bereik gekomen en was de omvormer waarschijnlijk vrij snel uit gegaan.

Bij micro-omvormers of optimizers is er geen 'rest van de string' en zal er dus het meest flexibel met schaduw worden omgegaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 20:31
Termy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:03:
[...]

De diodes zitten zover ik weet in de lengte en delen het paneel in 3en. Dus als je horizontale schaduw verwacht dan kunnen ze het beste in landscape liggen zodat je niet elk deel in de schaduw hebt. Als het verticale schaduw is is portret beter.
Right. Aangezien het hier op pijpjes gaat, zal verticaal eerder het geval zijn en daarmee dus eigenlijk portrait.
Termy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:03:

Ik durf niet te zeggen of het met een stringomvormer meer verlies zou zijn (ik neem iig maar even aan dat het nooit minder kan zijn), maar een omvormer met shadefix zou dan wel aan te raden zijn.
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:09:
[...]

Landschap is beter voor de schaduw van de panelen onderling. De diode doet helemaal niks aan de slag schaduw van die pijpjes. Dan heb je echt schaduw management van de omvormer nodig.
En dan hebben we het over omvormers van (voornamelijk) SMA? Of zijn er ook nog andere omvormers met goed schaduwmanagement.
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:09:
[...]
Maar zijn die pijpjes zo hoog dan? Kunt ook panelen verhogen of zo plaatsen dat ze over de ingekorte pijpjes vallen
Wat is hoog? Het valt volgens mij best mee. De schoorsteen is het hoogste met 60 cm, maar deze staat aan de noordzijde van het dak. Overige pijpjes zijn tussen de 25 en 40 cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP0odbpgSPAQfYzTGG-4OdAVc-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W0mweHw6x5FX58bSITH4oNoO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mogelijk uitstel salderingsregeling:

https://solarmagazine.nl/...-controversieel-verklaren

Misschien was dit al bekend, maar ik wilde het toch even plaatsen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schinnen-groen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:54:

Heeft de chaos in den Haag toch nog zijn voordelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zijn er hier mensen met PV over de MV-uitgang en rioolontspanning heen? Hoe ziet dat er uit op het paneel na een x aantal jaar?
Schinnen-groen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:54:

Lol. Ik dacht dat dat er al doorheen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:23:
Zijn er hier mensen met PV over de MV-uitgang en rioolontspanning heen? Hoe ziet dat er uit op het paneel na een x aantal jaar?

[...]

Heb je verkeerd gedacht, alleen nog maar voorstellen en bezwaren etc...

Ja ik zit boven mv en zie daar niks van, alleen in de winter als het daar sneller ontdooit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

reneeke1970 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Ja ik zit boven mv en zie daar niks van, alleen in de winter als het daar sneller ontdooit
Op het paneel zie je niets. een keer gezien dat de pannen onder de panelen naast de riool ontluchter na 3 jaar aangetast leken. het was wel een dak waar heel erg weinig spoeling was van regen (ontuchter onder bovenste paneel en paneel tegen de nok, er kwam dus eigenlijk helemaal geen water meer onder. om wat dan ook weg te spoelen.)

maargoed het is allemaal N=1 heb er veder nooit iets over gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:23:

[...]

nee, laatste keer was de vastloper dat (ver)huurders te weinig profiteerde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
reneeke1970 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Onfilterde type C uitlaat of van gefilterde type D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
twain4me schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Op het paneel zie je niets. een keer gezien dat de pannen onder de panelen naast de riool ontluchter na 3 jaar aangetast leken. het was wel een dak waar heel erg weinig spoeling was van regen (ontuchter onder bovenste paneel en paneel tegen de nok, er kwam dus eigenlijk helemaal geen water meer onder. om wat dan ook weg te spoelen.)

maargoed het is allemaal N=1 heb er veder nooit iets over gelezen
Betonpannen?

En zoiets was ik eigenlijk ook van plan; panelen tot bijna tegen de nok maar dan de rioolontspanning bijna bij de goot. Die rioolontspanning is een mini knobbeltje op de pan... de MV uitlaat is echt een megalomane toren van een halve meter hoog, echt absurd.

De CV doorvoer zit direct tegen de woningscheidende muur... de MV en rioolontspanning heel fijn 1,5m uit de kant |:( (beukmaat 5,4m).

Hoekhuizen krijgen het daar voor elkaar vier panelen breed er strak naast te leggen, maar waar ik voor zit te kijken is een tussenwoning, dus dan gaat dat net niet.

Platgeslagen dak is dan 5400 breed, 4620 lang. Ik heb al uitgevogeld dat als ik over de MV en rioolontspanning heen kan ik er precies 12 panelen 1689x996 op kan doen; 3 landscape langs de nok, dan 4 portret (ivm CV doorvoer) en dan nog 5 portret aan de gootkant. :P

Maar dat is natuurlijk nooit fatsoenlijk te bevestigen zonder de nokvorsten los te halen.

8x deze;
https://www.winkelman-zon...-perc-zwart-frame-ha.html
Zou ook goed kunnen, maar panelen van 18 kg omhoog slepen lijkt me net wat makkelijker dan panelen van 26 kg

Als ik net zoals de buren daar leg kan ik er nog steeds 8 grote kwijt...

code:
1
2
####0
###0#

0=dakdoorvoer. MV en rioolontspanning zitten direct naast elkaar op de onderste rij.

|:(

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Onfilterde type C uitlaat of van gefilterde type D?
Ongezuiverd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ja en geen nieuwe
En zoiets was ik eigenlijk ook van plan; panelen tot bijna tegen de nok maar dan de rioolontspanning bijna bij de goot. Die rioolontspanning is een mini knobbeltje op de pan... de MV uitlaat is echt een megalomane toren van een halve meter hoog, echt absurd.
voordeel is wel dat er dan gewoon water gaat komen bij de rioolontspanning, (valt tussen de panelen door) dus als wat ik heb gezien aantasting was van bv zure lucht (ik heb geen idee en roep maar wat) uit het riool wordt er wel meer gespoeld.
Maar dat is natuurlijk nooit fatsoenlijk te bevestigen zonder de nokvorsten los te halen.
Vandaar dat de meeste instalateurs die 30cm (of 1 pan) afstand tot de nok heilig hebben verklaard, En dan vervolgens gaan roepen dat mijn beroepsgroep dingen wil die niet kunnen/mogen :O

nu gebeurd dat laatse natuurlijk ook weleens wel en is dat geroep wel terecht :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-01-2021 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:31
Update: Voor de geïnteresseerden. Mijn PV project is heden weekend afgerond.

Het gaat om 2x9 stuks, in portret opstelling m.b.t. van Van der Valk montagesysteem.
Aangesloten op twee Goodwe omvormers. In onderstaand topic enkele foto's.

Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:10
Hayo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:34:
[...]

Right. Aangezien het hier op pijpjes gaat, zal verticaal eerder het geval zijn en daarmee dus eigenlijk portrait.

[...]

[...]

En dan hebben we het over omvormers van (voornamelijk) SMA? Of zijn er ook nog andere omvormers met goed schaduwmanagement.

[...]
De chinezen hebben het ook , zoals Goodwe, recente Omnik...
Growatt heeft het niet voor zover ik weet.

Hoe goedkoper hoe beter

Overigens, ook met schaduwmanagement zijn het uiteindelijk de diodes in de panelen die het werk doen (substrings met schaduw bypassen), maar ze krijgen een zetje doordat de omvormer actief het voltage verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Voor iedereen die nog wat 'nieuws' wilt lezen over het salderen:

https://solarmagazine.nl/...9bf328-612ea03236-8778677

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 18:14
Ik vraag me af waarom Holland Solar zo teleurgesteld is... zou dat zijn omdat ze bang zijn dat er iets in de plaats gaat komen dat wellicht minder 'voordelig' is dan de huidige afbouwregeling?

Wanneer dit uitgesteld wordt en wellicht twee jaar later pas ingevoerd wordt of helemaal niets, lijkt mij dat voor de consument alleen maar positief?! :+ Of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Kingsolo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:20:
Update: Voor de geïnteresseerden. Mijn PV project is heden weekend afgerond.

Het gaat om 2x9 stuks, in portret opstelling m.b.t. van Van der Valk montagesysteem.
Aangesloten op twee Goodwe omvormers. In onderstaand topic enkele foto's.

Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"
Keurige set. Maar nog interessanter vind ik het feit dat je 's nachts gratis nog een klein beetje opwek hebt door het licht van de lantaarnpaal :D _/-\o_ Kun je toch mooi een deel van je sluipverbruik mee wegstrepen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik zou wel willen zien dat dat ook echt gebeurt want ik geloof er atm helemaal niks van. Zo'n lantaarn is niet te vergelijken met de zon zelfs op de donkerste dagen dus het vermogen dat op je panelen valt moet echt te sneu zijn om iets van opwekking te zien.

Dus als je een slimme meter hebt zou ik graag zien dat die aangeeft dat er teruggeleverd wordt :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ninjetsu NL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik vraag me af waarom Holland Solar zo teleurgesteld is... zou dat zijn omdat ze bang zijn dat er iets in de plaats gaat komen dat wellicht minder 'voordelig' is dan de huidige afbouwregeling?

Wanneer dit uitgesteld wordt en wellicht twee jaar later pas ingevoerd wordt of helemaal niets, lijkt mij dat voor de consument alleen maar positief?! :+ Of zie ik dan iets over het hoofd?
Op zich mogen ze ook wel eens een knoop doorhakken zo langzamerhand.
Het betekent wéér onzekerheid en zo rommelen we al een paar jaar aan.

Niet dat het voor mij wat uitmaakt, op m'n eigen woning liggen al panelen en op m'n 2e woning (verhuur) krijg ik in februari een zwaardere aansluiting en komen er in maart 20 panelen op (zuid / noord opstelling op 5kW omvormer).

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

BlueTooth76 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:56:
[...]
Het betekent wéér onzekerheid
Ik heb al een poosje het idee dat de onzekerheid het doel is :/
Dat is de meest effectieve manier om particuliere investeringen af te remmen en dat past in het patroon waar Wiebes vaker op gezet is (burgers murw maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
Wij zitten er aan te denken om zonnepanelen te nemen, maar door al dat nieuws van de laatste tijd twijfel ik of het nog financieel te verantwoorden is. Wat is jullie mening hierover?

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Incolumis schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:51:
Wij zitten er aan te denken om zonnepanelen te nemen, maar door al dat nieuws van de laatste tijd twijfel ik of het nog financieel te verantwoorden is. Wat is jullie mening hierover?
Ik zou het niet doen, laat je geld maar gewoon op de bank staan voor 0.1 procent rente brengt veel meer op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:10
Vooralsnog is het einde van de saldering weer van tafel. Dus juist nu zsm neerleggen die dingen. Heb je ze nog net terugverdiend voordat de saldering wel aangepast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:29
Wat @exroosje zegt. Als je een goedkope set neerlegt heb je die al terugverdiend voordat de saldering weg is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Welk nieuws heb je het specifiek over dan? Want al het nieuws wat ik hoor is dat zonne-energie juist steeds rendabeler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
mcDavid schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Welk nieuws heb je het specifiek over dan? Want al het nieuws wat ik hoor is dat zonne-energie juist steeds rendabeler wordt.
Zonnepaneleninstallaties naar box 3 misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ninjetsu NL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Duidelijkheid in een markt is beter voor de markt en de energie transitie
De ingetrokken brief van kamp is daar een mooi voorbeeld van.

regeling loopt tot 2020 er moet iets nieuws -> meer tijd nodig om een regeling op poten te zetten salderen huidige regeling tot 2023 --> Onee, salderen toch tot 2020, hoe moeilijk kan die nieuwe regeling maken nu zijn? oHw WAcht! Het is toch wel moeilijk dus salderen tot 2023 :+
inmiddels gevolgd door: De soap rond de nieuwe regeling..

We gaan iets doen met terugleververgoedingen hoe moeilijk kan het zijn? onee, toch niet. Eneco en co vinden dat te moeilijk, snapt hun software niet, toch liever salderen -> 11% afbouwen per jaar, prima. Onee is niet gunstig genoeg, doe maar 9%. Nu zijn we klaar, dit gaat hem worden, mooie strik eromheen en door de kamer dat ding. Owh wacht we zijn de (ver)huurders vergeten, nou dat impementeren we toch wel even? Onee, het kabinet is gevallen. :+

Toen de "Onee salderen toch tot 2020" kwam voelde de markt dat goed en mensen voelde zich genaaid.
het steeds veranderen is gewoon niet handig als je betrouwbaar over wil komen. voor veel mensen is zonnepanelen een soort magie en erger de onterechte vooroordelen zijn bij veel mensen blijven hangen.
Leverd zijn geld nooit op, leverd de energie die het kost niet op etc etc etc.. en die mensen zien onduidelijkheid op welk vlak dan ook als aanleiding om vooral geen panelen te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Welk nieuws?
Het nieuws ging de laatste tijd alleen of over Trump of over Corona of over vaccineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 10:06
Ik heb op mijn dak (zuid, 31 graden en geen schaduw) een redelijk goedkope set met string omvormer vorige week besteld(wordt begin april geplaatst). Terugverdientijd is 3 jaar en 6 maanden. Met een beetje geluk heb ik hem al terug verdiend voor salderen er af gaat. Ik geloof er overigens ook nog heilig in dat we als salderen ooit verdwijnt allemaal een betaalbare thuisaccu krijgen. Techniek is er al, het is nu alleen nog relatief prijzig.

TLDR: ja, doen.. hoe sneller hoe beter

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21

[ Voor 65% gewijzigd door skai21 op 28-01-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02

Tacoos

i am i

Dat was ook mijn houding tot voor kort.
Nu gaan we dakkapellen zetten en willen we daar airco bij. Ons stroomverbuik is nu al relatief hoog, dus dan hebben panelen ook na afschaffen salderen zeker nog hun nut gok ik O-)

Daarnaast kun je nog denken aan overdag wassen/drogen/vaatwasser ipv 's nachts etc. Niet meer de volle mep, maar alle beetjes helpen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Heeft er trouwens iemand ervaring met grote (2m) panelen op een portrait schans (plat dak opstelling)? Ik zie verschillende systemen waarbij de overlengte simpelweg "uitsteekt" voorbij de schans. Een 2 meter paneel steekt dan zomaar 40 cm over. Is dat verantwoord?

Andere oplossing zou zijn 2 panelen landscape boven elkaar op een van der valk schans, maar die zijn echt een pak duurder...

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 29-01-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54
mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:23:
Heeft er trouwens iemand ervaring met grote (2m) panelen op een portrait schans (plat dak opstelling)? Ik zie verschillende systemen waarbij de overlengte simpelweg "uitsteekt" voorbij de schans. Een 2 meter paneel steekt dan zomaar 40 cm over. Is dat verantwoord?

Andere oplossing zou zijn 2 panelen landscape boven elkaar op een van der valk schans, maar die zijn echt een pak duurder...
Qua montage monteer je idealiter op een schuin dak ook de rails op 1/5 van de boven en 1/5 van de onderkant. Dan zou je bij een 2 meter paneel ook 40 centimeter onder en boven oversteek hebben. Dus in dat opzicht kan je concluderen dat de sterkte van een zonnepaneel rechtstreeks uit het frame komt.
Ik ken het Van der Valk portrait systeem ook niet, maar het lijkt erop dat zij de panelen op de boven en onderkant vastzetten, zie de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
pep_82 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Qua montage monteer je idealiter op een schuin dak ook de rails op 1/5 van de boven en 1/5 van de onderkant. Dan zou je bij een 2 meter paneel ook 40 centimeter onder en boven oversteek hebben. Dus in dat opzicht kan je concluderen dat de sterkte van een zonnepaneel rechtstreeks uit het frame komt.
Ik ken het Van der Valk portrait systeem ook niet, maar het lijkt erop dat zij de panelen op de boven en onderkant vastzetten, zie de handleiding
Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?" heeft onlangs wat mooie plaatjes van dit systeem geplaatst. De panelen die ik op het oog heb zijn echter 40cm langer dan zijn panelen.

Solarstell connect is een soortgelijk systeem voor portrait montage.

Maar een verschil met schuindak systemen is natuurlijk dat een schans op een plat dak veel meer wind van onderen vangt. Het lijkt me dat dat gevolgen heeft voor de belasting van het paneel zelf, maar ook voor de benodigde ballast.

Zo'n mooi afdekpaneeltje aan de achterkant gaat bijvoorbeeld ook weinig nut hebben als het paneel daar nog 40 cm voorbij steekt.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 29-01-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ideaal dus om als oost/west dakje te plaatsen ;). Alleen de zijplaten zullen dan niet alles afdekken maar dat lijkt me minder problematisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:23:

is dit misschien wat je zoekt?

https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:14
@mcDavid Zoek ook even de installatie handleiding van de panelen op die je wilt monteren.
Daarin staat -als het goed is- aangeven hoe de panelen gemonteerd mogen worden, en wat de bijbehorende sterkte is.
Optimale montage voor mijn 2.02 m lange panelen is in mijn geval dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNiUAr48vu0AE4DFY8iLaD4WRcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VFiWzYGURxccM6UPas3OvKC7.png?f=user_large
Diezelfde panelen mag je blijkbaar ook alleen in het midden vastmaken, alleen kunnen ze dan veel minder belasting aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DjEskIrfKJaDHTKu-vkcuthpjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WoNGdVHoKSTmHBBsrGvRoDX1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Zonnepanelen zijn best sterk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2ZrVSiH67uPSDNCn1qFhurLz1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u7jYzbiaVtNfHdkI6DwPPxRg.png?f=user_large
(efficiency is niet meer gegarandeerd na deze actie O-) )

Dit is ok wel aardig (met QCells geloof ik:
YouTube: Solar Panel Strength Testing

[ Voor 32% gewijzigd door WackoH op 29-01-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nieuw stukje in de topicstart.

Houd er rekening mee dat het kabelverlies bij voorkeur onder de 1% is. Indien dit niet zo is dan kan het zijn dat de omvormer regelmatig uitgaat door hoge spanning op momenten met veel zon. De uitgangsspanning van de omvormer zelf stijgt en daardoor schakelt deze in Nederland uit (en geeft een grid fault) bij 253 Volt AC. Hierdoor heb je dan opbrengstverlies.
Deze tabel met richt getallen is gebaseerd op de nieuwe NEN1010.

3 aderige 1-fase aansluiting
Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
2,5mm22,5mm24mm24mm24mm2
2 kW
2,5mm24mm24mm24mm26mm2
3 kW
4mm24mm24mm26mm26mm2
4 kW
4mm24mm26mm26mm26mm2
5 kW
4mm26mm26mm26mm210mm2

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
onetime schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:46:

Houd er rekening mee dat het kabelverlies bij voorkeur onder de 1% is. Indien dit niet zo is dan kan het zijn dat de omvormer regelmatig uitgaat door hoge spanning op momenten met veel zon. De uitgangsspanning van de omvormer zelf stijgt en daardoor schakelt deze in Nederland uit (en geeft een grid fault) bij 253 Volt AC. Hierdoor heb je dan opbrengstverlies.

Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
2,5mm22,5mm24mm24mm24mm2
2 kW
2,5mm24mm24mm24mm26mm2
3 kW
4mm24mm24mm26mm26mm2
4 kW
4mm24mm26mm26mm26mm2
5 kW
4mm26mm26mm26mm210mm2
is deze niet heel erg overdreven?
ik zou dan mijn omvormer op 3x6mm moeten aansluiten.
maar ik krijg maar 3x4mm van de netbeheerder binnen en daar hangt doodleuk een 1x35A hoofdgroep op waar dan weer 8kW uitgetrokken kan worden. (en dat is flink meer meters als meterkast omvormer, niet een klein beetje ook, maar dat is veel langer verhaal.)
dan kom ik wel heel erg scheef uit. :P

ben wel voorstander om 3x4mm te gebruiken zodra je boven de 16A of 3,6kW komt.
maar ook dat is meer met de situatie te maken als dat het nodig is.
(mijn 4kW heeft best een tijdje nog kunnen draaien met 3x2,5mm, probleem is niet de kabel maar de kabel kunnen koppelen aan iets, voor het koppelen had ik 4mm nodig, niet voor het vermogen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 20:38
Ik denk dat die tabel gebaseerd is op enkel fase? Dus op 3 fase, 3 x zo lang?
En het gaat hier toch alleen om binnen de 1% te blijven, tot aan de meterkast, want op dat punt zou de omvormer af kunnen slaan, en daar gaat het hier om.

[ Voor 50% gewijzigd door Naalroc op 29-01-2021 17:58 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
@onetime onetime geeft toch netjes aan dat de hoofdreden voor overdreven dikke aders het risico op uitschakelen van de omvormer is?

In eerste instantie meer een risico-afweging dan dat het economisch afweging.

Voor installeren van een PV systeem is het wellicht verstandig om op een zonnige dag de spanning op de fase(n) te meten om te zien hoeveel ruimte tot de 253V er is. `

De meerprijs van 3x2.5mm2 tov 3x4mm2 is ~3kWh per meter (1.21 vs. 1.98 Euro /m)
Dus 1 of hooguit een paar dagen voorkomen dat de installatie uitschakelt, kan de meerprijs bij een gemiddeld 3kWp installatie al terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sorry en bedankt; de header was bij het incopiëren verdwenen.
Als je het hele stukje over draad / kabel in de topicstart leest zie je dat je de kosten over de levensduur ook terug verdient. En bij langdurig hoog belast is het ook veiliger.
Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
2,5mm22,5mm24mm24mm24mm2
2 kW
2,5mm24mm24mm24mm26mm2
3 kW
4mm24mm24mm26mm26mm2
4 kW
4mm24mm26mm26mm26mm2
5 kW
4mm26mm26mm26mm210mm2

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@onetime handig!

hoewel het strikt denk ik juist is wat er staat maakt de referentie naar de nen het alsof het zo moet en dit de minimale afmetingen zijn, ik zou daar denk ik duidelijker onderscheid in aanbrengen.
ohw en referenties naar nen altijd met het jaartal erbij. dat voorkomt dat waneer de nieuwe de nieuwe niet meer is het er verkeerd staat. :+

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 29-01-2021 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Na een crash weet ik niet meer of / waar ik de laatste NEN1010 heb. (2015) Iemand?
Ik herinner mij echt in de NEN1010 gelezen te hebben dat je voor solar vanaf ~2kW naar 4mm2 moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:13

Zenix

BOE!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, welke kabels moet je bij 3-fase gebruiken? Ik heb nu gewoon 5x2,5mm2 voor 6kW. Maar stel ik wil naar een omvormer van 8kW of 10kW in de toekomst, moet ik dan ook andere kabels hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

onetime schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:41:
Na een crash weet ik niet meer of / waar ik de laatste NEN1010 heb. (2015) Iemand?
Ik herinner mij echt in de NEN1010 gelezen te hebben dat je voor solar vanaf ~2kW naar 4mm2 moet.
Ik ken die regel niet. maar ik ken de nen zeker niet uit het hoofd, sterker nog ik heb geen directe toegang tot de nieuwste :(
wel raar dat dit recht tegen de solar verdeler uitgangspunten in gaat. of moet je dan vanaf de verdeler naar de omvormer wel 4 mm2 :+

@205Gutmann weet het misschien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 18:05
twain4me schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:19:
[...]

Ik ken die regel niet. maar ik ken de nen zeker niet uit het hoofd, sterker nog ik heb geen directe toegang tot de nieuwste :(
wel raar dat dit recht tegen de solar verdeler uitgangspunten in gaat. of moet je dan vanaf de verdeler naar de omvormer wel 4 mm2 :+

@205Gutmann weet het misschien wel :)
NEN schrijft zover ik weet geen aderdoorsnede voor (een bestemde eindgroep mag je in theorie met 1,5mm2 uitvoeren), de aderdoorsnede is van vele factoren afhankelijk, de belangrijkste zijn stroom en leidinglengte, in mindere mate omgevingstemperatuur en spanningsverlies.
Het advies voor PV groepen is om onder de 1% spanningsverlies te blijven.
Een dikkere kabel zal sowieso voor minder verlies en spanningsopdrijving zorgen.
Op de investering van een pv-installatie maakt het prijsverschil tussen 2,5 en 4mm2 geen noemenswaardig verschil. Ga je de meerprijs terugverdienen? Waarschijnlijk niet, maar je haalt wel een paar procentpunt meer rendement uit je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
migjes schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:29:
[...]

is deze niet heel erg overdreven?
ik zou dan mijn omvormer op 3x6mm moeten aansluiten.
maar ik krijg maar 3x4mm van de netbeheerder binnen en daar hangt doodleuk een 1x35A hoofdgroep op waar dan weer 8kW uitgetrokken kan worden. (en dat is flink meer meters als meterkast omvormer, niet een klein beetje ook, maar dat is veel langer verhaal.)
dan kom ik wel heel erg scheef uit. :P

ben wel voorstander om 3x4mm te gebruiken zodra je boven de 16A of 3,6kW komt.
maar ook dat is meer met de situatie te maken als dat het nodig is.
(mijn 4kW heeft best een tijdje nog kunnen draaien met 3x2,5mm, probleem is niet de kabel maar de kabel kunnen koppelen aan iets, voor het koppelen had ik 4mm nodig, niet voor het vermogen. ;) )
Tussen mijn meter en hoofdschakelaar zit 4 x 12mm2.. mijn installateur had ff niks anders :9
Fun fact 12mm2 is de Max wat je in een meter gepropt krijgt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:14

mb1

skai21 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:57:
[...]

Tussen mijn meter en hoofdschakelaar zit 4 x 12mm2.. mijn installateur had ff niks anders :9
Fun fact 12mm2 is de Max wat je in een meter gepropt krijgt :o
Lijkt me heel bijzonder....
Is geen standaard, standaard is 6, 10, 16, 25, 35mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
mb1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:07:
[...]

Lijkt me heel bijzonder....
Is geen standaard, standaard is 6, 10, 16, 25, 35mm2
Hmm, 10 dan denk ik.. 16 is wel heel heftig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

onetime schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:12:
Sorry en bedankt; de header was bij het incopiëren verdwenen.
Als je het hele stukje over draad / kabel in de topicstart leest zie je dat je de kosten over de levensduur ook terug verdient. En bij langdurig hoog belast is het ook veiliger.
Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
2,5mm22,5mm24mm24mm24mm2
2 kW
2,5mm24mm24mm24mm26mm2
3 kW
4mm24mm24mm26mm26mm2
4 kW
4mm24mm26mm26mm26mm2
5 kW
4mm26mm26mm26mm210mm2
Mijn 4600 Watt omvormer zit met circa 10 meter 2,5mm2 aangesloten tot de meterkast. Ik meet een circuitimpedantie verschil van 0,16 Ohmn tussen de omvormer en de meterkast. Uitgaande van maximale stroom (4600 W / 253 Volt =) ~18A. De spanningsval die ik over de interne leiding krijg is dus 2,9 Volt. Een spanning in de meterkast van meer dan 250,1 Volt zou ervoor kunnen zorgen dat mijn omvormer uitgeschakeld. Mijn spanning in de meterkast komt bij lange na niet zo hoog.

Volgens jouw tabel zou ik naar 6mm2 'moeten' gaan. Los van het drama van trekken van dergelijke draden vraag ik me af wat het nut hiervan is.

Over spanningsval, verliezen, en veiligheid heb ik al eens eerder iets geschreven:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
skai21 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:18:
[...]

Hmm, 10 dan denk ik.. 16 is wel heel heftig
En dat is gewoon min of meer standaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zenix schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:07:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, welke kabels moet je bij 3-fase gebruiken? Ik heb nu gewoon 5x2,5mm2 voor 6kW. Maar stel ik wil naar een omvormer van 8kW of 10kW in de toekomst, moet ik dan ook andere kabels hebben?
Als je nu gewoon koper 5x2,5mm^2 hebt... nee, dat is sowieso goed tm 11 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
205Gutmann schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:33:
[...] Het advies voor PV groepen is om onder de 1% spanningsverlies te blijven.
Een dikkere kabel zal sowieso voor minder verlies en spanningsopdrijving zorgen.

Op de investering van een pv-installatie maakt het prijsverschil tussen 2,5 en 4mm2 geen noemenswaardig verschil.
Ga je de meerprijs terugverdienen? Waarschijnlijk niet, maar je haalt wel een paar procentpunt meer rendement uit je installatie.
Dat ga je wel terug verdienen, maar niet binnen 4 jaar. Eerder iets van 8 jaar, puur de materiaal kosten.
En voor een verwachtte levensduur van tientallen jaren dus een goede investering.
Zeker als je de andere positieve punten meeweegt, zoals veiligheid en minder afschakelen van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Zenix schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:07:
Ga maar uit van het 3voudige vermogen van wat er in deze 1fase tabel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
WackoH schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:01:
@onetime onetime geeft toch netjes aan dat de hoofdreden voor overdreven dikke aders het risico op uitschakelen van de omvormer is?

In eerste instantie meer een risico-afweging dan dat het economisch afweging.

Voor installeren van een PV systeem is het wellicht verstandig om op een zonnige dag de spanning op de fase(n) te meten om te zien hoeveel ruimte tot de 253V er is. `

De meerprijs van 3x2.5mm2 tov 3x4mm2 is ~3kWh per meter (1.21 vs. 1.98 Euro /m)
Dus 1 of hooguit een paar dagen voorkomen dat de installatie uitschakelt, kan de meerprijs bij een gemiddeld 3kWp installatie al terugverdienen.
Sterker nog, als je installatiedraad per rol van 100m koopt is de 2,5mm2 prijs ~0,30 per meter. 3x = ~0,90.
Bij 100m zie ik voor 4mm2 flex 0,60 (€1,80) en bij 6mm2 0,88.(€2,64)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Aiii, vanmiddag de firmware van m'n Goodwe (3000NS) proberen bij te werken en waarschijnlijk daarmee de omvormer gebricked :X :( Ik werd een beetje gek van het eindeloze geklik als hij probeert op te starten met dit slechte weer. Zag via berichten hier op Tweakers dat er sowieso een nieuwere firmware zou moeten zijn, dus ik dacht: wellicht is het opstartgedrag daarmee beter/minder irritant geworden. Via de mail Goodwe gevraagd om firmware update en deze gekregen.

Maar tijdens het updateproces ging het niet goed en nu start omvormer niet meer door :X Display blijft leeg en updateproces komt niet verder dan wat hij hieronder aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiMP8VLsMdxaDQg2DyOr40SouHQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kmqb7Vf2z6pQnM2OwWNBl19J.jpg?f=user_large

Zal Goodwe ook even terugmailen met de vraag hoe nu verder. Eerst morgen met genoeg licht (en dus DC spanning) nog maar eens proberen.

Was ook al aan het kijken voor een gebruikte SMA 3000 in de hoop daarmee een compleet stille (geen relais?) omvormer te hebben, maar prijzen vielen mij nog flink tegen.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:16
Onze SMA (STP 8.0) heeft ook een relais, maar die schakelt gewoon 1 keer bij het opstarten.
Ik kan ook instellen bij welke minimale spanning hij inschakelt, maar die staat gewoon op de default instelling.
Heb je wellicht te weinig panelen voor één MPPT?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die instelling zou voor mij dé oplossing zijn, maar zo uitgebreid is mijn omvormer helaas niet.

Heb er 12x JA Solar 280Wp aan hangen in één string. Spanning van de string zit overdag op zo’n 365V.

De omvormer schakelt al vrij vroeg in doordat hij prik ‘voelt’ van de panelen. Maar kan er nog geen vermogen uittrekken en blijft dan net zo lang in z’n *klik,klikklak,klik* cyclus (met 2-3 min. wachttijd, niet instelbaar) hangen tot hem dit wel lukt.

Hij hangt op zolder, met een open trap er naartoe is het op een regenachtige dag de hele tijd dat geklik. Begint mij nu (na 3 jaar proberen te negeren) toch wel tegen te staan :/ In de zomer begint dit al om 5:00-6:00 :O

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Onze SolarEdge set ligt ook alweer bijna twee weken op het dak, ondanks het weer tevreden! (later meer).
De SolarEdge app werkt op zich prima alleen ik wil graag ook het actuele verbruik zien en wat er wordt terug geleverd. Ik zag dat SolarEdge een Modbus systeem erbij levert, ziet er overzichtelijk uit in de app. Maar ik wil graag het real time verbruik ook graag uitlezen via de P1 poort, het stoort me dat actueel verbruik niet meer afleesbaar is als ik terug lever.

Ik dacht aan een raspberry met P1 monitor of met Domoticz alleen hier zijn geen android apps voor, klopt dit? Plugwise heb ik ook op het lijstje... Iemand tips? Overzichtelijk in één app is mijn belangrijkste eis. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52
@Bart-k Je kan via de P1 poort niet je verbruik zien als je teruglevert. Dat zal je op een andere manier moeten gaan meten. Ik heb DSMR reader op een Pi staan. Deze waarden kan ik via Home Assistent in de app ook zien.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:39

Gerco-M

mijn tornado res.

ThinkPadd schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:32:
Die instelling zou voor mij dé oplossing zijn, maar zo uitgebreid is mijn omvormer helaas niet.

Heb er 12x JA Solar 280Wp aan hangen in één string. Spanning van de string zit overdag op zo’n 365V.

De omvormer schakelt al vrij vroeg in doordat hij prik ‘voelt’ van de panelen. Maar kan er nog geen vermogen uittrekken en blijft dan net zo lang in z’n *klik,klikklak,klik* cyclus (met 2-3 min. wachttijd, niet instelbaar) hangen tot hem dit wel lukt.

Hij hangt op zolder, met een open trap er naartoe is het op een regenachtige dag de hele tijd dat geklik. Begint mij nu (na 3 jaar proberen te negeren) toch wel tegen te staan :/ In de zomer begint dit al om 5:00-6:00 :O
Niet de oplossing die je wilt horen, maar je zou er een geluidsdichte kast omheen kunnen bouwen met van dat geluidsisolerend schuim aan de binnenkant. En een of meerdere super stille fans voor een beetje ventilatie. Als je die ventilatie doet via een slingerend kanaal komt het geluid daar ook niet doorheen. Ik heb zo eens een serverkast gebouwd voor iemand die een prachtige 1U server had thuis, maar het lawaai niet wilde hebben.

Ik hoop ook dat je het op een andere manier kan oplossen!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ThinkPad
Heb je aan een 2.5 kW omvormer niet genoeg?
Die heb ik nog wel liggen eventueel.

@Bart-k ik draai alles op een odroid c4 met home-assistant. Op emmc geheugen. (Odroid N2+ kan ook)
P1 met p1-kabeltje op usb, modbus rtu met usb modbus adapter (voor de mitsu warmtepomp) en modbus tcp/ip (SMA) via het netwerk, MBus (meterbus) met usb adapter voor de kamstrup. Json voor de aton power to heat via de CMI. Verder een zigbee (conbee II stick) netwerk

Onderliggende software, naast HA is node-red, influxdb en grafana.
Heb zelf een ander merk omvormer , maar misschien https://www.home-assistant.io/integrations/solaredge/ ?
Niet echt live met 15 minuten maar SE blijft lastig zonder volledige controle op installateurs nivo. Heb daar verder geen kennis over....

Oh en https://play.google.com/s...anion.android&hl=nl&gl=US

[ Voor 114% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2021 04:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Gerco-M Ook wel aan gedacht, maar in de zomer wordt hij toch best wel warm dus leek mij niet bevorderlijk voor de levensduur.

@AUijtdehaag Heb er 3360Wp aan hangen, recht op het zuiden. Denk dat 2,5kW gaat aftoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ThinkPad Je hebt toch wel ergens de data gelogd van afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
AUijtdehaag schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:12:
@ThinkPad Je hebt toch wel ergens de data gelogd van afgelopen jaar?
Dit is één van de record dates in afgelopen 6 mnd: https://pvoutput.org/intr...706&sid=35414&dt=20200918 op piek perst hij er dus 2750W uit. Ik weet niet wat je hebt liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

onetime schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:46:

Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
2,5mm22,5mm24mm24mm24mm2
2 kW
2,5mm24mm24mm24mm26mm2
3 kW
4mm24mm24mm26mm26mm2
4 kW
4mm24mm26mm26mm26mm2
5 kW
4mm26mm26mm26mm210mm2
Lijkt mij redelijk overdreven, mijn 5kW omvormer zit op 2.5mm2 en blaast in de zomer uren 5kW over de 2.5, gaat prima.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ThinkPad Ik heb een SMA 2.5 liggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52
pimNH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:44:
[Afbeelding]

edit: foto verduidelijkt
Ik heb ook twee panelen met 1 zo'n cel (was nog niet eerder opgevallen in die 2 jaar) en dat zijn 1.1.3 en 1.1.16. Maar die hebben het gelijkwaardig gedaan aan de andere panelen (1.1.3 iets minder door schaduw in de winter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCta56j0sMUhFEmbzI8JMp4YwP4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GktGS2XeeBFeTK6KT1L7zph9.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7kKZuQhiNKu0IbO_WtSzrCKI48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pyDYVmPbHd94N250Bu3HR079.png?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-09 12:38
Een korte vraag over AC/DC bekabeling waar ik zelf het antwoord niet op kunnen vinden en tegengestelde antwoorden krijg van installateur:

Bij een installatiebedrijf offerte gevraagd voor zonnepanelen, waarbij wij op ons platte dak nu 1 loze leiding hebben liggen voor de zonnepanelen. De installateur geeft aan dat een stringomvormer niet kan, omdat deze volgens de laatste richtlijnen 2 separate leidingen naar binnen moet hebben naar de omvormer. Hij stelt APS of Enphase voor als oplossing hiervoor. Weten jullie of 1 leiding naar het dak toe inderdaad niet meer kan in geval van een binnenpandse omvormer?

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:14

mb1

Ophidian schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb ook twee panelen met 1 zo'n cel (was nog niet eerder opgevallen in die 2 jaar) en dat zijn 1.1.3 en 1.1.16. Maar die hebben het gelijkwaardig gedaan aan de andere panelen (1.1.3 iets minder door schaduw in de winter)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt toch op interne warmteproductie in het paneel (cel) wellicht is de cel intern kortgesloten.
Mogelijk toch een paneel wat ik wat minder prettig zou vinden op m'n dak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

banaliteit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Zonnepaneleninstallaties naar box 3 misschien?
Veel te ingewikkeld, je schrijft ook af op je installatie.
Zie ik niet gebeuren.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw